Euh , met het gevaar om hier een filosofie-topic van te maken: het weegt allebei evenveel, maar waarschijnlijk is het lood meer waard.quote:Op vrijdag 23 juli 2010 14:05 schreef eleusis het volgende:
Wat weegt meer? Een kilo lood of een kilo veren?
Niet als het dodoveren zijnquote:Op vrijdag 23 juli 2010 14:08 schreef Krantenman het volgende:
[..]
Euh , met het gevaar om hier een filosofie-topic van te maken: het weegt allebei evenveel, maar waarschijnlijk is het lood meer waard.
Ik vraag me af of er nog wel iets over huizen te zeggen valt, wat hier nog niet gezegd is...quote:Op vrijdag 23 juli 2010 14:20 schreef RemcoDelft het volgende:
Even volgen, in de hoop dat het over huizen gaat i.p.v. veertjes.
Jij wilt de overdrachtsbelasting weghebben en de HRA behouden? Er is niets mis mee als "de markt" een dreun krijgt. En ik mis het belangrijkste in je lijstje: zorg voor bouwkavels voor particulieren.quote:Op vrijdag 23 juli 2010 14:24 schreef Hanoying het volgende:
Maar om even on topic te gaan, de kosten van de HRA in huidige vorm rijzen de pan uit en de huidige regelgeving is "niet sustainable"
Mijn advies:
Behoudt de HRA maar:Beperk de hypotheekconstructies tot één vorm: annuitair. Hierdoor heeft een beginnend lener veel voordeel van de HRA maar neemt het HRA voordeel gedurende de looptijd af en wordt eveneens aflossen gestimuleerd. win-win, je stimuleert starters en maakt de regeling toch veel betaalbaarder Om te zorgen dat de markt geen dreun krijgt als gevolg van lagere hypotheekverstrekking (annuitair = iets minder lenen) dient de overdrachtsbelasting te worden afgeschaft Alle overige marktverstorende onzin wordt eveneens afgeschaft, geen startersleningen en dergelijk.
Op deze manier vallen er geen keiharde klappen op de markt (moet je ook helemaal niet willen), wordt het zwaartepunt van de HRA voor de verandering gelegd waar het het meeste nut heeft (begin van de looptijd) en wordt de hele regeling betaalbaarder.
Lofuitingen en instemmende reacties gaarne onder de streep:
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Met die bouwkavels kom je natuurlijk aan een wens van veel mensen tegemoed, maar wat los je er concreet mee op? Je kan ook een projectontwikkelaar een nieuwe wijk uit de grond laten stampen.quote:Op vrijdag 23 juli 2010 14:28 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Jij wilt de overdrachtsbelasting weghebben en de HRA behouden? Er is niets mis mee als "de markt" een dreun krijgt. En ik mis het belangrijkste in je lijstje: zorg voor bouwkavels voor particulieren.
De HRA is een vervelend onding maar hem afschaffen ligt nu eenmaal gevoelig en kan niet in één keer.quote:Op vrijdag 23 juli 2010 14:28 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Jij wilt de overdrachtsbelasting weghebben en de HRA behouden? Er is niets mis mee als "de markt" een dreun krijgt. En ik mis het belangrijkste in je lijstje: zorg voor bouwkavels voor particulieren.
over politiek, voetbal en de huizenmarkt is altijd wel te neuzelenquote:Op vrijdag 23 juli 2010 14:22 schreef eleusis het volgende:
[..]
Ik vraag me af of er nog wel iets over huizen te zeggen valt, wat hier nog niet gezegd is...
Het niet afschaffen van de HRA ligt bij mij nog veel gevoeligerquote:Op vrijdag 23 juli 2010 14:44 schreef Hanoying het volgende:
De HRA is een vervelend onding maar hem afschaffen ligt nu eenmaal gevoelig en kan niet in één keer.
Dat het minder hard drukt op de begroting is de vraag nog maar, als er enkel nog maar annuitaire hypotheken mogen worden uitgegeven gaat de rente onherroepelijk omhoog. Of dacht jij dat banken genoegen gaan nemen met minder inkomsten? De overdrachtsbelasting afschaffen maar de HRA wel in stand houden is ondenkbaar in een tijd dat er fors bespaard moet worden imho. Weet je wat.... we bestrijden de crisis door gewoon iedereen een ton te geven, geen gezeik iedereen rijkquote:Bovendien zou hij helemaal niet zo op de begroting drukken als er geen constructies als spaarhypotheken en aflossingsvrije hypotheken waren. Als alle nieuwe hypotheken simpelweg annuitaire hypotheken betreffen dan wordt het HRA voordeel voor elke koper met de tijd automatisch minder. Het beperken van hypotheekvormen in combinatie met een vermindering van de overdrachtsbelasting is prima verkoopbaar naar de samenleving, het maakt de hele markt een stuk doorzichtiger en dat vinden veel burgers zelfs prettig.
Ik ben niet per se een tegenstander van overheidsbemoeienis, ik ben het niet eens met de doelstellingen die de overheid momenteel voor ogen heeft nl. zo veel mogelijk geld binnen harken.quote:Meer particuliere bouwkavels is iets waar je over kan praten. Zelf ben ik ook geen fan van een overheid die bepaald hoe je al dan niet moet wonen en hoe je huis er uit moet zien. Plaats goede kaders en laat binnen nieuwbouwprojecten de markt en het individu zelf meer vrijheid, lijkt me niets mis mee.
QFTquote:Op vrijdag 23 juli 2010 14:46 schreef Hanoying het volgende:
[..]
over politiek, voetbal en de huizenmarkt is altijd wel te neuzelen
We hebben de afgelopen decennia wel gezien dat projectontwikkelaars uitsluitend voor zichzelf bezig zijn. Lijkt me een goede reden om die lui buitenspel te zetten.quote:Op vrijdag 23 juli 2010 14:40 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Met die bouwkavels kom je natuurlijk aan een wens van veel mensen tegemoed, maar wat los je er concreet mee op? Je kan ook een projectontwikkelaar een nieuwe wijk uit de grond laten stampen.
Precies. En het lijkt me nog steeds mogelijk om, tegen fatsoenlijke prijzen, zeer snel enkele honderdduizenden kavels aan de man te brengen. Ik vrees alleen dat de politiek dit nooit zal doen.quote:Op vrijdag 23 juli 2010 14:44 schreef Hanoying het volgende:
[..]
Plaats goede kaders en laat binnen nieuwbouwprojecten de markt en het individu zelf meer vrijheid, lijkt me niets mis mee.
Waarom zou de rente omhoog gaan bij annuitaire hypotheken? Aan een annuitaire hypotheek is prima te verdienen en het risico bij een annuitaire hypotheek is niet groter dan bij een andere vorm, eerder kleiner aangezien de executiewaarde al snel de waarde van de hypotheek overstijgt. Er zullen zat banken zijn die ze tegen een schappelijke rente willen aanbieden, blijken die afwezig dan moeten we even een telefoontje plegen met mevrouw Nelie Smit Kroes.quote:Op vrijdag 23 juli 2010 14:59 schreef xenobinol het volgende:
Dat het minder hard drukt op de begroting is de vraag nog maar, als er enkel nog maar annuitaire hypotheken mogen worden uitgegeven gaat de rente onherroepelijk omhoog. Of dacht jij dat banken genoegen gaan nemen met minder inkomsten? De overdrachtsbelasting afschaffen maar de HRA wel in stand houden is ondenkbaar in een tijd dat er fors bespaard moet worden imho. Weet je wat.... we bestrijden de crisis door gewoon iedereen een ton te geven, geen gezeik iedereen rijk![]()
Mogelijk misschien wel maar je helpt er de woningmarkt behoorlijk mee om zeep. De vraag is of je dit moet willen.quote:Op vrijdag 23 juli 2010 15:00 schreef RemcoDelft het volgende:
Precies. En het lijkt me nog steeds mogelijk om, tegen fatsoenlijke prijzen, zeer snel enkele honderdduizenden kavels aan de man te brengen. Ik vrees alleen dat de politiek dit nooit zal doen.
Wat noem je in deze context "de woningmarkt"? Hoge prijzen door tekorten? Die help je inderdaad om zeep.quote:Op vrijdag 23 juli 2010 15:23 schreef Hanoying het volgende:
[..]
Mogelijk misschien wel maar je helpt er de woningmarkt behoorlijk mee om zeep. De vraag is of je dit moet willen.
De overheid moet de markt niet al te zeer manipuleren. Niet door startersleningen en dergelijk maar ook niet door het plotseling op de markt dumpen van honderdduizenden bouwkavels (of honderdduizenden oude huurwoningen for that matter).quote:Op vrijdag 23 juli 2010 15:32 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Wat noem je in deze context "de woningmarkt"? Hoge prijzen door tekorten? Die help je inderdaad om zeep.
De beschikbaarheid van huizen daarentegen wordt veel gunstiger. En dat lijkt me wel degelijk iets wat je moet willen. Tenslotte wordt de markt uiteindelijk pas weer gezond als er geen tekorten meer zijn.
Ja... dat moet je willen, dat wil men toch eigenlijk met alles? Jaar op jaar hebben politici gepocht met cijfers om de koopkracht te verbeteren. Nou... als je de koopkracht wilt verbeteren moet je huizen goedkoper maken. Ik hoor ook niemand protesteren als auto, televisies en vakantie's goedkoper worden (behalve de verkopers). Het probleem zit hem dan ook aan de kant van de verkopers, het is zelfs bijzonder hypocriet te noemen als je voorstander bent van het goedkoper kunnen kopen van goederen maar dit voor de woningmarkt onwenselijk achtquote:Op vrijdag 23 juli 2010 15:23 schreef Hanoying het volgende:
Mogelijk misschien wel maar je helpt er de woningmarkt behoorlijk mee om zeep. De vraag is of je dit moet willen.
Mmm... heb jij de overheid wel eens een import quota zien invoeren voor auto's en televisies? Een wet aangenomen die bepaald hoe vaak je met vakantie mag? Laat het aan de markt over.... dat is toch wat alle 'liberalen' van de daken schallen?quote:Op vrijdag 23 juli 2010 15:44 schreef Hanoying het volgende:
De overheid moet de markt niet al te zeer manipuleren. Niet door startersleningen en dergelijk maar ook niet door het plotseling op de markt dumpen van honderdduizenden bouwkavels (of honderdduizenden oude huurwoningen for that matter).
Dus... je mag je laten afschepen met een appartement en als je wat meer dan gemiddeld verdient.... dan heb je misschien zelfs wel recht op een eenvoudig huisje...quote:Die "enorme tekorten" vallen immers op zich toch wel mee? Met een modaal inkomen en zonder spaargeld kan je al een prima appartement kopen, met iets meer dan modaal reeds een eenvoudig huis. Vervolgens kan je na een jaar of tien doorschuiven naar een grotere woning en na nog eens tien jaar nogmaals.
quote:Tsja.. Als je minder dan modaal verdient en geen spaargeld hebt dan kun je niet instappen op de kopersmarkt maar moet je uberhaupt willen dat mensen met een salaris van 1200 euro netto en 0,0 spaargeld een eigen huis kopen?
Als een product minder oplevert voor de bank dan verhogen ze gewoon de marge om een gelijkwaardig inkomen te krijgen. Of denk jij dat ze in kleine kantoorpanden zich gaan huisvesten of het personeelsbestand gaan halveren?quote:Op vrijdag 23 juli 2010 15:20 schreef Hanoying het volgende:
Waarom zou de rente omhoog gaan bij annuitaire hypotheken? Aan een annuitaire hypotheek is prima te verdienen en het risico bij een annuitaire hypotheek is niet groter dan bij een andere vorm, eerder kleiner aangezien de executiewaarde al snel de waarde van de hypotheek overstijgt. Er zullen zat banken zijn die ze tegen een schappelijke rente willen aanbieden, blijken die afwezig dan moeten we even een telefoontje plegen met mevrouw Nelie Smit Kroes.
Jij beweert dat de te snelle afschaffing van de HRA schadelijk is voor de economie, nou dan geef je toch iedereen een ton!quote:Hoe bedoel je "we geven iedereen een ton, iedereen rijk".
Ik snap best dat je de HRA niet abrupt kan stopzetten voor lopende gevallen, maar waarom schaffen we hem niet direct af voor alle nieuwe gevallen? Jij vind dat onwenselijk... want dan dalen de prijzen... maar leg mij toch eens uit wat daar zo verkeerd aan is?quote:De overdrachtsbelasting wordt verminderd tot een procent of twee maar tegelijkertijd worden HRA zuigende hypotheekconstructies per direct afgeschaft. Op termijn is dit effect positief en bespaart het de overheid gewoon geld. Overigens kan je daarnaast ook nog best opnemen dat de maximale aftrekbaarheid van 52 % naar 32 % wordt gebracht over een periode van 20 jaar te beginnen in 2015, als je het voldoende uitsmeert dan is er vrijwel niemand die er last van heeft en krijg je dit probleemloos door de kamer en langs de kiezer.
Ik val midden in de discussie dus weet niet wat jouw mening hierover is, maar de HRA is toch juist een überactie van de overheid om de markt te manipuleren? Het heeft in ieder geval de prijzen in de huizenmarkt ernstig verstoord.quote:Op vrijdag 23 juli 2010 15:44 schreef Hanoying het volgende:
[..]
De overheid moet de markt niet al te zeer manipuleren. Niet door startersleningen en dergelijk maar ook niet door het plotseling op de markt dumpen van honderdduizenden bouwkavels (of honderdduizenden oude huurwoningen for that matter).
[...]
Precies... en voor nieuwe hypotheken kan dat ook per direct. Maar dan komt er iets om de hoek kijken waar Hanoying grote moeite mee heeft... nl. dalende prijzen. In feite is Hanoying dus wel voor overheidsbemoeienis indien dit de prijsstelling weet te handhaven. Ik vind dat vrij tegenstrijdig, maar het verbaasd mij niets... ook bij onze 'liberale' partij de VVD genaamd zie je dit tegenstrijdige gedrag.quote:Op vrijdag 23 juli 2010 16:03 schreef SemperSenseo het volgende:
Jij schrijft dat de overheid moet de markt niet al te zeer manipuleren. Zeker mee eens, dus de HRA moet dan ook snel afgebouwd worden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |