Duidelijk kan het niet uitgelegd worden. Begrijp je het nog niet, dan zegt dat vooral wat over jou. Ik vind het oprecht vervelend om dat te moeten zeggen, maar iets anders is er niet van te maken.quote:Op dinsdag 23 november 2010 23:10 schreef Scorpie het volgende:
[..]
De vraag heb je op gereageerd. Dat klopt. Maar hij is niet beantwoordDaar zit een groot verschil in. Maar hey, succes ermee, ik leg me erbij neer dat je niet beter kan uitleggen dan wat je nu roept.
[..]
Ja hoor, want iedere persoon die het oneens is met je spoort niet. Tijd voor een bannetje weer?
De vraag heb je op gereageerd. Dat klopt. Maar hij is niet beantwoordquote:Op dinsdag 23 november 2010 23:05 schreef Halcon het volgende:
[..]
De vraag is al diverse keren beantwoord. Jij wilt het niet lezen. Dat kan, maar dat is wel iets anders dan dat de vraag niet zou zijn beantwoord.
Ja hoor, want iedere persoon die het oneens is met je spoort niet. Tijd voor een bannetje weer?quote:Jij spoort in elk geval niet. Dat is wel duidelijk.
Ik begrijp je antwoord wel, ik vind het alleen onzin, iets wat ik in het vorige topic al meerdere malen heb aangegeven en waar je zelfs op in bent gegaan.quote:Op dinsdag 23 november 2010 23:11 schreef Halcon het volgende:
[..]
Duidelijk kan het niet uitgelegd worden. Begrijp je het nog niet, dan zegt dat vooral wat over jou. Ik vind het oprecht vervelend om dat te moeten zeggen, maar iets anders is er niet van te maken.
De 1 hengelt naar een ban, de ander roept dat bepaalde lieden gestoord zijn. Zie je die spiegel al?quote:Je komt er niet uit en begint te hengelen naar een ban. Dat is zielig gedrag.
Nogal gebaseerd op onderbuikgevoelens. Ik vermoed dat de huursubsidie en de HRA op termijn zullen verdwijnen en de overheid de huizenmarkt zal gaan gijzelen teneinde iets te kunnen doen aan de problemen die er zijn. Hoe het landschap er op hypotheekgebied dan zal uitzien moet de toekomst maar uitwijzen. Ik hoop dat hypotheekverstrekkers iig wat meer aan banden worden gelegd als het gaat om de regelgeving bij het verstrekken van een hypotheek.quote:Op dinsdag 23 november 2010 23:10 schreef Halcon het volgende:
Ok, je schuift de problemen dus voor je uit. Ook dat is een kenmerk van een leenkneus.
Het leed is al geleden en het reeds geleden leed gaat nog een boel ellende opleveren. Dat het gaat veranderen geloof ik wel en dat moet ook wel, maar er is al heel wat rommel verstrekt. Rommel, waar je weinig meer aan kunt doen.
Dan moet men het wel rechttrekken en heb niet de indruk dat veel mensen daar aanstalten toe maken of daartoe in staat zijn. Het is eerder overleven dan rechttrekken.
Je blijft maar roepen, dat is je probleem. Je onderbouwt niets, maar denkt je gelijk te halen door maar vaak genoeg te roepen dat iets onzin is. Dat is zielig gedrag, net zoals het zeuren om een ban.quote:Op dinsdag 23 november 2010 23:13 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ik begrijp je antwoord wel, ik vind het alleen onzin, iets wat ik in het vorige topic al meerdere malen heb aangegeven en waar je zelfs op in bent gegaan.
[..]
De 1 hengelt naar een ban, de ander roept dat bepaalde lieden gestoord zijn. Zie je die spiegel al?
Waar baseer je dat precies op? Bedoel je nu de schrijnende gevallen en generaliseer je dat vervolgens op alle huizenbezitters? Of beperk je je tot de gevallen die net-aan hun hypotheek kan betalen?quote:Op dinsdag 23 november 2010 23:13 schreef Halcon het volgende:
En dan nog een goede uit het vorige topic: van paycheck tot paycheck leven, onderhoud er bij in laten schieten...
Gebaseerd op feiten, helaas. Als de HRA verdwijnt, dan komen er sowieso een hoop mensen in de problemen. Ik vind dat de HRA moet verdwijnen, maar de HRA is wel het beademingsapparaat dat veel mensen nog net in leven weet te houden.quote:Op dinsdag 23 november 2010 23:15 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Nogal gebaseerd op onderbuikgevoelens. Ik vermoed dat de huursubsidie en de HRA op termijn zullen verdwijnen en de overheid de huizenmarkt zal gaan gijzelen teneinde iets te kunnen doen aan de problemen die er zijn. Hoe het landschap er op hypotheekgebied dan zal uitzien moet de toekomst maar uitwijzen. Ik hoop dat hypotheekverstrekkers iig wat meer aan banden worden gelegd als het gaat om de regelgeving bij het verstrekken van een hypotheek.
Nee hoor, die worden gewoon gesloopt. Leegstand=ruim aanbod=kapitaalsvernietiging volgens de politiek.quote:Op dinsdag 23 november 2010 23:15 schreef Piet_Piraat het volgende:
De vergrijzing gaat in de toekomst meer gevolgen hebben dan waar we nu bij stilstaan.
1 daarvan is simpelweg een overschot aan huizen.
De schrijnende gevallen zijn de gevallen die nu omvallen. Daar achter zit nog een hele groep die net rond kan komen. Dat lukt ze dankzij de HRA en omdat ze 'n volle werkweek draaien. Die laatste groep doet weinig tot niets aan schuldafbouw en nog minder aan onderhoud en woningverbetering.quote:Op dinsdag 23 november 2010 23:16 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Waar baseer je dat precies op? Bedoel je nu de schrijnende gevallen en generaliseer je dat vervolgens op alle huizenbezitters? Of beperk je je tot de gevallen die net-aan hun hypotheek kan betalen?
Ik zie jou anders je stellingen ook niet onderbouwen, dus een gevalletje pot ketel mijn beste.quote:Op dinsdag 23 november 2010 23:15 schreef Halcon het volgende:
[..]
Je blijft maar roepen, dat is je probleem. Je onderbouwt niets, maar denkt je gelijk te halen door maar vaak genoeg te roepen dat iets onzin is. Dat is zielig gedrag, net zoals het zeuren om een ban.
Als ik zelfs xenobinol`s gedachtegang kan volgen zou je zeggen dat iemand zoals jij ook makkelijk te volgen moet zijn. Maar ja, zender <> ontvanger he. Dat heb ik al eerder aangehaald, waar je vervolgens niet op inging. Ik zie een patroon, zie jij het ook?quote:Uit het vorige topic is wel gebleken dat je moeite hebt met begrijpend lezen en je met jouw beperkte verstandelijke vermogens moeite hebt om aan te haken in de discussie.
Het zijn meer de banken geweest met allerlei hypotheek constructies om maximaal HRA te verkrijgen en een overheid die dat maar heeft laten gaan.quote:Op dinsdag 23 november 2010 23:16 schreef tjoptjop het volgende:
Iedereen die de afgelopen 15 jaar een huis heeft gekocht is zwaar gesteund door de overheid.
Huur wordt net zo gestimuleerd, dus die vlieger gaat niet op.. Als echt alle steunmaatregelen overal afgaan, dan wordt huren nog veel onbetaalbaarder dan het nu al is en staat half NL op straat. Kopers en huurders.quote:Op dinsdag 23 november 2010 23:16 schreef tjoptjop het volgende:
Een jaar of 5 geleden had ik het er eens met m'n pa over. Ik vond het apart om te zien dat (ceteris paribus) het verschil tussen huur en koop zo'n enorm verschil in welvaart geeft.
Met dank aan al die stimulerende maatregelen. De ironie is echter dat die nu dus uitgewerkt zijn aangezien de prijzen toch echt wel een plafond hebben bereikt. Iedereen die de afgelopen 15 jaar een huis heeft gekocht is zwaar gesteund door de overheid.
Alles is vaak keurig onderbouwd hoor. Xeno kan het allemaal prima volgen. Jij bent de enige die het niet echt kan volgen. Misschien dat andere figuur (bijvlagenzinvol) ook nog, maar die doet z'n naam wel eer aan. Helaas zijn de vlagen van zinvolheid vrij beperkt.quote:Op dinsdag 23 november 2010 23:18 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ik zie jou anders je stellingen ook niet onderbouwen, dus een gevalletje pot ketel mijn beste.
Daarnaast ga ik vaak zat op je punten in, sterker nog, ik doe nu niets anders
[..]
Als ik zelfs xenobinol`s gedachtegang kan volgen zou je zeggen dat iemand zoals jij ook makkelijk te volgen moet zijn. Maar ja, zender <> ontvanger he. Dat heb ik al eerder aangehaald, waar je vervolgens niet op inging. Ik zie een patroon, zie jij het ook?
Niet alleen de HRA, ook de huursubsidie moet eruit. We moeten naar een flattax achtig systeem als het aan mij ligt, maar dat is offtopic.quote:Op dinsdag 23 november 2010 23:16 schreef Halcon het volgende:
[..]
Gebaseerd op feiten, helaas. Als de HRA verdwijnt, dan komen er sowieso een hoop mensen in de problemen. Ik vind dat de HRA moet verdwijnen, maar de HRA is wel het beademingsapparaat dat veel mensen nog net in leven weet te houden.
Het feit dat men kijkt naar je maandinkomen om te toetsen of je wel in staat bent je maandelijkse inleg te voldoen, is toch krankzinnig? Het zegt helemaal niks over je kredietwaardigheid. Dat is krom.quote:Wat wil je aan banden gaan leggen?
Ik heb dan ook niet het idee dat de overheid zelf verantwoording zal nemen in dit gevalquote:Is het niet apart dat je verstrekkers aan banden legt, maar als overheid zelf wel vanalles doet om het aangaan en intact houden van schulden te stimuleren?
Dat zeg ik toch: zwaar gesteund door de overheid.quote:Op dinsdag 23 november 2010 23:19 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Het zijn meer de banken geweest met allerlei hypotheek constructies om maximaal HRA te verkrijgen en een overheid die dat maar heeft laten gaan.
Deze is al verder.quote:Op dinsdag 23 november 2010 23:20 schreef xenobinol het volgende:
Hier graag verder
Huizenmarkt #85: huurkneuzen vs. leenkneuzen
Daar gaat je spaarpot voor de oude dag tegen de vlakte, alleen voor de grond krijg je nog wat terug.quote:Op dinsdag 23 november 2010 23:17 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Nee hoor, die worden gewoon gesloopt. Leegstand=ruim aanbod=kapitaalsvernietiging volgens de politiek.
Ja hoor, leenkneusjes, leentokkies, huurtokkies, randdebielen en dat soort zaken zijn altijd keurig onderbouwd. O, en dat ik het niet eens ben met je stellingen wil niet zeggen dat ik het niet kan volgen. Het feit dat ik vind dat ik geen antwoord krijg op mijn vraag ook niet trouwens. Maar jij weet ook stiekem wel het verschil tussen die twee dingen.quote:Op dinsdag 23 november 2010 23:20 schreef Halcon het volgende:
[..]
Alles is vaak keurig onderbouwd hoor. Xeno kan het allemaal prima volgen. Jij bent de enige die het niet echt kan volgen. Misschien dat andere figuur (bijvlagenzinvol) ook nog, maar die doet z'n naam wel eer aan. Helaas zijn de vlagen van zinvolheid vrij beperkt.
Ik zie het patroon toch echt anders, aangezien ik volgens mij op *elke* post van jou ben ingegaan. Wat is jouw definitie van een discussie?quote:Ik zie een patroon en dat patroon is dat jij er alles aan doet om de discussie om zeep te helpen.
Daar is natuurlijk het BBBO-fonds voor, nieuwe huiseigenaren moeten verplicht in dit fonds inleggen.quote:Op dinsdag 23 november 2010 23:21 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Daar gaat je spaarpot voor de oude dag tegen de vlakte, alleen voor de grond krijg je nog wat terug.
Ik heb de OP aangepast en je plaatje overgenomen.quote:Op dinsdag 23 november 2010 23:20 schreef xenobinol het volgende:
Hier graag verder
Huizenmarkt #85: huurkneuzen vs. leenkneuzen
Dat is traditie in NL, sinds de degelijke hypotheekvormen zijn losgelaten is het langzaam de spuigaten uitgelopen zonder dat de overheid op tijd de rem erop heeft getrokken.quote:Op dinsdag 23 november 2010 23:20 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Dat zeg ik toch: zwaar gesteund door de overheid.
Dat is niet offtopic. Het afschaffen van toeslagen en aftrekposten is essentieel om de boel wat gezonder te krijgen. Toeslagen en aftrekposten zorgen alleen maar voor hogere loonbelasting, mer administratieve rompslomp, onbegrijpelijke fiscale constructies en het stimuleren van ongewenst gedrag. En dan te bedenken dat de overheid dit nu juist de banken verwijt als het gaat om zogenaamd te hoge hypotheekrente, bonussen en zogenaamd niet transparante financiele producten.quote:Op dinsdag 23 november 2010 23:20 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Niet alleen de HRA, ook de huursubsidie moet eruit. We moeten naar een flattax achtig systeem als het aan mij ligt, maar dat is offtopic.
[..]
Het feit dat men kijkt naar je maandinkomen om te toetsen of je wel in staat bent je maandelijkse inleg te voldoen, is toch krankzinnig? Het zegt helemaal niks over je kredietwaardigheid. Dat is krom.
[..]
Ik heb dan ook niet het idee dat de overheid zelf verantwoording zal nemen in dit geval
De TT had beter gekundquote:Op dinsdag 23 november 2010 23:24 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ik heb de OP aangepast en je plaatje overgenomen.
Ik stel voor om die termen achterwege te laten omdat ze generaliserend zijn en de lading totaal niet dekken.quote:Op dinsdag 23 november 2010 23:23 schreef Scorpie het volgende:
leenkneusjes, leentokkies, huurtokkies
Ik heb al diverse keren uitgelegd hoe ik de term 'leenkneus' zie. Net zoals de rest van de terminologie.quote:Op dinsdag 23 november 2010 23:23 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ja hoor, leenkneusjes, leentokkies, huurtokkies, randdebielen en dat soort zaken zijn altijd keurig onderbouwd. O, en dat ik het niet eens ben met je stellingen wil niet zeggen dat ik het niet kan volgen. Het feit dat ik vind dat ik geen antwoord krijg op mijn vraag ook niet trouwens. Maar jij weet ook stiekem wel het verschil tussen die twee dingen.
[..]
Ik zie het patroon toch echt anders, aangezien ik volgens mij op *elke* post van jou ben ingegaan. Wat is jouw definitie van een discussie?
Ik zie eerder het patroon dat jij continu je posts aan het uitleggen, verbeteren of verduidelijken bent.
We zitten wat dit betreft op dezelfde lijn hoor.quote:Op dinsdag 23 november 2010 23:25 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dat is niet offtopic. Het afschaffen van toeslagen en aftrekposten is essentieel om de boel wat gezonder te krijgen. Toeslagen en aftrekposten zorgen alleen maar voor hogere loonbelasting, mer administratieve rompslomp, onbegrijpelijke fiscale constructies en het stimuleren van ongewenst gedrag. En dan te bedenken dat de overheid dit nu juist de banken verwijt als het gaat om zogenaamd te hoge hypotheekrente, bonussen en zogenaamd niet transparante financiele producten.
Ja, maar dat is niet het belangrijkste criterium voor de toetsing. Heel krom.quote:Het gaat er vaak niet zo zeer om wat iemand maandelijks gestort krijgt, maar meer om wat er maandelijks naar buiten gaat.
Klopt. Ik zit in het proces mijn huidige hypotheek die 3 jaar geleden is ingegaan over te sluiten naar een voordeligere variant, maar ze zijn idd al wat strenger aan het worden.quote:BKR geeft enig inzicht, maar is niet volledig. Iemand die een keer 'n telefoonrekening niet heeft betaald krijgt geen lening, iemand die helemaal geen zorgverzekering betaalt en structureel te laat is met het betalen van de huur en GWL krijgt zonder problemen een lening. Ik ga dan even er vanuit dat de overige factoren gelijk zijn. Da's inderdaad krom. Denk dat veel 'leenkneusjes' van nu over 30 jaar echt geen lening meer kunnen krijgen en dan zitten ze met hun gebakken peren met hun aflossingsvrij hypotheek die ze moeten herfinancieren.
What else is newquote:De overheid doet dat sowieso nooit. De overheid wentelt alles af op de belastingbetaler.
Het dekt de lading meer dan de term "slachtoffer van het systeem". Het beestje bij de naam noemen. Het zou de overheid ook sieren als ze dat eens zouden doen in plaats van deze mensen aan te praten dat het allemaal de schuld is van de grote boze banken en dat het vooral niet aan deze mensen zelf ligt.quote:Op dinsdag 23 november 2010 23:27 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Ik stel voor om die termen achterwege te laten omdat ze generaliserend zijn en de lading totaal niet dekken.
Of we gaan de definities nauwkeurig uitwerkenquote:Op dinsdag 23 november 2010 23:27 schreef Piet_Piraat het volgende:
Ik stel voor om die termen achterwege te laten omdat ze generaliserend zijn en de lading totaal niet dekken.
Let`s not, iedereen houdt er een andere definitie op na. Ik vind mijzelf geen 'leenkneus', jij waarschijnlijk wel.quote:Op dinsdag 23 november 2010 23:29 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Of we gaan de definities nauwkeurig uitwerken![]()
Dat denk ik ook wel.quote:Op dinsdag 23 november 2010 23:28 schreef Scorpie het volgende:
[..]
We zitten wat dit betreft op dezelfde lijn hoor.
[..]
Ja, maar dat is niet het belangrijkste criterium voor de toetsing. Heel krom.
[..]
Klopt. Ik zit in het proces mijn huidige hypotheek die 3 jaar geleden is ingegaan over te sluiten naar een voordeligere variant, maar ze zijn idd al wat strenger aan het worden.
[..]
What else is new
Ik kan daar niet over oordelen, moet jij je auto verkopen als de benzine volgende week 5 cent duurder wordt?quote:Op dinsdag 23 november 2010 23:29 schreef Scorpie het volgende:
Let`s not, iedereen houdt er een andere definitie op na. Ik vind mijzelf geen 'leenkneus', jij waarschijnlijk wel.
Dan kunnen er geen misverstanden meer over ontstaan.quote:Op dinsdag 23 november 2010 23:29 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Let`s not, iedereen houdt er een andere definitie op na. Ik vind mijzelf geen 'leenkneus', jij waarschijnlijk wel.
Nee, ik heb genoeg geld om een nieuwe auto te kopen mocht deze kapot gaan.quote:Op dinsdag 23 november 2010 23:31 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Ik kan daar niet over oordelen, moet jij je auto verkopen als de benzine volgende week 5 cent duurder wordt?
Mmmm.... zeepbel heeft een goed verhaalquote:Op dinsdag 23 november 2010 23:32 schreef Halcon het volgende:
Dan kunnen er geen misverstanden meer over ontstaan.
Iemand met een hypotheek op 1 salaris die na 30 jaar afgelost is, kan ik geen leenkneus noemen, die heeft verstandig gekocht.quote:Op dinsdag 23 november 2010 23:29 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Of we gaan de definities nauwkeurig uitwerken![]()
Als je 'n hele triviale verandering al niet kunt 'overleven' dan ben je wat mij betreft een leenkneus.quote:Op dinsdag 23 november 2010 23:31 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Ik kan daar niet over oordelen, moet jij je auto verkopen als de benzine volgende week 5 cent duurder wordt?
Dat klopt. DIe woont vanaf z'n 67e in dat huis zonder dat er maandelijks rente betaald hoeft te worden. Die heeft het stukken beter voor elkaar dan z'n (voormalige) buurman die z'n aflossingsvrije lening niet kan herfinancieren, z'n niet onderhouden krot moet verkopen en voortaan te duur moet gaan huren.quote:Op dinsdag 23 november 2010 23:34 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Iemand met een hypotheek op 1 salaris die na 30 afgelost is, kan ik geen leenkneus noemen, die heeft verstandig gekocht.
Daarnaast, zoals ik ook in het vorige draadje probeerde aan te geven: als de overheid zichzelf (en dus de belastingbetaler) slechts dieper en dieper in de schulden blijft steken, is het nogal vreemd om van starters te verwachten dat ze bijvoorbeeld 10 jaar gaan sparen voor ze eindelijk een bezemkastje aanschaffen van hun spaarcentjes.quote:Op dinsdag 23 november 2010 23:28 schreef Halcon het volgende:
[..]
Het dekt de lading meer dan de term "slachtoffer van het systeem". Het beestje bij de naam noemen. Het zou de overheid ook sieren als ze dat eens zouden doen in plaats van deze mensen aan te praten dat het allemaal de schuld is van de grote boze banken en dat het vooral niet aan deze mensen zelf ligt.
Dan ben je waarschijnlijk geen leenkneus, misschien komt je wel in aanmerking voor de titel 'subsidiehoer'quote:Op dinsdag 23 november 2010 23:32 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Nee, ik heb genoeg geld om een nieuwe auto te kopen mocht deze kapot gaan.
Maar over hoeveel procent van de mensen heb je het nu? Dat er mensen ver boven hun stand leven (ook niet alleen met wonen, maar ook gewoon leven) is natuurlijk al veel langer bekend en niet alleen van deze tijd.quote:Op dinsdag 23 november 2010 23:04 schreef Halcon het volgende:
..
Annuiteit is meer iets van voor 2000 en iets voor de verstandige mensen die na 2000 hebben geleend. Vanaf dat moment heeft de aflossingsvrije hypotheek, de 2e tot en met 5e hypotheek, de overwaardehypotheek en de beleggingshypotheek haar intrede gedaan. De gevolgen daarvan op het moment dat het einde van de looptijd is aangebroken, kun je wel bedenken en zijn hier ook al wel uitgelegd.
Dan moeten die lieden wel oversluiten en dat lukt vaak niet, omdat ze overgecrediteerd zijn. Er valt dan nog weinig aan te passen. Mensen die nu van paycheck naar paycheck leven kunnen 'n hypotheek met spaarcomponent ook niet eens opbrengen. De aflossingsvrije hypotheek kunnen ze al amper betalen, laat staan een spaarhypotheek.
Je zet het af tegen het huidige handelen van de overheid en gebruikt dat laatste als norm. Dan is het vreemd. Het huidige handelen van de overheid is echter behoorlijk hypocriet en ik zou dat dan ook niet als norm willen gebruiken.quote:Op dinsdag 23 november 2010 23:35 schreef Perrin het volgende:
[..]
Daarnaast, zoals ik ook in het vorige draadje probeerde aan te geven: als de overheid zichzelf (en dus de belastingbetaler) slechts dieper en dieper in de schulden blijft steken, is het nogal vreemd om van starters te verwachten dat ze bijvoorbeeld 10 jaar gaan sparen voor ze eindelijk een bezemkastje aanschaffen van hun spaarcentjes.
Ik mocht willen dat ik subsidie kreeg van de overheid, afgezien van de HRA dan.quote:Op dinsdag 23 november 2010 23:36 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Dan ben je waarschijnlijk geen leenkneus, misschien komt je wel in aanmerking voor de titel 'subsidiehoer'
Nee, maar als er toch door alles en iedereen onverantwoord wordt geleend is het raar om vervolgens op (vaak starters) af te geven alsof zij als enige onverantwoord bezig zijn wanneer ze meedoen aan het leenfeestje.quote:Op dinsdag 23 november 2010 23:37 schreef Halcon het volgende:
[..]
Je zet het af tegen het huidige handelen van de overheid en gebruikt dat laatste als norm. Dan is het vreemd. Het huidige handelen van de overheid is echter behoorlijk hypocriet en ik zou dat dan ook niet als norm willen gebruiken.
Flauw gezegd: als ik in de sloot spring, doe jij het dan ook?
Die bedoelde ik dus, ok.... technische gesproken is het geen subsidie maar een kortingquote:Op dinsdag 23 november 2010 23:38 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ik mocht willen dat ik subsidie kreeg van de overheid, afgezien van de HRA dan.
Mensen hebben problemen altijd voor zich uit kunnen schuiven. Dat is nu lastiger en als er afgelost moet worden, dan wordt de rekening gepresenteerd. Hoeveel % weet ik niet. Daar publiceren banken vast geen cijfers over. Uit ervaring bij een bank weet ik wel dat het n behoorlijke groep mensen is. Een veel grotere groep dan de groep mensen die nu zichtbaar in de problemen zit.quote:Op dinsdag 23 november 2010 23:36 schreef snabbi het volgende:
[..]
Maar over hoeveel procent van de mensen heb je het nu? Dat er mensen ver boven hun stand leven (ook niet alleen met wonen, maar ook gewoon leven) is natuurlijk al veel langer bekend en niet alleen van deze tijd.
Ik zou overigens best willen huren, maar heb vanwege de wachtlijsten gekocht. De reden dat ik wil huren is dat ik mijn huidige woning niet langer dan 5 jaar zal bewonen. In mijn ogen haal je dan de kosten voor het kopen van de woning (en de bijbehorende risico's met onderhoudskosten) er niet uit. Huren of kopen, het ligt aan de situatie in mijn ogen.
Dus.... als iedereen van de brug springt.....quote:Op dinsdag 23 november 2010 23:39 schreef Perrin het volgende:
Nee, maar als er toch door alles en iedereen onverantwoord wordt geleend is het raar om vervolgens op (vaak starters) af te geven alsof zij als enige onverantwoord bezig zijn wanneer ze meedoen aan het leenfeestje.
Tot voor kort was het geen probleem om na 5 jaar de kosten koper terug te verdienen bij verkoop met nog wat winst ook.quote:Op dinsdag 23 november 2010 23:36 schreef snabbi het volgende:
Ik zou overigens best willen huren, maar heb vanwege de wachtlijsten gekocht. De reden dat ik wil huren is dat ik mijn huidige woning niet langer dan 5 jaar zal bewonen. In mijn ogen haal je dan de kosten voor het kopen van de woning (en de bijbehorende risico's met onderhoudskosten) er niet uit. Huren of kopen, het ligt aan de situatie in mijn ogen.
Ik vind het toch vrij ernstig als iemand die jaren bij papa en mama heeft gewoond schulden heeft in plaats van spaargeld.quote:Op dinsdag 23 november 2010 23:39 schreef Perrin het volgende:
[..]
Nee, maar als er toch door alles en iedereen onverantwoord wordt geleend is het raar om vervolgens op (vaak starters) af te geven alsof zij als enige onverantwoord bezig zijn wanneer ze meedoen aan het leenfeestje.
De meeste studenten wonen op kamers, maar goed..quote:Op dinsdag 23 november 2010 23:41 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ik vind het toch vrij ernstig als iemand die jaren bij papa en mama heeft gewoond schulden heeft in plaats van spaargeld.
We leven in een consumptiemaatschappij met alle gevolgen van dien.quote:Op dinsdag 23 november 2010 23:41 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ik vind het toch vrij ernstig als iemand die jaren bij papa en mama heeft gewoond schulden heeft in plaats van spaargeld.
Hm ik kan mij herinneren dat er in mijn contract staat dat het niet verhuurd mag worden, maar nu geen zin om dat uit te zoeken. Eigenlijk vind ik het ook te veel gedoe om huisbaas te spelen (of weer iets in te huren dat het voor je waarneemt). Zelf heb ik de extra kosten voor lief genomen. Het was mijn wens op mezelf te wonen, zo'n wens kost geld. Daar heb ik vrede mee genomen. Hoeveel het uiteindelijk gaat kosten merk ik dan wel.quote:Op dinsdag 23 november 2010 23:40 schreef Halcon het volgende:
Een koopwoning kun je natuurlijk verhuren. Dan hoef je er zelf niet tot in de lengte der dagen te blijven wonen. Ik heb ook gekocht, omdat ik huren geldverspilling en achterlijk vind. Ik blijf hier echt geen 5 jaar wonen. Ga ik elders wonen, dan koop ik elders een woning en verhuur ik deze woning.
Er wonen genoeg jongeren gewoon thuis. Meeste niet-universitairen zitten niet op kamers volgens mij.quote:Op dinsdag 23 november 2010 23:43 schreef Perrin het volgende:
[..]
De meeste studenten wonen op kamers, maar goed..
Dat is niet meer zeker, met wat pech is je woning onverkoopbaar, en dan?quote:Op dinsdag 23 november 2010 23:42 schreef dasorakel het volgende:
maar ondertussen ook 100K aan overwaarde opgebouwd in je woning.
Je kunt natuurlijk een hypotheekakte sluiten met verhuurmogelijkheid. Conform de meeste contracten mag het niet. Ik heb 'n contract gesloten waarbij het wel mag. Enige voorwaarde is dat ik niet een dusdanig waardeloos huurcontract sluit dat de waarde van de woning extreem gaat kelderen, maar daar ben ik zelf bij en bewijs ik mezelf geen dienst mee.quote:Op dinsdag 23 november 2010 23:44 schreef snabbi het volgende:
[..]
Hm ik kan mij herinneren dat er in mijn contract staat dat het niet verhuurd mag worden, maar nu geen zin om dat uit te zoeken. Eigenlijk vind ik het ook te veel gedoe om huisbaas te spelen (of weer iets in te huren dat het voor je waarneemt). Zelf heb ik de extra kosten voor lief genomen. Het was mijn wens op mezelf te wonen, zo'n wens kost geld. Daar heb ik vrede mee genomen. Hoeveel het uiteindelijk gaat kosten merk ik dan wel.
Da's weer het geval van als ik van de brug spring, doe jij dat dan ook? Het gevaarlijke is dat mensen zichzelf zien als slachtoffer van de banken en slachtoffer van het systeem (en de consumptiemaatschappij). De buurman heeft 'n dikke auto, dus er moet geleend worden voor nog een dikkere auto. Dat soort dingen maakt toch dat ik vrees dat zo gauw als alles weer tot in de hemel groeit, men weer van vooraf aan begint met het voorbereiden en genereren van een nieuwe crash.quote:Op dinsdag 23 november 2010 23:44 schreef Scorpie het volgende:
[..]
We leven in een consumptiemaatschappij met alle gevolgen van dien.
Met als grote voorbeeld onze eigen overheden. Maar de burger wordt geacht zichzelf wel keurig te gedragen op financieel gebied?!quote:Op dinsdag 23 november 2010 23:47 schreef Halcon het volgende:
[..]
Da's weer het geval van als ik van de brug spring, doe jij dat dan ook? Het gevaarlijke is dat mensen zichzelf zien als slachtoffer van de banken en slachtoffer van het systeem (en de consumptiemaatschappij). De buurman heeft 'n dikke auto, dus er moet geleend worden voor nog een dikkere auto. Dat soort dingen maakt toch dat ik vrees dat zo gauw als alles weer tot in de hemel groeit, men weer van vooraf aan begint met het voorbereiden en genereren van een nieuwe crash.
Voor een langere periode is huren natuurlijk nooit handig. Wanneer je nog in het begin van je leven staat is het echter aannemelijk dat je in een kleine woning begint, en steeds naar een grotere woning gaat. Elke verhuizing kost erg veel geld en maakt de koop-optie weer duurder dan huren. Overigens moet je ook de kosten voor OZB en het onderhoud meenemen in je berekening (en risico's op tegenvallers hierin). Neemt niet weg dat kopen op de langere termijn goedkoper is.quote:Op dinsdag 23 november 2010 23:42 schreef dasorakel het volgende:
Ach jongens als jullie willen huren prima... maar qua financienen niet helemaal handig. Stel je hebt 2 vergelijkbare woningen. De een huur voor 500 per maand of je kunt m kopen en financieren met hypotheek van 200K. Reken dat eens door met een aflosvrije hypotheek inflatie van 2% per jaar en een waardestijging van 2% per jaar van de woning. Rekenrente hypotheek 5%, 30 jaar vast.
Na 30 jaar ligt huur op bijna 9300. hypotheekrente ligt op 10.000. Aan huur heb je in totaal die 30 jaar 226K betaalt aan hypotheekrente (bruto) 300K maar ondertussen ook 100K aan overwaarde opgebouwd in je woning.
Als je met je loon gecompenseerd wordt voor inflatie met 1,5%, uitgaande van inkomen van 40K kom je op 61K aan inkomen. Uitgaande van pensioen van 70% kom je op 43K per jaar.
Oh ja en ik heb in dit voorbeeld geen rekening gehouden met HRA.... who is de leenkneus?
De overheid is inderdaad een extreem slecht voorbeeld en is de stimulator van de onverantwoorde financiele vunzigheden.quote:Op dinsdag 23 november 2010 23:48 schreef Perrin het volgende:
[..]
Met als grote voorbeeld onze eigen overheden. Maar de burger wordt geacht zichzelf wel keurig te gedragen op financieel gebied?!
Heeft ook te maken met opvoeding natuurlijk. Ik ben nog van de oude stempel, mij is ingestampt dat ik behalve een hypotheek geen andere schulden moet hebben en iets pas kan krijgen als ik het zelf kan betalen.quote:Op dinsdag 23 november 2010 23:47 schreef Halcon het volgende:
[..]
Da's weer het geval van als ik van de brug spring, doe jij dat dan ook? Het gevaarlijke is dat mensen zichzelf zien als slachtoffer van de banken en slachtoffer van het systeem (en de consumptiemaatschappij). De buurman heeft 'n dikke auto, dus er moet geleend worden voor nog een dikkere auto. Dat soort dingen maakt toch dat ik vrees dat zo gauw als alles weer tot in de hemel groeit, men weer van vooraf aan begint met het voorbereiden en genereren van een nieuwe crash.
Zo ben ik ook opgevoed, maar om me heen kijkend voel ik me soms aardig ouderwets. Ach ja, liever ouderwets en onbezorgd, dan modern en 's nachts wakker liggen van allerlei financiele problemen.quote:Op dinsdag 23 november 2010 23:49 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Heeft ook te maken met opvoeding natuurlijk. Ik ben nog van de oude stempel, mij is ingestampt dat ik behalve een hypotheek geen andere schulden moet hebben en iets pas kan krijgen als ik het zelf kan betalen.
Truequote:Op dinsdag 23 november 2010 23:50 schreef Halcon het volgende:
[..]
Zo ben ik ook opgevoed, maar om me heen kijkend voel ik me soms aardig ouderwets. Ach ja, liever ouderwets en onbezorgd, dan modern en 's nachts wakker liggen van allerlei financiele problemen.
Leaseauto en tankpas?quote:Op dinsdag 23 november 2010 23:49 schreef Halcon het volgende:
Ik ga maar weer eens pitten. Morgen weer vroeg op om de nodige accijnzen in de file in de lucht te blazen.
Waarschijnlijkquote:
Als je kijkt naasr de prijsontwikkeling de afgelopen pak m beet 60 jaar dan kom je waarschijnlijk gemiddeld ruim boven die 2% per jaar uit. In andere landen waar uiteindelijk HRA is afgeschaft is de huizenprijs gedaald om vervolgens weer te stijgen. Heeft ermee te maken dat de vraag blijft en de prijs deels met inflatie mee zal gaan.quote:Op dinsdag 23 november 2010 23:45 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Dat is niet meer zeker, met wat pech is je woning onverkoopbaar, en dan?
Precies.quote:Op dinsdag 23 november 2010 23:49 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Heeft ook te maken met opvoeding natuurlijk. Ik ben nog van de oude stempel, mij is ingestampt dat ik behalve een hypotheek geen andere schulden moet hebben en iets pas kan krijgen als ik het zelf kan betalen.
Sja en mensen die niet roken betalen mee voor de gezondheidszorg voor rokers. Ik betaal AOW premie voor de mensen van nu.. Life's a bitchquote:Op dinsdag 23 november 2010 23:54 schreef Cherna het volgende:
[..]
Precies.
Het probleem is alleen dat zelfs iemand die nooit gek heeft gedaan wordt meegetrokken in deze luchtbel. Ook ik betaal mee aan al die gasten die op een veel te hoge voet geleefd hebben. En daar baal ik behoorlijk van. De bezuinigingen treffen dus ook mij keihard.
Het gaat niet best met je he...quote:Op dinsdag 23 november 2010 23:20 schreef Halcon het volgende:
Misschien dat andere figuur (bijvlagenzinvol) ook nog, maar die doet z'n naam wel eer aan. Helaas zijn de vlagen van zinvolheid vrij beperkt.
Natuurlijk heb je hier een goed punt. Alleen oud of ziek worden we allemaal. Dat is geen keuze en daar betaal ik graag voor. Maar lui die een hypotheek hebben van 6,5 maal hun inkomen en dan nog een lening voor en auto etc, die nu in de problemen komen door flut hypotheken daar heb ik geen moeite mee.quote:Op dinsdag 23 november 2010 23:56 schreef dasorakel het volgende:
[..]
Sja en mensen die niet roken betalen mee voor de gezondheidszorg voor rokers. Ik betaal AOW premie voor de mensen van nu.. Life's a bitch
Iets zegt mij dat als jij al die jaren niet hebt geprofiteerd van de HRA (ik neem aan dat je het daarover hebt) je al die jaren ook niet zo gek veel aan belasting hebt afgedragen.quote:Op dinsdag 23 november 2010 23:54 schreef Cherna het volgende:
Precies.
Het probleem is alleen dat zelfs iemand die nooit gek heeft gedaan wordt meegetrokken in deze luchtbel. Ook ik betaal mee aan al die gasten die op een veel te hoge voet geleefd hebben. En daar baal ik behoorlijk van. De bezuinigingen treffen dus ook mij keihard.
Nee ik heb HRA . Alleen heb ik gekocht op max 3 maal inkomen en ook nog een spaar hypotheek en ik heb er zelfs mee rekening gehouden dat HRA afgeschaft kan worden.quote:Op woensdag 24 november 2010 00:03 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Iets zegt mij dat als jij al die jaren niet hebt geprofiteerd van de HRA (ik neem aan dat je het daarover hebt) je al die jaren ook niet zo gek veel aan belasting hebt afgedragen.
Daar heb je een punt en dat is pure kortzichtheid van desbetreffende lui en de geldverstrekker (van de consumptieve lening). In de dagelijkse praktijk kom ik zo af en toe nog wel waat DSB klantjes tegen, huilend en al... iets in me zegt dan dat ze er toen toch echt voor getekend hadden. Daarnaast was de advisering natuurlijk ook in en in slecht.quote:Op woensdag 24 november 2010 00:01 schreef Cherna het volgende:
[..]
Natuurlijk heb je hier een goed punt. Alleen oud of ziek worden we allemaal. Dat is geen keuze en daar betaal ik graag voor. Maar lui die een hypotheek hebben van 6,5 maal hun inkomen en dan nog een lening voor en auto etc, die nu in de problemen komen door flut hypotheken daar heb ik geen moeite mee.
En daar wens ik eigenlijk geen cent voor af te geven.
Nou wat is het probleem dan? Dat je mede garant staat? Kun je nagaan hoe de huurders zich voelen. (En dat is begrijpelijk, maar alleen zeggen ze dat niet, ze gooien het erop dat het onverstandig is om te kopen en ze richten zelfs heuse site's op een luchtbel aan te tonen.)quote:Op woensdag 24 november 2010 00:05 schreef Cherna het volgende:
[..]
Nee ik heb HRA . Alleen heb ik gekocht op max 3 maal inkomen en ook nog een spaar hypotheek en ik heb er zelfs mee rekening gehouden dat HRA afgeschaft kan worden.
Jij gaat er dus even voor het gemak van uit dat de HRA de komende 30 jaar onaangetast blijft?quote:Op dinsdag 23 november 2010 23:42 schreef dasorakel het volgende:
Ach jongens als jullie willen huren prima... maar qua financienen niet helemaal handig. Stel je hebt 2 vergelijkbare woningen. De een huur voor 500 per maand of je kunt m kopen en financieren met hypotheek van 200K. Reken dat eens door met een aflosvrije hypotheek inflatie van 2% per jaar en een waardestijging van 2% per jaar van de woning. Rekenrente hypotheek 5%, 30 jaar vast.
Nee na 30 jaar bij 2% huursverhoging per jaar kom je uit op 10.868. Jouw 9300 zou gebaseerd zijn op een jaarlijkse huurstijging van 1,472%quote:Na 30 jaar ligt huur op bijna 9300.
Bij 2 procent jaarlijkse stijging van de huur heb je na 30 jaar 243k betaald aan huur, in geval van jouw 1,472% 'slechts' 224k. Na 30 jaar heb je een woning die groot onderhoud nodig heeft en zit je nog steeds met 200k schuld.quote:hypotheekrente ligt op 10.000. Aan huur heb je in totaal die 30 jaar 226K betaalt aan hypotheekrente (bruto) 300K maar ondertussen ook 100K aan overwaarde opgebouwd in je woning.
1,5% inflatie 30 jaar --> 62,5k * 7/10 = 43,75kquote:Als je met je loon gecompenseerd wordt voor inflatie met 1,5%, uitgaande van inkomen van 40K kom je op 61K aan inkomen. Uitgaande van pensioen van 70% kom je op 43K per jaar.
Maar je vergeet wel die 200k schuld nog te vermelden en bent superoptimistisch met je 100k overwaarde. De nieuwste trend is dat huizen voorlopig in waarde gaan dalen, komt door de grote hoeveelheid lucht in de zeepbel.quote:Oh ja en ik heb in dit voorbeeld geen rekening gehouden met HRA.... who is de leenkneus?
Mijn probleem is dat door de crisis ontstaan door de nivellering en consumptie door degene die dat eigenlijk niet konden overal op bezuinigd moet worden. In de VS is dit nog erger dan hier in NL. Dat jij meer verdiende dan de MP is prima. Dan zul je dus ook geen problemen ondervinden.quote:Op woensdag 24 november 2010 00:09 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Nou wat is het probleem dan? Dat je mede garant staat? Kun je nagaan hoe de huurders zich voelen. (En dat is begrijpelijk, maar alleen zeggen ze dat niet, ze gooien het erop dat het onverstandig is om te kopen en ze richten zelfs heuse site's op een luchtbel aan te tonen.)
Ik kocht zelf in 1995 mijn eerste huis omdat het gewoon nergens meer over ging. Ik verdiende meer als de toenmalige MP en al mijn geld ging rechtstreeks voor mijn gevoel het afvoerputje in. Ik heb letterlijk gekocht om nog wat terug te krijgen van mijn EIGEN geld.
1 zeer belangrijk punt mist in die prijsontwikkeling en dat is vergrijzing en bevolkingskrimp.quote:Op dinsdag 23 november 2010 23:54 schreef dasorakel het volgende:
Als je kijkt naar de prijsontwikkeling de afgelopen pak m beet 60 jaar
De huizenmarkt in de VS is niet te vergelijken met die van hier. Als je daar je hypotheek niet meer kunt betalen (of wilt betalen) dan lever je de sleutels in bij de bank. Restschuld is daar onbekend. Dus als de woning aan de overkant van de straat goedkoper is, lever je de sleutels van je huidige huis in en haal je die van de overkant op.quote:Op woensdag 24 november 2010 00:21 schreef Cherna het volgende:
Mijn probleem is dat door de crisis ontstaan door de nivellering en consumptie door degene die dat eigenlijk niet konden overal op bezuinigd moet worden. In de VS is dit nog erger dan hier in NL.
We zijn inmiddels wel 15 jaar verder. Behaalde rendementen in het verleden... (Sowieso werk ik niet meer, geen zin meer in)quote:Dat jij meer verdiende dan de MP is prima. Dan zul je dus ook geen problemen ondervinden.
Maar met een modaal inkomen en je hebt een niet al te hoge hypotheek maakt dit wel degelijk iets uit.
100 euro goedkoper valt me nog tegen. Zonder HRA meegerekend wellicht?quote:Ik wilde graag huren. Maar door mijn inkomen moest ik in de vrije sector huren. Dus had ik gekocht en ben zelfs 100 euro goedkoper uit.
Ik heb het de laatste jaren hooguit een tikkie beter (1,5 maal modaal schat ik) maar als ik mijn woonlasten zie t.o.v. een gelijkwaardige huurwoning besef ik dondersgoed dat klagen van mijn kant ronduit asociaal zou zijn. Dus ik maak me nergens druk om. Voordat ik naar de Filistijnen ga, gaan er miljoenen Nederlanders mij voor. Dus zal er op tijd ingegrepen worden. Dus waar zou ik mij druk om maken?quote:Het probleem is dat je met een modaal inkomen en drie kinderen vier jaar geleden prima kon rondkomen met een bruto hypotheek bedrag van 800 euro(incluis spaar premie). Nu door al die bezuinigingen wordt dit een ander verhaal.
Klopt, maar de restschuld moet toch ergens van betaald worden.quote:De huizenmarkt in de VS is niet te vergelijken met die van hier. Als je daar je hypotheek niet meer kunt betalen (of wilt betalen) dan lever je de sleutels in bij de bank. Restschuld is daar onbekend. Dus als de woning aan de overkant van de straat goedkoper is, lever je de sleutels van je huidige huis in en haal je die van de overkant op.
Prima, ik kan dat wel waarderen. Ik heb ook totaal geen moeite met degene die rijk is en al eerder kan stoppen met werken. Ik gun iedereen het beste.quote:We zijn inmiddels wel 15 jaar verder. Behaalde rendementen in het verleden... (Sowieso werk ik niet meer, geen zin meer in)
Klopt, zo eerlijk moet ik zijnquote:100 euro goedkoper valt me nog tegen. Zonder HRA meegerekend wellicht?
Iedere situatie is natuurlijk anders. Maar dat je in vier jaar tijd behoorlijk achteruit gaat(de kosten van het leven stijgen buiten alle proporties terwijl de lonen al circa 4 jaar bevroren zijn is nooit goed. Dan heb je dus met een gezin met 3 kinderen meer moeite om als modaal nog rond te komen. Maar ook hier moet ik weer eerlijk zijn. Zodra de kinderen op eigen benen kunnen staan zal mijn situatie weer verbeteren. Ik moet natuurlijk niet chronisch ziek worden. Maar met dit kabinet en de situatie in de EU weet je het maar nooit. Zo ook met de huizenmarkt. Het blijft speculeren hoe dat gaat aflopen. Als starter lijkt het me in ieder geval zinvol eerst te huren en nog even afwachten wat de huizenmarkt gaat doen. Maar een nog grotere prijsdaling kan ik me niet voorstellen.quote:Ik heb het de laatste jaren hooguit een tikkie beter (1,5 maal modaal schat ik) maar als ik mijn woonlasten zie t.o.v. een gelijkwaardige huurwoning besef ik dondersgoed dat klagen van mijn kant ronduit asociaal zou zijn. Dus ik maak me nergens druk om. Voordat ik naar de Filistijnen ga, gaan er miljoenen Nederlanders mij voor. Dus zal er op tijd ingegrepen worden. Dus waar zou ik mij druk om maken?
Kijk hier het bewijs dat Xeno ook wel weet dat je dmv inflatie al ene heel stuk aflos!!quote:Op dinsdag 23 november 2010 23:02 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Toch als je niet aflost is na 30 jaar en bij een inflatie van 3% de restschuld nog ongeveer 40% van de originele waarde. Dat kan best een hele smak geld zijn voor iemand met een mager pensioen. Ik ga er dan uit dat al die jaren het salaris gecompenseerd is voor de inflatie, wat wel eens anders zou kunnen gaan uitpakken. Mmmm.... misschien kunnen we de euro 1 op 1 inruilen voor de gulden
[..]
Banken willen graag verdienen, maar ze willen toch ook hun geld terug?
Echt walgelijkquote:Op woensdag 24 november 2010 00:03 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Iets zegt mij dat als jij al die jaren niet hebt geprofiteerd van de HRA (ik neem aan dat je het daarover hebt) je al die jaren ook niet zo gek veel aan belasting hebt afgedragen.
Nee.... dat is geen aflossing, dat is het gevolg van inflatie. Je loopt altijd het risico dat de inflatie groter is dan de correctie op je salaris. Daarnaast heeft inflatie altijd een negatieve invloed op vermogensopbouw voor je oude dag. Inflatie is eigenlijk nooit iets positiefs.quote:Op woensdag 24 november 2010 09:04 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Kijk hier het bewijs dat Xeno ook wel weet dat je dmv inflatie al ene heel stuk aflos!!
Overigens hebben banken liever geld uitstaat dan geld in huis. Dat je dat niet snapt.
Je loopt net zo goed het risico dat de inflatie lager is dan de correctie op je salaris....quote:Op woensdag 24 november 2010 09:29 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Nee.... dat is geen aflossing, dat is het gevolg van inflatie. Je loopt altijd het risico dat de inflatie groter is dan de correctie op je salaris. Daarnaast heeft inflatie altijd een negatieve invloed op vermogensopbouw voor je oude dag. Inflatie is eigenlijk nooit iets positiefs.
Xeno, ben benieuwd naar jou mening hierover?quote:Op woensdag 24 november 2010 09:19 schreef Sjabba het volgende:
Trouwens wordt hier hard geroepen dat HRA het aflossen niet stimuleert. Maar wat denk je dan van ene evt. overwaardebelasting, die door sommige wordt geopperd. Overwaarde in box 3.
Overwaarde in box 3? Wat een krankzinnig idee, liever zie ik de afschaffing van zo veel mogelijk belastingen. Ik zie liever een transparant belastingsysteem, dan kan de consument zelf bepalen waar ze haar geld aan uit wenst te geven en ontneem je de overheid een instrument om gedrag te sturen. Belastingen moeten geheven worden om diensten en voorzieningen te realiseren, elk ander doel is onwenselijk imo.quote:Op woensdag 24 november 2010 10:12 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Xeno, ben benieuwd naar jou mening hierover?
Subprime tokkielening?quote:Op woensdag 24 november 2010 10:13 schreef 1-800-cop-shot het volgende:
Amsterdam helpt lage middeninkomens bij koop
je mist dan een aantal andere punten:quote:Op woensdag 24 november 2010 00:35 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
1 zeer belangrijk punt mist in die prijsontwikkeling en dat is vergrijzing en bevolkingskrimp.
Als er onvoldoende mensen zijn voor de arbeidsmarkt zal dat niet leiden tot een salarisstuw, het zal er eerder toe leiden dat nog meer bedrijven wegtrekken uit NL. Onze concurrentiepositie zal zwaar onder druk komen te staan en de armoede zal enorm toenemen. Mensen kunnen niet meer met pensioen en moeten tot hun dood doorwerken.quote:Op woensdag 24 november 2010 10:42 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
je mist dan een aantal andere punten:
- salarisstuw door minder concurrentie op de arbeidsmarkt
- dien ten gevolge een groep jonge mensen die onevenredig veel te besteden zullen hebben
- welke zullen concurreren om unieke schaarse locaties
Juist de steden worden onleefbaar in de toekomst, als je nog enige rust wilt is Dronten geen slechte keuze.quote:ergo: waar en wat je koopt zal vooral relevant zijn
Koop iets waar er weinig van is, en blijft, en wat door bovenstaande hef's begeerd wordt.
Voor de goede orde: da's dus niet Almere-Hout of Dronten :-)
Je vindt Mad Max ook een goede documentaire?quote:Op woensdag 24 november 2010 11:04 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Als er onvoldoende mensen zijn voor de arbeidsmarkt zal dat niet leiden tot een salarisstuw, het zal er eerder toe leiden dat nog meer bedrijven wegtrekken uit NL. Onze concurrentiepositie zal zwaar onder druk komen te staan en de armoede zal enorm toenemen. Mensen kunnen niet meer met pensioen en moeten tot hun dood doorwerken.
[..]
Juist de steden worden onleefbaar in de toekomst, als je nog enige rust wilt is Dronten geen slechte keuze.
Dat zie je ook in arme landen terug, iedereen wil daar op het platteland wonenquote:Juist de steden worden onleefbaar in de toekomst, als je nog enige rust wilt is Dronten geen slechte keuze
Ik vond Mad Max niet erg realistisch, wie gaat er nu in de woestijn wonen?quote:Op woensdag 24 november 2010 11:14 schreef Sjabba het volgende:
Je vindt Mad Max ook een goede documentaire?
Nederland is geen ontwikkelingsland, eerst moet de boel hier afgebroken worden voordat daar weer sprake van kan zijn, gelukkig zijn we hard op bezig met afbreken.quote:Op woensdag 24 november 2010 11:18 schreef Perrin het volgende:
[..]
Dat zie je ook in arme landen terug, iedereen wil daar op het platteland wonen
Je gooit wel erg makkelijk met generaliserende kreten zonder enige onderbouwing, Xeno.
Dan kun je volgens mij ook beter huren. Vaak verhuizen kost je anders een vermogen. Iedere keer de overdrachtsbelasting hakt er behoorlijk in. We hebben de HRA maar staan volgens mij hier in Nederland met stip op nummer 1 als het om de overdrachtsbelasting gaat.quote:Op woensdag 24 november 2010 09:34 schreef mymindisglowing het volgende:
Huurder hier. Ik ben in dertig jaar tijd vijftien keer verhuisd en ik betaal graag wat meer om deze flexibiliteit te behouden. Ik zal in Nederland nooit een huis kopen, echter verdiep ik me wel in een vakantiewoning/rental over de grens tbv toekomstige inkomsten.
Flexibeler met weggaan en iets nieuws vinden ja. Alleen is de betaalbaarheid ver te zoeken. Als je in een huurhuis tig jaar blijft wonen heb je een bepaalde stijging per jaar die maximaal is. Zo gauw je op een nieuwe plek gaat wonen betaal je al gauw stukken meer dan je buren.quote:Op woensdag 24 november 2010 11:58 schreef Cherna het volgende:
[..]
Dan kun je volgens mij ook beter huren. Vaak verhuizen kost je anders een vermogen. Iedere keer de overdrachtsbelasting hakt er behoorlijk in. We hebben de HRA maar staan volgens mij hier in Nederland met stip op nummer 1 als het om de overdrachtsbelasting gaat.
6% op een huis van 250.000 is toch al gauw een slordige 15.000 euro. Dan zitten daar nog niet de kosten van de notaris en het afsluiten van de hypotheek bij.
Met huren ben je dan inderdaad veel flexibeler
Maar wel voordeliger dan kopen. Echter zodra je langere tijd ergens gaat wonen of zodra je ergens woont waar niet een alternatief is (wachtlijsten) dan is kopen voordeliger. Hele simpele rekensom.quote:Op woensdag 24 november 2010 12:15 schreef inXs het volgende:
[..]
Flexibeler met weggaan en iets nieuws vinden ja. Alleen is de betaalbaarheid ver te zoeken. Als je in een huurhuis tig jaar blijft wonen heb je een bepaalde stijging per jaar die maximaal is. Zo gauw je op een nieuwe plek gaat wonen betaal je al gauw stukken meer dan je buren.
Caravan?quote:Op woensdag 24 november 2010 12:21 schreef Sjabba het volgende:
Maar wel voordeliger dan kopen. Echter zodra je langere tijd ergens gaat wonen of zodra je ergens woont waar niet een alternatief is (wachtlijsten) dan is kopen voordeliger. Hele simpele rekensom.
De prijzen gaan dalen, simpelweg omdat nieuwbouw in prijs aan het dalen is. Wanneer is het een goed tijdstip om te kopen? Dat ligt helemaal aan een ieder zijn situatie.quote:Alleen hopen de teveelbetalers nu dat de prijzne dalen omdat ze dan alsnog iets kunnen doen wat ze jaren geleden hadden moeten doen.
Ook die zijn beter te kopen dan te huren ja.quote:
Het gaat niet om wanneer je instapt, het gaat erom hoe lang je ergens wil blijven.quote:[..]
De prijzen gaan dalen, simpelweg omdat nieuwbouw in prijs aan het dalen is. Wanneer is het een goed tijdstip om te kopen? Dat ligt helemaal aan een ieder zijn situatie.
tweedehands zijn ze echter een stuk beter betaalbaar.quote:Op woensdag 24 november 2010 12:55 schreef Sjabba het volgende:
Ook die zijn beter te kopen dan te huren ja.
Dat betwijfel ik, als ik na een significante daling instap kan ik een forse besparing realiseren.quote:Het gaat niet om wanneer je instapt, het gaat erom hoe lang je ergens wil blijven.
Alleen je voorbeeld klopt niet, appartementen die 260k opbrengen zijn veel hoger in de huur. Dan heb ik het even over de plekken waar men graag woont. Dit klopt ook wel, want de verhuurder wil ook winst maken.quote:Op woensdag 24 november 2010 13:10 schreef antfukker het volgende:
Even een voorbeeldje: Ik huur nu een appartement voor 825 euro. Het appartement is 260k waard als ik hem zou willen kopen. Geen enkele hypotheek op dit moment is goedkoper dan die 825 euro helaas. Misschien als ik nu een hypotheek afsluit ben ik over een paar jaar wel goedkoper uit, maar goed dan mis ik de flexibiliteit.
Hoe in hemelsnaam weet JIJ nou wat wel en wat niet klopt, wie woont er nou, jij of ikquote:Op woensdag 24 november 2010 13:28 schreef inXs het volgende:
[..]
Alleen je voorbeeld klopt niet, appartementen die 260k opbrengen zijn veel hoger in de huur. Dan heb ik het even over de plekken waar men graag woont. Dit klopt ook wel, want de verhuurder wil ook winst maken.
Daarom zeg ik, je projecteert het op je eigen ervaring. Om dit soort uitspraken te doen moet je toch echt met getallen komen. Mijn ervaring is namelijk (daar gaan we weer), dat als je nu iets gaat huren (en niet ergens al 10 jaar woont) je per maand gewoon meer kwijt bent dan wanneer je een soortgelijk object zou kopen. Al helemaal als je het over 30 jaar sprijdt.quote:Op woensdag 24 november 2010 13:34 schreef antfukker het volgende:
[..]
Hoe in hemelsnaam weet JIJ nou wat wel en wat niet klopt, wie woont er nou, jij of ik? En het is overigens een middelgrote stad op een plek waar men heel graag wilt wonen, dichtbij de stad en op 5 minuten rijden van de snelweg.
Tja het blijft een gok. wachten tot de prijzen dalen. Maar je kunt ook weer net te laat zijn. Zolang de rente laag staat zie ik de prijzen net meer echt veel dalen. Mocht de rente fors omhoog gaan en de HRA wordt aangepast dan zou het wel kunnen. Maar dan raakt half Nederland zowat failliet. Dat kan je wel leuk vinden, maar dan zal ook jij de prijs moeten betalen. Hetgeen trouwens nu ook al gebeurt. Door de crisis moet ik ook bloeden terwijl ik nooit boven mijn stand geleefd heb.quote:Op woensdag 24 november 2010 12:51 schreef xenobinol het volgende:
De prijzen gaan dalen, simpelweg omdat nieuwbouw in prijs aan het dalen is. Wanneer is het een goed tijdstip om te kopen? Dat ligt helemaal aan een ieder zijn situatie.
Dat is toch tegenstrijdig? De markt ligt juist op zijn gat omdat starters niet meer de oude shit van 'doorstromers' voor een premiumprijs kunnen kopen. De grenzen van wat betaalbaar is, is bereikt. De enige optie die rest is veel spotgoedkope startersleningen geven, de rente nog verder verlagen en zelfs de optie van gratis geld voor starters niet uitsluiten. Al het andere zal niets.... maar dan ook helemaal NIETS gaan helpen om de markt nog enigsinds in beweging te krijgen zonder dat de 'waarde' van woning zal gaan dalen. Ik denk dat banken, overheden en andere maffiosi nu zo'n beetje op het punt zijn beland dat ze deze realiteit geaccepteerd hebben. Hoe dan ook... het gaat pijn doen, heel veel pijn... voor sommigen dan althans. Want voor mensen die een beetje gespaard hebben breken er mooie tijden aanquote:Op woensdag 24 november 2010 13:41 schreef Cherna het volgende:
Tja het blijft een gok. wachten tot de prijzen dalen. Maar je kunt ook weer net te laat zijn. Zolang de rente laag staat zie ik de prijzen net meer echt veel dalen. Mocht de rente fors omhoog gaan en de HRA wordt aangepast dan zou het wel kunnen. Maar dan raakt half Nederland zowat failliet. Dat kan je wel leuk vinden, maar dan zal ook jij de prijs moeten betalen. Hetgeen trouwens nu ook al gebeurt. Door de crisis moet ik ook bloeden terwijl ik nooit boven mijn stand geleefd heb.
Het probleem is dat veel starters voor ze ook maar een dag gewerkt hebben al schulden hebben waardoor ze geen hypotheek kunnen krijgen.
Het is niet tegenstrijdig. 20 jaar geleden waren de huizen ook duur voor de starters(je moet het in de tijd zien). Alleen die generatie had veel minder eisen en geen begin schulden omdat dat ook niet werd toegestaan. Nu heeft de jeugd al schulden wegens telefonie, auto,s en andere nonsens gadgets. En erger nog men wil ook nog gelijk een dure keuken, badkamer etc. Vroeger kocht je bij wijze van spreke een bouwval voor ook veel geld maar spaarde om te verbouwen en de eisen waren een stuk minder. De Belgen laten zien hoe je als starter een begin maakt.quote:Op woensdag 24 november 2010 13:53 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Dat is toch tegenstrijdig? De markt ligt juist op zijn gat omdat starters niet meer de oude shit van 'doorstromers' voor een premiumprijs kunnen kopen. De grenzen van wat betaalbaar is, is bereikt. De enige optie die rest is veel spotgoedkope startersleningen geven, de rente nog verder verlagen en zelfs de optie van gratis geld voor starters niet uitsluiten. Al het andere zal niets.... maar dan ook helemaal NIETS gaan helpen om de markt nog enigsinds in beweging te krijgen zonder dat de 'waarde' van woning zal gaan dalen. Ik denk dat banken, overheden en andere maffiosi nu zo'n beetje op het punt zijn beland dat ze deze realiteit geaccepteerd hebben. Hoe dan ook... het gaat pijn doen, heel veel pijn... voor sommigen dan althans. Want voor mensen die een beetje gespaard hebben breken er mooie tijden aan
Hangt helemaal van je salaris, inflatie, en rentestand enz af.quote:Op woensdag 24 november 2010 13:04 schreef xenobinol het volgende:
[..]
tweedehands zijn ze echter een stuk beter betaalbaar.
[..]
Dat betwijfel ik, als ik na een significante daling instap kan ik een forse besparing realiseren.
Zoals de rente van 1,2% op je tegoed?quote:Op woensdag 24 november 2010 13:53 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Dat is toch tegenstrijdig? De markt ligt juist op zijn gat omdat starters niet meer de oude shit van 'doorstromers' voor een premiumprijs kunnen kopen. De grenzen van wat betaalbaar is, is bereikt. De enige optie die rest is veel spotgoedkope startersleningen geven, de rente nog verder verlagen en zelfs de optie van gratis geld voor starters niet uitsluiten. Al het andere zal niets.... maar dan ook helemaal NIETS gaan helpen om de markt nog enigsinds in beweging te krijgen zonder dat de 'waarde' van woning zal gaan dalen. Ik denk dat banken, overheden en andere maffiosi nu zo'n beetje op het punt zijn beland dat ze deze realiteit geaccepteerd hebben. Hoe dan ook... het gaat pijn doen, heel veel pijn... voor sommigen dan althans. Want voor mensen die een beetje gespaard hebben breken er mooie tijden aan
Die je boven je vrije voet ook meteen geheel aan de staat mag afdragen....quote:Op woensdag 24 november 2010 14:50 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Zoals de rente van 1,2% op je tegoed?
Dus je gaat wel kopen?!?quote:Op woensdag 24 november 2010 15:00 schreef xenobinol het volgende:
zolang de prijzen van woningen sneller dalen zal mij dat worst wezen. Iedere cent die ik niet door de banksters hoef te laten financieren bespaar ik meer dan dubbel.
Ik ga ooit wel eens kopen, maar nu nog even niet. Sparen doe je tenslotte om het ergens aan uit te geven. Ik realiseer mij terdege dat ik huur betaal, maar dat is niet erg.... zoveel is het volgens sommigen tenslotte niet, want ik ben een scheefhuurder en daardoor 'enorm' gesubsidieerd door de rest van NLquote:Op woensdag 24 november 2010 15:04 schreef Sjabba het volgende:
Dus je gaat wel kopen?!?
Anders is het sparen van je redelijk zinloos met 1,2% die je boven de vrije voet meteen mag afdragen aan de staat.
Overigens vergeet je even dat je in de tussentijd ook huur betaald.
nee hoor, je gaat nooit kopen, want het zal nooit laag genoeg zijn voor je. Rupsje nooit te laagquote:Op woensdag 24 november 2010 15:59 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Ik ga ooit wel eens kopen, maar nu nog even niet. Sparen doe je tenslotte om het ergens aan uit te geven. Ik realiseer mij terdege dat ik huur betaal, maar dat is niet erg.... zoveel is het volgens sommigen tenslotte niet, want ik ben een scheefhuurder en daardoor 'enorm' gesubsidieerd door de rest van NL
Misschien heb je gelijk, wie weet ben ik wel meer 'hardcore huurder' dan ikzelf kan vermoeden. Misschien is het ook wel beter zo.... hoe zou ik mijzelf nog onder ogen kunnen komen wetende dat ik teveel betaal.quote:Op woensdag 24 november 2010 16:28 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
nee hoor, je gaat nooit kopen, want het zal nooit laag genoeg zijn voor je. Rupsje nooit te laag
neen, je bent gewoon een hardcore sadomasochistische calvinistische azijnzeikertquote:Op woensdag 24 november 2010 16:34 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Misschien heb je gelijk, wie weet ben ik wel meer 'hardcore huurder' dan ikzelf kan vermoeden. Misschien is het ook wel beter zo.... hoe zou ik mijzelf nog onder ogen kunnen komen wetende dat ik teveel betaal.
Voor de staat is de huidige regeling natuurlijk ook veel gunstiger omdat er de komende jaren weinig echt rendement gehaald zal gaan worden vanwege de veel te hoge waarderingen. Je zult zien dat er een echte vermogenswinstbelasting zal worden ingevoerd als de waarderingen weer minder dan de helft zijn van het huidige niveau.quote:Op woensdag 24 november 2010 10:37 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Ik zou liever een echte vermogenswinstbelasting zien, zoals in de rest van de wereld, waarbij belasting wordt geheven op echte kasstromen ipv fictieve rendementen, en speculanten in aandelen etc. ook niet buiten schot blijven.
Dat is destijds wel een overweging geweest, maar financien was bang voor fluctuerende belastingopbrengsten.
Maar het is wel eerlijker.
En als die vermogenswinst dan door de belaste poort heen is geweest ook niet meer verder belasten svp
Daar houden ze bij de bank niet zo van hčquote:Op woensdag 24 november 2010 16:36 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
neen, je bent gewoon een hardcore sadomasochistische calvinistische azijnzeikert
tuurlijk wel, niks fijner dan iemand die hard genaaid wil worden. Tssss.....quote:Op woensdag 24 november 2010 16:41 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Daar houden ze bij de bank niet zo van hč
http://video.google.com/videoplay?docid=-5472058111192101909#quote:Op woensdag 24 november 2010 16:36 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
neen, je bent gewoon een hardcore sadomasochistische calvinistische azijnzeikert
Dit filmpje bewijst dat Rabobank bankiers door en door slecht zijn. Allemaal eigen belang.quote:Op woensdag 24 november 2010 18:52 schreef huizenmarkt-zeepbel.nl het volgende:
[..]
http://video.google.com/videoplay?docid=-5472058111192101909#
Vergeleken bij deze man is satan een lieverdjequote:Op woensdag 24 november 2010 19:02 schreef huizenmarkt-zeepbel.nl het volgende:
[..]
Dit filmpje bewijst dat Rabobank bankiers door en door slecht zijn. Allemaal eigen belang.
Die 2% is een gemiddelde. Check voor de grap deze grafiek eens http://img.iex.nl/content(...)uiznepijzen11_02.gifquote:Op woensdag 24 november 2010 00:19 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Jij gaat er dus even voor het gemak van uit dat de HRA de komende 30 jaar onaangetast blijft?
Typerend voor slecht financieel advies
In het voorbeeld heb ik geen rekening gehouden met HRA
[..]
Nee na 30 jaar bij 2% huursverhoging per jaar kom je uit op 10.868. Jouw 9300 zou gebaseerd zijn op een jaarlijkse huurstijging van 1,472%
My bad, mn muis zat te kutten. Berekening niet ver genoeg naar beneden doorgetrokken. Heb ik dus nog meer gelijk
[..]
Bij 2 procent jaarlijkse stijging van de huur heb je na 30 jaar 243k betaald aan huur, in geval van jouw 1,472% 'slechts' 224k. Na 30 jaar heb je een woning die groot onderhoud nodig heeft en zit je nog steeds met 200k schuld.
Zal inderdaad wat aan moeten gebeuren. is ook mooi dat je verbouwing (gedeeltelijk) doorwerkt in de waarde van de woning. Als je wat aanpassingen doet in je huurwoning om je woongenot te vergroten zal je daar over het algemeen weinig van terugzien.
Met die 200K heb je nog altijd lagere maandlasten dan met huren.
[..]
1,5% inflatie 30 jaar --> 62,5k * 7/10 = 43,75k
Kommaneuker
[..]
Maar je vergeet wel die 200k schuld nog te vermelden en bent superoptimistisch met je 100k overwaarde. De nieuwste trend is dat huizen voorlopig in waarde gaan dalen, komt door de grote hoeveelheid lucht in de zeepbel.
Pfff wat een lamlul die kerel zeg. In de hypotheekrente zit een bepaalde risicoopslag. Die zal waarschijnlijk na het sluiten van een dergelijke verzekering niet verdwijnen.quote:Op woensdag 24 november 2010 20:17 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Vergeleken bij deze man is satan een lieverdje![]()
Je betaald toch rente aan die vuile hoer voor het risico dat hij loopt? Wat een smerige rat is het![]()
Rabobank.... de bank waarbij alles op rolletjes loopt en die niets te vrezen heeft
Zodra iemand in zijn positie over dit soort zaken begint te praten dan is het vrij zeker dat ze problemen verwachten en nu op zoek zijn naar iemand die hun schadeloos kan stellen. Uiteraard komen dan de overige klanten en de overheid (=belastingbetaler) in zicht. Deze man is echt een typische voorbeeld van hoe kwaadaardig bankiers zijn.quote:Op woensdag 24 november 2010 20:27 schreef dasorakel het volgende:
Pfff wat een lamlul die kerel zeg. In de hypotheekrente zit een bepaalde risicoopslag. Die zal waarschijnlijk na het sluiten van een dergelijke verzekering niet verdwijnen.
Klopt...oud filmpje. Maar toch.... de zaken zijn nog steeds actueel, momenteel praat Rabo niet meer over de verzekering. Nu praat men over een sloopfonds om de waarde op peil te houden. Ander methode.... zelfde doelstelling nl. het redden van de nek van de rabo. Zullen we alvast gaan speculeren wat de kleur wordt van het volgende konijn dat uit de hoge hoed wordt getrokken? Ik zeg dat het een rood konijn zal zijnquote:Op woensdag 24 november 2010 20:47 schreef dasorakel het volgende:
Overigens is het zo te horen wel een oud filmpje.. hij heeft het over mogelijke verhoging van NHG grens. Dit is al poosje terug gebeurd.
https://www.perscentrumra(...)tml?rn=3&date=201111quote:Op woensdag 24 november 2010 20:47 schreef dasorakel het volgende:
Overigens is het zo te horen wel een oud filmpje.. hij heeft het over mogelijke verhoging van NHG grens. Dit is al poosje terug gebeurd.
Ik rust mijn zaakjequote:Op woensdag 24 november 2010 21:23 schreef huizenmarkt-zeepbel.nl het volgende:
[..]
https://www.perscentrumra(...)tml?rn=3&date=201111
11-2008
Die kerel is al weg bij de Rabobank en het filmpje is ruim 2 jaar oud. Dat je je daar aan vats moet klampen is wel wanhopig eerlijk gezegd.quote:Op woensdag 24 november 2010 18:52 schreef huizenmarkt-zeepbel.nl het volgende:
[..]
http://video.google.com/videoplay?docid=-5472058111192101909#
Het liefst zou ik zien dat ik 100% huursubsidie zou krijgen van de staatquote:Op donderdag 25 november 2010 08:51 schreef Sjabba het volgende:
Heb ik nog een vraag voor Xeno.
Als jij morgen je huidige huur vast kan zetten voor 30 jaar zou je dat dan doen?
De volgende vraag is hoeveel "boete" jij dan over zou hebben als je wil verhuizen/contractbreuk pleegt.quote:Op donderdag 25 november 2010 09:44 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Het liefst zou ik zien dat ik 100% huursubsidie zou krijgen van de staat![]()
Wat is eigenlijk de achterliggende gedachte bij je vraag? Ik zou er prima mee akkoord kunnen gaan dat de verhuurder geen verdere huursverhoging doorvoert voor de komende 30 jaar, maar als dat inhoudt dat ik een huurcontract moet tekenen voor de looptijd van 30 jaar dan bedankt ik daar toch echt voor
Daar kan ik geen direct antwoord op geven, ligt helemaal aan de situatie. Voordeel voor de huurders is wel dat zij vrijwel boetevrij kunnen verhuizen, op de kosten van verhuizen na dan, maar die heeft een koper evenwel ook. Tot enkel jaren geleden was kopen een risicoloze activiteit, want je had altijd overwaarde dus je kreeg gegarandeerd je geld terug. Nu zien we dat de meesten die kortstondig ergens wonen geconfronteerd worden met een 'boete'. Ik noem het overigens niet zo... ik noem het gewoon kosten voor het levensonderhoud, in tegenstelling tot fantasiewereld van kopers leef ik in de realiteit en daar moet je gewoon voor alles betalen.quote:Op donderdag 25 november 2010 10:56 schreef Sjabba het volgende:
De volgende vraag is hoeveel "boete" jij dan over zou hebben als je wil verhuizen/contractbreuk pleegt.
Dan zou je moeten weten dat de boete al in je huurprijs verrekend is.quote:Op donderdag 25 november 2010 11:15 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Daar kan ik geen direct antwoord op geven, ligt helemaal aan de situatie. Voordeel voor de huurders is wel dat zij vrijwel boetevrij kunnen verhuizen, op de kosten van verhuizen na dan, maar die heeft een koper evenwel ook. Tot enkel jaren geleden was kopen een risicoloze activiteit, want je had altijd overwaarde dus je kreeg gegarandeerd je geld terug. Nu zien we dat de meesten die kortstondig ergens wonen geconfronteerd worden met een 'boete'. Ik noem het overigens niet zo... ik noem het gewoon kosten voor het levensonderhoud, in tegenstelling tot fantasiewereld van kopers leef ik in de realiteit en daar moet je gewoon voor alles betalen.
Een boete is een sanctie die je krijgt opgelegd als je iets doet wat niet is toegestaan, het is dus geen boete het zijn gewoon kosten. De magie van de koopwoningmarkt is dat er geen kosten zijn, eigenaren zijn jarenlang gebrainwashed met het idee dat er alleen maar opbrengsten zijn. De realiteit is dat dit nergens in de economie voorkomt, waardestijgingen van commodities zijn altijd het gevolg van toenemende schaarste en inflatie. De afgelopen paar decennia is een hoop schaarste het gevolg geweest van de toenemende wens van huurders om te gaan kopen. Dit heeft geleid tot een 'boete' die verrekend zit in de prijs van koopwoningen. Wil je kopen? Dan moet je een krankzinnige prijs betalen voor een stapel stenen. Eerst waren het de vastgoedontwikkelaars en doorstromers die een flinke boete oplegden, nu wil de laatste jaren de overheid ook flink meevreten door steeds maar hogere kosten. Juist door deze accumulatie van toenemende kosten verwacht ik geen snel herstel van de markt, de rek is er uit en een correctie is de enige mogelijkheid om de markt weer enigsinds te laten werken.quote:Op donderdag 25 november 2010 11:19 schreef Sjabba het volgende:
Dan zou je moeten weten dat de boete al in je huurprijs verrekend is.
Lagere lasten? Ik kan hier lokaal niet goedkoper wonen dan gewoon te blijven huren. De laatste 20 jaar heeft men veel te weinig betaalbare woningen gebouwd, wat er gebouwd is was voor de doorstromers. Buiten mijn budget dus, de enige manier om goedkoper in een koopwoning te gaan zitten is om er kwa woning op achteruit te gaan. Dan zitje daar trots in je eigen krappe afgeleefde woning, zo'n eentje die je in de huidige markt nooit meer zonder verlies te nemen kan verkopen. Niet zo handig lijkt mij, ik zie al die ongewilde huizen op funda te koop staan voor een kapitaal. De meeste mensen willen er zelf niet eens in wonen, die hadden gehoopt 'in te kunnen stappen' en na een paar transacties uiteindelijk in het huis van hun dromen oud te worden. Bummerquote:Als je langere tijd ergens woont heb je gewoon een breakevenpoint, langer blijven kosten minder. Eventuele waardedaling is dan ook acceptabel want je hebt al 10 jaar een stuk lagere lasten dan ene huurder en 10 jaar kapitaal opgebouwd.
Denk dat het wel meevalt. Die 40% nu is een bepaalt bedrag. Laten we uitgaan van 200k dan is het 80k/ Als je over 30 jaar 80k schuld op die woning hebt en je woning gewoon tussendoor netjes onderhoud lijkt mij er niets aan het handje. Niemand kan in de toekomst kijken maar voorlopig heb je lagere lasten (dus mocht je wat overkomen binnen nu en 30 jaar heb je er profijt van gehad). Mocht je er na 30 jaar nog steeds zijn dan verwacht ik niet dat die 80k in verhouding tot je woning problemen gaat opleveren bij herfinanciering/verkoop.quote:Op donderdag 25 november 2010 22:02 schreef Terrorizer het volgende:
Is dat dan 40%, bijna de helft aflossingsvrij?
Dat vind ik best krankzinnig eerlijk gezegd, of je moet in die 30 jaar de resterende 40% bijelkaar gespaard hebben om het alsnog af te lossen. Maarja dan kon je net zo goed geen afslossingsvrij nemen.
Nee.. ik zou het zelf nooit gedaan hebben.
Een beetje half om half is handig. Als je spaar via een contructie krijg je wel ruim 5% rente. Als je zelf spaart krijg je er 1,2...quote:Op donderdag 25 november 2010 22:44 schreef sjorsie1982 het volgende:
Zelf sparen of 1 of andere constructie nemen om af te lossen, daar zit wel degelijk een verschil in hoor! Zelf sparen heeft duidelijk mijn voorkeur omdat je dan 100% bewegingsruimte hebt! Zo'n constructie is meestal niet duidelijk, een verplichte inbreng elke maand en je kan er nie tbijkomen. Zelf sparen, dan ben je vrij, niet verplicht om elke maand in te leggen en je kan ook tussentijds aflossen.
Dus.... als woningen eigenlijk te duur zijn dan moet je er volgens de NVM nog meer gesubsidieerd geld tegenaan smijtenquote:NVM pleit voor extra geld startersleningen
De NVM heeft vandaag, in samenwerking met een aantal andere partijen die actief zijn op de woningmarkt, een brief gestuurd naar alle Tweede Kamerfracties, waarin ze verzoekt om een aanvullend budget voor startersleningen. Hiermee moeten starters ondersteund worden met het kopen van een woning. De makelaarsvereniging pleit voor een eenmalig budget van minimaal 30 miljoen euro.
In de brief stelt de NVM dat de positie van starters op de woningmarkt steeds slechter wordt. Volgens de makelaarsorganisatie staan de prijzen van woningen niet in verhouding tot de financiėle draagkracht van de nieuwkomers op de woningmarkt. De strenger wordende normen voor de Nationale Hypotheek Garantie en terughoudendheid van banken dragen hier nog eens aan bij.
Juist de instroom van starters is essentieel voor de gehele woningmarkt, stelt de NVM.
Startersleningen zijn de afgelopen jaren een succesvol instrument gebleken om het voor meer nieuwkomers op de woningmarkt mogelijk te maken om een woning te kopen. In 2007 heeft het Rijk 40 miljoen euro beschikbaar gesteld voor het verstrekken van ongeveer 8.500 startersleningen. Dit budget was in mei 2010 vroegtijdig uitgeput.
Op 1 juli 2010 heeft de Tweede Kamer de motie Sap/Weekers aangenomen over een aanvullend budget van 30 miljoen euro. Het kabinet heeft echter aangegeven de woningmarkt langs een andere lijn te stimuleren en dus de motie naast zich neer te leggen. Dit betekent dat gemeenten nu alleen voor de financiering van de starterslening moeten zorgen. Steeds meer gemeenten zijn om financiėle redenen echter genoodzaakt om te stoppen. De komende tijd kunnen hierdoor aanzienlijk minder starters geholpen worden.
De NVM heeft de brief opgesteld en verstuurd in samenwerking met een brede coalitie van belangenverenigingen voor de woningmarkt. Onder het pleidooi staan tevens de handtekeningen van de voorzitters van de stichting Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlandse gemeenten, de Vereniging Eigen Huis, Neprom en Bouwend Nederland.
Bron: NVM
Hmm, dat ligt iets genuanceerder. Sinds een paar jaar kennen we het lucratief belang regime. Inkomsten uit bepaalde soorten aandelen, vorderingen en vergelijkbare rechten vallen onder voorwaarden (bijv. dat ze achtergesteld zijn) niet in box 3 maar in box 1 als resultaat uit overige werkzaamheden. De wetgever heeft dus weldegelijk iets willen doen aan speculanten die onbelast inkomens konden incasseren.quote:Op woensdag 24 november 2010 10:37 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Ik zou liever een echte vermogenswinstbelasting zien, zoals in de rest van de wereld, waarbij belasting wordt geheven op echte kasstromen ipv fictieve rendementen, en speculanten in aandelen etc. ook niet buiten schot blijven.
dat is niet sinds een paar jaar, maar sinds ontstaan van de wet inkomstenbelasting, en kan alleen (en met moeite) mondjesmaat toegepast worden . Bijvoorbeeld als een makelaar een stapeltje beleggingspanden koopt. Ofwel: als iemand specifieke kennis geacht wordt te hebben EN wanneer de transactie vorozien voordelig was.quote:Op vrijdag 26 november 2010 11:24 schreef DRidder het volgende:
[..]
Hmm, dat ligt iets genuanceerder. Sinds een paar jaar kennen we het lucratief belang regime. Inkomsten uit bepaalde soorten aandelen, vorderingen en vergelijkbare rechten vallen onder voorwaarden (bijv. dat ze achtergesteld zijn) niet in box 3 maar in box 1 als resultaat uit overige werkzaamheden. De wetgever heeft dus weldegelijk iets willen doen aan speculanten die onbelast inkomens konden incasseren.
Ik moet hier echt om lachen. Is Keynes jou grote held?quote:Op vrijdag 26 november 2010 11:24 schreef dasorakel het volgende:
Het voordeel van de starterslening is dat het een revolverend krediet is. Op het moment dat een starter het kan betalen, betaalt ie ten opzichte van de huidige tarieven meer. Dan wordt het interessant om de lening af te lossen door bijvoorbeeld een stukje extra hypotheek.
Door die aflossing kan dan vervolgens een volgende starter weer aan een woning geholpen worden. Uiteraard niet het schoolvoorbeeld van een vrije woningmarkt e.d. maar wel een effectief middel om huizenmarkt op gang te houden.
Het voordeel is dat deze constructie op een gegeven moment zichzelf in stand kan houden zonder aanvullende middelen vanuit de overheid. Gelukkig had ik mijn dorp een van de laatste startersleningen te pakken
Helaas ziet de overheid dat niet graag en mag je vervolgens vermogensbelasting over je spaartegoeden (20k+) betalen.quote:Op donderdag 25 november 2010 22:44 schreef sjorsie1982 het volgende:
Zelf sparen of 1 of andere constructie nemen om af te lossen, daar zit wel degelijk een verschil in hoor! Zelf sparen heeft duidelijk mijn voorkeur omdat je dan 100% bewegingsruimte hebt! Zo'n constructie is meestal niet duidelijk, een verplichte inbreng elke maand en je kan er nie tbijkomen. Zelf sparen, dan ben je vrij, niet verplicht om elke maand in te leggen en je kan ook tussentijds aflossen.
quote:Op vrijdag 26 november 2010 11:24 schreef dasorakel het volgende:
Het voordeel van de starterslening is dat het een revolverend krediet is. Op het moment dat een starter het kan betalen, betaalt ie ten opzichte van de huidige tarieven meer. Dan wordt het interessant om de lening af te lossen door bijvoorbeeld een stukje extra hypotheek.
Door die aflossing kan dan vervolgens een volgende starter weer aan een woning geholpen worden. Uiteraard niet het schoolvoorbeeld van een vrije woningmarkt e.d. maar wel een effectief middel om huizenmarkt op gang te houden.
Het voordeel is dat deze constructie op een gegeven moment zichzelf in stand kan houden zonder aanvullende middelen vanuit de overheid. Gelukkig had ik mijn dorp een van de laatste startersleningen te pakken
Huurders moeten zich gewoon gaan verenigen en gewoon onze politiek leiders voor het gerecht dagen wegens discriminatie, rechtsongelijkheid en stupiditeit. De maatschappij zou zoveel beter af zijn als vrienden Mark, Maxime en Geert gewoon gingen bloemschikken. Als je daarbij een foutje maakt is de schade zo weer ongedaan gemaakt.quote:Rechter vindt Vogelaarheffing illegaal
26 november 2010, 15:55 | BNR.nl
De Vogelaarheffing die woningcorporaties moesten betalen, was ten onrechte opgelegd. Dat heeft de rechtbank in Utrecht bepaald. 78 corporaties hadden een zaak aangespannen tegen het Centraal Fonds Volkshuisvesting, dat deze heffing inde. Dat fonds moet nu 150 miljoen euro terugbetalen.
De rechtbank heeft alle bezwaren van de woningbouwcorporaties gegrond verklaard en alle heffingsbesluiten vernietigd. Zij oordeelde onder meer dat de heffing een vorm van ongeoorloofde staatssteun was. Deze werd in 2008 bovendien erg laat opgelegd. Daardoor waren de corporaties er in dat jaar financieel niet op voorbereid.
Alle corporaties in het land betaalden vanaf 2008 de Vogelaarheffing, vernoemd naar oud-PvdA-minister Ella Vogelaar. Jaarlijks ging het in totaal om 75 miljoen euro. Dat geld ging naar de vijftig corporaties in de veertig achterstandsbuurten die van de vorige regering extra aandacht moesten krijgen, de zogeheten Vogelaarwijken. Het nieuwe kabinet heeft besloten de heffing af te schaffen.
Niet rechtvaardig
Veel woningbouwcorporaties vonden de heffing niet rechtvaardig. Zij vonden het onder meer gek dat ook woningstichtingen op het platteland geld moesten betalen. Dat ging dan vaak naar de - vaak rijke - corporaties in de steden.
De rechtszaak ging over de heffingen die in 2008 en 2009 zijn opgelegd. Slechts een deel van de corporaties was naar de rechter gestapt. De woningstichtingen en het Centraal Fonds Volkshuisvesting hadden van tevoren echter afgesproken dat de uitspraak voor de hele sector zou gelden. Daardoor moet het Fonds nu over zowel 2008 als 2009 alle Vogelaargelden terugbetalen: 150 miljoen euro in totaal.
Ook over het jaar 2010 is 75 miljoen euro aan heffingen opgelegd. Tegen die heffingen is wel bezwaar gemaakt bij het fonds, maar die zaken zijn nog niet aan de rechter voorgelegd.
Aedes: geen reden voor feest
De branchevereniging van woningbouwverenigingen Aedes is blij dat de rechtbank in Utrecht de Vogelaarheffing van tafel heeft geveegd. Toch is de uitspraak ,,geen reden voor een feestje en kan deze het effect krijgen ,,van een pyrrusoverwinning. Dat zei een woordvoerder in een reactie.
Aedes was nooit blij met de heffing. Reden hiervoor was onder meer dat arme regios op het platteland geld moesten afstaan aan rijkere gebieden in de Randstad. ,,Dit heeft de solidariteit tussen corporaties onnodig op het spel gezet, aldus de zegsman.
Tegelijkertijd zegt hij dat corporaties nu niet meteen reden tot blijdschap hebben. Het nieuwe kabinet heeft namelijk een nieuwe heffing aangekondigd, bedoeld om de huurtoeslag van te financieren. Die gaat de woningstichtingen jaarlijks 650 miljoen euro kosten, veel meer dan de Vogelaarheffing. Bovendien hebben de corporaties volgens hem te maken met ,,vastgeroest woningmarktbeleid.
Peanuts
,,Vergeleken met de dreigende huurtoeslagheffing en het stagnerende woningmarktbeleid is het afschaffen van de Vogelaarheffing echt peanuts, aldus de Aedes-woordvoerder. ,,Reden tot juichen hebben we dus zeker niet.
Dat de Vogelaarheffing nu van tafel is, heeft volgens Aedes niet per se negatieve gevolgen voor de aanpak van achterstandswijken. ,,Het bedrag dat met de heffing was gemoeid, was 75 miljoen euro per jaar, terwijl de betrokken corporaties circa 250 miljoen euro per jaar investeerden in de wijkaanpak. De huurtoeslagheffing en het woningmarktbeleid kunnen die aanpak wel in de problemen brengen, aldus de woordvoerder.
bron: NVM
quote:
ik zou je ook wel willen aanklagen wegens discriminatie en stupiditeit, maar tsja... van een kale xenobinol valt de nada te plukken, he.....quote:Op vrijdag 26 november 2010 16:48 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Huurders moeten zich gewoon gaan verenigen en gewoon onze politiek leiders voor het gerecht dagen wegens discriminatie, rechtsongelijkheid en stupiditeit. De maatschappij zou zoveel beter af zijn als vrienden Mark, Maxime en Geert gewoon gingen bloemschikken. Als je daarbij een foutje maakt is de schade zo weer ongedaan gemaakt.
Ik discrimineer helemaal niemand, ik maak gewoon onderscheid tussen mensen die deugen en mensen die niet deugen. Dat doe ik enkel op basis van de feitenquote:Op vrijdag 26 november 2010 17:07 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
ik zou je ook wel willen aanklagen wegens discriminatie en stupiditeit, maar tsja... van een kale xenobinol valt de nada te plukken, he.....
ah.... feiten... hoe wonderlijk.....quote:Op vrijdag 26 november 2010 17:12 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Ik discrimineer helemaal niemand, ik maak gewoon onderscheid tussen mensen die deugen en mensen die niet deugen. Dat doe ik enkel op basis van de feiten![]()
Nu... sommige opportunistische medemensen zullen dat als stupide beschouwen, ik kan daar mee leven. Overigens..... kaalheid komt niet voor in mijn familie, kaalheid komt voornamelijk voor bij mannen met een te hoog testosterongehalte en bijbehorend haantjesgedrag
Wij hebben ook 40% aflossingsvrij. Echter heb ik over 30 jaar wel een spaarpot waarmee ik die overige 40% kan aflossen. Zo heb ik "lagere" maandelijkse lasten en een redelijke financiele buffer die ik kan aanspreken in het geval van calamiteiten.quote:Op vrijdag 26 november 2010 09:58 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Een beetje half om half is handig. Als je spaar via een contructie krijg je wel ruim 5% rente. Als je zelf spaart krijg je er 1,2...
Met de HRA is het sparen via een constructie sowieso voordeliger.
Maar een stukje vrijheid en zelf sparen ernaast is altijd handig. Eventueel los je het af maar je kan ook bijstorten in de constructie. Zorg ervoor dat je kan anticiperen op overheidsbeleid!
Keynes,,, die naam zegt me wel wat. Waar ik overigens met dit op doel dat het ten opzichte van subsidie een beter effect heeft. Koopsubsidie wordt echt over de schutting gegooid... (om Xeno voor te zijn, ja indirect richting banken) startersleningen komen uiteindelijk weer terug bij de stichting.quote:Op vrijdag 26 november 2010 12:23 schreef huizenmarkt-zeepbel.nl het volgende:
[..]
Ik moet hier echt om lachen. Is Keynes jou grote held?
zou ie binnenkort met een wit laken over zich heen op een parkeerterrein bij de NOB in Hilversum liggen, denk je?quote:
Ik denk het niet. Hij draait telkens dezelfde plaat af, dus niet interessant voor een radio programma. Ik denk wel dat er journalisten aan het spitten zijn in doen en laten. Ook Elly Rabobank van het CDA wordt naar ik heb vernomen in de gaten gehouden.quote:Op zondag 28 november 2010 10:18 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
zou ie binnenkort met een wit laken over zich heen op een parkeerterrein bij de NOB in Hilversum liggen, denk je?
quote:Op zondag 28 november 2010 10:18 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
zou ie binnenkort met een wit laken over zich heen op een parkeerterrein bij de NOB in Hilversum liggen, denk je?
Die man speelt inderdaad telkens dezelfde plaat af en komt met hele zwakke argumenten. Vindt ik wel passend bij een VVD demagoog.quote:Op zondag 28 november 2010 10:28 schreef huizenmarkt-zeepbel.nl het volgende:
[..]
Ik denk het niet. Hij draait telkens dezelfde plaat af, dus niet interessant voor een radio programma. Ik denk wel dat er journalisten aan het spitten zijn in doen en laten. Ook Elly Rabobank van het CDA wordt naar ik heb vernomen in de gaten gehouden.
die one liner had ik nog nooit gelezenquote:Op zondag 28 november 2010 13:47 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Die man speelt inderdaad telkens dezelfde plaat af en komt met hele zwakke argumenten. Vindt ik wel passend bij een VVD demagoog.
Hear... hear...quote:Op zondag 28 november 2010 14:59 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
die one liner had ik nog nooit gelezen
Feit is dat iedereen een ander waarheidsgehalte toekent aan dezelfde oneliner.quote:Op zondag 28 november 2010 15:09 schreef xenobinol het volgende:
Feit is dat de ene one liner een hoger waarheidsgehalte heeft als de ander
Die dacht dus ook even optimaal te profiteren van de HRA.quote:Ook moeder Scheringa dupe van val DSB Bank
Dirk Scheringa. FOTO ANP
ROTTERDAM - De moeder van Dirk Scheringa is ook de dupe geworden van de ondergang van de DSB Bank. De 83-jarige vrouw weigerde na het faillissement van de bank haar hypotheek te betalen nadat zij bijna 1,5 ton spaargeld op een achtergestelde rekening bij DSB kwijtraakte, zo schrijft de website Spitsnieuws.nl.
Hierdoor loopt moeder Scheringa het risico door de curatoren uit haar flat te worden gezet. Dat blijkt uit het boek Dirk Scheringa, autobiografie dat morgen verschijnt.
Na eerdere boeken over Scheringa treedt de gevallen bankier in dit boek voor het eerst zelf naar buiten. In het bijna 300 pagina's tellende levensverhaal, geschtreven door journalist Jeroen Mei, vertelt Scheringa over onder meer de traumatische ervaringen uit zijn jeugd, de strijd die hij voert voor de gedupeerden en over het gat waarin hij en zijn gezin hij viel nadat de bank 19 oktober 2009 failliet werd verklaard.
De voormalig DSB topman moet nu de eindjes aan elkaar knopen en laat zijn haar voortaan knippen door zijn buurmeisje. Scheringa's vrouw Baukje is een jaar na dato nog steeds boos op haar man omdat ze na de val van hun imperium, weer terug bij af zijn. (BVDL)
Scheefstervers moeten doodquote:
In 2008 was de ICT ook niet best hoor.quote:Op maandag 29 november 2010 11:31 schreef Sjabba het volgende:
Xeno;
http://www.nu.nl/economie(...)niveau-van-2008.html
JE had je twijfels begreep ik, kan je reactie even niet vinden.
wanneer was die dan wel goed, in de tijd van Edison?quote:Op maandag 29 november 2010 11:37 schreef xenobinol het volgende:
[..]
In 2008 was de ICT ook niet best hoor.
In de tijd dat als je een floppy in een gleuf wist te proppen je meteen 2 leaseauto's en een topsalaris kreeg.quote:Op maandag 29 november 2010 12:49 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
wanneer was die dan wel goed, in de tijd van Edison?
In de tweede helft van de 90s. En in 2004 t/m 2007.quote:Op maandag 29 november 2010 12:49 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
wanneer was die dan wel goed, in de tijd van Edison?
dat verklaart inderdaad een hoop als dit je normen zijn. Heb je toevallig ook hetzelfde verwachtingspatroon m.b.t. woonruimte ?quote:Op maandag 29 november 2010 12:51 schreef xenobinol het volgende:
[..]
In de tijd dat als je een floppy in een gleuf wist te proppen je meteen 2 leaseauto's en een topsalaris kreeg.
Wanneer is eigenlijk wel de tijd om maatregelen te nemen die de markt uiteindelijk versterken? In economisch gunstige tijden gebruikt men nl. exact dezelfde argumenten.quote:Rabotopman: Huizenmarkt kan weer inzakken
29-11-2010 12:45
AMSTERDAM (ANP) Bestuursvoorzitter Piet Moerland van Rabobank vreest dat de Nederlandse woningmarkt weer zal inzakken als de politiek plannen voor beperking van de hypotheekrenteaftrek doorzet. In een interview met persbureau Reuters waarschuwde hij daar onlangs voor.
Laten we nu geen terugslag creėren. De huizenmarkt is geleidelijk aan het opkrabbelen. Dat proces moeten we niet verstoren met maatregelen. Dit is niet het moment", zei Moerland. De Nederlandse woningmarkt lijkt, na een periode van gematigde prijsdalingen, enigszins tot rust gekomen. Volgens de Nederlandse Vereniging van Makelaars (NVM) stegen de prijzen in de eerste maanden van dit jaar met 0,4 procent.
De voorman van de grootste hypotheekverstrekker van Nederland staat niet alleen met zijn waarschuwing. Vorige week zei NVMvoorzitter Ger Hukker al dat dit een heel slecht moment is voor discussie over de renteaftrek. Nout Wellink, de president van De Nederlandsche Bank, zei vorige maand dat tornen aan de aftrek schadelijk zou zijn voor de woningmarkt.
Moerland wilde geen precieze verwachting geven van hoe sterk de prijsdaling volgens hem zal zijn, als de overheid toch maatregelen neemt. Een van de ambtelijke werkgroepen die moest zoeken naar mogelijkheden voor de overheid om te bezuinigen presenteerde begin deze maand vijf varianten voor hervorming van de woningmarkt. Zij schatten dat de meest ingrijpende variant leidt tot een prijsdaling van ongeveer 13 procent.
Eventuele dalingen zullen geen negatief effect hebben op de financiėle positie van Rabobank. Moerland verwacht geen nieuwe voorzieningen voor eventuele verliezen op de hypothekenportefeuille. Een voorzichtig kredietbeleid en het uitblijven van een scherpe prijsstijging, zoals onder meer in de VS en het VK heeft plaatsgevonden, noemde hij als redenen.
Yep.... dat waren nog eens tijden, letterlijk iedereen met meer dan een IQ van 95 en die een computer wist aan te slingeren kon de ICT in als de een of andere expertquote:Op maandag 29 november 2010 12:53 schreef Garagedeur het volgende:
In de tweede helft van de 90s. En in 2004 t/m 2007.
Het verklaart ook waarom de huizenmarkt een enorme zeepbel is. Iedereen die een kruisje kon zetten op een stuk papier kon een tophypotheek op een bouwval krijgen.quote:Op maandag 29 november 2010 12:54 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
dat verklaart inderdaad een hoop als dit je normen zijn. Heb je toevallig ook hetzelfde verwachtingspatroon m.b.t. woonruimte ?
In de tweede helft van de 90s was het inderdaad knallen. Ik studeerde toen net in Delft, maar kon de headhunters bijna niet van me afhouden. Millennium dit millennium dat. Ging helemaal nergens over natuurlijk, en dat wist ik toen al (net als iedereen met enige computerkennis en meer dan 2 hersencellen). Maar het was wel big business. Gingen echt gigantische bedragen in om. Ben wel blij dat ik dat toen niet gedaan heb. Want studievriendjes die er wel voor vielen hebben hun studie nooit meer afgemaakt en hebben daarna ook niet echt die droombaan gekregen.quote:Op maandag 29 november 2010 12:56 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Yep.... dat waren nog eens tijden, letterlijk iedereen met meer dan een IQ van 95 en die een computer wist aan te slingeren kon de ICT in als de een of andere expert
Veel van die ICT kneuzen zijn in de vuilnisbak beland zodra het minder ging, alleen het talent en de mensen met voldoende know-how werd aangehouden. Op zich is dat dus wel beter voor de sector an sich.quote:Op maandag 29 november 2010 13:00 schreef Garagedeur het volgende:
In de tweede helft van de 90s was het inderdaad knallen. Ik studeerde toen net in Delft, maar kon de headhunters bijna niet van me afhouden. Millennium dit millennium dat. Ging helemaal nergens over natuurlijk, en dat wist ik toen al (net als iedereen met enige computerkennis en meer dan 2 hersencellen). Maar het was wel big business. Gingen echt gigantische bedragen in om. Ben wel blij dat ik dat toen niet gedaan heb. Want studievriendjes die er wel voor vielen hebben hun studie nooit meer afgemaakt en hebben daarna ook niet echt die droombaan gekregen.
De sector is nu een stuk volwassener.quote:Op maandag 29 november 2010 13:06 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Veel van die ICT kneuzen zijn in de vuilnisbak beland zodra het minder ging, alleen het talent en de mensen met voldoende know-how werd aangehouden. Op zich is dat dus wel beter voor de sector an sich.
2005 was ook een goeie tijd, zoals ik hierboven als schreef. Nog ff een paar certificeringen erbij halen na je studie en je bent eigenlijk redelijk binnen. En als je voldoende connecties en skills hebt en meer wilt verdienen, ga je gewoon ZZP'en, als je daar zin in hebt.quote:Op maandag 29 november 2010 13:07 schreef Scorpie het volgende:
Ik ben van net na die ICT-klap. In 2001 gestart met een ICT-opleiding, in 2005 afgestudeerd. Sindsdien geen enkele moeite om werk te vinden en moet zelfs de headhunters e.d van me afhouden.
Kloptquote:Op maandag 29 november 2010 13:11 schreef Garagedeur het volgende:
[..]
2005 was ook een goeie tijd, zoals ik hierboven als schreef. Nog ff een paar certificeringen erbij halen na je studie en je bent eigenlijk redelijk binnen. En als je voldoende connecties en skills hebt en meer wilt verdienen, ga je gewoon ZZP'en, als je daar zin in hebt.
Begin 2008 nog welquote:Op maandag 29 november 2010 11:37 schreef xenobinol het volgende:
[..]
In 2008 was de ICT ook niet best hoor.
Versterken? Je bedoelt dat jij kan instappen?quote:Op maandag 29 november 2010 12:54 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Wanneer is eigenlijk wel de tijd om maatregelen te nemen die de markt uiteindelijk versterken? In economisch gunstige tijden gebruikt men nl. exact dezelfde argumenten.
Ja... versterken. Momenteel heeft de boom tot een bust geleid. De overheid probeert op elke manier enige vorm van herstel te frustreren doordat men systematisch weigert de status quo op te geven. Door dit autistische gedrag stagneert de markt en zal deze in een lange periode van stagnatie terecht komen.quote:Op maandag 29 november 2010 13:39 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Versterken? Je bedoelt dat jij kan instappen?
Dat is anders ook nogal naief hoor, te denken dat de 'macht' bij de jongeren ligt. De 'jongere' van tegenwoordig zit volgevreten en sloom op de bank te hangen, gevoed met hersenloos pulp a la MTV`s 'Crib'. Als je daar je hoop op vestigt ben je ook een tikkeltje te goedgelovig hoor.quote:Op maandag 29 november 2010 13:51 schreef Garagedeur het volgende:
HAHAHA al die kereltjes die al in het piramidespel gestonken zijn en denken dat er niks staat te veranderen...
Ik sprak gisteren met een bankier. Die dacht werkelijk dat mensen van mijn leeftijd en daarna tot in lengte van dagen zijn pensioen zullen blijven betalen. Totaal geen idee van z'n eigen beperkte invloed, van het feit dat de werkelijke macht bij de jongeren ligt en niet meer bij die uitgerangeerde babyboomers.
Dus.... als je ambities hebt ben je een nooit-goed-genoegje?quote:Op maandag 29 november 2010 13:43 schreef Sjabba het volgende:
Mooi al die reacties van de nooit-goed-genoegjes....
In verhouding tot de boom gaat het momenteel niet goed, raar hč dat men hier wel blij is met herstel, ook al is het niet naar het niveau van de boom. Op de huizenmarkt zou men zo'n situatie nooit accepteren, want dat betekend dat een hoop mensen verlies lijden.quote:ICT zou erg slecht gaan, rapport dat het inmiddels beter gaat, wordt er meteen geroepen dat het toen ook al erg slecht was. Ik zie geen topic uit 2008 dat het toen zo slecht ging.
Blijf maar lekker jammeren hoor.
Als de HRA eraf gaat verwacht ik daar wel iets voor terug, je kan niet als overheid de ene kant een voordeel geven terwijl je een ander er niets voor geeft. Ik denk dan aan een aanpassing in b.v. de overdrachtsbelasting en het huurwaardeforfait of een algemene belastingverlaging. Anders ben je als overheid weer bezig met de zoveelste subsidie aan een selectief groepje mensen. Daar gaat Europa nooit mee akkoord.quote:Straks gaat de HRA eraan en ka je weer 5 jaar janken dat het niet eerlijk is dat jij als nieuwe instapper (met dus ene lager aankoop bedrag, maar dat ben je vergeten) geen HRA krijgt en huidige bezitters wel.
En zo is er altijd wel wat.
Als ik later groot ben zal ik er hoogstpersoonlijk op toe zien dat de babyboomers verwaarloosd worden in hun 'verzorgingstehuis', met als excuus dat het teveel kostquote:Op maandag 29 november 2010 13:56 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dat is anders ook nogal naief hoor, te denken dat de 'macht' bij de jongeren ligt. De 'jongere' van tegenwoordig zit volgevreten en sloom op de bank te hangen, gevoed met hersenloos pulp a la MTV`s 'Crib'. Als je daar je hoop op vestigt ben je ook een tikkeltje te goedgelovig hoor.
Ik denk dat je je daarop een beetje verkijkt. De jongere die je hier beschrijft is de jongere van 10 jaar geleden.quote:Op maandag 29 november 2010 13:56 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dat is anders ook nogal naief hoor, te denken dat de 'macht' bij de jongeren ligt. De 'jongere' van tegenwoordig zit volgevreten en sloom op de bank te hangen, gevoed met hersenloos pulp a la MTV`s 'Crib'. Als je daar je hoop op vestigt ben je ook een tikkeltje te goedgelovig hoor.
En hoe is dat anders dan wat er nu al gebeurt met onze ouderen?quote:Op maandag 29 november 2010 13:59 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Als ik later groot ben zal ik er hoogstpersoonlijk op toe zien dat de babyboomers verwaarloosd worden in hun 'verzorgingstehuis', met als excuus dat het teveel kost
Pardon?quote:Op maandag 29 november 2010 14:00 schreef Garagedeur het volgende:
[..]
Ik denk dat je je daarop een beetje verkijkt. De jongere die je hier beschrijft is de jongere van 10 jaar geleden.
Jongeren zijn tegenwoordig heel zelfbewust, weten precies hoe het werkt.
Nee, je maakt ze niets meer wijs omdat ze alles slikken als zoete koek. Elke prikkel om zelfstandig te kunnen denken en zelf hypotheses te kunnen vormen ontbreekt. Deze generatie, die nu rond de leeftijd 16-23 zit, zal de boeken ingaan als de spoon-fed-generation; alles moest hun letterlijk worden gevoerd.quote:Die maak je echt niets meer wijs. Dat komt omdat ze helemaal murwgebeukt zijn door een overload aan commercie. Op een gegeven moment verliest dat z'n verziekende werking.
quote:Op maandag 29 november 2010 13:57 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Dus.... als je ambities hebt ben je een nooit-goed-genoegje?
[..]
In verhouding tot de boom gaat het momenteel niet goed, raar hč dat men hier wel blij is met herstel, ook al is het niet naar het niveau van de boom. Op de huizenmarkt zou men zo'n situatie nooit accepteren, want dat betekend dat een hoop mensen verlies lijden.
[..]
Als de HRA eraf gaat verwacht ik daar wel iets voor terug, je kan niet als overheid de ene kant een voordeel geven terwijl je een ander er niets voor geeft. Ik denk dan aan een aanpassing in b.v. de overdrachtsbelasting en het huurwaardeforfait of een algemene belastingverlaging. Anders ben je als overheid weer bezig met de zoveelste subsidie aan een selectief groepje mensen. Daar gaat Europa nooit mee akkoord.
So true. Mister Garagedeur verkijkt zich even hard.quote:Op maandag 29 november 2010 14:03 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Pardon?Ga jij eens kijken op een gemiddelde HBO en vraag eens aan wat docenten hoe 'slim' en 'opgevoed' de huidige student is. Ik durf te wedden dat hij/zij praat over een nieuwe patatgeneratie die verwacht dat alles voor hun gedaan wordt. Niet voor niets past men tegenwoordig het niveau van de opleiding aan omdat het anders te moeilijk zou zijn voor al die tere kinderzieltjes. En met die mentaliteit laten we ze los in het bedrijfsleven, en dan verwacht jij een revolutie van dat soort volk zonder ruggegraat? Naief mijn beste, naief. Als je ergens actie kan verwachten is het wel bij de laat-twintiger of vroeg-dertiger van nu.
[..]
Nee, je maakt ze niets meer wijs omdat ze alles slikken als zoete koek. Elke prikkel om zelfstandig te kunnen denken en zelf hypotheses te kunnen vormen ontbreekt. Deze generatie, die nu rond de leeftijd 16-23 zit, zal de boeken ingaan als de spoon-fed-generation; alles moest hun letterlijk worden gevoerd.
Ik verbaasde mijzelf al over de insteek van mijn eigen generatie die ook zo lamlendig was. Iedereen vond het maar best om een 6je te halen en inzet en initatief tonen ho maar.quote:Op maandag 29 november 2010 14:17 schreef Sjabba het volgende:
[..]
[..]
So true. Mister Garagedeur verkijkt zich even hard.
Alle stagelopers bij ons die HBO doen verbazen mij elke dag. Sommige lijken wel zombies of ze denken dat ze je-van-het zijn. Te bedonderd om iets te doen waarvan ze zelf denken dat het onder hun overschatte niveau ligt...
Die gaan zichzelf hard tegenkomen. Eigenlijk zijn het ook nooit-genoegjes, net als sommige hier.
Dat zijn ook de babyboomers die daar de hand in hebben.quote:Op maandag 29 november 2010 14:00 schreef Scorpie het volgende:
[..]
En hoe is dat anders dan wat er nu al gebeurt met onze ouderen?
Het klopt dat de huidige generatie jongeren moeilijk inpasbaar is in het door de babyboomers opgetuigde systeem. Ze geven er gewoon geen ruk om en zijn meer geļnteresseerd in wat ze elke maand op hun bankrekening gestort krijgen. Een heel gezonde, kritische houding mijns inziens, want dit systeem is door en door verrot. Tijd voor wat anders en deze jongeren gaan dat doen.quote:Op maandag 29 november 2010 14:20 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ik verbaasde mijzelf al over de insteek van mijn eigen generatie die ook zo lamlendig was. Iedereen vond het maar best om een 6je te halen en inzet en initatief tonen ho maar.
Na mijn afstuderen een paar stagaires begeleid en die faalden nog harder dan mijn eigen generatie. Mijn bek viel open van wat er tegenwoordig geleverd wordt door het onderwijs.
Hoe danquote:Op maandag 29 november 2010 14:25 schreef Garagedeur het volgende:
[..]
Het klopt dat de huidige generatie jongeren moeilijk inpasbaar is in het door de babyboomers opgetuigde systeem. Ze geven er gewoon geen ruk om en zijn meer geļnteresseerd in wat ze elke maand op hun bankrekening gestort krijgen. Een heel gezonde, kritische houding mijns inziens, want dit systeem is door en door verrot. Tijd voor wat anders en deze jongeren gaan dat doen.
Ze geven er geen ruk om, dat klopt. Maar verder doen ze er juist niets aan. Besluitenloosheid, luiheid, verwend.quote:Op maandag 29 november 2010 14:28 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Hoe danZe krijgen namelijk alles wat ze willen en kijken totaal niet naar de toekomst.
Er moet letterlijk een wonder gebeuren wil deze lamlendige generatie jongeren iets structureels willen veranderen aan de toekomst, maar ik zie het nog eerder gebeuren dat mannen op slag paarse ballen krijgen
Tja, daar schiet je dan toch niet heel veel mee op behalve dat er ook veel vertouwen (maatschappelijk kapitaal) sneuvelt.quote:Och vertrouwen... ik denk dat ze wel op te naaien zijn zodat ze het systeem afbreken.![]()
Neehoor, laat maar in elkaar donderen, dat hele gebouw. Koop ik straks een huis met hele dikke korting. Cash uiteraard, want die klotebanken zullen nooit meer een euro aan mij verdienen.quote:Op maandag 29 november 2010 20:20 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
Tja, daar schiet je dan toch niet heel veel mee op behalve dat er ook veel vertouwen (maatschappelijk kapitaal) sneuvelt.
Je kan pleiten dat je soms eerst moet slopen om te bouwen, maar ik zie liever een sloper pas komen als er al plannen voor een beter gebouw klaarliggen dan eentje die willekeurig met de sloopkogel rondslingert.
Dan zou ik maar een goede buurt uitzoeken als je van plan bent met bergen cash te gaan wapperen in een wereld waar net het financiėle (bancaire) systeem in elkaar gedonderd is...quote:Neehoor, laat maar in elkaar donderen, dat hele gebouw. Koop ik straks een huis met hele dikke korting. Cash uiteraard, want die klotebanken zullen nooit meer een euro aan mij verdienen.
Aha, ook bij deze user is er sprake van wishfull thinking.quote:Op maandag 29 november 2010 20:42 schreef Garagedeur het volgende:
[..]
Neehoor, laat maar in elkaar donderen, dat hele gebouw. Koop ik straks een huis met hele dikke korting. Cash uiteraard, want die klotebanken zullen nooit meer een euro aan mij verdienen.
quote:Op maandag 29 november 2010 20:42 schreef Garagedeur het volgende:
[..]
Neehoor, laat maar in elkaar donderen, dat hele gebouw. Koop ik straks een huis met hele dikke korting. Cash uiteraard, want die klotebanken zullen nooit meer een euro aan mij verdienen.
Dat is inderdaad een beetje infantiel te noemenquote:Op maandag 29 november 2010 21:01 schreef snabbi het volgende:
[..]![]()
op zich ben ik niet zo van de doomscenario's, maar om te denken dat je na een ineenstorting van het systeem nog iets hebt aan je cash, das wel een leuke gedachte.
Misschien net zo wishful als al die dromers die dromen van grote huizen die betaald gaan worden door grotere sukkelsquote:Op maandag 29 november 2010 20:59 schreef Sjabba het volgende:
Aha, ook bij deze user is er sprake van wishfull thinking.
Achja, wat is er fijner dan dromen, dromer zijn gratis.
Jawel hoor. Cash is king in dit soort situaties. We hebben het hier niet over een situatie van hyperinflatie.quote:Op maandag 29 november 2010 21:01 schreef snabbi het volgende:
[..]![]()
op zich ben ik niet zo van de doomscenario's, maar om te denken dat je na een ineenstorting van het systeem nog iets hebt aan je cash, das wel een leuke gedachte.
quote:Op maandag 29 november 2010 21:51 schreef Bayswater het volgende:
Na een dag als vandaag zou ik mij toch eens achter de oren krabben. De zoveelste paniekvlucht uit de Euro. Over 20 jaar kan ik mijn huis gewoon dmv de pinautomaat afbetalen.
Idd, aflossen is bijna zonde zou je denken maarja, voor het geval dat los ik het meeste maar af...quote:Op maandag 29 november 2010 21:51 schreef Bayswater het volgende:
Na een dag als vandaag zou ik mij toch eens achter de oren krabben. De zoveelste paniekvlucht uit de Euro. Over 20 jaar kan ik mijn huis gewoon dmv de pinautomaat afbetalen.
Uiteraard is daar rekening mee gehouden en een deel van de grond voor gereserveerd, in eerste instantie overigens als hobby.quote:Op maandag 29 november 2010 21:58 schreef xenobinol het volgende:
[..]
![]()
Tja.... als er dan nog pinautomaten bestaan. In geval van een hoge inflatie is het dag welvaart![]()
Dan mag je hopen dat je huis ergens dicht bij een akker ligt waarop jij je eigen voedsel kan verbouwen
Dat noemen wij een caravan. Vraag evt. Xeno voor nadere uitleg.quote:Op maandag 29 november 2010 22:23 schreef Lemans24 het volgende:
Zo kan het ook. Neemt weinig ruimte in, kost absoluut weinig, (maar kant en klaar relatief een vermogen met meer dan $5000 per m2). Zelfbouw kost de helft.
quote:ma 29 nov 2010, 21:33
Snel nieuwe regels voor hypotheekverstrekking
DEN HAAG - Binnen twee maanden liggen er nieuwe, strengere regels voor de verstrekking van hypotheken. Minister Jan Kees de Jager van Financiėn heeft de banken tot 1 februari de tijd gegeven om die regels zelf op te stellen. Eind januari bekijkt hij wat er op tafel ligt en beslist hij in overleg met de Tweede Kamer hoe de regels worden ingevoerd.
Mochten de voorstellen van de banken niet in de smaak vallen, dan kan De Jager de regels zelf nog aanscherpen via een Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB) die hij achter de hand heeft.
Ja mooi he...quote:Op maandag 29 november 2010 22:38 schreef michaelmoore het volgende:
De overheid begint hem nu wel te knijpen dat ook hier banken in de problemen komen, het slopen van overaanbod van koopwoningen, zoals de RABO graag wil, dat gaat niet gebeuren, maar scherpere regels op de hypotheekverstrekking zijn dus ook hier wel nodig
[..]
Het is vrij infantiel om te denken dat dit geen gevolgen gaat hebben voor de waarde van bestaand onroerend goed. De marktprijs zal convergeren naar het betaalbaarheidsniveau.quote:Op maandag 29 november 2010 22:46 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ja mooi he...
Mag je straks niet meer kopen voor een netto maandlast van 500,- maar moet je huren voor een netto maandlast van 800,-
Of de corporaties stoppen met het verkopen van hun overschot aan huurwoningenquote:Op maandag 29 november 2010 22:46 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ja mooi he...
Mag je straks niet meer kopen voor een netto maandlast van 500,- maar moet je huren voor een netto maandlast van 800,-
Het is vrij infantiel om te denken dat als je nu geen woning kunt betalen, je het dan wel kunt.quote:Op maandag 29 november 2010 22:49 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Het is vrij infantiel om te denken dat dit geen gevolgen gaat hebben voor de waarde van bestaand onroerend goed. De marktprijs zal convergeren naar het betaalbaarheidsniveau.
Ja. Dus zul je zeker moeten gaan huren. Nou, wat een vooruitgang.quote:Op maandag 29 november 2010 22:49 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Of de corporaties stoppen met het verkopen van hun overschot aan huurwoningen
quote:Ook krijgen banken minder mogelijkheden om mensen meer te lenen dan bij hun inkomen past.
„Waar het mij om gaat, is dat de regels tegen ongewenste overkreditering worden aangescherpt. Dit is in het belang van de consument.
Sure boom to bust... mensen met cash zijn zo meteen de winnaarsquote:Op maandag 29 november 2010 22:52 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Het is vrij infantiel om te denken dat als je nu geen woning kunt betalen, je het dan wel kunt.
Neh. Mensen met cash hebben allang een huis gekocht. Mensen die denken dat ze cash hebben, wachten al 10 jaar af. Op iets wat niet gaat komen. Iets met 'hoop doet leven' ofzo.quote:Op maandag 29 november 2010 23:00 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Sure boom to bust... mensen met cash zijn zo meteen de winnaars
Van mij mag de rente morgen naar 12% gaan. Da's lekker incasseren voor mij. Maar ik ben niet alleen op de wereld, dus laat hem maar zo laag mogelijk blijven. Kopers zijn solidair.quote:Op maandag 29 november 2010 23:04 schreef michaelmoore het volgende:
Hou er rekening mee dat nu in het hele Eurogebied de rente zal stijgen, en de Jager snapt dat ook heel erg goed
Dus.... je gelooft nu zelf ook al dat de bubble eindelijk gaat barstenquote:Op maandag 29 november 2010 23:05 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Neh. Mensen met cash hebben allang een huis gekocht. Mensen die denken dat ze cash hebben, wachten al 10 jaar af. Op iets wat niet gaat komen. Iets met 'hoop doet leven' ofzo.
quote:Op maandag 29 november 2010 23:08 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Van mij mag de rente morgen naar 12% gaan. Da's lekker incasseren voor mij. Maar ik ben niet alleen op de wereld, dus laat hem maar zo laag mogelijk blijven. Kopers zijn solidair.
Nope. Net zo min als dat jij gelooft dat de huurprijzen 30% gaan dalen.... (Toch? Of denk je dat werkelijk?)quote:Op maandag 29 november 2010 23:08 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Dus.... je gelooft nu zelf ook al dat de bubble eindelijk gaat barsten
Ik heb gekscherend 50% genoemd, 30% acht ik een heel geloofwaardig getal. Voor de prijs van koopwoningen wel te verstaan.quote:Op maandag 29 november 2010 23:10 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Nope. Net zo min als dat jij gelooft dat de huurprijzen 30% gaan dalen.... (Toch? Of denk je dat werkelijk?)
Ja, wat? Mijn rente staat voor 20 jaar vast op 4,35%. Voor mijn part stijgt de rente nu naar 12%, is goed voor mijn spaarrekening.quote:
Mensen met cash zitten in deze tijden niet op hun geld te wachten tot de woningmarkt instort, maar dat weet je zelf ook wel. Mensen met cash nu hebben meestal de hersens om dat geld voor hun te laten werken. En als men die hersens niet hebt, hou dan alsjeblieft dat cash bij je, want dan is men te dom om een huis te kopen en de consequenties daarvan te overzienquote:Op maandag 29 november 2010 23:00 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Sure boom to bust... mensen met cash zijn zo meteen de winnaars
Met een beetje geluk woont dan iedereen in een tentquote:Op maandag 29 november 2010 23:12 schreef dasorakel het volgende:
Hmmz xeno... zie net dat we er volgend jaar onder het genot van een biertje op LL11 over kunnen doorbomen
Ja man. Volkomen logisch. Waar iedereen die de mogelijkheid heeft het huurdersbestaan ontvlucht of reeds ontvlucht is zullen de huizenprijzen dalen terwijl de huren de pan uit rijzen.quote:Op maandag 29 november 2010 23:11 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Ik heb gekscherend 50% genoemd, 30% acht ik een heel geloofwaardig getal. Voor de prijs van koopwoningen wel te verstaan.
Ik wacht nog steeds, de aanhouder wintquote:Op maandag 29 november 2010 23:15 schreef Scorpie het volgende:
Ik weet nog wel dat er in de jaren 90 ook mensen op hun geld zaten omdat ze verwachten dat elk moment de huizenmarkt zou gaan instorten. Die mensen zijn nu zo ongeveer met pensioen.
Iedereen die bereid was zich in de schulden te steken heeft dat reeds gedaan, juist daarom gaat de zeepbel uiteen spatten.quote:Op maandag 29 november 2010 23:15 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ja man. Volkomen logisch. Waar iedereen die de mogelijkheid heeft het huurdersbestaan ontvlucht of reeds ontvlucht is zullen de huizenprijzen dalen terwijl de huren de pan uit rijzen.
Fixed!quote:Op maandag 29 november 2010 23:16 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Ik wacht nog steeds, de slimme aanhouder wint
quote:
Je steekt je pas echt in de schulden als je de komende 50 jaar a 12 maanden, dus 600 keer per keer 500,- euro verschuldigd bent. Totaal dus 300.000,- waarvan je geen cent ooit nog terugziet.quote:Op maandag 29 november 2010 23:17 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Iedereen die bereid was zich in de schulden te steken heeft dat reeds gedaan, juist daarom gaat de zeepbel uiteen spatten.
Haha ach zelfs dan zit ik nog in een prefab slaapplaats ipv een tent... heerlijk zo n stapelbedjequote:Op maandag 29 november 2010 23:14 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Met een beetje geluk woont dan iedereen in een tent
Een caravan, wat luxe. Mag hopen ooit nog eens mijn eigen caravan te bezittenquote:Op maandag 29 november 2010 23:20 schreef dasorakel het volgende:
[..]
Haha ach zelfs dan zit ik nog in een prefab slaapplaats ipv een tent... heerlijk zo n stapelbedje
Ineens van het huren afgestapt? Waarom?quote:Op maandag 29 november 2010 23:23 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Een caravan, wat luxe. Mag hopen ooit nog eens mijn eigen caravan te bezitten
Omdat ik anders mijn geld weggooiquote:Op maandag 29 november 2010 23:25 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ineens van het huren afgestapt? Waarom?
quote:
Mag ook wel na 85+ deeltjes...quote:Op maandag 29 november 2010 23:31 schreef Scorpie het volgende:
Zie je wel, de huurders beginnen het te begrijpen.
Nope. Da's geen zelfgenoegzaamheid, dat is tevredenheid. En die willen we graag uitdragen. Wij gunnen dat (net als de HRA) IEDEREEN.quote:Op maandag 29 november 2010 23:39 schreef xenobinol het volgende:
Zo mooi om te zien.... die zelfgenoegzaamheid bij kopers
Zal wel neer komen op een tekst op een caravan die luidt: 'Ik wilde een villa....'quote:Op maandag 29 november 2010 23:43 schreef dasorakel het volgende:
Mooie tekst voor op je koopvilla over 15 jaar... "Het begon met een caravan"
'Kopers gunnen mij alles, huurders hebben alleen afgunst'quote:Op maandag 29 november 2010 23:43 schreef dasorakel het volgende:
Mooie tekst voor op je koopvilla over 15 jaar... "Het begon met een caravan"
Mijn naam is orakel,quote:Op maandag 29 november 2010 23:52 schreef dasorakel het volgende:
Wat een creativiteit heren.. kunnen jullie ook mn sinterklaasgedichten even schrijven?
Op mijn huis komt een plaatsnaambordje met Delphi ofzo
Ken je die uitzending van Jiskefet (debiteuren/crediteuren) met de Sint?quote:Op dinsdag 30 november 2010 00:06 schreef dasorakel het volgende:
Damned... geniaal... jammer dat ik geen gedicht voor mezelf hoef te schrijven
Denk dat Xeno van de sint vroeger nooit zn gewenste playmobilehuisje heeft gekregen en daarom nooit een huis wil bezitten.
Wat klink je zuur...quote:Op maandag 29 november 2010 23:15 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ja man. Volkomen logisch. Waar iedereen die de mogelijkheid heeft het huurdersbestaan ontvlucht of reeds ontvlucht is zullen de huizenprijzen dalen terwijl de huren de pan uit rijzen.
Ja, gezien. Het bankentuig heeft weer wat nieuws gevonden om leentokkies hun laatste poot uit te draaien.quote:Op dinsdag 30 november 2010 05:44 schreef huizenmarkt-zeepbel.nl het volgende:
Ik neem dan maar aan dat daar ook een verlaging/afschaffing van de overdrachtsbelasting bij hoort, anders is dit idd de woningmarkt nog een flinke trap na geven.quote:Op dinsdag 30 november 2010 09:32 schreef fedsingularity het volgende:
verplicht aflossen tot 100% in 7 jaar.
lijkt me een goed plan. Of ipv sparen lenen van pa en moe Babyboomer natuurlijk.quote:Op dinsdag 30 november 2010 09:54 schreef fedsingularity het volgende:
Het is een prima maatregel en het zorgt voor een wat gezondere positie van de lener.
De huizenverkopers zullen echter wel moeten inzien dat de exorbitante vraagprijzen gewoonweg niet meer gefinancierd kunnen worden.
Als starters de motor van de huizenmarkt zijn, zullen ze toch eerst wat moeten sparen voor het circus weer gaat draaien.
Aha, je komt op je 50% terug.quote:Op maandag 29 november 2010 23:11 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Ik heb gekscherend 50% genoemd, 30% acht ik een heel geloofwaardig getal. Voor de prijs van koopwoningen wel te verstaan.
Dat past inderdaad mooi bij de huidige tijdgeest, ouders die hun kinderen een bailout geven, gewoon omdat het kanquote:Op dinsdag 30 november 2010 09:56 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
lijkt me een goed plan. Of ipv sparen lenen van pa en moe Babyboomer natuurlijk.
Idd, bailout wordt het woord van 2010!quote:Op dinsdag 30 november 2010 09:59 schreef fedsingularity het volgende:
[..]
Dat past inderdaad mooi bij de huidige tijdgeest, ouders die hun kinderen een bailout geven, gewoon omdat het kan
Niet dus, in feite wijzigt er dus maar weinig aangezien alle banken al met max 125 % van de EW werken en laat die nu gemiddeld 12 % onder de verkoopprijs liggen. Komen we slechts 1% te kort bij een maximale lening.quote:Op dinsdag 30 november 2010 09:32 schreef fedsingularity het volgende:
http://www.nu.nl/economie(...)eekverstrekking.html
Maximale hypotheek 112% en verplicht aflossen tot 100% in 7 jaar.
Dag huizenmarkt
Over de verkoopprijs/taxatiewaarde wel, maar dat is het ook.quote:
Jij weet vast wel hoe je de Sint gelukkig kan makenquote:Op dinsdag 30 november 2010 00:10 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ken je die uitzending van Jiskefet (debiteuren/crediteuren) met de Sint?
Nou, vandaar dat Xeno argwanend is van alles wat een kado (voordeliger) lijkt.
quote:Op dinsdag 30 november 2010 10:30 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Jij weet vast wel hoe je de Sint gelukkig kan maken
bailout wordt het woord voor het komende decenniaquote:Op dinsdag 30 november 2010 10:05 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Idd, bailout wordt het woord van 2010!
Dat betekend dat een aflossingsvrije hypotheek zo goed als onmogelijk wordt gemaakt, tenzij je nog zo graag wil 'profiteren' van de HRA, als je die 12% moet aflossen is het ineens een stuk voordelige om te kiezen voor een annuiteitenhypotheek. Die 12% overfinanciering los je dan nl. precies af in die termijn.quote:Trouwens in 7 jaar tijd 12% aflossen stelt niets voor. en meer als 110% wordt bijna niet gefinanciert, ja de DSB en consorten deden dat graag, die makten echt slachtoffers. Maar een normale hypotheek is vaan plus overdrachtbelasting 6% en dna nog wat kosten voor de notaris enz. Dus boven de 110% kom je niet gauw. Het is gewoon een grens trekken op een punt dat verantwoord is. Niks geen trap na ofzo. Een logische grens die de mensne zelf al zouden moeten hebben.
Selectief lezen heet dat. Huizenzeepbel-spammert kan je dat wel uitleggen.quote:Op dinsdag 30 november 2010 10:48 schreef xenobinol het volgende:
[..]
bailout wordt het woord voor het komende decennia
[..]
Dat betekend dat een aflossingsvrije hypotheek zo goed als onmogelijk wordt gemaakt, tenzij je nog zo graag wil 'profiteren' van de HRA, als je die 12% moet aflossen is het ineens een stuk voordelige om te kiezen voor een annuiteitenhypotheek. Die 12% overfinanciering los je dan nl. precies af in die termijn.
Je beseft dat het niet de instorting van de huizenmarkt betekent dus is het niet genoeg?quote:Op dinsdag 30 november 2010 10:21 schreef fedsingularity het volgende:
Het is eigenlijk nog teveel, die 112%. Zeker in een neerwaartse prijsspiraal.
De kans dat je onder water komt te staan is in de eerste jaren 100%
quote:Op dinsdag 30 november 2010 10:51 schreef Sjabba het volgende:
Selectief lezen heet dat. Huizenzeepbel-spammert kan je dat wel uitleggen.
Welke letter in het woord 'aflossen' begrijp je nietquote:Uiteraard is het aan de banken om een constructie te maken zodat je die 12% (in het maximale geval) ergens los spaart en niet echt aflost. Dus sparen en verpanden.
De huizenprijs mag best wat omlaag maar dat is niet de reden dat ik tegen 112% financiering ben.quote:Op dinsdag 30 november 2010 10:53 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Je beseft dat het niet de instorting van de huizenmarkt betekent dus is het niet genoeg?
Ooh... daar ben ik niet zo heel zeker van, als de AVH niet meer mag voor velen dan is het met de betaalbaarheid van een koopwoning bij het huidige prijsnivea gedaan voor de meestenquote:Op dinsdag 30 november 2010 10:53 schreef Sjabba het volgende:
Je beseft dat het niet de instorting van de huizenmarkt betekent dus is het niet genoeg?
Ik koop ieder jaar wel wat nieuwe kleren, ik werk tenslotte om te leven, ik hoef daarnaast niet te werken om mijn te hoge hypotheek af te lossen, want ik huur lekker scheefquote:Je koopt ook geen huis om er na de eerste jaren al weer weg te gaan. Dat tegenwoordig iedereen elk seizoen nieuwe kleren, telefoons enz moet hebben wil niet zeggen dat je dat moet doortrekken op huizen. Dan kan je beter huren natuurlijk.
Don't worry, banken zijn steeds minder vaak geinteresseerd in het gejammer van leentokkies die om een te grote zak geld komen bedelen. Banken gaan er al vanuit dat de markt gaat wegzakken, die willen steeds betere garanties zien van hun slachtoffers.quote:Op dinsdag 30 november 2010 11:01 schreef fedsingularity het volgende:
[..]
De huizenprijs mag best wat omlaag maar dat is niet de reden dat ik tegen 112% financiering ben.
Je loopt gewoon een flink risico als je meer als je meer dan 100% financieert, je ziet nu zelf dat de maatschappij voor al die ongein mag opdraaien.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |