Welnee, iedereen hier weet inmiddels dat er weinig serieus is aan dit topic. Het is een uitlaatklep voor gefrustreerde doemdenkertjes. En we helpen ze een beetje met het stoom afblazen. Vermakelijk voor ons en het houd ze van de straat. Anders gaan ze weer pandjes kraken enzoquote:Op donderdag 13 januari 2011 09:33 schreef Hephaistos. het volgende:
Ik volg dit topic nu een weekje, maar worden jullie er niet moe van om telkens weer dezelfde uitgekauwde discussie te voeren?
Ach welnee, het is gewoon leuk om elkaar op de kast proberen te krijgenquote:Op donderdag 13 januari 2011 09:33 schreef Hephaistos. het volgende:
Ik volg dit topic nu een weekje, maar worden jullie er niet moe van om telkens weer dezelfde uitgekauwde discussie te voeren?
Ik hoop dat Xeno mij op een grote kledingkast krijgt. Mag ook een inloopkast zijn. Die heb ik nog nodig in m'n nieuwe huis.quote:Op donderdag 13 januari 2011 09:44 schreef Scorpie het volgende:
Ach welnee, het is gewoon leuk om elkaar op de kast proberen te krijgen
Alles loopt al blauw aanquote:Op donderdag 13 januari 2011 09:48 schreef Bayswater het volgende:
Huurders zitten al bijna 2 weken klem, ben benieuwd naar de ervaringen.
Jij hebt toch een kast van een huis? Dan steken we gewoon de dijk door, heb je meteen een 'inloop' kastquote:Op donderdag 13 januari 2011 09:45 schreef Whuzz het volgende:
Ik hoop dat Xeno mij op een grote kledingkast krijgt.
Ik woon nét boven zeeniveau. Dus als jij de dijken doorsteekt, dan ligt mijn huis aan zee. Dan hoef ik me over waardedaling nooit meer zorgen te maken in ieder gevalquote:Op donderdag 13 januari 2011 09:59 schreef xenobinol het volgende:
Jij hebt toch een kast van een huis? Dan steken we gewoon de dijk door, heb je meteen een 'inloop' kast
Wat wil je weten? de woningen met wachtlijsten die al bizar lang waren zijn nu helemaal niet meer bereikbaar. Voor mijn flexibiliteit als huurder maakt het dus geen ruk uit.quote:Op donderdag 13 januari 2011 09:48 schreef Bayswater het volgende:
Hoe word die 10% momenteel ingevuld? Alleen maar door urgenten? Het viel mij namelijk op dat alle huizen die op woonzicht.nl aangeboden worden een inkomenstoets hebben.quote:Op donderdag 13 januari 2011 10:29 schreef motorbloempje het volgende:
Ervaring vanuit corporatie: 'paniek' en 'frustratie' voor mensen die daar dus nèt boven zitten met hun wellicht net 34.000 euro... vooral veel onbegrip dat wij er als corporatie niets aan kunnen doen, en vooral veel vragen waarom zij dan niet onder de 10% kunnen vallen die wél mag huren..
He hukker zegt dat de NVM makelaars 144000 huizen te koop hebben staan maar volgens de funda teller alhier zouden dat toch veel meer moeten zijn. Ja ik weet dat niet elke makelaar hoeft meer bij de NVM aangesloten te zijn, maar is dat verschil al dermate groot dat mensen hiermee de grote discrepantie kunnen verklaren?quote:Prijzen en verkopen woningen in 2010 stabiel Uitgegeven: 13 januari 2011 10:02
Laatst gewijzigd: 13 januari 2011 10:02
AMSTERDAM - Het afgelopen jaar is de gemiddelde verkoopprijs van Nederlandse woningen stabiel gebleven. De verkoopaantallen waren ook ongeveer gelijk aan die in 2009. Dit maakte de Nederlandse Vereniging van Makelaars (NVM) donderdag bekend.
© ANPGemiddeld werd per woning in het vierde kwartaal 230.000 euro neergelegd. Dit was ongeveer evenveel als in de laatste maanden van 2009.
In de eerste twee kwartalen van 2010 zijn de prijzen wat opgelopen, maar in het derde kwartaal was sprake van een krimp die de eerdere stijging teniet deed, aldus de NVM.
NVM-makelaars verkochten in 2010 bijna 95.000 woningen, 0,9 procent meer dan in 2009. De NVM schat dat op de hele Nederlandse woningmarkt circa 128.000 woningen zijn verkocht, ongeveer evenveel als in 2009.
Opleving
Ger Hukker, de voorzitter van de NVM, signaleerde een lichte opleving in het vierde kwartaal. ''We merken dat consumenten weer durven te bewegen. Er is een ruime keuze en de betaalbaarheid is goed. Bovendien heeft het nieuwe kabinet een einde gemaakt aan de onzekerheid over de hypotheekrenteaftrek en een stringent economisch beleid aangekondigd. Dit 'Rutte-effect' lijkt zijn weerslag te vinden in de verbeterde verkoopcijfers.''
Woningaanbod
Het woningaanbod is het afgelopen kwartaal verder toegenomen. NVM-makelaars hadden halverwege het vorige kwartaal ruim 144.000 woningen te koop staan. Voor de financiële crisis in 2008 waren dit er nog 97.000.
Volgens Hukker is het grote aanbod een belemmering voor de woningmarkt. ''Er zit een steeds grotere prop van moeilijk verkoopbare woningen in de markt. Die prop belemmert een vlot herstel.''
Hypotheken
Een ander obstakel voor herstel is de terughoudendheid van banken met het geven van hypotheken. Hierbij speelt het strengere toezicht van vooral de Autoriteit Financiële Markten (AFM) een rol. Daarnaast zijn ook de eisen voor een hypotheek met Nationale Hypotheek Garantie (NHG) aangescherpt.
De NVM verwacht daarom wederom een moeilijk jaar voor de woningmarkt. De makelaars voorzien dat de verkopen in 2011 op hetzelfde niveau zullen blijven. De prijzen zullen mogelijk een lichte daling laten zien.
De corporaties moeten gewoon de middelvinger opsteken tegen de overheid, doen de banken ook en daar worden ze nog eens rijkelijk voor beloont ookquote:Op donderdag 13 januari 2011 10:29 schreef motorbloempje het volgende:
Ervaring vanuit corporatie: 'paniek' en 'frustratie' voor mensen die daar dus nèt boven zitten met hun wellicht net 34.000 euro... vooral veel onbegrip dat wij er als corporatie niets aan kunnen doen, en vooral veel vragen waarom zij dan niet onder de 10% kunnen vallen die wél mag huren..
Hoe gaan jullie als coöperatie met de volgende situatie om: Man en vrouw wonen samen, geen huwelijk of samenlevingscontract. Man verdiend 35000, vrouw werkt parttime en verdient 15000. Vrouw reageert op woning, voldoet aan inkomenstoets en krijgt de woning. Een maand later komt de man ook bij haar wonen.quote:Op donderdag 13 januari 2011 10:29 schreef motorbloempje het volgende:
Dat is inderdaad een glitch denk ik, zal het eens navragen in hoeverre dat gecontroleerd wordt. Ben morgen weer op 't werk. Wellicht dat 't zelfs zo is dat de man gewoon meteen mee kan verhuizen zolang hij niet op 't contract komt te staan.quote:Op donderdag 13 januari 2011 10:35 schreef janatwork het volgende:
[..]
Hoe gaan jullie als coöperatie met de volgende situatie om: Man en vrouw wonen samen, geen huwelijk of samenlevingscontract. Man verdiend 35000, vrouw werkt parttime en verdient 15000. Vrouw reageert op woning, voldoet aan inkomenstoets en krijgt de woning. Een maand later komt de man ook bij haar wonen.
Is dat te controleren? Mag het?
Als dat stel al samenwoont, dan telt zowiezo het gezinsinkomen als toets volgens mij.quote:Op donderdag 13 januari 2011 10:35 schreef janatwork het volgende:
[..]
Hoe gaan jullie als coöperatie met de volgende situatie om: Man en vrouw wonen samen, geen huwelijk of samenlevingscontract. Man verdiend 35000, vrouw werkt parttime en verdient 15000. Vrouw reageert op woning, voldoet aan inkomenstoets en krijgt de woning. Een maand later komt de man ook bij haar wonen.
Is dat te controleren? Mag het?
Pinokkio komt weer eens met zijn gebruikelijke praatjesquote:Op donderdag 13 januari 2011 10:33 schreef Basp1 het volgende:
He hukker zegt dat de NVM makelaars 144000 huizen te koop hebben staan maar volgens de funda teller alhier zouden dat toch veel meer moeten zijn. Ja ik weet dat niet elke makelaar hoeft meer bij de NVM aangesloten te zijn, maar is dat verschil al dermate groot dat mensen hiermee de grote discrepantie kunnen verklaren?
alleen als je fiscaal partners bent. Als je alles gescheiden houdt verder is het niet te controleren.quote:Op donderdag 13 januari 2011 10:37 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Als dat stel al samenwoont, dan telt zowiezo het gezinsinkomen als toets volgens mij.
Moet de overheid zich nou wel of niet met de markt bemoeien? En als jij vindt dat de overheid dat wél moet en dus verantwoordelijkheid moet nemen, hoe strookt dat dan met jouw idee dat corporaties de overheid moeten negeren?quote:Op donderdag 13 januari 2011 10:34 schreef xenobinol het volgende:
[..]
De corporaties moeten gewoon de middelvinger opsteken tegen de overheid, doen de banken ook en daar worden ze nog eens rijkelijk voor beloont ook![]()
Kom op zeg.... wat wil de overheid gaan doen tegen de corporaties.... ze een boete gaan opleggen? Poeh hé..... impressive![]()
Ik meen al vernomen te hebben dat er diverse directeuren zijn die er ook zo over denken, maar goed... daar in de randstad hebben ze gewoon een structureel probleem, deze nieuwe wetgeving verandert daar helemaal niets aan.
Gewoon uit elkaar gaan (op papier) en later weer bij elkaar gaan wonen, na goed voorbeeld van de NHG flitsscheidingquote:Op donderdag 13 januari 2011 10:37 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Als dat stel al samenwoont, dan telt zowiezo het gezinsinkomen als toets volgens mij.
De overheid moet zich niet met de markt bemoeien, juist de bemoeienis van de overheid heeft de markt enorm verziekt. Juist het ruimtelijke ordeningsbeleid en het subsidiebeleid hebben de markt de afgelopen 30 jaar enorm veel schade toegebracht. Dus... de ruimtelijke ordening moet anders en de fiscalisering van de financiering moet herzien worden en het liefst volledig afgeschaft. Ik beweer dat huursubsidie niet eens een noodzakelijkheid zou zijn als de HRA er niet zou zijn geweest. In dat geval zou namelijk de IB en sociale premies naar beneden gebracht kunnen worden. Het is niets anders dan maatschappelijke diefstal door de banken. De bankensector moet een paar koppen kleiner gemaakt worden, deze parasieten verdienen het om met hun hoofd onder de valbijl te eindigenquote:Op donderdag 13 januari 2011 10:39 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Moet de overheid zich nou wel of niet met de markt bemoeien? En als jij vindt dat de overheid dat wél moet en dus verantwoordelijkheid moet nemen, hoe strookt dat dan met jouw idee dat corporaties de overheid moeten negeren?
Ik ga denk ik mijn halve inboedel op marktplaats zetten. Zo lijkt het ook of ik groter woon.quote:Op donderdag 13 januari 2011 09:48 schreef Bayswater het volgende:
Als ondanks alle stimuleringsmaatregelen er geen beter resultaat verkregen kon worden, hoe zal 2011 er dan wel niet uit gaan zienquote:Herstel huizenmarkt blijft uit
Door: Hans Verbraeken
Het aantal woningverkopen in het vierde kwartaal van 2010 is met 17,7% gestegen tot 34.000. Maar de situatie op de koopmarkt blijft zorgwekkend.
De grote stijging van het aantal verkopen is voornamelijk veroorzaakt door het slechte derde kwartaal, zegt de Nederlandse Vereniging van Makelaars (NVM) in een toelichting op de cijfers. Verder blijft het volgens de NVM kwakkelen. 'Van echt herstel zal nog geen sprake zijn', zegt NVM-voorzitter Ger Hukker over 2011.
Het prijsniveau bleef nagenoeg stabiel met een stijging van 0,2% ten opzichte van het voorgaande kwartaal. Tussenwoningen en appartementen werden iets goedkoper, duurdere woningtypen duurder. Maar de prijsstijging valt in het niet vergeleken bij een normale prijsstijging in het doorgaans goede vierde kwartaal. De vierkante meterprijs is de meest zuivere maatstaf volgens de NVM. Die steeg in het vierde kwartaal met 0,5%. Over een heel jaar steeg die prijs met 1,7%.
Nieuw kabinet
Wel spreekt Hukker van een 'Rutte-effect'. 'We merken dat consumenten weer durven te bewegen en gaan profiteren van de mogelijkheden op de woningmarkt, met name in het lagere segment.' Hij verwijst naar het feit dat het nieuwe kabinet een einde heeft gemaakt aan de onzekerheid over de hypotheekrenteaftrek en een stringent economisch beleid heeft aangekondigd. Dit Rutte-effect lijkt zijn weerslag te vinden in verbeterde verkoopcijfers. 'We zien wel degelijk een lichte opleving.'
Somberheid
Maar verder straalt de NVM, waarvan de leden zo'n driekwart van de markt bedienen, vooral somberheid uit. Ze noemt het groeiend aanbod van woningen 'zorgwekkend'. Landelijk staan er 193.000 woningen te koop, 15,8% meer dan begin 2010 en meer dan het dubbele van vlak vóór de crisis, het tweede kwartaal 2008 (96.750 woningen).
Hukker spreekt van 'een steeds grotere prop in de markt van moeilijk verkoopbare woningen.' Inmiddels staat 14% van de woningen twee jaar of langer te koop, en nog eens 21,1% staat tussen de één en twee jaar in de etalage.
Starters
Een kwart van het aanbod bestaat uit vrijstaande woningen. En 28,5% van het aanbod zijn appartementen. Het aantal te koop staande appartementen is in een jaar met 22,1% toegenomen tegen de genoemde 15,8% voor de het totaal aan woningen. Dat 'baart zorgen', aldus de NVM.
'Mede gezien de in 2011 aangescherpte financieringsvoorwaarden, die voor starters op de woningmarkt de aankoop van een woning alleen maar moeilijker maken'.
Moeizame financiering
En de financierbaarheid van de eigen woning wordt in 2011 sowieso volgens de NVM 'een probleem' door de steeds strengere eisen van financiers, garantie-instelling en toezichthouders. Banken blijven zeer terughoudend, verder zijn per 1 januari de financieringsvoorwaarden aangescherpt, en worden voor de Nationale Hypotheekgarantie ook hogere eisen gesteld. 'Vooral senioren, afgestudeerden, zzp'ers en mensen met een klein BKR-verleden zijn de dupe.'
De looptijd van het aanbod is in vergelijking met het derde kwartaal toegenomen van gemiddeld 243 dagen tot 249. Tussenwoningen staan nu gemiddeld 200 dagen te koop tegen 187 in de periode juli-september.
Geen verbetering 2010
Het jaar 2010 is per saldo niet veel beter geweest dan 2009. Het aantal transacties bedroeg circa 128.000 tegen 127.532 in 2009. De NVM-makelaars verkochten vorig jaar 94.604 woningen, 0,9% meer dan de 93.751 in het jaar ervoor.
Ook aan het prijsniveau is volgens de makelaarsclub niet veel veranderd. De gemiddelde transactieprijs lag vorig jaar 0,2% lager dan in 2009. Appartementen en tussenwoningen zakten 0,4% in prijs, hoekwoningen stegen 0,6%. In de eerste helft van 2010 gingen de prijzen nog wel wat omhoog, maar die stijging werd 'in het derde kwartaal volledig tenietgedaan'.
bron: FD
Kan me niet voorstellen dat het fiscaal partner zijn een probleem oplevert (per 2011 zijn de voorbeeld personen sowieso geen fiscaal partner meer). Hoe doe je het dan als in de bovenstaande situatie de man en vrouw uit elkaar gaan? Kan de vrouw dan geen sociale huurwoning krijgen omdat ze in 2009 een toeslag partner had?quote:Op donderdag 13 januari 2011 10:38 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
alleen als je fiscaal partners bent. Als je alles gescheiden houdt verder is het niet te controleren.
Het enige wat te controleren bij aanleveren gegevens is, is een gezamenlijk huishouden. Mar daar heb je dan weer bijvoorbeeld een gezamenlijke rekening voor nodig en zulks.
Ik ben benieuwd, ik wacht op de oplevering van mijn nieuwbouw sociale huurwoning dan hoor ik ook bij de groep verwerpelijke scheefhuurders!quote:Op donderdag 13 januari 2011 11:02 schreef xenobinol het volgende:
Scheefhuren is zo the shit in 2011, ik loop blauw aan van het lachen
Lol, dat is nogal ver verwijderd van de "voorspelde" 30% hier... Scheelt 29.8%quote:Ook aan het prijsniveau is volgens de makelaarsclub niet veel veranderd. De gemiddelde transactieprijs lag vorig jaar 0,2% lager dan in 2009.
2012 vergaat de hele wereld, dus da's makkelijk praten over de vastgoedmarktquote:Op donderdag 13 januari 2011 10:58 schreef xenobinol het volgende:
[..]
2011 word het jaar waarin de markt pas echt dramatisch gaan inklappen, 2012 wordt het jaar waarin de vastgoedmarkt vergaat
Ach, HRA is al jaren de shit, je mag je scheefhuur jaartje hebben hoorquote:Op donderdag 13 januari 2011 11:02 schreef xenobinol het volgende:
Scheefhuren is zo the shit in 2011, ik loop blauw aan van het lachen
Gefeliciteerdquote:Op donderdag 13 januari 2011 11:06 schreef janatwork het volgende:
Ik ben benieuwd, ik wacht op de oplevering van mijn nieuwbouw sociale huurwoning dan hoor ik ook bij de groep verwerpelijke scheefhuurders!
Met 33000 euro plus kom je hier niet meer voor in aanmerking.quote:Op donderdag 13 januari 2011 11:06 schreef janatwork het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd, ik wacht op de oplevering van mijn nieuwbouw sociale huurwoning dan hoor ik ook bij de groep verwerpelijke scheefhuurders!
Alle kopers die gebruik maken van de HRA zijn scheefleners... daar zou de EU hard op in moeten grijpen. Ik ben al aan het lobbyen bij de Europarlementariërs om een einde te maken aan deze misvatting. Als het verstrekken van betaalbare huurwoningen aan mensen met een inkomen boven de 34k een misvatting is dan is het verstrekken van een belastingkorting aan scheefleners een ernstig misdrijfquote:Op donderdag 13 januari 2011 11:14 schreef HansvD het volgende:
[..]
Met 33000 euro plus kom je hier niet meer voor in aanmerking.
Verdien je minder, ben je geen scheefhuurder.
Kan allemaal wel zo zijn. Maar de regels zijn op dit moment nu eenmaal anders. En zolang dat zo is kun je er beter van profiteren dan er over mopperen.quote:Op donderdag 13 januari 2011 11:18 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Alle kopers die gebruik maken van de HRA zijn scheefleners... daar zou de EU hard op in moeten grijpen. Ik ben al aan het lobbyen bij de Europarlementariërs om een einde te maken aan deze misvatting. Als het verstrekken van betaalbare huurwoningen aan mensen met een inkomen boven de 34k een misvatting is dan is het verstrekken van een belastingkorting aan scheefleners een ernstig misdrijf![]()
Jullie moeten gewoon het volle pond gaan betalen voor wat je geleend hebt, dat zou wel zo rechtvaardig zijn. Lenen... lenen... betalen... betalen... betalen.... betalen en nog veel meer betalen
Onzin... elke politieke verandering komt er doordat mensen het oneens zijn met bepaalde regelingen of het gebrek daar aan. Maar goed.... jij bent kennelijk het type profiteur... jij gaat vast heel hard huilie huilie doen als ze aan 'jouw' HRA gaan morrelenquote:Op donderdag 13 januari 2011 11:21 schreef HansvD het volgende:
[..]
Kan allemaal wel zo zijn. Maar de regels zijn op dit moment nu eenmaal anders. En zolang dat zo is kun je er beter van profiteren dan er over mopperen.
Zoals de waard is vertrouwd hij zijn gasrten. Meneer de scheefhuurder die dat wel heel normaal vind. Over hypocrisie en eigen moraal gesproken.quote:Op donderdag 13 januari 2011 11:25 schreef xenobinol het volgende:
. Ik ben ervan overtuigd dat jouw hypocrisie geen grenzen kent
Gelukkig zijn er veel mensen die gebruik maken van de HRA, dus voorlopig gebruik ik het nog wel even.quote:Op donderdag 13 januari 2011 11:25 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Onzin... elke politieke verandering komt er doordat mensen het oneens zijn met bepaalde regelingen of het gebrek daar aan. Maar goed.... jij bent kennelijk het type profiteur... jij gaat vast heel hard huilie huilie doen als ze aan 'jouw' HRA gaan morrelen![]()
Kerel, zoek een partner, koop een huis, kun je mee profiteren!quote:niet alleen kan je beter profiteren je wilt dat ook tot in lengte van dagen blijven doen... maar met maatregelen die jouw niet treffen moet je volgens jouw maar accepteren dat het zo is. Ik ben ervan overtuigd dat jouw hypocrisie geen grenzen kent
Huis is al geaccepteerd, volgens de oude regels, de oplevering is alleen wat uitgesteld ivm wat bouwtechnische problemen.quote:Op donderdag 13 januari 2011 11:14 schreef HansvD het volgende:
[..]
Met 33000 euro plus kom je hier niet meer voor in aanmerking.
Verdien je minder, ben je geen scheefhuurder.
Xeno profiteert toch ook van het systeem door scheefhuurder te zijn?quote:Op donderdag 13 januari 2011 11:36 schreef HansvD het volgende:
[..]
Kerel, zoek een partner, koop een huis, kun je mee profiteren!
Niets mis met scheefhuren zolang het binnen de regels valt.quote:Op donderdag 13 januari 2011 11:36 schreef HansvD het volgende:
En dat ik een profiteur ben is onzin, ik doe niets tegen de wet. Er is niets mis met volgens de regels leven.
Wat is er mis met scheefhuren, als er al zoiets bestaat? De matiging op de sociale huren is destijds ingevoerd om de effecten van vastgoedspeculatie te dempen, de huren mochten meestijgen met de inflatie en niet meer. Huurders die dus langdurig gehuurd hebben zouden nu plotseling te goedkoop wonen omdat er in de koopmarkt een enorme zeepbel opgeblazen is door vastgoedspeculatie? Welke demagoog heeft die term bedacht?quote:Op donderdag 13 januari 2011 11:31 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Zoals de waard is vertrouwd hij zijn gasrten. Meneer de scheefhuurder die dat wel heel normaal vind. Over hypocrisie en eigen moraal gesproken.
Stop mij te vertellen wat ik moet doen, dat is mijn taakquote:Op donderdag 13 januari 2011 11:36 schreef HansvD het volgende:
Kerel, zoek een partner, koop een huis, kun je mee profiteren!
Ach, ik luister niet naar jou, jij niet naar mij.quote:Op donderdag 13 januari 2011 11:43 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Stop mij te vertellen wat ik moet doen, dat is mijn taak
Oke, succes ermee dan.quote:Op donderdag 13 januari 2011 11:38 schreef janatwork het volgende:
[..]
Huis is al geaccepteerd, volgens de oude regels, de oplevering is alleen wat uitgesteld ivm wat bouwtechnische problemen.
Ik heb het even voor je aangepast.quote:Op donderdag 13 januari 2011 11:42 schreef xenobinol het volgende:
Wat is er mis met scheeflenen, als er al zoiets bestaat? De HRA is destijds ingevoerd om de effecten van HWF te dempen, de woninglasten mochten meestijgen met de inflatie en niet veel meer. Kopers die dus langdurig een hypotheek hebben zouden nu plotseling te goedkoop lenen omdat er in de huurmarkt een enorme scheefheid is door vastgoedspeculatie? Welke demagoog heeft die term bedacht?
Ik betaal gewoon een redelijke huur..... hoezo profiteer ik dan van het systeem?quote:Op donderdag 13 januari 2011 11:41 schreef janatwork het volgende:
Xeno profiteert toch ook van het systeem door scheefhuurder te zijn?
Ik betaal gewoon een redelijke hypotheeklast... hoezo profiteer ik dan van het systeem?quote:Op donderdag 13 januari 2011 11:49 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Ik betaal gewoon een redelijke huur..... hoezo profiteer ik dan van het systeem?
quote:Op donderdag 13 januari 2011 11:18 schreef xenobinol het volgende:
Ik ben al aan het lobbyen bij de Europarlementariërs om een einde te maken aan deze misvatting.
Omdat sociale huurwoningen eigenlijk niet bedoeld zijn voor bovenmodaal verdienende mensen. Maar dat weet je wel, je wil alleen die werkelijkheid niet onder ogen zien.quote:Op donderdag 13 januari 2011 11:49 schreef xenobinol het volgende:
Ik betaal gewoon een redelijke huur..... hoezo profiteer ik dan van het systeem?
quote:
Omdat wat jij redelijk noemt alleen redelijk is dankzij de HRA. Zonder HRA zou je net zo goed redelijke hypotheeklasten gehad hebben.quote:Op donderdag 13 januari 2011 11:53 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Ik betaal gewoon een redelijke hypotheeklast... hoezo profiteer ik dan van het systeem?
Niet bij de Nederlandse uiteraard (die zijn allemaal tot hun oogballen toe gefinancierd) maar bij degene die een betaalbare pied-à-terre in 020 willen hebbenquote:
Wat een onzin kraam je weer uit, wie ben jij om te bepalen hoeveel ik moet uitgeven aan wonenquote:Op donderdag 13 januari 2011 11:53 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Omdat sociale huurwoningen eigenlijk niet bedoeld zijn voor bovenmodaal verdienende mensen. Maar dat weet je wel, je wil alleen die werkelijkheid niet onder ogen zien.
Woningcooperaties ontvangen ook staatssteun en kunnen daardoor goedkoper lenen waardoor jij weer een lage huurprijs krijgt.quote:Op donderdag 13 januari 2011 11:55 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Omdat wat jij redelijk noemt alleen redelijk is dankzij de HRA. Zonder HRA zou je net zo goed redelijke hypotheeklasten gehad hebben.
Duur huren of duur kopen.quote:Op donderdag 13 januari 2011 12:06 schreef capricia het volgende:
Maar wat gaan die mensen die willen huren en boven de 34K grens zetten nu doen?
Wie ben jij dan om te bepalen dat er leenkneuzen zijn dat jij vind dat ze teveel lenen.quote:Op donderdag 13 januari 2011 11:58 schreef xenobinol het volgende:
Wat een onzin kraam je weer uit, wie ben jij om te bepalen hoeveel ik moet uitgeven aan wonen![]()
Volgens mij zeggen ze wat anders:quote:Op donderdag 13 januari 2011 12:10 schreef huizenmarkt-zeepbel.nl het volgende:
NVM: woningmarkt krabbelt weer op
quote:De NVM verwacht daarom wederom een moeilijk jaar voor de woningmarkt. De makelaars voorzien dat de verkopen in 2011 op hetzelfde niveau zullen blijven. De prijzen zullen mogelijk een lichte daling laten zien.
Ik huur nu heel duurquote:Op donderdag 13 januari 2011 12:06 schreef capricia het volgende:
Onzin... zo bekeken krijgen banken dubbele steun. Ze krijgen extra inkomsten dankzij de HRA en kunnen nog veel goedkoper als corporaties lenen bij de ECB. Corporaties hebben gewoon een schaalvoordeel wat ze doorgeven aan de klant.quote:Op donderdag 13 januari 2011 12:05 schreef HansvD het volgende:
[..]
Woningcooperaties ontvangen ook staatssteun en kunnen daardoor goedkoper lenen waardoor jij weer een lage huurprijs krijgt.
Profiteur!
Geen idee, maar ik vermoed dat het wel los zal lopen.quote:Op donderdag 13 januari 2011 12:06 schreef capricia het volgende:
Maar ik kom met goed argumenten, leenkneuzen komen met het enige argument dat zei anders failliet gaan en de hele maatschappij een molensteen zullen omhangen.quote:Op donderdag 13 januari 2011 12:10 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Wie ben jij dan om te bepalen dat er leenkneuzen zijn dat jij vind dat ze teveel lenen.![]()
Wie ben jij dan om te bepalen dat de overheid de HRA moet afschaffen.![]()
En zo kunnen we dan nog wel doorgaan met jou vooroordelen allemaal terug te kaatsen.
Huren word echt helemaal hip, nu kopen is gewoon het domste wat je kan doen. De prijsdaling en de toename van de betaalbaarheid gaat de komende 10 jaar alleen maar toenemen. Lekker sparen dus en ondertussen in een fatsoenlijk huurhuis wonen, slim... heel slimquote:Op donderdag 13 januari 2011 12:18 schreef antfukker het volgende:
[..]
Ik huur nu heel duur. Het was of dit, of een huis kopen waar de schoteldichtheid nogal hoog was
. In je eentje kun je gewoon niks leuks kopen waar ik de komende 10 jaar in wilde blijven wonen. En om 2 keer overdrachtsbelasting en nog wat meer van die dingetjes te betalen vond ik iets teveel van het goede.
Volgens de EU niet:quote:Op donderdag 13 januari 2011 12:18 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Onzin... zo bekeken krijgen banken dubbele steun. Ze krijgen extra inkomsten dankzij de HRA en kunnen nog veel goedkoper als corporaties lenen bij de ECB. Corporaties hebben gewoon een schaalvoordeel wat ze doorgeven aan de klant.
Helemaal mee eens.quote:Op donderdag 13 januari 2011 12:24 schreef HansvD het volgende:
[..]
Volgens de EU niet:
De nieuwe regels kwamen tot stand onder druk van de Europese Commissie. Corporaties krijgen namelijk staatssteun en de commissie vindt dat dat alleen kan als dit ten goede komt aan sociaal zwakkeren. Als ook mensen met een hoger inkomen een corporatiewoning kunnen krijgen, zou er sprake zijn van oneerlijke concurrentie met andere partijen op de woningmarkt.
En jij bent van mening dat de HRA geen oneerlijke concurrentie veroorzaakt? Als je gaat kijken naar de economie dan zul je mogen constateren dat de HRA een concurrentievervalsing geeft t.o.v. andere economische activiteiten. Immers het aangaan van schulden word gesubsidieerd... maar enkel als je dit geld uitgeeft aan wonen. Daarbij komt dan dat private partijen niet dezelfde rendementen kunnen maken op de woningmarkt omdat ze moeten concurreren met kopers die gesubsidieerd worden door de overheid, dit heeft een prijsopdrijvend effect, de particuliere huursector kan daardoor hun huizen tegen minder concurrerende prijzen aan huurders aanbieden omdat de gesubsidieerde particuliere kopers de hele markt omhoog drukken. Een tweede effect is dat de banken hun investeringsrisico's hebben weten te minimaliseren doordat een groot aantal mensen gebruik maakt van de NHG, bij tekorten in de pot zal de overheid moeten bij springen. Banken lopen dus geen enkel risico en maken dus extra winsten op dit soort leningen. Particuliere investeerders kunnen hun risico's niet tegen dezelfde lage kosten afdekken. De HRA is gewoon de kanker van de koopwoningmarkt, tijd om het gezwel uit te snijden en de patient daarna nog eens een flinke chemokuur geven om haar permanent te genezenquote:Op donderdag 13 januari 2011 12:24 schreef HansvD het volgende:
Volgens de EU niet:
De nieuwe regels kwamen tot stand onder druk van de Europese Commissie. Corporaties krijgen namelijk staatssteun en de commissie vindt dat dat alleen kan als dit ten goede komt aan sociaal zwakkeren. Als ook mensen met een hoger inkomen een corporatiewoning kunnen krijgen, zou er sprake zijn van oneerlijke concurrentie met andere partijen op de woningmarkt.
Er word al jaren niet meer gesubsidieerd, de enige subsidie die mensen krijgen is huurtoeslag... je moet wel bijna niets verdienen om daar aanspraak op te kunnen maken.quote:Op donderdag 13 januari 2011 12:31 schreef capricia het volgende:
[..]
Helemaal mee eens.
Al die gesubsidieerde sociale huurwoningen zijn bestemd voor de lagere inkomensklasse.
De overdrachtsbelasting is ook grote onzin, ik geloof dat er nu stemmen opgaan voor een 'overwaardebelasting' Dit zou ook veel beter zijn... alleen al vanwege he psychologische effect dat er vanuit gaat. Je koopt een tweede of tighandse woningen en ziet meteen wat de vorige eigenaar aan jouw verdient voor de verkoop van zijn slecht onderhouden koophutquote:Op donderdag 13 januari 2011 12:40 schreef Basp1 het volgende:
Maar xeno waarom is er dan eigenlijk ook geen huuroverdachtsbelasting. Als je een huis koopt mag je 6% overdrachts belastingen aftikken. Als je je alleen focust op de HRA dan moet je zeker ook niet de overdrachtsbelasting uit het oog verliezen.
lolwut? Post je die op een ander forum ofzo? Ik heb ze hier nog niet gezienquote:Op donderdag 13 januari 2011 12:20 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Maar ik kom met goed argumenten,
Er kunnen allerlei stemmen opgaan, met dit huidige kabinet zie ik ze niet snel iets doen aan de HRA en de woningmarkt.quote:Op donderdag 13 januari 2011 12:43 schreef xenobinol het volgende:
[..]
De overdrachtsbelasting is ook grote onzin, ik geloof dat er nu stemmen opgaan voor een 'overwaardebelasting' Dit zou ook veel beter zijn... alleen al vanwege he psychologische effect dat er vanuit gaat. Je koopt een tweede of tighandse woningen en ziet meteen wat de vorige eigenaar aan jouw verdient voor de verkoop van zijn slecht onderhouden koophut
Overwaardebelasting? De huizenmarkt gaat volgens jou dit jaar ineenstorten (quote:Op donderdag 13 januari 2011 12:43 schreef xenobinol het volgende:
De overdrachtsbelasting is ook grote onzin, ik geloof dat er nu stemmen opgaan voor een 'overwaardebelasting' Dit zou ook veel beter zijn... alleen al vanwege he psychologische effect dat er vanuit gaat. Je koopt een tweede of tighandse woningen en ziet meteen wat de vorige eigenaar aan jouw verdient voor de verkoop van zijn slecht onderhouden koophut
Dit kabinet gaat er ook niet voor zorgen dat de gemiddelde Nederlander er op vooruit zal gaan, sterker nog.... ik denk dat zij over een paar jaar flink afgestraft gaan worden voor hun passieve beleid. Alleen al de onzekerheid over de HRA maakt de geesten rijp voor een afschaffing, want wie gelooft de overheid nog? "Wij laten de HRA ongemoeid" ondertussen worden de financieringseisen aangescherpt om de ergste leenkneuzen buiten de deur te houden... mensen met bovenmodaal inkomen... die mogen nog een klein huisje kopen of gaan huren... de volgende stap is inperking van de HRA... men zet in op een zachte landing voor de huizenmarkt. Ik ben sceptisch over de mogelijkheid daarvan. Ik voorzie dat de HRA voor starters er binnen enkele jaren aan gaat. Gegeven dat er ook nog mensen zijn met een flinke overwaarde kunnen deze woningen ook gewoon voor veel minder over de toonbank, een teruggang in verkoop prijs is echt niet het einde van de wereld, al helemaal niet als de rente fors gaat oplopen.quote:Op donderdag 13 januari 2011 12:46 schreef Basp1 het volgende:
Er kunnen allerlei stemmen opgaan, met dit huidige kabinet zie ik ze niet snel iets doen aan de HRA en de woningmarkt.
En de vorige eigenaar verdient alleen maar daadwerkelijk nog wat als hij geen nieuw huis koopt, anders moet deze tegenwoordig al verplicht de overwaarde in zijn nieuwe hypotheek stoppen.
Als voor starters de HRA er aan gaat en je geen tophypotheek meer kan krijgen is de ruil HRA tegen een 'overwaardebelasting' bij het gebrek aan overwaarde geen probleem. Op nieuwe woningen zit gewoon BTW... ik kan me voorstellen dat de overheid liever nieuwbouw over de toonbank ziet gaanquote:Op donderdag 13 januari 2011 12:49 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Overwaardebelasting? De huizenmarkt gaat volgens jou dit jaar ineenstorten (), dus dat is hetzelfde als gewoon de overdrachtbelasting afschaffen. Er is straks (volgens jou
) geen overwaarde om belasting over te heffen. Naja. Kunnen we compenseren door de huursubsidie af te schaffen natuurlijk
Gewoon verhuizen naar een goedkoper deel van het landquote:Op donderdag 13 januari 2011 13:03 schreef Scorpie het volgende:
Ik met mijn bovenmodaal inkomen zit idd heel krap in mijn eengezinswoning samen met mijn partner, in 1 van de duurste gemeentes van het land.
Jij zegt: Woningbouwclubjes krijgen geen staatssteunquote:Op donderdag 13 januari 2011 12:37 schreef xenobinol het volgende:
[..]
En jij bent van mening dat de HRA geen oneerlijke concurrentie veroorzaakt? Als je gaat kijken naar de economie dan zul je mogen constateren dat de HRA een concurrentievervalsing geeft t.o.v. andere economische activiteiten. Immers het aangaan van schulden word gesubsidieerd... maar enkel als je dit geld uitgeeft aan wonen. Daarbij komt dan dat private partijen niet dezelfde rendementen kunnen maken op de woningmarkt omdat ze moeten concurreren met kopers die gesubsidieerd worden door de overheid, dit heeft een prijsopdrijvend effect, de particuliere huursector kan daardoor hun huizen tegen minder concurrerende prijzen aan huurders aanbieden omdat de gesubsidieerde particuliere kopers de hele markt omhoog drukken. Een tweede effect is dat de banken hun investeringsrisico's hebben weten te minimaliseren doordat een groot aantal mensen gebruik maakt van de NHG, bij tekorten in de pot zal de overheid moeten bij springen. Banken lopen dus geen enkel risico en maken dus extra winsten op dit soort leningen. Particuliere investeerders kunnen hun risico's niet tegen dezelfde lage kosten afdekken. De HRA is gewoon de kanker van de koopwoningmarkt, tijd om het gezwel uit te snijden en de patient daarna nog eens een flinke chemokuur geven om haar permanent te genezen
Ja.... dat lijkt mij toch vrij logisch... Als je als EU moeilijk gaat doen over die paar honderd miljoen een subsidies voor de wederopbouw van wat ghetto's en garantstellingen dan moet je ook uit principe moeilijk doen over de HRA....quote:Op donderdag 13 januari 2011 13:07 schreef HansvD het volgende:
Jij zegt: Woningbouwclubjes krijgen geen staatssteun
Ik zeg: Volgens de EU wel
En dan begin je over de HRA.
Woningcorporaties krijgen dus wel staatssteun ondanks je eerdere stelling waarin je stelde dat dit onzin is.quote:Op donderdag 13 januari 2011 13:12 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Ja.... dat lijkt mij toch vrij logisch... Als je als EU moeilijk gaat doen over die paar honderd miljoen een subsidies voor de wederopbouw van wat ghetto's en garantstellingen dan moet je ook uit principe moeilijk doen over de HRA....
Gaat overigens nog wel komen ook hoor
Wat heet subsidie.... gemiddeld zo'n 115 euro per woning, dat geld gaat uiteraard maar op aan enkele projecten. De gemiddelde koopwoning word door de staat gesteund met zo'n 3400 euro per woning....quote:Op donderdag 13 januari 2011 13:20 schreef HansvD het volgende:
Woningcorporaties krijgen dus wel staatssteun ondanks je eerdere stelling waarin je stelde dat dit onzin is.
Dus toch geen onzin, maar staatssteun.quote:Op donderdag 13 januari 2011 13:25 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Wat heet subsidie.... gemiddeld zo'n 115 euro per woning, dat geld gaat uiteraard maar op aan enkele projecten.
Ik vind het niet ongezond om mensen te stimuleren om zelf een woning te bezitten. net zoals ik het niet ongezond vind om mensen die kinderen hebben financiele prikkels te geven.quote:De gemiddelde koopwoning word door de staat gesteund met zo'n 3400 euro per woning....
Geef nou gewoon eens toe dat de HRA gewoon een heel ongezond instrument is, je hoeft echt geen IQ van 100 te bezitten om dat te begrijpen
quote:Op donderdag 13 januari 2011 13:32 schreef HansvD het volgende:
Dus toch geen onzin, maar staatssteun.
Als je gelooft dat de HRA een bevorderende werking op het huizenbezit heeft heb je echt een plaat voor je kop. De prijs van een product convergeert altijd naar het betaalbaarheidsniveau van de markt... met of zonder HRA... het maakt niet uit. De enige reden dat het aantal woningeigenaren is toegenomen tot ongekende hoogten heeft te maken met het speculatieve element van de markt. Zodra een koopwoning weer een risico word zal de vraag teruglopen. Ondanks het bestaan van de HRA heeft zij momenteel geen enkele invloed op het doen toenemen van het eigen woningbezit, sterker nog.... ik vermoed dat ze momenteel zelfs een obstakel vormt. De gedachte dat de HRA er binnen enkele jaren aan zou kunnen gaan geeft zelfs een stagnatie. Om die reden zou het huidige kabinet er goed aan doen met een lange termijn visie te komen. Ik vrees echter dat Mark daar te laf, opportunistisch en te dom voor isquote:Ik vind het niet ongezond om mensen te stimuleren om zelf een woning te bezitten. net zoals ik het niet ongezond vind om mensen die kinderen hebben financiele prikkels te geven.
De HRA bestaat al zo lang, die schaf je niet zomaar af, hoe graag jij dat ook zou willen.
En wat maak je je verder druk, je bent single, woont goedkoop en hebt geen kinderen en huren is The Bom! geniet er gewoon van...
Leg me nog eens uit waarom voor mij kopen het domste was wat ik kon doen?quote:Op donderdag 13 januari 2011 12:22 schreef xenobinol het volgende:
nu kopen is gewoon het domste wat je kan doen.
Koop een huis van 200000quote:Op donderdag 13 januari 2011 13:37 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Als je gelooft dat de HRA een bevorderende werking op het huizenbezit heeft heb je echt een plaat voor je kop.
O ja:quote:Op donderdag 13 januari 2011 13:37 schreef xenobinol het volgende:
[..]
[..]
Als je gelooft dat de HRA een bevorderende werking op het huizenbezit heeft heb je echt een plaat voor je kop. De prijs van een product convergeert altijd naar het betaalbaarheidsniveau van de markt... met of zonder HRA... het maakt niet uit. De enige reden dat het aantal woningeigenaren is toegenomen tot ongekende hoogten heeft te maken met het speculatieve element van de markt. Zodra een koopwoning weer een risico word zal de vraag teruglopen. Ondanks het bestaan van de HRA heeft zij momenteel geen enkele invloed op het doen toenemen van het eigen woningbezit, sterker nog.... ik vermoed dat ze momenteel zelfs een obstakel vormt. De gedachte dat de HRA er binnen enkele jaren aan zou kunnen gaan geeft zelfs een stagnatie. Om die reden zou het huidige kabinet er goed aan doen met een lange termijn visie te komen. Ik vrees echter dat Mark daar te laf, opportunistisch en te dom voor is
Goedkoop? Dat is echt grote onzin, goedkoop wonen is in NL zo goed als onmogelijk gemaakt door het systeem waarbij de banken, vastgoedmaffia en verzekeraars geld verdienen aan het leveren van geen enkele prestatie. Nederland is verworden tot een vergaarbak van witte boorden criminelen. Aangezien dit ook mijn land is maak ik mij daar wel degelijk zorgen over. De PVV heeft het over straatterroristen.... maar de werkelijke terroristen in dit land zitten in de kantoren van banken en verzekeraarsquote:Op donderdag 13 januari 2011 13:44 schreef HansvD het volgende:
[..]
O ja:
En wat maak je je verder druk, je bent single, woont goedkoop en hebt geen kinderen en huren is The Bom! geniet er gewoon van...
Maar doe nu eens een analyse hoe dat zo komt.... m.a.w. gedraag je eens niet als een schaap.quote:Op donderdag 13 januari 2011 13:43 schreef HansvD het volgende:
[..]
Koop een huis van 200000
Zonder HRA maandelijkse kosten 1000 euro
Met HRA 700 euro
Huurhuis met salaris boven de 33.000 euro maandelijkse kosten: boven de 700 euro
Kosten koophuis liggen dankzij HRA lager dan die van een huurhuis.
Dat een huurhuis met een salaris boven de 33.000 euro meer dan 700 euro per maand kost komt door de regels van de EU.quote:Op donderdag 13 januari 2011 13:53 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Maar doe nu eens een analyse hoe dat zo komt.... m.a.w. gedraag je eens niet als een schaap.
Bekijk oorzaak en gevolg eens. Met zo'n oppervlakkige constatering zouden we als maatschappij nooit verder komen. In jouw wereld zou je constateren dat rijden op een paard je sneller verplaatst als zelf gaan lopen, de fiets, de auto en het vliegtuig zouden nooit van de grond gekomen zijnquote:Op donderdag 13 januari 2011 14:06 schreef HansvD het volgende:
[..]
Dat een huurhuis met een salaris boven de 33.000 euro meer dan 700 euro per maand kost komt door de regels van de EU.
Dat een koophuis van 200.000 euro minder per maand kost dan bovengenoemd huurhuis komt door de HRA.
Wat wil je hier verder voor analyse op los laten?
De analayse hebben we al vaker gemaakt en er zijn verscheidene factoren voor.quote:Op donderdag 13 januari 2011 13:53 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Maar doe nu eens een analyse hoe dat zo komt.... m.a.w. gedraag je eens niet als een schaap.
Komt door je eigen domme vraag!quote:Op donderdag 13 januari 2011 14:12 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Bekijk oorzaak en gevolg eens. Met zo'n oppervlakkige constatering zouden we als maatschappij nooit verder komen. In jouw wereld zou je constateren dat rijden op een paard je sneller verplaatst als zelf gaan lopen, de fiets, de auto en het vliegtuig zouden nooit van de grond gekomen zijn
Voor zover ik het kan zien is je vriendje in werkelijkheid een vriendinnetje. (Site staat op naam van een vrouw)quote:Op donderdag 13 januari 2011 14:13 schreef xenobinol het volgende:
Maar goed..... vriendje zeepbel heeft het vaak genoeg geschreven....
Factor 1 en factor 3 hebben een hele nauwe relatie en ze hebben wel degelijk de macht om daar wat aan te doen, wat ontbreekt is de wil. Zodra de HRA word aangepakt zal de markt vanzelf realiseren dat vreemde hypotheekproducten niet meer interessant zijn want de risico's zijn dan veel te hoog.quote:Op donderdag 13 januari 2011 14:13 schreef Basp1 het volgende:
De analayse hebben we al vaker gemaakt en er zijn verscheidene factoren voor.
HRA, hypotheken op 2 salarissen, vreemde hypotheek constructies, tekort aan gewilde locaties, en de lage rente.
Aangezien dit kabinet niet bij machte zal zijn om de eerste 4 factoren aan te pakken veranderd er in die parameters niets.
De enige parameter die kan veranderen is de rente. Wanneer de rente omhoog schiet zal de betaalbaarheid van te dure woningen afnemen en daardoor dus een nieuwe prijs gevormd worden.
Vriendjes... vriendinnetjes.... ik ben ruim denkendquote:Op donderdag 13 januari 2011 14:17 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Voor zover ik het kan zien is je vriendje in werkelijkheid een vriendinnetje. (Site staat op naam van een vrouw)
Bloemendaal?quote:Op donderdag 13 januari 2011 13:03 schreef Scorpie het volgende:
Ik met mijn bovenmodaal inkomen zit idd heel krap in mijn eengezinswoning samen met mijn partner, in 1 van de duurste gemeentes van het land.
Misschien moeten jullie wat beginnen samen.... Lekker samen mopperenquote:Op donderdag 13 januari 2011 14:21 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Vriendjes... vriendinnetjes.... ik ben ruim denkend
De macht hebben ze ook niet omdat wanneer ze dat zouden doen ze helemaal links niet meer als leugenaars weg kunnen zetten want dan breken ze echt elke verkiezingsbelofte. En het zou dan ook nog eens een grote klap voor hun elecotoraat beteken dus een flink zetelverlies voor de VVD en CDA dat willen die pluche klevers ook niet.quote:Op donderdag 13 januari 2011 14:20 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Factor 1 en factor 3 hebben een hele nauwe relatie en ze hebben wel degelijk de macht om daar wat aan te doen, wat ontbreekt is de wil.
Dat zeg ik.... gebrek aan wilquote:Op donderdag 13 januari 2011 14:37 schreef Basp1 het volgende:
[..]
De macht hebben ze ook niet omdat wanneer ze dat zouden doen ze helemaal links niet meer als leugenaars weg kunnen zetten want dan breken ze echt elke verkiezingsbelofte. En het zou dan ook nog eens een grote klap voor hun elecotoraat beteken dus een flink zetelverlies voor de VVD en CDA dat willen die pluche klevers ook niet.
Maar als je momenteel nog moet starten op de woningmarkt moet je toch goed nadenken of je al wel moet kopen.quote:Op donderdag 13 januari 2011 14:17 schreef HansvD het volgende:
[..]
Komt door je eigen domme vraag!
Jij vraagt hoe het komt dat een huurhuis op dit moment per maand duurder is dan een koophuis van 200.000 euro als je meer dan 33.000 euro per jaar verdient.
Volgens mij heb ik die vraag beantwoord.
Zeepbel moppert niet.... die laat gewoon een ander geluid horen. Dat jij dat interpreteert als gemopper.... Wist je trouwens dat mensen die veel mopperen een stuk kritischer naar problemen kijken en minder behoefte hebben aan instantane bevrediging? Dit in tegenstelling tot leenverlaafde schapenquote:Op donderdag 13 januari 2011 14:28 schreef HansvD het volgende:
Misschien moeten jullie wat beginnen samen.... Lekker samen mopperen
Bij een waardedaling van zo'n 3% per jaar kan ik nog jaren blijven scheefhurenquote:Op donderdag 13 januari 2011 14:43 schreef Hanoying het volgende:
Maar als je momenteel nog moet starten op de woningmarkt moet je toch goed nadenken of je al wel moet kopen.
Het is mooi dat die dwazen in Brussel niet eens weten wat ze willen. Aan de ene kant willen ze een flexibele arbeidsmarkt in Europa, maar ze bereiken lekker het tegenovergestelde. Altijd leuk om te zien hoe die politici allemaal een andere agenda habben, anders dan het algemeen belang.quote:Op donderdag 13 januari 2011 12:24 schreef HansvD het volgende:
[..]
Volgens de EU niet:
Dat ligt aan je omstandigheden. Sowieso moet je m.i. nooit een huis kopen als je er maar 4 jaar wilt blijven wonen. Dan kun je beter huren. Maar 30 jaar dezelfde woning huren is natuurlijk het andere uiterste.quote:Op donderdag 13 januari 2011 14:43 schreef Hanoying het volgende:
Maar als je momenteel nog moet starten op de woningmarkt moet je toch goed nadenken of je al wel moet kopen.
Als je een huis koopt van 2 ton dan moet je daar namelijk wel zo'n 218 k voor neer leggen. Op de eerste dag na het tekenen van je hypotheek staat er dus al 18.000 euro ongedekte schuld op je naam.
Goed argument om nu dus niet te kopenquote:Op donderdag 13 januari 2011 15:00 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Dat ligt aan je omstandigheden. Sowieso moet je m.i. nooit een huis kopen als je er maar 4 jaar wilt blijven wonen. Dan kun je beter huren. Maar 30 jaar dezelfde woning huren is natuurlijk het andere uiterste.
De plannen voor dit falende beleid zijn gemaakt in 2005.... toen de wereld nog over elkaar heen rolde om elkaar financiele gedrochten te verkopenquote:Op donderdag 13 januari 2011 14:51 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Het is mooi dat die dwazen in Brussel niet eens weten wat ze willen. Aan de ene kant willen ze een flexibele arbeidsmarkt in Europa, maar ze bereiken lekker het tegenovergestelde. Altijd leuk om te zien hoe die politici allemaal een andere agenda habben, anders dan het algemeen belang.
Ik heb een nieuwbouwhuis. Geen last van kosten koper.quote:Op donderdag 13 januari 2011 14:43 schreef Hanoying het volgende:
Als je een huis koopt van 2 ton dan moet je daar namelijk wel zo'n 218 k voor neer leggen.
Ik ben niet leenverslaafd. En mopperen kost mij te veel energie. Gewoon zorgeloos leven kan namenlijk ook prima met een koophuis. Niet te groot willen en ruim onder je maximale hypotheek lenen.quote:Op donderdag 13 januari 2011 14:47 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Wist je trouwens dat mensen die veel mopperen een stuk kritischer naar problemen kijken en minder behoefte hebben aan instantane bevrediging? Dit in tegenstelling tot leenverlaafde schapen![]()
Maar ja, jij bent God niet. Jij bent.............. ach laat maar dan is het niet meer leuk :-)quote:Als ik God was dan zou ik iedereen een tophypotheek geven voor een stapel stenen op een postzegel. Kneel before....
Maar als jij nu je huis zou willen verkopen zou dat wel een obstakel zijn.quote:Op donderdag 13 januari 2011 15:27 schreef HansvD het volgende:
Ik heb een nieuwbouwhuis. Geen last van kosten koper.
quote:Op donderdag 13 januari 2011 15:29 schreef HansvD het volgende:
Maar ja, jij bent God niet. Jij bent.............. ach laat maar dan is het niet meer leuk :-)
quote:Op donderdag 13 januari 2011 14:49 schreef xenobinol het volgende:
Geen wonder dat bankdirecteuren vinden dat zij Gods werk doen
Dan heb ik de marge van de koopsubsidie nog hahahahahaquote:Op donderdag 13 januari 2011 15:30 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Maar als jij nu je huis zou willen verkopen zou dat wel een obstakel zijn.
Dan ben jij dus God nietquote:Op donderdag 13 januari 2011 15:31 schreef xenobinol het volgende:
Geen wonder dat bankdirecteuren vinden dat zij Gods werk doen
Ja als. Als de wereld vergaat zijn we allemaal dood. Als Flevoland zinkt is Dronten weg. Als, als, als.quote:
Je loopt toch niet hier op gesubsideerde scheefhuurder te zeiken terwijl je zelf niet eens je huis hebt gekocht zonder subsidie?quote:Op donderdag 13 januari 2011 15:32 schreef HansvD het volgende:
[..]
Dan heb ik de marge van de koopsubsidie nog hahahahaha
Ik ben dan ook een aso...quote:Op donderdag 13 januari 2011 15:35 schreef janatwork het volgende:
[..]
Je loopt toch niet hier op gesubsideerde scheefhuurder te zeiken terwijl je zelf niet eens je huis hebt gekocht zonder subsidie?
Hier lokaal worden ook nog wat huisjes te koop aangeboden met een koopsubsidie. De overheid betaald wat mee, de gemeente stelt wat geld ter beschikking en de projectontwikkelaar geeft wat korting. Sommige woningen zijn daardoor zo'n 20k tot 30k in vraagprijs gezakt.quote:Op donderdag 13 januari 2011 15:39 schreef HansvD het volgende:
[..]
Ik ben dan ook een aso...![]()
Het was een korting van de projectontwikkelaar en voor het gemak noem ik het dan maar even subsidie zodat de subsidielurpers het ook snappen
En geen kosten koper, lage rente, ik zou zeggen Xeno, sla je slag! De HRA is er nu nog!!quote:Op donderdag 13 januari 2011 15:43 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Hier lokaal worden ook nog wat huisjes te koop aangeboden met een koopsubsidie. De overheid betaald wat mee, de gemeente stelt wat geld ter beschikking en de projectontwikkelaar geeft wat korting. Sommige woningen zijn daardoor zo'n 20k tot 30k in vraagprijs gezakt.
Ik speculeer op een verdere daling en ik ben principieel tegen de HRA dus daar kan ik natuurlijk geen gebruik van gaan makenquote:Op donderdag 13 januari 2011 15:45 schreef HansvD het volgende:
En geen kosten koper, lage rente, ik zou zeggen Xeno, sla je slag! De HRA is er nu nog!!
Het zal mij een zorg zijn of je wel of niet koopt. Ik kan weinig bedenken wat nog minder boeiend is.quote:Op donderdag 13 januari 2011 15:07 schreef xenobinol het volgende:
Goed argument om nu dus niet te kopen![]()
Tenminste als je nog niet weet wat je de komende 15 jaar wilt gaan doen met je leven.
Gewoon inbreken en de thermostaat lekker hoog zetten, scheelt in de stookkostenquote:Op donderdag 13 januari 2011 15:45 schreef motorbloempje het volgende:
Huis hieronder staat al anderhalf jaar te koop, nu ook met allemaal kortingen en weetikveelwatvoorshitnietmeer...
leuk, dat Portaal die woningen gaat verkopen (wij mochten ons appartement ook kopen), maar voorlopig moet ik meer stoken![]()
Yup, dé reden dat ik geen nieuwbouw woning heb gekocht. Voortuin 4x7 meter, achtertuin 20x7 meter, ruime parkeergelegenheid.quote:Op donderdag 13 januari 2011 15:48 schreef xenobinol het volgende:
Ik speculeer op een verdere daling en ik ben principieel tegen de HRA dus daar kan ik natuurlijk geen gebruik van gaan maken![]()
Daarnaast staan die nieuwbouwhuizen op perceeltjes ter grote van een velletje decemberzegels
Typische krakershuurdersmentaliteit...quote:
Zitten wel weer andere risicos aan. De prijs van nieuwbouwwoningen staat onder druk en wijken als leidserijn, vathorst en stadshagen (weet niet of je echt in zo'n wijk woont maar ga er even van uit) worden minder en minder populair.quote:Op donderdag 13 januari 2011 15:27 schreef HansvD het volgende:
[..]
Ik heb een nieuwbouwhuis. Geen last van kosten koper.
quote:Op donderdag 13 januari 2011 15:51 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Typische krakershuurdersmentaliteit...
Maak je om mij geen zorgen. Tegen de tijd dat ik hier weg ga is mijn hypotheekschuld zeker lager als de verkoopprijs.... Alleen de inflatie gaat dat al regelen..quote:Op donderdag 13 januari 2011 15:52 schreef Hanoying het volgende:
[..]
Zitten wel weer andere risicos aan. De prijs van nieuwbouwwoningen staat onder druk en wijken als leidserijn, vathorst en stadshagen (weet niet of je echt in zo'n wijk woont maar ga er even van uit) worden minder en minder populair.
Tot je wel een huis koopt. Dan ga je echt wel van je rechten gebruik makenquote:Op donderdag 13 januari 2011 15:48 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Ik speculeer op een verdere daling en ik ben principieel tegen de HRA dus daar kan ik natuurlijk geen gebruik van gaan maken![]()
Mensen moeten toch verstandig zijn als ze kopen? Dus een droomhuis kan niet als je geen tonnen per jaar verdient. Dan ben je bijvoorbeeld tevreden met een iets kleinere tuin maar heb je met een nieuwbouwhuis geen KK, betere isolatie en de eerste 15 jaar vrijwel geen onderhoud.quote:Daarnaast staan die nieuwbouwhuizen op perceeltjes ter grote van een velletje decemberzegels
Als je gewoon het slot netjes openmaakt en de thermostaat omhoog zet is dat geen diefstal. Dan is het gewoon een foutje van de beheerder die zijn thermostaat niet terug heeft gezet, niemand die daar wakker van ligtquote:Op donderdag 13 januari 2011 15:51 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Typische krakershuurdersmentaliteit...
Nope, maar nog steeds inbraak. Net als krakers hun gedrag goedpratenquote:Op donderdag 13 januari 2011 16:06 schreef xenobinol het volgende:
Als je gewoon het slot netjes openmaakt en de thermostaat omhoog zet is dat geen diefstal.
Iemand moet die stookkosten betalen. Asoquote:niemand die daar wakker van ligt
Voor de veiligheid? Wat een onzin, een gasinstallatie hoort inherent veilig te zijn. Je denkt toch niet dat een installatie veilig word omdat er af en toe iemand aan de thermostaat draaitquote:Op donderdag 13 januari 2011 16:11 schreef Whuzz het volgende:
Nope, maar nog steeds inbraak. Net als krakers hun gedrag goedpraten
Overigens, als een huis al een poos leeg staat is vaak het gas afgesloten i.v.m. veiligheid.
Precies.... geleidingswarmte jatten van je buren om de boel vorstvrij te houden is ronduit asociaal.quote:Iemand moet die stookkosten betalen. Aso![]()
Hoeveel huizen had jij ook weer gekocht? Oh ja. 0.quote:Op donderdag 13 januari 2011 16:18 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Voor de veiligheid? Wat een onzin, een gasinstallatie hoort inherent veilig te zijn. Je denkt toch niet dat een installatie veilig word omdat er af en toe iemand aan de thermostaat draait
![]()
De veiligheid word gegarandeerd door het ontwerp en periodiek onderhoud.... dat laatste is iets wat kopers misschien nog wel eens over het hoofd zien![]()
In de winter moet een pandje vorstvrij wezen dus het gas afsluiten is altijd een slecht idee.
Wel als iemand anders daar extra voor moet betalen. Waarom denk je dat dat huis onder hem zo koud is? Juist, omdat iemand daar niet voor wil betalen. In breken en de verwarming omhoog draaien is asociaal en een misdaad. Tokkiehuurder!quote:Precies.... geleidingswarmte jatten van je buren om de boel vorstvrij te houden is ronduit asociaal.
Altijd een goed argumentquote:Op donderdag 13 januari 2011 16:25 schreef Whuzz het volgende:
Hoeveel huizen had jij ook weer gekocht? Oh ja. 0.
Ik ben in 20 panden geweest in de maand voor ik mijn huis kocht. In op-één-na alle panden die langer dan 6 maanden leeg stonden was het gas afgesloten. Gaslekken kunnen nu eenmaal ontstaan en als er niemand meer woont kunnen die ook niet ontdekt worden, dus sluit men het gas af. Niet zo bijdehand doen dus, ik spreek uit ervaring.
De waterleidingen in een onverwacht huis bevriezen wel degelijk.quote:Een huis bevriest niet, zelfs niet zonder verwarming. De dingen die wél bevriezen, bevriezen ook MET verwarming. Dat zijn namelijk buitenkranen en dakgoten/afvoeren.
Drogreden.quote:Wel als iemand anders daar extra voor moet betalen. Waarom denk je dat dat huis onder hem zo koud is? Juist, omdat iemand daar niet voor wil betalen. In breken en de verwarming omhoog draaien is asociaal en een misdaad. Tokkiehuurder!![]()
Zoals ik al reeds beargumenteerd heb is dat onzin, explosiegevaar is een drogreden. Als dit een serieus argument zou zijn dan zou gas nooit als brandstof gebruikt kunnen worden. Stel ik ga naar mijn werk, intussen gaat mijn aansluiting lekken... ik kom terug van mijn werk en BOEM.... weg xenobinolquote:In een leegstaand huis is heeft het niets met asociaal te maken. Daar sluit je het gas af vanwege veiligheid. De buren vinden het namelijk veel vervelender als een gasexplosie hun zijgevel er uit blaast
Ik heb het gas pas in december weer aangesloten, na aankoop van mijn huis, na een vorstperiode. Temperatuur in huis was 12 graden op dag van aankoop en 12.4 graden toen ik een paar dagen later het gas liet aansluiten, terwijl het buiten vroor.quote:Op donderdag 13 januari 2011 16:41 schreef xenobinol het volgende:
De waterleidingen in een onverwacht huis bevriezen wel degelijk.
Komt omdat je geleidingswarmte jat van de buren, de buren betalen jouw stookkosten om jouw huis vorstvrij te houden. Bij aanhoudende vrieskou en lagere temperaturen zal er toch echt vorst optreden in je woning, de waterleidingen in de kruipruimte zullen als eerste bevriezen. Ieder jaar heeft een bevriende loodgieter er weer een mooie bron van inkomsten aanquote:Op donderdag 13 januari 2011 16:49 schreef Whuzz het volgende:
Ik heb het gas pas in december weer aangesloten, na aankoop van mijn huis, na een vorstperiode. Temperatuur in huis was 12 graden op dag van aankoop en 12.4 graden toen ik een paar dagen later het gas liet aansluiten, terwijl het buiten vroor.
Bullshit dus.
Ik stelde voor om de thermostaat omhoog te zetten zodat ik niet enorm hard hoef te stoken om andermans pand vorstvrij te houden. Vastgoedspeculanten die hun woning leeg laten staan..... ze verdienen stinkende krakers, vooral als het krakend koud isquote:Jij stelde voor om ergens in te breken en aan andermans spullen te komen. Dat is asociaal én illegaal. Tokkiehuurder!
Waarom heb jij recht op de warmte van omliggende appartementen? Dat heb je dus niet. Dus gevalletje pech gehad..quote:Op donderdag 13 januari 2011 16:57 schreef xenobinol het volgende:
[..]
[..]
Ik stelde voor om de thermostaat omhoog te zetten zodat ik niet enorm hard hoef te stoken om andermans pand vorstvrij te houden. Vastgoedspeculanten die hun woning leeg laten staan..... ze verdienen stinkende krakers, vooral als het krakend koud is
Vraag het de buren die niet stoken! Zij gaan er nl. bij voorbaat vanuit dat ze deze wel krijgen, hierdoor jagen zij hun buren op extra kosten, ronduit asociaal. Dat er dan mensen inbreken om je thermostaat wat hoger te zetten is gewoon een gevalletje van pech hebben. Had gewoon voorkomen kunnen worden door je thermostaat op 10 graden of hoger te zetten.quote:Op donderdag 13 januari 2011 17:14 schreef antfukker het volgende:
[..]
Waarom heb jij recht op de warmte van omliggende appartementen? Dat heb je dus niet. Dus gevalletje pech gehad..
quote:Op donderdag 13 januari 2011 17:22 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Vraag het de buren die niet stoken! Zij gaan er nl. bij voorbaat vanuit dat ze deze wel krijgen, hierdoor jagen zij hun buren op extra kosten, ronduit asociaal. Dat er dan mensen inbreken om je thermostaat wat hoger te zetten is gewoon een gevalletje van pech hebben. Had gewoon voorkomen kunnen worden door je thermostaat op 10 graden of hoger te zetten.
Hoezo triestquote:Op donderdag 13 januari 2011 17:27 schreef antfukker het volgende:
Deze gedachte is echt triest. Want verwacht jij ook dan dat je buren de thermostaat minimaal op 24 hebben staan dan. Of is het dan ook asociaal dat ze de thermostaat op 18 hebben staan als dat genoeg voor hun is?
lekker toch? Net als jij met je dmv staatssteun geregelde lage huur.quote:Op donderdag 13 januari 2011 17:38 schreef xenobinol het volgende:
[..]
HRA lurkers vinden het ondertussen heel normaal om anderen voor hun kosten op te laten draaien
Poeh hé.... wel 115 euro.... dikke vette staatssteun.... weet je wat... ik stort het terug op de rekening van de BD als jij hetzelfde doet met je HRA... deal?quote:Op donderdag 13 januari 2011 17:45 schreef HansvD het volgende:
[..]
lekker toch? Net als jij met je dmv staatssteun geregelde lage huur.
Ik stort helemaal niks terug. De BD stort bij mij geld terugquote:Op donderdag 13 januari 2011 17:53 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Poeh hé.... wel 115 euro.... dikke vette staatssteun.... weet je wat... ik stort het terug op de rekening van de BD als jij hetzelfde doet met je HRA... deal?
Zal ik mijn 'subsidie' dan maar direct naar je rekening overmakenquote:Op donderdag 13 januari 2011 17:57 schreef HansvD het volgende:
Ik stort helemaal niks terug. De BD stort bij mij geld terug![]()
als je slim bent zet je de doos te koop op marktplaats... sinds de nieuwe regels zijn de prijzen van zulke dozen hard gestegen. Je kan beter in de koelkast gaan wonen met deze kou...quote:Op donderdag 13 januari 2011 18:11 schreef the85mc het volgende:
Denk dat ik maar een koelkast koop, die op marktplaats zet en in de doos onder een brug ga wonen..
Die babyboomers die hun winst willen verzilveren moeten daarna gaan huren. Want het volgende wat zij kopen is in waarde gestegen. De winst is er vooral voor de banken, die hebben allemaal lucratieve hypotheken afgesloten. En natuurlijk de makelaars. 2% van 200.000 is altijd beter dan 2% van 140.000 euroquote:Op donderdag 13 januari 2011 18:11 schreef the85mc het volgende:
HRA is echt zwaar beroerd. Het heeft ervoor gezorgd dat de huizenprijs skyhigh is. En die verrekte babyboomers hebben goedkoop hun huis kunnen kopen en dat kunnen ze nu voor een 5 keer zo hoge prijs verkopen.
En ik klaag, maar dat is niet zo raar, ik ben jong en hoogopgeleid, single maar kan geen huis kopen. Woon in de omgeving utrecht en daar zijn de huizenprijzen echt niet normaal meer. Een appartement in een achterstandswijk kost ongeveer 165.000 euro.Met de nieuwe regels mag je nog max 3,5 keer je bruto salaris lenen. Zou betekenen dat ik 47.000 bruto zou moeten verdienen. Is onbetaalbaar dus voor een starter. Of zijn mijn verwachtingen (appartement in achterstandswijk) dan soms te hoog..
En salaris is te hoog voor sociale huur, dus goedkoop huren zit er niet in. Denk dat ik maar een koelkast koop, die op marktplaats zet en in de doos onder een brug ga wonen..
Hoe kom je daarbij?quote:Op donderdag 13 januari 2011 18:11 schreef the85mc het volgende:Woon in de omgeving utrecht en daar zijn de huizenprijzen echt niet normaal meer. Een appartement in een achterstandswijk kost ongeveer 165.000 euro.Met de nieuwe regels mag je nog max 3,5 keer je bruto salaris lenen. Zou betekenen dat ik 47.000 bruto zou moeten verdienen
Precies... daarom begrijp ik ook nooit goed waarom mensen staan te juichen als ze horen dat de waarde van hun woning is gestegen. Als je een huis als aanvulling op je pensioen ziet omdat je later lagere woonlasten hebt dan is dat een geldig argument. Het is eigenlijk ook niet zo raar dat banken maar wat graag bereid waren olie op het vuur te gooien. Nu het vuur wat minder wil branden moet de prijs van olie natuurlijk omhoog, stel je voor dat ze de hypotheek op hun ivoren toren niet meer kunnen betalen.quote:Op donderdag 13 januari 2011 18:22 schreef antfukker het volgende:
Die babyboomers die hun winst willen verzilveren moeten daarna gaan huren. Want het volgende wat zij kopen is in waarde gestegen. De winst is er vooral voor de banken, die hebben allemaal lucratieve hypotheken afgesloten. En natuurlijk de makelaars. 2% van 200.000 is altijd beter dan 2% van 140.000 euro
nee, dat hoeft niet.... En dan weet je ook nog eens meteen wie ik ben, das niet leuk....quote:Op donderdag 13 januari 2011 18:19 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Zal ik mijn 'subsidie' dan maar direct naar je rekening overmaken
http://www.funda.nl/koop/(...)/sorteer-woonopp-af/quote:Op donderdag 13 januari 2011 18:11 schreef the85mc het volgende:
Een appartement in een achterstandswijk kost ongeveer 165.000 euro.
Ouwe (H)rukkerquote:
Tja, dat is lastig. Maar er zijn natuurlijk genoeg andere opties.quote:Op donderdag 13 januari 2011 18:11 schreef the85mc het volgende:
HRA is echt zwaar beroerd. Het heeft ervoor gezorgd dat de huizenprijs skyhigh is. En die verrekte babyboomers hebben goedkoop hun huis kunnen kopen en dat kunnen ze nu voor een 5 keer zo hoge prijs verkopen.
En ik klaag, maar dat is niet zo raar, ik ben jong en hoogopgeleid, single maar kan geen huis kopen. Woon in de omgeving utrecht en daar zijn de huizenprijzen echt niet normaal meer. Een appartement in een achterstandswijk kost ongeveer 165.000 euro.Met de nieuwe regels mag je nog max 3,5 keer je bruto salaris lenen. Zou betekenen dat ik 47.000 bruto zou moeten verdienen. Is onbetaalbaar dus voor een starter. Of zijn mijn verwachtingen (appartement in achterstandswijk) dan soms te hoog..
En salaris is te hoog voor sociale huur, dus goedkoop huren zit er niet in. Denk dat ik maar een koelkast koop, die op marktplaats zet en in de doos onder een brug ga wonen..
Mooi, dan zijn we het nu dus eens. Hetzelfde geldt namelijk voor waardedáling. En dus is jouw gedoemdenk over die dalende huizenmarkt (precies zoals ik je al 3 topics probeer duidelijk te maken) zwaar overtrokken. De enigen die daar last van hebben zijn degenen die de woningmarkt vaarwel zeggen. Bijvoorbeeld omdat ze met pensioen gaan en de waarde van hun huis willen opeten. De gemiddelde burger die een huis bezit dat in waarde is gedaald, koopt daar een huis voor terug dat ook in waarde is gedaald, binnen dezelfde hypotheek.quote:Op donderdag 13 januari 2011 19:24 schreef xenobinol het volgende:
Precies... daarom begrijp ik ook nooit goed waarom mensen staan te juichen als ze horen dat de waarde van hun woning is gestegen. Als je een huis als aanvulling op je pensioen ziet omdat je later lagere woonlasten hebt dan is dat een geldig argument.
Dát zijn nou juist de dingen die de woningmarkt zo opblazen en voor problemen zorgen. De huizenprijzen zijn veel meer gestegen dan waar alleen de HRA voor verantwoordelijk is. Eén van de oorzaken is mijns inziens de tweeverdieners hype. Vroegâh (...) namen mensen een hypotheek op één salaris. Moeder de vrouw ging namelijk voor de kindjes zorgen en men hield dus rekening met het moeten opbrengen van de lasten op één salaris.quote:Op donderdag 13 januari 2011 21:02 schreef LXIV het volgende:
Je kunt ook gaan samenwonen. Als je geen vriendin vindt of hebt dan kun je dat toch ook doen met een familielid of een goede vriend? Dat scheelt meteen de helft in woonlasten.
Dat aantal ligt natuurlijk veel hoger. Die 1341 waren volgens mij alleen de mensen die door NHG gered moesten worden. Er zijn er ook een boel die wel moesten verkopen door scheiding en/of werkeloosheid en wellicht verlies op hun huis moesten nemen, maar geen beroep op NHG hoefden te doen.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 08:13 schreef Bayswater het volgende:
En vergeet de 1341 mensen per jaar niet die verplicht moeten verkopen vanwege scheiding of werkloosheid. Toch een aardig aanbod als de rest blijft zitten voor de nieuwkomers.
Sorry maar als je denkt dat je met enkel een "hoge" studie wel alles voor elkaar gaat krijgen....quote:Op donderdag 13 januari 2011 18:11 schreef the85mc het volgende:
Waarom zou je na verlies bij verkoop agv scheiding geen beroep op de BHG doen?quote:Op vrijdag 14 januari 2011 08:22 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Dat aantal ligt natuurlijk veel hoger. Die 1341 waren volgens mij alleen de mensen die door NHG gered moesten worden. Er zijn er ook een boel die wel moesten verkopen door scheiding en/of werkeloosheid en wellicht verlies op hun huis moesten nemen, maar geen beroep op NHG hoefden te doen.
Precies. Die hele mentaliteit van "ik heb net mijn WO/HBO gedaan en nu MOET ik een huis kopen want ik ben hoog opgeleid" is één van de redenen dat de markt zo verziekt is.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 08:26 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Sorry maar als je denkt dat je met enkel een "hoge" studie wel alles voor elkaar gaat krijgen....
Tegenwoordig doet iedereen minimaal HBO en verwacht na de studie een hoog salaris met alles erop en eraan. Nou zoveel van die functies zijn er gewoon niet. Ipv een studie te doen die leuk is en een zgn hoog niveau kan je beter iets doen waar vraag naar is.
Je zal toch gewoon hard moeten gaan werken en sparen. Okal ben je hoog opgeleid, dat is tegenwoordig geen uitzondering meer.
De NHG dekt niet zomaar elk verlies hoor. Als jij je huis met 10k verlies verkoopt en jij en je partner kunnen allebel redelijkerwijs een DK van 5k nemen, dan doet de NHG helemaal niets voor je.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 08:26 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Waarom zou je na verlies bij verkoop agv scheiding geen beroep op de BHG doen?
Moa, da's niet helemaal waar. Als je echt in de problemen komt doet NHG twee dingen:quote:Op vrijdag 14 januari 2011 08:42 schreef Bayswater het volgende:
De NHG doet sowieso helemaal niets voor je, die doet alleen wat voor de banken.
Uiteraard. De NHG is geen "Verlaat de gevangenis zonder te betalen" (<--- speciaal voor Xeno!quote:Als er niets meer te plukken valt bij je zal de NHG wel ingeschakeld worden. Heb je nog wel wat te makken, heb je waarschijnlijk geen ruk aan de NHG.
quote:Herstel huizenmarkt blijft uit
13 januari 2011, 10:00 uur | FD.nl
Somberheid
Maar verder straalt de NVM, waarvan de leden zo'n driekwart van de markt bedienen, vooral somberheid uit. Ze noemt het groeiend aanbod van woningen 'zorgwekkend'.
Landelijk staan er 193.000 woningen te koop, 15,8% meer dan begin 2010 en meer dan het dubbele van vlak vóór de crisis, het tweede kwartaal 2008 (96.750 woningen).
Hukker spreekt van 'een steeds grotere prop in de markt van moeilijk verkoopbare woningen.' Inmiddels staat 14% van de woningen twee jaar of langer te koop, en nog eens 21,1% staat tussen de één en twee jaar in de etalage.
Starters
Een kwart van het aanbod bestaat uit vrijstaande woningen. En 28,5% van het aanbod zijn appartementen. Het aantal te koop staande appartementen is in een jaar met 22,1% toegenomen tegen de genoemde 15,8% voor de het totaal aan woningen. Dat 'baart zorgen', aldus de NVM.
'Mede gezien de in 2011 aangescherpte financieringsvoorwaarden, die voor starters op de woningmarkt de aankoop van een woning alleen maar moeilijker maken'.
Moeizame financiering
En de financierbaarheid van de eigen woning wordt in 2011 sowieso volgens de NVM 'een probleem' door de steeds strengere eisen van financiers, garantie-instelling en toezichthouders. Banken blijven zeer terughoudend, verder zijn per 1 januari de financieringsvoorwaarden aangescherpt, en worden voor de Nationale Hypotheekgarantie ook hogere eisen gesteld. 'Vooral senioren, afgestudeerden, zzp'ers en mensen met een klein BKR-verleden zijn de dupe.'
Was gister al gepostquote:Op vrijdag 14 januari 2011 09:08 schreef meth77 het volgende:
http://www.fd.nl/artikel/21182600/herstel-huizenmarkt-blijft
[..]
Jaquote:Op vrijdag 14 januari 2011 09:34 schreef xenobinol het volgende:
Goedemorgen leentokkies en huurkneuzen![]()
Allemaal onze cel weer mogen verlaten om geld voor onze meesters te verdienen?
Pfff..... niets gemerkt van het enorme herstel in Flevoland. Ik zie nog steeds onwijs veel 'te koop' bordjes voor de huizen staan.quote:NVM: flink herstel verkopen Flevoland
De provincie Flevoland liet in het vierde kwartaal van 2010 qua aantal verkopen eindelijk een flink herstel zien (+38,2 procent t.o.v. een kwartaal eerder). De prijs ging in Flevoland echter ook het sterkst naar beneden (-1,6 procent), zo blijkt uit voorlopige cijfers van de NVM over het vierde kwartaal 2010.
Ook in Noord-Brabant (-1,1 procent) en Zuid-Holland (-0,8 procent) ontwikkelde de prijs zich duidelijk negatiever dan landelijk. In de provincies Friesland en Zeeland is de prijs van de gemiddeld verkochte woning juist in het afgelopen kwartaal gestegen met 1,9 procent.
De sterkste opwaartse prijsbeweging is gemeten in Limburg, waar de prijs met 3,6 procent is toegenomen. De meest zuidelijke provincie van het land kende ook qua transacties een goed kwartaal met 25,9 procent meer transacties.
Van de Randstedelijke provincies scoorde Utrecht de sterkste toename van het aantal transacties (+25,1 procent). In Noord- en Zuid-Holland steeg het aantal transacties vergelijkbaar met Nederland (+17,7 procent).
Mede gezien de zorgwekkende financierbaarheid en het overaanbod (de 'prop' op de markt spreekt de NVM een voorzichtige verwachting uit voor 2011. Van echt herstel zal nog geen sprake zijn. De verkoopprijzen zullen mogelijk nog licht dalen en het aantal woningverkopen zal stabiel blijven. Een grote opleving van de vraag ligt namelijk niet voor de hand.
Hukker: "Hoewel de economie aan de beterende hand lijkt te zijn, zal het besteedbaar inkomen niet wezenlijk toenemen. Daarbij komt dat wonen niet veel goedkoper wordt, door een licht stijgende rente en hogere woonlasten voor bijvoorbeeld energie, waterschap en OZB. Ook de strengere kredieteisen doen daarbij meer kwaad dan goed. De woningmarkt blijft fragiel, en krijgt op dit moment eigenlijk niet de aandacht die zij verdient."
bron: NVM
Alleen in jouw straat Xeno, alleen in jouw straat..quote:Op vrijdag 14 januari 2011 09:39 schreef xenobinol het volgende:
Pfff..... niets gemerkt van het enorme herstel in Flevoland. Ik zie nog steeds onwijs veel 'te koop' bordjes voor de huizen staan.
Dat zijn toch huurhuizen?quote:Op vrijdag 14 januari 2011 09:40 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Alleen in jouw straat Xeno, alleen in jouw straat..
Aan mijn kant wonen de uitkeringsgerechtigde huursubsidielurkers aan de overkant wonen de HRA lurkende leenslaven. Overigens rukt dat volk ook op naar mijn kant van de straat, de corporatie zet namelijk zijn huizen te koop. Nog even en ik ben de laatste huurder in de straatquote:
Dan koop je toch ook gewoon je woning...quote:Op vrijdag 14 januari 2011 10:06 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Aan mijn kant wonen de uitkeringsgerechtigde huursubsidielurkers aan de overkant wonen de HRA lurkende leenslaven. Overigens rukt dat volk ook op naar mijn kant van de straat, de corporatie zet namelijk zijn huizen te koop. Nog even en ik ben de laatste huurder in de straat
ik vraag me af waar al dat geld heen gaat, hier zijn ook al duizenden woningen verkocht en nog vele duizenden te gaan, min collega's ziitten ook allemaal in een klein ex corporatieflatje voor de hoofdprijs, met 200 servicekosten pmquote:Op vrijdag 14 januari 2011 10:06 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Aan mijn kant wonen de uitkeringsgerechtigde huursubsidielurkers aan de overkant wonen de HRA lurkende leenslaven. Overigens rukt dat volk ook op naar mijn kant van de straat, de corporatie zet namelijk zijn huizen te koop. Nog even en ik ben de laatste huurder in de straat
Aflossen leenslaven.... om je vrijheid terug te kopenquote:Je huis als belegging? Vergeet 't
Politici, banken en huizenbezitters: ze worden allemaal zenuwachtig als de huizenprijzen dalen. Ten onrechte, zegt Z24's Arend van den Berg.
De huizenmarkt ligt nog steeds op z'n gat; huizenprijzen dalen en de gemiddelde tijd dat een huis te koop staat is opgelopen tot 249 dagen.
Vervelend? Ja, natuurlijk voor al die huizenbezitters die hun woning niet kwijtraken.
Maar maar waren de waarschuwende geluiden het afgelopen decennium? Toen stegen de huizenprijzen twee keer zo hard als de inflatie. Huizen werden de helft duurder. Zie deze grafiek.
Zeg eerlijk, wie vertelde er niet trots op een verjaardagsfeestje vóór de kredietcrisis dat-ie een tweede hypotheek had 'gekregen' van de bank, omdat-ie zoveel overwaarde had?
We zijn collectief blind geweest, als een simpele belegger die gelooft dat de koersen 'alleen maar omhoog kunnen'.
Leengekte
Gestimuleerd door nieuwe hypotheekvormen (lees: de aflossingsvrije hypotheek), ruimere normen van de banken (zoals het volledig meetellen van het tweede inkomen in een huishouden) en een relatief lage rente, hebben we massaal geld gestoken in onze woningen.
We vroegen steeds hogere prijzen voor onze huizen, betaalden die zelf ook en staken ons dus dieper in de schulden. We hadden toch hypotheekrenteaftrek. Het feest begon in de tweede helft van de jaren negentig en duurde tot voor kort.
Nu zitten we met de gebakken peren. Onze collectieve hypotheekschuld is opgelopen tot 106 procent van ons nationaal product, verreweg het hoogste percentage in Europa. In Duitsland is het 48 procent, in België 43 procent.
Die berg hypotheekschuld bedraagt nu, volgens onlangs gecorrigeerde cijfers van De Nederlandsche Bank, zo'n 516 miljard euro - 79 procent meer dan acht jaar terug. Ruwweg de helft van die miljarden is aflossingsvrij, zo berekende marktonderzoekbureau GfK eerder voor Z24.
Natuurlijk, daar zitten ongetwijfeld honderdduizenden Nederlanders bij die anders geen huis hadden kunnen kopen. Juist door die gestegen prijzen. Maar dat verandert niets aan het principe: we hebben ons een ongeluk geleend en lossen maar beperkt af.
Angst voor daling
En dus maken misschien wel miljoenen huizenbezitters (Nederland telt er 3,9 miljoen) zorgen bij het idee dat hun huis wel eens minder waard kan worden dan hun hypotheek.
In hun sporen volgen politici, ambtenaren en allerhande belangenclubs van banken tot woningbezitters. Kom niet aan de huizenprijs, is het devies.
Toch moet dat, al is het niet de enige oplossing. In een normale, goed functionerende woningmarkt was namelijk de forse stijging van de huizenprijs gevolgd door extra aanbod: ofwel meer huizen, met als gevolg een dempend effect op de prijzen. Zo niet in Nederland.
Stroperige procedures, dure regelgeving en hebberige gemeenten en projectontwikkelaars houden het nieuwe aanbod laag en de prijzen hoog.
De huurmarkt is nauwelijks een alternatief, want ook die zit muurvast. Met dank aan lage huren voor mensen met goede inkomens en het nagenoeg ontbreken van een innovatieve particuliere sector die aantrekkelijke huurhuizen exploiteert. Woningcorporaties bepalen de markt.
Hypotheekrenteaftrek
Wat dan wel? Strengere eisen van banken en van de AFM remmen nu de groei van de hypotheekschuld, maar dat is maar een deel van het verhaal.
Een belangrijke stap is wel degelijk de afschaffing van de hypotheekrenteaftrek, onze nationale verslaving. Al of niet stapsgewijs. Dat zal prijsdalingen tot gevolg hebben tot circa 13 procent, zo berekende een ambtelijke werkgroep vorig jaar.
Dat is fors maar niet dramatisch, zeker afgezet tegen de 49 procentstijging van de gemiddelde huizenprijs het afgelopen decennium.
Het is sneu voor de kopers van de laatste jaren. Maar dat is de prijs voor het doorprikken van een luchtbel. En goed nieuws voor starters die gewoon in Nederland een huis willen kopen.
Geen belegging
Bovendien: afkicken doet altijd zeer. Zoals met alle verslaving is de mentale stap het grootst. En die is in principe simpel. Zie je huis niet als een belegging.
Als je dat wel doet, moet je ook de consequenties onder ogen zien: in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst. And what goes up, must come down. Met andere woorden: wie hallelujah riep bij een stijging van tientallen procenten, moet ook niet piepen bij een even zo grote daling.
Op het moment dat je, veel verstandiger, je huis niet als een belegging ziet, maar als een onderdeel van je gewone kosten, is de stap om in die kosten te snijden nog logischer.
Elke euro die je aflost, verlaagt je rentekosten (want menigeen vergeet dat je nog altijd - afhankelijk van je rentetarief - het gros van al die hypotheekrente wel zelf betaalt). En het risico van een hypotheek die hoger is dan de waarde van je huis, neemt navenant af.
Bovendien maakt het je flexibeler. Je verhuist makkelijker voor een andere baan, en wisselt eenvoudiger met een groter of juist kleiner huis. Kortom, met lage lasten koop je vrijheid. Nu kost al dat aflossen je misschien een wintersportvakantie, maar op termijn heb je alle vrijheid.
bron
Het is een corporatiekrot, die wil je niet eens kopenquote:Op vrijdag 14 januari 2011 10:07 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Dan koop je toch ook gewoon je woning...
Ik denk dat dit geld word geinvesteerd, de afgelopen jaren heeft de corporatie heel wat groot renovatiewerk en nieuwbouw laten uitvoeren, ook dit jaar gaan ze daar mee door. De strategie is simpel... ze bieden een huis te koop aan zodra deze vrij komt, en ze doen dit per woningblok. Als ze een woning in je blok te koop zetten is het dus altijd een optie om bij de corporatie te informeren of je de woning kan kopen. De kopers van deze huizen zijn vrijwel altijd jonge stelletjes. Zelf vind ik de prijzen die ze vragen aan de hoge kant, je kan nu beter naar nieuwbouw kijken imo.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 10:08 schreef meth77 het volgende:
[..]
ik vraag me af waar al dat geld heen gaat, hier zijn ook al duizenden woningen verkocht en nog vele duizenden te gaan, min collega's ziitten ook allemaal in een klein ex corporatieflatje voor de hoofdprijs, met 200 servicekosten pm
een heeft hem alweer met verlies moeten verkopen wegens scheiding, die woont nu weer thuis
Ach, tegenover je zitten aardig wat mensen met een hypotheek van voor 2000, dus die hebben het niet zo zwaar...quote:Op vrijdag 14 januari 2011 10:06 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Aan mijn kant wonen de uitkeringsgerechtigde huursubsidielurkers aan de overkant wonen de HRA lurkende leenslaven.
ben je wel van die alleenstaande moedertjes met bijstand en tokkies uit je straat af.quote:Overigens rukt dat volk ook op naar mijn kant van de straat, de corporatie zet namelijk zijn huizen te koop. Nog even en ik ben de laatste huurder in de straat
Yep, enm als je een huis hebt gekocht vlak voor de renovatie krijg je van de corporatie het prachtige aanbod om voor slechts 50.000 euro mee te doen in de renovatie.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 10:23 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Ik denk dat dit geld word geinvesteerd, de afgelopen jaren heeft de corporatie heel wat groot renovatiewerk en nieuwbouw laten uitvoeren, ook dit jaar gaan ze daar mee door. De strategie is simpel... ze bieden een huis te koop aan zodra deze vrij komt, en ze doen dit per woningblok. Als ze een woning in je blok te koop zetten is het dus altijd een optie om bij de corporatie te informeren of je de woning kan kopen. De kopers van deze huizen zijn vrijwel altijd jonge stelletjes. Zelf vind ik de prijzen die ze vragen aan de hoge kant, je kan nu beter naar nieuwbouw kijken imo.
Maar wie moet er dan op de straat passen als iedereen naar zijn werk is om het geld voor de bank te verdienen?quote:Op vrijdag 14 januari 2011 10:31 schreef HansvD het volgende:
ben je wel van die alleenstaande moedertjes met bijstand en tokkies uit je straat af.
Je ziet ook straten met een rijtje goedkoop gerenoveerde huizen (door de woningbouw) en dan één huis dat er wél goed uit ziet, omdat ddat een koophuis is en de eigenaren wél investeren...quote:Op vrijdag 14 januari 2011 10:34 schreef HansvD het volgende:
Yep, enm als je een huis hebt gekocht vlak voor de renovatie krijg je van de corporatie het prachtige aanbod om voor slechts 50.000 euro mee te doen in de renovatie.
En dus heb je nu straten met 5 gerenoveerde woningen, 1 krot en dan weer 3 gerenoveerde woningen.
Kopen van een corporatie is niet zo duur maar wel heel dom ....
Jij! Je kon toch thuiswerken?quote:Op vrijdag 14 januari 2011 10:39 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Maar wie moet er dan op de straat passen als iedereen naar zijn werk is om het geld voor de bank te verdienen?
Maar ik zit de hele dag te fokken, dus tijd om op de straat te letten blijft er dan niet overquote:
quote:do 13 jan 2011,
Meer huizen dan ooit te koop
AMSTERDAM - Het huizenaanbod breekt record op record. In tien jaar tijd is het aantal te koop staande woningen ongeveer vijf keer zo groot geworden. De Nederlandse Vereniging van Makelaars (NVM) spreekt inmiddels van een 'aanbodprop' die het herstel op woningmarkt tegenhoudt.
GER HUKKER
In het jaar 2000 boden NVM-makelaars ongeveer 28.000 huizen aan. In 2006 was dit opgelopen tot 80.000. Voor de financiële crisis in 2008 ging het om bijna 97.000 woningen.
De stijging zette hierna verder door en de NVM meldde donderdag dat de teller in het afgelopen kwartaal op 144.000 woningen stond.
De NVM heeft ongeveer 75 procent van de markt in zijn bestand.
Het totale aanbod van te koop staande bestaande woningen bedraagt daarom naar schatting 193.000, het hoogste aantal ooit.
Ik heb een tijdelijk abbo op de FD (gratis gekregen bij aanschaf van mijn autoquote:Op vrijdag 14 januari 2011 09:08 schreef meth77 het volgende:
http://www.fd.nl/artikel/21182600/herstel-huizenmarkt-blijft
[..]
Waar blijft het plaatjequote:Op vrijdag 14 januari 2011 10:40 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Je ziet ook straten met een rijtje goedkoop gerenoveerde huizen (door de woningbouw) en dan één huis dat er wél goed uit ziet, omdat ddat een koophuis is en de eigenaren wél investeren...
Ik geloof dat op de site van zeepsop een reactie stond dat ze er bij de NVM ondertussen achter waren dat je beter je volume kan vergroten bij een lagere marge... Het vasthouden aan de topprijzen is voor de NVM ondertussen geen optie meer?quote:Op vrijdag 14 januari 2011 11:11 schreef antfukker het volgende:
[..]
Ik heb een tijdelijk abbo op de FD (gratis gekregen bij aanschaf van mijn auto), maar de FD is al weken lang negatieve artikelen aan het schrijven over de huizenmarkt. Ik lees ze allemaal en vind er een kern van waarheid in zitten. Maar dat er in de FD nu ook een artikel staat dat de NVM ook bijzonder negatief is, is nieuw voor me. Die waren nog best positief de afgelopen maanden'..
Misschien dat iemand even een plaatje kan posten van een verpauperde koopwijk? In bepaalde steden zijn daar vast goede voorbeelden van te vindenquote:
En als je afgelost hebt, is het jouw eigendom en heb je er geen kosten meer aan. Huurders daarentegen........quote:Op vrijdag 14 januari 2011 10:15 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Aflossen leenslaven.... om je vrijheid terug te kopen
Onderhoud, OZB, HWF, verzekeringen? Ook een afbetaald huis heeft kosten, uiteraard wel een stuk lagere kosten.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 11:30 schreef Freak188 het volgende:
[..]
En als je afgelost hebt, is het jouw eigendom en heb je er geen kosten meer aan. Huurders daarentegen........
HWF vervalt volgens mij als hij afgelost is. (Wet Hillen)quote:Op vrijdag 14 januari 2011 11:32 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Onderhoud, OZB, HWF, verzekeringen? Ook een afbetaald huis heeft kosten, uiteraard wel een stuk lagere kosten.
In Detroid misschien ja.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 11:18 schreef xenobinol het volgende:
Misschien dat iemand even een plaatje kan posten van een verpauperde koopwijk? In bepaalde steden zijn daar vast goede voorbeelden van te vinden![]()
Woon je zo slecht? dan snap ik je frustratie wel. Koop gewoon lekker een leuk huisje, word je gelukkig van. (niet over financieren natuurlijk)quote:Op vrijdag 14 januari 2011 10:16 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Het is een corporatiekrot, die wil je niet eens kopen
Met verkrotte *koop*woningen? Doe maar eens wat voorbeelden uit elke gemeente in nederland dan, of in elk geval uit een steekhoudend aantal. Dus niet alleen een wijk in amsterdam ofzo, maar ook gemeenten buiten de randstad.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 12:09 schreef WillemBier het volgende:
[..]
In elke gemeente in Nederland is wel zo'n wijk.
Je kunt tegenwoordig in de Bijlmer zelfs een ex-verhuurflat overnemen voor ¤ 1,-quote:Op vrijdag 14 januari 2011 12:09 schreef WillemBier het volgende:
mooi dat ze erin slagen om die te verpatsenquote:Op vrijdag 14 januari 2011 12:09 schreef WillemBier het volgende:
[..]
LOL jij komt zeker weinig buiten?quote:Op vrijdag 14 januari 2011 12:11 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Met verkrotte *koop*woningen? Doe maar eens wat voorbeelden uit elke gemeente in nederland dan, of in elk geval uit een steekhoudend aantal. Dus niet alleen een wijk in amsterdam ofzo, maar ook gemeenten buiten de randstad.
Momenteel slagen ze daar juist niet meer in.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 12:13 schreef meth77 het volgende:
[..]
mooi dat ze erin slagen om die te verpatsen
Is natuurlijk je eigen keus, maar bereken ook eens hoeveel hra je mis loopt met 120K inkomen en met hoeveel de procent de huizenmarkt moet 'instorten' voordat het goedkoper is.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 12:14 schreef WillemBier het volgende:
Ik zit samen met m'n vriendin te wachten totdat het hele kaartenhuis in elkaar stort. We huren nu (en niet goedkoop want in Haarlem), maar we verdienen samen bruto bijna 120k, dus die huur kunnen we wel lijden.
Pas als het in elkaar gestort is (en dat gaat zeker gebeuren) én als de HRA is afgeschaft, dán gaan wij kopen. Wat een ander doet moet hij of zij maar weten, maar zo doen wij het.
Nee, niet eeuwig. Een jaar of 4 moet voldoende zijn...quote:Op vrijdag 14 januari 2011 12:24 schreef lutser.com het volgende:
[..]
Uiteraard kun je ook gewoon huren omdat je dat 'makkelijker' vind maar als je eigenlijk wilt kopen moet je niet eeuwig wachten op 'de grote crash'.
quote:Thijs Peters: waarom de huizenprijs in 2011 daalt
13-01-2011 | Gepubliceerd 14:09
14-01-2011 | Laatst bijgewerkt 11:39
Makelaarsvereniging NVM zag de activiteit op de huizenmarkt in het laatste kwartaal van 2010 aantrekken. Maar daar blijft het waarschijnlijk bij. Vijf redenen waarom de huizenmarkt in 2011 waarschijnlijk weer in het slop raakt.
Cognitieve dissonantie is een psychologische term voor de onaangename spanning die ontstaat bij het kennis nemen van feiten of opvattingen die strijdig zijn met een eigen overtuiging of mening, of bij gedrag dat strijdig is met de eigen overtuiging, waarden en normen. Het gaat met andere woorden om de perceptie van onverenigbaarheid tussen twee cognities, waarbij het woord cognitie kan slaan op kennis, houding, emotie, geloof of gedrag. Volgens de theorie voelen mensen een sterke drang om dissonanties te verkleinen door hun opvattingen of gedrag aan te passen of te rationaliseren. Het tegenovergestelde van cognitieve dissonantie is cognitieve consonantie.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 12:30 schreef huizenmarkt-zeepbel.nl het volgende:
[..]
Nee, niet eeuwig. Een jaar of 4 moet voldoende zijn...
Dan kan je lekker lang blijven wachten, zodra het 'kaartenhuis' volgens jou instort is Nederland namelijk economisch failliet. Zit je dan met je 60K jaar inkomen in een kapot Nederlandquote:Op vrijdag 14 januari 2011 12:14 schreef WillemBier het volgende:
Ik zit samen met m'n vriendin te wachten totdat het hele kaartenhuis in elkaar stort. We huren nu (en niet goedkoop want in Haarlem), maar we verdienen samen bruto bijna 120k, dus die huur kunnen we wel lijden.
Pas als het in elkaar gestort is (en dat gaat zeker gebeuren) én als de HRA is afgeschaft, dán gaan wij kopen. Wat een ander doet moet hij of zij maar weten, maar zo doen wij het.
Ben je dan binnen met je website?quote:Op vrijdag 14 januari 2011 12:30 schreef huizenmarkt-zeepbel.nl het volgende:
[..]
Dat zeiden de mensen 4 jaar geleden ook al, dat in 2011 de huizenprijzen toch echt wel minstens gehalveerd moesten zijnquote:Op vrijdag 14 januari 2011 12:30 schreef huizenmarkt-zeepbel.nl het volgende:
[..]
Ik geloof er helemaal niet in.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 12:30 schreef huizenmarkt-zeepbel.nl het volgende:
[..]
"Hoeveel HRA ik misloop..."quote:Op vrijdag 14 januari 2011 12:24 schreef lutser.com het volgende:
[..]
Is natuurlijk je eigen keus, maar bereken ook eens hoeveel hra je mis loopt met 120K inkomen en met hoeveel de procent de huizenmarkt moet 'instorten' voordat het goedkoper is.
Uiteraard kun je ook gewoon huren omdat je dat 'makkelijker' vind maar als je eigenlijk wilt kopen moet je niet eeuwig wachten op 'de grote crash'.
Dat werd door de doomdenkers 3 jaar geleden ook als gezegd.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 12:30 schreef huizenmarkt-zeepbel.nl het volgende:
[..]
Als het niet gebeurt, dan koop ik ook geen huis. En velen met mij niet. Waardoor de markt alsnog zal instorten.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 12:32 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dan kan je lekker lang blijven wachten, zodra het 'kaartenhuis' volgens jou instort is Nederland namelijk economisch failliet. Zit je dan met je 60K jaar inkomen in een kapot Nederland
Wat dacht je van stilstaan?quote:Op vrijdag 14 januari 2011 12:42 schreef WillemBier het volgende:
[..]
Als het niet gebeurt, dan koop ik ook geen huis. En velen met mij niet. Waardoor de markt alsnog zal instorten.
Face it: het kan geen andere kant meer op dan omlaag. En vanaf nu zal het steeds harder gaan.
Als ik even veel aan onderhoud spendeer als woningbouwcorporaties, dan gaat dat mij niet veel geld kosten.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 11:32 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Onderhoud, OZB, HWF, verzekeringen? Ook een afbetaald huis heeft kosten, uiteraard wel een stuk lagere kosten.
We zijn al drie jaar bezig met de stagnatie/afbraak van de markt. Ik verwacht ook dat de komende 5 jaar het besef dat de markt niet meer gaat herstellen breed gedragen zal worden door de bevolking. Deze indruk op de menselijke psyche zal net zo'n impact gaan krijgen op de prijsvorming als de perceptie dat de huizenprijzen alleen maar konden stijgen. De vraag is of het sentiment gaan neigen naar stagnatie of langdurige daling. Hoe het ook zal zijn, de kosten van onderhoud en de staat van onderhoud zullen een key factor gaan worden in de waardering van een koopwoning. Als ik zie in welke slechte staat een hoop koopwoningen verkeren dan vermoed ik dat er gouden tijden aankomen voor renovatiebedrijven.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 12:30 schreef huizenmarkt-zeepbel.nl het volgende:
[..]
Ik denk dat dit wel los zal lopen, de economische ruimte zal gewoon opgevuld gaan worden met andere activiteiten. Een terugval in welvaart is niet het einde van de wereld overigens.... lekker met zijn alleen mens-erger-je-nieten bij kaarslichtquote:Op vrijdag 14 januari 2011 12:32 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dan kan je lekker lang blijven wachten, zodra het 'kaartenhuis' volgens jou instort is Nederland namelijk economisch failliet. Zit je dan met je 60K jaar inkomen in een kapot Nederland
De komende tien jaar gaat half nederland met pensioen en gaat cashen voor het pensioen, in omringende landen koop je mooie vrijstaande hutten voor de helft van een rijtjeshuis hier. sommmigen met een garage voor twee auto's maar ok dan zet ik me motor wel buitenquote:
Waarschijnlijk is hij/zij dat niet... maar wel het enige lid van de familie met een baanquote:
We zitten er overigens ook over te denken om naar Canada of de VS te verhuizen. M'n vriendin kreeg laatst een aanbod voor werk in Canada en ik kan daar ook zeker wel werk vinden. Met onze opleidingen is dat geen enkel probleem.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 12:32 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Als je de mogelijkheid wilt hebben om op korte termijn te verhuizen is kopen niet verstandig (los van wat markt doet).quote:Op vrijdag 14 januari 2011 12:50 schreef WillemBier het volgende:
[..]
We zitten er overigens ook over te denken om naar Canada of de VS te verhuizen. M'n vriendin kreeg laatst een aanbod voor werk in Canada en ik kan daar ook zeker wel werk vinden. Met onze opleidingen is dat geen enkel probleem.
Onze familie, met name haar zieke vader, houdt ons nu nog hier. Maar die is al 80 en heeft ook niet het eeuwige leven.
Dus je gelooft er niet in dat de komende 10 jaar half Nederland met pensioen gaat en gaat proberen te cashen voor het pensioen?quote:Op vrijdag 14 januari 2011 12:49 schreef meth77 het volgende:
[..]
De komende tien jaar gaat half nederland met pensioen en gaat cashen voor het pensioen, in omringende landen koop je mooie vrijstaande hutten voor de helft van een rijtjeshuis hier.
moet je even wachten tot de babyboomers klaar zijn met verkopen, anders loopt het zo leegquote:Op vrijdag 14 januari 2011 12:50 schreef WillemBier het volgende:
[..]
We zitten er overigens ook over te denken om naar Canada of de VS te verhuizen. M'n vriendin kreeg laatst een aanbod voor werk in Canada en ik kan daar ook zeker wel werk vinden. Met onze opleidingen is dat geen enkel probleem.
Huisvrouwen logicaquote:Op vrijdag 14 januari 2011 12:40 schreef WillemBier het volgende:
"Hoeveel HRA ik misloop..."
serieus dat er nog mensen zijn die zo denken...
Of het begrotingstekort terugbrengen dat mede door de banksubsidie is ontstaan.quote:Die HRA is geen cadeautje hoor, maar slechts een korting. Als de HRA wordt afgeschaft (en dat gaat onder druk van de EU hoe dan ook gebeuren), dan gaan we gewoon minder belasting betalen.
Cognitieve dissonantie is werkelijk overalquote:Maar goed, ik hoef ook niet eeuwig te wachten hoor, dit gaat echt geen 10 jaar meer duren. Je proeft de angst overal, bij vrienden die tot hun nek in de schulden zitten, zelfs bij m'n eigen ouders die in hun huis een dikke pensioenpot zagen, en ook aan de zenuwachtige reacties op dit forum.
Je belegd toch ook niet in goud hèquote:Overigens, ik heb andere aftrekposten gecreëerd waardoor ik en m'n vriendin net niet meer in het 52%-tarief vallen, dus die HRA heb ik helemaal niet nodig. Ik ben financieel aardig aan het binnenlopen momenteel, laten we het daarop houden.
zou ik wel doen, het pensioen is ook al geen zekerheid meer, en alleen AOW is armoedequote:Op vrijdag 14 januari 2011 12:52 schreef WillemBier het volgende:
[..]
Dus je gelooft er niet in dat de komende 10 jaar half Nederland met pensioen gaat en gaat proberen te cashen voor het pensioen?
De bouwsector blijft gewoon bouwen, de starters hebben moeite met de financiering en degene die gespaard hebben blijven lekker doorsparen. Tegen de komende dalingen in de markt kun je namelijk niet opsparenquote:Op vrijdag 14 januari 2011 12:44 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Wat dacht je van stilstaan?
Of verwacht je van vrienden die tot hun nek in de schulden zitten dat ze hun huis met groot verlies gaan verkopen en gaan huren? Denk dat die lekker blijven zitten.
True, daar heb je helemaal gelijk in. De komende jaren zullen vanzelf uitwijzen welke kant het balletje op gaat rollen. Maar één ding is zeker: voorlopig kopen we geen huis.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 12:51 schreef lutser.com het volgende:
[..]
Als je wilt de mogelijkheid wilt hebben om op korte termijn te verhuizen is kopen niet verstandig (los van wat markt doet).
Nouja, sommige daarvan zullen wel moeten verkopen. Als je het niet meer kunt betalen of als je elkaar letterlijk de tent uitvecht, dan houdt het toch echt op.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 12:44 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Wat dacht je van stilstaan?
Of verwacht je van vrienden die tot hun nek in de schulden zitten dat ze hun huis met groot verlies gaan verkopen en gaan huren? Denk dat die lekker blijven zitten.
je kunt in de |USA wel in een huis geld steken lijkt me, deze heeft een poolquote:
Ja niet verkeerd. Maar het liefste ga ik toch naar Canada.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 13:01 schreef meth77 het volgende:
[..]
je kunt in de |USA wel in een huis geld steken lijkt me, deze heeft een pool![]()
![]()
http://www.maricopareales(...)a-AZ-RES_Detail.aspx
Eerst zeg je dat er gouden bergen komen voor kopers, nu weer voor renovatiebedrijven. Zodra een huis is opgeknapt zal deze weer duurder in de markt gezet worden. Wat verwacht je nu eigenlijk? Ik denk overigens dat we overgaan naar stagnatie (waar we nu eigenlijk al inzitten) en dat het van daaruit weer gaat stijgen. De kredietcrisis heeft in ieder geval de overheid wakkergeschud en daarvan zie je nu het resultaat. Er mag minder uitgeleend worden en je moet steeds meer aflossen. Dat is dus allemaal zekerheid inbouwen. De mensen die de laatste tijd een huis gekocht hebben, zijn dus betrouwbare aflossers. Er zijn nog vast een aantal mensen die 100% aflossingsvrij hebben en daardoor wellicht een executieverkoop moeten doen, maar dat zal steeds meer afnemen. Zoals gezegd: de overheid grijpt met fluwelen hand in en de markt corrigeert zich. Je kan het oneens zijn over de prijzen die gevraagd worden, maar banken en kopers zullen zich realistisch tonen (ze moeten wel).quote:Op vrijdag 14 januari 2011 12:45 schreef xenobinol het volgende:
[..]
We zijn al drie jaar bezig met de stagnatie/afbraak van de markt. Ik verwacht ook dat de komende 5 jaar het besef dat de markt niet meer gaat herstellen breed gedragen zal worden door de bevolking. Deze indruk op de menselijke psyche zal net zo'n impact gaan krijgen op de prijsvorming als de perceptie dat de huizenprijzen alleen maar konden stijgen. De vraag is of het sentiment gaan neigen naar stagnatie of langdurige daling. Hoe het ook zal zijn, de kosten van onderhoud en de staat van onderhoud zullen een key factor gaan worden in de waardering van een koopwoning. Als ik zie in welke slechte staat een hoop koopwoningen verkeren dan vermoed ik dat er gouden tijden aankomen voor renovatiebedrijven.
Aangezien jij kennelijk veel vaker buitenkomt kun je neem ik aan makkelijk aan mijn vraag voldoen. Kom maar op met die voorbeelden dus. Of was het gewoon uit je duim gezogen?quote:Op vrijdag 14 januari 2011 12:14 schreef WillemBier het volgende:
[..]
LOL jij komt zeker weinig buiten?
LOLquote:Op vrijdag 14 januari 2011 13:08 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Aangezien jij kennelijk veel vaker buitenkomt kun je neem ik aan makkelijk aan mijn vraag voldoen. Kom maar op met die voorbeelden dus. Of was het gewoon uit je duim gezogen?
Jij zei dat elke gemeente die wel heeft, een uitspraak die te ontkrachten is door 1 gemeente aan te wijzen zonder verpauperde wijk. De uitspraak bewijzen kan alleen door voor elke gemeente aan te wijzen welke wijk verpauperd is.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 13:15 schreef WillemBier het volgende:
[..]
LOL
Het ging om voorbeelden van verpauperde koopwijken. Wou je nou echt serieus gaan beweren dat die hier in Nederland niet of nauwelijks bestaan?
Jij zei dat die in elke gemeente te vinden waren. Ik heb in mijn leven in 5 verschillende gemeenten gewoond en ik ben ze nog niet tegen gekomen. Maar jij kent ze kennelijk, dus ik zou er graag eens een in mijn gemeente bezoeken. Altijd leuk om het contrast met mijn eigen huis eens te zien.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 13:15 schreef WillemBier het volgende:
Het ging om voorbeelden van verpauperde koopwijken. Wou je nou echt serieus gaan beweren dat die hier in Nederland niet of nauwelijks bestaan?
Grappenmaker. ALS de HRA afgeschaft wordt dan is dat onder het mom van bezuinigingen. Het heeft weinig zin om die af te schaffen en de IB te verlagen, dan komt de overheid nog steeds net zo veel geld tekort. Als de HRA afgeschaft wordt verdwijnt de opbrengst daarvan gewoon in het begrotingsgat. Niet meer en niet minder.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 12:40 schreef WillemBier het volgende:
[..]
"Hoeveel HRA ik misloop..."
serieus dat er nog mensen zijn die zo denken...
Die HRA is geen cadeautje hoor, maar slechts een korting. Als de HRA wordt afgeschaft (en dat gaat onder druk van de EU hoe dan ook gebeuren), dan gaan we gewoon minder belasting betalen.
De enige zenuwachtige reacties hier zijn van de mensen die al jaren vertwijfeld wachten op de voorspelde crash en al die jaren hun geld over de schutting gooien.quote:Maar goed, ik hoef ook niet eeuwig te wachten hoor, dit gaat echt geen 10 jaar meer duren. Je proeft de angst overal, bij vrienden die tot hun nek in de schulden zitten, zelfs bij m'n eigen ouders die in hun huis een dikke pensioenpot zagen, en ook aan de zenuwachtige reacties op dit forum.
Dat lijkt me een simpel opdrachtje dan voor Whuzz. Liefst een bekende gemeente, zodat we het allemaal kunnen beamen.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 13:16 schreef lutser.com het volgende:
[..]
Jij zei dat elke gemeente die wel heeft, een uitspraak die te ontkrachten is door 1 gemeente aan te wijzen zonder verpauperde wijk.
De definitie van 'verpauperd' is in elk geval niet wat Whuzz er later plotseling van maakte. Verpauperd is iets anders dan verkrot.quote:Rest alleen nog de definitie van verpauperd
Je bedoelt die mensen die elke maand weer honderden euro's aan hypotheekrente afdragen aan de bank, waar ze geen euro van terugzien? Die aangeslagen worden met OZB en meer van die fratsen?quote:Op vrijdag 14 januari 2011 13:18 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
De enige zenuwachtige reacties hier zijn van de mensen die [...] al die jaren hun geld over de schutting gooien.
Ach hebben we hier weer een gevalletje van de omhoog gevallen studenten die vinden een arbeiders wijk al verpauperd omdat er hardwerkende arbeiders in kleine woningen wonen.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 13:19 schreef WillemBier het volgende:
De definitie van 'verpauperd' is in elk geval niet wat Whuzz er later plotseling van maakte. Verpauperd is iets anders dan verkort.
Nee, die mensen zijn overall minder kwijt (uitzonderingen daargelaten). Die andere bedoel ik.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 13:21 schreef WillemBier het volgende:
[..]
Je bedoelt die mensen die elke maand weer honderden euro's aan hypotheekrente afdragen aan de bank, waar ze geen euro van terugzien? Die aangeslagen worden met OZB en meer van die fratsen?
Sommige mensen zijn gewoon ziende blindquote:Op vrijdag 14 januari 2011 13:17 schreef Whuzz het volgende:
Jij zei dat die in elke gemeente te vinden waren. Ik heb in mijn leven in 5 verschillende gemeenten gewoond en ik ben ze nog niet tegen gekomen. Maar jij kent ze kennelijk, dus ik zou er graag eens een in mijn gemeente bezoeken. Altijd leuk om het contrast met mijn eigen huis eens te zien.
Precies.... want als je je gaskraan niet op tijd dichtdraait ontploft heel Nederlandquote:Daarnaast, als je baude uitspraken doet komen die al snel een beetje triestig over zonder onderbouwing.
Dus kom maar op
Je ziet gewoon veel wijken met rijtjeskoopwoningen waarbij het achterstallige onderhoud er echt vanaf spat. Al jaren geen likje verf meer, een al jaren verwaarloosde tuin etc. Dat mag je gerust verpauperd noemen.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 13:23 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ach hebben we hier weer een gevalletje van de omhoog gevallen studenten die vinden een arbeiders wijk al verpauperd omdat er hardwerkende arbeiders in kleine woningen wonen.
Ik heb het weleens precies uitgerekend, maar de huur die ik nu betaal scheelt maar een paar tientjes met het totale bedrag dat ik kwijt zou zijn als ik een vergelijkbare woning zou kopen. Maarja, je moet dan wel eerlijk alles meenemen heh, dus ook extra verzekeringen, OZB, en niet te vergeten het onderhoud.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 13:23 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Nee, die mensen zijn overall minder kwijt (uitzonderingen daargelaten). Die andere bedoel ik.
Ja. En ook het aflosdeel, en de vergelijkbare waarde van de levensverzekering die je als huurder niet hebt. Je moet inderdaal wel alles meenemen. Ik ben ruim 30% goedkoper uit. En ik kan doen en laten wat ik wil in mijn woning. En dat levert buiten veel comfort ook geld op.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 13:28 schreef WillemBier het volgende:
[..]
Ik heb het weleens precies uitgerekend, maar de huur die ik nu betaal scheelt maar een paar tientjes met het totale bedrag dat ik kwijt zou zijn als ik een vergelijkbare woning zou kopen. Maarja, je moet dan wel eerlijk alles meenemen heh, dus ook extra verzekeringen, OZB, en niet te vergeten het onderhoud.
Nee, alles dat met aflossingen te maken heeft reken je juist niet mee. Een daling in de woningwaarde juist weer wel, al kun je die niet weten.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 13:30 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ja. En ook het aflosdeel, en de vergelijkbare waarde van de levensverzekering die je als huurder niet hebt.
Ik kwam toch echt op een ander getal uit. Het scheelde bij mij minder dan 5%.quote:Je moet inderdaal wel alles meenemen. Ik ben ruim 30% goedkoper uit.
Ik kan ook doen en laten wat ik wil in mijn woning. En ik heb veel comfort, zelfs een dakterras!quote:En ik kan doen en laten wat ik wil in mijn woning. En dat levert buiten veel comfort ook geld op.
Tuurlijk wel. een deel van je maandlasten bestaat uit aflossing. Die ben je niet 'kwijt'.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 13:34 schreef WillemBier het volgende:
Nee, alles dat met aflossingen te maken heeft reken je juist niet mee. Een daling in de woningwaarde juist weer wel, al kun je die niet weten.
Niet iedereen heeft dezelfde woning he...quote:Ik kwam toch echt op een ander getal uit. Het scheelde bij mij minder dan 5%.
quote:Ik kan ook doen en laten wat ik wil in mijn woning. En ik heb veel comfort, zelfs een dakterras!
Ik heb met de verhuurder afgesproken dat ik de eerstkomende 3 jaar geen huurverhoging heb.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 13:30 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
En de huurverhogingen niet vergeten he....
Dat is mooi. En wat doe je de 40 jaar daarna?quote:Op vrijdag 14 januari 2011 13:36 schreef WillemBier het volgende:
[..]
Ik heb met de verhuurder afgesproken dat ik de eerstkomende 3 jaar geen huurverhoging heb.
Noem ze nou eens dan? Dat jij beweert dat ze in elke gemeente te vinden zijn was me al duidelijk. Dat die in sommige randstad steden te vinden zijn wil ik ook nog wel geloven. Maar in elke gemeente? Of zelfs in een substantieel deel van de gemeentes? Onzin.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 13:25 schreef WillemBier het volgende:
Je ziet gewoon veel wijken met rijtjeskoopwoningen waarbij het achterstallige onderhoud er echt vanaf spat.
Nee. Ik vind dat je de kosten van kopen en huren het best vergelijkt door alleen te kijken naar netto rente, onderhoud en de extra verzekeringen en belastingen (en het verschil in kinderopvangtoeslag, indien van toepassing).quote:Op vrijdag 14 januari 2011 13:30 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ja. En ook het aflosdeel, en de vergelijkbare waarde van de levensverzekering die je als huurder niet hebt. Je moet inderdaal wel alles meenemen. Ik ben ruim 30% goedkoper uit. En ik kan doen en laten wat ik wil in mijn woning. En dat levert buiten veel comfort ook geld op.
Als ik de aflossing meeneem in de maandlasten, dan kan ik helemaal veel beter gaan huren.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 13:36 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Tuurlijk wel. een deel van je maandlasten bestaat uit aflossing. Die ben je niet 'kwijt'.
Dat zeg ik juist.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 13:38 schreef WillemBier het volgende:
[..]
Als ik de aflossing meeneem in de maandlasten, dan kan ik helemaal veel beter gaan huren.
Maar dat klopt natuurlijk niet. De aflossing moet je gewoon helemaal buiten beschouwing laten. Wat je aflost op je huis, kun je sparen als je huurt.
De vinger op de zere plek leggen.....quote:Op vrijdag 14 januari 2011 12:41 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat werd door de doomdenkers 3 jaar geleden ook als gezegd.
quote:Op vrijdag 14 januari 2011 12:39 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dat zeiden de mensen 4 jaar geleden ook al, dat in 2011 de huizenprijzen toch echt wel minstens gehalveerd moesten zijnFaal
Het lijkt me handiger als jij gewoon even één gemeente noemt zonder verpauperde koopwijk. Één gemeente maar, dat moet toch niet zo moeilijk zijn? Dan zijn we er meteen uit en kan ik je vervolgens gelijk geven.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 13:37 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Noem ze nou eens dan? Dat jij beweert dat ze in elke gemeente te vinden zijn was me al duidelijk. Dat die in sommige randstad steden te vinden zijn wil ik ook nog wel geloven. Maar in elke gemeente? Of zelfs in een substantieel deel van de gemeentes? Onzin.
Nou dat is dan niet zo mooi. Volgens de huurderslogica ben je dan duurder uit.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 13:40 schreef Whuzz het volgende:
Als ik de aflossing weg laat uit de vergelijking, dan is mijn koopwoning per maand 8% duurder dan mijn huurwoning. Maar wel 5x zo groot
Goh, was dat een studentenkamer?quote:Op vrijdag 14 januari 2011 13:40 schreef Whuzz het volgende:
Als ik de aflossing weg laat uit de vergelijking, dan is mijn koopwoning per maand 8% duurder dan mijn huurwoning. Maar wel 5x zo groot
Ja precies, dat zei ik ook... juist...quote:
Ik gooi er wel 1 in de groep: gemeente edam-volendamquote:Op vrijdag 14 januari 2011 13:40 schreef WillemBier het volgende:
[..]
Het lijkt me handiger als jij gewoon even één gemeente noemt zonder verpauperde koopwijk. Één gemeente maar, dat moet toch niet zo moeilijk zijn? Dan zijn we er meteen uit en kan ik je vervolgens gelijk geven.
één gemeente?quote:Op vrijdag 14 januari 2011 13:40 schreef WillemBier het volgende:
[..]
Het lijkt me handiger als jij gewoon even één gemeente noemt zonder verpauperde koopwijk. Één gemeente maar, dat moet toch niet zo moeilijk zijn? Dan zijn we er meteen uit en kan ik je vervolgens gelijk geven.
Haha, jij hebt weinig kaas gegeten van de vrije huursector kennelijk. Het was een appartement met tuin nabij EHV centrum.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 13:41 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
Goh, was dat een studentenkamer?
Gemeente Zeevang.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 13:42 schreef lutser.com het volgende:
[..]
Ik gooi er wel 1 in de groep: gemeente edam-volendam
Nee, ik zei dat je er rekening mee moest houden dat die ook in je maandbedrag zit. En een post verder legde ik dat zelfs nog specifiek uit. Lezen....quote:Op vrijdag 14 januari 2011 13:42 schreef WillemBier het volgende:
[..]
Ja precies, dat zei ik ook... juist...
Jij zei dat ik het mee moest nemen. Geen idee waarom je dat zei, maar je zei het wel.
Dat is juist een goede reden om flexibel te blijven.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 12:32 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Misschien kun jij beter leren lezen, voordat je ergens tegenin gaat waar je het eigenlijk mee eens bent.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 13:44 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Nee, ik zei dat je er rekening mee moest houden dat die ook in je maandbedrag zit. En een post verder legde ik dat zelfs nog specifiek uit. Lezen....
Eh nee, ik ben een heel sociale huurder.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 13:43 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Haha, jij hebt weinig kaas gegeten van de vrije huursector kennelijk. Het was een appartement met tuin nabij EHV centrum.
Ik ging nergens tegenin. Jij kwam met een riedeltje wat je allemaal mee moest rekenen. En ik met een aantal dingen die je juist niet mee moet rekenen. Zo moeilijk is het toch allemaal niet?quote:Op vrijdag 14 januari 2011 13:46 schreef WillemBier het volgende:
[..]
Misschien kun jij beter leren lezen, voordat je ergens tegenin gaat waar je het eigenlijk mee eens bent.
Tjah, tegen sociale huur kan op prijs nu eenmaal niet geconcurreerd worden door de vrije en/of koopsector.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 13:46 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
Eh nee, ik ben een heel sociale huurder.
MUAHAHA anders lees je het even terug, want dat is niet zoals het ging.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 13:47 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ik ging nergens tegenin. Jij kwam met een riedeltje wat je allemaal mee moest rekenen. En ik met een aantal dingen die je juist niet mee moet rekenen. Zo moeilijk is het toch allemaal niet?
Het niveau stijgt weer behoorlijk hier. Als je iets mee moet rekenen, wil dat niet per definitie zeggen dat je het erbij op moet tellen he......quote:Op vrijdag 14 januari 2011 13:50 schreef WillemBier het volgende:
Vervolgens begin jij ineens te zeveren over dat je het aflosdeel ook mee moest nemen...!
Waarom zou ik het ergens af moeten trekken als ik het überhaupt al helemaal niet meereken?quote:Op vrijdag 14 januari 2011 13:54 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Het niveau stijgt weer behoorlijk hier. Als je iets mee moet rekenen, wil dat niet per definitie zeggen dat je het erbij op moet tellen he......
![]()
Wat ik wel zie in de wijk waar ik hiervoor woonde, dat de tuintjes door de gemeente maar 1 keer per jaar werden gedaan. De wijk die na mijn wijk werd gebouwt 1 keer per half jaar. En de nieuwbouwwijk nu veel vaker dan 1 keer per half jaar.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 13:52 schreef Scorpie het volgende:
En ik maar zoeken in mijn gemeente naar verpauperde woonwijken, maar vinden ho maar
quote:Op vrijdag 14 januari 2011 13:56 schreef WillemBier het volgende:
Waarom zou ik het ergens af moeten trekken als ik het überhaupt al helemaal niet meereken?
In welke gemeente woon je dan? Dan rij ik ff rond met google maps op zoek naar verpauperde koopwoningen. Tien tegen één dat ik er ook in jouw gemeente een hele wijk vol mee vind.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 13:51 schreef Whuzz het volgende:
Hey Bier, ik wil in het weekend graag even wat verpauperde koopwijken in mijn gemeente bekijken. Waar blijven ze nou?
Ze zijn er echt hoor! Heus! Compleet verpauperde koopwijken, waar geen van de kopers geld heeft of wil uitgeven aan het onderhoud van hun huis en haard! Je kent ze toch wel? De helft staat leeg, de andere helft heeft lekke daken, oerwoudtuinen en afgebroken schoorstenen. Ingeslagen ruiten die niet meer gerepareerd worden, deuren die met tape bijeen worden gehouden. Ze zijn er! in ELKE gemeente! Heus!quote:Op vrijdag 14 januari 2011 13:52 schreef Scorpie het volgende:
En ik maar zoeken in mijn gemeente naar verpauperde woonwijken, maar vinden ho maar
Ik dus nietquote:Op vrijdag 14 januari 2011 13:46 schreef huizenmarkt-zeepbel.nl het volgende:
Jeg snakker virkelig gode norske
3,9 miljoen toch?quote:Op vrijdag 14 januari 2011 13:59 schreef xenobinol het volgende:
Nederland, het land van 3,5 miljoen leenkneuzen
Volgens mij hebben iets teveel mensen naar Maaskantje gekeken als inspiratiebron voor hun tirade over de verpauperde woningenquote:Op vrijdag 14 januari 2011 13:58 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Ze zijn er echt hoor! Heus! Compleet verpauperde koopwijken, waar geen van de kopers geld heeft of wil uitgeven aan het onderhoud van hun huis en haard! Je kent ze toch wel? De helft staat leeg, de andere helft heeft lekke daken, oerwoudtuinen en afgebroken schoorstenen. Ingeslagen ruiten die niet meer gerepareerd worden, deuren die met tape bijeen worden gehouden. Ze zijn er! in ELKE gemeente! Heus!![]()
quote:Op vrijdag 14 januari 2011 10:15 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Aflossen leenslaven.... om je vrijheid terug te kopen
Huldequote:Kortom, met lage lasten koop je vrijheid. Nu kost al dat aflossen je misschien een wintersportvakantie, maar op termijn heb je alle vrijheid.
Ik heb ze niet allemaal persoonlijk geteldquote:
Volgens jou en consorten toch juist welquote:Op vrijdag 14 januari 2011 14:09 schreef xenobinol het volgende:
Overigens zal vast niet iedere huiseigenaar een grootschuldbezitter zijn
Aflossing is verlossingquote:Op vrijdag 14 januari 2011 14:12 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Volgens jou en consorten toch juist wel
Zijn we het er dan ook over eens dat de verpauperde koopwijk een fenomeen is dat zich ook in Nederland voordoet, en niet (zoals Whuzz eerder suggereerde) alleen in Detroit?quote:Op vrijdag 14 januari 2011 14:14 schreef lutser.com het volgende:
Zijn we het er trouwens over eens dat niet elke gemeente een verpauperde koopwijk heeft?
Als je het over huurwijken zou hebben wel. Die ken ik zelf ook. Maar een koopwijk?quote:Op vrijdag 14 januari 2011 14:19 schreef WillemBier het volgende:
[..]
Zijn we het er dan ook over eens dat de verpauperde koopwijk een fenomeen is dat zich ook in Nederland voordoet, en niet (zoals Whuzz eerder suggereerde) alleen in Detroit?
Ik voorzie een snelle verpaupering van koopwijken, vooral die wijken met 'megaleenkneuzen-die-tot-hun-oogballen-aflossingsvrij-zijn-ge-overkrediteerd'quote:Op vrijdag 14 januari 2011 14:20 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Als je het over huurwijken zou hebben wel. Die ken ik zelf ook. Maar een koopwijk?
Eindelijk weer eens goede berichtgeving op de FP die niet over UFO's of aliens gaatquote:Op vrijdag 14 januari 2011 14:25 schreef pberends het volgende:
Die kan ook wel op de FP: 'Huizenbezitters collectief blind geweest'
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |