abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_66588587
Hier bespreken wij de woningmarkt in Nederland welke een moeilijke tijd tegemoet lijkt te gaan, voor het voorgaande deel in deze reeks zie hier:

Huizenmarkt #10 waar nog steeds een stijging waarneembaar is
  zondag 1 maart 2009 @ 18:12:19 #2
240066 Mr.Talisker
Care for a dram?
pi_66588624
Jeetje, deel 11 alweer.
  Moderator zondag 1 maart 2009 @ 18:12:45 #3
236264 crew  capricia
pi_66588637
tvp maar weer...
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  zondag 1 maart 2009 @ 18:19:16 #4
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_66588828
quote:
Op zondag 1 maart 2009 18:04 schreef Demophon het volgende:

[..]

Kun je dat programma nog achterhalen?
Ik heb even moeten zoeken maar hier istie dan:
http://player.omroep.nl/?aflid=4093073

Richting het einde, vanaf 26:30 ofzo. Het duurt ff, maar uiteindelijk komt ze naar buiten. Echt een supermooie, nette jonge vrouw, zoals je ze in Nederland niet meer ziet.

Is overigens al een uitzending uit 2007, zie ik nu. Maar is laatst blijkbaar herhaald, want ik heb het onlangs nog op teevee gezien.
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
pi_66588882
quote:
Op zondag 1 maart 2009 18:12 schreef capricia het volgende:
tvp maar weer...
ook zoiets
  zondag 1 maart 2009 @ 20:27:22 #6
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_66593319
Helaas gaan de ontwikkelingen een factor 100 trager dan op de beurs, dus valt er niet ieder topic een nieuwe, sensationele ontwikkeling te melden. Nog steeds zijn er de 'believers', die geloven dat de Nederlandse huizenmarkt gespaard zal blijven in de mondiale crisis, en de doemdenkers, die geloven dat de prijzen met minstens 30% gaan zakken.
The End Times are wild
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 1 maart 2009 @ 21:37:47 #7
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_66596309
Ik denk dat er makkelijk 30% af kan, en dan nog zit je boven het toch al vrij hoge peil van 10 jaar geleden.
OG X BC - Orange Goblin Beer Core: Straight Edge - 'til the bar opens
Liverpool - JFT 96 - Never forgotten
  zondag 1 maart 2009 @ 21:58:14 #8
79128 HarryP
mijnCV.com
pi_66597167
quote:
Op zondag 1 maart 2009 21:37 schreef Doc het volgende:
Ik denk dat er makkelijk 30% af kan, en dan nog zit je boven het toch al vrij hoge peil van 10 jaar geleden.
In een periode van hoeveel jaar? En op welk type woningen?
De afgelopen 4 jaar is er bijvoorbeeld +/- 20% bijgekomen.

Dat is inclusief de inflatie. En als die inflatie straks sterk oploopt zal de woningprijs ook wel een beetje stijgen (hoogstwaarschijnlijk de aankomende paar jaar minder dan de inflatie).

Dat is trouwens mijn voorspelling een stevige inflatie (over 2 jaar) die een 5 tal jaar aan zal houden.
En dat heeft dus invloed op de prijs van een woning. En met veel inflatie kun je beter spullen hebben.
  Moderator zondag 1 maart 2009 @ 21:59:27 #9
236264 crew  capricia
pi_66597219
Met veel inflatie ga ik meer inlossen op mijn hyp...
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_66598598
Laat maar flink zakken want die prijzen slaan nergens op. Er is geen fatsoenlijk huis te krijgen voor een redelijke prijs...........
  zondag 1 maart 2009 @ 22:30:27 #11
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_66598662
Waarom zou er veel inflatie ontstaan? Zolang het geld niet bij de mensen terecht komt, maar met miljarden tegelijk in virtuele riolen genaamd "banken" wordt gestort, die dat vervolgens toch niet uit kunnen lenen, zie ik de prijzen van goederen echt niet stijgen, maar eerder dalen. Pas als men op de hoek van de straat ¤500-biljetten staat uit de delen aan werklozen, zoals in de Weimar-republiek, zijn de rapen gaar. Maar dan hebben we het meteen over hyperinflatie.

Ik zie het niet, maar misschien kan iemand het uitleggen.
  Moderator zondag 1 maart 2009 @ 22:34:04 #12
236264 crew  capricia
pi_66598804
quote:
Op zondag 1 maart 2009 22:30 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Ik geloof dat de economen het zo zien (vrij simpel uitgelegd in mijn eigen woorden):
Er wordt nu op grote, zeer grote schaal geld bijgedrukt. Niemand weet precies hoeveel omdat de VS dat niet naar buiten brengt. En in Europa zal het niet veel anders zijn.
Dat geld komt idd bij de banken terecht, en verdwijnt daar voor een groot deel (al dan niet in de eigen reserve of in de bad-loans). Maar uiteindelijk zal dat geld de markt opkomen en de reele economie overspoelen en dan krijg je een soort overcorrectie. Je kunt niet onbeperkt geld bij blijven drukken. Vandaar dat men als reactie een serieuze inflatie voorziet.

Maar eerst verwacht men nog een deflatie om de redenen die jij noemt.

Zie ook deze link.

[ Bericht 3% gewijzigd door capricia op 01-03-2009 22:43:08 ]
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_66598917
quote:
Op zondag 1 maart 2009 16:41 schreef Lemmeb het volgende:

Ik zal het t.z.t. wel aanwenden om een leuk jong vrouwtje uit Kazachsten hier naartoe te halen en huisje boompje beestje te spelen. Te zijner tijd, als ik 50 ben ofzo.
Tegen die tijd zijn Nederlandse vrouwen weer net zo eenvoudig, proper en gedwee als zo'n tante uit Kazachstan hoor..
pi_66599094
Die vrouw uit dat filmpje is een entische Russin, tegen de tijd dat Lemmeb een oude boeder is dan is Kazachstan zo rijk dat dergelijke vrouwen gezonde jonge Hollandse jongens importeren als speeltje
  zondag 1 maart 2009 @ 22:49:31 #15
79128 HarryP
mijnCV.com
pi_66599462
quote:
Op zondag 1 maart 2009 22:30 schreef Lemmeb het volgende:
Waarom zou er veel inflatie ontstaan? Zolang het geld niet bij de mensen terecht komt, maar met miljarden tegelijk in virtuele riolen genaamd "banken" wordt gestort, die dat vervolgens toch niet uit kunnen lenen, zie ik de prijzen van goederen echt niet stijgen, maar eerder dalen. Pas als men op de hoek van de straat ¤500-biljetten staat uit de delen aan werklozen, zoals in de Weimar-republiek, zijn de rapen gaar. Maar dan hebben we het meteen over hyperinflatie.

De VS is heel veel geld aan het creëren. Maar Europa "drukt" op het moment zelfs meer geld bij dan de VS.
Beide munten zullen dus verzwakken en de inflatie zal niet bestaan uit devaluatie tov een andere munteenheid MAAR grondstoffen zullen duurder worden. Dus dure olie etc. En vooral de dure grondstoffen zullen zorgen voor inflatie.
  zondag 1 maart 2009 @ 23:01:58 #16
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_66600042
quote:
Op zondag 1 maart 2009 22:37 schreef dvr het volgende:

[..]

Tegen die tijd zijn Nederlandse vrouwen weer net zo eenvoudig, proper en gedwee als zo'n tante uit Kazachstan hoor..
Kan wel wezen, maar ik hoef ze nu al niet, laat staan als ze 50 zijn. In Kazachstan ben je dan tenminste nog in de running voor een veel jonger exemplaar.
  zondag 1 maart 2009 @ 23:04:12 #17
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_66600149
quote:
Op zondag 1 maart 2009 22:34 schreef capricia het volgende:

[..]

Ik geloof dat de economen het zo zien (vrij simpel uitgelegd in mijn eigen woorden):
Er wordt nu op grote, zeer grote schaal geld bijgedrukt. Niemand weet precies hoeveel omdat de VS dat niet naar buiten brengt. En in Europa zal het niet veel anders zijn.
Dat geld komt idd bij de banken terecht, en verdwijnt daar voor een groot deel (al dan niet in de eigen reserve of in de bad-loans). Maar uiteindelijk zal dat geld de markt opkomen en de reele economie overspoelen en dan krijg je een soort overcorrectie. Je kunt niet onbeperkt geld bij blijven drukken. Vandaar dat men als reactie een serieuze inflatie voorziet.

Maar eerst verwacht men nog een deflatie om de redenen die jij noemt.

Zie ook deze link.
Mja, zo heb ik het ook begrepen, maar ik moet dat allemaal nog zien. Volgens mij gokken die economen ook maar wat en weten ze het eigenlijk ook niet. Deze situatie is gewoon te complex en nog nooit voorgekomen in de wereldgeschiedenis.

Voorlopig zie ik alleen maar gruwelijk veel geld vernietigd worden d.m.v. gigantische afschrijvingen op slechte leningen. Dat is dus geld dat al uitgegegen is en nooit meer terug gaat komen.
  zondag 1 maart 2009 @ 23:05:59 #18
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_66600230
quote:
Op zondag 1 maart 2009 22:49 schreef HarryP het volgende:

[..]

De VS is heel veel geld aan het creëren. Maar Europa "drukt" op het moment zelfs meer geld bij dan de VS.
Beide munten zullen dus verzwakken en de inflatie zal niet bestaan uit devaluatie tov een andere munteenheid MAAR grondstoffen zullen duurder worden. Dus dure olie etc. En vooral de dure grondstoffen zullen zorgen voor inflatie.
Dat zie ik inderdaad ook als reële mogelijkheid, maar dat vereist wel dat de economie wereldwijd weer aantrekt en dat we sterk afhankelijk blijven van zoiets als olie.
  zondag 1 maart 2009 @ 23:07:59 #19
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_66600323
Er is een tekort aan geld. Dus geld wordt meer waard. De rente wordt enkel kunstmatig laag gehouden.

Je ziet ook dat producten goedkoper worden. Brandstof. Auto's, huizen, electronica. Dat duidt voorlopig in ieder geval niet op deflatie.

Als je vroeger voor iedere echte euro er 15 in het systeem kon pompen, en voortaan maar 10, dan creer je dus geldschaarste. Dat weegt zwaarder als de geldschepping van de ECB. Op inflatie hoef je dus niet te rekenen.
The End Times are wild
pi_66600453
quote:
Op zondag 1 maart 2009 22:49 schreef HarryP het volgende:

[..]

Als ze duurder worden neemt de vraag weer af wat de prijs drukt, buiten de dollar en euro zones is er nog altijd relatief weinig vraag naar grondstoffen.
pi_66601897
quote:
Op zondag 1 maart 2009 23:04 schreef Lemmeb het volgende:

Mja, zo heb ik het ook begrepen, maar ik moet dat allemaal nog zien. Volgens mij gokken die economen ook maar wat en weten ze het eigenlijk ook niet.
Als je je op economen richt die de crisis vanuit hun analyse al van verre hebben zien aankomen (o.a. Roubini, Fekete, Larouche), is het antwoord wel duidelijk: Het financieel systeem is finaal kapot en de economie dreigt eenzelfde lot tegemoet te gaan. De meest sluitende analyse van de oorzaken van crisis, en hoe die opgelost moet worden, komt m.i. van Antal Fekete.
pi_66602249
quote:
Op zondag 1 maart 2009 23:07 schreef LXIV het volgende:
Er is een tekort aan geld. Dus geld wordt meer waard. De rente wordt enkel kunstmatig laag gehouden.

Je ziet ook dat producten goedkoper worden. Brandstof. Auto's, huizen, electronica. Dat duidt voorlopig in ieder geval niet op deflatie.
Dat is juist wel een teken van deflatie, maar dat bedoelde je geloof ik ook te zeggen.
quote:
Als je vroeger voor iedere echte euro er 15 in het systeem kon pompen, en voortaan maar 10, dan creer je dus geldschaarste. Dat weegt zwaarder als de geldschepping van de ECB. Op inflatie hoef je dus niet te rekenen.
Er staat een gigantische, historisch ongeëvenaarde hoeveelheid nieuw gecreëerd geld op leners te wachten. Het gevaar is dat bedrijven en particulieren dat gaan lenen om bestaande schulden af te lossen (of simpelweg te overleven), of dat de prijsdalingen in onroerend goed, kapitaalgoederen, aandelen, grondstoffen e.d. op zeker moment een ommekeer veroorzaken, waardoor bedrijven en particulieren (daartoe zelfs aangemoedigd door de overheden) weer aan het lenen en spenderen slaan. Voorlopig zorgen de centrale banken dat commerciële banken het nieuwe geld binnenboord houden, maar het is een wankel evenwicht. Als de sluizen opengaan houd ik mijn hart vast.
  maandag 2 maart 2009 @ 01:10:55 #23
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_66604179
quote:
Op zondag 1 maart 2009 23:43 schreef dvr het volgende:

[..]

Als je je op economen richt die de crisis vanuit hun analyse al van verre hebben zien aankomen (o.a. Roubini, Fekete, Larouche), is het antwoord wel duidelijk: Het financieel systeem is finaal kapot en de economie dreigt eenzelfde lot tegemoet te gaan. De meest sluitende analyse van de oorzaken van crisis, en hoe die opgelost moet worden, komt m.i. van Antal Fekete.
"The idea of separating the assets of failing banks and dumping the toxic part on a ‘bad bank’ is utterly imbecile. Toxic assets should be written off outright and their securitization should be cancelled, not reversed. Securitization of mortgages and other bank loans was fraudulent in the first place as it was based on the false premise that the strength of a chain is determined by its strongest link."

Heerlijk, die uitgesproken meningen. Beter dan al die zogenaamd "genuanceerde" linkse gaylords die vooral bang zijn voor verlies van hun eigen baantjes.
  maandag 2 maart 2009 @ 01:16:15 #24
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_66604276
quote:
Op zondag 1 maart 2009 23:53 schreef dvr het volgende:
Er staat een gigantische, historisch ongeëvenaarde hoeveelheid nieuw gecreëerd geld op leners te wachten. Het gevaar is dat bedrijven en particulieren dat gaan lenen om bestaande schulden af te lossen (of simpelweg te overleven), of dat de prijsdalingen in onroerend goed, kapitaalgoederen, aandelen, grondstoffen e.d. op zeker moment een ommekeer veroorzaken, waardoor bedrijven en particulieren (daartoe zelfs aangemoedigd door de overheden) weer aan het lenen en spenderen slaan. Voorlopig zorgen de centrale banken dat commerciële banken het nieuwe geld binnenboord houden, maar het is een wankel evenwicht. Als de sluizen opengaan houd ik mijn hart vast.
Volgens mij klopt die redenatie niet helemaal. Er staat imho geen ongeëvenaarde hoeveelheid nieuw gecreëerd geld op leners te wachten. Al het gecreëerde geld van de laatste tijd is in zwarte gaten verdwenen, achtergelaten door afschrijvingen op securities en andere ellende.

Wat jij hier beschrijft hebben we volgens mij de afgelopen 7 jaar al gehad. We zitten nu in een volgende, onbekende fase.
pi_66604400
quote:
Op maandag 2 maart 2009 01:16 schreef Lemmeb het volgende:
Wat jij hier beschrijft hebben we volgens mij de afgelopen 7 jaar al gehad. We zitten nu in een volgende, onbekende fase.
Een monetaire/economische singulariteit.
quote:
Op zondag 1 maart 2009 23:43 schreef dvr het volgende:
Erg interessant!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')