abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_80126828
Meld hier:
  • Wanneer je begonnen bent of wanneer je gaat beginnen met lessen.
  • Hoeveel lessen je hebt gehad.
  • Hoe vaak je instructeur al heeft moeten ingrijpen en wat je denkt daaraan te gaan doen.
  • Wanneer je examen hebt en mentale steun kan gebruiken.
  • Wanneer je geslaagd bent.

    Eerdere topics van deze reeks:
    01 | 02 | 03 | 04 | 05 | 06 | 07 | 08 | 09 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27
    28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 | 51 | 52 | 53 | 54
    55 | 56 | 57 | 58 | 59 | 60 | 61 | 62 | 63 | 64 | 65 | 66 | 67 | 68 | 69 | 70 | 71 | 72 | 73 | 74 | 75 | 76 | 77 | 78 | 79 | 80 | 81
    82 | 83 | 84 | 85 | 86 | 87 | 88 | 89 | 90 | 91 | 92 | 93 | 94 | 95 | 96 | 97 | 98 | 99 | 100 | 101 | 102 | 103 | 104 | 105 | 106
    107 | 108 | 109 | 110 | 111 | 112 | 113 | 114 | 115 | 116 | 117 | 118 | 119 | 120 | 121 | 122 | 123 | 124 | 125 | 126 | 127 | 128 |


    De geslaagden van 2004 zijn o.a. hier te vinden.
    De geslaagden van 2005 zijn o.a. hier te vinden.
    De geslaagden van 2006 zijn o.a. hier te vinden.
    De geslaagden van 2007 zijn o.a. hier te vinden.
    De geslaagden van 2008 zijn o.a. hier te vinden.
    De geslaagden van 2009 zijn o.a. hier te vinden.

    Geslaagden 2010:
  • GijsMF (8 januari)
  • Janna86 (12 januari)
  • HenkXL (13 januari)
  • Plasterk (14 januari)
  • richbitch (15 januari)
  • Eenskijken (18 januari)
  • Windowmaker (18 januari)
  • Biefstuk (18 januari)
  • Beaudelaire (18 januari)
  • BastiaanL (22 januari)
  • Clannif (25 januari)
  • Jayzbai (26 januari)
  • Bokhorst21 (26 januari)
  • Aardappelbeertje (27 januari)
  • kerkhoffje (28 januari)
  • Cheiron (2 februari)
  • stelus (4 februari)
  • Heroinjunk (10 februari)
  • Bobooo (15 februari)
  • trainfreak (18 februari)
  • Gkhn (23 februari)
  • PWSteal.Ldpinch.D (24 februari)
  • Sjeunie (24 februari)
  • fespo (25 februari)
  • Wokkel1982 (3 maart)
  • GuitarJJ (10 maart)
  • Kevin1Bravo (16 maart)
  • DiabloSam (16 maart)
  • Subbu (19 maart)
  • BlackRhino (25 maart)
  • 2na (30 maart)
  • kaatjejannie (1 april)
  • MellaBella (1 april)
  • Chikita (6 april)
  • Ice-Blue (7 april)
  • Hippos (7 april)
  • Lammmetje (9 april)


    Iedereen die de komende tijd theorie en/of praktijkexamen heeft. Succes!

    De OP is hier terug te vinden.
  • pi_80126863
    Ik gooide 'm dicht, dus bij deze.
    pi_80126985
    09 10 2002... moet al weer zowat een nieuwe...
    Kos weet niet half hoe cool ie is.
      vrijdag 9 april 2010 @ 16:03:01 #4
    115062 onderjas
    Eigenlijk een trui
    pi_80127003
    22 april theorie examen.
    pi_80127044
    quote:
    Op vrijdag 9 april 2010 16:03 schreef onderjas het volgende:
    22 april theorie examen.
    Succes! Ben je al aan het leren?
      vrijdag 9 april 2010 @ 16:41:45 #6
    222903 monsterd.
    fine, beautiful, lovely
    pi_80128577
    Lammetje, heb je verslag doorgelezen. Prima toch als je het hebt gehaald.

    Ik baal nu wel, omdat ik wel echt een vervelende strenge instructeur had . Maarja, over 3 weken weer opnieuw!
    baby you're not here
    but I can feel you there
    think I better body up
    ooo, it's that magic touch.
    pi_80128630
    Wat een mooie dag om te slagen zeg. (Gefeliciteerd)
    Ik moet helaas nog even. Na hoeveel rijlessen hebben jullie je theorie gehaald? Ik leer een beetje, maar ben aan het uitstellen om een examen te plannen.
      vrijdag 9 april 2010 @ 16:44:18 #8
    28225 twiFight
    Pain cleanses the body
    pi_80128671
    Over die post over hoeveel lessen je nodig hebt:

    gemiddelden weet ik niet, ik heb bijna 20 lessen gehad en weet alles zo'n beetje wel, maar rij nog lang niet goed genoeg om ook daadwerkelijk het examen te halen. Ik heb een pakket van 30 lessen en ga denk ik gewoon die allemaal volgen en dan eens praktijk proberen, als ik qua prestaties nog wat vooruit ga in die tijd. Vrienden van mij hebben zo'n 50-70 lessen gehad. Ik denk dat het gemiddelde ergens tegen de 40 aan zal liggen.
    He created a new world of rave in which he gave rebirth to elements of melody and positivity.
    He named this world: Forbidden Paradise
      vrijdag 9 april 2010 @ 16:47:50 #9
    222903 monsterd.
    fine, beautiful, lovely
    pi_80128774
    quote:
    Op vrijdag 9 april 2010 16:44 schreef twiFight het volgende:
    Over die post over hoeveel lessen je nodig hebt:

    gemiddelden weet ik niet, ik heb bijna 20 lessen gehad en weet alles zo'n beetje wel, maar rij nog lang niet goed genoeg om ook daadwerkelijk het examen te halen. Ik heb een pakket van 30 lessen en ga denk ik gewoon die allemaal volgen en dan eens praktijk proberen, als ik qua prestaties nog wat vooruit ga in die tijd. Vrienden van mij hebben zo'n 50-70 lessen gehad. Ik denk dat het gemiddelde ergens tegen de 40 aan zal liggen.
    Ik zit op eind 40 nu. Ben van plan er nog 2 te nemen
    baby you're not here
    but I can feel you there
    think I better body up
    ooo, it's that magic touch.
    pi_80130428
    quote:
    Op vrijdag 9 april 2010 16:41 schreef monsterd. het volgende:
    Lammetje, heb je verslag doorgelezen. Prima toch als je het hebt gehaald.

    Ik baal nu wel, omdat ik wel echt een vervelende strenge instructeur had . Maarja, over 3 weken weer opnieuw!
    Ik heb echt een hele toffe examinator gehad. Ik voel me nu best schuldig, omdat ik niet zo geweldig reed en mijn rijbewijs heb en jij reed beter en je hebt 'm niet. Nouja, ik heb dan wel niet zo geweldig gereden, maar ik heb wel goed gekeken. Dat kijken zat eigenlijk wel goed. Misschien dat ik het daardoor heb gehaald
    quote:
    Op vrijdag 9 april 2010 16:43 schreef FastFox91 het volgende:
    Wat een mooie dag om te slagen zeg. (Gefeliciteerd)
    Ik moet helaas nog even. Na hoeveel rijlessen hebben jullie je theorie gehaald? Ik leer een beetje, maar ben aan het uitstellen om een examen te plannen.
    Jaja, het is een lekker weertje vandaag

    Ik heb mijn theorie na 14 uur gehaald. Als ik jou was zou ik gewoon je theorie plannen, dan heb je dat ook weer gehad.
    pi_80131592
    gefeliciteerd Lammetje


    theorie heb ik voor mijn lessen aan gedaan...heb op zondag avond gereserveerd voor de woensdag erna en ben gelukkig gelijk geslaagd. Daarna mijn eerste rijles gelijk gehad.

    Weet niet meer hoeveel lessen ik precies gehad heb, heb nl bij 2 rijscholen gelest. Eerst maar een uur of 7 en de andere dacht ik iets van 40 uur maar weet ik ook niet precies. En natuurlijk 3 keer examen gedaan
    Ik ben in maart gestart en 2 oktober mijn rijbewijs gehaald. En pauze in de zomervakantie genomen.
    Single mama met 2 prachtige en lieve dochters van 5 en 11 jaar.
    motto: heb je naaste lief (en lig niet dwars als een ander een andere mening of levenstijl heeft dan jezelf)
    pi_80133048
    Terugvindrijlessen
    pi_80133922
    Vanmiddag weer rijles gehad. Ging in het begin wat onrustig. Bijzondere verrichtingen wilden niet lukken. Kreeg regelmatig commentaar dat ik beter moest kijken en dat ik de bochten ruimer/krapper (afhankelijk van richting ) moest nemen.

    Na een uur ging het beter. Bijzondere verrichtingen extra geoefend, beter gelet op kijken en ook de bochten correct genomen. De laatste 10 minuten wat zijstraten genomen waarbij het wel grappig was dat een andere auto van de zelfde rijschool ons volgde.

    Nog 5 rijlessen voor mijn examen, waarbij de laatste rijles direct voor mijn examen is! Instructeur heeft er vertrouwen in iig.
      vrijdag 9 april 2010 @ 19:44:54 #14
    251095 Purdey
    Better off alone..
    pi_80135157
    @Lammetje: Echt geweldig dat je geslaagd bent! En enorm véél geluk gehad volgens mij Ik hoop ook op zo'n examinator

    Bij mij ging rijles best goed vandaag.Nieuwe les-techniek aangeboord,we gaan over alles praten.Waarom doe ik de dingen zoals ik doe,en wat denk ik op zo'n moment.Kruispunten moest ik helemaal gaan benoemen,en dat klonk van te voren makkelijker dan gedacht.Denken en een kruispunt op rijden is 1,maar dan ook nog vertellen wie er voorrang heeft en wat er allemaal gebeurd is een tweede.Ik moet wel zeggen dat het wat gemoedelijker ging tussen mij en mn instructeur nu we alles bespraken met elkaar.En af en toe barstten we ook in lachen uit om de dingen die ik zei

    En wat was het geweldig weer vandaag om te rijden! Raampje open,en rijden maar De leerling die we thuis gingen brengen zat onwijs te flirten met me,was best lief.Toen hij uit de auto ging legde hij een hand op mijn schouder,kneep even en zei 'Misschien zien we elkaar nog eens?' Instructeur keek verbaasd en zei 'Wat was dat nou?' Het zal vast de lente geweest zijn
    So, here is the truth about the truth. It hurts, and so we lie.
    pi_80135526
    Net mijn eerste rijles gehad, ik moest gelijk de straat uit rijden, schakelen (wel met aanwijzingen), rotondes/autoweg/snelwegen op, vrachtwagens inhalen.

    Ik krijg tenmiste wel waar voor mijn geld maar ik dacht dat de 1e rijles wel wat rustiger zou zijn

    Ik maakte wel veel fouten, ik probeerde een paar keer met links te remmen en remde per ongeluk toen ik wou gas geven, ook vergat ik de koppeling steeds hard in te trappen en het opkomen van de koppeling was helemaal een hel

    En hoe werkt schakelen precies? ik volgden de aanwijzing van de instructeur op maar ik heb geen idee wanneer die in de 1e moet en wanneer in in de 2e etc
    pi_80135962
    quote:
    Op vrijdag 9 april 2010 19:54 schreef Handrea het volgende:
    Net mijn eerste rijles gehad, ik moest gelijk de straat uit rijden, schakelen (wel met aanwijzingen), rotondes/autoweg/snelwegen op, vrachtwagens inhalen.

    Ik krijg tenmiste wel waar voor mijn geld maar ik dacht dat de 1e rijles wel wat rustiger zou zijn

    Ik maakte wel veel fouten, ik probeerde een paar keer met links te remmen en remde per ongeluk toen ik wou gas geven, ook vergat ik de koppeling steeds hard in te trappen en het opkomen van de koppeling was helemaal een hel

    En hoe werkt schakelen precies? ik volgden de aanwijzing van de instructeur op maar ik heb geen idee wanneer die in de 1e moet en wanneer in in de 2e etc
    De 1e versnelling is alleen voor het wegrijden. Dus vanuit stilstand (rood stoplicht, stoppen bij rotonde etc.) De tweede versnelling voor bochten (in met name woonwijken en op rotondes) en als je in een 30 km zone rijdt. (en meestal hoor je het aan de motor, als die een harder geluid begint te maken dan normaal, dan is het tijd om te schakelen.)
    3e versnelling tot zo'n 60km/uur (en daar kan je ook de ruimere bochten mee ingaan, bijv een afslag).
    4e versnelling zo tot de 80km/uur en ik rijd in de 5e versnelling bij 80 km/uur of sneller.

    En fouten maken geeft niks, het is tenslotte pas je eerste les. Als je wat meer lessen hebt gehad gaat het langzaamaan steeds meer vanzelf .

    [ Bericht 4% gewijzigd door Butterfly91 op 09-04-2010 20:20:30 ]
      vrijdag 9 april 2010 @ 20:06:36 #17
    222903 monsterd.
    fine, beautiful, lovely
    pi_80136030
    quote:
    Op vrijdag 9 april 2010 17:27 schreef Lammmetje het volgende:

    [..]

    Ik heb echt een hele toffe examinator gehad. Ik voel me nu best schuldig, omdat ik niet zo geweldig reed en mijn rijbewijs heb en jij reed beter en je hebt 'm niet. Nouja, ik heb dan wel niet zo geweldig gereden, maar ik heb wel goed gekeken. Dat kijken zat eigenlijk wel goed. Misschien dat ik het daardoor heb gehaald
    [..]
    Ik verwijt je ook niets hoor , maar het is eigenlijk vreemd dat examinatoren vaak op hele andere wijze je beoordelen. Ik had voor mijn eerste examen ook een hele chille examinator, die wilde mij ook laten slagen terwijl het niet heel goed ging.. ging het op het eind toch finaal fout.
    baby you're not here
    but I can feel you there
    think I better body up
    ooo, it's that magic touch.
    pi_80136942
    quote:
    Op vrijdag 9 april 2010 20:05 schreef Butterfly91 het volgende:

    [..]

    De 1e versnelling is alleen voor het wegrijden. Dus vanuit stilstand (rood stoplicht, stoppen bij rotonde etc.) De tweede versnelling voor bochten (in met name woonwijken en op rotondes) en als je in een 30 km zone rijdt. (en meestal hoor je het aan de motor, als die een harder geluid begint te maken dan normaal, dan is het tijd om te schakelen.)
    3e versnelling tot zo'n 60km/uur (en daar kan je ook de ruimere bochten mee ingaan, bijv een afslag).
    4e versnelling zo tot de 80km/uur en ik rijd in de 5e versnelling bij 80 km/uur of sneller.

    En fouten maken geeft niks, het is tenslotte pas je eerste les. Als je wat meer lessen hebt gehad gaat het langzaamaan steeds meer vanzelf .
    Bedankt

    Ik heb alweer zin in de volgende rijles maar ik kreeg op een gegeven moment wel last van mijn armen omdat ik zo gespannen zat
    pi_80137962
    quote:
    Op vrijdag 9 april 2010 19:44 schreef Purdey het volgende:
    @Lammetje: Echt geweldig dat je geslaagd bent! En enorm véél geluk gehad volgens mij Ik hoop ook op zo'n examinator

    Bij mij ging rijles best goed vandaag.Nieuwe les-techniek aangeboord,we gaan over alles praten.Waarom doe ik de dingen zoals ik doe,en wat denk ik op zo'n moment.Kruispunten moest ik helemaal gaan benoemen,en dat klonk van te voren makkelijker dan gedacht.Denken en een kruispunt op rijden is 1,maar dan ook nog vertellen wie er voorrang heeft en wat er allemaal gebeurd is een tweede.Ik moet wel zeggen dat het wat gemoedelijker ging tussen mij en mn instructeur nu we alles bespraken met elkaar.En af en toe barstten we ook in lachen uit om de dingen die ik zei

    En wat was het geweldig weer vandaag om te rijden! Raampje open,en rijden maar De leerling die we thuis gingen brengen zat onwijs te flirten met me,was best lief.Toen hij uit de auto ging legde hij een hand op mijn schouder,kneep even en zei 'Misschien zien we elkaar nog eens?' Instructeur keek verbaasd en zei 'Wat was dat nou?' Het zal vast de lente geweest zijn
    Jouw lessen klinken echt leuk! Ik heb nog nooit echt gelachen tijdens een les. En heb je wel tijd om wat te vertellen over het kruispunt? Dan moet ik daar helemaal over na gaan denken hoe ik het moet zeggen en dan gaat het niet zo soepel meer met handelen.

    En geweldig dat die jongen met je ging flirten!

    Eigenlijk ga ik m'n rijlessen best missen, denk ik. Je hebt toch heel wat uren met je instructeur doorgebracht en straks moet ik helemaal alleen rijden zonder dat er iemand kan ingrijpen. Misschien went 't wel
    quote:
    Op vrijdag 9 april 2010 19:54 schreef Handrea het volgende:
    Net mijn eerste rijles gehad, ik moest gelijk de straat uit rijden, schakelen (wel met aanwijzingen), rotondes/autoweg/snelwegen op, vrachtwagens inhalen.

    Ik krijg tenmiste wel waar voor mijn geld maar ik dacht dat de 1e rijles wel wat rustiger zou zijn

    Ik maakte wel veel fouten, ik probeerde een paar keer met links te remmen en remde per ongeluk toen ik wou gas geven, ook vergat ik de koppeling steeds hard in te trappen en het opkomen van de koppeling was helemaal een hel

    En hoe werkt schakelen precies? ik volgden de aanwijzing van de instructeur op maar ik heb geen idee wanneer die in de 1e moet en wanneer in in de 2e etc
    De eerste rijles maakt iedereen fouten, maar in de lessen waar je alles zelf moet doen gaat er nog véél meer fout, dus bereid je maar voor

    Ik heb me slechts 1 keer vergist in gas/rem en dat was toen ik 40 uur had gehad. Ik had de koppeling ingedrukt en wilde remmen, maar ik zat op 't gas en ik me maar afvragen waarom de auto VROEMMM VROEMMM deed
    quote:
    Op vrijdag 9 april 2010 20:06 schreef monsterd. het volgende:

    [..]

    Ik verwijt je ook niets hoor , maar het is eigenlijk vreemd dat examinatoren vaak op hele andere wijze je beoordelen. Ik had voor mijn eerste examen ook een hele chille examinator, die wilde mij ook laten slagen terwijl het niet heel goed ging.. ging het op het eind toch finaal fout.
    Echt vervelend dat het op het einde niet goed meer ging en hij je wel moest laten zakken. Dat was bij mij dus niet gebeurd, maar ik heb tijdens mijn lessen beter gereden dan op m'n examen. Maar ik moet er niet zo over doorzeuren, want als ik het écht slecht deed, was ik wel gezakt. De examinator had waarschijnlijk rekening gehouden met mijn zenuwen.
      vrijdag 9 april 2010 @ 21:02:32 #20
    222903 monsterd.
    fine, beautiful, lovely
    pi_80138580
    Hmm jaa, naja dat was de eerste keer. De tweede keer ging het naar mijn idee heel erg goed. Maarja, misschien kan ik mijzelf niet goed inschatten en schat ik me beter in dan dat ik eigenlijk ben.

    moet de rijschool maar weer eens bellen voor een lesje binnenkort
    baby you're not here
    but I can feel you there
    think I better body up
    ooo, it's that magic touch.
    pi_80141314
    Is een spoedopleiding wat?

    Zoveel duurder is het niet en mijn instructeur zei dat je het wel veel sneller leert
      vrijdag 9 april 2010 @ 22:23:29 #22
    28225 twiFight
    Pain cleanses the body
    pi_80142808
    quote:
    Op vrijdag 9 april 2010 21:55 schreef Handrea het volgende:
    Is een spoedopleiding wat?

    Zoveel duurder is het niet en mijn instructeur zei dat je het wel veel sneller leert
    Uiteraard, maar je lest dan ook veel vaker (in korte tijd). Qua geld moet je zelf beslissen of je het er voor over hebt. Ik prefereer verder gespreid lessen, omdat ik het dan beter leer. Dan heb ik meer tijd om te verwerken en na te denken over waarom dingen nou gaan zoals ze gaan. Bij een spoedcursus zou ik misschien na twee weken mijn rijbewijs wel hebben, maar van sommige dingen nog niet weten hoe het nou eigenlijk moet en waarom. Mijn instructeur zei wel dat vaak per week lessen voordelen heeft omdat je er 'meer in zit' en dus wat sneller gaat met dingen. Ik heb bv na een week niet lessen vaak ff 10 minuten nodig om er weer ff in te komen. Dat heb je met meerdere dagen per week lessen natuurlijk veel minder.

    [ Bericht 15% gewijzigd door twiFight op 09-04-2010 22:35:58 ]
    He created a new world of rave in which he gave rebirth to elements of melody and positivity.
    He named this world: Forbidden Paradise
      vrijdag 9 april 2010 @ 22:34:10 #23
    28225 twiFight
    Pain cleanses the body
    pi_80143247
    quote:
    Op vrijdag 9 april 2010 19:54 schreef Handrea het volgende:
    En hoe werkt schakelen precies? ik volgden de aanwijzing van de instructeur op maar ik heb geen idee wanneer die in de 1e moet en wanneer in in de 2e etc
    Het een en ander hangt af van welke auto je precies in rijdt en waar je op dat moment mee bezig bent. Ik zal je vertellen wat ik weet, maar anderen kunnen hier wat anders over zeggen. Neem het ter informatie aan, maar beschouw het niet als feiten

    1e versnelling is inderdaad alleen bij het wegrijden uit stilstand, soms bergop (was paasweekend nog in duitsland en na een haarspeldbocht moest hij toch ècht ff in de 1) maar dat zul je in Nederland niet tegenkomen en in weinig gevallen als de auto zo langzaam rijdt dat hij de 2 te zwaar vindt, maar je leert te anticiperen op het verkeer om die situaties te voorkomen en ff gas in te houden zodat je daarna in de 2 door kan rijden. Hou het voorlopig dus maar bij: alleen bij stilstand.

    De 2 is voor direct na de 1 bij het wegrijden, in langzame stukken (woonwijken), voor hoge drempels moet je ook vaak terugschakelen anders hobbel je de hele auto door, 90 graden bochten zijn ook het beste te nemen in de 2. Rotondes neem ik altijd in de 2. Verder schakel ik altijd bij de 30 km/u door naar de 3 ivm comfortabeler rijden.

    De 3 voor als je langere tijd 30-50 km/u kunt rijden en voor het optrekken de snelweg op. In de bebouwde kom schakel ik bij de 50 km/u door naar de 4, op de snelweg pas bij de 80-90 km/u.

    De 4 voor langere stukken 50 km/u of op de invoegstrook om de 100-120 te halen, voor het invoegen.

    Daarna schakel ik zodra ik kan door naar de 5 en eigenlijk gelijk ook naar de 6.

    Ik rij dus in een 6-bak en dat zal wel wat invloed hebben. Snelheden kunnen wat verschillen per auto ook. Autos zijn krachtig en kunnen een hele hoop hebben, dus een hoop dingen kun je in verschillende versnellingen doen, het verschil is dan alleen hoe zuinig je rijdt, hoeveel herrie de auto maakt en hoe snel hij reageert (zo kan ik vanuit stilstand in de 3 wegrijden, maar gaat het eerst heeeeel traag ). Je instructeur leert je wel aan wanneer je dan het beste kunt schakelen. Dat went snel zat. Het belangrijkste zijn in ieder geval de 1 en de 2, die moet je goed leren anders gaat je auto protesteren.

    Koppeling heb ik ook 12 lessen voor nodig gehad voordat ik dat een beetje geautomatiseerd normaal kon doen. Veel last ook van gehad met lessen, achteraf had ik ff 1 rijles flink moeten oefenen met dat ding. Misschien een tip.
    He created a new world of rave in which he gave rebirth to elements of melody and positivity.
    He named this world: Forbidden Paradise
    pi_80143352
    quote:
    Op vrijdag 9 april 2010 22:34 schreef twiFight het volgende:

    [..]

    Het een en ander hangt af van welke auto je precies in rijdt en waar je op dat moment mee bezig bent. Ik zal je vertellen wat ik weet, maar anderen kunnen hier wat anders over zeggen. Neem het ter informatie aan, maar beschouw het niet als feiten

    1e versnelling is inderdaad alleen bij het wegrijden uit stilstand, soms bergop (was paasweekend nog in duitsland en na een haarspeldbocht moest hij toch ècht ff in de 1) maar dat zul je in Nederland niet tegenkomen en in weinig gevallen als de auto zo langzaam rijdt dat hij de 2 te zwaar vindt, maar je leert te anticiperen op het verkeer om die situaties te voorkomen en ff gas in te houden zodat je daarna in de 2 door kan rijden. Hou het voorlopig dus maar bij: alleen bij stilstand.

    De 2 is voor direct na de 1 bij het wegrijden, in langzame stukken (woonwijken), voor hoge drempels moet je ook vaak terugschakelen anders hobbel je de hele auto door, 90 graden bochten zijn ook het beste te nemen in de 2. Rotondes neem ik altijd in de 2. Verder schakel ik altijd bij de 30 km/u door naar de 3 ivm comfortabeler rijden.

    De 3 voor als je langere tijd 30-50 km/u kunt rijden en voor het optrekken de snelweg op. In de bebouwde kom schakel ik bij de 50 km/u door naar de 4, op de snelweg pas bij de 80-90 km/u.

    De 4 voor langere stukken 50 km/u of op de invoegstrook om de 100-120 te halen, voor het invoegen.

    Daarna schakel ik zodra ik kan door naar de 5 en eigenlijk gelijk ook naar de 6.

    Ik rij dus in een 6-bak en dat zal wel wat invloed hebben. Snelheden kunnen wat verschillen per auto ook. Autos zijn krachtig en kunnen een hele hoop hebben, dus een hoop dingen kun je in verschillende versnellingen doen, het verschil is dan alleen hoe zuinig je rijdt, hoeveel herrie de auto maakt en hoe snel hij reageert (zo kan ik vanuit stilstand in de 3 wegrijden, maar gaat het eerst heeeeel traag ). Je instructeur leert je wel aan wanneer je dan het beste kunt schakelen. Dat went snel zat. Het belangrijkste zijn in ieder geval de 1 en de 2, die moet je goed leren anders gaat je auto protesteren.

    Koppeling heb ik ook 12 lessen voor nodig gehad voordat ik dat een beetje geautomatiseerd normaal kon doen. Veel last ook van gehad met lessen, achteraf had ik ff 1 rijles flink moeten oefenen met dat ding. Misschien een tip.
    Bedankt, Waarom moet je trouwens ook de koppeling inhouden als je gaat remmen of voor een stoplicht staat?
    pi_80143639
    quote:
    Op vrijdag 9 april 2010 22:36 schreef Handrea het volgende:

    [..]

    Bedankt, Waarom moet je trouwens ook de koppeling inhouden als je gaat remmen of voor een stoplicht staat?
    Ermm.. die beste man heeft het me geprobeerd uit te leggen.. Het enige wat ik weet is dat ik als ik het niet doe en de auto gaat onder de 1000 toeren zitten, dat het dan een afgeslagen motor betekent.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')