Ik denk dat het kan. Maar ik denk ook dat het niet aannemelijk is dat dit gebeurd.quote:Op zaterdag 27 maart 2010 23:10 schreef Prutzenberg het volgende:
De discussie het wel of niet kunnen aanpassen van de HRA voor lopende hypotheken.
Net alsof half Nederland wil verkopenquote:Op zaterdag 27 maart 2010 23:15 schreef droom_econoom8 het volgende:
[..]
Ik denk dat het kan. Maar ik denk ook dat het niet aannemelijk is dat dit gebeurd.
Maar het hoeft ook niet te gebeuren om een flinke impact te hebben op de woningprijzen:
- als nieuwe gevallen anders worden behandeld, dalen de prijzen even hard. De gemiddelde koopkracht op de woningmarkt daalt immers aanzienlijk.
- als nieuwe en oude gevallen hetzelfde worden behandeld, en de HRA langzaam wordt uitgefaseerd, wordt de dalende HRA ook in de woningprijzen verdisconteerd. Alleen duurt het dan jaren voordat de woningmarkt stabiliseert.
Waar schrijf ik dat?quote:Op zaterdag 27 maart 2010 23:17 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Net alsof half Nederland wil verkopen
In je postingquote:
Nee hoor.quote:
De bank zal kijken naar de executiewaarde. De executiewaarde is het bedrag (dat je woning bij gedwongen verkoop naar verwachting zal opbrengen. Vastgesteld door taxatie.quote:Op zaterdag 27 maart 2010 23:20 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Jawel, maar door je goede onderbouwing ben ik overtuigd
Hoe hoog is de waarde van een huis dat niet te koop staat?
tvpquote:
In dat soort maatregelen moeten we het inderdaad zoeken naar mijn idee.quote:Op zaterdag 27 maart 2010 23:32 schreef Prutzenberg het volgende:
Afschaffing van de HRA zie ik slechts op de lange termijn, al lijkt het mij waarschijnlijk dat er altijd een regeling zal blijven bestaan om het woningbezit te stimuleren.
Een beperking zal de komende kabinetsperiode wel ingezet worden. In ieder geval voor de hoogste hypotheken en ik acht de kans groot dat aflossen gestimuleerd gaat worden.
Een beperking van aftrek tot hypotheken van 1 miljoen kan direct ingaan voor alle gevallen, die groep zal niet in de problemen komen. Een annuïtaire regeling voor de bestaande hypotheken moet op zich ook kunnen: door inflatie blijven de woonlasten acceptabel.
Aflossingsvrije hypotheek afschaffen voor nieuwe gevallen zet meer zoden aan de dijkquote:Op zaterdag 27 maart 2010 23:34 schreef du_ke het volgende:
[..]
In dat soort maatregelen moeten we het inderdaad zoeken naar mijn idee.
Eigen woningbezit blijven stimuleren maar tegelijk ook aflossen flink stimuleren.
Dat lijkt mij ook waarschijnlijk.quote:Op zaterdag 27 maart 2010 23:33 schreef du_ke het volgende:
Het zal toch een verandering worden waar een jaar of 20-30 voor uitgetrokken wordt (bv het belastingtarief waartegen je het mag verrekenen elk jaar met een paar procent naar beneden brengen, of eerst een beperking van de aftrekbare schuld tot 500.000 euro).
Het zal de prijs wel drukken maar Zweedse toestanden zal men kostte wat kost proberen te vermijden.
Weggaan doen de meesten niet. En als ze goedkoper gaan wonen besparen we nog steeds een bedrag aan HRA.quote:Op zaterdag 27 maart 2010 23:34 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Mensen met een huis boven de 1 miljoen worden nu al geraakt door de Robin Hood Bos belasting, als je de lasten verder laat stijgen voor die groep gaan ze of weg(Belgie of Duitsland) of gaan ze in huis wonen onder de 1 miljoen
Maar als je een plafond instelt voor HRA, dan gaan er met de huizenprijzen rond dat plafond hele rare dingen gebeuren.quote:Op zaterdag 27 maart 2010 23:32 schreef Prutzenberg het volgende:
Afschaffing van de HRA zie ik slechts op de lange termijn, al lijkt het mij waarschijnlijk dat er altijd een regeling zal blijven bestaan om het woningbezit te stimuleren.
Een beperking zal de komende kabinetsperiode wel ingezet worden. In ieder geval voor de hoogste hypotheken en ik acht de kans groot dat aflossen gestimuleerd gaat worden.
Een beperking van aftrek tot hypotheken van 1 miljoen kan direct ingaan voor alle gevallen, die groep zal niet in de problemen komen. Een annuïtaire regeling voor de bestaande hypotheken moet op zich ook kunnen: door inflatie blijven de woonlasten acceptabel.
Er kan ook besloten worden om alle hypotheken fiscaal te gaan beschouwen als een annuïteitenhypotheek van 30 jaar.quote:Op zaterdag 27 maart 2010 23:35 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Aflossingsvrije hypotheek afschaffen voor nieuwe gevallen zet meer zoden aan de dijk
Dat lijkt mij ook. Een compleet instortende huizenmarkt geeft de economie nogal een knauw en daar heeft niemand belang bij (kost ook veel meer dan het op kan leveren)quote:Op zaterdag 27 maart 2010 23:36 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
Dat lijkt mij ook waarschijnlijk.
Nu staat de overheid bekend als de meest onbetrouwbare zakenpartner, maar om nu eerst koopsubsidie uit te gaan delen om vervolgens de markt in te laten storten, gaat zelfs de overheid te ver (hoop ik).
Weggaan doen de meesten wel, zeker als je een dergelijke belasting in andere landen niet hebtquote:Op zaterdag 27 maart 2010 23:39 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
Weggaan doen de meesten niet. En als ze goedkoper gaan wonen besparen we nog steeds een bedrag aan HRA.
Er zijn volgens mij iets van 40.000 woningen met een waarde van meer dan 1 miljoenquote:Op zaterdag 27 maart 2010 23:39 schreef droom_econoom8 het volgende:
[..]
Maar als je een plafond instelt voor HRA, dan gaan er met de huizenprijzen rond dat plafond hele rare dingen gebeuren.
Er zijn overigens niet zoveel hypotheken van meer dan 1 miljoen. Van de 199 780 woningen op funda.nl, hebben slechts 3.659 woningen een vraagprijs die groter is dan één miljoen euro. Het plafond zal dus wel wat lager komen te liggen, tenzij men alleen symboolpolitiek wil.
Geloof dat ik ergens gelezen heb dat deze maatregel circa 1 miljard per jaar op zou leveren. Maar pin me daar niet op vast. Dan is het symboolpolitiek die toch aardig wat oplevert.quote:Op zaterdag 27 maart 2010 23:39 schreef droom_econoom8 het volgende:
[..]
Maar als je een plafond instelt voor HRA, dan gaan er met de huizenprijzen rond dat plafond hele rare dingen gebeuren.
Er zijn overigens niet zoveel hypotheken van meer dan 1 miljoen. Van de 199 780 woningen op funda.nl, hebben slechts 3.659 woningen een vraagprijs die groter is dan één miljoen euro. Het plafond zal dus wel wat lager komen te liggen, tenzij men alleen symboolpolitiek wil.
Neuh, die mensen gaan hun lekkere leventje in het gooi echt niet opgeven vanwege iets hogere maandlasten.quote:Op zaterdag 27 maart 2010 23:39 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Weggaan doen de meesten wel, zeker als je een dergelijke belasting in andere landen niet hebt
Als je alléén de nieuwe hypotheken aanpakt dan gooi je óf de markt helemaal op slot óf er zet zich een flinke daling in. Zweedse toestanden dus.quote:Op zaterdag 27 maart 2010 23:35 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Aflossingsvrije hypotheek afschaffen voor nieuwe gevallen zet meer zoden aan de dijk
En de totale woonvoorraad is 7,2 miljoen, dus een plafond instellen voor huizen die duurder zijn dan 1 miljoen is een druppel op de gloeiende plaat.quote:Op zaterdag 27 maart 2010 23:41 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Er zijn volgens mij iets van 40.000 woningen met een waarde van meer dan 1 miljoen
Moet je eens kijken of dat zo is als die 40.000 mensen de grens over trekkenquote:Op zaterdag 27 maart 2010 23:42 schreef droom_econoom8 het volgende:
[..]
En de totale woonvoorraad is 7,2 miljoen, dus een plafond instellen voor huizen die duurder zijn dan 1 miljoen is een druppel op de gloeiende plaat.
Je moet toch betalen wat de markt wilquote:Op zaterdag 27 maart 2010 23:42 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
Als je alléén de nieuwe hypotheken aanpakt dan gooi je óf de markt helemaal op slot óf er zet zich een flinke daling in. Zweedse toestanden dus.
Denk je werkelijk dat iemand de hoofdprijs gaat betalen aan iemand die HRA genoten heeft terwijl je zelf in de nieuwe regeling valt? Dat wordt gewoon flink onder de vraagprijs bieden.
HRA heb je in die landen tot 1 miljoen ook niet.quote:Op zaterdag 27 maart 2010 23:39 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Weggaan doen de meesten wel, zeker als je een dergelijke belasting in andere landen niet hebt
Dan moeten ze eerst hun optrekje zien te verkopenquote:Op zaterdag 27 maart 2010 23:43 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Moet je eens kijken of dat zo is als die 40.000 mensen de grens over trekken
Welquote:Op zaterdag 27 maart 2010 23:44 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
HRA heb je in die landen tot 1 miljoen ook niet.
De markt is waar vraag en aanbod samenkomen. Het is geen winkel met vaste prijskaartjes.quote:Op zaterdag 27 maart 2010 23:44 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Je moet toch betalen wat de markt wil
Maar als er op die woningen een gemiddelde hypotheekschuld ligt van 1 miljoen per woning dan gaat het wel hard hoor. Met 5% rente is dat 2 miljard aan rente per jaar waarvan 50% afgetrokken mag worden van de belasting.quote:Op zaterdag 27 maart 2010 23:42 schreef droom_econoom8 het volgende:
[..]
En de totale woonvoorraad is 7,2 miljoen, dus een plafond instellen voor huizen die duurder zijn dan 1 miljoen is een druppel op de gloeiende plaat.
Er zal dus ook wel iets gebeuren voor de gemiddelde huzieneigenaar.
Dan ga jij lekker tegen een huizenbezitter die niet hoeft te verkopen lekker zeggen dat je zijn huis wil kopen voor de helft van de waarde waar hij het voor gekocht heeftquote:Op zaterdag 27 maart 2010 23:46 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
De markt is waar vraag en aanbod samenkomen. Het is geen winkel met vaste prijskaartjes.
Voor hem 33 anderenquote:Op zaterdag 27 maart 2010 23:47 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Dan ga jij lekker tegen een huizenbezitter die niet hoeft te verkopen lekker zeggen dat je zijn huis wil kopen voor de helft van de waarde waar hij het voor gekocht heeft
Het klopt. Dat zijn grote bedragen. Maar het is maar een klein deel van het geheel.quote:Op zaterdag 27 maart 2010 23:46 schreef du_ke het volgende:
[..]
Maar als er op die woningen een gemiddelde hypotheekschuld ligt van 1 miljoen per woning dan gaat het wel hard hoor. Met 5% rente is dat 2 miljard aan rente per jaar waarvan 50% afgetrokken mag worden van de belasting.
Oh zeker, maar op een bezuinigingstaakstelling van 30 miljard is het een lekker bedrag.quote:Op zaterdag 27 maart 2010 23:51 schreef droom_econoom8 het volgende:
[..]
Het klopt. Dat zijn grote bedragen. Maar het is maar een klein deel van het geheel.
Totdat de helft naar het buitenland gaat of er geen nieuwe huizen bijkomen met een waarde van meer dan 1 miljoenquote:Op zaterdag 27 maart 2010 23:52 schreef du_ke het volgende:
[..]
Oh zeker, maar op een bezuinigingstaakstelling van 30 miljard is het een lekker bedrag.
En dat door een maatregel die door (bijna) alle partijen goed aan de achterban te verkopen is.
Waarom eigenlijk 1 miljoen. Waarom niet 500 000 euro?quote:Op zaterdag 27 maart 2010 23:52 schreef du_ke het volgende:
[..]
Oh zeker, maar op een bezuinigingstaakstelling van 30 miljard is het een lekker bedrag.
En dat door een maatregel die door (bijna) alle partijen goed aan de achterban te verkopen is.
De prijzen zijn er ook veel lager omdat er geen HRA is. Behalve voor degenen die in Nederland belasting blijven betalen, maar een exodus is ook niet echt goed voor de woningmarkt: Die huizen die duurder van 1 miljoen zijn, die zullen die eigenaren wel eerst willen verkopen.quote:Op zaterdag 27 maart 2010 23:54 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Totdat de helft naar het buitenland gaat of er geen nieuwe huizen bijkomen met een waarde van meer dan 1 miljoen
Vrijwel heel Nederland ligt binnen een uur rijden van de grens en als de lasten veel lager zijn in Duitsland en Belgie dan is de keuze zo gemaakt
Er is wel HRA visstickquote:Op zaterdag 27 maart 2010 23:57 schreef droom_econoom8 het volgende:
[..]
De prijzen zijn er ook veel lager omdat er geen HRA is. Behalve voor degenen die in Nederland belasting blijven betalen, maar een exodus is ook niet echt goed voor de woningmarkt: Die huizen die duurder van 1 miljoen zijn, die zullen die eigenaren wel eerst willen verkopen.
Niet in Duitsland. De Belgische situatie ken ik niet.quote:Op zaterdag 27 maart 2010 23:58 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Er is wel HRA visstick
Je weet ook niet hoe het in Duitsland isquote:Op zondag 28 maart 2010 00:03 schreef droom_econoom8 het volgende:
[..]
Niet in Duitsland. De Belgische situatie ken ik niet.
Waarom woont half NL dan nu niet al in D? Zolang je belasting blijft betalen in NL kan je de rente aftrekken.quote:Op zaterdag 27 maart 2010 23:54 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Totdat de helft naar het buitenland gaat of er geen nieuwe huizen bijkomen met een waarde van meer dan 1 miljoen
Vrijwel heel Nederland ligt binnen een uur rijden van de grens en als de lasten veel lager zijn in Duitsland en Belgie dan is de keuze zo gemaakt
Als je de lasten maar genoeg verzwaard wordt het vanzelf minder interessant om in Nederland te wonenquote:Op zondag 28 maart 2010 00:08 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
Waarom woont half NL dan nu niet al in D? Zolang je belasting blijft betalen in NL kan je de rente aftrekken.
Blijkbaar zijn er meer redenen om hier te blijven dan geld.
Duitsland is fantastisch. Als je maar wegblijft uit de grote steden in het Ruhrgebiet, want daar is het net de Randstad.quote:Op zondag 28 maart 2010 00:04 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Je weet ook niet hoe het in Duitsland is
Nou ja, als je aan de verkeerde kant van Utrecht werkt, dan wordt wonen in Duitsland een moeilijk verhaal.quote:Op zondag 28 maart 2010 00:10 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Als je de lasten maar genoeg verzwaard wordt het vanzelf minder interessant om in Nederland te wonen
's Nachts wel ja.quote:Op zondag 28 maart 2010 00:15 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Ook vanaf daar is Duitsland maar een uurtje weg
Ruim uurtje, maar van alle 12 provincies gaat het maar om 1 provinciequote:
Veel landen hebben wel een dergelijke regeling.quote:Op zaterdag 27 maart 2010 23:44 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
HRA heb je in die landen tot 1 miljoen ook niet.
Je blijft in vrijwel alle gevallen gewoon in Nederland belasting betalen je bent alleen van de Bos belasting verlost zodat het goedkoper is om in Duitsland of Belgie te wonen dan in Nederland in een vergelijkbaar huisquote:Op zondag 28 maart 2010 00:25 schreef capricia het volgende:
[..]
Veel landen hebben wel een dergelijke regeling.
Dat verschil is in vrijwel alle gevallen niet zo groot, maar door de Bos belasting is het voor huizen van boven de 1 miljoen wel een groot verschil, als daar een beperking van de HRA bovenop komt gaan mensen wel verhuizen en schiet je eigen in de voetquote:Op zondag 28 maart 2010 00:35 schreef Prutzenberg het volgende:
Volgens mij is het nu al goedkoper om over de grens in een vergelijkbaar huis te gaan wonen. Als dat momenteel voor de duurste categorie woningen andersom is dan mag die beperking gisteren ingevoerd worden.
1 miljoen klinkt symbolisch beter en dat maakt het beter verkoopbaar.quote:Op zaterdag 27 maart 2010 23:54 schreef droom_econoom8 het volgende:
[..]
Waarom eigenlijk 1 miljoen. Waarom niet 500 000 euro?
maar de duurste huizen staan wel in die provincies waarvoor Duitsland overdag meer dan een uurtje weg is.quote:Op zondag 28 maart 2010 00:22 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Ruim uurtje, maar van alle 12 provincies gaat het maar om 1 provincie
Het gaat maar om een provincie en das Noord Hollandquote:Op zondag 28 maart 2010 01:31 schreef du_ke het volgende:
[..]
maar de duurste huizen staan wel in die provincies waarvoor Duitsland overdag meer dan een uurtje weg is.
Gefeliciteerdquote:Op zondag 28 maart 2010 01:50 schreef DutchTaz het volgende:
vandaag m'n huis verkocht.
Heeft 8 maanden te koop gestaan en uiteindleijk 5 % onder de oorspronkelijk vraagprijs van juli vorig jaar verkocht. Precies voorontavngen wat we wilden.
Ik ben blij
hadden ook al een nieuw huis gekocht vorig jaar juli waarvan we aankomde donderdag de sleutel krijgen dus komt allemaal perfect uit.quote:Op zondag 28 maart 2010 01:52 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
GefeliciteerdAl had het eigenlijk 50% lager moeten zijn
En wat ga je nu doen?
Heb je ook nog wat overwaarde wsl?
Heb je goed geplandquote:Op zondag 28 maart 2010 01:56 schreef DutchTaz het volgende:
[..]
hadden ook al een nieuw huis gekocht vorig jaar juli waarvan we aankomde donderdag de sleutel krijgen dus komt allemaal perfect uit.
Overwaarde is redelijk gering maar we wonen er ook nog slechts 4,5 jaar.
gewoon geluk maar we waren altijd positief, is gewoon een leuk huis nl. en niet te duur.quote:
alleen worden de huurprijzen gelijk getrokken met de kosten die men maakt voor hun hypotheek... Ik zag er al een aantal te huur staan voor ruim 1000euro p/m .... Daar begint niemand aan natuurlijk.. Feit is overigens wel dat men steeds vaker 'alleen' gaat wonen. Jongeren that is, dus ook aan de onderkant van de markt zit wel degelijk beweging.quote:Op zondag 28 maart 2010 05:02 schreef dvr het volgende:
Eigenlijk is deze discussie zinloos want de HRA blijft de komende jaren sowieso gewoon van kracht. De toestand in de woningmarkt, de bouw en vooral de bankwereld is toch al veel te precair.
En zelfs mét HRA is het perspectief voor de woningmarkt niet best, want afgezien van de kredietverkrapping door de crisis, en de te verwachten rentestijgingen, zitten de demografische ontwikkelingen op lange termijn ook niet mee. Er zijn steeds minder jongeren om een huis aan te verkopen, en een steeds groter deel van die jongeren bestaat uit economisch zwakkere allochtonen. Als jaren-60/70 huizen de tand des tijds al doorstaan, zullen ze steeds vaker niet meer verkocht maar verhuurd worden.
Je ziet 1 ding over het hoofd. De overheid heeft geld nodig, veel en snel. Als ik naar het verleden kijk bv afschaffing WIR en pc-priveprojecten wordt dat met de botte bijl gedaan en wordt er helemaal niet gekeken naar belangen van andere partijen. Kijk bijvoorbeeld maar eens hoe het met de AOW leeftijd is gegaan.quote:Op zondag 28 maart 2010 05:02 schreef dvr het volgende:
Eigenlijk is deze discussie zinloos want de HRA blijft de komende jaren sowieso gewoon van kracht. De toestand in de woningmarkt, de bouw en vooral de bankwereld is toch al veel te precair.
.
Ik denk dus niet dat die HRA discussie zinloos is. Als grote politieke partijen al tijdens de verkiezing het H-woord gebruiken, dan moet je na de verkiezingen niet gek staan te kijken dat er inderdaad maatregelen worden genomen.quote:Op zondag 28 maart 2010 05:02 schreef dvr het volgende:
En zelfs mét HRA is het perspectief voor de woningmarkt niet best, want afgezien van de kredietverkrapping door de crisis, en de te verwachten rentestijgingen, zitten de demografische ontwikkelingen op lange termijn ook niet mee. Er zijn steeds minder jongeren om een huis aan te verkopen, en een steeds groter deel van die jongeren bestaat uit economisch zwakkere allochtonen. Als jaren-60/70 huizen de tand des tijds al doorstaan, zullen ze steeds vaker niet meer verkocht maar verhuurd worden.
Je krijgt ook alleen maar de prijs die de markt wil/kan betalen, werk immers twee kanten opquote:Op zaterdag 27 maart 2010 23:44 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Je moet toch betalen wat de markt wil
Ik vond het vanmorgen vrij vroeg op de weg vanuit Duitsland, zou de exodus begonnen zijnquote:
Huurwoningen zijn nu nog schaars, dat verandert als er op de woningmarkt blijvend vraaguitval optreedt. Ik had het over de lange termijn (10-20 jaar). De tendens naar eenpersoonshuishoudens neemt volgens mij ook af. Dat kwam vooral doordat veel vrouwen de afgelopen 20 jaar dankzij de sterke economie voor zichzelf konden zorgen. Als de werkloosheid toeneemt zullen meer mensen weer gaan samenwonen.quote:Op zondag 28 maart 2010 08:37 schreef inXs het volgende:
alleen worden de huurprijzen gelijk getrokken met de kosten die men maakt voor hun hypotheek... Ik zag er al een aantal te huur staan voor ruim 1000euro p/m .... Daar begint niemand aan natuurlijk.. Feit is overigens wel dat men steeds vaker 'alleen' gaat wonen. Jongeren that is, dus ook aan de onderkant van de markt zit wel degelijk beweging.
Je hebt gelijk dat er erg hard bespaard zal moeten worden, maar ik denk dat ze de waarschuwingen van Wellink niet in de wind zullen durven slaan. Er is nu een heel voorzichtig herstel op de woningmarkt te zien. Als dat doorzet is de Nederlandse economie in principe 'gered' (tot er weer een bank omvalt). Dat kunnen ze niet in de waagschaal leggen. Laat ze eerst de verborgen reserves van gemeenten en provincies maar eens mobiliseren, daar liggen miljarden voor het oprapen. En de AOW afschaffen voor wie een pensioen van 2x modaal heeft, en afbouwen tussen 1-2x modaal.quote:Op zondag 28 maart 2010 10:40 schreef antonwachter het volgende:
Je ziet 1 ding over het hoofd. De overheid heeft geld nodig, veel en snel. Als ik naar het verleden kijk bv afschaffing WIR en pc-priveprojecten wordt dat met de botte bijl gedaan en wordt er helemaal niet gekeken naar belangen van andere partijen. Kijk bijvoorbeeld maar eens hoe het met de AOW leeftijd is gegaan.
De HRA zal niet afgeschaft worden maar zal wel worden versoberd omdat er veel geld te halen is. Dit zal ook op zeer korte termijn gebeuren. Dit zelfde verhaal zal gaan gelden voor iedere dienst, belasting of toeslag van de overheid.
Goede observatie. Komt volgens mij doordat er veel meer geleend is (hogere huizenprjzen) en de vaste lasten erg zijn toegenomen (o.a. energiebelasting en ozb).quote:Op zondag 28 maart 2010 13:17 schreef sommeltje het volgende:
Waar ik me zelf over verbaas is, hoe de hypotheekaftrek de afgelopen 15 jaar voor velen een substantieel inkomensbestanddeel is geworden.
Je bedoelt dat er meer huurwoningen gebouwd gaan worden? Of dat er meer ex-koopwoningen te huur aangeboden gaan worden?quote:Op zondag 28 maart 2010 17:04 schreef dvr het volgende:
[..]
Huurwoningen zijn nu nog schaars, dat verandert als er op de woningmarkt blijvend vraaguitval optreedt. Ik had het over de lange termijn (10-20 jaar). De tendens naar eenpersoonshuishoudens neemt volgens mij ook af. Dat kwam vooral doordat veel vrouwen de afgelopen 20 jaar dankzij de sterke economie voor zichzelf konden zorgen. Als de werkloosheid toeneemt zullen meer mensen weer gaan samenwonen.
Je verwijst naar een rapport over vergrijzing. De gezinsverdunning neemt in principe af, behalve voor één doelgroep: de ouderen.quote:Op zondag 28 maart 2010 18:47 schreef inXs het volgende:
...
Ik las laatst nog een bericht dat de eenpitters juist toenoemen, zie dit: http://www.pbl.nl/nl/publ(...)gsprognose-2003.html
oa. senioren, maar ook jonge mensen die vanwege carriere juist niet trouwen en alleen gaan wonen. Ook allochtonen wonen steeds minder met hele families in 1 huis waardoor er dus ook meer huizen nodig zijn.
Nee hoor. Ik snap dat allerlei makelaarsverenigingen (NVM), projectontwikkelaarsverenigingen (Neprom) en andere belangenverenigingen alweer het haleluja zingen. Maar dat is niet de werkelijkheid. De prijsdaling gaat even minder hard, maar volgens de laatste cijfers van het CBS is dat nog steeds 4.2 % op jaarbasis. Het aantal verkochte woningen is nog steeds even hoog als een jaar geleden.quote:Op zondag 28 maart 2010 17:04 schreef dvr het volgende:
Er is nu een heel voorzichtig herstel op de woningmarkt te zien. Als dat doorzet is de Nederlandse economie in principe 'gered' (tot er weer een bank omvalt). ...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |