Ik vermoed dat een groot deel van de startende kopers die vlak voor het toppunt gekocht hebben dit grotendeels aflossingsvrij deden. Simpelweg omdat het anders niet op te brengen was. Deze mensen huren nu in feite bij de bank en zullen waarschijnlijk een negatief vermogen opbouwen. Ooit zullen de prijzen wel weer gaan stijgen maar tegen die tijd zal het rendement vast niet zo hoog zijn als dat de voorgaande generatie heeft behaald. Juist met die gedachte heb ik nooit willen kopen in een sterk stijgende markt. Ik zal toegeven dat ik mij vergist heb in het niveau waartoe de zeepbel is gegroeid, maar nooit ben ik ervan uit gegaan dat de zeepbel niet uiteen zou spatten. Het probleem met een zeepbel die deze proporties heeft kunnen aannemen is dat de terugval enorm lang zal gaan duren. Als koper op de top ben je dus extra hard genaaid.quote:Op donderdag 23 december 2010 14:09 schreef antfukker het volgende:
Er zijn ook mensen die niet aflossen. Je bewering is gewoon niet correct. De kosten van een woningbezitter bestaat uit diverse factoren. Waardedaling/stijging nog niet eens meegerekend. Huur bestaat alleen uit huur.
Ik vermoed van niet. Dan krijg je namelijk geen NHG en val je dus in een hoger rente tarief.quote:Op donderdag 23 december 2010 14:37 schreef xenobinol het volgende:
Ik vermoed dat een groot deel van de startende kopers die vlak voor het toppunt gekocht hebben dit grotendeels aflossingsvrij deden.
Nee, jij leest gewoon niet goed. Ik heb er elke keer bijgezegd dat ik over aflossers spreek. Dat sommigen 100% aflossingsvrij hebben ben ik ook geen voorstander van.quote:Op donderdag 23 december 2010 14:09 schreef antfukker het volgende:
Er zijn ook mensen die niet aflossen. Je bewering is gewoon niet correct.
^^ dit. De meeste starters hebben tegenwoordig maximaal 50% aflossingsvrij. (Dat vindt ik zelf nog teveel, maar goed, da's mijn mening)quote:Op donderdag 23 december 2010 14:44 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ik vermoed van niet. Dan krijg je namelijk geen NHG en val je dus in een hoger rente tarief.
Wat maakt dat uit als je toch niet aflost? Die mensen wilden toch meteen een huis kopen van boven de NHG grens, op twee salarissen wil je wel een beetje luxe wonen toch. En de rente is aftrekbaar dus wat kan je de halve punt nu schelen? Trouwens een beetje onderhandelen en je kreeg toch wel wat extra korting. De risico's werden door de banken weggewuifd, de markt zat toch in de lift.quote:Op donderdag 23 december 2010 14:44 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Ik vermoed van niet. Dan krijg je namelijk geen NHG en val je dus in een hoger rente tarief.
fixedquote:Op donderdag 23 december 2010 14:39 schreef Bayswater het volgende:
Niets over lichtpuntjes in de titel?
Vrije sector huur Amsterdam - salariseisen
Xeno, hier moet je toch echt even gaan ingrijpen. Iemand die wil gaan huren wordt bestookt met koopadviezen door Fokkers.
Als je een aflossingsvrij deel heb wil het niet zeggen dat je dit deel niet kan aflossen.quote:Op donderdag 23 december 2010 14:49 schreef Whuzz het volgende:
[..]
^^ dit. De meeste starters hebben tegenwoordig maximaal 50% aflossingsvrij. (Dat vindt ik zelf nog teveel, maar goed, da's mijn mening)
Exact. Aflosverplichtingsvrij deel zou een betere benaming zijn.quote:Op donderdag 23 december 2010 15:14 schreef Revolution-NL het volgende:
Als je een aflossingsvrij deel heb wil het niet zeggen dat je dit deel niet kan aflossen.
quote:Op donderdag 23 december 2010 15:14 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Als je een aflossingsvrij deel heb wil het niet zeggen dat je dit deel niet kan aflossen.
quote:Op donderdag 23 december 2010 15:31 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Exact. Aflosverplichtingsvrij deel zou een betere benaming zijn.
quote:Op donderdag 23 december 2010 15:53 schreef Bayswater het volgende:
Het ik bepaal zelf wel op welke manier ik dit aflos gedeelte.
Laat instappers met een aflossingsvrij (deel) hyptheek.quote:Op donderdag 23 december 2010 16:16 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ik weet niet waar jij de laatste jaren geweest bent, maar 'aflossingsvrij(deel)' is al zo oud als de weg naar Kralingen.
Ik weet niet waar jij de laatste jaren geweest bent, maar 'aflossingsvrij(deel)' is al zo oud als de weg naar Kralingen.quote:Op donderdag 23 december 2010 16:10 schreef Terrorizer het volgende:
Laat instappers met een aflossingsvrij (deel) hyptheek.![]()
Aflossingsvrij is een kunstgreep tegen het einde de bubble om de prijzen nog verder te rekken. En die lijkt nu uitgewerkt, en worden er weer allerlei andere dingen verzonnen als 'starters leningen'.
Ben blij dat je het eens bent.quote:Op donderdag 23 december 2010 16:22 schreef Terrorizer het volgende:
Ja, Kralingen waar de meeste lui in Prinsenland met een aflossingsvrij (deel) hypotheek een huis hebben 'gekocht'.
Precies, zonder de HRA zou je zelfs wel knettergek moeten zijn om niet af te lossen. Tenzij je wilt huren van de bank uiteraardquote:Op donderdag 23 december 2010 16:10 schreef Terrorizer het volgende:
Laat instappers met een aflossingsvrij (deel) hyptheek.![]()
Aflossingsvrij is een kunstgreep tegen het einde de bubble om de prijzen nog verder te rekken. En die lijkt nu uitgewerkt, en worden er weer allerlei andere dingen verzonnen als 'starters leningen'.
'gekocht' als in huren bij de bankquote:Op donderdag 23 december 2010 16:22 schreef Terrorizer het volgende:
Ja, Kralingen waar de meeste lui in Prinsenland met een aflossingsvrij (deel) hypotheek een huis hebben 'gekocht'.
Tja.... maar mijn betaalde huur kan ik niet aftrekken van de IB. Misschien moet de Jager dat maar als oplossing voor de crisis aandragenquote:Op donderdag 23 december 2010 16:24 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ben blij dat je het eens bent.
Ik zie overigens het probleem niet om een deel aflossingsvrij te hebben? Huren is zelfs 100% aflossingsvrij.
quote:Op donderdag 23 december 2010 16:31 schreef xenobinol het volgende:
Precies, zonder de HRA zou je zelfs wel knettergek moeten zijn om niet af te lossen. Tenzij je wilt huren van de bank uiteraard![]()
Maar jij wel.quote:De constructie is bedacht om de zeepbel maximaal op te blazen en een hoop mensen hadden dit totaal niet door.
Als je niks koopt, wat moet je dan aflossen?quote:Op donderdag 23 december 2010 16:24 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ben blij dat je het eens bent.
Ik zie overigens het probleem niet om een deel aflossingsvrij te hebben? Huren is zelfs 100% aflossingsvrij.
Je betaalt dan de aflossing van je huisbaas. (En zijn rente, begrote onderhoud en deel van zijn inkomen)quote:Op donderdag 23 december 2010 16:38 schreef Terrorizer het volgende:
Als je niks koopt, wat moet je dan aflossen?
Als jij een product koopt betaal je altijd het salaris van degene waarvan je het product koopt. Als jij een huis koopt betaal je ook het salaris van een metselaar, timmerman en constructeur. Dat deze van dit geld zijn gezin onderhoudt is iets waar jij niet de vruchten van plukt. Huren is gewoon het consumeren van huisvesting, wat is daar dan eigenlijk mis mee?quote:Op donderdag 23 december 2010 16:42 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Je betaalt dan de aflossing van je huisbaas. (En zijn rente, begrote onderhoud en deel van zijn inkomen)
Je lost dus wel af, maar de vruchten daarvan plukt je huisbaas. Dus voor jou 'lijkt' het aflossingsvrij.
Dan zul je eerst met je huisbaas moeten overleggen of hij het goed vindt dat je een gierput aanlegt.quote:Op donderdag 23 december 2010 16:49 schreef xenobinol het volgende:
Overigens... als je echt 'slim' bent dan bewaar je al je ontlasting.... fosfor wordt schaars in de toekomst.... schijt is het nieuwe goud
Als je huurt betaal dat je ook allemaal. Plus het salaris van diegene die het voor je gekocht heeft.quote:Op donderdag 23 december 2010 16:47 schreef xenobinol het volgende:
Als jij een product koopt betaal je altijd het salaris van degene waarvan je het product koopt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |