abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_77078942
Welkom in deeltje 41 alweer.
Hier bespreken we de huizenmarkt en ook het koop- en huurbeleid in Nederland.
Eigenlijk alles wat scheef zit aan de woningmarkt.
En ook bedenken we zelf oplossingen voor deze problemen.

Hoe is het zover gekomen:

'Huizenprijzen dalen 20%'
'Huizenprijzen dalen 20%' #2
'Huizenprijzen dalen 20%' #3
Huizenprijzen dalen 20% deel 3
'Huizenprijzen dalen 20%' #4
'Huizenprijzen dalen 20%' #5: De daling is begonnen
Huizenmarkt #6: kopers staken, verkopers geven niet toe.
Huizenmarkt #7: waar de markt muurvast zit
Huizenmarkt # 8: Woningmarkt totaal ingestort
De huizenmarkt #9: *pop* goes the bubble.
Huizenmarkt #10 waar nog steeds een stijging waarneembaar is
Huizenmarkt #11 Woningen in de ramsj?
Huizenmarkt #12 Stevige fundering of door en door rot?
Huizenmarkt #13 Ongeluksgetal? Of blijft het nog stabiel?
Huizenmarkt #14 Waar de meningen verdeeld zijn...
Huizenmarkt #15 Is 't al tijd voor stimuleringsmaatregelen?
Huizenmarkt #16: Waar makelaars hun aanbod photoshoppen
Huizenmarkt 17. Is er verschil in Koop en Huur?
De Huizenmarkt #18: Waar de tophypotheken worden afgeschaft
De Huizenmarkt #19: Waar de tophypotheken toch nog mogen
De Huizenmarkt #20: Waar de bubble in stand moet blijven
De Huizenmarkt #21 Over sukkels en fundimentalisten
De Huizenmarkt #22: waar het CDA de de HRA wil beperken
De Huizenmarkt #23: Waar het er heet aan toe gaat
De Huizenmarkt #24
Huizenmarkt deeltje 25
De Huizenmarkt #26: De discussie gaat door
De Huizenmarkt #27: Fundamenteel discusiëren
Huizenmarkt #28: Stilte voor de storm?
Huizenmarkt #29: Stilstand is achteruitgang!
Huizenmarkt #30: Waar er nog steeds mensen in fase 2 zitten
De Huizenmarkt #31 - Waar de koopjes worden gevonden
De Huizenmarkt 32: Waar 6% in 18 maanden een bubble is
Huizenmarkt #33: Waar de boerderijen in Brabant nog verkopen
Huizenmarkt# 34: De woningmarkt vrij maken of niet?
Huizenmarkt #35: Speculeer hier over wijzigingen HRA
Huizenmarkt #36: Vol verwachting klopt ons hart
Huizenmarkt #37: Waar we ingesneeuwd raken
Huizenmarkt #38 Waar we bullshit verkopen, en anderen dissen
Huizenmarkt #39: Waar aflossen weer de norm wordt?
Huizenmarkt #40: Vals plat
quote:
Op woensdag 20 januari 2010 23:42 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

ahum, de stelling dat inflatie de schuld vermindert is gebaseerd op de premisse dat de schuld hetzelfde blijft, maar de gefinancieerde asset conform de inflatie stijgt.

Inflatie vermindert geen schuld, en verlaagt een maandbedag evenmin.

[ Bericht 1% gewijzigd door capricia op 20-01-2010 23:59:13 ]
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_77079192
Er bestaat natuurlijk ook nog het risico dat de overheid domme beslissingen gaat nemen en grote hervormingen mbt het woningbeleid te snel wil doorvoeren. Dat zou een schokgolf door de huizenmarkt kunnen veroorzaken. Maar dat staat los van het economisch herstel.
pi_77079454
quote:
Op woensdag 20 januari 2010 23:44 schreef LinkdumpLoetje het volgende:

[..]

Afgezet tegen het met de inflatie meestijgende inkomen natuurlijk wel.
da's waar, de woonlast zal dan relatief minder zwaar drukken.....

maar een groot van de participanten in dit topic zijn van mening dat:
A. iedereen toch ontslagen wordt
B wie niet ontslagen wordt voor een fractie van zijn huidige nominale salaris zal moeten werken
C ook overigens we gedoemd zijn
En dit is geen meerkeuzevraag, maar cumulatief

Dat de huidige generatie die zich zo misdeelt voelt een generatie is die de komende decennia de meest uitzinnige salariseisen kunnen en zullen stellen ivm de teruglopende beroepsbevolking en de fobie die er heerst om dat op te lossen middels imigranten, dat dringt nog niet helemaal door.
pi_77079554
Voor de meeste politieke partijen zijn peilingen belangrijker van een visie.
Geen enkele partij gaat vóór 2011 echte maatregelen nemen. Daarna ook niet vrees ik.
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
pi_77079641
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 00:02 schreef Prutzenberg het volgende:
Geen enkele partij gaat vóór 2011 echte maatregelen nemen. Daarna ook niet vrees ik.
hangt van de uitslag van de verkiezingen af, denk ik.

Maar ik verwacht idd ook niet echt een daadkrachtig geheel .....
pi_77079770
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 00:02 schreef Prutzenberg het volgende:
Ik ben wel benieuwd welke voorstellen er uit al die commissies komen die nu druk aan het werk zouden moeten zijn.
Er is ook zo'n commissie over de woningmarkt aan de gang...af en toe komen er wel eens wat geruchten naar buiten. Zo heb ik gelezen over het beperken van de HRA. Ook heb ik gelezen over het invoeren van een flat-tax etc.

Weet iemand wanneer die commissies eigenlijk uitgestudeerd zijn? Wanneer kunnen we de eerste resultaten verwachten?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_77079791
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 00:00 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

da's waar, de woonlast zal dan relatief minder zwaar drukken.....

maar een groot van de participanten in dit topic zijn van mening dat:
B wie niet ontslagen wordt voor een fractie van zijn huidige nominale salaris zal moeten werken
En dit is geen meerkeuzevraag, maar cumulatief

Dat de huidige generatie die zich zo misdeelt voelt een generatie is die de komende decennia de meest uitzinnige salariseisen kunnen en zullen stellen ivm de teruglopende beroepsbevolking en de fobie die er heerst om dat op te lossen middels imigranten, dat dringt nog niet helemaal door.
Die hoge salarissen worden uiteindelijk ook weer doorberekend. Per saldo gaan we er niets op vooruit.
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
pi_77079998
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 00:06 schreef capricia het volgende:

[..]

Ik ben wel benieuwd welke voorstellen er uit al die commissies komen die nu druk aan het werk zouden moeten zijn.
Er is ook zo'n commissie over de woningmarkt aan de gang...af en toe komen er wel eens wat geruchten naar buiten. Zo heb ik gelezen over het beperken van de HRA. Ook heb ik gelezen over het invoeren van een flat-tax etc.

Weet iemand wanneer die commissies eigenlijk uitgestudeerd zijn? Wanneer kunnen we de eerste resultaten verwachten?
Over een jaar of 10? Let wel: dit is pas de commissie heh.
pi_77080058
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 00:06 schreef capricia het volgende:

[..]

dat moet je even voor financien in context zien. De Jager heeft de mening van zijn PVDA vriendjes gevraagd (het olijke drietal), dus iedereen weet al wat voor advies daaruit gaat komen.
De commissie die iets roept over belastingen danst een rituele dans. Die is helemaal naar de PVDA (lees De Jager) gegeared, Stevens, de Kam en Caminda mogen daar een semi geloofwaardigheid aan verschaffen, maar daar gaat helemaal niet implementatiewaardigs uitkomen. Anders hadden ze die commissie wel wat evenwichtiger samengesteld. Het is dus niet de bedoeling daar daar iets concreets gaat uitkomen...

in april trouwens, geloof ik
pi_77080124
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 00:06 schreef Prutzenberg het volgende:

[..]

Die hoge salarissen worden uiteindelijk ook weer doorberekend. Per saldo gaan we er niets op vooruit.

deze valt onder categorie C: en ook overigens zijn we gedoemd
pi_77080161
de jager = CDA
pi_77080222
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 00:12 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

dat moet je even voor financien in context zien. De Jager heeft de mening van zijn PVDA vriendjes gevraagd (het olijke drietal), dus iedereen weet al wat voor advies daaruit gaat komen.
De commissie die iets roept over belastingen danst een rituele dans. Die is helemaal naar de PVDA (lees De Jager) gegeared, Stevens, de Kam en Caminda mogen daar een semi geloofwaardigheid aan verschaffen, maar daar gaat helemaal niet implementatiewaardigs uitkomen. Anders hadden ze die commissie wel wat evenwichtiger samengesteld. Het is dus niet de bedoeling daar daar iets concreets gaat uitkomen...

in april trouwens, geloof ik
Zover had ik me er nog niet verdiept. Thanx!

En dan te bedenken dat de PvdA waarschijnlijk weggevaagd gaat worden bij de verkiezingen... In maart gaan we al een voorproefje zien bij de gemeenteraadsverkiezingen.
Zoals jij het beschrijft gaat dat dus een onzin-advies zijn wat door niemand overgenomen gaat worden.
Lekkere geldverspilling weer.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_77080359
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 00:13 schreef LinkdumpLoetje het volgende:
de jager = CDA
fuck, je hebt nog gelijk ook. Bos is immers minister, dan is de stas geen PVDA

Dan snap ik helemaal geen jota van de samenstelling van die commissie. Is dat dan Bos z'n speeltje?
pi_77080362
Komt er gewoon op neer dat als je hard werkt en een beetje promotie maakt, je op een gegeven moment altijd wel een eigen huis zult kunnen betalen. Natuurlijk kunnen huizen op een zeker moment (tijdens een boom) relatief (on)betaalbaarder zijn dan op een ander moment, maar gratis zullen koopwoningen nooit worden.
pi_77080392
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 00:15 schreef capricia het volgende:

Zoals jij het beschrijft gaat dat dus een onzin-advies zijn wat door niemand overgenomen gaat worden.
Lekkere geldverspilling weer.
wie heeft er nou belang bij een standpunt op dit moment? Niemand toch?

Cynisch, maar waar.
pi_77080601
Als ze trouwens iets gaan herzien, en dan bedoel ik structureel, dan krijgen we een echte vermogenswinstbelasting op huizen. Internationaal veelal de norm, is Nederland een afwijking door een fictieve vermogensrendementheffing ipv een vermogenswinstbelasting..

Dan betaal je bijvoorbeeld belasting als je een winst op de verkoop van je huis maakt. Als je een verlies maakt, mag je dat verrekenen met toekomstige winsten.

Daar is in 2001 ook over gesproken (zoals alle meningen die nu uit de commissie gelekt zijn ook voor de herziening van de inkomstenbelasting in 2001 ook al gepropangeerd zijn door onze heren geleerden), maar het grootste nadeel voor de regering is dat de belastingopbrengsten heel veel meer volatiel worden: niet echt fijn voor begrotingplanning.

Maar het zou wel een veel eerlijkere belasting zijn.
Dan zou je bovendien een bredere grondslag krijgen doordat je ook andere (al dan niet speculatie) winsten belasting, zoals op aandelen etc.
pi_77081117
Kan EMU zijn 5a6% onderbouwen?
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_77085018
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 00:03 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

hangt van de uitslag van de verkiezingen af, denk ik.

Maar ik verwacht idd ook niet echt een daadkrachtig geheel .....
Hoop dat het een stevig verkiezingsonderwerp wordt. Laat de partijen hun visie op de toekomstige staatshuishouding maar geven. Maar goed als ik zie hoe er hier lokaal al om de financiële brei heen wordt gedraaid zal daar wel niks van komen
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  donderdag 21 januari 2010 @ 09:26:51 #19
250237 huizenmarkt-zeepbel.nl
De zeepbel in de huizenmarkt
pi_77086663
Prijsdaling bestaande koopwoningen neemt weer toe

http://www.cbs.nl/nl-NL/m(...)0/2010-01-21-m11.htm
http://www.mrwonkish.nl Eurocrisis, Documentaires, Economie
  donderdag 21 januari 2010 @ 11:00:55 #21
179598 Deprater
werken fijn, niks doen beter
pi_77088781
http://www.telegraaf.nl/o(...)_nog_hard_toe__.html
quote:
Klijnsma krijgt van gemeenten steeds meer signalen dat de werkloosheid en geldnood sterk toenemen. "Dit komt keihard aan, zeker als je in de bijstand schiet. Niet alleen bij henzelf, ook hun omgeving", zegt zij na gesprekken in het land.
Dit jaar komt het kabinet bovendien nog met zware bezuinigingen die inkomens van velen kunnen raken, erkent de staatssecretaris.

[ Bericht 37% gewijzigd door Deprater op 21-01-2010 11:23:08 ]
  donderdag 21 januari 2010 @ 11:06:49 #22
250237 huizenmarkt-zeepbel.nl
De zeepbel in de huizenmarkt
pi_77089021
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 09:56 schreef dramatiek het volgende:
Prijsdaling bestaande koopwoningen neemt weer toe

http://www.cbs.nl/nl-NL/m(...)0/2010-01-21-m11.htm
Zou Ger Hukker hier even op kunnen reageren? Hij zag toch een duidelijke opleving?

donderdag 21 januari 2010 @ 12:05:43 #23
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_77091272
quote:
1) Er zal een structureel tekort aan arbeidskrachten ontstaan. Over de hele linie
2) Dit heeft natuurlijk een "positief" effect op de salarissen
3) Doemdenken is van alle tijden, en kijk! We zijn er nog steeds! Sterker nog, we hebben het beter dan ooit tevoren. Net zoals 10 jaar geleden, net zoals 10 jaar geleden, et cetera!

Maar dat wil nog niet zeggen dat we per se bullish moeten zijn op de huizenmarkt. Ik zal drie andere argumenten geven:
1) Financieringsmogelijkheden worden beperkt, terwijl de prijs bepaald werd door het maximaal te financieren bedrag.
2) HRA-discussie, dankzij de HRA woonde je de facto eigenlijk gratis (qua vermogensopbouw). Als die beknot wordt dan is het bezit van een dure woning economisch gezien niet altijd onverlet gunstig
3) Demografie: de babyboomgeneratie gaat de komende 10 jaar kleiner wonen. Zie ik nu al om me heen gebeuren. Grote gezinswoning, kinderen het huis uit, man overleden, vrouw wil naar appartement. Netto ontstaat zo woonruimte.
The End Times are wild
  donderdag 21 januari 2010 @ 12:08:38 #24
179598 Deprater
werken fijn, niks doen beter
pi_77091372
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 12:05 schreef LXIV het volgende:

[..]

1) Er zal een structureel tekort aan arbeidskrachten ontstaan. Over de hele linie
gelloof ik helemaal niets van, er komt veel meer import , middels blue cards en EU landen
  donderdag 21 januari 2010 @ 12:10:01 #25
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_77091418
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 12:08 schreef Deprater het volgende:

[..]

gelloof ik helemaal niets van, er komt veel meer import , middels blue cards en EU landen
Die weegt niet op tegen de vergrijzing. Bovendien is "import" óf van korte termijn (expats), óf van zeer lage kwaliteit (immigranten).
The End Times are wild
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')