quote:Op maandag 27 april 2009 17:10 schreef Bulletdodger het volgende:
We kunnen hier wel over blijven discussiëren en speculeren, maar in deze topics gaan we de oplossing toch niet aandragen. Voorlopig hoor ik iig niet vanuit de bankwereld zulke geluiden.
Dit commentaar is een heel stuk dommer dan de notie van 'gezonde schuld' zoals dat werd gepresenteerd door de persoon in kwestie. Die zei namelijk heel nadrukkelijk dat hij vond dat je eerst stevig moest sparen voor je een huis ging kopen, zodat er wanneer de rest erbij moest lenen er sprake was van een gezonde schuld. Een heel gezonde redenering en een logische terminologie.quote:Op zondag 26 april 2009 21:07 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
In Rondom tien noemde iemand de hypotheekschuld 'gezonde schuld'.
Zal wel meevallen. Ik heb een maand geleden nog een tophypotheek afgesloten met verbouwingskosten meegefinancierd zonder één euro eigen vermogen in te brengen.quote:Op maandag 27 april 2009 17:52 schreef henkway het volgende:
En waar het gezond verstand van de banken wel zal zorgen dat het niet meer voorkomt
Ik geloof niet dat hij het zo bedoelde, maar pin me der niet op vast.quote:Op maandag 27 april 2009 17:58 schreef HiZ het volgende:
[..]
Dit commentaar is een heel stuk dommer dan de notie van 'gezonde schuld' zoals dat werd gepresenteerd door de persoon in kwestie. Die zei namelijk heel nadrukkelijk dat hij vond dat je eerst stevig moest sparen voor je een huis ging kopen, zodat er wanneer de rest erbij moest lenen er sprake was van een gezonde schuld. Een heel gezonde redenering en een logische terminologie.
Wow, mag ik vragen welke bank en het bedrag?quote:Op maandag 27 april 2009 18:05 schreef djdano het volgende:
[..]
Zal wel meevallen. Ik heb een maand geleden nog een tophypotheek afgesloten met verbouwingskosten meegefinancierd zonder één euro eigen vermogen in te brengen.
Dit is alles voor het mooie rentepercentage van 2%
En naar alle waarschijnlijkheid zal het een variabele hypotheek rente zijn waarbij degene die dit zo leuk verteld over een paar maanden komt klagen dat men opeens de risicotoeslag verhoogd heeft.quote:Op maandag 27 april 2009 18:07 schreef dutch_renter het volgende:
[..]
Wow, mag ik vragen welke bank en het bedrag?
Nee zo bedoelde hij het wel. Ik heb het programma nog geen half uur geleden naar aanleiding van het voorgaande topic bekeken. Daardoor viel extra op hoe verstandig de opmerking die hij maakte was. Hij bedoelde heel nadrukkelijk dat je zo'n schuld niet moest aangaan als je niet ook eigen geld bijelkaar had gespaard.quote:Op maandag 27 april 2009 18:06 schreef dramatiek het volgende:
[..]
Ik geloof niet dat hij het zo bedoelde, maar pin me der niet op vast.
Dacht dat hij bedoelde dat een normale hypotheek op zichzelf een gezonde schuld was.Geloof dat dit meer een gezegde is in sommige streken van NL. Tenminste ben het vaker tegengekomen zonder dat eigen geld verhaal
in de vorm van:
Ik vind het kopen van een huis niet moeilijk, zie het ook als een gezonde "schuld" Uiteindelijk zal het waarschijnlijk ons pensioen wel zijn
http://www.bepster.com/_nl/index.php?option=com_smf&Itemid=1125&topic=3746.msg488104
Ja, lachen was dat. In mijn geval was het Obvion. Een dochter van Rabobank en ABP. Van 0,65% opslag naar 1,35% opslag. Mijn hypotheek was van een paar weken na invoering van de clausule die de 'vaste' opslag feitelijk variabel maakte. Had ik dus niet gezien. Gelukkig gaat het om peanuts, maar ik kan er nog steeds boos over worden.quote:Op maandag 27 april 2009 18:15 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En naar alle waarschijnlijkheid zal het een variabele hypotheek rente zijn waarbij degene die dit zo leuk verteld over een paar maanden komt klagen dat men opeens de risicotoeslag verhoogd heeft.
Bank vehoogt rente lening
Het verschil zit hem vooral in de rente. Logisch, aangezien het risico lager is vanwege het (gedeeltelijke) onderpand.quote:Op zondag 26 april 2009 22:23 schreef pberends het volgende:
[..]
Heerlijk is dat. Mensen die hypotheken niet als echte schulden zien. Belachelijk is het gewoon.
Het is wel enigzins anders dan een normale lening, maar wanneer het onderpand voor een gedeelte (of zelfs het grootste gedeelte) op lucht is gebaseerd is het gewoon een schuld.
Scheiden is ook een luxe. Ik denk dat er bij een serieuze huizencrisis ineens een scherpe daling van het aantal scheidingen is. Blijft werkloosheid over, maar dit risico loop je eigenlijk altijd al.quote:Op zondag 26 april 2009 23:15 schreef henkway het volgende:
[..]
Er is dan pas echt stront aan de knikker bij een scheiding of werkloosheid
Mannen hebben in ieder geval geen sterk geromantiseerd beeld bij het kopen van een 'huisje'. Hoewel die dan weer zo stom zijn om het als investering te zien.quote:
De oplossing hoeft ook niet bij de bankwereld vandaan te kopen. De overheid moet zijn wanbeleid op RO-gebied per direct stoppen dat zou 80% van het probleem al opgelost zijn.quote:Op maandag 27 april 2009 17:10 schreef Bulletdodger het volgende:
We kunnen hier wel over blijven discussiëren en speculeren, maar in deze topics gaan we de oplossing toch niet aandragen. Voorlopig hoor ik iig niet vanuit de bankwereld zulke geluiden.
En men kruipt weer sneller bij elkaar zonder baanquote:Op maandag 27 april 2009 18:43 schreef Fastmatti het volgende:
Scheiden is ook een luxe. Ik denk dat er bij een serieuze huizencrisis ineens een scherpe daling van het aantal scheidingen is. Blijft werkloosheid over, maar dit risico loop je eigenlijk altijd al.
[..]
De overheid is gek op marktwerking behalve op het gebied waar de grootste ellende is.quote:Op maandag 27 april 2009 18:43 schreef Fastmatti het volgende:
De overheid moet zijn wanbeleid op RO-gebied per direct stoppen dat zou 80% van het probleem al opgelost zijn.
Of je vecht elkaar juist de tent uit.quote:Op maandag 27 april 2009 18:55 schreef henkway het volgende:
[..]
En men kruipt weer sneller bij elkaar zonder baan
En dan nog moet je de financiële middelen hebben om te kunnen scheiden. Je bent in iedere geval wel gek als je daar nu voor kiest.quote:Op maandag 27 april 2009 19:24 schreef Metatron het volgende:
[..]
Of je vecht elkaar juist de tent uit.
Thanks!quote:Op maandag 27 april 2009 18:16 schreef djdano het volgende:
ING, iets boven de 3 ton.
100% variabele rente maar dat schijnen ze niet meer te doen.
@Basp dit is de rede dat ik het bij de ING heb gedaan. Het lijkt erop dat ze dit niet gaan doen en ze krijgen waarschijnlijk ook ruzie met Bos als ze dit wel doen. Rabo zijn gewoon een stelletje dieven, onbegrijpelijk dat mensen hier zo enthousiast over zijn.
Onzin, ook jij ziet het huis als iets om te investeren terwijl je in deze situatie feitelijk meer gaat betalen om te wonen. Daarbij is het vrijwel altijd zo geweest dat mensen met een variabele rente op de lange termijn veel minder betalen en blijkt een vaste rente ook niet zo heel vast te zijn.quote:Op maandag 27 april 2009 20:52 schreef Falco het volgende:
Daarbij vrees ik ook voor mensen die een variabele rente hebben op een hypotheek. Zeker wanneer het rentetarief gaat stijgen en dat doet het vaak in economisch mindere tijden. Ook hier komt het er op neer dat meer gaat betalen voor iets wat in waarde gedaald is
Bij deze.quote:Op maandag 27 april 2009 20:52 schreef Falco het volgende:
Correct me if I'm wrong overigens... Zo heel thuis in deze materie ben ik ook weer niet.
Uiteraard is een huis een investering (hoewel ik primair een huis zou kopen om er in te wonenquote:Op maandag 27 april 2009 21:20 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Onzin, ook jij ziet het huis als iets om te investeren terwijl je in deze situatie feitelijk meer gaat betalen om te wonen. Daarbij is het vrijwel altijd zo geweest dat mensen met een variabele rente op de lange termijn veel minder betalen en blijkt een vaste rente ook niet zo heel vast te zijn.
Valt mee, ik heb ook een beleggingsdeel in mijn hypotheek zitten, ik koop maandelijks voor een vast bedrag aandelen in een fonds, en qua koers is die nu een stuk lager dan toen ik er mee begon, maar ik krijg nu wel meer aandelen voor mijn geld en koersen zullen ongetwijfeld weer omhoog gaan, dus dat is weer een voordeelquote:Op maandag 27 april 2009 20:52 schreef Falco het volgende:
Ik ben benieuwd hoe het mensen nu vergaat die bijvoorbeeld een beleggingshypotheek hebben. Hun huis daalt in waarde en als klap op de vuurpijl is in een ergste geval hun beleggingsdeel gehalveerd. Dubbel genaaid dus.
Correct me if I'm wrong overigens... Zo heel thuis in deze materie ben ik ook weer niet.
quote:Op maandag 27 april 2009 16:19 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Hoe kom je daar bij?
Een maat van me is laatst in england gaan werken . Hij komt veel in wasserijen en sprak daar met de domme krachten arbeiders op de werkvloer, deze kregen maar 290 pond per week.
quote:Op maandag 27 april 2009 16:33 schreef Bulletdodger het volgende:
[..]
2500 pond? Ik geloof er eigenlijk weinig van.....
Zoals ik dus. Achteraf behoorlijk dom maarja ik heb die hypotheek nou eenmaal en daar verander je niks aan. Ben t.o.v. mijn inleg tot nu toe 2000 euro 'kwijtgeraakt' . Wat natuurlijk onzin is want je hebt een aandelenportefeuille en als dalijk de aandelenkoersen weer gaan stijgen dan stijgt je aflossing natuurlijk net zo goed mee.quote:Op maandag 27 april 2009 20:52 schreef Falco het volgende:
Ik ben benieuwd hoe het mensen nu vergaat die bijvoorbeeld een beleggingshypotheek hebben. Hun huis daalt in waarde en als klap op de vuurpijl is in een ergste geval hun beleggingsdeel gehalveerd. Dubbel genaaid dus.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |