abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 10 juli 2009 @ 14:45:57 #1
78918 SeLang
Black swans matter
pi_70849229
Laatste topic uit de reeks: De Huizenmarkt #23: Waar het er heet aan toe gaat
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 13:55 schreef Neemmijnietserieus het volgende:

[..]

Gebaseerd op? Probeer het eens te onderbouwen
Ik zou mij voor kunnen stellen dat wanneer die grijze golf het loodje legt, dat een prijsdrukkend effect zou kunnen hebben. Immers, steeds meer aanbod. Maar je ziet aan de andere kant een beweging dat er toch steeds meer mensen van buitenaf binnenkomen die dat dan weer compenseren.
Ik ben altijd een beetje huiverachtig om (weer) onderstaand plaatje te posten want dan moet je weer gaan uitleggen waarom de Herengrachtindex een zelfs internationaal gerespecteerde index is en een goede historische afspiegeling vormt van goed onderhouden huizen, maar hier komt ie dan nog maar een keer:

De drijfveren van de huizenbubble in NL:

- HRA. Wordt afgeschaft. Niet vandaag, niet volgend jaar, maar over 20 jaar zal het niet meer bestaan. Tussen nu en 20 jaar zal de huizenprijs zich daarop moeten gaan aanpassen.

- Sinds begin jaren '80 hebben we continue in een lange termijn dalende trend gezeten kwa rente, waardoor de betaalbaarheid evenreding toenam. Dit was ook een periode van per saldo dalende overheidstekorten. De enorm oplopende overheidstekorten op dit moment vrijwel overal ter wereld zullen die trend hoogstwaarschijnlijk keren doordat men voor geld tegen elkaar op zal moeten bieden. Stijgende rente ligt voor de hand.

- De trend van steeds losser wordende leen eisen (aantal maal salaris dat kan worden geleend) is omgekeerd. Banken worden strenger dus men kan minder geld lenen

- Demografie: het grote sterven van de babyboomers gaat beginnen. En voor die tijd zullen er al steeds meer mensen naar bejaarden- en verzorgingstehuizen verdwijnen.

- De mythe was immer stijgende huizenprijzen is gesneuveld. Paniekaankopen tegen elke prijs zullen voorlopig niet meer terugkomen.

- Speculatief, maar ik noem hem toch: De trend van ongekende economische groei de laatste 2-3 decennia en de daarmee samenhangende zeer goede werkgelegenheidssituatie zou de komende jaren weleens een stuk minder kunnen worden. Kopen op 2 salarissen zal minder gaan voorkomen
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_70849998
SeLang: En als je dan nog eens kijkt naar de hoogte en de klim van de laatste piek, dan moet je m.i. wel een gigantische plaat voor je hoofd hebben om dat 'normaal' of 'gezond' te noemen.
You tell someone you're a Metatron, they stare at you blankly. You mention something out of a Charlton Heston movie and suddenly everyone is a theology scholar!
Meh.
  vrijdag 10 juli 2009 @ 15:20:26 #3
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_70850379
Dit plaatje rechtvaardigt een halvering van de huizenprijzen de komende 20 jaar. En 20 jaar geleden was er ook een tekort, dus dat zegt niets
censuur :O
pi_70850506
Prijzen gaan niet heel hard dalen als er niet meer aanbod komt.

Meer aanbod kan er komen doordat mensen moeten verkopen(werkeloosheid, recessie) of dat de bevolking afneemt
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_70850735
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 15:23 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Prijzen gaan niet heel hard dalen als er niet meer aanbod komt.

Meer aanbod kan er komen doordat mensen moeten verkopen(werkeloosheid, recessie) of dat de bevolking afneemt
Prijzen dalen ook als de vraag (nog) harder daalt dan het aanbod.
You tell someone you're a Metatron, they stare at you blankly. You mention something out of a Charlton Heston movie and suddenly everyone is a theology scholar!
Meh.
  vrijdag 10 juli 2009 @ 15:44:29 #6
78918 SeLang
Black swans matter
pi_70851244
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 15:20 schreef RemcoDelft het volgende:
En 20 jaar geleden was er ook een tekort, dus dat zegt niets
Schaarste is ook nauwelijks een factor imo. Het belangrijkste is wat mensen kunnen financieren. En dat hangt vooral af van inkomen, (effectieve) rente en wat de bank jou toestaat te lenen. Hoe groot de schaarste ook is, deze factoren bepalen wat iemand kan bieden. Ook een schaars huis blijft gewoon leeg als niemand het kan financieren.

Kijk naar Japan, waar grond veel schaarser is dan in NL. Huizen kosten daar nog steeds maar de helft ofzo vergeleken met 20 jaar geleden.
Mijn reisverslagen
pi_70851412
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 15:20 schreef RemcoDelft het volgende:
Dit plaatje rechtvaardigt een halvering van de huizenprijzen de komende 20 jaar. En 20 jaar geleden was er ook een tekort, dus dat zegt niets
Een plaatje van de prijsontwikkeling van één woning aan de Herengracht vind ik persoonlijk niet representatief voor het prijspeil van de gehele huizenmarkt. De hoeveelheid 'lucht' in de markt valt uit dit plaatje moeilijk op te maken. Omdat er in mijn optiek toch andere factoren meespelen bij de prijsbepaling van een grachtenpand aan de Herengracht dan een rijteshuis in Schubbekuttenveen.

Edit: Lees net de beginpost nog eens door Herengrachtindex etc. Maar denk dat je er meer trends uithaalt dan absolute prijzen.

[ Bericht 7% gewijzigd door Aardwetenschapper op 10-07-2009 15:55:15 ]
Al die mooie plekken op aarde, en ik zit hier :N
pi_70851619
Selang, mooi uitgelegd, maar ik mis er wel iets in, namelijk het volgende:

Schaarste aan personeel doet de salarissen stijgen (zie demografisch plaatje). Zodra mensen meer geld te besteden hebben gaan als eerste de huizenprijzen omhoog.

Ik vind die grafiek wel heel mooi, daaruit blijkt dat huizen simpelweg de inflatie bijhouden met wat uitschieters naar boven en naar beneden. Dit al eeuwen lang en ik zie dus geen reden waarom dat nu opeens zou stoppen.
pi_70851743
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 15:30 schreef Metatron het volgende:

[..]

Maar dat zal voorlopig niet gebeuren. Vooral het starterssegment zal voorlopig toenemen.
pi_70852390
tvp'tje
pi_70854529
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 15:58 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Maar dat zal voorlopig niet gebeuren. Vooral het starterssegment zal voorlopig toenemen.
Laat ik het duidelijker formuleren: De (overspannen) prijs zakt ook als de vraag naar huizen met zo'n overspannen prijs harder daalt dan het aanbod. Het is niet dat mensen geen huis meer willen, ze willen (en ook: kunnen) die absurde prijs niet betalen.
Meh.
pi_70854614
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 15:54 schreef Neemmijnietserieus het volgende:

Schaarste aan personeel doet de salarissen stijgen (zie demografisch plaatje). Zodra mensen meer geld te besteden hebben gaan als eerste de huizenprijzen omhoog.

Ik vind die grafiek wel heel mooi, daaruit blijkt dat huizen simpelweg de inflatie bijhouden met wat uitschieters naar boven en naar beneden. Dit al eeuwen lang en ik zie dus geen reden waarom dat nu opeens zou stoppen.
Dat zegt hij toch ook niet? Het prijsniveau bevindt zich nu op zo'n uitschieter naar boven en zal dus, gezien de geschiedenis, een forse correctie naar beneden ondergaan.
Meh.
  vrijdag 10 juli 2009 @ 17:43:56 #13
78918 SeLang
Black swans matter
pi_70855338
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 15:49 schreef Aardwetenschapper het volgende:

[..]

Een plaatje van de prijsontwikkeling van één woning aan de Herengracht vind ik persoonlijk niet representatief voor het prijspeil van de gehele huizenmarkt. De hoeveelheid 'lucht' in de markt valt uit dit plaatje moeilijk op te maken. Omdat er in mijn optiek toch andere factoren meespelen bij de prijsbepaling van een grachtenpand aan de Herengracht dan een rijteshuis in Schubbekuttenveen.

Edit: Lees net de beginpost nog eens door Herengrachtindex etc. Maar denk dat je er meer trends uithaalt dan absolute prijzen.
Als je een wilt kijken naar lange termijn prijsontwikkeling dan heb je niet zoveel keuze omdat er maar weinig goedkope huizen zijn van >100 oud die nog representatief zijn (als ze nog bestaan zijn ze meestal flink verbouwd en niet meer te vergelijken met het origineel). De Herengracht index geeft een aardig beeld omdat die huizen weinig zijn veranderd en altijd goed zijn onderhouden. Het is het hogere prijssegment, maar dat was het 400 jaar geleden ook. Het goedkope prijssegment daalt en stijgt per saldo overigens gewoon mee met het hogere segment. Als prijsdata van goedkopere huizen bekijkt dan zie je gewoon eenzelfde soort prijsontwikkeling (wat ook logisch is).

[ Bericht 0% gewijzigd door SeLang op 10-07-2009 17:58:05 ]
Mijn reisverslagen
pi_70855529
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 15:30 schreef Metatron het volgende:

[..]

Dat hangt dan vooral af van het aanbod.

Zolang kinderen in Nederland niet tot hun 35e bij hun ouders blijven wonen blijft er altijd vraag
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  vrijdag 10 juli 2009 @ 17:54:53 #15
78918 SeLang
Black swans matter
pi_70855685
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 15:54 schreef Neemmijnietserieus het volgende:

Ik denk dat het een illusie is dat salarissen veel zullen stijgen als de bevolking daalt. Dat zou misschien zo zijn als NL een lage lonen land was, maar NL behoort met tot de landen met de hoogste lonen ter wereld. Een eventuele schaarste aan arbeidskrachten gaat er gewoon voor zorgen dat meer industrieen NL verlaten ten gunste van plaatsen met meer (goedkope) arbeid. Voor de banen die lokaal moeten (verzorging e.d.) krijg je gewoon import vanuit goedkopere landen. De meeste van die functies hebben helemaal geen onderhandelingskracht kwa salaris want er zijn miljoenen Filippijnse verpleegsters die met plezier naar NL komen tegen een veel lager salaris. Vergeet ook niet dat de sociale stelsels in de westerse wereld in zeer slechte financiele toestand zijn dus de druk om de goedkoopste opties te kiezen neemt toe.
Mijn reisverslagen
pi_70855749
Torenhoge VraagPrijs
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
pi_70855884
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 17:54 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ik denk dat het een illusie is dat salarissen veel zullen stijgen als de bevolking daalt. Dat zou misschien zo zijn als NL een lage lonen land was, maar NL behoort met tot de landen met de hoogste lonen ter wereld. Een eventuele schaarste aan arbeidskrachten gaat er gewoon voor zorgen dat meer industrieen NL verlaten ten gunste van plaatsen met meer (goedkope) arbeid. Voor de banen die lokaal moeten (verzorging e.d.) krijg je gewoon import vanuit goedkopere landen. De meeste van die functies hebben helemaal geen onderhandelingskracht kwa salaris want er zijn miljoenen Filippijnse verpleegsters die met plezier naar NL komen tegen een veel lager salaris. Vergeet ook niet dat de sociale stelsels in de westerse wereld in zeer slechte financiele toestand zijn dus de druk om de goedkoopste opties te kiezen neemt toe.
De Filipijnen mogen Nederland niet in.

Zolang Nederlanders medewerkers tot de meest productieve ter wereld behoren zullen Nederlandse bedrijven Nederlanders willen en daardoor blijft het loon op niveau en mits er heel veel schaarste komt zullen de lonen stijgen

Voor de lage lonen jobs heb je Oost-Europeanen die vervolgens ook weer voor zorgen dat de bevolkingomvang op niveau blijft
  vrijdag 10 juli 2009 @ 18:12:49 #18
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_70856212
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 18:01 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Zolang Nederlanders medewerkers tot de meest productieve ter wereld behoren...
Dit lees ik wel vaker, maar het wil er eigenlijk niet in! Heb je hier een bron van o.i.d.?
Als ik kijk hoeveel steuntrekkers, WAOers en ambtenaren we hebben, blijven er bar weinig medewerkers over. Als je dan bedenkt dat een zeer groot deel in de dienstensector werkt (lees: semi-ambtenaren bij een woningbouwclub bijvoorbeeld, die zichzelf bezig houden met verloten van te weinig woningen aan te veel mensen), blijft er bar weinig echte productiviteit over.
Hetzelfde voor stratenmakers in gemeentedienst: 8 man, 4 maanden, 1 klein straatje... 7 man staan de hele dag te kijken terwijl er een met een schep staat... Vergelijk dat met China, waar 25.000 km spoorlijn wordt gelegd in een paar jaar, en projecten regelmatig 2 jaar eerder dan gepland klaar zijn... Dan leggen we het zwaar af.
censuur :O
  vrijdag 10 juli 2009 @ 18:20:27 #19
246373 Idler
Simplicity!
pi_70856406
Mooi profiel voor een touretappe ook, met een finish bergop!
It is impossible to enjoy idling thoroughly unless one has plenty of work to do.
A man is rich in proportion to the number of things he can afford to let alone.
  vrijdag 10 juli 2009 @ 18:28:47 #20
78918 SeLang
Black swans matter
pi_70856621
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 18:20 schreef Idler het volgende:
Mooi profiel voor een touretappe ook, met een finish bergop!
Ik denk dat de volgende etappe een eitje wordt (bergaf)
Mijn reisverslagen
pi_70862646
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 17:54 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ik denk dat dat wishfull thinking is. Vooral als je wat verder dan je neus kijkt dat industrie (hebben we dat nog dan?) en verpleging.. Hell, koud een jaar geleden krijgen de beste schoolverlatende juristen en fiscalisten 50k+ aan salaris. En jij denk dat die mallotige schaarste opeens voor eens en altijd verdwenen is, al helemaal als de beroepsbevolking danig gaat krimpen? We leven in een manische maatschappij, en dat gaat nooit meer veranderen.

Wbt die Herengracht index. Ach, als we de consumenten index in de USA afmeten aan 400 burgers, waarom dan niet wat roepen aan de hand van 1 pand?
  vrijdag 10 juli 2009 @ 22:00:28 #23
78918 SeLang
Black swans matter
pi_70862856
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 21:53 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Ik denk dat dat wishfull thinking is. Vooral als je wat verder dan je neus kijkt dat industrie (hebben we dat nog dan?) en verpleging.. Hell, koud een jaar geleden krijgen de beste schoolverlatende juristen en fiscalisten 50k+ aan salaris. En jij denk dat die mallotige schaarste opeens voor eens en altijd verdwenen is, al helemaal als de beroepsbevolking danig gaat krimpen? We leven in een manische maatschappij, en dat gaat nooit meer veranderen.
Nee inderdaad, gelukkig zijn de meeste Nederlanders juristen met 50k+ salaris voor hun eerste baan
quote:
Wbt die Herengracht index. Ach, als we de consumenten index in de USA afmeten aan 400 burgers, waarom dan niet wat roepen aan de hand van 1 pand?
Kritiek is altijd makkelijk, maar post zelf dan eens een lange termijn statistiek die beter representatief is volgens jou?
Mijn reisverslagen
pi_70862923
Waarom is een daling van 2,5% year-to-year eigenlijk zo boeiend?
pi_70864474
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 22:00 schreef SeLang het volgende:

[..]

Nee inderdaad, gelukkig zijn de meeste Nederlanders juristen met 50k+ salaris voor hun eerste baan
Vul de helft in voor een goede lasser bijvoorbeeld. Ja, nog steeds.
Jij pikt er een overtrokken voorbeeld uit (FIlipijnse verpleegster), en ik stel daar een even overtrokken en opportunistisch voorbeeld tegenover, namelijk de andere zijde van het scala.

JIj zegt dat salarissen ongeacht krimpende beroepsbevolking dalen. Ik zit aan de bedrijfskant en voorzie dat evenzo als een jaar geleden (ja, mensen, een heel jaar!) over een aantal jaar bedrijven een arbeidsinfarct gaat krijgen, zo ze dat al niet hebben. Die schaarste is niet weg door tijdelijke corporate annorexia. Van mij mag het hoor, ik heb als interimmer nog nooit zoveel werk moeten weigeren nu bedrijven niemand mogen/willen aannemen, terwijl hun bedrijfsproces in de soep loopt als het werk niet wordt gedaan.
quote:
Kritiek is altijd makkelijk, maar post zelf dan eens een lange termijn statistiek die beter representatief is volgens jou?
Heb ik niet. Sterker nog, jezelf voor de gek houden met statistiek is miskennen dat we in een grotendeels irrationele wereld leven. Je haalt bijvoorbeeld telkens 'inflatiegecorrigeerd' aan. Hoeveel mensen denk je dat een huis kopen met 'inflatiegecorrigeerd' in het achterhoofd? Je kunt ongetwijfeld perfect redeneren waarom dat wel zou moeten (je hebt een technische achtergrond, nietwaar?), maar zo pakt het zelden of nooit uit. Je zoekt houvast bij een statistiek, maar zo gedraagt de wereld zich al meer dan twintig jaar niet.

Ik vond 10 jaar geleden huizen al achterlijk duur. Sterker nog, 15 jaar geleden al. Knettergek: 200 gulden excl. omzetbleasting voor een vierkante meter grond. Moar ge het em zo diep as ge wilt (je hebt 'm zo diep als je wilt) wist de juridisch niet onderlegde wethouder nog te melden. Er is vast een statistiek te vinden die de overprijsheid destijds ondersteunt, ik denk dat ik het zelfs best uit de Herengracht index zou kunnen halen. Hoera voor de objectieve wereld, maar ik geloof dat ik toch best blij ben dat ik de relativiteit daarvan ingezien heb. De echte wereld gedraagt zich namelijk niet naar statistiek, integendeel.

We hebben een structureel en principieel verschil van mening in hoeverre je markten kunt objectiveren, meten en voorspellen. Ik zeg dat dat zinloos is als je dat met retrospectieve statistiek doet.

Je kunt wel wat algemene trends (trachten) te voorzien, zoals je deels ( in je openingspost hebt gedaan.

N.m.m. (maar ik heb niet de behoefte om dat telkens te herhalen, daarmee komt het niet eerder uit ) zijn dat:
- demografie; teruglopende bevolking
- daarmee sterk stijgende salarissen, waarschijnlijk gedifferenteerd naar aard van het werk, evenals huizen gaat het erom dat voor sommige taken substituten bestaan, en voor sommige niet.
- ik denk niet hogere collectieve lasten, omdat de huidige generatie simpelweg zal vertikken daarvoor te tekenen. Niet uit principe, maar omdat het kan, en omdat het vanzelfspreekend alleen om hen draait.
- daarmee een grote groep die in koopkracht achteruit boert, of onevenredig meedeelt
- een kleinere groep waarvoor de bomen in de hemel groeit, en guess what, dat is al aan de hand sinds begin jaren '90
- goede unieke locaties zullen door de laatste groep omhoog geboden worden, en daar hoort Herengracht bij, en ik kan je ook wel een paar ongelofelijke recente transacties hier in de omgeving aanwijzen
- slechte niet-unieke locaties zullen grotendeels gesloopt worden, van de huidige vinex locaties bestaat over 30 jaar niet veel meer. Prijzen zullen voor dit soort locaties zakken.

Als je dat toepast op de Herengracht index, dan begrijp je wel waar ik denk dat die in het spectrum zit, en waarom dat nauwelijks een voorspellende waarde kan hebben voor het algemene beeld.

Ik kan er geen statistiekje van maken. Sorry. Zelfs geen statistiekje dat mij bevestigt in mijn reeds op gevoelgsmatige en intuitieve gronden ingenomen standpunten

Overigens deel ik je voorspellingen over rente en kredietnormen op korte termijn (2 jaar niet). Begin en medio jaren '80 hebben banken een vriendelijk verzoek van de politiek gekregen, dit zullen ze weer krijgen, en als ze de komende decennia nog zaken willen doen, zullen ze daaraan voldoen. Een vrije markt bestaat niet, het is geen water wat naar het laagste punt loopt.

My 2 cents.

[ Bericht 0% gewijzigd door Dinosaur_Sr op 10-07-2009 23:03:37 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')