abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_80126828
Meld hier:
  • Wanneer je begonnen bent of wanneer je gaat beginnen met lessen.
  • Hoeveel lessen je hebt gehad.
  • Hoe vaak je instructeur al heeft moeten ingrijpen en wat je denkt daaraan te gaan doen.
  • Wanneer je examen hebt en mentale steun kan gebruiken.
  • Wanneer je geslaagd bent.

    Eerdere topics van deze reeks:
    01 | 02 | 03 | 04 | 05 | 06 | 07 | 08 | 09 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27
    28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 | 51 | 52 | 53 | 54
    55 | 56 | 57 | 58 | 59 | 60 | 61 | 62 | 63 | 64 | 65 | 66 | 67 | 68 | 69 | 70 | 71 | 72 | 73 | 74 | 75 | 76 | 77 | 78 | 79 | 80 | 81
    82 | 83 | 84 | 85 | 86 | 87 | 88 | 89 | 90 | 91 | 92 | 93 | 94 | 95 | 96 | 97 | 98 | 99 | 100 | 101 | 102 | 103 | 104 | 105 | 106
    107 | 108 | 109 | 110 | 111 | 112 | 113 | 114 | 115 | 116 | 117 | 118 | 119 | 120 | 121 | 122 | 123 | 124 | 125 | 126 | 127 | 128 |


    De geslaagden van 2004 zijn o.a. hier te vinden.
    De geslaagden van 2005 zijn o.a. hier te vinden.
    De geslaagden van 2006 zijn o.a. hier te vinden.
    De geslaagden van 2007 zijn o.a. hier te vinden.
    De geslaagden van 2008 zijn o.a. hier te vinden.
    De geslaagden van 2009 zijn o.a. hier te vinden.

    Geslaagden 2010:
  • GijsMF (8 januari)
  • Janna86 (12 januari)
  • HenkXL (13 januari)
  • Plasterk (14 januari)
  • richbitch (15 januari)
  • Eenskijken (18 januari)
  • Windowmaker (18 januari)
  • Biefstuk (18 januari)
  • Beaudelaire (18 januari)
  • BastiaanL (22 januari)
  • Clannif (25 januari)
  • Jayzbai (26 januari)
  • Bokhorst21 (26 januari)
  • Aardappelbeertje (27 januari)
  • kerkhoffje (28 januari)
  • Cheiron (2 februari)
  • stelus (4 februari)
  • Heroinjunk (10 februari)
  • Bobooo (15 februari)
  • trainfreak (18 februari)
  • Gkhn (23 februari)
  • PWSteal.Ldpinch.D (24 februari)
  • Sjeunie (24 februari)
  • fespo (25 februari)
  • Wokkel1982 (3 maart)
  • GuitarJJ (10 maart)
  • Kevin1Bravo (16 maart)
  • DiabloSam (16 maart)
  • Subbu (19 maart)
  • BlackRhino (25 maart)
  • 2na (30 maart)
  • kaatjejannie (1 april)
  • MellaBella (1 april)
  • Chikita (6 april)
  • Ice-Blue (7 april)
  • Hippos (7 april)
  • Lammmetje (9 april)


    Iedereen die de komende tijd theorie en/of praktijkexamen heeft. Succes!

    De OP is hier terug te vinden.
  • pi_80126863
    Ik gooide 'm dicht, dus bij deze.
    pi_80126985
    09 10 2002... moet al weer zowat een nieuwe...
    Kos weet niet half hoe cool ie is.
      vrijdag 9 april 2010 @ 16:03:01 #4
    115062 onderjas
    Eigenlijk een trui
    pi_80127003
    22 april theorie examen.
    pi_80127044
    quote:
    Op vrijdag 9 april 2010 16:03 schreef onderjas het volgende:
    22 april theorie examen.
    Succes! Ben je al aan het leren?
      vrijdag 9 april 2010 @ 16:41:45 #6
    222903 monsterd.
    fine, beautiful, lovely
    pi_80128577
    Lammetje, heb je verslag doorgelezen. Prima toch als je het hebt gehaald.

    Ik baal nu wel, omdat ik wel echt een vervelende strenge instructeur had . Maarja, over 3 weken weer opnieuw!
    baby you're not here
    but I can feel you there
    think I better body up
    ooo, it's that magic touch.
    pi_80128630
    Wat een mooie dag om te slagen zeg. (Gefeliciteerd)
    Ik moet helaas nog even. Na hoeveel rijlessen hebben jullie je theorie gehaald? Ik leer een beetje, maar ben aan het uitstellen om een examen te plannen.
      vrijdag 9 april 2010 @ 16:44:18 #8
    28225 twiFight
    Pain cleanses the body
    pi_80128671
    Over die post over hoeveel lessen je nodig hebt:

    gemiddelden weet ik niet, ik heb bijna 20 lessen gehad en weet alles zo'n beetje wel, maar rij nog lang niet goed genoeg om ook daadwerkelijk het examen te halen. Ik heb een pakket van 30 lessen en ga denk ik gewoon die allemaal volgen en dan eens praktijk proberen, als ik qua prestaties nog wat vooruit ga in die tijd. Vrienden van mij hebben zo'n 50-70 lessen gehad. Ik denk dat het gemiddelde ergens tegen de 40 aan zal liggen.
    He created a new world of rave in which he gave rebirth to elements of melody and positivity.
    He named this world: Forbidden Paradise
      vrijdag 9 april 2010 @ 16:47:50 #9
    222903 monsterd.
    fine, beautiful, lovely
    pi_80128774
    quote:
    Op vrijdag 9 april 2010 16:44 schreef twiFight het volgende:
    Over die post over hoeveel lessen je nodig hebt:

    gemiddelden weet ik niet, ik heb bijna 20 lessen gehad en weet alles zo'n beetje wel, maar rij nog lang niet goed genoeg om ook daadwerkelijk het examen te halen. Ik heb een pakket van 30 lessen en ga denk ik gewoon die allemaal volgen en dan eens praktijk proberen, als ik qua prestaties nog wat vooruit ga in die tijd. Vrienden van mij hebben zo'n 50-70 lessen gehad. Ik denk dat het gemiddelde ergens tegen de 40 aan zal liggen.
    Ik zit op eind 40 nu. Ben van plan er nog 2 te nemen
    baby you're not here
    but I can feel you there
    think I better body up
    ooo, it's that magic touch.
    pi_80130428
    quote:
    Op vrijdag 9 april 2010 16:41 schreef monsterd. het volgende:
    Lammetje, heb je verslag doorgelezen. Prima toch als je het hebt gehaald.

    Ik baal nu wel, omdat ik wel echt een vervelende strenge instructeur had . Maarja, over 3 weken weer opnieuw!
    Ik heb echt een hele toffe examinator gehad. Ik voel me nu best schuldig, omdat ik niet zo geweldig reed en mijn rijbewijs heb en jij reed beter en je hebt 'm niet. Nouja, ik heb dan wel niet zo geweldig gereden, maar ik heb wel goed gekeken. Dat kijken zat eigenlijk wel goed. Misschien dat ik het daardoor heb gehaald
    quote:
    Op vrijdag 9 april 2010 16:43 schreef FastFox91 het volgende:
    Wat een mooie dag om te slagen zeg. (Gefeliciteerd)
    Ik moet helaas nog even. Na hoeveel rijlessen hebben jullie je theorie gehaald? Ik leer een beetje, maar ben aan het uitstellen om een examen te plannen.
    Jaja, het is een lekker weertje vandaag

    Ik heb mijn theorie na 14 uur gehaald. Als ik jou was zou ik gewoon je theorie plannen, dan heb je dat ook weer gehad.
    pi_80131592
    gefeliciteerd Lammetje


    theorie heb ik voor mijn lessen aan gedaan...heb op zondag avond gereserveerd voor de woensdag erna en ben gelukkig gelijk geslaagd. Daarna mijn eerste rijles gelijk gehad.

    Weet niet meer hoeveel lessen ik precies gehad heb, heb nl bij 2 rijscholen gelest. Eerst maar een uur of 7 en de andere dacht ik iets van 40 uur maar weet ik ook niet precies. En natuurlijk 3 keer examen gedaan
    Ik ben in maart gestart en 2 oktober mijn rijbewijs gehaald. En pauze in de zomervakantie genomen.
    Single mama met 2 prachtige en lieve dochters van 5 en 11 jaar.
    motto: heb je naaste lief (en lig niet dwars als een ander een andere mening of levenstijl heeft dan jezelf)
    pi_80133048
    Terugvindrijlessen
    pi_80133922
    Vanmiddag weer rijles gehad. Ging in het begin wat onrustig. Bijzondere verrichtingen wilden niet lukken. Kreeg regelmatig commentaar dat ik beter moest kijken en dat ik de bochten ruimer/krapper (afhankelijk van richting ) moest nemen.

    Na een uur ging het beter. Bijzondere verrichtingen extra geoefend, beter gelet op kijken en ook de bochten correct genomen. De laatste 10 minuten wat zijstraten genomen waarbij het wel grappig was dat een andere auto van de zelfde rijschool ons volgde.

    Nog 5 rijlessen voor mijn examen, waarbij de laatste rijles direct voor mijn examen is! Instructeur heeft er vertrouwen in iig.
      vrijdag 9 april 2010 @ 19:44:54 #14
    251095 Purdey
    Better off alone..
    pi_80135157
    @Lammetje: Echt geweldig dat je geslaagd bent! En enorm véél geluk gehad volgens mij Ik hoop ook op zo'n examinator

    Bij mij ging rijles best goed vandaag.Nieuwe les-techniek aangeboord,we gaan over alles praten.Waarom doe ik de dingen zoals ik doe,en wat denk ik op zo'n moment.Kruispunten moest ik helemaal gaan benoemen,en dat klonk van te voren makkelijker dan gedacht.Denken en een kruispunt op rijden is 1,maar dan ook nog vertellen wie er voorrang heeft en wat er allemaal gebeurd is een tweede.Ik moet wel zeggen dat het wat gemoedelijker ging tussen mij en mn instructeur nu we alles bespraken met elkaar.En af en toe barstten we ook in lachen uit om de dingen die ik zei

    En wat was het geweldig weer vandaag om te rijden! Raampje open,en rijden maar De leerling die we thuis gingen brengen zat onwijs te flirten met me,was best lief.Toen hij uit de auto ging legde hij een hand op mijn schouder,kneep even en zei 'Misschien zien we elkaar nog eens?' Instructeur keek verbaasd en zei 'Wat was dat nou?' Het zal vast de lente geweest zijn
    So, here is the truth about the truth. It hurts, and so we lie.
    pi_80135526
    Net mijn eerste rijles gehad, ik moest gelijk de straat uit rijden, schakelen (wel met aanwijzingen), rotondes/autoweg/snelwegen op, vrachtwagens inhalen.

    Ik krijg tenmiste wel waar voor mijn geld maar ik dacht dat de 1e rijles wel wat rustiger zou zijn

    Ik maakte wel veel fouten, ik probeerde een paar keer met links te remmen en remde per ongeluk toen ik wou gas geven, ook vergat ik de koppeling steeds hard in te trappen en het opkomen van de koppeling was helemaal een hel

    En hoe werkt schakelen precies? ik volgden de aanwijzing van de instructeur op maar ik heb geen idee wanneer die in de 1e moet en wanneer in in de 2e etc
    pi_80135962
    quote:
    Op vrijdag 9 april 2010 19:54 schreef Handrea het volgende:
    Net mijn eerste rijles gehad, ik moest gelijk de straat uit rijden, schakelen (wel met aanwijzingen), rotondes/autoweg/snelwegen op, vrachtwagens inhalen.

    Ik krijg tenmiste wel waar voor mijn geld maar ik dacht dat de 1e rijles wel wat rustiger zou zijn

    Ik maakte wel veel fouten, ik probeerde een paar keer met links te remmen en remde per ongeluk toen ik wou gas geven, ook vergat ik de koppeling steeds hard in te trappen en het opkomen van de koppeling was helemaal een hel

    En hoe werkt schakelen precies? ik volgden de aanwijzing van de instructeur op maar ik heb geen idee wanneer die in de 1e moet en wanneer in in de 2e etc
    De 1e versnelling is alleen voor het wegrijden. Dus vanuit stilstand (rood stoplicht, stoppen bij rotonde etc.) De tweede versnelling voor bochten (in met name woonwijken en op rotondes) en als je in een 30 km zone rijdt. (en meestal hoor je het aan de motor, als die een harder geluid begint te maken dan normaal, dan is het tijd om te schakelen.)
    3e versnelling tot zo'n 60km/uur (en daar kan je ook de ruimere bochten mee ingaan, bijv een afslag).
    4e versnelling zo tot de 80km/uur en ik rijd in de 5e versnelling bij 80 km/uur of sneller.

    En fouten maken geeft niks, het is tenslotte pas je eerste les. Als je wat meer lessen hebt gehad gaat het langzaamaan steeds meer vanzelf .

    [ Bericht 4% gewijzigd door Butterfly91 op 09-04-2010 20:20:30 ]
      vrijdag 9 april 2010 @ 20:06:36 #17
    222903 monsterd.
    fine, beautiful, lovely
    pi_80136030
    quote:
    Op vrijdag 9 april 2010 17:27 schreef Lammmetje het volgende:

    [..]

    Ik heb echt een hele toffe examinator gehad. Ik voel me nu best schuldig, omdat ik niet zo geweldig reed en mijn rijbewijs heb en jij reed beter en je hebt 'm niet. Nouja, ik heb dan wel niet zo geweldig gereden, maar ik heb wel goed gekeken. Dat kijken zat eigenlijk wel goed. Misschien dat ik het daardoor heb gehaald
    [..]
    Ik verwijt je ook niets hoor , maar het is eigenlijk vreemd dat examinatoren vaak op hele andere wijze je beoordelen. Ik had voor mijn eerste examen ook een hele chille examinator, die wilde mij ook laten slagen terwijl het niet heel goed ging.. ging het op het eind toch finaal fout.
    baby you're not here
    but I can feel you there
    think I better body up
    ooo, it's that magic touch.
    pi_80136942
    quote:
    Op vrijdag 9 april 2010 20:05 schreef Butterfly91 het volgende:

    [..]

    De 1e versnelling is alleen voor het wegrijden. Dus vanuit stilstand (rood stoplicht, stoppen bij rotonde etc.) De tweede versnelling voor bochten (in met name woonwijken en op rotondes) en als je in een 30 km zone rijdt. (en meestal hoor je het aan de motor, als die een harder geluid begint te maken dan normaal, dan is het tijd om te schakelen.)
    3e versnelling tot zo'n 60km/uur (en daar kan je ook de ruimere bochten mee ingaan, bijv een afslag).
    4e versnelling zo tot de 80km/uur en ik rijd in de 5e versnelling bij 80 km/uur of sneller.

    En fouten maken geeft niks, het is tenslotte pas je eerste les. Als je wat meer lessen hebt gehad gaat het langzaamaan steeds meer vanzelf .
    Bedankt

    Ik heb alweer zin in de volgende rijles maar ik kreeg op een gegeven moment wel last van mijn armen omdat ik zo gespannen zat
    pi_80137962
    quote:
    Op vrijdag 9 april 2010 19:44 schreef Purdey het volgende:
    @Lammetje: Echt geweldig dat je geslaagd bent! En enorm véél geluk gehad volgens mij Ik hoop ook op zo'n examinator

    Bij mij ging rijles best goed vandaag.Nieuwe les-techniek aangeboord,we gaan over alles praten.Waarom doe ik de dingen zoals ik doe,en wat denk ik op zo'n moment.Kruispunten moest ik helemaal gaan benoemen,en dat klonk van te voren makkelijker dan gedacht.Denken en een kruispunt op rijden is 1,maar dan ook nog vertellen wie er voorrang heeft en wat er allemaal gebeurd is een tweede.Ik moet wel zeggen dat het wat gemoedelijker ging tussen mij en mn instructeur nu we alles bespraken met elkaar.En af en toe barstten we ook in lachen uit om de dingen die ik zei

    En wat was het geweldig weer vandaag om te rijden! Raampje open,en rijden maar De leerling die we thuis gingen brengen zat onwijs te flirten met me,was best lief.Toen hij uit de auto ging legde hij een hand op mijn schouder,kneep even en zei 'Misschien zien we elkaar nog eens?' Instructeur keek verbaasd en zei 'Wat was dat nou?' Het zal vast de lente geweest zijn
    Jouw lessen klinken echt leuk! Ik heb nog nooit echt gelachen tijdens een les. En heb je wel tijd om wat te vertellen over het kruispunt? Dan moet ik daar helemaal over na gaan denken hoe ik het moet zeggen en dan gaat het niet zo soepel meer met handelen.

    En geweldig dat die jongen met je ging flirten!

    Eigenlijk ga ik m'n rijlessen best missen, denk ik. Je hebt toch heel wat uren met je instructeur doorgebracht en straks moet ik helemaal alleen rijden zonder dat er iemand kan ingrijpen. Misschien went 't wel
    quote:
    Op vrijdag 9 april 2010 19:54 schreef Handrea het volgende:
    Net mijn eerste rijles gehad, ik moest gelijk de straat uit rijden, schakelen (wel met aanwijzingen), rotondes/autoweg/snelwegen op, vrachtwagens inhalen.

    Ik krijg tenmiste wel waar voor mijn geld maar ik dacht dat de 1e rijles wel wat rustiger zou zijn

    Ik maakte wel veel fouten, ik probeerde een paar keer met links te remmen en remde per ongeluk toen ik wou gas geven, ook vergat ik de koppeling steeds hard in te trappen en het opkomen van de koppeling was helemaal een hel

    En hoe werkt schakelen precies? ik volgden de aanwijzing van de instructeur op maar ik heb geen idee wanneer die in de 1e moet en wanneer in in de 2e etc
    De eerste rijles maakt iedereen fouten, maar in de lessen waar je alles zelf moet doen gaat er nog véél meer fout, dus bereid je maar voor

    Ik heb me slechts 1 keer vergist in gas/rem en dat was toen ik 40 uur had gehad. Ik had de koppeling ingedrukt en wilde remmen, maar ik zat op 't gas en ik me maar afvragen waarom de auto VROEMMM VROEMMM deed
    quote:
    Op vrijdag 9 april 2010 20:06 schreef monsterd. het volgende:

    [..]

    Ik verwijt je ook niets hoor , maar het is eigenlijk vreemd dat examinatoren vaak op hele andere wijze je beoordelen. Ik had voor mijn eerste examen ook een hele chille examinator, die wilde mij ook laten slagen terwijl het niet heel goed ging.. ging het op het eind toch finaal fout.
    Echt vervelend dat het op het einde niet goed meer ging en hij je wel moest laten zakken. Dat was bij mij dus niet gebeurd, maar ik heb tijdens mijn lessen beter gereden dan op m'n examen. Maar ik moet er niet zo over doorzeuren, want als ik het écht slecht deed, was ik wel gezakt. De examinator had waarschijnlijk rekening gehouden met mijn zenuwen.
      vrijdag 9 april 2010 @ 21:02:32 #20
    222903 monsterd.
    fine, beautiful, lovely
    pi_80138580
    Hmm jaa, naja dat was de eerste keer. De tweede keer ging het naar mijn idee heel erg goed. Maarja, misschien kan ik mijzelf niet goed inschatten en schat ik me beter in dan dat ik eigenlijk ben.

    moet de rijschool maar weer eens bellen voor een lesje binnenkort
    baby you're not here
    but I can feel you there
    think I better body up
    ooo, it's that magic touch.
    pi_80141314
    Is een spoedopleiding wat?

    Zoveel duurder is het niet en mijn instructeur zei dat je het wel veel sneller leert
      vrijdag 9 april 2010 @ 22:23:29 #22
    28225 twiFight
    Pain cleanses the body
    pi_80142808
    quote:
    Op vrijdag 9 april 2010 21:55 schreef Handrea het volgende:
    Is een spoedopleiding wat?

    Zoveel duurder is het niet en mijn instructeur zei dat je het wel veel sneller leert
    Uiteraard, maar je lest dan ook veel vaker (in korte tijd). Qua geld moet je zelf beslissen of je het er voor over hebt. Ik prefereer verder gespreid lessen, omdat ik het dan beter leer. Dan heb ik meer tijd om te verwerken en na te denken over waarom dingen nou gaan zoals ze gaan. Bij een spoedcursus zou ik misschien na twee weken mijn rijbewijs wel hebben, maar van sommige dingen nog niet weten hoe het nou eigenlijk moet en waarom. Mijn instructeur zei wel dat vaak per week lessen voordelen heeft omdat je er 'meer in zit' en dus wat sneller gaat met dingen. Ik heb bv na een week niet lessen vaak ff 10 minuten nodig om er weer ff in te komen. Dat heb je met meerdere dagen per week lessen natuurlijk veel minder.

    [ Bericht 15% gewijzigd door twiFight op 09-04-2010 22:35:58 ]
    He created a new world of rave in which he gave rebirth to elements of melody and positivity.
    He named this world: Forbidden Paradise
      vrijdag 9 april 2010 @ 22:34:10 #23
    28225 twiFight
    Pain cleanses the body
    pi_80143247
    quote:
    Op vrijdag 9 april 2010 19:54 schreef Handrea het volgende:
    En hoe werkt schakelen precies? ik volgden de aanwijzing van de instructeur op maar ik heb geen idee wanneer die in de 1e moet en wanneer in in de 2e etc
    Het een en ander hangt af van welke auto je precies in rijdt en waar je op dat moment mee bezig bent. Ik zal je vertellen wat ik weet, maar anderen kunnen hier wat anders over zeggen. Neem het ter informatie aan, maar beschouw het niet als feiten

    1e versnelling is inderdaad alleen bij het wegrijden uit stilstand, soms bergop (was paasweekend nog in duitsland en na een haarspeldbocht moest hij toch ècht ff in de 1) maar dat zul je in Nederland niet tegenkomen en in weinig gevallen als de auto zo langzaam rijdt dat hij de 2 te zwaar vindt, maar je leert te anticiperen op het verkeer om die situaties te voorkomen en ff gas in te houden zodat je daarna in de 2 door kan rijden. Hou het voorlopig dus maar bij: alleen bij stilstand.

    De 2 is voor direct na de 1 bij het wegrijden, in langzame stukken (woonwijken), voor hoge drempels moet je ook vaak terugschakelen anders hobbel je de hele auto door, 90 graden bochten zijn ook het beste te nemen in de 2. Rotondes neem ik altijd in de 2. Verder schakel ik altijd bij de 30 km/u door naar de 3 ivm comfortabeler rijden.

    De 3 voor als je langere tijd 30-50 km/u kunt rijden en voor het optrekken de snelweg op. In de bebouwde kom schakel ik bij de 50 km/u door naar de 4, op de snelweg pas bij de 80-90 km/u.

    De 4 voor langere stukken 50 km/u of op de invoegstrook om de 100-120 te halen, voor het invoegen.

    Daarna schakel ik zodra ik kan door naar de 5 en eigenlijk gelijk ook naar de 6.

    Ik rij dus in een 6-bak en dat zal wel wat invloed hebben. Snelheden kunnen wat verschillen per auto ook. Autos zijn krachtig en kunnen een hele hoop hebben, dus een hoop dingen kun je in verschillende versnellingen doen, het verschil is dan alleen hoe zuinig je rijdt, hoeveel herrie de auto maakt en hoe snel hij reageert (zo kan ik vanuit stilstand in de 3 wegrijden, maar gaat het eerst heeeeel traag ). Je instructeur leert je wel aan wanneer je dan het beste kunt schakelen. Dat went snel zat. Het belangrijkste zijn in ieder geval de 1 en de 2, die moet je goed leren anders gaat je auto protesteren.

    Koppeling heb ik ook 12 lessen voor nodig gehad voordat ik dat een beetje geautomatiseerd normaal kon doen. Veel last ook van gehad met lessen, achteraf had ik ff 1 rijles flink moeten oefenen met dat ding. Misschien een tip.
    He created a new world of rave in which he gave rebirth to elements of melody and positivity.
    He named this world: Forbidden Paradise
    pi_80143352
    quote:
    Op vrijdag 9 april 2010 22:34 schreef twiFight het volgende:

    [..]

    Het een en ander hangt af van welke auto je precies in rijdt en waar je op dat moment mee bezig bent. Ik zal je vertellen wat ik weet, maar anderen kunnen hier wat anders over zeggen. Neem het ter informatie aan, maar beschouw het niet als feiten

    1e versnelling is inderdaad alleen bij het wegrijden uit stilstand, soms bergop (was paasweekend nog in duitsland en na een haarspeldbocht moest hij toch ècht ff in de 1) maar dat zul je in Nederland niet tegenkomen en in weinig gevallen als de auto zo langzaam rijdt dat hij de 2 te zwaar vindt, maar je leert te anticiperen op het verkeer om die situaties te voorkomen en ff gas in te houden zodat je daarna in de 2 door kan rijden. Hou het voorlopig dus maar bij: alleen bij stilstand.

    De 2 is voor direct na de 1 bij het wegrijden, in langzame stukken (woonwijken), voor hoge drempels moet je ook vaak terugschakelen anders hobbel je de hele auto door, 90 graden bochten zijn ook het beste te nemen in de 2. Rotondes neem ik altijd in de 2. Verder schakel ik altijd bij de 30 km/u door naar de 3 ivm comfortabeler rijden.

    De 3 voor als je langere tijd 30-50 km/u kunt rijden en voor het optrekken de snelweg op. In de bebouwde kom schakel ik bij de 50 km/u door naar de 4, op de snelweg pas bij de 80-90 km/u.

    De 4 voor langere stukken 50 km/u of op de invoegstrook om de 100-120 te halen, voor het invoegen.

    Daarna schakel ik zodra ik kan door naar de 5 en eigenlijk gelijk ook naar de 6.

    Ik rij dus in een 6-bak en dat zal wel wat invloed hebben. Snelheden kunnen wat verschillen per auto ook. Autos zijn krachtig en kunnen een hele hoop hebben, dus een hoop dingen kun je in verschillende versnellingen doen, het verschil is dan alleen hoe zuinig je rijdt, hoeveel herrie de auto maakt en hoe snel hij reageert (zo kan ik vanuit stilstand in de 3 wegrijden, maar gaat het eerst heeeeel traag ). Je instructeur leert je wel aan wanneer je dan het beste kunt schakelen. Dat went snel zat. Het belangrijkste zijn in ieder geval de 1 en de 2, die moet je goed leren anders gaat je auto protesteren.

    Koppeling heb ik ook 12 lessen voor nodig gehad voordat ik dat een beetje geautomatiseerd normaal kon doen. Veel last ook van gehad met lessen, achteraf had ik ff 1 rijles flink moeten oefenen met dat ding. Misschien een tip.
    Bedankt, Waarom moet je trouwens ook de koppeling inhouden als je gaat remmen of voor een stoplicht staat?
    pi_80143639
    quote:
    Op vrijdag 9 april 2010 22:36 schreef Handrea het volgende:

    [..]

    Bedankt, Waarom moet je trouwens ook de koppeling inhouden als je gaat remmen of voor een stoplicht staat?
    Ermm.. die beste man heeft het me geprobeerd uit te leggen.. Het enige wat ik weet is dat ik als ik het niet doe en de auto gaat onder de 1000 toeren zitten, dat het dan een afgeslagen motor betekent.
      vrijdag 9 april 2010 @ 22:51:40 #26
    28225 twiFight
    Pain cleanses the body
    pi_80143940
    quote:
    Op vrijdag 9 april 2010 22:43 schreef Hitomi het volgende:

    [..]

    Ermm.. die beste man heeft het me geprobeerd uit te leggen.. Het enige wat ik weet is dat ik als ik het niet doe en de auto gaat onder de 1000 toeren zitten, dat het dan een afgeslagen motor betekent.
    Dat is toch ook alles dat je hoeft te weten?

    Waarom hij afslaat weet ik niet precies, ik denk dat hij dan gewoon te veel kracht moet zetten. Probeer maar eens weg te fietsen op een fiets in een hele hoge versnelling, dat wil ook niet.

    De koppeling hou je in omdat er anders kracht op de wielen komt en dat wil je niet omdat je stil moet staan De naam van de koppeling zegt het eigenlijk al. Het koppelt (via tandwielen van de versnelling) de motor aan de wielen. Ook bij stilstand draait de motor door (anders slaat hij idd af) en komt er dus kracht vrij, maar die kracht mag niet op de wielen komen want dan gaat hij rijden. Dit kun je bij een diesel heel makkelijk zien. Als je daar de koppeling loslaat gaat hij uit zichzelf al langzaam wegrijden, zonder dat je wat hoeft te doen. Bij een benzinemotor moet je ook wat gas bijgeven, anders slaat hij ook af. Bij een stoplicht druk je de koppeling in, zodat de aandrijving van elkaar af is en hij dus niet de wielen aanduwt.

    [edit] toevoeging: koppeling in bij remmen hoeft niet per se, maar in het begin van je lessen rij je meestal langzaam en als je door te remmen té langzaam gaat rijden (cq heel laag in de toeren komt zoals die poster boven me al zei) dan slaat je auto dus af. Grote kans dat je die fout wel gaat maken tijdens het lessen, ik in ieder geval wel.

    [ Bericht 30% gewijzigd door twiFight op 09-04-2010 22:57:10 ]
    He created a new world of rave in which he gave rebirth to elements of melody and positivity.
    He named this world: Forbidden Paradise
    pi_80144365
    Had iig iets te maken met toerental en minimum snelheid en onder een bepaalde grens slaat de motor af.
    En koppeling voor stoplicht is zodat je gelijk kunt wegrijden als hij op groen springt. Dus alvast het aangrijpingspunt zoeken (en als je op een helling staat wel de rem erbij natuurlijk ). Een andere reden weet ik niet eigenlijk.
    pi_80144728
    quote:
    Op donderdag 8 april 2010 21:46 schreef CherryLips het volgende:
    Ik word er ook altijd zo moe van om rekening te moeten houden met andere weggebruikers, terwijl zij dat A) niet met mij doen en B) ik steeds te horen krijg dat ik mezelf moet bewijzen in het verkeer. Hoe moet ik me bewijzen als ik steeds voor anderen moet denken? Op de snelweg ook: ik haal en stel vrachtwagens in, komt er een of andere asociale hoerensloep van een ton en die zit zowat in m'n kofferbak, die wil erlangs. Ik rij dan al 130 ofzo, en wil me niet laten opjutten. Hij wacht maar even, we rijden al te hard en ik ga me niet tussen die rits vrachtwagens proppen omdat hij met z'n auto wil spelen. Krijg ik toch te horen dat ik zsm weer naar links moet zodat die man achter me erlangs kan. 'Ik keur niet goed wat hij doet, maar het is veiliger als jij bij de eerste mogelijkheid naar rechts gaat en dan gelijk weer achter hem aan.'
    Sorry, de geëmancipeerde vrouw in mij zegt dan dat ik me niet door de eerste de beste dure auto van de weg laat drukken . Dat zei ik ook, moest hij wel om lachen, maar toch, ik moest toch zsm naar rechts, maar ik mocht me ook niet op laten jutten. WAT WIL JE NOU. Als iemand loopt te kleven heb ik juist de neiging om langzamer te rijden, zij lopen te kleven .
    Nog even uit het vorige topic. Net op de snelweg reed een vrouw (volgens mij ook nog eens met drank op) de hele tijd links. Ik reed er rechs achter. Een auto wilde haar voorbij, maar ze ging niet naar rechts. Na een paar seconden begon de man achter haar te seinen en ze ging wat remmen. Die vent ging echt over de zeik, ernaast rijden, toeteren en haar van de weg drukken en vervolgens voor haar rijden en hard op de rem en een andere man ging zich er ook nog mee bemoeien.

    Uiteindelijk kwamen ze in de berm en reed ik er voorbij, maar dat kan je dus gebeuren als je mensen gaat irriteren. Nu had dit mens volgens mij echt veel te veel gezopen omdat ze ook alle kanten op slingerde, maar je wilt niet dat een andere man die een heel kort lontje heeft dat tegen je doet, zeker niet als je net je rijbewijs hebt en in je 1e autotje rijdt

    Zelf heb ik een keer een boze vent achter mij aangehad omdat ik stuk rechts bleef rijden en hij gas moest geven om in te voegen. Ging ook al met zijn auto de hele tijd mij proberen van de weg te drukken. Hij had ook nog eens zo'n grote Amerikaanse truuk waar mijn autotje 3 keer inpast, maar er zitten echt debielen op de weg.
    pi_80145029
    quote:
    Op vrijdag 9 april 2010 23:01 schreef Butterfly91 het volgende:
    Had iig iets te maken met toerental en minimum snelheid en onder een bepaalde grens slaat de motor af.
    Bij ongeveer 800 toeren gaat hij afslaan. Als je rond de 30 rijdt trap je meestal koppeling in, kan je als je bijv. 15 rijdt en het verkeerslicht springt op groen gelijk naar de 2 schakelen en doorrijden.

    En bij een helling gebruik je de handrem en als je het aangrijpingspunt voelt geef je wat gas zodat de motorkap omhoog komt en dan handrem los en rijden maar. En uitkijken voor knuppels die de hellingproef niet kunnen en een halve meter naar achteren gaan voordat ze wegrijden (kom je echt vaak tegen bij parkeergarages).
    pi_80146097
    Morgen weer 2 uurtjes lessen
    I had this song playing when Mary Ellen was born. Had her right there on the pool table, and they didn't stop the game...
    pi_80146249
    Ik heb dinsdag weer rijles. Mijn veertiende zo ongeveer.
      zaterdag 10 april 2010 @ 00:22:22 #32
    28225 twiFight
    Pain cleanses the body
    pi_80147750
    quote:
    Op vrijdag 9 april 2010 23:16 schreef willempjewever het volgende:

    [..]

    En uitkijken voor knuppels die de hellingproef niet kunnen en een halve meter naar achteren gaan voordat ze wegrijden (kom je echt vaak tegen bij parkeergarages).
    Of die in diesels gelest hebben en daarna een benzine auto kopen
    He created a new world of rave in which he gave rebirth to elements of melody and positivity.
    He named this world: Forbidden Paradise
    pi_80148384
    Hoe ging jullie eerste rijles eigenlijk?
      zaterdag 10 april 2010 @ 02:19:23 #34
    28225 twiFight
    Pain cleanses the body
    pi_80150499
    Rustig aan :p Ging wel aardig, over een industrieterrein heengekacheld. Het schakelen ging wat rommelig, omdat ik (voor mijn gevoel toen) aan veel dingen tegelijk moest denken. Auto sloeg 1 keer af, in de laatste 20 meter
    He created a new world of rave in which he gave rebirth to elements of melody and positivity.
    He named this world: Forbidden Paradise
    pi_80153660
    ik mag straks om 15.00 weer lessen!!!
    pi_80154390
    quote:
    Op zaterdag 10 april 2010 00:42 schreef Handrea het volgende:
    Hoe ging jullie eerste rijles eigenlijk?
    In het begin, alleen het sturen, ging het wel goed. Op het moment dat ik ook moest schakelen, gas geven etc. werd het wat rommelig. Ook de auto 2 of 3 keer af laten slaan omdat ik iets te snel de koppeling op wilde laten komen
    pi_80156653
    Gister voelde het alsof ik mijn rijbewijs niet verdiend had, maar ik kan gewoon veilig rijden, dus ik heb 'm gewoon wel verdiend! Nu wil ik graag mijn pasje hebben, zodat ik in een auto kan rijden. Ik kon hem vrijdag niet aanvragen, want ik moest weg en nu kan het maandag pas. Waarschijnlijk is ie voor donderdag niet klaar, vrijdag kan ik 'm ook niet ophalen en dan wordt het alweer 19 april voordat ik mijn rijbewijs kan ophalen!

    Pfff 10 dagen lang niet mogen rijden, terwijl ik in mijn hoofd al ritjes had gepland. 't Is een hel
      zaterdag 10 april 2010 @ 13:20:50 #38
    115062 onderjas
    Eigenlijk een trui
    pi_80157317
    quote:
    Op vrijdag 9 april 2010 16:03 schreef Hitomi het volgende:

    [..]

    Succes! Ben je al aan het leren?
    Ja, al best veel.
    pi_80157594
    Zodra ik mijn stufi weer heb moet ik ook maar eens een theorieboek aanschaffen....
      zaterdag 10 april 2010 @ 13:32:32 #40
    251095 Purdey
    Better off alone..
    pi_80157646
    quote:
    Op vrijdag 9 april 2010 20:49 schreef Lammmetje het volgende:
    Jouw lessen klinken echt leuk! Ik heb nog nooit echt gelachen tijdens een les. En heb je wel tijd om wat te vertellen over het kruispunt? Dan moet ik daar helemaal over na gaan denken hoe ik het moet zeggen en dan gaat het niet zo soepel meer met handelen.

    En geweldig dat die jongen met je ging flirten!

    Eigenlijk ga ik m'n rijlessen best missen, denk ik. Je hebt toch heel wat uren met je instructeur doorgebracht en straks moet ik helemaal alleen rijden zonder dat er iemand kan ingrijpen. Misschien went 't wel
    Mijn lessen zíjn ook heel erg leuk,en ik hik af en toe best al aan tegen het moment dat de lesauto niet meer twee keer per week voor de deur staat Maar het benoemen van kruispunten is heel moeilijk,omdat je ook al heel erg aan het opletten bent (Gek genoeg rijdt het normale verkeer gewoon door,terwijl ik in oefening ben ).Het was pas echt erg toen mn instructeur bij elke kruising zei 'Nou,zeg het dan.Kom op! Ja,te laat..volgende kruising,wat zie je?!' Ik raakte totaal in de stress

    Nog een gevaarlijke gewoonte van me,altijd mn instructeur aan gaat zitten kijken als hij iets uitlegt..Terwijl we rijden dus.Gister ook weer 'Waarom kijk je naar me? Kijk voor je,dat is veiliger,er is aan mij niks te zien.'
    Het zal mijn onuitputtelijke beleefdheid wel zijn
    So, here is the truth about the truth. It hurts, and so we lie.
    pi_80158529
    quote:
    Op zaterdag 10 april 2010 13:32 schreef Purdey het volgende:

    [..]

    Mijn lessen zíjn ook heel erg leuk,en ik hik af en toe best al aan tegen het moment dat de lesauto niet meer twee keer per week voor de deur staat Maar het benoemen van kruispunten is heel moeilijk,omdat je ook al heel erg aan het opletten bent (Gek genoeg rijdt het normale verkeer gewoon door,terwijl ik in oefening ben ).Het was pas echt erg toen mn instructeur bij elke kruising zei 'Nou,zeg het dan.Kom op! Ja,te laat..volgende kruising,wat zie je?!' Ik raakte totaal in de stress

    Nog een gevaarlijke gewoonte van me,altijd mn instructeur aan gaat zitten kijken als hij iets uitlegt..Terwijl we rijden dus.Gister ook weer 'Waarom kijk je naar me? Kijk voor je,dat is veiliger,er is aan mij niks te zien.'
    Het zal mijn onuitputtelijke beleefdheid wel zijn
    Ik zie mijn instructeur(s) dus waarschijnlijk nooit meer en dat is best raar, omdat je toch bijna 4 maanden lang in 1 auto hebt gezeten. Jij hebt tenminste nog rijles, geniet ervan

    Die kruispunten zal je wel leren. Ik moet het ook goed leren, maar er is dan niemand meer om in te grijpen

    Dat aankijken deed ik eerst ook en mijn instructeur werd echt pissig op mij, omdat het hartstikke gevaarlijk was en ik op de weg moest letten enzo. Ik heb het toen wel afgeleerd bij punten waar ik goed moest opletten. Als het een saaie rechte weg was, wilde ik nog wel eens mijn hoofd draaien
    pi_80158711
    quote:
    Op zaterdag 10 april 2010 14:07 schreef Lammmetje het volgende:

    [..]

    Ik zie mijn instructeur(s) dus waarschijnlijk nooit meer en dat is best raar, omdat je toch bijna 4 maanden lang in 1 auto hebt gezeten. Jij hebt tenminste nog rijles, geniet ervan

    Die kruispunten zal je wel leren. Ik moet het ook goed leren, maar er is dan niemand meer om in te grijpen

    Dat aankijken deed ik eerst ook en mijn instructeur werd echt pissig op mij, omdat het hartstikke gevaarlijk was en ik op de weg moest letten enzo. Ik heb het toen wel afgeleerd bij punten waar ik goed moest opletten. Als het een saaie rechte weg was, wilde ik nog wel eens mijn hoofd draaien
    ik durfde juist nergens anders naar te kijken dan vooruit. In het begin was het zelfs zo erg dat als ik bv naar een beest in de wei keek ik automatisch ook die kant opstuurde..Lekker handig NOT.
    Maar nu ik meer en meer rijervaring krijg is dat probleem ook weg.
    Vorige week met mijn kids naar slagharen geweest, heb ik voor het eerst meegemaakt hoe het is om met 2 ruziende kids op de achterbank rond te rijden. Al snel heb ik geroepen, als jullie nu niet stil zijn zet ik de auto aan de kant en gaan jullie maar lopen...

    Gelukkig zit de oudste normaal voorin en de jongste alleen achterin. Dat scheelt heel veel herrie en ruzie.
    Single mama met 2 prachtige en lieve dochters van 5 en 11 jaar.
    motto: heb je naaste lief (en lig niet dwars als een ander een andere mening of levenstijl heeft dan jezelf)
      zaterdag 10 april 2010 @ 16:26:11 #43
    28225 twiFight
    Pain cleanses the body
    pi_80162126
    quote:
    Op zaterdag 10 april 2010 13:32 schreef Purdey het volgende:

    Nog een gevaarlijke gewoonte van me,altijd mn instructeur aan gaat zitten kijken als hij iets uitlegt..Terwijl we rijden dus.Gister ook weer 'Waarom kijk je naar me? Kijk voor je,dat is veiliger,er is aan mij niks te zien.'
    Ik heb de nare gewoonte gas te gaan geven zodra ik opzij/om me heen kijk. En aangezien je juist bij het invoegen goed om je heen moet kijken ga ik dan een dot gas geven. Ik heb meerdere malen bijna op mijn voorligger gezeten Erg frustrerend, want daar zak ik gewoon keihard op als ik dat niet afleer.
    He created a new world of rave in which he gave rebirth to elements of melody and positivity.
    He named this world: Forbidden Paradise
    pi_80164472
    Net ook weer les gehad (de 6de nu) en jezus wat ging het slecht Veel te chaotisch.

    Ook nog iets doms meegemaakt bij een rotonde. Ik stond stil bij de rotonde omdat er een auto van links kwam en ik dus moest stoppen. De dikke audi achter mij (vrouw + kindje op bijrijders stoel) begon meteen constant te toeteren. Op een gegeven moment dacht ik ok nu rijd ik aan maar ik was ondertussen niet meer aan het opletten en de auto sloeg af . Dus die vrouw begon nog meer te toeteren. Rijinstructeur werd pissig en hoewel ik al kon aanrijden bleef hij hem op de rem houden. Hij stapte vervolgens uit pakte de "L" van het dak en maakte die vrouw even boos duidelijk dat het een lesauto is. Ze moest hoognodig naar de wc zei ze. De bestuurder in de auto achter de audi stak ook goedkeurend z'n duim omhoog naar de instructeur

    In m'n binnenspiegel zag ik die vrouw toch wel ineens zuur kijken de rest van de tijd dat ik voor haar zat Het leuke is dat ze niet eens zoveel haast meer had want ze bleef echt flink afstand houden op een gegeven moment. Toen zij vervolgens rechtdoor ging bij een rotonde en ik linksaf hoorde ik haar nog een keer toeteren als laatste sneer richting ons
      zaterdag 10 april 2010 @ 20:09:21 #45
    28225 twiFight
    Pain cleanses the body
    pi_80167962
    haha ja, frustries in het verkeer. Die gaan helaas nooit weg, L op je dak of niet.
    He created a new world of rave in which he gave rebirth to elements of melody and positivity.
    He named this world: Forbidden Paradise
    pi_80168231
    Ik hoop echt dat mijn 2e les beter gaat, Ik had echt moeite om de koppeling rustig te laten opkomen. Ik droeg wel schoenen met dikke zolen, zou het deels daar aan kunnen liggen?
    pi_80168792
    quote:
    Op zaterdag 10 april 2010 18:03 schreef TheGloaming het volgende:
    Net ook weer les gehad (de 6de nu) en jezus wat ging het slecht Veel te chaotisch.

    Ook nog iets doms meegemaakt bij een rotonde. Ik stond stil bij de rotonde omdat er een auto van links kwam en ik dus moest stoppen. De dikke audi achter mij (vrouw + kindje op bijrijders stoel) begon meteen constant te toeteren. Op een gegeven moment dacht ik ok nu rijd ik aan maar ik was ondertussen niet meer aan het opletten en de auto sloeg af . Dus die vrouw begon nog meer te toeteren. Rijinstructeur werd pissig en hoewel ik al kon aanrijden bleef hij hem op de rem houden. Hij stapte vervolgens uit pakte de "L" van het dak en maakte die vrouw even boos duidelijk dat het een lesauto is. Ze moest hoognodig naar de wc zei ze. De bestuurder in de auto achter de audi stak ook goedkeurend z'n duim omhoog naar de instructeur

    In m'n binnenspiegel zag ik die vrouw toch wel ineens zuur kijken de rest van de tijd dat ik voor haar zat Het leuke is dat ze niet eens zoveel haast meer had want ze bleef echt flink afstand houden op een gegeven moment. Toen zij vervolgens rechtdoor ging bij een rotonde en ik linksaf hoorde ik haar nog een keer toeteren als laatste sneer richting ons
    Hahaha, ge-wel-dig! Daar had ik eigenlijk wel bij willen zijn
    pi_80170531
    quote:
    Op vrijdag 9 april 2010 19:54 schreef Handrea het volgende:
    Net mijn eerste rijles gehad, ik moest gelijk de straat uit rijden, schakelen (wel met aanwijzingen), rotondes/autoweg/snelwegen op, vrachtwagens inhalen.

    Ik krijg tenminste wel waar voor mijn geld maar ik dacht dat de 1e rijles wel wat rustiger zou zijn

    Ik maakte wel veel fouten, ik probeerde een paar keer met links te remmen en remde per ongeluk toen ik wou gas geven, ook vergat ik de koppeling steeds hard in te trappen en het opkomen van de koppeling was helemaal een hel

    En hoe werkt schakelen precies? ik volgden de aanwijzing van de instructeur op maar ik heb geen idee wanneer die in de 1e moet en wanneer in in de 2e etc
    Ik heb mijn eerste les morgen
    Ik dacht eerst ook dat je op de eerste rijles niet zo heel veel zou gaan doen maar vriendinnen hebben ook allemaal ongeveer gedaan wat jij deed, dus dat is wel normaal
    pi_80171556
    quote:
    Op zaterdag 10 april 2010 21:33 schreef HappyGirl91 het volgende:

    [..]

    Ik heb mijn eerste les morgen
    Ik dacht eerst ook dat je op de eerste rijles niet zo heel veel zou gaan doen maar vriendinnen hebben ook allemaal ongeveer gedaan wat jij deed, dus dat is wel normaal
    Hangt een beetje van de rijschool af. Ik was de eerste paar keer ook niet zo goed. Het schakelen zelf kon ik prima alleen de situaties waren lastig. Waar moet je precies in welke versnelling zitten? Toen mijn instructrice gewoon de standaard gevallen vertelde(bijvoorbeeld op een rotonde altijd in z'n twee, of in z'n een als je moet wachten om de rotonde op te kunnen) en ik een beetje ervaring kreeg dan krijg je dat heel snel onder de knie.

    Veel succes en ook veel plezier morgen
    I had this song playing when Mary Ellen was born. Had her right there on the pool table, and they didn't stop the game...
      zondag 11 april 2010 @ 04:43:08 #50
    28225 twiFight
    Pain cleanses the body
    pi_80177846
    Wanneer je moet schakelen is iets dat je net zo goed moet leren als leren kijken/invoegen/bijzondere verrichtingen/etc. Het is dus niet reëel om te verwachten dat je dat de eerste les al kan. Je instructeur zal dit dus ook niet doen. Begin gewoon lekker met lessen en schakelen. Wanneer precies leer je vanzelf en 10 lessen later weet je niet beter dan dat het een makkie is.
    He created a new world of rave in which he gave rebirth to elements of melody and positivity.
    He named this world: Forbidden Paradise
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')