Ik zit op eind 40 nu. Ben van plan er nog 2 te nemenquote:Op vrijdag 9 april 2010 16:44 schreef twiFight het volgende:
Over die post over hoeveel lessen je nodig hebt:
gemiddelden weet ik niet, ik heb bijna 20 lessen gehad en weet alles zo'n beetje wel, maar rij nog lang niet goed genoeg om ook daadwerkelijk het examen te halen. Ik heb een pakket van 30 lessen en ga denk ik gewoon die allemaal volgen en dan eens praktijk proberen, als ik qua prestaties nog wat vooruit ga in die tijd. Vrienden van mij hebben zo'n 50-70 lessen gehad. Ik denk dat het gemiddelde ergens tegen de 40 aan zal liggen.
Ik heb echt een hele toffe examinator gehad. Ik voel me nu best schuldig, omdat ik niet zo geweldig reed en mijn rijbewijs heb en jij reed beter en je hebt 'm niet. Nouja, ik heb dan wel niet zo geweldig gereden, maar ik heb wel goed gekeken. Dat kijken zat eigenlijk wel goed. Misschien dat ik het daardoor heb gehaaldquote:Op vrijdag 9 april 2010 16:41 schreef monsterd. het volgende:
Lammetje, heb je verslag doorgelezen. Prima toch als je het hebt gehaald.
Ik baal nu wel, omdat ik wel echt een vervelende strenge instructeur had. Maarja, over 3 weken weer opnieuw!
Jaja, het is een lekker weertje vandaagquote:Op vrijdag 9 april 2010 16:43 schreef FastFox91 het volgende:
Wat een mooie dag om te slagen zeg.(Gefeliciteerd)
Ik moet helaas nog even. Na hoeveel rijlessen hebben jullie je theorie gehaald? Ik leer een beetje, maar ben aan het uitstellen om een examen te plannen.
De 1e versnelling is alleen voor het wegrijden. Dus vanuit stilstand (rood stoplicht, stoppen bij rotonde etc.) De tweede versnelling voor bochten (in met name woonwijken en op rotondes) en als je in een 30 km zone rijdt. (en meestal hoor je het aan de motor, als die een harder geluid begint te maken dan normaal, dan is het tijd om te schakelen.)quote:Op vrijdag 9 april 2010 19:54 schreef Handrea het volgende:
Net mijn eerste rijles gehad, ik moest gelijk de straat uit rijden, schakelen (wel met aanwijzingen), rotondes/autoweg/snelwegen op, vrachtwagens inhalen.
Ik krijg tenmiste wel waar voor mijn geld maar ik dacht dat de 1e rijles wel wat rustiger zou zijn![]()
Ik maakte wel veel fouten, ik probeerde een paar keer met links te remmen en remde per ongeluk toen ik wou gas geven, ook vergat ik de koppeling steeds hard in te trappen en het opkomen van de koppeling was helemaal een hel
En hoe werkt schakelen precies? ik volgden de aanwijzing van de instructeur op maar ik heb geen idee wanneer die in de 1e moet en wanneer in in de 2e etc
Ik verwijt je ook niets hoorquote:Op vrijdag 9 april 2010 17:27 schreef Lammmetje het volgende:
[..]
Ik heb echt een hele toffe examinator gehad. Ik voel me nu best schuldig, omdat ik niet zo geweldig reed en mijn rijbewijs heb en jij reed beter en je hebt 'm niet. Nouja, ik heb dan wel niet zo geweldig gereden, maar ik heb wel goed gekeken. Dat kijken zat eigenlijk wel goed. Misschien dat ik het daardoor heb gehaald
[..]
Bedanktquote:Op vrijdag 9 april 2010 20:05 schreef Butterfly91 het volgende:
[..]
De 1e versnelling is alleen voor het wegrijden. Dus vanuit stilstand (rood stoplicht, stoppen bij rotonde etc.) De tweede versnelling voor bochten (in met name woonwijken en op rotondes) en als je in een 30 km zone rijdt. (en meestal hoor je het aan de motor, als die een harder geluid begint te maken dan normaal, dan is het tijd om te schakelen.)
3e versnelling tot zo'n 60km/uur (en daar kan je ook de ruimere bochten mee ingaan, bijv een afslag).
4e versnelling zo tot de 80km/uur en ik rijd in de 5e versnelling bij 80 km/uur of sneller.
En fouten maken geeft niks, het is tenslotte pas je eerste les. Als je wat meer lessen hebt gehad gaat het langzaamaan steeds meer vanzelf.
Jouw lessen klinken echt leuk! Ik heb nog nooit echt gelachen tijdens een les. En heb je wel tijd om wat te vertellen over het kruispunt? Dan moet ik daar helemaal over na gaan denken hoe ik het moet zeggen en dan gaat het niet zo soepel meer met handelen.quote:Op vrijdag 9 april 2010 19:44 schreef Purdey het volgende:
@Lammetje: Echt geweldig dat je geslaagd bent! En enorm véél geluk gehad volgens mijIk hoop ook op zo'n examinator
![]()
Bij mij ging rijles best goed vandaag.Nieuwe les-techniek aangeboord,we gaan over alles praten.Waarom doe ik de dingen zoals ik doe,en wat denk ik op zo'n moment.Kruispunten moest ik helemaal gaan benoemen,en dat klonk van te voren makkelijker dan gedacht.Denken en een kruispunt op rijden is 1,maar dan ook nog vertellen wie er voorrang heeft en wat er allemaal gebeurd is een tweede.Ik moet wel zeggen dat het wat gemoedelijker ging tussen mij en mn instructeur nu we alles bespraken met elkaar.En af en toe barstten we ook in lachen uit om de dingen die ik zei![]()
En wat was het geweldig weer vandaag om te rijden! Raampje open,en rijden maarDe leerling die we thuis gingen brengen zat onwijs te flirten met me,was best lief.Toen hij uit de auto ging legde hij een hand op mijn schouder,kneep even en zei 'Misschien zien we elkaar nog eens?' Instructeur keek verbaasd en zei 'Wat was dat nou?' Het zal vast de lente geweest zijn
De eerste rijles maakt iedereen fouten, maar in de lessen waar je alles zelf moet doen gaat er nog véél meer fout, dus bereid je maar voorquote:Op vrijdag 9 april 2010 19:54 schreef Handrea het volgende:
Net mijn eerste rijles gehad, ik moest gelijk de straat uit rijden, schakelen (wel met aanwijzingen), rotondes/autoweg/snelwegen op, vrachtwagens inhalen.
Ik krijg tenmiste wel waar voor mijn geld maar ik dacht dat de 1e rijles wel wat rustiger zou zijn![]()
Ik maakte wel veel fouten, ik probeerde een paar keer met links te remmen en remde per ongeluk toen ik wou gas geven, ook vergat ik de koppeling steeds hard in te trappen en het opkomen van de koppeling was helemaal een hel
En hoe werkt schakelen precies? ik volgden de aanwijzing van de instructeur op maar ik heb geen idee wanneer die in de 1e moet en wanneer in in de 2e etc
Echt vervelend dat het op het einde niet goed meer ging en hij je wel moest laten zakken. Dat was bij mij dus niet gebeurd, maar ik heb tijdens mijn lessen beter gereden dan op m'n examen. Maar ik moet er niet zo over doorzeuren, want als ik het écht slecht deed, was ik wel gezakt. De examinator had waarschijnlijk rekening gehouden met mijn zenuwen.quote:Op vrijdag 9 april 2010 20:06 schreef monsterd. het volgende:
[..]
Ik verwijt je ook niets hoor, maar het is eigenlijk vreemd dat examinatoren vaak op hele andere wijze je beoordelen. Ik had voor mijn eerste examen ook een hele chille examinator, die wilde mij ook laten slagen terwijl het niet heel goed ging.. ging het op het eind toch finaal fout.
Uiteraard, maar je lest dan ook veel vaker (in korte tijd). Qua geld moet je zelf beslissen of je het er voor over hebt. Ik prefereer verder gespreid lessen, omdat ik het dan beter leer. Dan heb ik meer tijd om te verwerken en na te denken over waarom dingen nou gaan zoals ze gaan. Bij een spoedcursus zou ik misschien na twee weken mijn rijbewijs wel hebben, maar van sommige dingen nog niet weten hoe het nou eigenlijk moet en waarom. Mijn instructeur zei wel dat vaak per week lessen voordelen heeft omdat je er 'meer in zit' en dus wat sneller gaat met dingen. Ik heb bv na een week niet lessen vaak ff 10 minuten nodig om er weer ff in te komen. Dat heb je met meerdere dagen per week lessen natuurlijk veel minder.quote:Op vrijdag 9 april 2010 21:55 schreef Handrea het volgende:
Is een spoedopleiding wat?
Zoveel duurder is het niet en mijn instructeur zei dat je het wel veel sneller leert
Het een en ander hangt af van welke auto je precies in rijdt en waar je op dat moment mee bezig bent. Ik zal je vertellen wat ik weet, maar anderen kunnen hier wat anders over zeggen. Neem het ter informatie aan, maar beschouw het niet als feitenquote:Op vrijdag 9 april 2010 19:54 schreef Handrea het volgende:
En hoe werkt schakelen precies? ik volgden de aanwijzing van de instructeur op maar ik heb geen idee wanneer die in de 1e moet en wanneer in in de 2e etc
Bedankt, Waarom moet je trouwens ook de koppeling inhouden als je gaat remmen of voor een stoplicht staat?quote:Op vrijdag 9 april 2010 22:34 schreef twiFight het volgende:
[..]
Het een en ander hangt af van welke auto je precies in rijdt en waar je op dat moment mee bezig bent. Ik zal je vertellen wat ik weet, maar anderen kunnen hier wat anders over zeggen. Neem het ter informatie aan, maar beschouw het niet als feiten
1e versnelling is inderdaad alleen bij het wegrijden uit stilstand, soms bergop (was paasweekend nog in duitsland en na een haarspeldbocht moest hij toch ècht ff in de 1) maar dat zul je in Nederland niet tegenkomen en in weinig gevallen als de auto zo langzaam rijdt dat hij de 2 te zwaar vindt, maar je leert te anticiperen op het verkeer om die situaties te voorkomen en ff gas in te houden zodat je daarna in de 2 door kan rijden. Hou het voorlopig dus maar bij: alleen bij stilstand.
De 2 is voor direct na de 1 bij het wegrijden, in langzame stukken (woonwijken), voor hoge drempels moet je ook vaak terugschakelen anders hobbel je de hele auto door, 90 graden bochten zijn ook het beste te nemen in de 2. Rotondes neem ik altijd in de 2. Verder schakel ik altijd bij de 30 km/u door naar de 3 ivm comfortabeler rijden.
De 3 voor als je langere tijd 30-50 km/u kunt rijden en voor het optrekken de snelweg op. In de bebouwde kom schakel ik bij de 50 km/u door naar de 4, op de snelweg pas bij de 80-90 km/u.
De 4 voor langere stukken 50 km/u of op de invoegstrook om de 100-120 te halen, voor het invoegen.
Daarna schakel ik zodra ik kan door naar de 5 en eigenlijk gelijk ook naar de 6.
Ik rij dus in een 6-bak en dat zal wel wat invloed hebben. Snelheden kunnen wat verschillen per auto ook. Autos zijn krachtig en kunnen een hele hoop hebben, dus een hoop dingen kun je in verschillende versnellingen doen, het verschil is dan alleen hoe zuinig je rijdt, hoeveel herrie de auto maakt en hoe snel hij reageert (zo kan ik vanuit stilstand in de 3 wegrijden, maar gaat het eerst heeeeel traag). Je instructeur leert je wel aan wanneer je dan het beste kunt schakelen. Dat went snel zat. Het belangrijkste zijn in ieder geval de 1 en de 2, die moet je goed leren anders gaat je auto protesteren.
Koppeling heb ik ook 12 lessen voor nodig gehad voordat ik dat een beetje geautomatiseerd normaal kon doen. Veel last ook van gehad met lessen, achteraf had ik ff 1 rijles flink moeten oefenen met dat ding. Misschien een tip.
Ermm.. die beste man heeft het me geprobeerd uit te leggen.. Het enige wat ik weet is dat ik als ik het niet doe en de auto gaat onder de 1000 toeren zitten, dat het dan een afgeslagen motor betekent.quote:Op vrijdag 9 april 2010 22:36 schreef Handrea het volgende:
[..]
Bedankt, Waarom moet je trouwens ook de koppeling inhouden als je gaat remmen of voor een stoplicht staat?
Dat is toch ook alles dat je hoeft te weten?quote:Op vrijdag 9 april 2010 22:43 schreef Hitomi het volgende:
[..]
Ermm.. die beste man heeft het me geprobeerd uit te leggen.. Het enige wat ik weet is dat ik als ik het niet doe en de auto gaat onder de 1000 toeren zitten, dat het dan een afgeslagen motor betekent.
Nog even uit het vorige topic. Net op de snelweg reed een vrouw (volgens mij ook nog eens met drank op) de hele tijd links. Ik reed er rechs achter. Een auto wilde haar voorbij, maar ze ging niet naar rechts. Na een paar seconden begon de man achter haar te seinen en ze ging wat remmen. Die vent ging echt over de zeik, ernaast rijden, toeteren en haar van de weg drukken en vervolgens voor haar rijden en hard op de rem en een andere man ging zich er ook nog mee bemoeien.quote:Op donderdag 8 april 2010 21:46 schreef CherryLips het volgende:
Ik word er ook altijd zo moe van om rekening te moeten houden met andere weggebruikers, terwijl zij dat A) niet met mij doen en B) ik steeds te horen krijg dat ik mezelf moet bewijzen in het verkeer. Hoe moet ik me bewijzen als ik steeds voor anderen moet denken? Op de snelweg ook: ik haal en stel vrachtwagens in, komt er een of andere asociale hoerensloep van een ton en die zit zowat in m'n kofferbak, die wil erlangs. Ik rij dan al 130 ofzo, en wil me niet laten opjutten. Hij wacht maar even, we rijden al te hard en ik ga me niet tussen die rits vrachtwagens proppen omdat hij met z'n auto wil spelen. Krijg ik toch te horen dat ik zsm weer naar links moet zodat die man achter me erlangs kan. 'Ik keur niet goed wat hij doet, maar het is veiliger als jij bij de eerste mogelijkheid naar rechts gaat en dan gelijk weer achter hem aan.'
Sorry, de geëmancipeerde vrouw in mij zegt dan dat ik me niet door de eerste de beste dure auto van de weg laat drukken. Dat zei ik ook, moest hij wel om lachen, maar toch, ik moest toch zsm naar rechts, maar ik mocht me ook niet op laten jutten. WAT WIL JE NOU. Als iemand loopt te kleven heb ik juist de neiging om langzamer te rijden, zij lopen te kleven
.
Bij ongeveer 800 toeren gaat hij afslaan. Als je rond de 30 rijdt trap je meestal koppeling in, kan je als je bijv. 15 rijdt en het verkeerslicht springt op groen gelijk naar de 2 schakelen en doorrijden.quote:Op vrijdag 9 april 2010 23:01 schreef Butterfly91 het volgende:
Had iig iets te maken met toerental en minimum snelheid en onder een bepaalde grens slaat de motor af.
Of die in diesels gelest hebben en daarna een benzine auto kopenquote:Op vrijdag 9 april 2010 23:16 schreef willempjewever het volgende:
[..]
En uitkijken voor knuppels die de hellingproef niet kunnen en een halve meter naar achteren gaan voordat ze wegrijden (kom je echt vaak tegen bij parkeergarages).
In het begin, alleen het sturen, ging het wel goed. Op het moment dat ik ook moest schakelen, gas geven etc. werd het wat rommelig. Ook de auto 2 of 3 keer af laten slaan omdat ik iets te snel de koppeling op wilde laten komenquote:Op zaterdag 10 april 2010 00:42 schreef Handrea het volgende:
Hoe ging jullie eerste rijles eigenlijk?
Mijn lessen zíjn ook heel erg leuk,en ik hik af en toe best al aan tegen het moment dat de lesauto niet meer twee keer per week voor de deur staatquote:Op vrijdag 9 april 2010 20:49 schreef Lammmetje het volgende:
Jouw lessen klinken echt leuk! Ik heb nog nooit echt gelachen tijdens een les. En heb je wel tijd om wat te vertellen over het kruispunt? Dan moet ik daar helemaal over na gaan denken hoe ik het moet zeggen en dan gaat het niet zo soepel meer met handelen.
En geweldig dat die jongen met je ging flirten!
Eigenlijk ga ik m'n rijlessen best missen, denk ik. Je hebt toch heel wat uren met je instructeur doorgebracht en straks moet ik helemaal alleen rijden zonder dat er iemand kan ingrijpen. Misschien went 't wel
Ik zie mijn instructeur(s) dus waarschijnlijk nooit meer en dat is best raar, omdat je toch bijna 4 maanden lang in 1 auto hebt gezeten. Jij hebt tenminste nog rijles, geniet ervanquote:Op zaterdag 10 april 2010 13:32 schreef Purdey het volgende:
[..]
Mijn lessen zíjn ook heel erg leuk,en ik hik af en toe best al aan tegen het moment dat de lesauto niet meer twee keer per week voor de deur staatMaar het benoemen van kruispunten is heel moeilijk,omdat je ook al heel erg aan het opletten bent (Gek genoeg rijdt het normale verkeer gewoon door,terwijl ik in oefening ben
).Het was pas echt erg toen mn instructeur bij elke kruising zei 'Nou,zeg het dan.Kom op! Ja,te laat..volgende kruising,wat zie je?!' Ik raakte totaal in de stress
![]()
Nog een gevaarlijke gewoonte van me,altijd mn instructeur aan gaat zitten kijken als hij iets uitlegt..Terwijl we rijden dus.Gister ook weer 'Waarom kijk je naar me? Kijk voor je,dat is veiliger,er is aan mij niks te zien.'
Het zal mijn onuitputtelijke beleefdheid wel zijn
ik durfde juist nergens anders naar te kijken dan vooruit. In het begin was het zelfs zo erg dat als ik bv naar een beest in de wei keek ik automatisch ook die kant opstuurde..Lekker handig NOT.quote:Op zaterdag 10 april 2010 14:07 schreef Lammmetje het volgende:
[..]
Ik zie mijn instructeur(s) dus waarschijnlijk nooit meer en dat is best raar, omdat je toch bijna 4 maanden lang in 1 auto hebt gezeten. Jij hebt tenminste nog rijles, geniet ervan
Die kruispunten zal je wel leren. Ik moet het ook goed leren, maar er is dan niemand meer om in te grijpen
Dat aankijken deed ik eerst ook en mijn instructeur werd echt pissig op mij, omdat het hartstikke gevaarlijk was en ik op de weg moest letten enzo. Ik heb het toen wel afgeleerd bij punten waar ik goed moest opletten. Als het een saaie rechte weg was, wilde ik nog wel eens mijn hoofd draaien
Ik heb de nare gewoonte gas te gaan geven zodra ik opzij/om me heen kijk. En aangezien je juist bij het invoegen goed om je heen moet kijken ga ik dan een dot gas geven. Ik heb meerdere malen bijna op mijn voorligger gezetenquote:Op zaterdag 10 april 2010 13:32 schreef Purdey het volgende:
Nog een gevaarlijke gewoonte van me,altijd mn instructeur aan gaat zitten kijken als hij iets uitlegt..Terwijl we rijden dus.Gister ook weer 'Waarom kijk je naar me? Kijk voor je,dat is veiliger,er is aan mij niks te zien.'
Hahaha, ge-wel-dig!quote:Op zaterdag 10 april 2010 18:03 schreef TheGloaming het volgende:
Net ook weer les gehad (de 6de nu) en jezus wat ging het slechtVeel te chaotisch.
Ook nog iets doms meegemaakt bij een rotonde. Ik stond stil bij de rotonde omdat er een auto van links kwam en ik dus moest stoppen. De dikke audi achter mij (vrouw + kindje op bijrijders stoel) begon meteen constant te toeteren. Op een gegeven moment dacht ik ok nu rijd ik aan maar ik was ondertussen niet meer aan het opletten en de auto sloeg af. Dus die vrouw begon nog meer te toeteren. Rijinstructeur werd pissig en hoewel ik al kon aanrijden bleef hij hem op de rem houden. Hij stapte vervolgens uit pakte de "L" van het dak en maakte die vrouw even boos duidelijk dat het een lesauto is. Ze moest hoognodig naar de wc zei ze. De bestuurder in de auto achter de audi stak ook goedkeurend z'n duim omhoog naar de instructeur
![]()
In m'n binnenspiegel zag ik die vrouw toch wel ineens zuur kijken de rest van de tijd dat ik voor haar zatHet leuke is dat ze niet eens zoveel haast meer had want ze bleef echt flink afstand houden op een gegeven moment. Toen zij vervolgens rechtdoor ging bij een rotonde en ik linksaf hoorde ik haar nog een keer toeteren als laatste sneer richting ons
Ik heb mijn eerste les morgenquote:Op vrijdag 9 april 2010 19:54 schreef Handrea het volgende:
Net mijn eerste rijles gehad, ik moest gelijk de straat uit rijden, schakelen (wel met aanwijzingen), rotondes/autoweg/snelwegen op, vrachtwagens inhalen.
Ik krijg tenminste wel waar voor mijn geld maar ik dacht dat de 1e rijles wel wat rustiger zou zijn![]()
Ik maakte wel veel fouten, ik probeerde een paar keer met links te remmen en remde per ongeluk toen ik wou gas geven, ook vergat ik de koppeling steeds hard in te trappen en het opkomen van de koppeling was helemaal een hel
En hoe werkt schakelen precies? ik volgden de aanwijzing van de instructeur op maar ik heb geen idee wanneer die in de 1e moet en wanneer in in de 2e etc
Hangt een beetje van de rijschool af. Ik was de eerste paar keer ook niet zo goed. Het schakelen zelf kon ik prima alleen de situaties waren lastig. Waar moet je precies in welke versnelling zitten? Toen mijn instructrice gewoon de standaard gevallen vertelde(bijvoorbeeld op een rotonde altijd in z'n twee, of in z'n een als je moet wachten om de rotonde op te kunnen) en ik een beetje ervaring kreeg dan krijg je dat heel snel onder de knie.quote:Op zaterdag 10 april 2010 21:33 schreef HappyGirl91 het volgende:
[..]
Ik heb mijn eerste les morgen![]()
![]()
Ik dacht eerst ook dat je op de eerste rijles niet zo heel veel zou gaan doen maar vriendinnen hebben ook allemaal ongeveer gedaan wat jij deed, dus dat is wel normaal
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |