Nu wel, alleen moet de wiki op nog aangepast worden, maar dat kan ik niet.quote:Op maandag 30 mei 2011 21:25 schreef IJsdraakje het volgende:
Hmm, deze staat alleen niet in de reeks nu.
Nope, nog niet in de reeks.quote:Op maandag 30 mei 2011 21:52 schreef stefkee3 het volgende:
[..]
Nu wel, alleen moet de wiki op nog aangepast worden, maar dat kan ik niet.
Gefeliciteerdquote:
Vrije keus van de werkgever lijkt me.quote:Op dinsdag 31 mei 2011 11:17 schreef TheHunterAmin het volgende:
[..]
Gefeliciteerd![]()
In één keer?
Edit: Trouwens, dit is wel raar: Had ik morgen om 12:00 rijles, hoor ik gister dat het niet door kon gaan, dus ik wou het verschuiven naar donderdag of vrijdag, nou donderdag kon niet omdat het dan hemelvaart is, kan ik begrijpen, maar vrijdag kon ook niet omdat dit ook een vrije dag is![]()
Maak m'n lessen nog even op bij mijn huidige instructeur omdat ik vooruit betaald had en dan ga ik waarschijnlijk naar een andere toe en hopen dat ik een soort van spoedcursus krijg om klaar te stomen voor praktijkexamen.quote:Op maandag 30 mei 2011 21:43 schreef LUFC het volgende:
Kom er net achter dat mijn theorie 17 augustus verloopt. Wordt dus heel krap. Nu kan ik 2 dingen doen: mijn theorie opnieuw proberen te halen zodat ik nog een jaar de tijd heb. Of anders een examen plannen voor 17 augustus, de komende tijd lessen als een gek en hopen dat ik in een keer slaag. Ik rij na 45 lessen nog steeds niet goed. Bijzondere verrichtingen etc. moeten ook nog steeds, maar dat is niet zo moeilijk volgens mijn instructeur.
Elke handgeschakelde auto moet met de koppeling worden gestart, dus jij moet dat ook morgen doen. Het is wel de vraag of je gelijk moet schakelen en de koppeling moet gebruiken. Ik mocht de eerste les alleen sturen, gas geven en remmen.quote:Op dinsdag 31 mei 2011 15:29 schreef Hartigan het volgende:
Morgen om 13:00u heb ik eindelijk mijn eerste rijles
Ik zal mijn vorderingen en mijn wel en wee zoveel mogelijk hier proberen te posten. Het wordt wel steeds spannender, naarmate die dag dichterbij komt. Waar ik me de afgelopen dagen vooral druk heb gemaakt over welke auto ik dan wel niet moet kopen als ik straks mijn rijbewijs heb, nu maak ik me druk over het hele schakelen en koppelen gedoe.
Op Youtube zag ik overigens dat Amerikaanse handgeschakelde auto's alleen gestart kunnen worden, als ze eerst de koppeling intrappen. Is dat eigenlijk ook zo bij Europese auto's? Met starten bedoel ik dus de motor aanzetten.
Ik weet niet hoe je daarbij komt maar als hij niet in de versnelling staat is dat nergens voor nodig hoor.quote:Op dinsdag 31 mei 2011 16:43 schreef WG1122 het volgende:
[..]
Elke handgeschakelde auto moet met de koppeling worden gestart
Gefeliciteerd!quote:Op dinsdag 31 mei 2011 14:44 schreef blingbling11 het volgende:
Vandaag eindelijk geslaagd voor mijn praktijk!!!
Thanks!quote:
Dit verschilt per auto. Veel auto's starten inderdaad alleen als je de koppeling intrapt. Is een soort beveiliging zodat je niet wegschiet als je hem vergeet in zijn vrij te zetten. Mijn Hyundai heeft dat bijvoorbeeld. Maar de Ford van mijn ouders kan je ook zonder koppeling starten (net als mijn lesauto, wat een Opel was)quote:Op dinsdag 31 mei 2011 16:47 schreef Opa_vertelt het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe je daarbij komt maar als hij niet in de versnelling staat is dat nergens voor nodig hoor.
I see. Nou, dan heb ik weer wat geleerd vandaagquote:Op dinsdag 31 mei 2011 17:55 schreef blingbling11 het volgende:
[..]
Dit verschilt per auto. Veel auto's starten inderdaad alleen als je de koppeling intrapt. Is een soort beveiliging zodat je niet wegschiet als je hem vergeet in zijn vrij te zetten. Mijn Hyundai heeft dat bijvoorbeeld. Maar de Ford van mijn ouders kan je ook zonder koppeling starten (net als mijn lesauto, wat een Opel was)
Hrm, dus als die gozer op een normale scooter had gezeten en een shirt had gedragen was je wel geslaagd?quote:Op woensdag 1 juni 2011 15:36 schreef Warrick21 het volgende:
Nou jongens, ik ben zojuist GEZAKT. Op de ALLERLAATSTE KRUISPUNT voor het CBR.
Ik kom aanrijden en moet naar links afslaan. Er komt een auto van voren en moet rechtdoor. Die laat ik door. Ik kijk nogmaals en rij de kruispunt op om af te slaan. Op dat moment komt er een scooter KEIHARD aangereden van dezelfde kant als die auto.
Volgens de examinator moest die scooter voor mij "uitwijken" en daarom ben ik gezakt. Terwijl die gast duidelijk een opgevoerde vrouwenscooter had en reed zonder een shirt.
Sinds dit mijn allerlaatste beetje geld was, moet ik nu bij mijn ouders gaan vragen om m'n herexamen te financieren.
Voor de rest reed ik perfect zei de examinator.
Die scooter was niet eens in de buurt van de kruispunt toen ik het opreed. Ik liet de auto voor, keek nogmaals rond. Niks alleen die scooter heel ver nog van de heuveltje af en met een gestoorde snelheid was hij bij de kruispunt.quote:Op woensdag 1 juni 2011 15:43 schreef Hitomi het volgende:
[..]
Hrm, dus als die gozer op een normale scooter had gezeten en een shirt had gedragen was je wel geslaagd?Vind het een beetje raar dat je dit erbij zegt. Ik denk dat ik hierbij de kant van de examinator kies hoor - je had die scooter moeten zien aankomen toen je het kruispunt op reed. In dit geval kon hij uitwijken, maar wat als die mogelijkheid er niet was geweest??
Het is toch te kut voor woorden als je zakt door een mooiboy op een vespa die met 80 aan komt rijden net voor het CBR?quote:Op woensdag 1 juni 2011 15:43 schreef Hitomi het volgende:
[..]
Hrm, dus als die gozer op een normale scooter had gezeten en een shirt had gedragen was je wel geslaagd?Vind het een beetje raar dat je dit erbij zegt. Ik denk dat ik hierbij de kant van de examinator kies hoor - je had die scooter moeten zien aankomen toen je het kruispunt op reed. In dit geval kon hij uitwijken, maar wat als die mogelijkheid er niet was geweest??
quote:Op woensdag 1 juni 2011 16:50 schreef honkhonk het volgende:
[..]
Het is toch te kut voor woorden als je zakt door een mooiboy op een vespa die met 80 aan komt rijden net voor het CBR?
Daarnaast was je er niet bij dus loop niet zo irritant betweterig te doen
Waddup? Toch te hatelijk dat mensen zo reageren nadat iemand in het zicht van het haven gestrand is, alsjeblieft zeg. Maar vooral lekker cynisch doen met je smileys, lachen man.quote:
Ik moet vaker wel iemand naar huis brengen, maar ophalen eigenlijk bijna nooit.quote:Op woensdag 1 juni 2011 12:28 schreef WG1122 het volgende:
Nou, 8e les zit er weer op! Ging volgens mij wel goed
Niet één keer de motor af laten slaan, koppeling ging af en toe nog wel schroef, maar van die foutjes leer je weer van. Ik denk dat mijn instructeur wel tevreden was. Ik moest alleen iets beter naar de borden kijken om de situatie zo beter in te schatten.
Moeten jullie trouwens ook lessers naar huis brengen en dat je dan later weer door een andere lesser naar huis wordt gereden? Ik sta soms echt doodsangsten uitNja, zullen mensen vast ook bij mij hebben...
Het ergste is nog wel dat de situatie zich in feite had opgelost. De scooter reed gewoon veels te hard en leek trouwens ook niet te stoppen. (Was een gelijkwaardige kruispunt, dus eigenlijk moest hij ook flink afremmen). Maar die debiel bleef maar keihard rijden en ik was al halverwege de afslag in.quote:Op woensdag 1 juni 2011 16:50 schreef honkhonk het volgende:
[..]
Het is toch te kut voor woorden als je zakt door een mooiboy op een vespa die met 80 aan komt rijden net voor het CBR?
Daarnaast was je er niet bij dus loop niet zo irritant betweterig te doen
Spoedcursus is alleen makkelijk als je al enige rijervaring hebt, en je moet je theorie meestal vooraf al hebben.quote:Op woensdag 1 juni 2011 18:31 schreef LeNick het volgende:
Ik ga in november beginnen met rijlessen. Twijfel alleen nog heel erg over de ANWB 10 dagen cursus, die zou ik dan (willen) doen in de kerstvakantie.. Want met school kan het alleen zo.. maar dan heb ik hem denk ik alsnog sneller dan dat ik gewone lessen neem (toch?).
Wat zijn jullie allemaal een beetje kwijt (geweest) aan je rijbewijs totaal? Ik weet niet echt wat voor inschatting ik moet maken. Ik denk op dit moment van, wat is er zo moeilijk, ik doe het wel in 20 - 25 lessen![]()
Jezus, gevoelige snaar geraakt?quote:Op woensdag 1 juni 2011 17:39 schreef honkhonk het volgende:
[..]
Waddup? Toch te hatelijk dat mensen zo reageren nadat iemand in het zicht van het haven gestrand is, alsjeblieft zeg. Maar vooral lekker cynisch doen met je smileys, lachen man.
Ik had begrepen dat je verplicht drie lessen moet doen voor je weer examen mag doen?quote:Op woensdag 1 juni 2011 16:33 schreef Warrick21 het volgende:
Achja, zojuist 210 euro overgemaakt. Mijn moeder heeft 150 betaald, ik 60. En hopen op een nieuwe datum zo spoedig mogelijk. Ik heb echt geen geld voor lessen meer. Dus hier moet het van komen.
quote:Op woensdag 1 juni 2011 16:50 schreef honkhonk het volgende:
[..]
Het is toch te kut voor woorden als je zakt door een mooiboy op een vespa die met 80 aan komt rijden net voor het CBR?
Daarnaast was je er niet bij dus loop niet zo irritant betweterig te doen
Als je zakt zak je voor een reden, en in dit geval was dat een mooiboy op een vespa. Bij een examinator moet -jij- laten zien dat -jij- degene bent die verantwoordelijk genoeg is om zelfstandig de weg op te mogen. Ik snap best dat dit dan een ontzettend lullige situatie is, zeer zeker als je er bijna bent. Maar nogmaals, wat als die scooterrijder -niet- had kunnen uitwijken en Warrick was alsnog gegaan? Dan had de examquote:Op woensdag 1 juni 2011 17:39 schreef honkhonk het volgende:
[..]
Waddup? Toch te hatelijk dat mensen zo reageren nadat iemand in het zicht van het haven gestrand is, alsjeblieft zeg. Maar vooral lekker cynisch doen met je smileys, lachen man.
quote:Op woensdag 1 juni 2011 21:33 schreef das_phantom het volgende:
Leuk verhaal juist hoor, kijk uit naar je volgende lesverslag
quote:Op woensdag 1 juni 2011 21:33 schreef das_phantom het volgende:
Leuk verhaal juist hoor, kijk uit naar je volgende lesverslag
Ik had mijn verantwoordelijk genomen en was al bijna volledig klaar met afslaan. Er was NIET ingegrepen door de examinator.quote:Op woensdag 1 juni 2011 19:16 schreef Hitomi het volgende:
[..]
[..]
Als je zakt zak je voor een reden, en in dit geval was dat een mooiboy op een vespa. Bij een examinator moet -jij- laten zien dat -jij- degene bent die verantwoordelijk genoeg is om zelfstandig de weg op te mogen. Ik snap best dat dit dan een ontzettend lullige situatie is, zeer zeker als je er bijna bent. Maar nogmaals, wat als die scooterrijder -niet- had kunnen uitwijken en Warrick was alsnog gegaan? Dan had de exam
Daar hoef je mij echt niet betweterig voor te noemen hoor, ik laat gewoon weten waarom ik het met de keuze van de betreffende examinator eens ben geweest.
Of moet ik zelfs voor de grootste fout 'in zicht van de haven' nog roepen "aaah, wat zielig dat je gezakt bent, wat een kutvent van een examinator!"?
En Warrick, heeft hij gezegd dat je net zo perfect moet zijn als hem? Waarschijnlijk niet, dat maak je er alleen van. Marinieren zijn ook mensen en ook zij zijn niet perfect en dat zullen ze ook echt niet van jou verwachten! Wel dat jij de scooter (want je had hem dus zien aankomen) beter had ingeschat en dus liever had gezien dat jij de keus had gemaakt om toch nog even te wachten.
Maar goed, dit is Fok natuurlijk. Als iemand iets heeft moet iedereen meehuilen en 'm zielig vinden, in plaats van dat iemand een mening mag en kan geven. Nee, dat moet meteen weer worden afgeschoten
Kan het dat je algemene rijstijl niet helemaal klopte? Dat je onzeker was, of juist wat opgefokt? Zenuwen kunnen je gedrag ook beïnvloeden..quote:Op donderdag 2 juni 2011 07:12 schreef Warrick21 het volgende:
[..]
Ik had mijn verantwoordelijk genomen en was al bijna volledig klaar met afslaan. Er was NIET ingegrepen door de examinator.
Het was dat de scooter die 80 reed moest uitwijken voor de achterkant van mijn auto dat het gene is waarop ik ben gezakt. In mijn mening gunde die man mij het gewoon niet en zocht een klein dingetje om me op te pakken.
Ik was er helemaal klaar voor en vol zelfvetrouwen. De examinator zei zelf en ik quote hier: "Jij en ik weten allebei dat je de rest van de rit geweldig gereden hebt."quote:Op donderdag 2 juni 2011 08:01 schreef Nagelschaartje het volgende:
[..]
Kan het dat je algemene rijstijl niet helemaal klopte? Dat je onzeker was, of juist wat opgefokt? Zenuwen kunnen je gedrag ook beïnvloeden..
Kijk, je kan blijven hangen in dat die man zijn dag niet had of dat de kleur van je haar hem niet aanstond, dat hij daarom dacht "ik laat hem lekker zakken", maar wat levert je dat op? Hooguit een ongedeukt ego. Je kunt ook eerlijk naar je eigen rijstijl, acties en gemoedstoestand kijken om te zien wat je kunt verbeteren zodat je het de volgende keer wel haalt.
Aan jou de keus.
Waarom een ander instructeur?quote:Op donderdag 2 juni 2011 19:34 schreef LUFC het volgende:
Ik heb nog zo'n 6 lessen te gaan die ik even ga opmaken en dan naar een andere instructeur die me hopelijk kan klaarmaken om voor 17 augustus praktijk examen te doen. Wordt heel lastig en krap, maar het is niet anders.
Dat dusquote:Op maandag 30 mei 2011 21:59 schreef IJsdraakje het volgende:
[..]
Nope, nog niet in de reeks.Wij kunnen alleen topics binnen reeksen aanmaken met de "open nieuw deel" knop.
Met de reeksfunctie is het trouwens ook niet meer nodig om alle topics in de OP bij te houden, OP opruimen een idee?
Ik rij altijd met de instelling van: Ik kan het prima, ik hoef me niet te bewijzen. We gaan gewoon even een rondje rijden.quote:Op vrijdag 3 juni 2011 11:55 schreef Mwanatabu het volgende:
Ff uitjanken. Meer dan een jaar bezig inmiddels, ik kan redelijk rijden, meeste lessen zijn het kleine dingetjes waar je niet op zou zakken en verder niks. Maar!!! (met een hele dikke M plus die drie uitroeptekens ja) zodra het voor het echie is (TTT, proefexamens) dan is het gewoon helemaal niks. En dan echt op het niveau van het enige positieve wat ervan gezegd kan worden is dat ik niemand om zeep heb geholpen. Ik denk alleen maar AAH VERKEERSDEELNEMERS! OVERAL!!! OP MIJN WEG!! (Ter vergelijk: normaal zou ik denken: 'Ach, brommertje van rechts, hij eerst, dan die tientonner die rechtdoorgaat en dan afslaan, eventjes goed kijken, let op die hand, daar zijn we al, klaar'
Ben nooit iemand van de examenvrees of blackouts geweest maar dit lijkt echt nergens op. Heb al valeriaan geprobeerd maar daar werd ik nogal zombie-achtig van, doet geen reet behalve dat ik de hele dag wil maffen.
Het ligt niet aan mijn instructeur want zoals gezegd: ik kan het best behalve als het moet dus hij heeft me alles wel aangeleerd maar ik laat het dan niet zien... Iemand tips? Ervaringen?
Lastig zeg, hoe vaak ben je al al gegaan? Heb je al BNOR gehad? M'n zus had hier ook last van en heeft ook wat gebruikt, daarna wel geslaagd. Zal vragen wat ze heeft gebruikt als je het wil weten.quote:Op vrijdag 3 juni 2011 11:55 schreef Mwanatabu het volgende:
Ff uitjanken. Meer dan een jaar bezig inmiddels, ik kan redelijk rijden, meeste lessen zijn het kleine dingetjes waar je niet op zou zakken en verder niks. Maar!!! (met een hele dikke M plus die drie uitroeptekens ja) zodra het voor het echie is (TTT, proefexamens) dan is het gewoon helemaal niks. En dan echt op het niveau van het enige positieve wat ervan gezegd kan worden is dat ik niemand om zeep heb geholpen. Ik denk alleen maar AAH VERKEERSDEELNEMERS! OVERAL!!! OP MIJN WEG!! (Ter vergelijk: normaal zou ik denken: 'Ach, brommertje van rechts, hij eerst, dan die tientonner die rechtdoorgaat en dan afslaan, eventjes goed kijken, let op die hand, daar zijn we al, klaar'
Ben nooit iemand van de examenvrees of blackouts geweest maar dit lijkt echt nergens op. Heb al valeriaan geprobeerd maar daar werd ik nogal zombie-achtig van, doet geen reet behalve dat ik de hele dag wil maffen.
Het ligt niet aan mijn instructeur want zoals gezegd: ik kan het best behalve als het moet dus hij heeft me alles wel aangeleerd maar ik laat het dan niet zien... Iemand tips? Ervaringen?
Ik heb ooit ook zo'n rijinstructeur gehad..quote:Op zaterdag 4 juni 2011 02:50 schreef Mpj het volgende:
Heb nu tien rijlessen gehad. Vandaag op de snelweg geweest (niks raars aan eigenlijk) en ga beginnen met leren voor m'n theorie en woensdag een afspraak maken van hoe/wat/wanneer.
Ik ga denk ik ook op zoek naar een andere rijschool aangezien mijn rijinstructeur tegen mij schreeuwt. Het begon ongeveer bij les 4 toen ik tegen een stoep opbotste, vervolgens in les 5 omdat ik niet remde voor een kat en nu om de kleinste dingen, bijv; ik rijd 47/48 i.p.v 50. En het wordt steeds erger plus het werkt alleen maar averechts. Door hem word ik nog onzekerder, zie ik op tegen de lessen en ben ik zenuwachtig waardoor ik dus faal
![]()
Overigens heb ik ook 't gevoel dat ik het nooit ga halen, het lijkt me nu een onmogelijke klus. Maar goddomme, de meest domme en onnozele mensen hebben een rijbewijs!
Ja dat denk ik ook altijdquote:Op zaterdag 4 juni 2011 02:50 schreef Mpj het volgende:
Heb nu tien rijlessen gehad. Vandaag op de snelweg geweest (niks raars aan eigenlijk) en ga beginnen met leren voor m'n theorie en woensdag een afspraak maken van hoe/wat/wanneer.
Ik ga denk ik ook op zoek naar een andere rijschool aangezien mijn rijinstructeur tegen mij schreeuwt. Het begon ongeveer bij les 4 toen ik tegen een stoep opbotste, vervolgens in les 5 omdat ik niet remde voor een kat en nu om de kleinste dingen, bijv; ik rijd 47/48 i.p.v 50. En het wordt steeds erger plus het werkt alleen maar averechts. Door hem word ik nog onzekerder, zie ik op tegen de lessen en ben ik zenuwachtig waardoor ik dus faal
![]()
Overigens heb ik ook 't gevoel dat ik het nooit ga halen, het lijkt me nu een onmogelijke klus. Maar goddomme, de meest domme en onnozele mensen hebben een rijbewijs!
Ging goed gelukkig, moest alleen minder dicht langs andere auto's rijden en iets meer de binnenspiegel gebruiken.quote:Op zaterdag 4 juni 2011 13:02 schreef ZuidGrens het volgende:
Ik moet over een half uurtje weer, gelukkig maar een uur en een kwartier. Het enige waar wij nu mee bezig zijn is alle drukke/moeilijke kruispunten opzoeken. Over drieënhalve week mag ik op, dus op zich is er nu wel een last van mijn schouders. Eerst mķést ik namelijk goed rijden omdat ik wist dat hij mijn examen dan aan zou vragen. Dit is nu gedaan gelukkig, dus puur voorbereiding op het examen.
Moet zeggen dat ik vandaag totaal geen zin heb met dit weer, ben bang dat het niks wordt.
Verjo.quote:Op zaterdag 4 juni 2011 13:31 schreef Nagelschaartje het volgende:
Ben net naar de bieb gegaan voor theorieboeken. Ze hadden er stapels. Ze hadden boeken van de ANWB en van een ander bedrijf, iets met een V. Wist niet welke nou het beste was, ben maar voor die van de ANWB gegaan. Heb ook gelijk een oefenboek en een oefen-cdrom gehaald, was er toch
.
Hier hetzelfde verhaal. Ik blijk helaas het "talent" van mijn moeder te hebben geërfd die uiteindelijk op haar 36e de 4e keer toch maar eens slaagde en waar ik niet bij in de auto durfde na een paar ritjes... Maar ik moet dat papiertje goddomme gewoon halen want ik zit echt klem in mijn privésituatie zonder dat kreng, het moet gewoon echt.quote:Op zondag 5 juni 2011 12:08 schreef LUFC het volgende:
Zijn inderdaad lastige dingen, soort van schaamte omdat het niet goed gaat heb ik ook. Maar uiteindelijk moet je wel omdat je toch je rijbewijs wilt. En bij mij is de wil om het te halen groter dan de schaamte dat je het niet kan. Bij mij wordt het ook een lastig verhaal en ben al zowat ¤ 2.000 kwijt maar ik moet hem gewoon halen, klaar.
Hahahahaha ja maar ook gewoon hier uit de omgeving. Sommige mensen, echt té dom maar toch binnen 20 lessen een rijbewijs. Beschamend vind ik het, voor mezelf..quote:Op zondag 5 juni 2011 13:15 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Hier hetzelfde verhaal. Ik blijk helaas het "talent" van mijn moeder te hebben geërfd die uiteindelijk op haar 36e de 4e keer toch maar eens slaagde en waar ik niet bij in de auto durfde na een paar ritjes... Maar ik moet dat papiertje goddomme gewoon halen want ik zit echt klem in mijn privésituatie zonder dat kreng, het moet gewoon echt.
En dan zie je op tv inderdaad mensen die te dom zijn om hun reet te lokaliseren die zo de weg op kunnen, al sms-end op de snelweg, bellend, spookrijdend, slingerend, scheldend en al...
Vroeger was het trouwens wel makkelijker om een rijbewijs te halen. Ik denk dat een hoop van dat wegtuig het niet zou redden met wat er tegenwoordig gevraagd wordt.quote:Op zondag 5 juni 2011 13:19 schreef Mpj het volgende:
[..]
Hahahahaha ja maar ook gewoon hier uit de omgeving. Sommige mensen, echt té dom maar toch binnen 20 lessen een rijbewijs. Beschamend vind ik het, voor mezelf..
Schrik niet, ik heb al 45 gehad en mijn theorie verloopt op 17 augustus. Nog niet afgereden, ben ik nog niet klaar voor. Het is niet dat ik niet kan rijden, maar ik rijd veel te wisselvallig. Ene keer rijd ik goed, andere keer weer drama. Maar heb besloten om van instructeur te wisselen als mijn lessen bij mijn huidige op zijn, omdat ik constant te horen krijg dat het tussen me oren zit blabla. Dan een soort van spoedcursus in juli en ondertussen al een praktijkexamen aanvragen denk ik. Wordt heel lastig, maar het moet. Ga wel proberen om alvast die bijzondere verrichtingen te doen bij mijn huidige instructeur zodat ik dat niet meer hoef te doen.quote:Op zondag 5 juni 2011 13:14 schreef Mpj het volgende:
Ja, precies, goed gezegd. Het is een soort van schaamte.Hoeveel lessen heb jij gehad? Heb je al 'n keer afgereden of niet? Ik heb nu 10 gehad, heb dus nog wel wat te gaan..
Ik schrik nergens van, ik sprak laatst met iemand die 60 lessen nodig had, dus het kan altijd erger. Ik vind het echt rot voor je. Balen, andere instructeur zoeken is best een handig idee en inderdaad een spoedcursus zodat je snel slaagt en je theorie niet verloopt. Hopen dat het lukt, maar eigenlijk moet het wel omdat je nu weet hoe je moet rijden en hoe alles werkt.. Ben je ook zenuwachtig als je moet rijden dan? En is je instructeur verder wel aardig?quote:Op zondag 5 juni 2011 16:04 schreef LUFC het volgende:
[..]
Schrik niet, ik heb al 45 gehad en mijn theorie verloopt op 17 augustus. Nog niet afgereden, ben ik nog niet klaar voor. Het is niet dat ik niet kan rijden, maar ik rijd veel te wisselvallig. Ene keer rijd ik goed, andere keer weer drama. Maar heb besloten om van instructeur te wisselen als mijn lessen bij mijn huidige op zijn, omdat ik constant te horen krijg dat het tussen me oren zit blabla. Dan een soort van spoedcursus in juli en ondertussen al een praktijkexamen aanvragen denk ik. Wordt heel lastig, maar het moet. Ga wel proberen om alvast die bijzondere verrichtingen te doen bij mijn huidige instructeur zodat ik dat niet meer hoef te doen.
Dan moet de motor harder aan de bak ja.quote:Op maandag 6 juni 2011 19:20 schreef electronique het volgende:
100 in de 3? dan gaat de auto toch helemaal brommen zegmaar
Kan prima hoor, het grootste minpunt is dat je sneller door je benzine heengaat.quote:Op maandag 6 juni 2011 19:27 schreef Nagelschaartje het volgende:
Hij zat richting de 3500-4000 toeren geloof ik en bestuurder had nergens last van..
Toen ik zei dat ik rond de 50km al richting 4e versnelling ga zakte zijn mond open
Nee hoor, da's prima. Alleen met dat nieuwe rijden is het idee dat als je rond de 2500 toeren schakelt, je minder brandstof verspilt, wat weer beter zou zijn voor het milieu. (Tenminste, zoiets dacht ik dat erachter zat.)quote:Op maandag 6 juni 2011 19:34 schreef Mpj het volgende:
Huh. Ik hoor 't altijd als ik naar een andere versnelling moet aan dat gebrom. Fout of zo?
Bij 20km/u naar z'n 2 (Hoewel ik het meestal bij 15 al doe)quote:Op maandag 6 juni 2011 19:36 schreef IJsdraakje het volgende:
[..]
Nee hoor, da's prima. Alleen met dat nieuwe rijden is het idee dat als je rond de 2500 toeren schakelt, je minder brandstof verspilt, wat weer beter zou zijn voor het milieu. (Tenminste, zoiets dacht ik dat erachter zat.)
Dat zijn in praktijk ongeveer de snelheden, maar de richtlijn is 2000-2500 toeren.quote:Op maandag 6 juni 2011 20:18 schreef Warrick21 het volgende:
[..]
Bij 20km/u naar z'n 2 (Hoewel ik het meestal bij 15 al doe)
Bij 30km/u naar z'n 3
Bij 50km/u naar z'n 4
Bij 80km/u naar z'n 5
Maar dit zijn slechts richtlijnen. Alles gaat voor schakelen. Als je van rijbaan moet wisselen of invoegen. EERST dat doen en dan schakelen. Al rijd je 80km/u in z'n 2, het is belangrijker dat je eerst je handeling uitvoert en dan pas schakel.
Daarom ook als je invoegt, volledig invoegen in z'n 4 en pas als je op de snelweg bent schakelen naar z'n 5.
Hrm, moet ik eens proberen, bij 30 of 50 al eentje hoger gaan volgens jouw schema.quote:Op maandag 6 juni 2011 20:18 schreef Warrick21 het volgende:
[..]
Bij 20km/u naar z'n 2 (Hoewel ik het meestal bij 15 al doe)
Bij 30km/u naar z'n 3
Bij 50km/u naar z'n 4
Bij 80km/u naar z'n 5
Maar dit zijn slechts richtlijnen. Alles gaat voor schakelen. Als je van rijbaan moet wisselen of invoegen. EERST dat doen en dan schakelen. Al rijd je 80km/u in z'n 2, het is belangrijker dat je eerst je handeling uitvoert en dan pas schakel.
Daarom ook als je invoegt, volledig invoegen in z'n 4 en pas als je op de snelweg bent schakelen naar z'n 5.
Dat komt door dat verdomde nieuwe rijden waar ik me aan moet houden.quote:Op woensdag 8 juni 2011 00:41 schreef SBM22 het volgende:
Vind het wel grappig om te lezen dat jullie hier zo op je toerenteller kijken. Zelf serieus nog nooit gedaan, zelfs niet bij het lessen. Lijkt mij dat je, wanneer je de auto aanvoelt, prima weet wanneer je moet schakelen en wanneer niet. Rij zelf nu al 5 maanden ofzo in een autotje waar niet eens een toerenteller op zit ;-) Heb je helemaal niet nodig dat ding.
Heel herkenbaar.quote:Op woensdag 8 juni 2011 02:08 schreef das_phantom het volgende:
Hier ook, in de een laat ik m flink toeren maken totdat ie begint te brullen, maar dan ben ik volgens mijn instructeur te laat. Puur op geluid schakelen komt niet overeen met het schakelen op 2000 toeren
Gefeliciteerd!quote:
Het is nogal wisselend per auto, in de oude deed ik het altijd op gehoor, maar nu heeft m'n instructeur een nieuwe. Die pas bij 3000 toeren op een "doet eens schakelen"-volume zit. Wat dus te laat is als je je aan het nieuwe rijden wilt houden.quote:Op woensdag 8 juni 2011 13:38 schreef WG1122 het volgende:
Trouwens, ik weet niet waarom iedereen het heeft over het op de toerenteller kijken, maar dat heb ik in mijn 9 lessen echt 0x gedaan. Gewoon luisteren naar de motor.
Ja maar dan gaat m'n instructeur zeuren, da's het probleem een beetje.quote:Op woensdag 8 juni 2011 15:14 schreef SBM22 het volgende:
Gewoon lekker doortrekken die bak !Beetje optrekken kan geen kwaad in veel situaties.
Je hebt zeker ook zo'n rijlesauto die na het lessen door meneer of mevrouw instructeur gebruikt wordt voor de boodschapjes en vakantie? Had ik wel iig :p Gloednieuwe Seat Exeo, 2000km op de teller geen reclame op de zijkanten, afneembaar Les-bordje op het dak. En de instructeur was altijd bang met inparkeren, af laten slaan van de motor etc.etc.quote:Op woensdag 8 juni 2011 16:21 schreef IJsdraakje het volgende:
[..]
Ja maar dan gaat m'n instructeur zeuren, da's het probleem een beetje.
Mijn lesauto heeft niet eens een 6quote:Op woensdag 8 juni 2011 13:38 schreef WG1122 het volgende:
[..]
Gefeliciteerd!
Mijn rijles zit er weer op. Het ging best wel goed! Vandaag voor het eerst de snelweg op gegaan. Is eigenlijk helemaal niets aan. Ik mocht lekker doorgassen van mijn instructeur zodat hij kon zien hoe ik inhaalde. Dat ging wel redelijk. Ik moest iets beter kijken, maar op zich niet slecht. Ik vond het trouwens apart dat je zomaar van z'n 4 naar 6 kan. Dat moest ik namelijk doen i.v.m het nieuwe rijden.
Daarnaast 2 kleine kritiekpuntjes : De regels wat beter kennen en iets minder slordig kijken. Zoals de richtingaanwijzer aanzetten terwijl ik nog bezig ben met kijken. Nja, dat is allemaal te verbeteren.
Pluspunt : Hij vindt dat ik de auto goed onder controle heb qua schakelen en koppeling (op paar kleine slippertjes na)
Al met al ging het beter dan ik had verwacht
Trouwens, ik weet niet waarom iedereen het heeft over het op de toerenteller kijken, maar dat heb ik in mijn 9 lessen echt 0x gedaan. Gewoon luisteren naar de motor.
Dat ook, maar da's dus dat gezeik met dat nieuwe rijden: tussen 2000 en 2500 toeren schakelen, want da's zuuniger.quote:Op woensdag 8 juni 2011 18:51 schreef Bananico het volgende:
[..]
Je hebt zeker ook zo'n rijlesauto die na het lessen door meneer of mevrouw instructeur gebruikt wordt voor de boodschapjes en vakantie? Had ik wel iig :p Gloednieuwe Seat Exeo, 2000km op de teller geen reclame op de zijkanten, afneembaar Les-bordje op het dak. En de instructeur was altijd bang met inparkeren, af laten slaan van de motor etc.etc.
Och, ik zou het niet onnodig drama noemen. Die rijlessen zijn al duur zat, dan kan je toch op z'n minst verwachten dat je een beetje prettig les krijgt. En daarbij, ouders zijn er juist voor om over dit soort dingen te zeuren.quote:Op woensdag 8 juni 2011 20:28 schreef Mpj het volgende:
Ja, m'n vader betaalt, maar het is wel iets waarmee ik zit. Vandaar dat ik het misschien ga vertellen, probleem is wel weer dat ik m'n ouders ken, die gaan misschien onnodig drama maken. Ik kijk het eerst wel weer even aan..
Lieve schat, heb je überhaupt wel iets tegen hem gezegd of hoop je gewoon dat hij het vanaf nu niet meer doet? Want met name die laatste zin lijkt me nogal een dealbreaker voor een relaxte afwerking naar je examen toe...quote:Op woensdag 8 juni 2011 20:22 schreef Mpj het volgende:
Vandaag ook weer rijles gehad (11e les). Ging gelukkig wel goed, alleen ik heb voor de eerste keer de auto uit laten vallen omdat ik de koppeling te snel los liet? Plus ben zowat in de bosjes gereden tijdens parkeren (remde te laat).![]()
Ook geen gezeur met de rij instructeur gehad, want ik had me voorgenomen om naar een ander te gaan als ie weer zou schreeuwen (aangezien het niet normaal is natuurlijk), heeft ie niet gedaan, raar genoeg.
Ik weet trouwens niet of ik dat over dat schreeuwen nou aan m'n ouders moet vertellen of niet..
Maar goed, heb ook me theorie boekjes dus moet beginnen met leren en dan een datum prikken voor de theorie binnen een paar weken en dan gaan we specifiek werken naar het praktijk examen (de woorden van m'n rijinstructeur). Ik wil zo snel mogelijk mijn rijbewijs zodat ik van deze man af ben.
Ik heb niks gezegd tegen hem aangezien hij niet heeft geschreeuwd mijn laatste les. En ik hoop inderdaad dat hij het niet meer gaat doen..quote:Op donderdag 9 juni 2011 06:35 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Lieve schat, heb je überhaupt wel iets tegen hem gezegd of hoop je gewoon dat hij het vanaf nu niet meer doet? Want met name die laatste zin lijkt me nogal een dealbreaker voor een relaxte afwerking naar je examen toe...
Snap ik ook wel hoor. Ik hoop met je mee dat hij het niet meer doet en gewoon eventjes ongesteld was op het moment ofzoquote:Op donderdag 9 juni 2011 18:58 schreef Mpj het volgende:
[..]
Ik heb niks gezegd tegen hem aangezien hij niet heeft geschreeuwd mijn laatste les. En ik hoop inderdaad dat hij het niet meer gaat doen..
Nee, klopt maar ik vind het moeilijk om te zeggen enz..
Tof verhaal weerquote:
Niet over je heen laten lopen he! Het feit dat jij toevallig bij hem lest en in zijn auto rijdt geeft hem geen enkel recht om tegen je te gaan schreeuwen. Als jij hem dat niet gelijk duidelijk laat blijken doet hij het natuurlijk de volgende keer weer. Dat is volgens mij over het algemeen wel ene beetje het probleem met die instructeurs. Ze denken dat ze alles mogen en kunnen maken omdat ze toevallig instructeur zijn.quote:Op donderdag 9 juni 2011 18:58 schreef Mpj het volgende:
[..]
Ik heb niks gezegd tegen hem aangezien hij niet heeft geschreeuwd mijn laatste les. En ik hoop inderdaad dat hij het niet meer gaat doen..
Nee, klopt maar ik vind het moeilijk om te zeggen enz..
Zit ook weinig anders op dan hequote:Op zaterdag 11 juni 2011 18:19 schreef LUFC het volgende:
Vanmorgen 2 uur gereden met nieuwe instructeur. Ging redelijk. Hij vond het niet slecht gaan. Heeft me een halfuur volledig zelf laten rijden, waarbij die de hele tijd zijn mond hield om zo te kijken wat fout en goed gaat. Ik vraag namelijk bij alles wat ik doe om een soort van bevestiging, ook al weet ik dat ik in ze 4 moet gaan of juist weer terug naar ze 3. Ging over het algemeen redelijk dus, snelheid op snelweg moet wel iets omhoog, vooral bij het invoegen. Bij een afslag gaf ik veel te vroeg richting aan. En een keer reed ik op de linkerbaan, herstelde ik later keurig door rechts in te voegen. Vertelde me ook dat er 3 bijzondere manouvres zijn, namelijk de stopopdracht, de keeropdracht en de parkeeropdracht. De stopopdracht is een koud kunstje en kan ik in feite al alleen opletten dat je voldoende ruimte houdt om weg te rijden. Parkeren en keren is zo gebeurd zei die. Van de week ga ik hem machtigen om een afspraak te maken voor het examen en vanaf juli soort van snelcursus om alles te verfijnen bij mij en dan ben ik wel klaar voor het examen. Heb er nu een wat beter gevoel over.
Welke stad rij je dan?quote:Op zaterdag 11 juni 2011 23:10 schreef Kijana het volgende:
Ik heb als ik buiten de stad rij veel rust in m'n rijgedrag maar zodra ik weer in de stad moet rijden raak ik in de stress en maak veel fouten. Best vervelend en ik hoop dat ik er snel vanaf kom.
Ik heb nu 3 rijlessen gehad, misschien ben ik ook te streng voor mezelf. M'n instructeur vindt van wel.
Assen, absoluut geen grote stad. Maar ik voel mij dan opgejaagd als er mensen vlak achter me zitten. Dan ga ik harder rijden dan dat je eigenlijk mag. En bij rotondes waar het erg druk is heb ik moeite met inschatten wanneer ik weg kan omdat ik bang ben dat ik niet snel genoeg weg kom. Aangezien ik nog weleens moeite heb met de koppeling bij het weggaan. Ik haat het als de auto afslaat.quote:
Ja vooral als je pas net bent begonnen met lessen moet je extra opletten op de borden. En ook mensen die hun richting niet aangeven, te hard rijden en steeds willen inhalen etc.quote:Op zondag 12 juni 2011 14:47 schreef ZuidGrens het volgende:
Ik vind de stad ook klote, is niet meer dan normaal. Vrienden van mij die al lang een rijbewijs hebben vinden dit ook. Je moet toch beter op de stroken/borden e.d. letten.
Soms denk ik ook ergens 'dit zal vast een 30-zone zijn' en dan mag je gewoon 50. Als je je rijbewijs hebt is dat niet zo van belang, vrijwel iedereen rijdt standaard te hard.
Ik mag dus van mijn instructeur echt niet zacht over een rotonde hoor, dan hinder je gewoon het verkeer. Kan best zijn dat ze je hier met je examen op pakken. Want dan kan je overal behoorlijk zacht gaan rijden onder het mom 'ik heb de auto nu beter onder controle'.quote:Op maandag 13 juni 2011 11:34 schreef Hitomi het volgende:
Daarom is mij geleerd dat als ik de rotonde over ga, ik zo langzaam moet gaan, dat ik voor mijn gevoel nog word ingehaald door een slak.
Zodra je dat weet kun je gaan remmen.
Het klinkt misschien mooier gezegd dan gedaan, maar als je de rust houdt op een rotonde, dan houd je overzicht. Ik heb de situatie al eens gehad, en ik kon gewoon remmen zonder iemand in m'n achterbak of zonder iemand op mijn motorkap.
Ha, wat toevallig. Hij hier ook in Assen en omstreken. Ligt er vooral aan welke tijd je rijdt, 8:00 zijn mensen meer gehaast als bijvoorbeeld 11:00. Maar dat is bijna overal zoquote:Op zondag 12 juni 2011 12:55 schreef Kijana het volgende:
[..]
Assen, absoluut geen grote stad. Maar ik voel mij dan opgejaagd als er mensen vlak achter me zitten.
Officeel moet je je hak op de grond laten staan idd, maar ook ik heb een grote schoenmaat, en laat mijn hak gewoon "zweven", nooit problemen mee gehad verder.quote:Op dinsdag 14 juni 2011 23:30 schreef blaffende_visjes het volgende:
Het ging eigenlijk prima.
Ik moet wat minder voorzichtig zijn met gas geven,
meer ontspannen zijn
en rustig de dingen uitvoeren omdat ik dan sneller zal leren.
Ik heb zo tussen de 31 en 39 lessen nodig zegt hij... Ik had op minder gehoopt.
Maar ik heb nog problemen met die koppeling. Als ik die volledig heb ingetrapt en wil hem op laten komen, dan komt het puntje van mijn voet tegen de bovenkant van "de bovenrand". Dus moet mijn hak over het tapijt schuiven en dat gaat dus lastig... (schoenmaat 46).
Is hier een betere methode voor? Hij zei dat m'n hak inderdaad over het tapijt moet schuiven maar het voelt niet echt soepel aan...
Ja maar jij zegt 'voor het gevoel zo langzaam als een slak'...op de meeste rotondes mag je 30/50 dus lijkt me niet dat je die snelheden dan haalt.quote:Op dinsdag 14 juni 2011 08:55 schreef Hitomi het volgende:
Als je op een rotonde voor je gevoel te zacht rijdt betekent het ook niet dat je dat doet. Je hindert jet verkeer ook niet, maar het geeft je wel de rust die je nodig hebt op een rotonde om te kijken en anticiperen.
Ja, maar dat lukte mij eerder ook niet. Je bent alleen erg traag op de rotonde als je het niet doet, iig dat is mijn ervaringquote:Op woensdag 15 juni 2011 18:53 schreef LUFC het volgende:
Maar gaan jullie op een rotonde ook nog naar z'n 2 als je hem op komt rijden nadat je hem in ze 1 gezet heb omdat je moest wachten tot je er op kon? Ik zet hem meestal pas in ze 2 als ik er weer af rijd dan.
Net voor de eerste keer geparkeerd trouwens, snapte eerst niet helemaal wat er bedoeld werd met dat de hoofdsteunen van de achterbank gelijk moeten staan met de auto naast je, maar later ging het redelijk. Is niet heel lastig, alleen als de ruimte klein is kan het lastig worden denk ik. Stopopdracht is ook een eitje, nu nog straatje keren + hellingproef.
Had zij geen vrijstellingen behaald met haar tussentijdse toets? Als je tijdens je tussentijdse toets de bijzondere verrichtingen voldoende uitvoert kun je daar vrijstelling voor krijgen op je examen. Dan hoef je inderdaad alleen maar een stukje recht-toe-recht-aan te rijden.quote:Op donderdag 16 juni 2011 13:42 schreef Mpj het volgende:
Ik heb vandaag voor het eerst gereden met echt een harde regenbui. Naar mijn gevoel was het veel gladder op de weg. Verder zijn de kritiek puntjes dat ik écht met mijn concentratie erbij moet blijven en dat ik veel te veel nadenk over wat ik nou precies moet doen. Ook maak ik domme fouten omdat ik soms met mijn gedachten ergens anders ben (schakelen bij rotondes bijv, terwijl ik het wel weet, maar het een soort van vergeet).
En ik haat fileparkeren.Ik sprak eergister trouwens een meisje die vorig jaar moest afrijden en alleen maar een stukje moest rijden en vervolgens over de snelweg heen moest. Makkelijk dus, en ik maar denken dat je altijd bijzondere verrichtingen moest doen. Nee dus (gelukkig)!
Andere vraag. Ik, als ik bij 'n stoplicht ben, druk altijd eerst de koppeling in voordat ik rem. Al moet ik maar heel zachtjes remmen. Doen meerdere mensen dat? Want mijn rij instructeur zei ineens geirriteerd, nee zonder koppeling. Terwijl ik dat helemaal niet wist.
Een wat?quote:Op vrijdag 17 juni 2011 18:16 schreef das_phantom het volgende:
Zo gaat snel zeg, je weet hoe je eindschok bij remmen kunt voorkomen?
Als je veel vaart vermindert door remmen en je de remmen vol blijft inhouden dan kom ej tot stilstand met een schok. Doe je dit 100x dan wordt je best misselijkquote:Op vrijdag 17 juni 2011 20:11 schreef Hartigan het volgende:
[..]
Een wat?
Ik probeer gedoseerd en vooral gelijkmatig te remmen, dat geeft wel een redelijk soepel effect (althans in mijn ogen). Maar of ik daarmee een eindschok voorkom?
Op het laatst het pedaal wat omhoog laten komen zodat de neus niet helemaal naar beneden gaat bedoel je?quote:Op vrijdag 17 juni 2011 18:16 schreef das_phantom het volgende:
Zo gaat snel zeg, je weet hoe je eindschok bij remmen kunt voorkomen?
Eeh, omdat je auto gaat bokken als je al langzaam rijdt in z'n 2 en ook nog op de rem trapt?quote:Op zaterdag 18 juni 2011 17:36 schreef Nagelschaartje het volgende:
In z'n 2, koppeling doe ik niks mee, voet bij de rem en remmen als ik teveel vaart heb. Zolang je beweegt lijkt de eerste versnelling me overbodig.
Waarom zou je de koppeling intrappen?
Nooit last van gehad.quote:Op zaterdag 18 juni 2011 19:31 schreef Snorf het volgende:
[..]
Eeh, omdat je auto gaat bokken als je al langzaam rijdt in z'n 2 en ook nog op de rem trapt?
Ja exact.Bochtjes nemen doen ik net als jij in 2 met gas halverwege de bocht erbij. Kan wel iets bijremmen maar bij mij grote kans dat de motor dan afslaat op die lage snelheid.quote:Op zaterdag 18 juni 2011 17:58 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Op het laatst het pedaal wat omhoog laten komen zodat de neus niet helemaal naar beneden gaat bedoel je?
Dit probleem heb ik nog steeds na 50 lessen :shame:quote:Op zaterdag 18 juni 2011 17:27 schreef Snorf het volgende:
Klein vraagje: hoe doen jullie scherpe bochten in woonwijken met veel geparkeerde auto's langs de kant? Volgens mijn instructeur in z'n 2 zonder gas te geven maar heb het idee dat dat af en toe eigenlijk net iets te hard gaat (je moet dan vaak heel snel sturen bij krappe bochtjes). Terugschakelen naar z'n 1 lijkt me niet nodig.
Hoe doen jullie dat? gewoon in z'n 2 en dan koppeling beetje intrappen en voet bij de rem ofzo?
Ik heb nog niet verteld hoe ik mijn bochtjes neemquote:Op zaterdag 18 juni 2011 22:25 schreef das_phantom het volgende:
[..]
Ja exact.Bochtjes nemen doen ik net als jij in 2 met gas halverwege de bocht erbij. Kan wel iets bijremmen maar bij mij grote kans dat de motor dan afslaat op die lage snelheid.
Ik ben ook 21 en heb dinsdag mijn eerste rijles. Als dat goed gaat kan ik de laatste week van Augustus een week-cursus doen. Zojuist met mijn moeder even wat rondjes gereden door de zandweggetjes hier in de buurt.quote:Op zondag 19 juni 2011 14:28 schreef Editeur het volgende:
Ye hier moet ik zijn! Ben nu ongeveer iets over de helft qua lessen, dus rond de 15/16 met m'n 21 jaarLes in Nijmegen, best pittig aangezien de meeste vrienden gewoon in ons rustige dorpje hebben gelest.
Ongeveer gelijkwaardig, maar als je de oefentoetsen een beetje doorneemt en bij de eerste paar vragen met remmen, gas los, niets een beetje logisch nadenkt dan haal je het makkelijk.quote:Op maandag 20 juni 2011 21:32 schreef das_phantom het volgende:
Gefeliciteerd!, ik ga in begin juli. Had je geleerd met cdroms en zo ja vond je de examenvragen makkelijker bij het CBR?
Box. Mee eens. Alleen moet mijn theorie nog even halen.quote:Op maandag 20 juni 2011 19:05 schreef Nagelschaartje het volgende:
10 lessen en dan praktijkexamen? Lijkt me ook een beetje kort, gemiddeld aantal lessen is toch 30?
Ik heb vandaag m'n theorie gehaald. Stond er van verbaasd hoeveel mensen gezakt waren. En ook van wat een feest mensen er van maakten als ze het gehaald hadden.
Maar ja, theorie is voor mij ook echt het probleem niet. De praktijk daarentegen...
Ik had een cdrom, maar die doet het niet op de mac (ondanks dat op de achterkant staat van wel).quote:Op maandag 20 juni 2011 21:32 schreef das_phantom het volgende:
Gefeliciteerd!, ik ga in begin juli. Had je geleerd met cdroms en zo ja vond je de examenvragen makkelijker bij het CBR?
Vind dit echt niet kunnen hoorquote:Op dinsdag 21 juni 2011 23:42 schreef electronique het volgende:
mijn lieftallige instructeur werd gisteren weer helemaal boos. De hele les was redelijk goed gegaan, maar 2 of 3 keer afgeslagen, alleen toen ik iemand anders op moest halen en hij me op een afgesloten weg had gestuurd en we er nergens meer uit konden werd hij boos en zei hij dat ik meer initiatief moest tonen en het zelf moest doen(ondertussen moest ik weer een weg inrijden en weer keren en achteruit rijden.ik wist het ook allemaal niet meer). en dat ik met het aantal lessen dat ik heb gehad wel beter zou moeten kunnen en de auto VEEL te vaak afgeslagen was.
was mijn 13e les overigens
Lekker aardigquote:Op dinsdag 21 juni 2011 23:42 schreef electronique het volgende:
mijn lieftallige instructeur werd gisteren weer helemaal boos. De hele les was redelijk goed gegaan, maar 2 of 3 keer afgeslagen, alleen toen ik iemand anders op moest halen en hij me op een afgesloten weg had gestuurd en we er nergens meer uit konden werd hij boos en zei hij dat ik meer initiatief moest tonen en het zelf moest doen(ondertussen moest ik weer een weg inrijden en weer keren en achteruit rijden.ik wist het ook allemaal niet meer). en dat ik met het aantal lessen dat ik heb gehad wel beter zou moeten kunnen en de auto VEEL te vaak afgeslagen was.
was mijn 13e les overigens
Aaah...sneu voor je. Vind het ook best streng geëxamineerd dan, vooropgesteld dat je niet met rokende banden die kruispunten nam...quote:Op woensdag 22 juni 2011 17:41 schreef 91Vos het volgende:
Vanochtend voor de derde keer gezakt. De vorige keer heb ik het flink verprutst vanwege de zenuwen, had nu wat Valeriaan extract genomen (145mg) en dat hielp ontzettend. Helaas was de examinator erg streng naar mijn mening, toen we terug kwamen bij het CBR was ik er vrijwel zeker van dat ik het gehaald had, helaas.Ik ging iets te snel kruispunten op vond zij, zelf vond ik dat OPZICH wel meevallen, aangezien ik verder ook wel foutloos reed. Zij vond dat ik moest rijden alsof er bij elk hoekje ineens de kind voor de auto kon springen. Achja, volgende keer beter...
Zat meestal in de 1, vond dat ik al aardig rustig reed. Maar dan kwam ze met dingen als. "ALS er dit en dat gebeurde, dan dit en dat"quote:Op woensdag 22 juni 2011 17:53 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Aaah...sneu voor je. Vind het ook best streng geëxamineerd dan, vooropgesteld dat je niet met rokende banden die kruispunten nam...
Bij het afrijden moet jet het papiertje laten zien waar op staat dat je geslaagd bent voor je theorie examen. Aangezien je dat papiertje gelijk krijgt na het halen van je theorie kan het vrijwel daarna lijkt mij.quote:Op woensdag 22 juni 2011 11:33 schreef MissSpooky het volgende:
[..]
Mijn vraag is nu: als je 't gehaald heb, kun je dan in principe gelijk 't praktijkexamen doen? Iemand zei dat er een aantal weken overheen gingen voordat dat verwerkt werd oid.![]()
Paar uur om het hele theorieboek te lezen en daarna nog ong 1,5 uur toetsen oefenen (niet achter elkaar, gok dat het zoveel was).quote:Op woensdag 22 juni 2011 18:25 schreef MarokkaanseKip het volgende:
Hoelang deden jullie over theorie leren?
Cruise control?quote:Op woensdag 22 juni 2011 20:17 schreef Fukjoeman het volgende:
Heb nu een maandje ongeveer mn rijbewijs. Laatste tijd wat langere ritten gemaakt (van 3 uur ongv). Ik kreeg hierbij wat last van een vermoeide spier op mn voet, zeg maar aan de bovenkant tussen de enkel en de voet. Bij mn lessen nooit gehad. Had er ook vooral last van op lange stukken met een constante snelheid, dit heb je bij het lessen niet zo vaak natuurlijk. De vermoeidheid onstaat door het omhoog houden van de voet die het gaspedaal bedient. Klinkt nogal treurig, maar ik had er na 2 uur best wel last van. Zeg maar als je bv 80 moet rijden, en je moet je voet constant zo lafjes op het gaspedaal houden.
Zijn er meer (beginnende) bestuurders die hier last van hebben?
Ik heb nu 5 maanden mijn rijbewijs en heb er ook regelmatig last van bij langere ritten.quote:Op woensdag 22 juni 2011 20:17 schreef Fukjoeman het volgende:
Heb nu een maandje ongeveer mn rijbewijs. Laatste tijd wat langere ritten gemaakt (van 3 uur ongv). Ik kreeg hierbij wat last van een vermoeide spier op mn voet, zeg maar aan de bovenkant tussen de enkel en de voet. Bij mn lessen nooit gehad. Had er ook vooral last van op lange stukken met een constante snelheid, dit heb je bij het lessen niet zo vaak natuurlijk. De vermoeidheid onstaat door het omhoog houden van de voet die het gaspedaal bedient. Klinkt nogal treurig, maar ik had er na 2 uur best wel last van. Zeg maar als je bv 80 moet rijden, en je moet je voet constant zo lafjes op het gaspedaal houden.
Zijn er meer (beginnende) bestuurders die hier last van hebben?
Gefeliciteerd!quote:Op woensdag 22 juni 2011 21:27 schreef t.coenraad het volgende:
Binnen! Was wel ff spannend toen ik alvast mocht gaan en examinator met instructrice ging babbelen. Maar allez, gelukt en ook maar direct aangevraagd: vanaf maandag zou ie binnen kunnen zijn bij de gemeente
Oke dat zal ik eens proberen. Het moest natuurlijk aan de houding liggen, dus ik heb al wat krampachtige dingen geprobeerdquote:Op woensdag 22 juni 2011 23:04 schreef Angelic_Rose het volgende:
[..]
Ik heb nu 5 maanden mijn rijbewijs en heb er ook regelmatig last van bij langere ritten.
Dat komt denk ik omdat ik mijn voet toch niet helemaal in een goede houding op het pedaal heb staan, waardoor die een soort van gaat verkrampen.
Ik probeer er nu goed op te letten dat ik mijn hiel van 'mijn gaspedaalvoet' stevig op de grond (van de auto) laat rusten, dan heb ik er bijna geen last meer van.
Gezakt.quote:Op woensdag 22 juni 2011 23:50 schreef Saninl het volgende:
Ik moet morgenvroeg op voor mijn rijexamen.
Volgens mijn instructeur moet het lukken. Hij heeft er vertrouwen in.
Hope so
Ik zeg doe het niet.quote:Op donderdag 23 juni 2011 14:47 schreef Niles-Crane het volgende:
Wat is jullie mening over de Tussentijdse toets? Is dat nuttig of kan ik dat beter niet nemen? (Kost al gauw 175 euro)
Oh dat valt wel mee, hoor van sommige mensen dat ze er echt weken over hebben gedaan.quote:Op woensdag 22 juni 2011 20:34 schreef Nagelschaartje het volgende:
[..]
Paar uur om het hele theorieboek te lezen en daarna nog ong 1,5 uur toetsen oefenen (niet achter elkaar, gok dat het zoveel was).
Maar ik hou van leren (ja echt) en ik kan heel makkelijk leren (theorie that is). Het schijnt heel veel onderschat te worden, wat bevestigd wordt door hoeveel mensen ik zag zakken.
In het begin had ik zoiets van, nee, ik wil geen TTT, dat kost alleen maar geld.quote:Op donderdag 23 juni 2011 14:47 schreef Niles-Crane het volgende:
Wat is jullie mening over de Tussentijdse toets? Is dat nuttig of kan ik dat beter niet nemen? (Kost al gauw 175 euro)
Ik heb er sinds kort géén last meer van. Ik heb te korte achillespezen en moet met die ene spier die steeds verkrampt(e) mijn voet dus actief omhoog houden en controleren bij het doseren van het gas. Kon eerst alleen rijden met hakken, sinds enkele weken lukt het ook met schoenen met platte zool.quote:Op woensdag 22 juni 2011 23:04 schreef Angelic_Rose het volgende:
[..]
Ik heb nu 5 maanden mijn rijbewijs en heb er ook regelmatig last van bij langere ritten.
Dat komt denk ik omdat ik mijn voet toch niet helemaal in een goede houding op het pedaal heb staan, waardoor die een soort van gaat verkrampen.
Ik probeer er nu goed op te letten dat ik mijn hiel van 'mijn gaspedaalvoet' stevig op de grond (van de auto) laat rusten, dan heb ik er bijna geen last meer van.
Verslagje, want dat vinden jullie toch zo leukquote:Op woensdag 22 juni 2011 21:27 schreef t.coenraad het volgende:
Binnen! Was wel ff spannend toen ik alvast mocht gaan en examinator met instructrice ging babbelen. Maar allez, gelukt en ook maar direct aangevraagd: vanaf maandag zou ie binnen kunnen zijn bij de gemeente
Bedankt voor je verslag! Erg leuk om te lezen, vooral omdat je precies zo lijkt te denken als ik en jij er dus gewoon gekomen bent (met precies het soort fouten wat ik altijd maak ook nogquote:Op donderdag 23 juni 2011 19:51 schreef t.coenraad het volgende:
[..]
Verslagje, want dat vinden jullie toch zo leuk
Voordat ik mijn eerste examen ging doen heb ik eerst nog een paar stukjes door Warnsveld en Zutphen gereden. Het ging redelijk, niet uitmuntend, ook niet echt héél slecht, maar ik kwam maar langzaam weg (had de motor al eens af laten slaan, namelijk bij 'de wok') en ik keek wat willekeurig (soms goed en soms niet). Toen maar richting de Bronsbergen gereden, auto geparkeerd (in 2 keer, want de eerste keer stond ik helemaal links in zo'n enorm vak) en na heel even te hebben gewacht en terwijl mijn rijinstructrice met een andere instructeur aan het babbelen was, had ik mezelf helemaal in de zenuwen
Toen opgeroepen, gegevens gecontroleerd en toen dan maar gegaan. Voordat we vertrokken kreeg ik nog een paar vragen over die mooie lampjes op het dashboard, maar die hadden we tien minuten geleden nog even doorgelopen
(gold ook voor het kentekenplaatlezen trouwens
)
11:00. Vertrek.
> 'Ah, ik neem aan dat we hier links moeten?' (anders kom je niet van het terrein af)
< 'Goed aangenomen'
< 'Zo links, en dan nog een keer links, richting Zutphen'
Ik dus links en weer links. Richting vergeten (fout 1) en oversteken terwijl aan de overkant een auto nog aan het oversteken is en je dus niet zeker bent of dat kan ('fout 2', ik vond zelf dat het best kon, instructrice vond van minder, maar zei uiteraard niets).
< 'Tweede stoplichten links.'
Ah, stoplichten dus links van het midden maar voorsorteren, ik zie het al gebeuren dat ik rechts blijf rijden en er niet tussen mag van het overige verkeer. Dat is mij een keer eerder gebeurd daar en toen mocht ik doorrijden om daarna om te keren. Dus links gaan rijden en ik kon zo mee met de stroom auto's.
< 'Ja, ik zet ze op groen.'
Oké, dus nu mag ik invoegen. Prima, rustig aan doen (eerder had ik al eens wild van rijstrook gewisseld) en even goed kijken. Geen kip te zien! Niks aan het handje dus. Ondertussen praten we over wat ik na m'n (school)examen wil gaan doen en dat ik nog die middag een herkansing Wiskunde had te doen.
Doorrijden, tempo houden. Rotonde.
< ''
Rechtover, prima, autoweg. Even lekker versnellen, rechts blijven rijden en niets inhalen, want er wás niets in te halen.
< 'Zometeen bij de rotonde eerste links, en dan gelijk rechts.'
Nu bedacht ik me dat dit precies eens een route was met een rijles en wat toen fout ging: straatjes van rechts die ik veel te agressief naderde. Oké, gaat goed en héél goed kijken. Bleek té later.
< 'Nu meteen rechts.'
(zou het die straat zijn met dat 'hier niet inrijden'-bord? Het was 'm! Mooi, kan ik direct laten zien dat ik verkeersborden snap.)
Achteraf hoorde ik dat ik hier een straat over het hoofd had gezien, waar nog een auto uitkwam ook!
< 'We gaan in deze straat de stopopdracht doen.'
Er was maar een auto, met andere woorden, daar moest het gebeuren. Gek genoeg wel half voor een bocht. Ik stond er heel mooi achter. En toen tot mijn stomme verbazing bedacht ik dat ik misschien nog wat dichterbij moest?(fout 3) De examinator wilde daarom bij het wegrijden nog even ingrijpen, maar ik was gelukkig snel genoeg met het stuur
![]()
(...)
< 'Dan wil ik hier omkeren.'
Fout 4: te strak langs een bocht voor bochtje achteruit en op de stoep: ingreep. Ik dacht werkelijk dat de eerste hobbel stoepje op, tweede stoepje af was, maar het was dus met een en daarna met twee wielen op de stoepFout 5: een kruispunt om een bochtje achteruit te doen, natuurlijk nooit handig. En een auto uit de straat die ik achteruit inreed kennelijk gemist, namelijk nooit wat van meegekregen, maar achteraf van m'n instructrice
Hier weer rechts (terug naar waar we vandaan kwamen). Ik zag al verkeer aankomen en ik dacht nog 'dat gaat niet passen, maar of ík nou moet wachten of de anderen (zij kwamen namelijk uit een uitrit). Dat loste zichzelf op, want ze waren net op tijd weg.
(...)
< 'Hier links, dan meteen rechts.'
Naar punt, had het al een paar keer gereden en steeds van een zijstraat. Maar nu dus van de hoofdweg. Ik zag dat als ik links ging, een ander ook links ging (maar dan van zijn kant gezien). Wat nu? Om elkaar heen of voor elkaar langs. Ik had werkelijk geen idee (fout 5), nog nooit zoiets meegemaaktGelukkig kwamen we allebei iets te hard aanrijden (fout 6) waardoor de instructeur dáár op wílde ingrijpen (hij deed het dus niet) en ik in de tussentijd kon zien dat de ander aanstalten maakte voorlangs te gaan. Prima, ik doe het kunstje met je mee hoor!
(...)
Heel eind doorgereden, hele tijd 60 - en op een bepaald punt wist ik dát niet meer zeker, maar toch maar 60 gehouden en dat bleek uiteindelijk wel zo te moetenOndertussen moest ik voor een steile spoorovergang stoppen, ik verwachtte dus iets als hellingtrekken, maar het werd een cluster: links, rechts, rechts. Stelde niets voor, hoewel ik bij de eerste links heel lang heb zitten twijfelen of ik wel kon en zelfs hardop heb geroepen 'ja, het kon dus net wel'. Daarna bij het rechts, rechts gingen we een autoweg weer op en je zag de instructeur uit z'n stoel komen omdat ik 'm zo direct doorreed (er kwam niets aan, maar dat kon hij niet zien). Even lekker doorgesjeest.
> 'Nu de borden 'Zutphen' volgen.'
Zelfs blind wist ik dat het de eerste rechts was op de rotonde. En, ik kon zo mee met de stroom. Ideaal.
Bij de afslag ook direct het eerste blokje overschreden (het werd mij eerder al eens verweten te lang te wachten) en zelfs de knipper even uitgezet
> 'Nu borden 'Revelhorst''
< 'Gaan we die ook op?'
> 'Ja.'
Ik wist al wat dat betekende: laatste kruising was er een om weer op examenterrein te komen, maar je doorkruist er een 80-weg. Tot dan toe wachtte ik praktisch gezien altijd veel te lang, nu maar gewoon een moment gepakt. Ging helemaal prima!
11:30 Terug.
Daarna teruggereden, geparkeerd en met de mededeling 'ga maar vast', al vertrokken. Ze hebben kennelijk toen nog overlegd omdat de examinator twijfelde om mij te laten slagen: ik reed wel aardig, maar wilde soms té goed m'n best wilde doen, waardoor ik soms niet meer keek. Vooral aan het begin was dit blijkbaar het geval geweest, aan het eind heb ik nog punten gescoord door zo lekker vlot dat kruispunt met de 80-weg te doen.
> 'Je bent geslaagd.'
< 'echt?
> 'Ja.'
> 'Maar je moet het niet zo goed willen doen. Het is geen wiskunde!'
En nadat hij niet meer verder keek naar mijn zelfreflectie, was ik dus geslaagd. Met een beetje geluk. Een hele sloot geluk in feite.
Wereld van verschil, dat spiegelen, niet waar?quote:Op zaterdag 25 juni 2011 10:50 schreef Hartigan het volgende:
Gisteren rijles 5 en 6 gehad.
Ik zou om 13:00 opgehaald worden, een kwartier eerder begon ik mezelf gereed te maken voor vertrek. Schoenen aan, jas aan, portemonnee pakken en even tellen of ik voldoende geld bij heb voor de lessen van vandaag en nog even gaan zeiken, oh dat laatste gaat niet lukken want de instructeur stond 10 minuten te vroeg voor de deur. Ach, het is toch maar 100 minuten les, moet geen probleem zijn.
Het vertrekken uit de straat ging op zich lekker, althans voor zover dat mogelijk is met de handrem omhoog. We reden een stukje verder naar een minder drukke straat om het straatje keren nog eens te oefenen, maar dit keer zonder enige aanwijzing van de instructeur. Poging 1 gingen de achterbanden de stoep op, poging 2 ging wel helemaal goed.
We reden ondertussen verder naar een andere lege straat, waar ik uitleg zou krijgen over het spiegelen. Ik kreeg een lang verhaal te horen met plaatjes en demonstraties over de dode hoek, het juist afstellen van de spiegels en hoe ik deze moest gebruiken bij het autorijden.
Voordat ik af ga slaan eerst binnenspiegel, buitenspiegel en schouder, dan pas richting aangeven en voordat ik de bocht in ga nog een nacontrole.
Op die wijze nog een stuk of 100 bochten geoefend en de instructeur noemde mijn kijkgedrag goed. Diezelfde woorden moest hij 50 meter later weer inslikken toen ik een verboden in te rijden bord over het hoofd zag. Het lijkt wel alsof ik automatisch alle verkeersborden filter...
Om 14:10 gingen we even naar de rijschool om mijn leskaart op te halen en ondertussen voelde ik mijn blaas wel heel erg vol raken. We reden een krappe inrit in waar ik de auto moest stoppen. "Blijf jij maar hier en verzin een manier om hier uit te komen, terwijl ik je leskaart even ga halen." Ah verrek, ik had even mee naar binnen willen gaan om mijn blaas te ledigen, maar vooruit, het zijn nog maar 30 minuutjes...
Via een ingewikkelde manoeuvre, waarbij ik onbewust achteruit een hellingproef deed, met de complimenten van de instructeur, verlieten we de uitrit.
Na nog wat rondgereden te hebben, was het alweer tijd om de volgende kandidaat op te halen. Vlak voor het einde van de les wordt mijn leskaart ingevuld en bespreken we nog even kort de les. De instructeur was erg tevreden met hoe ik de spiegels gebruik en hij vond me een stuk relaxter rijden dan eerst. Ja, vind je het gek als je me eerder steeds blind een kruispunt over stuurde. Met de juiste kijktechnieken lijkt zo'n kruispunt opeens niets meer voor te stellen... Ook de beheersing van de auto gaat steeds beter, alhoewel ik af en toe de koppeling toch nog wat langer vast moet houden bij het optrekken. En soms hield ik de koppeling ingetrapt in lastige bochten, dat moet ik vooral niet doen.
De volgende kandidaat kroop achter het stuur en we reden weer richting mijn huis. Eenmaal thuis sprintte ik naar het toilet en heb ik gepist zoals ik nog nooit eerder heb gepist.
Daar was ik ooit ook achter gekomen, haha. Dit is de beste tip die er is voor autorijdenquote:Tip van de dag: ga plassen voordat je in de auto stapt.
Overkwam mij ook een tijd lang, vooral voor stoplichten ed. Mijn instructeur heeft me uiteindelijk het advies gegeven om dan maar meer gas te gebruiken en langzamer op laten komen. Sindsdien amper meer uitgevallen, plus later zelf de balans gevonden. Dus: Gewoon meer gas!quote:Op zaterdag 25 juni 2011 12:44 schreef das_phantom het volgende:
Leuk verhaaltje Hartigan, zo te lezen ben jij wel een talentje.
Hier vandaag echt waardeloze lesVorige keer beste les ooit, nu 100 keer de motor af laten slaan.................. Ik snap dr echt niks van en mijn instructeur weet ook niet goed wat hij moet zeggen. Iemand nog tips? Het is een diesel trouwens.
Koppeling in, plankgas geven en dan in een keer de koppeling los laten.quote:Op zaterdag 25 juni 2011 16:48 schreef 91Vos het volgende:
Het gas kan daarvoor nog wel, doe ik altijd omdat je dan sneller op kan trekken. Zolang je het gas nog maar niet heel hard indrukt, een beetje of net wat meer als bij de hellingproef.
Volgens mij krijg je dan een burnoutquote:Op zaterdag 25 juni 2011 22:14 schreef honkhonk het volgende:
[..]
Koppeling in, plankgas geven en dan in een keer de koppeling los laten.
Nooit meer uitvallen
Nou en? is wel stoer met een lesautoquote:Op zaterdag 25 juni 2011 22:29 schreef das_phantom het volgende:
Ik zal volgende keer eraan denken
[..]
Volgens mij krijg je dan een burnout?
Das indd schnell. Kon je soms al rijden voordat je begon? ;Pquote:Op zondag 26 juni 2011 10:50 schreef Dark_Angelus het volgende:
14 lessen, examen, vorige week pasje
opgehaald
Voor Amsterdam, behoorlijk rap gedaan
Beetje tractor en wat landbouw ervaring met busjes ed. Dat scheelt wel wat in basis vaardighedenquote:Op zondag 26 juni 2011 11:43 schreef .Neovo. het volgende:
Das indd schnell. Kon je soms al rijden voordat je begon? ;P
Laten zien dat je kan rijdenquote:Op zondag 26 juni 2011 15:36 schreef das_phantom het volgende:
Haha, dat wel ja![]()
14 lessen zo snel jeetje.En dat in Amsterdam, hoe heb je dat gedaan?
Lessen van 1 of 2 uur?quote:Op zondag 26 juni 2011 10:50 schreef Dark_Angelus het volgende:
14 lessen, examen, vorige week pasje
opgehaald
Voor Amsterdam, behoorlijk rap gedaan
Da's niet erg handig nee.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 11:52 schreef Editeur het volgende:
Over mijn theorie examen: Faaltje van de dag
dit dus
Succes!quote:Op dinsdag 28 juni 2011 17:18 schreef ZuidGrens het volgende:
Ik moet morgenochtend om 11:45 uur op. Om 10:30 uur word ik opgehaald...ben benieuwd!
quote:Op dinsdag 28 juni 2011 22:34 schreef 2xuq773pps het volgende:
Ben vandaag geslaagd rond 2 uur
net op het randje zei de examinator![]()
Over de 40 lessen gehad... voor de 3e keer pas geslaagd
lekker gevoel dit![]()
![]()
![]()
Ik ben vandaag geslaagd, maar mijn instructeur heeft vrijwel nooit gezucht. Je moet gewoon je mond opentrekken als hij dat doet, vergeet niet dat jij uiteindelijk klant (en dus koning) bent. Als mijn instructeur zo achterlijk zou doen had ik al lang gezegd van 'doe jij eens niet zo achterlijk'.quote:Op woensdag 29 juni 2011 17:22 schreef Mpj het volgende:
Ik had vandaag ook weer rijles. Het ging wel goed (als ik kijk naar bepaalde vorige lessen), alleen volgens mijn rijinstructeur moet ik me meer concentreren (maar dat moet ik áltijd, het lukt me gewoon niet). Ik rem te hard, ik vergeet soms het schakelen in bochten en als ik ergens moet wachten, maar dat is een kwestie van doen en automatisme. En verder had ik één hele domme blunder; ik ging stilstaan op zo'n fietspad/autoweg.![]()
![]()
Ik heb nu 13 lessen gehad en ik heb echt het idee dat ik het NOOIT leer/ga leren..En dan denk ik weer aan al die domme tokkies op de weg en dan moet 't wel..
Mijn rijinstructeur heeft niet weer tegen mij geschreeuwd (gelukkig - alsof hij meeleest hier), alleen soms, als ik een domme fout maak gaat hij zuchten of met zijn ogen rollen. Maar ja.
Morgen weer rijles, hopelijk gaat het beter! En morgen ga ik écht beginnen voor mijn theorie.
Gefeliciteerd!quote:Op woensdag 29 juni 2011 17:30 schreef ZuidGrens het volgende:
[..]
Ik ben vandaag geslaagd, maar mijn instructeur heeft vrijwel nooit gezucht. Je moet gewoon je mond opentrekken als hij dat doet, vergeet niet dat jij uiteindelijk klant (en dus koning) bent. Als mijn instructeur zo achterlijk zou doen had ik al lang gezegd van 'doe jij eens niet zo achterlijk'.
En 13e les is sowieso een dip voor veel mensen rond die tijd. De eisen worden dan ineens een stuk hoger. Over een les of 5/6 gaat het vast beter.
130 op de teller of ook 'in het echt'? Anders is het gewoon oefenen voor de nieuwe snelheid tochquote:Op woensdag 29 juni 2011 20:02 schreef Kijana het volgende:
Alleen ik reed al snel iets te hard, 130.
Stuur losser vasthouden.quote:Op woensdag 29 juni 2011 22:22 schreef _Twinkle het volgende:
Als ik wil inhalen op de snelweg, en dus mijn dode hoek check, gaat mn stuur ook mee! Ik krijg dat niet onder controle. Mijn rij instructeur zegt kwestie van oefenen oefenen oefenen, iemand tips?
Is hetzelfde toch? Maar bij Assen/Groningen komt er geen 130 zone.quote:Op woensdag 29 juni 2011 20:45 schreef t.coenraad het volgende:
[..]
130 op de teller of ook 'in het echt'? Anders is het gewoon oefenen voor de nieuwe snelheid toch
Was je zenuwachtig van tevoren? Ik had dat wel maar toen ik eenmaal aan het rijden was vond ik dat eigenlijk best leuk.quote:Op vrijdag 1 juli 2011 18:20 schreef Niles-Crane het volgende:
Gisteren eerste les gehadvoor het eerste gestuurd, gas geven, richtingaanwijzers, spiegelinstellingen, etc. geleerd, best veel gereden
. Dinsdag is de volgende, heb er zin in
Nee hoor totaal niet, verheugde me er juist opquote:Op zaterdag 2 juli 2011 11:42 schreef Zolcon het volgende:
[..]
Was je zenuwachtig van tevoren? Ik had dat wel maar toen ik eenmaal aan het rijden was vond ik dat eigenlijk best leuk.
Welke rijschool?quote:Op zaterdag 2 juli 2011 11:41 schreef Zolcon het volgende:
Gisteren twee uur gereden. Ik rij in Amsterdam, natuurlijk voornamelijk in West rond het CBR. Mijn instructeur vond het leuk om mij te pesten en besloot mij op vrijdagmiddag door het centrum van de stad te sturen om via Zuid naar Diemen te rijden. Met al die fietsers rond het concertgebouw moet je wel goed opletten! Maar hij was heel tevreden over hoe het ging, het ging vooral om het koppelen te oefenen en op te kunnen letten in drukke gebieden. Toen vanaf Diemen via de A10 terug naar West. Na het vast staan in de stad was het een verademing om even flink door te rijden op de ring!
Vanmiddag mijn volgende les waarin we bijzondere verrichtingen gaan doen. Ik heb ook wel een hele fijne instructeur als ik al die verhalen hier hoor.
Nog geen bevestiging dat het rond is, maar dat het lang kon duren had ik me al op ingesteld. (Kan 4 maanden duren, maar waarschijnlijk in mijn geval nog wat langer omdat het CBR dom is.)quote:Op zondag 3 juli 2011 15:05 schreef MountMan het volgende:
Mh, nog een lesje morgen voor het examen. Kreeg laatste les veel last van vraagtekenbochtjes.. die d'r nog even uit krijgen. Spanning begint nu wel een beetje te komen heur :p
@ IJsdraakje: Was het al geregeld met je EV? Duurt anders wel lang..
Hmm, vorige week had ik ook wel dip toen alles slecht ging, thuis gaf ik de instructeur maar de schuld maar nu ging t laatst wel redelijk. Blijf voorlopig bij deze instructeur en geloof in mijn eigen kunnen. Toch knaagt het wel als je rijscholen tegenkomt waarbij meer dan 90% slaagt bij de eerste keer ipv 50%. Als je de keus hebt zou ik wel eens een andere instructeur nemen om te kijken hoe dat is. Ik heb ook verhalen gelezen van mensen die na een switch met sprongen vooruit gingen.quote:Op zondag 3 juli 2011 18:44 schreef hemarookworst het volgende:
Bwah, ging een tijdje goed met lessen, maar de laatste tijd niet meer. En mijn instructeur doet echt geirriteerd als ik een fout maak, en zit nu op veels te veel lessen. Is het voor mij beter om een andere instructeur te zoeken? Ik zit toch bij een grote rijschool.
Bij 90% is het vaak zo dat je instructeur je gigantisch lang laat lessen voordat je mag afrijden, omdat hij z'n percentage moet behouden.quote:Op maandag 4 juli 2011 18:08 schreef das_phantom het volgende:
[..]
Hmm, vorige week had ik ook wel dip toen alles slecht ging, thuis gaf ik de instructeur maar de schuld maar nu ging t laatst wel redelijk. Blijf voorlopig bij deze instructeur en geloof in mijn eigen kunnen. Toch knaagt het wel als je rijscholen tegenkomt waarbij meer dan 90% slaagt bij de eerste keer ipv 50%. Als je de keus hebt zou ik wel eens een andere instructeur nemen om te kijken hoe dat is. Ik heb ook verhalen gelezen van mensen die na een switch met sprongen vooruit gingen.
@ hierboven: klopt helemaal met dat het intensief isnu nog cross ik soms wel eens over kruispunten waarbij ik puur afga op de instructeur omdat ik t echt niet meer zie waar ik heen moet met al die lijnen op het wegdek.
Nog steeds hier hoor! Zelfs na het afrijdenquote:Op maandag 4 juli 2011 17:58 schreef Apotheose het volgende:
ik meld me ook!2e les gehad vandaag. Intensief! Nu koppijn.
Je blijft altijd compleet uitgeputquote:Op maandag 4 juli 2011 17:58 schreef Apotheose het volgende:
ik meld me ook!2e les gehad vandaag. Intensief! Nu koppijn.
Mwoh, mijn instructeur (eenmansbedrijfje) heeft ook een hoog percentage maar hij laat mensen gewoon redelijk op tijd afrijden hoor.quote:Op maandag 4 juli 2011 18:17 schreef Nagelschaartje het volgende:
[..]
Bij 90% is het vaak zo dat je instructeur je gigantisch lang laat lessen voordat je mag afrijden, omdat hij z'n percentage moet behouden.
quote:Op maandag 4 juli 2011 19:17 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Mwoh, mijn instructeur (eenmansbedrijfje) heeft ook een hoog percentage maar hij laat mensen gewoon redelijk op tijd afrijden hoor.
Moet straks weer voor het eerst sinds 2 weken, ik ben het echt zat eigenlijk. Ik moet dat stomme kutpapiertje gewoon hebben, er hangt nu ook al een baan vanaf en ik blijf maar stomme fouten maken. Als iemand me nog een vriendelijke schop onder mijn hol wil geven, feel free
Morge weer lessen, kijken hoe het gaat. Ik maak keer op keer de zelfde fouten... En voel me ook niet helemaal meer op mn gemak tijdens lessen, misschien andere instructeur proberen idd.quote:Op maandag 4 juli 2011 18:08 schreef das_phantom het volgende:
[..]
Hmm, vorige week had ik ook wel dip toen alles slecht ging, thuis gaf ik de instructeur maar de schuld maar nu ging t laatst wel redelijk. Blijf voorlopig bij deze instructeur en geloof in mijn eigen kunnen. Toch knaagt het wel als je rijscholen tegenkomt waarbij meer dan 90% slaagt bij de eerste keer ipv 50%. Als je de keus hebt zou ik wel eens een andere instructeur nemen om te kijken hoe dat is. Ik heb ook verhalen gelezen van mensen die na een switch met sprongen vooruit gingen.
@ hierboven: klopt helemaal met dat het intensief isnu nog cross ik soms wel eens over kruispunten waarbij ik puur afga op de instructeur omdat ik t echt niet meer zie waar ik heen moet met al die lijnen op het wegdek.
Ah, jij rijdt ook in Alkmaar?quote:Op dinsdag 5 juli 2011 16:17 schreef afro het volgende:
Succes alvast!
Als je rijd in omgeving Alkmaar moet je de "gevreesde" kooimeer rotonde doen met je examen, we rijden er elke les overheen om koffie te halen en alvast te oefenen.
Hahaha is prima! (Maar dan iets zonder alcohol he, anders zijn we het papiertje zo weer kwijtquote:Op maandag 4 juli 2011 19:50 schreef Mpj het volgende:
[..]
![]()
![]()
Ik leef met je mee, echt.
Zodra we het papiertje hebben gaan we samen ergens drinken.
Die om op de snelweg te komen? Die lukt me redelijk, alleen zie ik altijd kans om richting Meppel te verklotenquote:Op dinsdag 5 juli 2011 18:34 schreef Hitomi het volgende:
Ik heb in Zwolle een rotonde waar ik me 'zorgen' om moet maken.Maar hij is op zich best logisch.
Nee dus, de instructeur heeft om 12.40 de les afgezegd 'wegens prive omstandigheden'. En ik moest eigenlijk om 13.30 lessen.quote:Op maandag 4 juli 2011 20:50 schreef hemarookworst het volgende:
[..]
Morge weer lessen, kijken hoe het gaat. Ik maak keer op keer de zelfde fouten... En voel me ook niet helemaal meer op mn gemak tijdens lessen, misschien andere instructeur proberen idd.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |