abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_97873635
Hier ook, in de een laat ik m flink toeren maken totdat ie begint te brullen, maar dan ben ik volgens mijn instructeur te laat. Puur op geluid schakelen komt niet overeen met het schakelen op 2000 toeren ;(
  woensdag 8 juni 2011 @ 09:28:43 #102
242690 IJsdraakje
Womansplainer
pi_97876480
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 02:08 schreef das_phantom het volgende:
Hier ook, in de een laat ik m flink toeren maken totdat ie begint te brullen, maar dan ben ik volgens mijn instructeur te laat. Puur op geluid schakelen komt niet overeen met het schakelen op 2000 toeren ;(
Heel herkenbaar. ;(

Goed, met een beetje mazzel is die EV nu echt geregeld. :+
Jumalatkin kuolevat
Edessäni vuotavat
Olen tämän maailman loppu
Minä olen tyhjyys
pi_97878384
Ik heb mijn theorie gehaald :)
It's raining....
pi_97884676
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 10:45 schreef lindsay.ooh-00 het volgende:
Ik heb mijn theorie gehaald :)
Gefeliciteerd!

Mijn rijles zit er weer op. Het ging best wel goed! Vandaag voor het eerst de snelweg op gegaan. Is eigenlijk helemaal niets aan. Ik mocht lekker doorgassen van mijn instructeur zodat hij kon zien hoe ik inhaalde. Dat ging wel redelijk. Ik moest iets beter kijken, maar op zich niet slecht. Ik vond het trouwens apart dat je zomaar van z'n 4 naar 6 kan. Dat moest ik namelijk doen i.v.m het nieuwe rijden.

Daarnaast 2 kleine kritiekpuntjes : De regels wat beter kennen en iets minder slordig kijken. Zoals de richtingaanwijzer aanzetten terwijl ik nog bezig ben met kijken. Nja, dat is allemaal te verbeteren.

Pluspunt : Hij vindt dat ik de auto goed onder controle heb qua schakelen en koppeling (op paar kleine slippertjes na)

Al met al ging het beter dan ik had verwacht :)

Trouwens, ik weet niet waarom iedereen het heeft over het op de toerenteller kijken, maar dat heb ik in mijn 9 lessen echt 0x gedaan. Gewoon luisteren naar de motor.
  woensdag 8 juni 2011 @ 14:12:23 #105
242690 IJsdraakje
Womansplainer
pi_97886087
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 13:38 schreef WG1122 het volgende:
Trouwens, ik weet niet waarom iedereen het heeft over het op de toerenteller kijken, maar dat heb ik in mijn 9 lessen echt 0x gedaan. Gewoon luisteren naar de motor.
Het is nogal wisselend per auto, in de oude deed ik het altijd op gehoor, maar nu heeft m'n instructeur een nieuwe. Die pas bij 3000 toeren op een "doet eens schakelen"-volume zit. Wat dus te laat is als je je aan het nieuwe rijden wilt houden. :+
Jumalatkin kuolevat
Edessäni vuotavat
Minä olen tyhjyys
pi_97888605
Gewoon lekker doortrekken die bak ! :P Beetje optrekken kan geen kwaad in veel situaties.
  woensdag 8 juni 2011 @ 16:21:18 #107
242690 IJsdraakje
Womansplainer
pi_97891421
quote:
2s.gif Op woensdag 8 juni 2011 15:14 schreef SBM22 het volgende:
Gewoon lekker doortrekken die bak ! :P Beetje optrekken kan geen kwaad in veel situaties.
Ja maar dan gaat m'n instructeur zeuren, da's het probleem een beetje. :+
Jumalatkin kuolevat
Edessäni vuotavat
Minä olen tyhjyys
  woensdag 8 juni 2011 @ 18:51:57 #108
308153 Bananico
Muchas Maracas!
pi_97898091
quote:
17s.gif Op woensdag 8 juni 2011 16:21 schreef IJsdraakje het volgende:

[..]

Ja maar dan gaat m'n instructeur zeuren, da's het probleem een beetje. :+
Je hebt zeker ook zo'n rijlesauto die na het lessen door meneer of mevrouw instructeur gebruikt wordt voor de boodschapjes en vakantie? Had ik wel iig :p Gloednieuwe Seat Exeo, 2000km op de teller geen reclame op de zijkanten, afneembaar Les-bordje op het dak. En de instructeur was altijd bang met inparkeren, af laten slaan van de motor etc.etc.
It’s better to keep your mouth shut and give the impression that you’re stupid than to open it and remove all doubt.
  woensdag 8 juni 2011 @ 19:42:12 #109
273383 Nagelschaartje
Lijken wassen!
pi_97900799
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 13:38 schreef WG1122 het volgende:

[..]

Gefeliciteerd!

Mijn rijles zit er weer op. Het ging best wel goed! Vandaag voor het eerst de snelweg op gegaan. Is eigenlijk helemaal niets aan. Ik mocht lekker doorgassen van mijn instructeur zodat hij kon zien hoe ik inhaalde. Dat ging wel redelijk. Ik moest iets beter kijken, maar op zich niet slecht. Ik vond het trouwens apart dat je zomaar van z'n 4 naar 6 kan. Dat moest ik namelijk doen i.v.m het nieuwe rijden.

Daarnaast 2 kleine kritiekpuntjes : De regels wat beter kennen en iets minder slordig kijken. Zoals de richtingaanwijzer aanzetten terwijl ik nog bezig ben met kijken. Nja, dat is allemaal te verbeteren.

Pluspunt : Hij vindt dat ik de auto goed onder controle heb qua schakelen en koppeling (op paar kleine slippertjes na)

Al met al ging het beter dan ik had verwacht :)

Mijn lesauto heeft niet eens een 6 :P
Schnitzel, friet, erwten en worteltjes, GENIET!
Ik heb keiveel verstand van alles.
pi_97902890
Vandaag ook weer rijles gehad (11e les). Ging gelukkig wel goed, alleen ik heb voor de eerste keer de auto uit laten vallen omdat ik de koppeling te snel los liet? Plus ben zowat in de bosjes gereden tijdens parkeren (remde te laat). :') :{ Ook geen gezeur met de rij instructeur gehad, want ik had me voorgenomen om naar een ander te gaan als ie weer zou schreeuwen (aangezien het niet normaal is natuurlijk), heeft ie niet gedaan, raar genoeg. :) Ik weet trouwens niet of ik dat over dat schreeuwen nou aan m'n ouders moet vertellen of niet..

Maar goed, heb ook me theorie boekjes dus moet beginnen met leren en dan een datum prikken voor de theorie binnen een paar weken en dan gaan we specifiek werken naar het praktijk examen (de woorden van m'n rijinstructeur). Ik wil zo snel mogelijk mijn rijbewijs zodat ik van deze man af ben.
  woensdag 8 juni 2011 @ 20:24:49 #111
273383 Nagelschaartje
Lijken wassen!
pi_97903063
Betalen je ouders ervoor, dat je hun mening zo belangrijk vind?
Ik zou het sowieso vertellen, dan kunnen ze nog meedenken, weet je gelijk hoe zij er tegenover staan.
Schnitzel, friet, erwten en worteltjes, GENIET!
Ik heb keiveel verstand van alles.
pi_97903345
Ja, m'n vader betaalt, maar het is wel iets waarmee ik zit. Vandaar dat ik het misschien ga vertellen, probleem is wel weer dat ik m'n ouders ken, die gaan misschien onnodig drama maken. Ik kijk het eerst wel weer even aan..
  woensdag 8 juni 2011 @ 20:56:36 #113
242690 IJsdraakje
Womansplainer
pi_97905269
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 18:51 schreef Bananico het volgende:

[..]

Je hebt zeker ook zo'n rijlesauto die na het lessen door meneer of mevrouw instructeur gebruikt wordt voor de boodschapjes en vakantie? Had ik wel iig :p Gloednieuwe Seat Exeo, 2000km op de teller geen reclame op de zijkanten, afneembaar Les-bordje op het dak. En de instructeur was altijd bang met inparkeren, af laten slaan van de motor etc.etc.
Dat ook, maar da's dus dat gezeik met dat nieuwe rijden: tussen 2000 en 2500 toeren schakelen, want da's zuuniger. :') En bij die vorige hoorde je dat ook, aangezien die dan altijd geschakeld werd. Nu nieuwe auto, dus die is nog niet zo lui dat 'ie kabaal gaat maken als je de 2500 toeren voorbij bent. En dan mekkert m'n instructeur dus, want da's nie zuunig genoeg. :+ (Niet letterlijk met die reden, maar ik moet gewoon vroeg schakelen van ze omdat het CBR daar blij van wordt.)

quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 20:28 schreef Mpj het volgende:
Ja, m'n vader betaalt, maar het is wel iets waarmee ik zit. Vandaar dat ik het misschien ga vertellen, probleem is wel weer dat ik m'n ouders ken, die gaan misschien onnodig drama maken. Ik kijk het eerst wel weer even aan..
Och, ik zou het niet onnodig drama noemen. Die rijlessen zijn al duur zat, dan kan je toch op z'n minst verwachten dat je een beetje prettig les krijgt. En daarbij, ouders zijn er juist voor om over dit soort dingen te zeuren. 8-)
Jumalatkin kuolevat
Edessäni vuotavat
Minä olen tyhjyys
pi_97924947
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 20:22 schreef Mpj het volgende:
Vandaag ook weer rijles gehad (11e les). Ging gelukkig wel goed, alleen ik heb voor de eerste keer de auto uit laten vallen omdat ik de koppeling te snel los liet? Plus ben zowat in de bosjes gereden tijdens parkeren (remde te laat). :') :{ Ook geen gezeur met de rij instructeur gehad, want ik had me voorgenomen om naar een ander te gaan als ie weer zou schreeuwen (aangezien het niet normaal is natuurlijk), heeft ie niet gedaan, raar genoeg. :) Ik weet trouwens niet of ik dat over dat schreeuwen nou aan m'n ouders moet vertellen of niet..

Maar goed, heb ook me theorie boekjes dus moet beginnen met leren en dan een datum prikken voor de theorie binnen een paar weken en dan gaan we specifiek werken naar het praktijk examen (de woorden van m'n rijinstructeur). Ik wil zo snel mogelijk mijn rijbewijs zodat ik van deze man af ben.
Lieve schat, heb je überhaupt wel iets tegen hem gezegd of hoop je gewoon dat hij het vanaf nu niet meer doet? Want met name die laatste zin lijkt me nogal een dealbreaker voor een relaxte afwerking naar je examen toe...
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_97930809
Zo, vandaag les 2 en 3 gehad.

Wat me vandaag trouwens opviel aan de instructeur...de beste man lijkt sprekend op Van Velzen, alleen een stukje langer :P

Maar goed, ik stapte de auto in en herhaalde alle stappen in mijn hoofd: koppeling in, motor starten, in zijn 1 zetten, auto van de handrem en gassen maar terwijl ik de koppeling langzaam op laat komen. Ik heb het wel honderd keer in gedachten herhaald, maar toch reed ik weg terwijl de handrem nog omhoog stond :@ Ik kreeg de tip om voor het wegrijden naar het dashboard te kijken om te zien of er nog lampjes branden, een goede tip!

Na een meter of 10 meteen al het eerste kruispunt, waar vaak veel fietsers en voetgangers langskomen. Vorige week raakte ik daar nog een beetje in paniek, maar vandaag kwam ik er rustig op af en liet op tijd het gas los en liet de auto er rustig naar toe rollen. Perfect!

Zo'n 300-400 meter verderop weer een leuk kruispunt. Het was een gelijkwaardig kruispunt waar een auto van links kwam, dus heb ik voorrang. Maar, oh oh, twee fietsers van rechts en ik ging vol op de remmen. Ai, geen lekker begin.

Ondertussen reden we verder richting het bosgebied in Bergen op Zoom. Veel lange wegen, weinig verkeer en een paar aardige bochten. Daar hebben we eerst geoefend met de koppeling. Ik wist wel dat je de koppeling op moest laten komen tot het aangrijpingspunt, maar waar dat precies was :? Vorige week heb ik ook de koppeling zelfstandig gebruikt, maar ik had eigenlijk geen idee waar ik mee bezig was _O- Daar hebben we dus even op geoefend en ik had het al snel onder de knie. Koppeling helemaal in, gas gaven tot zo'n 2000 - 2500 toeren, koppeling op laten komen tot het aangrijpingspunt en even vasthouden.

Vervolgens weer wat bochtenwerk geoefend, in de eerste plaats: de handeling die je vooraf moet verrichten. Gas los, remmen, terugschakelen en met de koppeling omhoog de bocht in. Bij het verlaten van de bocht vooral niet bang zijn om flink wat gas bij te geven, mits de situatie zich daarvoor leent uiteraard. Dat ging over het algemeen vrij goed, maar ik vind het wel lastig om het allemaal in te schatten.
Verder merkte de instructeur op dat ik behoorlijk wat correcties verricht met het sturen tijdens het rijden. "Je kijkt zeker alleen naar de weg vlak voor je?" Dat deed ik inderdaad. Ik moest verder de diepte inkijken, zodat het sturen vloeiender zou gaan. Zo gezegd, zo gedaan. Hij stond er van te kijken dat ik het zo snel oppakte.

Daarna reden we weer richting het centrum en zochten we even naar een heuvel met weinig verkeer en mocht ik mijn eerste bijzondere verrichting oefenen: de hellingproef. Toevallig had ik er gisteren nog het een en ander over gelezen en ik wist dus de instructeur tot zijn verbazing perfect uit te leggen wat dat inhield. Nou probeer het dan maar even, zei hij. Ik trap de koppeling en rem helemaal in, zet de auto in zijn één, laat de koppeling langzaam omhoog komen en...jawel, de auto viel uit :P Hij deed het dus eventjes voor en toen was ik aan de beurt. Ik deed het in één keer perfect. En daarna weer. En weer. En weer. Vier keer achter elkaar, ging perfect! De instructeur zei dat hij dit niet verwacht had aan het begin van de les.

We vervolgden onze weg ondertussen richting het station om de volgende kandidaat op te pikken. We naderden op het station een zebrapad, waar ik een voetganger aanstalten zag maken het zebrapad over te steken en remde keurig af. Dat had ik goed gezien, zei de instructeur. Toevallig bleek diezelfde voetganger de volgende kandidaat te zijn. Het was een vrouw van rond de 30 jaar geloof ik, zij zou mij eerst thuis afzetten. Dat ging niet al te soepel :D Ze schokte als gek tijdens het schakelen, zette de auto steeds in de verkeerde versnelling, vergat de koppeling regelmatig, remde steeds plotseling op een lege rijweg en bij iedere ongewone verkeerssituatie slaakte ze telkens een kleine kreet... En het was echt niet haar eerste les, nou dan doe ik het toch een stuk beter dacht ik zo.

Samenvatting: koppelen en ontkoppelen gaat nu prima en ik voel het ook goed aan nu, ik kijk al redelijk goed vooruit, hellingproef is perfect gegaan! Aandachtspunten: voor de bochten ruim op tijd alles in orde hebben, ik moet wat relaxter rijden en ik liet de auto toch vaak te veel naar links uitwijken. Ook de bochten die ik nam waren nogal ruim. Overall een behoorlijk goede les!

Nu helaas weer tot volgende week vrijdag wachten, maar wel met een goed gevoel :)
pi_97948316
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2011 06:35 schreef Mwanatabu het volgende:

[..]

Lieve schat, heb je überhaupt wel iets tegen hem gezegd of hoop je gewoon dat hij het vanaf nu niet meer doet? Want met name die laatste zin lijkt me nogal een dealbreaker voor een relaxte afwerking naar je examen toe...
Ik heb niks gezegd tegen hem aangezien hij niet heeft geschreeuwd mijn laatste les. En ik hoop inderdaad dat hij het niet meer gaat doen..

Nee, klopt maar ik vind het moeilijk om te zeggen enz..
pi_97952521
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2011 18:58 schreef Mpj het volgende:

[..]

Ik heb niks gezegd tegen hem aangezien hij niet heeft geschreeuwd mijn laatste les. En ik hoop inderdaad dat hij het niet meer gaat doen..

Snap ik ook wel hoor. Ik hoop met je mee dat hij het niet meer doet en gewoon eventjes ongesteld was op het moment ofzo :P
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_97955001
quote:
14s.gif Op donderdag 9 juni 2011 11:45 schreef Hartigan het volgende:
Zo, vandaag les 2 en 3 gehad.

.......
Tof verhaal weer :) Heb jij ook een proefles gehad waarbij hij aangaf hoeveel lessen je ong. nodig had, wat was dat bij jou? Want het klinkt wel alsof je het goed onder de knie hebt al snel..
pi_97982391
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2011 18:58 schreef Mpj het volgende:

[..]

Niet over je heen laten lopen he! Het feit dat jij toevallig bij hem lest en in zijn auto rijdt geeft hem geen enkel recht om tegen je te gaan schreeuwen. Als jij hem dat niet gelijk duidelijk laat blijken doet hij het natuurlijk de volgende keer weer. Dat is volgens mij over het algemeen wel ene beetje het probleem met die instructeurs. Ze denken dat ze alles mogen en kunnen maken omdat ze toevallig instructeur zijn.

Desondanks heb ik er ook een positieve ervaring mee. Ik ben na 3 keer gezakt te zijn naar een andere instructeur gegaan, eentje die een goeie reputatie had om mensen ff scherp te maken voor het examen. Deze vent heeft mij in 3 lessen zo ongeveer alles toegewenst en me een paar keer flink verrot gescholden :P Aangezien ik wel aanvoelde dat hij dit alleen maar deed om mij bij de les te krijgen, vond ik het niet erg. Sterker nog, bij elke handeling dacht ik aan zijn gescheld en ik ben tot en met het examen echt niks meer vergeten ;-) Zelfs nu denk ik er in sommige situaties nog wel aan terug :)
pi_97982482
@LeNick

Een intest kost 70 euro, vond ik een beetje duur en niet echt nodig, aangezien ik per les betaal.

Ik hoop maximaal 25-30 lessen nodig te hebben, zodat ik voor de winter begint mijn rijbewijs heb. Ik heb al veel te vaak helemaal verkleumd op het perron op de trein gewacht met dikke vertraging :P

Maar ja, geen idee of ik op schema lig, de instructeur heeft nog niks gezegd over het aantal lessen dat ik nodig heb.
  zaterdag 11 juni 2011 @ 11:22:38 #121
333026 ZuidGrens
VI Hooligans
pi_98018327
Ik mag dadelijk weer. Eigenlijk geen zin in, maar goed, als ik 29 juni slaag dan heb ik nog maar drie lessen te gaan. Bovendien heb ik de afgelopen lessen goed gereden, dus als het nu wat minder gaat dan is het ook geen ramp. Heb een slecht voorgevoel namelijk :+
pi_98032378
Vanmorgen 2 uur gereden met nieuwe instructeur. Ging redelijk. Hij vond het niet slecht gaan. Heeft me een halfuur volledig zelf laten rijden, waarbij die de hele tijd zijn mond hield om zo te kijken wat fout en goed gaat. Ik vraag namelijk bij alles wat ik doe om een soort van bevestiging, ook al weet ik dat ik in ze 4 moet gaan of juist weer terug naar ze 3. Ging over het algemeen redelijk dus, snelheid op snelweg moet wel iets omhoog, vooral bij het invoegen. Bij een afslag gaf ik veel te vroeg richting aan. En een keer reed ik op de linkerbaan, herstelde ik later keurig door rechts in te voegen.
Vertelde me ook dat er 3 bijzondere manouvres zijn, namelijk de stopopdracht, de keeropdracht en de parkeeropdracht. De stopopdracht is een koud kunstje en kan ik in feite al alleen opletten dat je voldoende ruimte houdt om weg te rijden. Parkeren en keren is zo gebeurd zei die. Van de week ga ik hem machtigen om een afspraak te maken voor het examen en vanaf juli soort van snelcursus om alles te verfijnen bij mij en dan ben ik wel klaar voor het examen. Heb er nu een wat beter gevoel over.
  zaterdag 11 juni 2011 @ 21:37:47 #123
333026 ZuidGrens
VI Hooligans
pi_98040606
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juni 2011 18:19 schreef LUFC het volgende:
Vanmorgen 2 uur gereden met nieuwe instructeur. Ging redelijk. Hij vond het niet slecht gaan. Heeft me een halfuur volledig zelf laten rijden, waarbij die de hele tijd zijn mond hield om zo te kijken wat fout en goed gaat. Ik vraag namelijk bij alles wat ik doe om een soort van bevestiging, ook al weet ik dat ik in ze 4 moet gaan of juist weer terug naar ze 3. Ging over het algemeen redelijk dus, snelheid op snelweg moet wel iets omhoog, vooral bij het invoegen. Bij een afslag gaf ik veel te vroeg richting aan. En een keer reed ik op de linkerbaan, herstelde ik later keurig door rechts in te voegen. Vertelde me ook dat er 3 bijzondere manouvres zijn, namelijk de stopopdracht, de keeropdracht en de parkeeropdracht. De stopopdracht is een koud kunstje en kan ik in feite al alleen opletten dat je voldoende ruimte houdt om weg te rijden. Parkeren en keren is zo gebeurd zei die. Van de week ga ik hem machtigen om een afspraak te maken voor het examen en vanaf juli soort van snelcursus om alles te verfijnen bij mij en dan ben ik wel klaar voor het examen. Heb er nu een wat beter gevoel over.
Zit ook weinig anders op dan he
pi_98045105
Ik heb als ik buiten de stad rij veel rust in m'n rijgedrag maar zodra ik weer in de stad moet rijden raak ik in de stress en maak veel fouten. Best vervelend en ik hoop dat ik er snel vanaf kom.
Ik heb nu 3 rijlessen gehad, misschien ben ik ook te streng voor mezelf. M'n instructeur vindt van wel.
  zondag 12 juni 2011 @ 12:08:01 #125
333026 ZuidGrens
VI Hooligans
pi_98058364
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juni 2011 23:10 schreef Kijana het volgende:
Ik heb als ik buiten de stad rij veel rust in m'n rijgedrag maar zodra ik weer in de stad moet rijden raak ik in de stress en maak veel fouten. Best vervelend en ik hoop dat ik er snel vanaf kom.
Ik heb nu 3 rijlessen gehad, misschien ben ik ook te streng voor mezelf. M'n instructeur vindt van wel.
Welke stad rij je dan?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')