abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_98060035
quote:
0s.gif Op zondag 12 juni 2011 12:08 schreef ZuidGrens het volgende:

[..]

Welke stad rij je dan?
Assen, absoluut geen grote stad. Maar ik voel mij dan opgejaagd als er mensen vlak achter me zitten. Dan ga ik harder rijden dan dat je eigenlijk mag. En bij rotondes waar het erg druk is heb ik moeite met inschatten wanneer ik weg kan omdat ik bang ben dat ik niet snel genoeg weg kom. Aangezien ik nog weleens moeite heb met de koppeling bij het weggaan. Ik haat het als de auto afslaat.
Als het allemaal wat beter gaat probeer ik Groningen, das toch net even iets drukker. :P

Gelukkig heb ik een instructeur die heel aardig is. :)
  zondag 12 juni 2011 @ 14:47:50 #127
333026 ZuidGrens
VI Hooligans
pi_98064261
Ik vind de stad ook klote, is niet meer dan normaal. Vrienden van mij die al lang een rijbewijs hebben vinden dit ook. Je moet toch beter op de stroken/borden e.d. letten.

Soms denk ik ook ergens 'dit zal vast een 30-zone zijn' en dan mag je gewoon 50. Als je je rijbewijs hebt is dat niet zo van belang, vrijwel iedereen rijdt standaard te hard.
pi_98065986
quote:
0s.gif Op zondag 12 juni 2011 14:47 schreef ZuidGrens het volgende:
Ik vind de stad ook klote, is niet meer dan normaal. Vrienden van mij die al lang een rijbewijs hebben vinden dit ook. Je moet toch beter op de stroken/borden e.d. letten.

Soms denk ik ook ergens 'dit zal vast een 30-zone zijn' en dan mag je gewoon 50. Als je je rijbewijs hebt is dat niet zo van belang, vrijwel iedereen rijdt standaard te hard.
Ja vooral als je pas net bent begonnen met lessen moet je extra opletten op de borden. En ook mensen die hun richting niet aangeven, te hard rijden en steeds willen inhalen etc.

Maar als een ander te hard rijdt is het geen excuus om zelf ook hard te gaan rijden (dat moet ik ook nog steeds tegen mezelf zeggen). ;)
pi_98081553
Te hard rijden is bij mij nooit het probleem, probeer als je 50 mag altijd de 45/50 aan te houden met een max tot 55. Als ze harder willen achter je halen ze je maar in;) Wat ik wel heb, is dat ik te snel weg wil rijden, en daarom slaat de motor vaak af bij mij. Ik kan het wel, maar wil het snel doen voor degene achter me. Daar moet ik nog aan werken.

Maar kan iemand me uitleggen hoe het nu precies werkt op een rotonde? Ik rijd nu eindelijk wat rustiger de rotonde op en zet hem dan rustig in z'n 2, maar hoe gaat het als je eraf wil gaan? Als je dan rechtsaf wil slaan, moet je dan ook binnenspiegel, buitenspiegel, rechts van je kijken en dan knipperlicht of kan je in een keer je knipperlicht aan doen? En moet je dan over je schouders kijken, of is dat alleen als er nog een zebrapad is of een fietspad?
  zondag 12 juni 2011 @ 21:39:10 #130
273383 Nagelschaartje
Lijken wassen!
pi_98083402
Mijn instructeur heeft me aangeraden om bij elke bocht die ik maak het kijkriedeltje te doen. Dan wordt het automatisme en hoef je ook geen tijd te verspillen met twijfelen of het nodig is. Beter te vaak dan te weinig. Geef wel onmiddellijk toe dat ik het niet echt doe omdat ik de fietspaden rondom belangrijker vind.
Op een rotonde lijkt het me op zich wel zinnig ivm brommers en scooters die zo bijdehand zijn om je in te halen. Maar of het echt nodig is...
Schnitzel, friet, erwten en worteltjes, GENIET!
Ik heb keiveel verstand van alles.
  zondag 12 juni 2011 @ 22:22:40 #131
273383 Nagelschaartje
Lijken wassen!
pi_98086774
theorieboek even erbij gepakt. Ze zeggen niks over de spiegels als je van de rotonde afrijdt, alleen dat je naast je in de dode hoek moet kijken en op moet letten op verkeer dat de rotonde blijft volgen. Als je op de rotonde van rijbaan wisselt moet je wel alle spiegels pakken.
Schnitzel, friet, erwten en worteltjes, GENIET!
Ik heb keiveel verstand van alles.
pi_98092410
Inhalen gebeurt van links lijkt me, maar dat kan inderdaad. Uiteraard let ik op fietsers. Zal het nog een keer aan m'n instructeur vragen voor de zekerheid over dat kijken in binnenspiegel etc voordat de richtingaanwijzer aangezet wordt. Overigens bedenk ik me net nog een obstakel wat ik eigenlijk nog nooit meegemaakt heb, als er een fietspad + zebrapad om de rotonde heen is en er iemand aan komt en je dus moet remmen. Stel dat je dus rechtsaf wil slaan, van de rotonde af, en er van links op het zebrapad aankomt. Dit zie je dan best laat dus rem je maar in de hoop dat degene achter je dat ook op tijd doet. Hoe kan je dit zo goed mogelijk aanpakken? Misschien rare vraag, maar bedenk het me ineens en heb het eerlijk gezegd nog nooit meegemaakt in de praktijk.
pi_98104721
Daarom is mij geleerd dat als ik de rotonde over ga, ik zo langzaam moet gaan, dat ik voor mijn gevoel nog word ingehaald door een slak. Op die manier heb je de controle over je auto en heb je alle tijd van de wereld om alle straten in te kijken waar je langs komt, om zo te zien waar de fietsers vandaan komen, én uiteraard om beide kanten op te kijken voor het zebrapad (ook als je pas bij de afslag voor jouw afslag bent).

Zie je dan dat er iemand aankomt, dan kijk je in je achteruitkijkspiegel om te zien of er een auto achter je zit, en zo ja hoe dicht, en misschien nog of de bestuurder oplet.

Zodra je dat weet kun je gaan remmen.

Het klinkt misschien mooier gezegd dan gedaan, maar als je de rust houdt op een rotonde, dan houd je overzicht. Ik heb de situatie al eens gehad, en ik kon gewoon remmen zonder iemand in m'n achterbak of zonder iemand op mijn motorkap. :)
  maandag 13 juni 2011 @ 22:29:35 #134
333026 ZuidGrens
VI Hooligans
pi_98136572
.
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2011 11:34 schreef Hitomi het volgende:
Daarom is mij geleerd dat als ik de rotonde over ga, ik zo langzaam moet gaan, dat ik voor mijn gevoel nog word ingehaald door een slak.
Zodra je dat weet kun je gaan remmen.

Het klinkt misschien mooier gezegd dan gedaan, maar als je de rust houdt op een rotonde, dan houd je overzicht. Ik heb de situatie al eens gehad, en ik kon gewoon remmen zonder iemand in m'n achterbak of zonder iemand op mijn motorkap. :)
Ik mag dus van mijn instructeur echt niet zacht over een rotonde hoor, dan hinder je gewoon het verkeer. Kan best zijn dat ze je hier met je examen op pakken. Want dan kan je overal behoorlijk zacht gaan rijden onder het mom 'ik heb de auto nu beter onder controle'.

Als ik de rotonde afrijd geef ik altijd op tijd richting aan en kijk een keer in de binnen- en de linkerbuitenspiegel (omdat je moet checken of je niet ingehaald wordt)
pi_98142118
quote:
0s.gif Op zondag 12 juni 2011 12:55 schreef Kijana het volgende:

[..]

Assen, absoluut geen grote stad. Maar ik voel mij dan opgejaagd als er mensen vlak achter me zitten.
Ha, wat toevallig. Hij hier ook in Assen en omstreken. Ligt er vooral aan welke tijd je rijdt, 8:00 zijn mensen meer gehaast als bijvoorbeeld 11:00. Maar dat is bijna overal zo :)
pi_98146978
Als je op een rotonde voor je gevoel te zacht rijdt betekent het ook niet dat je dat doet. Je hindert jet verkeer ook niet, maar het geeft je wel de rust die je nodig hebt op een rotonde om te kijken en anticiperen.
pi_98163038
Zo, net weer even achter het stuur gezeten. Nog 7 lessen tot mijn examen, en wat was ik aan het prusten zeg. Mijn linkerbeen was ook als een bezetene aan het trillen, zal daar wel door gekomen zijn.

Ach ja, ik heb nog 7 lessen om de laatste ruwe kantjes (plaats op de weg bij fietsers, volgafstand en gelijkwaardige kruispunten op tijd inkijken) eraf te werken. :) Moet te doen zijn :Y
pi_98164332
dat linkerbeen heb ik ook wel eens, als ik dr niet op let en mn hiel wat vaker neerzet bij bediening koppeling gaat het wel beter.
  dinsdag 14 juni 2011 @ 18:30:05 #139
340707 blaffende_visjes
na 3 dagen geen voer
pi_98165717
zo, over een half uur mijn eerste rijles.
Ik ben zooo gestrest. :')
pi_98173485
Hoef je niet te zijn!

Denk dat je inmiddels weer terug bent: hoe is het gegaan? :)
pi_98179867
Zo, vandaag weer eens een stukje over de A2 mogen racen, van kelpen oler, naar maarheze en weer terug.

Ongeveer 50 km extra op de teller, op een paar kijk foutjes na, ging het allemaal vrij goed.

Zit inmiddels trouwens op les 18.

Zaterdagmorgen weer.
Deze post staat vol fouten, so the fuck?
  dinsdag 14 juni 2011 @ 23:30:07 #142
340707 blaffende_visjes
na 3 dagen geen voer
pi_98183542
Het ging eigenlijk prima.

Ik moet wat minder voorzichtig zijn met gas geven,
meer ontspannen zijn
en rustig de dingen uitvoeren omdat ik dan sneller zal leren.
Ik heb zo tussen de 31 en 39 lessen nodig zegt hij... Ik had op minder gehoopt.

Maar ik heb nog problemen met die koppeling. Als ik die volledig heb ingetrapt en wil hem op laten komen, dan komt het puntje van mijn voet tegen de bovenkant van "de bovenrand". Dus moet mijn hak over het tapijt schuiven en dat gaat dus lastig... (schoenmaat 46).
Is hier een betere methode voor? Hij zei dat m'n hak inderdaad over het tapijt moet schuiven maar het voelt niet echt soepel aan...
pi_98184868
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 23:30 schreef blaffende_visjes het volgende:
Het ging eigenlijk prima.

Ik moet wat minder voorzichtig zijn met gas geven,
meer ontspannen zijn
en rustig de dingen uitvoeren omdat ik dan sneller zal leren.
Ik heb zo tussen de 31 en 39 lessen nodig zegt hij... Ik had op minder gehoopt.

Maar ik heb nog problemen met die koppeling. Als ik die volledig heb ingetrapt en wil hem op laten komen, dan komt het puntje van mijn voet tegen de bovenkant van "de bovenrand". Dus moet mijn hak over het tapijt schuiven en dat gaat dus lastig... (schoenmaat 46).
Is hier een betere methode voor? Hij zei dat m'n hak inderdaad over het tapijt moet schuiven maar het voelt niet echt soepel aan...
Officeel moet je je hak op de grond laten staan idd, maar ook ik heb een grote schoenmaat, en laat mijn hak gewoon "zweven", nooit problemen mee gehad verder.
Deze post staat vol fouten, so the fuck?
pi_98186748
Ik laat m ook zweven meestal. In het begin dacht ik dat je echt met je hak moest schuiven over t tapijt maar dan kwam ik vaak tot een soort hobbeltje en dan moest ik mn voet eroverheen duwen = pedaal schiet los = motor af. Ooit gelezen dat t doseren wat makkelijker gaat met de hak op de grond schuiven maar ja het zij zo. Doe nu alleen de hak plaatsen bij achteruit rijden.
  woensdag 15 juni 2011 @ 15:55:43 #145
333026 ZuidGrens
VI Hooligans
pi_98205379
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 08:55 schreef Hitomi het volgende:
Als je op een rotonde voor je gevoel te zacht rijdt betekent het ook niet dat je dat doet. Je hindert jet verkeer ook niet, maar het geeft je wel de rust die je nodig hebt op een rotonde om te kijken en anticiperen.
Ja maar jij zegt 'voor het gevoel zo langzaam als een slak'...op de meeste rotondes mag je 30/50 dus lijkt me niet dat je die snelheden dan haalt.

Ik ken ook genoeg mensen die gezakt zijn voor hun examen omdat ze bij rotondes zolang wachten tot er echt in de verste verte niemand bekend was of mensen die heel zacht gereden hebben in gevaarlijke situaties...
pi_98207586
Klopt, probeer ze altijd met 30 in zn 2 ongeveer te nemen, ligt ook een beetje aan de rotonde uiteraard.
pi_98211296
In Zutphen zijn alleen maar minirotondes, 25-30 is niet zo moeilijk, behalve als je linksom zou willen, dan raad ik het toch af ;-)
pi_98213647
Maar gaan jullie op een rotonde ook nog naar z'n 2 als je hem op komt rijden nadat je hem in ze 1 gezet heb omdat je moest wachten tot je er op kon? Ik zet hem meestal pas in ze 2 als ik er weer af rijd dan.

Net voor de eerste keer geparkeerd trouwens, snapte eerst niet helemaal wat er bedoeld werd met dat de hoofdsteunen van de achterbank gelijk moeten staan met de auto naast je, maar later ging het redelijk. Is niet heel lastig, alleen als de ruimte klein is kan het lastig worden denk ik. Stopopdracht is ook een eitje, nu nog straatje keren + hellingproef.
pi_98214637
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 18:53 schreef LUFC het volgende:
Maar gaan jullie op een rotonde ook nog naar z'n 2 als je hem op komt rijden nadat je hem in ze 1 gezet heb omdat je moest wachten tot je er op kon? Ik zet hem meestal pas in ze 2 als ik er weer af rijd dan.

Net voor de eerste keer geparkeerd trouwens, snapte eerst niet helemaal wat er bedoeld werd met dat de hoofdsteunen van de achterbank gelijk moeten staan met de auto naast je, maar later ging het redelijk. Is niet heel lastig, alleen als de ruimte klein is kan het lastig worden denk ik. Stopopdracht is ook een eitje, nu nog straatje keren + hellingproef.
Ja, maar dat lukte mij eerder ook niet. Je bent alleen erg traag op de rotonde als je het niet doet, iig dat is mijn ervaring ;) Mijn aanpak is nu van te voren het plan opvatten door te schakelen. Dan zoek je vanzelf dat moment waarop het kan.
pi_98224406
Op de een of andere manier is je gevoel van snelheid op een rotonde toch anders. Ook ligt het aan de rotonde inderdaad. De rotondes die ik over het algemeen over moet zijn toch vrij druk wat fietsers betreft, dus het is gewoon handiger om ze toch met wat meer rust te nemen. Mijn rijinstructeur heb ik nooit horen klagen dat ik te langzaam ging, en de examinator op mijn TTT heeft er ook niets over gezegd. :)

Op een rotonde schakel ik vanuit stilstand inderdaad wel direct door naar zijn 2. Zodra je wat meer in touch bent met je auto krijg je dat zo voor elkaar. :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')