Ik denk dat het kan. Maar ik denk ook dat het niet aannemelijk is dat dit gebeurd.quote:Op zaterdag 27 maart 2010 23:10 schreef Prutzenberg het volgende:
De discussie het wel of niet kunnen aanpassen van de HRA voor lopende hypotheken.
Net alsof half Nederland wil verkopenquote:Op zaterdag 27 maart 2010 23:15 schreef droom_econoom8 het volgende:
[..]
Ik denk dat het kan. Maar ik denk ook dat het niet aannemelijk is dat dit gebeurd.
Maar het hoeft ook niet te gebeuren om een flinke impact te hebben op de woningprijzen:
- als nieuwe gevallen anders worden behandeld, dalen de prijzen even hard. De gemiddelde koopkracht op de woningmarkt daalt immers aanzienlijk.
- als nieuwe en oude gevallen hetzelfde worden behandeld, en de HRA langzaam wordt uitgefaseerd, wordt de dalende HRA ook in de woningprijzen verdisconteerd. Alleen duurt het dan jaren voordat de woningmarkt stabiliseert.
Waar schrijf ik dat?quote:Op zaterdag 27 maart 2010 23:17 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Net alsof half Nederland wil verkopen
In je postingquote:
Nee hoor.quote:
De bank zal kijken naar de executiewaarde. De executiewaarde is het bedrag (dat je woning bij gedwongen verkoop naar verwachting zal opbrengen. Vastgesteld door taxatie.quote:Op zaterdag 27 maart 2010 23:20 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Jawel, maar door je goede onderbouwing ben ik overtuigd
Hoe hoog is de waarde van een huis dat niet te koop staat?
tvpquote:
In dat soort maatregelen moeten we het inderdaad zoeken naar mijn idee.quote:Op zaterdag 27 maart 2010 23:32 schreef Prutzenberg het volgende:
Afschaffing van de HRA zie ik slechts op de lange termijn, al lijkt het mij waarschijnlijk dat er altijd een regeling zal blijven bestaan om het woningbezit te stimuleren.
Een beperking zal de komende kabinetsperiode wel ingezet worden. In ieder geval voor de hoogste hypotheken en ik acht de kans groot dat aflossen gestimuleerd gaat worden.
Een beperking van aftrek tot hypotheken van 1 miljoen kan direct ingaan voor alle gevallen, die groep zal niet in de problemen komen. Een annuïtaire regeling voor de bestaande hypotheken moet op zich ook kunnen: door inflatie blijven de woonlasten acceptabel.
Aflossingsvrije hypotheek afschaffen voor nieuwe gevallen zet meer zoden aan de dijkquote:Op zaterdag 27 maart 2010 23:34 schreef du_ke het volgende:
[..]
In dat soort maatregelen moeten we het inderdaad zoeken naar mijn idee.
Eigen woningbezit blijven stimuleren maar tegelijk ook aflossen flink stimuleren.
Dat lijkt mij ook waarschijnlijk.quote:Op zaterdag 27 maart 2010 23:33 schreef du_ke het volgende:
Het zal toch een verandering worden waar een jaar of 20-30 voor uitgetrokken wordt (bv het belastingtarief waartegen je het mag verrekenen elk jaar met een paar procent naar beneden brengen, of eerst een beperking van de aftrekbare schuld tot 500.000 euro).
Het zal de prijs wel drukken maar Zweedse toestanden zal men kostte wat kost proberen te vermijden.
Weggaan doen de meesten niet. En als ze goedkoper gaan wonen besparen we nog steeds een bedrag aan HRA.quote:Op zaterdag 27 maart 2010 23:34 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Mensen met een huis boven de 1 miljoen worden nu al geraakt door de Robin Hood Bos belasting, als je de lasten verder laat stijgen voor die groep gaan ze of weg(Belgie of Duitsland) of gaan ze in huis wonen onder de 1 miljoen
Maar als je een plafond instelt voor HRA, dan gaan er met de huizenprijzen rond dat plafond hele rare dingen gebeuren.quote:Op zaterdag 27 maart 2010 23:32 schreef Prutzenberg het volgende:
Afschaffing van de HRA zie ik slechts op de lange termijn, al lijkt het mij waarschijnlijk dat er altijd een regeling zal blijven bestaan om het woningbezit te stimuleren.
Een beperking zal de komende kabinetsperiode wel ingezet worden. In ieder geval voor de hoogste hypotheken en ik acht de kans groot dat aflossen gestimuleerd gaat worden.
Een beperking van aftrek tot hypotheken van 1 miljoen kan direct ingaan voor alle gevallen, die groep zal niet in de problemen komen. Een annuïtaire regeling voor de bestaande hypotheken moet op zich ook kunnen: door inflatie blijven de woonlasten acceptabel.
Er kan ook besloten worden om alle hypotheken fiscaal te gaan beschouwen als een annuïteitenhypotheek van 30 jaar.quote:Op zaterdag 27 maart 2010 23:35 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Aflossingsvrije hypotheek afschaffen voor nieuwe gevallen zet meer zoden aan de dijk
Dat lijkt mij ook. Een compleet instortende huizenmarkt geeft de economie nogal een knauw en daar heeft niemand belang bij (kost ook veel meer dan het op kan leveren)quote:Op zaterdag 27 maart 2010 23:36 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
Dat lijkt mij ook waarschijnlijk.
Nu staat de overheid bekend als de meest onbetrouwbare zakenpartner, maar om nu eerst koopsubsidie uit te gaan delen om vervolgens de markt in te laten storten, gaat zelfs de overheid te ver (hoop ik).
Weggaan doen de meesten wel, zeker als je een dergelijke belasting in andere landen niet hebtquote:Op zaterdag 27 maart 2010 23:39 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
Weggaan doen de meesten niet. En als ze goedkoper gaan wonen besparen we nog steeds een bedrag aan HRA.
Er zijn volgens mij iets van 40.000 woningen met een waarde van meer dan 1 miljoenquote:Op zaterdag 27 maart 2010 23:39 schreef droom_econoom8 het volgende:
[..]
Maar als je een plafond instelt voor HRA, dan gaan er met de huizenprijzen rond dat plafond hele rare dingen gebeuren.
Er zijn overigens niet zoveel hypotheken van meer dan 1 miljoen. Van de 199 780 woningen op funda.nl, hebben slechts 3.659 woningen een vraagprijs die groter is dan één miljoen euro. Het plafond zal dus wel wat lager komen te liggen, tenzij men alleen symboolpolitiek wil.
Geloof dat ik ergens gelezen heb dat deze maatregel circa 1 miljard per jaar op zou leveren. Maar pin me daar niet op vast. Dan is het symboolpolitiek die toch aardig wat oplevert.quote:Op zaterdag 27 maart 2010 23:39 schreef droom_econoom8 het volgende:
[..]
Maar als je een plafond instelt voor HRA, dan gaan er met de huizenprijzen rond dat plafond hele rare dingen gebeuren.
Er zijn overigens niet zoveel hypotheken van meer dan 1 miljoen. Van de 199 780 woningen op funda.nl, hebben slechts 3.659 woningen een vraagprijs die groter is dan één miljoen euro. Het plafond zal dus wel wat lager komen te liggen, tenzij men alleen symboolpolitiek wil.
Neuh, die mensen gaan hun lekkere leventje in het gooi echt niet opgeven vanwege iets hogere maandlasten.quote:Op zaterdag 27 maart 2010 23:39 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Weggaan doen de meesten wel, zeker als je een dergelijke belasting in andere landen niet hebt
Als je alléén de nieuwe hypotheken aanpakt dan gooi je óf de markt helemaal op slot óf er zet zich een flinke daling in. Zweedse toestanden dus.quote:Op zaterdag 27 maart 2010 23:35 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Aflossingsvrije hypotheek afschaffen voor nieuwe gevallen zet meer zoden aan de dijk
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |