Remmen, omdat hij:quote:Op zondag 14 augustus 2011 14:05 schreef Gitaarmat het volgende:
Ik vat gevaarherkenning echt niet.
[ afbeelding ]
je ziet hier achter een fietser maar de weg is helemaal vrij verder, er zijn ook geen zijwegen dichtbij, dus je kunt hem makkelijk met een grote boog inhalen. Maar nee, nu moet je juist remmen...
Dat.quote:Op zondag 14 augustus 2011 14:14 schreef IJsdraakje het volgende:
Bij die bovenste rijdt er iemand achter je.(Die dus niet verwacht dat jij sterk snelheid gaat minderen)
Serieus, dat is écht zwaaaaar overdreven, zodra ik mijn rijbewijs rijd ik zo'n kind echt wel voorbij. Ik heb theorie de 29e, ga morgen beginnen denk ik.quote:Op zondag 14 augustus 2011 14:14 schreef Oldenzaal het volgende:
[..]
Remmen, omdat hij:
1) Aan het bellen is, en dus de gedachten niet bij de weg heeft
2) Zonder handen fietst, waarbij de kans dat hij ineens naar links slingert heel groot is!
(al vind ik dit ook overdreven hoor, maar ik had bij mijn theorie-examen gewoon steeds het veiligste gekozen, 1 foutje)
Altijd voorlaten, ténzij tram haaientanden heeft. (Of stoplichten, maar dat lijkt me geen problemen geven.)quote:Op zondag 14 augustus 2011 15:56 schreef Gitaarmat het volgende:
Zijn er trouwens uitzonderingen op het voorlaten gaan van een tram?
en wat als de tram voor een zebrapad staat dan gaat de voetganger die wil oversteken voor toch?quote:Op zondag 14 augustus 2011 16:00 schreef IJsdraakje het volgende:
[..]
Altijd voorlaten, ténzij tram haaientanden heeft. (Of stoplichten, maar dat lijkt me geen problemen geven.)
Die tram heeft mij m'n eerste theorie-examen gekost.
Dat zou ik eigenlijk niet meer weten.quote:Op zondag 14 augustus 2011 16:03 schreef Gitaarmat het volgende:
[..]
en wat als de tram voor een zebrapad staat dan gaat de voetganger die wil oversteken voor toch?
Met zo een rode clio RS zoals op het plaatje gaat bij mij het gas eropquote:Op zondag 14 augustus 2011 14:05 schreef Gitaarmat het volgende:
Voorbeeld:
[ afbeelding ]
je ziet dat de fietsers niet allemaal op het fietspad rijden, dus blijf je even achter de fietsers (je remt dus) en haalt ze pas in als ze meer rechts fietsen. Maar het is gas los laten...
nog een:
[ afbeelding ]
je ziet hier achter een fietser maar de weg is helemaal vrij verder, er zijn ook geen zijwegen dichtbij, dus je kunt hem makkelijk met een grote boog inhalen. Maar nee, nu moet je juist remmen...
Hier willen ze dat je voor gas los laten kiest omdat er iemand vlak achter je rijdt.quote:Op zondag 14 augustus 2011 14:05 schreef Gitaarmat het volgende:
Voorbeeld:
[ afbeelding ]
je ziet dat de fietsers niet allemaal op het fietspad rijden, dus blijf je even achter de fietsers (je remt dus) en haalt ze pas in als ze meer rechts fietsen. Maar het is gas los laten...
Ik kan me vergissen, maar ik heb volgens mij nog nooit een zebrapad over een tramrails zien lopen. Tramrails staat meestal apart, als er al een zebra is, is het met stoplichten. Of m'n geheugen laat me in de steek hoorquote:Op zondag 14 augustus 2011 16:03 schreef Gitaarmat het volgende:
[..]
en wat als de tram voor een zebrapad staat dan gaat de voetganger die wil oversteken voor toch?
Juf op de baan kan je aan haar hand zien dat ze terug het fietspad op wil (hoewel ik nog nooit een fietser een hand heb zien uitsteken als ze teruggaan na het inhalenquote:Op zondag 14 augustus 2011 16:39 schreef blup het volgende:
[..]
Met zo een rode clio RS zoals op het plaatje gaat bij mij het gas eropIk snap de hele bedoeling van gevaren herkenning in theorie niet. Op een foto zie je nooit hoe erg het is, die jongen fiets zonder handen en is aan het bellen.. Maar slingert hij ook heel erg??
Je kan er niets mee.
De juf op de rijbaan, fiets ze daar al die tijd daar of komt ze daar net met een ruk de rijbaan op.
Fietst ze daar al die tijd al, gas eraf en erlangs. Komt ze er plots op, remmen.
't is waardeloos.
Er zit er zelfs nog eentje voor haar als ik het goed zie. Maar je ziet niet op de foto hoe hard het gaat, je ziet niet wat eraan vooraf ging, je ziet totaal niet wat er gebeurt of gaat gebeuren.quote:Op zondag 14 augustus 2011 17:18 schreef Nagelschaartje het volgende:
Juf op de baan kan je aan haar hand zien dat ze terug het fietspad op wil (hoewel ik nog nooit een fietser een hand heb zien uitsteken als ze teruggaan na het inhalen.) Je kunt er vanuit gaan dat ze meer snelheid heeft dan de fietser die ze net voorbij is en dus snel weer op het fietspad zit.
(Ik probeer me in te leven in het CBR hoor, ben het met je eens dat gevaarsherkening weinig toegevoegde waarde heeft)
Precies, denk dat het beter zou zijn om filmpjes te gebruiken. Geeft je een veel beter beeld van de situatie.quote:Op zondag 14 augustus 2011 17:25 schreef blup het volgende:
[..]
Er zit er zelfs nog eentje voor haar als ik het goed zie. Maar je ziet niet op de foto hoe hard het gaat, je ziet niet wat eraan vooraf ging, je ziet totaal niet wat er gebeurt of gaat gebeuren.
Zelfde als dit:
[ afbeelding ]
Gaat deze bal erin of niet.
Het is gewoon verwarrend als je er te diep over na wil denken.quote:Op zondag 14 augustus 2011 17:18 schreef Nagelschaartje het volgende:
[..]
Ik kan me vergissen, maar ik heb volgens mij nog nooit een zebrapad over een tramrails zien lopen. Tramrails staat meestal apart, als er al een zebra is, is het met stoplichten. Of m'n geheugen laat me in de steek hoor
http://maps.google.nl/?ll(...)55,0.000871&t=h&z=21quote:Op zondag 14 augustus 2011 17:18 schreef Nagelschaartje het volgende:
[..]
Ik kan me vergissen, maar ik heb volgens mij nog nooit een zebrapad over een tramrails zien lopen.
Nou dat denk ik niet. Ten 1e is het een scooter, ten 2e is te zien via de binnenspiegel dat hij meters (ong 10 meter) achter de auto rijdt.quote:Op zondag 14 augustus 2011 14:14 schreef IJsdraakje het volgende:
Bij die bovenste rijdt er iemand achter je.(Die dus niet verwacht dat jij sterk snelheid gaat minderen)
De vraag was waarom niet remmen: er zit iemand achter je die niet verwacht dat jij sterk snelheid gaat verminderen, ook al is dat een scooter. En aangezien je er van het CBR moet uitgaan dat iedereen suïcidaal is/niet op zit te letten, behoor je ook dáár rekening mee te houden. (Je kan immers ook niet zien of scootertje braaf de maximumsnelheid aanhoudt... )quote:Op zondag 14 augustus 2011 19:27 schreef Gedetineerde het volgende:
[..]
Nou dat denk ik niet. Ten 1e is het een scooter, ten 2e is te zien via de binnenspiegel dat hij meters achter de auto rijdt.
De reden waarom er voor gas loslaten gekozen moet worden is omdat je er dan prima links langs kan, omdat er verder geen verkeer nadert. Omdat je gas loslaat zal je de fietsers met ongeveer 20 km/ph passeren gezien de afstand.
De reden dat je bij foto 2 moet remmen is inderdaad zoals al was aangegeven, het een kind betreft, die geen handen aan het stuur heeft en ook nog eens telefoneert. Kinderen zijn onvoorspelbaar.
Sorry ik heb de vraag verkeerd gelezen. Ervanuitgaande dat jij 30 rijdt, en die scooter misschien 45 km/ph is het wel vragen om problemen als je remt.quote:Op zondag 14 augustus 2011 19:32 schreef IJsdraakje het volgende:
[..]
De vraag was waarom niet remmen: er zit iemand achter je die niet verwacht dat jij sterk snelheid gaat verminderen, ook al is dat een scooter. En aangezien je er van het CBR moet uitgaan dat iedereen suïcidaal is/niet op zit te letten, behoor je ook dáár rekening mee te houden. (Je kan immers ook niet zien of scootertje braaf de maximumsnelheid aanhoudt... )
En gas loslaten is hier inderdaad de betere optie gezien de situatie, maar zoals al gezegd: de vraag was waarom je daar niet moest gaan remmen.
In het examen is het echt een stuk makkelijker. Dan zijn die situaties toch wat duidelijker. Ik kreeg een aantal waarbij je overduidelijk moest remmen bijvoorbeeld (bal over de weg, fietsvlaggetje van een kindje tussen twee auto's langs de kant, vrachtwagen die je af gaat snijden, etc.). Ik zag best op tegen het onderdeel, maar het viel echt reuze mee. Had uiteindelijk 2 foutjes en je mag er geloof ik 12 fout doen? Er was ook maar een iemand in de groep gezakt op dat onderdeel.quote:
I stand correctedquote:Op zondag 14 augustus 2011 18:10 schreef blup het volgende:
[..]
http://maps.google.nl/?ll(...)55,0.000871&t=h&z=21
Leukste vind ik als de bal er overduidelijk in gephotoshopt isquote:Op zondag 14 augustus 2011 21:56 schreef Soempie het volgende:
[..]
In het examen is het echt een stuk makkelijker. Dan zijn die situaties toch wat duidelijker. Ik kreeg een aantal waarbij je overduidelijk moest remmen bijvoorbeeld (bal over de weg, fietsvlaggetje van een kindje tussen twee auto's langs de kant, vrachtwagen die je af gaat snijden, etc.). Ik zag best op tegen het onderdeel, maar het viel echt reuze mee. Had uiteindelijk 2 foutjes en je mag er geloof ik 12 fout doen? Er was ook maar een iemand in de groep gezakt op dat onderdeel.
Ben best nerveus voor morgen. Hoop zo dat ik het haal, want heb ook geen zin er meer geld aan te besteden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |