abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_90536529
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 december 2010 14:03 schreef lutser.com het volgende:

[..]

Heb je toch pech, ik zoek ook zoiets en wil er best 160k voor betalen ;-)
Net buiten Malmö.
pi_90536913
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 december 2010 14:13 schreef Freak188 het volgende:

[..]

8% onder de vraagprijs.. volgens mij is dat vrij standaard onderhandelen... dat is mij ook gelukt zonder aankoopmakelaar.
Uiteraard zegt zo'n percentage helemaal niets, wat wel een verschil maakt of je een huis snel verkocht krijgt is de vraagprijs.
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
  dinsdag 28 december 2010 @ 14:58:50 #203
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_90538059
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 december 2010 13:57 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Een vrijstaande villa in een bosrijke omgeving voor 150k komt in de richting :P
In Duitsland kan dat wel hoor

http://huizen.marktplaats(...)click=1#photoGallery
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_90543170
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 december 2010 14:03 schreef lutser.com het volgende:
Heb je toch pech, ik zoek ook zoiets en wil er best 160k voor betalen ;-)
Hebben jullie allebei pech. Ik bied 170K. :+

Niet in het buitenland natuurlijk, het is daar niet voor niets goedkoper, en bovendien heb ik geen zin om elke maand bij mijn vaste lasten 900,- euro aan brandstof op te tellen. :o
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_90547771
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 december 2010 13:32 schreef xenobinol het volgende:
Met de kerst nog een vriend gesproken die net een huis gekocht heeft, zo'n 8% onder de vraagprijs. Huis stond net een maand te koop. Kennelijk als je een realistische vraagprijs hebt en bereid bent om te onderhandelen kan je gewoon in no-time je huis verkopen. Conclusie.... de meeste verkopers vragen onrealistisch prijzen :s)
Nee joh, het ligt aan de banken! Want als een starter geen 100% financiering kan krijgen zijn het de banken die natuurlijk gek zijn!

[ Bericht 0% gewijzigd door pberends op 28-12-2010 21:02:37 ]
pi_90549534
Interessant interview op BNR met Jan Boeve en Rob Mulder (en sorry voor de eerste halve minuut reclame, je kan per minuut terug zoeken)

Volgens mij zeggen ze wel interessante dingen, zoals niet te veel praten, maar knopen doorhakken.
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
pi_90550330
"We leven in een rechtstaat" :')
I'll sing you a lullaby.
pi_90550593
Rob Mulder is een verzuurde melkkoe w/
I'll sing you a lullaby.
pi_90560484
quote:
Met de kerst nog een vriend gesproken die net een huis gekocht heeft, zo'n 8% onder de vraagprijs. Huis stond net een maand te koop. Kennelijk als je een realistische vraagprijs hebt en bereid bent om te onderhandelen kan je gewoon in no-time je huis verkopen. Conclusie.... de meeste verkopers vragen onrealistisch prijzen :s)
Jij spreekt 1 vriend. Die koopt 1 huis. (nu het nog kon?) En daar trek jij een conclusie uit t.o.v. de meeste verkopers?

Mijn conclusie: Xeno trekt onrealistische conclusies. :s)
pi_90561518
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 december 2010 23:01 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

Jij spreekt 1 vriend. Die koopt 1 huis. (nu het nog kon?) En daar trek jij een conclusie uit t.o.v. de meeste verkopers?

Mijn conclusie: Xeno trekt onrealistische conclusies. :s)
Dat de markt op slot zit komt door de hoge vraagprijzen, banken willen gewoon financieren bij een goede prijs.
I'll sing you a lullaby.
pi_90561673
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 december 2010 23:19 schreef xenobinol het volgende:
Dat de markt op slot zit komt door de hoge vraagprijzen, banken willen gewoon financieren bij een goede prijs.
80% van de hypotheken wordt onder NHG afgesloten. Banken mogen dan niet eens meer financieren dan in de eisen van de NHG staat. Dus al kun je Paleis het Loo kopen voor 200.000 maar mag je maar 140.000 lenen ben je uitgeluld. :Y

Je mag in dat geval namelijk niet meer dan 425,- netto uitgeven aan je woonlasten. Je mag natuurlijk wel voor 750,- vrije sector huren. Dat is nog eens mazzel hebben. ^O^
pi_90562004
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 december 2010 23:22 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

80% van de hypotheken wordt onder NHG afgesloten. Banken mogen dan niet eens meer financieren dan in de eisen van de NHG staat. Dus al kun je Paleis het Loo kopen voor 200.000 maar mag je maar 140.000 lenen ben je uitgeluld. :Y

Je mag in dat geval namelijk niet meer dan 425,- netto uitgeven aan je woonlasten. Je mag natuurlijk wel voor 750,- vrije sector huren. Dat is nog eens mazzel hebben. ^O^
Sparen?
I'll sing you a lullaby.
pi_90562054
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 december 2010 23:28 schreef xenobinol het volgende:

Sparen?
Ja. Goed idee. Gedwongen in de vrije sector komen, en dan 2 x zo lang doen over sparen. *O*
pi_90562142
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 december 2010 23:29 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Ja. Goed idee. Gedwongen in de vrije sector komen, en dan 2 x zo lang doen over sparen. *O*
Het moet vast zwaar voor je zijn om te accepteren dat de hele markt gewoon hard naar beneden gaat :)
I'll sing you a lullaby.
pi_90562426
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 december 2010 23:30 schreef xenobinol het volgende:
Het moet vast zwaar voor je zijn om te accepteren dat de hele markt gewoon hard naar beneden gaat :)
Van mij mag ie. Ik zit prima. En het liefst de hypotheekrente naar 15%, dan levert sparen ook weer 11% op.

Maar ja. Het gaat niet om mij he. En, en dat is wellicht een schok voor je, ook niet om jou.
pi_90563456
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 december 2010 23:36 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Van mij mag ie. Ik zit prima. En het liefst de hypotheekrente naar 15%, dan levert sparen ook weer 11% op.

Maar ja. Het gaat niet om mij he. En, en dat is wellicht een schok voor je, ook niet om jou.
Hoe hoger de rente oploopt hoe verder de prijzen zullen dalen :)

Daarnaast zal de motivatie om de HRA versneld af te schaffen toenemen ^O^
I'll sing you a lullaby.
pi_90563889
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 december 2010 23:52 schreef xenobinol het volgende:
Ja, maar dat boeit me nu net ff niks. Ik weet mijn lasten voor de komende 20 jaar al. En met een hogere spaarrente als mijn netto hypotheekrente (dat is nu al het geval bij bv een termijndeposito voor 2 jaar) lig ik al helemaal in een deuk.

quote:
Zou zomaar eens niet waar kunnen zijn. Door de hogere rente komen er al vele mensen in de problemen, daarbovenop afschaffen van de HRA helpt ze om zeep.

(Maar even voor alle duidelijkheid, een hoge spaarrente is voor mij dan wel welkom, maar als dat ten koste gaat van een miljoen anderen dan hoeft het van mij niet perse. Ik red me toch wel. ;) )

[ Bericht 0% gewijzigd door Bijvlagenzinvol op 29-12-2010 00:18:36 ]
pi_90564914
Dubbel.
pi_90565222
Hoe hoog is nu ongeveer de termijndeposito voor 2,3 of 5 jaar?
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_90565279
quote:
1s.gif Op woensdag 29 december 2010 00:21 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Vraag het de bank.
I'll sing you a lullaby.
pi_90565368
quote:
1s.gif Op woensdag 29 december 2010 00:21 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
http://www.nibcdirect.nl/(...)medium=cpc&utm_term={keyword:keywordnotset}&utm_campaign=Termijndeposito

(Link ziet er niet uit, maar werkt wel ;) )
pi_90565632
quote:
1s.gif Op woensdag 29 december 2010 00:00 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

Ja, maar dat boeit me nu net ff niks. Ik weet mijn lasten voor de komende 20 jaar al. En met een hogere spaarrente als mijn netto hypotheekrente (dat is nu al het geval bij bv een termijndeposito voor 2 jaar) lig ik al helemaal in een deuk.

Maar de markt bestaat vooral uit nieuwkomers, die gaan dus de prijs bepalen. Mensen die nog een hoge schuld hebben zullen deze nooit tegen dezelfde gunstige voorwaarden kun herfinancieren.

quote:
Zou zomaar eens niet waar kunnen zijn. Door de hogere rente komen er al vele mensen in de problemen, daarbovenop afschaffen van de HRA helpt ze om zeep.
Als de rente stijgt kan dit wel degelijk een goede reden zijn voor de overheid om de hoogte waarover HRA gegeven wordt snel af te bouwen. Hoewel de rente voor veel mensen voor langere termijn vast staat komen mensen met korte termijn rentes wel in de problemen. Persoonlijk denk ik dat het voorlopig nog wel even duurt voordat de rente fors gaat oplopen.

quote:
(Maar even voor alle duidelijkheid, een hoge spaarrente is voor mij dan wel welkom, maar als dat ten koste gaat van een miljoen anderen dan hoeft het van mij niet perse. Ik red me toch wel. ;) )
De lage rente heeft een enorme zeepbel gecreerd en heeft mensen met spaargeld zwaar gedupeerd. Dus je valse mededogen voor de medemens maakt niet zo'n grote indruk op mij :)
I'll sing you a lullaby.
pi_90566032
quote:
1s.gif Op woensdag 29 december 2010 00:28 schreef xenobinol het volgende:
Maar de markt bestaat vooral uit nieuwkomers, die gaan dus de prijs bepalen. Mensen die nog een hoge schuld hebben zullen deze nooit tegen dezelfde gunstige voorwaarden kun herfinancieren.
De nieuwkomers hebben het nakijken denk ik zo. Er zullen best wel gedwongen verkopen komen waar je MISSCHIEN een graantje van kunt meepikken maar waarschijnlijk is dat niet. (Of je moet veel cash in je kontzak hebben en een veiling op kunnen lopen). De rest zal echt niet met verlies verkopen en dus lekker blijven zitten waar ze zitten.

quote:
Als de rente stijgt kan dit wel degelijk een goede reden zijn voor de overheid om de hoogte waarover HRA gegeven wordt snel af te bouwen. Hoewel de rente voor veel mensen voor langere termijn vast staat komen mensen met korte termijn rentes wel in de problemen. Persoonlijk denk ik dat het voorlopig nog wel even duurt voordat de rente fors gaat oplopen.
Er zijn heel veel mensen met een korte termijn rente. Mede dankzij de NHG. Een langere looptijd betekende iets hogere maandlasten en dat mocht dan net weer niet. (Backfire voor de NHG straks....)

quote:
De lage rente heeft een enorme zeepbel gecreerd en heeft mensen met spaargeld zwaar gedupeerd. Dus je valse mededogen voor de medemens maakt niet zo'n grote indruk op mij :)
Zoals gezegd, ik heb graag de spaarrente op 11%. Maar niet als dat ten koste gaat van de huisvesting van 1 miljoen mensen. Ik ben immers geen verzuurde huurder die het liefst de huizenprijzen met 50% ziet kelderen.... :X
pi_90566390
Het zijn anders wel de opportunistische leentokkies geweest die de zeepbel opgeblazen hebben en nu gered wensen te worden op kosten van de maatschappij _O-
I'll sing you a lullaby.
pi_90566534
quote:
1s.gif Op woensdag 29 december 2010 00:42 schreef xenobinol het volgende:
Het zijn anders wel de opportunistische leentokkies geweest die de zeepbel opgeblazen hebben en nu gered wensen te worden op kosten van de maatschappij _O-
Er wenst helemaal niemand gered te worden. Wat mensen wel wensen is dat afspraken (HRA...) worden nagekomen.

Alleen willen de verzuurde huurders ineens van de HRA af omdat ze inzien dat ze verkeerd gegokt hebben.

Dus wie is er nu 'opportunistisch'?
pi_90566748
quote:
1s.gif Op woensdag 29 december 2010 00:45 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Er wenst helemaal niemand gered te worden. Wat mensen wel wensen is dat afspraken (HRA...) worden nagekomen.

Alleen willen de verzuurde huurders ineens van de HRA af omdat ze inzien dat ze verkeerd gegokt hebben.

Welke afspraak, je stapt weer terug op je oude stokpaardje.
Nergens heb jij een afspraak met de overheid gemaakt over de duur van de HRA. Als de koopwoningmarkt gebaseerd zou zijn op 'gokken' (waar je waarschijnlijk nog gelijk in hebt) dan besef je zelf toch wel dat er dus een hoop verliezers zijn en slechts enkele winnaars.
I'll sing you a lullaby.
pi_90567028
quote:
1s.gif Op woensdag 29 december 2010 00:49 schreef xenobinol het volgende:
Welke afspraak, je stapt weer terug op je oude stokpaardje.
Nergens heb jij een afspraak met de overheid gemaakt over de duur van de HRA.
Nee. En jij ook niet over de duur van je rijbewijs. Zou morgen zomaar kunnen worden afgenomen, of, om in de context te blijven, 300,- euro per maand kunnen gaan kosten... (Moet er wel een wet voor veranderd worden uiteraard, maar dat is met de HRA idem dito...)

En ja, dan krijg je een heleboel verzuurde OV-gebruikers die het daar roerend mee eens zijn... Ik denk zelfs dat er een rijbewijs-zeepbel site voor opgericht zou gaan worden. :D

quote:
Als de koopwoningmarkt gebaseerd zou zijn op 'gokken' (waar je waarschijnlijk nog gelijk in hebt) dan besef je zelf toch wel dat er dus een hoop verliezers zijn en slechts enkele winnaars.
Yep. Alles in het leven is een gok. Zelfs je partner waar je nu oh zo gelukkig mee bent. Het is allemaal een kwestie van inschatten. Zo ook met het kopen van een huis. Kun je de lasten dragen (ook als het wellicht even tegenzit)? En wil je daar ook echt wonen? Blijft een gok.

[ Bericht 2% gewijzigd door Bijvlagenzinvol op 29-12-2010 01:16:09 ]
pi_90569616
Nu afschaffen is mosterd na de maaltijd. Het is toch te laat. Hou je HRA dan is dat slecht voor de woningmarkt. Schaf je het nu af dan is dat slecht voor de woningmarkt.

Ze hadden het geleidelijk moeten afschaffen, beginnend in 1998 of zo, toen het duidelijk was dat de markt fors aan het stijgen was. Maar ze deden helemaal niks.
pi_90569884
quote:
Op woensdag 29 december 2010 00:45 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Tot nu toe ga ik er nog wel vanuit dat onze overheid betrouwbaar is..:)
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_90569885
Volgens mij is het afschaffen van de HRA nicht im frage.. Toch?
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  woensdag 29 december 2010 @ 06:51:36 #231
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_90570140
Ik denk dat alle subsidies, aftrekposten, bijtellingen en belastingen wel zullen blijven, maar of da handig is , dat is een tweede
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_90570158
quote:
1s.gif Op woensdag 29 december 2010 00:55 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Nee. En jij ook niet over de duur van je rijbewijs. Zou morgen zomaar kunnen worden afgenomen, of, om in de context te blijven, 300,- euro per maand kunnen gaan kosten... (Moet er wel een wet voor veranderd worden uiteraard, maar dat is met de HRA idem dito...)

En ja, dan krijg je een heleboel verzuurde OV-gebruikers die het daar roerend mee eens zijn... Ik denk zelfs dat er een rijbewijs-zeepbel site voor opgericht zou gaan worden. :D

[..]

Yep. Alles in het leven is een gok. Zelfs je partner waar je nu oh zo gelukkig mee bent. Het is allemaal een kwestie van inschatten. Zo ook met het kopen van een huis. Kun je de lasten dragen (ook als het wellicht even tegenzit)? En wil je daar ook echt wonen? Blijft een gok.
En zo gok je zelf ook dat de HRA blijft bestaan, en is je 'afspraak' met de overheid wellicht een inschattingsfout.
pi_90570320
quote:
1s.gif Op woensdag 29 december 2010 03:16 schreef de_ier het volgende:

Ze hadden het geleidelijk moeten afschaffen, beginnend in 1998 of zo, toen het duidelijk was dat de markt fors aan het stijgen was. Maar ze deden helemaal niks.
Het argument waarom je het niet moet doen is altijd de zelfde. Ik zie dus eigenlijk het probleem niet.
I'll sing you a lullaby.
  woensdag 29 december 2010 @ 09:13:23 #234
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_90571171
Veel te koopstaande koopwoningen gaan in 2011 een deel van de huurmarkt overnemen met de nieuwe maatregelen in de sociale huursector.
Verleden jaar ontvingen de verkopers gelijk al een aantal folders van tussenpersonen die de woning wel wilde verhuren. Dit aantal folders zal alleen maar gaan toenemen, net als de eigenaren die zelf gaan verhuren. Een groter deel van de koopwoningen worden huurwoningen. Een deel daarvan kan zelfs tegenwoordig 3 jaar HRA hebben en huur vangen, zolang de woning maar te koop blijft staan en geen GBA inschrijving.
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
  woensdag 29 december 2010 @ 10:02:20 #235
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_90572049
quote:
En daar is die; Het bekende Xeno kent iemand die in de praktijk bevestigd waar Xeno van droomt voorbeeld.

Alleen deze slaat nergens op...
Fuck catching lightning, he struck it
screamed shut up at thunder, then flipped the world upside down
and made it rain upward
  woensdag 29 december 2010 @ 10:04:39 #237
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_90572098
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 december 2010 23:30 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Cijfers graag?
and made it rain upward
  woensdag 29 december 2010 @ 10:05:20 #238
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_90572115
quote:
1s.gif Op woensdag 29 december 2010 09:13 schreef Bayswater het volgende:

. Een deel daarvan kan zelfs tegenwoordig 3 jaar HRA hebben en huur vangen, zolang de woning maar te koop blijft staan en geen GBA inschrijving.
Dat geleufde toch zelf nie
  woensdag 29 december 2010 @ 10:11:47 #239
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_90572225
quote:
6s.gif Op woensdag 29 december 2010 10:03 schreef pberends het volgende:
[ afbeelding ]

Wat een vermogen hebben we :7.
Wate en staatje weer zeg. Het is enkel suggestief. verder kan ik er niets mee...
and made it rain upward
pi_90572240
quote:
1s.gif Op woensdag 29 december 2010 06:55 schreef Terrorizer het volgende:
En zo gok je zelf ook dat de HRA blijft bestaan, en is je 'afspraak' met de overheid wellicht een inschattingsfout.
Ik betaal de lasten sowieso elke maand bruto. Afschaffen van de HRA betekent voor mij dus dat ik jaarlijks een teruggave ga missen. Geen ramp. Maar wel zonde van het geld natuurlijk. En niet netjes van onze regering. :D
  woensdag 29 december 2010 @ 10:16:26 #241
14513 SilverMane
It`s all about the Mammon
pi_90572339
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 december 2010 23:52 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Je snapt toch wel dat met een oplopende rente en dalende prijzen je netto lasten naar alle waarschijnlijkheid hetzelfde zullen zijn, je zal hiermee uiteindelijk niet zoveel mee opschieten.

De mensen die in de lage rente periode van de afgelopen jaren een lang lopende hypotheek hebben geregeld (>20 jaar, <5% rente, >50% aflossing) staan er naar mijn mening helemaal niet zo beroerd voor, ze zijn verzekerd van een constante netto maandlast over een lange periode, gooi daar inflatie overheen en dan zit je beter dan veel huurders (je hebt altijd uitzonderingen) waar de huur ieder jaar een x% verhoogd wordt.

Ik ben wel voorstander van het langzaam afbouwen van de HRA. Ik vind het erg slap van het huidige kabinet dat ze niet de knoop hebben doorgehakt, hierdoor blijft de status quo omtrent de HRA nog in stand. Wat stelt vierjaar uitstel nu voor op een looptijd van 30 jaar, de onzekerheid blijft bestaan en de discussie zal ook gewoon doorgaan zolang er niet aan de huidige regeling getweaked wordt.

[ Bericht 0% gewijzigd door SilverMane op 29-12-2010 10:36:19 ]
Je bent geen dwaas als je opgeeft wat je niet kunt vasthouden om te krijgen wat je nooit meer afgenomen kan worden.
pi_90573450
quote:
1s.gif Op woensdag 29 december 2010 10:11 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Wate en staatje weer zeg. Het is enkel suggestief. verder kan ik er niets mee...
Dan moet je ook niet in dit topic komen jongen.
  woensdag 29 december 2010 @ 11:02:36 #243
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_90573658
quote:
6s.gif Op woensdag 29 december 2010 10:56 schreef pberends het volgende:

[..]

Dan moet je ook niet in dit topic komen jongen.
Leg jij mij dan het staatje verders eens uit, behalve dat het vulling voor een RTL programma is.

Ik zie dat het stukje overige kleiner is dan het verschil tussen woning en totaal. Dat klopt toch nooit?
and made it rain upward
pi_90573864
quote:
1s.gif Op woensdag 29 december 2010 11:02 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Leg jij mij dan het staatje verders eens uit, behalve dat het vulling voor een RTL programma is.

Ik zie dat het stukje overige kleiner is dan het verschil tussen woning en totaal. Dat klopt toch nooit?
We gaan toch niet twijfelen aan het CPB he?
  woensdag 29 december 2010 @ 11:15:28 #245
43642 Bayswater
pi_90574099
quote:
1s.gif Op woensdag 29 december 2010 10:05 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Dat geleufde toch zelf nie
Niet zo moeilijk, je zet je woning te koop. Je verhuist zelf en verhuurt je te koopstaande woning. Zowel van je nieuwe woning kan je de hypotheekrente aftrekken als van je oude woning (en nog eens huur vangen). En dat vanaf vorig jaar 3 ipv 2 jaar.
Life lies a slow suicide
  woensdag 29 december 2010 @ 11:34:59 #246
43642 Bayswater
pi_90574861
quote:
6s.gif Op woensdag 29 december 2010 11:08 schreef pberends het volgende:

[..]

CPB, net als het CBS, neemt alle aangeleverde cijfers klakkeloos over, dat is hun vak. Dus zo gek is de opmerking niet. Zo leverde het Kadaster tot een aantal jaren geleden altijd prutgegevens, bij gebrek aan statistisch inzicht, die het CPB gewoon overnam.
Life lies a slow suicide
  woensdag 29 december 2010 @ 11:39:19 #247
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_90575026
quote:
6s.gif Op woensdag 29 december 2010 11:08 schreef pberends het volgende:

[..]

Nee, ik begrijp niet welke input tot dit plaatje geleid heeft Maar je ontwijkt mijn vraag...
and made it rain upward
  woensdag 29 december 2010 @ 11:41:10 #248
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_90575114
quote:
1s.gif Op woensdag 29 december 2010 11:15 schreef Bayswater het volgende:

[..]

Niet zo moeilijk, je zet je woning te koop. Je verhuist zelf en verhuurt je te koopstaande woning. Zowel van je nieuwe woning kan je de hypotheekrente aftrekken als van je oude woning (en nog eens huur vangen). En dat vanaf vorig jaar 3 ipv 2 jaar.
Ik koop het huis van een maat en hij de woning van mij. Nu gaan we die aan elkaar verhuren en worden we allebei rijk :-)
and made it rain upward
pi_90575568
quote:
1s.gif Op woensdag 29 december 2010 10:16 schreef SilverMane het volgende:

Je snapt toch wel dat met een oplopende rente en dalende prijzen je netto lasten naar alle waarschijnlijkheid hetzelfde zullen zijn, je zal hiermee uiteindelijk niet zoveel mee opschieten.
Dat begrijp ik volkomen, maar ik zie veel liever een lage schuldenlast bij een hogere rente. Om twee redenen:

- Sparen, het inbrengen van eigen vermogen wordt ineens een stuk interessanter. Dit heeft een gunstig effect op het temperen van zeepbellen en het gaat de inflatie tegen.

- lagere risico's voor de banksector, zeepbellen zijn destructief voor de economie omdat de waarde virtueel is. Het verstrekken van gratis geld werkt als anabolen op de economie, het effect op de korte termijn ziet er fantastisch uit maar feitelijk is het effect tijdelijk en wordt het gevolgd door extreme aftakeling.

quote:
De mensen die in de lage rente periode van de afgelopen jaren een lang lopende hypotheek hebben geregeld (>20 jaar, <5% rente, >50% aflossing) staan er naar mijn mening helemaal niet zo beroerd voor, ze zijn verzekerd van een constante netto maandlast over een lange periode, gooi daar inflatie overheen en dan zit je beter dan veel huurders (je hebt altijd uitzonderingen) waar de huur ieder jaar een x% verhoogd wordt.
Het effect van de zeepbel op de totale economie kan er wel eens voor zorgen dat we met zijn alleen er helemaal niet zo florissant bijzitten de komende 20 jaar. Je weet wat je iedere maand moet betalen, maar of je het nog kan verdienen is de volgende vraag. Door de accumulatie van alle schulden is er een enorm voorschot genomen op de toekomst.

quote:
Ik ben wel voorstander van het langzaam afbouwen van de HRA. Ik vind het erg slap van het huidige kabinet dat ze niet de knoop hebben doorgehakt, hierdoor blijft de status quo omtrent de HRA nog in stand. Wat stelt vierjaar uitstel nu voor op een looptijd van 30 jaar, de onzekerheid blijft bestaan en de discussie zal ook gewoon doorgaan zolang er niet aan de huidige regeling getweaked wordt.
Het probleem met politici is dat een beleid voor de lange termijn niet sexy is en je daar niet de vruchten van kan plukken. Politici zijn net zo opportunistisch als de mensen die in het pyramidespel gedoken zijn. Ieder voor zich en god voor ons allen w/
I'll sing you a lullaby.
pi_90575630
quote:
1s.gif Op woensdag 29 december 2010 11:02 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Jij bedoelt dat de financiele middelen niet evenredig dalen met de waarde van woningen? Nog steeds begrijp je niet wat 'aflossingsvrij' betekend?
I'll sing you a lullaby.
pi_90575834
quote:

[..]

Je woning moet nog te koop staan en hij mag niet bewoond worden. Zodra jij deze dus gaat verhuren en je trekt de rente voor je tweede huis af, ben je volgens mij bezig met het plegen van fraude.
I'll sing you a lullaby.
pi_90575863
quote:
1s.gif Op woensdag 29 december 2010 11:39 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Nee, ik begrijp niet welke input tot dit plaatje geleid heeft Maar je ontwijkt mijn vraag...
Het verschil tussen niet kunnen begrijpen en niet willen begrijpen heet toch cognitieve dissonantie :?
I'll sing you a lullaby.
pi_90575882
quote:
1s.gif Op woensdag 29 december 2010 11:41 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Ik koop het huis van een maat en hij de woning van mij. Nu gaan we die aan elkaar verhuren en worden we allebei rijk :-)
En mag je beiden geen hypotheekrente meer aftrekken :')
I'll sing you a lullaby.
  woensdag 29 december 2010 @ 12:16:23 #254
43642 Bayswater
pi_90576287
quote:
1s.gif Op woensdag 29 december 2010 12:01 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Je woning moet nog te koop staan en hij mag niet bewoond worden. Zodra jij deze dus gaat verhuren en je trekt de rente voor je tweede huis af, ben je volgens mij bezig met het plegen van fraude.
Dat klopt, maar daar is naast het GBA toch geen controle op en een leentokkie moet graaien waar mogelijk is ;) . Toch een mooie oplossing voor de verkopers die nu op Funda in het nauw zitten volgens jou en Zeepbel.
Life lies a slow suicide
pi_90576434
quote:
1s.gif Op woensdag 29 december 2010 12:16 schreef Bayswater het volgende:

[..]

Dat klopt, maar daar is naast het GBA toch geen controle op en een leentokkie moet toch graaien waar mogelijk is ;) .
Ik verwacht ook niet dat zoiets op grote schaal gaat gebeuren, ik zou als huurder een leuke korting weten te bedingen >:)
I'll sing you a lullaby.
  woensdag 29 december 2010 @ 12:21:26 #256
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_90576471
quote:
1s.gif Op woensdag 29 december 2010 12:03 schreef xenobinol het volgende:

[..]

En mag je beiden geen hypotheekrente meer aftrekken :')
Die ging er toch aan volgens jou?
and made it rain upward
pi_90576500
quote:
1s.gif Op woensdag 29 december 2010 12:21 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Die ging er toch aan volgens jou?
Draai er maar omheen _O-
I'll sing you a lullaby.
  woensdag 29 december 2010 @ 12:23:19 #258
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_90576544
quote:

[..]

en de huur is belast, en krijg je kijkers, ga dan maar eens uitleggen dat het verhuurt is.
afgezien van de geleefde toestand die dat met zich meebrengt, of denk je dat ze iedere week voor jouw gaan opzitten als er kijkers komen, de huurders hebben een tegengesteld belang bij verkoop
daaag kijkers, die gaan wel elders voor de appeltaart

Nee ik ken wel mensen die dat zeiden, maar nog nooit iemand die dat na enig nadenken echt gedaan heeft

Ja antikraak wonen dat zal wel lukken, om verwaarlozing, inbraak en derg. tegen te gaan met de bepaling dat bij bezichtiging het huis spic en span moet zijn, bloemetje op tafel , snotneuzen afgeveegd, tuin netjes, speelgoed aan kant, enz.

[ Bericht 1% gewijzigd door michaelmoore op 29-12-2010 12:35:12 ]
  woensdag 29 december 2010 @ 12:23:24 #259
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_90576546
quote:
1s.gif Op woensdag 29 december 2010 11:55 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Jij bedoelt dat de financiele middelen niet evenredig dalen met de waarde van woningen? Nog steeds begrijp je niet wat 'aflossingsvrij' betekend?
Nee, het totale vermogen betaat voor een deel uit woningen en het andere deel is overige. Tel overig en woning op en je komt niet aan het totaal?

Aflossingsvrij is dat je mag aflossen wanneer je dat wilt en dat er geen maximum aan zit. Je bent dus vrij om te sparen waar je dat wil en hoe je dat wil.
and made it rain upward
  woensdag 29 december 2010 @ 12:24:23 #260
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_90576575
quote:
1s.gif Op woensdag 29 december 2010 12:22 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Draai er maar omheen _O-
Ik heb een goede leermeester...
and made it rain upward
pi_90576779
quote:
1s.gif Op woensdag 29 december 2010 12:23 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

en de huur is belast, en krijg je kijkers, ga dan maar eens uitleggen dat het verhuurt is.
afgezien van de geleefde toestand die dat met zich meebrengt, of denk je dat ze iedere week voor jouw gaan opzitten als er kijkers komen, de huurders hebben een tegengesteld belang bij verkoop

Nee ik ken wel mensen die dat zeiden, maar nog nooit iemand die dat na enig nadenken echt gedaan heeft

Ja antikraak wonen dat zal wel lukken, om verwaarlozing, inbraak en derg tegen te gaan
Wat te denken van het ontbreken van een huurcontract, als ik er nooit gewoond heb dan kan ik gerust je hele huis leegroven en de boel flink afleven, huurpauper style wtf >:O *O*
I'll sing you a lullaby.
  woensdag 29 december 2010 @ 12:31:36 #262
43642 Bayswater
pi_90576859
quote:
1s.gif Op woensdag 29 december 2010 12:23 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Huurcontracten van een kwartaal/half jaar werk prima, geeft de koper ook wat tijd. Daarbij doet een gemeubileerd huis woning beter aan dan een leegstaande woning. Een verkoper voelt weinig verkoopdruk, geen paniekacties met je vraagprijs. Makelaar doet je bezichtiging en niet de huurder natuurlijk, dus de eventuele onwelwillendheid van je huurders is niets van te merken voor de potentiele kopers.
Life lies a slow suicide
pi_90576985
quote:
1s.gif Op woensdag 29 december 2010 12:23 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Nee, het totale vermogen betaat voor een deel uit woningen en het andere deel is overige. Tel overig en woning op en je komt niet aan het totaal?

Aflossingsvrij is dat je mag aflossen wanneer je dat wilt en dat er geen maximum aan zit. Je bent dus vrij om te sparen waar je dat wil en hoe je dat wil.
In de grafiek staan drie curves, financiele middelen, waarde woningen en overige bezittingen. Te zien valt dat de financiele middelen groeiden met de waardegroei van woningen. Vervolgens zie je dat de woningwaarde terugvalt en de financiele middelen recht door gaat. De reden daarvoor is heel simpel, de woningwaarde daalt terwijl de financiele middelen niet meer groeien (weinig nieuw krediet, weinig aflossing van openstaand krediet). Kortom heel verklaarbaar, je hoeft echt geen econoom te zijn om deze curve te kunnen begrijpen. Het probleem met sparen is dat dit niets verandert aan de totale hoeveelheid financiele middelen, immers dit geld was al in omloop echter nu word het ook nog eens in de ijskast gezet, niet zo leuk volgens de keynesianen :P
I'll sing you a lullaby.
  woensdag 29 december 2010 @ 12:36:23 #264
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_90577033
quote:
1s.gif Op woensdag 29 december 2010 12:31 schreef Bayswater het volgende:

[..]

Huurcontracten van een kwartaal/half jaar werk prima, geeft de koper ook wat tijd. Daarbij doet een gemeubileerd huis woning beter aan dan een leegstaande woning. Een verkoper voelt weinig verkoopdruk, geen paniekacties met je vraagprijs. Makelaar doet je bezichtiging en niet de huurder natuurlijk, dus de eventuele onwelwillendheid van je huurders is niets van te merken voor de potentiele kopers.
lekker naïef ben jij
Heeft nog nooit een woning verhuurt dus.

De mensen die willen huren met een halfjaar contract komen vaak recht uit de bajes
wel een idee van het stroomverbruik???
Of enk je dat ze het gas omlaag doen als ze weggaan ??

Ja zegt de makelaar en hier is op zolder dan de wietplantage van de tijdelijke huurder :W _O-

[ Bericht 6% gewijzigd door michaelmoore op 29-12-2010 12:41:53 ]
pi_90577051
quote:
1s.gif Op woensdag 29 december 2010 12:24 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Ik heb een goede leermeester...
Als dat zo was dan heb ik zeer dwarse leerlingen :')
I'll sing you a lullaby.
pi_90577101
quote:
1s.gif Op woensdag 29 december 2010 12:36 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

lekker naïef ben jij
Mensen die voor een paar maandjes komen huren zijn meestal niet het soort huurders die de hoofdprijs betalen, laat staan dat die zuinig met je spulletjes en de buurt om zullen gaan.
I'll sing you a lullaby.
  woensdag 29 december 2010 @ 12:55:22 #267
43642 Bayswater
pi_90577810
quote:
1s.gif Op woensdag 29 december 2010 12:36 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

lekker naïef ben jij
Heeft nog nooit een woning verhuurt dus.

De mensen die willen huren met een halfjaar contract komen vaak recht uit de bajes
wel een idee van het stroomverbruik???
Of enk je dat ze het gas omlaag doen als ze weggaan ??

Ja zegt de makelaar en hier is op zolder dan de wietplantage van de tijdelijke huurder :W _O-
Dat zijn Hongaarse taferelen :{w

Zat scheidingen in Nederland met nette mensen die niet op een wachtlijst staan .
Life lies a slow suicide
  woensdag 29 december 2010 @ 12:56:56 #268
194833 Hanoying
vereert Zeus, zoals het hoort.
pi_90577872
quote:
1s.gif Op woensdag 29 december 2010 11:53 schreef xenobinol het volgende:
Het effect van de zeepbel op de totale economie kan er wel eens voor zorgen dat we met zijn alleen er helemaal niet zo florissant bijzitten de komende 20 jaar. Je weet wat je iedere maand moet betalen, maar of je het nog kan verdienen is de volgende vraag. Door de accumulatie van alle schulden is er een enorm voorschot genomen op de toekomst.
Xenobil's gaarkeukenvisioen komt weer eens bovendrijven hoor :p

Iemand die nu een huis koopt, zijn rente vast legt en een fatsoenlijke baan met een vast contract heeft kan zijn maandlasten wel ophoesten hoor, nu, over 5 jaar en over 10 jaar nog steeds.

Het probleem is alleen dat je als je nu koopt meteen voor jaren vast zit aan dat huis en ook echt niet meer kan verkopen en verhuizen zonder met een restschuld te zitten. Je koopt nu voor 250 k en legt daar dus 270 k incl kk voor neer. In de komende paar jaar zakt de prijs nog wat weg en is je huis gezakt van 250 naar 220 k terwijl jij nog steeds met een hypotheek van 260 k zit (mits je al 10 k hebt afgelost).

Dat is de situatie en daar passen veel mensen voor, op het moment dat je met een virtuele onderwaarde van 40 k zit op een rijtjeshuis (en daar is dus maar een minieme daling voor nodig) kan je namelijk geen bal meer met je huis en mag je stil gaan zitten met je baggerhuis totdat de markt je hypotheek weer eens een keer ingehaald heeft.

Veel mensen passen daarvoor en daarom stagneert de markt, het is een self fulfilling prophecy maar daarom niet minder waar.

Voor de mensen die toch kopen is best wat te zeggen hoor. Je kan als je de maandlasten beschouwt namelijk een stuk goedkoper kopen dan huren als je een fatsoenlijk huis wilt hebben dat geschikt is voor een gezin. Maar je moet je wel realiseren dat je een schuld aangaat die waarschijnlijk niet binnen een paar jaar door de markt ingehaald zal worden en dat je dus wel langere tijd vast zit aan je huis.
Laat ons Δωδεκάθεον's lied'ren zingen!
  woensdag 29 december 2010 @ 13:03:33 #269
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_90578147
quote:
1s.gif Op woensdag 29 december 2010 12:55 schreef Bayswater het volgende:

[..]

Dat zijn Hongaarse taferelen :{w

Zat scheidingen in Nederland met nette mensen die niet op een wachtlijst staan .
mensen met kinderen, problemen en kwaaie ex-en
Ga je dan ook een ruit inzetten als je gebeld wordt??
Of als afvoer verstopt zit door kattetroep?

O en mevrouw wilt u tegen de kinderen zeggen dat ze niet de parketvloer moeten beschadigen, ja ik weet wel dat U een fulltime baan heeft om dit huis te betalen en dat uw ex niets wil schuiven, en dat ik zelf het grind in de voortuin heb aangebracht, maar vraag dan of ze de schoenen uitdoen aub
En wilt U mijn inbouw koelkast schoonhouden alstublieft, ja ik weet dat uw kinderen graag melk lusten .
En wilt U nooit meer tegen kijkers zeggen dat U het huis huurt AUB !!

mevrouw als u nu weg gaat met uw ***kinderen, dan hoeft u de laatste twee maanden niet meer te betalen, goed ??
Welke vrienden van U ?? ---- Kijkers uitschelden ??
Belastingdienst informeren ?
Nee, ik ken uw advocaat niet
@#$% Ik schiet er dood, dat takkewijf $#@

[ Bericht 3% gewijzigd door michaelmoore op 29-12-2010 14:00:05 ]
  woensdag 29 december 2010 @ 13:24:34 #270
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_90579137
quote:
1s.gif Op woensdag 29 december 2010 12:56 schreef Hanoying het volgende:
Het probleem is alleen dat je als je nu koopt meteen voor jaren vast zit aan dat huis en ook echt niet meer kan verkopen en verhuizen zonder met een restschuld te zitten. Je koopt nu voor 250 k en legt daar dus 270 k incl kk voor neer. In de komende paar jaar zakt de prijs nog wat weg en is je huis gezakt van 250 naar 220 k terwijl jij nog steeds met een hypotheek van 260 k zit (mits je al 10 k hebt afgelost).

Dat is inderdaad de realiteit die ik om me heen hoor , de kk krijg je sowieso niet meer terug
pi_90579730
mensen zonder schulden willen deflatie

Ik heb het al meerdere malen vermeldt, maar kennelijk is Kees het ook met mij eens. Deflatie is voor vele goederen al jaren een feit en wat is daar eigenlijk mis mee? Het zijn de mensen met grote schulden die deflatie hekelen, net als overheden met hun mega tekorten.
I'll sing you a lullaby.
  woensdag 29 december 2010 @ 13:37:49 #272
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_90579796
quote:
1s.gif Op woensdag 29 december 2010 13:36 schreef xenobinol het volgende:

Ik heb het al meerdere malen vermeldt, maar kennelijk is Kees het ook met mij eens. Deflatie is voor vele goederen al jaren een feit en wat is daar eigenlijk mis mee? Het zijn de mensen met grote schulden die deflatie hekelen, net als overheden met hun mega tekorten.
De VVD stuurt ook aan op een krachtige begrotingsdicipline en sterke bezuinigingen en verlaging van uitkeringen, overheidssalarissen en minimumloon

http://www.bnr.nl/static/(...)&title=Radio-archief

[ Bericht 1% gewijzigd door michaelmoore op 29-12-2010 13:57:56 ]
pi_90580004
quote:
1s.gif Op woensdag 29 december 2010 13:37 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

De VVD stuurt ook aan op een krachtige begrotingsdicipline en sterke bezuinigingen en verlaging van uitkeringen, overheidssalarissen en minimumloon
Het probleem van 'de rijken' is dat ze veel geld verdienen aan het opblazen van zeepbellen maar dat ze ook enorm veel te verliezen hebben zodra de inflatie hoog gaat oplopen. Als je geld hebt is deflatie misschien wel meer welkom dan extra geld in het laadje dat alsmaar minder waard wordt.
I'll sing you a lullaby.
  woensdag 29 december 2010 @ 14:08:02 #274
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_90581197
Bezuinigingen zijn ook niet goed voor het besteedbaar inkomen en dus ook niet goed voor de hypotheeknemer

quote:
wo 29 dec 2010, 13:24
'Bezuinigingen drukken Britse huizenprijzen'
LONDEN (AFN) - De bezuinigingen van de Britse overheid zorgen volgend jaar voor een verdere daling van de huizenprijzen in het land. Dat meldt de Britse krant Financial Times woensdag na een rondgang langs economen.

Vijftig van de 56 ondervraagde economen verwachten dat de prijzen volgend jaar met 5 tot 10 procent dalen ten opzichte van 2010. De bezuinigingen raken potentiële huizenkopers in de portemonnee en schaden het vertrouwen in de ontwikkeling van de economie, zo stellen ze.

De prijzen van Britse koophuizen zijn de afgelopen jaren al flink gedaald. Tussen de piek van de verkoopprijzen in 2007 en het dal in 2009 verloren huizen in Groot-Brittannië gemiddeld 20 procent van hun waarde. Ongeveer de helft van dat verlies werd vervolgens weer goedgemaakt, maar sinds afgelopen zomer nemen de prijzen weer langzaam af.
pi_90581724
quote:

Zo Kees is de eerste macro-econoom die gaat nadenken zo te horen. Het hele deflatieverhaal en uitgestelde consumptie is klinkklare onzin toch blijven hele volksstammen er in geloven.
pi_90582280
quote:
AMSTERDAM - De vraag naar hypothecaire leningen is gestabiliseerd, na jaren van dalingen. Dat schrijft De Nederlandsche Bank (DNB) woensdag in zijn Statistisch Bulletin.

© NU.nl/Charles Batenburg''De vraag naar hypotheken is in het derde kwartaal nog maar nauwelijks afgenomen en zal naar verwachting in het laatste kwartaal stabiliseren'', aldus DNB.

Dat is vooral te danken aan betere vooruitzichten voor de woningmarkt en door een herstel van het consumentenvertrouwen. Banken hebben volgens DNB hun kredietvoorwaarden voor hypotheken niet verder aangescherpt.

Crisis

Door de financiële crisis was in de afgelopen jaren de activiteit op de hypotheekmarkt teruggelopen. De kredietverlening kwam onder druk te staan door de economische crisis, die in 2007 uitbrak.

Het afsluiten van een hypotheek is wel duurder geworden. De tarieven van hypothecaire leningen met een looptijd van langer dan tien jaar kwamen in september van dit jaar voor het eerst sinds begin 2007 weer rond 5 procent uit. Vijf jaar geleden was dit iets meer dan 4 procent.

© ANP
http://www.nu.nl/economie(...)alt-niet-verder.html

Xeno je hebt de boot gemist!! Dat wordt de rest van je leven in een huurhuisje doorbrengen mien jong :(
  woensdag 29 december 2010 @ 14:30:50 #277
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_90582290
quote:
1s.gif Op woensdag 29 december 2010 14:19 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Zo Kees is de eerste macro-econoom die gaat nadenken zo te horen. Het hele deflatieverhaal en uitgestelde consumptie is klinkklare onzin toch blijven hele volksstammen er in geloven.
zolang grondstoffen duurder worden geloof ik er ook niet in, dat de salarissen door inflatie verbeteren daar geloof ik ook niet in, dus lichte stagflatie dat wel
  woensdag 29 december 2010 @ 14:31:53 #278
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_90582341
quote:
10s.gif Op woensdag 29 december 2010 14:30 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Xeno je hebt de boot gemist!! Dat wordt de rest van je leven in een huurhuisje doorbrengen mien jong :(
Als je aangenaam en zorgeloos woont en kunt sparen dan geeft dat niets
  woensdag 29 december 2010 @ 14:34:19 #279
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_90582444
quote:
1s.gif Op woensdag 29 december 2010 14:31 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Als je aangenaam en zorgeloos woont en kunt sparen dan geeft dat niets
Als je vanwege je inkomen ineens vogelvrij wordt verklaart mbt huurverhogingen dan is het toch wel zuur dat je elk jaar behoorlijk meer moet betalen voor hetzelfde/ouder wordende huurhuis. Zeker als je zo'n deflatiefanboy bent.
and made it rain upward
pi_90582522
Structurele inflatie deflatie is funest voor ons financieel systeem, de rente betalingen moeten ergens vandaan komen tenslotte.

[ Bericht 11% gewijzigd door lutser.com op 29-12-2010 14:53:16 (ontzettend domme typefout, sorry sjabba) ]
  woensdag 29 december 2010 @ 14:47:25 #281
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_90583048
quote:
1s.gif Op woensdag 29 december 2010 14:36 schreef lutser.com het volgende:
Structurele inflatie is funest voor ons financieel systeem, de rente betalingen moeten ergens vandaan komen tenslotte.
Structurele deflatie is wel goed dan?
and made it rain upward
  woensdag 29 december 2010 @ 15:10:49 #282
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_90584210
quote:
1s.gif Op woensdag 29 december 2010 14:34 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Als je vanwege je inkomen ineens vogelvrij wordt verklaart mbt huurverhogingen dan is het toch wel zuur dat je elk jaar behoorlijk meer moet betalen voor hetzelfde/ouder wordende huurhuis. Zeker als je zo'n deflatiefanboy bent.
Dan moeten ze ook de prijs van brood koppelen aan het inkomen, nee dat zie ik niet
  woensdag 29 december 2010 @ 15:11:56 #283
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_90584265
quote:
1s.gif Op woensdag 29 december 2010 15:10 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Dan moeten ze ook de prijs van brood koppelen aan het inkomen, nee dat zie ik niet
Is wel het geval. Als je onder een bepaald inkomen zit kan je bij de voedselbank gratis eten halen. Zit je daarboven dan moet je het in de winkel kopen. Net zo met sociale woningbouw.
and made it rain upward
  woensdag 29 december 2010 @ 15:14:35 #284
43642 Bayswater
pi_90584398
Twee jaar na het einde van een bearmarket gaan we altijd weer omhoog met de huizenprijzen, maart 2011 is het dus zover. ^O^
Life lies a slow suicide
  woensdag 29 december 2010 @ 15:55:44 #285
250237 huizenmarkt-zeepbel.nl
De zeepbel in de huizenmarkt
pi_90586215
quote:
1s.gif Op woensdag 29 december 2010 15:14 schreef Bayswater het volgende:
Twee jaar na het einde van een bearmarket gaan we altijd weer omhoog met de huizenprijzen, maart 2011 is het dus zover. ^O^
The greater fool theory (also called survivor investing) is the belief held by one who makes a questionable investment, with the assumption that they will be able to sell it later to "a greater fool"; in other words, buying something not because you believe that it is worth the price, but rather because you believe that you will be able to sell it to someone else at an even higher price.[1]

It is similar in concept to the Keynesian beauty contest principle of stock investing.

Ik denk dat er veel fools zijn die geen 'greater fool' gaan vinden. ;)
  woensdag 29 december 2010 @ 16:09:23 #286
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_90586864
quote:
1s.gif Op woensdag 29 december 2010 15:55 schreef huizenmarkt-zeepbel.nl het volgende:

[..]

The greater fool theory (also called survivor investing) is the belief held by one who makes a questionable investment, with the assumption that they will be able to sell it later to "a greater fool"; in other words, buying something not because you believe that it is worth the price, but rather because you believe that you will be able to sell it to someone else at an even higher price.[1]

It is similar in concept to the Keynesian beauty contest principle of stock investing.

Ik denk dat er veel fools zijn die geen 'greater fool' gaan vinden. ;)
Is dat aan de orde dan? Je kan wel een mooie theorie (meer dan dat is het niet) neerkwakken maar als dit niet aan de orde is.

Ik geloof niet dat veel mensen hun huis hebben gekocht met de intentie om er meer voor de kunnen beuren over een paar jaar. Maar jij dus wel. Kun je dat aantonen of blijft het bij dromen?
and made it rain upward
pi_90588052
quote:
1s.gif Op woensdag 29 december 2010 11:34 schreef Bayswater het volgende:

[..]

CPB, net als het CBS, neemt alle aangeleverde cijfers klakkeloos over, dat is hun vak. Dus zo gek is de opmerking niet. Zo leverde het Kadaster tot een aantal jaren geleden altijd prutgegevens, bij gebrek aan statistisch inzicht, die het CPB gewoon overnam.
quote:
1s.gif Op woensdag 29 december 2010 11:39 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Jullie hebben gelijk! :7
pi_90588496
quote:

Deflatie is dodelijk omdat het bankensysteem dan "failliet" gaat.
pi_90588541
quote:

[..]

Ach, een hogere rente kan ook weer de koopprijzen drukken :7.
pi_90588898
quote:
1s.gif Op woensdag 29 december 2010 15:14 schreef Bayswater het volgende:
Hoe kom je hier zo bij? Vorig jaar werd er door alle 'experts' precies hetzelfde geroepen.
2011 wordt het slechtste jaar ooit voor de vastgoedmaffia :)
I'll sing you a lullaby.
pi_90588928
quote:
6s.gif Op woensdag 29 december 2010 16:40 schreef pberends het volgende:

[..]

Deflatie is dodelijk omdat het bankensysteem dan "failliet" gaat.
Is ze nog niet failliet dan :?
I'll sing you a lullaby.
pi_90588973
quote:
6s.gif Op woensdag 29 december 2010 16:41 schreef pberends het volgende:

Ach, een hogere rente kan gaat ook weer de koopprijzen drukken :7.
;)
I'll sing you a lullaby.
  woensdag 29 december 2010 @ 17:08:23 #293
43642 Bayswater
pi_90589900
quote:
1s.gif Op woensdag 29 december 2010 16:48 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Hoe kom je hier zo bij? Vorig jaar werd er door alle 'experts' precies hetzelfde geroepen.
oude onderzoeken, maar dat maakt in principe niet uit, die correlatie aantonen

Beïnvloeden aandelenkoersen huizenprijzen?
Recent hebben we gezien dat problemen op de Amerikaanse huizenmarkt een fikse invloed kunnen hebben op aandelenkoersen. Hebben aandelenkoersen op hun beurt ook weer een invloed op huizenprijzen?

Over de lange periode hebben aandelenkoersen en huizenprijzen de neiging dezelfde richting op te bewegen. Dit is op zich logisch, want zowel aandelenkoersen als huizenprijzen worden beïnvloed door dezelfde fundamentele factoren, zoals de economische groei, werkloosheid, en rente.
Het blijkt dat huizenprijzen de aandelenmarkt volgen met een vertraging van 2 tot 3 jaar. Belangrijker is er of er causale verbanden zijn tussen aandelenkoersen en huizenprijzen?

Om dit te onderzoeken hebben een tweetal economen van de Nederlandse Bank gekeken naar data per kwartaal over de periode 1985 tot en met 2002. Voor de huizenprijzen hebben ze de data van de makelaarsvereniging NVM genomen, en de AEX index was in dit onderzoek de maatstaaf voor de prestaties van aandelen. Beide gegevens, huizenprijzen en aandelenkoersen, werden vervolgens gecorrigeerd voor inflatie.

Factoren die de huizenprijs beïnvloeden
Vervolgens werd er gekeken hoe groot de invloed van aandelenkoersen op huizenprijzen was.
Hieruit kwam naar voren dat over een periode van 2 jaar 13% van de huizenprijs valt toe te schrijven aan de ontwikkelingen op de beurs. Na 3 jaar is dit percentage gestegen tot 26%. Wat ook opvalt, is dat bij een periode van 3 jaar de invloed van de rente maar 31% is. Ondanks dat de rente dus als één van de belangrijkste factoren bij de waardeontwikkeling van huizen wordt gezien, is de invloed van de rente op een 3-jaarsperiode dus ruwweg gelijk aan de invloed van de aandelenkoersen op huizenprijzen.

Wat ook bleek uit het onderzoek is dat maar 1 tot 2% van de huizenprijzen valt toe te schrijven aan het netto inkomen. Inkomen is dus nauwelijks een factor van betekenis bij de ontwikkeling van huizenprijzen. Bij de aandelenkoersen was de invloed van het netto inkomen 0 tot 8%, afhankelijk van de tijdsperiode.

Hoewel de huizenprijs dus redelijk sterk wordt beïnvloed door aandelenkoersen, blijkt dit andersom niet op te gaan. Aandelenkoersen worden nauwelijks beïnvloed door de huizenprijzen. Bij de twee en drie jaarsperiode verklaren huizenprijzen respectievelijk 3 en 2% van de aandelenkoersen. Dit valt grotendeels te verklaren door het buitenlandse karakter van de AEX index, waardoor de impact van Nederlandse huizenprijzen erg beperkt is.

Verklaring: Aandelenbezit van huishoudens
De onderzoekers hebben ook gekeken naar welke soorten huishoudens vooral aandelen en beleggingfondsen bezitten. Zoals te verwachten viel zijn de huishoudens die het meest beleggen de mensen die in een vrijstaande woning wonen. Van deze groep blijkt 52% beleggingsfondsen te bezitten. Daarnaast bezit 25% van deze groep ook individuele aandelen.
Huishoudens in een rijtjeshuis blijken minder te beleggen: 21% bezit beleggingsfondsen en 10% van deze groep bezit individuele aandelen.
De mensen die in een hoekwoning of appartement wonen zitten qua aandelen en beleggingsfondsen bezit tussen deze twee groepen in.

Om te bevestigen of er inderdaad sprake was van een verband tussen huizenprijzen en aandelenbezit is er gekeken naar de correlatie tussen de rendementen op de aandelenmarkt en de prijsstijging van de woningen. Hieruit kwam dat deze correlatie bij huishoudens met een vrijstaande woning maar liefst 0.53 was, en bij rijtjeshuizen was deze correlatie 0.36.

Dit betekend dat de relatie tussen aandelenkoersen en huizenprijzen bij vrijstaande woningen sterker is dan bij rijtjeshuizen. Het geeft ook aan dat huizenprijzen gevoeliger zijn voor aandelenkoersen als de participatie van de woningbezitter in de aandelenmarkt hoger ligt. Tenslotte betekend het ook dat aandelenkoersen de grootste invloed hebben op vrijstaande woningen, en de minste invloed op rijtjeshuizen. Hoekwoningen en appartementen zitten qua gevoeligheid tussen vrijstaande woningen en rijtjeshuizen in.

Concluderend
Aandelenkoersen hebben een relatief grote invloed op de huizenprijsontwikkeling in Nederland. Over een 3-jaarsperiode is deze invloed ruwweg gelijk aan de invloed van de rente. Een verklaring hiervoor is dat, vooral in de duurdere segmenten van de woningmarkt, er een grote participatie op de aandelenmarkt is.

Het blijkt wel dat aandelenkoersen nauwelijks worden beïnvloed door de ontwikkelingen op de huizenmarkt. Dit komt mede door het internationale karakter van de AEX index.

Let wel, een correctie op de aandelenmarkt hoeft niet te betekenen dat er zich ook een correctie in de huizenprijzen voordoet. De huizenprijzen worden immers beïnvloed door meerdere factoren dan alleen de aandelenkoersen. Daarnaast is de invloed van aandelenkoersen op huizenprijzen sterker over een langere periode. Concreet houd dit in dat een langere bear markt wel invloed heeft op huizenprijzen, terwijl een korte correctie dat niet heeft.
http://www.psychologieenb(...)ersen-huizenprijzen/

onderzoek 2
http://www.dnb.nl/binaries/ms2002-17_tcm46-147327.pdf

Moest er aan denken toen vandaag het hoogste punt van het jaar door de AEX werd aangetikt, met in het achterhoofd maart 2009 toen we nog rond 190 stonden.
Life lies a slow suicide
pi_90590025
quote:
1s.gif Op woensdag 29 december 2010 16:48 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Monetary aggregate M3 Percentage change

HICP (inflatie)

Waar denk je dat dat geld uiteindelijk blijft? Of het volgend jaar al zal gaan stijgen weet ik niet maar op termijn gaan de prijzen gewoon weer omhoog.
  woensdag 29 december 2010 @ 17:47:35 #295
pi_90591784
quote:
1s.gif Op woensdag 29 december 2010 17:10 schreef lutser.com het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Monetary aggregate M3 Percentage change

[ afbeelding ]
HICP (inflatie)

Waar denk je dat dat geld uiteindelijk blijft? Of het volgend jaar al zal gaan stijgen weet ik niet maar op termijn gaan de prijzen gewoon weer omhoog.
Een geldgroei van nog geen 2%. Ik voorspel hyperinflatie in maart ;)

Blijf je mantra's maar preken. Cognitieve Dissonantie is vast goed voor je bloedbruk.

'Uit donderdag vrijgegeven cijfers van het Basels Comité blijkt dat de kredietgroei in Nederland sneller en langduriger boven de groei van het bruto nationaal inkomen is uitgekomen dan in de meeste andere ontwikkelde landen. Bovendien is het totale uitstaande krediet twee keer zo hoog als het nationale inkomen in Nederland en daarmee een van de hoogste ter wereld.'
fd.nl

Wat zei van Gaal over dom?

[ Bericht 22% gewijzigd door huizenmarkt-zeepbel.nl op 29-12-2010 18:41:56 ]
pi_90591943
quote:
10s.gif Op woensdag 29 december 2010 16:48 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Is ze nog niet failliet dan :?
Sort of... ze weten het alleen nog niet _O-.
pi_90592521
quote:
Twee jaar na het einde van een bearmarket gaan we altijd weer omhoog met de huizenprijzen, maart 2011 is het dus zover.
En welke bearmarket is het dan die jij in 2009 zag aflopen?

Ik heb een bull market gezien in huizen de afgelopen twee decennia. Als jij die markt een bear market noemt dan ben ik zeer benieuwd naar jouw kijk op een bull market.

Verticaal omhoog?
  woensdag 29 december 2010 @ 18:32:07 #298
43642 Bayswater
pi_90593681
quote:
1s.gif Op woensdag 29 december 2010 18:06 schreef GoudIsEcht het volgende:

[..]

En welke bearmarket is het dan die jij in 2009 zag aflopen?

Ik heb een bull market gezien in huizen de afgelopen twee decennia. Als jij die markt een bear market noemt dan ben ik zeer benieuwd naar jouw kijk op een bull market.

Verticaal omhoog?
Correlatie aandelenmarkt, bear market is daar bijna twee jaar geleden beeindigd. Huizenmarkt loopt daar achteraan, op een afstandje dan. :)
Life lies a slow suicide
  woensdag 29 december 2010 @ 18:56:32 #299
pi_90594628

75000eur minder te besteden.... Toch blijven de huizenprijzen stijgen.
  woensdag 29 december 2010 @ 18:59:22 #300
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_90594754
quote:

[..]

Volgens mij kan de vraag naar hyperschulden niet verder dalen. Er blijft voorlopig nog wel even genoeg vraag omdat mensen hun huidige hypotheken nog moeten aflossen.
=Jongeren die lid zijn van een vakbond zijn matennaaiers!=
Disclaimer: Mijn uitingen zijn slechts mijn mening en niet meer dan dat. Onder geen beding mogen mijn uitingen worden opgevat als advies! Ik accepteer geen enkele aansprakelijkheid.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')