Voor het echte slappe persoonlijke geouwehoer is er nu ook een IRC-kanaal, genaamd #pol. Hoe je daar komt kun je lezen in [irc] #fok FAQ.
De voorgaande delen vanaf deel 100:
[POLslowchat] En dat is -100- !!
[POLslowchat] Bier, Boobs, Balkenende -101-
[POLslowchat] Liberté, égalité, fraternité! -102-
[POLslowchat #103] Zonder pberends was dit deel 11
[POLslowchat #104] Duitsland terugpakken op het EK
[POLslowchat #105] Pragmatische Bagger?
[POLslowchat #106] Kozzmic onze POL-koning
[POLslowchat #107] 10 zetels minder voor de VVD
[POLslowchat #108] Dwars tegen ouders ingaan
[POLslowchat #109] De grenzen van Europa
[POLslowchat #110] De Russen naar de stembus
[POL slowchat # 111] - Een dochter!!! -
[POL slowchat # 112] 06-11 voor verjaard misdrijf
[POL slowchat # 113] Gefascineerd door de SP?
[POLslowchat #114] The Wealth of Topics (in POL)
[POLslowchat #115] Nog 1 nachtje slapen...
[POLslowchat #116] 100 liter alcohol in 1 uur
[POLslowchat #117] Het politieke reces
[POLslowchat #118] Klaas de Vries fantopic
[POLslowchat #119] Politieke flauwekul! LOL!
[POLslowchat #120] Balkenende is een ezel !!
[POLslowchat #121] Veelplegers permanent uitzetten
[POLslowchat #122] Rotterdams huiltopic
[POLslowchat #123] Florerend salonsocialisme!
[POLslowchat #124] Charisma, daadkracht, Maxime.
[POLslowchat #125] Peter R. als nieuwe Ali Alibi
[POLslowchat #126] De Kerstman is rechts.
[POLslowchat #127] Het politieke interbellum...
[POLslowchat #128] Het was een mooi jaar.
[POLslowchat #129] Illegaal vuurwerk legaliseren
[POLslowchat #130] NL = Axis of Evil
[POLslowchat #131] Hier mag gerookt worden!!
[POLslowchat #132] Het gedogen stopt nu!
Hoofddoek off...
quote:
Hoofddoek off...
[Dit bericht is gewijzigd door flyin-hawk op 06-01-2004 13:55]
Het plan Eerdmans, dat al een hele tijd geleden is voorgesteld, om alle zichtbare geloofsuitdragingen in de publieke gebouwen te verbieden geniet ook nog steeds mijn steun.
[Dit bericht is gewijzigd door JB80 op 06-01-2004 13:45]
quote:Bijna 1 miljoen moslims in Nederland en de AEL had steun van maximaal een paar honderd sympathisanten. Minimaal dus. Net zo min als je het gedrag van hooligans kunt doortrekken naar alle voetbalsupporters kun je het gedrag en de 'eisen' van de AEL niet doortrekken naar alle moslims. Zie ook het volgende artikel...
Op dinsdag 6 januari 2004 13:12 schreef JB80 het volgende:De opkomst van de AEL is ook een mooi voorbeeld. Okay, ze hebben hun eigen ruiten ingegooid, maar de steun was er. Als het nu boeddhisten of hindoes ging, maar het gaat om mensen die mijn vrijheden in de toekomst willen indammen. Mensen die zich in de eerste plaats moslim noemen, dan Marokkaan en dan pas een beetje Nederlander. Als deze mensen een factor van belang worden in een land en dé factor van belang in sommige regio's dan zie ik een hele beroerde toekomst.
quote:Nogmaals, emancipatie is geen proces dat je afdwingt. Je kunt het hooguit bevorderen door bewustwording.
Bezoek aan moskeeën loopt terug
DEN HAAG - Ruim 18 procent van de moslims in Nederland bezoekt de moskee nooit, 27 procent komt alleen in het gebedshuis op de belangrijkste feestdagen. 51 Procent gaat één of meerdere keren per maand naar de moskee. Dit blijkt uit een enquête die de Volkskrant heeft laten uitvoeren door onderzoeksbureau Foquz Etnomarketing onder een representatieve groep van 445 moslims.Vooral onder Nederlandse moslimjongeren bestaat minder animo voor godsdienst, zegt de Leidse hoogleraar Pieter Sjoerd van Koningsveld, die godsdienstgeschiedenis van moslims in West-Europa doceert. 'Er worden al moskeeën gesloten, omdat er geen emplooi voor is.'
Hoogleraar migratie-en integratiestudies Han Entzinger stelt dat de resultaten van de enquête overeenkomen met het onderzoek dat hij in 2000 uitvoerde naar de opvattingen van jonge Rotterdamse moslims: moslimjongeren geven aan het geloof steeds vaker een individuele invulling.Uit de enquête blijkt dat jongeren (tussen 15 en 34 jaar) zichzelf minder vroom vinden dan ouderen. De stelling 'ik ben een vrome moslim' wordt door 46 procent van de jonge moslims onderschreven, tegen bijna 54 procent van de ouderen.
Ook wijst een flinke groep jongeren ruim 31 procent de stelling af, dat 'een goede moslim doet wat de imam zegt'. Bij ouderen ligt dat percentage op zo'n 25 procent. Toch wordt er goed naar de imam geluisterd: ruim 38 procent van de jonge moslims en 45 procent van de oudere moslims is het eens met de stelling. Wel vindt een meerderheid bij jong (57,3 procent) en oud (52,7 procent) dat de imam Nederlands moet kunnen spreken.
Moslimjongeren vinden het dragen van een hoofddoek minder belangrijk dan hun ouders. Bijna 33 procent van de jongeren is het oneens met de stelling 'een goede moslima moet een hoofddoek dragen'. Zij worden gesteund in hun opvatting door zo'n 22 procent van de oudere moslims.
Het dragen van een hoofddoek blijft echter belangrijk voor zo'n 40 procent van de jonge moslims. Dat is wel aanzienlijk minder dan bij de oudere moslims (bijna 60 procent). Bovendien blijkt dat mannen (50,4 procent) meer belang hechten aan de hoofddoek dan vrouwen (45,7 procent).
Slechts een schamele 4 procent van de ondervraagden vindt dat politiek Den Haag genoeg doet voor moslims. Een ruime meerderheid (bijna 54 procent) stelt dat politieke partijen niet genoeg opkomen voor de belangen van moslims. Als Nederland een moslimpartij zou kennen, geeft 39 procent aan daarop te willen stemmen, ruim 17 procent zegt dat niet te zullen doen.
Op de vraag of islamitische scholen goed of slecht voor de integratie zijn, antwoordt bijna 47 procent dat islamitische scholen daaraan een positieve bijdrage leveren. Het is slecht voor de integratie, zegt 8,6 procent.
Van de moslims in Nederland voelt 30 procent zich niet geaccepteerd door Nederlanders, zo'n 38 procent voelt zich wel geaccepteerd. Ruim een kwart van de Nederlandse moslims heeft alleen vriendschappen met andere moslims. Zo'n 46 procent heeft een vriendenkring die voor het overgrote deel islamitisch is. Ruim een kwart zegt dat sommige vrienden moslim zijn en de rest niet.
Uit de enquête blijkt dat de Nederlandse Moslim Omroep (NMO) een aanzienlijke kans heeft om een C-status te verwerven. Van de ondervraagden zegt 19 procent een financiële bijdrage over te hebben voor meer islamitische programma's op de Nederlandse televisie. Dit zijn veel meer potentiële leden dan de vijftigduizend die de NMO nodig heeft om een aspirant-C-status te krijgen.
http://www.volkskrant.nl/binnenland/1072339145871.html
quote:Maar er waren genoeg mensen die de doelstellingen onderschreven.
Op dinsdag 6 januari 2004 13:43 schreef Kozzmic het volgende:Bijna 1 miljoen moslims in Nederland en de AEL had steun van maximaal een paar honderd sympathisanten. Minimaal dus. Net zo min als je het gedrag van hooligans kunt doortrekken naar alle voetbalsupporters kun je het gedrag en de 'eisen' van de AEL niet doortrekken naar alle moslims. Zie ook het volgende artikel...
Uit hetzelfde artikel:
quote:
Slechts een schamele 4 procent van de ondervraagden vindt dat politiek Den Haag genoeg doet voor moslims. Een ruime meerderheid (bijna 54 procent) stelt dat politieke partijen niet genoeg opkomen voor de belangen van moslims. Als Nederland een moslimpartij zou kennen, geeft 39 procent aan daarop te willen stemmen, ruim 17 procent zegt dat niet te zullen doen.Op de vraag of islamitische scholen goed of slecht voor de integratie zijn, antwoordt bijna 47 procent dat islamitische scholen daaraan een positieve bijdrage leveren. Het is slecht voor de integratie, zegt 8,6 procent.
quote:Vive la difference. Gelukkig is er geen mens hetzelfde. Staat er echt in de Grondwet dat we allemaal gelijk moeten zijn?
Op dinsdag 6 januari 2004 13:12 schreef Aaahikwordgek het volgende:[..]
Ongelijkheid van de individu. Doe niet zo naief Kozzmic.
En natuurlijk mag de ene mens de andere niet onderdrukken en is dat verwerpelijk, maar hoe toon je aan dat een hoofddoekdragende moslima onderdrukt wordt? En hoe voorkom je dat ze niet thuis wordt gehouden door vader of man indien ze niet meer met hoofddoek op school of werk mag komen?
quote:Interessantie filosofie, dat wel. Je kunt echter nooit aantonen dat die import-Poolsen of Thaisen slavin zijn, toch volg ik je redenering wel een beetje.
Op dinsdag 6 januari 2004 13:13 schreef giovan het volgende:[..]
lijkt me niet...als je het de vrouw vraagt zal ze zeggen dat ze vanwege haar overtuiging voor de kids zorgt en op afroep de daad verricht.
Maar om niet in juridische discussie te vervallen, d'r zijn ook zat NL'érs die Poolse of Thaise slavinnen importeren. En het is niet aan mij of ikwordgek om die dames als slavin te betitelen. In werkelijkheid lijden we aan een vorm van xenofobie, bang dat we overmeesterd worden door iets wat we al lang achter ons gelaten hebben. In werkelijkheid lijden we aan onze eigen superieuriteitswaan?
quote:Je toont het aan door de hoofddoek te verbieden met een rationele voorlichting gebaseerd op de normen en waarden van NL (die deels weer gebaseerd is op de grondwet). Moet jij eens zien hoeveel ongenuanceerd verzet er dan komt!
Op dinsdag 6 januari 2004 13:49 schreef Kozzmic het volgende:[..]
Vive la difference. Gelukkig is er geen mens hetzelfde. Staat er echt in de Grondwet dat we allemaal gelijk moeten zijn?
En natuurlijk mag de ene mens de andere niet onderdrukken en is dat verwerpelijk, maar hoe toon je aan dat een hoofddoekdragende moslima onderdrukt wordt? En hoe voorkom je dat ze niet thuis wordt gehouden door vader of man indien ze niet meer met hoofddoek op school of werk mag komen?
quote:Sommige van ons lijden tenminste niet meer aan cultuurrelativisme.
In werkelijkheid lijden we aan onze eigen superieuriteitswaan?
quote:1. Je ontkent dat ze onderdrukt worden
Op dinsdag 6 januari 2004 13:49 schreef Kozzmic het volgende:
1. En natuurlijk mag de ene mens de andere niet onderdrukken en is dat verwerpelijk, maar hoe toon je aan dat een hoofddoekdragende moslima onderdrukt wordt?
2. En hoe voorkom je dat ze niet thuis wordt gehouden door vader of man indien ze niet meer met hoofddoek op school of werk mag komen?
Zo heb je altijd gelijk, of niet Kozzmic!
Dat rechtse mensen zich moeten inzetten voor de gelijkheid van de islamitische vrouw is een farce
quote:Het getuigt niet per definitie van superioriteitswaan om de eigen normen en waarden te willen behouden of verdedigen.
In werkelijkheid lijden we aan onze eigen superieuriteitswaan?
Sowieso zou je, als je over superioriteitswaan gaat spreken eens moeten kijken hoe in andere groepen een kunsmatige superioriteit wordt gecreëerd door stelselmatige ontkenning van de eigen zwaktes.
quote:Lachwekkend inderdaad. De moslima krijgt steun van de rechterkant, terwijl je dat van "links" zou verwachten. Nee, "links" vindt het allemaal wel best zo, we hebben immers toch nergens last van. Een variant op de ver-van-mijn-bed-show.
Op dinsdag 6 januari 2004 13:55 schreef JB80 het volgendeDat rechtse mensen zich moeten inzetten voor de gelijkheid van de islamitische vrouw is een farce
[Dit bericht is gewijzigd door Aaahikwordgek op 06-01-2004 14:05]
quote:Volgens mij leg je een beetje te veel de nadruk op het ontkennen/erkennen. Als ik Kozz goed begrijp ontkent hij niet dat de positie van de vrouw in (een deel van) de moslimwereld achtergesteld is. Hij stelt (en in mijn ogen terecht) de te simplistische oplossingen ter discussie.
Op dinsdag 6 januari 2004 13:55 schreef JB80 het volgende:[..]
1. Je ontkent dat ze onderdrukt worden
2. Je erkent dat ze onderdrukt wordenZo heb je altijd gelijk, of niet Kozzmic!
Dat rechtse mensen zich moeten inzetten voor de gelijkheid van de islamitische vrouw is een farce
Dat wil ik hier ook nog wel eens explicieter doen: denkt er iemand serieus dat je de positie van de moslim-vrouw kunt verbeteren door zichtbare uitingen van het geloof te verbieden?
en dan noemen ze linkse mensen naief
quote:Dit is opzich geen positief bericht hoor:
Op dinsdag 6 januari 2004 13:43 schreef Kozzmic het volgende:[..]
Bijna 1 miljoen moslims in Nederland en de AEL had steun van maximaal een paar honderd sympathisanten. Minimaal dus. Net zo min als je het gedrag van hooligans kunt doortrekken naar alle voetbalsupporters kun je het gedrag en de 'eisen' van de AEL niet doortrekken naar alle moslims. Zie ook het volgende artikel...
[..]Nogmaals, emancipatie is geen proces dat je afdwingt. Je kunt het hooguit bevorderen door bewustwording.
quote:Dat is wel extreem verontrustend.
Ook wijst een flinke groep jongeren ruim 31 procent de stelling af, dat 'een goede moslim doet wat de imam zegt'. Bij ouderen ligt dat percentage op zo'n 25 procent. Toch wordt er goed naar de imam geluisterd: ruim 38 procent van de jonge moslims en 45 procent van de oudere moslims is het eens met de stelling.
En 4% vindt dat Den Haag de belangen van moslims behartigd... kan iemand me ff vertellen welke belangen dat zijn?
quote:Waarom brengt Kozzmic dit bericht naar voeren alsof het positief, is als je dit allemaal leest kun je moeilijk concluderen dat het de goede kant op gaat
Als Nederland een moslimpartij zou kennen, geeft 39 procent aan daarop te willen stemmen, ruim 17 procent zegt dat niet te zullen doen.
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 13:55 schreef JB80 het volgende:[..]
1. Je ontkent dat ze onderdrukt worden
2. Je erkent dat ze onderdrukt wordenZo heb je altijd gelijk, of niet Kozzmic!
Dat rechtse mensen zich moeten inzetten voor de gelijkheid van de islamitische vrouw is een farce
quote:Nee, onzin. Ik stel de vraag of een hoofddoekverbod de oplossing is om onderdrukking van de vrouw tegen te gaan. En verder vraag ik me af of een hoofddoekdragende vrouw per definitie onderdrukt wordt.
Op dinsdag 6 januari 2004 13:58 schreef Aaahikwordgek het volgende:[..]
Lachwekkend inderdaad. De moslima krijgt steun van de rechterkant, terwijl je dat van "links" zou verwachten. Nee, "links" vindt het allemaal wel best zo, we hebben immers toch nergens last van. Een variant op de ver-van-mijn-bed-show.
Wat Parabola zegt dus.
Ander voorbeeld, kom eens op station Amersfoort, beetje laat in de middag. De perrons staan dan vol met zwaar gereformeerde schoolmeisjes met jurken tot op de enkels. Klaar om terug te reizen naar Putten, Nijkerk, noem de bekende zwartekousengemeentes maar op.
Die lange jurk is ook een vorm van onderdrukking, maar zal het verbieden daarvan emancipatie van deze meisjes dichterbij brengen? Ik denk het niet. Belangrijker is bewustwording doordat ze in contact komen met andersdenkenden, waardoor ze op het moment dat ze volwassen zijn en denken zelf de stap maken om de ketens af te doen. En dat is niet eenvoudig voor velen, maar wel de wijze waarop emancipatie plaatsvindt.
[Dit bericht is gewijzigd door Kozzmic op 06-01-2004 14:17]
quote:Man, flikker toch eens op met die kotssmileys.
Op dinsdag 6 januari 2004 14:05 schreef pberends het volgende:[..]
Waarom brengt Kozzmic dit bericht naar voeren alsof het positief, is als je dit allemaal leest kun je moeilijk concluderen dat het de goede kant op gaat
Een moslimpartij hoeft niet dezelfde uitgangspunten te hebben als de AEL. Daarbij is het met dit soort berichten "eerst zien, dan geloven". Toen eind jaren 80 de Vrouwenpartij werd opgericht peilde Maurice de Hond de aanhang op 10 zetels, is nooit wat van terecht gekomen. Als je de rest van het bericht leest is de ene moslim de andere niet. Of dat zich kan verenigen in één partij is naar mijn mening nog maar zeer de vraag.
quote:Jij kiest voor de passieve weg. Sommige meisjes komen daar wellicht nooit uit. Die laat jij dus stikken. Ik kies voor de aktieve benadering: Een lekkerdraaiende maatschappij krijg je door een algemeen pakket van normen en waarden te hanteren, dan kun je elkaar er op aanspreken. Nu worden er tig normen en waardenpakketten toegelaten. Geen hond die daar nog een fatsoenlijke maatschappij van kan breien. Begrijp mij goed, ik ben ook tegen gristerlijke uitingen en al helemaal in de politiek: het CDA.
Op dinsdag 6 januari 2004 14:12 schreef Kozzmic het volgende:
Die lange jurk is ook een vorm van onderdrukking, maar zal het verbieden daarvan emancipatie van deze meisjes dichterbij brengen? Ik denk het niet. Belangrijker is bewustwording doordat ze in contact komen met andersdenkenden, waardoor ze op het moment dat ze volwassen zijn en denken zelf de stap maken om de ketens af te doen. En dat is niet eenvoudig voor velen, maar wel de wijze waarop emancipatie plaatsvindt.
quote:Kan ik daaruit afleiden dat niemand dat serieus denkt, of is de vraag te moeilijk?
denkt er iemand serieus dat je de positie van de moslim-vrouw kunt verbeteren door zichtbare uitingen van het geloof te verbieden?
quote:Heerlijk emotie in de politiek!! waar kotssmileys al niet goed voor zijn.
Op dinsdag 6 januari 2004 14:17 schreef Kozzmic het volgende:[..]
Man, flikker toch eens op met die kotssmileys.
![]()
Een moslimpartij hoeft niet dezelfde uitgangspunten te hebben als de AEL. Daarbij is het met dit soort berichten "eerst zien, dan geloven". Toen eind jaren 80 de Vrouwenpartij werd opgericht peilde Maurice de Hond de aanhang op 10 zetels, is nooit wat van terecht gekomen. Als je de rest van het bericht leest is de ene moslim de andere niet. Of dat zich kan verenigen in één partij is naar mijn mening nog maar zeer de vraag.
quote:Peilde-MauriceDeHond-toen-ook-al?
Toen eind jaren 80 de Vrouwenpartij werd opgericht peilde Maurice de Hond de aanhang op 10 zetels
[Dit bericht is gewijzigd door pberends op 06-01-2004 14:33]
quote:Probleem daarbij is alleen dat andersdenkenden totaal niet geaccepteerd worden en als niet-moslim worden betiteld, wat ik dus ook bedoelde met die kunstmatige superioriteit. Alles wat niet in het straatje past wordt niet als moslim erkend en zo kom je dus als moslim (sommigen althans) op een kuntsmatige manier niet in contact met andersdenkende moslims.
Op dinsdag 6 januari 2004 14:12 schreef Kozzmic het volgende:
Die lange jurk is ook een vorm van onderdrukking, maar zal het verbieden daarvan emancipatie van deze meisjes dichterbij brengen? Ik denk het niet. Belangrijker is bewustwording doordat ze in contact komen met andersdenkenden, waardoor ze op het moment dat ze volwassen zijn en denken zelf de stap maken om de ketens af te doen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |