Spyker heeft het de eerste jaren moeilijk gehad, zoals vrijwel alle startende bedrijven. Draait nu prima.quote:
Ook daar geld precies hetzelfde. In de UK zijn een heleboel echt kleine autobouwers die voor een niche markt bouwen en niet in de problemen zijn. De rest is allemaal onderdeel van grotere concerns. Net als in alle andere bedrijfstakken. Schaalvergroting = meer winst.quote:Om over de Britse automarkt nog maar te zwijgen.
Precies, dat zeg ik dus. Ferrari is dan ook geen kleine autobouwer. Je voorbeeld ging compleet mank. De écht kleine bouwers zijn onafhankelijk en redelijk conjunctuur ongevoelig.quote:Ferrari is geen onafhankelijk merk, word gesponsord door de grote jongens, als hun R&D niet kan meevreten uit de ruif van de grote jongens dan is het snel gebeurt voor de kleine jongens.
Nee, die kopen ze in. Dacht jij dat projectontwikkelaars hun eigen staal produceren? Of hun eigen prefab betonelementen?quote:Of dacht je dat Donkervoort zijn eigen motors ontwikkeld? Zijn eigen componenten ontwikkeld?
En die strekking is dus mank. Donkervoort bestaat net zo min bij de gratie van de grote jongens als de niche villa-bouwer die villa's voor 5 miljoen bouwt. Ook al gebruikt hij daarvoor glas dat is ontwikkeld voor een grote projectontwikkelaar.quote:Dit soort bedrijven bestaan bij de gratie van de grote jongens en dat was dan ook de strekking van mijn verhaal.
En toch gaan die ferrari's in prijs omhoog. Een "standaard"ferrari uit 1950 is nu veel duurder dan toen. Een standaard rijtjeshuis uit 1950 is nu ook veel duurder dan toen.quote:Dat zeg ik dus... die andere Ferrari's zijn voor standaard rijke jongens.... daar wil je als oliesjeik niet in dood gevonden worden.
Alles wat gemiddeld gesproken over de tijd meer waard wordt is een speculatief object. Over de afgelopen 100 jaar zijn alle huizen in nederland meer waard geworden, inclusief een crash in '30 en '80. Met de door jou zo voorspelde crash in '11 (quote:Een huis is in eerste instantie gewoon een consumptiegoed.... slechts enkele huizen zijn in the long run een speculatief object.
Wacht effe, bedoel je nou met het eerste dat een huis gewoon minder waard wordt door gebruik en slijtage (consumptie), verval van een buurt (demografische achteruitgang) en na een halve eeuw waarschijnlijk weer gesloopt wordt (einde levenscyclus)? Dat het dus normaal is dat deze in de loop der tijd steeds minder waard worden?quote:Op dinsdag 25 januari 2011 10:20 schreef xenobinol het volgende:
Een huis is in eerste instantie gewoon een consumptiegoed.... slechts enkele huizen zijn in the long run een speculatief object.
Misschien omdat de geschiedenis al 150 jaar aantoont dat het anders werkt dan hoe jij het "gek vind"quote:Op dinsdag 25 januari 2011 10:41 schreef SemperSenseo het volgende:
Gek eigenlijk dat dit voor lange tijd niet zo is gezien
Volgens sommige futurologen kan het zijn dat we dat wel gaan halen met nieuwe medische inzichten. Ik moet er nu nog niet aan denken of ik zou op mijn huidige leeftijd "vastgezet" kunnen worden.quote:Op dinsdag 25 januari 2011 10:49 schreef Whuzz het volgende:
Jij kunt het ook wel heel "gek" vinden dat mensen geen 200 jaar oud worden en vinden dat dat maar eens moet veranderen.
In dat geval gaan huizen heeeeel schaars worden.quote:Op dinsdag 25 januari 2011 11:03 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Volgens sommige futurologen kan het zijn dat we dat wel gaan halen met nieuwe medische inzichten. Ik moet er nu nog niet aan denken of ik zou op mijn huidige leeftijd "vastgezet" kunnen worden.
Op geleend kapitaal zul je bedoelen, voorlopig maakt men geen stuiver winst.quote:Op dinsdag 25 januari 2011 10:32 schreef Whuzz het volgende:
Spyker heeft het de eerste jaren moeilijk gehad, zoals vrijwel alle startende bedrijven. Draait nu prima.
Dat zeg ik ook niet... ik zeg alleen dat de nichemarkt mee vreet van de volumemarkt en daardoor nog enig bestaansrecht heeft. Op eigen benen zou ze er echt heel anders uitzien.quote:Ook daar geld precies hetzelfde. In de UK zijn een heleboel echt kleine autobouwers die voor een niche markt bouwen en niet in de problemen zijn. De rest is allemaal onderdeel van grotere concerns. Net als in alle andere bedrijfstakken. Schaalvergroting = meer winst.
De echte kleine jongens kopen al hun spul in bij de grote jongens...hoezo onafhankelijk?quote:Precies, dat zeg ik dus. Ferrari is dan ook geen kleine autobouwer. Je voorbeeld ging compleet mank. De écht kleine bouwers zijn onafhankelijk en redelijk conjunctuur ongevoelig.
Dat zeg ik.... omdat er een grote volumemarkt is kan men dat spul tegen redelijke prijzen kopen.quote:Nee, die kopen ze in. Dacht jij dat projectontwikkelaars hun eigen staal produceren? Of hun eigen prefab betonelementen?
Donkervoort koopt als zijn materiaal in bij de grote jongens... zonder de grote jongens zou Donkervoort dus niet eens bestaan. Als de grote jongens onvallen dan valt Donkervoort net zo hard om na verloop van tijd.quote:En die strekking is dus mank. Donkervoort bestaat net zo min bij de gratie van de grote jongens als de niche villa-bouwer die villa's voor 5 miljoen bouwt. Ook al gebruikt hij daarvoor glas dat is ontwikkeld voor een grote projectontwikkelaar.
Kennelijk zijn die producten 'waardevast', komt voornamelijk door schaarste.quote:En toch gaan die ferrari's in prijs omhoog. Een "standaard"ferrari uit 1950 is nu veel duurder dan toen. Een standaard rijtjeshuis uit 1950 is nu ook veel duurder dan toen.
Dat komt omdat de bevolking de afgelopen jaren gegroeid is en men een kunstmatige schaarste in stand gehouden heeft. Feitelijk ligt daar dus ook de oorzaak en dus de oplossing voor het huizenmarkt vraagstuk. Bijbouwen is de oplossing.quote:Alles wat gemiddeld gesproken over de tijd meer waard wordt is een speculatief object. Over de afgelopen 100 jaar zijn alle huizen in nederland meer waard geworden, inclusief een crash in '30 en '80. Met de door jou zo voorspelde crash in '11 () er bij zijn over 100 jaar de huizen nog steeds meer waard. (oh nee.. in 2012 zijn we dood) en dus een speculatief object.
Ja... de kunstmatige schaarste in stand houden word namelijk steeds moeilijker... op al die huizen zitten nog leningen dus slopen word een dure aangelegenheid. Oude huizen die niet onderhouden worden zal men vanzelf gaan slopen of verder laten verpauperen.quote:Op dinsdag 25 januari 2011 10:41 schreef SemperSenseo het volgende:
Wacht effe, bedoel je nou met het eerste dat een huis gewoon minder waard wordt door gebruik en slijtage (consumptie), verval van een buurt (demografische achteruitgang) en na een halve eeuw waarschijnlijk weer gesloopt wordt (einde levenscyclus)? Dat het dus normaal is dat deze in de loop der tijd steeds minder waard worden?
Tja.... je kan het niet over alles oneens zijn lijkt mij.quote:Maar met het tweede dat slecht enkele huizen, monumenten, grachtenhuizen, designhuizen, of door uitzonderlijke locaties, wel meer waard worden?
Indien ja, dat ben ik zeer met je eens. Gek eigenlijk dat dit voor lange tijd niet zo is gezien
Er zijn echt niet zo gek veel mensen die vinden dat de huizenprijs structureel zou moeten dalen en dat huizen objecten zijn als auto's waarop je na aanschaf af moet schrijven. Xeno misschien maar verder bijna niemand.quote:Op dinsdag 25 januari 2011 10:49 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Misschien omdat de geschiedenis al 150 jaar aantoont dat het anders werkt dan hoe jij het "gek vind"
Jij kunt het ook wel heel "gek" vinden dat mensen geen 200 jaar oud worden en vinden dat dat maar eens moet veranderen. Ik vertrouw toch liever op de realiteit
Aangezien we dat niet gaan doen en we het ook niet zien gebeuren staan we schaakmat en zijn de huidige prijzen dus wel een rechtvaardiging van de schaarste op de markt.quote:
Er word nog steeds gebouwd, maar structureel te weinig, net als in het verleden. Men probeert uit alle macht overproductie te voorkomen. Echter we zien nu een terugval onder het bestaansminimum van de markt.... met vele ontslagen tot gevolg. De bouwbedrijven zullen de druk op de overheden gaan opvoeren om bij te dragen aan een oplossing en deze zal daar gevoelig voor zijn, al die uitkeringen betalen is ook niet bevorderlijk voor de staatskas en de economie.quote:Op dinsdag 25 januari 2011 11:18 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Aangezien we dat niet gaan doen en we het ook niet zien gebeuren staan we schaakmat en zijn de huidige prijzen dus wel een rechtvaardiging van de schaarste op de markt.
Welke uitkeringen van de polen die ze onstlaan en niet in aanmerking voor wat dan ook komen.quote:Op dinsdag 25 januari 2011 11:25 schreef xenobinol het volgende:
De bouwbedrijven zullen de druk op de overheden gaan opvoeren om bij te dragen aan een oplossing en deze zal daar gevoelig voor zijn, al die uitkeringen betalen is ook niet bevorderlijk voor de staatskas en de economie.
Ik denk dat je mijn serieuze reacties en mijn onzinreacties op Xeno even van elkaar moet scheiden. Ik heb een paar topics terug uitvoerig beschreven hoe mijn situatie in elkaar zit, wat mijn beweegredenen waren en hoe ik dit alles financieel onderbouwd heb.quote:Op dinsdag 25 januari 2011 11:17 schreef Hanoying het volgende:
[..]
Toch verkondigen jij, scorpie, bijvlagenzinvol, etc. ook onzin. Voor zover ik kan zien zijn jullie behoorlijk nieuw op de woningmarkt en toch schreeuwen jullie vol trots dat de huizenmarkt niet kapot kan en dat jullie zo fantastisch veel HRA trekken.
quote:Op dinsdag 25 januari 2011 11:36 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Ik denk dat je mijn serieuze reacties en mijn onzinreacties op Xeno even van elkaar moet scheiden. Ik heb een paar topics terug uitvoerig beschreven hoe mijn situatie in elkaar zit, wat mijn beweegredenen waren en hoe ik dit alles financieel onderbouwd heb.
De opmerkingen over hoeveel van Xeno's belasting rechtstreeks naar mijn HRA gaan zijn gewoon reacties op opmerkingen als "leenkneuzen" en overtrokken gezever over hoe alle kopers kapot en naar de hel gaan.
kloptquote:Op zaterdag 4 december 2010 08:41 schreef Whuzz het volgende:
Ik heb net mijn eerste huis gekocht. Keuze genoeg, 15% onder de vraagprijs uitgekomen, ruim binnen budget. Hypotheek op basis van alleen míjn salaris en dat gaat prima. Houdt niet veel over, maar dat hoeft ook even niet. Als straks het salaris van mijn vriendin er bij komt houden we wel weer lekker over.
quote:Op dinsdag 25 januari 2011 10:49 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Misschien omdat de geschiedenis al 150 jaar aantoont dat het anders werkt dan hoe jij het "gek vind"
Jij kunt het ook wel heel "gek" vinden dat mensen geen 200 jaar oud worden en vinden dat dat maar eens moet veranderen. Ik vertrouw toch liever op de realiteit
Vreemd.... tijdens die 15 jaar durende huurperiode had hij toch tijd genoeg gehadquote:Op dinsdag 25 januari 2011 12:38 schreef huizenmarkt-zeepbel.nl het volgende:
[ afbeelding ]
Geeft niets hoor..4 weken is erg kort om je in te lezen..
Dat komt omdat de marges al jaren onder druk staan, niet elk bedrijf is in staat zich makkelijk te reorganiseren omdat veel contractuele verplichtingen voor jaren worden aangegaan. Ik weet ook wel dat 'It's' geen hardloper was, dat zijn ze nooit geweest imo.quote:Op dinsdag 25 januari 2011 11:58 schreef Whuzz het volgende:
http://www.telegraaf.nl/m(...)r_weer___.html?p=5,2
Zoals al eerder gezegd, het failliet van Its heeft niets met de crisis te maken. Niet zo snel conclusies trekken Xenotje
Dat dus. Wat happen er veel mensen vandaag, zit er iets in de lucht ofzo?quote:Op dinsdag 25 januari 2011 11:36 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Ik denk dat je mijn serieuze reacties en mijn onzinreacties op Xeno even van elkaar moet scheiden. Ik heb een paar topics terug uitvoerig beschreven hoe mijn situatie in elkaar zit, wat mijn beweegredenen waren en hoe ik dit alles financieel onderbouwd heb.
De opmerkingen over hoeveel van Xeno's belasting rechtstreeks naar mijn HRA gaan zijn gewoon reacties op opmerkingen als "leenkneuzen" en overtrokken gezever over hoe alle kopers kapot en naar de hel gaan.
Ooh... er werken ook genoeg Nederlanders in de bouw hoor.quote:Op dinsdag 25 januari 2011 11:32 schreef Basp1 het volgende:
Welke uitkeringen van de polen die ze onstlaan en niet in aanmerking voor wat dan ook komen.![]()
Maar daar profiteren huizenbouwers net van... alsof je de ene dag staat te timmeren en te metselen en de volgende dag asfalt legt en spoorrails uitroltquote:Verder hebben de bouwbedrijven al veel gehad aan de stapel infrastucturele werken die en door de overheid er snel doorheen gejast zijn.
De bouwsector is afhankelijk van de overheid.... deze geeft immers maar in beperkte mate grond uit. Zonder grond kun je niet bouwen.quote:Wil je bouwbedrijven net zo erg maken als de banken waar je zo tegen ageerd dat ze te afhankelijk zijn van de overheid.
Ah, daar krijgen we het aantoonbaar-onjuiste grafiekje van een monumentenpand in Amsterdam weer om de hoek zeilen.quote:Op dinsdag 25 januari 2011 12:38 schreef huizenmarkt-zeepbel.nl het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Geeft niets hoor..4 weken is erg kort om je in te lezen..
Ja.... de implosie van de koopwoningmarktquote:Op dinsdag 25 januari 2011 12:54 schreef Scorpie het volgende:
Dat dus. Wat happen er veel mensen vandaag, zit er iets in de lucht ofzo?
quote:Op dinsdag 25 januari 2011 11:36 schreef Whuzz het volgende:
Het grote probleem zit in de periode 1995-2001, in die periode ging de huizenprijs met meer dan 10 % per jaar omhoog. Die uitschieter werd in de periode 2001-2008 nog niet gecompenseerd door een daling/bevriezing van de prijzen maar in 2008 is uiteindelijk toch een correctie ingezet.quote:Woningen: totaal
Prijsindex Jaar op jaar ontwikkeling
2005 = 100 %
Jaar prijsindex jaar op jaar
1995 39,9
1996 44,2 10,8
1997 49,4 11,9
1998 54,8 10,9
1999 63,8 16,3
2000 75,4 18,2
2001 83,7 11,1
2002 89,1 6,4
2003 92,4 3,6
2004 96,3 4,3
2005 100,0 3,8
2006 104,5 4,5
2007 109,0 4,2
2008 112,2 2,9
2009 108,4 -3,3
2010 106,3 -2,0
quote:Prijsindex
2005 = 100 %
2010 januari.......106,3 -5,3
2010 februari......106,5 -4,2
2010 maart........106,2 -3,5
2010 april...........107,1 -2,2
2010 mei...........106,3 -2,2
2010 juni............106,3 -1,4
2010 juli.............107,0 -0,9
2010 augustus....106,8 -0,4
2010 september..106,3 -0,6
2010 oktober......105,8 -1,1
2010 november...105,5 -1,1
2010 december...105,3 -0,8
Dan zou er ook een explosie van bouwgrond in de lucht moeten zitten en dat is er niet.quote:Op dinsdag 25 januari 2011 12:55 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Ja.... de implosie van de koopwoningmarkt
quote:Op dinsdag 25 januari 2011 12:55 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ah, daar krijgen we het aantoonbaar-onjuiste grafiekje van een monumentenpand in Amsterdam weer om de hoek zeilen.
Hoe kan je die twee met elkaar koppelen? Alsof een daling in de verkoop plotseling meer grond doet vrijkomen?quote:Op dinsdag 25 januari 2011 12:57 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dan zou er ook een explosie van bouwgrond in de lucht moeten zitten en dat is er niet.
é of č ?quote:Op dinsdag 25 januari 2011 13:04 schreef Whuzz het volgende:
- edit: laat maar, had ff niet gezien dat het zaadbal was -
edit: godver @ fok die niet met e-met-streepje om kan gaan. fokking web 1.0![]()
Ja, in Dronten misschienquote:Op dinsdag 25 januari 2011 13:05 schreef xenobinol het volgende:
Overigens is het wel zo dat je tegenwoordig op diverse locaties per direct een bouwkavel kan kopen.... zonder loterijen en dat soort onzin.
Kijk, jij snapt de macroeconomie.quote:Op dinsdag 25 januari 2011 11:25 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Er word nog steeds gebouwd, maar structureel te weinig, net als in het verleden. Men probeert uit alle macht overproductie te voorkomen. Echter we zien nu een terugval onder het bestaansminimum van de markt.... met vele ontslagen tot gevolg. De bouwbedrijven zullen de druk op de overheden gaan opvoeren om bij te dragen aan een oplossing en deze zal daar gevoelig voor zijn, al die uitkeringen betalen is ook niet bevorderlijk voor de staatskas en de economie.
Of Vathorstquote:
Mark Rutte gaat dat oplossen door extra asfalt neer te plempen... echt waarquote:Op dinsdag 25 januari 2011 13:06 schreef de_ier het volgende:
Kijk, jij snapt de macroeconomie.
En door de bezunigingen zullen er minder Betuwelijntjes, HSL-zuidtjes, en snelwegen worden gebouwd. Waarheen met al die bouwvakkers?
Yep.... zit bomvol leentokkies die in nagemaakte grachtenpandjes willen wonen.quote:Op dinsdag 25 januari 2011 13:08 schreef Whuzz het volgende:
Da's toch zo'n vinex wijk in Amersfoort?
Als het nog in de originele staat is dan welquote:Op dinsdag 25 januari 2011 13:21 schreef Whuzz het volgende:
In Eindhoven bouwen ze nu van die nieuwbouwhuizen in "jaren 30 stijl"... Mijn huurhuis was origineel jaren 30 (inclusief originele glas-in-lood ramen en paneeldeuren en die shit) en dat is toch echt even wat anders dan die nabootstroep.
Maar goed, moet dan ook wel weer bekennen dat origineel jaren 30 betekent dat de wind gewoon tussen je glas en je lood heen blaast
Als de NVM ergens positief over bericht dan weet je dat de boel op instorten staatquote:Eindhoven bij slimste regios ter wereld
Het Intelligent Community Forum (ICF) heeft de regio Eindhoven benoemd tot één van de zeven slimste regio's ter wereld. Dat gebeurde woensdag (plaatselijke tijd) op de jaarlijkse conferentie van het Forum in de Hawaiiaanse hoofdstad Honolulu.
Eindhoven werd door een vakjury van onafhankelijke academici gekozen uit een lijst van 21 kanshebbers.
Ook in 2009 en 2010 belandde de regio Eindhoven, waar ook Helmond en Veldhoven onder vallen, bij de beste zeven. Volgens het ICF is de regio het kloppend hart van Nederland op industrieel gebied, doordat de regio zich sterk ontwikkelt op het gebied van ICT.
Ook wordt de regio geprezen om het creëren van 55.000 arbeidsplaatsen in de technologiesector in de afgelopen tien jaar.
bron: NVM
De NVM lijkt steeds meer eieren voor zijn geld te kiezen.... wel jammer dat men praat over consumenten, terwijl men daarmee de 'wannabe verkopers' bedoelen... dat zijn dus juist niet de consumenten. Voor de rest een mooi stukje NVM propagandaquote:Onderzoek: vraagprijs woningen veel te hoog
De vraagprijs ligt bij meer dan de helft van te koop staande woningen veel te hoog. De grotere transparantie van de woningmarkt door internet blijkt niet door te werken in een betere vraagprijs van de woning.
Dit blijkt een onderzoek van hypotheekadviseur en NVM-makelaar Hypodomus naar de vraagprijs van 500 willekeurig te koop staande woningen. De vraagprijs van veel huizen ligt tot 20 procent te hoog.
Consumenten hopen, tegen beter weten in, nog steeds op die ene koper die wel bereid zal zijn de te hoge vraagprijs te betalen. Ook de makelaar treft blaam. Hij hoopt de verkoopopdracht binnen te halen door de woningverkoper een te hoge verkoopprijs voor te spiegelen. In tijden van stijgende woningprijzen kwam hij daarmee weg, maar nu de woningprijzen dalen hoopt de voorraad onverkoopbare woningen zich op.
Een te hoge vraagprijs heeft ernstige gevolgen. De woning wordt niet verkocht waardoor mensen te maken krijgen met onnodige dubbele maandlasten of ze kunnen niet verhuizen.
Uit het onderzoek blijkt verder dat een woning die meer dan 5 procent te duur wordt aangeboden, maar de helft van het mogelijke aantal serieuze bezichtigers trekt. Een groot aantal mogelijke kopers laat deze vanwege de te hoge vraagprijs links liggen. Dat is niet alleen jammer voor de verkoper, maar ook voor de koper die de koop van deze woning niet eens zal overwegen.
In verreweg de meeste gevallen wordt de vraagprijs uiteindelijk verlaagd. Eerder onderzoek van de NVM wijst echter uit dat het ver boven de marktwaarde aanbieden van een woning tot diverse prijsaanpassingen leidt, met als eindresultaat een verkoopprijs beneden de markwaarde. Een te hoge vraagprijs kost de woningverkoper dus uiteindelijk geld.
Trichet mompelt wat over de rente en direct zie je de bankmannetjes volgen, het begin van het grote falen van de koopwoningmarktquote:Hypotheekaanbieders verhogen rentetarieven
Hypotheekaanbieders Obvion en Woonfonds Hypotheken hebben de tarieven voor een aantal rentevaste hypotheken verhoogd. Dat hebben beide bedrijven dinsdag bekendgemaakt.
Volgens Obvion heeft de rentestijging te maken met de ontwikkelingen op de kapitaalmarkt. De aanbieder verhoogt het tarief voor hypotheken met een rentevaste periode van twee en vijf jaar met 0,2 procentpunt. Voor hypotheken met een rentevaste periode van zes tot en met dertig jaar gaat het om een stijging van 0,1 procentpunt.
Bij Woonfonds Hypotheken gaat het tarief voor hypotheken met een rentevaste periode van vier jaar met 0,1 procentpunt omhoog, terwijl die van hypotheken met een periode van vijf jaar met 0,05 procentpunt stijgen.
SNS Bank verhoogde eerder deze maand de hypotheekrente. Nationale Nederlanden deed dat in december al.
Hebben de andere vakgebieden ook weer eens wat om te onderzoeken.quote:Op dinsdag 25 januari 2011 14:57 schreef xenobinol het volgende:
Vreemd.... een correlatie tussen autisme en technologie... zou best wel eens een kern van waarheid in kunnen zitten
Haha.... techneuten krijgen wel vaker het label autist opgeplaktquote:Op dinsdag 25 januari 2011 15:09 schreef Basp1 het volgende:
Hebben de andere vakgebieden ook weer eens wat om te onderzoeken.![]()
Ik ben ook wel benieuwd naar het aantal autisten in dit topic, inclusief mezelf.
Klopt, It's was gewoon een klote winkel.quote:Op dinsdag 25 januari 2011 11:58 schreef Whuzz het volgende:
http://www.telegraaf.nl/m(...)r_weer___.html?p=5,2
Zoals al eerder gezegd, het failliet van Its heeft niets met de crisis te maken. Niet zo snel conclusies trekken Xenotje
Ik denk dat alle autisten er stil van worden..quote:Op dinsdag 25 januari 2011 15:09 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Hebben de andere vakgebieden ook weer eens wat om te onderzoeken.![]()
Ik ben ook wel benieuwd naar het aantal autisten in dit topic, inclusief mezelf.
quote:di 25 jan 2011, 15:16
Huizenprijzen VS blijven dalen
NEW YORK (AFN) - De huizenprijzen in twintig grote Amerikaanse steden zijn in november met 0,5 procent gedaald ten opzichte van een maand eerder. Dit bleek dinsdag uit de zogenoemde Case-Shiller index.
De daling, die werd gecorrigeerd voor seizoensinvloeden, was iets minder sterk dan verwacht. Door persbureau Reuters geraadpleegde economen rekenden gemiddeld op een daling met 0,8 procent. De huizenprijzen lagen voor de vijfde achtereenvolgende maand lager dan in de voorgaande maand. In oktober gingen de prijzen 1 procent achteruit.
Om dat te kunnen voorspellen hoef je niet gestudeerd te hebben.....quote:Op dinsdag 25 januari 2011 19:54 schreef huizenmarkt-zeepbel.nl het volgende:
In een korte rondgang onder makelaars en hypotheekadviseurs blijkt al snel dat de belangstelling voor het kopen van een huis in de eerste weken van 2011 zon twintig tot veertig procent lager ligt dan in de laatste weken van 2010. Makelaars hebben zeer weinig te doen. Dezelfde geluiden klinken in de kringen van hypotheekadviseurs.
Tja, als je het Nibud laat beslissen dat mensen 30% meer aan huur mogen uitgeven dan aan een hypotheek krijg je dat he... Niet bepaald rocketscience.quote:Deze beroepsgroep klaagt bovendien over de vele oeverloze discussies die de laatste maanden met geldverstrekkers (banken en verzekeraars) zijn ontstaan over allerlei beperkende bepalingen bij het verstrekken van hypotheken. Waar enkele jaren geleden hypotheken nog binnen twee weken werden geregeld, duurt het nu soms twee maanden voordat een hypotheek rond is.
Vind je het stoer om iedere keer psychologische vaktermen erbij te halen of wat? Wellicht verbaasd het je, maar ik ben er niet van onder de indruk, en zeer waarschijnlijk niemand.quote:Wat vinden onze PPD-NOSers er van?
Tis alleen geen voorspelling maar een constatering. Toch wel een serieuze m.i.quote:Op dinsdag 25 januari 2011 20:09 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Om dat te kunnen voorspellen hoef je niet gestudeerd te hebben.....
Dat is dan inderdaad voor zover jij kunt zien.quote:Op dinsdag 25 januari 2011 11:17 schreef Hanoying het volgende:
Toch verkondigen jij, scorpie, bijvlagenzinvol, etc. ook onzin. Voor zover ik kan zien zijn jullie behoorlijk nieuw op de woningmarkt en toch schreeuwen jullie vol trots dat de huizenmarkt niet kapot kan en dat jullie zo fantastisch veel HRA trekken.
Tja, als het verkeerslicht op rood staat, komt daarna groen. Dat kun je constateren en daarna jezelf op de borst kloppen (als je geestelijk wat achterloopt), je kunt het ook met weinig moeite voorspellen.quote:Op dinsdag 25 januari 2011 20:12 schreef BeamofLight het volgende:
[..]
Tis alleen geen voorspelling maar een constatering. Toch wel een serieuze m.i.
Fixed!quote:Op dinsdag 25 januari 2011 20:36 schreef 1-800-cop-shot het volgende:
The greatest trick the devil ever pulled... was convincing the world he did not exist God exists.
Vergelijk eens het aantal verkopen in december met die van januari van de afgelopen 20 jaar. December is altijd een topmaand. En ik heb nieuws voor je, februari is ook altijd beroerd. Tis hartje winter namelijk, zijn geen maanden om eens lekker een huis aan te schaffen. Vanaf de lente gaat het weer lopen.quote:Op dinsdag 25 januari 2011 19:54 schreef huizenmarkt-zeepbel.nl het volgende:
In een korte rondgang onder makelaars en hypotheekadviseurs blijkt al snel dat de belangstelling voor het kopen van een huis in de eerste weken van 2011 zon twintig tot veertig procent lager ligt dan in de laatste weken van 2010.
Wat vinden onze PPD-NOSers er van?
Alsof dat er toe doet!quote:Op dinsdag 25 januari 2011 20:15 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Ik heb dus vele malen meer ervaring met de koopmarkt dan de meeste huurders hier die om het hardst lopen te schreeuwen dat kopen slecht is.
quote:Op dinsdag 25 januari 2011 21:30 schreef Bayswater het volgende:
[..]
Vergelijk eens het aantal verkopen in december met die van januari van de afgelopen 20 jaar. December is altijd een topmaand. En ik heb nieuws voor je, februari is ook altijd beroerd. Tis hartje winter namelijk, zijn geen maanden om eens lekker een huis aan te schaffen. Vanaf de lente gaat het weet lopen.
Ja, daar heb ik ook weer gelijk in. Goed idee van mij.quote:Op dinsdag 25 januari 2011 21:48 schreef Whuzz het volgende:
Alsof dat er toe doet!![]()
Iedereen weet dat ervaring helemaal niet belangrijk is, evenmin alles wat je om je heen ziet. Als zaadbal zegt dat er crisis is, dan is er gewoon crisis, ook al leeft iedereen gewoon normaal door zonder problemen. Als zaadbal zegt dat de huizenmarkt morgen in stort, dan doet die dat. En als blijkt dat er morgen niemand in de problem is, dan ligt dat aan jouw gebrek aan inzicht en kennis en niet aan zijn voorspellingen! Puh!
Ach, doemdenkers zoals jij ken ik al heel mijn leven lang. Zeker ook fan van Rienk Kamer die al 15 jaar zegt dat de AEX binnen een jaar naar 50 punten gaat? En onder tussen lekker voor grof geld deze onzin verkopen via seminars en contrair handelen. Net als Kees de Kort verdient hij een leuk eurocentje bij met doemdenken. Zou je ook eens moeten doen in plaats van ons vervelen.quote:
Haha jah... Kees de Kwats.quote:Op dinsdag 25 januari 2011 22:04 schreef Bayswater het volgende:
Ach, doemdenkers zoals jij ken ik al heel mijn leven lang. Zeker ook fan van Rienk Kamer die al 15 jaar zegt dat de AEX binnen een jaar naar 50 punten gaat? En onder tussen lekker voor grof geld deze onzin verkopen via seminars en contrair handelen. Net als Kees de Kort verdient hij een leuk eurocentje bij met doemdenken. Zou je ook eens moeten doen in plaats van ons vervelen.
Koning Kees heeft een hele realistische kijk op de zaak imo. Dat veel mensen dat niet zien heeft met de ontkenning te maken dat ons monetaire stelsel ernstig aan het ontsporen is.quote:Op dinsdag 25 januari 2011 22:15 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Haha jah... Kees de Kwats.
Die zet alles wel ZO overduidelijk extra negatief en overtrokken aan dat het gewoon lachwekkend is. Zoveel drama... een vrouw zou er jaloers op zijn. Zonde dat BNR daar aandacht aan schenkt. Ik luister elke dag 2-3 uur naar die zender, maar da's toch een minpuntje van ze.
Gezellig appeltaart bakken met de hele straatquote:Op dinsdag 25 januari 2011 22:32 schreef huizenmarkt-zeepbel.nl het volgende:
[ afbeelding ][ afbeelding ]
Yo no hablo Espańolquote:Op dinsdag 25 januari 2011 22:32 schreef xenobinol het volgende:
http://www.elmundo.es/elm(...)enda/1295858034.html
Spanje schaft zijn HRA af
Nu weet ik dus wat ze hier in NL gaan doen.... eerst de markt laten crashen en dan de HRA afschaffen![]()
Vertaald naar het Engels is het een stuk beter leesbaarquote:Op dinsdag 25 januari 2011 22:38 schreef Resistor het volgende:
[..]
Yo no hablo Espańol
Gelukkig zijn er sites die wel kunnen vertalen, hoewel het een beetje vreemd klinkt
Kwats Kees is gewoon een sensatiehoer die betaald krijgt om negatief te brallen en public. Verschilt niet zoveel van de woordvoerders van NVM, VEH, DNB enz, alleen door iemand anders betaald om een andere boodschap uit te dragen. Gewoon een soort trekpop. Trek aan het touwtje en het kotst een voorgeprogrammeerd zwetsverhaaltje uit.quote:Op dinsdag 25 januari 2011 22:24 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Koning Kees heeft een hele realistische kijk op de zaak imo. Dat veel mensen dat niet zien heeft met de ontkenning te maken dat ons monetaire stelsel ernstig aan het ontsporen is.
Als je huurder bent wel ja. Iets met ijdele hoop enzo.quote:Op dinsdag 25 januari 2011 23:14 schreef xenobinol het volgende:
@Whuzz..... lees zeepbel zijn blog eens, lees vooral de reacties... interessant hoor... echt waar
Heb je die van Swahili toevallig ook?quote:Op woensdag 26 januari 2011 00:42 schreef de_ier het volgende:
in groen de huisprijs-index van Ierland.
Ja. Die blog en de reacties zijn zo verschrikkelijk interessant dat zelfs Zeepbel zijn heil ergens anders zoekt.quote:Op dinsdag 25 januari 2011 23:14 schreef xenobinol het volgende:
@Whuzz..... lees zeepbel zijn blog eens, lees vooral de reacties... interessant hoor... echt waar
Je weet dat hij het overgrote deel van de reacties zelf schrijftquote:Op dinsdag 25 januari 2011 23:14 schreef xenobinol het volgende:
Maar ze hebben de hypotheek voorwaarden toch aangescherpt per 1 januari 2011 ? Nu kunnen twee verdieners maximaal 3,5 keer hun bruto jaarinkomen lenen, voorheen 4 a 5 maal. Dit gaat echt wel consequenties hebben lijkt mij.quote:Op dinsdag 25 januari 2011 21:30 schreef Bayswater het volgende:
[..]
Vergelijk eens het aantal verkopen in december met die van januari van de afgelopen 20 jaar. December is altijd een topmaand. En ik heb nieuws voor je, februari is ook altijd beroerd. Tis hartje winter namelijk, zijn geen maanden om eens lekker een huis aan te schaffen. Vanaf de lente gaat het weer lopen.
Je snapt er helemaal niets van hé? Huizenprijzen kunnen alleen maar om hoog. Onze jongeren hebben enorme spaartegoeden die ze nu aanwenden om een huis te kopen. In Nederland is gelukkig alles anders.quote:Op woensdag 26 januari 2011 07:45 schreef Innercircle het volgende:
[..]
Maar ze hebben de hypotheek voorwaarden toch aangescherpt per 1 januari 2011 ? Nu kunnen twee verdieners maximaal 3,5 keer hun bruto jaarinkomen lenen, voorheen 4 a 5 maal. Dit gaat echt wel consequenties hebben lijkt mij.
Minder mensen kunnen hierdoor een huis kopen.
Uiteraard. Hoe groot het effect is moeten we nog gaan zien, maar dat het een effect zal hebben is wel zeker. Een kennis van me was bezig een hypotheek te krijgen, het leek allemaal bijna rond, maar nu is het afgeketst op de nieuwe regels. En dat is een goede zaak als je het mij vraagt. Die hypotheek was een kantje-boord geval en het is prima dat de nieuwe regels dat soort dingen wat meer in de velige marge trekt.quote:Op woensdag 26 januari 2011 07:45 schreef Innercircle het volgende:
[..]
Maar ze hebben de hypotheek voorwaarden toch aangescherpt per 1 januari 2011 ? Nu kunnen twee verdieners maximaal 3,5 keer hun bruto jaarinkomen lenen, voorheen 4 a 5 maal. Dit gaat echt wel consequenties hebben lijkt mij.
Gemiddeld ongeveer 3 % minder dan in 2010, alleen als je een uniek voorbeeld neemt: 2 mensen met een minmimuminkomen bijvoorbeeld, gaat jouw stelling op.quote:Op woensdag 26 januari 2011 07:45 schreef Innercircle het volgende:
[..]
Nu kunnen twee verdieners maximaal 3,5 keer hun bruto jaarinkomen lenen, voorheen 4 a 5 maal.
Idd. Idee een 8, uitvoering een 3. Het hád een serieuze site kunnen zijn met nuttige informatie, objectief nieuws en een voorlichtingsfunctie. Nu is het een azijnzeik-weblogje van een frustie die door niemand serieus genomen wordt.quote:Op woensdag 26 januari 2011 08:35 schreef Bayswater het volgende:
Zeepbel leest nieuwberichten vrij selectief en daarmee zijn ook de nieuwberichten op zijn site van een belabberd niveau.Heel jammer, want het idee achter de site is heus niet zo gek
ja en pas kopen als je minder dan 10.000 euro studieschuld meer hebtquote:Op woensdag 26 januari 2011 08:34 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Van mij mag het nog wel wat strenger. Wat meer naar Duits model bijvoorbeeld, eerst zelf sparen en dan pas een hypotheek.
Tja, dat vind ik dus weer niets zeggen. Wat is meet belastend voor je financiele stabiliteit:quote:Op woensdag 26 januari 2011 08:43 schreef meth77 het volgende:
[..]
ja en pas kopen als je minder dan 10.000 euro studieschuld meer hebt
sommigen hebben 40.000 euro schuld
De onderkant van de markt is eigenlijk te duur geworden met +/- 2 ton voor een oud rijtjeshuis. Woningcoperaties moeten met koopgarant en op nul euro/maand startende erfpachtconstructies aan komen zetten om ze uberhaupt nog van de hand te kunnen doen aan koppels die eigenlijk niet meer kunnen financiëren dan 150-170 k.quote:Op woensdag 26 januari 2011 08:34 schreef Whuzz het volgende:
Van mij mag het nog wel wat strenger. Wat meer naar Duits model bijvoorbeeld, eerst zelf sparen en dan pas een hypotheek.
Waarom moet je als starter meteen in een rijtjeshuis gaan wonen? Mijn eerste koophuis is een hoekhuis, maar daar heb ik dan ook een poosje voor gespaard en gewacht tot mijn salaris hoog genoeg was. Een vriendin van me kocht 5 jaar eerder dan ik een huis en dat was dan ook een flatje. Als je vroeg wilt starten moet je klein beginnen.quote:Op woensdag 26 januari 2011 08:56 schreef Hanoying het volgende:
[..]
De onderkant van de markt is eigenlijk te duur geworden met +/- 2 ton voor een oud rijtjeshuis. Woningcoperaties moeten met koopgarant en op nul euro/maand startende erfpachtconstructies aan komen zetten om ze uberhaupt nog van de hand te kunnen doen aan koppels die eigenlijk niet meer kunnen financiëren dan 150-170 k.
Hangt altijd af van hoe je het doet. Als je vanaf morgen wilt dat men 20% eigen geld mee neemt dan wel ja. Als je het geleidelijk op bouwt niet.quote:Als je op dit moment naar Duits model eigen geld gaat vragen bij de aanschaf van een huis dan stort de markt pas echt in.
Een rijtjeshuis = klein beginnen. Overigens woon ik liever in een appartement van 2 ton dan in een rijtjeshuis van 2 ton maar dat terzijde, dat is persoonlijke voorkeur en kopen doe ik geen van beide.quote:Op woensdag 26 januari 2011 09:02 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Waarom moet je als starter meteen in een rijtjeshuis gaan wonen? Mijn eerste koophuis is een hoekhuis, maar daar heb ik dan ook een poosje voor gespaard en gewacht tot mijn salaris hoog genoeg was. Een vriendin van me kocht 5 jaar eerder dan ik een huis en dat was dan ook een flatje. Als je vroeg wilt starten moet je klein beginnen.
Het is voor iemand in het Westen niet erg relevant wat je voor 160 k kan kopen in Wanneperveen of Akkrum. In de omgeving van Utrecht kan je niet veel met 160 k. Wat je er wel mee kan betalen ligt in buurten waar je weliswaar gezellig met een klapstoeltje op de stoep kan gaan zitten om een pilsje te drinken met je werkloze buren maar waar je toch echt niet dood gevonden wil worden met een gezin.quote:Daarnaast is die 200k wellicht waar in de randstad, maar in de meeste middelgrote steden en dorpen kun je een "oud rijtjeshuis" zoals jij dat noemt echt nog voor 150-160k kopen hoor.
De prijzen van starterswoningen zijn gestegen tot niveau's waarop ze zelfs bij de huidige rentestand eigenlijk onbereikbaar zijn geworden voor de echte klapjostis. In plaats van de markt te laten corrigeren wordt de val geremd door constructies als startersleningen, erfpacht 0/maand, woongarant, koopgarant, etc. die er voor zorgen dat de klapjostis nog steeds 2 ton kunnen neerleggen terwijl ze maar 160 k hoeven te lenen (hun max.). Voor zo lang het duurt dan.quote:Neemt niet weg dat ik het met je eens ben dat er een gat zit tussen wat "de starter" kan financieren en wat "de starter" moet betalen.
Ook wel weer waar maar eerst maar eens de HRA afbouwen over de komende 20 jaarquote:Hangt altijd af van hoe je het doet. Als je vanaf morgen wilt dat men 20% eigen geld mee neemt dan wel ja. Als je het geleidelijk op bouwt niet.
Nee... maar jij weet dat kennelijk wel, je bent kennelijk een expertquote:Op woensdag 26 januari 2011 06:35 schreef Whuzz het volgende:
Je weet dat hij het overgrote deel van de reacties zelf schrijft
Niet alleen woon je gratis maar toekomstige generaties zullen standbeelden voor je oprichten dat jij als grootlener de economie uit het slop hebt getrokken door enorme schulden aan te gaan en het geld in hoog tempo te ontdoen van zijn waarde, daardoor kunnen zij straks hun huizen kopen met een rol toiletpapier onder de armquote:Op woensdag 26 januari 2011 07:57 schreef huizenmarkt-zeepbel.nl het volgende:
Feitelijk woon je gratis!
Nie je begint al te draaien, respectquote:Op woensdag 26 januari 2011 08:34 schreef Whuzz het volgende:
Maar Whuzz.... de markt zit muurvast... hoe wil je dan een ander systeem geleidelijk invoeren? Geleidelijk niets blijven verkopen? Volgens mij gaan dit soort veranderingen in de markt altijd schoksgewijs. Als de noodzaak er niet direct is blijven mensen meestal aanmodderen, pas als ze muurvast zitten zijn ze bereid om drastisch van koers te veranderen.quote:Op woensdag 26 januari 2011 09:02 schreef Whuzz het volgende:
Hangt altijd af van hoe je het doet. Als je vanaf morgen wilt dat men 20% eigen geld mee neemt dan wel ja. Als je het geleidelijk op bouwt niet.
Beste constatering ooit in deze topic reeksquote:
De overheid weet van het bestaan van de zeepbel en wil deze eigenlijk in stand houden omdat het de economie zo lekker hard heeft laten groeien. De stekker er uittrekken betekend terug naar de jaren 50 van de vorige eeuw. Dan is het wel even gedaan met het graaien aan de top.quote:De prijzen van starterswoningen zijn gestegen tot niveau's waarop ze zelfs bij de huidige rentestand eigenlijk onbereikbaar zijn geworden voor de echte klapjostis. In plaats van de markt te laten corrigeren wordt de val geremd door constructies als startersleningen, erfpacht 0/maand, woongarant, koopgarant, etc. die er voor zorgen dat de klapjostis nog steeds 2 ton kunnen neerleggen terwijl ze maar 160 k hoeven te lenen (hun max.). Voor zo lang het duurt dan.
Nee, een flat is klein beginnen. Een rijtjeshuis is waar de gemiddelde nederlander in woont, en dat is dus gemiddeld beginnen. Een flat met 2 slaapkamers en een balkonnetje waar je net op kunt staan is klein. Een rijtjeshuis met 4 slaapkamers is niet klein.quote:Op woensdag 26 januari 2011 09:25 schreef Hanoying het volgende:
Een rijtjeshuis = klein beginnen. Overigens woon ik liever in een appartement van 2 ton dan in een rijtjeshuis van 2 ton maar dat terzijde, dat is persoonlijke voorkeur en kopen doe ik geen van beide.
Precies. Dus als je perse voor 160k wilt kopen én groot wilt wonen én in een nette buurt wilt wonen dan is de randstad gewoon geen optie. Ik zou ook best wel voor 10k een splinternieuwe A8 willen kopen mét alle opties en gratis onderhoud plus 20 jaar garantie. Maar is dat realistisch?quote:Het is voor iemand in het Westen niet erg relevant wat je voor 160 k kan kopen in Wanneperveen of Akkrum. In de omgeving van Utrecht kan je niet veel met 160 k. Wat je er wel mee kan betalen ligt in buurten waar je weliswaar gezellig met een klapstoeltje op de stoep kan gaan zitten om een pilsje te drinken met je werkloze buren maar waar je toch echt niet dood gevonden wil worden met een gezin.
Tja, de vraag is dus of we "klapjostis" (is dat een ander woord voor huurtokkiequote:De prijzen van starterswoningen zijn gestegen tot niveau's waarop ze zelfs bij de huidige rentestand eigenlijk onbereikbaar zijn geworden voor de echte klapjostis.
Dus jij gaat dit jaar 5% extra betalen om op een postzegel te mogen wonen?quote:Op woensdag 26 januari 2011 09:40 schreef xenobinol het volgende:
Mensen die denken dat een rijtjeshuis 'ruim' wonen is zijn knettergek
Het is in ieder geval zeer onrechtvaardig maar de markt laat mij kennelijk geen keuze. Kopen is zo'n beetje hetzelfde als je nek door de strop steken, dan laat ik mij liever maar bestelen. Overleven heeft namelijk alles te maken met in leven blijven.... als vrij mens wel te verstaanquote:Op woensdag 26 januari 2011 09:49 schreef Whuzz het volgende:
Dus jij gaat dit jaar 5% extra betalen om op een postzegel te mogen wonen?![]()
Over knettergek gesproken
Wonen in een flatje of 40m2 appartementje is voor masochistenquote:
Flats zijn om te huren of voor oude mensen. Rijtjeshuizen zijn de onderkant van de markt. (en ja er staan ook flatjes te koop in de randstad voor 120 k maar die staan in halve ghettos en feitelijk buiten elke markt).quote:Op woensdag 26 januari 2011 09:46 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Nee, een flat is klein beginnen. Een rijtjeshuis is waar de gemiddelde nederlander in woont, en dat is dus gemiddeld beginnen. Een flat met 2 slaapkamers en een balkonnetje waar je net op kunt staan is klein. Een rijtjeshuis met 4 slaapkamers is niet klein.
Een luxe 2-kamer appartement in het centrum van Amsterdam van 450k is ook niet klein.
Met klein bedoel ik aan de onderkant van de markt beginnen. Als je als 23-jarige net na je HBO met je startsalaris van 2100 bruto een rijtjeshuis in centrum utrecht wil kopen is het dan de schuld van de markt dat dat niet haalbaar is, of moet iemand gewoon een beetje realistisch doen?
En nee, 20 jaar geleden ging dat ook niet.
Een rijtjeshuis in Den Dolder of Soesterberg =/= splinternieuwe A8. Toch kosten ze 300 k.quote:[..]
Precies. Dus als je perse voor 160k wilt kopen én groot wilt wonen én in een nette buurt wilt wonen dan is de randstad gewoon geen optie. Ik zou ook best wel voor 10k een splinternieuwe A8 willen kopen mét alle opties en gratis onderhoud plus 20 jaar garantie. Maar is dat realistisch?
Niet verstandig inderdaad maar het gevolg van lage rentestanden en het promoten van eigen woningbezit door de overheid.quote:[..]
Tja, de vraag is dus of we "klapjostis" (is dat een ander woord voor huurtokkie) moeten willen laten kopen. Is het verstandig om iemand met het IQ van een goudvis een lening van 200k te geven? Zo ja, waarom zwemmen zoveel goudvissen dan in een kommetje van 20x20cm? Geef die vissen een hypotheek en laat ze een huis in Dronten kopen. (Goed gezelschap daar hoor ik)
Soesterberg: http://www.funda.nl/koop/(...)an-151/omschrijving/quote:Op woensdag 26 januari 2011 10:05 schreef Hanoying het volgende:
Een rijtjeshuis in Den Dolder of Soesterberg =/= splinternieuwe A8. Toch kosten ze 300 k.
Is ook geen rijtjeshuis einsteinquote:Op woensdag 26 januari 2011 10:32 schreef HansvD het volgende:
[..]
Soesterberg: http://www.funda.nl/koop/(...)an-151/omschrijving/
179.000
Dat is geen 300 k volgens mij....
Niet een mooi huis maar goed, je moet ergens mee beginnen. Verder kun je nog een starterslening krijgen bij de gemeente.
Prachtig toch?
En anders toch maar bij Xeno in het dorp gaan wonen....
Snap ik ook wel, maar het staat in elk geval in een rij.quote:Op woensdag 26 januari 2011 10:36 schreef Hanoying het volgende:
[..]
Is ook geen rijtjeshuis einstein
Servicekosten ¤75,- per maandquote:Op woensdag 26 januari 2011 10:32 schreef HansvD het volgende:
Soesterberg: http://www.funda.nl/koop/(...)an-151/omschrijving/
179.000
Dat is geen 300 k volgens mij....
Niet een mooi huis maar goed, je moet ergens mee beginnen. Verder kun je nog een starterslening krijgen bij de gemeente.
Prachtig toch?
Er staat vast nog wel ergens een leuk huurhuisje leegquote:En anders toch maar bij Xeno in het dorp gaan wonen....
Ik denk dat het verstandiger is even af te wachten. Ik denk niet dat de hemel naar beneden zal vallen in de komende paar jaar maar ben er van overtuigd dat de huizenprijs niet zal stijgen. Ik denk zelfs dat het erg reeel is te veronderstellen dat de categorie huizen die nu 350 k kost over 2,5 jaar voor 300 k van de hand gaat.quote:Op woensdag 26 januari 2011 10:41 schreef HansvD het volgende:
[..]
Snap ik ook wel, maar het staat in elk geval in een rij.
Als je zo graag in Soesterberg wilt wonen moet je gewoon betalen of met minder genoegen nemen.
Dat ligt er geheel aan waar de woning staat en wat voor woning het is en welk aanbod er in dat segment is evenals de vraag. Uiteraard ook de staat van de woning. De vinexwijken in die categorie hebben het nu al zwaar.quote:Op woensdag 26 januari 2011 10:49 schreef Hanoying het volgende:
[..]
Ik denk dat het verstandiger is even af te wachten. Ik denk niet dat de hemel naar beneden zal vallen in de komende paar jaar maar ben er van overtuigd dat de huizenprijs niet zal stijgen. Ik denk zelfs dat het erg reeel is te veronderstellen dat de categorie huizen die nu 350 k kost over 2,5 jaar voor 300 k van de hand gaat.
Dan worden ze gewoon verhuurd.quote:Op woensdag 26 januari 2011 11:02 schreef xenobinol het volgende:
Gewoon niets meer kopen met zijn allen dan gaat er vanzelf een hoop van de prijs af.
129.000 voor een oud huurhuisjequote:Op woensdag 26 januari 2011 10:47 schreef xenobinol het volgende:
Er staat vast nog wel ergens een leuk huurhuisje leeg![]()
129k om te wonen tussen de huurpaupersquote:Op woensdag 26 januari 2011 11:47 schreef HansvD het volgende:
129.000 voor een oud huurhuisje
Soort woonhuis Eengezinswoning, tussenwoning
Oppervlakte 100 m˛ woonopp. / 149 m˛ perceelopp.
Aantal kamers 4 kamers (3 slaapkamers)
Bijzonderheden Tuin en schuur / berging
http://www.funda.nl/koop/dronten/huis-47818130-gaffelstraat-18/
Niet zo negatief. Je ziet het vertrouwen op de beurs en in het bedrijfsleven toenemen, dat zijn gunstige voortekenen voor het onroerend goed. Daarnaast ligt Soesterberg aan de rand van het Gooi, heeerlijk centraal in Nederland. De rente is laag en de koper is koning. Als je nu je slag niet slaat zou je wel eens naast de pot kunnen pissen. Ik denk dat we nu in het oog van de crisis zitten en dat dit jaar de eerste zonnestralen te zien zijn.quote:Op woensdag 26 januari 2011 10:47 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Servicekosten ¤75,- per maand![]()
Daarnaast lelijke jaren 50 troep, als je daar 180k voor betaald ben je echt knettergek. Ja.... ook voor Soesterberg zijn doen
Ik las op het hypotheekforum een reactie van een user die nu al reeds beweerde dat het beste moment om te kopen tussen een jaar geleden en nu had gelegenquote:Op woensdag 26 januari 2011 12:27 schreef huizenmarkt-zeepbel.nl het volgende:
Niet zo negatief. Je ziet het vertrouwen op de beurs en in het bedrijfsleven toenemen, dat zijn gunstige voortekenen voor het onroerend goed. Daarnaast ligt Soesterberg aan de rand van het Gooi, heeerlijk centraal in Nederland. De rente is laag en de koper is koning. Als je nu je slag niet slaat zou je wel eens naast de pot kunnen pissen. Ik denk dat we nu in het oog van de crisis zitten en dat dit jaar de eerste zonnestralen te zien zijn.
![]()
![]()
Hoeveel zet je daar op in?quote:Op woensdag 26 januari 2011 12:39 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Ik las op het hypotheekforum een reactie van een user die nu al reeds beweerde dat het beste moment om te kopen tussen een jaar geleden en nu had gelegen![]()
Ze blijven het proberen... die criminelen van een hypotheekadviseurs![]()
De draai van de NVM m.b.t. de vraagprijs is een teken dat de kasstromen daar aardig beginnen op te drogen, kennelijk hebben veel leden geklaagd over het beleid. Door de stijgende rente, de strengere eisen m.b.t. de financiering gaan we epische prijsdalingen te gemoed zien dit jaar. Ik zet in op 10% en een absoluut vastgelopen huizenmarkt. Wie in 2011 een huis koopt word later verguisd door vriend en vijand
Mmm.... toch vrij veel volgens de grootleners. Zij beweren dat ik steel van mijn eigen portemonnee, ik betaal immers meer belasting, gooi mijn huurgeld weg en moet zo meteen tegen een veel hogere rente lenen. Dus feitelijk neem ik een enorm risico, tja... ik ben een echte gokverslaafdequote:
En wanneer mogen we je er op afrekenen?quote:
Jij krijgt nu toch al reeds van mij betaald voor je HRA? Wil je mij soms nog meer geld afpersenquote:Op woensdag 26 januari 2011 12:51 schreef Whuzz het volgende:
[..]
En wanneer mogen we je er op afrekenen?
Ik heb mijn ziel al aan de duivel verkocht, dus wat heb ik te verliezen? Ik pluk je kaal, Xenokipje!quote:Op woensdag 26 januari 2011 12:52 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Jij krijgt nu toch al reeds van mij betaald voor je HRA? Wil je mij soms nog meer geld afpersen
Verhuur je huis aan de armen en deze barmhartige daad kan je ziel misschien nog reddenquote:Op woensdag 26 januari 2011 12:56 schreef Whuzz het volgende:
Ik heb mijn ziel al aan de duivel verkocht, dus wat heb ik te verliezen? Ik pluk je kaal, Xenokipje!
Wie zegt dat ik gered wil worden?quote:Op woensdag 26 januari 2011 13:01 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Verhuur je huis aan de armen en deze barmhartige daad kan je ziel misschien nog redden
Echt, ik heb de tijd genomen om dat grafiekje in elkaar te zetten omdat ik dacht dat men interesse zou hebben in de huisprijzen in een andere Europees land waar er in de jaren 90 en 00 een flinke stijging is geweest... en dan krijg ik zo'n oneliner voor terug.quote:Op woensdag 26 januari 2011 01:20 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Heb je die van Swahili toevallig ook?
Dat wordt flink afwaarderen op de vastgoedportefeuille van verzekeraars, banken en pensioenfondsen. Die leugenaars hebben die troep vaak voor bedragen in de boeken staan die volkomen gefingeerd zijn. Het 'verjongen' is natuurlijk nodig omdat de bouwsector ook graag wat te doen wil hebben.quote:'Kantorenmarkt is doodziek'
VOORBURG - De kantorenmarkt in Nederland is zwaar ziek. Circa 7 miljoen vierkante meter, oftewel 14 procent van het hele bestand, staat leeg.
Als er niets gebeurt, loopt dat in 2015 op tot zeker 10 miljoen vierkante meter, stelt de NVB, de vereniging voor ontwikkelaars en bouwondernemers, in de woensdag verschenen 'Thermometer Kantoren'.
De brancheorganisatie pleit voor een mix aan maatregelen. De komende jaren zal jaarlijks een tot anderhalf miljoen vierkante meter leegstaande kantoorruimte uit de markt moeten worden gehaald.
Klik hier!
''Door sloop of verbouw'', zegt directeur Nico Rietdijk van de NVB. In ideeën als boetes op leegstand of een 'slot' op nieuwbouw ziet de NVB niets. ''Nieuwbouw blijft nodig omdat de markt zich moet blijven verjongen''.
© ANP
Van deze kant wel veel waardering hoorquote:Op woensdag 26 januari 2011 13:29 schreef de_ier het volgende:
[..]
Echt, ik heb de tijd genomen om dat grafiekje in elkaar te zetten omdat ik dacht dat men interesse zou hebben in de huisprijzen in een andere Europees land waar er in de jaren 90 en 00 een flinke stijging is geweest... en dan krijg ik zo'n oneliner voor terug.
Wie zegt dat wij de belastingbetalers van dit land jouw willen reddenquote:
Jij begon over redden, niet ik hequote:Op woensdag 26 januari 2011 13:37 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Wie zegt dat wij de belastingbetalers van dit land jouw willen redden
quote:Op woensdag 26 januari 2011 13:48 schreef Whuzz het volgende:
Jij begon over redden, niet ik he
En, jij hebt niets te willen. Jij moet gewoon je huur aan je huurmeester overmaken en je belasting naar mijn HRA. Hup, aan het werk huurslaafje van me!
Hoorde laatst dat een goede bedelaar in een drukke stad makkelijk 100 euro per dag op haalt in het toeristenseizoen. Da's toch 3k netto in de maand. Laten we zeggen dat het dan slechts 500k netto is in de resterende maanden...quote:Op woensdag 26 januari 2011 13:54 schreef xenobinol het volgende:
[..]
![]()
Binnenkort ga ik in een doos wonen en bedelen, dan ben ik een vrij mens en hoef ik ook geen belasting HRA meer te betalen voor Whuzz
Een doos kopen? Whuzz... een doos haal je gewoon gratis bij de supermarkt. Desnoods kraak je er eentje die leegstaat op een bedrijfsterreinquote:Op woensdag 26 januari 2011 14:03 schreef Whuzz het volgende:
Maar dan woon je wel in een KOOPdoos. Is dat niet wat te risicovol voor je? Wat als de dozenmarkt instort?
Stuur mij tegen die tijd maar een PM dan mag je hier op het bedrijf wel een grote doos komen ophalen. We hebben dozen in veel verschillende maten.quote:Op woensdag 26 januari 2011 14:21 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Een doos kopen? Whuzz... een doos haal je gewoon gratis bij de supermarkt. Desnoods kraak je er eentje die leegstaat op een bedrijfsterrein
Dat ik als zwerver mag beginnen in een extra grote doos.... de luxe...quote:Op woensdag 26 januari 2011 14:24 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Stuur mij tegen die tijd maar een PM dan mag je hier op het bedrijf wel een grote doos komen ophalen. We hebben dozen in veel verschillende maten.
Verwacht er niet te veel van. Het zit er niet in, dus het komt er niet uit...quote:Op woensdag 26 januari 2011 13:29 schreef de_ier het volgende:
[..]
Echt, ik heb de tijd genomen om dat grafiekje in elkaar te zetten omdat ik dacht dat men interesse zou hebben in de huisprijzen in een andere Europees land waar er in de jaren 90 en 00 een flinke stijging is geweest... en dan krijg ik zo'n oneliner voor terug.
Klinkt logisch...quote:Op woensdag 26 januari 2011 14:38 schreef huizenmarkt-zeepbel.nl het volgende:
[..]
Verwacht er niet te veel van. Het zit er niet in, dus het komt er niet uit...
Ach, in dit topic schijt alles op iedereen.quote:Op woensdag 26 januari 2011 13:29 schreef de_ier het volgende:
[..]
Je vergeet alleen dat een hoop van die economische groei werd veroorzaakt door de huizenmarktzeepbel. Hoe gaat de kwakkelende economie zich aan zijn eigen laarzen optrekken?quote:Op woensdag 26 januari 2011 14:51 schreef Bayswater het volgende:
In Nederland is het allemaal gematigder en met de verwachte economische groei zie ik het voor de huizenprijzen ook niet zo somber in.
Ja het is inderdaad een goede zaak dat je niet meer zo veel mag lenen. Eerste sparen is ook verstandiger lijkt me.quote:Uiteraard. Hoe groot het effect is moeten we nog gaan zien, maar dat het een effect zal hebben is wel zeker. Een kennis van me was bezig een hypotheek te krijgen, het leek allemaal bijna rond, maar nu is het afgeketst op de nieuwe regels. En dat is een goede zaak als je het mij vraagt. Die hypotheek was een kantje-boord geval en het is prima dat de nieuwe regels dat soort dingen wat meer in de velige marge trekt.
Ik weet de exacte details niet, wel weet ik dat men ook steeds moeilijker doet over de bron van je inkomsten. Voor ZZP-ers word het ook steeds moeilijker om te lenen.quote:Op woensdag 26 januari 2011 15:22 schreef Innercircle het volgende:
Sparen i.c.m. wachten op de dalende prijzenquote:Ja het is inderdaad een goede zaak dat je niet meer zo veel mag lenen. Eerste sparen is ook verstandiger lijkt me.
Blijkbaar worden de hypotheek voorwaarden per 1 januari 2012 nog meer aangescherpt.
Precies....quote:Je snapt er helemaal niets van hé? Huizenprijzen kunnen alleen maar om hoog. Onze jongeren hebben enorme spaartegoeden die ze nu aanwenden om een huis te kopen. In Nederland is gelukkig alles anders.
Overal zijn lichtpuntjes. De rente is laag en het is een echte kopersmarkt. Nu kun je de krenten uit de pap vissen, straks sta je weer in de rij. De kredietcrisis heeft nooit bestaan en binnenkort draait de economie waarschijnlijk weer op volle toeren. Een huis is de beste investering die je kunt doen, het geld komt zo naar je toe rollen. Feitelijk woon je gratis!
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Ik weet niet waar jullie die 3,5 vandaan halen maar de rabobank was (onder voorwaarde van heel ruim onderpand) bereid mij tot 6x mijn inkomen te lenen.quote:Op woensdag 26 januari 2011 15:27 schreef Innercircle het volgende:
[..]
Precies....
Tweeverdienende vmbo starters.quote:Op woensdag 26 januari 2011 15:35 schreef lutser.com het volgende:
[..]
Ik weet niet waar jullie die 3,5 vandaan halen maar de rabobank was (onder voorwaarde van heel ruim onderpand) bereid mij tot 6x mijn inkomen te lenen.
"onder voorwaarde van heel ruim onderpand"quote:Op woensdag 26 januari 2011 15:35 schreef lutser.com het volgende:
Ik weet niet waar jullie die 3,5 vandaan halen maar de rabobank was (onder voorwaarde van heel ruim onderpand) bereid mij tot 6x mijn inkomen te lenen.
De hypotheker berekende een paar vrienden van mij een hypotheek voor van 350k bij een gezamenlijk inkomen van 70k. Waarbij ze geen enkele acht sloegen op het feit dat de grootverdiener een significant deel van haar inkomen vergaarde met overuren en onregelmatigheidstoeslagen. Dan heb je als adviseur toch een plaat voor je hoofdquote:Op woensdag 26 januari 2011 15:45 schreef Hanoying het volgende:
Tweeverdienende vmbo starters.
Als de man 20 k per jaar doet en zijn vouw ook 20 k dan kun je inderdaad nog maar 140 k lenen of iets dergelijks, misschien iets meer naar niet veel.
Weet overigens niet of je in het verleden wel in aanmerking kwam voor een hypotheek van 2 ton met een inkomen van 2 maal 20 k, mag toch hopen van niet eigenlijk
Lijkt me dat hij dat inderdaad bedoeld. Als hij een huis wil kopen dat getaxateerd is op 500k en hij wil daarvoor een hypotheek van 300k afsluiten zal de bank niet zo moeilijk doen. Kan zijn dat hij vanwege de regels geen NHG krijgt, maar de bank zal het wel prima vinden. Weinig risco voor hen.quote:Op woensdag 26 januari 2011 15:46 schreef xenobinol het volgende:
Wat bedoel je daar mee? Elke hypotheek is toch gebaseerd op een onderpand? Is de waarde van je onderpand dan hoger dan het bedrag dat je wilde financieren?
Mmm..... nu 5 ton waard... over 5 jaar nog maar 2,5 tonquote:Op woensdag 26 januari 2011 15:50 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Lijkt me dat hij dat inderdaad bedoeld. Als hij een huis wil kopen dat getaxateerd is op 500k en hij wil daarvoor een hypotheek van 300k afsluiten zal de bank niet zo moeilijk doen. Kan zijn dat hij vanwege de regels geen NHG krijgt, maar de bank zal het wel prima vinden. Weinig risco voor hen.
Dat is precies wat ik bedoel.quote:Op woensdag 26 januari 2011 15:50 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Lijkt me dat hij dat inderdaad bedoeld. Als hij een huis wil kopen dat getaxateerd is op 500k en hij wil daarvoor een hypotheek van 300k afsluiten zal de bank niet zo moeilijk doen. Kan zijn dat hij vanwege de regels geen NHG krijgt, maar de bank zal het wel prima vinden. Weinig risco voor hen.
Wat denk je dat dit: http://www.funda.nl/koop/middelie/huis-47746669-zijvend-1/ huis over 5 jaar waard is?quote:Op woensdag 26 januari 2011 15:51 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Mmm..... nu 5 ton waard... over 5 jaar nog maar 2,5 ton
Best een fors risico hoor
Ik vind het een erg mooi huis met een erg reeele vraagprijs. Dan zal iedereen wel weer gaan zaniken dat het onbetaalbaar is en dit en dat maar het is ook gewoon een erg mooi huis, een eindwoning van een gestudeerd en in kapitaal gegroeid echtpaar.quote:Op woensdag 26 januari 2011 15:56 schreef lutser.com het volgende:
[..]
Wat denk je dat dit: http://www.funda.nl/koop/middelie/huis-47746669-zijvend-1/ huis over 5 jaar waard is?
De helft... iets van 400k. Veel meer zal het niet zijn, veel werk aan de tuin en stookhout is ook niet heel goedkoop meer. Ligging buiten de woonkern, dus voor veel ouderen niet de meest aantrekkelijke locatie, jongeren die hard moeten werken voor hun geld zitten niet te wachten op een lap grond van 1200m2.quote:Op woensdag 26 januari 2011 15:56 schreef lutser.com het volgende:
Wat denk je dat dit: http://www.funda.nl/koop/middelie/huis-47746669-zijvend-1/ huis over 5 jaar waard is?
Hoe gaat je kapitaal groeien als je woning niet meer in waarde toeneemt... het is tenslotte wel 2011.quote:Op woensdag 26 januari 2011 16:05 schreef Hanoying het volgende:
Ik vind het een erg mooi huis met een erg reeele vraagprijs. Dan zal iedereen wel weer gaan zaniken dat het onbetaalbaar is en dit en dat maar het is ook gewoon een erg mooi huis, een eindwoning van een gestudeerd en in kapitaal gegroeid echtpaar.
Als je de sfeer in Edam/Volendam je ligt is het er misschien wel leuk wonen, maar anders zou ik er toch niet dood gevonden willen wordenquote:Gezien het feit dat hij al langer dan een half jaar te koop staat kan je hem voor zo'n 700 k oppikken. Echt niet slecht hoor.
Ja... je hebt maar 1 koper nodig.... ik hoor het heel wat wannabe verkopers zeggen.quote:Hoe veel hij over 5 jaar waard is is wel erg moeilijk te zeggen. Kan 550 k zijn maar kan ook 850 zijn, hangt van te veel factoren af (waaronder de markt, net die ene koper vinden of niet, de hypotheekrente, aftrekbaarheid boven de 5 ton in de toekomst, etc.).
Ik zie dat je er van gecharmeerd bent... misschien moet je even met de bank en de huidige eigenaar gaan pratenquote:Het is verder wel duidelijk dat dit huis duur is en blijft. Erg mooi huis
30% minder dan de vraagprijs.quote:Op woensdag 26 januari 2011 15:56 schreef lutser.com het volgende:
[..]
Jij kan vanuit een paar plaatjes weten of het een reeele vraagprijs is? Jij moet echt geen aankoopmakelaar wordenquote:Op woensdag 26 januari 2011 16:05 schreef Hanoying het volgende:
[..]
Ik vind het een erg mooi huis met een erg reeele vraagprijs. Dan zal iedereen wel weer gaan zaniken dat het onbetaalbaar is en dit en dat maar het is ook gewoon een erg mooi huis, een eindwoning van een gestudeerd en in kapitaal gegroeid echtpaar.
Er zijn echt nog wel mensen die zo'n huis kunnen betalen hoor, zeker met een stuk overwaarde uit je vorige huizen. Hoeft geen koper van 30 te zijn maar een koper van een jaar of 50 met een goede carriëre, opgebouw vermogen en een salaris van 90 k/jaar.quote:Op woensdag 26 januari 2011 16:20 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Hoe gaat je kapitaal groeien als je woning niet meer in waarde toeneemt... het is tenslotte wel 2011.
In het egval van een dergelijk huis snijdt dat meer hout dan in het geval van een standaard twee onder één kapper.quote:Ja... je hebt maar 1 koper nodig.... ik hoor het heel wat wannabe verkopers zeggen.
Kan hem niet betalen helaasquote:Ik zie dat je er van gecharmeerd bent... misschien moet je even met de bank en de huidige eigenaar gaan praten
Lijkt mij ook niet te betwisten.quote:Op woensdag 26 januari 2011 16:20 schreef xenobinol het volgende:
Ja... je hebt maar 1 koper nodig.... ik hoor het heel wat wannabe verkopers zeggen.
551.6K dus? zullen we dan afspreken dat ik het over 5 jaar voor 600K van je koop? maak je bijna 50K winst.quote:Op woensdag 26 januari 2011 16:27 schreef huizenmarkt-zeepbel.nl het volgende:
[..]
30% minder dan de vraagprijs.
Als je een huis koopt van 7 ton kan je er indien noodzakelijk ook nog wel een ton tegen aan gooien om één en ander te perfectioneren.quote:Op woensdag 26 januari 2011 16:29 schreef antfukker het volgende:
[..]
Jij kan vanuit een paar plaatjes weten of het een reeele vraagprijs is? Jij moet echt geen aankoopmakelaar worden.. Wat te denken van eerst een bouwtechnische keuring. De tegeltjes zitten er trouwens ook schots en scheef in
Zoals bij deze in Middelie ook:quote:Op woensdag 26 januari 2011 16:34 schreef Hanoying het volgende:
[..]
Als je een huis koopt van 7 ton kan je er indien noodzakelijk ook nog wel een ton tegen aan gooien om één en ander te perfectioneren.
Maar die heeft tenminste nog een zwembadquote:Op woensdag 26 januari 2011 16:37 schreef Bayswater het volgende:
[..]
Zoals bij deze in Middelie ook:
http://www2.funda.nl/koop(...)7-middelie-72/fotos/
http://middelie.www.miljo(...)e?searchtype=archive
Aangekocht voor 5,5 waarschijnlijk, opgeknapt en in de verkoop gezet voor 690, gelijk verkocht.
Dus bij de aankoop is er nog wel wat afgegaan volgens jou, maar bij de verkoop niet?quote:Op woensdag 26 januari 2011 16:37 schreef Bayswater het volgende:
[..]
Zoals bij deze in Middelie ook:
http://www2.funda.nl/koop(...)7-middelie-72/fotos/
http://middelie.www.miljo(...)e?searchtype=archive
Aangekocht voor 5,5 waarschijnlijk, opgeknapt en in de verkoop gezet voor 690, gelijk verkocht.
Zal ook wel zo 30 duizend euro zijn, geen zin om in het Kadaster op te zoeken.quote:Op woensdag 26 januari 2011 16:57 schreef antfukker het volgende:
[..]
Dus bij de aankoop is er nog wel wat afgegaan volgens jou, maar bij de verkoop niet?
Holy shit...quote:Op woensdag 26 januari 2011 16:59 schreef Bayswater het volgende:
[..]
Zal ook wel zo 30 duizend euro zijn, geen zin om in het Kadaster op te zoeken.
Met zwembad zijn er wel goedkopere Xeno:
http://www2.funda.nl/koop(...)aat-19/fotos/#foto-2
Dat komt omdat je de huursverhoging misloopt.quote:Op woensdag 26 januari 2011 17:15 schreef Whuzz het volgende:
Iedereen? Ze zijn mij vergeten te interviewen lijkt het. Ik ga er gewoon weer op vooruit
Heerlijk huis, lekker ruim, woongenot enz zijn SBS6 en RTL7 powered by Rabobank, Praxis, NVM woorden van <2007.quote:Op woensdag 26 januari 2011 17:52 schreef Basp1 het volgende:
Wat een onzin bercht weer vastgoed, een financieel onderzoeks bureau dat zomaar een huis gaat vergelijken met een andere belegging en er natuurlijk weer bij vergeet dat je voor je investering ook woongenot terug krijgt.
Sommigen mensen kennen alleen genot als anderen lijden.quote:Op woensdag 26 januari 2011 17:52 schreef Basp1 het volgende:
Wat een onzin bercht weer vastgoed, een financieel onderzoeks bureau dat zomaar een huis gaat vergelijken met een andere belegging en er natuurlijk weer bij vergeet dat je voor je investering ook woongenot terug krijgt.
Je moet al naar engelse termen vervallen omdat de nederlandse niet meer krachtig genoeg zijn om je halve argumenten karcht bij te zetten.quote:Op woensdag 26 januari 2011 18:02 schreef huizenmarkt-zeepbel.nl het volgende:
"extend and pretend," "delay and pray," pas beter bij> 2011.
quote:Op zaterdag 22 januari 2005 14:32 schreef Whuzz het volgende:
Ik zou gewoon eens een paar pornofilms bekijken. Dat wil niet zeggen dat je meteen alles moet overnemen wat de actrices doen, maar het iig een duidelijk voorbeeld
waar?quote:Op woensdag 26 januari 2011 18:20 schreef Bayswater het volgende:
11 maart 2009 schrijf je op je eigen site dat je nog 2 jaar moet wachten met het kopen van een huis. Nog ruim een maandje dus.
Jij ook al? En dat allemaal van xeno's centenquote:Op woensdag 26 januari 2011 17:15 schreef Whuzz het volgende:
http://www.fd.nl/artikel/(...)-gaat-2011-achteruit
Iedereen? Ze zijn mij vergeten te interviewen lijkt het. Ik ga er gewoon weer op vooruit
Ik dacht dat het 'leenstakker' zou worden voor 2011?quote:Op woensdag 26 januari 2011 18:04 schreef Whuzz het volgende:
huizenmarkt-zeepstakker schijnt al genomineerd te zijn voor woord van het jaar 2011.
Ik dacht 'tevreden huurder'.quote:Op woensdag 26 januari 2011 18:47 schreef xenobinol het volgende:
Ik dacht dat het 'leenstakker' zou worden voor 2011?
"Net 'doen als of' en hopen dat de zeepbel niet barst"quote:Op woensdag 26 januari 2011 18:08 schreef Basp1 het volgende:
Je moet al naar engelse termen vervallen omdat de nederlandse niet meer krachtig genoeg zijn om je halve argumenten karcht bij te zetten.
Dat zijn twee woordenquote:
Het is hem gegund, ik ben de beroerdste ook nietquote:Op woensdag 26 januari 2011 18:43 schreef du_ke het volgende:
[..]
Jij ook al? En dat allemaal van xeno's centen
Klopt, maar een contradictio in terminis maken met 1 woord lukte me zo gauw ff nietquote:
of leenkneus, leentokkie, tophypotje, 6a9xBRUTOtje, hobbylener, bankhuurdertjequote:Op woensdag 26 januari 2011 18:47 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Ik dacht dat het 'leenstakker' zou worden voor 2011?
Een synoniem voor zorgeloos woongenotquote:
Vergeet zaadbel niet.quote:Op woensdag 26 januari 2011 18:56 schreef huizenmarkt-zeepbel.nl het volgende:
of leenkneus, leentokkie, tophypotje, 6a9xBRUTOtje, hobbylener, bankhuurdertje
bankslaaf ben je vergetenquote:Op woensdag 26 januari 2011 18:56 schreef huizenmarkt-zeepbel.nl het volgende:
[..]
Krijg je tegenwoordig zoveel betaald bij de zaadbank? Ik ga gelijk storten, opnemen laat ik wel aan de dames overquote:
"huurfrustie"quote:Op woensdag 26 januari 2011 18:56 schreef huizenmarkt-zeepbel.nl het volgende:
[..]
quote:
prachtig. Kut Dirk Scheringaquote:Op woensdag 26 januari 2011 19:05 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Eigenlijk ben je nu een beetje van mij, buk eens
Een aardig opzetje..... maar je creativiteit vereist nog wat oefeningquote:Op woensdag 26 januari 2011 22:55 schreef Scorpie het volgende:
Blogkneus, Blogknurft, Blognerd, Huurblogzuiger, Huurblogzaadbal, Huurblogtokkie, Huurblogfrustie, etc etc etc.
Huiseigenaren missen creativiteit, dat is algemeen bekend. Voorde echte creatieve bedenksels moet je toch echt de huurders uit de kast trekken.quote:Op woensdag 26 januari 2011 23:14 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Een aardig opzetje..... maar je creativiteit vereist nog wat oefening![]()
Blijf oefenen
Voor echte creativiteit moet je bij banksters en verzekeraars zijn... die kunnen zulke complexe dingen bedenken dat ze het zelf niet eens meer begrijpen.quote:Op woensdag 26 januari 2011 23:21 schreef Scorpie het volgende:
Huiseigenaren missen creativiteit, dat is algemeen bekend. Voorde echte creatieve bedenksels moet je toch echt de huurders uit de kast trekken.
Of bij woningcorporaties. In het begin van je bestaan laat je je financieren door de overheid, tot je zo groot bent dat je met zijn allen de hele huursector controleert, dan ga je onder het mom van "wij maken geen winst hoor!" al je huurders uitknijpen en als je dan toch winst maakt steek je dat geld in te dure directeuren en allerlei cruiseschepen projecten die niets met wonen te maken hebben. En ondertussen doe je net alsof je het beste met de samenleving voor hebt.quote:Op woensdag 26 januari 2011 23:55 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Voor echte creativiteit moet je bij banksters en verzekeraars zijn... die kunnen zulke complexe dingen bedenken dat ze het zelf niet eens meer begrijpen.
Sterker nog, je overtuigt die arme drommels die jou maandelijks geld geven zonder er iets voor te bezitten er ook nog van dat het de beste optie isquote:Op donderdag 27 januari 2011 08:38 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Of bij woningcorporaties. In het begin van je bestaan laat je je financieren door de overheid, tot je zo groot bent dat je met zijn allen de hele huursector controleert, dan ga je onder het mom van "wij maken geen winst hoor!" al je huurders uitknijpen en als je dan toch winst maakt steek je dat geld in te dure directeuren en allerlei cruiseschepen projecten die niets met wonen te maken hebben. En ondertussen doe je net alsof je het beste met de samenleving voor hebt.
Decadent gedrag zie je bij elk bedrijf dat constant geld binnen krijgt zonder daar al te veel moeite voor hoeven te doen. Banken, verzekeraars, overheden, woningcorporaties... ze zijn allemaal gevoelig voor dit soort beleid. Het is een interessante vraagstuk om dit soort gedrag te ontmoedigen.quote:Op donderdag 27 januari 2011 08:38 schreef Whuzz het volgende:
Of bij woningcorporaties. In het begin van je bestaan laat je je financieren door de overheid, tot je zo groot bent dat je met zijn allen de hele huursector controleert, dan ga je onder het mom van "wij maken geen winst hoor!" al je huurders uitknijpen en als je dan toch winst maakt steek je dat geld in te dure directeuren en allerlei cruiseschepen projecten die niets met wonen te maken hebben. En ondertussen doe je net alsof je het beste met de samenleving voor hebt.
En vervolgens haal je de slachtoffers die het zwakst van geest zijn over om jouw boodschap uit te dragen. Dat soort lieden worden dan zeer fanatieke zeloten die anderen voor jouw zaak proberen te winnen. (denk aan het starten van een weblog, dat zelf volspammen met "reacties" en jezelf continue herhalen op een openbaar forum)quote:Op donderdag 27 januari 2011 09:01 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Sterker nog, je overtuigt die arme drommels die jou maandelijks geld geven zonder er iets voor te bezitten er ook nog van dat het de beste optie isprima staaltje van retorisch talent!
Als huurder bezit je ook een woning, het is alleen niet je eigendom.quote:Op donderdag 27 januari 2011 09:01 schreef Scorpie het volgende:
Sterker nog, je overtuigt die arme drommels die jou maandelijks geld geven zonder er iets voor te bezitten er ook nog van dat het de beste optie isprima staaltje van retorisch talent!
En als werknemer in loondienst ben je eigenlijk ook geen loonslaaf maar zzp'er die voor onbepaalde tijd wordt ingehuurd. .quote:Op donderdag 27 januari 2011 09:12 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Als huurder bezit je ook een woning, het is alleen niet je eigendom.
Volgens de BD ben je geen zelfstandig ondernemer als je maar 1 werkgever hebt.quote:Op donderdag 27 januari 2011 09:19 schreef Basp1 het volgende:
En als werknemer in loondienst ben je eigenlijk ook geen loonslaaf maar zzp'er die voor onbepaalde tijd wordt ingehuurd. .
haaaahahahaa! Hoe erg kun je jezelf voor de gek houden?quote:Op donderdag 27 januari 2011 09:12 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Als huurder bezit je ook een woning, het is alleen niet je eigendom.
Kun jij in alle opzichten over je woning beschikken? Lijkt me niet he? Als je een spijkertje in de muur wilt slaan moet je je slavendrijver corporatie om toestemming vragen.quote:ei·gen·dom
1 de; m het recht om over een zaak in alle opzichten te beschikken
2 het; o -men zaak die men in eigendom bezit
Het huis behoort niet aan jou toe, anders zou je er mee mogen doen wat je wilt.quote:be·zit het; o
1 (jur) het houden of genieten ve zaak, die iem in zijn macht heeft, alsof zij aan hem toebehoort
2 al iems bezittingen
Ik kan wel degelijk met mijn huis doen wat ik wil, of de corporatie het daar mee eens is is een heel andere kwestie.quote:Op donderdag 27 januari 2011 09:24 schreef Whuzz het volgende:
[..]
haaaahahahaa! Hoe erg kun je jezelf voor de gek houden?
Van Dale:
[..]
Kun jij in alle opzichten over je woning beschikken? Lijkt me niet he? Als je een spijkertje in de muur wilt slaan moet je je slavendrijver corporatie om toestemming vragen.
Jouw woning is dus niet jouw eigendom, maar dat van de corporatie. En jij betaalt om het te mogen gebruiken.
Je begint door te slaan Whuzz... zoek het maar even op in het recht. Bezit en eigendom zijn twee heel verschillende zaken. De 'van Dale' is een woordenboek, wetboek..... woordenboek... misschien kun je dat even opzoeken in de van Dalequote:Het huis behoort niet aan jou toe, anders zou je er mee mogen doen wat je wilt.
De corporatie heeft jou wel in hun macht, dus ik denk dat jij bezit bent van de corporatie
Kennelijk is het heel belangrijk voor jouw om iets in eigendom te hebbenquote:Hoe het ook zei, het is vertederend dat je met cognitieve dissonantie (heee, als je iets maar vaak genoeg herhaald blijft het inderdaad hangen) probeert je status als huurslaaf om te buigen in iets substantieels. But lets face it... je bezit geen huis.
Ah ok. Dan bezit ik de hele wereld! Ik kan met de hele wereld doen wat ik wil. Of mijn medebewoners het daar mee eens zijn is een heel andere kwestie.quote:Op donderdag 27 januari 2011 09:37 schreef xenobinol het volgende:
Ik kan wel degelijk met mijn huis doen wat ik wil, of de corporatie het daar mee eens is is een heel andere kwestie.
Wat jij wilt. Dan ga je gewoon lekker 5% meer betalen voor jowu "bezit"quote:Je begint door te slaan Whuzz... zoek het maar even op in het recht. Bezit en eigendom zijn twee heel verschillende zaken. De 'van Dale' is een woordenboek, wetboek..... woordenboek... misschien kun je dat even opzoeken in de van Dale
Yup! Dat was een van de factoren die meewoog in mijn besluit om te kopen, naast financiën, woongenot, locatie, mogelijkheden, ruimte en vrijheid om met mijn bezit te doen wat it ik wil.quote:Kennelijk is het heel belangrijk voor jouw om iets in eigendom te hebben
Betekend dit dat studenten zo meteen voldoende woonruimte kunnen vinden in voormalige kantoorgebouwen?quote:Vrij baan omzetten lege kantoren Amsterdam
door RICHARD VAN DE CROMMERT
AMSTERDAM Vastgoedbeleggers met kantorenbezit in Amsterdam kunnen opgelucht ademhalen. De hoofdstad schrapt zo ongeveer alle regels die het ombouwen van leegstaande kantoren in de weg staat.
Er moet echt wat gebeuren in Amsterdam. Er staat voor 1,3 miljoen vierkante meter kantoorruimte leeg. Dat is een vijfde van alle leegstand in Nederland.
De afgelopen weken dreigde wethouder Maarten van Poelgeest (GroenLinks) met boetes als kantoren lang leegstaan en zelfs met invordering van vijf jaar lang leegstaande panden in de hoop dat daar een impuls van uitgaat.
De gemeenteraad floot Van Poelgeest gisteren terug en vindt dat de gemeente ook zijn goede wil moet tonen. Ze besloot dat bij het ombouwen van leegstaande kantoren bestemmingsplannen eenvoudig kunnen worden gewijzigd. Met milieu- en geluidsnormen zal soepel worden omgegaan. Mocht een stadsdeel onverhoopt dwarsliggen, dan krijgt dat een tik op de neus. En ook de beruchte welstandscommissie zal buitenspel worden gezet.
Het besluit van de Amsterdamse raad is een overwinning voor PvdA-raadslid Michiel Mulder, die de zaak aankaartte. Vastgoedbeleggers kunnen nu niet meer zeggen dat de gemeente niet meewerkt, zegt Mulder. We halen alles uit de kast. Dit is een handreiking aan eigenaren.
bron: Telegraaf
Yup! Waarbij geen enkele regel meer gold bij de ombouw. Maar goed, als student is het alleen belangrijk dat er stroom is voor de koelkast zodat het bier koud kan.quote:Op donderdag 27 januari 2011 09:47 schreef xenobinol het volgende:
Zo zo...
[..]
Betekend dit dat studenten zo meteen voldoende woonruimte kunnen vinden in voormalige kantoorgebouwen?
Wij bezitten met zijn allen onze mooie aardklootquote:Op donderdag 27 januari 2011 09:46 schreef Whuzz het volgende:
Ah ok. Dan bezit ik de hele wereld! Ik kan met de hele wereld doen wat ik wil. Of mijn medebewoners het daar mee eens zijn is een heel andere kwestie.
Nope... je bent niet in het bezit van de sleutels. Ook juridisch gezien kan jij geen aanspraak maken op het gebruik van mijn woning.quote:Hey, ik bedenk me net dat IK jouw huis bezit! Ik kan er mee doen wat ik wil.
Zoals ik reeds gemeld heb, je begint door te slaan Whuzzquote:Of jouw woning corporatie het daar mee eens is, is een heel andere kwestie.
Hey Xeno, zout es ff snel op uit MIJN huis ja!![]()
Als ik dat nou fijn vindquote:Wat jij wilt. Dan ga je gewoon lekker 5% meer betalen voor jowu "bezit"
Feitelijk mag je als eigenaar ook niet beslissen over je eigen woning... ok... jij kan zelf beslissen waar je een schilderijtje ophangtquote:Yup! Dat was een van de factoren die meewoog in mijn besluit om te kopen, naast financiën, woongenot, locatie, mogelijkheden, ruimte en vrijheid om met mijn bezit te doen wat it ik wil.
Lijkt mij een essentiële eisquote:Op donderdag 27 januari 2011 09:50 schreef Whuzz het volgende:
Yup! Waarbij geen enkele regel meer gold bij de ombouw. Maar goed, als student is het alleen belangrijk dat er stroom is voor de koelkast zodat het bier koud kan.![]()
Huren wtfquote:Goede zaak verder. Nutteloos om duizenden lege kantoren te hebben en duizenden studenten die woekerprijzen moeten betalen aan huisjesmelkers.
Ik denk dat de huisjesmelkers een kutdag hebben in amsterdam vandaag. Tja, dat komt er van als je een huis koopt om er winst uit te knijpen i.p.v. om er lekker te kunnen wonen.
De institutionele beleggers zijn misschien wel blij met dit nieuws... maar of de kleinere huisjemelkers er vrolijk van worden is nog maar de vraag. Als het aanbod stijgt zullen deze wel eens flink moeten zakken met hun krankzinnige prijzen.quote:Op donderdag 27 januari 2011 09:51 schreef Bayswater het volgende:
Vastgoedbeleggers zullen de kosten wel op iemand gaan verhalen vervolgens. Benieuwd wie de Sjaak is dan.
Voor een hoop zaken hoef je vanaf 1 oktober 2010 juist geen vergunning meer aan te vragen.quote:Op donderdag 27 januari 2011 09:52 schreef xenobinol het volgende:
Feitelijk mag je als eigenaar ook niet beslissen over je eigen woning... ok... jij kan zelf beslissen waar je een schilderijtje ophangt![]()
Maar voor een hoop zaken zul je nog steeds een vergunning moeten aanvragen bij de gemeente, zoveel verschil zitten er niet tussen kopen en huren wat dat betreft
Enige kartelvorming zijn ze niet vies van. Doe je niet mee, ach de Amsterdamse vastgoedwereld hč.quote:Op donderdag 27 januari 2011 09:55 schreef xenobinol het volgende:
[..]
De institutionele beleggers zijn misschien wel blij met dit nieuws... maar of de kleinere huisjemelkers er vrolijk van worden is nog maar de vraag. Als het aanbod stijgt zullen deze wel eens flink moeten zakken met hun krankzinnige prijzen.
Sleutels? Ik heb een baksteen, het huis heeft een raam. Sim-pel. Je stelde zelf dat het voor bezit niet uitmaakte of iemand het er mee eens was of niet, dat was niet mijn idee (vriend).quote:Op donderdag 27 januari 2011 09:52 schreef xenobinol het volgende:
Nope... je bent niet in het bezit van de sleutels. Ook juridisch gezien kan jij geen aanspraak maken op het gebruik van mijn woning.
Als ik het nou fijn vind om te kopenquote:Als ik dat nou fijn vind
Ik heb nog wel een paar mooie verhalen over vergunningen voor je.quote:Feitelijk mag je als eigenaar ook niet beslissen over je eigen woning... ok... jij kan zelf beslissen waar je een schilderijtje ophangt![]()
Maar voor een hoop zaken zul je nog steeds een vergunning moeten aanvragen bij de gemeente, zoveel verschil zitten er niet tussen kopen en huren wat dat betreft
Bedrijf wil champignonkwekerij bouwen op groot stuk land. Buurt protesteert, omdat dat stinkt, vervuilend is en lelijk om tegenaan te kijken. Gemeente honoreert het protest.quote:Op donderdag 27 januari 2011 10:04 schreef Bayswater het volgende:
Ken er ook eentje, die had gebouwd op een stuk aangekocht snippergroen en mocht vervolgens 25.000 euro overmaken naar de gemeente zonder pardon. Snippergroen wordt immers dan de prijs van bouwgrond.
Laat mij het dan nuanceren, mijn verhuurder verwacht dat ik bij het beëindigen van de huurovereenkomst zijn eigendom in originele staat terug geef. Wat ik er in de tussentijd mee doe is grotendeels aan mij.quote:Op donderdag 27 januari 2011 09:59 schreef Whuzz het volgende:
Sleutels? Ik heb een baksteen, het huis heeft een raam. Sim-pel. Je stelde zelf dat het voor bezit niet uitmaakte of iemand het er mee eens was of niet, dat was niet mijn idee (vriend).
Bevestigd maar weer eens mijn stelling dat huurders net krakers zijn
Zo zijn er natuurlijk ook voorbeelden van dingen die toch later weer afgebroken moesten worden omdat de gemeente hun poot stijf hield en riep regels zijn regels.quote:Op donderdag 27 januari 2011 10:10 schreef Whuzz het volgende:
Jouw voorbeeld is net zo slecht. Die man kreeg dan wel een boete, maar heeft WEL gebouwd op grond waar hij anders waarschijnlijk geen vergunning voor kreeg. Wederom een staaltje van "gewoon doen, dan maken we het daarna wel legaal".
NL.... het land van veel regeltjes en weinig handhavingquote:Op donderdag 27 januari 2011 10:10 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Bedrijf wil champignonkwekerij bouwen op groot stuk land. Buurt protesteert, omdat dat stinkt, vervuilend is en lelijk om tegenaan te kijken. Gemeente honoreert het protest.
Bedrijf verandert het plan naar "Hoveniersbedrijf" en krijgt toestemming. Bedrijf plant grote loods en gaat champignons verbouwen. Bedrijf kreeg een milde boete en nu hebben die bewoners een champignonkwekerij in hun achtertuin.
Jouw voorbeeld is net zo slecht. Die man kreeg dan wel een boete, maar heeft WEL gebouwd op grond waar hij anders waarschijnlijk geen vergunning voor kreeg. Wederom een staaltje van "gewoon doen, dan maken we het daarna wel legaal".
Een dakkapel of andere keuken is wel moeilijk te verwijderen, plus nogal kapitaal vernietigingquote:Op donderdag 27 januari 2011 10:13 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Laat mij het dan nuanceren, mijn verhuurder verwacht dat ik bij het beëindigen van de huurovereenkomst zijn eigendom in originele staat terug geef. Wat ik er in de tussentijd mee doe is grotendeels aan mij.
Sterker nog, als het verbetering van de woning is en je kaart het aan hoef je het niet eens meer aan te passen als je verhuist.quote:Op donderdag 27 januari 2011 10:13 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Laat mij het dan nuanceren, mijn verhuurder verwacht dat ik bij het beëindigen van de huurovereenkomst zijn eigendom in originele staat terug geef. Wat ik er in de tussentijd mee doe is grotendeels aan mij.
Ik heb diverse huurhuizen gezien waar de bewoners serieuze verbouwingen hebben uitgevoerd. Ook mijn ouders hebben destijds de badkamer en keuken in hun huurwoning verbouwd, mijn vader heeft ook een dakkapel geplaatst. Allemaal met toestemming van de verhuurder overigens... die neemt de boel gewoon over en binnen een bepaalde termijn zou je er zelfs een gedeeltelijke vergoeding voor hebben gekregen bij het verlaten van het huis. Met sommige verhuurders is het prima afspraken maken hoor.quote:Op donderdag 27 januari 2011 10:26 schreef Whuzz het volgende:
Leuke theorietjes allemaal, maar in de praktijk doe je als huurder gewoon niets aan je woning dat echt iets van betekenis is.
Ik dacht al dat je dat zou gaan beweren, vandaar dat ik er al bij zei dat voor elk huurhuis waarbij het wél is gebeurd er 100 zijn waarbij het niet gebeurd. Er zijn altijd uitzonderingen die de regel bevestigen. Feit is (kijk maar op funda) dat 99/100 huurhuizen gewoon aftands is tegen de tijd dat ze in de verkoop gaan. Huurders investeren nu eenmaal niet in iets dat niet hun eigendom isquote:Op donderdag 27 januari 2011 10:32 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Ik heb diverse huurhuizen gezien waar de bewoners serieuze verbouwingen hebben uitgevoerd.
Tja, als iemand aanbied om in mijn huis op zijn kosten een grote aanbouw te planten dan zeg ik daar ook geen nee tegen. Wil ik hem zelfs wel een gedeeltelijke vergoeding gevenquote:Ook mijn ouders hebben destijds de badkamer en keuken in hun huurwoning verbouwd, mijn vader heeft ook een dakkapel geplaatst. Allemaal met toestemming van de verhuurder overigens... die neemt de boel gewoon over en binnen een bepaalde termijn zou je er zelfs een gedeeltelijke vergoeding voor hebben gekregen bij het verlaten van het huis. Met sommige verhuurders is het prima afspraken maken hoor.
Er zijn ook nog mensen die niet geloven in vastgoedzeepbelsprookjes en wonen gewoon als een kostenpost zien. Dat je nooit eigenaar word is geen bezwaar imo.quote:Op donderdag 27 januari 2011 10:36 schreef Whuzz het volgende:
Er zijn alleen maar bar weinig mensen gek genoeg om dat te doen
Funda staat vol met dat soort 'kooptroep'quote:Op donderdag 27 januari 2011 10:39 schreef Whuzz het volgende:
Even om de situatie te schetsen... Google: "Funda ex-huurhuis"
Ik heb niet verder gegeken dan de eerste hit:
http://www.funda.nl/koop/(...)raat-9/fotos/#foto-5
Veel plezier met zoeken naar ex-huurhuizen waarbij de huurder zelf iets substantieels heeft gedaan
quote:Op woensdag 26 januari 2011 23:21 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Huiseigenaren missen creativiteit, dat is algemeen bekend. Voorde echte creatieve bedenksels moet je toch echt de huurders uit de kast trekken.
Vele "huizenbezitters" mogen nu ze met 2 huizen zitten hun te koop staande huis niet verhuren van de bank. Wie is er dan eigenaar?quote:Op donderdag 27 januari 2011 09:24 schreef Whuzz het volgende:
[..]
haaaahahahaa! Hoe erg kun je jezelf voor de gek houden?
Van Dale:
[..]
Kun jij in alle opzichten over je woning beschikken? Lijkt me niet he? Als je een spijkertje in de muur wilt slaan moet je je slavendrijver corporatie om toestemming vragen.
Jouw woning is dus niet jouw eigendom, maar dat van de corporatie. En jij betaalt om het te mogen gebruiken.
En mijn zegen hebben ze. Niets mis mee.quote:Op donderdag 27 januari 2011 10:50 schreef xenobinol het volgende:
Er zijn ook nog mensen die niet geloven in vastgoedzeepbelsprookjes en wonen gewoon als een kostenpost zien. Dat je nooit eigenaar word is geen bezwaar imo.
Die "kooptroep" was een dag voor het in de verkoop ging nog huurtroepquote:Op donderdag 27 januari 2011 10:51 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Funda staat vol met dat soort 'kooptroep'
Het zijn natuurlijk niet de beste huurwoningen die door de corporatie in de verkoop worden gegooid. Eerder de volledig afgeleefde troep die 20 k aan verbouwing nodig heeft en waar de corporatie dan liever nu zijn winst op pakt.quote:Op donderdag 27 januari 2011 10:58 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Die "kooptroep" was een dag voor het in de verkoop ging nog huurtroep
Mijn punt is dat elke huurwoning op die manier eindigt. De huurder zelf gaat niet investeren in de woning want daar ziet hij niets van terug. De corporatie investeert ook niet in de woning. Die doet alleen noodzakelijk onderhoud. Als je mazzel hebt vervangen ze een keer collectief alle originele basic keukentjes voor nieuwe massaal ingekochte basic keukentjes (die nog steeds ver onder de acceptatiestandaard van elke koper liggen).quote:Op donderdag 27 januari 2011 11:18 schreef Hanoying het volgende:
[..]
Het zijn natuurlijk niet de beste huurwoningen die door de corporatie in de verkoop worden gegooid. Eerder de volledig afgeleefde troep die 20 k aan verbouwing nodig heeft en waar de corporatie dan liever nu zijn winst op pakt.
Jullie hebben ook teveel naar de propaganda van xeno en zijn vastgoed maatje geluisterd.quote:Op donderdag 27 januari 2011 11:18 schreef Hanoying het volgende:
Het zijn natuurlijk niet de beste huurwoningen die door de corporatie in de verkoop worden gegooid. Eerder de volledig afgeleefde troep die 20 k aan verbouwing nodig heeft en waar de corporatie dan liever nu zijn winst op pakt.
En had de keuze die je maakte invloed op de huur? Dat is wel een mooie manier van de WBV iigquote:Op donderdag 27 januari 2011 11:33 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Jullie hebben ook teveel naar de propaganda van xeno en zijn vastgoed maatje geluisterd.
Ik heb een huurwoningen van een WBV overgenomen, dit complex is voordat het in de verkoop ging geheel gerenoveerd, waarbij je als zittende huurder veel keuzes had. Wel/geen bad, kleur tegeltjes, muur eruit, keuken inrichting, enz... , alleen kon men voor de verbouwing niet aangeven hoeveel invloed welke keuzes zou hebben op de verkoopprijs.
Uitzondering die de regel bevestigd. Over het algemeen zijn de ex huurwoningen op Funda volledig afgeleefde rommel waar je zelf aan de slag mag met verwarming, keuken, badkamer, dubbel glas, kozijnen, dakgoten, etc.quote:Op donderdag 27 januari 2011 11:33 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Jullie hebben ook teveel naar de propaganda van xeno en zijn vastgoed maatje geluisterd.
Ik heb een huurwoningen van een WBV overgenomen, dit complex is voordat het in de verkoop ging geheel gerenoveerd, waarbij je als zittende huurder veel keuzes had. Wel/geen bad, kleur tegeltjes, muur eruit, keuken inrichting, enz... , alleen kon men voor de verbouwing niet aangeven hoeveel invloed welke keuzes zou hebben op de verkoopprijs.
Sommige keuzes maakten invloed op de huur uit.quote:Op donderdag 27 januari 2011 11:36 schreef Whuzz het volgende:
[..]
En had de keuze die je maakte invloed op de huur? Dat is wel een mooie manier van de WBV iig
Mmm..... klinkt als de logische volgorde van vervalquote:Op donderdag 27 januari 2011 10:58 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Die "kooptroep" was een dag voor het in de verkoop ging nog huurtroep
Ik geloof je direct, ook hier worden voormalige corporatiewoningen aangeboden die 3 jaar geleden volledig gerenoveerd zijn. Wat mij opvalt is dat deze redelijk verkopen, dit in tegenstelling tot de afgeleefde troep die niet gerenoveerd is....misschien zijn toch niet alle kopers op hun achterhoofd gevallenquote:Op donderdag 27 januari 2011 11:33 schreef Basp1 het volgende:
* Bijvlagenzinvol screenshotje maakt.quote:Op donderdag 27 januari 2011 11:51 schreef xenobinol het volgende:
misschien zijn toch niet alle kopers op hun achterhoofd gevallen
Mijn vader heeft destijds op eigen kosten een CV installatie ingebouwd. Toen zo'n 10 jaar later de corporatie deze installaties gingen inbouwen moesten de huurders hier Fl. 50,- per maand voor gaan betalen. Tot op de dag van vandaag betalen mijn ouders zo'n 40 euro per maand minder als de buren. Het nadeel is wel dat je bij een defecte ketel niet de WBV kan bellenquote:Op donderdag 27 januari 2011 11:45 schreef Basp1 het volgende:
Sommige keuzes maakten invloed op de huur uit.
Inderdaad.quote:Op donderdag 27 januari 2011 11:46 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Mmm..... klinkt als de logische volgorde van verval
quote:Ik wil de banken graag bedanken voor het veroorzaken van de crisis en het in stand houden van de crisis.
quote:.. Nou ja, nu is het in ieder geval zeker dat mijn huis dadelijk minder waard wordt. Banken bedankt, jullie krijgen de rekening nog wel.
quote:Ik begrijp de overheid niet hierin. Wij burgers hebben de banken draaiende gehouden, en nu houden zij op hun beurt een belangrijke bijdrage om de crisis nog beter op te lossen tegen. De beurzen draaien weer goed, de Nederlanders krijgen weer vertrouwen, en de staat berispt de banken niet voor absurde eisen.
Waanzin werkelijk.
quote:Ik snap het niet goed. De banken vragen doodleuk 5% rente terwijl ze daar zelf maar 1% van hoeven te betalen. Da's dus goud geld verdienen en ik snap niet goed dat ze daar dan nu zo voorzichtig mee worden.
http://www.nujij.nl/banke(...)ragen.11141865.lynkxquote:Evenzogoed wel zwaar k#t want ik zit nog steeds met drie huizen waarvan er twee te koop staan. En da's niet grappig.
AH, na het Viva forum te quoten, nu 'nujij.nl'.quote:Op donderdag 27 januari 2011 14:57 schreef huizenmarkt-zeepbel.nl het volgende:
http://www.nujij.nl/banke(...)ragen.11141865.lynkx
Je moet toch wat als Zaadbal zijnde? Net zoals de huizenmarkt ondervind hij een terugloop in het aantal bezoekers, en een dalende interesse in zijn geneuzel. Het posten op forums als Fok kan je dan ook zien als een soort verkapte Open Huis wat hij houdt. Helaas geeft hij geen lekkere appeltaart maar een verzuurde citroentaart als binnenkomertjequote:Op donderdag 27 januari 2011 14:59 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
AH, na het Viva forum te quoten, nu 'nujij.nl'.
Kwestie van meer suiker door het beslag doen.quote:Op donderdag 27 januari 2011 15:08 schreef Scorpie het volgende:
Helaas geeft hij geen lekkere appeltaart maar een verzuurde citroentaart als binnenkomertje
Laatste nieuws?quote:Op donderdag 27 januari 2011 15:36 schreef Bayswater het volgende:
'Huizenprijzen stijgen straks explosief'
2 april 2009 -
Economisch herstel gaat dadelijk de trigger worden. Als je slim bent maak je nu nog gebruik van de grote keuze en onderhandelingsruimte. Hoewel september - november 2010 qua rente en de naderende winter nog een iets betere tijd was.quote:
Zou er ook een gedupeerde DSB forum zijn, daar kunnen de azijnzeikers nog wel wat meer negatieve dingen vandaan halen.quote:Op donderdag 27 januari 2011 14:59 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
AH, na het Viva forum te quoten, nu 'nujij.nl'.
Jij denkt serieus dat de beste kooptijd eind vorig jaar was?quote:Op donderdag 27 januari 2011 15:50 schreef Bayswater het volgende:
[..]
Economisch herstel gaat dadelijk de trigger worden. Als je slim bent maak je nu nog gebruik van de grote keuze en onderhandelingsruimte. Hoewel september - november 2010 qua rente en de naderende winter nog een iets betere tijd was.
Het iets strengere financieringsbeleid gaat de huizenmarkt dadelijk alleen maar helpen.
Ik neem dat soort 'WC-eend' onderzoeken met een dikke schep zout. Het grappige is nl. dat al reeds voor de plotselinge kredietcrisis de woningmarkt onder druk stond. Nu zelfs de starters het bijltje er bij neergegooid hebben zal het met het herstel niet zo vlotten, hoe gaat de markt zich immers aan zijn eigen laars optrekken? De stijgende rente werkt ook direct tegen en zal de prijzen vergruizen, pas als het betaalbaarheidsniveau weer op een acceptabel niveau komt te liggen zal herstel heel langzaam weer op gang komen. Die prijsexplosie zou alleen kunnen optreden door een zeer sterke inflatie i.c.m. snel stijgende lonen. De meeste mensen in NL hebben reeds een huis en blijven voorlopig nog lekker zitten.quote:Op donderdag 27 januari 2011 15:50 schreef Bayswater het volgende:
Economisch herstel gaat dadelijk de trigger worden. Als je slim bent maak je nu nog gebruik van de grote keuze en onderhandelingsruimte. Hoewel september - november 2010 qua rente en de naderende winter nog een iets betere tijd was.
Het iets strengere financieringsbeleid gaat de huizenmarkt dadelijk alleen maar helpen.
zo'n post heb ik gisteren ook op de site van zeepsop gezien, je zit daar toch niet stiekem te lurken hč Bayswaterquote:Op donderdag 27 januari 2011 16:03 schreef Hanoying het volgende:
[..]
Jij denkt serieus dat de beste kooptijd eind vorig jaar was?
Het was in ieder geval een goede tijd, de beste van zeker de afgelopen 7 jaar als je het ook wegzet tegen de hypotheekrente en de keuzemogelijkheid.quote:Op donderdag 27 januari 2011 16:03 schreef Hanoying het volgende:
[..]
Jij denkt serieus dat de beste kooptijd eind vorig jaar was?
Daar komt hij over 20 jaar pas achter....quote:Op donderdag 27 januari 2011 16:45 schreef Bayswater het volgende:
[..]
Het was in ieder geval een goede tijd, de beste van zeker de afgelopen 7 jaar als je het ook wegzet tegen de hypotheekrente en de keuzemogelijkheid.
Andersdenkenden krijgen daar toch een ban. Maar ik was het niet.quote:Op donderdag 27 januari 2011 16:10 schreef xenobinol het volgende:
[..]
zo'n post heb ik gisteren ook op de site van zeepsop gezien, je zit daar toch niet stiekem te lurken hč Bayswater
Wat een onzin. Ben je makelaar of hypotheekverkoper?quote:Op donderdag 27 januari 2011 15:50 schreef Bayswater het volgende:
[..]
Volgens mij niet hoor... het is echt geen orgie van enkel gelijkgezindenquote:Op donderdag 27 januari 2011 16:53 schreef Bayswater het volgende:
[..]
Andersdenkenden krijgen daar toch een ban. Maar ik was het niet.![]()
quote:Op dinsdag 25 januari 2005 16:02 schreef Notoire_Gek het volgende:
IMF heeft voor dit jaar een stijging van de rente voorspelt, en tegelijkertijd een keldering van de huizenprijzen in met name Ierland, Australie en jawel Nederland. IMF neem ik iets serieuzer dan de bedriegers van NVM als je het niet erg vindt
quote:Op dinsdag 25 januari 2005 16:45 schreef Bayswater het volgende:
[..]
inflatiecijfer, dollarkoers, vraag-aanbod. IMF![]()
Nou, als je bedoelt "helpen" in de zin van er zal een prijsdaling plaatsvinden, dan ben ik er mee eens.quote:Het iets strengere financieringsbeleid gaat de huizenmarkt dadelijk alleen maar helpen.
Maar als de prijsdaling van huizen minder is als de relatieve stijging van de rente (imf voorspelling) dan neemt de betaalbaarheid van huizen voor de consument nog niet toe.quote:Op donderdag 27 januari 2011 18:09 schreef de_ier het volgende:
[..]
Nou, als je bedoelt "helpen" in de zin van er zal een prijsdaling plaatsvinden, dan ben ik er mee eens.
Dan ga je er voor het gemak maar even van uit dat er niemand meer spaart voor een huis...quote:Op donderdag 27 januari 2011 18:12 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Maar als de prijsdaling van huizen minder is als de relatieve stijging van de rente (imf voorspelling) dan neemt de betaalbaarheid van huizen voor de consument nog niet toe.
Ik ben niet zo het blindstaren op maandlasten, maar anders zou ik nog veel liever een hoge rente en een lagere aankoopprijs willen hebben. Een hoge rente kan zakken..quote:Op donderdag 27 januari 2011 18:18 schreef huizenmarkt-zeepbel.nl het volgende:
[..]
Dan ga je er voor het gemak maar even van uit dat er niemand meer spaart voor een huis...
In vergelijking met voorgaande jaren heb je de hoge rente alvast geregeld.quote:Op donderdag 27 januari 2011 18:28 schreef huizenmarkt-zeepbel.nl het volgende:
anders zou ik nog veel liever een hoge rente en een lagere aankoopprijs willen hebben.
In dat geval voel ik de geboorte van rente-zeepbel.nl al aankomen.quote:Op donderdag 27 januari 2011 18:45 schreef Bayswater het volgende:
Zepie neemt uiteraard de variabele variant. Een beetje risico kan geen kwaad.
Is dat een tip van een ervaren hypotheekverkoper?quote:Op donderdag 27 januari 2011 18:45 schreef Bayswater het volgende:
Zepie neemt uiteraard de variabele variant. Een beetje risico kan geen kwaad.
Variabele rente is een aardig risico. Jij zou dat toch nooit doen?????quote:Op donderdag 27 januari 2011 19:28 schreef huizenmarkt-zeepbel.nl het volgende:
[..]
Is dat een tip van een ervaren hypotheekverkoper?
Ik geloof meer in deflatie dan in inflatie..quote:Op donderdag 27 januari 2011 19:38 schreef HansvD het volgende:
[..]
Variabele rente is een aardig risico. Jij zou dat toch nooit doen?????
Don't worry... de boel gaat keurig convergeren. Doom scenario's zijn er enkel voor huiseigenarenquote:Op donderdag 27 januari 2011 18:12 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Maar als de prijsdaling van huizen minder is als de relatieve stijging van de rente (imf voorspelling) dan neemt de betaalbaarheid van huizen voor de consument nog niet toe.
Zeker wetenquote:Op donderdag 27 januari 2011 18:28 schreef huizenmarkt-zeepbel.nl het volgende:
[..]
Ik ben niet zo het blindstaren op maandlasten, maar anders zou ik nog veel liever een hoge rente en een lagere aankoopprijs willen hebben. Een hoge rente kan zakken..
1e huis wat ik tegenkom op hun site en weer van funda heb gehaald:quote:Op donderdag 27 januari 2011 19:27 schreef huizenmarkt-zeepbel.nl het volgende:
Onderzoek: vraagprijs woningen veel te hoog
De vraagprijs ligt bij meer dan de helft van te koop staande woningen veel te hoog. De grotere transparantie van de woningmarkt door internet blijkt niet door te werken in een betere vraagprijs van de woning.
Dit blijkt een onderzoek van hypotheekadviseur en NVM-makelaar Hypodomus naar de vraagprijs van 500 willekeurig te koop staande woningen. De vraagprijs van veel huizen ligt tot 20 procent te hoog.
Consumenten hopen, tegen beter weten in, nog steeds op die ene koper die wel bereid zal zijn de te hoge vraagprijs te betalen. Ook de makelaar treft blaam. Hij hoopt de verkoopopdracht binnen te halen door de woningverkoper een te hoge verkoopprijs voor te spiegelen. In tijden van stijgende woningprijzen kwam hij daarmee weg, maar nu de woningprijzen dalen hoopt de voorraad onverkoopbare woningen zich op.
Een te hoge vraagprijs heeft ernstige gevolgen. De woning wordt niet verkocht waardoor mensen te maken krijgen met onnodige dubbele maandlasten of ze kunnen niet verhuizen.
Uit het onderzoek blijkt verder dat een woning die meer dan 5 procent te duur wordt aangeboden, maar de helft van het mogelijke aantal serieuze bezichtigers trekt. Een groot aantal mogelijke kopers laat deze vanwege de te hoge vraagprijs links liggen. Dat is niet alleen jammer voor de verkoper, maar ook voor de koper die de koop van deze woning niet eens zal overwegen.
In verreweg de meeste gevallen wordt de vraagprijs uiteindelijk verlaagd. Eerder onderzoek van de NVM wijst echter uit dat het ver boven de marktwaarde aanbieden van een woning tot diverse prijsaanpassingen leidt, met als eindresultaat een verkoopprijs beneden de markwaarde. Een te hoge vraagprijs kost de woningverkoper dus uiteindelijk geld.
Noppe, geen makelaar of hypotheekadviseur. Zou er niet aan moeten denken die afhankelijkheid.quote:Op donderdag 27 januari 2011 19:28 schreef huizenmarkt-zeepbel.nl het volgende:
[..]
Is dat een tip van een ervaren hypotheekverkoper?
Hebben de heren te weinig omzet ofzo. Tegenwoordig moet je eerst verkopen voor je kan kopen dus de verkoper heeft niet zoveel haast als dat die makelaartjes vroeger gewend waren. De heren moeten gewoon wat harder en langer werken voor die provisie omdat de klant niet hoeft te verkopen.quote:Op donderdag 27 januari 2011 19:27 schreef huizenmarkt-zeepbel.nl het volgende:
Onderzoek: vraagprijs woningen veel te hoog
Consumenten hopen, tegen beter weten in, nog steeds op die ene koper die wel bereid zal zijn de te hoge vraagprijs te betalen. Ook de makelaar treft blaam.
Wat denk jij? Die heren en dames moeten ook hun megahypotheken betalenquote:Op donderdag 27 januari 2011 20:40 schreef Bayswater het volgende:
Hebben de heren te weinig omzet ofzo.
Dat kan, maar waarom zou je wel variable rente kiezen dan? Jij predikt toch altijd voorzichtigheid in de kopersmarkt?quote:Op donderdag 27 januari 2011 19:51 schreef huizenmarkt-zeepbel.nl het volgende:
[..]
Ik geloof meer in deflatie dan in inflatie..
Als starter moet je nu gewoon niet gaan kopen, dat is de grootste fout die je kunt maken.quote:Op donderdag 27 januari 2011 22:40 schreef HansvD het volgende:
[..]
Dat kan, maar waarom zou je wel variable rente kiezen dan? Jij predikt toch altijd voorzichtigheid in de kopersmarkt?
De waarde van de schuld ook...quote:Op donderdag 27 januari 2011 18:28 schreef huizenmarkt-zeepbel.nl het volgende:
[..]
Ik ben niet zo het blindstaren op maandlasten, maar anders zou ik nog veel liever een hoge rente en een lagere aankoopprijs willen hebben. Een hoge rente kan zakken..
Als starter moet je zeker niet gaan kopen tenzij je daar echt 30 jaar kan wonen en op 1 salaris kan lenen. Dat is bijna nooit het geval.quote:Op vrijdag 28 januari 2011 07:41 schreef huizenmarkt-zeepbel.nl het volgende:
[..]
Als starter moet je nu gewoon niet gaan kopen, dat is de grootste fout die je kunt maken.
Verder denk ik niet dat de rente veel gaat stijgen.
De boel convergeert waar naar toe beste xeno? Het percentage wat mensen uitgeven aan wonen is al jaren ongeveer gelijk. Jij denkt dat dit percentage gaat veranderen?quote:Op donderdag 27 januari 2011 20:15 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Don't worry... de boel gaat keurig convergeren. Doom scenario's zijn er enkel voor huiseigenaren
Dat dus. Mijn zus gaat op aanraden van mij nu ook maar eens naar koopgarantwoningen kijken.quote:Op vrijdag 28 januari 2011 08:44 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Als starter moet je zeker niet gaan kopen tenzij je daar echt 30 jaar kan wonen en op 1 salaris kan lenen. Dat is bijna nooit het geval.
Echter gaat de rente wel oplopen, spaarrente moet omhoog, er komt weer concurrentie om spaartegoeden (funding is nodig). Als gevolg van het bieden van hogere spaarrente stijgt de hypotheekrente uiteraard mee. Veel huizne wordne onbetaalbaar en mensne zijn niet bereid nog meer te zakken om dit te compenseren. Aanbod zal komend jaar afnemen.
Zou daar toch wel even drie keer over na denken hoor. Het is best aardig dat je met een klein salaris een huis koopt maar wat geef je daarvoor eigenlijk precies uit handen? Bij verkoop van het huis "deelt de corporatie mee in de winst". ok.. hoeveel dan? Vaak meer dan 25 %, de korting is 25 % maar de winstdeling 35 of 40 %. Kijk het eerst maar eens goed na.quote:Op vrijdag 28 januari 2011 09:25 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dat dus. Mijn zus gaat op aanraden van mij nu ook maar eens naar koopgarantwoningen kijken.
He wat toevallig mijn woning heb ik ook met koopgarant gekocht, en was al opgeknapt. Ow dat was weer de uitzondering op de regel. Ik wil wel eens iets objectiefs zien daarvan,ipv deze beweringen.quote:Op vrijdag 28 januari 2011 09:40 schreef Hanoying het volgende:
[..]
Zou daar toch wel even drie keer over na denken hoor. Het is best aardig dat je met een klein salaris een huis koopt maar wat geef je daarvoor eigenlijk precies uit handen? Bij verkoop van het huis "deelt de corporatie mee in de winst". ok.. hoeveel dan? Vaak meer dan 25 %, de korting is 25 % maar de winstdeling 35 of 40 %. Kijk het eerst maar eens goed na.
Daarnaast zijn die koopgarant woningen over het algemeen ook niet in de beste staat denkbaar en mag je er meteen een bak geld inpompen om het allemaal een beetje leefbaarder te maken. In theorie deelt de corporatie niet mee in waardevermeerdering als gevolg van verbouwingen maar wie bepaalt welk percentage van de stijging toe te schrijven is aan jouw verbouwingen en welk percentage aan de markt?
Met een beetje pech de rechter.
Klopt, maar als je je hypotheek gewoon gebruikt om iets op te bouwen voor later is het niet zo boeiend dat een partij meedeelt 'in de winst'. Dat is namelijk niet de eerste incentive om een huis te kopen, winst maken.quote:Op vrijdag 28 januari 2011 09:40 schreef Hanoying het volgende:
[..]
Zou daar toch wel even drie keer over na denken hoor. Het is best aardig dat je met een klein salaris een huis koopt maar wat geef je daarvoor eigenlijk precies uit handen? Bij verkoop van het huis "deelt de corporatie mee in de winst". ok.. hoeveel dan? Vaak meer dan 25 %, de korting is 25 % maar de winstdeling 35 of 40 %. Kijk het eerst maar eens goed na.
Dat wordt door een taxateur gedaan en mocht je het daar niet mee eens zijn kan je naar de geschillencommissie.quote:Daarnaast zijn die koopgarant woningen over het algemeen ook niet in de beste staat denkbaar en mag je er meteen een bak geld inpompen om het allemaal een beetje leefbaarder te maken. In theorie deelt de corporatie niet mee in waardevermeerdering als gevolg van verbouwingen maar wie bepaalt welk percentage van de stijging toe te schrijven is aan jouw verbouwingen en welk percentage aan de markt?
Neequote:Met een beetje pech de rechter.
Dat verbaast me in ieder geval nietquote:Op vrijdag 28 januari 2011 09:53 schreef Basp1 het volgende:
[..]
He wat toevallig mijn woning heb ik ook met koopgarant gekocht
Het huis waar mijn zus + man (en ik natuurlijkquote:Op vrijdag 28 januari 2011 09:53 schreef Basp1 het volgende:
[..]
He wat toevallig mijn woning heb ik ook met koopgarant gekocht, en was al opgeknapt. Ow dat was weer de uitzondering op de regel. Ik wil wel eens iets objectiefs zien daarvan,ipv deze beweringen.
Dat is dan ook precies de insteek die ik voor mijn zus in gedachten had, het feit dat ze wat opbouwen.quote:En vergeet ook niet dat de woningcoorporaties ook delen in het verlies bij koopgarant korting. Ja er zitten wat vage dingen aan vast qau waardebepaling, maar daar word ik niet zo bang van, aangezien ik nu al goedkoper woon dan dat ik deed toen ik deze toko huurde, en dan ook nog eens vermogen opbouw.
Ja de constructies zijn eindeloos.quote:Relatief gezien ga je als koopgarant koper bij een flink daling van de woningmarkt minder verleis maken als de normale kopen. Wanneer de markt flink crashed zit ik er zelfs over te denken wat er zou gebeuren als ik dit appartement verkoop aan de WBV (deze dragen dan een gedeelte van het verlies), en vervolgens weer eenzelfde appartement terug koop.
De corporatie is wel de partij die het het beste voor elkaar heeft in koopgarant deals en niet de koper.quote:Op vrijdag 28 januari 2011 09:55 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Klopt, maar als je je hypotheek gewoon gebruikt om iets op te bouwen voor later is het niet zo boeiend dat een partij meedeelt 'in de winst'. Dat is namelijk niet de eerste incentive om een huis te kopen, winst maken.
Nee, je hebt een schuld met een onderpand. Groot verschil.quote:Op vrijdag 28 januari 2011 10:04 schreef Terrorizer het volgende:
Iets opbouwen met een hypotheek.
Je bouwt niks op, je krijgt een schuld en die bouw je AF.
Ja dus?quote:Op vrijdag 28 januari 2011 10:04 schreef Hanoying het volgende:
[..]
De corporatie is wel de partij die het het beste voor elkaar heeft in koopgarant deals en niet de koper.
Dat klopt, ze verkopen het op dit moment niet voor die 200k. Maar denk je dat ze dat niet lukt over pakweg 30 jaar?quote:Voor 200 k raken ze bepaalde huizen nooit kwijt. Zakken met de prijs naar 180 k is een optie maar beter nog is vast houden aan de getaxeerde waarde van 200 en hem te verkopen met een "korting voor 150 k".
Ja, of nog 30 jaar laten verhuren a 600 euro in de maand + huurstijging waarbij ze minimaal onderhoud plegen. Linksom, rechtsom, de corporatie wint. Het gaat er om wat JIJ als koper/huurder later wil. Wil je eventueel de optie hebben om een kleine winst te behalen voor je pensioen/oude dag of gooi je liever per maand een x bedrag naar de corporatie die je nooit meer terug zal zien? Tja.quote:Slechts 30 k minder contant in handen maar ze houden wel een vordering in de toekomst van 50.000 euro en een aandeel in de waardestijging van 40 %.
Niet slecht.
Leuk die vooringenomen mening.quote:Op vrijdag 28 januari 2011 10:04 schreef Hanoying het volgende:
Voor 200 k raken ze bepaalde huizen nooit kwijt. Zakken met de prijs naar 180 k is een optie maar beter nog is vast houden aan de getaxeerde waarde van 200 en hem te verkopen met een "korting voor 150 k".
Goed 100 euro per maand voor werkende liften, een huismeester (10 uur per week voor lampjes enz), schoonmaakster (40 uur per week) , water, en onderhouds reserveringen voor van alles en nog wat.quote:
Ze geven het inderdaad bijna gratis wegquote:Op vrijdag 28 januari 2011 10:15 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Leuk die vooringenomen mening.![]()
Als ik een vergelijkbaar appartement particulier had gekocht had ik voor de taxatie waarde maar 50m^2 (ipv de huidige 95m^2) gehad hier, of was ik voor iets vergelijkbaars 25% meer dan de taxatiewaarde kwijt geweest. En dat is dan allemaal zonder de koopgarant korting erbij.![]()
En ja omdat het relateif goedkoop is houdt ik geld over om ook daadwerkelijk mijn hypotheek af te lossen, mijn planning is dat ik over 10 jaar ongeveer alles afgelost heb, en tot nu toe klopt de planning nog steeds. Ja dan krijg ik jaarlijks maar wat minder HRA, maar ik hoef ook jaarlijks minder rente aan de bank af te dragen.
Leef je in een droomwereld ofzo? Denk je werkelijk dat deze constructie uniek is? Wat dacht je van 100% huren, daar lacht de corporatie nog harder de ballen uit zijn broek van; 100% opbrengst, 5% onderhoud, 95% ka-ching. En wat heb je dan na 30 jaar 'trouwen huren' ? Helemaal niks. Geen zak. Noppes. Nada. Zero. 0.quote:Op vrijdag 28 januari 2011 10:24 schreef Hanoying het volgende:
[..]
Ze geven het inderdaad bijna gratis weg![]()
Die taxatiewaarde ligt echt geen 25 % onder de marktwaarde hoor, ze zijn niet helemaal gestoord.
Verder zou koopgarant een fatsoenlijke constructie zijn als je voor de 25 % korting ook een 25 % belang in de meerwaarde zou moeten afstaan aan de coropratie. Dat is echter niet het geval, je krijgt een korting van 25 % en in ruil daarvoor neemt de corporatie en belang van 40 (of soms zelfs 50 lees ik net) % in de overwaarde.
Je hoeft geen Einstein te heten om te zien wie in dit geval de lachende partij is.
Verder is het allemaal leuk en aardig dat je je hypotheek aflost in de komende 10 jaar hoor. Maar als jij genoeg geld over hebt om maandelijks meer dan 1000 euro af te lossen boven de rente op dan had je ook normaal kunnen sparen of een huis kunnen kopen zonder koopgarant.
Tuurlijk had ik een duurder huis kunnen kopen, hypotheek adviseurs keken mij ook al vreemd aan dat ik al eigen vermogen in dit wou steken en niet een maximale hypotheek nam.quote:Op vrijdag 28 januari 2011 10:24 schreef Hanoying het volgende:
Verder is het allemaal leuk en aardig dat je je hypotheek aflost in de komende 10 jaar hoor. Maar als jij genoeg geld over hebt om maandelijks meer dan 1000 euro af te lossen boven de rente op dan had je ook normaal kunnen sparen of een huis kunnen kopen zonder koopgarant.
Je hebt 200 tot 300% gestegen woonlasten na 30 jaar trouw huren.quote:Op vrijdag 28 januari 2011 10:28 schreef Scorpie het volgende:
En wat heb je dan na 30 jaar 'trouwen huren' ?
Juist, en als je een beetje handig je hypotheek opzet ben je voor de komende 30 jaar hetzelfde bedrag per maand kwijt. Poeh poeh, die corporatie`s zijn wel de evil scum of the earth zeg!quote:Op vrijdag 28 januari 2011 10:37 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Je hebt 200 tot 300% gestegen woonlasten na 30 jaar trouw huren.
Zeker... de komende jaren moeten de werkenden ook nog de kosten van de vergrijzing gaan betalen. Jij ziet toch ook wel dat de zorgkosten ieder jaar ver boven de inflatie uit stijgen? De komende decennia gaan daar ook nog eens de kosten van de AOW bij komen. De HRA zal daardoor echt heel zwaar onder druk komen te staan en zal waarschijnlijk komen te vervallen. Al deze factoren zullen het besteedbare deel van het inkomen dat aan wonen gespendeerd kan worden doen afnemen. Er zit ook nog genoeg lucht in de huizenprijzen om dit af te kunnen romen.quote:Op vrijdag 28 januari 2011 08:46 schreef Basp1 het volgende:
De boel convergeert waar naar toe beste xeno? Het percentage wat mensen uitgeven aan wonen is al jaren ongeveer gelijk. Jij denkt dat dit percentage gaat veranderen?
Als er gemeenschapsgeld word gebruikt om privaat bezit te financieren betekend dit slechts dat het belastingstelsel niet deugd. De premie woningen, de HRA het zijn allemaal voorbeelden van ondeugdelijke belastingmaatregelen.quote:Ik kan het nog beter stellen, in de crash in de jaren 70 zakte de huizen prijzen met 40%, maar de rente was meer gestegen waardoor de betaalbaarheid van huizen toendertijd alleen maar afgenomen was, en vervolgens heeft de overheid premie a en b woningen bedacht om toch nog mensen een huis te kunnen laten kopen.
WBV`s zijn ook niet gek natuurlijk, die weten ook wel dat over het algemeen de prijzen van huizen weer zullen stijgen en ze dus eerder winst op een huis maken dan verlies moeten afschrijven.quote:Op vrijdag 28 januari 2011 10:34 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat een WBV winst zou maken bij een flinke stijging maakt mij niets uit, je blijft ontwijken dat de WBV ook 50% verlies neemt zouden we een echte als jaren 75-78 huizenprijscrash gaan krijgen.
Want ik blijf de komende 30 jaar huren?quote:Op vrijdag 28 januari 2011 10:37 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Je hebt 200 tot 300% gestegen woonlasten na 30 jaar trouw huren.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |