Herstel van de woningmarkt is in de maak, de zeepbel loopt weer wat verder leegquote:Strengere NHG-regels voor vooral lagere inkomens
Met ingang van 1 januari gaat het maximale bedrag, dat consumenten kunnen lenen voor een hypotheek met Nationale Hypotheekgarantie (NHG), voor alle inkomens omlaag. Vooral woningkopers met een inkomen tot ongeveer 23.000 euro kunnen straks een minder hoge hypotheek afsluiten.
De Stichting Waarborgfonds Eigen Woningen, die verantwoordelijk is voor de NHG, verlaagt per 1 januari op advies van het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (NIBUD) de woonquote. De woonquote is het deel van het inkomen dat woningkopers maximaal mogen uitgeven aan hypotheeklasten.
De verlaging raakt vooral woningkopers met een inkomen tot 23.000 euro. De woonquote voor deze groep werkenden gaat met 2,4 procent tot 8,2 procent omlaag. Zij mogen straks een minder groot deel van hun inkomen 'verwonen'.
De kopers van een woning op erfpachtgrond worden ook getroffen door de strengere regels. Tot 1 januari wordt de erfpachtcanon afgetrokken van het inkomen. Straks telt de canon mee bij de financieringslast van de woning. Woningkopers kunnen door deze nieuwe berekening minder lenen.
bron: NVM
In sommige gemeenten begint men het te begrijpen.... nu BB'ers en andere parasieten hun huis afgeleefde woning niet meer verkocht krijgen voor een premiumprijs rest er nog maar 1 optie nl. bouwen voor mensen die nog geen huis hebbenquote:Hoop voor starters op de woningmarkt in gemeente Noordenveld
NOORDENVELD - Er is hoop voor starters op de woningmarkt in de gemeente Noordenveld. Jarenlang is er niet gebouwd voor deze groep. Voor de PvdA aanleiding om met een uitgewerkt plan te komen voor de bouw van zevenhonderd huizen tot 2030.
De helft hiervan, 350 woningen, zou er tussen nu en 2015 moeten staan. De gemeenteraad en het college zijn enthousiast. PvdA-raadslid Alex Wekema weet zeker dat de zevenhonderd huizen echt nodig zijn. Naast de geplande woningen op voormalig camping Het Beukenhof in Roden hoopt Wekema dat ook op het Oosterveld in Norg snel kan worden begonnen met de bouw.
Bron: RTV Drenthe
Misschien dat iemand ook nog wat goed nieuws voor de verkopers kan postenquote:'Helft ouderen verhuist pas bij verkoop huidige woning'
Uitgegeven: 09-11-2010
Op de Nederlandse woningmarkt anno 2010 is het aantal verhuizingen tot een dieptepunt gedaald. Onderzoeksbureau WoonKennis heeft woningzoekenden met een voorkeur voor een koopwoning gevraagd wat hen kan verleiden tot een aankoop.
Eenderde noemt de beschikbaarheid van een betaalbare woning die aan hun wensen voldoet. Drie op de tien wil eerst de huidige woning verkocht hebben. Onder 55-plussers noemt zelfs de helft de verkoop van de huidige woning als eis voordat een nieuwe aankoop wordt gedaan. Dit en meer blijkt uit het WoonKennis Jaarrapport 2010/2011 Doorstroming op de woningmarkt'.
Dalende huizenprijzen en een stokkende doorstroming tekenen de huidige woningmarkt. Toch lijkt het voor huurders een gunstige tijd om een woning te kopen. Het is momenteel een vragersmarkt, waarbij er ruimte is voor scherpe biedingen en aanvullende eisen. Toch schrikken huurders terug voor een woningaankoop. Woningeigenaren die willen verhuizen zitten logischerwijs vooral met hun huidige woning in hun maag.
Welke maatregelen brengen weer beweging in de woningmarkt? De woonconsument is gevraagd naar maximaal drie maatregelen die hem zouden kunnen overhalen tot het doen van een woningaankoop. De vraag is gesteld aan degenen die een voorkeur hebben voor een koopwoning bij de volgende verhuizing, of bij een verhuizing een koopwoning niet uitsluiten.
bron: vastgoed journaal
Goede nieuws? Blijkbaar 1/3 van de mensen koopt niet vanwege de prijs, ofwel je prijs fatsoenlijk maken zou dus logischerwijs tot verkoop moeten leiden.quote:Op dinsdag 9 november 2010 15:39 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Misschien dat iemand ook nog wat goed nieuws voor de verkopers kan posten
Mijn vrouw is onze huurwoning zat. En ze heeft een dure smaak.quote:Op dinsdag 9 november 2010 15:39 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Misschien dat iemand ook nog wat goed nieuws voor de verkopers kan posten
Om de een of andere reden zijn veel verkopers nog niet tot die conclusie gekomen.quote:Op dinsdag 9 november 2010 15:47 schreef inXs het volgende:
Goede nieuws? Blijkbaar 1/3 van de mensen koopt niet vanwege de prijs, ofwel je prijs fatsoenlijk maken zou dus logischerwijs tot verkoop moeten leiden.
Dat is of goed nieuws voor een huisverkoper of goed nieuws voor de scheidingsadvocaatquote:Op dinsdag 9 november 2010 15:51 schreef Prutzenberg het volgende:
Mijn vrouw is onze huurwoning zat. En ze heeft een dure smaak.
Hear... hear...quote:Op dinsdag 9 november 2010 16:20 schreef Bayswater het volgende:
Aantal gedwongen veilingen ligt in de eerste 9 maanden van 2010 lager dan de eerste 9 maanden van 2009 (bron Kadaster). Herstel is aanstaande, enige is dat de consument iets meer zekerheid moet krijgen (zet hem op Ger! ) en de geldverstrekkers iets meer ruimte op de kapitaalmarkt. Dat gaat wel lukken met dit kabinet en vervolgens struikelen de kopers weer over elkaar heen.
quote:Banken weten met nieuwe truc executies te vermijden
Door: Mathijs Rotteveel
Kunt u daar even tekenen? Banken doen alles om hun uitgeleende hypotheekgeld terug te krijgen. Hun nieuwste truc: de onherroepelijke volmacht.
Het lijkt wel of de bankiers met zijn allen op een symposium zijn geweest waar ze dit instrument hebben uitgevonden. Hettie Schuring van De Sociale Raadsvrouw werkt al acht jaar in de schuldhulp. Als werknemers te maken krijgen met een loonbeslag, worden ze door hun werkgever naar haar doorgestuurd. In die acht jaar was ik nooit een onherroepelijke volmacht tot verkoop tegengekomen. Maar in de laatste drie weken heb ik er vijf onder ogen gehad.
De banken gebruiken de volmachten volgens Schuring om huiseigenaren in financiėle problemen verder onder druk te zetten. Die mensen hebben vaak niet zoveel keuze meer: of een executieverkoop en de schuldsanering in of een betalingsregeling treffen met hun bank. Dat laatste heeft natuurlijk de voorkeur, maar dat doen banken nu vaak alleen als hun klanten daarbij ook zon volmacht tekenen.
Met een volmacht kan de bank beslissen wanneer het huis in de verkoop gaat en vaak ook tegen welke prijs. Ze kunnen er executieveilingen, die vaak weinig opbrengen, mee voorkomen. Ze presenteren het als de ideale oplossing voor alle problemen, zegt Schuring. Ze melden dat het huis dan niet openbaar geveild hoeft te worden en dat de bank verder alles regelt. Dat klinkt natuurlijk goed. Vervolgens deinzen ze er niet voor terug alsnog loonbeslag te leggen. Dan krijgt de bank zijn geld wel, maar lukt het de schuldenaar niet meer andere schuldeisers af te betalen.
Het grote nadeel van de volmacht vertellen de banken er vaak niet bij: als de bank zeggenschap heeft over de verkoop van je huis, kom je niet in aanmerking voor de schuldhulpverlening. Schuring: Om daar aanspraak op te maken, is het bij overwaarde nodig je huis te verkopen, bijvoorbeeld op een executieveiling. Die schuldhulpverlening is geen pretje, maar helpt je wel in drie jaar van je schulden af. Dat lukt dan niet meer. Je bent aan je bank overgeleverd.
Ook notaris Hans Erkamp van Erkamp Van Leersum Notarissen te Alkmaar waarschuwde zijn collegas al voor de volmachten. Mensen die zon volmacht tekenen, zitten vaak zwaar in de problemen, zegt hij. Notarissen moeten hen dus goed uitleggen waar ze aan beginnen, want ze gaan wel het verkooptraject in. Ik heb gezien dat de volmachten worden gebruikt als extra pressiemiddel. Daar wil ik als notaris niet mee geassocieerd worden. Ook de Koninklijke Notariėle Beroepsvereniging (KNB) deed een waarschuwing de deur uit.
Erkamp ziet dat de banken zich de kritiek op hun werkwijze hebben aangetrokken. Er is nu een minimumverkoopprijs in de volmacht opgenomen en ze zijn van beperkte duur. Volgens Schuring zijn dit slechts marginale verbeteringen. De Nederlandse Vereniging van Banken gaf gisteren geen commentaar.
bron: de Pers
Nogal overdreven hoor.quote:Op dinsdag 9 november 2010 16:32 schreef xenobinol het volgende:
Alles.... maar dan ook alles.... om de prijzen hoog te houden, al moeten we mensen laten verhongeren, ze onterecht op straat zetten, het vastgoedfascisme kent geen grenzen.
Zekers niet... banken worden heel naar als je niet meer kan betalen, betalen.quote:
Je weet het altijd wel mooi te brengen.quote:Op dinsdag 9 november 2010 16:36 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Zekers niet... banken worden heel naar als je niet meer kan betalen, betalen.
Dan verandert die leuke vriendelijke tune van de rabo ineens in het geronk van een motorzaag waarmee desnoods je organen geoogst worden voor het voldoen van de schulden.
Hettie Schuring ?? Dat is nog eens een bron van allure.quote:Hettie Schuring van De Sociale Raadsvrouw werkt al acht jaar in de schuldhulp.
Thanksquote:Op dinsdag 9 november 2010 16:43 schreef Sjabba het volgende:
Je weet het altijd wel mooi te brengen.
Weet ik... maar volgens Dino is dat allemaal onzin, rabo heeft geen problemenquote:Alleen is de Rabobank nog wel 1 van de vriendelijkere banken, zelfs als je niet kan betalen.
Maar die banken hebben toch ook een verantwoordelijkheid... die moeten toch niet zomaar iedereen een grote zak geld geven? Dat zou wel heel onverstandig wezen.... verleidelijk.... maar onverstandig.quote:Uiteraard moet je wel zelf je best doen. Zoals je zelf zegt, je moet niet boven je stand leven en misbruik maken van de faciliteiten die een bank biedt.
Dat is vrij logisch... als je meer aanbod krijgt wordt je kritischer. Ga maar eens naar de MM (niet mij winkel trouwens) door het grote aanbod word je kritisch... zo werkt dat nu eenmaal.quote:Wat ik vooral verbazend vind ik dat de mensen die nu een woning zoeken door het grote aanbod alleen maar kieskeuriger worden. Uiteraard je goed recht om kritisch te zijn maar sommige zijn helemaal doorgeslagen.
Zitten de BB'ers op school voor een bijschollingscursus? Het werd tijdquote:Zelfde generatie die op school een opleiding doen voor 1 of ander raar vak waarvan ze denken dat het leuk is maar in werkelijkheid valt het echte werken ineens erg tegen want dat zijn geen leuke studie-opdrachtsen maar gewoon realiteit.
generatie-verwend zal ik ze maar noemen.
Dus is het meteen minder waard? Van Ger (Pinokkio) Hukker slik jij soms alles?quote:Op dinsdag 9 november 2010 16:54 schreef Bayswater het volgende:
Hettie Schuring ?? Dat is nog eens een bron van allure.
zegt de junior accountmanager van Rabobank Dronten - Noordoost weer wat anders dan? ;-)quote:Op dinsdag 9 november 2010 16:55 schreef xenobinol het volgende:
Weet ik... maar volgens Dino is dat allemaal onzin, rabo heeft geen problemen
Aaah.... ik dacht al... ik lok hem even uit zijn schuilplaatsquote:Op dinsdag 9 november 2010 17:13 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
zegt de junior accountmanager van Rabobank Dronten - Noordoost weer wat anders dan? ;-)
Ben je er inmiddels al achter waarom een lokale rabobank medewerker volstrekt geen weet heeft van bijzonder beheer t.a.v. hypotheken?
Ger is natuurlijk een held, de man die in zijn eentje de huizenmarkt overeind houdt totdat er betere tijden aanbreken.quote:Op dinsdag 9 november 2010 16:58 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Dus is het meteen minder waard? Van Ger (Pinokkio) Hukker slik jij soms alles?
Ik moet toegeven.... hij houdt 'the spirit' erin... misschien moeten we hem bondscoach maken van het Nederlandse elftalquote:Op dinsdag 9 november 2010 17:24 schreef Bayswater het volgende:
Ger is natuurlijk een held, de man die in zijn eentje de huizenmarkt overeind houdt totdat er betere tijden aanbreken.
Aha...quote:Op dinsdag 9 november 2010 17:22 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Aaah.... ik dacht al... ik lok hem even uit zijn schuilplaats![]()
Als ik hem of haar zie zal ik de vraag meteen even stellen, mits hij of zij nog een baan heeft
dan nomineer ik jou voor het gehandicaptenelftalquote:Op dinsdag 9 november 2010 17:27 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Ik moet toegeven.... hij houdt 'the spirit' erin... misschien moeten we hem bondscoach maken van het Nederlandse elftal
Ik denk niet dat zij overweg kunnen met mijn pessimisme, tenzij je wilt dat ze zich voor de trein 'werpen'quote:Op dinsdag 9 november 2010 17:39 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
dan nomineer ik jou voor het gehandicaptenelftal
Maak je geen zorgen. Het is nog steeds makkelijker om een financiering voor een woning te krijgen dan voor een advocaat.quote:Op dinsdag 9 november 2010 16:14 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Dat is of goed nieuws voor een huisverkoper of goed nieuws voor de scheidingsadvocaat
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |