Ik vermoed dat een groot deel van de startende kopers die vlak voor het toppunt gekocht hebben dit grotendeels aflossingsvrij deden. Simpelweg omdat het anders niet op te brengen was. Deze mensen huren nu in feite bij de bank en zullen waarschijnlijk een negatief vermogen opbouwen. Ooit zullen de prijzen wel weer gaan stijgen maar tegen die tijd zal het rendement vast niet zo hoog zijn als dat de voorgaande generatie heeft behaald. Juist met die gedachte heb ik nooit willen kopen in een sterk stijgende markt. Ik zal toegeven dat ik mij vergist heb in het niveau waartoe de zeepbel is gegroeid, maar nooit ben ik ervan uit gegaan dat de zeepbel niet uiteen zou spatten. Het probleem met een zeepbel die deze proporties heeft kunnen aannemen is dat de terugval enorm lang zal gaan duren. Als koper op de top ben je dus extra hard genaaid.quote:Op donderdag 23 december 2010 14:09 schreef antfukker het volgende:
Er zijn ook mensen die niet aflossen. Je bewering is gewoon niet correct. De kosten van een woningbezitter bestaat uit diverse factoren. Waardedaling/stijging nog niet eens meegerekend. Huur bestaat alleen uit huur.
Ik vermoed van niet. Dan krijg je namelijk geen NHG en val je dus in een hoger rente tarief.quote:Op donderdag 23 december 2010 14:37 schreef xenobinol het volgende:
Ik vermoed dat een groot deel van de startende kopers die vlak voor het toppunt gekocht hebben dit grotendeels aflossingsvrij deden.
Nee, jij leest gewoon niet goed. Ik heb er elke keer bijgezegd dat ik over aflossers spreek. Dat sommigen 100% aflossingsvrij hebben ben ik ook geen voorstander van.quote:Op donderdag 23 december 2010 14:09 schreef antfukker het volgende:
Er zijn ook mensen die niet aflossen. Je bewering is gewoon niet correct.
^^ dit. De meeste starters hebben tegenwoordig maximaal 50% aflossingsvrij. (Dat vindt ik zelf nog teveel, maar goed, da's mijn mening)quote:Op donderdag 23 december 2010 14:44 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ik vermoed van niet. Dan krijg je namelijk geen NHG en val je dus in een hoger rente tarief.
Wat maakt dat uit als je toch niet aflost? Die mensen wilden toch meteen een huis kopen van boven de NHG grens, op twee salarissen wil je wel een beetje luxe wonen toch. En de rente is aftrekbaar dus wat kan je de halve punt nu schelen? Trouwens een beetje onderhandelen en je kreeg toch wel wat extra korting. De risico's werden door de banken weggewuifd, de markt zat toch in de lift.quote:Op donderdag 23 december 2010 14:44 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Ik vermoed van niet. Dan krijg je namelijk geen NHG en val je dus in een hoger rente tarief.
fixedquote:Op donderdag 23 december 2010 14:39 schreef Bayswater het volgende:
Niets over lichtpuntjes in de titel?
Vrije sector huur Amsterdam - salariseisen
Xeno, hier moet je toch echt even gaan ingrijpen. Iemand die wil gaan huren wordt bestookt met koopadviezen door Fokkers.
Als je een aflossingsvrij deel heb wil het niet zeggen dat je dit deel niet kan aflossen.quote:Op donderdag 23 december 2010 14:49 schreef Whuzz het volgende:
[..]
^^ dit. De meeste starters hebben tegenwoordig maximaal 50% aflossingsvrij. (Dat vindt ik zelf nog teveel, maar goed, da's mijn mening)
Exact. Aflosverplichtingsvrij deel zou een betere benaming zijn.quote:Op donderdag 23 december 2010 15:14 schreef Revolution-NL het volgende:
Als je een aflossingsvrij deel heb wil het niet zeggen dat je dit deel niet kan aflossen.
quote:Op donderdag 23 december 2010 15:14 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Als je een aflossingsvrij deel heb wil het niet zeggen dat je dit deel niet kan aflossen.
quote:Op donderdag 23 december 2010 15:31 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Exact. Aflosverplichtingsvrij deel zou een betere benaming zijn.
quote:Op donderdag 23 december 2010 15:53 schreef Bayswater het volgende:
Het ik bepaal zelf wel op welke manier ik dit aflos gedeelte.
Laat instappers met een aflossingsvrij (deel) hyptheek.quote:Op donderdag 23 december 2010 16:16 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ik weet niet waar jij de laatste jaren geweest bent, maar 'aflossingsvrij(deel)' is al zo oud als de weg naar Kralingen.
Ik weet niet waar jij de laatste jaren geweest bent, maar 'aflossingsvrij(deel)' is al zo oud als de weg naar Kralingen.quote:Op donderdag 23 december 2010 16:10 schreef Terrorizer het volgende:
Laat instappers met een aflossingsvrij (deel) hyptheek.![]()
Aflossingsvrij is een kunstgreep tegen het einde de bubble om de prijzen nog verder te rekken. En die lijkt nu uitgewerkt, en worden er weer allerlei andere dingen verzonnen als 'starters leningen'.
Ben blij dat je het eens bent.quote:Op donderdag 23 december 2010 16:22 schreef Terrorizer het volgende:
Ja, Kralingen waar de meeste lui in Prinsenland met een aflossingsvrij (deel) hypotheek een huis hebben 'gekocht'.
Precies, zonder de HRA zou je zelfs wel knettergek moeten zijn om niet af te lossen. Tenzij je wilt huren van de bank uiteraardquote:Op donderdag 23 december 2010 16:10 schreef Terrorizer het volgende:
Laat instappers met een aflossingsvrij (deel) hyptheek.![]()
Aflossingsvrij is een kunstgreep tegen het einde de bubble om de prijzen nog verder te rekken. En die lijkt nu uitgewerkt, en worden er weer allerlei andere dingen verzonnen als 'starters leningen'.
'gekocht' als in huren bij de bankquote:Op donderdag 23 december 2010 16:22 schreef Terrorizer het volgende:
Ja, Kralingen waar de meeste lui in Prinsenland met een aflossingsvrij (deel) hypotheek een huis hebben 'gekocht'.
Tja.... maar mijn betaalde huur kan ik niet aftrekken van de IB. Misschien moet de Jager dat maar als oplossing voor de crisis aandragenquote:Op donderdag 23 december 2010 16:24 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ben blij dat je het eens bent.
Ik zie overigens het probleem niet om een deel aflossingsvrij te hebben? Huren is zelfs 100% aflossingsvrij.
quote:Op donderdag 23 december 2010 16:31 schreef xenobinol het volgende:
Precies, zonder de HRA zou je zelfs wel knettergek moeten zijn om niet af te lossen. Tenzij je wilt huren van de bank uiteraard![]()
Maar jij wel.quote:De constructie is bedacht om de zeepbel maximaal op te blazen en een hoop mensen hadden dit totaal niet door.
Als je niks koopt, wat moet je dan aflossen?quote:Op donderdag 23 december 2010 16:24 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ben blij dat je het eens bent.
Ik zie overigens het probleem niet om een deel aflossingsvrij te hebben? Huren is zelfs 100% aflossingsvrij.
Je betaalt dan de aflossing van je huisbaas. (En zijn rente, begrote onderhoud en deel van zijn inkomen)quote:Op donderdag 23 december 2010 16:38 schreef Terrorizer het volgende:
Als je niks koopt, wat moet je dan aflossen?
Als jij een product koopt betaal je altijd het salaris van degene waarvan je het product koopt. Als jij een huis koopt betaal je ook het salaris van een metselaar, timmerman en constructeur. Dat deze van dit geld zijn gezin onderhoudt is iets waar jij niet de vruchten van plukt. Huren is gewoon het consumeren van huisvesting, wat is daar dan eigenlijk mis mee?quote:Op donderdag 23 december 2010 16:42 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Je betaalt dan de aflossing van je huisbaas. (En zijn rente, begrote onderhoud en deel van zijn inkomen)
Je lost dus wel af, maar de vruchten daarvan plukt je huisbaas. Dus voor jou 'lijkt' het aflossingsvrij.
Dan zul je eerst met je huisbaas moeten overleggen of hij het goed vindt dat je een gierput aanlegt.quote:Op donderdag 23 december 2010 16:49 schreef xenobinol het volgende:
Overigens... als je echt 'slim' bent dan bewaar je al je ontlasting.... fosfor wordt schaars in de toekomst.... schijt is het nieuwe goud
Als je huurt betaal dat je ook allemaal. Plus het salaris van diegene die het voor je gekocht heeft.quote:Op donderdag 23 december 2010 16:47 schreef xenobinol het volgende:
Als jij een product koopt betaal je altijd het salaris van degene waarvan je het product koopt.
Dat denk jij maar, woningcorporaties en projectontwikkelaars hoeven niet ineens een klap winst te incasseren indien ze gaan verhuren. Jij hebt deze winst ineens moeten financieren en bent daardoor een stuk duurder uit.quote:Op donderdag 23 december 2010 16:52 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Als je huurt betaal dat je ook allemaal. Plus het salaris van diegene die het voor je gekocht heeft.
Je denkt toch niet dat ik het aan de grote klok ga hangen dat er onder mijn huis een goudmijn ligtquote:Op donderdag 23 december 2010 16:50 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Dan zul je eerst met je huisbaas moeten overleggen of hij het goed vindt dat je een gierput aanlegt.
Daar merk ik anders he-le-maal niets van. Ik ben elke maand een paar honderd euro minder kwijt t.o.v. van huren.quote:Op donderdag 23 december 2010 17:01 schreef xenobinol het volgende:
Dat denk jij maar, woningcorporaties en projectontwikkelaars hoeven niet ineens een klap winst te incasseren indien ze gaan verhuren. Jij hebt deze winst ineens moeten financieren en bent daardoor een stuk duurder uit.
Correctie: onder het huis van je huisbaas.quote:Op donderdag 23 december 2010 17:02 schreef xenobinol het volgende:
Je denkt toch niet dat ik het aan de grote klok ga hangen dat er onder mijn huis een goudmijn ligt
Oh jaquote:Op donderdag 23 december 2010 17:04 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Correctie, onder het huis van je huisbaas.
Dat komt omdat je te duur huurde, huren zijn feitelijk te hoog en kunnen wel fors omlaagquote:Op donderdag 23 december 2010 17:03 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Daar merk ik anders he-le-maal niets van. Ik ben elke maand een paar honderd euro minder kwijt t.o.v. van huren.
Helaas voor je, de huurpijzen-bubble zit nog lang niet op zijn eind.quote:Op donderdag 23 december 2010 17:06 schreef xenobinol het volgende:
Dat komt omdat je te duur huurde, huren zijn feitelijk te hoog en kunnen wel fors omlaag
Huren in de vrije sector dalen nog steeds, eerst moeten de banken beginnen met grootschalige executieverkopen. Al was het alleen maar om de investeringen van vastgoedspeculanten te redden.quote:Op donderdag 23 december 2010 17:07 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Helaas voor je, de huurpijzen-bubble zit nog lang niet op zijn eind.
EDIT: Om over de komende vrije sector-bubble nog maar te zwijgen.![]()
![]()
![]()
De (onvrijwillige) vraag naar vrije sector woningen zal in de toekomst sterk toenemen. Je stokpaardje is altijd de wet van vraag en aanbod. Of vertel je me nu dat die overal voor geldt, behalve voor vrije sector woningen?quote:Op donderdag 23 december 2010 17:27 schreef xenobinol het volgende:
Huren in de vrije sector dalen nog steeds, eerst moeten de banken beginnen met grootschalige executieverkopen. Al was het alleen maar om de investeringen van vastgoedspeculanten te redden.
Wat je over het hoofd ziet is het grote aanbod van goedkope koopwoningen dat er gaat komenquote:Op donderdag 23 december 2010 17:35 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
De (onvrijwillige) vraag naar vrije sector woningen zal in de toekomst sterk toenemen. Je stokpaardje is altijd de wet van vraag en aanbod. Of vertel je me nu dat die overal voor geldt, behalve voor vrije sector woningen?
Nee hoor, die komen er niet. En komen ze er wel dan nog wordt het door de strengere eisen voor veel mensen moeilijk om een financiering te krijgen.quote:Op donderdag 23 december 2010 17:46 schreef xenobinol het volgende:
Wat je over het hoofd ziet is het grote aanbod van goedkope koopwoningen dat er gaat komen
Niet iedereen hoeft 100% te financieren hoor.quote:Op donderdag 23 december 2010 17:49 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Nee hoor, die komen er niet. En komen ze er wel dan nog wordt het door de strengere eisen voor veel mensen moeilijk om een financiering te krijgen.
Dat weet ik wel, maar leg dat Xeno en consorten maar eens uit.quote:Op donderdag 23 december 2010 18:25 schreef Terrorizer het volgende:
[..]
Niet iedereen hoeft 100% te financieren hoor.
Waar Xeno zichzelf al 90 delen moed in probeert te praten.quote:Op donderdag 23 december 2010 18:55 schreef Sjabba het volgende:
Topictitel moet zijn;
Waar Xeno zichzelf moed in probeert te praten.
Waar xeno het niet snaptquote:Op donderdag 23 december 2010 18:56 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Waar Xeno zichzelf al 90 delen moed in probeert te praten.
Xeno is even weg.quote:Op donderdag 23 december 2010 19:49 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Waar xeno het niet snapt
Bijna. Hij kan nu nog vrij in elke sector kopen, straks kan hij alleen nog beperkt vrije sector huren.quote:
Ik ken dat. Wij komen ook 3 ton tekort voor ons droomhuisje.quote:Op donderdag 23 december 2010 20:37 schreef draaijer het volgende:
Wij kunnen maar niks leuks vinden in het dorp waar onze oudste nu op school zit?! Tenzij ik opeens Euro 200k hogere hypotheek kan krijgen, maar het gaat er niet makkelijker op worden
Harder werken, moet iedereen die vooruit wilquote:Op donderdag 23 december 2010 23:27 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
Ik ken dat. Wij komen ook 3 ton tekort voor ons droomhuisje.
Maar dan is het geen droomhuisje meer.quote:Op donderdag 23 december 2010 23:29 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Harder werken, moet iedereen die vooruit wil
Dus je bent lui?quote:Op donderdag 23 december 2010 23:32 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
Maar dan is het geen droomhuisje meer.
Waarom zou je als de prijzen stabiliserenquote:Op vrijdag 24 december 2010 02:11 schreef Bayswater het volgende:
Als je bekijkt welk percentage zakt met de vraagprijs is dat best wel schokkend. Nog geen 8% zakt binnen een half jaar met de vraagprijs. Ziet eruit als een dik slot op de huizenmarkt.
idd afbetaald kan je hem net zo goed ff leeg laten staan en wachten op betere tijden.quote:Op vrijdag 24 december 2010 02:12 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Waarom zou je als de prijzen stabiliseren
Ook als je gewoon je hypotheek kan opbrengen of de prijs krijgt die je in je hoofd hebtquote:Op vrijdag 24 december 2010 02:15 schreef Bayswater het volgende:
[..]
idd afbetaald kan je hem net zo goed ff leeg laten staan en wachten op betere tijden.
Of de prijs in je hoofd uit je hoofd zetten.quote:Op vrijdag 24 december 2010 02:16 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Ook als je gewoon je hypotheek kan opbrengen of de prijs krijgt die je in je hoofd hebt
Omdat je anders niet kan verkopen?quote:
Wie zegt dat het leegstaat? Ga je toch lekker verhuren. Er komt genoeg vraag naar huurwoningen.quote:Op vrijdag 24 december 2010 09:40 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Omdat je anders niet kan verkopen?
Ik heb begrepen dat de anti-kraakwet mogelijk gaat sneuvelen, kunnen krakers je leegstaande pandje gaan bewonen
Huurbescherming? Ik ken wel mensen die dat doen, die verzoeken de huurder na 11 maanden ergens anders te gaan wonenquote:Op vrijdag 24 december 2010 09:45 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Wie zegt dat het leegstaat? Ga je toch lekker verhuren. Er komt genoeg vraag naar huurwoningen.
Dat is een heel verstandig adviesquote:Op vrijdag 24 december 2010 10:58 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Of je koopt pas als je verkocht hebt
Welke alternatieven? Sociale huur kan straks niet meer dus je moet wel. Of adviseer je nu om te kopen?quote:Op vrijdag 24 december 2010 09:48 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Huurbescherming? Ik ken wel mensen die dat doen, die verzoeken de huurder na 11 maanden ergens anders te gaan wonen![]()
Uiteraard wil de politiek daar wel wat op bedenken, maar serieus... zou jij gaan huren tegen een premium prijs als je weet dat je met een maand opzegtermijn eruit gezet kan worden? Dan zijn er meestal wel betere alternatieven. Je zal dus echt een concurrerende prijs moeten neerzetten, best lastig voor veel dubbelgrootschuldbezitters... want de HRA komt mooi te vervallen voor je tweede paleis.
Als ik moest rondtrekken dan kocht ik wel een caravanquote:Op vrijdag 24 december 2010 11:32 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Welke alternatieven? Sociale huur kan straks niet meer dus je moet wel. Of adviseer je nu om te kopen?
Jij mag straks rondtrekken van huurwoning naar huurwoning als het je een beetje tegenzit.
Kun je niet beter een caravan huren? Heb je meer vrijheid om van caravan te wisselen.quote:Op vrijdag 24 december 2010 11:41 schreef xenobinol het volgende:
Als ik moest rondtrekken dan kocht ik wel een caravan
quote:Op vrijdag 24 december 2010 12:36 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Kun je niet beter een caravan huren? Heb je meer vrijheid om van caravan te wisselen.
Een caravan is reeds mobiel die hoef je dus niet te wisselenquote:Op vrijdag 24 december 2010 12:36 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Kun je niet beter een caravan huren? Heb je meer vrijheid om van caravan te wisselen.
BVZ faalt wel eens, maar jij faalt2quote:
Heb je wel een (huur) auto nodig....quote:Op vrijdag 24 december 2010 14:12 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Een caravan is reeds mobiel die hoef je dus niet te wisselen
Een auto die koop je gewoon, niet vergeten op af te schrijven hèquote:Op vrijdag 24 december 2010 14:33 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Heb je wel een (huur) auto nodig....
Ik verkoop mijn auto's altijd met winstquote:Op vrijdag 24 december 2010 14:58 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Een auto die koop je gewoon, niet vergeten op af te schrijven hè
Dan ben je waarschijnlijk een autohandelaarquote:Op vrijdag 24 december 2010 15:00 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Ik verkoop mijn auto's altijd met winst
Sterker nog, ik faal constant. Ik ben zelfs gefaald als huurder zijnde.quote:Op vrijdag 24 december 2010 14:13 schreef xenobinol het volgende:
BVZ faalt wel eens, maar jij faalt2
Overigens heeft Xeno het hele jaar 2010 gewonnen. Ben benieuwd wat 2011 brengt voor onze scheefhuurder.quote:Op vrijdag 24 december 2010 18:07 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Sterker nog, ik faal constant. Ik ben zelfs gefaald als huurder zijnde.
Nou, dan moet je toch van in een goede huize komen wonen...
Gewonnen? Xeno? Nou, dan toch hooguit de wedstrijd wie het meeste geld over de schutting kan gooien.quote:Op vrijdag 24 december 2010 19:06 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Overigens heeft Xeno het hele jaar 2010 gewonnen. Ben benieuwd wat 2011 brengt voor onze scheefhuurder.
Nou als scheefhuurder betaalt hij maar een schijntje. Zie het als een soort vorm van HRA.quote:Op vrijdag 24 december 2010 19:12 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Gewonnen? Xeno? Nou, dan toch hooguit de wedstrijd wie het meeste geld over de schutting kan gooien.
Ja, maar zelfs dat schijntje gaat zonder schroom achteloos over de schutting.quote:Op vrijdag 24 december 2010 19:27 schreef Sjabba het volgende:
Nou als scheefhuurder betaalt hij maar een schijntje. Zie het als een soort vorm van HRA.
Oeps, de starters gaan het nog moeilijker krijgenquote:Toegevoegd: woensdag 22 dec 2010, 10:22
In januari wordt de norm voor de Nationale Hypotheek Garantie bijgesteld. Nu kunnen tweeverdieners met een gezamenlijk inkomen van 40 duizend euro nog 180 duizend euro lenen; vanaf januari is dat 20 procent minder. Eénverdieners hebben het iets beter; zij moeten rekening houde met een vijf procent lagere hypotheek.
De aanscherping van de norm is nodig omdat de inkomensverwachting voor 2011 lager is; de koopkracht daalt onder meer door hogere pensioenpremies en zorgpremies.
Garantie
De Nationale Hypotheek Garantie is een garantie voor huizen tot 350 duizend euro. Huiseigenaren die - buiten hun schuld - in de problemen komen, kunnen een beroep doen op de NHG wanneer ze hun woonlasten niet meer kunnen voldoen. In de eerste helft van dit jaar sloten 60 duizend woningeigenaren een hypotheek af met de NHG, tegen 37 duizend een jaar eerder. Dat kwam onder meer doordat de bovengrens begin dit jaar werd verhoogd van 265 duizend naar 350 duizend euro.
Nieuwsuur spreekt met een aantal mensen die nog snel een hogere hypotheek nemen, nu het nog kan.
Yep. Aan de start van de wedstrijd om een hondehok. Een fatsoenlijke woning ligt dan helemaal buiten bereik.quote:Op zaterdag 25 december 2010 13:52 schreef xenobinol het volgende:
Maar ook zij kunnen in de toekomst gewoon tegen een lagere hypotheekschuld aan de start verschijnen![]()
Hup... terug in je mand....quote:Op zaterdag 25 december 2010 14:08 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Yep. Aan de start van de wedstrijd om een hondehok. Een fatsoenlijke woning ligt dan helemaal buiten bereik.
1,2 wat?quote:Op zaterdag 25 december 2010 15:09 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Maar liefst 1,2 dit jaar
van wat?quote:
Van 100%quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
Laat die jonge stellen eerst maar 's 75.000 euro sparen voordat überhaupt aan kopen denken.quote:Op zaterdag 25 december 2010 13:52 schreef xenobinol het volgende:
Starters gaan er volgend jaar echt niet op achteruit. Er zullen altijd nog wat 'ik-doe-huilie-huilie-omdat-ik-nog-steeds-in-de-eeuwig-stijgende-huizenprijzen-geloof-starters' rondlopen. Maar ook zij kunnen in de toekomst gewoon tegen een lagere hypotheekschuld aan de start verschijnen![]()
Het zijn gewoon niet de meest slimme jongens en meisjes van de klas
Mee eensch, maar ik adviseer jonge stellen met 75.000 euro nu nog niet te gaan kopen.quote:Op zaterdag 25 december 2010 16:03 schreef pberends het volgende:
[..]
Laat die jonge stellen eerst maar 's 75.000 euro sparen voordat überhaupt aan kopen denken.
hehe, ja maar ik ga er van uit dat 99% van de jonge stellen nog geen 75.000 euro bij elkaar hebben. Tegen die tijd is de bodem op de huizenmarkt al voorbij vrees ik voor zequote:Op zaterdag 25 december 2010 16:38 schreef Terrorizer het volgende:
[..]
Mee eensch, maar ik adviseer jonge stellen met 75.000 euro nu nog niet te gaan kopen.
En een jonge single?quote:Op zaterdag 25 december 2010 16:38 schreef Terrorizer het volgende:
[..]
Mee eensch, maar ik adviseer jonge stellen met 75.000 euro nu nog niet te gaan kopen.
Dus dan ga je rood staan voor.... Ja, voor wat eigenlijk???quote:Op zaterdag 25 december 2010 18:40 schreef Resistor het volgende:
maar dan duik ik met de betaalrekening onder de (mijn) limiet van ¤1000,-, omdat ik per se de ¤75.000,- wil halen[/sub]
Ik had het over 75k met 2 personen. Als je zelf 75k hebt zou ik op termijn lekker zelf een huis kopen en NOOIT trouwen in gemeenschap van goederenquote:Op zaterdag 25 december 2010 18:40 schreef Resistor het volgende:
[..]
En een jonge single?
Ik heb met de rente en nog wat extra geld er bij op 1 januari ¤75.000,- op de spaarrekening, maar dan duik ik met de betaalrekening onder de (mijn) limiet van ¤1000,-, omdat ik per se de ¤75.000,- wil halen
Hij staat niet rood, hij gaat alleen onder de 1000 credit op z'n betaalrekeningquote:Op zaterdag 25 december 2010 19:49 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Dus dan ga je rood staan voor.... Ja, voor wat eigenlijk???
De kat zijn k*t..? Zo triest heb ik het nog niet vaak gehoord.
OH, ik dacht dat hij zijn kredietlimiet bedoelde. Hij had het dus over een virtuele limiet die hij zichzelf heeft opgelegd. Zal wel een doel hebben.quote:Op zaterdag 25 december 2010 20:03 schreef pberends het volgende:
[..]
Hij staat niet rood, hij gaat alleen onder de 1000 credit op z'n betaalrekening.
Over debet betaal je absurd hoge rentes aan die teringbanken.
Kleine reserve, niet meer en niet minder.quote:Op zaterdag 25 december 2010 20:12 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
OH, ik dacht dat hij zijn kredietlimiet bedoelde. Hij had het dus over een virtuele limiet die hij zichzelf heeft opgelegd. Zal wel een doel hebben.
Ieder zijn meug, maar bij een appartement hoort altijd een VvE. Bepaal je dus nog niet helemaal zelf wat er aan je woning gaat gebeuren. Over de extra kosten nog maar te zwijgen.quote:Op zaterdag 25 december 2010 21:22 schreef Resistor het volgende:
Nu mijn ouders nog zo opvoeden dat ze mij kunnen missen, want het zal niet in de buurt zijn waar ik heen ga. (of hier moet weer een mooi appartement langskomen, waar zij over 10 jaar willen gaan zitten)
Er zijn best onderhoudsarme tuinen te realiseren. Dat kost misschien wel even wat, maar is op de lange duur nog altijd goedkoper dan een VvE die vindt dat van het hele complex de kozijnen moeten worden geschilderd.quote:Op zaterdag 25 december 2010 22:21 schreef Resistor het volgende:
Ik probeer dat mijn ouders ook duidelijk te maken, maar zij willen over een aantal jaar graag gelijkvloers wonen in een woning die ze kennen, en die zijn er niet veel in de vorm van een grondgebonden woning (of je moet in een bungalow gaan zitten, maar dan zitten ze weer met de royale tuin)
Wat een dom kalf is deze Marlies Pernot toch eigenlijk ook, typisch voorbeeld van een superlener huilie huilie complex. Wat zegt u? Wonen als eerst woonlast en dan kijken wat er over blijft? Beschikt u uberhaupt wel over een werkende hersencel? Pissed off dat u geen grotere sukkel kan vinden om uw dure koopdoos te kopen? Dan moeten die mensen maar op water en broodquote:VEH: Overlegorgaan moet crisis op huizenmarkt bezweren
door Barbara Sanders
AMERSFOORT - De verschillende partijen die actief zijn op de woningmarkt moeten hun krachten nodig gaan bundelen. Nadenken over de toekomst van de tobbende huizenmarkt, in een nog op te richten stichting van het wonen.
Marlies Pernot, al tien jaar algemeen directeur van Vereniging Eigen Huis: Van enige coördinatie of samenhang is nu geen sprake.
Huizenbezitters, of dat nu instromers, doorstromers of uitstromers zijn, weten volgens haar niet waar ze aan toe zijn. Laat staan dat er enig vertrouwen wordt gekweekt. Het probleem is te groot om aan de politiek over te laten. Bovendien heeft elk ministerie ook zo zijn eigen belangen. Als het ministerie van Binnenlandse Zaken, waar de portefeuille wonen nu is ondergebracht, een stimuleringsplan oppert, wordt dat al snel weer de grond ingeboord door het ministerie van Financiën, verzucht de directeur van de belangenvereniging die opkomt voor 4,1 miljoen huishoudens.
Uit slop trekken
De nieuwe stichting zou volgens Pernot niet zo zeer een adviesorgaan voor de overheid moeten zijn, maar een club waarmee de overheid structureel overlegt. De maatregelen die de markt uit het slop moeten trekken, zouden ook eens in een economisch perspectief moeten worden geplaatst, adviseert zij. Natuurlijk is de export heel belangrijk voor Nederland, dat toch een handelsnatie is, maar de woningmarkt is een enorme interne bestedingsmarkt. Dat wordt maar al te vaak vergeten.
Pernot: Alle leven is uit de woningmarkt verdwenen. Het consumentenvertrouwen klimt langzaam uit het dal, maar uitspraken van de Autoriteit Financiële Markten (AFM), De Nederlandsche Bank (DNB) en de Nationale Hypotheek Garantie (NHG) over strenge hypotheekregels doen dat vertrouwen geen goed, ondanks alle goede bedoelingen. Ze gooien de boel eerder op slot met hun verkokerde uitspraken. Iedereen praat maar in zijn eigen straatje. Er is geen oog voor de consequenties van bepaalde regels voor de gehele woningmarkt en uiteindelijk voor de hele economie.
Pernot vindt het merkwaardig dat het Nibud zich bemoeit met de woningmarkt. Een prima organisatie hoor, maar het blijft vreemd dat ze in hun rekenmodellen altijd woonlasten als sluitpost zien. Waarom niet uitgaan van de woonlasten, wonen is immers een primaire levensbehoefte, en dan zien wat er overblijft voor andere dingen.
Subsidiepot
Dat er geen pot meer is voor startersleningen, noemt Pernot een schrijnend voorbeeld van het inconsistente beleid van de overheid. Dat geldt ook voor subsidies voor energiebesparende maatregelen. Voordat een gemiddeld mens heeft uitgevogeld of zon subsidie misschien iets voor hem is, gaat de deksel weer op de subsidiepot. Typisch de overheid, zon hapsnap beleid.
De verlaging van de btw naar 6 procent op arbeid bij verbouwingen en renovaties in en rondom het huis, vindt Pernot een goede zaak. Toch komen de eerste klachten vanuit haar achterban al binnen. Aannemers zouden het btw-voordeel niet aan de klant doorberekenen en in eigen zak steken. Wij zijn nu aan het inventariseren of hier inderdaad structureel de hand mee wordt gelicht.
Vereniging Eigen Huis houdt ook de vinger aan de pols van de gemeenten als het gaat om de onroerendezaakbelasting (ozb). De gemiddelde woningbezitter zal dit jaar 3 procent meer moeten ophoesten. De woningwaardes zijn gedaald, de tarieven omhoog gegooid. Een hoogte van de ozb is een politieke keuze, weet de directeur. Gemeenten kunnen de toegangsprijs van bijvoorbeeld een zwembad verhogen, of het benodigde geld halen uit de ozb-inkomsten. De woningbezitter is een gemakkelijke melkkoe. Een van onze speerpunten voor volgend jaar is onderzoeken hoe gemeenten omgaan met bezwaarschriften.
Pernot vindt de ozb een ronduit onrechtvaardige en zelfs discriminerende belasting. Een ingezetenenbelasting is veel eerlijker. Een huurder, die veel minder kwijt is aan gemeentelasten, heeft net zoveel plezier van allerlei voorzieningen als iemand met een koophuis.
Bron: Telegraaf
Nee, dat weet niemand, of er nu wel of geen beleid is. Niemand kan immers de wereldeconomie en de woningmarkt precies voorspellen. Daarvoor is het een markt toch (hoewel er in NL niet extreem sprake is van een markt). Bovendien zijn de belangen van instomers en huizenbezitters totaal verschillend, dus veel succes met één samenhangend beleid.quote:Huizenbezitters, of dat nu instromers, doorstromers of uitstromers zijn, weten volgens haar niet waar ze aan toe zijn.
quote:Gemeenten kunnen de toegangsprijs van bijvoorbeeld een zwembad verhogen, of het benodigde geld halen uit de ozb-inkomsten. De woningbezitter is een gemakkelijke melkkoe.
quote:Pernot vindt de ozb een ronduit onrechtvaardige en zelfs discriminerende belasting. Een ingezetenenbelasting is veel eerlijker. Een huurder, die veel minder kwijt is aan gemeentelasten, heeft net zoveel plezier van allerlei voorzieningen als iemand met een koophuis.
Dit is ook een fantastisch uitspraakquote:Natuurlijk is de export heel belangrijk voor Nederland, dat toch een handelsnatie is, maar de woningmarkt is een enorme interne bestedingsmarkt. Dat wordt maar al te vaak vergeten.
Eens, maar zolang de HRA zo exorbitant is, wil ik de directeur van het VEH niet horen over de ozb. Die 15 miljard euro HRA moet gefinancierd worden!quote:Op zondag 26 december 2010 10:46 schreef Sjabba het volgende:
Mwa ozb is wel zeker oneerlijk, Als je je hypotheek hebt afgelost heb je sowieso gene HRA meer, of als je met eigen geld koopt. Maar moet je ineens wel ozb betalen.
O heb jij al een keer een berekening gemaakt over hoeveel van die 15miljard weer de economie invloeit? In de vorm van een keuken, uitbouw of andere goederen?quote:Op zondag 26 december 2010 10:54 schreef pberends het volgende:
[..]
Eens, maar zolang de HRA zo exorbitant is, wil ik de directeur van het VEH niet horen over de ozb. Die 15 miljard euro HRA moet gefinancierd worden!
quote:Op zondag 26 december 2010 11:14 schreef inXs het volgende:
[..]
O heb jij al een keer een berekening gemaakt over hoeveel van die 15miljard weer de economie invloeit? In de vorm van een keuken, uitbouw of andere goederen?
Truequote:Op zondag 26 december 2010 10:54 schreef pberends het volgende:
[..]
Eens, maar zolang de HRA zo exorbitant is, wil ik de directeur van het VEH niet horen over de ozb. Die 15 miljard euro HRA moet gefinancierd worden!
Wat me ook opvalt is dat al deze belangenorganisaties idioten als kopstuk hebben. Tot een paar jaar geleden wat dat prima, je hoefde nl. niet over een enkele kwaliteit te beschikken, het geld kwam vanzelf met bakken tegelijk binnen. Ik denk dat ze daar ook wel best boos over is, het is niet eerlijkquote:Op zondag 26 december 2010 10:33 schreef pberends het volgende:
Mevrouw Pernot klinkt vooral als een verzuurde huizenbubble-bitch die boos is dat het piramidespel op de woningmarkt afgelopen is.
Onzin.... dat geld zou ook anders wel de economie ingaan. De HRA heeft een inflatieverhogende werking en zorgt enkel voor afvoer van kapitaal naar de banken. Zonder HRA zijn we gegarandeerd beter af als overheid en consument.quote:Op zondag 26 december 2010 11:14 schreef inXs het volgende:
[..]
O heb jij al een keer een berekening gemaakt over hoeveel van die 15miljard weer de economie invloeit? In de vorm van een keuken, uitbouw of andere goederen?
Dat ze jou met je gespam nog niet van Fok! gebonjourd hebben begrijp ik werkelijk helemaal niets van.quote:
Typisch inderdaad.quote:Op zondag 26 december 2010 13:31 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Dat ze jou met je gespam nog niet van Fok! gebonjourd hebben begrijp ik werkelijk helemaal niets van.
During times of universal deceit, telling the truth becomes a revolutionary act.quote:Op zondag 26 december 2010 13:31 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Dat ze jou met je gespam nog niet van Fok! gebonjourd hebben begrijp ik werkelijk helemaal niets van.
Een verzuurde leentokkie?quote:Op zondag 26 december 2010 13:44 schreef zeeuws jongetje het volgende:
[..]
Typisch inderdaad.
Heb toch maar eens op die site gekeken maar de eenzijdige zure benadering staat me niet zo aan. Ook het feit dat je niet ziet wie de eigenaar is, vind ik onprettig. En het nodigt ook niet bepaald uit tot reageren daar, met een soort gecensureerde procedure.
De comments daar die wel worden 'goedgekeurd' zijn vaak wel amusant om te lezen. De frustratie druipt er vanaf.quote:Op zondag 26 december 2010 13:44 schreef zeeuws jongetje het volgende:
[..]
Typisch inderdaad.
Heb toch maar eens op die site gekeken maar de eenzijdige zure benadering staat me niet zo aan. Ook het feit dat je niet ziet wie de eigenaar is, vind ik onprettig. En het nodigt ook niet bepaald uit tot reageren daar, met een soort gecensureerde procedure.
Mooie belangenvereniging die haar eigen leden gunt op water en brood te moeten leven.quote:Pernot vindt het merkwaardig dat het Nibud zich bemoeit met de woningmarkt. Een prima organisatie hoor, maar het blijft vreemd dat ze in hun rekenmodellen altijd woonlasten als sluitpost zien. Waarom niet uitgaan van de woonlasten, wonen is immers een primaire levensbehoefte, en dan zien wat er overblijft voor andere dingen.
Dat is onzin BVZ, ik heb er ook wel eens gereageerd en die reactie werd in real-time geplaatst. Het is dus niet zo dat een reactie vooraf gekeurd dient te worden. Volgens mij heeft Zeepbel al reeds aangegeven dat de berichten enkel op bepaalde woorden gefilterd wordt.quote:Op zondag 26 december 2010 13:48 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
De comments daar die wel worden 'goedgekeurd' zijn vaak wel amusant om te lezen. De frustratie druipt er vanaf.
Ik lees dit:quote:Op zondag 26 december 2010 13:53 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Dat is onzin BVZ, ik heb er ook wel eens gereageerd en die reactie werd in real-time geplaatst. Het is dus niet zo dat een reactie vooraf gekeurd dient te worden. Volgens mij heeft Zeepbel al reeds aangegeven dat de berichten enkel op bepaalde woorden gefilterd wordt.
Dan moet hij dat weghalen. (En nee, dat is niet ingewikkeld)quote:Opgelet: Uw reactie moet worden goedgekeurd en daardoor kan het even duren voor hij voor anderen verschijnt. Het is niet nodig om uw reactie nogmaals te plaatsen.
Het gaat er denk ik vooral om dat er nieuwe leden nodig zijn om de oudere leden een bail-out te geven. Zij leefden vroeger ook op water en brood dus nu is die beurt aan een nieuwe generatiequote:Op zondag 26 december 2010 13:50 schreef Jane het volgende:
[..]
Mooie belangenvereniging die haar eigen leden gunt op water en brood te moeten leven.
Iemand die ik ken doet het trouwens al zo. Moet sinterklaasfeestjes afzeggen omdat het 20 euro aan cadeautjes zou kosten en dat geld is nodig voor de hypotheek. Geen leven, vind ik, maar VEH is er blijkbaar maar wat trots op.
Dat is gewoon een disclaimerquote:Op zondag 26 december 2010 13:55 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ik lees dit:
[..]
Dan moet hij dat weghalen. (En nee, dat is niet ingewikkeld)
Die hele site is een disclaimer t.a.v. het gezond verstand.quote:
Maar dat komt door het onderwerp waar het over gaatquote:Op zondag 26 december 2010 13:58 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Die hele site is een disclaimer t.a.v. het gezond verstand.
Inderdaad. Dat blijkt al uit de naam van de site.quote:Op zondag 26 december 2010 14:00 schreef xenobinol het volgende:
Maar dat komt door het onderwerp waar het over gaat
Als de Jager oproept tot een verbod op een bankrun, als banken roepen dat het volgend jaar allemaal weer beter gaat, als de mensen van de NVM dit roepen, als de mensen van de VEH roepen dat het allemaal oneerlijk is etc. etc... dan weet je dat de zeepbel gebarsten is. Wie dat niet ziet is werkelijk zienden blindquote:Op zondag 26 december 2010 14:03 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Inderdaad. Dat blijkt al uit de naam van de site.
Gast waar heb je het over. Ben je een kloon van die Zeepbel-nerd soms?quote:
Oh, maar ik geloof niet dat het volgend jaar beter gaat. Integendeel, ik denk dat de markt voor een aantal jaar volledig op slot gaat. En in de tussentijd gaat de vrije sector door de EU regels goud geld verdienen. Over de rug van de huurders. En wie dat niet ziet is op zijn minst selectief blind.quote:Op zondag 26 december 2010 14:10 schreef xenobinol het volgende:
Als de Jager oproept tot een verbod op een bankrun, als banken roepen dat het volgend jaar allemaal weer beter gaat, als de mensen van de NVM dit roepen, als de mensen van de VEH roepen dat het allemaal oneerlijk is etc. etc... dan weet je dat de zeepbel gebarsten is. Wie dat niet ziet is werkelijk zienden blind
Je vergeet dan waarschijnlijk dat de berichtgeving van de tegen partijen net zo eenzijdig en optimistisch isquote:Op zondag 26 december 2010 14:13 schreef zeeuws jongetje het volgende:
Gast waar heb je het over. Ben je een kloon van die Zeepbel-nerd soms?
Onvoorstelbaar trouwens dat je je dagen kunt vullen met het evangeliseren van de woningmarkt. Soort Huur-Jehova
Geloof jij nu werkelijk dat de bouwsector maar even een vakantie van 5 jaar gaan inlassen?quote:Op zondag 26 december 2010 14:15 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Oh, maar ik geloof niet dat het volgend jaar beter gaat. Integendeel, ik denk dat de markt voor een aantal jaar volledig op slot gaat. En in de tussentijd gaat de vrije sector door de EU regels goud geld verdienen. Over de rug van de huurders. En wie dat niet ziet is op zijn minst selectief blind.
We zullen zien. Mij maakt het niet uit, ik heb toch geen verhuisplannen/wensen.quote:Op zondag 26 december 2010 14:25 schreef xenobinol het volgende:
Het bekende slotje waar jij naar verwijst zit vooral op de deur van huiseigenaren
Heul niet waar...quote:Op zondag 26 december 2010 14:21 schreef xenobinol het volgende:
Je vergeet dan waarschijnlijk dat de berichtgeving van de tegen partijen net zo eenzijdig en optimistisch is![]()
Oh is dat het? En ik maar denken dat die gast gewoon een verzuurde huurder is met een te laag inkomen om te kunnen kopen en dus door een flink deel van het internet onder te spammen zijn frustratie probeert te verwerken.quote:Zeepbel probeert gewoon een kritisch platform te bieden om mensen te beschermen tegen het leed van de huizenmarkt.
Tja, op nujij.nl was ik een miljonair die goedkoop pandjes wil gaan opkopen. De waarheid zal wel in het midden liggen.quote:Op zondag 26 december 2010 14:30 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Heul niet waar...
[..]
Oh is dat het? En ik maar denken dat die gast gewoon een verzuurde huurder is met een te laag inkomen om te kunnen kopen en dus door een flink deel van het internet onder te spammen zijn frustratie probeert te verwerken.
Precies. Niet als een blind schaap achter de rest aan hollen.quote:Zeepbel probeert gewoon een kritisch platform te bieden om mensen te beschermen tegen het leed van de huizenmarkt.
Ik gooi zelf overal whisky bij in, dat maakt het leven voor mij een stuk kleurrijkerquote:Op zondag 26 december 2010 14:50 schreef Resistor het volgende:
Oogkleppen, roze bril, verzuurd...
Iedereen ziet de opgeloste Rubix-Cube van een andere kant, en iedereen ziet een andere kleur.
Ik heb hier wel geleerd dat je niet alles van iedereen moet geloven, en som een schep zout bij de wijn moet doen of alles met een druppeltje water nemen
Als je tegenwoordig kritisch bent dan ben je verzuurd, als je mensen oplicht en in de problemen werkt een held. Hoe veel verder kan de moraal van onze maatschappij nog afglijden?quote:Op zondag 26 december 2010 14:30 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Oh is dat het? En ik maar denken dat die gast gewoon een verzuurde huurder is met een te laag inkomen om te kunnen kopen en dus door een flink deel van het internet onder te spammen zijn frustratie probeert te verwerken.
quote:Op zondag 26 december 2010 15:00 schreef xenobinol het volgende:
Ik gooi zelf overal whisky bij in, dat maakt het leven voor mij een stuk kleurrijker
Doe nu maar ff mak aan met die whiskey.quote:Op zondag 26 december 2010 15:01 schreef xenobinol het volgende:
Als je tegenwoordig kritisch bent dan ben je verzuurd, als je mensen oplicht en in de problemen werkt een held. Hoe veel verder kan de moraal van onze maatschappij nog afglijden?
Jahoor, het is kant en klare spam. Dat het toevallig in jou straatje past doet daar niets aan af.quote:Op zondag 26 december 2010 13:46 schreef xenobinol het volgende:
[..]
During times of universal deceit, telling the truth becomes a revolutionary act.
Ik kijk al uit naar de verhalen van je vrienden van broers met neven en tantes die dubbele lasten hebben!quote:Op zondag 26 december 2010 15:08 schreef xenobinol het volgende:
Ik ga nu even kerst vieren met wat vrienden, reken maar dat ik niet mak aan doe met de whisky![]()
Cheers...
Nou die snappen het tenminste.quote:China pakt huizenmarkt aan
De Chinese regering bindt de strijd aan met de sterke stijging van de huizenprijzen. Door meer goedkope woningen te bouwen en speculatie tegen te gaan, moet een zeepbel op de vastgoedmarkt worden voorkomen.
Meer betaalbare huizen
De bouw van goedkope woningen in China wordt volgend jaar bijna verdubbeld, kondigde de Chinese premier Wen aan. De regering wil in 2011 zo'n tien miljoen betaalbare huizen laten bouwen, tegen 5,8 miljoen in 2010. Daarnaast worden er strengere eisen gesteld aan het gebruik van land om speculatie te bestrijden.
Inflatie beteugelen
Om de inflatie op de huizenmarkt in te dammen zal volgens Wen ook het monetaire beleid van China verder worden aangescherpt. In dit kader, en in een poging de algemene inflatie te beteugelen, verhoogde de centrale bank van China op eerste kerstdag voor de tweede keer in drie maanden tijd de belangrijkste rentetarieven. De rente waartegen banken geld kunnen lenen bij de centrale bank ging met 0,25%punt omhoog naar 5,81%. De rente op deposito's steeg met eenzelfde stap naar 2,75%.
Consumptie inperken
De inflatie in China nam in november toe tot 5,1%. Dat was het hoogste niveau van de afgelopen 28 maanden. Analisten hielden dan ook al rekening met een verhoging van de rentetarieven, onduidelijk was alleen of die stap al voor de jaarwisseling zou worden gezet. De renteverhogingen zijn bedoeld om de consumptie en kredietverlening in te perken, zodat het tempo waarin de prijzen stijgen wat kan afzwakken.
Aanvaardbaar niveau
China verhoogde hiervoor ook al enkele keren de hoeveelheid kapitaal die banken achter de hand moeten houden. Volgens Wen zijn die maatregelen genoeg om de inflatie te beteugelen. "Ik geloof dat we de prijzen op een aanvaardbaar niveau kunnen houden met onze inspanningen", zei hij.
Maatregelen onvoldoende geïmplementeerd
Ook de huizenprijzen zullen tot redelijke niveaus worden teruggebracht, beloofde Wen. Hij is echter niet tevreden over de maatregelen die eerder dit jaar al werden genomen om de excessieve stijging van de huizenprijzen te bestrijden. "Die zijn tot nu toe onvoldoende geïmplementeerd, we zullen onze inspanningen versterken."
Bron: RTLZ
Denk dat die inmiddels al failliet zijn.quote:Op zondag 26 december 2010 15:17 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Ik kijk al uit naar de verhalen van je vrienden van broers met neven en tantes die dubbele lasten hebben!
Dat is geen ramp. Imaginaire vriendjes kunnen hooguit virtueel failliet gaan.quote:Op zondag 26 december 2010 15:57 schreef Terrorizer het volgende:
Denk dat die inmiddels al failliet zijn.
De HRA heeft er vooral voor gezorgd dat belastingen kunstmatig hoog zijn (vooral de inkomensbelasting).quote:Op zondag 26 december 2010 13:07 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Onzin.... dat geld zou ook anders wel de economie ingaan. De HRA heeft een inflatieverhogende werking en zorgt enkel voor afvoer van kapitaal naar de banken. Zonder HRA zijn we gegarandeerd beter af als overheid en consument.
Zeg, moet ik een ban voor je aanvragen? We gaan hier niet persoonlijk aanvallen.quote:Op zondag 26 december 2010 23:29 schreef huizenmarkt-zeepbel.nl het volgende:
[..]
Waarom? Omdat jij de afgelopen 5 jaar een aflossingsvrije tophypotheek hebt afgesloten?
quote:Op zondag 26 december 2010 13:50 schreef Jane het volgende:
[..]
Mooie belangenvereniging die haar eigen leden gunt op water en brood te moeten leven.
Iemand die ik ken doet het trouwens al zo. Moet sinterklaasfeestjes afzeggen omdat het 20 euro aan cadeautjes zou kosten en dat geld is nodig voor de hypotheek. Geen leven, vind ik, maar VEH is er blijkbaar maar wat trots op.
Ik val niemand aan, en ik gebruik de woorden "rot op" ook niet. Als je dat een goed gevoel geeft mag je mij bannen.quote:Op zondag 26 december 2010 23:32 schreef pberends het volgende:
[..]
Zeg, moet ik een ban voor je aanvragen? We gaan hier niet persoonlijk aanvallen.
quote:China pakt huizenmarkt aan
26-12-2010 | Laatst bijgewerkt 17:29
PEKING (AFN) - De Chinese regering bindt de strijd aan met de sterke stijging van de huizenprijzen. Door meer goedkope woningen te bouwen en speculatie tegen te gaan, moet een zeepbel op de vastgoedmarkt worden voorkomen. Dat bleek zondag uit een toespraak van de Chinese premier Wen Jiabao.
De bouw van goedkope woningen in China wordt volgend jaar bijna verdubbeld, kondigde Wen aan. De regering wil in 2011 zo'n tien miljoen betaalbare huizen laten bouwen, tegen 5,8 miljoen in 2010.
Ja, dat zal indruk maken. Op een totaal van 1,35 miljard chinezen....quote:Op maandag 27 december 2010 00:08 schreef michaelmoore het volgende:
In China weten ze hoe een huizenbubble te voorkomen
[..]
Ik denk dat het meer komt omdat je reactie letterlijk niets bevat. (Behalve dan dat je je onderschrift er even in copy-paste.)quote:Op zondag 26 december 2010 23:29 schreef huizenmarkt-zeepbel.nl het volgende:
Waarom? Omdat jij de afgelopen 5 jaar een aflossingsvrije tophypotheek hebt afgesloten?
Ehm... dus in elk huis woont maar 1 persoon?quote:Op maandag 27 december 2010 00:21 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ja, dat zal indruk maken. Op een totaal van 1,35 miljard chinezen....
Is wel een kleine verdubbeling van de jaarlijkse bouwopdracht, kan BAM wat van verdienenquote:Op maandag 27 december 2010 00:21 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ja, dat zal indruk maken. Op een totaal van 1,35 miljard chinezen....
Nee omdat je ordinair loopt te spammen. En mijn persoonlijke situatie heeft geen invloed op mijn visie op de huizenmarkt in tegenstelling tot jou met je belangen.quote:Op zondag 26 december 2010 23:29 schreef huizenmarkt-zeepbel.nl het volgende:
[..]
Nee.quote:Op maandag 27 december 2010 01:05 schreef Terrorizer het volgende:
Ehm... dus in elk huis woont maar 1 persoon?
Nee, niet meer met hetzelfde verhaalquote:Op maandag 27 december 2010 11:25 schreef huizenmarkt-zeepbel.nl het volgende:
[..]
"Weer met hetzelfde verhaal"
Zelfreflectie?!?quote:Op maandag 27 december 2010 11:25 schreef huizenmarkt-zeepbel.nl het volgende:
[..]
Het zorgt voor een ding: hoge, bijna onbetaalbaar huisprijzen. Wie is daar baat bij? De banken natuurlijk, de Nederlandse burger is slaaf van de bank en betaalt de hoogste hypotheken van Europa. ING en Rabo worden slapend rijk. En met al dat geld die de Nederlandse burger aan de banken betaalt gaan de banken gokken op de woningmarkt in Spanje en het bouw van de ene leegstaande kantoorgebouw na de andere in Nederland. De VVD, de bankierspartij, vindt het allemaal prachtig. Rechtse hobby's worden gesubsidieerd. Daarom vinden ze het goed voor de economie, dat is de sector van de economie die ze voor ogen hebben. De HRA is een banksubsidie van enorme proporties.quote:Op zondag 26 december 2010 23:22 schreef pberends het volgende:
[..]
De HRA heeft er vooral voor gezorgd dat belastingen kunstmatig hoog zijn (vooral de inkomensbelasting).
Dat de HRA "goed zou zijn voor de economie omdat men dan geld terugkrijgt van de belasting en uitgeeft" is gewoon een drogreden. Nogmaals: De HRA moet gefinancierd worden! Goedschiks of kwaadschiks.
Het is zo een lief dom mens, ik snap nooit hoe zulke mensen op zulke posten terecht komen, mijn buurvrouw is ook simpel, maar daar komt wel eens een redelijk duidelijk verhaal uitquote:Op maandag 27 december 2010 11:25 schreef huizenmarkt-zeepbel.nl het volgende:
[..]
Het was voor Pernot kiezen tussen de bijstand en de VEH denk ik...quote:Op maandag 27 december 2010 12:54 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Het is zo een lief dom mens, ik snap nooit hoe zulke mensen op zulke posten terecht komen, mijn buurvrouw is ook simpel, maar daar komt wel eens een redelijk duidelijk verhaal uit
Enigzins misschien, maar ik zie de HRA niet primair als bankensubsidie. Eerder een subsidie aan de hele bouwmaffia-kartel (lees: grondspeculanten, makelaars, notarissen, en trouwens ook huizenbezitters die al een huis hebben, etc). En ja, misschien ook een beetje banken.quote:Op maandag 27 december 2010 12:44 schreef de_ier het volgende:
[..]
Het zorgt voor een ding: hoge, bijna onbetaalbaar huisprijzen. Wie is daar baat bij? De banken natuurlijk, de Nederlandse burger is slaaf van de bank en betaalt de hoogste hypotheken van Europa. ING en Rabo worden slapend rijk. En met al dat geld die de Nederlandse burger aan de banken betaalt gaan de banken gokken op de woningmarkt in Spanje en het bouw van de ene leegstaande kantoorgebouw na de andere in Nederland. De VVD, de bankierspartij, vindt het allemaal prachtig. Rechtse hobby's worden gesubsidieerd. Daarom vinden ze het goed voor de economie, dat is de sector van de economie die ze voor ogen hebben. De HRA is een banksubsidie van enorme proporties.
Voor de economie van Jan Modaal is het een ramp natuurlijk. Als Jan Modaal gaat huren dan betaalt hij toch mee aan HRA in de vorm van inkomstenbelasting. Als hij gaat kopen dan betaalt hij dubbel mee: in de vorm van inkomstenbelasting en een te hoge huisprijs. De koopkracht van Jan Modaal was veel hoger geweest zonder HRA.
En Nout Wellink als schoppenboer ?quote:Op zondag 26 december 2010 23:40 schreef pberends het volgende:
Eigenlijk zouden we een huizenzeepbel-kaartenspel moeten maken, met alle foto's van de toppers uit de bouwmaffia. Ger Hukker als Joker!
Yup, met al dat ingezamelde bankrente van de huizenmarkt bouwen ze plekken als de Zuidas vol met lege kantoorgebouwen.quote:Op maandag 27 december 2010 14:49 schreef pberends het volgende:
[..]
Enigzins misschien, maar ik zie de HRA niet primair als bankensubsidie. Eerder een subsidie aan de hele bouwmaffia-kartel (lees: grondspeculanten, makelaars, notarissen, en trouwens ook huizenbezitters die al een huis hebben, etc). En ja, misschien ook een beetje banken.
Dubbel? De HRA compenseert die 'te hoge' inkomstenbelasting toch?quote:Op maandag 27 december 2010 12:44 schreef de_ier het volgende:
Voor de economie van Jan Modaal is het een ramp natuurlijk. Als Jan Modaal gaat huren dan betaalt hij toch mee aan HRA in de vorm van inkomstenbelasting. Als hij gaat kopen dan betaalt hij dubbel mee: in de vorm van inkomstenbelasting en een te hoge huisprijs. De koopkracht van Jan Modaal was veel hoger geweest zonder HRA.
Dat is geen antwoord op mijn vraag waarom jij de HRA niet tegen de 'hogere' inkomstenbelasting wegstreept.quote:
Er geen maximale inkomstenbelasting in NL, wel een maximaal tarief. Hetzelfde geldt voor de HRA.quote:Er is een maximale inkomstenbelasting in Nederland, maar geen maximale HRA.
Niets scheef aan. Als je meer betaald, meer korting. Ik zie het probleem niet.quote:Er zit scheefheid in, HRA is dus meer voordelig des te rijker je bent en des te groter een huis je kan kopen.
En dat Jan Grachtengordel veel meer inkomstenbelasting betaalt dan Jan Modaal vergeet je ook voor het gemak maar even?quote:Dus Jan Modaal die een huis wilt kopen wordt wel degelijk dubbel getroffen t.o.v. Jan Grachtengordel.
En reken nu eens met echte getallen en kijk dan eens naar wat Jan Grachtengordel aan de maatschappij bijdraagt per jaar t.o.v. Jan Modaal.... Dan stelt Jan Modaal al snel niet zo veel meer voor hoor.quote:Op maandag 27 december 2010 20:57 schreef de_ier het volgende:
Nee, ik vergeet dat niet. Het zit zo:
Als X% van je brutosalaris naar belasting gaat en je krijgt Y% terug in de vorm van HRA, dan is de verhouding X/Y veel gunstiger voor Jan Grachtengordel dan voor Jan Modaal. Want aan de ene kant heb je een progressieve inkomstenbelastingstelsel, maar aan de andere kant is de HRA niet progressief, zowel Jan Modaal als Jan Grachtengordel maken gebruik van dezelfde constructie met dezelfde aftrek, en betalen waarschijnlijk dezelfde landelijke rente %.
Niets belachelijk aan. Als ik 2 ton aan inkomstenbelasting zou moeten betalen en ik kan daar 160.000 van maken door een aftrekpost te creëren zal ik het niet laten. Bovendien draag ik dan alsnog een factor 16 meer bij aan de maatschappij dan een willekeurige Jan Modaal. Niet iets om gewetensbezwaren van te krijgen. Ja, Jan Modaal wellicht wel. Maar die is niet bijdehand genoeg om te begrijpen dat ik zelfs in dat geval net zoveel bijdraag als hij met zijn hele straat tegelijk.quote:Daarmee heb je de belachelijke situatie in Nederland waarbij mensen met genoeg cash om een huis te kopen dat niet doen.
Op wat mensen na die niet weten wat de [edit] knop doet, en niet weten dat je ook meerdere posts kan quoten is deze serie prima te pruimen.quote:Op maandag 27 december 2010 20:58 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Is er iemand die deze topic interessant vindt?
Dat is wel waar ja.quote:Op maandag 27 december 2010 21:35 schreef Resistor het volgende:
Op een gegeven moment leer je de mensen en hun meningen echt kennen en krijg je er nachtmerries van kan je ze wel dromen
Is dit het topic waar de een de koopsubsidie wil houden en de ander de huursubsidie, en beiden klagen over de overdrachtsbelasting, allebei klagen dat er niets leuks gebouwd wordt, en dat er geen doorstroming in de woningmarkt isquote:Op maandag 27 december 2010 20:58 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Is er iemand die deze topic interessant vindt?
Als je een heel erg beperkt gezichtsveld hebt, zou dat een goede samenvatting kunnen zijn.quote:Op maandag 27 december 2010 21:48 schreef michaelmoore het volgende:
Is dit het topic waar de een de koopsubsidie wil houden en de ander de huursubsidie, en beiden klagen over de overdrachtsbelasting, allebei klagen dat er niets leuks gebouwd wordt, en dat er geen doorstroming in de woningmarkt is
quote:Waarom de Duitse huizenmarkt floreert
28-12-2010 | Laatst bijgewerkt 08:56
Terwijl in Nederland de huizenmarkt nog op z'n gat ligt, stijgen de prijzen in Duitsland. Hoe komt dat?
Het afgelopen jaar werden nieuwbouwwoningen in Duitsland 3,5 procent duurder. Ook andere huizentypen stegen in prijs.
De Duitse economie doet het goed. Ze trekt buitenlands kapitaal terwijl de Duitse banken zelf momenteel liever in eigen land geld uitzetten dan in het buitenland.
Waar in Nederland geklaagd wordt over terughoudende banken die elke hypotheekaanvraag onder het vergrootglas leggen, speelt in Duitsland deze discussie helemaal niet.
Volgend jaar, 2011, wordt minstens zo goed, verwachten experts. Ze wijzen op cijfers van het onderzoeksinstituut Ifo, dat meldt dat de omzetportefeuille van architecten op het hoogste punt in 15 jaar bevindt. (In Nederland daarentegen verkeren de architectenbureaus in zeer zwaar weer).
In 2011 wacht Duitsland waarschijnlijk een 'Bauboom' - mede omdat de afgelopen jaren juist weinig nieuwbouwwoningen op de markt kwamen.
Tsja.. ook in Nederland woningen genoeg, voor een betaalbare prijs.. maar hier denken bepaalde mensen dat er nog 50% van de prijs afgaat en dus blijven wachten....quote:Op dinsdag 28 december 2010 12:45 schreef michaelmoore het volgende:
Hiernaast loopt de vraag naar (nieuwe) woningen prima , zonder HRA en andere stimulatio
http://www.z24.nl/z24geld(...)nmarkt_floreert.html
[..]
Betaalbaar wil niet zeggen dat de prijs goed is. Het gaat om de verhouding tussen de prijs en de kwaliteit die bepaald of je een goede koop doet.quote:Op dinsdag 28 december 2010 13:30 schreef Freak188 het volgende:
Tsja.. ook in Nederland woningen genoeg, voor een betaalbare prijs.. maar hier denken bepaalde mensen dat er nog 50% van de prijs afgaat en dus blijven wachten....
QFTquote:Op dinsdag 28 december 2010 13:30 schreef Jane het volgende:
Was het ook niet zo dat je in Duitsland altijd een flink bedrag eigen geld moet meenemen wil je een hypotheek krijgen? Op zich een prima systeem, vind ik.
Een vriend van mij heeft de eerste twee woningen die hij ging kopen zien afketsen op de verscherpte criteria van de banken. Maar goed ook denk ik, nu kan hij het een stuk beter opbrengen. Als hij nu een tijdje wat minder inkomen heeft zit hij niet direct in de problemen.quote:Overigens vraag ik me af wie in Nederland dat dan zijn die zo klagen over de hypotheekcriteria van banken. Het zijn niet de potentiële huizenkopers, volgens mij. Iig niet in mijn omgeving en ook hier op FOK! zie ik weinig posts in de trant van "Ik wilde wel kopen, maar kreeg geen hypotheek". Het zijn vooral de huizeniverkopers die denken dat daarin de oplossing van hun probleem ligt.
Inderdaad. En dat is voor iedereen anders. Maar in Nederland wordt niet bepaald slecht gebouwd. Maareh Xeno.. wat is jou ideaal? Een vrijstaande villa in Amsterdam Zuid voor 150.000 euro?quote:Op dinsdag 28 december 2010 13:33 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Betaalbaar wil niet zeggen dat de prijs goed is. Het gaat om de verhouding tussen de prijs en de kwaliteit die bepaald of je een goede koop doet.
Een vrijstaande villa in een bosrijke omgeving voor 150k komt in de richtingquote:Op dinsdag 28 december 2010 13:38 schreef Freak188 het volgende:
[..]
Inderdaad. En dat is voor iedereen anders. Maar in Nederland wordt niet bepaald slecht gebouwd. Maareh Xeno.. wat is jou ideaal? Een vrijstaande villa in Amsterdam Zuid voor 150.000 euro?
Heb je toch pech, ik zoek ook zoiets en wil er best 160k voor betalen ;-)quote:Op dinsdag 28 december 2010 13:57 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Een vrijstaande villa in een bosrijke omgeving voor 150k komt in de richting
8% onder de vraagprijs.. volgens mij is dat vrij standaard onderhandelen... dat is mij ook gelukt zonder aankoopmakelaar.quote:Op dinsdag 28 december 2010 13:32 schreef xenobinol het volgende:
Met de kerst nog een vriend gesproken die net een huis gekocht heeft, zo'n 8% onder de vraagprijs. Huis stond net een maand te koop. Kennelijk als je een realistische vraagprijs hebt en bereid bent om te onderhandelen kan je gewoon in no-time je huis verkopen. Conclusie.... de meeste verkopers vragen onrealistisch prijzen
Net buiten Malmö.quote:Op dinsdag 28 december 2010 14:03 schreef lutser.com het volgende:
[..]
Heb je toch pech, ik zoek ook zoiets en wil er best 160k voor betalen ;-)
Uiteraard zegt zo'n percentage helemaal niets, wat wel een verschil maakt of je een huis snel verkocht krijgt is de vraagprijs.quote:Op dinsdag 28 december 2010 14:13 schreef Freak188 het volgende:
[..]
8% onder de vraagprijs.. volgens mij is dat vrij standaard onderhandelen... dat is mij ook gelukt zonder aankoopmakelaar.
In Duitsland kan dat wel hoorquote:Op dinsdag 28 december 2010 13:57 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Een vrijstaande villa in een bosrijke omgeving voor 150k komt in de richting
Hebben jullie allebei pech. Ik bied 170K.quote:Op dinsdag 28 december 2010 14:03 schreef lutser.com het volgende:
Heb je toch pech, ik zoek ook zoiets en wil er best 160k voor betalen ;-)
Nee joh, het ligt aan de banken! Want als een starter geen 100% financiering kan krijgen zijn het de banken die natuurlijk gek zijn!quote:Op dinsdag 28 december 2010 13:32 schreef xenobinol het volgende:
Met de kerst nog een vriend gesproken die net een huis gekocht heeft, zo'n 8% onder de vraagprijs. Huis stond net een maand te koop. Kennelijk als je een realistische vraagprijs hebt en bereid bent om te onderhandelen kan je gewoon in no-time je huis verkopen. Conclusie.... de meeste verkopers vragen onrealistisch prijzen
Jij spreekt 1 vriend. Die koopt 1 huis. (nu het nog kon?) En daar trek jij een conclusie uit t.o.v. de meeste verkopers?quote:Op dinsdag 28 december 2010 13:32 schreef xenobinol het volgende:
Dat de markt op slot zit komt door de hoge vraagprijzen, banken willen gewoon financieren bij een goede prijs.quote:Op dinsdag 28 december 2010 23:01 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Jij spreekt 1 vriend. Die koopt 1 huis. (nu het nog kon?) En daar trek jij een conclusie uit t.o.v. de meeste verkopers?
Mijn conclusie: Xeno trekt onrealistische conclusies.
80% van de hypotheken wordt onder NHG afgesloten. Banken mogen dan niet eens meer financieren dan in de eisen van de NHG staat. Dus al kun je Paleis het Loo kopen voor 200.000 maar mag je maar 140.000 lenen ben je uitgeluld.quote:Op dinsdag 28 december 2010 23:19 schreef xenobinol het volgende:
Dat de markt op slot zit komt door de hoge vraagprijzen, banken willen gewoon financieren bij een goede prijs.
Sparen?quote:Op dinsdag 28 december 2010 23:22 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
80% van de hypotheken wordt onder NHG afgesloten. Banken mogen dan niet eens meer financieren dan in de eisen van de NHG staat. Dus al kun je Paleis het Loo kopen voor 200.000 maar mag je maar 140.000 lenen ben je uitgeluld.
Je mag in dat geval namelijk niet meer dan 425,- netto uitgeven aan je woonlasten. Je mag natuurlijk wel voor 750,- vrije sector huren. Dat is nog eens mazzel hebben.![]()
Ja. Goed idee. Gedwongen in de vrije sector komen, en dan 2 x zo lang doen over sparen.quote:
Het moet vast zwaar voor je zijn om te accepteren dat de hele markt gewoon hard naar beneden gaatquote:Op dinsdag 28 december 2010 23:29 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Ja. Goed idee. Gedwongen in de vrije sector komen, en dan 2 x zo lang doen over sparen.
Van mij mag ie. Ik zit prima. En het liefst de hypotheekrente naar 15%, dan levert sparen ook weer 11% op.quote:Op dinsdag 28 december 2010 23:30 schreef xenobinol het volgende:
Het moet vast zwaar voor je zijn om te accepteren dat de hele markt gewoon hard naar beneden gaat
Hoe hoger de rente oploopt hoe verder de prijzen zullen dalenquote:Op dinsdag 28 december 2010 23:36 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Van mij mag ie. Ik zit prima. En het liefst de hypotheekrente naar 15%, dan levert sparen ook weer 11% op.
Maar ja. Het gaat niet om mij he. En, en dat is wellicht een schok voor je, ook niet om jou.
Ja, maar dat boeit me nu net ff niks. Ik weet mijn lasten voor de komende 20 jaar al. En met een hogere spaarrente als mijn netto hypotheekrente (dat is nu al het geval bij bv een termijndeposito voor 2 jaar) lig ik al helemaal in een deuk.quote:Op dinsdag 28 december 2010 23:52 schreef xenobinol het volgende:
Hoe hoger de rente oploopt hoe verder de prijzen zullen dalen![]()
Zou zomaar eens niet waar kunnen zijn. Door de hogere rente komen er al vele mensen in de problemen, daarbovenop afschaffen van de HRA helpt ze om zeep.quote:Daarnaast zal de motivatie om de HRA versneld af te schaffen toenemen
Vraag het de bank.quote:Op woensdag 29 december 2010 00:21 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Hoe hoog is nu ongeveer de termijndeposito voor 2,3 of 5 jaar?
http://www.nibcdirect.nl/(...)medium=cpc&utm_term={keyword:keywordnotset}&utm_campaign=Termijndepositoquote:Op woensdag 29 december 2010 00:21 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Hoe hoog is nu ongeveer de termijndeposito voor 2,3 of 5 jaar?
Maar de markt bestaat vooral uit nieuwkomers, die gaan dus de prijs bepalen. Mensen die nog een hoge schuld hebben zullen deze nooit tegen dezelfde gunstige voorwaarden kun herfinancieren.quote:Op woensdag 29 december 2010 00:00 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Ja, maar dat boeit me nu net ff niks. Ik weet mijn lasten voor de komende 20 jaar al. En met een hogere spaarrente als mijn netto hypotheekrente (dat is nu al het geval bij bv een termijndeposito voor 2 jaar) lig ik al helemaal in een deuk.
Als de rente stijgt kan dit wel degelijk een goede reden zijn voor de overheid om de hoogte waarover HRA gegeven wordt snel af te bouwen. Hoewel de rente voor veel mensen voor langere termijn vast staat komen mensen met korte termijn rentes wel in de problemen. Persoonlijk denk ik dat het voorlopig nog wel even duurt voordat de rente fors gaat oplopen.quote:Zou zomaar eens niet waar kunnen zijn. Door de hogere rente komen er al vele mensen in de problemen, daarbovenop afschaffen van de HRA helpt ze om zeep.
De lage rente heeft een enorme zeepbel gecreerd en heeft mensen met spaargeld zwaar gedupeerd. Dus je valse mededogen voor de medemens maakt niet zo'n grote indruk op mijquote:(Maar even voor alle duidelijkheid, een hoge spaarrente is voor mij dan wel welkom, maar als dat ten koste gaat van een miljoen anderen dan hoeft het van mij niet perse. Ik red me toch wel.)
De nieuwkomers hebben het nakijken denk ik zo. Er zullen best wel gedwongen verkopen komen waar je MISSCHIEN een graantje van kunt meepikken maar waarschijnlijk is dat niet. (Of je moet veel cash in je kontzak hebben en een veiling op kunnen lopen). De rest zal echt niet met verlies verkopen en dus lekker blijven zitten waar ze zitten.quote:Op woensdag 29 december 2010 00:28 schreef xenobinol het volgende:
Maar de markt bestaat vooral uit nieuwkomers, die gaan dus de prijs bepalen. Mensen die nog een hoge schuld hebben zullen deze nooit tegen dezelfde gunstige voorwaarden kun herfinancieren.
Er zijn heel veel mensen met een korte termijn rente. Mede dankzij de NHG. Een langere looptijd betekende iets hogere maandlasten en dat mocht dan net weer niet. (Backfire voor de NHG straks....)quote:Als de rente stijgt kan dit wel degelijk een goede reden zijn voor de overheid om de hoogte waarover HRA gegeven wordt snel af te bouwen. Hoewel de rente voor veel mensen voor langere termijn vast staat komen mensen met korte termijn rentes wel in de problemen. Persoonlijk denk ik dat het voorlopig nog wel even duurt voordat de rente fors gaat oplopen.
Zoals gezegd, ik heb graag de spaarrente op 11%. Maar niet als dat ten koste gaat van de huisvesting van 1 miljoen mensen. Ik ben immers geen verzuurde huurder die het liefst de huizenprijzen met 50% ziet kelderen....quote:De lage rente heeft een enorme zeepbel gecreerd en heeft mensen met spaargeld zwaar gedupeerd. Dus je valse mededogen voor de medemens maakt niet zo'n grote indruk op mij
Er wenst helemaal niemand gered te worden. Wat mensen wel wensen is dat afspraken (HRA...) worden nagekomen.quote:Op woensdag 29 december 2010 00:42 schreef xenobinol het volgende:
Het zijn anders wel de opportunistische leentokkies geweest die de zeepbel opgeblazen hebben en nu gered wensen te worden op kosten van de maatschappij
Welke afspraak, je stapt weer terug op je oude stokpaardje.quote:Op woensdag 29 december 2010 00:45 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Er wenst helemaal niemand gered te worden. Wat mensen wel wensen is dat afspraken (HRA...) worden nagekomen.
Alleen willen de verzuurde huurders ineens van de HRA af omdat ze inzien dat ze verkeerd gegokt hebben.
Dus wie is er nu 'opportunistisch'?
Nee. En jij ook niet over de duur van je rijbewijs. Zou morgen zomaar kunnen worden afgenomen, of, om in de context te blijven, 300,- euro per maand kunnen gaan kosten... (Moet er wel een wet voor veranderd worden uiteraard, maar dat is met de HRA idem dito...)quote:Op woensdag 29 december 2010 00:49 schreef xenobinol het volgende:
Welke afspraak, je stapt weer terug op je oude stokpaardje.
Nergens heb jij een afspraak met de overheid gemaakt over de duur van de HRA.
Yep. Alles in het leven is een gok. Zelfs je partner waar je nu oh zo gelukkig mee bent. Het is allemaal een kwestie van inschatten. Zo ook met het kopen van een huis. Kun je de lasten dragen (ook als het wellicht even tegenzit)? En wil je daar ook echt wonen? Blijft een gok.quote:Als de koopwoningmarkt gebaseerd zou zijn op 'gokken' (waar je waarschijnlijk nog gelijk in hebt) dan besef je zelf toch wel dat er dus een hoop verliezers zijn en slechts enkele winnaars.
Tot nu toe ga ik er nog wel vanuit dat onze overheid betrouwbaar is..:)quote:Op woensdag 29 december 2010 00:45 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Er wenst helemaal niemand gered te worden. Wat mensen wel wensen is dat afspraken (HRA...) worden nagekomen.
Alleen willen de verzuurde huurders ineens van de HRA af omdat ze inzien dat ze verkeerd gegokt hebben.
Dus wie is er nu 'opportunistisch'?
En zo gok je zelf ook dat de HRA blijft bestaan, en is je 'afspraak' met de overheid wellicht een inschattingsfout.quote:Op woensdag 29 december 2010 00:55 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Nee. En jij ook niet over de duur van je rijbewijs. Zou morgen zomaar kunnen worden afgenomen, of, om in de context te blijven, 300,- euro per maand kunnen gaan kosten... (Moet er wel een wet voor veranderd worden uiteraard, maar dat is met de HRA idem dito...)
En ja, dan krijg je een heleboel verzuurde OV-gebruikers die het daar roerend mee eens zijn... Ik denk zelfs dat er een rijbewijs-zeepbel site voor opgericht zou gaan worden.![]()
[..]
Yep. Alles in het leven is een gok. Zelfs je partner waar je nu oh zo gelukkig mee bent. Het is allemaal een kwestie van inschatten. Zo ook met het kopen van een huis. Kun je de lasten dragen (ook als het wellicht even tegenzit)? En wil je daar ook echt wonen? Blijft een gok.
Het argument waarom je het niet moet doen is altijd de zelfde. Ik zie dus eigenlijk het probleem niet.quote:Op woensdag 29 december 2010 03:16 schreef de_ier het volgende:
Ze hadden het geleidelijk moeten afschaffen, beginnend in 1998 of zo, toen het duidelijk was dat de markt fors aan het stijgen was. Maar ze deden helemaal niks.
En daar is die; Het bekende Xeno kent iemand die in de praktijk bevestigd waar Xeno van droomt voorbeeld.quote:Op dinsdag 28 december 2010 13:32 schreef xenobinol het volgende:
Cijfers graag?quote:Op dinsdag 28 december 2010 23:30 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Het moet vast zwaar voor je zijn om te accepteren dat de hele markt gewoon hard naar beneden gaat
Dat geleufde toch zelf niequote:Op woensdag 29 december 2010 09:13 schreef Bayswater het volgende:
. Een deel daarvan kan zelfs tegenwoordig 3 jaar HRA hebben en huur vangen, zolang de woning maar te koop blijft staan en geen GBA inschrijving.
Wate en staatje weer zeg. Het is enkel suggestief. verder kan ik er niets mee...quote:Op woensdag 29 december 2010 10:03 schreef pberends het volgende:
[ afbeelding ]
Wat een vermogen hebben we.
Ik betaal de lasten sowieso elke maand bruto. Afschaffen van de HRA betekent voor mij dus dat ik jaarlijks een teruggave ga missen. Geen ramp. Maar wel zonde van het geld natuurlijk. En niet netjes van onze regering.quote:Op woensdag 29 december 2010 06:55 schreef Terrorizer het volgende:
En zo gok je zelf ook dat de HRA blijft bestaan, en is je 'afspraak' met de overheid wellicht een inschattingsfout.
Je snapt toch wel dat met een oplopende rente en dalende prijzen je netto lasten naar alle waarschijnlijkheid hetzelfde zullen zijn, je zal hiermee uiteindelijk niet zoveel mee opschieten.quote:Op dinsdag 28 december 2010 23:52 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Hoe hoger de rente oploopt hoe verder de prijzen zullen dalen![]()
Daarnaast zal de motivatie om de HRA versneld af te schaffen toenemen
Dan moet je ook niet in dit topic komen jongen.quote:Op woensdag 29 december 2010 10:11 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Wate en staatje weer zeg. Het is enkel suggestief. verder kan ik er niets mee...
Leg jij mij dan het staatje verders eens uit, behalve dat het vulling voor een RTL programma is.quote:Op woensdag 29 december 2010 10:56 schreef pberends het volgende:
[..]
Dan moet je ook niet in dit topic komen jongen.
We gaan toch niet twijfelen aan het CPB he?quote:Op woensdag 29 december 2010 11:02 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Leg jij mij dan het staatje verders eens uit, behalve dat het vulling voor een RTL programma is.
Ik zie dat het stukje overige kleiner is dan het verschil tussen woning en totaal. Dat klopt toch nooit?
Niet zo moeilijk, je zet je woning te koop. Je verhuist zelf en verhuurt je te koopstaande woning. Zowel van je nieuwe woning kan je de hypotheekrente aftrekken als van je oude woning (en nog eens huur vangen). En dat vanaf vorig jaar 3 ipv 2 jaar.quote:Op woensdag 29 december 2010 10:05 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Dat geleufde toch zelf nie
CPB, net als het CBS, neemt alle aangeleverde cijfers klakkeloos over, dat is hun vak. Dus zo gek is de opmerking niet. Zo leverde het Kadaster tot een aantal jaren geleden altijd prutgegevens, bij gebrek aan statistisch inzicht, die het CPB gewoon overnam.quote:Op woensdag 29 december 2010 11:08 schreef pberends het volgende:
[..]
We gaan toch niet twijfelen aan het CPB he?
Nee, ik begrijp niet welke input tot dit plaatje geleid heeft Maar je ontwijkt mijn vraag...quote:Op woensdag 29 december 2010 11:08 schreef pberends het volgende:
[..]
We gaan toch niet twijfelen aan het CPB he?
Ik koop het huis van een maat en hij de woning van mij. Nu gaan we die aan elkaar verhuren en worden we allebei rijk :-)quote:Op woensdag 29 december 2010 11:15 schreef Bayswater het volgende:
[..]
Niet zo moeilijk, je zet je woning te koop. Je verhuist zelf en verhuurt je te koopstaande woning. Zowel van je nieuwe woning kan je de hypotheekrente aftrekken als van je oude woning (en nog eens huur vangen). En dat vanaf vorig jaar 3 ipv 2 jaar.
Dat begrijp ik volkomen, maar ik zie veel liever een lage schuldenlast bij een hogere rente. Om twee redenen:quote:Op woensdag 29 december 2010 10:16 schreef SilverMane het volgende:
Je snapt toch wel dat met een oplopende rente en dalende prijzen je netto lasten naar alle waarschijnlijkheid hetzelfde zullen zijn, je zal hiermee uiteindelijk niet zoveel mee opschieten.
Het effect van de zeepbel op de totale economie kan er wel eens voor zorgen dat we met zijn alleen er helemaal niet zo florissant bijzitten de komende 20 jaar. Je weet wat je iedere maand moet betalen, maar of je het nog kan verdienen is de volgende vraag. Door de accumulatie van alle schulden is er een enorm voorschot genomen op de toekomst.quote:De mensen die in de lage rente periode van de afgelopen jaren een lang lopende hypotheek hebben geregeld (>20 jaar, <5% rente, >50% aflossing) staan er naar mijn mening helemaal niet zo beroerd voor, ze zijn verzekerd van een constante netto maandlast over een lange periode, gooi daar inflatie overheen en dan zit je beter dan veel huurders (je hebt altijd uitzonderingen) waar de huur ieder jaar een x% verhoogd wordt.
Het probleem met politici is dat een beleid voor de lange termijn niet sexy is en je daar niet de vruchten van kan plukken. Politici zijn net zo opportunistisch als de mensen die in het pyramidespel gedoken zijn. Ieder voor zich en god voor ons allenquote:Ik ben wel voorstander van het langzaam afbouwen van de HRA. Ik vind het erg slap van het huidige kabinet dat ze niet de knoop hebben doorgehakt, hierdoor blijft de status quo omtrent de HRA nog in stand. Wat stelt vierjaar uitstel nu voor op een looptijd van 30 jaar, de onzekerheid blijft bestaan en de discussie zal ook gewoon doorgaan zolang er niet aan de huidige regeling getweaked wordt.
Jij bedoelt dat de financiele middelen niet evenredig dalen met de waarde van woningen? Nog steeds begrijp je niet wat 'aflossingsvrij' betekend?quote:Op woensdag 29 december 2010 11:02 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Leg jij mij dan het staatje verders eens uit, behalve dat het vulling voor een RTL programma is.
Ik zie dat het stukje overige kleiner is dan het verschil tussen woning en totaal. Dat klopt toch nooit?
Je woning moet nog te koop staan en hij mag niet bewoond worden. Zodra jij deze dus gaat verhuren en je trekt de rente voor je tweede huis af, ben je volgens mij bezig met het plegen van fraude.quote:Op woensdag 29 december 2010 11:15 schreef Bayswater het volgende:
[..]
Niet zo moeilijk, je zet je woning te koop. Je verhuist zelf en verhuurt je te koopstaande woning. Zowel van je nieuwe woning kan je de hypotheekrente aftrekken als van je oude woning (en nog eens huur vangen). En dat vanaf vorig jaar 3 ipv 2 jaar.
Het verschil tussen niet kunnen begrijpen en niet willen begrijpen heet toch cognitieve dissonantiequote:Op woensdag 29 december 2010 11:39 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Nee, ik begrijp niet welke input tot dit plaatje geleid heeft Maar je ontwijkt mijn vraag...
En mag je beiden geen hypotheekrente meer aftrekkenquote:Op woensdag 29 december 2010 11:41 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Ik koop het huis van een maat en hij de woning van mij. Nu gaan we die aan elkaar verhuren en worden we allebei rijk :-)
Dat klopt, maar daar is naast het GBA toch geen controle op en een leentokkie moet graaien waar mogelijk isquote:Op woensdag 29 december 2010 12:01 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Je woning moet nog te koop staan en hij mag niet bewoond worden. Zodra jij deze dus gaat verhuren en je trekt de rente voor je tweede huis af, ben je volgens mij bezig met het plegen van fraude.
Ik verwacht ook niet dat zoiets op grote schaal gaat gebeuren, ik zou als huurder een leuke korting weten te bedingenquote:Op woensdag 29 december 2010 12:16 schreef Bayswater het volgende:
[..]
Dat klopt, maar daar is naast het GBA toch geen controle op en een leentokkie moet toch graaien waar mogelijk is.
Die ging er toch aan volgens jou?quote:Op woensdag 29 december 2010 12:03 schreef xenobinol het volgende:
[..]
En mag je beiden geen hypotheekrente meer aftrekken
Draai er maar omheenquote:Op woensdag 29 december 2010 12:21 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Die ging er toch aan volgens jou?
en de huur is belast, en krijg je kijkers, ga dan maar eens uitleggen dat het verhuurt is.quote:Op woensdag 29 december 2010 11:15 schreef Bayswater het volgende:
[..]
Nee, het totale vermogen betaat voor een deel uit woningen en het andere deel is overige. Tel overig en woning op en je komt niet aan het totaal?quote:Op woensdag 29 december 2010 11:55 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Jij bedoelt dat de financiele middelen niet evenredig dalen met de waarde van woningen? Nog steeds begrijp je niet wat 'aflossingsvrij' betekend?
Ik heb een goede leermeester...quote:
Wat te denken van het ontbreken van een huurcontract, als ik er nooit gewoond heb dan kan ik gerust je hele huis leegroven en de boel flink afleven, huurpauper style wtfquote:Op woensdag 29 december 2010 12:23 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
en de huur is belast, en krijg je kijkers, ga dan maar eens uitleggen dat het verhuurt is.
afgezien van de geleefde toestand die dat met zich meebrengt, of denk je dat ze iedere week voor jouw gaan opzitten als er kijkers komen, de huurders hebben een tegengesteld belang bij verkoop
daaag kijkers, die gaan wel elders voor de appeltaart
Nee ik ken wel mensen die dat zeiden, maar nog nooit iemand die dat na enig nadenken echt gedaan heeft
Ja antikraak wonen dat zal wel lukken, om verwaarlozing, inbraak en derg tegen te gaan
Huurcontracten van een kwartaal/half jaar werk prima, geeft de koper ook wat tijd. Daarbij doet een gemeubileerd huis woning beter aan dan een leegstaande woning. Een verkoper voelt weinig verkoopdruk, geen paniekacties met je vraagprijs. Makelaar doet je bezichtiging en niet de huurder natuurlijk, dus de eventuele onwelwillendheid van je huurders is niets van te merken voor de potentiele kopers.quote:Op woensdag 29 december 2010 12:23 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
en de huur is belast, en krijg je kijkers, ga dan maar eens uitleggen dat het verhuurt is.
afgezien van de geleefde toestand die dat met zich meebrengt, of denk je dat ze iedere week voor jouw gaan opzitten als er kijkers komen, de huurders hebben een tegengesteld belang bij verkoop
daaag kijkers, die gaan wel elders voor de appeltaart
In de grafiek staan drie curves, financiele middelen, waarde woningen en overige bezittingen. Te zien valt dat de financiele middelen groeiden met de waardegroei van woningen. Vervolgens zie je dat de woningwaarde terugvalt en de financiele middelen recht door gaat. De reden daarvoor is heel simpel, de woningwaarde daalt terwijl de financiele middelen niet meer groeien (weinig nieuw krediet, weinig aflossing van openstaand krediet). Kortom heel verklaarbaar, je hoeft echt geen econoom te zijn om deze curve te kunnen begrijpen. Het probleem met sparen is dat dit niets verandert aan de totale hoeveelheid financiele middelen, immers dit geld was al in omloop echter nu word het ook nog eens in de ijskast gezet, niet zo leuk volgens de keynesianenquote:Op woensdag 29 december 2010 12:23 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Nee, het totale vermogen betaat voor een deel uit woningen en het andere deel is overige. Tel overig en woning op en je komt niet aan het totaal?
Aflossingsvrij is dat je mag aflossen wanneer je dat wilt en dat er geen maximum aan zit. Je bent dus vrij om te sparen waar je dat wil en hoe je dat wil.
lekker naïef ben jijquote:Op woensdag 29 december 2010 12:31 schreef Bayswater het volgende:
[..]
Huurcontracten van een kwartaal/half jaar werk prima, geeft de koper ook wat tijd. Daarbij doet een gemeubileerd huis woning beter aan dan een leegstaande woning. Een verkoper voelt weinig verkoopdruk, geen paniekacties met je vraagprijs. Makelaar doet je bezichtiging en niet de huurder natuurlijk, dus de eventuele onwelwillendheid van je huurders is niets van te merken voor de potentiele kopers.
Als dat zo was dan heb ik zeer dwarse leerlingenquote:
Mensen die voor een paar maandjes komen huren zijn meestal niet het soort huurders die de hoofdprijs betalen, laat staan dat die zuinig met je spulletjes en de buurt om zullen gaan.quote:
Dat zijn Hongaarse taferelenquote:Op woensdag 29 december 2010 12:36 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
lekker naïef ben jij
Heeft nog nooit een woning verhuurt dus.
De mensen die willen huren met een halfjaar contract komen vaak recht uit de bajes
wel een idee van het stroomverbruik???
Of enk je dat ze het gas omlaag doen als ze weggaan ??
Ja zegt de makelaar en hier is op zolder dan de wietplantage van de tijdelijke huurder![]()
![]()
Xenobil's gaarkeukenvisioen komt weer eens bovendrijven hoor :pquote:Op woensdag 29 december 2010 11:53 schreef xenobinol het volgende:
Het effect van de zeepbel op de totale economie kan er wel eens voor zorgen dat we met zijn alleen er helemaal niet zo florissant bijzitten de komende 20 jaar. Je weet wat je iedere maand moet betalen, maar of je het nog kan verdienen is de volgende vraag. Door de accumulatie van alle schulden is er een enorm voorschot genomen op de toekomst.
mensen met kinderen, problemen en kwaaie ex-enquote:Op woensdag 29 december 2010 12:55 schreef Bayswater het volgende:
[..]
Dat zijn Hongaarse taferelen![]()
Zat scheidingen in Nederland met nette mensen die niet op een wachtlijst staan .
Dat is inderdaad de realiteit die ik om me heen hoor , de kk krijg je sowieso niet meer terugquote:Op woensdag 29 december 2010 12:56 schreef Hanoying het volgende:
Het probleem is alleen dat je als je nu koopt meteen voor jaren vast zit aan dat huis en ook echt niet meer kan verkopen en verhuizen zonder met een restschuld te zitten. Je koopt nu voor 250 k en legt daar dus 270 k incl kk voor neer. In de komende paar jaar zakt de prijs nog wat weg en is je huis gezakt van 250 naar 220 k terwijl jij nog steeds met een hypotheek van 260 k zit (mits je al 10 k hebt afgelost).
De VVD stuurt ook aan op een krachtige begrotingsdicipline en sterke bezuinigingen en verlaging van uitkeringen, overheidssalarissen en minimumloonquote:Op woensdag 29 december 2010 13:36 schreef xenobinol het volgende:
mensen zonder schulden willen deflatie
Ik heb het al meerdere malen vermeldt, maar kennelijk is Kees het ook met mij eens. Deflatie is voor vele goederen al jaren een feit en wat is daar eigenlijk mis mee? Het zijn de mensen met grote schulden die deflatie hekelen, net als overheden met hun mega tekorten.
Het probleem van 'de rijken' is dat ze veel geld verdienen aan het opblazen van zeepbellen maar dat ze ook enorm veel te verliezen hebben zodra de inflatie hoog gaat oplopen. Als je geld hebt is deflatie misschien wel meer welkom dan extra geld in het laadje dat alsmaar minder waard wordt.quote:Op woensdag 29 december 2010 13:37 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
De VVD stuurt ook aan op een krachtige begrotingsdicipline en sterke bezuinigingen en verlaging van uitkeringen, overheidssalarissen en minimumloon
quote:wo 29 dec 2010, 13:24
'Bezuinigingen drukken Britse huizenprijzen'
LONDEN (AFN) - De bezuinigingen van de Britse overheid zorgen volgend jaar voor een verdere daling van de huizenprijzen in het land. Dat meldt de Britse krant Financial Times woensdag na een rondgang langs economen.
Vijftig van de 56 ondervraagde economen verwachten dat de prijzen volgend jaar met 5 tot 10 procent dalen ten opzichte van 2010. De bezuinigingen raken potentiële huizenkopers in de portemonnee en schaden het vertrouwen in de ontwikkeling van de economie, zo stellen ze.
De prijzen van Britse koophuizen zijn de afgelopen jaren al flink gedaald. Tussen de piek van de verkoopprijzen in 2007 en het dal in 2009 verloren huizen in Groot-Brittannië gemiddeld 20 procent van hun waarde. Ongeveer de helft van dat verlies werd vervolgens weer goedgemaakt, maar sinds afgelopen zomer nemen de prijzen weer langzaam af.
Zo Kees is de eerste macro-econoom die gaat nadenken zo te horen. Het hele deflatieverhaal en uitgestelde consumptie is klinkklare onzin toch blijven hele volksstammen er in geloven.quote:Op woensdag 29 december 2010 13:36 schreef xenobinol het volgende:
Ik heb het al meerdere malen vermeldt, maar kennelijk is Kees het ook met mij eens. Deflatie is voor vele goederen al jaren een feit en wat is daar eigenlijk mis mee? Het zijn de mensen met grote schulden die deflatie hekelen, net als overheden met hun mega tekorten.
http://www.nu.nl/economie(...)alt-niet-verder.htmlquote:AMSTERDAM - De vraag naar hypothecaire leningen is gestabiliseerd, na jaren van dalingen. Dat schrijft De Nederlandsche Bank (DNB) woensdag in zijn Statistisch Bulletin.
© NU.nl/Charles Batenburg''De vraag naar hypotheken is in het derde kwartaal nog maar nauwelijks afgenomen en zal naar verwachting in het laatste kwartaal stabiliseren'', aldus DNB.
Dat is vooral te danken aan betere vooruitzichten voor de woningmarkt en door een herstel van het consumentenvertrouwen. Banken hebben volgens DNB hun kredietvoorwaarden voor hypotheken niet verder aangescherpt.
Crisis
Door de financiële crisis was in de afgelopen jaren de activiteit op de hypotheekmarkt teruggelopen. De kredietverlening kwam onder druk te staan door de economische crisis, die in 2007 uitbrak.
Het afsluiten van een hypotheek is wel duurder geworden. De tarieven van hypothecaire leningen met een looptijd van langer dan tien jaar kwamen in september van dit jaar voor het eerst sinds begin 2007 weer rond 5 procent uit. Vijf jaar geleden was dit iets meer dan 4 procent.
© ANP
zolang grondstoffen duurder worden geloof ik er ook niet in, dat de salarissen door inflatie verbeteren daar geloof ik ook niet in, dus lichte stagflatie dat welquote:Op woensdag 29 december 2010 14:19 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Zo Kees is de eerste macro-econoom die gaat nadenken zo te horen. Het hele deflatieverhaal en uitgestelde consumptie is klinkklare onzin toch blijven hele volksstammen er in geloven.
Als je aangenaam en zorgeloos woont en kunt sparen dan geeft dat nietsquote:Op woensdag 29 december 2010 14:30 schreef Scorpie het volgende:
[..]
http://www.nu.nl/economie(...)alt-niet-verder.html
Xeno je hebt de boot gemist!! Dat wordt de rest van je leven in een huurhuisje doorbrengen mien jong
Als je vanwege je inkomen ineens vogelvrij wordt verklaart mbt huurverhogingen dan is het toch wel zuur dat je elk jaar behoorlijk meer moet betalen voor hetzelfde/ouder wordende huurhuis. Zeker als je zo'n deflatiefanboy bent.quote:Op woensdag 29 december 2010 14:31 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Als je aangenaam en zorgeloos woont en kunt sparen dan geeft dat niets
Structurele deflatie is wel goed dan?quote:Op woensdag 29 december 2010 14:36 schreef lutser.com het volgende:
Structurele inflatie is funest voor ons financieel systeem, de rente betalingen moeten ergens vandaan komen tenslotte.
Dan moeten ze ook de prijs van brood koppelen aan het inkomen, nee dat zie ik nietquote:Op woensdag 29 december 2010 14:34 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Als je vanwege je inkomen ineens vogelvrij wordt verklaart mbt huurverhogingen dan is het toch wel zuur dat je elk jaar behoorlijk meer moet betalen voor hetzelfde/ouder wordende huurhuis. Zeker als je zo'n deflatiefanboy bent.
Is wel het geval. Als je onder een bepaald inkomen zit kan je bij de voedselbank gratis eten halen. Zit je daarboven dan moet je het in de winkel kopen. Net zo met sociale woningbouw.quote:Op woensdag 29 december 2010 15:10 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Dan moeten ze ook de prijs van brood koppelen aan het inkomen, nee dat zie ik niet
The greater fool theory (also called survivor investing) is the belief held by one who makes a questionable investment, with the assumption that they will be able to sell it later to "a greater fool"; in other words, buying something not because you believe that it is worth the price, but rather because you believe that you will be able to sell it to someone else at an even higher price.[1]quote:Op woensdag 29 december 2010 15:14 schreef Bayswater het volgende:
Twee jaar na het einde van een bearmarket gaan we altijd weer omhoog met de huizenprijzen, maart 2011 is het dus zover.
Is dat aan de orde dan? Je kan wel een mooie theorie (meer dan dat is het niet) neerkwakken maar als dit niet aan de orde is.quote:Op woensdag 29 december 2010 15:55 schreef huizenmarkt-zeepbel.nl het volgende:
[..]
The greater fool theory (also called survivor investing) is the belief held by one who makes a questionable investment, with the assumption that they will be able to sell it later to "a greater fool"; in other words, buying something not because you believe that it is worth the price, but rather because you believe that you will be able to sell it to someone else at an even higher price.[1]
It is similar in concept to the Keynesian beauty contest principle of stock investing.
Ik denk dat er veel fools zijn die geen 'greater fool' gaan vinden.
quote:Op woensdag 29 december 2010 11:34 schreef Bayswater het volgende:
[..]
CPB, net als het CBS, neemt alle aangeleverde cijfers klakkeloos over, dat is hun vak. Dus zo gek is de opmerking niet. Zo leverde het Kadaster tot een aantal jaren geleden altijd prutgegevens, bij gebrek aan statistisch inzicht, die het CPB gewoon overnam.
Jullie hebben gelijk!quote:Op woensdag 29 december 2010 11:39 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Nee, ik begrijp niet welke input tot dit plaatje geleid heeft Maar je ontwijkt mijn vraag...
Deflatie is dodelijk omdat het bankensysteem dan "failliet" gaat.quote:Op woensdag 29 december 2010 13:36 schreef xenobinol het volgende:
Ach, een hogere rente kan ook weer de koopprijzen drukkenquote:Op woensdag 29 december 2010 14:30 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Xeno je hebt de boot gemist!! Dat wordt de rest van je leven in een huurhuisje doorbrengen mien jong
Hoe kom je hier zo bij? Vorig jaar werd er door alle 'experts' precies hetzelfde geroepen.quote:Op woensdag 29 december 2010 15:14 schreef Bayswater het volgende:
Twee jaar na het einde van een bearmarket gaan we altijd weer omhoog met de huizenprijzen, maart 2011 is het dus zover.
Is ze nog niet failliet danquote:Op woensdag 29 december 2010 16:40 schreef pberends het volgende:
[..]
Deflatie is dodelijk omdat het bankensysteem dan "failliet" gaat.
quote:Op woensdag 29 december 2010 16:41 schreef pberends het volgende:
Ach, een hogere rente kan gaat ook weer de koopprijzen drukken.
oude onderzoeken, maar dat maakt in principe niet uit, die correlatie aantonenquote:Op woensdag 29 december 2010 16:48 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Hoe kom je hier zo bij? Vorig jaar werd er door alle 'experts' precies hetzelfde geroepen.
2011 wordt het slechtste jaar ooit voor de vastgoedmaffia
quote:Op woensdag 29 december 2010 16:48 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Hoe kom je hier zo bij? Vorig jaar werd er door alle 'experts' precies hetzelfde geroepen.
2011 wordt het slechtste jaar ooit voor de vastgoedmaffia
Een geldgroei van nog geen 2%. Ik voorspel hyperinflatie in maartquote:Op woensdag 29 december 2010 17:10 schreef lutser.com het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Monetary aggregate M3 Percentage change
[ afbeelding ]
HICP (inflatie)
Waar denk je dat dat geld uiteindelijk blijft? Of het volgend jaar al zal gaan stijgen weet ik niet maar op termijn gaan de prijzen gewoon weer omhoog.
Sort of... ze weten het alleen nog nietquote:
En welke bearmarket is het dan die jij in 2009 zag aflopen?quote:Twee jaar na het einde van een bearmarket gaan we altijd weer omhoog met de huizenprijzen, maart 2011 is het dus zover.
Correlatie aandelenmarkt, bear market is daar bijna twee jaar geleden beeindigd. Huizenmarkt loopt daar achteraan, op een afstandje dan.quote:Op woensdag 29 december 2010 18:06 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
En welke bearmarket is het dan die jij in 2009 zag aflopen?
Ik heb een bull market gezien in huizen de afgelopen twee decennia. Als jij die markt een bear market noemt dan ben ik zeer benieuwd naar jouw kijk op een bull market.
Verticaal omhoog?
Volgens mij kan de vraag naar hyperschulden niet verder dalen. Er blijft voorlopig nog wel even genoeg vraag omdat mensen hun huidige hypotheken nog moeten aflossen.quote:Op woensdag 29 december 2010 14:30 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Een heel groot afstandje dan. Stof voor een nieuw topic: Huizenmarkt #91: Sukkelende Woningmarkt bij Herstellende Economie!quote:Op woensdag 29 december 2010 18:32 schreef Bayswater het volgende:
[..]
Correlatie aandelenmarkt, bear market is daar bijna twee jaar geleden beeindigd. Huizenmarkt loopt daar achteraan, op een afstandje dan.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |