abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_68391173
Dit subforum lijkt mij de beste plek voor dit verhaal. De situatie is als volgt: een kennis van mij heeft een lening afgesloten bij een bank. Deze lening is destijds aangegaan voor het financieren van zijn koopstudio.

Ik vertel het verhaal zo simpel mogelijk omdat ik zelf ook niet van alle specificaties op de hoogte ben. In het kort komt het er op neer dat je bij het afsluiten van de lening 2 opties hebt voor de 'aflossing' en de kosten:
  • Vast, hierbij is het percentage circa 5%
  • Variabel, een vaste opslag aan de bank (was: 1,4%) en de rest is afhankelijk van de Euribor (tarief dat banken binnen Europa aan elkaar in rekening brengen http://nl.wikipedia.org/wiki/Euribor).

Hij had gekozen voor de variabele variant, dat was halverwege 2007. De situatie was toen dat de rente regelmatig steeg wat van invloed is op het Euribor tarief dat dus ook steeg en voor hem de maandlasten dus steeds iets hoger worden, vervelend maar geen probleem dat is het logische gevolg als je kiest voor de variabele variant.

De laatste maanden echter is de rente zoals bekend sterk gedaald en zo ook de Euribor, met als gevolg lagere maandlasten voor hem. Liep op tot ¤ 200 euro in de maand voordeel ten opzichte van vaste 5% totaaltarief.

Van de week kreeg hij echter een brief dat de bank doodleuk het vaste opslagtarief van 1,4% verhoogt naar 3,864% (!) als gevolg van 'ontwikkelingen op de financiėle markten.' De algemene voorwaarden van de bank erop nageslagen en daar staat helaas zoiets in als 'de bank is gemachtigd de grondslagen en het tarief ten alle tijde te wijzigen', wat ook te verwachten was.

Nu gaat hij nog contact opnemen met de bank en eventueel ook de consumentenbond en radar, want de vraag is dus of de bank dit zomaar kan maken. Puur juridisch gezien dus waarschijnlijk wel gezien de algemene voorwaarden maar dit lijkt me toch niet de bedoeling. Je kiest immers juist de variabele variant om te profiteren wanneer de rente laag is, en je betaalt meer wanneer de rente hoog is. Toegegeven, er is sprake van een crisis en niemand had echt aan kunnen zien komen (de renteverlaging e.d.) maar zomaar het tarief zo verhogen is ook ronduit belachelijk.

Mijn vraag dus kan de bank dit zomaar doen? Wat kan hij hier eventueel aan doen en als iemand nog aanvullend advies heeft, graag!
  • ---
    pi_68391299
    Het is trouwens de Rabobank, de laatste bank waarvan je het zou verwachten in mijn ogen.
    ---
      zondag 26 april 2009 @ 14:33:31 #3
    139330 TNA
    For the stars that shine
    pi_68391356
    Topic staat hier goed, maar je zou ook eens in dit topic kunnen kijken voor users met ervaring en ze eventueel een PM sturen: Ervaringen met studentenstudio / koopstudio
    pi_68391622
    Ja dat mag.
    ZAHLEN SOLLST DU !
      zondag 26 april 2009 @ 14:42:11 #5
    181657 LordNemephis
    computer says no
    pi_68391630
    quote:
    Op zondag 26 april 2009 14:31 schreef miodzio het volgende:
    Het is trouwens de Rabobank, de laatste bank waarvan je het zou verwachten in mijn ogen.
    De Rabobank zijn net zulke eikels als de anderen, alleen zijn ze tot nu toe beter door de crisis heen gemanoeuvreerd. Maak je geen illusie dat het een bank is die JOUW belang voorop heeft staan...
    Programming today is a race between software engineers striving to build bigger and better idiot-proof programs, and the Universe trying to produce bigger and better idiots. So far, the Universe is winning.
    pi_68391636
    quote:
    Op zondag 26 april 2009 14:31 schreef miodzio het volgende:
    Nee de eerste juist, wat een klotebank (zie bv hun extreem gunstige spaarrekeningen). Wat let je trouwens om bij de concurrent te gaan shoppen? Dat lijkt me een stuk oplossingsgerichter dan te gaan zitten uitpluizen of dit wel kan.
    pi_68391679
    Banken flikken wel vaker dingen.
    pi_68391767
    Heej, die bonussen moeten ergens vandaan komen!
    deal with it
      zondag 26 april 2009 @ 14:54:23 #9
    152789 karr-1
    One man can make a difference
    pi_68391990
    Het zal me niets verbazen als het gewoon mag. Een bank mag binnen het redelijke maatregelen nemen om door te kunnen gaan. Vanwege de crisis zijn de kosten hoger en kunnen ze minder makkelijk ergens anders geld halen. In de voorwaarden wordt je dan ook meestal gewaarschuwd dat tarieven e.d. aangepast kunnen worden zoals hier ook gebeurd is.

Ik vrees dan ook dat er weinig aan te doen is, maar ik ben wel benieuwd hoe dit afloopt.
    Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
    "Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
    pi_68392076
    Kom op mensen, banken zijn bedrijven en geen liefdadigheidsinstellingen.

TS geeft zelf het antwoord al:
    quote:
    Puur juridisch gezien dus waarschijnlijk wel gezien de algemene voorwaarden
    Dat iemand "dat niet helemaal de bedoeling" vindt, is volslagen irrelevant.
    "A man who views the world the same at 50 as he did at 20 has wasted 30 years of his life."- Muhammed Ali
    pi_68392128
    quote:
    Op zondag 26 april 2009 14:33 schreef TNA het volgende:
    Topic staat hier goed, maar je zou ook eens in dit topic kunnen kijken voor users met ervaring en ze eventueel een PM sturen: Ervaringen met studentenstudio / koopstudio
    Dank je! Zal eens kijken. Kamer e.d. is allemaal verder wel goed geregeld door zo'n bureau en de lening is ook door hen geregeld, en dus bij de Rabobank afgesloten.

@rest van de reacties, ja alles goed en wel maar als je toch voor zo'n alternatief kiest dan moet je daar ook de voordelen van kunnen plukken nadat je vele maanden met de nadelen te maken hebt gehad. Kijken of hij zich kan beroep om met terugwerkende kracht de vaste variant te nemen. Kan waarschijnlijk niet maar die variabele is ook idioot dat op het moment dat het de bank niet uitkomt de voorwaarden worden omgegooid.
    ---
    pi_68392205
    quote:
    Op zondag 26 april 2009 14:56 schreef mazeind het volgende:
    Kom op mensen, banken zijn bedrijven en geen liefdadigheidsinstellingen.

TS geeft zelf het antwoord al:
    [..]

Dat iemand "dat niet helemaal de bedoeling" vindt, is volslagen irrelevant.
    In Nederland wordt de consument sterk beschermt en dergelijke praktijken zijn toch echt niet normaal. Juridisch valt best hard te maken dat je dan vanaf het begin de vaste variant wil (met terugwerkende kracht misschien zelfs nog), aangezien de variabele na 3 maanden nadeel voor de bank gelijk haast wordt opgeheven. Dus het is altijd te proberen.

Het is toch te vergelijken met je stroomtarief voor een aantal jaren vastzetten, als je dat voor een laag tarief kunt regelen en laat het vastzetten, dan profiteer je daar de komende jaren toch van? (als de normale tarieven stijgen). Lijkt me niet dat het bedrijf dan de voorwaarden aan kan passen.
    ---
      zondag 26 april 2009 @ 15:02:45 #13
    152789 karr-1
    pi_68392260
    quote:
    Op zondag 26 april 2009 14:57 schreef miodzio het volgende:
    @rest van de reacties, ja alles goed en wel maar als je toch voor zo'n alternatief kiest dan moet je daar ook de voordelen van kunnen plukken nadat je vele maanden met de nadelen te maken hebt gehad. Kijken of hij zich kan beroep om met terugwerkende kracht de vaste variant te nemen. Kan waarschijnlijk niet maar die variabele is ook idioot dat op het moment dat het de bank niet uitkomt de voorwaarden worden omgegooid.
    Strikt genomen heb je ook een voordeel omdat dat Euribor tarief daalt. Alleen de bank besluit om de vaste kosten te verhogen en dat mogen ze gewoon doen volgens de voorwaarden die ondertekend zijn. Je zou op zijn hoogst kunnen informeren waarom de kosten zo hoog zijn, maar daar heb je op zich ook weinig aan.

En met terugwerkende kracht een ander contract afsluiten zal je ook niet lukken, ik neem aan dat de bank daar niet mee akkoord zal gaan.

Verder denk ik dat de voorwaarden niet omgegooid worden, er veranderd toch niets aan de voorwaarden? De bank verhoogt alleen het vaste deel en dat mogen ze gewoon doen.
    quote:
    'de bank is gemachtigd de grondslagen en het tarief ten alle tijde te wijzigen',
    Je zegt het zelf al eigenlijk.....
      zondag 26 april 2009 @ 15:04:29 #14
    152789 karr-1
    pi_68392310
    quote:
    Op zondag 26 april 2009 15:00 schreef miodzio het volgende:

[..]

In Nederland wordt de consument sterk beschermt en dergelijke praktijken zijn toch echt niet normaal. Juridisch valt best hard te maken dat je dan vanaf het begin de vaste variant wil (met terugwerkende kracht misschien zelfs nog), aangezien de variabele na 3 maanden nadeel voor de bank gelijk haast wordt opgeheven. Dus het is altijd te proberen.

Het is toch te vergelijken met je stroomtarief voor een aantal jaren vastzetten, als je dat voor een laag tarief kunt regelen en laat het vastzetten, dan profiteer je daar de komende jaren toch van? (als de normale tarieven stijgen). Lijkt me niet dat het bedrijf dan de voorwaarden aan kan passen.
    Ik wens je veel succes, maar ik denk niet dat je het gaat halen. De voorwaarden veranderen namelijk niet, alleen het opslagtarief en dat mogen ze gewoon doen volgens diezelfde voorwaarden.
    pi_68392336
    @karr-1, ja klopt ik begrijp het ook wel en heb weinig moed, maar je bent het met me eens dat het een idiote regeling is aangezien je over de periode 2007 tot nu alleen maar nadeel hebt gehad. Moeten ze die variabele maar niet aanbieden als je alleen maar bijbetaald als de rente hoog is en ook moet bijbetalen wanneer de rente laag is!
    ---
      zondag 26 april 2009 @ 15:06:30 #16
    152789 karr-1
    pi_68392372
    quote:
    Op zondag 26 april 2009 15:05 schreef miodzio het volgende:
    @karr-1, ja klopt ik begrijp het ook wel en heb weinig moed, maar je bent het met me eens dat het een idiote regeling is aangezien je over de periode 2007 tot nu alleen maar nadeel hebt gehad. Moeten ze die variabele maar niet aanbieden als je alleen maar bijbetaald als de rente hoog is en ook moet bijbetalen wanneer de rente laag is!
    Tsja ik werk niet bij de bank, dus ik weet niet waarom ze wel of niet iets aanbieden. Ik neem aan dat er destijds bewust voor deze variant gekozen is en daar ook voor getekend is.
      zondag 26 april 2009 @ 16:04:11 #17
    13804 MouseOver
    Cabdriver from Hell
    pi_68394354
    Ook al mag het, het is een schofterige actie. Je bent overigens niet de enige..
    al is deze mate van opslag wel erg extreem
    Vampire Romance O+
      zondag 26 april 2009 @ 16:19:29 #18
    152789 karr-1
    pi_68395101
    quote:
    Op zondag 26 april 2009 16:04 schreef MouseOver het volgende:
    Ook al mag het, het is een schofterige actie. Je bent overigens niet de enige..
    al is deze mate van opslag wel erg extreem
    Waarom is het een schofterige actie? Het valt toch binnen de voorwaarden waar je voor getekend hebt? Dat het een extreme verhoging is geloof ik meteen.
    pi_68397746
    quote:
    Op zondag 26 april 2009 16:19 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Waarom is het een schofterige actie? Het valt toch binnen de voorwaarden waar je voor getekend hebt? Dat het een extreme verhoging is geloof ik meteen.
    Kan wel zijn, maar stel je tekent een contract met je energiemaatschappij om je tarieven voor 3 jaar vast te zetten en na jaar 1 wordt het de maatschappij te duur. Ze verhogen niet het tarief maar de administratieve kosten van ¤ 50 euro per jaar naar ¤ 500, dan zeg je ook tegen jezelf jammer maar staat in de algemene voorwaarden dat ze dat jaarlijks kunnen bepalen dus helaas.

Beetje kromme vergelijking, maar je kies een optie, en ongeacht van wat er in de toekomst gebeurt profiteer je van de voordelen/lijdt je aan de nadelen. Wanneer je een tijdje geleden hebt en de omstandigheden zijn zo dat je eindelijk voordeel behaalt, neemt de bank dat weg. Als ze beetje verhogen a la, de bank moet ook blijven bestaan. Maar met 2,2% zodat je totaal evenveel kwijt bent als met vast?
    ---
      zondag 26 april 2009 @ 17:28:33 #20
    152789 karr-1
    pi_68397975
    quote:
    Op zondag 26 april 2009 17:20 schreef miodzio het volgende:

[..]

Kan wel zijn, maar stel je tekent een contract met je energiemaatschappij om je tarieven voor 3 jaar vast te zetten en na jaar 1 wordt het de maatschappij te duur. Ze verhogen niet het tarief maar de administratieve kosten van ¤ 50 euro per jaar naar ¤ 500, dan zeg je ook tegen jezelf jammer maar staat in de algemene voorwaarden dat ze dat jaarlijks kunnen bepalen dus helaas.
    Ik ben het geheel met je eens, echt waar, maar helaas kunnen ze dit wel doen.
    quote:
    Beetje kromme vergelijking, maar je kies een optie, en ongeacht van wat er in de toekomst gebeurt profiteer je van de voordelen/lijdt je aan de nadelen. Wanneer je een tijdje geleden hebt en de omstandigheden zijn zo dat je eindelijk voordeel behaalt, neemt de bank dat weg. Als ze beetje verhogen a la, de bank moet ook blijven bestaan. Maar met 2,2% zodat je totaal evenveel kwijt bent als met vast?
    Daarom staan er ook dergelijke zinnen in algemene voorwaarden. Niemand kan in de toekomst kijken en niemand had deze crisis zien aankomen. Helaas moeten we nu wel leven met de gevolgen en daar is dit er 1 van.
      zondag 26 april 2009 @ 22:08:40 #21
    253174 DareGusta
    Dare to gust
    pi_68406649
    Hier is de hoe-en-wat over rente-verhogingen van rentes die op de europese rente gebaseerd zijn: http://www.volkskrant.nl/(...)_duurdere_hypotheken
    Signatures are overrated
      zondag 26 april 2009 @ 22:09:57 #22
    152789 karr-1
    pi_68406684
    quote:
    Op zondag 26 april 2009 22:08 schreef DareGusta het volgende:
    Hier is de hoe-en-wat over rente-verhogingen van rentes die op de europese rente gebaseerd zijn: http://www.volkskrant.nl/(...)_duurdere_hypotheken
    Zoals ik al zei, ook hier blijkt weer dat het dus gewoon kan.
    pi_68406912
    Die geweldige ABN-Amro heeft bij mij ook zonder enig overleg een bankrekening aangepast zodat ik ineens geen cent meer rood kan staan daarop.
    pi_68406992
    Flikken ze zomaar en dat staat dan onder staatstoezicht.
    Maar goed ik ga ze wel terugpakken die losers.
    pi_68407645
    quote:
    Op zondag 26 april 2009 22:08 schreef DareGusta het volgende:
    Interessant! En vreemd dat dat zomaar kan. Ben benieuwd hoe het allemaal verder gaat.
    ---
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')