Zo, vandaag les 2 en 3 gehad.
Wat me vandaag trouwens opviel aan de instructeur...de beste man lijkt sprekend op Van Velzen, alleen een stukje langer
Maar goed, ik stapte de auto in en herhaalde alle stappen in mijn hoofd: koppeling in, motor starten, in zijn 1 zetten, auto van de handrem en gassen maar terwijl ik de koppeling langzaam op laat komen. Ik heb het wel honderd keer in gedachten herhaald, maar toch reed ik weg terwijl de handrem nog omhoog stond

Ik kreeg de tip om voor het wegrijden naar het dashboard te kijken om te zien of er nog lampjes branden, een goede tip!
Na een meter of 10 meteen al het eerste kruispunt, waar vaak veel fietsers en voetgangers langskomen. Vorige week raakte ik daar nog een beetje in paniek, maar vandaag kwam ik er rustig op af en liet op tijd het gas los en liet de auto er rustig naar toe rollen. Perfect!
Zo'n 300-400 meter verderop weer een leuk kruispunt. Het was een gelijkwaardig kruispunt waar een auto van links kwam, dus heb ik voorrang. Maar, oh oh, twee fietsers van rechts en ik ging vol op de remmen. Ai, geen lekker begin.
Ondertussen reden we verder richting het bosgebied in Bergen op Zoom. Veel lange wegen, weinig verkeer en een paar aardige bochten. Daar hebben we eerst geoefend met de koppeling. Ik wist wel dat je de koppeling op moest laten komen tot het aangrijpingspunt, maar waar dat precies was

Vorige week heb ik ook de koppeling zelfstandig gebruikt, maar ik had eigenlijk geen idee waar ik mee bezig was

Daar hebben we dus even op geoefend en ik had het al snel onder de knie. Koppeling helemaal in, gas gaven tot zo'n 2000 - 2500 toeren, koppeling op laten komen tot het aangrijpingspunt en even vasthouden.
Vervolgens weer wat bochtenwerk geoefend, in de eerste plaats: de handeling die je vooraf moet verrichten. Gas los, remmen, terugschakelen en met de koppeling omhoog de bocht in. Bij het verlaten van de bocht vooral niet bang zijn om flink wat gas bij te geven, mits de situatie zich daarvoor leent uiteraard. Dat ging over het algemeen vrij goed, maar ik vind het wel lastig om het allemaal in te schatten.
Verder merkte de instructeur op dat ik behoorlijk wat correcties verricht met het sturen tijdens het rijden. "Je kijkt zeker alleen naar de weg vlak voor je?" Dat deed ik inderdaad. Ik moest verder de diepte inkijken, zodat het sturen vloeiender zou gaan. Zo gezegd, zo gedaan. Hij stond er van te kijken dat ik het zo snel oppakte.
Daarna reden we weer richting het centrum en zochten we even naar een heuvel met weinig verkeer en mocht ik mijn eerste bijzondere verrichting oefenen: de hellingproef. Toevallig had ik er gisteren nog het een en ander over gelezen en ik wist dus de instructeur tot zijn verbazing perfect uit te leggen wat dat inhield. Nou probeer het dan maar even, zei hij. Ik trap de koppeling en rem helemaal in, zet de auto in zijn één, laat de koppeling langzaam omhoog komen en...jawel, de auto viel uit

Hij deed het dus eventjes voor en toen was ik aan de beurt. Ik deed het in één keer perfect. En daarna weer. En weer. En weer. Vier keer achter elkaar, ging perfect! De instructeur zei dat hij dit niet verwacht had aan het begin van de les.
We vervolgden onze weg ondertussen richting het station om de volgende kandidaat op te pikken. We naderden op het station een zebrapad, waar ik een voetganger aanstalten zag maken het zebrapad over te steken en remde keurig af. Dat had ik goed gezien, zei de instructeur. Toevallig bleek diezelfde voetganger de volgende kandidaat te zijn. Het was een vrouw van rond de 30 jaar geloof ik, zij zou mij eerst thuis afzetten. Dat ging niet al te soepel

Ze schokte als gek tijdens het schakelen, zette de auto steeds in de verkeerde versnelling, vergat de koppeling regelmatig, remde steeds plotseling op een lege rijweg en bij iedere ongewone verkeerssituatie slaakte ze telkens een kleine kreet... En het was echt niet haar eerste les, nou dan doe ik het toch een stuk beter dacht ik zo.
Samenvatting: koppelen en ontkoppelen gaat nu prima en ik voel het ook goed aan nu, ik kijk al redelijk goed vooruit, hellingproef is perfect gegaan! Aandachtspunten: voor de bochten ruim op tijd alles in orde hebben, ik moet wat relaxter rijden en ik liet de auto toch vaak te veel naar links uitwijken. Ook de bochten die ik nam waren nogal ruim. Overall een behoorlijk goede les!
Nu helaas weer tot volgende week vrijdag wachten, maar wel met een goed gevoel