Postte ik in een reactie op M.:quote:BN'ers snel klaar met Nigerese lunch
Een aantal Bekende Nederlanders (BN'ers) was gisteren snel klaar met een lunch in Nigerese stijl, waarvoor ze 35 euro moesten neerleggen. Een Amsterdams restaurant serveerde hen slechts een paar rijstkorrels, grassprietjes en wat water. Dat is precies wat mensen in Niger, Mali, Mauretanië en Burkina Fasso dagelijks binnen krijgen.
Onder meer Paul Rosenmöller, Jasmine Sendar, Anouk van Nes, Lucille Werner, Jan Vayne en Humberto Tan kwamen opdagen voor de karige lunch. Het geld gaat naar het Rode Kruis, dat de BN'ers had uitgenodigd. De lunch was tevens de start voor een sms-actie die veel geld voor de hongerende Afrikanen moet opleveren. Ongeveer 8 miljoen mensen lijden onder het voedseltekort en hebben snel hulp nodig.
quote:Op donderdag 25 augustus 2005 15:20 schreef sizzler het volgende:
[..]
Ach, je zou ook kunnen zeggen dat het asociaal van die bevolking is om kinderen te nemen zonder dat ze die kunnen beschermen tegen de hongerdood. Waarom die verantwoordelijkheid afschuiven op westerse landen en vervolgens het westen asociaal noemen als ze niks doen?
Nouja, het WEL geven van hulp leidt op langere termijn OOK tot een crisissituatie. Bovendien:quote:Op donderdag 25 augustus 2005 15:27 schreef Monidique het volgende:
Je kunt het inderdaad asociaal noemen om kinderen te nemen als het vrijwel zeker is dat er hongersnoden zullen volgen, maar dat maakt degenen die hulp kunnen leveren (jij noemt het Westen) maar het niet doen en zodoende mensen laten sterven om zodoende een betere samenleving te creeëren nog niet minder asociaal.
linkquote:Ondanks eeuwen van koloniale investeringen en een halve eeuw van massale ontwikkelingshulp - alleen al in Afrika is de afgelopen 30 jaar zo'n 900 miljard (!) dollar gestopt door het rijke Westen - geldt voor veel ontwikkelingslanden echter nog steeds dat zij niet in staat zijn tot een zelfstandige, duurzame economische groei. In totaal heeft Nederland sinds 1949 minstens 70 miljard euro gespendeerd aan ontwikkelingshulp.
Uiteraard. Als mensen leven zullen ze later weer voor problemen zorgen.quote:Op donderdag 25 augustus 2005 15:29 schreef sizzler het volgende:
[..]
Nouja, het WEL geven van hulp leidt op langere termijn OOK tot een crisissituatie. Bovendien:
Eerst even uitrusten zeker,quote:Op donderdag 25 augustus 2005 15:34 schreef du_ke het volgende:
Hehe nou ik ga weer. Moet zuipen vanavond
.
ontwikkelingshulp hoeft niet hetzelfde te zijn als noodhulpquote:Op donderdag 25 augustus 2005 15:29 schreef sizzler het volgende:
[..]
Nouja, het WEL geven van hulp leidt op langere termijn OOK tot een crisissituatie. Bovendien:
[..]
link
Mijn oma was zwaar gelovig. Die heeft dmv periodieke onthouding ook nooit meer dan drie kinderen gekregen.quote:Op donderdag 25 augustus 2005 15:37 schreef zakjapannertje het volgende:
anti-conceptie-middelen zijn dan vaak te duur voor hen (als het al voorhanden is),
Dus moet "het westen" daar de verantwoordelijkheid voor nemen?quote:bovendien zit het in hun cultuur ingebakken dat veel kinderen nemen een teken van welvaart en geluk is
Stuur de overheid daar dan op aan.quote:bovendien kennen ze daar niet zoiets als AOW
Democratische regeringen kunnen geen schoften zijn? Democratie in Afrika is even wat anders dan hier.quote:Weet ik niet. Niger heeft een democratisch gekozen bestuur en geen dictatuur zoals in -bijvoorbeeld- Mozambique.
Maar de droogtes komen eens in de zoveel tijd voor. Als er niet voldoende voedsel is om voorraden aan te leggen dan kan je de bevolking nu wel helpen, maar bij de volgende droogte is er dan een veel groter tekort omdat de polulatie ook groter is geworden door de onnatuurlijke hulp van buitenaf. [/q]quote:Weet ik niet. Niger heeft een democratisch gekozen bestuur en geen dictatuur zoals in -bijvoorbeeld- Mozambique.
mja, het geldt doorgaans als een onbetrouwbare methode, bovendien moet je er geschoold voor zijn, kunnen lezen, in Niger kunnen velen dat nietquote:Op donderdag 25 augustus 2005 15:47 schreef sizzler het volgende:
[..]
Mijn oma was zwaar gelovig. Die heeft dmv periodieke onthouding ook nooit meer dan drie kinderen gekregen.
dat zou ik overdreven vindenquote:Dus moet "het westen" daar de verantwoordelijkheid voor nemen?
[..]
probleem is dat zij er geen bureaucratie en geld voor hebben...quote:Stuur de overheid daar dan op aan.
http://www.minbuza.nl/def(...)B9284B080X1X44284X34quote:Tenslotte moet worden gewezen op de bijzondere bevolkingsgroei in Afrika, een mooi succes van de in de jaren zestig en zeventig sterk verbeterde gezondheidszorg. Een gevolg was echter dat de economische groei die er wel was, ingehaald werd door het grotere aantal mensen dat ervan moest leven. Het nationale inkomen groeide wel, maar ‘per hoofd van de bevolking’ maakte dit niets uit.
Ik heb ze geeneens geopendquote:Op donderdag 25 augustus 2005 15:27 schreef Monidique het volgende:
Harry's pleziertje (#457 - #364)
[POL-SC #457] Het einde der tijden is nabij
[POL-SC #458] Ach Thom, die van Sidekick is ook krom!
[Deel 459]Gedoemd tot borrelpraat
[Deel 460]Vier zetels, wie maakt me los?
[Deel 461] JdW Ownd! Mind the space!
[Deel 362] Blijf van die knoppen af en doe je werk!
[Deel 363] Deel 563!
[Deel 364] whatever!
klopt, is geamendeerdquote:Op donderdag 25 augustus 2005 16:43 schreef George-Butters het volgende:
Zeg, hoe kan ik mijn allereerste post terugvinden? In my active topics staat niet alles...
quote:
yep,quote:Op donderdag 25 augustus 2005 16:48 schreef George-Butters het volgende:
[..]
amen�de�ren
overgankelijk werkwoord; amendeerde, heeft geamendeerd;
afleiding(en): amendering
bij amendement wijzigen
Zou wat zijn als dat niet zo was.quote:Op donderdag 25 augustus 2005 17:30 schreef Mutant01 het volgende:
De levensverwachting stijgt daarentegen wel weer.....
dat zou wat wezen he?quote:Op donderdag 25 augustus 2005 17:31 schreef RichardQuest het volgende:
[..]
Zou wat zijn als dat niet zo was.
Wel het geal in Rusland, volgens mij.quote:Op donderdag 25 augustus 2005 17:31 schreef RichardQuest het volgende:
[..]
Zou wat zijn als dat niet zo was.
Ja, maar die worden gemiddeld wel ouder dan Afrikanen.quote:Op donderdag 25 augustus 2005 17:47 schreef Monidique het volgende:
[..]
Wel het geal in Rusland, volgens mij.
Dat zal wel, ja.quote:Op donderdag 25 augustus 2005 17:52 schreef RichardQuest het volgende:
[..]
Ja, maar die worden gemiddeld wel ouder dan Afrikanen.
Ga je nou nog studeren, proleet?quote:Op donderdag 25 augustus 2005 17:54 schreef Monidique het volgende:
Ik ga zo een pizza verwarmen. En ik gebruik daarvoor een apparaat, de magnetron. Ik dacht, lekker met een wijntje erbij, maar nee, er is alleen bier.
GADVERDAMME de magnetron.quote:Op donderdag 25 augustus 2005 17:54 schreef Monidique het volgende:
Ik ga zo een pizza verwarmen. En ik gebruik daarvoor een apparaat, de magnetron. Ik dacht, lekker met een wijntje erbij, maar nee, er is alleen bier.
Roken is ook zelfmoord.quote:Op donderdag 25 augustus 2005 17:55 schreef George-Butters het volgende:
als je jezelf dood zuipt, heb je dan zelfmoord gepleegd?
quote:Op donderdag 25 augustus 2005 17:55 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Ga je nou nog studeren, proleet?
Johan is de grammatica-deskundigequote:Op donderdag 25 augustus 2005 17:55 schreef George-Butters het volgende:
als je jezelf dood zuipt, heb je dan zelfmoord gepleegd?
Niet dit jaar.quote:Op donderdag 25 augustus 2005 17:55 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Dit is geen grammaticale kwestie, Cicero.quote:Op donderdag 25 augustus 2005 17:57 schreef Tafkahs het volgende:
[..]
Johan is de grammatica-deskundige
Blijf dan maar weg.quote:Op donderdag 25 augustus 2005 17:59 schreef Monidique het volgende:
Omdat!
Iets volslagen anders?quote:En nu...
Nou bij mijn oma kwam meneer pastoor langs voor een praatje als het wat te lang duurde.quote:Op donderdag 25 augustus 2005 15:47 schreef sizzler het volgende:
[..]
Mijn oma was zwaar gelovig. Die heeft dmv periodieke onthouding ook nooit meer dan drie kinderen gekregen.
Goed punt.quote:Op donderdag 25 augustus 2005 15:35 schreef Monidique het volgende:
[..]
Eerst even uitrusten zeker,?
pro·leet (de ~ (m.), -leten)quote:Op donderdag 25 augustus 2005 17:55 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Is dat zo? In veel landen daalt die juist door de grote verspreiding van aids...quote:Op donderdag 25 augustus 2005 17:30 schreef Mutant01 het volgende:
De levensverwachting stijgt daarentegen wel weer.......dillema...
Gemiddeld wel....maar dat komt door Swaziland waar de levensverwachting 30 is, en landen als Zimbabwe die het gemiddelde van Afrika naar beneden halen. In Marokko is de levensverwachting hoger dan in ruslandquote:Op donderdag 25 augustus 2005 17:52 schreef RichardQuest het volgende:
[..]
Ja, maar die worden gemiddeld wel ouder dan Afrikanen.
Goed, zuid-afrika niet meegerekent dan.quote:Op donderdag 25 augustus 2005 18:05 schreef du_ke het volgende:
[..]
Is dat zo? In veel landen daalt die juist door de grote verspreiding van aids...
Ja als wij worden dood gegooid met tranentrekkende filmpjes en acties dan heeft het een (opgedrongen) effect op ons.quote:Op donderdag 25 augustus 2005 18:14 schreef du_ke het volgende:
Echter die grote rotzooi aldaar heeft ook invloed op ons...
http://www.planet.nl/plan(...)tid=613294/sc=d6cc43quote:Sloveense oppositie tegen 'autoritaire' mediawet
Gepubliceerd op donderdag 25 augustus 2005
LJUBLJANA (ANP) - De Sloveense oppositie is donderdag een campagne begonnen tegen de 'autoritaire' nieuwe mediawet met het doel die met een referendum op 25 september af te wijzen. De campagne wordt gesteund door Sloveense intellectuelen die het hebben over ,,een EU-land onwaardige'' wet.
De Europese Federatie van Journalisten (EFJ), waarbij ook de Nederlandse journalistenvakbond NVJ is aangesloten, had eerder kritiek op de 'gevaarlijke' plannen die de regering en het parlement meer invloed op de journalistiek en de inhoud van programma's moeten geven. De EFJ maakt zich zorgen dat premier Jansa van de publieke omroep een 'staatsomroep' wil maken.
Na de democratisering van Oost-Europa begin jaren negentig kreeg Slovenië juist lof voor een vooruitstrevende mediawet.
http://www.planet.nl/plan(...)tid=613286/sc=d7283cquote:Rabobank neemt belang in branchegenoot Tanzania
Gepubliceerd op donderdag 25 augustus 2005
UTRECHT (ANP) - Rabobank neemt een belang in de Tanzaniaanse branchegenoot NMB. De investering past binnen de plannen van Rabobank om kleine coöperatieve banken in ontwikkelingslanden vooruit te helpen.
Samen met drie andere investeerders neemt de coöperatieve bank uit Utrecht 49 procent van de aandelen NMB over van de overheid in Tanzania. Rabobank krijgt een kwart van de aandelen in handen, aldus een woordvoerder donderdag. Daarvoor investeert de bank 15 miljoen dollar. De overige 24 procent van de aandelen gaat naar de andere investeerders uit Tanzania, te weten de Eximbank, de investeringsmaatschappij NICO en de Kamer van Koophandel.
De Tanzaniaanse overheid verkoopt het belang om de financiële sector in het land meer vorm te geven. Wel blijft de overheid de belangrijkste aandeelhouder van NMB, dat als enige bank in Tanzania een landelijk netwerk van meer dan honderd vestigingen heeft. NMB telt 1400 medewerkers en heeft een balanstotaal van 570 miljoen dollar.
Ja, maar daar liggen de problemen ook niet als we het over Afrikaanse problemen hebben....quote:Op donderdag 25 augustus 2005 18:10 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Gemiddeld wel....maar dat komt door Swaziland waar de levensverwachting 30 is, en landen als Zimbabwe die het gemiddelde van Afrika naar beneden halen. In Marokko is de levensverwachting hoger dan in rusland
Marokko 70 jaar
Rusland 67 jaar
Egypte 71 jaar
Algerije 73 jaar
Tunesie 75 jaar
Libie 76 jaar
Punt is dat het ook beter met Europa gaat als het beter met Afrika gaat, wat is jouw idee om Afrika welvarender te maken?quote:Op donderdag 25 augustus 2005 18:16 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Ja als wij worden dood gegooid met tranentrekkende filmpjes en acties dan heeft het een (opgedrongen) effect op ons.
Waardoor we wéér meer geld geven zonder dat er een structurele oplossing komt.
Ontwikkelingshulp is waarschijnlijk de meest opportunistische sector die er bestaat.
Lastig. Ik denk dat je het vooral lokaal moet aanpakken.quote:Op donderdag 25 augustus 2005 18:27 schreef RichardQuest het volgende:
Punt is dat het ook beter met Europa gaat als het beter met Afrika gaat, wat is jouw idee om Afrika welvarender te maken?
Welke afgrond? Zolang het niet in de Atlantische oceaan zinkt zullen er mensen blijven wonen....quote:Ik ben overigens vrij pessimistisch of dit te bereiken valt. Het is immers een continent wat al tientallen jaren zo niet meer op de rand van de afgrond balanceert.
Niet helemaal. Ik zeg dat een interventie van het Westen om de lokale elite aan te pakken niet wenselijk is omdat je dan inderdaad met nieuw kolonialisme te maken krijgt.quote:Op donderdag 25 augustus 2005 18:42 schreef RichardQuest het volgende:
Je maakt een fout: je wil Afrika verwesteren (nieuw kolonialisme), dat kan alleen maar conflicten brengen.
Dat is letterlijk een afgrond. Ik doel meer op een menselijke afgrond van honger, ziekte en overbevolking.quote:Op donderdag 25 augustus 2005 18:45 schreef RichardQuest het volgende:
Welke afgrond? Zolang het niet in de Atlantische oceaan zinkt zullen er mensen blijven wonen....
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |