Ik ben altijd een beetje huiverachtig om (weer) onderstaand plaatje te posten want dan moet je weer gaan uitleggen waarom de Herengrachtindex een zelfs internationaal gerespecteerde index is en een goede historische afspiegeling vormt van goed onderhouden huizen, maar hier komt ie dan nog maar een keer:quote:Op vrijdag 10 juli 2009 13:55 schreef Neemmijnietserieus het volgende:
[..]
Gebaseerd op? Probeer het eens te onderbouwen![]()
Ik zou mij voor kunnen stellen dat wanneer die grijze golf het loodje legt, dat een prijsdrukkend effect zou kunnen hebben. Immers, steeds meer aanbod. Maar je ziet aan de andere kant een beweging dat er toch steeds meer mensen van buitenaf binnenkomen die dat dan weer compenseren.
Prijzen dalen ook als de vraag (nog) harder daalt dan het aanbod.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 15:23 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Prijzen gaan niet heel hard dalen als er niet meer aanbod komt.
Meer aanbod kan er komen doordat mensen moeten verkopen(werkeloosheid, recessie) of dat de bevolking afneemt
Schaarste is ook nauwelijks een factor imo. Het belangrijkste is wat mensen kunnen financieren. En dat hangt vooral af van inkomen, (effectieve) rente en wat de bank jou toestaat te lenen. Hoe groot de schaarste ook is, deze factoren bepalen wat iemand kan bieden. Ook een schaars huis blijft gewoon leeg als niemand het kan financieren.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 15:20 schreef RemcoDelft het volgende:
En 20 jaar geleden was er ook een tekort, dus dat zegt niets
Een plaatje van de prijsontwikkeling van één woning aan de Herengracht vind ik persoonlijk niet representatief voor het prijspeil van de gehele huizenmarkt. De hoeveelheid 'lucht' in de markt valt uit dit plaatje moeilijk op te maken. Omdat er in mijn optiek toch andere factoren meespelen bij de prijsbepaling van een grachtenpand aan de Herengracht dan een rijteshuis in Schubbekuttenveen.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 15:20 schreef RemcoDelft het volgende:
Dit plaatje rechtvaardigt een halvering van de huizenprijzen de komende 20 jaar. En 20 jaar geleden was er ook een tekort, dus dat zegt niets
Maar dat zal voorlopig niet gebeuren. Vooral het starterssegment zal voorlopig toenemen.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 15:30 schreef Metatron het volgende:
[..]
Prijzen dalen ook als de vraag (nog) harder daalt dan het aanbod.
Laat ik het duidelijker formuleren: De (overspannen) prijs zakt ook als de vraag naar huizen met zo'n overspannen prijs harder daalt dan het aanbod. Het is niet dat mensen geen huis meer willen, ze willen (en ook: kunnen) die absurde prijs niet betalen.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 15:58 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Maar dat zal voorlopig niet gebeuren. Vooral het starterssegment zal voorlopig toenemen.
Dat zegt hij toch ook niet? Het prijsniveau bevindt zich nu op zo'n uitschieter naar boven en zal dus, gezien de geschiedenis, een forse correctie naar beneden ondergaan.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 15:54 schreef Neemmijnietserieus het volgende:
Selang, mooi uitgelegd, maar ik mis er wel iets in, namelijk het volgende:
Schaarste aan personeel doet de salarissen stijgen (zie demografisch plaatje). Zodra mensen meer geld te besteden hebben gaan als eerste de huizenprijzen omhoog.
Ik vind die grafiek wel heel mooi, daaruit blijkt dat huizen simpelweg de inflatie bijhouden met wat uitschieters naar boven en naar beneden. Dit al eeuwen lang en ik zie dus geen reden waarom dat nu opeens zou stoppen.
Als je een wilt kijken naar lange termijn prijsontwikkeling dan heb je niet zoveel keuze omdat er maar weinig goedkope huizen zijn van >100 oud die nog representatief zijn (als ze nog bestaan zijn ze meestal flink verbouwd en niet meer te vergelijken met het origineel). De Herengracht index geeft een aardig beeld omdat die huizen weinig zijn veranderd en altijd goed zijn onderhouden. Het is het hogere prijssegment, maar dat was het 400 jaar geleden ook. Het goedkope prijssegment daalt en stijgt per saldo overigens gewoon mee met het hogere segment. Als prijsdata van goedkopere huizen bekijkt dan zie je gewoon eenzelfde soort prijsontwikkeling (wat ook logisch is).quote:Op vrijdag 10 juli 2009 15:49 schreef Aardwetenschapper het volgende:
[..]
Een plaatje van de prijsontwikkeling van één woning aan de Herengracht vind ik persoonlijk niet representatief voor het prijspeil van de gehele huizenmarkt. De hoeveelheid 'lucht' in de markt valt uit dit plaatje moeilijk op te maken. Omdat er in mijn optiek toch andere factoren meespelen bij de prijsbepaling van een grachtenpand aan de Herengracht dan een rijteshuis in Schubbekuttenveen.
Edit: Lees net de beginpost nog eens door Herengrachtindex etc. Maar denk dat je er meer trends uithaalt dan absolute prijzen.
Dat hangt dan vooral af van het aanbod.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 15:30 schreef Metatron het volgende:
[..]
Prijzen dalen ook als de vraag (nog) harder daalt dan het aanbod.
Ik denk dat het een illusie is dat salarissen veel zullen stijgen als de bevolking daalt. Dat zou misschien zo zijn als NL een lage lonen land was, maar NL behoort met tot de landen met de hoogste lonen ter wereld. Een eventuele schaarste aan arbeidskrachten gaat er gewoon voor zorgen dat meer industrieen NL verlaten ten gunste van plaatsen met meer (goedkope) arbeid. Voor de banen die lokaal moeten (verzorging e.d.) krijg je gewoon import vanuit goedkopere landen. De meeste van die functies hebben helemaal geen onderhandelingskracht kwa salaris want er zijn miljoenen Filippijnse verpleegsters die met plezier naar NL komen tegen een veel lager salaris. Vergeet ook niet dat de sociale stelsels in de westerse wereld in zeer slechte financiele toestand zijn dus de druk om de goedkoopste opties te kiezen neemt toe.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 15:54 schreef Neemmijnietserieus het volgende:
Selang, mooi uitgelegd, maar ik mis er wel iets in, namelijk het volgende:
Schaarste aan personeel doet de salarissen stijgen (zie demografisch plaatje). Zodra mensen meer geld te besteden hebben gaan als eerste de huizenprijzen omhoog.
De Filipijnen mogen Nederland niet in.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 17:54 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ik denk dat het een illusie is dat salarissen veel zullen stijgen als de bevolking daalt. Dat zou misschien zo zijn als NL een lage lonen land was, maar NL behoort met tot de landen met de hoogste lonen ter wereld. Een eventuele schaarste aan arbeidskrachten gaat er gewoon voor zorgen dat meer industrieen NL verlaten ten gunste van plaatsen met meer (goedkope) arbeid. Voor de banen die lokaal moeten (verzorging e.d.) krijg je gewoon import vanuit goedkopere landen. De meeste van die functies hebben helemaal geen onderhandelingskracht kwa salaris want er zijn miljoenen Filippijnse verpleegsters die met plezier naar NL komen tegen een veel lager salaris. Vergeet ook niet dat de sociale stelsels in de westerse wereld in zeer slechte financiele toestand zijn dus de druk om de goedkoopste opties te kiezen neemt toe.
Dit lees ik wel vaker, maar het wil er eigenlijk niet in! Heb je hier een bron van o.i.d.?quote:Op vrijdag 10 juli 2009 18:01 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Zolang Nederlanders medewerkers tot de meest productieve ter wereld behoren...
Ik denk dat de volgende etappe een eitje wordt (bergaf)quote:Op vrijdag 10 juli 2009 18:20 schreef Idler het volgende:
Mooi profiel voor een touretappe ook, met een finish bergop!
Ik denk dat dat wishfull thinking is. Vooral als je wat verder dan je neus kijkt dat industrie (hebben we dat nog dan?) en verpleging.. Hell, koud een jaar geleden krijgen de beste schoolverlatende juristen en fiscalisten 50k+ aan salaris. En jij denk dat die mallotige schaarste opeens voor eens en altijd verdwenen is, al helemaal als de beroepsbevolking danig gaat krimpen? We leven in een manische maatschappij, en dat gaat nooit meer veranderen.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 17:54 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ik denk dat het een illusie is dat salarissen veel zullen stijgen als de bevolking daalt. Dat zou misschien zo zijn als NL een lage lonen land was, maar NL behoort met tot de landen met de hoogste lonen ter wereld. Een eventuele schaarste aan arbeidskrachten gaat er gewoon voor zorgen dat meer industrieen NL verlaten ten gunste van plaatsen met meer (goedkope) arbeid. Voor de banen die lokaal moeten (verzorging e.d.) krijg je gewoon import vanuit goedkopere landen. De meeste van die functies hebben helemaal geen onderhandelingskracht kwa salaris want er zijn miljoenen Filippijnse verpleegsters die met plezier naar NL komen tegen een veel lager salaris. Vergeet ook niet dat de sociale stelsels in de westerse wereld in zeer slechte financiele toestand zijn dus de druk om de goedkoopste opties te kiezen neemt toe.
Nee inderdaad, gelukkig zijn de meeste Nederlanders juristen met 50k+ salaris voor hun eerste baanquote:Op vrijdag 10 juli 2009 21:53 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Ik denk dat dat wishfull thinking is. Vooral als je wat verder dan je neus kijkt dat industrie (hebben we dat nog dan?) en verpleging.. Hell, koud een jaar geleden krijgen de beste schoolverlatende juristen en fiscalisten 50k+ aan salaris. En jij denk dat die mallotige schaarste opeens voor eens en altijd verdwenen is, al helemaal als de beroepsbevolking danig gaat krimpen? We leven in een manische maatschappij, en dat gaat nooit meer veranderen.
Kritiek is altijd makkelijk, maar post zelf dan eens een lange termijn statistiek die beter representatief is volgens jou?quote:Wbt die Herengracht index. Ach, als we de consumenten index in de USA afmeten aan 400 burgers, waarom dan niet wat roepen aan de hand van 1 pand?
Vul de helft in voor een goede lasser bijvoorbeeld. Ja, nog steeds.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 22:00 schreef SeLang het volgende:
[..]
Nee inderdaad, gelukkig zijn de meeste Nederlanders juristen met 50k+ salaris voor hun eerste baan![]()
Heb ik niet. Sterker nog, jezelf voor de gek houden met statistiek is miskennen dat we in een grotendeels irrationele wereld leven. Je haalt bijvoorbeeld telkens 'inflatiegecorrigeerd' aan. Hoeveel mensen denk je dat een huis kopen met 'inflatiegecorrigeerd' in het achterhoofd? Je kunt ongetwijfeld perfect redeneren waarom dat wel zou moeten (je hebt een technische achtergrond, nietwaar?), maar zo pakt het zelden of nooit uit. Je zoekt houvast bij een statistiek, maar zo gedraagt de wereld zich al meer dan twintig jaar niet.quote:Kritiek is altijd makkelijk, maar post zelf dan eens een lange termijn statistiek die beter representatief is volgens jou?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |