Ik heb gisteren mijn eerste rijles gehad en dat was wat ik ook dacht, what the fuck, ik bestuur een auto.quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 21:01 schreef Mwanatabu het volgende:
De eerste uh...50 lessen had ik dus echt zo'n stemmetje in mijn achterhoofd dat begon zodra ik de lesauto startte: "Ik ben potverdomme aan het autorijden!! WTF!?"
Ik bij mijn eerste les na ongeveer een half uur: Wow, ik zit nu gewoon 80km/u te rijden in een autoquote:Op zondag 28 augustus 2011 12:26 schreef Rucky het volgende:
[..]
Ik heb gisteren mijn eerste rijles gehad en dat was wat ik ook dacht, what the fuck, ik bestuur een auto.![]()
![]()
De eerste les kwam ook wel onverwacht want die stond bij mij voor volgende week pepland. Ging gisteren de telefoon: ik sta voor de deur bent u zover? Ik: Ja ja, ik kom eraan, oef gelukkig was ik thuis.
De opmerkingen die ik na mijn les kreeg zijn tijdiger de bocht inzetten en rustiger remmmen. Maar als ik een beetje ervaring met de auto heb (vw golf) dan gaat dat wel goedkomen.
Maandag maar even op mijn werk bespreken of ik minder uren per week mag maken zodat ik 2 lessen per week kan volgen.
Ook treurig is dat de instructeur er ook half aan meewerkt en dit soort dom gedrag maar door de vingers ziet. Dat zou bij mijn instructeur toentertijd nooit gebeurenquote:Op zondag 28 augustus 2011 00:59 schreef D0808 het volgende:
[..]
Denk nog maar eens opnieuw. Voorrang mag je niet nemen, het is geen recht. De ander behoort voorrang te verlenen, hetgeen een plicht is.
Samen met dat je erg graag een andere auto's eruit trekt bij het stoplicht (en je overige stoere verhaaltjes) geeft aan dat we weer fijn gezegend zijn met de volgende toekomstige "ik ben een topchauffeur" op de weg. Je draagt heel toevallig toch niet een petje?
Ik denk dat je het wat genuanceerder moet zien. Zo bedoelt Haritgan het vast niet. In Den Haag heb je ook sommige drukke kruispunten met fietspaden en zebrapaden aan alle 4 de kanten. Als je dan wacht totdat 'de kust veilig is', dan kom je nooit weg.quote:Op zondag 28 augustus 2011 00:59 schreef D0808 het volgende:
[..]
Denk nog maar eens opnieuw. Voorrang mag je niet nemen, het is geen recht. De ander behoort voorrang te verlenen, hetgeen een plicht is.
Samen met dat je erg graag een andere auto's eruit trekt bij het stoplicht (en je overige stoere verhaaltjes) geeft aan dat we weer fijn gezegend zijn met de volgende toekomstige "ik ben een topchauffeur" op de weg. Je draagt heel toevallig toch niet een petje?
Ah, dat moest ik in de eerste lessen ook zo doen, maar nu moet ik stap voor stap terugschakelen. Ik had het daar laatst met een paar mensen over en sommige beweerde dat je stap voor stap moet doen en sommige zeggen juist dat het beter is als je het niet doet, dus ik weet het ff niet meerquote:Op zondag 28 augustus 2011 13:05 schreef IJsdraakje het volgende:
Ik schakel na afremmen door naar 2.
Stap voor stap schakelen heeft geen enkele toegevoegde waarde. Waarschijnlijk wil jouw instructeur je goed laten oefenen met schakelen, zodat je dat vlug onder de knie hebt in de vorm van een automatisme.quote:Op zondag 28 augustus 2011 13:56 schreef Swomp het volgende:
[..]
Ah, dat moest ik in de eerste lessen ook zo doen, maar nu moet ik stap voor stap terugschakelen. Ik had het daar laatst met een paar mensen over en sommige beweerde dat je stap voor stap moet doen en sommige zeggen juist dat het beter is als je het niet doet, dus ik weet het ff niet meer
Kom op. Het is geen India in Den Haag of in andere grote stedenquote:Op zondag 28 augustus 2011 13:53 schreef Gedetineerde het volgende:
[..]
Ik denk dat je het wat genuanceerder moet zien. Zo bedoelt Haritgan het vast niet. In Den Haag heb je ook sommige drukke kruispunten met fietspaden en zebrapaden aan alle 4 de kanten. Als je dan wacht totdat 'de kust veilig is', dan kom je nooit weg.
Gewoon als jij ziet dat er ruimte is, en jij voorrang hebt, die voorrang nemen.
Dat is denk ik wat hij bedoelt.
Dat maakt het verhaal inderdaad ook zo idiootquote:Wat betreft dat sporten bij het stoplicht. Ik snap best dat hij het leuk vind dat hij als leerling iemand die zijn rijbewijs heeft eruit rijd.
Wat hij waarschijnlijk vergeet, is dat die auto (waarschijnlijk) helemaal niet de intente had om te sporten. Als je linkshangt met een gangetje van 50 km/ph dan ben je geen snelheidsduivel. Zeker niet als mensen je vervolgens rechts voorbij gaan.
Ik 'trek' soms ook een dikke audi of bmw eruit, maar die gasten proberen het niet eens. Als zij echt zouden willen, reden ze mij eruit.
Nee klopt, zo extreem is het niet. Maar wat ik meer bedoel is dat sommige mensen, de snelheid en afstand niet goed inschatten en veiligheidshalve maar blijven wachten en zo dus naderend verkeer voor laten gaan, terwijl dat niet nodig is. Bloedirritant als je daar achter zit.quote:Op zondag 28 augustus 2011 14:02 schreef Falco het volgende:
[..]
Kom op. Het is geen India in Den Haag of in andere grote steden. Gewoon opletten en je komt heus wel weg. Desnoods moet je bij een kruispunt even een halve minuut wachten ipv dr tussendoor glippen. Vaak krijg je als het echt druk is voorrang van ander wegverkeer, terwijl je dat niet hebt. Voorrang afdwingen hoeft echt niet hier in Nederland.
Nouja idioot wil ik het niet noemen, meer onwetendheidquote:Dat maakt het verhaal inderdaad ook zo idioot. De bestuurder van de Audi denkt vast '/care' en ondertussen zit de aspirant-autobestuurder met een dikke piemol te genieten en denkt: 'Volgende keer, als ik m'n rijbewijs heb, stuif ik hem wèl rechts voorbij' met mogelijke gevaarlijke situaties tot gevolg. Die Audi zat zo te lezen sowieso niet op te letten, dus hoeft die verkeerssituatie echt niet gevaarlijker gemaakt te worden door dit soort dom rijgedrag.
Denk in totaal toch wel zo'n 70u in de auto te hebben gezeten, veel te veel helaas voor de portemonnee maar goed ik zie het maar als een eenmalige investering en nu maar lekker gaan rondrijden binnenkort.quote:Op zaterdag 27 augustus 2011 20:40 schreef Mpj het volgende:
@caffeinjunk hoeveel lessen in totaal? Wel goed, gefeliciteerd..
Ik ben bang dat dat meer gezeik op gaat leveren dan het waard is. Maar je kan het altijd even vragen bij ze natuurlijk.quote:Op zondag 28 augustus 2011 15:07 schreef caffeinjunk het volgende:
[..]
Denk in totaal toch wel zo'n 70u in de auto te hebben gezeten, veel te veel helaas voor de portemonnee maar goed ik zie het maar als een eenmalige investering en nu maar lekker gaan rondrijden binnenkort.
Nu nog 1 probleempje, ik sta nu nog ingeschreven in gem Eindhoven maar ik ga morgen weer in Arnhem wonen, zou het mogelijk zijn om het morgen aan te vragen in Eindhoven en dat ze het rijbewijs dan afleveren bij de gemeente Arnhem zodat ik deze kan ophalen als ik me daar ga inschrijven? Het wordt toch allemaal op 1 plek gemaakt in Nederland toch?
Ik zou rekening houden met zo'n 40 minuten vanaf het moment qua tijd van de TTT totdat je het CBR weer kan uitlopen, daarna moet je natuurlijk nog naar je afspraak toe..quote:Op zondag 28 augustus 2011 16:51 schreef Nagelschaartje het volgende:
Iemand een idee hoe lang een TTT duurt? De test zelf dus? Ik kom er net achter dat ik na mijn TTT een andere afspraak heb staan, hoop dat ik die ook nog ga halen...
ok, naja hier zijn ook mensen die juist wel in stappen terugschakelen. Ik denk dat het gewoon is wat je je aanleert.quote:Op zondag 28 augustus 2011 14:01 schreef Gedetineerde het volgende:
[..]
Stap voor stap schakelen heeft geen enkele toegevoegde waarde. Waarschijnlijk wil jouw instructeur je goed laten oefenen met schakelen, zodat je dat vlug onder de knie hebt in de vorm van een automatisme.
Hoe ik dat doe als ik zijn 4 of 5 kom aanrijden is al van te voren (20 a 30 meter) gas los laten en koppeling intrappen, vervolgens als ik de bocht nader, goed remmen, de bocht nemen en tegelijkertijd schakelen en halverwege de bocht gas geven en hem mooi uitrijden.
Ik heb juist deze volgorde geleerd:quote:Op zondag 28 augustus 2011 14:01 schreef Gedetineerde het volgende:
[..]
Stap voor stap schakelen heeft geen enkele toegevoegde waarde. Waarschijnlijk wil jouw instructeur je goed laten oefenen met schakelen, zodat je dat vlug onder de knie hebt in de vorm van een automatisme.
Hoe ik dat doe als ik zijn 4 of 5 kom aanrijden is al van te voren (20 a 30 meter) gas los laten en koppeling intrappen, vervolgens als ik de bocht nader, goed remmen, de bocht nemen en tegelijkertijd schakelen en halverwege de bocht gas geven en hem mooi uitrijden.
Zo moet ik het ook doen. En inderdaad, koppeling moet altijd omhoog door de bochten.quote:Op zondag 28 augustus 2011 17:25 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Ik heb juist deze volgorde geleerd:
-eerst remmen (dus absoluut niet beginnen met de koppeling)
-dan schakelen, eventueel blijven remmen ondertussen
-vóór de bocht koppeling weer omhoog hebben
-einde van de bocht weer gas bij
Als ik het niet strikt zo doe, zo zegt mijn instructeur, kun je zakken op je bochtentechniek, vooral het stukje dat je de koppeling nog niet omhoog hebt voor je bocht. Hij blijft hier ook continu op hameren.
Allemaal verschillende verhalen dus, geen idee wie er nu gelijk heeft...
Dit, zodat je rustig door de bocht kan zodat je niet op alle andere dingen hoeft te letten.quote:Op zondag 28 augustus 2011 17:37 schreef IJsdraakje het volgende:
Ik krijg van mijn instructeur inderdaad ook te horen dat ik vóór de bocht al mijn handelingen klaar moet hebben.
Precies, de volgende keer weet je precies wat je te wachten staat nu, heb je beter geleerd en lukt het, wedden?quote:Op maandag 29 augustus 2011 17:41 schreef Mpj het volgende:
Vandaag theorie examen gehad en helaas gezakt met drie fouten teveel. Ff balen, maar mijn eigen schuld want ik heb er dus helemaal niets aan gedaan. Ik ga zo weer aanvragen en vanaf nu echt keihard oefenen en leren. Ik zat trouwens wel bij kei veel mensen die voor de tweede en derde keer kwamen, en er zijn ook veel mensen gezakt. Voor mij was ook 'n groep en ook weer veel gezakt.. paar moesten zelfs huilen.. Maar opzich valt het qua moeilijkheid wel mee, je moet gewoon een paar feiten weten en logisch nadenken. En geluk hebben natuurlijk.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |