Daar is natuurlijk het BBBO-fonds voor, nieuwe huiseigenaren moeten verplicht in dit fonds inleggen.quote:Op dinsdag 23 november 2010 23:21 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Daar gaat je spaarpot voor de oude dag tegen de vlakte, alleen voor de grond krijg je nog wat terug.
Ik heb de OP aangepast en je plaatje overgenomen.quote:Op dinsdag 23 november 2010 23:20 schreef xenobinol het volgende:
Hier graag verder
Huizenmarkt #85: huurkneuzen vs. leenkneuzen
Dat is traditie in NL, sinds de degelijke hypotheekvormen zijn losgelaten is het langzaam de spuigaten uitgelopen zonder dat de overheid op tijd de rem erop heeft getrokken.quote:Op dinsdag 23 november 2010 23:20 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Dat zeg ik toch: zwaar gesteund door de overheid.
Dat is niet offtopic. Het afschaffen van toeslagen en aftrekposten is essentieel om de boel wat gezonder te krijgen. Toeslagen en aftrekposten zorgen alleen maar voor hogere loonbelasting, mer administratieve rompslomp, onbegrijpelijke fiscale constructies en het stimuleren van ongewenst gedrag. En dan te bedenken dat de overheid dit nu juist de banken verwijt als het gaat om zogenaamd te hoge hypotheekrente, bonussen en zogenaamd niet transparante financiele producten.quote:Op dinsdag 23 november 2010 23:20 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Niet alleen de HRA, ook de huursubsidie moet eruit. We moeten naar een flattax achtig systeem als het aan mij ligt, maar dat is offtopic.
[..]
Het feit dat men kijkt naar je maandinkomen om te toetsen of je wel in staat bent je maandelijkse inleg te voldoen, is toch krankzinnig? Het zegt helemaal niks over je kredietwaardigheid. Dat is krom.
[..]
Ik heb dan ook niet het idee dat de overheid zelf verantwoording zal nemen in dit geval
De TT had beter gekundquote:Op dinsdag 23 november 2010 23:24 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ik heb de OP aangepast en je plaatje overgenomen.
Ik stel voor om die termen achterwege te laten omdat ze generaliserend zijn en de lading totaal niet dekken.quote:Op dinsdag 23 november 2010 23:23 schreef Scorpie het volgende:
leenkneusjes, leentokkies, huurtokkies
Ik heb al diverse keren uitgelegd hoe ik de term 'leenkneus' zie. Net zoals de rest van de terminologie.quote:Op dinsdag 23 november 2010 23:23 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ja hoor, leenkneusjes, leentokkies, huurtokkies, randdebielen en dat soort zaken zijn altijd keurig onderbouwd. O, en dat ik het niet eens ben met je stellingen wil niet zeggen dat ik het niet kan volgen. Het feit dat ik vind dat ik geen antwoord krijg op mijn vraag ook niet trouwens. Maar jij weet ook stiekem wel het verschil tussen die twee dingen.
[..]
Ik zie het patroon toch echt anders, aangezien ik volgens mij op *elke* post van jou ben ingegaan. Wat is jouw definitie van een discussie?
Ik zie eerder het patroon dat jij continu je posts aan het uitleggen, verbeteren of verduidelijken bent.
We zitten wat dit betreft op dezelfde lijn hoor.quote:Op dinsdag 23 november 2010 23:25 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dat is niet offtopic. Het afschaffen van toeslagen en aftrekposten is essentieel om de boel wat gezonder te krijgen. Toeslagen en aftrekposten zorgen alleen maar voor hogere loonbelasting, mer administratieve rompslomp, onbegrijpelijke fiscale constructies en het stimuleren van ongewenst gedrag. En dan te bedenken dat de overheid dit nu juist de banken verwijt als het gaat om zogenaamd te hoge hypotheekrente, bonussen en zogenaamd niet transparante financiele producten.
Ja, maar dat is niet het belangrijkste criterium voor de toetsing. Heel krom.quote:Het gaat er vaak niet zo zeer om wat iemand maandelijks gestort krijgt, maar meer om wat er maandelijks naar buiten gaat.
Klopt. Ik zit in het proces mijn huidige hypotheek die 3 jaar geleden is ingegaan over te sluiten naar een voordeligere variant, maar ze zijn idd al wat strenger aan het worden.quote:BKR geeft enig inzicht, maar is niet volledig. Iemand die een keer 'n telefoonrekening niet heeft betaald krijgt geen lening, iemand die helemaal geen zorgverzekering betaalt en structureel te laat is met het betalen van de huur en GWL krijgt zonder problemen een lening. Ik ga dan even er vanuit dat de overige factoren gelijk zijn. Da's inderdaad krom. Denk dat veel 'leenkneusjes' van nu over 30 jaar echt geen lening meer kunnen krijgen en dan zitten ze met hun gebakken peren met hun aflossingsvrij hypotheek die ze moeten herfinancieren.
What else is newquote:De overheid doet dat sowieso nooit. De overheid wentelt alles af op de belastingbetaler.
Het dekt de lading meer dan de term "slachtoffer van het systeem". Het beestje bij de naam noemen. Het zou de overheid ook sieren als ze dat eens zouden doen in plaats van deze mensen aan te praten dat het allemaal de schuld is van de grote boze banken en dat het vooral niet aan deze mensen zelf ligt.quote:Op dinsdag 23 november 2010 23:27 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Ik stel voor om die termen achterwege te laten omdat ze generaliserend zijn en de lading totaal niet dekken.
Of we gaan de definities nauwkeurig uitwerkenquote:Op dinsdag 23 november 2010 23:27 schreef Piet_Piraat het volgende:
Ik stel voor om die termen achterwege te laten omdat ze generaliserend zijn en de lading totaal niet dekken.
Let`s not, iedereen houdt er een andere definitie op na. Ik vind mijzelf geen 'leenkneus', jij waarschijnlijk wel.quote:Op dinsdag 23 november 2010 23:29 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Of we gaan de definities nauwkeurig uitwerken![]()
Dat denk ik ook wel.quote:Op dinsdag 23 november 2010 23:28 schreef Scorpie het volgende:
[..]
We zitten wat dit betreft op dezelfde lijn hoor.
[..]
Ja, maar dat is niet het belangrijkste criterium voor de toetsing. Heel krom.
[..]
Klopt. Ik zit in het proces mijn huidige hypotheek die 3 jaar geleden is ingegaan over te sluiten naar een voordeligere variant, maar ze zijn idd al wat strenger aan het worden.
[..]
What else is new
Ik kan daar niet over oordelen, moet jij je auto verkopen als de benzine volgende week 5 cent duurder wordt?quote:Op dinsdag 23 november 2010 23:29 schreef Scorpie het volgende:
Let`s not, iedereen houdt er een andere definitie op na. Ik vind mijzelf geen 'leenkneus', jij waarschijnlijk wel.
Dan kunnen er geen misverstanden meer over ontstaan.quote:Op dinsdag 23 november 2010 23:29 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Let`s not, iedereen houdt er een andere definitie op na. Ik vind mijzelf geen 'leenkneus', jij waarschijnlijk wel.
Nee, ik heb genoeg geld om een nieuwe auto te kopen mocht deze kapot gaan.quote:Op dinsdag 23 november 2010 23:31 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Ik kan daar niet over oordelen, moet jij je auto verkopen als de benzine volgende week 5 cent duurder wordt?
Mmmm.... zeepbel heeft een goed verhaalquote:Op dinsdag 23 november 2010 23:32 schreef Halcon het volgende:
Dan kunnen er geen misverstanden meer over ontstaan.
Iemand met een hypotheek op 1 salaris die na 30 jaar afgelost is, kan ik geen leenkneus noemen, die heeft verstandig gekocht.quote:Op dinsdag 23 november 2010 23:29 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Of we gaan de definities nauwkeurig uitwerken![]()
Als je 'n hele triviale verandering al niet kunt 'overleven' dan ben je wat mij betreft een leenkneus.quote:Op dinsdag 23 november 2010 23:31 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Ik kan daar niet over oordelen, moet jij je auto verkopen als de benzine volgende week 5 cent duurder wordt?
Dat klopt. DIe woont vanaf z'n 67e in dat huis zonder dat er maandelijks rente betaald hoeft te worden. Die heeft het stukken beter voor elkaar dan z'n (voormalige) buurman die z'n aflossingsvrije lening niet kan herfinancieren, z'n niet onderhouden krot moet verkopen en voortaan te duur moet gaan huren.quote:Op dinsdag 23 november 2010 23:34 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Iemand met een hypotheek op 1 salaris die na 30 afgelost is, kan ik geen leenkneus noemen, die heeft verstandig gekocht.
Daarnaast, zoals ik ook in het vorige draadje probeerde aan te geven: als de overheid zichzelf (en dus de belastingbetaler) slechts dieper en dieper in de schulden blijft steken, is het nogal vreemd om van starters te verwachten dat ze bijvoorbeeld 10 jaar gaan sparen voor ze eindelijk een bezemkastje aanschaffen van hun spaarcentjes.quote:Op dinsdag 23 november 2010 23:28 schreef Halcon het volgende:
[..]
Het dekt de lading meer dan de term "slachtoffer van het systeem". Het beestje bij de naam noemen. Het zou de overheid ook sieren als ze dat eens zouden doen in plaats van deze mensen aan te praten dat het allemaal de schuld is van de grote boze banken en dat het vooral niet aan deze mensen zelf ligt.
Dan ben je waarschijnlijk geen leenkneus, misschien komt je wel in aanmerking voor de titel 'subsidiehoer'quote:Op dinsdag 23 november 2010 23:32 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Nee, ik heb genoeg geld om een nieuwe auto te kopen mocht deze kapot gaan.
Maar over hoeveel procent van de mensen heb je het nu? Dat er mensen ver boven hun stand leven (ook niet alleen met wonen, maar ook gewoon leven) is natuurlijk al veel langer bekend en niet alleen van deze tijd.quote:Op dinsdag 23 november 2010 23:04 schreef Halcon het volgende:
..
Annuiteit is meer iets van voor 2000 en iets voor de verstandige mensen die na 2000 hebben geleend. Vanaf dat moment heeft de aflossingsvrije hypotheek, de 2e tot en met 5e hypotheek, de overwaardehypotheek en de beleggingshypotheek haar intrede gedaan. De gevolgen daarvan op het moment dat het einde van de looptijd is aangebroken, kun je wel bedenken en zijn hier ook al wel uitgelegd.
Dan moeten die lieden wel oversluiten en dat lukt vaak niet, omdat ze overgecrediteerd zijn. Er valt dan nog weinig aan te passen. Mensen die nu van paycheck naar paycheck leven kunnen 'n hypotheek met spaarcomponent ook niet eens opbrengen. De aflossingsvrije hypotheek kunnen ze al amper betalen, laat staan een spaarhypotheek.
Je zet het af tegen het huidige handelen van de overheid en gebruikt dat laatste als norm. Dan is het vreemd. Het huidige handelen van de overheid is echter behoorlijk hypocriet en ik zou dat dan ook niet als norm willen gebruiken.quote:Op dinsdag 23 november 2010 23:35 schreef Perrin het volgende:
[..]
Daarnaast, zoals ik ook in het vorige draadje probeerde aan te geven: als de overheid zichzelf (en dus de belastingbetaler) slechts dieper en dieper in de schulden blijft steken, is het nogal vreemd om van starters te verwachten dat ze bijvoorbeeld 10 jaar gaan sparen voor ze eindelijk een bezemkastje aanschaffen van hun spaarcentjes.
Ik mocht willen dat ik subsidie kreeg van de overheid, afgezien van de HRA dan.quote:Op dinsdag 23 november 2010 23:36 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Dan ben je waarschijnlijk geen leenkneus, misschien komt je wel in aanmerking voor de titel 'subsidiehoer'
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |