Zuiverheid der Zuiverheden, Alles is Zuiver! We kunnen ons natuurlijk wel gaan concentreren op al het negatieve, maar dat brengt ons, om maar es een rechts woordje te gebruiken, structureel nergens. Ik ben in mijn hoofd geweest en ik zag. Ik zag dat mijn reacties vaak negatief waren en eigenlijk te vaak niet positief. Als we het bijvoorbeeld hebben over klimaatsveranderingen, dan kan ik wel antwoorden met “Ja, het is een Islamitisch complot”, maar dat is in en in, door en door, van binnenuit rot. Het is een Onzuivere reactie, gericht op het negatieve en zonder ook maar een vooruitzicht op Zuiverheid. Zo’n pad moet verlaten worden, ook al is het moeilijk, want ik zal toegeven: het is bijzonder moeilijk om serieus in te gaan op, bijvoorbeeld, Turks-nationalistische genocidenontkenners.
Ten eerste is er het correcte streven naar Zuiverheid, maar ten tweede is er de onvermijdelijke onmogelijkheid van het toepassen van het Zuivere. Met de kennis van Zuiverheid en Onzuiverheid is het echter niet moeilijk om de volgende stap te maken, namelijk door niet meer te letten op de Onzuiverheden. Uiteraard slechts míts dit mogelijk is en niet leidt tot een ontheemd bestaan in de samenleving.
Het Zuivere streven zal uiteindelijk resulteren in het Zuivere doen, dat is mijn stellige mening.