abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_82322325
Welkom in deel 59, we gaan vrolijk door! Hier bespreken we de huizenmarkt en ook het koop- en huurbeleid in Nederland. Eigenlijk alles wat scheef zit aan de woningmarkt. En ook bedenken we zelf oplossingen voor deze problemen.

Hoe is het zover gekomen:

'Huizenprijzen dalen 20%'
'Huizenprijzen dalen 20%' #2
'Huizenprijzen dalen 20%' #3
Huizenprijzen dalen 20% deel 3
'Huizenprijzen dalen 20%' #4
'Huizenprijzen dalen 20%' #5: De daling is begonnen
Huizenmarkt #6: kopers staken, verkopers geven niet toe.
Huizenmarkt #7: waar de markt muurvast zit
Huizenmarkt # 8: Woningmarkt totaal ingestort
De huizenmarkt #9: *pop* goes the bubble.
Huizenmarkt #10 waar nog steeds een stijging waarneembaar is
Huizenmarkt #11 Woningen in de ramsj?
Huizenmarkt #12 Stevige fundering of door en door rot?
Huizenmarkt #13 Ongeluksgetal? Of blijft het nog stabiel?
Huizenmarkt #14 Waar de meningen verdeeld zijn...
Huizenmarkt #15 Is 't al tijd voor stimuleringsmaatregelen?
Huizenmarkt #16: Waar makelaars hun aanbod photoshoppen
Huizenmarkt 17. Is er verschil in Koop en Huur?
De Huizenmarkt #18: Waar de tophypotheken worden afgeschaft
De Huizenmarkt #19: Waar de tophypotheken toch nog mogen
De Huizenmarkt #20: Waar de bubble in stand moet blijven
De Huizenmarkt #21 Over sukkels en fundimentalisten
De Huizenmarkt #22: waar het CDA de de HRA wil beperken
De Huizenmarkt #23: Waar het er heet aan toe gaat
De Huizenmarkt #24
Huizenmarkt deeltje 25
De Huizenmarkt #26: De discussie gaat door
De Huizenmarkt #27: Fundamenteel discusiėren
Huizenmarkt #28: Stilte voor de storm?
Huizenmarkt #29: Stilstand is achteruitgang!
Huizenmarkt #30: Waar er nog steeds mensen in fase 2 zitten
De Huizenmarkt #31 - Waar de koopjes worden gevonden
De Huizenmarkt 32: Waar 6% in 18 maanden een bubble is
Huizenmarkt #33: Waar de boerderijen in Brabant nog verkopen
Huizenmarkt# 34: De woningmarkt vrij maken of niet?
Huizenmarkt #35: Speculeer hier over wijzigingen HRA
Huizenmarkt #36: Vol verwachting klopt ons hart
Huizenmarkt #37: Waar we ingesneeuwd raken
Huizenmarkt #38 Waar we bullshit verkopen, en anderen dissen
Huizenmarkt #39: Waar aflossen weer de norm wordt?
Huizenmarkt #40: Vals plat
Huizenmarkt #41: Waar heen leidt de weg...
Huizenmarkt #42: 'Geen verdere prijsdaling woningen'
Huizenmarkt #43: Wat doet de lokale politiek aan de crisis?
Huizenmarkt #44: We waar we vrolijk van baan wisselen
Huizenmarkt #45: Bevinden we ons in het oog van de storm?
Huizenmarkt #46: Waar de hippies het nog niet kunnen
Huizenmarkt deeltje 47: Waar de prijzen 50% dalen
Huizenmarkt #48: Waar de HRA-beperking in zicht is
Huizenmarkt #49: Afschaffen HRA? Huizenprijs -13%!
huizenmarkt #50: Jubileum uitgave
Huizenmarkt deeltje 51: -51% wordt gehaald. Let maar op!!!!
Huizenmarkt # 52: Waar de politieke strijd losbarst?
Huizenmarkt #53: Het word in ieder geval een mooie zomer
huizenmarkt #54: Groene blaadjes aan de bomen
Huizenmarkt deel 55: EU wil de sociale huursector beperken
Huizenmarkt #56: Rabo ziet ´t helemaal zitten.
Huizenmarkt #57: waar de prijs harder daalt dan de euro
Huizenmarkt #58: Duizenden gaan in de problemen komen

Op verzoek:

Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
pi_82322377
De laatste zinvolle post:
quote:
Op vrijdag 4 juni 2010 11:49 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Ik snap dat hij vanuit de belangen van de projectontwikkelaars praat, maar:
-"achterblijvende kredietverschaffing"? Hoezo dat? Moeten banken MEER uitlenen aan mensen die een hypotheek willen? De bouwers laten over het algemeen de kopers deels vooraf betalen, dus waarom zouden ze dan meer krediet nodig hebben?
-"garantiesysteem verruimen"? De NHG (Nationale Hypotheek Garantie) is pas enorm verruimd.
"kredieten aan woningcorporaties om te bouwen"? De woningcorporaties hebben bij elkaar 25 miljard in kas (lees: beleggingen)! Ruim voldoende om zeker een kwart miljoen huizen te bouwen. Waarom zouden ze krediet nodig hebben? Laat ze het geld dat ze hebben benutten, verbiedt ze (vanuit de overheid, tenslotte hebben woningcorporaties een speciale status) om zoveel reserves aan te houden, in een markt waar ze door woningnood nooit tekorten zullen hebben.
-"overdrachtsbelasting": die is alleen zo hoog geworden door de hoge huizenprijzen
-"verkoop van gemeentegrond": het blijft inderdaad raar dat "nieuwkomers" in de gemeente zich grofweg met een ton moeten inkopen, zodat de rest van de inwoners met 800 euro gemeentebelasting per jaar af kan
-"Brinkman vindt dat er een signaal moet worden afgegeven". Ik blijf er bij: de (rijks)overheid zou binnen een jaar een half miljoen kavels a 10.000 euro aan particulieren moeten verkopen, uiteraard met bouwvergunning, en met de eis dat er binnen 10 jaar een huis op staat. Zo niet, vervalt het kavel weer aan de Staat. Voordelen: 5 miljard meevaller voor de Staat, en een enorme opleving voor de bouwwereld, waarna ze openlijk kunnen gaan concurreren.
-"“Eenderde van de Nederlanse woningen stamt uit de tijd van de wederopbouw. Die woningen zijn niet meer van deze tijd en moeten echt vervangen worden of grootschalig gerenoveerd.” Onzin, die woningen hoeven helemaal niet "vervangen" te worden, er moeten woningen BIJ komen. En als er ooit voldoende woningen staan, dalen de woningen die echt niet meer van deze tijd zijn vanzelf enorm in prijs. Zie Duitsland, waar net over de grens hiervandaan oude huizen voor 30.000 euro verkocht worden. Dan is kopen + renoveren of slopen en nieuwbouw opeens een hele betaalbare optie! Niet als het huidige huis nog 200.000 euro opbrengt en nieuwbouw hetzelfde kost...
I'll sing you a lullaby.
  vrijdag 4 juni 2010 @ 12:02:36 #3
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_82322525
quote:
Op vrijdag 4 juni 2010 11:59 schreef xenobinol het volgende:
De laatste zinvolle post:
[..]
Tnx.
Voor de volledigheid: Dit slaat op een interview met Eelco Brinkman, belangenbehartiger van de bouwwereld.
censuur :O
pi_82322622
quote:
Op vrijdag 4 juni 2010 12:02 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Tnx.
Voor de volledigheid: Dit slaat op een interview met Eelco Brinkman, belangenbehartiger van de bouwwereld.
Die gedachte had ik ook
DAM vind je mening kennelijk zeer zinvol, hopelijk gaat er ook een stukje inspiratie vanuit
I'll sing you a lullaby.
pi_82326007
tvp
pi_82326476
Stem de overdrachtsbelasting weg!

(Campagne TVP)

[ Bericht 44% gewijzigd door Prutzenberg op 04-06-2010 13:55:06 ]
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
  vrijdag 4 juni 2010 @ 13:56:09 #7
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_82327216
Starterswoningen hebben nou net niets met overdrachtsbelasting te maken, daar zit voor zover ik weet gewoon BTW op.
pi_82328084
Ik ga D66 stemmen er moet fors meer gebouwd worden tegen fors lagere prijzen
I don't know if God exists, but it would be better for His reputation if He didn't.
Als de HEER zou mogen stemmen, dan is het zeer onwaarschijnlijk dat hij op het CDA zou stemmen
pi_82331197
quote:
Op vrijdag 4 juni 2010 14:13 schreef Bruno25 het volgende:
Ik ga D66 stemmen er moet fors meer gebouwd worden tegen fors lagere prijzen
Dan kun je beter SP stemmen, die willen de grondspeculanten aanpakken.
I'll sing you a lullaby.
pi_82332089
quote:
Op vrijdag 4 juni 2010 13:56 schreef RemcoDelft het volgende:
Starterswoningen hebben nou net niets met overdrachtsbelasting te maken, daar zit voor zover ik weet gewoon BTW op.
Klopt, ik kon even snel niets anders vinden.
Ik heb nog werk af te maken, hoe moeilijk het ook is op vrijdagmiddag.
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
pi_82332135
quote:
Op vrijdag 4 juni 2010 15:24 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Dan kun je beter SP stemmen, die willen de grondspeculanten aanpakken.
Ik denk dat de plannen van D66 iets realistischer zijn.
pi_82332185
quote:
Op vrijdag 4 juni 2010 13:56 schreef RemcoDelft het volgende:
Nieuwbouwwoningen. Starterswoningen hoeven natuurlijk geen nieuwbouwwoningen te zijn.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_82334955
quote:
Op vrijdag 4 juni 2010 15:48 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Nieuwbouwwoningen. Starterswoningen hoeven natuurlijk geen nieuwbouwwoningen te zijn.
En dan de uitgewoonde afdankertjes van de BB'ers overnemen voor een klein prijsje
I'll sing you a lullaby.
  zaterdag 5 juni 2010 @ 15:23:20 #14
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_82366483
quote:
Op vrijdag 4 juni 2010 15:48 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

I stand corrected, ik bedoelde inderdaad nieuwbouwwoningen.
pi_82369303
VVD´ers zijn hoog opgeleiden, logisch dus dat ze voor de HRA zijn
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_82373995
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 16:50 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
VVD´ers zijn hoog opgeleiden, logisch dus dat ze voor de HRA zijn
Iedere ziel die leningsubsidie krijgt van de overheid wil dat graag houden, dat snap ik, heeft niets met hoogopgeleid te maken
I don't know if God exists, but it would be better for His reputation if He didn't.
Als de HEER zou mogen stemmen, dan is het zeer onwaarschijnlijk dat hij op het CDA zou stemmen
pi_82376726
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 19:52 schreef Bruno25 het volgende:

[..]

Iedere ziel die leningsubsidie krijgt van de overheid wil dat graag houden, dat snap ik, heeft niets met hoogopgeleid te maken
Daartegen wil iedere ziel die nu langs de zijlijn staat graag voor een prikkie een huis.
Wie heeft de meeste zielen, denk je?
pi_82379107
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 21:29 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Daartegen wil iedere ziel die nu langs de zijlijn staat graag voor een prikkie een huis.
Wie heeft de meeste zielen, denk je?
We moeten 30 miljard bezuinigen, maar de VVD is er voor de grotere miljonairs en niet voor jouw

Heb je nova vrijdagavond gezien?
pi_82379469
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 22:48 schreef Bruno25 het volgende:

[..]

We moeten 30 miljard bezuinigen, maar de VVD is er voor de grotere miljonairs en niet voor jouw

Heb je nova vrijdagavond gezien?
O natuurlijk, hoe kon ik dat vergeten. Elke huizenbezitter is een miljonair, en die moeten aan het kruis
pi_82380117
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 23:00 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

O natuurlijk, hoe kon ik dat vergeten. Elke huizenbezitter is een miljonair, en die moeten aan het kruis
Aan het kruis hoeft men niet, maar het zijn wel de huizenbezitters die mee hebben gewerkt aan het opblazen van de zeepbel. Het lijkt mij dan ook redelijk dat zij meewerken aan het oplossen van het probleem. Daar zou jij toch een groot voorstander van moeten zijn?
I'll sing you a lullaby.
pi_82381141
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 23:00 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Nee, hun leningsubsidie inleveren
pi_82385151
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 23:20 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Aan het kruis hoeft men niet, maar het zijn wel de huizenbezitters die mee hebben gewerkt aan het opblazen van de zeepbel. Het lijkt mij dan ook redelijk dat zij meewerken aan het oplossen van het probleem. Daar zou jij toch een groot voorstander van moeten zijn?
ik zie anders dan jij geen probleem hoor. Prijzen stijgen, prijzen dalen. Hebben ze altijd gedaan, en zullen ze altijd doen. Hooguit zie ik het probleem dat mensen strontverwend zijn, en verwachten dat de gouden kippen hun mond invliegen, maar daarvoor niet de handen uit de mouwen willen steken. Ga een stukje reizen door de wereld, verbreed je perspectief tot voorbij je eigen straat. Dan leer je een hoop dingen waarderen die we in Nederland als vanzelfsprekend vinden.

Ik vind het prima als de hyptoheekrente aftrek gefaseerd wordt afgeschaft hoor, boeie, ik ga er persoonlijk van uit dat ik en alleen ik (en geen overheid, en ook niet iemand anders) verantwoordelijk is voor mijn eigen welzijn/welvaart. Ik schep er alleen geen genoegen in om de zaak te forceren, en zoveel mogelijk mensen in doffe ellende te laten storten. Sommige posters in deze topicreeks schijnen daar wel heel blij van te worden. Sorry, heb ik niet. Integendeel. Er is bovendien een heel verschil aan meewerken aan het oplossen van het probleem, of het probleem dumpen bij een beperkte groep (waar je natuurlijk zelf niet bijhoort, dat spreekt voor zich)

Maar het echte probleem los je daarmee imho niet op. Gebrek aan ambitie, wijzen naar iedereen, geen zelfreflectie, en geen relativerings- of incasseringsvermogen. Geen doorzettingsvermogen. Geen verantwoordelijkheid. Dat geldt zowel voor mensen die op hun vroeg twintigst vonden dat ze recht op dat droomhuis hadden, en zich tot hun nek in de schulden gestoken hebben zonder te willen nadenken laat staan accepteren van de consequenties (slaaf voor de rest van hun leven), maar ook voor degenen die vinden dat degenen die iets bereikt hebben vanzelfsprekend ook maar de rekening moeten oppikken voor een ander.

En de meeste huizen worden vanzelf goedkoper hoor. Laat de demografie haar werk maar doen. Moet je nog wel 10+ jaren geduld hebben. En niet te kieskeurig zijn, want gewilde locaties zullen altijd schaars en <i>relatief</i> duur blijven.
pi_82385152
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 23:58 schreef Bruno25 het volgende:

[..]

Nee, hun leningsubsidie inleveren
waarom leg je dan een link tussen VVD en miljonairs en HRA? En wat had ik moeten denken als ik de uitzending van NOVA gezien had (die ik dus niet gezien heb)? Vertel, licht ons de staar!
pi_82385179
Dat de VVD (en PVV) voor een HRA is vind ik persoonlijk zieltergend. Ik ben liberaal en zie de overheidsbemoeienis het liefst zo beperkt mogelijk en HRA past bij mij niet in dat plaatje. Ik zie ook werkelijk het probleem niet om de overheidsbemoeienis over een periode van 10 jaar terug te brengen, waarbij dan de volgende maatregelen worden genomen:
- overdrachtsbelasting jaaarlijks met 10% naar beneden
- de hoogte van het hypotheekbedrag waarover HRA wordt gegeven in 10 jaar naar 0
- huursubisdie in 10 jaar tijd met 10 per jaar afbouwen
- flankerend beleid waarbij de inkomsten/loonbelasting in 10 jaar verlaagd wordt zodat het besteedbaar inkomen van mensen gelijk blijft.

Dat had ik dus graag in een programma van een politieke partij tegengekomen. Maar goed het wordt mss tijd om zelf maar een liberale politieke partij op te richten.
pi_82385180
Als ik gokje mag doen, wat iets minder dan een gokje is, vermoed ik dat het volgende gaat gebeuren:
- max. aan hypotheek (1 mln)
- aftrekbaar tegen max. derde schijf (42%)

evt. later gecombineerd met een annuitaire afbouw van aftrek over dertig jaar.

Allemaal erg onschuldig knibbelen. Over een jaar of acht zien we dan wel weer verder.

Ik zou daarentegen liever een systeem van bouwsparen zoals ze dat bijv. in Duitsland hebben zien. Wat mensen stimuleert om niet direct alles te willen en eerst een financiele buffer op te bouwen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')