abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_91274420
HRA is echt zwaar beroerd. Het heeft ervoor gezorgd dat de huizenprijs skyhigh is. En die verrekte babyboomers hebben goedkoop hun huis kunnen kopen en dat kunnen ze nu voor een 5 keer zo hoge prijs verkopen.
En ik klaag, maar dat is niet zo raar, ik ben jong en hoogopgeleid, single maar kan geen huis kopen. Woon in de omgeving utrecht en daar zijn de huizenprijzen echt niet normaal meer. Een appartement in een achterstandswijk kost ongeveer 165.000 euro.Met de nieuwe regels mag je nog max 3,5 keer je bruto salaris lenen. Zou betekenen dat ik 47.000 bruto zou moeten verdienen. Is onbetaalbaar dus voor een starter. Of zijn mijn verwachtingen (appartement in achterstandswijk) dan soms te hoog..
En salaris is te hoog voor sociale huur, dus goedkoop huren zit er niet in. Denk dat ik maar een koelkast koop, die op marktplaats zet en in de doos onder een brug ga wonen..
pi_91274772
quote:
1s.gif Op donderdag 13 januari 2011 17:57 schreef HansvD het volgende:

Ik stort helemaal niks terug. De BD stort bij mij geld terug :)
Zal ik mijn 'subsidie' dan maar direct naar je rekening overmaken :')
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
pi_91274846
quote:
1s.gif Op donderdag 13 januari 2011 18:11 schreef the85mc het volgende:
Denk dat ik maar een koelkast koop, die op marktplaats zet en in de doos onder een brug ga wonen..
als je slim bent zet je de doos te koop op marktplaats... sinds de nieuwe regels zijn de prijzen van zulke dozen hard gestegen. Je kan beter in de koelkast gaan wonen met deze kou...
I'll sing you a lullaby.
pi_91274888
quote:
HRA is echt zwaar beroerd. Het heeft ervoor gezorgd dat de huizenprijs skyhigh is. En die verrekte babyboomers hebben goedkoop hun huis kunnen kopen en dat kunnen ze nu voor een 5 keer zo hoge prijs verkopen.
En ik klaag, maar dat is niet zo raar, ik ben jong en hoogopgeleid, single maar kan geen huis kopen. Woon in de omgeving utrecht en daar zijn de huizenprijzen echt niet normaal meer. Een appartement in een achterstandswijk kost ongeveer 165.000 euro.Met de nieuwe regels mag je nog max 3,5 keer je bruto salaris lenen. Zou betekenen dat ik 47.000 bruto zou moeten verdienen. Is onbetaalbaar dus voor een starter. Of zijn mijn verwachtingen (appartement in achterstandswijk) dan soms te hoog..
En salaris is te hoog voor sociale huur, dus goedkoop huren zit er niet in. Denk dat ik maar een koelkast koop, die op marktplaats zet en in de doos onder een brug ga wonen..
Die babyboomers die hun winst willen verzilveren moeten daarna gaan huren. Want het volgende wat zij kopen is in waarde gestegen. De winst is er vooral voor de banken, die hebben allemaal lucratieve hypotheken afgesloten. En natuurlijk de makelaars. 2% van 200.000 is altijd beter dan 2% van 140.000 euro :)
pi_91275892
quote:
1s.gif Op donderdag 13 januari 2011 18:11 schreef the85mc het volgende:Woon in de omgeving utrecht en daar zijn de huizenprijzen echt niet normaal meer. Een appartement in een achterstandswijk kost ongeveer 165.000 euro.Met de nieuwe regels mag je nog max 3,5 keer je bruto salaris lenen. Zou betekenen dat ik 47.000 bruto zou moeten verdienen
Hoe kom je daarbij?

Bij 47.000 bruto mag je bij 5% rente voor 20 jaar zo'n ¤ 226.200 lenen. Dat is dus een factor 4,8. Bij 4,5% kom je op ¤ 239.600, wat overeenkomt met een factor 5.1

Vul zelf maar in: http://www.berekenhet.nl/modules/wonen/maximalehypotheek.html
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_91277518
quote:
1s.gif Op donderdag 13 januari 2011 18:22 schreef antfukker het volgende:

Die babyboomers die hun winst willen verzilveren moeten daarna gaan huren. Want het volgende wat zij kopen is in waarde gestegen. De winst is er vooral voor de banken, die hebben allemaal lucratieve hypotheken afgesloten. En natuurlijk de makelaars. 2% van 200.000 is altijd beter dan 2% van 140.000 euro :)
Precies... daarom begrijp ik ook nooit goed waarom mensen staan te juichen als ze horen dat de waarde van hun woning is gestegen. Als je een huis als aanvulling op je pensioen ziet omdat je later lagere woonlasten hebt dan is dat een geldig argument. Het is eigenlijk ook niet zo raar dat banken maar wat graag bereid waren olie op het vuur te gooien. Nu het vuur wat minder wil branden moet de prijs van olie natuurlijk omhoog, stel je voor dat ze de hypotheek op hun ivoren toren niet meer kunnen betalen.
I'll sing you a lullaby.
pi_91277969
quote:
Op donderdag 13 januari 2011 18:19 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Zal ik mijn 'subsidie' dan maar direct naar je rekening overmaken :')
nee, dat hoeft niet.... En dan weet je ook nog eens meteen wie ik ben, das niet leuk....
pi_91281965
quote:
Een appartement in een achterstandswijk kost ongeveer 165.000 euro.
http://www.funda.nl/koop/(...)/sorteer-woonopp-af/
:?
pi_91282280
quote:
10s.gif Op donderdag 13 januari 2011 20:43 schreef pberends het volgende:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Ger :D _O_.
Ouwe (H)rukker :D
I'll sing you a lullaby.
  donderdag 13 januari 2011 @ 21:02:59 #161
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_91283354
quote:
Tja, dat is lastig. Maar er zijn natuurlijk genoeg andere opties.

Je kunt er voor kiezen om buiten Utrecht te wonen. Utrecht is nu eenmaal een van de meest gewilde plaatsen en dat kost geld. 30 km buiten Utrecht is de markt al weer heel anders.

Je kunt ook gaan samenwonen. Als je geen vriendin vindt of hebt dan kun je dat toch ook doen met een familielid of een goede vriend? Dat scheelt meteen de helft in woonlasten.

Ook verplicht niemand je om in Nederland te blijven wonen. Als luxe wonen voor weinig geld zo belangrijk is dan kun je met je goede opleiding toch overal zo een baan vinden? In Californië is het (leef)klimaat zoveel aangenamer, de lonen hoger en de huizen goedkoper! Of dichterbij, in Duitsland bijvoorbeeld.

In ieder geval zijn al deze drie opties beter dan je koelkast op marktplaats en je bed onder de brug.

Ook kun je natuurlijk nog anti-kraak wonen als je toch alleenstaand bent. Dat zou ik denk ik doen, omdat het gewoon een goede deal is en als je jezelf de flexibiliteit kunt veroorloven.
The End Times are wild
  vrijdag 14 januari 2011 @ 08:05:21 #162
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_91302006
quote:
1s.gif Op donderdag 13 januari 2011 19:24 schreef xenobinol het volgende:
Precies... daarom begrijp ik ook nooit goed waarom mensen staan te juichen als ze horen dat de waarde van hun woning is gestegen. Als je een huis als aanvulling op je pensioen ziet omdat je later lagere woonlasten hebt dan is dat een geldig argument.
Mooi, dan zijn we het nu dus eens. Hetzelfde geldt namelijk voor waardedáling. En dus is jouw gedoemdenk over die dalende huizenmarkt (precies zoals ik je al 3 topics probeer duidelijk te maken) zwaar overtrokken. De enigen die daar last van hebben zijn degenen die de woningmarkt vaarwel zeggen. Bijvoorbeeld omdat ze met pensioen gaan en de waarde van hun huis willen opeten. De gemiddelde burger die een huis bezit dat in waarde is gedaald, koopt daar een huis voor terug dat ook in waarde is gedaald, binnen dezelfde hypotheek.

Zelfs voor "de babyboomer" is de schade vaak vrij beperkt overigens. Die heeft namelijk meestal een volledige annuiteitenhypotheek, 100% op aflossing. Die kocht 30 jaar geleden een huis voor 100.000 gulden en heeft dat inmiddels volledig afbetaalt. Zijn huis was eind 2007 350.000 euro waard en door het "instorten" van de huizenmarkt nu nog 280.000 euro. Hij kan er óf gratis blijven wonen, óf het verkopen voor 4-5 keer zijn aankoop prijs.... ik denk niet dat de gemiddelde babyboomer erg wakker ligt van de huizenmarkt ;)
'cos here at Globo Gym, we're better than you! And we know it.
  vrijdag 14 januari 2011 @ 08:13:04 #163
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_91302154
En vergeet de 1341 mensen per jaar niet die verplicht moeten verkopen vanwege scheiding of werkloosheid. Toch een aardig aanbod als de rest blijft zitten voor de nieuwkomers. :P
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
  vrijdag 14 januari 2011 @ 08:20:44 #164
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_91302254
quote:
1s.gif Op donderdag 13 januari 2011 21:02 schreef LXIV het volgende:
Je kunt ook gaan samenwonen. Als je geen vriendin vindt of hebt dan kun je dat toch ook doen met een familielid of een goede vriend? Dat scheelt meteen de helft in woonlasten.
Dát zijn nou juist de dingen die de woningmarkt zo opblazen en voor problemen zorgen. De huizenprijzen zijn veel meer gestegen dan waar alleen de HRA voor verantwoordelijk is. Eén van de oorzaken is mijns inziens de tweeverdieners hype. Vroegâh (...) namen mensen een hypotheek op één salaris. Moeder de vrouw ging namelijk voor de kindjes zorgen en men hield dus rekening met het moeten opbrengen van de lasten op één salaris.
Toen kwam emancipatie en gingen vrouwen ook werken, carriere maken, samen geld verdienen. (begrijp me niet verkeerd, ik ben daar een groot voorstander van) Gevolg was dat veel gezinnen ineens twee inkomens hadden.
Meer geld beschikbaar in de markt = hogere prijzen. Men werd steeds meer bereid om meer geld te lenen voor een huis, aangezien men toch twee salarissen had. Huizenprijzen nog verder omhoog tot we op een punt kwamen waar starters wel met zijn tweeën MOETEN zijn om een eengezinswoning te kopen die eerst nog gewoon op één salaris werd bekostigd.
En zodra je jezelf afhankelijk maakt van twee salarissen mag er dus niets meer mis gaan met het totale inkomen of je raakt in de problemen.

Ik zou dus ook niemand adviseren om het op twee salarissen te doen omdat je per-se wilt kopen. Als dat niet op één salaris kan, dan maar gewoon huren en sparen tot het wél kan.
  vrijdag 14 januari 2011 @ 08:22:39 #165
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_91302280
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 08:13 schreef Bayswater het volgende:
En vergeet de 1341 mensen per jaar niet die verplicht moeten verkopen vanwege scheiding of werkloosheid. Toch een aardig aanbod als de rest blijft zitten voor de nieuwkomers. :P
Dat aantal ligt natuurlijk veel hoger. Die 1341 waren volgens mij alleen de mensen die door NHG gered moesten worden. Er zijn er ook een boel die wel moesten verkopen door scheiding en/of werkeloosheid en wellicht verlies op hun huis moesten nemen, maar geen beroep op NHG hoefden te doen.
  vrijdag 14 januari 2011 @ 08:26:01 #166
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_91302322
quote:
Sorry maar als je denkt dat je met enkel een "hoge" studie wel alles voor elkaar gaat krijgen....

Tegenwoordig doet iedereen minimaal HBO en verwacht na de studie een hoog salaris met alles erop en eraan. Nou zoveel van die functies zijn er gewoon niet. Ipv een studie te doen die leuk is en een zgn hoog niveau kan je beter iets doen waar vraag naar is.
Je zal toch gewoon hard moeten gaan werken en sparen. Okal ben je hoog opgeleid, dat is tegenwoordig geen uitzondering meer.
Fuck catching lightning, he struck it
screamed shut up at thunder, then flipped the world upside down
and made it rain upward
  vrijdag 14 januari 2011 @ 08:26:33 #167
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_91302328
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 08:22 schreef Whuzz het volgende:

[..]

Dat aantal ligt natuurlijk veel hoger. Die 1341 waren volgens mij alleen de mensen die door NHG gered moesten worden. Er zijn er ook een boel die wel moesten verkopen door scheiding en/of werkeloosheid en wellicht verlies op hun huis moesten nemen, maar geen beroep op NHG hoefden te doen.
Waarom zou je na verlies bij verkoop agv scheiding geen beroep op de BHG doen?
Fuck catching lightning, he struck it
screamed shut up at thunder, then flipped the world upside down
and made it rain upward
  vrijdag 14 januari 2011 @ 08:31:23 #168
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_91302405
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 08:26 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Sorry maar als je denkt dat je met enkel een "hoge" studie wel alles voor elkaar gaat krijgen....

Tegenwoordig doet iedereen minimaal HBO en verwacht na de studie een hoog salaris met alles erop en eraan. Nou zoveel van die functies zijn er gewoon niet. Ipv een studie te doen die leuk is en een zgn hoog niveau kan je beter iets doen waar vraag naar is.
Je zal toch gewoon hard moeten gaan werken en sparen. Okal ben je hoog opgeleid, dat is tegenwoordig geen uitzondering meer.
Precies. Die hele mentaliteit van "ik heb net mijn WO/HBO gedaan en nu MOET ik een huis kopen want ik ben hoog opgeleid" is één van de redenen dat de markt zo verziekt is.
Als je net van school komt, dan is het normaal dat je geen groot huis kunt kopen. Als je wél wilt kopen, dan wordt dat inderdaad een appartementje in een achterbuurt of een rijtjeshuisje in een klein dorp. Dat is echt niet iets van het laatste jaar hoor, dat is al 15-20 jaar zo.
  vrijdag 14 januari 2011 @ 08:35:07 #169
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_91302493
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 08:26 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Waarom zou je na verlies bij verkoop agv scheiding geen beroep op de BHG doen?
De NHG dekt niet zomaar elk verlies hoor. Als jij je huis met 10k verlies verkoopt en jij en je partner kunnen allebel redelijkerwijs een DK van 5k nemen, dan doet de NHG helemaal niets voor je.
De NHG is er alleen voor probleemgevallen die er zelf niet meer uit komen en dat is wat ik bedoelde. Dat getal van 1340 zijn alleen de gevallen die echt een beroep op NHG deden (en dat toegewezen kregen). Er zijn veel meer gevallen die wel verlies namen maar niet via NHG.

En dan nog de echt schrijnende gevallen van mensen die zonder NHG hebben gekocht met een DSB-tophypotheek incl koopsompolissen die hun huis moeten verkopen wegen scheiding en dan een restschuld van 80k hebben, zoals de lui waar ik mijn huis van kocht. :')
  vrijdag 14 januari 2011 @ 08:42:58 #170
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_91302680
De NHG doet sowieso helemaal niets voor je, die doet alleen wat voor de banken. Als dank betaal jij een paar tienden procent minder. Ook mag je natuurlijk nog die 0,55% over je hypotheekbedrag betalen.
Als er niets meer te plukken valt bij je zal de NHG wel ingeschakeld worden. Heb je nog wel wat te makken, heb je waarschijnlijk geen ruk aan de NHG.
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
  vrijdag 14 januari 2011 @ 09:04:41 #171
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_91303122
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 08:42 schreef Bayswater het volgende:
De NHG doet sowieso helemaal niets voor je, die doet alleen wat voor de banken.
Moa, da's niet helemaal waar. Als je echt in de problemen komt doet NHG twee dingen:
1) Ze nemen jouw schuld over bij de bank. Dan heb je dus geen hijgende/dreigende bank meer in je nek, maar de NHG aan wie je moet betalen.
2) Ze bekijken je financiële situatie en als blijkt dat je echt aan de grond zit dan wordt je schuld geheel of gedeeltelijk kwijtgescholden, iets dat een bank niet zal doen tot je echt failliet verklaard bent.

quote:
Als er niets meer te plukken valt bij je zal de NHG wel ingeschakeld worden. Heb je nog wel wat te makken, heb je waarschijnlijk geen ruk aan de NHG.
Uiteraard. De NHG is geen "Verlaat de gevangenis zonder te betalen" (<--- speciaal voor Xeno! ;) ). En ik ben het met je eens dat de NHG er in eerste instantie voor de bánken is en niet voor de kopers.
  vrijdag 14 januari 2011 @ 09:08:21 #172
324665 meth77
to do or not to do
pi_91303180
http://www.fd.nl/artikel/21182600/herstel-huizenmarkt-blijft
quote:
Herstel huizenmarkt blijft uit
13 januari 2011, 10:00 uur | FD.nl
Somberheid
Maar verder straalt de NVM, waarvan de leden zo'n driekwart van de markt bedienen, vooral somberheid uit. Ze noemt het groeiend aanbod van woningen 'zorgwekkend'.
Landelijk staan er 193.000 woningen te koop, 15,8% meer dan begin 2010 en meer dan het dubbele van vlak vóór de crisis, het tweede kwartaal 2008 (96.750 woningen).

Hukker spreekt van 'een steeds grotere prop in de markt van moeilijk verkoopbare woningen.' Inmiddels staat 14% van de woningen twee jaar of langer te koop, en nog eens 21,1% staat tussen de één en twee jaar in de etalage.

Starters

Een kwart van het aanbod bestaat uit vrijstaande woningen. En 28,5% van het aanbod zijn appartementen. Het aantal te koop staande appartementen is in een jaar met 22,1% toegenomen tegen de genoemde 15,8% voor de het totaal aan woningen. Dat 'baart zorgen', aldus de NVM.

'Mede gezien de in 2011 aangescherpte financieringsvoorwaarden, die voor starters op de woningmarkt de aankoop van een woning alleen maar moeilijker maken'.

Moeizame financiering

En de financierbaarheid van de eigen woning wordt in 2011 sowieso volgens de NVM 'een probleem' door de steeds strengere eisen van financiers, garantie-instelling en toezichthouders. Banken blijven zeer terughoudend, verder zijn per 1 januari de financieringsvoorwaarden aangescherpt, en worden voor de Nationale Hypotheekgarantie ook hogere eisen gesteld. 'Vooral senioren, afgestudeerden, zzp'ers en mensen met een klein BKR-verleden zijn de dupe.'
  vrijdag 14 januari 2011 @ 09:14:05 #173
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_91303286
quote:
Was gister al gepost ;)
pi_91303815
Goedemorgen leentokkies en huurkneuzen :)

Allemaal onze cel weer mogen verlaten om geld voor onze meesters te verdienen? w/
I'll sing you a lullaby.
  vrijdag 14 januari 2011 @ 09:38:24 #175
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_91303946
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 09:34 schreef xenobinol het volgende:
Goedemorgen leentokkies en huurkneuzen :)

Allemaal onze cel weer mogen verlaten om geld voor onze meesters te verdienen? w/
Ja :')
De baas thuis stuurde me het huis uit om naar de baas op werk te gaan, zodat de baas op werk geld stort op onze rekening waar de baas thuis dan een nieuwe bank van kan kopen, zodat wanneer ik bij de baas op werk ben, de baas thuis op de nieuwe bank naar de nieuwe TV kan kijken.

aaah godver. ik doe iets fout :')

(Kidding. De "baas" thuis is momenteel in de regen in de tuin van het oude huis houten tegels aan het verwijderen, omdat die mee gaan naar het nieuwe huis, terwijl ik droog op werk zit te FoK!-en.)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')