quote:Op zondag 12 april 2009 23:54 schreef Lemmeb het volgende:
Als ik zie wat je voor ¤800 euro in de Randstad huurt bij de woningbouwvereniging... dan kun je imho nog steeds beter kopen.
Ik begrijp even niet waarom de vergelijking niet op gaat:quote:Op zondag 12 april 2009 23:52 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ja. Maar jij zegt dat het hetzelfde zou zijn wanneer de gemeente zou bepalen voor hoeveel je jouw huis te koop mag zetten. En ook bij (particulier) verhuren doet de gemeente dat beslist niet. Dus de vergelijking gaat niet op.
Ze moeten gewoon vrije kavels uitgeven, project ontwikkelaars hebben altijd tot doelstelling om hoge winsten te maken. Als de gemeente echt starters wil helpen kunnen ze beter eerst de bureaucratie vereenvoudigen en de welstandscommissie afschaffen (dat laatste gaat gebeuren heb ik begrepen). Aannemers zat die voor een betaalbare woning kunnen zorgen.quote:Op zondag 12 april 2009 23:59 schreef capricia het volgende:
schappelijke prijs...speciaal voor starters.
Dus de gemiddelde starterswoningen wordt een vrijstaande woning op een kavel?quote:Op maandag 13 april 2009 00:02 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Ze moeten gewoon vrije kavels uitgeven, project ontwikkelaars hebben altijd tot doelstelling om hoge winsten te maken. Als de gemeente echt starters wil helpen kunnen ze beter eerst de bureaucratie vereenvoudigen en de welstandscommissie afschaffen (dat laatste gaat gebeuren heb ik begrepen). Aannemers zat die voor een betaalbare woning kunnen zorgen.
Nuja, daar ging het mij even over. Er wordt door de huizenbezitters steeds geroepen dat als de HRA moet worden afgeschaft, dan toch zeker de huurtoeslag ook! Maar dat slaat nergens op, want die twee staan in geen enkele verhouding tot elkaar. Dat is alles wat ik ermee wilde zeggen.quote:Op zondag 12 april 2009 23:58 schreef capricia het volgende:
Kun je huursubsidie vergelijken met HRA?
Er zijn ook alleenstaande moeders die met 700 euro bijstand huren, als de woningmarkt vrij is en de huursubsidie weg, dan gaat de huur zo naar de 1000 euro voor een drie kamer woning.quote:Op maandag 13 april 2009 00:07 schreef Lemmeb het volgende:
[..]Een echte vergelijking gaat moeilijk worden, omdat beide markten zo heftig zijn gereguleerd en tevens dusdanig op elkaar inwerken, dat je nooit kunt weten wat de 'echte' marktprijs (huur of koop) voor een woning zal zijn als alles volledig vrijgegeven zou worden.
Daar ben ik het wel mee eens.quote:Op maandag 13 april 2009 00:07 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Nuja, daar ging het mij even over. Er wordt door de huizenbezitters steeds geroepen dat als de HRA moet worden afgeschaft, dan toch zeker de huurtoeslag ook! Maar dat slaat nergens op, want die twee staan in geen enkele verhouding tot elkaar. Dat is alles wat ik ermee wilde zeggen.
Een echte vergelijking gaat moeilijk worden, omdat beide markten zo heftig zijn gereguleerd en tevens dusdanig op elkaar inwerken, dat je nooit kunt weten wat de 'echte' marktprijs (huur of koop) voor een woning zal zijn als alles volledig vrijgegeven zou worden.
Het hele idee in de huurmarkt dat je als alleenstaande max. zoveel kamers mag huren, zoveel m2 vloeroppervlak etc. is toch belachelijk!quote:Op maandag 13 april 2009 00:11 schreef henkway het volgende:
[..]
Er zijn ook alleenstaanden die met 700 euro bijstand huren, als de woningmarkt vrij is en de huursubsidie weg, dan gaat de huur zo naar de 1000 euro voor een drie kamer woning.
Die kunnen dan beter een mooie brede brug op gaan zoeken
dat is een slaapkamer en een woonkamer / keuken en een opberghok annex slaapkamerquote:Op maandag 13 april 2009 00:13 schreef capricia het volgende:
[..]
Het hele idee in de huurmarkt dat je als alleenstaande max. zoveel kamers mag huren, zoveel m2 vloeroppervlak etc. is toch belachelijk!
Zoiets zou je je eens voor moeten stellen bij koopwoningen...
Ik moet dat nog zien. Waarom zou iemand 1000 euro betalen voor een driekamerwoning, als hij of zij voor die maandlasten een veel grotere en mooiere woning kan kopen?quote:Op maandag 13 april 2009 00:11 schreef henkway het volgende:
[..]
Er zijn ook alleenstaande moeders die met 700 euro bijstand huren, als de woningmarkt vrij is en de huursubsidie weg, dan gaat de huur zo naar de 1000 euro voor een drie kamer woning.
Dat mogelijk wel, want ook een verhoging van 100 euro per maand is voor een bijstandsmoeder al bijzonder veel.quote:Die kunnen dan beter een mooie brede brug op gaan zoeken
Een 3kamer woning met gaskachels heeft dezelfde huur als een 2kamer woning met centrale verwarming...want het heeft hetzelfde puntenaantal. En dus dezelfde huur.quote:Op maandag 13 april 2009 00:15 schreef henkway het volgende:
[..]
dat is een slaapkamer en een woonkamer en een opberghok annex slaapkamer
Mi. is dat een andere discussie: Namelijk huursubsidie.quote:Op maandag 13 april 2009 00:16 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Ik moet dat nog zien. Waarom zou iemand 1000 euro betalen voor een driekamerwoning, als hij of zij voor die maandlasten een veel grotere en mooiere woning kan kopen?
[..]
Dat mogelijk wel, want ook een verhoging van 100 euro per maand is voor een bijstandsmoeder al bijzonder veel.
zijn er nog woningen met een gaskachel??quote:Op maandag 13 april 2009 00:17 schreef capricia het volgende:
[..]
Een 3kamer woning met gaskachels heeft dezelfde huur als een 2kamer woning met centrale verwarming...want het heeft hetzelfde puntenaantal. En dus dezelfde huur.
Goh, dat stimuleert verhuurders ook echt om te zorgen dat er in de huurwoning geinvesteerd wordt...NOT!
Jahoor. Zat.quote:Op maandag 13 april 2009 00:19 schreef henkway het volgende:
[..]
zijn er nog woningen met een gaskachel??
Dat gebeurt ook wel, zo zoetjes aan.quote:Die moeten dan maar eens gesloopt worden
Er zijn ook groepjes mensen die zelf een rijtje laten bouwen in eigen beheer, ooit een iets over gelezen, bleek gemiddeld 30% goedkoper te zijn dan kopen bij de projectontwikkelaar. Lijkt mij dus een interessante optie niet?quote:Op maandag 13 april 2009 00:04 schreef capricia het volgende:
[..]
Dus de gemiddelde starterswoningen wordt een vrijstaande woning op een kavel?
Lijkt mij iets te hoog gegrepen.
Ik denk dat 50% van de sociale huurmarkt hier in Utrecht een gehorige woning met gaskachels betreft. Een bovenwoning, of een benedenwoning.quote:Op maandag 13 april 2009 00:19 schreef henkway het volgende:
[..]
zijn er nog woningen met een gaskachel??
Die moeten dan maar eens gesloopt worden
Maar dat doen corporaties niet die verkopen ze liever
Je snapt volgens mij niet wat ik bedoel. Stel, die vrouw wordt met haar kinderen op straat gezet en de huur stijgt van 400 naar 1000 euro (zoals henkway hierboven beweert). Dan moet er toch een nieuwe huurder komen die dat ervoor wil gaan betalen. Maar waarom zou iemand in godsnaam 1000 euro betalen voor een uitgewoond voormalig woningbouwkrot, als hij tegen die maandlasten ook een schitterend eigen huis naar keuze zou kunnen aanschaffen?quote:Op maandag 13 april 2009 00:18 schreef capricia het volgende:
[..]
Mi. is dat een andere discussie: Namelijk huursubsidie.
Als die vrouw 2 kinderen heeft, en dus recht op een 3 of 4 kamerwoning heeft, dan heeft dat niets te maken met de commerciele prijs van die woning.
Tuurlijk. Als je de kans hebt, doen!quote:Op maandag 13 april 2009 00:21 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Er zijn ook groepjes mensen die zelf een rijtje laten bouwen in eigen beheer, ooit een iets over gelezen, bleek gemiddeld 30% goedkoper te zijn dan kopen bij de projectontwikkelaar. Lijkt mij dus een interessante optie niet?
Dan zal die prijs toch vanzelf weer zakken naar een marktconform niveau?quote:Op maandag 13 april 2009 00:24 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Je snapt volgens mij niet wat ik bedoel. Stel, die vrouw wordt met haar kinderen op straat gezet en de huur stijgt van 400 naar 1000 euro. Dan moet er toch een nieuwe huurder komen die dat ervoor wil gaan betalen. Maar waarom zou iemand in godsnaam 1000 euro betalen voor een uitgewoond voormalig woningbouwkrot, als hij tegen die maandlasten ook een schitterend eigen huis naar keuze zou kunnen aanschaffen?
Precies!quote:Op maandag 13 april 2009 00:24 schreef capricia het volgende:
[..]
Dan zal die prijs toch vanzelf weer zakken naar een marktconform niveau?
(das marktwerking!)
Ja en nee.quote:Op maandag 13 april 2009 00:28 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Precies!
M.a.w.: het afschaffen van al die subsidies en regeltjes zal niet het enorme prijsopdrijvende effect hebben als dat sommigen hier denken. Wel iets, denk ik. Maar geen enorme percentages, want daar corrigeert de markt vanzelf weer voor.
Ik denk het niet, want die zijn al stervensduur. Of verhuurt de sociale woningbouw ook dit soort etages in de binnenstad?quote:Op maandag 13 april 2009 00:32 schreef capricia het volgende:
Een supermooie etage in de binnenstad zal snel in prijs gaan stijgen.
Als het via de woningbouwverenigingen gaat, en dus onder de 800 euro is, dan gaat het puur op punten en inschrijvingsduur.quote:Op maandag 13 april 2009 00:35 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Ik denk het niet, want die zijn al stervensduur. Of verhuurt de sociale woningbouw ook dit soort etages in de binnenstad?
Dat vroeg ik niet. Ik vroeg of de sociale woningbouw ook dit soort supermooie etages in de binnenstad verhuurt.quote:Op maandag 13 april 2009 00:36 schreef capricia het volgende:
[..]
Als het via de woningbouwvereniging gaat, en dus onder de 800 euro is, dan gaat het puur op punten en inschrijvingsduur.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |