quote:Op vrijdag 4 juni 2010 11:49 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Ik snap dat hij vanuit de belangen van de projectontwikkelaars praat, maar:
-"achterblijvende kredietverschaffing"? Hoezo dat? Moeten banken MEER uitlenen aan mensen die een hypotheek willen? De bouwers laten over het algemeen de kopers deels vooraf betalen, dus waarom zouden ze dan meer krediet nodig hebben?
-"garantiesysteem verruimen"? De NHG (Nationale Hypotheek Garantie) is pas enorm verruimd.
"kredieten aan woningcorporaties om te bouwen"? De woningcorporaties hebben bij elkaar 25 miljard in kas (lees: beleggingen)! Ruim voldoende om zeker een kwart miljoen huizen te bouwen. Waarom zouden ze krediet nodig hebben? Laat ze het geld dat ze hebben benutten, verbiedt ze (vanuit de overheid, tenslotte hebben woningcorporaties een speciale status) om zoveel reserves aan te houden, in een markt waar ze door woningnood nooit tekorten zullen hebben.
-"overdrachtsbelasting": die is alleen zo hoog geworden door de hoge huizenprijzen
-"verkoop van gemeentegrond": het blijft inderdaad raar dat "nieuwkomers" in de gemeente zich grofweg met een ton moeten inkopen, zodat de rest van de inwoners met 800 euro gemeentebelasting per jaar af kan
-"Brinkman vindt dat er een signaal moet worden afgegeven". Ik blijf er bij: de (rijks)overheid zou binnen een jaar een half miljoen kavels a 10.000 euro aan particulieren moeten verkopen, uiteraard met bouwvergunning, en met de eis dat er binnen 10 jaar een huis op staat. Zo niet, vervalt het kavel weer aan de Staat. Voordelen: 5 miljard meevaller voor de Staat, en een enorme opleving voor de bouwwereld, waarna ze openlijk kunnen gaan concurreren.
-"“Eenderde van de Nederlanse woningen stamt uit de tijd van de wederopbouw. Die woningen zijn niet meer van deze tijd en moeten echt vervangen worden of grootschalig gerenoveerd.” Onzin, die woningen hoeven helemaal niet "vervangen" te worden, er moeten woningen BIJ komen. En als er ooit voldoende woningen staan, dalen de woningen die echt niet meer van deze tijd zijn vanzelf enorm in prijs. Zie Duitsland, waar net over de grens hiervandaan oude huizen voor 30.000 euro verkocht worden. Dan is kopen + renoveren of slopen en nieuwbouw opeens een hele betaalbare optie! Niet als het huidige huis nog 200.000 euro opbrengt en nieuwbouw hetzelfde kost...
Tnx.quote:
Die gedachte had ik ookquote:Op vrijdag 4 juni 2010 12:02 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Tnx.
Voor de volledigheid: Dit slaat op een interview met Eelco Brinkman, belangenbehartiger van de bouwwereld.
Dan kun je beter SP stemmen, die willen de grondspeculanten aanpakken.quote:Op vrijdag 4 juni 2010 14:13 schreef Bruno25 het volgende:
Ik ga D66 stemmen er moet fors meer gebouwd worden tegen fors lagere prijzen
Klopt, ik kon even snel niets anders vinden.quote:Op vrijdag 4 juni 2010 13:56 schreef RemcoDelft het volgende:
Starterswoningen hebben nou net niets met overdrachtsbelasting te maken, daar zit voor zover ik weet gewoon BTW op.
Ik denk dat de plannen van D66 iets realistischer zijn.quote:Op vrijdag 4 juni 2010 15:24 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Dan kun je beter SP stemmen, die willen de grondspeculanten aanpakken.
Nieuwbouwwoningen. Starterswoningen hoeven natuurlijk geen nieuwbouwwoningen te zijn.quote:Op vrijdag 4 juni 2010 13:56 schreef RemcoDelft het volgende:
Starterswoningen hebben nou net niets met overdrachtsbelasting te maken, daar zit voor zover ik weet gewoon BTW op.
En dan de uitgewoonde afdankertjes van de BB'ers overnemen voor een klein prijsjequote:Op vrijdag 4 juni 2010 15:48 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Nieuwbouwwoningen. Starterswoningen hoeven natuurlijk geen nieuwbouwwoningen te zijn.
I stand corrected, ik bedoelde inderdaad nieuwbouwwoningen.quote:Op vrijdag 4 juni 2010 15:48 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Nieuwbouwwoningen. Starterswoningen hoeven natuurlijk geen nieuwbouwwoningen te zijn.
Iedere ziel die leningsubsidie krijgt van de overheid wil dat graag houden, dat snap ik, heeft niets met hoogopgeleid te makenquote:Op zaterdag 5 juni 2010 16:50 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
VVD´ers zijn hoog opgeleiden, logisch dus dat ze voor de HRA zijn
Daartegen wil iedere ziel die nu langs de zijlijn staat graag voor een prikkie een huis.quote:Op zaterdag 5 juni 2010 19:52 schreef Bruno25 het volgende:
[..]
Iedere ziel die leningsubsidie krijgt van de overheid wil dat graag houden, dat snap ik, heeft niets met hoogopgeleid te maken
We moeten 30 miljard bezuinigen, maar de VVD is er voor de grotere miljonairs en niet voor jouwquote:Op zaterdag 5 juni 2010 21:29 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Daartegen wil iedere ziel die nu langs de zijlijn staat graag voor een prikkie een huis.
Wie heeft de meeste zielen, denk je?
O natuurlijk, hoe kon ik dat vergeten. Elke huizenbezitter is een miljonair, en die moeten aan het kruisquote:Op zaterdag 5 juni 2010 22:48 schreef Bruno25 het volgende:
[..]
We moeten 30 miljard bezuinigen, maar de VVD is er voor de grotere miljonairs en niet voor jouw
Heb je nova vrijdagavond gezien?
Aan het kruis hoeft men niet, maar het zijn wel de huizenbezitters die mee hebben gewerkt aan het opblazen van de zeepbel. Het lijkt mij dan ook redelijk dat zij meewerken aan het oplossen van het probleem. Daar zou jij toch een groot voorstander van moeten zijn?quote:Op zaterdag 5 juni 2010 23:00 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
O natuurlijk, hoe kon ik dat vergeten. Elke huizenbezitter is een miljonair, en die moeten aan het kruis
Nee, hun leningsubsidie inleverenquote:Op zaterdag 5 juni 2010 23:00 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
O natuurlijk, hoe kon ik dat vergeten. Elke huizenbezitter is een miljonair, en die moeten aan het kruis
ik zie anders dan jij geen probleem hoor. Prijzen stijgen, prijzen dalen. Hebben ze altijd gedaan, en zullen ze altijd doen. Hooguit zie ik het probleem dat mensen strontverwend zijn, en verwachten dat de gouden kippen hun mond invliegen, maar daarvoor niet de handen uit de mouwen willen steken. Ga een stukje reizen door de wereld, verbreed je perspectief tot voorbij je eigen straat. Dan leer je een hoop dingen waarderen die we in Nederland als vanzelfsprekend vinden.quote:Op zaterdag 5 juni 2010 23:20 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Aan het kruis hoeft men niet, maar het zijn wel de huizenbezitters die mee hebben gewerkt aan het opblazen van de zeepbel. Het lijkt mij dan ook redelijk dat zij meewerken aan het oplossen van het probleem. Daar zou jij toch een groot voorstander van moeten zijn?
waarom leg je dan een link tussen VVD en miljonairs en HRA? En wat had ik moeten denken als ik de uitzending van NOVA gezien had (die ik dus niet gezien heb)? Vertel, licht ons de staar!quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |