abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_68838947
quote:
Op zaterdag 9 mei 2009 11:17 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

Welke overwaarde? Voor de meeste zit dit in de tweede, derde en vierde hypotheek die gewoon afgelost moet worden. Er is een hele grote groep babyboomers die alsnog in de problemen gaat komen, zeker als ze niet een goede prijs krijgen voor hun huis.
Velen zijn nu driftig aan het sparen met de levensloop, sommigen (> 55 jr) het halve salaris, dus 50% ipv 12,5% en daar gebruiken ze een tweede hypotheek of het reeds afgelost bedrag voor

Men ziet nu pas dat de levensloopregeling niet een koekje van eigen deeg hoeft te zijn, bij beperkte opname <10.000 euro per jaar, betaal je namelijk nauwelijks belasting en door het woonlandbeginsel is de ZVW van 5,1 % slechts 0,9% in Hongarije of Spanje over het opnamebedrag, ofwel 100 euro ipv 2000

De vrije overwaarde zorgt met de rente daarover voor een belastingvrij inkomen per maand

Daarnaast is met de hypotheek in het buitenland de Nederlandse HRA nog gewoon van toepassing

[ Bericht 48% gewijzigd door henkway op 10-05-2009 21:51:52 ]
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 9 mei 2009 @ 13:09:15 #2
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_68839655
quote:
Op zaterdag 9 mei 2009 12:40 schreef henkway het volgende:

[..]

vrije markt luxe huurflats van 800 euro pm zijn er zat, indien het voor drie jaar is dat geen probleem hoor
Dat is (veel) meer dan wat mijn hypotheek mij kost. Als ik de garantie had dat de huizen prijzen over drie jaar gehalveerd zouden zijn, dan kan ik het rekensommetje maken en eventueel bedenken dat een verhuizing met bijkomende kosten en gedoe voor het gezin financieel de moeite waard zou kunnen zijn. Maar die garantie is er niet, en het is me het gedoe dan ook niet echt waard.
quote:
Op zaterdag 9 mei 2009 10:08 schreef Falco het volgende:

Ik neem aan dat je dat toch wel kent. Mannen die op verjaardagsfeestjes elkaars penissen auto vergelijken. Dure producten worden vaak een statussymbool en verlengstuk van je imago gezien, zeker een luxe-product wordt maar al te gauw geshowed met als doel indruk te maken op de buitenwereld. Wat mannen doen met hun auto, doen vrouwen ook. Op de zaterdagmiddag nodigen zij al hun vriendinnen om hun nieuwe huis (inclusief prachtige supermoderne keuken!) te laten zien en joepiedepoepie, ze hebben weer laten zien aan hun omgeving dat ook zij meetellen met hun prachtige nieuwe aanwinst. Oke, ik chargeer natuurlijk met bovenstaand voorbeeld, maar mensen betalen maar al te graag en veel voor hun status. Ik loop ook niet in lompen rond, maar koop ook graag goede en duurdere kleding. Het veel betalen voor je status vind ik echter zelf maar onzinnig, al kan ik wel begrijpen dat sommige mensen het superhip vinden om een prachtige woning op eveneens prachtige locatie te hebben.
Dergelijke gasten kom ik in Amsterdam gelukkig niet zo hard tegen - maar misschien omdat ik meer mensen mensen om ga die (bijna) hun hele leven al in Amsterdam wonen. Het is dan ook niet direct de status, maar gewoon dat mensen zich prettig voelen in Amsterdam.
OG X BC - Orange Goblin Beer Core: Straight Edge - 'til the bar opens
Liverpool - JFT 96 - Never forgotten
pi_68839731
quote:
Op zaterdag 9 mei 2009 13:09 schreef Doc het volgende:

[..]. Maar die garantie is er niet, en het is me het gedoe dan ook niet echt waard.
[..]
Jij niet, maar als de kinderen het huis uit zijn en je graag op vakantie gaat dan zegt het huis je niet zo veel meer, en kies je voor de big buck
  zaterdag 9 mei 2009 @ 13:28:25 #4
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_68840157
quote:
Op zaterdag 9 mei 2009 13:09 schreef Doc het volgende:

[..]

Dat is (veel) meer dan wat mijn hypotheek mij kost. Als ik de garantie had dat de huizen prijzen over drie jaar gehalveerd zouden zijn, dan kan ik het rekensommetje maken en eventueel bedenken dat een verhuizing met bijkomende kosten en gedoe voor het gezin financieel de moeite waard zou kunnen zijn. Maar die garantie is er niet, en het is me het gedoe dan ook niet echt waard.
[..]

Dergelijke gasten kom ik in Amsterdam gelukkig niet zo hard tegen - maar misschien omdat ik meer mensen mensen om ga die (bijna) hun hele leven al in Amsterdam wonen. Het is dan ook niet direct de status, maar gewoon dat mensen zich prettig voelen in Amsterdam.
Ik heb de Amsterdammer in het vorige topic uiteraard gestereotypeerd, maar in Zuid heb je wel zo'n typische sfeer waar het om status draait. Jort Kelder kan dat zo haarfijn op de TV laten zien .
quote:
Op zaterdag 9 mei 2009 13:12 schreef henkway het volgende:

[..]

Jij niet, maar als de kinderen het huis uit zijn en je graag op vakantie gaat dan zegt het huis je niet zo veel meer, en kies je voor de big buck
Touché, bij de meeste babyboomers gaan de kinderen nu wel het huis uit of zijn ze al d'ruit. En dan blijven ze over met een groot leeg huis vol met slaapkamers, die nauwelijks gebruikt worden. Een logische stap lijkt me, is dat babyboomers hun toevlucht tot al dan niet luxe één-etage-appartementen nemen, die in de regel minder zullen kosten dan hun vorige huis. Het worden nog leuke tijden wat dat betreft, want er zijn babyboomers die genoegen nemen met een verlies van hun huizenwaarde ten opzichte van 2008 en toch nog financieel voordelig uit zo'n situatie komen. Op het eind van je leven maakt het toch niet zo veel meer uit wat je aan waarde bezit en kun je beter zo veel mogelijk van je vermogen genieten door het uit te geven aan vakanties, waaronder vakanties maar ook het huren van een mooi appartement valt.

Andere babyboomers willen koste wat kost de hoofdprijs voor hun woning en/of kunnen in lastige financiële situaties terecht komen door allerlei obscure financiële producten met een hoog risico. Je zal maar in 2000 een beleggingshypotheek hebben afgesloten . Tenminste zo denk ik er over, maar ik weet ook niet wat er allemaal omgaat in de hersenen van al die babyboomers. Interessant wordt het de komende periode wel .
&lt;a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow"&gt;Afleidingsmanoeuvre&lt;/a&gt;
pi_68841850
quote:
Op zaterdag 9 mei 2009 12:03 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Dus iedereen die voorbij Amersfoort woont is een boer

Overigens.... boerenmeisjes
Het begint eigenlijk al een stukje voorbij Utrecht...
Het is niet voor niks dat mensen tegen elke prijs in de Randstad willen blijven wonen.
pi_68841915
quote:
Op zaterdag 9 mei 2009 13:28 schreef Falco het volgende:
Touché, bij de meeste babyboomers gaan de kinderen nu wel het huis uit of zijn ze al d'ruit. En dan blijven ze over met een groot leeg huis vol met slaapkamers, die nauwelijks gebruikt worden. Een logische stap lijkt me, is dat babyboomers hun toevlucht tot al dan niet luxe één-etage-appartementen nemen, die in de regel minder zullen kosten dan hun vorige huis.
Twee denkfouten,
- Appartementen zijn amper goedkoper dan eengezinswoningen
- Waarom zouden ze kleiner gaan wonen?

De enige reden waarom ze zouden moet verhuizen is dat ze hun hypotheek moeten aflossen.
pi_68841986
quote:
Op zaterdag 9 mei 2009 14:40 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

Twee denkfouten,

De enige reden waarom ze zouden moet verhuizen is dat ze hun hypotheek moeten aflossen.
geen denkfouten.
we hebben het over tijdelijke huurappartementen en kleiner wonen zolang de huidige woning nog goed te verkopen is
pi_68842019
quote:
Op zaterdag 9 mei 2009 14:44 schreef henkway het volgende:

[..]

we hebben het over tijdelijke huurapartementen en kleiner wonen zolang de huidige woning nog goed te verkopen is
Je bedoelt eerst verkopen, in een huurappartement gaan zitten en dan pas een nieuw huis kopen?
pi_68842054
quote:
Op zaterdag 9 mei 2009 14:45 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

Je bedoelt eerst verkopen, in een huurappartement gaan zitten en dan pas een nieuw huis kopen?
na de afscheid van de functie een woning in het buitenland aanschaffen waar veel frisse lucht en veel zon is en tevens de kinderen gebruik van kunnen maken

dus tijdelijk, as in max 5 jaar
planning he, je blijft plannen , het leven stopt niet na de 50
  zaterdag 9 mei 2009 @ 14:48:55 #12
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_68842101
quote:
Op zaterdag 9 mei 2009 14:40 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

Twee denkfouten,

Dat zeg ik hierboven. Niet alle babyboomers, maar veel babyboomers gaan de komende tien jaar een huis bezitten, wat te groot voor hun is. Wat moet je met een zolderkamer in 2020, als je als 70-jarige twee smalle trappen omhoog moet sjokken om daar uberhaupt te komen en te zien dat deze leeg is? De kinderen zijn immers de deur uit. Een logische stap is om kleiner te wonen en daardoor voor een appartement kiezen dat meer aangepast is voor 65+'ers. Deze zijn in de regel inderdaad goedkoper ten opzichte van een eengezinswoning. Mijn ouders en ook andere mensen in die leeftijdscategorie (babyboomers van rond 1950) heb ik hier wel eens over horen praten. Voorlopig zijn ze nog niet verhuisd, omdat ze de (niet-financiële) noodzaak er nog niet van inzien en nog prima kunnen wonen in een eengezinswoning. Voor veel babyboomers kan echter zo'n stap in de komende 10 jaar wel veel hypotheekleed besparen denk ik .
&lt;a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow"&gt;Afleidingsmanoeuvre&lt;/a&gt;
pi_68842173
quote:
Op zaterdag 9 mei 2009 14:48 schreef Falco het volgende:

[..]

Dat zeg ik hierboven. Niet alle babyboomers, maar veel babyboomers gaan de komende tien jaar een huis bezitten, wat te groot voor hun is. Wat moet je met een zolderkamer in 2020, als je als 70-jarige twee smalle trappen omhoog moet sjokken om daar uberhaupt te komen en te zien dat deze leeg is? De kinderen zijn immers de deur uit. Een logische stap is om kleiner te wonen en daardoor voor een appartement kiezen dat meer aangepast is voor 65+'ers. Deze zijn in de regel inderdaad goedkoper ten opzichte van een eengezinswoning. Mijn ouders en ook andere mensen in die leeftijdscategorie (babyboomers van rond 1950) heb ik hier wel eens over horen praten. Voorlopig zijn ze nog niet verhuisd, omdat ze de (niet-financiële) noodzaak er nog niet van inzien en nog prima kunnen wonen in een eengezinswoning. Voor veel babyboomers kan echter zo'n stap in de komende 10 jaar wel veel hypotheekleed besparen denk ik .
Tsja, mijn vader zat ook in een veel te groot huis voor hem alleen. Maar als je je hypotheek inmiddels al gewoon afgelost hebt en qua locatie prima zit, waarom zou je je dan druk maken over die kamers die je niet gebruikt?
You tell someone you're a Metatron, they stare at you blankly. You mention something out of a Charlton Heston movie and suddenly everyone is a theology scholar!
Meh.
  zaterdag 9 mei 2009 @ 14:52:44 #14
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_68842190
quote:
Op zaterdag 9 mei 2009 14:46 schreef henkway het volgende:

[..]

na de afscheid van de functie een woning in het buitenland aanschaffen waar veel frisse lucht en veel zon is en tevens de kinderen gebruik van kunnen maken

dus tijdelijk, as in max 5 jaar
planning he, je blijft plannen , het leven stopt niet na de 50
Echt gehaaide babyboomers moeten het zo aanpakken en zeker voor een goedkope buitenwoning in Frankrijk, Duitsland of Tsjechië kiezen (het liefst gesitueerd in een streek in opkomst), deze dan verlaten na vijf jaar en vervolgens weer in de Nederlandse huizenmarkt instappen.
  zaterdag 9 mei 2009 @ 14:54:50 #15
58560 Oksel
Gezellig.
pi_68842224
Mijn opa en oma (die laatste sinds een paar weken niet meer.. ) wonen hun hele leven al in een eengezinswoning.. en mijn opa zal er blijven tot hij er bij neervalt. Die gaat echt niet naar een (kleiner) appartement.
  zaterdag 9 mei 2009 @ 14:56:12 #16
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_68842249
quote:
Op zaterdag 9 mei 2009 14:51 schreef Metatron het volgende:

[..]

Tsja, mijn vader zat ook in een veel te groot huis voor hem alleen. Maar als je je hypotheek inmiddels al gewoon afgelost hebt en qua locatie prima zit, waarom zou je je dan druk maken over die kamers die je niet gebruikt?
Datzelfde geldt dus ook voor mijn ouders. Als ze echt oud zijn en naar een seniorenwoning willen verhuizen, is het voor hen ook geen financieel probleem dat de waarde van hun woning veel minder waard is dan eerst. Voor andere babyboomers gelden echter weer heel andere situaties...
pi_68842269
quote:
Op zaterdag 9 mei 2009 14:51 schreef Metatron het volgende:

[..]

Inderdaad, mijn ouders hebben ook een 'te groot' huis maar waar ze grotendeels leven is volledig gelijkvloers. Ik kan me echt niet voorstellen dat ze dit huis, met grote garage, grote tuin en op een goede locatie gaan verkopen om in een luxe' appartement te gaan zitten
pi_68842373
quote:
Op zaterdag 9 mei 2009 14:57 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

Inderdaad, mijn ouders hebben ook een 'te groot' huis maar waar ze grotendeels leven is volledig gelijkvloers. Ik kan me echt niet voorstellen dat ze dit huis, met grote garage, grote tuin en op een goede locatie gaan verkopen om in een luxe' appartement te gaan zitten
Als het verkocht is , dan moet je een tijdelijke oplossing vinden, zodat als het dienstverband stopt je weg kan en weet wat je hebt
quote:
Ik kan me echt niet voorstellen dat ze dit huis, met grote garage, grote tuin
600.000 a 700.000 euro is een goede reden
  zaterdag 9 mei 2009 @ 15:05:00 #19
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_68842409
Artikel voor babyboomers die denken over hun toekomst en handige jongens die in een nieuwe markt willen springen: http://www.bouwwereld.nl/(...)ormen-groeimarkt.htm

Als je echt luxe appartementen creëert, voorziet met een aantal voorzieningen in de onderste bouwlaag en compleet aanpast aan de behoeftes van 65+'ers, heb je ze zo die grote huizen uit .
pi_68842500
quote:
Op zaterdag 9 mei 2009 15:05 schreef Falco het volgende:
Artikel voor babyboomers die denken over hun toekomst en handige jongens die in een nieuwe markt willen springen: http://www.bouwwereld.nl/(...)ormen-groeimarkt.htm

Als je echt luxe appartementen creëert, voorziet met een aantal voorzieningen in de onderste bouwlaag en compleet aanpast aan de behoeftes van 65+'ers, heb je ze zo die grote huizen uit .
leuk, een nieuwe fase in
pi_68842565
quote:
Op zaterdag 9 mei 2009 15:03 schreef henkway het volgende:

[..]

Als het verkocht is , dan moet je een tijdelijke oplossing vinden, zodat als het dienstverband stopt je weg kan en weet wat je hebt
[..]

600.000 a 700.000 euro is een goede reden
Leuk, maar één wat moeten ze er mee en twee je krijgt er huur voor terug. In Belgie hebben ze dan nog een beter systeem, daar wordt het huis verkocht aan een investeerder maar je mag wel in het huis blijven wonen tot je dood. Kost je dus alleen wat rente.
  zaterdag 9 mei 2009 @ 15:18:23 #22
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_68842707
quote:
Op zaterdag 9 mei 2009 15:12 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

Leuk, maar één wat moeten ze er mee en twee je krijgt er huur voor terug. In Belgie hebben ze dan nog een beter systeem, daar wordt het huis verkocht aan een investeerder maar je mag wel in het huis blijven wonen tot je dood. Kost je dus alleen wat rente.
Wat is het probleem van huren? Willen babyboomers op hun centen zitten om vervolgens te zien dat na hun dood een niet misselijk groot gedeelte via erfbelasting naar de overheid gaat? Een goede erfenis voor je nakomelingen kun je ook regelen door hen jaarlijks iets te schenken of zoals Henkway voorstelt hen met kleinkinderen uitnodigen voor een week vakantie in Frankrijk. Is nog leuker ook voor iedereen lijkt me .
pi_68842776
quote:
Op zaterdag 9 mei 2009 15:12 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

Leuk, maar één wat moeten ze er mee
jij denkt dat mensen die al dertig jaar gewerkt hebben seniel zijn en alleen willen breien en auto wassen
pi_68842817
quote:
Op zaterdag 9 mei 2009 15:21 schreef henkway het volgende:

[..]

jij denkt dat mensen die al dertig jaar gewerkt hebben seniel zijn en alleen willen breien en auto wassen
Nee, maar na veertig jaar werken heb je toch wel zo'n bedrag vrij besteedbaar?
  zaterdag 9 mei 2009 @ 15:24:28 #25
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_68842878
quote:
Op zaterdag 9 mei 2009 15:22 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

Nee, maar na veertig jaar werken heb je toch wel zo'n bedrag vrij besteedbaar?
Wat een boute aanname .
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')