Geef ze een vinger en ze nemen heel je hand.quote:Afrikaanse landen stellen eisen aan G8
Gepubliceerd op dinsdag 05 juli 2005
De leden van de Afrikaanse Unie (AU) zijn het dinsdag in de Libische stad Sirte eens geworden over een gezamenlijk standpunt dat zij zullen voorleggen aan de G8. Die groep, bestaande uit de zeven rijkste industrielanden en Rusland, komt vanaf woensdag bijeen in het Schotse Gleneagles.
Volgens een woordvoerder wil de AU kwijtschelding van alle buitenlandse schulden van alle Afrikaanse landen. De G8-landen kwamen vorige maand overeen om veertig miljard dollar schuld kwijt te schelden, maar de AU wil dat de gehele 350 miljard wordt doorgestreept.
Ook vinden de Afrikaanse staten dat alle landbouwsubsidies moeten worden afgeschaft omdat die een vrije wereldhandel belemmeren. Verder willen de Afrikaanse landen twee permanente zetels in de VN-Veiligheidsraad.
De Nigeriaanse president Olusegun Obasanjo riep de G8-leiders op de daad bij het woord te voegen. "Dit is geen tijd voor veel gepraat maar voor serieuze en gezamenlijke actie."
Obasanjo's uitspraken contrasteren met die van de voorzitter van de AU-top, de Libische leider Moammar Kadaffi. Hij zei maandag dat Afrikaanse landen alle hulp van voormalige kolonisatoren moeten weigeren.
Lijken me twee goede punten.quote:Ook vinden de Afrikaanse staten dat alle landbouwsubsidies moeten worden afgeschaft omdat die een vrije wereldhandel belemmeren. Verder willen de Afrikaanse landen twee permanente zetels in de VN-Veiligheidsraad.
Eén punt vind je belachelijk en de twee andere punten, die dus zeer redelijk zijn, moeten ook maar in de prullenbank gegooid worden?quote:Op dinsdag 5 juli 2005 18:24 schreef MrX1982 het volgende:
Ik vind het belachelijk. Schulden kwijt schelden zodat ze opnieuw kunnen beginnen met het maken van schulden?
Ik hoop dat de G8 alle punten afwijst. Laten de Afrikaanse landen eerst maar eens intern orde op zaken stellen.
Ik denk niet dat de Shell dat zomaar toelaatquote:Op dinsdag 5 juli 2005 18:24 schreef MrX1982 het volgende:
Ik vind het belachelijk. Schulden kwijt schelden zodat ze opnieuw kunnen beginnen met het maken van schulden?
Ik hoop dat de G8 alle punten afwijst. Laten de Afrikaanse landen eerst maar eens intern orde op zaken stellen.
Ik vind die andere punten ook belachelijk.quote:Op dinsdag 5 juli 2005 18:26 schreef Monidique het volgende:
Eén punt vind je belachelijk en de twee andere punten, die dus zeer redelijk zijn, moeten ook maar in de prullenbank gegooid worden?
2 Zetels vind ik ook iets te veel, maar wat is er mis met het afschaffen van onze landbouwsubsidie?quote:Op dinsdag 5 juli 2005 18:30 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Ik vind die andere punten ook belachelijk.
Het gaat erom dat Afrika eist dat er subsidies worden afgeschaft maar zelf wordt vrijwel het hele continent met subsidies in leven gehoudenquote:Op dinsdag 5 juli 2005 18:31 schreef RichardQuest het volgende:
2 Zetels vind ik ook iets te veel, maar wat is er mis met het afschaffen van onze landbouwsubsidie?
quote:Op dinsdag 5 juli 2005 18:36 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Het gaat erom dat Afrika eist dat er subsidies worden afgeschaft maar zelf wordt vrijwel het hele continent met subsidies in leven gehouden
Waarom zit China er niet eens bij? Wat een pauperclub op deze manier.quote:G8 Leden
De volgende landen zijn lid:
Verenigd Koninkrijk
Frankrijk
Duitsland
Italië
Japan
Verenigde Staten
Canada (sinds 1976)
Rusland (sinds 1998)
Landbouw subsidies zouden best vermindert kunnen worden maar dan zou onze economie er geen schade door op moeten lopen.quote:Op dinsdag 5 juli 2005 18:38 schreef RichardQuest het volgende:Dit is geen antwoord.
Wat is er met met het afschaffen van onze landbouwsubsidie?
Welke schade?? Dat ons boodschappenlijstje de helft goedkoper wordt? Dat wij minder belastingen moeten betalen omdat die subsidies er niet meer zijn?quote:Op dinsdag 5 juli 2005 18:55 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Landbouw subsidies zouden best vermindert kunnen worden maar dan zou onze economie er geen schade door op moeten lopen.
Laten wij eerst zelf maar eens intern orde op zaken stellen door de landbouwsubsidies af te schaffen, en dan kritiek leveren op Afrika.quote:Op dinsdag 5 juli 2005 18:24 schreef MrX1982 het volgende:
Laten de Afrikaanse landen eerst maar eens intern orde op zaken stellen.
En laten we Koffi uitroepen tot alleenheerser over de wereld,quote:Op dinsdag 5 juli 2005 19:26 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Laten wij eerst zelf maar eens intern orde op zaken stellen door de landbouwsubsidies af te schaffen, en dan kritiek leveren op Afrika.
En laten wij, wereldbewoners, ook eens orde op zaken stellen bij de VN door bijvoorbeeld de AU een veiligheidsraadszetel te gunnen, voordat we kritiek leveren op Afrika.
Misschien moet je maar even matigen met zulke topics. Straks krijg je (weer) een ban voor een baggerouvre en dat zou uitermate jammer zijn.quote:Op dinsdag 5 juli 2005 19:45 schreef pberends het volgende:
Hunk Hilbrand Nawijn.
Dat ie het uberhaupt al serieus nam![]()
.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |