abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator zondag 12 april 2009 @ 23:58:27 #1
236264 crew  capricia
pi_67965531
Ga hier verder!

Kun je huursubsidie vergelijken met HRA?
Is de huurmarkt hetzelfde als de koopmarkt: Komen prijzen op dezelfde manier tot stand?
Daar gaat het hier over!

En natuurlijk over de rest van de koopmarkt...want onder de huizenmarkt ansich wordt nog altijd de koopmarkt verstaan...en dat de prijzen daar aan het dalen zijn!
Is dit hetzelfde op de huurmarkt? Of is dat geen huizenmarkt?

Laatste reactie:
quote:
Op zondag 12 april 2009 23:54 schreef Lemmeb het volgende:
Als ik zie wat je voor ¤800 euro in de Randstad huurt bij de woningbouwvereniging... dan kun je imho nog steeds beter kopen.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator zondag 12 april 2009 @ 23:59:05 #2
236264 crew  capricia
pi_67965562
quote:
Op zondag 12 april 2009 23:52 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ja. Maar jij zegt dat het hetzelfde zou zijn wanneer de gemeente zou bepalen voor hoeveel je jouw huis te koop mag zetten. En ook bij (particulier) verhuren doet de gemeente dat beslist niet. Dus de vergelijking gaat niet op.
Ik begrijp even niet waarom de vergelijking niet op gaat:

Ik ga er van uit dat 80% van de verhuurde woningen legaal via een woningbouwvereniging verhuurd worden...dus via het lokale woningkrantje.
De overige 20% ... tja...dat heb je in koopland ook...daar is huurland geen uitzondering in: Gemeentes verkopen ook vaak gedeeltes van woningbouwprojecten voor een schappelijke prijs...speciaal voor starters.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_67965686
quote:
Op zondag 12 april 2009 23:59 schreef capricia het volgende:
schappelijke prijs...speciaal voor starters.
Ze moeten gewoon vrije kavels uitgeven, project ontwikkelaars hebben altijd tot doelstelling om hoge winsten te maken. Als de gemeente echt starters wil helpen kunnen ze beter eerst de bureaucratie vereenvoudigen en de welstandscommissie afschaffen (dat laatste gaat gebeuren heb ik begrepen). Aannemers zat die voor een betaalbare woning kunnen zorgen.
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
  Moderator maandag 13 april 2009 @ 00:04:12 #4
236264 crew  capricia
pi_67965729
quote:
Op maandag 13 april 2009 00:02 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Ze moeten gewoon vrije kavels uitgeven, project ontwikkelaars hebben altijd tot doelstelling om hoge winsten te maken. Als de gemeente echt starters wil helpen kunnen ze beter eerst de bureaucratie vereenvoudigen en de welstandscommissie afschaffen (dat laatste gaat gebeuren heb ik begrepen). Aannemers zat die voor een betaalbare woning kunnen zorgen.
Dus de gemiddelde starterswoningen wordt een vrijstaande woning op een kavel?
Lijkt mij iets te hoog gegrepen.
There is a name for it:
We call them Poor"
  maandag 13 april 2009 @ 00:07:24 #5
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_67965842
quote:
Op zondag 12 april 2009 23:58 schreef capricia het volgende:
Kun je huursubsidie vergelijken met HRA?
Nuja, daar ging het mij even over. Er wordt door de huizenbezitters steeds geroepen dat als de HRA moet worden afgeschaft, dan toch zeker de huurtoeslag ook! Maar dat slaat nergens op, want die twee staan in geen enkele verhouding tot elkaar. Dat is alles wat ik ermee wilde zeggen.

Een echte vergelijking gaat moeilijk worden, omdat beide markten zo heftig zijn gereguleerd en tevens dusdanig op elkaar inwerken, dat je nooit kunt weten wat de 'echte' marktprijs (huur of koop) voor een woning zal zijn als alles volledig vrijgegeven zou worden.
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
pi_67965969
quote:
Op maandag 13 april 2009 00:07 schreef Lemmeb het volgende:

[..]Een echte vergelijking gaat moeilijk worden, omdat beide markten zo heftig zijn gereguleerd en tevens dusdanig op elkaar inwerken, dat je nooit kunt weten wat de 'echte' marktprijs (huur of koop) voor een woning zal zijn als alles volledig vrijgegeven zou worden.
Er zijn ook alleenstaande moeders die met 700 euro bijstand huren, als de woningmarkt vrij is en de huursubsidie weg, dan gaat de huur zo naar de 1000 euro voor een drie kamer woning.

Die kunnen dan beter een mooie brede brug op gaan zoeken
  Moderator maandag 13 april 2009 @ 00:11:33 #7
236264 crew  capricia
pi_67965977
quote:
Op maandag 13 april 2009 00:07 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Nuja, daar ging het mij even over. Er wordt door de huizenbezitters steeds geroepen dat als de HRA moet worden afgeschaft, dan toch zeker de huurtoeslag ook! Maar dat slaat nergens op, want die twee staan in geen enkele verhouding tot elkaar. Dat is alles wat ik ermee wilde zeggen.

Een echte vergelijking gaat moeilijk worden, omdat beide markten zo heftig zijn gereguleerd en tevens dusdanig op elkaar inwerken, dat je nooit kunt weten wat de 'echte' marktprijs (huur of koop) voor een woning zal zijn als alles volledig vrijgegeven zou worden.
Daar ben ik het wel mee eens.
Maar ik blijf zeggen dat de huurmarkt met zijn puntenstelstel en verloting op inschrijfduur etc. veel meer gereguleerd is dan de koopmarkt: Wat gewoon gaat voor de hoogste bieder.
Stel je dat eens voor in huurland...dat de hoogste bieder de huurwoning (ja, ook van de gemeente!!!) krijgt... Het land zou te klein zijn.
Het verklaart tevens het verschil in kwaliteit tussen de huur- en koopsector.
Ik vind veel koopwoningen niet mooi, maar de gemiddelde huurwoning onder de 800 euro is gewoon ouderwets, aftands en afgeleefd. Een witte keuken met een alu. keukenblad, geen vaatwasser. De doucheruimte is een standaard wasbak + douche waarbij je zelf maar een douchegordijntje op moet hangen. Er zit 0,0 luxe in.
Een koopwoning voor 700 euro netto in de maand heeft meer luxe!
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator maandag 13 april 2009 @ 00:13:25 #8
236264 crew  capricia
pi_67966048
quote:
Op maandag 13 april 2009 00:11 schreef henkway het volgende:

[..]

Er zijn ook alleenstaanden die met 700 euro bijstand huren, als de woningmarkt vrij is en de huursubsidie weg, dan gaat de huur zo naar de 1000 euro voor een drie kamer woning.

Het hele idee in de huurmarkt dat je als alleenstaande max. zoveel kamers mag huren, zoveel m2 vloeroppervlak etc. is toch belachelijk!
Zoiets zou je je eens voor moeten stellen bij koopwoningen...
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_67966099
quote:
Op maandag 13 april 2009 00:13 schreef capricia het volgende:

[..]

Het hele idee in de huurmarkt dat je als alleenstaande max. zoveel kamers mag huren, zoveel m2 vloeroppervlak etc. is toch belachelijk!
Zoiets zou je je eens voor moeten stellen bij koopwoningen...
dat is een slaapkamer en een woonkamer / keuken en een opberghok annex slaapkamer
  maandag 13 april 2009 @ 00:16:16 #10
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_67966116
quote:
Op maandag 13 april 2009 00:11 schreef henkway het volgende:

[..]

Er zijn ook alleenstaande moeders die met 700 euro bijstand huren, als de woningmarkt vrij is en de huursubsidie weg, dan gaat de huur zo naar de 1000 euro voor een drie kamer woning.
Ik moet dat nog zien. Waarom zou iemand 1000 euro betalen voor een driekamerwoning, als hij of zij voor die maandlasten een veel grotere en mooiere woning kan kopen?
quote:
Dat mogelijk wel, want ook een verhoging van 100 euro per maand is voor een bijstandsmoeder al bijzonder veel.
  Moderator maandag 13 april 2009 @ 00:17:22 #11
236264 crew  capricia
pi_67966151
quote:
Op maandag 13 april 2009 00:15 schreef henkway het volgende:

[..]

dat is een slaapkamer en een woonkamer en een opberghok annex slaapkamer
Een 3kamer woning met gaskachels heeft dezelfde huur als een 2kamer woning met centrale verwarming...want het heeft hetzelfde puntenaantal. En dus dezelfde huur.
Goh, dat stimuleert verhuurders ook echt om te zorgen dat er in de huurwoning geinvesteerd wordt...NOT!
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator maandag 13 april 2009 @ 00:18:56 #12
236264 crew  capricia
pi_67966199
quote:
Op maandag 13 april 2009 00:16 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Ik moet dat nog zien. Waarom zou iemand 1000 euro betalen voor een driekamerwoning, als hij of zij voor die maandlasten een veel grotere en mooiere woning kan kopen?
[..]

Dat mogelijk wel, want ook een verhoging van 100 euro per maand is voor een bijstandsmoeder al bijzonder veel.
Mi. is dat een andere discussie: Namelijk huursubsidie.
Als die vrouw 2 kinderen heeft, en dus recht op een 3 of 4 kamerwoning heeft, dan heeft dat niets te maken met de commerciele prijs van die woning.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_67966221
quote:
Op maandag 13 april 2009 00:17 schreef capricia het volgende:

[..]

Een 3kamer woning met gaskachels heeft dezelfde huur als een 2kamer woning met centrale verwarming...want het heeft hetzelfde puntenaantal. En dus dezelfde huur.
Goh, dat stimuleert verhuurders ook echt om te zorgen dat er in de huurwoning geinvesteerd wordt...NOT!
zijn er nog woningen met een gaskachel??
Die moeten dan maar eens gesloopt worden

Maar dat doen corporaties niet die verkopen ze liever
  maandag 13 april 2009 @ 00:20:28 #14
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_67966242
quote:
Op maandag 13 april 2009 00:19 schreef henkway het volgende:

[..]

Jahoor. Zat.
quote:
Dat gebeurt ook wel, zo zoetjes aan.
pi_67966273
quote:
Op maandag 13 april 2009 00:04 schreef capricia het volgende:

[..]

Dus de gemiddelde starterswoningen wordt een vrijstaande woning op een kavel?
Lijkt mij iets te hoog gegrepen.
Er zijn ook groepjes mensen die zelf een rijtje laten bouwen in eigen beheer, ooit een iets over gelezen, bleek gemiddeld 30% goedkoper te zijn dan kopen bij de projectontwikkelaar. Lijkt mij dus een interessante optie niet?
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
  Moderator maandag 13 april 2009 @ 00:22:22 #16
236264 crew  capricia
pi_67966294
quote:
Op maandag 13 april 2009 00:19 schreef henkway het volgende:

[..]

Maar dat doen corporaties niet die verkopen ze liever
Ik denk dat 50% van de sociale huurmarkt hier in Utrecht een gehorige woning met gaskachels betreft. Een bovenwoning, of een benedenwoning.
Flats zijn vaak al heel veel moderner (namelijk gebouwd in de jaren 60 ), en daar krijg je ook meer ruimte voor je geld. Maar veel mensen willen niet in een gallerijflat wonen in een 'kans' wijk... Joh!
There is a name for it:
We call them Poor"
  maandag 13 april 2009 @ 00:24:00 #17
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_67966329
quote:
Op maandag 13 april 2009 00:18 schreef capricia het volgende:

[..]

Mi. is dat een andere discussie: Namelijk huursubsidie.
Als die vrouw 2 kinderen heeft, en dus recht op een 3 of 4 kamerwoning heeft, dan heeft dat niets te maken met de commerciele prijs van die woning.
Je snapt volgens mij niet wat ik bedoel. Stel, die vrouw wordt met haar kinderen op straat gezet en de huur stijgt van 400 naar 1000 euro (zoals henkway hierboven beweert). Dan moet er toch een nieuwe huurder komen die dat ervoor wil gaan betalen. Maar waarom zou iemand in godsnaam 1000 euro betalen voor een uitgewoond voormalig woningbouwkrot, als hij tegen die maandlasten ook een schitterend eigen huis naar keuze zou kunnen aanschaffen?
  Moderator maandag 13 april 2009 @ 00:24:01 #18
236264 crew  capricia
pi_67966330
quote:
Op maandag 13 april 2009 00:21 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Er zijn ook groepjes mensen die zelf een rijtje laten bouwen in eigen beheer, ooit een iets over gelezen, bleek gemiddeld 30% goedkoper te zijn dan kopen bij de projectontwikkelaar. Lijkt mij dus een interessante optie niet?
Tuurlijk. Als je de kans hebt, doen!
Maar de meeste starters hebben in de randstad:
a. Het geld niet om een kavel te kopen
b. Het netwerk niet om zoiets te organiseren
c. Conformeren zich snel aan de bestaande woningmarkt.

Dat het interessant is, kan ik mij voorstellen. Maar het gebeurt gewoon heel weinig dat mensen dat doen.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator maandag 13 april 2009 @ 00:24:36 #19
236264 crew  capricia
pi_67966349
quote:
Op maandag 13 april 2009 00:24 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Je snapt volgens mij niet wat ik bedoel. Stel, die vrouw wordt met haar kinderen op straat gezet en de huur stijgt van 400 naar 1000 euro. Dan moet er toch een nieuwe huurder komen die dat ervoor wil gaan betalen. Maar waarom zou iemand in godsnaam 1000 euro betalen voor een uitgewoond voormalig woningbouwkrot, als hij tegen die maandlasten ook een schitterend eigen huis naar keuze zou kunnen aanschaffen?
Dan zal die prijs toch vanzelf weer zakken naar een marktconform niveau?
(das marktwerking!)
There is a name for it:
We call them Poor"
  maandag 13 april 2009 @ 00:28:34 #20
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_67966484
quote:
Op maandag 13 april 2009 00:24 schreef capricia het volgende:

[..]

Dan zal die prijs toch vanzelf weer zakken naar een marktconform niveau?
(das marktwerking!)
Precies!

M.a.w.: het afschaffen van al die subsidies en regeltjes zal niet het enorme prijsopdrijvende effect hebben als dat sommigen hier denken. Wel iets, denk ik. Maar geen enorme percentages, want daar corrigeert de markt vanzelf weer voor.
  Moderator maandag 13 april 2009 @ 00:32:44 #21
236264 crew  capricia
pi_67966603
quote:
Op maandag 13 april 2009 00:28 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Precies!

M.a.w.: het afschaffen van al die subsidies en regeltjes zal niet het enorme prijsopdrijvende effect hebben als dat sommigen hier denken. Wel iets, denk ik. Maar geen enorme percentages, want daar corrigeert de markt vanzelf weer voor.
Ja en nee.
Als ik hier in Utrecht kijk zie ik dat de gemiddelde wachtduur 8 jaar is op een huurwoning (sociale huurwoning, onder de 800 euro). En het aantal jaar stijgt nu er geen doorstroming meer is naar de koopwoningen.
Als je dit marktconfom laat zijn, zullen sommige groepen die met minder genoegen nemen (denk aan starters, studenten etc.) veel sneller aan een woning geholpen zijn. Het zal een wat kariger woning zijn, maar dat zijn de meeste huurwoningen hier wel (vergeleken met koopwoningen).
Een supermooie etage in de binnenstad zal snel in prijs gaan stijgen.
En dat is eigenlijk ook wel wat je wilt! Dat je woningbouwcorportaties prikkelt om te investeren in de kwaliteit van de woningen.
Dus geen aftandse keuken, geen aftands gaskacheltje etc. Want het zijn (imo) gewoon krotten wat ze verhuren voor 500 euro of meer.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator maandag 13 april 2009 @ 00:33:43 #22
236264 crew  capricia
pi_67966628
En daarnaast nog het voorschrift dat je als 1persoon geen 4 kamerwoning kunt huren.
Men...als je gewoon marktconform zo'n woning te huur zet...dan maakt het aantal kamers toch niet uit? Het gaat erom wat je kunt betalen!
There is a name for it:
We call them Poor"
  maandag 13 april 2009 @ 00:35:14 #23
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_67966676
quote:
Op maandag 13 april 2009 00:32 schreef capricia het volgende:
Een supermooie etage in de binnenstad zal snel in prijs gaan stijgen.
Ik denk het niet, want die zijn al stervensduur. Of verhuurt de sociale woningbouw ook dit soort etages in de binnenstad?
  Moderator maandag 13 april 2009 @ 00:36:41 #24
236264 crew  capricia
pi_67966718
quote:
Op maandag 13 april 2009 00:35 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Ik denk het niet, want die zijn al stervensduur. Of verhuurt de sociale woningbouw ook dit soort etages in de binnenstad?
Als het via de woningbouwverenigingen gaat, en dus onder de 800 euro is, dan gaat het puur op punten en inschrijvingsduur.
Wil je zo'n etage? Schrijf je dan minstens 20 jaar in... want na 8 jaar heb je flatje in Overvecht of Kanaleneiland.
There is a name for it:
We call them Poor"
  maandag 13 april 2009 @ 00:37:49 #25
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_67966754
quote:
Op maandag 13 april 2009 00:36 schreef capricia het volgende:

[..]

Als het via de woningbouwvereniging gaat, en dus onder de 800 euro is, dan gaat het puur op punten en inschrijvingsduur.
Dat vroeg ik niet. Ik vroeg of de sociale woningbouw ook dit soort supermooie etages in de binnenstad verhuurt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')