abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_64190474
quote:
Op zaterdag 20 december 2008 18:46 schreef Lemmeb het volgende:
Overigens, ik vind dat jullie het veel te donker inzien. Reken gewoon eens uit wat je maandlasten zijn voor een bepaald huis als je het koopt of als je een vergelijkbaar huis huurt. Zeker weten dat je door te kopen nog steeds goedkoper uit bent en nog mooier woont ook.

Zolang mensen kunnen rekenen (en velen kunnen dat inderdad niet) zal men toch over blijven gaan tot kopen. Zeker bij de huidige rentestand. Men heeft simpelweg geen andere keuze.
Ik heb gerekend:
Als ik mijn huurflat zou kopen dan zal de netto rente 35 euro/mnd hoger zijn dan de huur.
Ik heb gerekend met de WOZ waarde dus in werkelijkheid zou ik nog duurder uit zijn!

Ik denk dat ik nog maar even blijf huren.

[ Bericht 1% gewijzigd door Prutzenberg op 20-12-2008 22:35:08 (Zinsbouw aangepast) ]
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
pi_64191125
Bij huren heb je alleen een inboedelverzekering nodig en het onderhoud wordt betaald door de verhuurder.

Alhoewel het onderhoud nu goedkoper wordt door gebrek aan opdrachten in de sector.

[ Bericht 20% gewijzigd door #ANONIEM op 20-12-2008 22:43:02 ]
  zaterdag 20 december 2008 @ 22:55:48 #4
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_64191567
Huren is wel degelijk goedkoper dan kopen. Door de excessieve stijgingen van de huizenprijzen zijn laatstgenoemden helemaal uit de pas gaan lopen tov huren.

Stel je voor dat je een huis tw van 300K kunt huren voor 570 euro p/m (is bij mij het geval, identieke huizen)

Kopen:
Hypotheeksom = 330K (10% KK)
Rente per maand: 1378 bruto = 880 netto (en dit is dan dus aflossingsvrij tegen 5%!)
Onderhoud pm = 280 (inclusief reserveringen)
OZB = 30
Extra verzekeringen etc = 30

In totaal ben je dus met kopen bijna het dubbele per maand kwijt als met huren. En dan reken ik alleen kosten mee die je kwijt bent. Aflossing is natuurlijk broek-vestzak.

Het enige voordeel van kopen is dat de inflatie je schuld aantast. Dus zonder iets te doen los je ook een groot deel af. Maar lagere kosten per maand? In grote delen van Nederland huur je nog altijd voor een poep en een scheet, ongeveer voor de onderhoudskosten.

Hierover stond pas ook een artikel in de krant. Dat huurders eigenlijk veel meer van de staat kregen dan kopers
The End Times are wild
pi_64192565
quote:
Op zaterdag 20 december 2008 22:55 schreef LXIV het volgende:

Hierover stond pas ook een artikel in de krant. Dat huurders eigenlijk veel meer van de staat kregen dan kopers
Bron: http://www.intermediair.nl/artikel.jsp?id=1423716

Nog een voordeel van kopen is wel dat je meer keuze hebt om te bepalen waar je woont.
En de wachtlijsten voor huurwoningen dwingen ook tot kopen. Dus als de huursector verder geprivatiseerd wordt (van 90% naar b.v. 80% sociale huurwoningen) dan kunnen mensen ook sneller huren en hoeven dus niet te kopen als ze niet 6 jaar op een wachtlijst willen staan.

Maar dan dalen de woningprijzen ook weer een beetje.. Of dat 20% is... Ach..
pi_64192706
Ik heb mijn winst gepakt, woon nu in een gezellige multiculturele galerijflat en heb het geld in grond gestopt.
Weinig onderhoud, brengt genoeg op door verpachten en wanneer ik zin heb dan laat ik op een een leuk stuk met vergunning een nieuw huis bouwen .
pi_64193267
Mooi voorbeeld van de huizenmarkt in het verleden.

Mijn zwager kocht eind jaren 70 een oud rijtjeshuis voor 140.000 gulden
Pas begin jaren 90 zat de prijs van zijn huis weer op het oude niveau.
Hij woont er nog steeds en nu is het ineens > 2ton in euros waard?
Het blijft hetzelfde rijtjeshuis, toevallig dicht bij het centrum met de daarbijkomende kosten en parkeerproblemen.

In mijn ogen is zoiets 140.000 euro waard meer niet.
pi_64196165
Een vriend van mij had voor de zomervakantie een huis gekocht in Amsterdam Noord, dus voor het kredietcrisis gebeuren. Is dat nou achteraf gezien slim of juist onverstandig?
pi_64196204
quote:
Op zondag 21 december 2008 01:15 schreef brazzer het volgende:
Een vriend van mij had voor de zomervakantie een huis gekocht in Amsterdam Noord, dus voor het kredietcrisis gebeuren. Is dat nou achteraf gezien slim of juist onverstandig?
over twintig jaar is het slim, nu heeft hij woonruimte
pi_64196254
quote:
Op zondag 21 december 2008 01:16 schreef henkway het volgende:

[..]

Zo is 't, zolang hij 't ken betalen is er niets aan de hand.
pi_64197768
Een dalende huizenprijs is toch alleen nadelig voor gepensioneerden die willen emigreren. De meeste verkopers, zullen ook weer kopers zijn, en maakt het niet uit dat ze geld verliezen wat ze vervolgens besparen. Als de huizenprijs weer stijgt hebben ze nog steeds hetzelfde spaarpotje. Dalende huizenprijzen heeft alleen veel voordeel voor de starters, ergo laten klappen die markt. Je moet niet alles willen reguleren in een 'vrije' marktwerking
* To make your prayers come true, you have to get off your knees.
* only dead fish go with the flow.
pi_64197901
Die gepensioneerden hebben sowieso al dikke winst op hun huis, die 30-40% eraf maakt alleen dat ze minder lucht verkopen.
pi_64199474
tvp
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
  zondag 21 december 2008 @ 04:19:37 #14
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_64199857
quote:
Op zaterdag 20 december 2008 23:30 schreef Piet_Piraat het volgende:
Ik heb mijn winst gepakt, woon nu in een gezellige multiculturele galerijflat en heb het geld in grond gestopt.
Weinig onderhoud, brengt genoeg op door verpachten en wanneer ik zin heb dan laat ik op een een leuk stuk met vergunning een nieuw huis bouwen .
Maar je zit wel een een flatje.

Al dat gedoe. Mensen die gekocht hebben gewoon lekker blijven zitten in je eigen huis, 't is verdomme geen aandeel.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_64199897
quote:
Op zondag 21 december 2008 04:19 schreef popolon het volgende:

[..]

Maar je zit wel een een flatje.

Een flat met mooie verhouding tussen vierkante meters en huurprijs.
pi_64199940
quote:
Op zondag 21 december 2008 04:19 schreef popolon het volgende:

Al dat gedoe. Mensen die gekocht hebben gewoon lekker blijven zitten in je eigen huis, 't is verdomme geen aandeel.
Ben begonnen met kopen op dieptepunt, in 10 jaar 100% winst. Daarna nog een keer gekocht en weer mooie score.
  zondag 21 december 2008 @ 04:36:44 #17
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_64200010
't Is maar wat je prioriteiten zijn.

Maar ik kan me wel vinden in het hele huisgebeuren in NL dat het veel te gek is geworden. Je koopt iets met veel te weinig ruimte voor veel teveel.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_64200033
quote:
Op zondag 21 december 2008 04:36 schreef popolon het volgende:
't Is maar wat je prioriteiten zijn.

Maar ik kan me wel vinden in het hele huisgebeuren in NL dat het veel te gek is geworden. Je koopt iets met veel te weinig ruimte voor veel teveel.
Mijn Amerikaanse neef vroeg zich steeds af van wie die muren waren van al die huizen in een rij.
pi_64200734
quote:
Op zondag 21 december 2008 04:38 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

Mijn Amerikaanse neef vroeg zich steeds af van wie die muren waren van al die huizen in een rij.
Moet je hem zeggen dat elke baksteen in die muur meer waard is dan een hele wijk van planken in de VS.
  zondag 21 december 2008 @ 10:02:31 #20
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_64200969
quote:
Op zondag 21 december 2008 04:27 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

Ben begonnen met kopen op dieptepunt, in 10 jaar 100% winst. Daarna nog een keer gekocht en weer mooie score.
Moeilijk hè; winst maken met een continu steigende markt?
Ik heb ook 2 keer een goede winst gemaakt van 1990 tot 2007. En toen in 2007 een huis gekocht dat wellicht waarde zal verliezen; maar wel een huis waar ik minstens 10 jaar blijf wonen, en waarvoor op de huurmarkt geen alternatief is. Dan maar weer wat oude winst inleveren.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  † In Memoriam † zondag 21 december 2008 @ 10:08:53 #21
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_64201020
Net een huis gekocht.
Carpe Libertatem
  zondag 21 december 2008 @ 13:43:42 #22
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_64205880
quote:
Op zaterdag 20 december 2008 22:22 schreef Prutzenberg het volgende:

[..]

Ik heb gerekend:
Als ik mijn huurflat zou kopen dan zal de netto rente 35 euro/mnd hoger zijn dan de huur.
Ik heb gerekend met de WOZ waarde dus in werkelijkheid zou ik nog duurder uit zijn!

Ik denk dat ik nog maar even blijf huren.
Dan woon je waarschijnlijk in zo'n woningbouwhok. Daar is mijn verhaal niet op van toepassing inderdaad. Niet dat je daar wil wonen.

Iets anders wat natuurlijk ook uitmaakt, is je inkomen en de belastingschaal waar je in valt. Hoe hoger je inkomen, hoe goedkoper kopen wordt.
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
  zondag 21 december 2008 @ 13:45:10 #23
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_64205945
quote:
Op zondag 21 december 2008 01:16 schreef henkway het volgende:

[..]

Over twintig jaar is het ook dom, want instappen op het hoogste punt blijft altijd dom. Neemt niet weg dat hij over twintig jaar waarschijnlijk wel wat winst zal pakken.
  zondag 21 december 2008 @ 13:49:01 #24
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_64206096
quote:
Op zaterdag 20 december 2008 22:55 schreef LXIV het volgende:
Huren is wel degelijk goedkoper dan kopen. Door de excessieve stijgingen van de huizenprijzen zijn laatstgenoemden helemaal uit de pas gaan lopen tov huren.
Dat hangt er waarschijnlijk vanaf waar je huurt, want in Haarlem bijvoorbeeld huur je voor ¤800 een hok waar je als je het koopt netto waarschijnlijk maar zo'n ¤600 voor kwijt bent.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 21 december 2008 @ 13:52:48 #25
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_64206273
quote:
Op zondag 21 december 2008 13:43 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Dan woon je waarschijnlijk in zo'n woningbouwhok. Daar is mijn verhaal niet op van toepassing inderdaad. Niet dat je daar wil wonen.
Och ik zelf woon in een keurige eengezins hoekwoning van 150m2 verdeeld over 3 verdiepingen, in totaal 5 kamers. Parkeerruimte in mijn voortuin, aparte stenen berging in mijn achtertuin van 7,5 meter diep en 9 meter breed. Het huis is nu bijna 9 jaar oud en ik ben de eerste bewoner.

Het staat in een kindvriendelijke wijk met 2 basisscholen op loopafstand, evenals twee kleine winkelcentrums met een kruidenier, slager, bakker, supermarkt (aldi en C1000) en postagentschap.

Voor ¤ 375,-

Ik huur dit woningbouwhok nog wel even.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')