Verwacht er niet te veel van. Het zit er niet in, dus het komt er niet uit...quote:Op woensdag 26 januari 2011 13:29 schreef de_ier het volgende:
[..]
Echt, ik heb de tijd genomen om dat grafiekje in elkaar te zetten omdat ik dacht dat men interesse zou hebben in de huisprijzen in een andere Europees land waar er in de jaren 90 en 00 een flinke stijging is geweest... en dan krijg ik zo'n oneliner voor terug.
Klinkt logisch...quote:Op woensdag 26 januari 2011 14:38 schreef huizenmarkt-zeepbel.nl het volgende:
[..]
Verwacht er niet te veel van. Het zit er niet in, dus het komt er niet uit...
Ach, in dit topic schijt alles op iedereen.quote:Op woensdag 26 januari 2011 13:29 schreef de_ier het volgende:
[..]
Echt, ik heb de tijd genomen om dat grafiekje in elkaar te zetten omdat ik dacht dat men interesse zou hebben in de huisprijzen in een andere Europees land waar er in de jaren 90 en 00 een flinke stijging is geweest... en dan krijg ik zo'n oneliner voor terug.
Je vergeet alleen dat een hoop van die economische groei werd veroorzaakt door de huizenmarktzeepbel. Hoe gaat de kwakkelende economie zich aan zijn eigen laarzen optrekken?quote:Op woensdag 26 januari 2011 14:51 schreef Bayswater het volgende:
In Nederland is het allemaal gematigder en met de verwachte economische groei zie ik het voor de huizenprijzen ook niet zo somber in.
Ja het is inderdaad een goede zaak dat je niet meer zo veel mag lenen. Eerste sparen is ook verstandiger lijkt me.quote:Uiteraard. Hoe groot het effect is moeten we nog gaan zien, maar dat het een effect zal hebben is wel zeker. Een kennis van me was bezig een hypotheek te krijgen, het leek allemaal bijna rond, maar nu is het afgeketst op de nieuwe regels. En dat is een goede zaak als je het mij vraagt. Die hypotheek was een kantje-boord geval en het is prima dat de nieuwe regels dat soort dingen wat meer in de velige marge trekt.
Van mij mag het nog wel wat strenger. Wat meer naar Duits model bijvoorbeeld, eerst zelf sparen en dan pas een hypotheek.
Ik weet de exacte details niet, wel weet ik dat men ook steeds moeilijker doet over de bron van je inkomsten. Voor ZZP-ers word het ook steeds moeilijker om te lenen.quote:Op woensdag 26 januari 2011 15:22 schreef Innercircle het volgende:
Maar ze hebben de hypotheek voorwaarden toch aangescherpt per 1 januari 2011 ? Nu kunnen twee verdieners maximaal 3,5 keer hun bruto jaarinkomen lenen, voorheen 4 a 5 maal. Dit gaat echt wel consequenties hebben lijkt mij.
Minder mensen kunnen hierdoor een huis kopen.
Sparen i.c.m. wachten op de dalende prijzenquote:Ja het is inderdaad een goede zaak dat je niet meer zo veel mag lenen. Eerste sparen is ook verstandiger lijkt me.
Blijkbaar worden de hypotheek voorwaarden per 1 januari 2012 nog meer aangescherpt.
Precies....quote:Je snapt er helemaal niets van hé? Huizenprijzen kunnen alleen maar om hoog. Onze jongeren hebben enorme spaartegoeden die ze nu aanwenden om een huis te kopen. In Nederland is gelukkig alles anders.
Overal zijn lichtpuntjes. De rente is laag en het is een echte kopersmarkt. Nu kun je de krenten uit de pap vissen, straks sta je weer in de rij. De kredietcrisis heeft nooit bestaan en binnenkort draait de economie waarschijnlijk weer op volle toeren. Een huis is de beste investering die je kunt doen, het geld komt zo naar je toe rollen. Feitelijk woon je gratis!
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Ik weet niet waar jullie die 3,5 vandaan halen maar de rabobank was (onder voorwaarde van heel ruim onderpand) bereid mij tot 6x mijn inkomen te lenen.quote:Op woensdag 26 januari 2011 15:27 schreef Innercircle het volgende:
Maar ze hebben de hypotheek voorwaarden toch aangescherpt per 1 januari 2011 ? Nu kunnen twee verdieners maximaal 3,5 keer hun bruto jaarinkomen lenen, voorheen 4 a 5 maal. Dit gaat echt wel consequenties hebben lijkt mij.
Minder mensen kunnen hierdoor een huis kopen.
[..]
Precies....
Tweeverdienende vmbo starters.quote:Op woensdag 26 januari 2011 15:35 schreef lutser.com het volgende:
[..]
Ik weet niet waar jullie die 3,5 vandaan halen maar de rabobank was (onder voorwaarde van heel ruim onderpand) bereid mij tot 6x mijn inkomen te lenen.
"onder voorwaarde van heel ruim onderpand"quote:Op woensdag 26 januari 2011 15:35 schreef lutser.com het volgende:
Ik weet niet waar jullie die 3,5 vandaan halen maar de rabobank was (onder voorwaarde van heel ruim onderpand) bereid mij tot 6x mijn inkomen te lenen.
De hypotheker berekende een paar vrienden van mij een hypotheek voor van 350k bij een gezamenlijk inkomen van 70k. Waarbij ze geen enkele acht sloegen op het feit dat de grootverdiener een significant deel van haar inkomen vergaarde met overuren en onregelmatigheidstoeslagen. Dan heb je als adviseur toch een plaat voor je hoofdquote:Op woensdag 26 januari 2011 15:45 schreef Hanoying het volgende:
Tweeverdienende vmbo starters.
Als de man 20 k per jaar doet en zijn vouw ook 20 k dan kun je inderdaad nog maar 140 k lenen of iets dergelijks, misschien iets meer naar niet veel.
Weet overigens niet of je in het verleden wel in aanmerking kwam voor een hypotheek van 2 ton met een inkomen van 2 maal 20 k, mag toch hopen van niet eigenlijk
Lijkt me dat hij dat inderdaad bedoeld. Als hij een huis wil kopen dat getaxateerd is op 500k en hij wil daarvoor een hypotheek van 300k afsluiten zal de bank niet zo moeilijk doen. Kan zijn dat hij vanwege de regels geen NHG krijgt, maar de bank zal het wel prima vinden. Weinig risco voor hen.quote:Op woensdag 26 januari 2011 15:46 schreef xenobinol het volgende:
Wat bedoel je daar mee? Elke hypotheek is toch gebaseerd op een onderpand? Is de waarde van je onderpand dan hoger dan het bedrag dat je wilde financieren?
Mmm..... nu 5 ton waard... over 5 jaar nog maar 2,5 tonquote:Op woensdag 26 januari 2011 15:50 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Lijkt me dat hij dat inderdaad bedoeld. Als hij een huis wil kopen dat getaxateerd is op 500k en hij wil daarvoor een hypotheek van 300k afsluiten zal de bank niet zo moeilijk doen. Kan zijn dat hij vanwege de regels geen NHG krijgt, maar de bank zal het wel prima vinden. Weinig risco voor hen.
Dat is precies wat ik bedoel.quote:Op woensdag 26 januari 2011 15:50 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Lijkt me dat hij dat inderdaad bedoeld. Als hij een huis wil kopen dat getaxateerd is op 500k en hij wil daarvoor een hypotheek van 300k afsluiten zal de bank niet zo moeilijk doen. Kan zijn dat hij vanwege de regels geen NHG krijgt, maar de bank zal het wel prima vinden. Weinig risco voor hen.
Wat denk je dat dit: http://www.funda.nl/koop/middelie/huis-47746669-zijvend-1/ huis over 5 jaar waard is?quote:Op woensdag 26 januari 2011 15:51 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Mmm..... nu 5 ton waard... over 5 jaar nog maar 2,5 ton
Best een fors risico hoor
Ik vind het een erg mooi huis met een erg reeele vraagprijs. Dan zal iedereen wel weer gaan zaniken dat het onbetaalbaar is en dit en dat maar het is ook gewoon een erg mooi huis, een eindwoning van een gestudeerd en in kapitaal gegroeid echtpaar.quote:Op woensdag 26 januari 2011 15:56 schreef lutser.com het volgende:
[..]
Wat denk je dat dit: http://www.funda.nl/koop/middelie/huis-47746669-zijvend-1/ huis over 5 jaar waard is?
De helft... iets van 400k. Veel meer zal het niet zijn, veel werk aan de tuin en stookhout is ook niet heel goedkoop meer. Ligging buiten de woonkern, dus voor veel ouderen niet de meest aantrekkelijke locatie, jongeren die hard moeten werken voor hun geld zitten niet te wachten op een lap grond van 1200m2.quote:Op woensdag 26 januari 2011 15:56 schreef lutser.com het volgende:
Wat denk je dat dit: http://www.funda.nl/koop/middelie/huis-47746669-zijvend-1/ huis over 5 jaar waard is?
Hoe gaat je kapitaal groeien als je woning niet meer in waarde toeneemt... het is tenslotte wel 2011.quote:Op woensdag 26 januari 2011 16:05 schreef Hanoying het volgende:
Ik vind het een erg mooi huis met een erg reeele vraagprijs. Dan zal iedereen wel weer gaan zaniken dat het onbetaalbaar is en dit en dat maar het is ook gewoon een erg mooi huis, een eindwoning van een gestudeerd en in kapitaal gegroeid echtpaar.
Als je de sfeer in Edam/Volendam je ligt is het er misschien wel leuk wonen, maar anders zou ik er toch niet dood gevonden willen wordenquote:Gezien het feit dat hij al langer dan een half jaar te koop staat kan je hem voor zo'n 700 k oppikken. Echt niet slecht hoor.
Ja... je hebt maar 1 koper nodig.... ik hoor het heel wat wannabe verkopers zeggen.quote:Hoe veel hij over 5 jaar waard is is wel erg moeilijk te zeggen. Kan 550 k zijn maar kan ook 850 zijn, hangt van te veel factoren af (waaronder de markt, net die ene koper vinden of niet, de hypotheekrente, aftrekbaarheid boven de 5 ton in de toekomst, etc.).
Ik zie dat je er van gecharmeerd bent... misschien moet je even met de bank en de huidige eigenaar gaan pratenquote:Het is verder wel duidelijk dat dit huis duur is en blijft. Erg mooi huis
30% minder dan de vraagprijs.quote:Op woensdag 26 januari 2011 15:56 schreef lutser.com het volgende:
[..]
Jij kan vanuit een paar plaatjes weten of het een reeele vraagprijs is? Jij moet echt geen aankoopmakelaar wordenquote:Op woensdag 26 januari 2011 16:05 schreef Hanoying het volgende:
[..]
Ik vind het een erg mooi huis met een erg reeele vraagprijs. Dan zal iedereen wel weer gaan zaniken dat het onbetaalbaar is en dit en dat maar het is ook gewoon een erg mooi huis, een eindwoning van een gestudeerd en in kapitaal gegroeid echtpaar.
Er zijn echt nog wel mensen die zo'n huis kunnen betalen hoor, zeker met een stuk overwaarde uit je vorige huizen. Hoeft geen koper van 30 te zijn maar een koper van een jaar of 50 met een goede carriëre, opgebouw vermogen en een salaris van 90 k/jaar.quote:Op woensdag 26 januari 2011 16:20 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Hoe gaat je kapitaal groeien als je woning niet meer in waarde toeneemt... het is tenslotte wel 2011.
In het egval van een dergelijk huis snijdt dat meer hout dan in het geval van een standaard twee onder één kapper.quote:Ja... je hebt maar 1 koper nodig.... ik hoor het heel wat wannabe verkopers zeggen.
Kan hem niet betalen helaasquote:Ik zie dat je er van gecharmeerd bent... misschien moet je even met de bank en de huidige eigenaar gaan praten
Lijkt mij ook niet te betwisten.quote:Op woensdag 26 januari 2011 16:20 schreef xenobinol het volgende:
Ja... je hebt maar 1 koper nodig.... ik hoor het heel wat wannabe verkopers zeggen.
551.6K dus? zullen we dan afspreken dat ik het over 5 jaar voor 600K van je koop? maak je bijna 50K winst.quote:Op woensdag 26 januari 2011 16:27 schreef huizenmarkt-zeepbel.nl het volgende:
[..]
30% minder dan de vraagprijs.
Als je een huis koopt van 7 ton kan je er indien noodzakelijk ook nog wel een ton tegen aan gooien om één en ander te perfectioneren.quote:Op woensdag 26 januari 2011 16:29 schreef antfukker het volgende:
[..]
Jij kan vanuit een paar plaatjes weten of het een reeele vraagprijs is? Jij moet echt geen aankoopmakelaar worden.. Wat te denken van eerst een bouwtechnische keuring. De tegeltjes zitten er trouwens ook schots en scheef in
Zoals bij deze in Middelie ook:quote:Op woensdag 26 januari 2011 16:34 schreef Hanoying het volgende:
[..]
Als je een huis koopt van 7 ton kan je er indien noodzakelijk ook nog wel een ton tegen aan gooien om één en ander te perfectioneren.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |