Cruise control?quote:Op woensdag 22 juni 2011 20:17 schreef Fukjoeman het volgende:
Heb nu een maandje ongeveer mn rijbewijs. Laatste tijd wat langere ritten gemaakt (van 3 uur ongv). Ik kreeg hierbij wat last van een vermoeide spier op mn voet, zeg maar aan de bovenkant tussen de enkel en de voet. Bij mn lessen nooit gehad. Had er ook vooral last van op lange stukken met een constante snelheid, dit heb je bij het lessen niet zo vaak natuurlijk. De vermoeidheid onstaat door het omhoog houden van de voet die het gaspedaal bedient. Klinkt nogal treurig, maar ik had er na 2 uur best wel last van. Zeg maar als je bv 80 moet rijden, en je moet je voet constant zo lafjes op het gaspedaal houden.
Zijn er meer (beginnende) bestuurders die hier last van hebben?
Ik heb nu 5 maanden mijn rijbewijs en heb er ook regelmatig last van bij langere ritten.quote:Op woensdag 22 juni 2011 20:17 schreef Fukjoeman het volgende:
Heb nu een maandje ongeveer mn rijbewijs. Laatste tijd wat langere ritten gemaakt (van 3 uur ongv). Ik kreeg hierbij wat last van een vermoeide spier op mn voet, zeg maar aan de bovenkant tussen de enkel en de voet. Bij mn lessen nooit gehad. Had er ook vooral last van op lange stukken met een constante snelheid, dit heb je bij het lessen niet zo vaak natuurlijk. De vermoeidheid onstaat door het omhoog houden van de voet die het gaspedaal bedient. Klinkt nogal treurig, maar ik had er na 2 uur best wel last van. Zeg maar als je bv 80 moet rijden, en je moet je voet constant zo lafjes op het gaspedaal houden.
Zijn er meer (beginnende) bestuurders die hier last van hebben?
Gefeliciteerd!quote:Op woensdag 22 juni 2011 21:27 schreef t.coenraad het volgende:
Binnen! Was wel ff spannend toen ik alvast mocht gaan en examinator met instructrice ging babbelen. Maar allez, gelukt en ook maar direct aangevraagd: vanaf maandag zou ie binnen kunnen zijn bij de gemeente
Oke dat zal ik eens proberen. Het moest natuurlijk aan de houding liggen, dus ik heb al wat krampachtige dingen geprobeerdquote:Op woensdag 22 juni 2011 23:04 schreef Angelic_Rose het volgende:
[..]
Ik heb nu 5 maanden mijn rijbewijs en heb er ook regelmatig last van bij langere ritten.
Dat komt denk ik omdat ik mijn voet toch niet helemaal in een goede houding op het pedaal heb staan, waardoor die een soort van gaat verkrampen.
Ik probeer er nu goed op te letten dat ik mijn hiel van 'mijn gaspedaalvoet' stevig op de grond (van de auto) laat rusten, dan heb ik er bijna geen last meer van.
Gezakt.quote:Op woensdag 22 juni 2011 23:50 schreef Saninl het volgende:
Ik moet morgenvroeg op voor mijn rijexamen.
Volgens mijn instructeur moet het lukken. Hij heeft er vertrouwen in.
Hope so
Ik zeg doe het niet.quote:Op donderdag 23 juni 2011 14:47 schreef Niles-Crane het volgende:
Wat is jullie mening over de Tussentijdse toets? Is dat nuttig of kan ik dat beter niet nemen? (Kost al gauw 175 euro)
Oh dat valt wel mee, hoor van sommige mensen dat ze er echt weken over hebben gedaan.quote:Op woensdag 22 juni 2011 20:34 schreef Nagelschaartje het volgende:
[..]
Paar uur om het hele theorieboek te lezen en daarna nog ong 1,5 uur toetsen oefenen (niet achter elkaar, gok dat het zoveel was).
Maar ik hou van leren (ja echt) en ik kan heel makkelijk leren (theorie that is). Het schijnt heel veel onderschat te worden, wat bevestigd wordt door hoeveel mensen ik zag zakken.
In het begin had ik zoiets van, nee, ik wil geen TTT, dat kost alleen maar geld.quote:Op donderdag 23 juni 2011 14:47 schreef Niles-Crane het volgende:
Wat is jullie mening over de Tussentijdse toets? Is dat nuttig of kan ik dat beter niet nemen? (Kost al gauw 175 euro)
Ik heb er sinds kort géén last meer van. Ik heb te korte achillespezen en moet met die ene spier die steeds verkrampt(e) mijn voet dus actief omhoog houden en controleren bij het doseren van het gas. Kon eerst alleen rijden met hakken, sinds enkele weken lukt het ook met schoenen met platte zool.quote:Op woensdag 22 juni 2011 23:04 schreef Angelic_Rose het volgende:
[..]
Ik heb nu 5 maanden mijn rijbewijs en heb er ook regelmatig last van bij langere ritten.
Dat komt denk ik omdat ik mijn voet toch niet helemaal in een goede houding op het pedaal heb staan, waardoor die een soort van gaat verkrampen.
Ik probeer er nu goed op te letten dat ik mijn hiel van 'mijn gaspedaalvoet' stevig op de grond (van de auto) laat rusten, dan heb ik er bijna geen last meer van.
Verslagje, want dat vinden jullie toch zo leukquote:Op woensdag 22 juni 2011 21:27 schreef t.coenraad het volgende:
Binnen! Was wel ff spannend toen ik alvast mocht gaan en examinator met instructrice ging babbelen. Maar allez, gelukt en ook maar direct aangevraagd: vanaf maandag zou ie binnen kunnen zijn bij de gemeente
Bedankt voor je verslag! Erg leuk om te lezen, vooral omdat je precies zo lijkt te denken als ik en jij er dus gewoon gekomen bent (met precies het soort fouten wat ik altijd maak ook nogquote:Op donderdag 23 juni 2011 19:51 schreef t.coenraad het volgende:
[..]
Verslagje, want dat vinden jullie toch zo leuk
Voordat ik mijn eerste examen ging doen heb ik eerst nog een paar stukjes door Warnsveld en Zutphen gereden. Het ging redelijk, niet uitmuntend, ook niet echt héél slecht, maar ik kwam maar langzaam weg (had de motor al eens af laten slaan, namelijk bij 'de wok') en ik keek wat willekeurig (soms goed en soms niet). Toen maar richting de Bronsbergen gereden, auto geparkeerd (in 2 keer, want de eerste keer stond ik helemaal links in zo'n enorm vak) en na heel even te hebben gewacht en terwijl mijn rijinstructrice met een andere instructeur aan het babbelen was, had ik mezelf helemaal in de zenuwen
Toen opgeroepen, gegevens gecontroleerd en toen dan maar gegaan. Voordat we vertrokken kreeg ik nog een paar vragen over die mooie lampjes op het dashboard, maar die hadden we tien minuten geleden nog even doorgelopen
(gold ook voor het kentekenplaatlezen trouwens
)
11:00. Vertrek.
> 'Ah, ik neem aan dat we hier links moeten?' (anders kom je niet van het terrein af)
< 'Goed aangenomen'
< 'Zo links, en dan nog een keer links, richting Zutphen'
Ik dus links en weer links. Richting vergeten (fout 1) en oversteken terwijl aan de overkant een auto nog aan het oversteken is en je dus niet zeker bent of dat kan ('fout 2', ik vond zelf dat het best kon, instructrice vond van minder, maar zei uiteraard niets).
< 'Tweede stoplichten links.'
Ah, stoplichten dus links van het midden maar voorsorteren, ik zie het al gebeuren dat ik rechts blijf rijden en er niet tussen mag van het overige verkeer. Dat is mij een keer eerder gebeurd daar en toen mocht ik doorrijden om daarna om te keren. Dus links gaan rijden en ik kon zo mee met de stroom auto's.
< 'Ja, ik zet ze op groen.'
Oké, dus nu mag ik invoegen. Prima, rustig aan doen (eerder had ik al eens wild van rijstrook gewisseld) en even goed kijken. Geen kip te zien! Niks aan het handje dus. Ondertussen praten we over wat ik na m'n (school)examen wil gaan doen en dat ik nog die middag een herkansing Wiskunde had te doen.
Doorrijden, tempo houden. Rotonde.
< ''
Rechtover, prima, autoweg. Even lekker versnellen, rechts blijven rijden en niets inhalen, want er wás niets in te halen.
< 'Zometeen bij de rotonde eerste links, en dan gelijk rechts.'
Nu bedacht ik me dat dit precies eens een route was met een rijles en wat toen fout ging: straatjes van rechts die ik veel te agressief naderde. Oké, gaat goed en héél goed kijken. Bleek té later.
< 'Nu meteen rechts.'
(zou het die straat zijn met dat 'hier niet inrijden'-bord? Het was 'm! Mooi, kan ik direct laten zien dat ik verkeersborden snap.)
Achteraf hoorde ik dat ik hier een straat over het hoofd had gezien, waar nog een auto uitkwam ook!
< 'We gaan in deze straat de stopopdracht doen.'
Er was maar een auto, met andere woorden, daar moest het gebeuren. Gek genoeg wel half voor een bocht. Ik stond er heel mooi achter. En toen tot mijn stomme verbazing bedacht ik dat ik misschien nog wat dichterbij moest?(fout 3) De examinator wilde daarom bij het wegrijden nog even ingrijpen, maar ik was gelukkig snel genoeg met het stuur
![]()
(...)
< 'Dan wil ik hier omkeren.'
Fout 4: te strak langs een bocht voor bochtje achteruit en op de stoep: ingreep. Ik dacht werkelijk dat de eerste hobbel stoepje op, tweede stoepje af was, maar het was dus met een en daarna met twee wielen op de stoepFout 5: een kruispunt om een bochtje achteruit te doen, natuurlijk nooit handig. En een auto uit de straat die ik achteruit inreed kennelijk gemist, namelijk nooit wat van meegekregen, maar achteraf van m'n instructrice
Hier weer rechts (terug naar waar we vandaan kwamen). Ik zag al verkeer aankomen en ik dacht nog 'dat gaat niet passen, maar of ík nou moet wachten of de anderen (zij kwamen namelijk uit een uitrit). Dat loste zichzelf op, want ze waren net op tijd weg.
(...)
< 'Hier links, dan meteen rechts.'
Naar punt, had het al een paar keer gereden en steeds van een zijstraat. Maar nu dus van de hoofdweg. Ik zag dat als ik links ging, een ander ook links ging (maar dan van zijn kant gezien). Wat nu? Om elkaar heen of voor elkaar langs. Ik had werkelijk geen idee (fout 5), nog nooit zoiets meegemaaktGelukkig kwamen we allebei iets te hard aanrijden (fout 6) waardoor de instructeur dáár op wílde ingrijpen (hij deed het dus niet) en ik in de tussentijd kon zien dat de ander aanstalten maakte voorlangs te gaan. Prima, ik doe het kunstje met je mee hoor!
(...)
Heel eind doorgereden, hele tijd 60 - en op een bepaald punt wist ik dát niet meer zeker, maar toch maar 60 gehouden en dat bleek uiteindelijk wel zo te moetenOndertussen moest ik voor een steile spoorovergang stoppen, ik verwachtte dus iets als hellingtrekken, maar het werd een cluster: links, rechts, rechts. Stelde niets voor, hoewel ik bij de eerste links heel lang heb zitten twijfelen of ik wel kon en zelfs hardop heb geroepen 'ja, het kon dus net wel'. Daarna bij het rechts, rechts gingen we een autoweg weer op en je zag de instructeur uit z'n stoel komen omdat ik 'm zo direct doorreed (er kwam niets aan, maar dat kon hij niet zien). Even lekker doorgesjeest.
> 'Nu de borden 'Zutphen' volgen.'
Zelfs blind wist ik dat het de eerste rechts was op de rotonde. En, ik kon zo mee met de stroom. Ideaal.
Bij de afslag ook direct het eerste blokje overschreden (het werd mij eerder al eens verweten te lang te wachten) en zelfs de knipper even uitgezet
> 'Nu borden 'Revelhorst''
< 'Gaan we die ook op?'
> 'Ja.'
Ik wist al wat dat betekende: laatste kruising was er een om weer op examenterrein te komen, maar je doorkruist er een 80-weg. Tot dan toe wachtte ik praktisch gezien altijd veel te lang, nu maar gewoon een moment gepakt. Ging helemaal prima!
11:30 Terug.
Daarna teruggereden, geparkeerd en met de mededeling 'ga maar vast', al vertrokken. Ze hebben kennelijk toen nog overlegd omdat de examinator twijfelde om mij te laten slagen: ik reed wel aardig, maar wilde soms té goed m'n best wilde doen, waardoor ik soms niet meer keek. Vooral aan het begin was dit blijkbaar het geval geweest, aan het eind heb ik nog punten gescoord door zo lekker vlot dat kruispunt met de 80-weg te doen.
> 'Je bent geslaagd.'
< 'echt?
> 'Ja.'
> 'Maar je moet het niet zo goed willen doen. Het is geen wiskunde!'
En nadat hij niet meer verder keek naar mijn zelfreflectie, was ik dus geslaagd. Met een beetje geluk. Een hele sloot geluk in feite.
Wereld van verschil, dat spiegelen, niet waar?quote:Op zaterdag 25 juni 2011 10:50 schreef Hartigan het volgende:
Gisteren rijles 5 en 6 gehad.
Ik zou om 13:00 opgehaald worden, een kwartier eerder begon ik mezelf gereed te maken voor vertrek. Schoenen aan, jas aan, portemonnee pakken en even tellen of ik voldoende geld bij heb voor de lessen van vandaag en nog even gaan zeiken, oh dat laatste gaat niet lukken want de instructeur stond 10 minuten te vroeg voor de deur. Ach, het is toch maar 100 minuten les, moet geen probleem zijn.
Het vertrekken uit de straat ging op zich lekker, althans voor zover dat mogelijk is met de handrem omhoog. We reden een stukje verder naar een minder drukke straat om het straatje keren nog eens te oefenen, maar dit keer zonder enige aanwijzing van de instructeur. Poging 1 gingen de achterbanden de stoep op, poging 2 ging wel helemaal goed.
We reden ondertussen verder naar een andere lege straat, waar ik uitleg zou krijgen over het spiegelen. Ik kreeg een lang verhaal te horen met plaatjes en demonstraties over de dode hoek, het juist afstellen van de spiegels en hoe ik deze moest gebruiken bij het autorijden.
Voordat ik af ga slaan eerst binnenspiegel, buitenspiegel en schouder, dan pas richting aangeven en voordat ik de bocht in ga nog een nacontrole.
Op die wijze nog een stuk of 100 bochten geoefend en de instructeur noemde mijn kijkgedrag goed. Diezelfde woorden moest hij 50 meter later weer inslikken toen ik een verboden in te rijden bord over het hoofd zag. Het lijkt wel alsof ik automatisch alle verkeersborden filter...
Om 14:10 gingen we even naar de rijschool om mijn leskaart op te halen en ondertussen voelde ik mijn blaas wel heel erg vol raken. We reden een krappe inrit in waar ik de auto moest stoppen. "Blijf jij maar hier en verzin een manier om hier uit te komen, terwijl ik je leskaart even ga halen." Ah verrek, ik had even mee naar binnen willen gaan om mijn blaas te ledigen, maar vooruit, het zijn nog maar 30 minuutjes...
Via een ingewikkelde manoeuvre, waarbij ik onbewust achteruit een hellingproef deed, met de complimenten van de instructeur, verlieten we de uitrit.
Na nog wat rondgereden te hebben, was het alweer tijd om de volgende kandidaat op te halen. Vlak voor het einde van de les wordt mijn leskaart ingevuld en bespreken we nog even kort de les. De instructeur was erg tevreden met hoe ik de spiegels gebruik en hij vond me een stuk relaxter rijden dan eerst. Ja, vind je het gek als je me eerder steeds blind een kruispunt over stuurde. Met de juiste kijktechnieken lijkt zo'n kruispunt opeens niets meer voor te stellen... Ook de beheersing van de auto gaat steeds beter, alhoewel ik af en toe de koppeling toch nog wat langer vast moet houden bij het optrekken. En soms hield ik de koppeling ingetrapt in lastige bochten, dat moet ik vooral niet doen.
De volgende kandidaat kroop achter het stuur en we reden weer richting mijn huis. Eenmaal thuis sprintte ik naar het toilet en heb ik gepist zoals ik nog nooit eerder heb gepist.
Daar was ik ooit ook achter gekomen, haha. Dit is de beste tip die er is voor autorijdenquote:Tip van de dag: ga plassen voordat je in de auto stapt.
Overkwam mij ook een tijd lang, vooral voor stoplichten ed. Mijn instructeur heeft me uiteindelijk het advies gegeven om dan maar meer gas te gebruiken en langzamer op laten komen. Sindsdien amper meer uitgevallen, plus later zelf de balans gevonden. Dus: Gewoon meer gas!quote:Op zaterdag 25 juni 2011 12:44 schreef das_phantom het volgende:
Leuk verhaaltje Hartigan, zo te lezen ben jij wel een talentje.
Hier vandaag echt waardeloze lesVorige keer beste les ooit, nu 100 keer de motor af laten slaan.................. Ik snap dr echt niks van en mijn instructeur weet ook niet goed wat hij moet zeggen. Iemand nog tips? Het is een diesel trouwens.
Koppeling in, plankgas geven en dan in een keer de koppeling los laten.quote:Op zaterdag 25 juni 2011 16:48 schreef 91Vos het volgende:
Het gas kan daarvoor nog wel, doe ik altijd omdat je dan sneller op kan trekken. Zolang je het gas nog maar niet heel hard indrukt, een beetje of net wat meer als bij de hellingproef.
Volgens mij krijg je dan een burnoutquote:Op zaterdag 25 juni 2011 22:14 schreef honkhonk het volgende:
[..]
Koppeling in, plankgas geven en dan in een keer de koppeling los laten.
Nooit meer uitvallen
Nou en? is wel stoer met een lesautoquote:Op zaterdag 25 juni 2011 22:29 schreef das_phantom het volgende:
Ik zal volgende keer eraan denken
[..]
Volgens mij krijg je dan een burnout?
Das indd schnell. Kon je soms al rijden voordat je begon? ;Pquote:Op zondag 26 juni 2011 10:50 schreef Dark_Angelus het volgende:
14 lessen, examen, vorige week pasje
opgehaald
Voor Amsterdam, behoorlijk rap gedaan
Beetje tractor en wat landbouw ervaring met busjes ed. Dat scheelt wel wat in basis vaardighedenquote:Op zondag 26 juni 2011 11:43 schreef .Neovo. het volgende:
Das indd schnell. Kon je soms al rijden voordat je begon? ;P
Laten zien dat je kan rijdenquote:Op zondag 26 juni 2011 15:36 schreef das_phantom het volgende:
Haha, dat wel ja![]()
14 lessen zo snel jeetje.En dat in Amsterdam, hoe heb je dat gedaan?
Lessen van 1 of 2 uur?quote:Op zondag 26 juni 2011 10:50 schreef Dark_Angelus het volgende:
14 lessen, examen, vorige week pasje
opgehaald
Voor Amsterdam, behoorlijk rap gedaan
Da's niet erg handig nee.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 11:52 schreef Editeur het volgende:
Over mijn theorie examen: Faaltje van de dag
dit dus
Succes!quote:Op dinsdag 28 juni 2011 17:18 schreef ZuidGrens het volgende:
Ik moet morgenochtend om 11:45 uur op. Om 10:30 uur word ik opgehaald...ben benieuwd!
quote:Op dinsdag 28 juni 2011 22:34 schreef 2xuq773pps het volgende:
Ben vandaag geslaagd rond 2 uur
net op het randje zei de examinator![]()
Over de 40 lessen gehad... voor de 3e keer pas geslaagd
lekker gevoel dit![]()
![]()
![]()
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |