abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_89085924
Ik zou liever een echte vermogenswinstbelasting zien, zoals in de rest van de wereld, waarbij belasting wordt geheven op echte kasstromen ipv fictieve rendementen, en speculanten in aandelen etc. ook niet buiten schot blijven.

Dat is destijds wel een overweging geweest, maar financien was bang voor fluctuerende belastingopbrengsten.

Maar het is wel eerlijker.
En als die vermogenswinst dan door de belaste poort heen is geweest ook niet meer verder belasten svp
pi_89086056
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 00:35 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

1 zeer belangrijk punt mist in die prijsontwikkeling en dat is vergrijzing en bevolkingskrimp.
je mist dan een aantal andere punten:

- salarisstuw door minder concurrentie op de arbeidsmarkt
- dien ten gevolge een groep jonge mensen die onevenredig veel te besteden zullen hebben
- welke zullen concurreren om unieke schaarse locaties

ergo: waar en wat je koopt zal vooral relevant zijn
Koop iets waar er weinig van is, en blijft, en wat door bovenstaande hef's begeerd wordt.

Voor de goede orde: da's dus niet Almere-Hout of Dronten :-)

Dat zijn thans wel vaak de locaties die relatief wat duurder zijn, maar die ws. daarom wel beter hun waarde gaan houden.....

Bevolkingskrimp (duur nog een behoorlijke tijd) gaat bepaald niet overal dezelfde impact hebben, het is wel handig om dat te beseffen. Dat zal tzt een drukkende factor op de markt kunnen zijn, maar met een inmense diversiteit qua spreiding :)
pi_89086724
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 10:42 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

je mist dan een aantal andere punten:

- salarisstuw door minder concurrentie op de arbeidsmarkt
- dien ten gevolge een groep jonge mensen die onevenredig veel te besteden zullen hebben
- welke zullen concurreren om unieke schaarse locaties
Als er onvoldoende mensen zijn voor de arbeidsmarkt zal dat niet leiden tot een salarisstuw, het zal er eerder toe leiden dat nog meer bedrijven wegtrekken uit NL. Onze concurrentiepositie zal zwaar onder druk komen te staan en de armoede zal enorm toenemen. Mensen kunnen niet meer met pensioen en moeten tot hun dood doorwerken.

quote:
ergo: waar en wat je koopt zal vooral relevant zijn
Koop iets waar er weinig van is, en blijft, en wat door bovenstaande hef's begeerd wordt.

Voor de goede orde: da's dus niet Almere-Hout of Dronten :-)
Juist de steden worden onleefbaar in de toekomst, als je nog enige rust wilt is Dronten geen slechte keuze.
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
  woensdag 24 november 2010 @ 11:14:13 #104
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_89087028
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 11:04 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Als er onvoldoende mensen zijn voor de arbeidsmarkt zal dat niet leiden tot een salarisstuw, het zal er eerder toe leiden dat nog meer bedrijven wegtrekken uit NL. Onze concurrentiepositie zal zwaar onder druk komen te staan en de armoede zal enorm toenemen. Mensen kunnen niet meer met pensioen en moeten tot hun dood doorwerken.

[..]

Juist de steden worden onleefbaar in de toekomst, als je nog enige rust wilt is Dronten geen slechte keuze.
Je vindt Mad Max ook een goede documentaire?
Fuck catching lightning, he struck it
screamed shut up at thunder, then flipped the world upside down
and made it rain upward
  woensdag 24 november 2010 @ 11:18:32 #105
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_89087160
quote:
Juist de steden worden onleefbaar in de toekomst, als je nog enige rust wilt is Dronten geen slechte keuze
Dat zie je ook in arme landen terug, iedereen wil daar op het platteland wonen O+

Je gooit wel erg makkelijk met generaliserende kreten zonder enige onderbouwing, Xeno.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_89087806
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 11:14 schreef Sjabba het volgende:

Je vindt Mad Max ook een goede documentaire?
Ik vond Mad Max niet erg realistisch, wie gaat er nu in de woestijn wonen?

quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 11:18 schreef Perrin het volgende:

[..]

Dat zie je ook in arme landen terug, iedereen wil daar op het platteland wonen O+

Je gooit wel erg makkelijk met generaliserende kreten zonder enige onderbouwing, Xeno.
Nederland is geen ontwikkelingsland, eerst moet de boel hier afgebroken worden voordat daar weer sprake van kan zijn, gelukkig zijn we hard op bezig met afbreken.
I'll sing you a lullaby.
  woensdag 24 november 2010 @ 11:58:02 #107
321876 Cherna
Fuck the System
pi_89088605
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 09:34 schreef mymindisglowing het volgende:
Huurder hier. Ik ben in dertig jaar tijd vijftien keer verhuisd en ik betaal graag wat meer om deze flexibiliteit te behouden. Ik zal in Nederland nooit een huis kopen, echter verdiep ik me wel in een vakantiewoning/rental over de grens tbv toekomstige inkomsten.
Dan kun je volgens mij ook beter huren. Vaak verhuizen kost je anders een vermogen. Iedere keer de overdrachtsbelasting hakt er behoorlijk in. We hebben de HRA maar staan volgens mij hier in Nederland met stip op nummer 1 als het om de overdrachtsbelasting gaat.
6% op een huis van 250.000 is toch al gauw een slordige 15.000 euro. Dan zitten daar nog niet de kosten van de notaris en het afsluiten van de hypotheek bij.
Met huren ben je dan inderdaad veel flexibeler

[ Bericht 2% gewijzigd door Cherna op 24-11-2010 12:04:39 ]
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
pi_89089317
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 11:58 schreef Cherna het volgende:

[..]

Dan kun je volgens mij ook beter huren. Vaak verhuizen kost je anders een vermogen. Iedere keer de overdrachtsbelasting hakt er behoorlijk in. We hebben de HRA maar staan volgens mij hier in Nederland met stip op nummer 1 als het om de overdrachtsbelasting gaat.
6% op een huis van 250.000 is toch al gauw een slordige 15.000 euro. Dan zitten daar nog niet de kosten van de notaris en het afsluiten van de hypotheek bij.
Met huren ben je dan inderdaad veel flexibeler
Flexibeler met weggaan en iets nieuws vinden ja. Alleen is de betaalbaarheid ver te zoeken. Als je in een huurhuis tig jaar blijft wonen heb je een bepaalde stijging per jaar die maximaal is. Zo gauw je op een nieuwe plek gaat wonen betaal je al gauw stukken meer dan je buren.
  woensdag 24 november 2010 @ 12:21:45 #109
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_89089594
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 12:15 schreef inXs het volgende:

[..]

Flexibeler met weggaan en iets nieuws vinden ja. Alleen is de betaalbaarheid ver te zoeken. Als je in een huurhuis tig jaar blijft wonen heb je een bepaalde stijging per jaar die maximaal is. Zo gauw je op een nieuwe plek gaat wonen betaal je al gauw stukken meer dan je buren.
Maar wel voordeliger dan kopen. Echter zodra je langere tijd ergens gaat wonen of zodra je ergens woont waar niet een alternatief is (wachtlijsten) dan is kopen voordeliger. Hele simpele rekensom.

Alleen hopen de teveelbetalers nu dat de prijzne dalen omdat ze dan alsnog iets kunnen doen wat ze jaren geleden hadden moeten doen.
and made it rain upward
pi_89090812
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 12:21 schreef Sjabba het volgende:

Maar wel voordeliger dan kopen. Echter zodra je langere tijd ergens gaat wonen of zodra je ergens woont waar niet een alternatief is (wachtlijsten) dan is kopen voordeliger. Hele simpele rekensom.
Caravan?

quote:
Alleen hopen de teveelbetalers nu dat de prijzne dalen omdat ze dan alsnog iets kunnen doen wat ze jaren geleden hadden moeten doen.
De prijzen gaan dalen, simpelweg omdat nieuwbouw in prijs aan het dalen is. Wanneer is het een goed tijdstip om te kopen? Dat ligt helemaal aan een ieder zijn situatie.
I'll sing you a lullaby.
  woensdag 24 november 2010 @ 12:55:02 #111
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_89090942
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 12:51 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Caravan?
Ook die zijn beter te kopen dan te huren ja.

quote:
[..]

De prijzen gaan dalen, simpelweg omdat nieuwbouw in prijs aan het dalen is. Wanneer is het een goed tijdstip om te kopen? Dat ligt helemaal aan een ieder zijn situatie.
Het gaat niet om wanneer je instapt, het gaat erom hoe lang je ergens wil blijven.
and made it rain upward
pi_89091267
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 12:55 schreef Sjabba het volgende:

Ook die zijn beter te kopen dan te huren ja.

tweedehands zijn ze echter een stuk beter betaalbaar.

quote:
Het gaat niet om wanneer je instapt, het gaat erom hoe lang je ergens wil blijven.
Dat betwijfel ik, als ik na een significante daling instap kan ik een forse besparing realiseren.
I'll sing you a lullaby.
pi_89091457
Even een voorbeeldje: Ik huur nu een appartement voor 825 euro. Het appartement is 260k waard als ik hem zou willen kopen. Geen enkele hypotheek op dit moment is goedkoper dan die 825 euro helaas. Misschien als ik nu een hypotheek afsluit ben ik over een paar jaar wel goedkoper uit, maar goed dan mis ik de flexibiliteit.
pi_89092209
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 13:10 schreef antfukker het volgende:
Even een voorbeeldje: Ik huur nu een appartement voor 825 euro. Het appartement is 260k waard als ik hem zou willen kopen. Geen enkele hypotheek op dit moment is goedkoper dan die 825 euro helaas. Misschien als ik nu een hypotheek afsluit ben ik over een paar jaar wel goedkoper uit, maar goed dan mis ik de flexibiliteit.
Alleen je voorbeeld klopt niet, appartementen die 260k opbrengen zijn veel hoger in de huur. Dan heb ik het even over de plekken waar men graag woont. Dit klopt ook wel, want de verhuurder wil ook winst maken.
pi_89092488
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 13:28 schreef inXs het volgende:

[..]

Alleen je voorbeeld klopt niet, appartementen die 260k opbrengen zijn veel hoger in de huur. Dan heb ik het even over de plekken waar men graag woont. Dit klopt ook wel, want de verhuurder wil ook winst maken.
Hoe in hemelsnaam weet JIJ nou wat wel en wat niet klopt, wie woont er nou, jij of ik :)? En het is overigens een middelgrote stad op een plek waar men heel graag wilt wonen, dichtbij de stad en op 5 minuten rijden van de snelweg.
pi_89092763
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 13:34 schreef antfukker het volgende:

[..]

Hoe in hemelsnaam weet JIJ nou wat wel en wat niet klopt, wie woont er nou, jij of ik :)? En het is overigens een middelgrote stad op een plek waar men heel graag wilt wonen, dichtbij de stad en op 5 minuten rijden van de snelweg.
Daarom zeg ik, je projecteert het op je eigen ervaring. Om dit soort uitspraken te doen moet je toch echt met getallen komen. Mijn ervaring is namelijk (daar gaan we weer), dat als je nu iets gaat huren (en niet ergens al 10 jaar woont) je per maand gewoon meer kwijt bent dan wanneer je een soortgelijk object zou kopen. Al helemaal als je het over 30 jaar sprijdt.
  woensdag 24 november 2010 @ 13:41:33 #117
321876 Cherna
Fuck the System
pi_89092787
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 12:51 schreef xenobinol het volgende:

Tja het blijft een gok. wachten tot de prijzen dalen. Maar je kunt ook weer net te laat zijn. Zolang de rente laag staat zie ik de prijzen net meer echt veel dalen. Mocht de rente fors omhoog gaan en de HRA wordt aangepast dan zou het wel kunnen. Maar dan raakt half Nederland zowat failliet. Dat kan je wel leuk vinden, maar dan zal ook jij de prijs moeten betalen. Hetgeen trouwens nu ook al gebeurt. Door de crisis moet ik ook bloeden terwijl ik nooit boven mijn stand geleefd heb.
Het probleem is dat veel starters voor ze ook maar een dag gewerkt hebben al schulden hebben waardoor ze geen hypotheek kunnen krijgen.
pi_89093255
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 13:41 schreef Cherna het volgende:

Tja het blijft een gok. wachten tot de prijzen dalen. Maar je kunt ook weer net te laat zijn. Zolang de rente laag staat zie ik de prijzen net meer echt veel dalen. Mocht de rente fors omhoog gaan en de HRA wordt aangepast dan zou het wel kunnen. Maar dan raakt half Nederland zowat failliet. Dat kan je wel leuk vinden, maar dan zal ook jij de prijs moeten betalen. Hetgeen trouwens nu ook al gebeurt. Door de crisis moet ik ook bloeden terwijl ik nooit boven mijn stand geleefd heb.
Het probleem is dat veel starters voor ze ook maar een dag gewerkt hebben al schulden hebben waardoor ze geen hypotheek kunnen krijgen.
Dat is toch tegenstrijdig? De markt ligt juist op zijn gat omdat starters niet meer de oude shit van 'doorstromers' voor een premiumprijs kunnen kopen. De grenzen van wat betaalbaar is, is bereikt. De enige optie die rest is veel spotgoedkope startersleningen geven, de rente nog verder verlagen en zelfs de optie van gratis geld voor starters niet uitsluiten. Al het andere zal niets.... maar dan ook helemaal NIETS gaan helpen om de markt nog enigsinds in beweging te krijgen zonder dat de 'waarde' van woning zal gaan dalen. Ik denk dat banken, overheden en andere maffiosi nu zo'n beetje op het punt zijn beland dat ze deze realiteit geaccepteerd hebben. Hoe dan ook... het gaat pijn doen, heel veel pijn... voor sommigen dan althans. Want voor mensen die een beetje gespaard hebben breken er mooie tijden aan *)
I'll sing you a lullaby.
  woensdag 24 november 2010 @ 14:04:23 #119
321876 Cherna
Fuck the System
pi_89093676
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 13:53 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Dat is toch tegenstrijdig? De markt ligt juist op zijn gat omdat starters niet meer de oude shit van 'doorstromers' voor een premiumprijs kunnen kopen. De grenzen van wat betaalbaar is, is bereikt. De enige optie die rest is veel spotgoedkope startersleningen geven, de rente nog verder verlagen en zelfs de optie van gratis geld voor starters niet uitsluiten. Al het andere zal niets.... maar dan ook helemaal NIETS gaan helpen om de markt nog enigsinds in beweging te krijgen zonder dat de 'waarde' van woning zal gaan dalen. Ik denk dat banken, overheden en andere maffiosi nu zo'n beetje op het punt zijn beland dat ze deze realiteit geaccepteerd hebben. Hoe dan ook... het gaat pijn doen, heel veel pijn... voor sommigen dan althans. Want voor mensen die een beetje gespaard hebben breken er mooie tijden aan *)
Het is niet tegenstrijdig. 20 jaar geleden waren de huizen ook duur voor de starters(je moet het in de tijd zien). Alleen die generatie had veel minder eisen en geen begin schulden omdat dat ook niet werd toegestaan. Nu heeft de jeugd al schulden wegens telefonie, auto,s en andere nonsens gadgets. En erger nog men wil ook nog gelijk een dure keuken, badkamer etc. Vroeger kocht je bij wijze van spreke een bouwval voor ook veel geld maar spaarde om te verbouwen en de eisen waren een stuk minder. De Belgen laten zien hoe je als starter een begin maakt.
Denk je nu werkelijk dat er voor mensen die gespaard hebben mooie tijden gaan aankomen. Als je spaart pakken ze je dat ook wel af. We zien het al met de pensioenen etc. ik dacht ook dat ik met 65 kon stoppen. Maar dat blijkt ook al een leugen te zijn. Heb je veel dan kunnen ze je ook veel afpakken als het slecht gaat. Daar ben ik inmiddels al wel achter. Overal pis je naast de pot als je ook maar iets hebt. Heb het dan over modaal of net boven modaal inkomen van 35.000 tot max 60.000

En ik hoop niet dat wanneer mijn huis na 30 jaar is afgelost ik dan eerst mijn eigen vermogen kan gaan opvreten voordat ik AOW of pensioen krijg. Daar zie ik het kabinet in de toekomst wel tot in staat.

[ Bericht 1% gewijzigd door Cherna op 24-11-2010 14:22:52 ]
  woensdag 24 november 2010 @ 14:43:54 #120
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_89095082
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 13:04 schreef xenobinol het volgende:

[..]

tweedehands zijn ze echter een stuk beter betaalbaar.

[..]

Dat betwijfel ik, als ik na een significante daling instap kan ik een forse besparing realiseren.
Hangt helemaal van je salaris, inflatie, en rentestand enz af.
Weet je van te voren dus niet. Wat wel is zodra je langer ergens woont je beter kan kopen. Dat is voordeliger dan hetzelfde huren. Zeker met HRA.
and made it rain upward
  woensdag 24 november 2010 @ 14:50:48 #121
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_89095336
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 13:53 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Zoals de rente van 1,2% op je tegoed?
and made it rain upward
  woensdag 24 november 2010 @ 14:51:13 #122
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_89095345
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 14:50 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Zoals de rente van 1,2% op je tegoed?
Die je boven je vrije voet ook meteen geheel aan de staat mag afdragen....
and made it rain upward
pi_89095661
zolang de prijzen van woningen sneller dalen zal mij dat worst wezen. Iedere cent die ik niet door de banksters hoef te laten financieren bespaar ik meer dan dubbel.
I'll sing you a lullaby.
  woensdag 24 november 2010 @ 15:04:50 #124
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_89095827
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 15:00 schreef xenobinol het volgende:
zolang de prijzen van woningen sneller dalen zal mij dat worst wezen. Iedere cent die ik niet door de banksters hoef te laten financieren bespaar ik meer dan dubbel.
Dus je gaat wel kopen?!?

Anders is het sparen van je redelijk zinloos met 1,2% die je boven de vrije voet meteen mag afdragen aan de staat.

Overigens vergeet je even dat je in de tussentijd ook huur betaald.
and made it rain upward
pi_89098035
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 15:04 schreef Sjabba het volgende:
Dus je gaat wel kopen?!?

Anders is het sparen van je redelijk zinloos met 1,2% die je boven de vrije voet meteen mag afdragen aan de staat.

Overigens vergeet je even dat je in de tussentijd ook huur betaald.
Ik ga ooit wel eens kopen, maar nu nog even niet. Sparen doe je tenslotte om het ergens aan uit te geven. Ik realiseer mij terdege dat ik huur betaal, maar dat is niet erg.... zoveel is het volgens sommigen tenslotte niet, want ik ben een scheefhuurder en daardoor 'enorm' gesubsidieerd door de rest van NL :P
I'll sing you a lullaby.
pi_89099342
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 15:59 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Ik ga ooit wel eens kopen, maar nu nog even niet. Sparen doe je tenslotte om het ergens aan uit te geven. Ik realiseer mij terdege dat ik huur betaal, maar dat is niet erg.... zoveel is het volgens sommigen tenslotte niet, want ik ben een scheefhuurder en daardoor 'enorm' gesubsidieerd door de rest van NL :P
nee hoor, je gaat nooit kopen, want het zal nooit laag genoeg zijn voor je. Rupsje nooit te laag :)
pi_89099610
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 16:28 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

nee hoor, je gaat nooit kopen, want het zal nooit laag genoeg zijn voor je. Rupsje nooit te laag :)
Misschien heb je gelijk, wie weet ben ik wel meer 'hardcore huurder' dan ikzelf kan vermoeden. Misschien is het ook wel beter zo.... hoe zou ik mijzelf nog onder ogen kunnen komen wetende dat ik teveel betaal.
I'll sing you a lullaby.
pi_89099720
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 16:34 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Misschien heb je gelijk, wie weet ben ik wel meer 'hardcore huurder' dan ikzelf kan vermoeden. Misschien is het ook wel beter zo.... hoe zou ik mijzelf nog onder ogen kunnen komen wetende dat ik teveel betaal.
neen, je bent gewoon een hardcore sadomasochistische calvinistische azijnzeikert :)
  woensdag 24 november 2010 @ 16:41:47 #129
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89099935
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 10:37 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Ik zou liever een echte vermogenswinstbelasting zien, zoals in de rest van de wereld, waarbij belasting wordt geheven op echte kasstromen ipv fictieve rendementen, en speculanten in aandelen etc. ook niet buiten schot blijven.

Dat is destijds wel een overweging geweest, maar financien was bang voor fluctuerende belastingopbrengsten.

Maar het is wel eerlijker.
En als die vermogenswinst dan door de belaste poort heen is geweest ook niet meer verder belasten svp
Voor de staat is de huidige regeling natuurlijk ook veel gunstiger omdat er de komende jaren weinig echt rendement gehaald zal gaan worden vanwege de veel te hoge waarderingen. Je zult zien dat er een echte vermogenswinstbelasting zal worden ingevoerd als de waarderingen weer minder dan de helft zijn van het huidige niveau.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_89099937
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 16:36 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
neen, je bent gewoon een hardcore sadomasochistische calvinistische azijnzeikert :)
Daar houden ze bij de bank niet zo van hè :')
I'll sing you a lullaby.
pi_89100495
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 16:41 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Daar houden ze bij de bank niet zo van hè :')
tuurlijk wel, niks fijner dan iemand die hard genaaid wil worden. Tssss.....
  woensdag 24 november 2010 @ 17:22:12 #132
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89101639
Mijn reisverslagen
  woensdag 24 november 2010 @ 18:12:07 #133
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89103446
Interessant: in de VS heeft de mediaan van de prijs van nieuwe huizen een nieuw dieptepunt bereikt voor de huidige depressie. Nieuwe dieptepunten liggen in het verschiet nu de hypotheekrente weer stijgt.

Mijn reisverslagen
  woensdag 24 november 2010 @ 18:52:03 #134
250237 huizenmarkt-zeepbel.nl
De zeepbel in de huizenmarkt
pi_89104967
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 16:36 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

http://video.google.com/videoplay?docid=-5472058111192101909#
  woensdag 24 november 2010 @ 19:02:59 #135
pi_89105452
quote:
Dit filmpje bewijst dat Rabobank bankiers door en door slecht zijn. Allemaal eigen belang.

[ Bericht 0% gewijzigd door huizenmarkt-zeepbel.nl op 24-11-2010 19:17:31 ]
pi_89109014
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 19:02 schreef huizenmarkt-zeepbel.nl het volgende:

[..]

Dit filmpje bewijst dat Rabobank bankiers door en door slecht zijn. Allemaal eigen belang.
Vergeleken bij deze man is satan een lieverdje :(

Je betaald toch rente aan die vuile hoer voor het risico dat hij loopt? Wat een smerige rat is het :r

Rabobank.... de bank waarbij alles op rolletjes loopt en die niets te vrezen heeft :D
I'll sing you a lullaby.
pi_89109245
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 00:19 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Jij gaat er dus even voor het gemak van uit dat de HRA de komende 30 jaar onaangetast blijft?
Typerend voor slecht financieel advies :{w

In het voorbeeld heb ik geen rekening gehouden met HRA

[..]

Nee na 30 jaar bij 2% huursverhoging per jaar kom je uit op 10.868. Jouw 9300 zou gebaseerd zijn op een jaarlijkse huurstijging van 1,472%

My bad, mn muis zat te kutten. Berekening niet ver genoeg naar beneden doorgetrokken. Heb ik dus nog meer gelijk :D
[..]

Bij 2 procent jaarlijkse stijging van de huur heb je na 30 jaar 243k betaald aan huur, in geval van jouw 1,472% 'slechts' 224k. Na 30 jaar heb je een woning die groot onderhoud nodig heeft en zit je nog steeds met 200k schuld.

Zal inderdaad wat aan moeten gebeuren. is ook mooi dat je verbouwing (gedeeltelijk) doorwerkt in de waarde van de woning. Als je wat aanpassingen doet in je huurwoning om je woongenot te vergroten zal je daar over het algemeen weinig van terugzien.

Met die 200K heb je nog altijd lagere maandlasten dan met huren.

[..]

1,5% inflatie 30 jaar --> 62,5k * 7/10 = 43,75k :P

Kommaneuker ;)

[..]

Maar je vergeet wel die 200k schuld nog te vermelden en bent superoptimistisch met je 100k overwaarde. De nieuwste trend is dat huizen voorlopig in waarde gaan dalen, komt door de grote hoeveelheid lucht in de zeepbel.
Die 2% is een gemiddelde. Check voor de grap deze grafiek eens http://img.iex.nl/content(...)uiznepijzen11_02.gif

Op die 25% daling in 1991 na het afschaffen van de HRA in Zweden trekt t behoorlijk hard weer aan. Na een aantal jaar was de huizenprijs daar weer verdubbeld t.o.v. 1991.

Btw als je 825 euro huur betaalt of 260k betaalt voor diezelfde woning komen je netto woonlasten wel aardig richting die 825 eurootjes, wellicht iets erover maar heb je wel waardeopbouw.
pi_89109552
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 20:17 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Vergeleken bij deze man is satan een lieverdje :(

Je betaald toch rente aan die vuile hoer voor het risico dat hij loopt? Wat een smerige rat is het :r

Rabobank.... de bank waarbij alles op rolletjes loopt en die niets te vrezen heeft :D
Pfff wat een lamlul die kerel zeg. In de hypotheekrente zit een bepaalde risicoopslag. Die zal waarschijnlijk na het sluiten van een dergelijke verzekering niet verdwijnen.
pi_89110310
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 20:27 schreef dasorakel het volgende:

Pfff wat een lamlul die kerel zeg. In de hypotheekrente zit een bepaalde risicoopslag. Die zal waarschijnlijk na het sluiten van een dergelijke verzekering niet verdwijnen.
Zodra iemand in zijn positie over dit soort zaken begint te praten dan is het vrij zeker dat ze problemen verwachten en nu op zoek zijn naar iemand die hun schadeloos kan stellen. Uiteraard komen dan de overige klanten en de overheid (=belastingbetaler) in zicht. Deze man is echt een typische voorbeeld van hoe kwaadaardig bankiers zijn.
I'll sing you a lullaby.
pi_89110679
Overigens is het zo te horen wel een oud filmpje.. hij heeft het over mogelijke verhoging van NHG grens. Dit is al poosje terug gebeurd.
pi_89111056
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 20:47 schreef dasorakel het volgende:
Overigens is het zo te horen wel een oud filmpje.. hij heeft het over mogelijke verhoging van NHG grens. Dit is al poosje terug gebeurd.
Klopt...oud filmpje. Maar toch.... de zaken zijn nog steeds actueel, momenteel praat Rabo niet meer over de verzekering. Nu praat men over een sloopfonds om de waarde op peil te houden. Ander methode.... zelfde doelstelling nl. het redden van de nek van de rabo. Zullen we alvast gaan speculeren wat de kleur wordt van het volgende konijn dat uit de hoge hoed wordt getrokken? Ik zeg dat het een rood konijn zal zijn :')
I'll sing you a lullaby.
pi_89111831
Ohh ik heb niks gehoord van nieuwe wilde plannen van de Rabo.. laat ze maar lekker met Aluhoedje op gaan zitten en rentes kunstmatig hooghouden.. dan heb ik teminste ook nog wat te verkopen.... ware het niet dat de rentes onlangs weer omhoog zijn gegaan :S
  woensdag 24 november 2010 @ 21:23:43 #143
pi_89113001
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 20:47 schreef dasorakel het volgende:
https://www.perscentrumra(...)tml?rn=3&date=201111

11-2008
pi_89114167
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 21:23 schreef huizenmarkt-zeepbel.nl het volgende:

[..]

https://www.perscentrumra(...)tml?rn=3&date=201111

11-2008
Ik rust mijn zaakje :P
  donderdag 25 november 2010 @ 08:51:10 #145
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_89125674
quote:
Die kerel is al weg bij de Rabobank en het filmpje is ruim 2 jaar oud. Dat je je daar aan vats moet klampen is wel wanhopig eerlijk gezegd.
and made it rain upward
  donderdag 25 november 2010 @ 08:51:56 #146
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_89125678
Heb ik nog een vraag voor Xeno.

Als jij morgen je huidige huur vast kan zetten voor 30 jaar zou je dat dan doen?
and made it rain upward
pi_89126552
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 08:51 schreef Sjabba het volgende:
Heb ik nog een vraag voor Xeno.

Als jij morgen je huidige huur vast kan zetten voor 30 jaar zou je dat dan doen?
Het liefst zou ik zien dat ik 100% huursubsidie zou krijgen van de staat :')

Wat is eigenlijk de achterliggende gedachte bij je vraag? Ik zou er prima mee akkoord kunnen gaan dat de verhuurder geen verdere huursverhoging doorvoert voor de komende 30 jaar, maar als dat inhoudt dat ik een huurcontract moet tekenen voor de looptijd van 30 jaar dan bedankt ik daar toch echt voor :)
I'll sing you a lullaby.
  donderdag 25 november 2010 @ 10:56:30 #148
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_89128458
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 09:44 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Het liefst zou ik zien dat ik 100% huursubsidie zou krijgen van de staat :')

Wat is eigenlijk de achterliggende gedachte bij je vraag? Ik zou er prima mee akkoord kunnen gaan dat de verhuurder geen verdere huursverhoging doorvoert voor de komende 30 jaar, maar als dat inhoudt dat ik een huurcontract moet tekenen voor de looptijd van 30 jaar dan bedankt ik daar toch echt voor :)
De volgende vraag is hoeveel "boete" jij dan over zou hebben als je wil verhuizen/contractbreuk pleegt.
and made it rain upward
pi_89129031
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 10:56 schreef Sjabba het volgende:
De volgende vraag is hoeveel "boete" jij dan over zou hebben als je wil verhuizen/contractbreuk pleegt.
Daar kan ik geen direct antwoord op geven, ligt helemaal aan de situatie. Voordeel voor de huurders is wel dat zij vrijwel boetevrij kunnen verhuizen, op de kosten van verhuizen na dan, maar die heeft een koper evenwel ook. Tot enkel jaren geleden was kopen een risicoloze activiteit, want je had altijd overwaarde dus je kreeg gegarandeerd je geld terug. Nu zien we dat de meesten die kortstondig ergens wonen geconfronteerd worden met een 'boete'. Ik noem het overigens niet zo... ik noem het gewoon kosten voor het levensonderhoud, in tegenstelling tot fantasiewereld van kopers leef ik in de realiteit en daar moet je gewoon voor alles betalen.
I'll sing you a lullaby.
  donderdag 25 november 2010 @ 11:19:38 #150
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_89129172
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 11:15 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Daar kan ik geen direct antwoord op geven, ligt helemaal aan de situatie. Voordeel voor de huurders is wel dat zij vrijwel boetevrij kunnen verhuizen, op de kosten van verhuizen na dan, maar die heeft een koper evenwel ook. Tot enkel jaren geleden was kopen een risicoloze activiteit, want je had altijd overwaarde dus je kreeg gegarandeerd je geld terug. Nu zien we dat de meesten die kortstondig ergens wonen geconfronteerd worden met een 'boete'. Ik noem het overigens niet zo... ik noem het gewoon kosten voor het levensonderhoud, in tegenstelling tot fantasiewereld van kopers leef ik in de realiteit en daar moet je gewoon voor alles betalen.
Dan zou je moeten weten dat de boete al in je huurprijs verrekend is.

Als je langere tijd ergens woont heb je gewoon een breakevenpoint, langer blijven kosten minder. Eventuele waardedaling is dan ook acceptabel want je hebt al 10 jaar een stuk lagere lasten dan ene huurder en 10 jaar kapitaal opgebouwd.
and made it rain upward
pi_89129589
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 11:19 schreef Sjabba het volgende:

Dan zou je moeten weten dat de boete al in je huurprijs verrekend is.
Een boete is een sanctie die je krijgt opgelegd als je iets doet wat niet is toegestaan, het is dus geen boete het zijn gewoon kosten. De magie van de koopwoningmarkt is dat er geen kosten zijn, eigenaren zijn jarenlang gebrainwashed met het idee dat er alleen maar opbrengsten zijn. De realiteit is dat dit nergens in de economie voorkomt, waardestijgingen van commodities zijn altijd het gevolg van toenemende schaarste en inflatie. De afgelopen paar decennia is een hoop schaarste het gevolg geweest van de toenemende wens van huurders om te gaan kopen. Dit heeft geleid tot een 'boete' die verrekend zit in de prijs van koopwoningen. Wil je kopen? Dan moet je een krankzinnige prijs betalen voor een stapel stenen. Eerst waren het de vastgoedontwikkelaars en doorstromers die een flinke boete oplegden, nu wil de laatste jaren de overheid ook flink meevreten door steeds maar hogere kosten. Juist door deze accumulatie van toenemende kosten verwacht ik geen snel herstel van de markt, de rek is er uit en een correctie is de enige mogelijkheid om de markt weer enigsinds te laten werken.

quote:
Als je langere tijd ergens woont heb je gewoon een breakevenpoint, langer blijven kosten minder. Eventuele waardedaling is dan ook acceptabel want je hebt al 10 jaar een stuk lagere lasten dan ene huurder en 10 jaar kapitaal opgebouwd.
Lagere lasten? Ik kan hier lokaal niet goedkoper wonen dan gewoon te blijven huren. De laatste 20 jaar heeft men veel te weinig betaalbare woningen gebouwd, wat er gebouwd is was voor de doorstromers. Buiten mijn budget dus, de enige manier om goedkoper in een koopwoning te gaan zitten is om er kwa woning op achteruit te gaan. Dan zitje daar trots in je eigen krappe afgeleefde woning, zo'n eentje die je in de huidige markt nooit meer zonder verlies te nemen kan verkopen. Niet zo handig lijkt mij, ik zie al die ongewilde huizen op funda te koop staan voor een kapitaal. De meeste mensen willen er zelf niet eens in wonen, die hadden gehoopt 'in te kunnen stappen' en na een paar transacties uiteindelijk in het huis van hun dromen oud te worden. Bummer _O-
I'll sing you a lullaby.
pi_89153021
Sjah t is maar hoe je t bekijkt. In mijn geval ga ik naar een betere en mooiere woning. Laat er nog een keuken naar mijn smaak inzetten en ga er netto in maandlast maar 200 euro op achteruit. Na 30 jaar is dan 2/5 van de hypotheekschuld over. Ik vind t een goeie deal.
pi_89155681
Is dat dan 40%, bijna de helft aflossingsvrij?

Dat vind ik best krankzinnig eerlijk gezegd, of je moet in die 30 jaar de resterende 40% bijelkaar gespaard hebben om het alsnog af te lossen. Maarja dan kon je net zo goed geen afslossingsvrij nemen.

Nee.. ik zou het zelf nooit gedaan hebben.
pi_89158219
Zelf sparen of 1 of andere constructie nemen om af te lossen, daar zit wel degelijk een verschil in hoor! Zelf sparen heeft duidelijk mijn voorkeur omdat je dan 100% bewegingsruimte hebt! Zo'n constructie is meestal niet duidelijk, een verplichte inbreng elke maand en je kan er nie tbijkomen. Zelf sparen, dan ben je vrij, niet verplicht om elke maand in te leggen en je kan ook tussentijds aflossen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  vrijdag 26 november 2010 @ 09:54:23 #155
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_89168476
quote:
11s.gif Op donderdag 25 november 2010 22:02 schreef Terrorizer het volgende:
Is dat dan 40%, bijna de helft aflossingsvrij?

Dat vind ik best krankzinnig eerlijk gezegd, of je moet in die 30 jaar de resterende 40% bijelkaar gespaard hebben om het alsnog af te lossen. Maarja dan kon je net zo goed geen afslossingsvrij nemen.

Nee.. ik zou het zelf nooit gedaan hebben.
Denk dat het wel meevalt. Die 40% nu is een bepaalt bedrag. Laten we uitgaan van 200k dan is het 80k/ Als je over 30 jaar 80k schuld op die woning hebt en je woning gewoon tussendoor netjes onderhoud lijkt mij er niets aan het handje. Niemand kan in de toekomst kijken maar voorlopig heb je lagere lasten (dus mocht je wat overkomen binnen nu en 30 jaar heb je er profijt van gehad). Mocht je er na 30 jaar nog steeds zijn dan verwacht ik niet dat die 80k in verhouding tot je woning problemen gaat opleveren bij herfinanciering/verkoop.
and made it rain upward
  vrijdag 26 november 2010 @ 09:58:44 #156
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_89168594
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 22:44 schreef sjorsie1982 het volgende:
Zelf sparen of 1 of andere constructie nemen om af te lossen, daar zit wel degelijk een verschil in hoor! Zelf sparen heeft duidelijk mijn voorkeur omdat je dan 100% bewegingsruimte hebt! Zo'n constructie is meestal niet duidelijk, een verplichte inbreng elke maand en je kan er nie tbijkomen. Zelf sparen, dan ben je vrij, niet verplicht om elke maand in te leggen en je kan ook tussentijds aflossen.
Een beetje half om half is handig. Als je spaar via een contructie krijg je wel ruim 5% rente. Als je zelf spaart krijg je er 1,2...
Met de HRA is het sparen via een constructie sowieso voordeliger.

Maar een stukje vrijheid en zelf sparen ernaast is altijd handig. Eventueel los je het af maar je kan ook bijstorten in de constructie. Zorg ervoor dat je kan anticiperen op overheidsbeleid!
and made it rain upward
pi_89169483
quote:
NVM pleit voor extra geld startersleningen

De NVM heeft vandaag, in samenwerking met een aantal andere partijen die actief zijn op de woningmarkt, een brief gestuurd naar alle Tweede Kamerfracties, waarin ze verzoekt om een aanvullend budget voor startersleningen. Hiermee moeten starters ondersteund worden met het kopen van een woning. De makelaarsvereniging pleit voor een eenmalig budget van minimaal 30 miljoen euro.

In de brief stelt de NVM dat de positie van starters op de woningmarkt steeds slechter wordt. Volgens de makelaarsorganisatie staan de prijzen van woningen niet in verhouding tot de financiële draagkracht van de nieuwkomers op de woningmarkt. De strenger wordende normen voor de Nationale Hypotheek Garantie en terughoudendheid van banken dragen hier nog eens aan bij.

Juist de instroom van starters is essentieel voor de gehele woningmarkt, stelt de NVM.

Startersleningen zijn de afgelopen jaren een succesvol instrument gebleken om het voor meer nieuwkomers op de woningmarkt mogelijk te maken om een woning te kopen. In 2007 heeft het Rijk 40 miljoen euro beschikbaar gesteld voor het verstrekken van ongeveer 8.500 startersleningen. Dit budget was in mei 2010 vroegtijdig uitgeput.

Op 1 juli 2010 heeft de Tweede Kamer de motie Sap/Weekers aangenomen over een aanvullend budget van 30 miljoen euro. Het kabinet heeft echter aangegeven de woningmarkt langs een andere lijn te stimuleren en dus de motie naast zich neer te leggen. Dit betekent dat gemeenten nu alleen voor de financiering van de starterslening moeten zorgen. Steeds meer gemeenten zijn om financiële redenen echter genoodzaakt om te stoppen. De komende tijd kunnen hierdoor aanzienlijk minder starters geholpen worden.

De NVM heeft de brief opgesteld en verstuurd in samenwerking met een brede coalitie van belangenverenigingen voor de woningmarkt. Onder het pleidooi staan tevens de handtekeningen van de voorzitters van de stichting Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlandse gemeenten, de Vereniging Eigen Huis, Neprom en Bouwend Nederland.

Bron: NVM
Dus.... als woningen eigenlijk te duur zijn dan moet je er volgens de NVM nog meer gesubsidieerd geld tegenaan smijten :')
Juist het verstrekken van dit soort subsidies zorgt ervoor dat er geen gezonde correctie plaats kan vinden en men met regelmaat van de klop moet gaan pleiten voor nog meer subsidie. Hoe intelligent zijn ze daar eigenlijk bij de NVM?
I'll sing you a lullaby.
pi_89171707
Het voordeel van de starterslening is dat het een revolverend krediet is. Op het moment dat een starter het kan betalen, betaalt ie ten opzichte van de huidige tarieven meer. Dan wordt het interessant om de lening af te lossen door bijvoorbeeld een stukje extra hypotheek.

Door die aflossing kan dan vervolgens een volgende starter weer aan een woning geholpen worden. Uiteraard niet het schoolvoorbeeld van een vrije woningmarkt e.d. maar wel een effectief middel om huizenmarkt op gang te houden.

Het voordeel is dat deze constructie op een gegeven moment zichzelf in stand kan houden zonder aanvullende middelen vanuit de overheid. Gelukkig had ik mijn dorp een van de laatste startersleningen te pakken :D
pi_89171709
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 10:37 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

Hmm, dat ligt iets genuanceerder. Sinds een paar jaar kennen we het lucratief belang regime. Inkomsten uit bepaalde soorten aandelen, vorderingen en vergelijkbare rechten vallen onder voorwaarden (bijv. dat ze achtergesteld zijn) niet in box 3 maar in box 1 als resultaat uit overige werkzaamheden. De wetgever heeft dus weldegelijk iets willen doen aan speculanten die onbelast inkomens konden incasseren.
pi_89173365
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 november 2010 11:24 schreef DRidder het volgende:

[..]

Hmm, dat ligt iets genuanceerder. Sinds een paar jaar kennen we het lucratief belang regime. Inkomsten uit bepaalde soorten aandelen, vorderingen en vergelijkbare rechten vallen onder voorwaarden (bijv. dat ze achtergesteld zijn) niet in box 3 maar in box 1 als resultaat uit overige werkzaamheden. De wetgever heeft dus weldegelijk iets willen doen aan speculanten die onbelast inkomens konden incasseren.
dat is niet sinds een paar jaar, maar sinds ontstaan van de wet inkomstenbelasting, en kan alleen (en met moeite) mondjesmaat toegepast worden . Bijvoorbeeld als een makelaar een stapeltje beleggingspanden koopt. Ofwel: als iemand specifieke kennis geacht wordt te hebben EN wanneer de transactie vorozien voordelig was.

Maar als ik als daghandelaar ben bijvoorbeeld, no way dat ze dat voor elkaar krijgen. Of als ik zo nu en dan eens een pandje verhandel (ja, meneer de inspecteur, bleek toch net niet te zijn wat we zochten....). Dan retoucheer ik alles onbelast (en verliezen zijn niet aftrekbaar). Daarentegen wordt belasting geheven naar een vast redement op basis van vermogen. Maar dat heeft niks met redelijkheid of draagkracht te maken. Er wordt namelijk geheven los van de echte kasstromen. Een echte vermogenswinstbelasting zou veel eerlijker zijn. En zou je dus ook de mogelijkheid bieden om overwaardes te belasten - naar rato van de hoogte ervan (en niet forfaitair/abstract).

[ Bericht 1% gewijzigd door Dinosaur_Sr op 26-11-2010 12:18:58 ]
  vrijdag 26 november 2010 @ 12:23:34 #161
pi_89173956
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 november 2010 11:24 schreef dasorakel het volgende:
Het voordeel van de starterslening is dat het een revolverend krediet is. Op het moment dat een starter het kan betalen, betaalt ie ten opzichte van de huidige tarieven meer. Dan wordt het interessant om de lening af te lossen door bijvoorbeeld een stukje extra hypotheek.

Door die aflossing kan dan vervolgens een volgende starter weer aan een woning geholpen worden. Uiteraard niet het schoolvoorbeeld van een vrije woningmarkt e.d. maar wel een effectief middel om huizenmarkt op gang te houden.

Het voordeel is dat deze constructie op een gegeven moment zichzelf in stand kan houden zonder aanvullende middelen vanuit de overheid. Gelukkig had ik mijn dorp een van de laatste startersleningen te pakken :D
Ik moet hier echt om lachen. Is Keynes jou grote held?
pi_89174787
I'll sing you a lullaby.
pi_89182046
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 22:44 schreef sjorsie1982 het volgende:
Helaas ziet de overheid dat niet graag en mag je vervolgens vermogensbelasting over je spaartegoeden (20k+) betalen.
pi_89182087
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 november 2010 11:24 schreef dasorakel het volgende:

:D
pi_89185836
quote:
Rechter vindt Vogelaarheffing illegaal
26 november 2010, 15:55 | BNR.nl

De Vogelaarheffing die woningcorporaties moesten betalen, was ten onrechte opgelegd. Dat heeft de rechtbank in Utrecht bepaald. 78 corporaties hadden een zaak aangespannen tegen het Centraal Fonds Volkshuisvesting, dat deze heffing inde. Dat fonds moet nu 150 miljoen euro terugbetalen.

De rechtbank heeft alle bezwaren van de woningbouwcorporaties gegrond verklaard en alle heffingsbesluiten vernietigd. Zij oordeelde onder meer dat de heffing een vorm van ongeoorloofde staatssteun was. Deze werd in 2008 bovendien erg laat opgelegd. Daardoor waren de corporaties er in dat jaar financieel niet op voorbereid.

Alle corporaties in het land betaalden vanaf 2008 de Vogelaarheffing, vernoemd naar oud-PvdA-minister Ella Vogelaar. Jaarlijks ging het in totaal om 75 miljoen euro. Dat geld ging naar de vijftig corporaties in de veertig achterstandsbuurten die van de vorige regering extra aandacht moesten krijgen, de zogeheten Vogelaarwijken. Het nieuwe kabinet heeft besloten de heffing af te schaffen.

Niet rechtvaardig
Veel woningbouwcorporaties vonden de heffing niet rechtvaardig. Zij vonden het onder meer gek dat ook woningstichtingen op het platteland geld moesten betalen. Dat ging dan vaak naar de - vaak rijke - corporaties in de steden.

De rechtszaak ging over de heffingen die in 2008 en 2009 zijn opgelegd. Slechts een deel van de corporaties was naar de rechter gestapt. De woningstichtingen en het Centraal Fonds Volkshuisvesting hadden van tevoren echter afgesproken dat de uitspraak voor de hele sector zou gelden. Daardoor moet het Fonds nu over zowel 2008 als 2009 alle Vogelaargelden terugbetalen: 150 miljoen euro in totaal.

Ook over het jaar 2010 is 75 miljoen euro aan heffingen opgelegd. Tegen die heffingen is wel bezwaar gemaakt bij het fonds, maar die zaken zijn nog niet aan de rechter voorgelegd.

Aedes: geen reden voor feest
De branchevereniging van woningbouwverenigingen Aedes is blij dat de rechtbank in Utrecht de Vogelaarheffing van tafel heeft geveegd. Toch is de uitspraak ,,geen reden voor een feestje en kan deze het effect krijgen ,,van een pyrrusoverwinning. Dat zei een woordvoerder in een reactie.

Aedes was nooit blij met de heffing. Reden hiervoor was onder meer dat arme regios op het platteland geld moesten afstaan aan rijkere gebieden in de Randstad. ,,Dit heeft de solidariteit tussen corporaties onnodig op het spel gezet, aldus de zegsman.

Tegelijkertijd zegt hij dat corporaties nu niet meteen reden tot blijdschap hebben. Het nieuwe kabinet heeft namelijk een nieuwe heffing aangekondigd, bedoeld om de huurtoeslag van te financieren. Die gaat de woningstichtingen jaarlijks 650 miljoen euro kosten, veel meer dan de Vogelaarheffing. Bovendien hebben de corporaties volgens hem te maken met ,,vastgeroest woningmarktbeleid.

Peanuts
,,Vergeleken met de dreigende huurtoeslagheffing en het stagnerende woningmarktbeleid is het afschaffen van de Vogelaarheffing echt peanuts, aldus de Aedes-woordvoerder. ,,Reden tot juichen hebben we dus zeker niet.

Dat de Vogelaarheffing nu van tafel is, heeft volgens Aedes niet per se negatieve gevolgen voor de aanpak van achterstandswijken. ,,Het bedrag dat met de heffing was gemoeid, was 75 miljoen euro per jaar, terwijl de betrokken corporaties circa 250 miljoen euro per jaar investeerden in de wijkaanpak. De huurtoeslagheffing en het woningmarktbeleid kunnen die aanpak wel in de problemen brengen, aldus de woordvoerder.

bron: NVM
Huurders moeten zich gewoon gaan verenigen en gewoon onze politiek leiders voor het gerecht dagen wegens discriminatie, rechtsongelijkheid en stupiditeit. De maatschappij zou zoveel beter af zijn als vrienden Mark, Maxime en Geert gewoon gingen bloemschikken. Als je daarbij een foutje maakt is de schade zo weer ongedaan gemaakt.
I'll sing you a lullaby.
pi_89185857
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 november 2010 15:30 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

:D
:')
I'll sing you a lullaby.
pi_89186697
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 november 2010 16:48 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Huurders moeten zich gewoon gaan verenigen en gewoon onze politiek leiders voor het gerecht dagen wegens discriminatie, rechtsongelijkheid en stupiditeit. De maatschappij zou zoveel beter af zijn als vrienden Mark, Maxime en Geert gewoon gingen bloemschikken. Als je daarbij een foutje maakt is de schade zo weer ongedaan gemaakt.
ik zou je ook wel willen aanklagen wegens discriminatie en stupiditeit, maar tsja... van een kale xenobinol valt de nada te plukken, he.....
pi_89186903
quote:
11s.gif Op vrijdag 26 november 2010 17:07 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
ik zou je ook wel willen aanklagen wegens discriminatie en stupiditeit, maar tsja... van een kale xenobinol valt de nada te plukken, he.....
Ik discrimineer helemaal niemand, ik maak gewoon onderscheid tussen mensen die deugen en mensen die niet deugen. Dat doe ik enkel op basis van de feiten :)
Nu... sommige opportunistische medemensen zullen dat als stupide beschouwen, ik kan daar mee leven. Overigens..... kaalheid komt niet voor in mijn familie, kaalheid komt voornamelijk voor bij mannen met een te hoog testosterongehalte en bijbehorend haantjesgedrag :')
I'll sing you a lullaby.
pi_89186965
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 november 2010 17:12 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Ik discrimineer helemaal niemand, ik maak gewoon onderscheid tussen mensen die deugen en mensen die niet deugen. Dat doe ik enkel op basis van de feiten :)
Nu... sommige opportunistische medemensen zullen dat als stupide beschouwen, ik kan daar mee leven. Overigens..... kaalheid komt niet voor in mijn familie, kaalheid komt voornamelijk voor bij mannen met een te hoog testosterongehalte en bijbehorend haantjesgedrag :')
ah.... feiten... hoe wonderlijk.....

Te oordelen aan je posts ben je een biljartbal ;)
pi_89190267
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 november 2010 23:51 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

Leaseauto en tankpas? :P
Nope. Gewoon een mooie reiskostenvergoeding. Zowel qua tijd als qua km.
pi_89217670
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 november 2010 09:58 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Een beetje half om half is handig. Als je spaar via een contructie krijg je wel ruim 5% rente. Als je zelf spaart krijg je er 1,2...
Met de HRA is het sparen via een constructie sowieso voordeliger.

Maar een stukje vrijheid en zelf sparen ernaast is altijd handig. Eventueel los je het af maar je kan ook bijstorten in de constructie. Zorg ervoor dat je kan anticiperen op overheidsbeleid!
Wij hebben ook 40% aflossingsvrij. Echter heb ik over 30 jaar wel een spaarpot waarmee ik die overige 40% kan aflossen. Zo heb ik "lagere" maandelijkse lasten en een redelijke financiele buffer die ik kan aanspreken in het geval van calamiteiten.
pi_89241091
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 november 2010 12:23 schreef huizenmarkt-zeepbel.nl het volgende:

[..]

Ik moet hier echt om lachen. Is Keynes jou grote held?
Keynes,,, die naam zegt me wel wat. Waar ik overigens met dit op doel dat het ten opzichte van subsidie een beter effect heeft. Koopsubsidie wordt echt over de schutting gegooid... (om Xeno voor te zijn, ja indirect richting banken) startersleningen komen uiteindelijk weer terug bij de stichting.
  zondag 28 november 2010 @ 09:55:08 #173
pi_89249481
quote:
zou ie binnenkort met een wit laken over zich heen op een parkeerterrein bij de NOB in Hilversum liggen, denk je?
  zondag 28 november 2010 @ 10:28:30 #175
pi_89249584
quote:
1s.gif Op zondag 28 november 2010 10:18 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

zou ie binnenkort met een wit laken over zich heen op een parkeerterrein bij de NOB in Hilversum liggen, denk je?
Ik denk het niet. Hij draait telkens dezelfde plaat af, dus niet interessant voor een radio programma. Ik denk wel dat er journalisten aan het spitten zijn in doen en laten. Ook Elly Rabobank van het CDA wordt naar ik heb vernomen in de gaten gehouden. :)

[ Bericht 0% gewijzigd door huizenmarkt-zeepbel.nl op 28-11-2010 12:17:08 ]
pi_89254718
quote:
1s.gif Op zondag 28 november 2010 10:18 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

:')

Denk het niet, als vriendje van de bank is je leven vrij zeker. Als tegenstander van de banksters zou zoiets veel waarschijnlijker zijn.
I'll sing you a lullaby.
pi_89254761
quote:
1s.gif Op zondag 28 november 2010 10:28 schreef huizenmarkt-zeepbel.nl het volgende:

[..]

Ik denk het niet. Hij draait telkens dezelfde plaat af, dus niet interessant voor een radio programma. Ik denk wel dat er journalisten aan het spitten zijn in doen en laten. Ook Elly Rabobank van het CDA wordt naar ik heb vernomen in de gaten gehouden. :)
Die man speelt inderdaad telkens dezelfde plaat af en komt met hele zwakke argumenten. Vindt ik wel passend bij een VVD demagoog.
I'll sing you a lullaby.
pi_89257057
quote:
1s.gif Op zondag 28 november 2010 13:47 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Die man speelt inderdaad telkens dezelfde plaat af en komt met hele zwakke argumenten. Vindt ik wel passend bij een VVD demagoog.
die one liner had ik nog nooit gelezen
pi_89257290
quote:
11s.gif Op zondag 28 november 2010 14:59 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

die one liner had ik nog nooit gelezen
Hear... hear...

Iedereen speelt zijn eigen one liners af als een langspeelplaat. Feit is dat de ene one liner een hoger waarheidsgehalte heeft als de ander :)
I'll sing you a lullaby.
pi_89268289
quote:
1s.gif Op zondag 28 november 2010 15:09 schreef xenobinol het volgende:
Feit is dat de ene one liner een hoger waarheidsgehalte heeft als de ander :)
Feit is dat iedereen een ander waarheidsgehalte toekent aan dezelfde oneliner. :+
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_89290137
quote:
Ook moeder Scheringa dupe van val DSB Bank

Dirk Scheringa. FOTO ANP
ROTTERDAM - De moeder van Dirk Scheringa is ook de dupe geworden van de ondergang van de DSB Bank. De 83-jarige vrouw weigerde na het faillissement van de bank haar hypotheek te betalen nadat zij bijna 1,5 ton spaargeld op een achtergestelde rekening bij DSB kwijtraakte, zo schrijft de website Spitsnieuws.nl.

Hierdoor loopt moeder Scheringa het risico door de curatoren uit haar flat te worden gezet. Dat blijkt uit het boek Dirk Scheringa, autobiografie dat morgen verschijnt.

Na eerdere boeken over Scheringa treedt de gevallen bankier in dit boek voor het eerst zelf naar buiten. In het bijna 300 pagina's tellende levensverhaal, geschtreven door journalist Jeroen Mei, vertelt Scheringa over onder meer de traumatische ervaringen uit zijn jeugd, de strijd die hij voert voor de gedupeerden en over het gat waarin hij en zijn gezin hij viel nadat de bank 19 oktober 2009 failliet werd verklaard.

De voormalig DSB topman moet nu de eindjes aan elkaar knopen en laat zijn haar voortaan knippen door zijn buurmeisje. Scheringa's vrouw Baukje is een jaar na dato nog steeds boos op haar man omdat ze na de val van hun imperium, weer terug bij af zijn. (BVDL)
Die dacht dus ook even optimaal te profiteren van de HRA. _O-

Haar enige lichtpunt is wel dat ze al 84 jaar is en binnenkort de pijp uit gaat met haar hypotheekschuld.

Stelletje scheefstervers. :{
pi_89290687
quote:
15s.gif Op maandag 29 november 2010 11:08 schreef Terrorizer het volgende:

Stelletje scheefstervers. :{
Scheefstervers moeten dood :(
I'll sing you a lullaby.
  maandag 29 november 2010 @ 11:31:46 #183
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_89290881
Xeno;

http://www.nu.nl/economie(...)niveau-van-2008.html

JE had je twijfels begreep ik, kan je reactie even niet vinden.
and made it rain upward
pi_89291051
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 11:31 schreef Sjabba het volgende:
Xeno;

http://www.nu.nl/economie(...)niveau-van-2008.html

JE had je twijfels begreep ik, kan je reactie even niet vinden.
In 2008 was de ICT ook niet best hoor.
I'll sing you a lullaby.
pi_89293533
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 11:37 schreef xenobinol het volgende:

[..]

wanneer was die dan wel goed, in de tijd van Edison?
pi_89293580
quote:
2s.gif Op maandag 29 november 2010 12:49 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

In de tijd dat als je een floppy in een gleuf wist te proppen je meteen 2 leaseauto's en een topsalaris kreeg.
I'll sing you a lullaby.
pi_89293661
quote:
2s.gif Op maandag 29 november 2010 12:49 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

In de tweede helft van de 90s. En in 2004 t/m 2007.
pi_89293677
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 12:51 schreef xenobinol het volgende:

[..]

In de tijd dat als je een floppy in een gleuf wist te proppen je meteen 2 leaseauto's en een topsalaris kreeg.
dat verklaart inderdaad een hoop als dit je normen zijn. Heb je toevallig ook hetzelfde verwachtingspatroon m.b.t. woonruimte ? ;)
pi_89293688
quote:
Rabotopman: Huizenmarkt kan weer inzakken
29-11-2010 12:45

AMSTERDAM (ANP) Bestuursvoorzitter Piet Moerland van Rabobank vreest dat de Nederlandse woningmarkt weer zal inzakken als de politiek plannen voor beperking van de hypotheekrenteaftrek doorzet. In een interview met persbureau Reuters waarschuwde hij daar onlangs voor.
Laten we nu geen terugslag creëren. De huizenmarkt is geleidelijk aan het opkrabbelen. Dat proces moeten we niet verstoren met maatregelen. Dit is niet het moment", zei Moerland. De Nederlandse woningmarkt lijkt, na een periode van gematigde prijsdalingen, enigszins tot rust gekomen. Volgens de Nederlandse Vereniging van Makelaars (NVM) stegen de prijzen in de eerste maanden van dit jaar met 0,4 procent.

De voorman van de grootste hypotheekverstrekker van Nederland staat niet alleen met zijn waarschuwing. Vorige week zei NVMvoorzitter Ger Hukker al dat dit een heel slecht moment is voor discussie over de renteaftrek. Nout Wellink, de president van De Nederlandsche Bank, zei vorige maand dat tornen aan de aftrek schadelijk zou zijn voor de woningmarkt.

Moerland wilde geen precieze verwachting geven van hoe sterk de prijsdaling volgens hem zal zijn, als de overheid toch maatregelen neemt. Een van de ambtelijke werkgroepen die moest zoeken naar mogelijkheden voor de overheid om te bezuinigen presenteerde begin deze maand vijf varianten voor hervorming van de woningmarkt. Zij schatten dat de meest ingrijpende variant leidt tot een prijsdaling van ongeveer 13 procent.

Eventuele dalingen zullen geen negatief effect hebben op de financiële positie van Rabobank. Moerland verwacht geen nieuwe voorzieningen voor eventuele verliezen op de hypothekenportefeuille. Een voorzichtig kredietbeleid en het uitblijven van een scherpe prijsstijging, zoals onder meer in de VS en het VK heeft plaatsgevonden, noemde hij als redenen.
Wanneer is eigenlijk wel de tijd om maatregelen te nemen die de markt uiteindelijk versterken? In economisch gunstige tijden gebruikt men nl. exact dezelfde argumenten.
I'll sing you a lullaby.
pi_89293748
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 12:53 schreef Garagedeur het volgende:

In de tweede helft van de 90s. En in 2004 t/m 2007.
Yep.... dat waren nog eens tijden, letterlijk iedereen met meer dan een IQ van 95 en die een computer wist aan te slingeren kon de ICT in als de een of andere expert _O-
I'll sing you a lullaby.
pi_89293842
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 12:54 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

dat verklaart inderdaad een hoop als dit je normen zijn. Heb je toevallig ook hetzelfde verwachtingspatroon m.b.t. woonruimte ? ;)
Het verklaart ook waarom de huizenmarkt een enorme zeepbel is. Iedereen die een kruisje kon zetten op een stuk papier kon een tophypotheek op een bouwval krijgen.
I'll sing you a lullaby.
pi_89293888
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 12:56 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Yep.... dat waren nog eens tijden, letterlijk iedereen met meer dan een IQ van 95 en die een computer wist aan te slingeren kon de ICT in als de een of andere expert _O-
In de tweede helft van de 90s was het inderdaad knallen. Ik studeerde toen net in Delft, maar kon de headhunters bijna niet van me afhouden. Millennium dit millennium dat. Ging helemaal nergens over natuurlijk, en dat wist ik toen al (net als iedereen met enige computerkennis en meer dan 2 hersencellen). Maar het was wel big business. Gingen echt gigantische bedragen in om. Ben wel blij dat ik dat toen niet gedaan heb. Want studievriendjes die er wel voor vielen hebben hun studie nooit meer afgemaakt en hebben daarna ook niet echt die droombaan gekregen.
pi_89294134
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 13:00 schreef Garagedeur het volgende:

In de tweede helft van de 90s was het inderdaad knallen. Ik studeerde toen net in Delft, maar kon de headhunters bijna niet van me afhouden. Millennium dit millennium dat. Ging helemaal nergens over natuurlijk, en dat wist ik toen al (net als iedereen met enige computerkennis en meer dan 2 hersencellen). Maar het was wel big business. Gingen echt gigantische bedragen in om. Ben wel blij dat ik dat toen niet gedaan heb. Want studievriendjes die er wel voor vielen hebben hun studie nooit meer afgemaakt en hebben daarna ook niet echt die droombaan gekregen.
Veel van die ICT kneuzen zijn in de vuilnisbak beland zodra het minder ging, alleen het talent en de mensen met voldoende know-how werd aangehouden. Op zich is dat dus wel beter voor de sector an sich.
I'll sing you a lullaby.
pi_89294153
Ik ben van net na die ICT-klap. In 2001 gestart met een ICT-opleiding, in 2005 afgestudeerd. Sindsdien geen enkele moeite om werk te vinden en moet zelfs de headhunters e.d van me afhouden.
pi_89294176
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 13:06 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Veel van die ICT kneuzen zijn in de vuilnisbak beland zodra het minder ging, alleen het talent en de mensen met voldoende know-how werd aangehouden. Op zich is dat dus wel beter voor de sector an sich.
De sector is nu een stuk volwassener.
pi_89294316
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 13:07 schreef Scorpie het volgende:
Ik ben van net na die ICT-klap. In 2001 gestart met een ICT-opleiding, in 2005 afgestudeerd. Sindsdien geen enkele moeite om werk te vinden en moet zelfs de headhunters e.d van me afhouden.
2005 was ook een goeie tijd, zoals ik hierboven als schreef. Nog ff een paar certificeringen erbij halen na je studie en je bent eigenlijk redelijk binnen. En als je voldoende connecties en skills hebt en meer wilt verdienen, ga je gewoon ZZP'en, als je daar zin in hebt.
pi_89294567
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 13:11 schreef Garagedeur het volgende:

[..]

2005 was ook een goeie tijd, zoals ik hierboven als schreef. Nog ff een paar certificeringen erbij halen na je studie en je bent eigenlijk redelijk binnen. En als je voldoende connecties en skills hebt en meer wilt verdienen, ga je gewoon ZZP'en, als je daar zin in hebt.
Klopt :)
pi_89294606
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 11:37 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Begin 2008 nog wel :')
  maandag 29 november 2010 @ 13:39:12 #199
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_89295315
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 12:54 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Wanneer is eigenlijk wel de tijd om maatregelen te nemen die de markt uiteindelijk versterken? In economisch gunstige tijden gebruikt men nl. exact dezelfde argumenten.
Versterken? Je bedoelt dat jij kan instappen?
and made it rain upward
  maandag 29 november 2010 @ 13:43:09 #200
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_89295463
Mooi al die reacties van de nooit-goed-genoegjes....

ICT zou erg slecht gaan, rapport dat het inmiddels beter gaat, wordt er meteen geroepen dat het toen ook al erg slecht was. Ik zie geen topic uit 2008 dat het toen zo slecht ging.

Blijf maar lekker jammeren hoor.

Straks gaat de HRA eraan en ka je weer 5 jaar janken dat het niet eerlijk is dat jij als nieuwe instapper (met dus ene lager aankoop bedrag, maar dat ben je vergeten) geen HRA krijgt en huidige bezitters wel.

En zo is er altijd wel wat.
and made it rain upward
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')