Bron?quote:Op zondag 4 oktober 2009 14:30 schreef dewaal het volgende:
de prijzen beginnen weer langzaam te stijgen. Er is weer verbetering op de markt.
Hey, Green Shoots!quote:Op zondag 4 oktober 2009 14:30 schreef dewaal het volgende:
de prijzen beginnen weer langzaam te stijgen. Er is weer verbetering op de markt.
quote:
http://www.telegraaf.nl/d(...)e_grond__.html?p=1,1quote:ma 05 okt 2009, 05:30 | 41 reacties Hypotheekleners aan de grond door Barbara Sanders
DEN HAAG - Steeds meer huiseigenaren kunnen hun hypotheek niet meer betalen.
Het aantal geregistreerde betalingsachterstanden van leningen met Nationale Hypotheekgarantie (NHG) is dit jaar al opgelopen tot 1800, waarvan 700 mensen in het afgelopen kwartaal in de problemen kwamen. Omgerekend is dat een stijging van vijftien procent. Dat blijkt uit cijfers die vandaag bekend worden gemaakt.
Op straat
Directeur Karel Schiffer van NHG noemt de situatie zorgelijk: "Het gaat om huizenbezitters die al vier maanden niet aan hun verplichtingen voldoen. Dan heb je dus een serieus probleem. Na nog eens drie maanden wordt tot gedwongen verkoop overgegaan. Ik verwacht dat de helft van de 1800 gevallen er uiteindelijk niet met de bank uitkomt en dus op straat zal komen te staan."
Overigens is het aantal gedwongen verkopen met verlies dit jaar wel gedaald, maar dat komt door de harde aanpak van hypotheekfraude. Het stemt Schiffer echter niet hoopgevend voor de nabije toekomst.
"We zien nu dat vooral gewone gezinnen de dupe zijn omdat de bank hun huis met verlies zal moeten veilen", aldus Schiffer. "Voor mensen met NHG blijft de rampspoed beperkt als er onverhoopt moet worden verkocht. Als de opbrengst lager blijkt dan de hypotheekschuld betaalt de Stichting Waarborgfonds Eigen Woningen immers de restschuld aan de geldgever." Hij verwacht dat het totaal aantal probleemgevallen, dus ook de huizenbezitters in financiėle nood zonder NHG, de komende twee jaar schrikbarend zal stijgen doordat mensen hun baan kwijtraken en de woningmarkt op slot zit. Door de crisis verwachten 140.000 huizenbezitters problemen te krijgen met de hypotheeklasten. ING houdt er rekening mee dat een op de twintig huizenbezitters de hypotheek binnen twee jaar niet kan voldoen. De verwachting is dat het aantal gedwongen verkopen pas in 2014 weer zal dalen. NHG-directeur Schiffer voorziet door de crisis een spectaculaire toename van NHG-hypotheken.
Schiffer: "Vroeger was de limiet voor NHG 265.000 euro, sinds dat bedrag in juli is opgetrokken tot 350.000 euro zijn er dertig procent meer van deze hypotheken verstrekt dan in het derde kwartaal van 2008. Bijna vier van de vijf kopers die naar een woning tot 3,5 ton zoeken, kiezen om de zekerheid voor NHG."
quote:Op maandag 5 oktober 2009 08:33 schreef LXIV het volgende:
[..]
[..]
http://www.telegraaf.nl/d(...)e_grond__.html?p=1,1
Vooral icm de opmerking van Prutzenbergquote:Op maandag 5 oktober 2009 08:58 schreef zeeuws jongetje het volgende:
[..]
wat is daar zo hilarisch aan
Samenvatting:quote:Op maandag 5 oktober 2009 08:33 schreef LXIV het volgende:
[..]
[..]
http://www.telegraaf.nl/d(...)e_grond__.html?p=1,1
quote:
quote:Het IMF noemde Nederland met name als land waar de huizenprijzen nog flink kunnen dalen. Hoe denkt u daarover?
'Daar ben ik eerlijk gezegd niet zo somber over. In Nederland hebben veel mensen een aflossingsvrije hypotheek afgesloten. Als die mensen om wat voor reden in de problemen komen, kunnen ze veel langer aan hun verplichtingen voldoen als ze slechts rente betalen dan mensen die daarnaast ook nog moeten aflossen. Verder is het zo dat de woningmarkt structureel gezond is. Er is meer vraag dan aanbod. Uiteindelijk, en ik vermoed dat dat vanaf de tweede helft van volgend jaar gebeurt, moet dat wel leiden tot hogere prijzen. Daar komt nog bij dat de stimuleringsmaatregelen van de overheden in de wereld mogelijk de inflatie aanwakkeren. En waar moet je in dat scenario je geld stoppen? In huizen. Daarbij wil ik wel aantekenen dat er voorzichtig moet worden omgegaan met de hypotheekrenteaftrek. Dat leidt tot veel onzekerheid op de markt.'
Mja stimuleringsmaatregelen die de inflatie aanwakkeren. Dat kan best zo zijn, maar heb niet het idee dat die inflatie in huizen gaat zitten. Daarvoor zal het geld wat ze in de economie pompen bij de gewone burger terecht moeten kopen en dat lijkt me niet het geval. (haast geen hypotheek te krijgen/ strengere eisen, oplopende rente, loonmatiging etc) In het geval de inflatie wel in huizen gaat zitten maar er geen geldtoevoer is, zal het aanbod alleen maar groter worden en de prijs dalen.....of mis ik nu iets?quote:
quote:'Daar ben ik eerlijk gezegd niet zo somber over. In Nederland hebben veel mensen een aflossingsvrije hypotheek afgesloten. Als die mensen om wat voor reden in de problemen komen, kunnen ze veel langer aan hun verplichtingen voldoen als ze slechts rente betalen dan mensen die daarnaast ook nog moeten aflossen.
quote:Verder is het zo dat de woningmarkt structureel gezond is.
Ik zie hier overal huizen te koop en/of leeg staan. En niemand op straat slapen. Hoezo meer vraag dan aanbod? En vanwaar dan bijna 200K huizen op Funda? En al zou er meer vraag dan aanbod zijn, hogere prijzen ontstaan pas wanneer het ook te financieren is. In Afrika is er ook meer vraag dan aanbod van voedsel. Zijn daarom de prijzen daar zoveel hoger dan in Nederland waar voedsel genoeg is? Nee, natuurlijk niet. Mensen moeten het ook kunnen financieren natuurlijk.quote:Er is meer vraag dan aanbod. Uiteindelijk, en ik vermoed dat dat vanaf de tweede helft van volgend jaar gebeurt, moet dat wel leiden tot hogere prijzen.
Mogelijk wel. Maar vooralsnog is er op de huizenmarkt nog sprake van deflatie. Zo'n geweldige belegging zal het niet blijken te zijn de komende 5 jaar.quote:Daar komt nog bij dat de stimuleringsmaatregelen van de overheden in de wereld mogelijk de inflatie aanwakkeren. En waar moet je in dat scenario je geld stoppen? In huizen.
Dus alles op de huizenmarkt is volmaakt in orde, maar toch vooral niet tornen aan de HRA! Dat kunnen ze dan net niet hebben. Helaas is er een groot begrotingstekort, dus de kans dat er iets op het gebied van HRA gebeurt is zeker groot.quote:Daarbij wil ik wel aantekenen dat er voorzichtig moet worden omgegaan met de hypotheekrenteaftrek. Dat leidt tot veel onzekerheid op de markt.'
Het zou ook raar zijn wanneer de Rabobank als een van de grootste hypotheekverstrekkers het ook zo somber in zou zien. Wat ik wel vreemd vind is dat ze de woningmarkt structureel gezond noemen en tegelijkertijd aangeven dat er "voorzichtig omgegaan moet worden met de hypotheekrente-aftrek omdat dit kan leiden tot onzekerheid". (Mooi understatement!)quote:
het is dan ook geen belegging.quote:Op maandag 5 oktober 2009 11:28 schreef LXIV het volgende:
Mogelijk wel. Maar vooralsnog is er op de huizenmarkt nog sprake van deflatie. Zo'n geweldige belegging zal het niet blijken te zijn de komende 5 jaar.
[..]
quote:Ik zie hier overal huizen te koop en/of leeg staan. En niemand op straat slapen. Hoezo meer vraag dan aanbod? En vanwaar dan bijna 200K huizen op Funda? En al zou er meer vraag dan aanbod zijn, hogere prijzen ontstaan pas wanneer het ook te financieren is. In Afrika is er ook meer vraag dan aanbod van voedsel. Zijn daarom de prijzen daar zoveel hoger dan in Nederland waar voedsel genoeg is? Nee, natuurlijk niet. Mensen moeten het ook kunnen financieren natuurlijk.
ik was niet eindverantwoordelijkquote:Op maandag 5 oktober 2009 12:47 schreef antonwachter het volgende:
Als deze visie kenmerkend is voor de intelligentie van de man.
Deze man is dus wel eindverantwoordelijk voor een deel van de geldschepping. Een gevaarlijke gek is het gewoon.
Ik had het over de nieuwe bestuursvoorzitter van de rabo bank. Als jij eindverantwoordelijk was geweest voor de geldcreatie had je niet op fok gezeten.quote:Op maandag 5 oktober 2009 12:52 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
ik was niet eindverantwoordelijk
nou ja, ik ben natuurlijk wel een beetje verantwoordelijk: ik consumeer, ik leen, ik beleg, ik heb een huis, zonder mij zou geldcreatie weinig zin hebben.quote:Op maandag 5 oktober 2009 12:55 schreef antonwachter het volgende:
[..]
Ik had het over de nieuwe bestuursvoorzitter van de rabo bank. Als jij eindverantwoordelijk was geweest voor de geldcreatie had je niet op fok gezeten.
Geen idee, misschien staat het in je bron?quote:Op maandag 5 oktober 2009 15:02 schreef De_Ananas het volgende:
Ik kwam een paar leuke stats tegen in The Economist over de huizenmarkt. Blijkt dat in 60% van de landne om ons heen de prijzen veeeeeeeeeeeeel harder zijn gestegen dan in Nederland. Hoe kan dat?
Ja zit te zoeken maar kan hem niet vinden. Het online registreren werkt ook niet echt meequote:Op maandag 5 oktober 2009 15:05 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
Geen idee, misschien staat het in je bron?
(die wij ook wel graag willen lezen)
doe 'ns niet zeg, al die dromen die uit elkaar spatten. Straks ga je nog beweren dat als de stijging relalatief meevalt, de daling ook nog wel eens relatief zou kunnen meevallen. Maar da's niet de bedoeling. Nederland is toch wel zeker het stoutste jongetje van de klas?quote:Op maandag 5 oktober 2009 15:06 schreef De_Ananas het volgende:
[..]
Ja zit te zoeken maar kan hem niet vinden. Het online registreren werkt ook niet echt mee
Gevonden:
[ afbeelding ]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |