abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_66928388

De lessers:

Meld hier:
› wanneer je begonnen bent of wanneer je gaat beginnen met lessen;
› hoeveel lessen je hebt gehad;
› hoe vaak je instructeur al heeft moeten ingrijpen en wat je denkt daaraan te gaan doen;
› wanneer je examen hebt en mentale steun kunt gebruiken;
› of en wanneer je geslaagd bent (en de nodige felicitaties);
› natuurlijk ook alles over je motor-/brommerrijbewijs en al het andere dat met je rijbewijs te maken heeft.

Veel gestelde vragen
Hoe kies ik een rijschool uit?
Op deze site kun je ervaringen van anderen lezen en slagingspercentages van rijscholen vergelijken.

Waar staat TTT voor?
Tussentijdse toets; het is een toets die verloopt als een echt praktijkexamen. Hiermee kun je alvast wennen aan het examen, en een vrijstelling verdienen voor bijzondere verrichtingen zoals fileparkeren of bochtje achteruit.

Wat moet je meenemen naar je TTT?
Je theoriecertificaat en een identiteitsbewijs.

Wat moet je meenemen naar je Theorie-examen?
Een geldige theoriekaart (te verkrijgen bij het CBR op de dag zelf of vooraf bij je instructeur), een pasfoto en een identiteitsbewijs. En een pinpas als je nog geen theoriekaart hebt, want die kost ¤30,80 en contant betalen kan niet.

Wat moet je meenemen naar je Praktijk-examen?
Je theoriecertificaat, een identiteitsbewijs, oproepkaart praktijkexamen en eventueel het uitslagformulier van je TTT.

Wat moet je meenemen om je rijbewijs aan te vragen?
Een identiteitsbewijs, een pasfoto en geld. Een bewijs dat je geslaagd bent krijg je niet, het CBR geeft je gegevens door aan de gemeente.

Waar staat BNOR voor?
Voor Bureau Nader Onderzoek Rijvaardigheid, vroeger Staatsexamen geheten.

Wanneer kan ik praktijkexamen doen bij het BNOR?
Als je in de afgelopen vijf jaar vier keer bent gezakt voor een praktijkexamen bij het CBR, moet je het vijfde praktijkexamen bij het BNOR afleggen. Dat geldt ook voor de eventuele volgende examens in diezelfde categorie rijbewijs. Voor theorie bestaat er geen BNOR-examen, wel een individueel examen.

Hoe vaak kan ik praktijkexamen doen bij het BNOR?
Als je de eerste keer gezakt bent voor het praktijkexamen bij het BNOR, neemt het BNOR ook de volgende praktijkexamens in die categorie af. Je kunt bij het BNOR examen doen tot je geslaagd bent; er is geen wettelijke limiet.

Wat is het verschil tussen een CBR- en een BNOR-praktijkexamen?
Het BNOR-examen duurt iets langer dan het reguliere CBR examen, daardoor is er meer tijd om de kandidaat op zijn gemak te stellen.

Wat kan ik doen tegen de zenuwen?
Er zijn veel dingen die je tegen de zenuwen kunt doen. Je kunt bananen eten vlak voor dat je op moet (of thuis vertrekt), voor sommigen helpt het knabbelen op pepermunt.. Maar voor weer anderen werken middelen van de huisarts beter. Hierbij kun je denken aan o.a. Nervovit. Een aantal van deze middelen zijn alleen op doktersrecept beschikbaar, maar andere kun je gewoon bij de drogist op de hoek halen.

Ik draag een bril, krijg ik nu een aantekening op mijn rijbewijs?
NEE! Dat krijg je niet. Je krijgt pas een aantekening als je, ondanks je bril/lenzen/ooglasering, slecht ziet.

Eerdere topics van deze reeks:
01 | 02 | 03 | 04 | 05 | 06 | 07 | 08 | 09 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 | 51 | 52 | 53 | 54 | 55 | 56 | 57 | 58 | 59 | 60 | 61 | 62 | 63 | 64 | 65 | 66 | 67 | 68 | 69 | 70 | 71 | 72 | 73 | 74 | 75 | 76 | 77 | 78 | 79 | 80 | 81 | 82 | 83 | 84 | 85 | 86 | 87 | 88 | 89 | 90 | 91 | 92 | 93 | 94 | 95 | 96 | 97 | 98 | 99 | 100 | 101 | 102 | 103 | 104 | 105 | 106 | 107 | 108 | 109 | 110 |

De geslaagden van 2004 en 2005 zijn o.a. hier te vinden.
De geslaagden van 2006 zijn o.a. hier te vinden.
De geslaagden van 2007 zijn o.a. hier te vinden.

Geslaagden 2008:
- Addict89 (3 januari)
- Reki (7 januari)
- Thom123 (8 januari)
- MaddoxX (9 januari)
- lj_lightning (21 januari)
- kurk_droog (25 januari)
- Borkydude (7 februari)
- Urquhart (7 februari)
- Gitanki (11 februari)
- Phaelanx_NL (18 februari)
- Credence (19 februari)
- Battlefan (6 maart)
- CasB (11 maart)
- Miasan (19 maart)
- Doagere (13 mei)
- sheonlydreams86 (13 mei)
- Liebe (29 mei)
- Breaker.Faker (29 mei)
- timp0e (29 mei)
- godigita (6 juni)
- -Trinity- (11 juni)
- Flowerbomb (19 juni)
- qu63 (BE) (20 juni)
- TommyGun (14 juli)
- Ireth (10 september)
- Naamah (begin november)
- rene90 (14 oktober)
- MaxC (10 december)
- Switchboy (15 december)
- Cappp (16 december)

Geslaagden 2009:
- Morellow (26 februari)
- Aventura (25 maart)

Geslaagden: Gefeliciteerd!

Aankomende examens:

Iedereen die de komende tijd theorie- en/of praktijkexamen heeft: Succes!

Ben je ook begonnen met lessen? Dan kun je jouw avatar toevoegen in de OP.
Heb je jouw rijbewijs dit jaar ook in the pocket? Dan kun je jouw naam en de datum toevoegen in de OP.
De OP (openingspost) kan hier teruggevonden worden! Klik op bewerken (bovenaan) en sla de pagina op. Het volgende topic sta jij er dan bij. Zorg ook even dat je jouw avatar weghaalt bij de lessers als je geslaagd bent.

[ Bericht 0% gewijzigd door Aventura op 26-03-2009 09:49:49 ]
pi_66928653
Wat noem jij kleine dingen?
pi_66928846
Ontkoppelen, wegrijden, achteruitrijden, hellingproef.
pi_66929506
Even een tvp , nog geen bericht van mijn rijschool gehad na klacht over boosheid leraar in de auto tijdens mijn lessen. Heb wel van een stagaire het boek rijopleiding in stappen geleend, dat ga ik even door de kopieermachine halen straks. Misschien helpt dat om het aantal lessen dat ik nodig heb omlaag te brengen.
I think prime numbers are like life. They are very logical but you could never work out the rules, even if you spent all your time thinking about them.
pi_66931815
Hallo allemaal, laat ik maar even reageren in dit topic aangezien ik net begonnen ben met rijlessen. De derde rijles zat er deze week op. Gas geven, remmen, koppeling gebruiken en schakelen doe ik allemaal. Maar de laatste keer was een ramp, heel onhandig. Kwam denk ik door de zenuwen. Morgen een nieuwe les dus ga proberen wat minder zenuwachtig te zijn.
Ook heb ik morgen mijn theorie examen
  woensdag 11 maart 2009 @ 14:09:00 #6
168979 Plasterk
Is de plas sterk?
pi_66934356
tvp, net mn zevende gehad, en veel geoefend met bochten, remmen, koppelen en gas geven. Gaat nog niet vlekkeloos.
pi_66944109
Proeflesje van 30 minuten gehad. Eerst een rondje op de parkeerplaats en dan gelijk de weg op.
Ging verassend goed. Complimenten op mn remmen en bochten .
Ik ben aan mn lot overgelaten, wat de instructeur deed was ingrijpen mocht het nodig zijn en de ogen voor mij spelen, dus kon ik ze op de weg houden.

Fouten:
Het welbekende met de pols-handpalm sturen ipv overpakken. 2x gedaan.
Nog laatste, onnodige dingetjes voor een kruispunt doen.. (Ik vind het TE gemakkelijk gaan..)
Te ruig schakelen
Te snel koppeling los
Knipperlicht soms vergeten
Door een weg met volle bochten niet altijd op de rechterhelft rijden (dus vaak in het midden).

Wat kleine dingen waar ik op moet letten, en was dus ook de eerste keer op de openbare weg. Heb wel een uurtje les gehad van mn oom op een parkeerplaats en die heeft me de meeste basic spul geleerd .
Helaas heb ik ook zijn rijgedrag overgenomen..

Dus binnenkort neem ik echte rijlessen . Ik heb er een goed gevoel over!
Maar ik moet die intest doen Die vind in de simulator plaats, waar 9 op de 10 mensen misselijk van worden Dus ik hoop er maar op dat het op de openbare weg moet gebeuren..

Mijn stomste fout vond ik wel dat ik mn motor liet uitvallen bij het 2de stoplicht en er wel 20 auto's achter me stonden. Damn, wat voelde ik me klote!

De ene deed er 21 lessen over, de ander 36.. Ik ben dus benieuwd hoeveel ik er nodig heb .
Het boeit me ook niks hoeveel ik er doe, als ik het maar goed zal doen. Want ik ben tenslotte degene die in zn eentje mag rijden en er niemand naast je zit om in te grijpen mocht je het verkloten .

[ Bericht 16% gewijzigd door Sjibble op 11-03-2009 20:54:12 ]
[quote][img=12,12]http://i.fokzine.net/templates/new/i/p/1.gif[/img] Op dinsdag 2 juni 2009 02:28 schreef 8D het volgende:
Netzoals die mensen die nog aan het posten zijn rond deze tijd op Fok! Kansloos gewoon :') !
[/quote]
pi_66961783
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 18:42 schreef Sjibble het volgende:
Maar ik moet die intest doen Die vind in de simulator plaats, waar 9 op de 10 mensen misselijk van worden Dus ik hoop er maar op dat het op de openbare weg moet gebeuren..
Het is gewoon geldklopperij om je die test te laten doen, die instructeur weet na 30 minuten rijden met je best wel wat je beginstatus is. Ze proberen gewoon geld aan je te verdienen.

Echt, ik snap die simulator niet. Hier op het werk hebben we er diverse om te oefenen met rijden met blauw blauw (zwaailicht en sirene), maar voor een rijles heeft het echt geen toegevoegde waarde. Je wordt bijna altijd erg misselijk in dat ding en het kost je geld.

Wat hebben ze als reden opgegeven dat je in die simulator moet zitten?
I think prime numbers are like life. They are very logical but you could never work out the rules, even if you spent all your time thinking about them.
pi_66963338
quote:
Op donderdag 12 maart 2009 10:19 schreef Kahlen het volgende:

[..]

Het is gewoon geldklopperij om je die test te laten doen, die instructeur weet na 30 minuten rijden met je best wel wat je beginstatus is. Ze proberen gewoon geld aan je te verdienen.

Echt, ik snap die simulator niet. Hier op het werk hebben we er diverse om te oefenen met rijden met blauw blauw (zwaailicht en sirene), maar voor een rijles heeft het echt geen toegevoegde waarde. Je wordt bijna altijd erg misselijk in dat ding en het kost je geld.

Wat hebben ze als reden opgegeven dat je in die simulator moet zitten?
Om te zien hoe snel ik kan leren, wat ik al beheers en hoe snel ik me aanpas na fouten.
En daarop baseren ze hoeveel lessen ik ongeveer nodig zal hebben.
In uitzonderlijke gevallen gebeurt de in-test op de openbare weg. Maar met de open dag heb ik toch wel in die 30 minuten bewezen dat ik het wel goed doe op de openbare weg. Dus ik vraag of ik niet gelijk mag beginnen met lessen en ze het daar maar op baseren. Want zo'n simulator trek ik denk ik echt niet

[ Bericht 14% gewijzigd door Sjibble op 12-03-2009 11:15:28 ]
[quote][img=12,12]http://i.fokzine.net/templates/new/i/p/1.gif[/img] Op dinsdag 2 juni 2009 02:28 schreef 8D het volgende:
Netzoals die mensen die nog aan het posten zijn rond deze tijd op Fok! Kansloos gewoon :') !
[/quote]
  donderdag 12 maart 2009 @ 11:37:45 #10
137676 TommyGun
Stik er maar in!
pi_66964363
Simulator is idd ellende. Naast dat je jezelf dingen verkeerd aanleert heb je gewoon ronduit geen gevoel en word je er misselijk van en krijg je koppijn.

Gelukkig kon ik het meeste gewoon IRL doen, thank god.
pi_66964582
Ik heb van m'n instructeur het zelfreflectie formulier gekregen om in te vullen, maar ik vind het echt lastig om zoiets over mezelf in te vullen. Denk dat een instructeur beter zo'n formulier kan invullen, maar dan is het natuurlijk geen zelfreflectie meer.

Ik kan wel overal een 10 neerzetten, maar dat lijkt me ook niet de bedoeling.
.
pi_66964776
quote:
Op donderdag 12 maart 2009 11:42 schreef Pizzabodem het volgende:
Ik heb van m'n instructeur het zelfreflectie formulier gekregen om in te vullen, maar ik vind het echt lastig om zoiets over mezelf in te vullen. Denk dat een instructeur beter zo'n formulier kan invullen, maar dan is het natuurlijk geen zelfreflectie meer.

Ik kan wel overal een 10 neerzetten, maar dat lijkt me ook niet de bedoeling.
Je zit alleen goed als je hetzelfde beeld hebt als het beeld dat ze over jou hebben.
[/quote]
pi_66964822
Maar je kan zakken om zo'n papiertje he?

Waarom willen ze het dan hebben...
.
pi_66964955
Dat zelfreflectieformulier?? Dat gaat echt nergens over.. Ze bespreken het ná de examenuitslag, dus het doet hélémáál niks! Ik heb het maar gewoon een beetje leuk ingevuld, een ding wat hoger, een ding wat lager en de rest een beetje gemiddeld. Onzin. Vond m'n rijinstructrice trouwens ook.
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_66967280
Net gebeld. Mijn intest is op de openbare weg Zaterdagochtend begin ik
[/quote]
pi_66972133
quote:
Op donderdag 12 maart 2009 13:03 schreef Sjibble het volgende:
Net gebeld. Mijn intest is op de openbare weg Zaterdagochtend begin ik
bedankt voor de waarschuwing
pi_66994310
quote:
Op donderdag 12 maart 2009 15:25 schreef Kahlen het volgende:

[..]

bedankt voor de waarschuwing
gelukkig was jij wel vanaf de 1ste les al wegkoningin
Amsterdam toch? Het KAN zijn dat ik daar ook moet rijden
[/quote]
pi_67000846
Net even gebeld met mijn rijschool, vanavond krijgt mijn instructeur een gesprek over het boos worden bij mij in de auto. Dinsdag ga ik gewoon weer met hem rijden. Als het niet beter wordt krijg ik over 2 weken een andere instructeur, maar dan ook een andere auto en dat heb ik liever ook niet.

Ik hoop dat we het dinsdag weer wat gezellig in de auto krijgen, wat een gedoe met die rijlessen. Ik heb nu wel dat rijboek gekopieerd en ga dat doorlezen dit weekeinde. Ik vond het wat triest dat er rijscholen zijn die een boek erbij gebruiken (praktijkboek), maar nu ik het bekeken heb vind ik het wel handig. Er staat heel goed in beschreven hoe je moet kijken, welke stappen je moet nemen bij speciale verrichtingen etc. Kan je zo een paar lessen schelen en ik leer beter uit een boek dan van een schreeuwende instructeur naast mij
pi_67003766
Zo, mijn theorie is binnen. In 1x geslaagd! Wat ben ik blij zeg, pff en wat zenuwachtig was ik. Ook ging mijn rijles stukken beter! Het was de vierde les. Over wat rotondes gereden, en een 80km weg. Dat is toch stukken fijner dan in het centrum. Ook ik ben erg benieuwd hoeveel lessen ik nodig zal hebben om het rijbewijs te kunnen krijgen. We zullen zien.
pi_67004212
Ik zit me te bedenken wanneer ik eigenlijk mijn theorie moet halen. Na mijn 10de les?
Het is het een of het ander. Aan de ene kant als ik voor de lessen al mn theorie zou hebben gehaald, gaan de autolessen beter. Maar als ik eerst 10 lessen heb dan heb ik ook weer meer theorie in mijn kop en valt het leren ook wel mee.

Ik rij zelf ook liever over de A9 als dat ik door het centrum rij Kan niet wachten tot zaterdag!

Hoe moeilijk is de theorie? En welk boek had je?
[/quote]
pi_67005648
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 12:18 schreef Sjibble het volgende:
Ik zit me te bedenken wanneer ik eigenlijk mijn theorie moet halen. Na mijn 10de les?
Het is het een of het ander. Aan de ene kant als ik voor de lessen al mn theorie zou hebben gehaald, gaan de autolessen beter. Maar als ik eerst 10 lessen heb dan heb ik ook weer meer theorie in mijn kop en valt het leren ook wel mee.

Ik rij zelf ook liever over de A9 als dat ik door het centrum rij Kan niet wachten tot zaterdag!

Hoe moeilijk is de theorie? En welk boek had je?
Hoe eerder hoe beter. Je theorie is echt heel handig voor bij het rijden. Je kan het beste je theorie al gehaald hebben voordat je met de lessen begint, kan je het ook gelijk gaan toepassen en hoeft je instructeur je niet steeds te wijzen op fouten die je maakt omdat je de regels niet goed kent.

Zelf heb ik het boek van de anwb gehad en dat vond ik goed. Daarnaast oefeningen van de anwb cd, de veka best cd en de verjo cd gemaakt en ik vond daarvan de veka best cd het beste. Ik vond het piitig, ik heb met gemak mijn hbo diploma gehaald, maar theorie was soms vrij saai en het oefenen kost veel tijd. Bij elkaar was ik rond de 30 uur kwijt waarvan 20 uur aan oefeneningen maken. Maar ik heb het wel zo gedaan dat ik het perfecct kende.
pi_67005896
Sjibble: ik zou inderdaad zeggen na een les of 8 ofzo, niet omdat je dan al wat meer theorie in je hoofd hebt zitten, maar omdat het allemaal wat meer gaat leven als je ook echt op de weg zit, dan heeft het wat meer betekenis. Als het echt dramatisch gaat kun je ook wat langer wachten, het ding verloopt namelijk wel na een jaar. Nu is het meestal niet zo dat je een jaar of langer aan het lessen bent, zelfs als het dramatisch gaat, maar dat kan wel reden zijn om tussendoor te stoppen (geld op, even niet meer zien zitten) waarop dat ding kan verlopen.
Hoe moeilijk het is hangt er vanaf hoe makkelijk je leert, verschilt voor iedereen. Vekabest wordt door de meeste de beste methode gevonden, oefenexamens lijken ook het meest op die van het CBR.

LadyC9 gefeliciteerd! En Kahlen.. hoop dat het beter wordt met die instructeur, ik weet niet of ik hem zelf nog een kans gegeven zou hebben!
pi_67006189
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 13:10 schreef Naamah het volgende:
ik weet niet of ik hem zelf nog een kans gegeven zou hebben!
Als het niet gaat kan ik over 2 weken een andere instructeur krijgen, maar ook een anderer auto en deze auto bevalt mij wel, die doet tenminste wat ik wil.
pi_67006973
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 13:19 schreef Kahlen het volgende:

[..]

Als het niet gaat kan ik over 2 weken een andere instructeur krijgen, maar ook een anderer auto en deze auto bevalt mij wel, die doet tenminste wat ik wil.
Auto's die doen wat je wil zijn altijd fijn Maar ik heb in best wel veel verschillende auto's gelest en da's altijd wel goed gekomen en een beetje rij-ervaring opdoen in verschillende auto's is ook niet verkeerd. Maar als je in de fijne auto kan blijven is dat natuurlijk ook fijn!
pi_67008538
@ Kahlen, Namaah

Kijk dat bedoel ik dus . 2 verschillende perspectieven.
Maar het valt wel mee. Ik heb nog nooit in mijn lesauto gereden en toch ging het aardig. Gas is gas en remmen kunnen wat gevoeliger zijn. Eigenlijk zat ik het meest met de breedte van de auto en de schakelpook die anders aanvoelde. De rest is voor mij 1 pot nat Binnenkort maar zo'n boek kopen en een beetje doorheen knallen voor de 2de les. Dus ik neem de tussenweg wel Praktijk gaat bij mij altijd goed. Maar zodra ik theorie voor mijn kiezen krijg val ik gewoon letterlijk in slaap.. Dus vandaar dat ik er ook aan dacht om het halverwege te doen, in de hoop dat ik de helft al weet
[/quote]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')