Net buiten Malmö.quote:Op dinsdag 28 december 2010 14:03 schreef lutser.com het volgende:
[..]
Heb je toch pech, ik zoek ook zoiets en wil er best 160k voor betalen ;-)
Uiteraard zegt zo'n percentage helemaal niets, wat wel een verschil maakt of je een huis snel verkocht krijgt is de vraagprijs.quote:Op dinsdag 28 december 2010 14:13 schreef Freak188 het volgende:
[..]
8% onder de vraagprijs.. volgens mij is dat vrij standaard onderhandelen... dat is mij ook gelukt zonder aankoopmakelaar.
In Duitsland kan dat wel hoorquote:Op dinsdag 28 december 2010 13:57 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Een vrijstaande villa in een bosrijke omgeving voor 150k komt in de richting
Hebben jullie allebei pech. Ik bied 170K.quote:Op dinsdag 28 december 2010 14:03 schreef lutser.com het volgende:
Heb je toch pech, ik zoek ook zoiets en wil er best 160k voor betalen ;-)
Nee joh, het ligt aan de banken! Want als een starter geen 100% financiering kan krijgen zijn het de banken die natuurlijk gek zijn!quote:Op dinsdag 28 december 2010 13:32 schreef xenobinol het volgende:
Met de kerst nog een vriend gesproken die net een huis gekocht heeft, zo'n 8% onder de vraagprijs. Huis stond net een maand te koop. Kennelijk als je een realistische vraagprijs hebt en bereid bent om te onderhandelen kan je gewoon in no-time je huis verkopen. Conclusie.... de meeste verkopers vragen onrealistisch prijzen
Jij spreekt 1 vriend. Die koopt 1 huis. (nu het nog kon?) En daar trek jij een conclusie uit t.o.v. de meeste verkopers?quote:Op dinsdag 28 december 2010 13:32 schreef xenobinol het volgende:
Met de kerst nog een vriend gesproken die net een huis gekocht heeft, zo'n 8% onder de vraagprijs. Huis stond net een maand te koop. Kennelijk als je een realistische vraagprijs hebt en bereid bent om te onderhandelen kan je gewoon in no-time je huis verkopen. Conclusie.... de meeste verkopers vragen onrealistisch prijzen
Dat de markt op slot zit komt door de hoge vraagprijzen, banken willen gewoon financieren bij een goede prijs.quote:Op dinsdag 28 december 2010 23:01 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Jij spreekt 1 vriend. Die koopt 1 huis. (nu het nog kon?) En daar trek jij een conclusie uit t.o.v. de meeste verkopers?
Mijn conclusie: Xeno trekt onrealistische conclusies.
80% van de hypotheken wordt onder NHG afgesloten. Banken mogen dan niet eens meer financieren dan in de eisen van de NHG staat. Dus al kun je Paleis het Loo kopen voor 200.000 maar mag je maar 140.000 lenen ben je uitgeluld.quote:Op dinsdag 28 december 2010 23:19 schreef xenobinol het volgende:
Dat de markt op slot zit komt door de hoge vraagprijzen, banken willen gewoon financieren bij een goede prijs.
Sparen?quote:Op dinsdag 28 december 2010 23:22 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
80% van de hypotheken wordt onder NHG afgesloten. Banken mogen dan niet eens meer financieren dan in de eisen van de NHG staat. Dus al kun je Paleis het Loo kopen voor 200.000 maar mag je maar 140.000 lenen ben je uitgeluld.
Je mag in dat geval namelijk niet meer dan 425,- netto uitgeven aan je woonlasten. Je mag natuurlijk wel voor 750,- vrije sector huren. Dat is nog eens mazzel hebben.![]()
Ja. Goed idee. Gedwongen in de vrije sector komen, en dan 2 x zo lang doen over sparen.quote:
Het moet vast zwaar voor je zijn om te accepteren dat de hele markt gewoon hard naar beneden gaatquote:Op dinsdag 28 december 2010 23:29 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Ja. Goed idee. Gedwongen in de vrije sector komen, en dan 2 x zo lang doen over sparen.
Van mij mag ie. Ik zit prima. En het liefst de hypotheekrente naar 15%, dan levert sparen ook weer 11% op.quote:Op dinsdag 28 december 2010 23:30 schreef xenobinol het volgende:
Het moet vast zwaar voor je zijn om te accepteren dat de hele markt gewoon hard naar beneden gaat
Hoe hoger de rente oploopt hoe verder de prijzen zullen dalenquote:Op dinsdag 28 december 2010 23:36 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Van mij mag ie. Ik zit prima. En het liefst de hypotheekrente naar 15%, dan levert sparen ook weer 11% op.
Maar ja. Het gaat niet om mij he. En, en dat is wellicht een schok voor je, ook niet om jou.
Ja, maar dat boeit me nu net ff niks. Ik weet mijn lasten voor de komende 20 jaar al. En met een hogere spaarrente als mijn netto hypotheekrente (dat is nu al het geval bij bv een termijndeposito voor 2 jaar) lig ik al helemaal in een deuk.quote:Op dinsdag 28 december 2010 23:52 schreef xenobinol het volgende:
Hoe hoger de rente oploopt hoe verder de prijzen zullen dalen![]()
Zou zomaar eens niet waar kunnen zijn. Door de hogere rente komen er al vele mensen in de problemen, daarbovenop afschaffen van de HRA helpt ze om zeep.quote:Daarnaast zal de motivatie om de HRA versneld af te schaffen toenemen
Vraag het de bank.quote:Op woensdag 29 december 2010 00:21 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Hoe hoog is nu ongeveer de termijndeposito voor 2,3 of 5 jaar?
http://www.nibcdirect.nl/(...)medium=cpc&utm_term={keyword:keywordnotset}&utm_campaign=Termijndepositoquote:Op woensdag 29 december 2010 00:21 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Hoe hoog is nu ongeveer de termijndeposito voor 2,3 of 5 jaar?
Maar de markt bestaat vooral uit nieuwkomers, die gaan dus de prijs bepalen. Mensen die nog een hoge schuld hebben zullen deze nooit tegen dezelfde gunstige voorwaarden kun herfinancieren.quote:Op woensdag 29 december 2010 00:00 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Ja, maar dat boeit me nu net ff niks. Ik weet mijn lasten voor de komende 20 jaar al. En met een hogere spaarrente als mijn netto hypotheekrente (dat is nu al het geval bij bv een termijndeposito voor 2 jaar) lig ik al helemaal in een deuk.
Als de rente stijgt kan dit wel degelijk een goede reden zijn voor de overheid om de hoogte waarover HRA gegeven wordt snel af te bouwen. Hoewel de rente voor veel mensen voor langere termijn vast staat komen mensen met korte termijn rentes wel in de problemen. Persoonlijk denk ik dat het voorlopig nog wel even duurt voordat de rente fors gaat oplopen.quote:Zou zomaar eens niet waar kunnen zijn. Door de hogere rente komen er al vele mensen in de problemen, daarbovenop afschaffen van de HRA helpt ze om zeep.
De lage rente heeft een enorme zeepbel gecreerd en heeft mensen met spaargeld zwaar gedupeerd. Dus je valse mededogen voor de medemens maakt niet zo'n grote indruk op mijquote:(Maar even voor alle duidelijkheid, een hoge spaarrente is voor mij dan wel welkom, maar als dat ten koste gaat van een miljoen anderen dan hoeft het van mij niet perse. Ik red me toch wel.)
De nieuwkomers hebben het nakijken denk ik zo. Er zullen best wel gedwongen verkopen komen waar je MISSCHIEN een graantje van kunt meepikken maar waarschijnlijk is dat niet. (Of je moet veel cash in je kontzak hebben en een veiling op kunnen lopen). De rest zal echt niet met verlies verkopen en dus lekker blijven zitten waar ze zitten.quote:Op woensdag 29 december 2010 00:28 schreef xenobinol het volgende:
Maar de markt bestaat vooral uit nieuwkomers, die gaan dus de prijs bepalen. Mensen die nog een hoge schuld hebben zullen deze nooit tegen dezelfde gunstige voorwaarden kun herfinancieren.
Er zijn heel veel mensen met een korte termijn rente. Mede dankzij de NHG. Een langere looptijd betekende iets hogere maandlasten en dat mocht dan net weer niet. (Backfire voor de NHG straks....)quote:Als de rente stijgt kan dit wel degelijk een goede reden zijn voor de overheid om de hoogte waarover HRA gegeven wordt snel af te bouwen. Hoewel de rente voor veel mensen voor langere termijn vast staat komen mensen met korte termijn rentes wel in de problemen. Persoonlijk denk ik dat het voorlopig nog wel even duurt voordat de rente fors gaat oplopen.
Zoals gezegd, ik heb graag de spaarrente op 11%. Maar niet als dat ten koste gaat van de huisvesting van 1 miljoen mensen. Ik ben immers geen verzuurde huurder die het liefst de huizenprijzen met 50% ziet kelderen....quote:De lage rente heeft een enorme zeepbel gecreerd en heeft mensen met spaargeld zwaar gedupeerd. Dus je valse mededogen voor de medemens maakt niet zo'n grote indruk op mij
Er wenst helemaal niemand gered te worden. Wat mensen wel wensen is dat afspraken (HRA...) worden nagekomen.quote:Op woensdag 29 december 2010 00:42 schreef xenobinol het volgende:
Het zijn anders wel de opportunistische leentokkies geweest die de zeepbel opgeblazen hebben en nu gered wensen te worden op kosten van de maatschappij
Welke afspraak, je stapt weer terug op je oude stokpaardje.quote:Op woensdag 29 december 2010 00:45 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Er wenst helemaal niemand gered te worden. Wat mensen wel wensen is dat afspraken (HRA...) worden nagekomen.
Alleen willen de verzuurde huurders ineens van de HRA af omdat ze inzien dat ze verkeerd gegokt hebben.
Dus wie is er nu 'opportunistisch'?
Nee. En jij ook niet over de duur van je rijbewijs. Zou morgen zomaar kunnen worden afgenomen, of, om in de context te blijven, 300,- euro per maand kunnen gaan kosten... (Moet er wel een wet voor veranderd worden uiteraard, maar dat is met de HRA idem dito...)quote:Op woensdag 29 december 2010 00:49 schreef xenobinol het volgende:
Welke afspraak, je stapt weer terug op je oude stokpaardje.
Nergens heb jij een afspraak met de overheid gemaakt over de duur van de HRA.
Yep. Alles in het leven is een gok. Zelfs je partner waar je nu oh zo gelukkig mee bent. Het is allemaal een kwestie van inschatten. Zo ook met het kopen van een huis. Kun je de lasten dragen (ook als het wellicht even tegenzit)? En wil je daar ook echt wonen? Blijft een gok.quote:Als de koopwoningmarkt gebaseerd zou zijn op 'gokken' (waar je waarschijnlijk nog gelijk in hebt) dan besef je zelf toch wel dat er dus een hoop verliezers zijn en slechts enkele winnaars.
Tot nu toe ga ik er nog wel vanuit dat onze overheid betrouwbaar is..:)quote:Op woensdag 29 december 2010 00:45 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Er wenst helemaal niemand gered te worden. Wat mensen wel wensen is dat afspraken (HRA...) worden nagekomen.
Alleen willen de verzuurde huurders ineens van de HRA af omdat ze inzien dat ze verkeerd gegokt hebben.
Dus wie is er nu 'opportunistisch'?
En zo gok je zelf ook dat de HRA blijft bestaan, en is je 'afspraak' met de overheid wellicht een inschattingsfout.quote:Op woensdag 29 december 2010 00:55 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Nee. En jij ook niet over de duur van je rijbewijs. Zou morgen zomaar kunnen worden afgenomen, of, om in de context te blijven, 300,- euro per maand kunnen gaan kosten... (Moet er wel een wet voor veranderd worden uiteraard, maar dat is met de HRA idem dito...)
En ja, dan krijg je een heleboel verzuurde OV-gebruikers die het daar roerend mee eens zijn... Ik denk zelfs dat er een rijbewijs-zeepbel site voor opgericht zou gaan worden.![]()
[..]
Yep. Alles in het leven is een gok. Zelfs je partner waar je nu oh zo gelukkig mee bent. Het is allemaal een kwestie van inschatten. Zo ook met het kopen van een huis. Kun je de lasten dragen (ook als het wellicht even tegenzit)? En wil je daar ook echt wonen? Blijft een gok.
Het argument waarom je het niet moet doen is altijd de zelfde. Ik zie dus eigenlijk het probleem niet.quote:Op woensdag 29 december 2010 03:16 schreef de_ier het volgende:
Ze hadden het geleidelijk moeten afschaffen, beginnend in 1998 of zo, toen het duidelijk was dat de markt fors aan het stijgen was. Maar ze deden helemaal niks.
En daar is die; Het bekende Xeno kent iemand die in de praktijk bevestigd waar Xeno van droomt voorbeeld.quote:Op dinsdag 28 december 2010 13:32 schreef xenobinol het volgende:
Cijfers graag?quote:Op dinsdag 28 december 2010 23:30 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Het moet vast zwaar voor je zijn om te accepteren dat de hele markt gewoon hard naar beneden gaat
Dat geleufde toch zelf niequote:Op woensdag 29 december 2010 09:13 schreef Bayswater het volgende:
. Een deel daarvan kan zelfs tegenwoordig 3 jaar HRA hebben en huur vangen, zolang de woning maar te koop blijft staan en geen GBA inschrijving.
Wate en staatje weer zeg. Het is enkel suggestief. verder kan ik er niets mee...quote:Op woensdag 29 december 2010 10:03 schreef pberends het volgende:
[ afbeelding ]
Wat een vermogen hebben we.
Ik betaal de lasten sowieso elke maand bruto. Afschaffen van de HRA betekent voor mij dus dat ik jaarlijks een teruggave ga missen. Geen ramp. Maar wel zonde van het geld natuurlijk. En niet netjes van onze regering.quote:Op woensdag 29 december 2010 06:55 schreef Terrorizer het volgende:
En zo gok je zelf ook dat de HRA blijft bestaan, en is je 'afspraak' met de overheid wellicht een inschattingsfout.
Je snapt toch wel dat met een oplopende rente en dalende prijzen je netto lasten naar alle waarschijnlijkheid hetzelfde zullen zijn, je zal hiermee uiteindelijk niet zoveel mee opschieten.quote:Op dinsdag 28 december 2010 23:52 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Hoe hoger de rente oploopt hoe verder de prijzen zullen dalen![]()
Daarnaast zal de motivatie om de HRA versneld af te schaffen toenemen
Dan moet je ook niet in dit topic komen jongen.quote:Op woensdag 29 december 2010 10:11 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Wate en staatje weer zeg. Het is enkel suggestief. verder kan ik er niets mee...
Leg jij mij dan het staatje verders eens uit, behalve dat het vulling voor een RTL programma is.quote:Op woensdag 29 december 2010 10:56 schreef pberends het volgende:
[..]
Dan moet je ook niet in dit topic komen jongen.
We gaan toch niet twijfelen aan het CPB he?quote:Op woensdag 29 december 2010 11:02 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Leg jij mij dan het staatje verders eens uit, behalve dat het vulling voor een RTL programma is.
Ik zie dat het stukje overige kleiner is dan het verschil tussen woning en totaal. Dat klopt toch nooit?
Niet zo moeilijk, je zet je woning te koop. Je verhuist zelf en verhuurt je te koopstaande woning. Zowel van je nieuwe woning kan je de hypotheekrente aftrekken als van je oude woning (en nog eens huur vangen). En dat vanaf vorig jaar 3 ipv 2 jaar.quote:Op woensdag 29 december 2010 10:05 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Dat geleufde toch zelf nie
CPB, net als het CBS, neemt alle aangeleverde cijfers klakkeloos over, dat is hun vak. Dus zo gek is de opmerking niet. Zo leverde het Kadaster tot een aantal jaren geleden altijd prutgegevens, bij gebrek aan statistisch inzicht, die het CPB gewoon overnam.quote:Op woensdag 29 december 2010 11:08 schreef pberends het volgende:
[..]
We gaan toch niet twijfelen aan het CPB he?
Nee, ik begrijp niet welke input tot dit plaatje geleid heeft Maar je ontwijkt mijn vraag...quote:Op woensdag 29 december 2010 11:08 schreef pberends het volgende:
[..]
We gaan toch niet twijfelen aan het CPB he?
Ik koop het huis van een maat en hij de woning van mij. Nu gaan we die aan elkaar verhuren en worden we allebei rijk :-)quote:Op woensdag 29 december 2010 11:15 schreef Bayswater het volgende:
[..]
Niet zo moeilijk, je zet je woning te koop. Je verhuist zelf en verhuurt je te koopstaande woning. Zowel van je nieuwe woning kan je de hypotheekrente aftrekken als van je oude woning (en nog eens huur vangen). En dat vanaf vorig jaar 3 ipv 2 jaar.
Dat begrijp ik volkomen, maar ik zie veel liever een lage schuldenlast bij een hogere rente. Om twee redenen:quote:Op woensdag 29 december 2010 10:16 schreef SilverMane het volgende:
Je snapt toch wel dat met een oplopende rente en dalende prijzen je netto lasten naar alle waarschijnlijkheid hetzelfde zullen zijn, je zal hiermee uiteindelijk niet zoveel mee opschieten.
Het effect van de zeepbel op de totale economie kan er wel eens voor zorgen dat we met zijn alleen er helemaal niet zo florissant bijzitten de komende 20 jaar. Je weet wat je iedere maand moet betalen, maar of je het nog kan verdienen is de volgende vraag. Door de accumulatie van alle schulden is er een enorm voorschot genomen op de toekomst.quote:De mensen die in de lage rente periode van de afgelopen jaren een lang lopende hypotheek hebben geregeld (>20 jaar, <5% rente, >50% aflossing) staan er naar mijn mening helemaal niet zo beroerd voor, ze zijn verzekerd van een constante netto maandlast over een lange periode, gooi daar inflatie overheen en dan zit je beter dan veel huurders (je hebt altijd uitzonderingen) waar de huur ieder jaar een x% verhoogd wordt.
Het probleem met politici is dat een beleid voor de lange termijn niet sexy is en je daar niet de vruchten van kan plukken. Politici zijn net zo opportunistisch als de mensen die in het pyramidespel gedoken zijn. Ieder voor zich en god voor ons allenquote:Ik ben wel voorstander van het langzaam afbouwen van de HRA. Ik vind het erg slap van het huidige kabinet dat ze niet de knoop hebben doorgehakt, hierdoor blijft de status quo omtrent de HRA nog in stand. Wat stelt vierjaar uitstel nu voor op een looptijd van 30 jaar, de onzekerheid blijft bestaan en de discussie zal ook gewoon doorgaan zolang er niet aan de huidige regeling getweaked wordt.
Jij bedoelt dat de financiele middelen niet evenredig dalen met de waarde van woningen? Nog steeds begrijp je niet wat 'aflossingsvrij' betekend?quote:Op woensdag 29 december 2010 11:02 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Leg jij mij dan het staatje verders eens uit, behalve dat het vulling voor een RTL programma is.
Ik zie dat het stukje overige kleiner is dan het verschil tussen woning en totaal. Dat klopt toch nooit?
Je woning moet nog te koop staan en hij mag niet bewoond worden. Zodra jij deze dus gaat verhuren en je trekt de rente voor je tweede huis af, ben je volgens mij bezig met het plegen van fraude.quote:Op woensdag 29 december 2010 11:15 schreef Bayswater het volgende:
[..]
Niet zo moeilijk, je zet je woning te koop. Je verhuist zelf en verhuurt je te koopstaande woning. Zowel van je nieuwe woning kan je de hypotheekrente aftrekken als van je oude woning (en nog eens huur vangen). En dat vanaf vorig jaar 3 ipv 2 jaar.
Het verschil tussen niet kunnen begrijpen en niet willen begrijpen heet toch cognitieve dissonantiequote:Op woensdag 29 december 2010 11:39 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Nee, ik begrijp niet welke input tot dit plaatje geleid heeft Maar je ontwijkt mijn vraag...
En mag je beiden geen hypotheekrente meer aftrekkenquote:Op woensdag 29 december 2010 11:41 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Ik koop het huis van een maat en hij de woning van mij. Nu gaan we die aan elkaar verhuren en worden we allebei rijk :-)
Dat klopt, maar daar is naast het GBA toch geen controle op en een leentokkie moet graaien waar mogelijk isquote:Op woensdag 29 december 2010 12:01 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Je woning moet nog te koop staan en hij mag niet bewoond worden. Zodra jij deze dus gaat verhuren en je trekt de rente voor je tweede huis af, ben je volgens mij bezig met het plegen van fraude.
Ik verwacht ook niet dat zoiets op grote schaal gaat gebeuren, ik zou als huurder een leuke korting weten te bedingenquote:Op woensdag 29 december 2010 12:16 schreef Bayswater het volgende:
[..]
Dat klopt, maar daar is naast het GBA toch geen controle op en een leentokkie moet toch graaien waar mogelijk is.
Die ging er toch aan volgens jou?quote:Op woensdag 29 december 2010 12:03 schreef xenobinol het volgende:
[..]
En mag je beiden geen hypotheekrente meer aftrekken
Draai er maar omheenquote:Op woensdag 29 december 2010 12:21 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Die ging er toch aan volgens jou?
en de huur is belast, en krijg je kijkers, ga dan maar eens uitleggen dat het verhuurt is.quote:Op woensdag 29 december 2010 11:15 schreef Bayswater het volgende:
[..]
Nee, het totale vermogen betaat voor een deel uit woningen en het andere deel is overige. Tel overig en woning op en je komt niet aan het totaal?quote:Op woensdag 29 december 2010 11:55 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Jij bedoelt dat de financiele middelen niet evenredig dalen met de waarde van woningen? Nog steeds begrijp je niet wat 'aflossingsvrij' betekend?
Ik heb een goede leermeester...quote:
Wat te denken van het ontbreken van een huurcontract, als ik er nooit gewoond heb dan kan ik gerust je hele huis leegroven en de boel flink afleven, huurpauper style wtfquote:Op woensdag 29 december 2010 12:23 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
en de huur is belast, en krijg je kijkers, ga dan maar eens uitleggen dat het verhuurt is.
afgezien van de geleefde toestand die dat met zich meebrengt, of denk je dat ze iedere week voor jouw gaan opzitten als er kijkers komen, de huurders hebben een tegengesteld belang bij verkoop
daaag kijkers, die gaan wel elders voor de appeltaart
Nee ik ken wel mensen die dat zeiden, maar nog nooit iemand die dat na enig nadenken echt gedaan heeft
Ja antikraak wonen dat zal wel lukken, om verwaarlozing, inbraak en derg tegen te gaan
Huurcontracten van een kwartaal/half jaar werk prima, geeft de koper ook wat tijd. Daarbij doet een gemeubileerd huis woning beter aan dan een leegstaande woning. Een verkoper voelt weinig verkoopdruk, geen paniekacties met je vraagprijs. Makelaar doet je bezichtiging en niet de huurder natuurlijk, dus de eventuele onwelwillendheid van je huurders is niets van te merken voor de potentiele kopers.quote:Op woensdag 29 december 2010 12:23 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
en de huur is belast, en krijg je kijkers, ga dan maar eens uitleggen dat het verhuurt is.
afgezien van de geleefde toestand die dat met zich meebrengt, of denk je dat ze iedere week voor jouw gaan opzitten als er kijkers komen, de huurders hebben een tegengesteld belang bij verkoop
daaag kijkers, die gaan wel elders voor de appeltaart
In de grafiek staan drie curves, financiele middelen, waarde woningen en overige bezittingen. Te zien valt dat de financiele middelen groeiden met de waardegroei van woningen. Vervolgens zie je dat de woningwaarde terugvalt en de financiele middelen recht door gaat. De reden daarvoor is heel simpel, de woningwaarde daalt terwijl de financiele middelen niet meer groeien (weinig nieuw krediet, weinig aflossing van openstaand krediet). Kortom heel verklaarbaar, je hoeft echt geen econoom te zijn om deze curve te kunnen begrijpen. Het probleem met sparen is dat dit niets verandert aan de totale hoeveelheid financiele middelen, immers dit geld was al in omloop echter nu word het ook nog eens in de ijskast gezet, niet zo leuk volgens de keynesianenquote:Op woensdag 29 december 2010 12:23 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Nee, het totale vermogen betaat voor een deel uit woningen en het andere deel is overige. Tel overig en woning op en je komt niet aan het totaal?
Aflossingsvrij is dat je mag aflossen wanneer je dat wilt en dat er geen maximum aan zit. Je bent dus vrij om te sparen waar je dat wil en hoe je dat wil.
lekker naïef ben jijquote:Op woensdag 29 december 2010 12:31 schreef Bayswater het volgende:
[..]
Huurcontracten van een kwartaal/half jaar werk prima, geeft de koper ook wat tijd. Daarbij doet een gemeubileerd huis woning beter aan dan een leegstaande woning. Een verkoper voelt weinig verkoopdruk, geen paniekacties met je vraagprijs. Makelaar doet je bezichtiging en niet de huurder natuurlijk, dus de eventuele onwelwillendheid van je huurders is niets van te merken voor de potentiele kopers.
Als dat zo was dan heb ik zeer dwarse leerlingenquote:
Mensen die voor een paar maandjes komen huren zijn meestal niet het soort huurders die de hoofdprijs betalen, laat staan dat die zuinig met je spulletjes en de buurt om zullen gaan.quote:
Dat zijn Hongaarse taferelenquote:Op woensdag 29 december 2010 12:36 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
lekker naïef ben jij
Heeft nog nooit een woning verhuurt dus.
De mensen die willen huren met een halfjaar contract komen vaak recht uit de bajes
wel een idee van het stroomverbruik???
Of enk je dat ze het gas omlaag doen als ze weggaan ??
Ja zegt de makelaar en hier is op zolder dan de wietplantage van de tijdelijke huurder![]()
![]()
Xenobil's gaarkeukenvisioen komt weer eens bovendrijven hoor :pquote:Op woensdag 29 december 2010 11:53 schreef xenobinol het volgende:
Het effect van de zeepbel op de totale economie kan er wel eens voor zorgen dat we met zijn alleen er helemaal niet zo florissant bijzitten de komende 20 jaar. Je weet wat je iedere maand moet betalen, maar of je het nog kan verdienen is de volgende vraag. Door de accumulatie van alle schulden is er een enorm voorschot genomen op de toekomst.
mensen met kinderen, problemen en kwaaie ex-enquote:Op woensdag 29 december 2010 12:55 schreef Bayswater het volgende:
[..]
Dat zijn Hongaarse taferelen![]()
Zat scheidingen in Nederland met nette mensen die niet op een wachtlijst staan .
Dat is inderdaad de realiteit die ik om me heen hoor , de kk krijg je sowieso niet meer terugquote:Op woensdag 29 december 2010 12:56 schreef Hanoying het volgende:
Het probleem is alleen dat je als je nu koopt meteen voor jaren vast zit aan dat huis en ook echt niet meer kan verkopen en verhuizen zonder met een restschuld te zitten. Je koopt nu voor 250 k en legt daar dus 270 k incl kk voor neer. In de komende paar jaar zakt de prijs nog wat weg en is je huis gezakt van 250 naar 220 k terwijl jij nog steeds met een hypotheek van 260 k zit (mits je al 10 k hebt afgelost).
De VVD stuurt ook aan op een krachtige begrotingsdicipline en sterke bezuinigingen en verlaging van uitkeringen, overheidssalarissen en minimumloonquote:Op woensdag 29 december 2010 13:36 schreef xenobinol het volgende:
mensen zonder schulden willen deflatie
Ik heb het al meerdere malen vermeldt, maar kennelijk is Kees het ook met mij eens. Deflatie is voor vele goederen al jaren een feit en wat is daar eigenlijk mis mee? Het zijn de mensen met grote schulden die deflatie hekelen, net als overheden met hun mega tekorten.
Het probleem van 'de rijken' is dat ze veel geld verdienen aan het opblazen van zeepbellen maar dat ze ook enorm veel te verliezen hebben zodra de inflatie hoog gaat oplopen. Als je geld hebt is deflatie misschien wel meer welkom dan extra geld in het laadje dat alsmaar minder waard wordt.quote:Op woensdag 29 december 2010 13:37 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
De VVD stuurt ook aan op een krachtige begrotingsdicipline en sterke bezuinigingen en verlaging van uitkeringen, overheidssalarissen en minimumloon
quote:wo 29 dec 2010, 13:24
'Bezuinigingen drukken Britse huizenprijzen'
LONDEN (AFN) - De bezuinigingen van de Britse overheid zorgen volgend jaar voor een verdere daling van de huizenprijzen in het land. Dat meldt de Britse krant Financial Times woensdag na een rondgang langs economen.
Vijftig van de 56 ondervraagde economen verwachten dat de prijzen volgend jaar met 5 tot 10 procent dalen ten opzichte van 2010. De bezuinigingen raken potentiële huizenkopers in de portemonnee en schaden het vertrouwen in de ontwikkeling van de economie, zo stellen ze.
De prijzen van Britse koophuizen zijn de afgelopen jaren al flink gedaald. Tussen de piek van de verkoopprijzen in 2007 en het dal in 2009 verloren huizen in Groot-Brittannië gemiddeld 20 procent van hun waarde. Ongeveer de helft van dat verlies werd vervolgens weer goedgemaakt, maar sinds afgelopen zomer nemen de prijzen weer langzaam af.
Zo Kees is de eerste macro-econoom die gaat nadenken zo te horen. Het hele deflatieverhaal en uitgestelde consumptie is klinkklare onzin toch blijven hele volksstammen er in geloven.quote:Op woensdag 29 december 2010 13:36 schreef xenobinol het volgende:
Ik heb het al meerdere malen vermeldt, maar kennelijk is Kees het ook met mij eens. Deflatie is voor vele goederen al jaren een feit en wat is daar eigenlijk mis mee? Het zijn de mensen met grote schulden die deflatie hekelen, net als overheden met hun mega tekorten.
http://www.nu.nl/economie(...)alt-niet-verder.htmlquote:AMSTERDAM - De vraag naar hypothecaire leningen is gestabiliseerd, na jaren van dalingen. Dat schrijft De Nederlandsche Bank (DNB) woensdag in zijn Statistisch Bulletin.
© NU.nl/Charles Batenburg''De vraag naar hypotheken is in het derde kwartaal nog maar nauwelijks afgenomen en zal naar verwachting in het laatste kwartaal stabiliseren'', aldus DNB.
Dat is vooral te danken aan betere vooruitzichten voor de woningmarkt en door een herstel van het consumentenvertrouwen. Banken hebben volgens DNB hun kredietvoorwaarden voor hypotheken niet verder aangescherpt.
Crisis
Door de financiële crisis was in de afgelopen jaren de activiteit op de hypotheekmarkt teruggelopen. De kredietverlening kwam onder druk te staan door de economische crisis, die in 2007 uitbrak.
Het afsluiten van een hypotheek is wel duurder geworden. De tarieven van hypothecaire leningen met een looptijd van langer dan tien jaar kwamen in september van dit jaar voor het eerst sinds begin 2007 weer rond 5 procent uit. Vijf jaar geleden was dit iets meer dan 4 procent.
© ANP
zolang grondstoffen duurder worden geloof ik er ook niet in, dat de salarissen door inflatie verbeteren daar geloof ik ook niet in, dus lichte stagflatie dat welquote:Op woensdag 29 december 2010 14:19 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Zo Kees is de eerste macro-econoom die gaat nadenken zo te horen. Het hele deflatieverhaal en uitgestelde consumptie is klinkklare onzin toch blijven hele volksstammen er in geloven.
Als je aangenaam en zorgeloos woont en kunt sparen dan geeft dat nietsquote:Op woensdag 29 december 2010 14:30 schreef Scorpie het volgende:
[..]
http://www.nu.nl/economie(...)alt-niet-verder.html
Xeno je hebt de boot gemist!! Dat wordt de rest van je leven in een huurhuisje doorbrengen mien jong
Als je vanwege je inkomen ineens vogelvrij wordt verklaart mbt huurverhogingen dan is het toch wel zuur dat je elk jaar behoorlijk meer moet betalen voor hetzelfde/ouder wordende huurhuis. Zeker als je zo'n deflatiefanboy bent.quote:Op woensdag 29 december 2010 14:31 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Als je aangenaam en zorgeloos woont en kunt sparen dan geeft dat niets
Structurele deflatie is wel goed dan?quote:Op woensdag 29 december 2010 14:36 schreef lutser.com het volgende:
Structurele inflatie is funest voor ons financieel systeem, de rente betalingen moeten ergens vandaan komen tenslotte.
Dan moeten ze ook de prijs van brood koppelen aan het inkomen, nee dat zie ik nietquote:Op woensdag 29 december 2010 14:34 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Als je vanwege je inkomen ineens vogelvrij wordt verklaart mbt huurverhogingen dan is het toch wel zuur dat je elk jaar behoorlijk meer moet betalen voor hetzelfde/ouder wordende huurhuis. Zeker als je zo'n deflatiefanboy bent.
Is wel het geval. Als je onder een bepaald inkomen zit kan je bij de voedselbank gratis eten halen. Zit je daarboven dan moet je het in de winkel kopen. Net zo met sociale woningbouw.quote:Op woensdag 29 december 2010 15:10 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Dan moeten ze ook de prijs van brood koppelen aan het inkomen, nee dat zie ik niet
The greater fool theory (also called survivor investing) is the belief held by one who makes a questionable investment, with the assumption that they will be able to sell it later to "a greater fool"; in other words, buying something not because you believe that it is worth the price, but rather because you believe that you will be able to sell it to someone else at an even higher price.[1]quote:Op woensdag 29 december 2010 15:14 schreef Bayswater het volgende:
Twee jaar na het einde van een bearmarket gaan we altijd weer omhoog met de huizenprijzen, maart 2011 is het dus zover.
Is dat aan de orde dan? Je kan wel een mooie theorie (meer dan dat is het niet) neerkwakken maar als dit niet aan de orde is.quote:Op woensdag 29 december 2010 15:55 schreef huizenmarkt-zeepbel.nl het volgende:
[..]
The greater fool theory (also called survivor investing) is the belief held by one who makes a questionable investment, with the assumption that they will be able to sell it later to "a greater fool"; in other words, buying something not because you believe that it is worth the price, but rather because you believe that you will be able to sell it to someone else at an even higher price.[1]
It is similar in concept to the Keynesian beauty contest principle of stock investing.
Ik denk dat er veel fools zijn die geen 'greater fool' gaan vinden.
quote:Op woensdag 29 december 2010 11:34 schreef Bayswater het volgende:
[..]
CPB, net als het CBS, neemt alle aangeleverde cijfers klakkeloos over, dat is hun vak. Dus zo gek is de opmerking niet. Zo leverde het Kadaster tot een aantal jaren geleden altijd prutgegevens, bij gebrek aan statistisch inzicht, die het CPB gewoon overnam.
Jullie hebben gelijk!quote:Op woensdag 29 december 2010 11:39 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Nee, ik begrijp niet welke input tot dit plaatje geleid heeft Maar je ontwijkt mijn vraag...
Deflatie is dodelijk omdat het bankensysteem dan "failliet" gaat.quote:Op woensdag 29 december 2010 13:36 schreef xenobinol het volgende:
Ach, een hogere rente kan ook weer de koopprijzen drukkenquote:Op woensdag 29 december 2010 14:30 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Xeno je hebt de boot gemist!! Dat wordt de rest van je leven in een huurhuisje doorbrengen mien jong
Hoe kom je hier zo bij? Vorig jaar werd er door alle 'experts' precies hetzelfde geroepen.quote:Op woensdag 29 december 2010 15:14 schreef Bayswater het volgende:
Twee jaar na het einde van een bearmarket gaan we altijd weer omhoog met de huizenprijzen, maart 2011 is het dus zover.
Is ze nog niet failliet danquote:Op woensdag 29 december 2010 16:40 schreef pberends het volgende:
[..]
Deflatie is dodelijk omdat het bankensysteem dan "failliet" gaat.
quote:Op woensdag 29 december 2010 16:41 schreef pberends het volgende:
Ach, een hogere rente kan gaat ook weer de koopprijzen drukken.
oude onderzoeken, maar dat maakt in principe niet uit, die correlatie aantonenquote:Op woensdag 29 december 2010 16:48 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Hoe kom je hier zo bij? Vorig jaar werd er door alle 'experts' precies hetzelfde geroepen.
2011 wordt het slechtste jaar ooit voor de vastgoedmaffia
quote:Op woensdag 29 december 2010 16:48 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Hoe kom je hier zo bij? Vorig jaar werd er door alle 'experts' precies hetzelfde geroepen.
2011 wordt het slechtste jaar ooit voor de vastgoedmaffia
Een geldgroei van nog geen 2%. Ik voorspel hyperinflatie in maartquote:Op woensdag 29 december 2010 17:10 schreef lutser.com het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Monetary aggregate M3 Percentage change
[ afbeelding ]
HICP (inflatie)
Waar denk je dat dat geld uiteindelijk blijft? Of het volgend jaar al zal gaan stijgen weet ik niet maar op termijn gaan de prijzen gewoon weer omhoog.
Sort of... ze weten het alleen nog nietquote:
En welke bearmarket is het dan die jij in 2009 zag aflopen?quote:Twee jaar na het einde van een bearmarket gaan we altijd weer omhoog met de huizenprijzen, maart 2011 is het dus zover.
Correlatie aandelenmarkt, bear market is daar bijna twee jaar geleden beeindigd. Huizenmarkt loopt daar achteraan, op een afstandje dan.quote:Op woensdag 29 december 2010 18:06 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
En welke bearmarket is het dan die jij in 2009 zag aflopen?
Ik heb een bull market gezien in huizen de afgelopen twee decennia. Als jij die markt een bear market noemt dan ben ik zeer benieuwd naar jouw kijk op een bull market.
Verticaal omhoog?
Volgens mij kan de vraag naar hyperschulden niet verder dalen. Er blijft voorlopig nog wel even genoeg vraag omdat mensen hun huidige hypotheken nog moeten aflossen.quote:Op woensdag 29 december 2010 14:30 schreef Scorpie het volgende:
[..]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |