abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_91863601
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 19:54 schreef huizenmarkt-zeepbel.nl het volgende:
In een korte rondgang onder makelaars en hypotheekadviseurs blijkt al snel dat de belangstelling voor het kopen van een huis in de eerste weken van 2011 zon twintig tot veertig procent lager ligt dan in de laatste weken van 2010. Makelaars hebben zeer weinig te doen. Dezelfde geluiden klinken in de kringen van hypotheekadviseurs.
Om dat te kunnen voorspellen hoef je niet gestudeerd te hebben.....

quote:
Deze beroepsgroep klaagt bovendien over de vele oeverloze discussies die de laatste maanden met geldverstrekkers (banken en verzekeraars) zijn ontstaan over allerlei beperkende bepalingen bij het verstrekken van hypotheken. Waar enkele jaren geleden hypotheken nog binnen twee weken werden geregeld, duurt het nu soms twee maanden voordat een hypotheek rond is.
Tja, als je het Nibud laat beslissen dat mensen 30% meer aan huur mogen uitgeven dan aan een hypotheek krijg je dat he... Niet bepaald rocketscience.

quote:
Wat vinden onze PPD-NOSers er van?
Vind je het stoer om iedere keer psychologische vaktermen erbij te halen of wat? Wellicht verbaasd het je, maar ik ben er niet van onder de indruk, en zeer waarschijnlijk niemand.

Je doet jezelf voor als zijnde iemand die een groots inzicht heeft in de menselijke psychologie, maar je beseft niet eens dat je jezelf keer op keer voor schut zet.

Als je wilt discussiëren, prima. Maar iedere keer die onzinnige oneliners en quote's is mensonwaardig. Of ben je zover heen dat je denkt boven de mensen te staan?
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  dinsdag 25 januari 2011 @ 20:12:47 #52
242666 BeamofLight
Light in the darkness, Tafkap
pi_91863809
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 20:09 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Om dat te kunnen voorspellen hoef je niet gestudeerd te hebben.....

Tis alleen geen voorspelling maar een constatering. Toch wel een serieuze m.i.
pi_91863977
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 11:17 schreef Hanoying het volgende:
Toch verkondigen jij, scorpie, bijvlagenzinvol, etc. ook onzin. Voor zover ik kan zien zijn jullie behoorlijk nieuw op de woningmarkt en toch schreeuwen jullie vol trots dat de huizenmarkt niet kapot kan en dat jullie zo fantastisch veel HRA trekken.
Dat is dan inderdaad voor zover jij kunt zien.

Ik kocht mijn eerste woning in 1995, die verkocht in 2001 of 2002, toen ivm samenwonen 3 a 4 jaar gevangen gezeten in een huurstulpje (vrijwillige celstraf zeg maar) en daarna in 2005 maar weer een huis gekocht.

Ik heb dus vele malen meer ervaring met de koopmarkt dan de meeste huurders hier die om het hardst lopen te schreeuwen dat kopen slecht is.

Waarvan akte. :W
pi_91864168
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 20:12 schreef BeamofLight het volgende:

[..]

Tis alleen geen voorspelling maar een constatering. Toch wel een serieuze m.i.
Tja, als het verkeerslicht op rood staat, komt daarna groen. Dat kun je constateren en daarna jezelf op de borst kloppen (als je geestelijk wat achterloopt), je kunt het ook met weinig moeite voorspellen.

Wat jou het beste uitkomt. :Y

[ Bericht 2% gewijzigd door Bijvlagenzinvol op 25-01-2011 20:27:22 ]
  dinsdag 25 januari 2011 @ 20:36:20 #55
317913 1-800-cop-shot
Armed Society = Polite Society
pi_91865243

The greatest trick the devil ever pulled... was convincing the world he did not exist.

pi_91868170
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 20:36 schreef 1-800-cop-shot het volgende:

The greatest trick the devil ever pulled... was convincing the world he did not exist God exists.

Fixed! ^O^
  dinsdag 25 januari 2011 @ 21:30:06 #57
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_91868406
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 19:54 schreef huizenmarkt-zeepbel.nl het volgende:
In een korte rondgang onder makelaars en hypotheekadviseurs blijkt al snel dat de belangstelling voor het kopen van een huis in de eerste weken van 2011 zon twintig tot veertig procent lager ligt dan in de laatste weken van 2010.

Wat vinden onze PPD-NOSers er van?
Vergelijk eens het aantal verkopen in december met die van januari van de afgelopen 20 jaar. December is altijd een topmaand. En ik heb nieuws voor je, februari is ook altijd beroerd. Tis hartje winter namelijk, zijn geen maanden om eens lekker een huis aan te schaffen. Vanaf de lente gaat het weer lopen. :)

[ Bericht 0% gewijzigd door Bayswater op 25-01-2011 21:51:51 ]
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
  dinsdag 25 januari 2011 @ 21:48:37 #58
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_91869532
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 20:15 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Ik heb dus vele malen meer ervaring met de koopmarkt dan de meeste huurders hier die om het hardst lopen te schreeuwen dat kopen slecht is.
Alsof dat er toe doet! :{w
Iedereen weet dat ervaring helemaal niet belangrijk is, evenmin alles wat je om je heen ziet. Als zaadbal zegt dat er crisis is, dan is er gewoon crisis, ook al leeft iedereen gewoon normaal door zonder problemen. Als zaadbal zegt dat de huizenmarkt morgen in stort, dan doet die dat. En als blijkt dat er morgen niemand in de problem is, dan ligt dat aan jouw gebrek aan inzicht en kennis en niet aan zijn voorspellingen! Puh! :')
'cos here at Globo Gym, we're better than you! And we know it.
  dinsdag 25 januari 2011 @ 21:50:42 #59
250237 huizenmarkt-zeepbel.nl
De zeepbel in de huizenmarkt
pi_91869687
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 21:30 schreef Bayswater het volgende:

[..]

Vergelijk eens het aantal verkopen in december met die van januari van de afgelopen 20 jaar. December is altijd een topmaand. En ik heb nieuws voor je, februari is ook altijd beroerd. Tis hartje winter namelijk, zijn geen maanden om eens lekker een huis aan te schaffen. Vanaf de lente gaat het weet lopen. :)
pi_91869789
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 21:48 schreef Whuzz het volgende:
Alsof dat er toe doet! :{w
Iedereen weet dat ervaring helemaal niet belangrijk is, evenmin alles wat je om je heen ziet. Als zaadbal zegt dat er crisis is, dan is er gewoon crisis, ook al leeft iedereen gewoon normaal door zonder problemen. Als zaadbal zegt dat de huizenmarkt morgen in stort, dan doet die dat. En als blijkt dat er morgen niemand in de problem is, dan ligt dat aan jouw gebrek aan inzicht en kennis en niet aan zijn voorspellingen! Puh! :')
Ja, daar heb ik ook weer gelijk in. Goed idee van mij. 8-)
  dinsdag 25 januari 2011 @ 22:04:16 #61
43642 Bayswater
pi_91870697
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 21:50 schreef huizenmarkt-zeepbel.nl het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Ach, doemdenkers zoals jij ken ik al heel mijn leven lang. Zeker ook fan van Rienk Kamer die al 15 jaar zegt dat de AEX binnen een jaar naar 50 punten gaat? En onder tussen lekker voor grof geld deze onzin verkopen via seminars en contrair handelen. Net als Kees de Kort verdient hij een leuk eurocentje bij met doemdenken. Zou je ook eens moeten doen in plaats van ons vervelen.
Life lies a slow suicide
  dinsdag 25 januari 2011 @ 22:15:47 #62
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_91871540
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 22:04 schreef Bayswater het volgende:
Ach, doemdenkers zoals jij ken ik al heel mijn leven lang. Zeker ook fan van Rienk Kamer die al 15 jaar zegt dat de AEX binnen een jaar naar 50 punten gaat? En onder tussen lekker voor grof geld deze onzin verkopen via seminars en contrair handelen. Net als Kees de Kort verdient hij een leuk eurocentje bij met doemdenken. Zou je ook eens moeten doen in plaats van ons vervelen.
Haha jah... Kees de Kwats. :')
Die zet alles wel ZO overduidelijk extra negatief en overtrokken aan dat het gewoon lachwekkend is. Zoveel drama... een vrouw zou er jaloers op zijn. Zonde dat BNR daar aandacht aan schenkt. Ik luister elke dag 2-3 uur naar die zender, maar da's toch een minpuntje van ze.
pi_91872157
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 22:15 schreef Whuzz het volgende:

[..]

Haha jah... Kees de Kwats. :')
Die zet alles wel ZO overduidelijk extra negatief en overtrokken aan dat het gewoon lachwekkend is. Zoveel drama... een vrouw zou er jaloers op zijn. Zonde dat BNR daar aandacht aan schenkt. Ik luister elke dag 2-3 uur naar die zender, maar da's toch een minpuntje van ze.
Koning Kees heeft een hele realistische kijk op de zaak imo. Dat veel mensen dat niet zien heeft met de ontkenning te maken dat ons monetaire stelsel ernstig aan het ontsporen is.
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
pi_91872669
http://www.elmundo.es/elm(...)enda/1295858034.html

Spanje schaft zijn HRA af :o

Nu weet ik dus wat ze hier in NL gaan doen.... eerst de markt laten crashen en dan de HRA afschaffen *O*
I'll sing you a lullaby.
  dinsdag 25 januari 2011 @ 22:32:53 #65
pi_91872711

pi_91872913
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 22:32 schreef huizenmarkt-zeepbel.nl het volgende:
[ afbeelding ][ afbeelding ]
Gezellig appeltaart bakken met de hele straat _O_
I'll sing you a lullaby.
pi_91873117
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 22:32 schreef xenobinol het volgende:
http://www.elmundo.es/elm(...)enda/1295858034.html

Spanje schaft zijn HRA af :o

Nu weet ik dus wat ze hier in NL gaan doen.... eerst de markt laten crashen en dan de HRA afschaffen *O*
Yo no hablo Español :+

Gelukkig zijn er sites die wel kunnen vertalen, hoewel het een beetje vreemd klinkt :)
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
pi_91873547
quote:
Vertaald naar het Engels is het een stuk beter leesbaar ;)
I'll sing you a lullaby.
  dinsdag 25 januari 2011 @ 22:48:09 #69
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_91873801
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 22:24 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Koning Kees heeft een hele realistische kijk op de zaak imo. Dat veel mensen dat niet zien heeft met de ontkenning te maken dat ons monetaire stelsel ernstig aan het ontsporen is.
Kwats Kees is gewoon een sensatiehoer die betaald krijgt om negatief te brallen en public. Verschilt niet zoveel van de woordvoerders van NVM, VEH, DNB enz, alleen door iemand anders betaald om een andere boodschap uit te dragen. Gewoon een soort trekpop. Trek aan het touwtje en het kotst een voorgeprogrammeerd zwetsverhaaltje uit. :')
Net als zaadbal. Alleen doet die het helaas uit zichzelf.
pi_91875582
@Whuzz..... lees zeepbel zijn blog eens, lees vooral de reacties... interessant hoor... echt waar :Y
I'll sing you a lullaby.
pi_91877182
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 23:14 schreef xenobinol het volgende:
@Whuzz..... lees zeepbel zijn blog eens, lees vooral de reacties... interessant hoor... echt waar :Y
Als je huurder bent wel ja. Iets met ijdele hoop enzo.
pi_91879504
Onder de noemer "het had erger kunnen worden", in rood de huisprijs-index van de CBS, in groen de huisprijs-index van Ierland.

pi_91880301
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2011 00:42 schreef de_ier het volgende:
in groen de huisprijs-index van Ierland.
Heb je die van Swahili toevallig ook?
pi_91880358
quote:
Ja. Die blog en de reacties zijn zo verschrikkelijk interessant dat zelfs Zeepbel zijn heil ergens anders zoekt. _O-

Helaas doet hij dat hier. :O
pi_91881849
quote:
Je weet dat hij het overgrote deel van de reacties zelf schrijft :?
pi_91882128
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 21:30 schreef Bayswater het volgende:

[..]

Vergelijk eens het aantal verkopen in december met die van januari van de afgelopen 20 jaar. December is altijd een topmaand. En ik heb nieuws voor je, februari is ook altijd beroerd. Tis hartje winter namelijk, zijn geen maanden om eens lekker een huis aan te schaffen. Vanaf de lente gaat het weer lopen. :)
Maar ze hebben de hypotheek voorwaarden toch aangescherpt per 1 januari 2011 ? Nu kunnen twee verdieners maximaal 3,5 keer hun bruto jaarinkomen lenen, voorheen 4 a 5 maal. Dit gaat echt wel consequenties hebben lijkt mij.
Minder mensen kunnen hierdoor een huis kopen.
Always keep an open mind and a compassionate heart
  woensdag 26 januari 2011 @ 07:57:14 #77
pi_91882226
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2011 07:45 schreef Innercircle het volgende:

[..]

Maar ze hebben de hypotheek voorwaarden toch aangescherpt per 1 januari 2011 ? Nu kunnen twee verdieners maximaal 3,5 keer hun bruto jaarinkomen lenen, voorheen 4 a 5 maal. Dit gaat echt wel consequenties hebben lijkt mij.
Je snapt er helemaal niets van hé? Huizenprijzen kunnen alleen maar om hoog. Onze jongeren hebben enorme spaartegoeden die ze nu aanwenden om een huis te kopen. In Nederland is gelukkig alles anders.

Overal zijn lichtpuntjes. De rente is laag en het is een echte kopersmarkt. Nu kun je de krenten uit de pap vissen, straks sta je weer in de rij. De kredietcrisis heeft nooit bestaan en binnenkort draait de economie waarschijnlijk weer op volle toeren. Een huis is de beste investering die je kunt doen, het geld komt zo naar je toe rollen. Feitelijk woon je gratis!
_O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O-
pi_91882609
quote:

[..]

Uiteraard. Hoe groot het effect is moeten we nog gaan zien, maar dat het een effect zal hebben is wel zeker. Een kennis van me was bezig een hypotheek te krijgen, het leek allemaal bijna rond, maar nu is het afgeketst op de nieuwe regels. En dat is een goede zaak als je het mij vraagt. Die hypotheek was een kantje-boord geval en het is prima dat de nieuwe regels dat soort dingen wat meer in de velige marge trekt.

Van mij mag het nog wel wat strenger. Wat meer naar Duits model bijvoorbeeld, eerst zelf sparen en dan pas een hypotheek.
pi_91882620
Goh Huizenmarkt, loopt je blog niet zo goed dat je hier komt mekkeren? Lijkt me best vervelen op een gegeven moment iedere keer met jezelf in conclaaf te moeten.
  woensdag 26 januari 2011 @ 08:35:35 #80
43642 Bayswater
pi_91882631
quote:

[..]

Nu kunnen twee verdieners maximaal 3,5 keer hun bruto jaarinkomen lenen, voorheen 4 a 5 maal.
Gemiddeld ongeveer 3 % minder dan in 2010, alleen als je een uniek voorbeeld neemt: 2 mensen met een minmimuminkomen bijvoorbeeld, gaat jouw stelling op.
Zeepbel leest nieuwberichten vrij selectief en daarmee zijn ook de nieuwberichten op zijn/haar site van een belabberd vooringenomen niveau. :N Heel jammer, want het idee achter de site is heus niet zo gek
Life lies a slow suicide
pi_91882677
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2011 08:35 schreef Bayswater het volgende:
Zeepbel leest nieuwberichten vrij selectief en daarmee zijn ook de nieuwberichten op zijn site van een belabberd niveau. :N Heel jammer, want het idee achter de site is heus niet zo gek
Idd. Idee een 8, uitvoering een 3. Het hád een serieuze site kunnen zijn met nuttige informatie, objectief nieuws en een voorlichtingsfunctie. Nu is het een azijnzeik-weblogje van een frustie die door niemand serieus genomen wordt. :')
(Als je constant je site moet komen spammen op andermans fora dan zegt dat genoeg)
  woensdag 26 januari 2011 @ 08:43:27 #82
324665 meth77
to do or not to do
pi_91882725
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2011 08:34 schreef Whuzz het volgende:

[..]
Van mij mag het nog wel wat strenger. Wat meer naar Duits model bijvoorbeeld, eerst zelf sparen en dan pas een hypotheek.
ja en pas kopen als je minder dan 10.000 euro studieschuld meer hebt

sommigen hebben 40.000 euro schuld
pi_91882891
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2011 08:43 schreef meth77 het volgende:

[..]

ja en pas kopen als je minder dan 10.000 euro studieschuld meer hebt

sommigen hebben 40.000 euro schuld
Tja, dat vind ik dus weer niets zeggen. Wat is meet belastend voor je financiele stabiliteit:
a) Een schuld van 10.000 met verplichte aflossing van 400 per maand
b) Een schuld van 40.000 met verplichte aflossing van 50 per maand

Ik heb het al eens eerder vermeld, de bank *kijkt* niet eens naar je studieschuld. Die is ook niet BKR geregistreerd. Als je een fatsoenlijke hypotheekadviseur hebt zal hij vragen naar je vaste lasten en of je financiele verplichtingen hebt en die meenemen in de berekening. Als je zelf verstandig bent heb je dat van te voren al gedaan en is het een deel van je totaalplaatje. Maar voor de bank boeit het weinig, en mijns inziens terecht.

Als iemand een studieschuld van 40k heeft na 6 jaar studeren voor arts en hij gaat vervolgens 90k per jaar verdienen en wil een starterswoning van 180k kopen... moet de bank dan zeggen "sorry meneer, dat mag niet. U heeft een studieschuld van meer dan 10k" :?
Zijn broer heeft na 5 jaar HBO een schuld van 9500 euro en gaat 35k verdienen. Hij wil een huis kopen van 160k en dat vind de bank dan wel prima, want zijn studieschuld is lager dan 10k?
  woensdag 26 januari 2011 @ 08:56:42 #84
194833 Hanoying
vereert Zeus, zoals het hoort.
pi_91882943
quote:
De onderkant van de markt is eigenlijk te duur geworden met +/- 2 ton voor een oud rijtjeshuis. Woningcoperaties moeten met koopgarant en op nul euro/maand startende erfpachtconstructies aan komen zetten om ze uberhaupt nog van de hand te kunnen doen aan koppels die eigenlijk niet meer kunnen financiëren dan 150-170 k.

Als je op dit moment naar Duits model eigen geld gaat vragen bij de aanschaf van een huis dan stort de markt pas echt in.
Laat ons Δωδεκάθεον's lied'ren zingen!
pi_91883015
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2011 08:56 schreef Hanoying het volgende:

[..]

De onderkant van de markt is eigenlijk te duur geworden met +/- 2 ton voor een oud rijtjeshuis. Woningcoperaties moeten met koopgarant en op nul euro/maand startende erfpachtconstructies aan komen zetten om ze uberhaupt nog van de hand te kunnen doen aan koppels die eigenlijk niet meer kunnen financiëren dan 150-170 k.
Waarom moet je als starter meteen in een rijtjeshuis gaan wonen? Mijn eerste koophuis is een hoekhuis, maar daar heb ik dan ook een poosje voor gespaard en gewacht tot mijn salaris hoog genoeg was. Een vriendin van me kocht 5 jaar eerder dan ik een huis en dat was dan ook een flatje. Als je vroeg wilt starten moet je klein beginnen.
Daarnaast is die 200k wellicht waar in de randstad, maar in de meeste middelgrote steden en dorpen kun je een "oud rijtjeshuis" zoals jij dat noemt echt nog voor 150-160k kopen hoor.

Neemt niet weg dat ik het met je eens ben dat er een gat zit tussen wat "de starter" kan financieren en wat "de starter" moet betalen.

quote:
Als je op dit moment naar Duits model eigen geld gaat vragen bij de aanschaf van een huis dan stort de markt pas echt in.
Hangt altijd af van hoe je het doet. Als je vanaf morgen wilt dat men 20% eigen geld mee neemt dan wel ja. Als je het geleidelijk op bouwt niet.
  woensdag 26 januari 2011 @ 09:25:21 #86
194833 Hanoying
pi_91883465
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2011 09:02 schreef Whuzz het volgende:

[..]

Waarom moet je als starter meteen in een rijtjeshuis gaan wonen? Mijn eerste koophuis is een hoekhuis, maar daar heb ik dan ook een poosje voor gespaard en gewacht tot mijn salaris hoog genoeg was. Een vriendin van me kocht 5 jaar eerder dan ik een huis en dat was dan ook een flatje. Als je vroeg wilt starten moet je klein beginnen.
Een rijtjeshuis = klein beginnen. Overigens woon ik liever in een appartement van 2 ton dan in een rijtjeshuis van 2 ton maar dat terzijde, dat is persoonlijke voorkeur en kopen doe ik geen van beide.

quote:
Daarnaast is die 200k wellicht waar in de randstad, maar in de meeste middelgrote steden en dorpen kun je een "oud rijtjeshuis" zoals jij dat noemt echt nog voor 150-160k kopen hoor.
Het is voor iemand in het Westen niet erg relevant wat je voor 160 k kan kopen in Wanneperveen of Akkrum. In de omgeving van Utrecht kan je niet veel met 160 k. Wat je er wel mee kan betalen ligt in buurten waar je weliswaar gezellig met een klapstoeltje op de stoep kan gaan zitten om een pilsje te drinken met je werkloze buren maar waar je toch echt niet dood gevonden wil worden met een gezin.

quote:
Neemt niet weg dat ik het met je eens ben dat er een gat zit tussen wat "de starter" kan financieren en wat "de starter" moet betalen.
De prijzen van starterswoningen zijn gestegen tot niveau's waarop ze zelfs bij de huidige rentestand eigenlijk onbereikbaar zijn geworden voor de echte klapjostis. In plaats van de markt te laten corrigeren wordt de val geremd door constructies als startersleningen, erfpacht 0/maand, woongarant, koopgarant, etc. die er voor zorgen dat de klapjostis nog steeds 2 ton kunnen neerleggen terwijl ze maar 160 k hoeven te lenen (hun max.). Voor zo lang het duurt dan.

quote:
Hangt altijd af van hoe je het doet. Als je vanaf morgen wilt dat men 20% eigen geld mee neemt dan wel ja. Als je het geleidelijk op bouwt niet.
Ook wel weer waar maar eerst maar eens de HRA afbouwen over de komende 20 jaar :P
pi_91883502
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2011 06:35 schreef Whuzz het volgende:
Je weet dat hij het overgrote deel van de reacties zelf schrijft :?
Nee... maar jij weet dat kennelijk wel, je bent kennelijk een expert :D

Maar goed... kom maar op met goed nieuws over de huizenmarkt... overtuig mij dat er niets aan de hand is en dat we weer snel in de lift zitten :)
I'll sing you a lullaby.
pi_91883584
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2011 07:57 schreef huizenmarkt-zeepbel.nl het volgende:

Feitelijk woon je gratis!

Niet alleen woon je gratis maar toekomstige generaties zullen standbeelden voor je oprichten dat jij als grootlener de economie uit het slop hebt getrokken door enorme schulden aan te gaan en het geld in hoog tempo te ontdoen van zijn waarde, daardoor kunnen zij straks hun huizen kopen met een rol toiletpapier onder de arm _O_ w/
I'll sing you a lullaby.
pi_91883626
quote:

Nie je begint al te draaien, respect :P
I'll sing you a lullaby.
pi_91883723
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2011 09:02 schreef Whuzz het volgende:

Maar Whuzz.... de markt zit muurvast... hoe wil je dan een ander systeem geleidelijk invoeren? Geleidelijk niets blijven verkopen? Volgens mij gaan dit soort veranderingen in de markt altijd schoksgewijs. Als de noodzaak er niet direct is blijven mensen meestal aanmodderen, pas als ze muurvast zitten zijn ze bereid om drastisch van koers te veranderen.
I'll sing you a lullaby.
pi_91883825
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2011 09:25 schreef Hanoying het volgende:

Een rijtjeshuis = klein beginnen.
Beste constatering ooit in deze topic reeks _O_

Mensen die denken dat een rijtjeshuis 'ruim' wonen is zijn knettergek 8)7

quote:
De prijzen van starterswoningen zijn gestegen tot niveau's waarop ze zelfs bij de huidige rentestand eigenlijk onbereikbaar zijn geworden voor de echte klapjostis. In plaats van de markt te laten corrigeren wordt de val geremd door constructies als startersleningen, erfpacht 0/maand, woongarant, koopgarant, etc. die er voor zorgen dat de klapjostis nog steeds 2 ton kunnen neerleggen terwijl ze maar 160 k hoeven te lenen (hun max.). Voor zo lang het duurt dan.

De overheid weet van het bestaan van de zeepbel en wil deze eigenlijk in stand houden omdat het de economie zo lekker hard heeft laten groeien. De stekker er uittrekken betekend terug naar de jaren 50 van de vorige eeuw. Dan is het wel even gedaan met het graaien aan de top.
Huizen zijn krankzinnig veels te duur en de correctie gaat er komen, simpelweg omdat de enige andere optie hyperinflatie is met alle bijkomende vernietiging van spaartegoeden en pensioenen. Dan is NL meteen en 2e wereldland w/
I'll sing you a lullaby.
pi_91883993
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2011 09:25 schreef Hanoying het volgende:
Een rijtjeshuis = klein beginnen. Overigens woon ik liever in een appartement van 2 ton dan in een rijtjeshuis van 2 ton maar dat terzijde, dat is persoonlijke voorkeur en kopen doe ik geen van beide.
Nee, een flat is klein beginnen. Een rijtjeshuis is waar de gemiddelde nederlander in woont, en dat is dus gemiddeld beginnen. Een flat met 2 slaapkamers en een balkonnetje waar je net op kunt staan is klein. Een rijtjeshuis met 4 slaapkamers is niet klein.
Een luxe 2-kamer appartement in het centrum van Amsterdam van 450k is ook niet klein.
Met klein bedoel ik aan de onderkant van de markt beginnen. Als je als 23-jarige net na je HBO met je startsalaris van 2100 bruto een rijtjeshuis in centrum utrecht wil kopen is het dan de schuld van de markt dat dat niet haalbaar is, of moet iemand gewoon een beetje realistisch doen?
En nee, 20 jaar geleden ging dat ook niet.

quote:
Het is voor iemand in het Westen niet erg relevant wat je voor 160 k kan kopen in Wanneperveen of Akkrum. In de omgeving van Utrecht kan je niet veel met 160 k. Wat je er wel mee kan betalen ligt in buurten waar je weliswaar gezellig met een klapstoeltje op de stoep kan gaan zitten om een pilsje te drinken met je werkloze buren maar waar je toch echt niet dood gevonden wil worden met een gezin.
Precies. Dus als je perse voor 160k wilt kopen én groot wilt wonen én in een nette buurt wilt wonen dan is de randstad gewoon geen optie. Ik zou ook best wel voor 10k een splinternieuwe A8 willen kopen mét alle opties en gratis onderhoud plus 20 jaar garantie. Maar is dat realistisch?

quote:
De prijzen van starterswoningen zijn gestegen tot niveau's waarop ze zelfs bij de huidige rentestand eigenlijk onbereikbaar zijn geworden voor de echte klapjostis.
Tja, de vraag is dus of we "klapjostis" (is dat een ander woord voor huurtokkie :? ) moeten willen laten kopen. Is het verstandig om iemand met het IQ van een goudvis een lening van 200k te geven? Zo ja, waarom zwemmen zoveel goudvissen dan in een kommetje van 20x20cm? Geef die vissen een hypotheek en laat ze een huis in Dronten kopen. (Goed gezelschap daar hoor ik) ;)
pi_91884057
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2011 09:40 schreef xenobinol het volgende:
Mensen die denken dat een rijtjeshuis 'ruim' wonen is zijn knettergek 8)7

Dus jij gaat dit jaar 5% extra betalen om op een postzegel te mogen wonen? :D
Over knettergek gesproken _O-
pi_91884435
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2011 09:49 schreef Whuzz het volgende:
Dus jij gaat dit jaar 5% extra betalen om op een postzegel te mogen wonen? :D
Over knettergek gesproken _O-
Het is in ieder geval zeer onrechtvaardig maar de markt laat mij kennelijk geen keuze. Kopen is zo'n beetje hetzelfde als je nek door de strop steken, dan laat ik mij liever maar bestelen. Overleven heeft namelijk alles te maken met in leven blijven.... als vrij mens wel te verstaan ^O^
I'll sing you a lullaby.
pi_91884452
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2011 09:46 schreef Whuzz het volgende:

Nee, een flat is klein beginnen.
Wonen in een flatje of 40m2 appartementje is voor masochisten :{w
I'll sing you a lullaby.
  woensdag 26 januari 2011 @ 10:05:19 #96
194833 Hanoying
pi_91884461
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2011 09:46 schreef Whuzz het volgende:

[..]

Nee, een flat is klein beginnen. Een rijtjeshuis is waar de gemiddelde nederlander in woont, en dat is dus gemiddeld beginnen. Een flat met 2 slaapkamers en een balkonnetje waar je net op kunt staan is klein. Een rijtjeshuis met 4 slaapkamers is niet klein.
Een luxe 2-kamer appartement in het centrum van Amsterdam van 450k is ook niet klein.
Met klein bedoel ik aan de onderkant van de markt beginnen. Als je als 23-jarige net na je HBO met je startsalaris van 2100 bruto een rijtjeshuis in centrum utrecht wil kopen is het dan de schuld van de markt dat dat niet haalbaar is, of moet iemand gewoon een beetje realistisch doen?
En nee, 20 jaar geleden ging dat ook niet.
Flats zijn om te huren of voor oude mensen. Rijtjeshuizen zijn de onderkant van de markt. (en ja er staan ook flatjes te koop in de randstad voor 120 k maar die staan in halve ghettos en feitelijk buiten elke markt).

Op zich is er overigens best wat voor te zeggen dat niet iedereen zo maar het goddelijke recht heeft op zijn 23e een mooi huis te kopen zonder enig eigen geld en met een HBO prutsdiploma als MWD of SPH op zak. Door de huidige rentestand is dit echter wel het geval, zo ongeveer elke vaste baan kan wel 150-200 k lenen en dit in combinatie met tweeverdieners heeft de prijzen de lucht in gestuwd. We zitten nu dan toch aan de grenzen van de betaalbaarheid, zijn daar eigenlijk zelfs een beetje doorheen geschoten maar nemen de daling uiteraard niet zo makkelijk voor onze kiezen als de stijging van eind jaren 90 dus wordt de daling vlak gehouden en over een jaar of 4-5 uitgesmeerd. 5 jaar kleine daling + inflatie doet nu eenmaal minder pijn dan een scherpe daling binnen een jaar.

quote:
[..]

Precies. Dus als je perse voor 160k wilt kopen én groot wilt wonen én in een nette buurt wilt wonen dan is de randstad gewoon geen optie. Ik zou ook best wel voor 10k een splinternieuwe A8 willen kopen mét alle opties en gratis onderhoud plus 20 jaar garantie. Maar is dat realistisch?
Een rijtjeshuis in Den Dolder of Soesterberg =/= splinternieuwe A8. Toch kosten ze 300 k.

quote:
[..]

Tja, de vraag is dus of we "klapjostis" (is dat een ander woord voor huurtokkie :? ) moeten willen laten kopen. Is het verstandig om iemand met het IQ van een goudvis een lening van 200k te geven? Zo ja, waarom zwemmen zoveel goudvissen dan in een kommetje van 20x20cm? Geef die vissen een hypotheek en laat ze een huis in Dronten kopen. (Goed gezelschap daar hoor ik) ;)
Niet verstandig inderdaad maar het gevolg van lage rentestanden en het promoten van eigen woningbezit door de overheid.
pi_91885320
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2011 10:05 schreef Hanoying het volgende:

Een rijtjeshuis in Den Dolder of Soesterberg =/= splinternieuwe A8. Toch kosten ze 300 k.
Soesterberg: http://www.funda.nl/koop/(...)an-151/omschrijving/

179.000

Dat is geen 300 k volgens mij....

Niet een mooi huis maar goed, je moet ergens mee beginnen. Verder kun je nog een starterslening krijgen bij de gemeente.

Prachtig toch?

En anders toch maar bij Xeno in het dorp gaan wonen....
  woensdag 26 januari 2011 @ 10:36:01 #98
194833 Hanoying
pi_91885404
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2011 10:32 schreef HansvD het volgende:

[..]

179.000

Niet een mooi huis maar goed, je moet ergens mee beginnen. Verder kun je nog een starterslening krijgen bij de gemeente.

Prachtig toch?

Is ook geen rijtjeshuis einstein
pi_91885550
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2011 10:36 schreef Hanoying het volgende:

[..]

Is ook geen rijtjeshuis einstein
Snap ik ook wel, maar het staat in elk geval in een rij.

Als je zo graag in Soesterberg wilt wonen moet je gewoon betalen of met minder genoegen nemen.
pi_91885749
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2011 10:32 schreef HansvD het volgende:

179.000

Prachtig toch?
Servicekosten ¤75,- per maand _O-
Daarnaast lelijke jaren 50 troep, als je daar 180k voor betaald ben je echt knettergek. Ja.... ook voor Soesterberg zijn doen w/

quote:
Er staat vast nog wel ergens een leuk huurhuisje leeg :)
I'll sing you a lullaby.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')