Nee, maar als er toch door alles en iedereen onverantwoord wordt geleend is het raar om vervolgens op (vaak starters) af te geven alsof zij als enige onverantwoord bezig zijn wanneer ze meedoen aan het leenfeestje.quote:Op dinsdag 23 november 2010 23:37 schreef Halcon het volgende:
[..]
Je zet het af tegen het huidige handelen van de overheid en gebruikt dat laatste als norm. Dan is het vreemd. Het huidige handelen van de overheid is echter behoorlijk hypocriet en ik zou dat dan ook niet als norm willen gebruiken.
Flauw gezegd: als ik in de sloot spring, doe jij het dan ook?
Die bedoelde ik dus, ok.... technische gesproken is het geen subsidie maar een kortingquote:Op dinsdag 23 november 2010 23:38 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ik mocht willen dat ik subsidie kreeg van de overheid, afgezien van de HRA dan.
Mensen hebben problemen altijd voor zich uit kunnen schuiven. Dat is nu lastiger en als er afgelost moet worden, dan wordt de rekening gepresenteerd. Hoeveel % weet ik niet. Daar publiceren banken vast geen cijfers over. Uit ervaring bij een bank weet ik wel dat het n behoorlijke groep mensen is. Een veel grotere groep dan de groep mensen die nu zichtbaar in de problemen zit.quote:Op dinsdag 23 november 2010 23:36 schreef snabbi het volgende:
[..]
Maar over hoeveel procent van de mensen heb je het nu? Dat er mensen ver boven hun stand leven (ook niet alleen met wonen, maar ook gewoon leven) is natuurlijk al veel langer bekend en niet alleen van deze tijd.
Ik zou overigens best willen huren, maar heb vanwege de wachtlijsten gekocht. De reden dat ik wil huren is dat ik mijn huidige woning niet langer dan 5 jaar zal bewonen. In mijn ogen haal je dan de kosten voor het kopen van de woning (en de bijbehorende risico's met onderhoudskosten) er niet uit. Huren of kopen, het ligt aan de situatie in mijn ogen.
Dus.... als iedereen van de brug springt.....quote:Op dinsdag 23 november 2010 23:39 schreef Perrin het volgende:
Nee, maar als er toch door alles en iedereen onverantwoord wordt geleend is het raar om vervolgens op (vaak starters) af te geven alsof zij als enige onverantwoord bezig zijn wanneer ze meedoen aan het leenfeestje.
Tot voor kort was het geen probleem om na 5 jaar de kosten koper terug te verdienen bij verkoop met nog wat winst ook.quote:Op dinsdag 23 november 2010 23:36 schreef snabbi het volgende:
Ik zou overigens best willen huren, maar heb vanwege de wachtlijsten gekocht. De reden dat ik wil huren is dat ik mijn huidige woning niet langer dan 5 jaar zal bewonen. In mijn ogen haal je dan de kosten voor het kopen van de woning (en de bijbehorende risico's met onderhoudskosten) er niet uit. Huren of kopen, het ligt aan de situatie in mijn ogen.
Ik vind het toch vrij ernstig als iemand die jaren bij papa en mama heeft gewoond schulden heeft in plaats van spaargeld.quote:Op dinsdag 23 november 2010 23:39 schreef Perrin het volgende:
[..]
Nee, maar als er toch door alles en iedereen onverantwoord wordt geleend is het raar om vervolgens op (vaak starters) af te geven alsof zij als enige onverantwoord bezig zijn wanneer ze meedoen aan het leenfeestje.
De meeste studenten wonen op kamers, maar goed..quote:Op dinsdag 23 november 2010 23:41 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ik vind het toch vrij ernstig als iemand die jaren bij papa en mama heeft gewoond schulden heeft in plaats van spaargeld.
We leven in een consumptiemaatschappij met alle gevolgen van dien.quote:Op dinsdag 23 november 2010 23:41 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ik vind het toch vrij ernstig als iemand die jaren bij papa en mama heeft gewoond schulden heeft in plaats van spaargeld.
Hm ik kan mij herinneren dat er in mijn contract staat dat het niet verhuurd mag worden, maar nu geen zin om dat uit te zoeken. Eigenlijk vind ik het ook te veel gedoe om huisbaas te spelen (of weer iets in te huren dat het voor je waarneemt). Zelf heb ik de extra kosten voor lief genomen. Het was mijn wens op mezelf te wonen, zo'n wens kost geld. Daar heb ik vrede mee genomen. Hoeveel het uiteindelijk gaat kosten merk ik dan wel.quote:Op dinsdag 23 november 2010 23:40 schreef Halcon het volgende:
Een koopwoning kun je natuurlijk verhuren. Dan hoef je er zelf niet tot in de lengte der dagen te blijven wonen. Ik heb ook gekocht, omdat ik huren geldverspilling en achterlijk vind. Ik blijf hier echt geen 5 jaar wonen. Ga ik elders wonen, dan koop ik elders een woning en verhuur ik deze woning.
Er wonen genoeg jongeren gewoon thuis. Meeste niet-universitairen zitten niet op kamers volgens mij.quote:Op dinsdag 23 november 2010 23:43 schreef Perrin het volgende:
[..]
De meeste studenten wonen op kamers, maar goed..
Dat is niet meer zeker, met wat pech is je woning onverkoopbaar, en dan?quote:Op dinsdag 23 november 2010 23:42 schreef dasorakel het volgende:
maar ondertussen ook 100K aan overwaarde opgebouwd in je woning.
Je kunt natuurlijk een hypotheekakte sluiten met verhuurmogelijkheid. Conform de meeste contracten mag het niet. Ik heb 'n contract gesloten waarbij het wel mag. Enige voorwaarde is dat ik niet een dusdanig waardeloos huurcontract sluit dat de waarde van de woning extreem gaat kelderen, maar daar ben ik zelf bij en bewijs ik mezelf geen dienst mee.quote:Op dinsdag 23 november 2010 23:44 schreef snabbi het volgende:
[..]
Hm ik kan mij herinneren dat er in mijn contract staat dat het niet verhuurd mag worden, maar nu geen zin om dat uit te zoeken. Eigenlijk vind ik het ook te veel gedoe om huisbaas te spelen (of weer iets in te huren dat het voor je waarneemt). Zelf heb ik de extra kosten voor lief genomen. Het was mijn wens op mezelf te wonen, zo'n wens kost geld. Daar heb ik vrede mee genomen. Hoeveel het uiteindelijk gaat kosten merk ik dan wel.
Da's weer het geval van als ik van de brug spring, doe jij dat dan ook? Het gevaarlijke is dat mensen zichzelf zien als slachtoffer van de banken en slachtoffer van het systeem (en de consumptiemaatschappij). De buurman heeft 'n dikke auto, dus er moet geleend worden voor nog een dikkere auto. Dat soort dingen maakt toch dat ik vrees dat zo gauw als alles weer tot in de hemel groeit, men weer van vooraf aan begint met het voorbereiden en genereren van een nieuwe crash.quote:Op dinsdag 23 november 2010 23:44 schreef Scorpie het volgende:
[..]
We leven in een consumptiemaatschappij met alle gevolgen van dien.
Met als grote voorbeeld onze eigen overheden. Maar de burger wordt geacht zichzelf wel keurig te gedragen op financieel gebied?!quote:Op dinsdag 23 november 2010 23:47 schreef Halcon het volgende:
[..]
Da's weer het geval van als ik van de brug spring, doe jij dat dan ook? Het gevaarlijke is dat mensen zichzelf zien als slachtoffer van de banken en slachtoffer van het systeem (en de consumptiemaatschappij). De buurman heeft 'n dikke auto, dus er moet geleend worden voor nog een dikkere auto. Dat soort dingen maakt toch dat ik vrees dat zo gauw als alles weer tot in de hemel groeit, men weer van vooraf aan begint met het voorbereiden en genereren van een nieuwe crash.
Voor een langere periode is huren natuurlijk nooit handig. Wanneer je nog in het begin van je leven staat is het echter aannemelijk dat je in een kleine woning begint, en steeds naar een grotere woning gaat. Elke verhuizing kost erg veel geld en maakt de koop-optie weer duurder dan huren. Overigens moet je ook de kosten voor OZB en het onderhoud meenemen in je berekening (en risico's op tegenvallers hierin). Neemt niet weg dat kopen op de langere termijn goedkoper is.quote:Op dinsdag 23 november 2010 23:42 schreef dasorakel het volgende:
Ach jongens als jullie willen huren prima... maar qua financienen niet helemaal handig. Stel je hebt 2 vergelijkbare woningen. De een huur voor 500 per maand of je kunt m kopen en financieren met hypotheek van 200K. Reken dat eens door met een aflosvrije hypotheek inflatie van 2% per jaar en een waardestijging van 2% per jaar van de woning. Rekenrente hypotheek 5%, 30 jaar vast.
Na 30 jaar ligt huur op bijna 9300. hypotheekrente ligt op 10.000. Aan huur heb je in totaal die 30 jaar 226K betaalt aan hypotheekrente (bruto) 300K maar ondertussen ook 100K aan overwaarde opgebouwd in je woning.
Als je met je loon gecompenseerd wordt voor inflatie met 1,5%, uitgaande van inkomen van 40K kom je op 61K aan inkomen. Uitgaande van pensioen van 70% kom je op 43K per jaar.
Oh ja en ik heb in dit voorbeeld geen rekening gehouden met HRA.... who is de leenkneus?
De overheid is inderdaad een extreem slecht voorbeeld en is de stimulator van de onverantwoorde financiele vunzigheden.quote:Op dinsdag 23 november 2010 23:48 schreef Perrin het volgende:
[..]
Met als grote voorbeeld onze eigen overheden. Maar de burger wordt geacht zichzelf wel keurig te gedragen op financieel gebied?!
Heeft ook te maken met opvoeding natuurlijk. Ik ben nog van de oude stempel, mij is ingestampt dat ik behalve een hypotheek geen andere schulden moet hebben en iets pas kan krijgen als ik het zelf kan betalen.quote:Op dinsdag 23 november 2010 23:47 schreef Halcon het volgende:
[..]
Da's weer het geval van als ik van de brug spring, doe jij dat dan ook? Het gevaarlijke is dat mensen zichzelf zien als slachtoffer van de banken en slachtoffer van het systeem (en de consumptiemaatschappij). De buurman heeft 'n dikke auto, dus er moet geleend worden voor nog een dikkere auto. Dat soort dingen maakt toch dat ik vrees dat zo gauw als alles weer tot in de hemel groeit, men weer van vooraf aan begint met het voorbereiden en genereren van een nieuwe crash.
Zo ben ik ook opgevoed, maar om me heen kijkend voel ik me soms aardig ouderwets. Ach ja, liever ouderwets en onbezorgd, dan modern en 's nachts wakker liggen van allerlei financiele problemen.quote:Op dinsdag 23 november 2010 23:49 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Heeft ook te maken met opvoeding natuurlijk. Ik ben nog van de oude stempel, mij is ingestampt dat ik behalve een hypotheek geen andere schulden moet hebben en iets pas kan krijgen als ik het zelf kan betalen.
Truequote:Op dinsdag 23 november 2010 23:50 schreef Halcon het volgende:
[..]
Zo ben ik ook opgevoed, maar om me heen kijkend voel ik me soms aardig ouderwets. Ach ja, liever ouderwets en onbezorgd, dan modern en 's nachts wakker liggen van allerlei financiele problemen.
Leaseauto en tankpas?quote:Op dinsdag 23 november 2010 23:49 schreef Halcon het volgende:
Ik ga maar weer eens pitten. Morgen weer vroeg op om de nodige accijnzen in de file in de lucht te blazen.
Waarschijnlijkquote:
Als je kijkt naasr de prijsontwikkeling de afgelopen pak m beet 60 jaar dan kom je waarschijnlijk gemiddeld ruim boven die 2% per jaar uit. In andere landen waar uiteindelijk HRA is afgeschaft is de huizenprijs gedaald om vervolgens weer te stijgen. Heeft ermee te maken dat de vraag blijft en de prijs deels met inflatie mee zal gaan.quote:Op dinsdag 23 november 2010 23:45 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Dat is niet meer zeker, met wat pech is je woning onverkoopbaar, en dan?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |