je mist dan een aantal andere punten:quote:Op woensdag 24 november 2010 00:35 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
1 zeer belangrijk punt mist in die prijsontwikkeling en dat is vergrijzing en bevolkingskrimp.

Als er onvoldoende mensen zijn voor de arbeidsmarkt zal dat niet leiden tot een salarisstuw, het zal er eerder toe leiden dat nog meer bedrijven wegtrekken uit NL. Onze concurrentiepositie zal zwaar onder druk komen te staan en de armoede zal enorm toenemen. Mensen kunnen niet meer met pensioen en moeten tot hun dood doorwerken.quote:Op woensdag 24 november 2010 10:42 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
je mist dan een aantal andere punten:
- salarisstuw door minder concurrentie op de arbeidsmarkt
- dien ten gevolge een groep jonge mensen die onevenredig veel te besteden zullen hebben
- welke zullen concurreren om unieke schaarse locaties
Juist de steden worden onleefbaar in de toekomst, als je nog enige rust wilt is Dronten geen slechte keuze.quote:ergo: waar en wat je koopt zal vooral relevant zijn
Koop iets waar er weinig van is, en blijft, en wat door bovenstaande hef's begeerd wordt.
Voor de goede orde: da's dus niet Almere-Hout of Dronten :-)

Je vindt Mad Max ook een goede documentaire?quote:Op woensdag 24 november 2010 11:04 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Als er onvoldoende mensen zijn voor de arbeidsmarkt zal dat niet leiden tot een salarisstuw, het zal er eerder toe leiden dat nog meer bedrijven wegtrekken uit NL. Onze concurrentiepositie zal zwaar onder druk komen te staan en de armoede zal enorm toenemen. Mensen kunnen niet meer met pensioen en moeten tot hun dood doorwerken.
[..]
Juist de steden worden onleefbaar in de toekomst, als je nog enige rust wilt is Dronten geen slechte keuze.

Dat zie je ook in arme landen terug, iedereen wil daar op het platteland wonenquote:Juist de steden worden onleefbaar in de toekomst, als je nog enige rust wilt is Dronten geen slechte keuze

Ik vond Mad Max niet erg realistisch, wie gaat er nu in de woestijn wonen?quote:Op woensdag 24 november 2010 11:14 schreef Sjabba het volgende:
Je vindt Mad Max ook een goede documentaire?
Nederland is geen ontwikkelingsland, eerst moet de boel hier afgebroken worden voordat daar weer sprake van kan zijn, gelukkig zijn we hard op bezig met afbreken.quote:Op woensdag 24 november 2010 11:18 schreef Perrin het volgende:
[..]
Dat zie je ook in arme landen terug, iedereen wil daar op het platteland wonen
Je gooit wel erg makkelijk met generaliserende kreten zonder enige onderbouwing, Xeno.

Dan kun je volgens mij ook beter huren. Vaak verhuizen kost je anders een vermogen. Iedere keer de overdrachtsbelasting hakt er behoorlijk in. We hebben de HRA maar staan volgens mij hier in Nederland met stip op nummer 1 als het om de overdrachtsbelasting gaat.quote:Op woensdag 24 november 2010 09:34 schreef mymindisglowing het volgende:
Huurder hier. Ik ben in dertig jaar tijd vijftien keer verhuisd en ik betaal graag wat meer om deze flexibiliteit te behouden. Ik zal in Nederland nooit een huis kopen, echter verdiep ik me wel in een vakantiewoning/rental over de grens tbv toekomstige inkomsten.

Flexibeler met weggaan en iets nieuws vinden ja. Alleen is de betaalbaarheid ver te zoeken. Als je in een huurhuis tig jaar blijft wonen heb je een bepaalde stijging per jaar die maximaal is. Zo gauw je op een nieuwe plek gaat wonen betaal je al gauw stukken meer dan je buren.quote:Op woensdag 24 november 2010 11:58 schreef Cherna het volgende:
[..]
Dan kun je volgens mij ook beter huren. Vaak verhuizen kost je anders een vermogen. Iedere keer de overdrachtsbelasting hakt er behoorlijk in. We hebben de HRA maar staan volgens mij hier in Nederland met stip op nummer 1 als het om de overdrachtsbelasting gaat.
6% op een huis van 250.000 is toch al gauw een slordige 15.000 euro. Dan zitten daar nog niet de kosten van de notaris en het afsluiten van de hypotheek bij.
Met huren ben je dan inderdaad veel flexibeler

Maar wel voordeliger dan kopen. Echter zodra je langere tijd ergens gaat wonen of zodra je ergens woont waar niet een alternatief is (wachtlijsten) dan is kopen voordeliger. Hele simpele rekensom.quote:Op woensdag 24 november 2010 12:15 schreef inXs het volgende:
[..]
Flexibeler met weggaan en iets nieuws vinden ja. Alleen is de betaalbaarheid ver te zoeken. Als je in een huurhuis tig jaar blijft wonen heb je een bepaalde stijging per jaar die maximaal is. Zo gauw je op een nieuwe plek gaat wonen betaal je al gauw stukken meer dan je buren.

Caravan?quote:Op woensdag 24 november 2010 12:21 schreef Sjabba het volgende:
Maar wel voordeliger dan kopen. Echter zodra je langere tijd ergens gaat wonen of zodra je ergens woont waar niet een alternatief is (wachtlijsten) dan is kopen voordeliger. Hele simpele rekensom.
De prijzen gaan dalen, simpelweg omdat nieuwbouw in prijs aan het dalen is. Wanneer is het een goed tijdstip om te kopen? Dat ligt helemaal aan een ieder zijn situatie.quote:Alleen hopen de teveelbetalers nu dat de prijzne dalen omdat ze dan alsnog iets kunnen doen wat ze jaren geleden hadden moeten doen.

Ook die zijn beter te kopen dan te huren ja.quote:
Het gaat niet om wanneer je instapt, het gaat erom hoe lang je ergens wil blijven.quote:[..]
De prijzen gaan dalen, simpelweg omdat nieuwbouw in prijs aan het dalen is. Wanneer is het een goed tijdstip om te kopen? Dat ligt helemaal aan een ieder zijn situatie.

tweedehands zijn ze echter een stuk beter betaalbaar.quote:Op woensdag 24 november 2010 12:55 schreef Sjabba het volgende:
Ook die zijn beter te kopen dan te huren ja.
Dat betwijfel ik, als ik na een significante daling instap kan ik een forse besparing realiseren.quote:Het gaat niet om wanneer je instapt, het gaat erom hoe lang je ergens wil blijven.

Alleen je voorbeeld klopt niet, appartementen die 260k opbrengen zijn veel hoger in de huur. Dan heb ik het even over de plekken waar men graag woont. Dit klopt ook wel, want de verhuurder wil ook winst maken.quote:Op woensdag 24 november 2010 13:10 schreef antfukker het volgende:
Even een voorbeeldje: Ik huur nu een appartement voor 825 euro. Het appartement is 260k waard als ik hem zou willen kopen. Geen enkele hypotheek op dit moment is goedkoper dan die 825 euro helaas. Misschien als ik nu een hypotheek afsluit ben ik over een paar jaar wel goedkoper uit, maar goed dan mis ik de flexibiliteit.

Hoe in hemelsnaam weet JIJ nou wat wel en wat niet klopt, wie woont er nou, jij of ikquote:Op woensdag 24 november 2010 13:28 schreef inXs het volgende:
[..]
Alleen je voorbeeld klopt niet, appartementen die 260k opbrengen zijn veel hoger in de huur. Dan heb ik het even over de plekken waar men graag woont. Dit klopt ook wel, want de verhuurder wil ook winst maken.

Daarom zeg ik, je projecteert het op je eigen ervaring. Om dit soort uitspraken te doen moet je toch echt met getallen komen. Mijn ervaring is namelijk (daar gaan we weer), dat als je nu iets gaat huren (en niet ergens al 10 jaar woont) je per maand gewoon meer kwijt bent dan wanneer je een soortgelijk object zou kopen. Al helemaal als je het over 30 jaar sprijdt.quote:Op woensdag 24 november 2010 13:34 schreef antfukker het volgende:
[..]
Hoe in hemelsnaam weet JIJ nou wat wel en wat niet klopt, wie woont er nou, jij of ik? En het is overigens een middelgrote stad op een plek waar men heel graag wilt wonen, dichtbij de stad en op 5 minuten rijden van de snelweg.

Tja het blijft een gok. wachten tot de prijzen dalen. Maar je kunt ook weer net te laat zijn. Zolang de rente laag staat zie ik de prijzen net meer echt veel dalen. Mocht de rente fors omhoog gaan en de HRA wordt aangepast dan zou het wel kunnen. Maar dan raakt half Nederland zowat failliet. Dat kan je wel leuk vinden, maar dan zal ook jij de prijs moeten betalen. Hetgeen trouwens nu ook al gebeurt. Door de crisis moet ik ook bloeden terwijl ik nooit boven mijn stand geleefd heb.quote:Op woensdag 24 november 2010 12:51 schreef xenobinol het volgende:
De prijzen gaan dalen, simpelweg omdat nieuwbouw in prijs aan het dalen is. Wanneer is het een goed tijdstip om te kopen? Dat ligt helemaal aan een ieder zijn situatie.

Dat is toch tegenstrijdig? De markt ligt juist op zijn gat omdat starters niet meer de oude shit van 'doorstromers' voor een premiumprijs kunnen kopen. De grenzen van wat betaalbaar is, is bereikt. De enige optie die rest is veel spotgoedkope startersleningen geven, de rente nog verder verlagen en zelfs de optie van gratis geld voor starters niet uitsluiten. Al het andere zal niets.... maar dan ook helemaal NIETS gaan helpen om de markt nog enigsinds in beweging te krijgen zonder dat de 'waarde' van woning zal gaan dalen. Ik denk dat banken, overheden en andere maffiosi nu zo'n beetje op het punt zijn beland dat ze deze realiteit geaccepteerd hebben. Hoe dan ook... het gaat pijn doen, heel veel pijn... voor sommigen dan althans. Want voor mensen die een beetje gespaard hebben breken er mooie tijden aanquote:Op woensdag 24 november 2010 13:41 schreef Cherna het volgende:
Tja het blijft een gok. wachten tot de prijzen dalen. Maar je kunt ook weer net te laat zijn. Zolang de rente laag staat zie ik de prijzen net meer echt veel dalen. Mocht de rente fors omhoog gaan en de HRA wordt aangepast dan zou het wel kunnen. Maar dan raakt half Nederland zowat failliet. Dat kan je wel leuk vinden, maar dan zal ook jij de prijs moeten betalen. Hetgeen trouwens nu ook al gebeurt. Door de crisis moet ik ook bloeden terwijl ik nooit boven mijn stand geleefd heb.
Het probleem is dat veel starters voor ze ook maar een dag gewerkt hebben al schulden hebben waardoor ze geen hypotheek kunnen krijgen.

Het is niet tegenstrijdig. 20 jaar geleden waren de huizen ook duur voor de starters(je moet het in de tijd zien). Alleen die generatie had veel minder eisen en geen begin schulden omdat dat ook niet werd toegestaan. Nu heeft de jeugd al schulden wegens telefonie, auto,s en andere nonsens gadgets. En erger nog men wil ook nog gelijk een dure keuken, badkamer etc. Vroeger kocht je bij wijze van spreke een bouwval voor ook veel geld maar spaarde om te verbouwen en de eisen waren een stuk minder. De Belgen laten zien hoe je als starter een begin maakt.quote:Op woensdag 24 november 2010 13:53 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Dat is toch tegenstrijdig? De markt ligt juist op zijn gat omdat starters niet meer de oude shit van 'doorstromers' voor een premiumprijs kunnen kopen. De grenzen van wat betaalbaar is, is bereikt. De enige optie die rest is veel spotgoedkope startersleningen geven, de rente nog verder verlagen en zelfs de optie van gratis geld voor starters niet uitsluiten. Al het andere zal niets.... maar dan ook helemaal NIETS gaan helpen om de markt nog enigsinds in beweging te krijgen zonder dat de 'waarde' van woning zal gaan dalen. Ik denk dat banken, overheden en andere maffiosi nu zo'n beetje op het punt zijn beland dat ze deze realiteit geaccepteerd hebben. Hoe dan ook... het gaat pijn doen, heel veel pijn... voor sommigen dan althans. Want voor mensen die een beetje gespaard hebben breken er mooie tijden aan

Hangt helemaal van je salaris, inflatie, en rentestand enz af.quote:Op woensdag 24 november 2010 13:04 schreef xenobinol het volgende:
[..]
tweedehands zijn ze echter een stuk beter betaalbaar.
[..]
Dat betwijfel ik, als ik na een significante daling instap kan ik een forse besparing realiseren.

Zoals de rente van 1,2% op je tegoed?quote:Op woensdag 24 november 2010 13:53 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Dat is toch tegenstrijdig? De markt ligt juist op zijn gat omdat starters niet meer de oude shit van 'doorstromers' voor een premiumprijs kunnen kopen. De grenzen van wat betaalbaar is, is bereikt. De enige optie die rest is veel spotgoedkope startersleningen geven, de rente nog verder verlagen en zelfs de optie van gratis geld voor starters niet uitsluiten. Al het andere zal niets.... maar dan ook helemaal NIETS gaan helpen om de markt nog enigsinds in beweging te krijgen zonder dat de 'waarde' van woning zal gaan dalen. Ik denk dat banken, overheden en andere maffiosi nu zo'n beetje op het punt zijn beland dat ze deze realiteit geaccepteerd hebben. Hoe dan ook... het gaat pijn doen, heel veel pijn... voor sommigen dan althans. Want voor mensen die een beetje gespaard hebben breken er mooie tijden aan

Die je boven je vrije voet ook meteen geheel aan de staat mag afdragen....quote:Op woensdag 24 november 2010 14:50 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Zoals de rente van 1,2% op je tegoed?

Dus je gaat wel kopen?!?quote:Op woensdag 24 november 2010 15:00 schreef xenobinol het volgende:
zolang de prijzen van woningen sneller dalen zal mij dat worst wezen. Iedere cent die ik niet door de banksters hoef te laten financieren bespaar ik meer dan dubbel.

Ik ga ooit wel eens kopen, maar nu nog even niet. Sparen doe je tenslotte om het ergens aan uit te geven. Ik realiseer mij terdege dat ik huur betaal, maar dat is niet erg.... zoveel is het volgens sommigen tenslotte niet, want ik ben een scheefhuurder en daardoor 'enorm' gesubsidieerd door de rest van NLquote:Op woensdag 24 november 2010 15:04 schreef Sjabba het volgende:
Dus je gaat wel kopen?!?
Anders is het sparen van je redelijk zinloos met 1,2% die je boven de vrije voet meteen mag afdragen aan de staat.
Overigens vergeet je even dat je in de tussentijd ook huur betaald.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |