Komt goed joh, je instructeur zal alles voor je uitleggen en zal waarschijnlijk het eerste deel van de les voor je schakelen en remmen. De beheersing van het voertuig heb je in 2 lessen helemaal door. Geen reden om zenuwachtig te zijn voor je eerste lesquote:Op maandag 8 augustus 2011 17:19 schreef Swomp het volgende:
Ah, er loopt hier een heus topic over.
Heb woensdag mijn eerste rijles, ben eigenlijk wel zenuwachtig... heb namelijk 0,0 ervaring.
had ik ook nietquote:Op maandag 8 augustus 2011 17:19 schreef Swomp het volgende:
Ah, er loopt hier een heus topic over.
Heb woensdag mijn eerste rijles, ben eigenlijk wel zenuwachtig... heb namelijk 0,0 ervaring.
Dat geloof ik ook wel...quote:Op maandag 8 augustus 2011 17:23 schreef Keselo het volgende:
[..]
Komt goed joh, je instructeur zal alles voor je uitleggen en zal waarschijnlijk het eerste deel van de les voor je schakelen en remmen. De beheersing van het voertuig heb je in 2 lessen helemaal door. Geen reden om zenuwachtig te zijn voor je eerste les
Vooral niet van streek raken als je motor afslaat, dat overkomt iedereen meerdere malen in zijn/haar eerste lessen. Ook niet zenuwachtig worden als je instructeur opeens een hengst aan het stuur geeft omdat je te ver naar rechts zit, heeft alles te maken met het inschatten van de breedte van het voertuig, en dit kost gewoon even om helemaal door te hebben.
huh? Dan pas schakelen? Ik vind dat idd aan de late kant. Ik deed dat in les 1 al...quote:Op maandag 8 augustus 2011 18:15 schreef ErikHoevenaars het volgende:
Heb nu mijn 7e rijles gehad. Heb alleen kunnen koppelen m.b.v. koppelingspedaal. Gebruiken van de pook moet nog komen. Wel aan de late kant, is het niet? Pas in rijles 8 mag ik de pook gebruiken..
Best vreemd inderdaad, zo moeilijk is het ook absoluut niet.quote:Op maandag 8 augustus 2011 18:15 schreef ErikHoevenaars het volgende:
Heb nu mijn 7e rijles gehad. Heb alleen kunnen koppelen m.b.v. koppelingspedaal. Gebruiken van de pook moet nog komen. Wel aan de late kant, is het niet? Pas in rijles 8 mag ik de pook gebruiken..
Volgens mijn instructeur hoefde ik dat ook niet te doen, omdat je altijd gewoon de opdracht krijgt te parkeren, en dan mag je zelf kiezen hoe. Maar ik heb vorige week tijdens mijn examen dus wel achteruit moeten inparkeren. Best gek, mijn instructeur zei ook dat hij dat nog nooit had meegemaakt. Gelukkig ging het goed.quote:Op maandag 8 augustus 2011 17:19 schreef Keselo het volgende:
Ook gaat het achteruit inparkeren niet altijd in een keer goed, maar ik geloof niet dat dat moet tijdens mijn examen.
Goed uitgerust zijn en ontspannenquote:Op maandag 8 augustus 2011 19:16 schreef Swomp het volgende:
Zijn er eigenlijk nog tips waar ik wat aan heb voor mijn eerste rijles ?![]()
![]()
Deze vraag zal vast al tig x voorbij zijn gekomen hier
Je niet op laten jagen door mensen achter je. Bij stoplichten rustig zijn. Wanneer je probeert te snel weg te rijden zul je vaak zien dat het fout gaat (motor valt stil etc).quote:Op maandag 8 augustus 2011 19:16 schreef Swomp het volgende:
Zijn er eigenlijk nog tips waar ik wat aan heb voor mijn eerste rijles ?![]()
![]()
Deze vraag zal vast al tig x voorbij zijn gekomen hier
Wat? Ik reed de eerste les gelijk weg zonder hulp van die kerel..quote:Op maandag 8 augustus 2011 18:15 schreef ErikHoevenaars het volgende:
Heb nu mijn 7e rijles gehad. Heb alleen kunnen koppelen m.b.v. koppelingspedaal. Gebruiken van de pook moet nog komen. Wel aan de late kant, is het niet? Pas in rijles 8 mag ik de pook gebruiken..
Ruim 57 euro (Zwolle)quote:Op maandag 8 augustus 2011 19:43 schreef LUFC het volgende:
Hoeveel kost dat rijbewijs eigenlijk? Toch ook iets van 50 euro of zo.
Hier 65 (Deventer).quote:Op maandag 8 augustus 2011 19:56 schreef yosander het volgende:
[..]
Ruim 57 euro (Zwolle). Er zijn gemeenten die ruim 40 euro rekenen, maar ga maar van 50 euro uit ja.
Ja, dat zijn prima oefeningen. De investering is het ook helemaal waard, want na 10 proefexamens bestaat het gewoon niet dat je nog zakt.quote:Op maandag 8 augustus 2011 20:42 schreef Gitaarmat het volgende:
Is dit een beetje vergelijkbaar, iemand al gedaan? Heb ook een theorie-boek maar daar zitten geen examens bij.
Bij mij wel.quote:Op maandag 8 augustus 2011 20:51 schreef Keselo het volgende:
[..]
Ja, dat zijn prima oefeningen. De investering is het ook helemaal waard, want na 10 proefexamens bestaat het gewoon niet dat je nog zakt.
quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 10:04 schreef Keselo het volgende:
Helaas gezakt, en niet zo'n beetje ook
Eerste 10 minuten ging het helemaal mis. Op de snelweg de afstand tot de afrit fout ingeschat, dacht dat ik nog een kilometer had en moest er toen plots af terwijl ik een vrachtwagen aan het inhalen was. Toen wat later op een landweggetje moest ik voor het eerst van mijn leven in de berm rijden, dus ik knal gewoon lekker met 40 die berm in. Ingreep.
Verder keek ik niet goed genoeg zei hij (terwijl ik iedere straat heel 'overdreven' inkeek en lette ik bij het uitstappen niet op wat er buiten de auto gebeurde.
Zou niet uit moeten maken zolang alles maar soepel is, lijkt me. Ik weet wel dat mijn kisten een minder slimme optie zijn.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 14:15 schreef ErikHoevenaars het volgende:
Ik weet niet waarom maar met die Adidas schoenen (hoge schoenen) kan ik heerlijker koppelen dan met lage schoenen. Is dit vreemd of geven jullie me gelijk?
Zou dat kunnen ja? Hmm, ik vond het wel vreemd dat een hoge schoen mij meer zou helpen met het koppelen dan een lage schoen..quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 14:34 schreef IJsdraakje het volgende:
Misschien krijgen je enkels iets meer steun met die van Adidas?
Ik krijg met mijn hoge Nikes soms juist last van mijn voeten. Vooral als ik 2 uur intensief les heb.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 14:15 schreef ErikHoevenaars het volgende:
Ik weet niet waarom maar met die Adidas schoenen (hoge schoenen) kan ik heerlijker koppelen dan met lage schoenen. Is dit vreemd of geven jullie me gelijk?
Wtf. Dacht dat Zwolle al tegen het maximumtarief aanzatquote:
Hoezo dat? Betalen je ouders? Het lijkt me dat als je rijbewijs garantie hebt ze je gewoon heel erg veel laten lessen voordat ze je op examen sturen, zodat je uiteindelijk nog heel erg duur uit bent. 5 lessen is immers ook gewoon 1 examen qua prijs. Ik zou hier toch wel mee zitten, het is allemaal al zo fokking duurquote:Op maandag 8 augustus 2011 18:50 schreef Nagelschaartje het volgende:
Ik volgens mij in les 3 of 4, maar ik heb lessen van 1,5 uur.
Gewoon in je eigen tempo doen hoor, het is ingewikkeld genoeg.
(ik heb wel makkelijk praten, ik heb pakket met rijbewijsgarantie, dus het interesseert me niet zo hoeveel lessen het kost. Heb ook geen idee hoeveel lessen ik nu gehad heb)
ja en boem is hoquote:Op dinsdag 9 augustus 2011 19:41 schreef remmertjuh het volgende:
[..]
Succes, enne, de rem zit in het midden he
Huh. Ik dacht dat je altijd eerst een x aantal jaar in het bezit moest zijn van een rijbewijs voordat je rij-instructeur kon wordenquote:Op woensdag 10 augustus 2011 02:58 schreef Len93 het volgende:
Om 12 uur weer rijden.
Ik heb er wel de pest in dat mijn rij-instructeur op vakantie gaat. Duurt het voor mij alleen maar langer.En gezien ik de opleiding rij-instructeur wil volgen zal ik toch een rijbewijs nodig hebben voor ik kan starten met de opleiding zelf. :p
Volgens de eigenaar van de Verkeersacademie in Nieuwegein niet, althans - die gaf niet de indruk en had het 'r ook niet over.quote:Op woensdag 10 augustus 2011 03:01 schreef yosander het volgende:
[..]
Huh. Ik dacht dat je altijd eerst een x aantal jaar in het bezit moest zijn van een rijbewijs voordat je rij-instructeur kon worden?
Nee, betaal het zelf. Maar ik heb een vast bedrag betaald, ongeacht het aantal lessen dat ik nodig heb. Ze kunnen me dus wel op heel veel lessen sturen, maar dat is allemaal voor hun eigen kosten. Er is uitgegaan van een aantal lessen (op basis van test) waar ik het mee zou moeten kunnen redden. Zij bepalen wanneer ik voor examens op gaan en als ik zak betalen zij de extra lessen en extra examens. het kost wel wat meer, maar ik vind het heerlijk om het op deze manier te doen. Haalt ook wat druk van het (af)rijden af.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 17:22 schreef Frontrow het volgende:
[..]
Hoezo dat? Betalen je ouders? Het lijkt me dat als je rijbewijs garantie hebt ze je gewoon heel erg veel laten lessen voordat ze je op examen sturen, zodat je uiteindelijk nog heel erg duur uit bent. 5 lessen is immers ook gewoon 1 examen qua prijs. Ik zou hier toch wel mee zitten, het is allemaal al zo fokking duur.
Morgen is het trouwens D-Day voor mij, 35 lesuren erop zitten en ik hoop dat het daarbij blijft. Laatste paar lessen gingen eigenlijk wel goed, alleen in 30 zones kan ik nog wel eens rustig 10 kilometer te hard rijden zonder dat ik het door heb en ik ben ongeveer net zo goed in achteruit inparkeren (vak) als een 45 jarige huisvrouw die autorijden maar eng vindt. Maar, ondanks dat ik nu best wel zenuwachtig begin te worden, heb ik er toch wel vertrouwen in. Het kutte is gewoon dat het helemaal zo tering duur is waardoor er extra druk op komt.
Ik les trouwens in een C5 benzine, mooie/comfortabele auto wel.
[ afbeelding ]
zo heb ik ook gelest, het pakket was wel wat duurder, maar met 4x overdoen heb ik het er dik uit!quote:Op woensdag 10 augustus 2011 06:41 schreef Nagelschaartje het volgende:
[..]
Nee, betaal het zelf. Maar ik heb een vast bedrag betaald, ongeacht het aantal lessen dat ik nodig heb. Ze kunnen me dus wel op heel veel lessen sturen, maar dat is allemaal voor hun eigen kosten. Er is uitgegaan van een aantal lessen (op basis van test) waar ik het mee zou moeten kunnen redden. Zij bepalen wanneer ik voor examens op gaan en als ik zak betalen zij de extra lessen en extra examens. het kost wel wat meer, maar ik vind het heerlijk om het op deze manier te doen. Haalt ook wat druk van het (af)rijden af.
Leuk!quote:
wtf?quote:Op woensdag 10 augustus 2011 09:06 schreef Soempie het volgende:
[..]
Leuk!
Ik heb vrijdag m'n laatste les en maandag m'n examen. Theorie in een keer gehaald en de TTT is ook binnen. Toen wel 120 gereden, terwijl op het matrixbord 50 stond.Was net zo blij dat het inhalen en alles zo goed ging op dat moment, toen er opeens naast me gevraagd werd: 'hoe hard mag je hier eigenlijk?'. Heeft geen gevaar opgeleverd gelukkig.
Maargoed, zulke acties ben ik wel bang voor met m'n examen. Met 40 de berm inknallen lijkt me dan ook echt iets voor mij, terwijl je wel weet dat het zo niet moet.Gewoon, door zenuwen.
Wat bedoel je precies?quote:Op woensdag 10 augustus 2011 11:01 schreef Apotheose het volgende:
[..]
wtf?Bij zo een bord mag je toch ook 50, binnen bebouwde kom (even uit mn hoofd.. correct me if i'm wrong
)
[ afbeelding ]
quote:Op woensdag 10 augustus 2011 09:58 schreef Swomp het volgende:
Yeah eerste rijles achter de rug![]()
Voor niks zo zenuwachtig geweest, heb ook een chille rijinstructeur.
Ik mocht ook gelijk alles doen, gas-schakel-rem, hellingproef(je), bochtje achteruit etc.
Deed het al iets beter dan de gemiddelde eerste 'lesser'. Dus ben wel tevreden
Zou redelijk hinderlijk zijn in normale situaties.quote:Op woensdag 10 augustus 2011 11:39 schreef Soempie het volgende:
En op de snelweg moet je op z'n minst 60 kunnen, maar dat doe je toch ook niet (tenzij aangegeven via bijvoorbeeld een matrixbord).
never mind. Ik moest ff aan dat bord denkenquote:Op woensdag 10 augustus 2011 11:35 schreef Soempie het volgende:
[..]
Wat bedoel je precies?
Ik reed op de snelweg, waar normaal gesproken 120 geldt. Nu werd, ivm doorstroming later, 50 aangegeven op het matrixbord boven de weg. Dan moet je dus 50 rijden.
[..]
![]()
De eerste les mocht ik dat ook allemaal. Las eerder in het topic dat iemand pas na een aantal lessen zelf mocht schakelen, dat vind ik echt vreemd. Alleen het goed kijken in de spiegels kwam bij mij echt later.
Levensgevaarlijk.quote:Op woensdag 10 augustus 2011 11:41 schreef IJsdraakje het volgende:
[..]
Zou redelijk hinderlijk zijn in normale situaties.
Understatements, ik hou er van.quote:Op woensdag 10 augustus 2011 11:43 schreef Soempie het volgende:
[..]
Levensgevaarlijk.Al kom je soms wel een opa tegen die echt zo rijdt.
Spannend van je toetsen! Weet je al meer over de data?
Welk boek heb je?quote:Op woensdag 10 augustus 2011 11:43 schreef Apotheose het volgende:
[..]
never mind. Ik moest ff aan dat bord denken
edit, ff opgezocht: en in mijn boekje staat idd dat de maximum snelheid bij dat bord 50 is binnen de bebouwde kom en 100 buiten de bebouwde kom (excl aanhanger). Vandaar dat ik daar dus aan moest denken![]()
Ik ook.quote:Op woensdag 10 augustus 2011 11:58 schreef Soempie het volgende:
[..]
Welk boek heb je?
Binnen de bebouwde kom is het standaard 50, dus waarom zou dat nog aangegeven worden.![]()
Nu ben ik in de war.
ja ik vond t ook weird. Zal t es navragen waarom dat bord zo dubbel lijkt (als ik t niet vergeetquote:Op woensdag 10 augustus 2011 12:02 schreef Soempie het volgende:
Volgens mij staat er in m'n anwb boek niks over. Heb alleen geen idee waar m'n boek gebleven is, dus kan het niet opzoeken.
En ik val jou er niet op aan, ik vind het gewoon vreemd dat ze daar onderscheid in maken. Lekker verwarrend, het is al 50, dus waarom nog aangeven met een bord waar dus blijkbaar een dubbele betekenis aan hangt.
Gefeliciteerdquote:Op woensdag 10 augustus 2011 13:53 schreef Frontrow het volgende:
Geslaagd. Hij vond dat ik wat gehaast reed, maar omdat ik overal toch goed bleef kijken geloofde hij het wel
.
Aaaaaah, voelt goed.
quote:Op woensdag 10 augustus 2011 13:53 schreef Frontrow het volgende:
Geslaagd. Hij vond dat ik wat gehaast reed, maar omdat ik overal toch goed bleef kijken geloofde hij het wel
.
Aaaaaah, voelt goed.
quote:Op woensdag 10 augustus 2011 13:53 schreef Frontrow het volgende:
Geslaagd. Hij vond dat ik wat gehaast reed, maar omdat ik overal toch goed bleef kijken geloofde hij het wel
.
Aaaaaah, voelt goed.
TTT is niet verplicht, maar in mijn geval wel handig omdat ik bijzondere verrichtingen gewoon lastig vind. (Iets met vrouwen die niet kunnen inparkeren enzo, heerlijk cliche weer.quote:Op woensdag 10 augustus 2011 15:07 schreef Mpj het volgende:
Krijgt iedereen een TTT ofzo?
Wie heeft een site waar ik goed kan leren voor het theorie examen? Ik heb het boek (allang, nog niet in begonnen, geen motivatie en ben al bij les 14) en de CD ben ik kwijt geraakt, kan ik wel opnieuw gaan kopen maar weet niet of er mogelijk een site is waarbij ik het binnen 3 dagen ofzo kan leren zodat ik het vrijdag kan aanvragen?
Aanvragen kun je sowieso nu ook al doen, gemiddelde wachttijd is meer dan twee weken - in de omgeving Utrecht/Leusden was dat althans.quote:Op woensdag 10 augustus 2011 15:07 schreef Mpj het volgende:
Krijgt iedereen een TTT ofzo?
Wie heeft een site waar ik goed kan leren voor het theorie examen? Ik heb het boek (allang, nog niet in begonnen, geen motivatie en ben al bij les 14) en de CD ben ik kwijt geraakt, kan ik wel opnieuw gaan kopen maar weet niet of er mogelijk een site is waarbij ik het binnen 3 dagen ofzo kan leren zodat ik het vrijdag kan aanvragen?
Watquote:Op donderdag 11 augustus 2011 00:22 schreef compier het volgende:
Geslaagd voor mijn "class E" oftewel mag voor verhuur rijden, tot 14 personen vervoeren en trucks tot 13000 kilo (26000Lbs) rijden.
kosten: 35 dollartest van 25 vragen..
Ik was ook echt heel zenuwachtig. Ik had ook nog een les direct voor het examen, ging ook niet al te best. Maar tijdens het examen juist weinig last van zenuwen gehad. Hopen dat je een beetje aardige en relaxte examinator krijgt, scheelt veel denk ik!quote:Op vrijdag 12 augustus 2011 16:13 schreef Soempie het volgende:
Iedereen die geslaagd is gefeliciteerd!
Mpj, wat een rare gang van zaken. Ik zou ook op zoek gaan naar een ander, want het schiet echt niet op als je weken niet kunt rijden. En voor wat betreft theorie: ik ben 2 dagen van te voren begonnen en heb het in een keer gehaald. Vond het examen echt te makkelijk. Ze hadden zo ontzettend veel instinkers kunnen geven, maar dat gebeurde niet echt.
Hier is de laatste rijles achter de rug (hopelijk). Ging wel prima eigenlijk. Als het maandag ook zo gaat, dan slaag ik wel. Maar zenuwen kunnen het behoorlijk verpesten ben ik bang.
Tja, daar valt niet veel van te zeggenquote:Op vrijdag 12 augustus 2011 17:07 schreef ErikHoevenaars het volgende:
Wat raden jullie me aan? Pakket van 30 lessen + TTT + Praktijkexamen (1750 euro totaal) of losse lessen van 50 euro ? Weet amper hoeveel lessen ik nodig zal hebben.
Ik zit nu op 15 lessen man, nog niet eens een keer betaaldquote:Op vrijdag 12 augustus 2011 17:19 schreef das_phantom het volgende:
[..]
Tja, daar valt niet veel van te zeggen. Zou gewoon een proefles doen (misschien bij meerdere) je instructeur maakt dan wel een inschatting. Dacht zelf voorafgaand dat ik wel af kon met een tiental lessen, nou ik had mezelf zwaar onderschat.
Je zit op 15 lessen nu en je hebt nog nooit betaald?!quote:Op vrijdag 12 augustus 2011 17:26 schreef ErikHoevenaars het volgende:
[..]
Ik zit nu op 15 lessen man, nog niet eens een keer betaaldBij les 1 zeiden ze 50 uren.. Zal niet veel van waar zijn, was zwaar zenuwachtig
Duur zeg, ik had exact hetzelfde pakket voor 1150e. Ik zou er wel voor kiezen overigens, je zit zo aan 30 lessen.quote:Op vrijdag 12 augustus 2011 17:07 schreef ErikHoevenaars het volgende:
Wat raden jullie me aan? Pakket van 30 lessen + TTT + Praktijkexamen (1750 euro totaal) of losse lessen van 50 euro ? Weet amper hoeveel lessen ik nodig zal hebben.
ja ookquote:Op zaterdag 13 augustus 2011 13:19 schreef Nagelschaartje het volgende:
Ik vond vooral de melding dat het op de snelweg niet is toegestaan om te keren erg leuk
Dat weet je pas als je er bentquote:Op zaterdag 13 augustus 2011 20:47 schreef Len93 het volgende:
Maandag theorie, ik heb alleen geen idee hoe erg ik nog moet leren. Het meeste weet ik geloof ik wel. Dingen waar extra nadruk op wordt gelegd?
Klinkt alsof je er behoorlijk op vooruit gaat. Aantal lessen moet je maar zien. Voertuigbeheersing is maar een klein gedeelte natuurlijk.quote:Op zondag 14 augustus 2011 07:21 schreef Catelyn het volgende:
Van rijschool geswitcht. Tijdens de intest daar had ik het gevoel méér te hebben geleerd dan in de paar (flut)rijlessen samen van de goedkope rijschool waar ik had gereden. Maar... die waar ik nu naartoe ga is wel weer waanzinnig duur (nee niet belachelijk duur, ik heb de sommetjes op internet gezien, het is terecht, maar oef...)
Wat mij verbaast is dat er heel goed les wordt gegeven, precies zoals ik verwachtte maar bij de oude rijschool bij twee verschillende instructeurs totaal niet kreeg, maar dat ze het dubbele aan rijlesuren inschatten. En ze zijn een half keer zo duur. Dat aantal lessen snap ik niet. Als het landelijk gemiddelde 50 uur is en ik ben al helemaal getraind in de basics (schakelen, pedalen, snelweg, achteruit rijden, rotondes, stoplichten etc) waarom heb ik dan alsnog 40u nodig??
Maar goed, 'gelukkig' hebben ze geen pakketten waardoor je jezelf niet bij hun vast hoeft te leggen (althans, dat ga ik niet doen, mijn cbr machtiging dien ik pas in wanneer ik zeker weet dat ik bij hun examen ga doen) dus ik ga gewoon wat lessen daar volgen, en dan zie ik wel weer verder.
Bij mijn vorige rijschool leste ik in een oude Skoda Fabia. Lekker autootje op zich, heel vergeeflijk naar de rijder :-) Maar helaas was hij volledig afgeschreven, met een wat kapotte schakelbak, niet in hoogte verstelbare stoel, en niet lekker werkende veiligheidsgordel. En er was geen zicht op dat het concern de auto op zeer korte termijn ging vervangen.
Daarnaast een instructrice die duidelijk geen interesse in auto's of autorijden had (bang om in het buitenland te rijden, wist verder nauwelijks iets van auto's). Dus ik twijfelde erg of ik binnen die rijschool wéér van instructeur zou gaan wisselen of dat ik het buiten de deur zou zoeken.
Nu rijd ik in een heerlijke Opel Astra 2010, ik kan fatsoenlijk over het stuur heen kijken, lol, maar de auto straft ieder foutje met de koppeling hard af (maar remt wel weer lekkerder) en heb ik een instructeur die misschien niet zo gezellig is, maar godzijdank niet de hele les over zichzelf praat. Oh hij praat wel aan een stuk door, maar dat is één grote stroom van reacties op wat ik doe met de auto en hoe ik het beter kan doen.
Ik weet niet of er al een duidelijk antwoord op de G3 was?quote:Op woensdag 10 augustus 2011 12:22 schreef IJsdraakje het volgende:
Ha, ik wist wel dat ik ze ergens gezien had!
http://maps.google.com/?l(...)A&cbp=12,154.36,,0,0
Hier ga je dus een autoweg op, maar door de bochten is het niet veilig om harder te gaan dan 50, vandaar de combinatie!
Voornamelijk meerkeuze. Als er open vragen zijn, zijn dat cijfervragen, dus over de afmetingen van de auto, profieldikte of welke snelheid je op een bepaalde weg mag rijden (die laatste komt volgens mij het meeste voor)quote:Op zondag 14 augustus 2011 10:38 schreef Apotheose het volgende:
is theorie dus open en meerkeuze vragen?
Dat leek me door de toevoeging van autoweg duidelijk.quote:Op zondag 14 augustus 2011 10:48 schreef blup het volgende:
[..]
Ik weet niet of er al een duidelijk antwoord op de G3 was? [ afbeelding ]
Dat doen ze daar omdat G3 niet alleen 100KM/u is maar ook een verbod voor voertuigen die niet sneller kunnen of mogen dan 50km/u(brommers, brommobielen en tractoren), je mag er niet keren, je mag er niet stilstaan.
Remmen, omdat hij:quote:Op zondag 14 augustus 2011 14:05 schreef Gitaarmat het volgende:
Ik vat gevaarherkenning echt niet.
[ afbeelding ]
je ziet hier achter een fietser maar de weg is helemaal vrij verder, er zijn ook geen zijwegen dichtbij, dus je kunt hem makkelijk met een grote boog inhalen. Maar nee, nu moet je juist remmen...
Dat.quote:Op zondag 14 augustus 2011 14:14 schreef IJsdraakje het volgende:
Bij die bovenste rijdt er iemand achter je.(Die dus niet verwacht dat jij sterk snelheid gaat minderen)
Serieus, dat is écht zwaaaaar overdreven, zodra ik mijn rijbewijs rijd ik zo'n kind echt wel voorbij. Ik heb theorie de 29e, ga morgen beginnen denk ik.quote:Op zondag 14 augustus 2011 14:14 schreef Oldenzaal het volgende:
[..]
Remmen, omdat hij:
1) Aan het bellen is, en dus de gedachten niet bij de weg heeft
2) Zonder handen fietst, waarbij de kans dat hij ineens naar links slingert heel groot is!
(al vind ik dit ook overdreven hoor, maar ik had bij mijn theorie-examen gewoon steeds het veiligste gekozen, 1 foutje)
Altijd voorlaten, ténzij tram haaientanden heeft. (Of stoplichten, maar dat lijkt me geen problemen geven.)quote:Op zondag 14 augustus 2011 15:56 schreef Gitaarmat het volgende:
Zijn er trouwens uitzonderingen op het voorlaten gaan van een tram?
en wat als de tram voor een zebrapad staat dan gaat de voetganger die wil oversteken voor toch?quote:Op zondag 14 augustus 2011 16:00 schreef IJsdraakje het volgende:
[..]
Altijd voorlaten, ténzij tram haaientanden heeft. (Of stoplichten, maar dat lijkt me geen problemen geven.)
Die tram heeft mij m'n eerste theorie-examen gekost.
Dat zou ik eigenlijk niet meer weten.quote:Op zondag 14 augustus 2011 16:03 schreef Gitaarmat het volgende:
[..]
en wat als de tram voor een zebrapad staat dan gaat de voetganger die wil oversteken voor toch?
Met zo een rode clio RS zoals op het plaatje gaat bij mij het gas eropquote:Op zondag 14 augustus 2011 14:05 schreef Gitaarmat het volgende:
Ik vat gevaarherkenning echt niet.
Voorbeeld:
[ afbeelding ]
je ziet dat de fietsers niet allemaal op het fietspad rijden, dus blijf je even achter de fietsers (je remt dus) en haalt ze pas in als ze meer rechts fietsen. Maar het is gas los laten...
nog een:
[ afbeelding ]
je ziet hier achter een fietser maar de weg is helemaal vrij verder, er zijn ook geen zijwegen dichtbij, dus je kunt hem makkelijk met een grote boog inhalen. Maar nee, nu moet je juist remmen...
Hier willen ze dat je voor gas los laten kiest omdat er iemand vlak achter je rijdt.quote:Op zondag 14 augustus 2011 14:05 schreef Gitaarmat het volgende:
Ik vat gevaarherkenning echt niet.
Voorbeeld:
[ afbeelding ]
je ziet dat de fietsers niet allemaal op het fietspad rijden, dus blijf je even achter de fietsers (je remt dus) en haalt ze pas in als ze meer rechts fietsen. Maar het is gas los laten...
Ik kan me vergissen, maar ik heb volgens mij nog nooit een zebrapad over een tramrails zien lopen. Tramrails staat meestal apart, als er al een zebra is, is het met stoplichten. Of m'n geheugen laat me in de steek hoorquote:Op zondag 14 augustus 2011 16:03 schreef Gitaarmat het volgende:
[..]
en wat als de tram voor een zebrapad staat dan gaat de voetganger die wil oversteken voor toch?
Juf op de baan kan je aan haar hand zien dat ze terug het fietspad op wil (hoewel ik nog nooit een fietser een hand heb zien uitsteken als ze teruggaan na het inhalenquote:Op zondag 14 augustus 2011 16:39 schreef blup het volgende:
[..]
Met zo een rode clio RS zoals op het plaatje gaat bij mij het gas eropIk snap de hele bedoeling van gevaren herkenning in theorie niet. Op een foto zie je nooit hoe erg het is, die jongen fiets zonder handen en is aan het bellen.. Maar slingert hij ook heel erg??
Je kan er niets mee.
De juf op de rijbaan, fiets ze daar al die tijd daar of komt ze daar net met een ruk de rijbaan op.
Fietst ze daar al die tijd al, gas eraf en erlangs. Komt ze er plots op, remmen.
't is waardeloos.
Er zit er zelfs nog eentje voor haar als ik het goed zie. Maar je ziet niet op de foto hoe hard het gaat, je ziet niet wat eraan vooraf ging, je ziet totaal niet wat er gebeurt of gaat gebeuren.quote:Op zondag 14 augustus 2011 17:18 schreef Nagelschaartje het volgende:
Juf op de baan kan je aan haar hand zien dat ze terug het fietspad op wil (hoewel ik nog nooit een fietser een hand heb zien uitsteken als ze teruggaan na het inhalen.) Je kunt er vanuit gaan dat ze meer snelheid heeft dan de fietser die ze net voorbij is en dus snel weer op het fietspad zit.
(Ik probeer me in te leven in het CBR hoor, ben het met je eens dat gevaarsherkening weinig toegevoegde waarde heeft)
Precies, denk dat het beter zou zijn om filmpjes te gebruiken. Geeft je een veel beter beeld van de situatie.quote:Op zondag 14 augustus 2011 17:25 schreef blup het volgende:
[..]
Er zit er zelfs nog eentje voor haar als ik het goed zie. Maar je ziet niet op de foto hoe hard het gaat, je ziet niet wat eraan vooraf ging, je ziet totaal niet wat er gebeurt of gaat gebeuren.
Zelfde als dit:
[ afbeelding ]
Gaat deze bal erin of niet.
Het is gewoon verwarrend als je er te diep over na wil denken.quote:Op zondag 14 augustus 2011 17:18 schreef Nagelschaartje het volgende:
[..]
Ik kan me vergissen, maar ik heb volgens mij nog nooit een zebrapad over een tramrails zien lopen. Tramrails staat meestal apart, als er al een zebra is, is het met stoplichten. Of m'n geheugen laat me in de steek hoor
http://maps.google.nl/?ll(...)55,0.000871&t=h&z=21quote:Op zondag 14 augustus 2011 17:18 schreef Nagelschaartje het volgende:
[..]
Ik kan me vergissen, maar ik heb volgens mij nog nooit een zebrapad over een tramrails zien lopen.
Nou dat denk ik niet. Ten 1e is het een scooter, ten 2e is te zien via de binnenspiegel dat hij meters (ong 10 meter) achter de auto rijdt.quote:Op zondag 14 augustus 2011 14:14 schreef IJsdraakje het volgende:
Bij die bovenste rijdt er iemand achter je.(Die dus niet verwacht dat jij sterk snelheid gaat minderen)
De vraag was waarom niet remmen: er zit iemand achter je die niet verwacht dat jij sterk snelheid gaat verminderen, ook al is dat een scooter. En aangezien je er van het CBR moet uitgaan dat iedereen suïcidaal is/niet op zit te letten, behoor je ook dáár rekening mee te houden. (Je kan immers ook niet zien of scootertje braaf de maximumsnelheid aanhoudt... )quote:Op zondag 14 augustus 2011 19:27 schreef Gedetineerde het volgende:
[..]
Nou dat denk ik niet. Ten 1e is het een scooter, ten 2e is te zien via de binnenspiegel dat hij meters achter de auto rijdt.
De reden waarom er voor gas loslaten gekozen moet worden is omdat je er dan prima links langs kan, omdat er verder geen verkeer nadert. Omdat je gas loslaat zal je de fietsers met ongeveer 20 km/ph passeren gezien de afstand.
De reden dat je bij foto 2 moet remmen is inderdaad zoals al was aangegeven, het een kind betreft, die geen handen aan het stuur heeft en ook nog eens telefoneert. Kinderen zijn onvoorspelbaar.
Sorry ik heb de vraag verkeerd gelezen. Ervanuitgaande dat jij 30 rijdt, en die scooter misschien 45 km/ph is het wel vragen om problemen als je remt.quote:Op zondag 14 augustus 2011 19:32 schreef IJsdraakje het volgende:
[..]
De vraag was waarom niet remmen: er zit iemand achter je die niet verwacht dat jij sterk snelheid gaat verminderen, ook al is dat een scooter. En aangezien je er van het CBR moet uitgaan dat iedereen suïcidaal is/niet op zit te letten, behoor je ook dáár rekening mee te houden. (Je kan immers ook niet zien of scootertje braaf de maximumsnelheid aanhoudt... )
En gas loslaten is hier inderdaad de betere optie gezien de situatie, maar zoals al gezegd: de vraag was waarom je daar niet moest gaan remmen.
In het examen is het echt een stuk makkelijker. Dan zijn die situaties toch wat duidelijker. Ik kreeg een aantal waarbij je overduidelijk moest remmen bijvoorbeeld (bal over de weg, fietsvlaggetje van een kindje tussen twee auto's langs de kant, vrachtwagen die je af gaat snijden, etc.). Ik zag best op tegen het onderdeel, maar het viel echt reuze mee. Had uiteindelijk 2 foutjes en je mag er geloof ik 12 fout doen? Er was ook maar een iemand in de groep gezakt op dat onderdeel.quote:
I stand correctedquote:Op zondag 14 augustus 2011 18:10 schreef blup het volgende:
[..]
http://maps.google.nl/?ll(...)55,0.000871&t=h&z=21
Leukste vind ik als de bal er overduidelijk in gephotoshopt isquote:Op zondag 14 augustus 2011 21:56 schreef Soempie het volgende:
[..]
In het examen is het echt een stuk makkelijker. Dan zijn die situaties toch wat duidelijker. Ik kreeg een aantal waarbij je overduidelijk moest remmen bijvoorbeeld (bal over de weg, fietsvlaggetje van een kindje tussen twee auto's langs de kant, vrachtwagen die je af gaat snijden, etc.). Ik zag best op tegen het onderdeel, maar het viel echt reuze mee. Had uiteindelijk 2 foutjes en je mag er geloof ik 12 fout doen? Er was ook maar een iemand in de groep gezakt op dat onderdeel.
Ben best nerveus voor morgen. Hoop zo dat ik het haal, want heb ook geen zin er meer geld aan te besteden.
ik moet vanmiddag ook weer lessen (2e les). Ook wel weer nerveus, volgens mij moet ik ook al meteen iemand tthuis brengen...quote:Op maandag 15 augustus 2011 08:43 schreef Apotheose het volgende:
Bah, ik moet zo weer lessen (9u) en ben nerveus. Altijd zo vlak voor 'n rijles
Klinkt als een droomscenario. Gefeliciteerd!quote:Op maandag 15 augustus 2011 11:19 schreef Soempie het volgende:
Ik ben geslaagd!
Het was zo mooi. Heb echt lol gehad tijdens het examen. We zaten op een gegeven ogenblik achter een andere lesauto en die reed me daar toch sloom. Even daarvoor ook achter hem gezeten en toen haalde hij ook al rare acties uit. Dus ik besloot in te halen zodra dat kon op de snelweg, geeft die pipo opeens ook gas. Heb ik met ruim 20 a 30 km/u te hard ingehaald. Ik dacht nog: klotezooi, nu ga ik veel te hard met de examinator naast me, maar terug achter hem wil ik ook niet... Keek ik even opzij, zit de examinator vrolijk te zwaaien en te lachen naar z'n collega.![]()
Hij prees m'n actie nog toen we terug waren. Goed dat ik initiatief toon, lef heb en lekker door heb gereden, allemaal zonder gevaar te veroorzaken (goed gekeken, juist de gevaren ingeschat en daar ook goed op ingespeeld etc).
Geen aanmerkingen gehad, maar alleen complimenten.
Ik heb 'm gehad. Hij vond het wel goed gaan, niet bijzonder. Ben ook op de snelweg geweest en heb ingehaaldquote:
Niet bijzonder?quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 13:36 schreef EdNoolk het volgende:
[..]
Ik heb 'm gehad. Hij vond het wel goed gaan, niet bijzonder. Ben ook op de snelweg geweest en heb ingehaald
Oh haha. Hij klonk iig niet zo van; 'WOOOOOW WAT KAN JIJ GOED RIJDEN' of zo. Ik zweette het uit, vond dat het allemaal wel hard ging, had verwacht dat ik elke les een klein ander onderdeel zou doen maar hij ging ook al uitleggen hoe ik achteruit moest inparkeren. Ik mocht zelf schakelen op de snelweg, zelf op snelheid invoegen en daardoor reed ik met 130 iets te dicht op een vrachtwagen inquote:Op dinsdag 16 augustus 2011 15:56 schreef Soempie het volgende:
[..]
Niet bijzonder?
Man, de eerste les direct al de snelweg op!Dat is echt wel bijzonder. Wat vond je zelf van de les?
quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 15:53 schreef Apotheose het volgende:
ik ben nog niet eens op de snelweg geweest....
Bijzonder? Valt wel mee hoor..quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 15:56 schreef Soempie het volgende:
[..]
Niet bijzonder?
Man, de eerste les direct al de snelweg op!Dat is echt wel bijzonder. Wat vond je zelf van de les?
Nou zeg, er zijn gewoon mensen die meer tijd nodig hebben. Ik mocht de tweede of derde les "pas" schakelen omdat ik gewoon echt van 0 moest beginnen en ik had aangegeven nogal bangig te zijn van het idee om auto te "moeten" rijden. Dus die eerste les gingen we ook niet de snelweg op gelukkig want dat zou ik het bij die les gelaten hebben.quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 17:38 schreef Pino112 het volgende:
[..]
Bijzonder? Valt wel mee hoor..
Mijn rijschool gaat met iedereen de eerste keer de snelweg op, waarom niet? Heb je dat meteen gehad.
En de eerste les niet mogen schakelen![]()
.
Zelfde hier. Ik heb eerst een proefles gedaan (die hij gelijk heeft gebruikt om te kijken hoe ik het deed ivm rijbewijspakket) en hij zei dat er bij mij vooral niet teveel tegelijk moet worden gedaan. Dat klopt, dan raak ik te chaotisch. Ik denk te veel na en heb dan geen tijd meer om te doen zeg maar. Blij dat hij dat al zo snel zag, anders had ik het gauw opgegeven denk ik.quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 20:42 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Nou zeg, er zijn gewoon mensen die meer tijd nodig hebben. Ik mocht de tweede of derde les "pas" schakelen omdat ik gewoon echt van 0 moest beginnen en ik had aangegeven nogal bangig te zijn van het idee om auto te "moeten" rijden. Dus die eerste les gingen we ook niet de snelweg op gelukkig want dat zou ik het bij die les gelaten hebben.
nou voor de ervaring vind ik het wel prettig. Gewoon om die snelheid te rijden en de controle over de auto te hebben/vinden. Snellere reactievermogen ontwikkelen... Maar goed, eerst maar es wat vaker de 60km of 80km wegen maar weer es opquote:Op dinsdag 16 augustus 2011 20:46 schreef IJsdraakje het volgende:
Ach, iedereen doet alles toch in z'n eigen tempo.
En ik ben nog steeds de snelweg niet opgeweest en ik vermoed dat dat ook niet gaat gebeuren.(Vind het niet extreem nodig ook, eigenlijk.)
same here. En dan grijpt de instructeur weer in en nijg ik daarna weer naar rechts.. Want voor mijn gevoel zit ik dan ook idd te dicht op de tegenligger...quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 20:48 schreef Nagelschaartje het volgende:
[..]
En op de snelweg zit ik ook regelmatig teveel naar rechts, maar dat komt dan omdat ik het formaat van de auto moeilijk kan inschatten, heb al snel het gevoel dat ik te dicht bij de auto's naast me zit. (Fiets gewend he, dan is zo'n auto best breed)
Wel grappig hoe mensen kunnen verschillen in wat ze prettig vinden. Ik heb echt een hekel aan woonwijken. Je komt er vanalles tegen: rennende kinderen, fietsers die slingeren, onoverzichtelijke kruispunten, smalle straten met tegenliggers (tijdens m'n examen een vrachtwagen en allemaal auto's langs mijn kant, pff, was even zweten), etc. Vervolgens moet je daardoor vanalles tegelijk doen.quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 22:36 schreef Apotheose het volgende:
[..]
nou voor de ervaring vind ik het wel prettig. Gewoon om die snelheid te rijden en de controle over de auto te hebben/vinden. Snellere reactievermogen ontwikkelen... Maar goed, eerst maar es wat vaker de 60km of 80km wegen maar weer es opDat vind ik al snel nu
Dan nog: 70 rijden is niet zo moeilijk.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 00:09 schreef Dale__Cooper het volgende:
De snelweg is toch een verplicht onderdeel op het examen?
ik heb nu nog meer 't gevoel dat ik de auto iets beter onder controle heb bij lagere snelheden. Je hebt idd wel met veel risicos te maken in woonwijken enzo. True.quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 23:29 schreef Soempie het volgende:
[..]
Wel grappig hoe mensen kunnen verschillen in wat ze prettig vinden. Ik heb echt een hekel aan woonwijken. Je komt er vanalles tegen: rennende kinderen, fietsers die slingeren, onoverzichtelijke kruispunten, smalle straten met tegenliggers (tijdens m'n examen een vrachtwagen en allemaal auto's langs mijn kant, pff, was even zweten), etc. Vervolgens moet je daardoor vanalles tegelijk doen.
Juist de snelweg vind ik een verademing. Volgens m'n instructeur was het ook m'n beste onderdeel. En ook de wegen waar je 60 of 80 mag zijn fijn. Lekker simpel. Dan kan ik veel beter ontspannen rijden.
Zou geen 70 rijden op de snelwegquote:Op woensdag 17 augustus 2011 00:11 schreef IJsdraakje het volgende:
[..]
Dan nog: 70 rijden is niet zo moeilijk.Maar volgens mij is dat examinator-afhankelijk.
Er zijn gebieden in NL waar ze dus met het examen (en zelfs de lessen) niet op de snelweg komen. In het zuiden van Zeeland bijvoorbeeld ken ik mensen die dus tijdens lessen en het examen de snelweg niet gehad hebben. Vind ik kwalijk, maarja. En ik ken iemand in Groningen die ook de snelweg nooit geoefend had.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 00:09 schreef Dale__Cooper het volgende:
De snelweg is toch een verplicht onderdeel op het examen?
Apart. Mij zou je echt niet zonder oefenen de snelweg op moeten sturen. Vandaag weer een stukkie gedaan, ging redelijk.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 09:29 schreef Soempie het volgende:
[..]
Er zijn gebieden in NL waar ze dus met het examen (en zelfs de lessen) niet op de snelweg komen. In het zuiden van Zeeland bijvoorbeeld ken ik mensen die dus tijdens lessen en het examen de snelweg niet gehad hebben. Vind ik kwalijk, maarja. En ik ken iemand in Groningen die ook de snelweg nooit geoefend had.
De enige snelweg bij mij in de buurt is de A9... En daar zijn ze bezig, dus maximaal 70.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 07:08 schreef Nagelschaartje het volgende:
[..]
Zou geen 70 rijden op de snelweg.
En op de snelweg invoegen en inhalen vind ik zelf lastiger dan op snelheid komen.
a zo, ik snapquote:Op woensdag 17 augustus 2011 10:42 schreef IJsdraakje het volgende:
[..]
De enige snelweg bij mij in de buurt is de A9... En daar zijn ze bezig, dus maximaal 70.
Vergeet richting aangeven nietquote:Op woensdag 17 augustus 2011 10:42 schreef Apotheose het volgende:
het is een online agenda. Dus ik plan mn afspraken in en als hij dan niet kan ofzo.. dan annuleert hij de afspraak of verzet m naar een andere datum. En idd, als hij t er niet mee eens is dat ik voor deze ene keer 3 keer in een week les.. Dan annuleert ie m maar.
Met dat schakelen .. ja dan moet ik de aandacht verdelen zeg maar... Ik kan dat nog niet goed op mn gevoel doen. Terwijl ik t dus in theorie kan dromen hoe dat gaatEn dan moet ik zoveel tegelijk doen bij bijv het naderen van een rotonde ofzo: remmen, koppeling, terug naar 2, uitkijken, op de goede baan blijven... Pffff
Is toch niet erg? Of reed het overige verkeer ook die snelheid?quote:Op woensdag 17 augustus 2011 10:58 schreef Nagelschaartje het volgende:
[..]
En bij het invoegen raak ik dan zo onrustig dat ik zo 110 rijdt, terwijl 100 best wel genoeg was. Oeps
Bij mij ook de eerste les zo gedaan. Op het industrieterrein het schakelen geoefend op de manier zoals jij omschrijft.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 10:58 schreef Nagelschaartje het volgende:
Weinig kracht zetten zou inderdaad kunnen helpen. Als ik van 2 naar 3 ga laat ik hem ook altijd zelf naar het midden gaan en beweeg dan verder. Mijn instructeur heeft mij in het begin een keer naar een landweg (dus rustig) met allemaal bochten van 90 graden laten rijden. Daar moest ik dus steeds hard opkomen naar z'n 50, in de bocht terugnemen, schakelen en bocht nemen en daarna snel weer door naar 50. Dat heeft me wel geholpen, het "o wat moest ik ook alweer doen" was er een beetje af. Schakelen wordt steeds meer automatisme, alleen het gevoel voor de koppeling mist dus nog.
Mja, zo zit ik dus nu: is de snelweg boeiend genoeg om een dubbel uur te nemen, terwijl het belangrijkst daaraan heel goed te oefenen valt zonder snelweg.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 11:22 schreef Joosterd het volgende:
Zo spannend vond ik de snelweg niet. Binnen de bebouwde kom en in het centrum rijden vond ik een stuk chaotischer.
hahaquote:Op woensdag 17 augustus 2011 10:58 schreef Nagelschaartje het volgende:
[..]
Vergeet richting aangeven niet![]()
ja zo doe ik het idd ook. Naar mijn beleving gebruik ik ook niet zoveel kracht. Het is meer het idee van 'ow ja schakelen.. eh... Ik zit in de 3..." (maar dan wel iets sneller denken dan dat ik hier nu doequote:Weinig kracht zetten zou inderdaad kunnen helpen. Als ik van 2 naar 3 ga laat ik hem ook altijd zelf naar het midden gaan en beweeg dan verder.
ow das idd wel een goeie, dat oefenen op een landwegquote:Mijn instructeur heeft mij in het begin een keer naar een landweg (dus rustig) met allemaal bochten van 90 graden laten rijden. Daar moest ik dus steeds hard opkomen naar z'n 50, in de bocht terugnemen, schakelen en bocht nemen en daarna snel weer door naar 50. Dat heeft me wel geholpen, het "o wat moest ik ook alweer doen" was er een beetje af. Schakelen wordt steeds meer automatisme, alleen het gevoel voor de koppeling mist dus nog.
Ik heb een pakket genomen dat op de site stond; 25 lessen, theorie boekjes + examen, TTT, afrijden. Mijn ouders betalen het omdat ik 18 jaar niet heb gerookt.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 11:53 schreef Swomp het volgende:
Ik snap eigenlijk niet hoe sommige hier schrijven dat de instructeur al na 1 les kan beoordelen wat voor samengesteld pakket je nodig hebt. Ik heb volgens mij iets van 10 intake lesuren en dat gaat meneer kijken wat voor pakket ik het beste kan nemen.
Voor de jongere onder ons, moeten jullie het rijbewijs zelf betalen of hebben jullie sponsoren?
Ja dat kan natuurlijk ook, maar mensen die eerst 1 intake les hebben en dan een pakket kiezen lijkt me een beetje raar. Ik denk niet dat je in 1 les meteen kunt zien hoeveel lessen die nodig heeft. Of je moet bijzonder goed zijn oid.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 12:03 schreef IJsdraakje het volgende:
Ik heb nooit intakelessen gehad, gewoon losse lessen en we zien wel hoeveel we nodig hebben. Ik betaal het zelf, overigens.
Heb ik het idee dat die instructeurs er aardig oog voor hebben hoor, ze doen het natuurlijk langer dan vandaag.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 13:07 schreef Swomp het volgende:
[..]
Ja dat kan natuurlijk ook, maar mensen die eerst 1 intake les hebben en dan een pakket kiezen lijkt me een beetje raar. Ik denk niet dat je in 1 les meteen kunt zien hoeveel lessen die nodig heeft. Of je moet bijzonder goed zijn oid.
Ik moet het ook zelf betalen, al denk ik wel dat mijn oma + opa mij een beetje sponseren
Zelf betalenquote:Op woensdag 17 augustus 2011 11:53 schreef Swomp het volgende:
Ik snap eigenlijk niet hoe sommige hier schrijven dat de instructeur al na 1 les kan beoordelen wat voor samengesteld pakket je nodig hebt. Ik heb volgens mij iets van 10 intake lesuren en dat gaat meneer kijken wat voor pakket ik het beste kan nemen.
Voor de jongere onder ons, moeten jullie het rijbewijs zelf betalen of hebben jullie sponsoren?
Ik heb 2/3 intake lessen gehad om te kijken of ik een weekcursus aankon.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 11:53 schreef Swomp het volgende:
Ik snap eigenlijk niet hoe sommige hier schrijven dat de instructeur al na 1 les kan beoordelen wat voor samengesteld pakket je nodig hebt. Ik heb volgens mij iets van 10 intake lesuren en dat gaat meneer kijken wat voor pakket ik het beste kan nemen.
Voor de jongere onder ons, moeten jullie het rijbewijs zelf betalen of hebben jullie sponsoren?
Je mocht maar 100quote:Op woensdag 17 augustus 2011 11:04 schreef Soempie het volgende:
[..]
Is toch niet erg? Of reed het overige verkeer ook die snelheid?
Als het kan ga ik zo snel mogelijk 120 rijden.
Ik heb een intakeles gehad omdat ik een pakket met rijbewijsgarantie heb. Ze kijken dan van te voren hoeveel lessen je ongeveer nodig zal hebben en daar wordt de prijs op aangepast. Ik kreeg dus zo'n les en daarnaast moest ik een meerkeuze-lijstje op internet invullen. Uit de vragenlijst en de intake kwam hetzelfde resultaat. Het idee was 41 lessen, heb er nu pakweg 25 gehad en TTT is net aangevraagd. Loop dus klein beetje achter.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 11:53 schreef Swomp het volgende:
Ik snap eigenlijk niet hoe sommige hier schrijven dat de instructeur al na 1 les kan beoordelen wat voor samengesteld pakket je nodig hebt. Ik heb volgens mij iets van 10 intake lesuren en dat gaat meneer kijken wat voor pakket ik het beste kan nemen.
Voor de jongere onder ons, moeten jullie het rijbewijs zelf betalen of hebben jullie sponsoren?
Ja daar betaal je gewoon voor. Is eigenlijk hetzelfde als gewone les, alleen heet dit intake en het kan dan dus ook zo zijn dat je vervolgpakket minder uren dan een gemiddelde leerling bevat. Eigenlijk maakt het niet veel uit, alleen wordt er wat langer gekeken wat nu het beste bij je past.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 20:05 schreef Nagelschaartje het volgende:
[..]
Je mocht maar 100En ik gaf geen enkel teken om langzamer te gaan
.
[..]
Ik heb een intakeles gehad omdat ik een pakket met rijbewijsgarantie heb. Ze kijken dan van te voren hoeveel lessen je ongeveer nodig zal hebben en daar wordt de prijs op aangepast. Ik kreeg dus zo'n les en daarnaast moest ik een meerkeuze-lijstje op internet invullen. Uit de vragenlijst en de intake kwam hetzelfde resultaat. Het idee was 41 lessen, heb er nu pakweg 25 gehad en TTT is net aangevraagd. Loop dus klein beetje achter.
10 intakeuren vind ik best wel absurd, betaal je daar ook gewoon voor?
O en ik betaal alles zelf, maar ben dan ook niet zo jong meer (voor iemand die een rijbewijs gaat halen)
Oh dan valt het wel meequote:Op woensdag 17 augustus 2011 20:13 schreef Swomp het volgende:
[..]
Ja daar betaal je gewoon voor. Is eigenlijk hetzelfde als gewone les, alleen heet dit intake en het kan dan dus ook zo zijn dat je vervolgpakket minder uren dan een gemiddelde leerling bevat. Eigenlijk maakt het niet veel uit, alleen wordt er wat langer gekeken wat nu het beste bij je past.
1 uurtje, tja ik vind het een raar idee, maar dat kan ook aan mij liggenquote:Op woensdag 17 augustus 2011 20:16 schreef Nagelschaartje het volgende:
[..]
Oh dan valt het wel mee. Maargoed, mijn instructeur deed het inderdaad in 1 uurtje
En? Ik ga ook een weekcursus doen denk ik.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 18:19 schreef Joosterd het volgende:
[..]
Ik heb 2/3 intake lessen gehad om te kijken of ik een weekcursus aankon.
Snelweg is eigenlijk het makkelijkst, je kan veel beter door een grotere stad gaan rijden om veel ervaring op te doenquote:Op woensdag 17 augustus 2011 11:26 schreef IJsdraakje het volgende:
[..]
Mja, zo zit ik dus nu: is de snelweg boeiend genoeg om een dubbel uur te nemen, terwijl het belangrijkst daaraan heel goed te oefenen valt zonder snelweg.
Gelukkig woon ik in de stad waarin ik examen moet doen en dat is een middelgrote stad. Scheelt toch.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 17:27 schreef Dark_Angelus het volgende:
[..]
Snelweg is eigenlijk het makkelijkst, je kan veel beter door een grotere stad gaan rijden om veel ervaring op te doen
Jazeker, maar het is best wel eens aan te raden om gewoon veel stadswerk te doen. En als je in de buurt van een bovengemiddelde stad om daar eens naar toe te gaan. Is toch altijd weer even goed opletten en andere ervaringen om je heenquote:Op donderdag 18 augustus 2011 17:33 schreef IJsdraakje het volgende:
[..]
Gelukkig woon ik in de stad waarin ik examen moet doen en dat is een middelgrote stad. Scheelt toch.
Mwa, zit in de kop van noord-holland, groter dan waar ik woon wordt het eigenlijk niet. Maar in de stad rijden is echt geen probleem voor me, het is hier druk zat.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 17:34 schreef Dark_Angelus het volgende:
[..]
Jazeker, maar het is best wel eens aan te raden om gewoon veel stadswerk te doen. En als je in de buurt van een bovengemiddelde stad om daar eens naar toe te gaan. Is toch altijd weer even goed opletten en andere ervaringen om je heen
Alkmaar is prima inderdaadquote:Op donderdag 18 augustus 2011 17:41 schreef IJsdraakje het volgende:
Woon dus in Alkmaar, dichtstbijzijnde grotere steden zijn Haarlem of Amsterdam. Kan ik beter hier mijn rondjes doen.
hoezo niet milieubewust? Alsof autorijden goed voor 't milieu is met die uitlaatgassenquote:Op donderdag 18 augustus 2011 17:19 schreef Mpj het volgende:
[..]
En? Ik ga ook een weekcursus doen denk ik.
Overigens is een vriendin van mij gezakt, ze reed perfect en is gezakt omdat ze niet milieubewust reed.
Yep. Wel zuur als je om zoiets kleins zakt terwijl je verder wel goed rijdt, beetje kinderachtig naar mijn idee. Weer 200 euro naar de tering en ze moet 't ook nog allemaal zelf betalen.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 18:23 schreef IJsdraakje het volgende:
Waarschijnlijk niet volgens "het nieuwe rijden" ofzo. Oftewel: belachelijk vroeg schakelen en dergelijke.
Idd. Het heeft geen fuck te maken met je beheersing van het voertuig, verkeersinzicht en kennis van regels. Heel flauwquote:Op donderdag 18 augustus 2011 19:11 schreef Mpj het volgende:
[..]
Yep. Wel zuur als je om zoiets kleins zakt terwijl je verder wel goed rijdt, beetje kinderachtig naar mijn idee. Weer 200 euro naar de tering en ze moet 't ook nog allemaal zelf betalen.
quote:Op donderdag 18 augustus 2011 19:38 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Idd. Het heeft geen fuck te maken met je beheersing van het voertuig, verkeersinzicht en kennis van regels. Heel flauw
Die examinator is natuurlijk zo'n machtsmisbruiker. Hopen dat wij niet zo één krijgen, kan je er beter niet aan beginnen.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 19:42 schreef IJsdraakje het volgende:
En het is nog eens totale onzin ook.
Je noemde me meisje HIHIHIHHHIHIH Maar ja dat ben ik inderdaadquote:Op donderdag 18 augustus 2011 19:52 schreef Mpj het volgende:
[..]
[..]
Die examinator is natuurlijk zo'n machtsmisbruiker. Hopen dat wij niet zo één krijgen, kan je er beter niet aan beginnen.![]()
Hoe gaat het eigenlijk met jouw rijlessen Mwanatabu? Jij bent toch dat meisje die dezelfde mening deelt als mij over dat de allerdomste lui kunnen autorijden en het ons zo vervelend afgaat?
quote:Op donderdag 18 augustus 2011 20:13 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Je noemde me meisje HIHIHIHHHIHIH Maar ja dat ben ik inderdaad
Lessen gaan goed momenteel, maar mijn instructeur geeft ineens geen sjoege meer sinds ik mijn formuliertje voor de aanvraag van het examen heb ingeleverd. Hij had het eerst over "in de zomervakantie" maar die is toch echt bijna voorbij
En hoe gaat het met jou en de verstandhouding met onze medeweggebruikers?
Gewoon zeggen waar het op staat. Echt hoor, klinkt niet goed van die gast, ik zou het echt niet pikken als die van mij een maand (!!) op vakantie was geweest. Dat komt je rijopleiding écht niet ten goede. Dat weet die gast ook wel, dus daar tref je het niet mee. Dat soort mensen hebben gewoon een machtspositie en die weten ze goed te gebruiken ook. Maar er zijn honderden plekken waar je je rijbewijs kunt halen dus als je een slechte school hebt, gewoon opbokken. Ik had ook een gozer die lekker ging zitten roken in mijn tijd, ff naar de wc, ff koffie drinken, ff iets kopieren, nou doe dat 3x 10 minuten in een les en je bent alweer een halfuur kwijt (heb nog een kwartier tegoed van die gastquote:Op donderdag 18 augustus 2011 22:10 schreef Mpj het volgende:
[..]
![]()
![]()
Hmm. Apart, de zomervakantie is inderdaad bijna voorbij.. wilt je rij instructeur simpelweg geld vangen of vindt hij je nog niet goed genoeg rijden? Ik hoop dat je snel mag afrijden en dan niet zo'n zeurderd van een examinator krijgt.
Ik heb één maand niet gereden vanwege mijn vakantie, had ik vorige week vrijdag les, kwam hij niet opdagen. Vandaag een les gehad die wel erg goed ging, morgen weer één, alleen het probleem is nu dat mijn rij instructeur sowieso één maand op vakantie gaat vanaf volgende week. Wat betekent dat ik dus zou moeten wachten tot hij weer terug is, wat ik helemaal niet wil want twee maanden zijn lang. Nu moet ik dus morgen zeggen dat ik niet meer bij hem wil lessen omdat ik niet nog een maand wil wachten en ik dus een ander ga zoeken (denk zelfs een spoedcursus), alleen ben ik nu al zenuwachtig over hoe ik het moet zeggen. Mijn vader zegt dat hij na mijn les ook wel wilt bellen naar hem, maar dat vind ik ook weer zo raar overkomen, heb ik eerst nog leuk gedaan bij hem in de auto; en dan wordt het zo afgesloten. Moeilijk.
Mijn beste vriend lest daar ook in een 307, maar met zijn examen was zijn eigen instructeur net op vakantie - moest ie ook in een compleet andere auto (206) afrijden, was toen gezakt.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 22:20 schreef Eva4Evah het volgende:
[..]
(Voor iedereen die nog een rijschool in Utrecht zoekt: Bruinsma (een van de grootste rijscholen, zit in het stadion) kan ik je wel wat over vertellen, ik vond het NIET chill, slechte ervaringen)
Hoeveel lessen gehad?quote:Op zaterdag 20 augustus 2011 11:34 schreef Apotheose het volgende:
ging goed vandaag. Weinig ingrepen en instructeur vindt dat ik vooruit gaSchakelen ging voor t eerst ook nog wel redelijk
ja en daarna heb ik mijn laptop opnieuw kunnen installerenquote:Op dinsdag 23 augustus 2011 17:34 schreef bokkepoot het volgende:
Op de baai der piraten staat ook nog een CD met verjo..
Die is vrij goed
Haha ik heb al meerdere keren aan anderen gegeven zonder enig probleemquote:Op dinsdag 23 augustus 2011 17:39 schreef Swomp het volgende:
[..]
ja en daarna heb ik mijn laptop opnieuw kunnen installeren
Heb hem nu maar eerlijk gekocht
Lucky guy.quote:Op dinsdag 23 augustus 2011 17:40 schreef bokkepoot het volgende:
[..]
Haha ik heb al meerdere keren aan anderen gegeven zonder enig probleem
Ik heb hem weer wat gepord, hij gaat het nu echt aanvragen, binnen een paar weken is het dus zoverquote:Op donderdag 18 augustus 2011 22:10 schreef Mpj het volgende:
[..]
![]()
![]()
Hmm. Apart, de zomervakantie is inderdaad bijna voorbij.. wilt je rij instructeur simpelweg geld vangen of vindt hij je nog niet goed genoeg rijden? Ik hoop dat je snel mag afrijden en dan niet zo'n zeurderd van een examinator krijgt.
Ik zou het idd zelf zeggen. Je kunt prima motiveren waarom want als ik het zo hoor zit je in dit tempo met Sint Juttemis nog in de lesauto. Sterkte! Als ik al een examen af kan dwingen, dan kan jij echt wel zo'n lamschwanz afpoeieren!quote:Ik heb één maand niet gereden vanwege mijn vakantie, had ik vorige week vrijdag les, kwam hij niet opdagen. Vandaag een les gehad die wel erg goed ging, morgen weer één, alleen het probleem is nu dat mijn rij instructeur sowieso één maand op vakantie gaat vanaf volgende week. Wat betekent dat ik dus zou moeten wachten tot hij weer terug is, wat ik helemaal niet wil want twee maanden zijn lang. Nu moet ik dus morgen zeggen dat ik niet meer bij hem wil lessen omdat ik niet nog een maand wil wachten en ik dus een ander ga zoeken (denk zelfs een spoedcursus), alleen ben ik nu al zenuwachtig over hoe ik het moet zeggen. Mijn vader zegt dat hij na mijn les ook wel wilt bellen naar hem, maar dat vind ik ook weer zo raar overkomen, heb ik eerst nog leuk gedaan bij hem in de auto; en dan wordt het zo afgesloten. Moeilijk.
Vier uur les in totaal nadat je gezakt was? Is dat niet een beetje weinig of mis ik nu iets?quote:Op dinsdag 23 augustus 2011 23:51 schreef Keselo het volgende:
Morgen weer 2 uurtjes les nadat ik 2 weken geleden mijn examen heb verneukt. Dan vrijdag ochtend nog 2 uurtjes en maandag weer op voor de 2e keer.
Ik had maandagavond een leerling na mij die haar tweede les had. Was erg herkenbaarquote:
Snel op je leeftijd schuivenquote:Op woensdag 24 augustus 2011 11:44 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Ik had maandagavond een leerling na mij die haar tweede les had. Was erg herkenbaar
Het leukste was nog toen deze dame mij ging vragen wat mijn ervaringen waren.
Zij: Hoeveel lessen heb je gehad?
Ik: uh...70 ongeveer
Zij: Waaat zeventig?
Mijn instructeur: *krimp*
Zij: En hoelang heb je daarover gedaan
Ik: Anderhalf jaar
Zij:
Instructeur: Ja ze heeft haar leeftijd niet echt mee
Ik:(Ik ben 34)
Ik gok dat hij vanmiddag het examen heeft aangevraagd want dit begint echt levende antireclame te worden
Follow-up: heeft ie potdorie toch geen examen aangevraagdquote:Op woensdag 24 augustus 2011 11:44 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Ik had maandagavond een leerling na mij die haar tweede les had. Was erg herkenbaar
Het leukste was nog toen deze dame mij ging vragen wat mijn ervaringen waren.
Zij: Hoeveel lessen heb je gehad?
Ik: uh...70 ongeveer
Zij: Waaat zeventig?
Mijn instructeur: *krimp*
Zij: En hoelang heb je daarover gedaan
Ik: Anderhalf jaar
Zij:
Instructeur: Ja ze heeft haar leeftijd niet echt mee
Ik:(Ik ben 34)
Ik gok dat hij vanmiddag het examen heeft aangevraagd want dit begint echt levende antireclame te worden
quote:Op woensdag 24 augustus 2011 17:02 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Follow-up: heeft ie potdorie toch geen examen aangevraagd
Heb nu een mailtje gedaan, hebben we het meteen zwart op wit.
Oh nee dat denk ik voor het grootste deel wel. Het ging er gewoon heel langzaam in bij mij, onder andere omdat mijn ruimtelijk inzicht van nature matig is (typische vrouw), ik erg onzeker was in het begin en ik meestal na een dag van 12 à 13 uur pas in die auto stapte (werk fulltime, veel reistijd, vandaar ook mijn wens om te kunnen rijden).quote:Op woensdag 24 augustus 2011 20:21 schreef Mpj het volgende:
[..]
![]()
Ik begrijp niet waarom hij geen examen aanvraagt? Je kan nu toch gewoon rijden?Misschien was het beter geweest als je na 40 lessen naar een andere rij instructeur was overgestapt (??), ik denk namelijk niet dat het aan jou ligt dat je zoveel lessen nodig hebt.
Dat vind ik nu dus ook. Hij heeft geen reden kunnen noemen waarom ik niet nu af zou kunnen rijden. Het werkt nu gewoon onzekerheid bij mij in de hand terwijl mijn zelfvertrouwen net een beetje op peil is.quote:En dat niet aanvragen van praktijk begint wel ontzettend raar te worden.
Ja die gevaarherkenningsvragen zijn echt godskolere moeilijk in te schatten. Alles met kinderen is remmen trouwens en let bij de vragen goed op remlichten (indien zichtbaar), de achteruitkijkspiegel en het wegdek (glad etc.). Ik dacht bij mijn theorie-examen dat ik het compleet verknald had, maar ik had echt heel weinig fout uiteindelijk. Je mag er ook heel veel fout hebben dus dat komt vast goed bij jou!quote:Ik heb net een proefexamen gemaakt van 65 vragen. Heb 28 fout, en heb nog niks geleerd dus opzich is het wel goed. Denk ik. Vrienden hier lachen mij uit maar we blijven positief natuurlijk.. heb 'm maandag al![]()
Wat een kut vragen trouwens met gas loslaten, remmen blabla.
zweethanden heb ik niet. Wel elke keer weer nerveus voor 'n rijles.quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 00:20 schreef 12345r het volgende:
Morgen mijn eerste autorijles![]()
Eerst les heb ik toch altijd wel last van zenuwen (ook toen ik motorrijles had) en een vervelend effect daarvan is dat ik dan zweethanden krijg![]()
Meer mensen die dit hadden / hebben? Is dit lastig tijdens rijden?
Nou dat was hem dan hoorquote:Op vrijdag 26 augustus 2011 09:01 schreef Apotheose het volgende:
[..]
zweethanden heb ik niet. Wel elke keer weer nerveus voor 'n rijles.
Als je weer naar rechts wil moet je in de buitenspiegel kijken, als je het voertuig wat je ingehaald hebt weer kunt zien kun je weer naar rechtsquote:Op woensdag 24 augustus 2011 14:40 schreef Apotheose het volgende:
[..]
Snel op je leeftijd schuiven![]()
![]()
Ik ben dan nu ook es op de snelweg geweestGing wel ok. Alleen die pokkeregen hou ik niet van tijdens het rijden
Nog een vrachtwagen ingehaald. En dan weer teruggaan op de rechter rijbaan was ff tricky. Wou in eerste instantie al te snel
Kijk, hier word ik nou vrolijk van.quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 11:41 schreef 12345r het volgende:
[..]
Nou dat was hem dan hoorLekker lopen zweten, maar het ging goed.
0 keer laten afslaan, op de snelweg geweest, alles gedaan alleen parkeren is nog ff wennen...
Ben tevreden
Maandag heb ik ook weer lesquote:Op vrijdag 26 augustus 2011 15:40 schreef TvhN het volgende:
[..]
Kijk, hier word ik nou vrolijk van.Ik begin komende maandag (eindelijk, op m'n fucking 23ste
). Ben benieuwd!
Och, ik begon de dag voor ik 24 werd.quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 15:40 schreef TvhN het volgende:
[..]
Kijk, hier word ik nou vrolijk van.Ik begin komende maandag (eindelijk, op m'n fucking 23ste
). Ben benieuwd!
Nee, begin helemaal op 0 qua praktijkervaring. Wel een paar weken geleden het theorie-examen gehaald.quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 15:48 schreef 12345r het volgende:
[..]
Maandag heb ik ook weer les![]()
Heb je al schakelbrommer gereden / motor?
Ik heb namelijk hiervoor mijn motorrijbewijs gehaald en dat merk je wel. Je hebt al een beetje het gevoel in de koppeling (ja, motor is met de handen, maar je kent het systeem) en je hebt ook al het nodige verkeersinzicht.
Dank je!quote:Oja, succes maandag! Is leuk
Heb het (dankzij m'n OV en studie) ook niet erg gemist of zo. Maar goed, het hebben van een rijbewijs is straks (o.a.) met het oog op een baan natuurlijk erg handig.quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 15:51 schreef IJsdraakje het volgende:
[..]
Och, ik begon de dag voor ik 24 werd.
Wat een dom verhaal, vooral over dat vuil aankijken. Volgens mij is dit niet de essentie van autorijden en lijkt het er op dat je de volgende keer zonder instructeur wel effetjes stoer die Audi in haalt. Sjonge, best stoer heequote:Op vrijdag 26 augustus 2011 17:39 schreef Hartigan het volgende:
Ik ben ook pas op mijn 23e begonnen. Eerder had ik het geld helaas niet...
Vandaag rijles 14 alweer gehad!
Ging erg lekker. Ik hoef tegenwoordig niet echt meer na te denken over het terugschakelen en tijdig gas terugnemen bij het nemen van bochten. Ook het spiegelwerk zit er al aardig goed in. Ik merk wel dat het steeds ontspannender wordt om auto te rijden.
Mijn instructeur is vooral blij dat ik veel initiatief neem. Ik dwing altijd en overal voorrang af, het maakt mij niet uit of het dan een of andere ouwe seniele oma is op de fiets of een pooier die met zijn dikke mercedes keihard van links komt op een gelijkwaardig kruispunt.
Vandaag ook weer een leuk moment gehad. Op een tweebaans weg waar je 70 mag, reden ik en een Audi A4 avant moederziel alleen. De Audi bleef maar op de linkerbaan rijden, met 45/50. Ik wilde er rechts langs scheuren, maar toen trapte de instructeur toch maar even op de rem. Het mag dan wel een asociale lul zijn in die Audi, maar ik mag rechts niet inhalen (de woorden van mijn instructeur). Vervolgens kwamen we aan bij een rood stoplicht. Hij links vooraan, ik rechts vooraan. "Nou, trek hem er maar uit. Wel even de bestuurder van die Audi goed vuil aankijken." Dus ik, mijn instructeur en de persoon die ik thuis moest brengen keken alle drie heel vuil richting de Audi. Toen het licht eenmaal op groen sprong scheurde ik als een raket weg met mijn Yarisje en zag ik die Audi in mijn binnenspiegel langzaam een klein stipje wordenDat voelde wel even goed
Godzijdank viel de motor niet uit, dat zou vrij lullig zijn geweest.
Nou zeg does lief. Het klonk wel grappig zoals hij het vertelde, het wil echt niet zeggen dat hij een asociale chauffeur gaat wordenquote:Op vrijdag 26 augustus 2011 17:48 schreef Falco het volgende:
[..]
Wat een dom verhaal, vooral over dat vuil aankijken. Volgens mij is dit niet de essentie van autorijden en lijkt het er op dat je de volgende keer zonder instructeur wel effetjes stoer die Audi in haalt. Sjonge, best stoer hee.
Ik ben vorig jaar op mijn 33e begonnen mien jongquote:Op vrijdag 26 augustus 2011 15:40 schreef TvhN het volgende:
[..]
Kijk, hier word ik nou vrolijk van.Ik begin komende maandag (eindelijk, op m'n fucking 23ste
). Ben benieuwd!
Als iemand links 40 rijdt waar je 70 mag is dat ook heel irritant.quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 17:48 schreef Falco het volgende:
[..]
Wat een dom verhaal, vooral over dat vuil aankijken. Volgens mij is dit niet de essentie van autorijden en lijkt het er op dat je de volgende keer zonder instructeur wel effetjes stoer die Audi in haalt. Sjonge, best stoer hee.
Voor mij inderdaad dezelfde reden.quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 17:32 schreef TvhN het volgende:
[..]
Heb het (dankzij m'n OV en studie) ook niet erg gemist of zo. Maar goed, het hebben van een rijbewijs is straks (o.a.) met het oog op een baan natuurlijk erg handig.
Hier precies hetzelfde.quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 19:18 schreef Nagelschaartje het volgende:
...
Ik ben trouwens 27. Had eerst geen geld en daarna geen tijd. Dit is het eerste moment dat ik allebei heb. Daarbij woonde ik eerst midden in de stad, zonder parkeergelegenheid en naast het station, dan hoef je geen auto hoor
.
Ik wou dat ik de mogelijkheid had gehad toen ik 18 was! Ik was toen een stuk arroganter en zelfverzekerder dan nu. Ik kon bijvoorbeeld absoluut niet dood toen ik 18 wasquote:Ben ook wel blij dat ik het nu pas doe, toen ik 18 was was ik veel te onzeker, heb ik nu ook nog wel eens last van achter het stuur.
ja wist ik ook wel. Maar deed dat alleen nietquote:Op vrijdag 26 augustus 2011 14:46 schreef remmertjuh het volgende:
[..]
Als je weer naar rechts wil moet je in de buitenspiegel kijken, als je het voertuig wat je ingehaald hebt weer kunt zien kun je weer naar rechts
Maar dat "niet dood kunnen" maakt mensen doorgaans geen geweldige bestuurders.quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 19:34 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Hier precies hetzelfde.
[..]
Ik wou dat ik de mogelijkheid had gehad toen ik 18 was! Ik was toen een stuk arroganter en zelfverzekerder dan nu. Ik kon bijvoorbeeld absoluut niet dood toen ik 18 was
Hoe asociaal het ook mag zijn om zo langzaam links te blijven rijden, als ik rechts inhaal, ben ik zelf ook fout. Ik blijf liever wat langzamer rechts rijden, dan dat ik kans loop op een fikse bekeuring. Ik had overigens zelf even niet in de gaten dat ik fout bezig was door rechts in te halen. Gelukkig maar dat er nog een instructeur naast me zit die me corrigeerdequote:Op vrijdag 26 augustus 2011 17:48 schreef Falco het volgende:
[..]
Wat een dom verhaal, vooral over dat vuil aankijken. Volgens mij is dit niet de essentie van autorijden en lijkt het er op dat je de volgende keer zonder instructeur wel effetjes stoer die Audi in haalt. Sjonge, best stoer hee.
Nee, maar het maakt wel minder mutsige leerlingen. ("Oh grutjes, ik heb voorrang, maar die meneer komt wel erg stoer aan van links en ik kan dood, dus ik rem toch maar. Iiih!")quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 19:36 schreef IJsdraakje het volgende:
[..]
Maar dat "niet dood kunnen" maakt mensen doorgaans geen geweldige bestuurders.
Mwah, liever mutsig dan overmoedig.quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 19:48 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Nee, maar het maakt wel minder mutsige leerlingen. ("Oh grutjes, ik heb voorrang, maar die meneer komt wel erg stoer aan van links en ik kan dood, dus ik rem toch maar. Iiih!")
quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 19:48 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Nee, maar het maakt wel minder mutsige leerlingen. ("Oh grutjes, ik heb voorrang, maar die meneer komt wel erg stoer aan van links en ik kan dood, dus ik rem toch maar. Iiih!")
Herkenbaarquote:Op vrijdag 26 augustus 2011 19:48 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Nee, maar het maakt wel minder mutsige leerlingen. ("Oh grutjes, ik heb voorrang, maar die meneer komt wel erg stoer aan van links en ik kan dood, dus ik rem toch maar. Iiih!")
quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 20:56 schreef Nagelschaartje het volgende:
[..]
Herkenbaar.
"oei, ik moet naar links afslaan, maar die auto die van tegengestelde richting komt lijkt wel heel dichtbij en ik kan dood, dus maar even wachten"
Of nog leuker:
"oh, die fietser daar lijkt wel 2 meter breed en kan een slinger maken en die fietser kan dood, dus ik blijf er wel achter tuffen"
Maar vooral
"o, die vrachtwagen in tegengestelde richting lijkt wel heel dichtbij en ik kan dood, dus ga ik zoveel mogelijk naar rechts, want de spiegel kan wel kapot maar niet dood"
Ik word wel eens moe van mezelf. Maar toen ik 18 was was dat nog veel erger. Toen zou het zijn geweest "Ieks, de auto beweegt, snel remmen!"
Dit is zooooo herkenbaar! Nu met mijn 33 jaar eens rijlessen nemen is hier in de stad soms één grote bibberactie. Nou ja, okee, heb nog maar heel weinig lessen gehad. Nog maar 2 echt goede lessen. Maar ik ga nog altijd met flink gas terug over een voorrangskruispunt en blijf liever achter slingerende fietsers hangen dan dat ik ze inhaal enzo.... en hier aan de haven bij alle slingerende smalle onoverzichtelijke straatjes waar je nog altijd 50 zou "moeten" rijden op die kinderkopjes.... neh, dat lukt me ook nog niet zo. Komt vast wel. Ooit.quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 20:56 schreef Nagelschaartje het volgende:
[..]
Herkenbaar.
"oei, ik moet naar links afslaan, maar die auto die van tegengestelde richting komt lijkt wel heel dichtbij en ik kan dood, dus maar even wachten"
Of nog leuker:
"oh, die fietser daar lijkt wel 2 meter breed en kan een slinger maken en die fietser kan dood, dus ik blijf er wel achter tuffen"
Maar vooral
"o, die vrachtwagen in tegengestelde richting lijkt wel heel dichtbij en ik kan dood, dus ga ik zoveel mogelijk naar rechts, want de spiegel kan wel kapot maar niet dood"
Ik word wel eens moe van mezelf. Maar toen ik 18 was was dat nog veel erger. Toen zou het zijn geweest "Ieks, de auto beweegt, snel remmen!"
Gewoon bij de bieb halen, is gratisquote:Op vrijdag 26 augustus 2011 21:28 schreef zakpatat90 het volgende:
Jaaa, ik mag ook eindelijk in dit topic posten!
Ik ben gelijk op zoek gegaan naar autotheorieboeken. Ik heb iemand gevonden met een boek uit 2008. Zou ik die kunnen kopen denken jullie? Of is dat boek al echt verouderd?
Dat klinkt goed dat "afdwingen", zal niet lang duren voordat er een fietser op je motorkap ligt. Want meneer dwingt lekker zijn voorrang af en houd er geen rekening mee dat veel fietsers niet of nauwelijks bekend zijn met de voorrangsregels (en zeker de seniele oma niet, want die is het vergeten).quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 17:39 schreef Hartigan het volgende:
Ik dwing altijd en overal voorrang af, het maakt mij niet uit of het dan een of andere ouwe seniele oma is op de fiets of een pooier die met zijn dikke mercedes keihard van links komt op een gelijkwaardig kruispunt.
quote:Op zaterdag 27 augustus 2011 14:57 schreef Mpj het volgende:
Hoeveel vragen krijg je op het echte theorie examen? En hoeveel fout mag je maken? En hoeveel seconden krijg je om te antwoorden? En hoelang duurt de toets ongeveer?
quote:Hoe werkt een theorie examen?
Het theorie examen bestaat uit 50 vragen (auto 65 vragen) waarop je antwoord dient te geven. Er zijn vragen met de antwoordmogelijkheden ja/nee, A/B/C en open vragen waar je een getal dient in te vullen. De vragen verschijnen op monitoren en worden voorgelezen. Het beantwoorden van de vragen doe je met behulp van een antwoordterminal die zich voor je op de tafel bevindt. Na afloop krijg je gelijk de uitslag. Het examen duurt in totaal ongeveer 45 minuten.
Denk nog maar eens opnieuw. Voorrang mag je niet nemen, het is geen recht. De ander behoort voorrang te verlenen, hetgeen een plicht is.quote:Op zaterdag 27 augustus 2011 06:22 schreef Hartigan het volgende:
Als je je voorrang niet neemt, kan je beter thuis blijven, denk ik.
Ik heb gisteren mijn eerste rijles gehad en dat was wat ik ook dacht, what the fuck, ik bestuur een auto.quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 21:01 schreef Mwanatabu het volgende:
De eerste uh...50 lessen had ik dus echt zo'n stemmetje in mijn achterhoofd dat begon zodra ik de lesauto startte: "Ik ben potverdomme aan het autorijden!! WTF!?"
Ik bij mijn eerste les na ongeveer een half uur: Wow, ik zit nu gewoon 80km/u te rijden in een autoquote:Op zondag 28 augustus 2011 12:26 schreef Rucky het volgende:
[..]
Ik heb gisteren mijn eerste rijles gehad en dat was wat ik ook dacht, what the fuck, ik bestuur een auto.![]()
![]()
De eerste les kwam ook wel onverwacht want die stond bij mij voor volgende week pepland. Ging gisteren de telefoon: ik sta voor de deur bent u zover? Ik: Ja ja, ik kom eraan, oef gelukkig was ik thuis.
De opmerkingen die ik na mijn les kreeg zijn tijdiger de bocht inzetten en rustiger remmmen. Maar als ik een beetje ervaring met de auto heb (vw golf) dan gaat dat wel goedkomen.
Maandag maar even op mijn werk bespreken of ik minder uren per week mag maken zodat ik 2 lessen per week kan volgen.
Ook treurig is dat de instructeur er ook half aan meewerkt en dit soort dom gedrag maar door de vingers ziet. Dat zou bij mijn instructeur toentertijd nooit gebeurenquote:Op zondag 28 augustus 2011 00:59 schreef D0808 het volgende:
[..]
Denk nog maar eens opnieuw. Voorrang mag je niet nemen, het is geen recht. De ander behoort voorrang te verlenen, hetgeen een plicht is.
Samen met dat je erg graag een andere auto's eruit trekt bij het stoplicht (en je overige stoere verhaaltjes) geeft aan dat we weer fijn gezegend zijn met de volgende toekomstige "ik ben een topchauffeur" op de weg. Je draagt heel toevallig toch niet een petje?
Ik denk dat je het wat genuanceerder moet zien. Zo bedoelt Haritgan het vast niet. In Den Haag heb je ook sommige drukke kruispunten met fietspaden en zebrapaden aan alle 4 de kanten. Als je dan wacht totdat 'de kust veilig is', dan kom je nooit weg.quote:Op zondag 28 augustus 2011 00:59 schreef D0808 het volgende:
[..]
Denk nog maar eens opnieuw. Voorrang mag je niet nemen, het is geen recht. De ander behoort voorrang te verlenen, hetgeen een plicht is.
Samen met dat je erg graag een andere auto's eruit trekt bij het stoplicht (en je overige stoere verhaaltjes) geeft aan dat we weer fijn gezegend zijn met de volgende toekomstige "ik ben een topchauffeur" op de weg. Je draagt heel toevallig toch niet een petje?
Ah, dat moest ik in de eerste lessen ook zo doen, maar nu moet ik stap voor stap terugschakelen. Ik had het daar laatst met een paar mensen over en sommige beweerde dat je stap voor stap moet doen en sommige zeggen juist dat het beter is als je het niet doet, dus ik weet het ff niet meerquote:Op zondag 28 augustus 2011 13:05 schreef IJsdraakje het volgende:
Ik schakel na afremmen door naar 2.
Stap voor stap schakelen heeft geen enkele toegevoegde waarde. Waarschijnlijk wil jouw instructeur je goed laten oefenen met schakelen, zodat je dat vlug onder de knie hebt in de vorm van een automatisme.quote:Op zondag 28 augustus 2011 13:56 schreef Swomp het volgende:
[..]
Ah, dat moest ik in de eerste lessen ook zo doen, maar nu moet ik stap voor stap terugschakelen. Ik had het daar laatst met een paar mensen over en sommige beweerde dat je stap voor stap moet doen en sommige zeggen juist dat het beter is als je het niet doet, dus ik weet het ff niet meer
Kom op. Het is geen India in Den Haag of in andere grote stedenquote:Op zondag 28 augustus 2011 13:53 schreef Gedetineerde het volgende:
[..]
Ik denk dat je het wat genuanceerder moet zien. Zo bedoelt Haritgan het vast niet. In Den Haag heb je ook sommige drukke kruispunten met fietspaden en zebrapaden aan alle 4 de kanten. Als je dan wacht totdat 'de kust veilig is', dan kom je nooit weg.
Gewoon als jij ziet dat er ruimte is, en jij voorrang hebt, die voorrang nemen.
Dat is denk ik wat hij bedoelt.
Dat maakt het verhaal inderdaad ook zo idiootquote:Wat betreft dat sporten bij het stoplicht. Ik snap best dat hij het leuk vind dat hij als leerling iemand die zijn rijbewijs heeft eruit rijd.
Wat hij waarschijnlijk vergeet, is dat die auto (waarschijnlijk) helemaal niet de intente had om te sporten. Als je linkshangt met een gangetje van 50 km/ph dan ben je geen snelheidsduivel. Zeker niet als mensen je vervolgens rechts voorbij gaan.
Ik 'trek' soms ook een dikke audi of bmw eruit, maar die gasten proberen het niet eens. Als zij echt zouden willen, reden ze mij eruit.
Nee klopt, zo extreem is het niet. Maar wat ik meer bedoel is dat sommige mensen, de snelheid en afstand niet goed inschatten en veiligheidshalve maar blijven wachten en zo dus naderend verkeer voor laten gaan, terwijl dat niet nodig is. Bloedirritant als je daar achter zit.quote:Op zondag 28 augustus 2011 14:02 schreef Falco het volgende:
[..]
Kom op. Het is geen India in Den Haag of in andere grote steden. Gewoon opletten en je komt heus wel weg. Desnoods moet je bij een kruispunt even een halve minuut wachten ipv dr tussendoor glippen. Vaak krijg je als het echt druk is voorrang van ander wegverkeer, terwijl je dat niet hebt. Voorrang afdwingen hoeft echt niet hier in Nederland.
Nouja idioot wil ik het niet noemen, meer onwetendheidquote:Dat maakt het verhaal inderdaad ook zo idioot. De bestuurder van de Audi denkt vast '/care' en ondertussen zit de aspirant-autobestuurder met een dikke piemol te genieten en denkt: 'Volgende keer, als ik m'n rijbewijs heb, stuif ik hem wèl rechts voorbij' met mogelijke gevaarlijke situaties tot gevolg. Die Audi zat zo te lezen sowieso niet op te letten, dus hoeft die verkeerssituatie echt niet gevaarlijker gemaakt te worden door dit soort dom rijgedrag.
Denk in totaal toch wel zo'n 70u in de auto te hebben gezeten, veel te veel helaas voor de portemonnee maar goed ik zie het maar als een eenmalige investering en nu maar lekker gaan rondrijden binnenkort.quote:Op zaterdag 27 augustus 2011 20:40 schreef Mpj het volgende:
@caffeinjunk hoeveel lessen in totaal? Wel goed, gefeliciteerd..
Ik ben bang dat dat meer gezeik op gaat leveren dan het waard is. Maar je kan het altijd even vragen bij ze natuurlijk.quote:Op zondag 28 augustus 2011 15:07 schreef caffeinjunk het volgende:
[..]
Denk in totaal toch wel zo'n 70u in de auto te hebben gezeten, veel te veel helaas voor de portemonnee maar goed ik zie het maar als een eenmalige investering en nu maar lekker gaan rondrijden binnenkort.
Nu nog 1 probleempje, ik sta nu nog ingeschreven in gem Eindhoven maar ik ga morgen weer in Arnhem wonen, zou het mogelijk zijn om het morgen aan te vragen in Eindhoven en dat ze het rijbewijs dan afleveren bij de gemeente Arnhem zodat ik deze kan ophalen als ik me daar ga inschrijven? Het wordt toch allemaal op 1 plek gemaakt in Nederland toch?
Ik zou rekening houden met zo'n 40 minuten vanaf het moment qua tijd van de TTT totdat je het CBR weer kan uitlopen, daarna moet je natuurlijk nog naar je afspraak toe..quote:Op zondag 28 augustus 2011 16:51 schreef Nagelschaartje het volgende:
Iemand een idee hoe lang een TTT duurt? De test zelf dus? Ik kom er net achter dat ik na mijn TTT een andere afspraak heb staan, hoop dat ik die ook nog ga halen...
ok, naja hier zijn ook mensen die juist wel in stappen terugschakelen. Ik denk dat het gewoon is wat je je aanleert.quote:Op zondag 28 augustus 2011 14:01 schreef Gedetineerde het volgende:
[..]
Stap voor stap schakelen heeft geen enkele toegevoegde waarde. Waarschijnlijk wil jouw instructeur je goed laten oefenen met schakelen, zodat je dat vlug onder de knie hebt in de vorm van een automatisme.
Hoe ik dat doe als ik zijn 4 of 5 kom aanrijden is al van te voren (20 a 30 meter) gas los laten en koppeling intrappen, vervolgens als ik de bocht nader, goed remmen, de bocht nemen en tegelijkertijd schakelen en halverwege de bocht gas geven en hem mooi uitrijden.
Ik heb juist deze volgorde geleerd:quote:Op zondag 28 augustus 2011 14:01 schreef Gedetineerde het volgende:
[..]
Stap voor stap schakelen heeft geen enkele toegevoegde waarde. Waarschijnlijk wil jouw instructeur je goed laten oefenen met schakelen, zodat je dat vlug onder de knie hebt in de vorm van een automatisme.
Hoe ik dat doe als ik zijn 4 of 5 kom aanrijden is al van te voren (20 a 30 meter) gas los laten en koppeling intrappen, vervolgens als ik de bocht nader, goed remmen, de bocht nemen en tegelijkertijd schakelen en halverwege de bocht gas geven en hem mooi uitrijden.
Zo moet ik het ook doen. En inderdaad, koppeling moet altijd omhoog door de bochten.quote:Op zondag 28 augustus 2011 17:25 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Ik heb juist deze volgorde geleerd:
-eerst remmen (dus absoluut niet beginnen met de koppeling)
-dan schakelen, eventueel blijven remmen ondertussen
-vóór de bocht koppeling weer omhoog hebben
-einde van de bocht weer gas bij
Als ik het niet strikt zo doe, zo zegt mijn instructeur, kun je zakken op je bochtentechniek, vooral het stukje dat je de koppeling nog niet omhoog hebt voor je bocht. Hij blijft hier ook continu op hameren.
Allemaal verschillende verhalen dus, geen idee wie er nu gelijk heeft...
Dit, zodat je rustig door de bocht kan zodat je niet op alle andere dingen hoeft te letten.quote:Op zondag 28 augustus 2011 17:37 schreef IJsdraakje het volgende:
Ik krijg van mijn instructeur inderdaad ook te horen dat ik vóór de bocht al mijn handelingen klaar moet hebben.
Precies, de volgende keer weet je precies wat je te wachten staat nu, heb je beter geleerd en lukt het, wedden?quote:Op maandag 29 augustus 2011 17:41 schreef Mpj het volgende:
Vandaag theorie examen gehad en helaas gezakt met drie fouten teveel. Ff balen, maar mijn eigen schuld want ik heb er dus helemaal niets aan gedaan. Ik ga zo weer aanvragen en vanaf nu echt keihard oefenen en leren. Ik zat trouwens wel bij kei veel mensen die voor de tweede en derde keer kwamen, en er zijn ook veel mensen gezakt. Voor mij was ook 'n groep en ook weer veel gezakt.. paar moesten zelfs huilen.. Maar opzich valt het qua moeilijkheid wel mee, je moet gewoon een paar feiten weten en logisch nadenken. En geluk hebben natuurlijk.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |