abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_88906279
Het afgelopen topic zijn de voorstanders van kopen een tikkeltje oververtegenwoordigd geweest. Hebben ze het zonlicht niet gezien? Of komen de argumenten in het voordeel van kopen in dit deeltje nu wel boven tafel?

De geschiedenis:

'Huizenprijzen dalen 20%'
'Huizenprijzen dalen 20%' #2
'Huizenprijzen dalen 20%' #3
Huizenprijzen dalen 20% deel 3
'Huizenprijzen dalen 20%' #4
'Huizenprijzen dalen 20%' #5: De daling is begonnen
Huizenmarkt #6: kopers staken, verkopers geven niet toe.
Huizenmarkt #7: waar de markt muurvast zit
Huizenmarkt # 8: Woningmarkt totaal ingestort
De huizenmarkt #9: *pop* goes the bubble.
Huizenmarkt #10 waar nog steeds een stijging waarneembaar is
Huizenmarkt #11 Woningen in de ramsj?
Huizenmarkt #12 Stevige fundering of door en door rot?
Huizenmarkt #13 Ongeluksgetal? Of blijft het nog stabiel?
Huizenmarkt #14 Waar de meningen verdeeld zijn...
Huizenmarkt #15 Is 't al tijd voor stimuleringsmaatregelen?
Huizenmarkt #16: Waar makelaars hun aanbod photoshoppen
Huizenmarkt 17. Is er verschil in Koop en Huur?
De Huizenmarkt #18: Waar de tophypotheken worden afgeschaft
De Huizenmarkt #19: Waar de tophypotheken toch nog mogen
De Huizenmarkt #20: Waar de bubble in stand moet blijven
De Huizenmarkt #21 Over sukkels en fundimentalisten
De Huizenmarkt #22: waar het CDA de de HRA wil beperken
De Huizenmarkt #23: Waar het er heet aan toe gaat
De Huizenmarkt #24
Huizenmarkt deeltje 25
De Huizenmarkt #26: De discussie gaat door
De Huizenmarkt #27: Fundamenteel discusiëren
Huizenmarkt #28: Stilte voor de storm?
Huizenmarkt #29: Stilstand is achteruitgang!
Huizenmarkt #30: Waar er nog steeds mensen in fase 2 zitten
De Huizenmarkt #31 - Waar de koopjes worden gevonden
De Huizenmarkt 32: Waar 6% in 18 maanden een bubble is
Huizenmarkt #33: Waar de boerderijen in Brabant nog verkopen
Huizenmarkt# 34: De woningmarkt vrij maken of niet?
Huizenmarkt #35: Speculeer hier over wijzigingen HRA
Huizenmarkt #36: Vol verwachting klopt ons hart
Huizenmarkt #37: Waar we ingesneeuwd raken
Huizenmarkt #38 Waar we bullshit verkopen, en anderen dissen
Huizenmarkt #39: Waar aflossen weer de norm wordt?
Huizenmarkt #40: Vals plat
Huizenmarkt #41: Waar heen leidt de weg...
Huizenmarkt #42: 'Geen verdere prijsdaling woningen'
Huizenmarkt #43: Wat doet de lokale politiek aan de crisis?
Huizenmarkt #44: We waar we vrolijk van baan wisselen
Huizenmarkt #45: Bevinden we ons in het oog van de storm?
Huizenmarkt #46: Waar de hippies het nog niet kunnen
Huizenmarkt deeltje 47: Waar de prijzen 50% dalen
Huizenmarkt #48: Waar de HRA-beperking in zicht is
Huizenmarkt #49: Afschaffen HRA? Huizenprijs -13%!
huizenmarkt #50: Jubileum uitgave
Huizenmarkt deeltje 51: -51% wordt gehaald. Let maar op!!!!
Huizenmarkt # 52: Waar de politieke strijd losbarst?
Huizenmarkt #53: Het word in ieder geval een mooie zomer
huizenmarkt #54: Groene blaadjes aan de bomen
Huizenmarkt deel 55: EU wil de sociale huursector beperken
Huizenmarkt #56: Rabo ziet ´t helemaal zitten.
Huizenmarkt #57: waar de prijs harder daalt dan de euro
Huizenmarkt #58: Duizenden gaan in de problemen komen
Huizenmarkt #59: De huizenprijzen blijven nog jaren dalen
Huizenmarkt #60: Waar de bouwproductie is gehalveerd.
Huizenmarkt #61: Troll country
Huizenmarkt #62: nieuw kabinet ver weg, onzekerheid troef.
Huizenmarkt #63: Het word een hete zomer, koop een caravan!
Huizenmarkt #64: Hoe stevig is de fundering?
Huizenmarkt #65 Waar de Griekse zon in Nederland opkomt
Huizenmarkt #66: waar we zakken als een veertje
Huizenmarkt #67: rechts kabinet? Renteaftrek veilig.
Huizenmarkt #68: Alles over rechts?
Huizenmarkt #69: Waar de 'communisten' de macht grijpen.
Huizenmarkt #70: Waar alleen de crisis staat als een huis
Huizenmarkt #71: Geen 2e huis meer in Amsterdam
Huizenmarkt #73: Waar koper en verkoper elkaar niet vinden
Huizenmarkt #74: NHG, HRA, BTW allemaal kansloze acroniemen
Huizenmarkt #75: komt de dubbel dip nog voor deeltje 100?
Huizenmarkt #76: nu toch weer richting rechts?
Huizenmarkt #77: Hoe harder je werkt , hoe hoger de huur
Huizenmarkt # 88 Hoe hoger je inkomen, hoe meer je HRA
Huizenmarkt # 89: Waar nu ook de RABO bank angstig wordt
Huizenmarkt #90: waar half Nederland failliet gaat!
Huizenmarkt #80: Waar de markt verder stagneert
Huizenmarkt #82: Waar krakers blijven plakken
Huizenmarkt #83: Waar huurders tot bezinning komen.
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
  vrijdag 19 november 2010 @ 16:27:11 #2
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_88906910
De huurmarkt trekt aan?
Fuck catching lightning, he struck it
screamed shut up at thunder, then flipped the world upside down
and made it rain upward
pi_88907245
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 november 2010 16:27 schreef Sjabba het volgende:
De huurmarkt trekt aan?
Ja... huren stijgt in populariteit :)

Er komen steeds meer gescheiden milfs in mijn buurt wonen, allemaal afkomstig uit koopwoningen. Jeweetz.... van die zure veeleisende vrouwen die nu toch maar met minder genoegen moeten nemen. Mannen verkassen meestal na de naastgelegen camping om daar te overleven in een stacaravan.... past meer bij de mannelijke aard :P
I'll sing you a lullaby.
  vrijdag 19 november 2010 @ 17:00:08 #4
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_88908312
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 november 2010 16:36 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Ja... huren stijgt in populariteit :)

Er komen steeds meer gescheiden milfs in mijn buurt wonen, allemaal afkomstig uit koopwoningen. Jeweetz.... van die zure veeleisende vrouwen die nu toch maar met minder genoegen moeten nemen. Mannen verkassen meestal na de naastgelegen camping om daar te overleven in een stacaravan.... past meer bij de mannelijke aard :P
Lui lekkerland voor jou dus?
and made it rain upward
pi_88908420
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 november 2010 17:00 schreef Sjabba het volgende:

Lui lekkerland voor jou dus?
:')

Niet bepaald... ik zou liever zien dat die mensen in hun vinex wijken zouden blijven :P
I'll sing you a lullaby.
  vrijdag 19 november 2010 @ 19:11:22 #6
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_88912956
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 november 2010 17:02 schreef xenobinol het volgende:

[..]

:')

Niet bepaald... ik zou liever zien dat die mensen in hun vinex wijken zouden blijven :P
Daar moet jij straks naartoe....
and made it rain upward
pi_88914028
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 november 2010 19:11 schreef Sjabba het volgende:

Daar moet jij straks naartoe....
Nee, daar zou hij dan naartoe willen.

Maar aangezien dan de HRA afgeschaft is, de rente sky-high is en de NHG vervallen rest hem niets anders dan vrije sector huren. :+
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_88914634
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 november 2010 19:34 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Nee, daar zou hij dan naartoe willen.

Maar aangezien dan de HRA afgeschaft is, de rente sky-high is en de NHG vervallen rest hem niets anders dan vrije sector huren. :+
Whisful thinking?
I'll sing you a lullaby.
pi_88915264
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 november 2010 19:47 schreef xenobinol het volgende:

Whisful thinking?
Voor mij niet. Zijn jouw voorspellingen, niet de mijne. :W
  vrijdag 19 november 2010 @ 20:06:22 #10
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_88915495
quote:
1s.gif Op donderdag 27 november 2008 09:32 schreef hplaserjet het volgende:
'Huizenprijzen dalen twintig procent'

AMSTERDAM - Bert Heemskerk, bestuursvoorzitter van de Rabobank, vreest binnen nu en twee jaar een daling van de Nederlandse huizenprijzen van tien tot twintig procent.

Dat meldt het Financieele Dagblad donderdag. Heemskerk zei dit woensdag na een hoorzitting in de Tweede Kamer.

Volgens de bestuursvoorzitter kan de prijsdaling worden gereduceerd tot vijf procent door een verplichte verzekering, waardoor banken hun hypotheken beter kunnen doorplaatsen bij verzekeraars en pensioenfondsen. Hierdoor hebben de banken weer ruimte om nieuwe hypotheken te verstrekken.

Hypotheekproductie

Rabobank heeft een marktaandeel van bijna dertig procent en is hiermee veruit de grootste hypotheekbank van Nederland. De hypotheekproductie van de Rabobank is al met dertig procent teruggevallen en huizen staan langer te koop.

De Rabobank ontkent dat Heemskerk de "door het FD gesuggereerde uitspraken" heeft gedaan.

Zou fijn zijn, dan kunnen ook de minder rijken weer een huis kopen *O*
Eerste post in deze topicreeks die ook nog eens controleerbaar is. Uiteindelijk is het iets van 6 % geworden.
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
pi_88916469
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 november 2010 20:06 schreef Bayswater het volgende:

[..]

Eerste post in deze topicreeks die ook nog eens controleerbaar is. Uiteindelijk is het iets van 6 % geworden.
De overheid heeft ingegrepen door de termijn van de HRA voor een tweede huis te verlengen. De banken zijn superlief voor wanbetalers etc.... Gewoon nog even wat geduld hebben, volgens sommigen zou de crisis al lang achter de rug moeten zijn en is het nu weer business as usual.
I'll sing you a lullaby.
pi_88919817
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 november 2010 00:04 schreef xenobinol het volgende:
De meeste risico's in het leven zijn niet te verzekeren, alhoewel de verzekeraars je dit wel willen doen geloven.
Risico's lopen of niet lopen gaat veel verder dan alleen verzekeren. Jij gaf aan risico's te willen vermijden, dat sluit ook wel aan bij je huren. Je verlegt hiermee immers de risico's van kosten aan de woning en speculaties op de vastgoedmarkt bij de andere partij. Feitelijk betaal je er een risicopremie voor, maar dat is wat lastig te zien op een gesubsidieerde markt.

quote:
Natuurlijk is het wel een papieren verlies. Vallen er soms bakstenen van je woning af als de HRA verdwijnt? Dat de waarde van het pand daalt is toch ook logisch... het pand word ouder en er dient dus op afgeschreven te worden. Dat mensen geloven in het fabeltje dat de waarde gelijk moet blijven of zelfs moet stijgen is de wereld in geholpen door de vastgoedmaffia...
Door onderhoud houd je de reeele waarde redelijk constant. Door inflatie vind ik het niet zo vreemd een hogere waarde te verwachten. Daarnaast steken veel mensen veel tijd in het opknappen van woningen. Dit is feitelijk onbetaald arbeid waarmee je best hogere huizenprijzen kunt bewerkstelligen. Deze hogere prijs is eigenlijk de betaling van het arbeid (en het risico dat de klusser had om onverwachte kosten te maken).

Een huis zou verder door de tijd inderdaad geen extra waarde moeten krijgen, indien andere factoren zoals omgeving (grondwaarde) en dergelijke gelijk blijven.

quote:
Waarom zou je woningbezit moeten stimuleren? Als overheid zou je moeten streven naar het aanbieden van betaalbare woonruimte, of dat nu prive bezit is of niet is volgens mij niet relevant. Juist het argument dat je een woning moet bezitten om 'vermogen' op te bouwen is een raar argument. Je koopt toch ook geen auto om vermogen op te bouwen? Wonen is net zo goed een consumptieartikel.
Het argument wat ik aandraag is dat ik vind dat een huiseigenaar beter voor de buurt zorgt. Die heeft daar ook belang bij, want een verpauperde buurt zorgt dat de prijs van zijn woning daalt. Een huurder heeft geen belang bij het onderhoud van woning of leefruimte. Dan zou hij investeren in waarde voor een ander
Het vermogen opbouwen heb ik niet eens genoemd, dus waar je die weer vandaan haalt.

quote:
Als je woningbezit wil stimuleren.... waarom geven we niet gewoon iedereen en woning? Dan heb je als overheid je doel bereikt en kan je ook nog eens bepalen waar mensen in moeten wonen :')
Als je iedereen een woning zou geven, dan zou juist het motief om te zorgen voor de buurt vervallen.
pi_88926567
Wat ik me eigenlijk afvraag Xeno... waar haal je in godsnaam de tijd vandaan om dit topic vol te plempen.

OT: De aflossingsvormen Lineair en Annuiteit zijn de goedkoopste leenvormen. In het hoogste belastingtarief betaal je tenslotte altijd nog van elke euro rente, 48 cent zelf.

Alosvormen als beleggingshypotheek en spaarhypotheek zijn qua maandlast goedkoper (met name in de eerste jaren bij lineair) omdat je over je aflossing nog een stukje rendement krijgt.
  zaterdag 20 november 2010 @ 08:42:18 #14
250237 huizenmarkt-zeepbel.nl
De zeepbel in de huizenmarkt
pi_88933858
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 november 2010 20:06 schreef Bayswater het volgende:

[..]

De rest komt nog. Een rijwoning kost binnen 4 jaar in heel Nederland minder dan 180000 euro.

Je mag lachen om deze uitspraak, ik lach ook vaak als ik de "vertrouwen-herstellende" praatjes van de leenslaven hier lees.

Gelukkig denkt de Nederlander wel na over zijn vakantiebestemming. :Y
  zaterdag 20 november 2010 @ 09:40:28 #15
43642 Bayswater
pi_88934311
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 november 2010 08:42 schreef huizenmarkt-zeepbel.nl het volgende:

[..]

De rest komt nog. Een rijwoning kost binnen 4 jaar in heel Nederland minder dan 180000 euro.

Je mag lachen om deze uitspraak, ik lach ook vaak als ik de "vertrouwen-herstellende" praatjes van de leenslaven hier lees.
Uiteindelijk is een huurder weer een slaaf van een leenslaaf in dat geval. :)
Life lies a slow suicide
  zaterdag 20 november 2010 @ 09:53:14 #16
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_88934484
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 november 2010 08:42 schreef huizenmarkt-zeepbel.nl het volgende:

[..]

Gelukkig denkt de Nederlander wel na over zijn vakantiebestemming. :Y
Jaja, en dan nog 4 jaar je website in de lucht houden. Je bent echt zo kansloos. Dat zelf als het aantoonbaar is je nog kanslozer wordt als reactie.
and made it rain upward
  zaterdag 20 november 2010 @ 11:52:58 #17
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_88936895
quote:
Huizenprijzen dalen twintig procent'

AMSTERDAM - Bert Heemskerk, bestuursvoorzitter van de Rabobank, vreest binnen nu en twee jaar een daling van de Nederlandse huizenprijzen van tien tot twintig procent.

Dat meldt het Financieele Dagblad donderdag. Heemskerk zei dit woensdag na een hoorzitting in de Tweede Kamer.

Volgens de bestuursvoorzitter kan de prijsdaling worden gereduceerd tot vijf procent door een verplichte verzekering, waardoor banken hun hypotheken beter kunnen doorplaatsen bij verzekeraars en pensioenfondsen. Hierdoor hebben de banken weer ruimte om nieuwe hypotheken te verstrekken.

Hypotheekproductie

Rabobank heeft een marktaandeel van bijna dertig procent en is hiermee veruit de grootste hypotheekbank van Nederland. De hypotheekproductie van de Rabobank is al met dertig procent teruggevallen en huizen staan langer te koop.

De Rabobank ontkent dat Heemskerk de "door het FD gesuggereerde uitspraken" heeft gedaan.
Dit vind ik zo typisch Rabobank. Als het gaat om kopers over de streep te trekken dan wordt beweerd dat nú het juiste moment van kopen is en dat de prijzen enkel nog zullen stijgen tot in het oneindige. Als er om steunmaatregelen gevraagd wordt dan kan er wél opeens 20% af.

Nota bene, met 20% daling zitten we op de zo veelgenoemde 30%!
The End Times are wild
pi_88937862
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 november 2010 23:36 schreef dasorakel het volgende:
Wat ik me eigenlijk afvraag Xeno... waar haal je in godsnaam de tijd vandaan om dit topic vol te plempen.
multitasking :)

quote:
OT: De aflossingsvormen Lineair en Annuiteit zijn de goedkoopste leenvormen. In het hoogste belastingtarief betaal je tenslotte altijd nog van elke euro rente, 48 cent zelf.
Ja...... maar..... dan neemt het belastingsvoordeel over de looptijd af :|W
Dat is rampzalig voor de banken w/

quote:
Alosvormen als beleggingshypotheek en spaarhypotheek zijn qua maandlast goedkoper (met name in de eerste jaren bij lineair) omdat je over je aflossing nog een stukje rendement krijgt.
Beleggingshypotheek en rendement :D
I'll sing you a lullaby.
pi_88937937
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 november 2010 21:29 schreef snabbi het volgende:

Een huurder heeft geen belang bij het onderhoud van woning of leefruimte. Dan zou hij investeren in waarde voor een ander

Dus huurders vinden het prima om in een bouwval in een verpauperde buurt te wonen?
I'll sing you a lullaby.
pi_88938059
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 november 2010 11:52 schreef LXIV het volgende:

Dit vind ik zo typisch Rabobank. Als het gaat om kopers over de streep te trekken dan wordt beweerd dat nú het juiste moment van kopen is en dat de prijzen enkel nog zullen stijgen tot in het oneindige. Als er om steunmaatregelen gevraagd wordt dan kan er wél opeens 20% af.

Wat ook zo typisch is dat de banken nu de risico's willen herverzekeren, hoe kan je iets herverzekeren tegen een lage premie als het risico ENORM is? Nee... dit is typisch een constructie om iedereen en alles nog afhankelijker van elkaar te maken, zodat niemand meer voor de nucleaire optie wil kiezen zonder zelfmoord te plegen. Doet dat jullie dan echte helemaal niets?
I'll sing you a lullaby.
pi_88940024
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 november 2010 11:52 schreef LXIV het volgende:

Het nieuwsbericht waar je op reageert is van 27 november 2008.
pi_88941259
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 november 2010 12:29 schreef xenobinol het volgende:
Dus huurders vinden het prima om in een bouwval in een verpauperde buurt te wonen?
Nee die lopen te schelden dat ze in een slechte buurt wonen, maar doen de deur dicht wanneer ze aangesproken worden om bijvoorbeeld een schoonmaak actie te starten of het trappenhuis eens te witten.
pi_88944561
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 november 2010 14:04 schreef snabbi het volgende:

Nee die lopen te schelden dat ze in een slechte buurt wonen, maar doen de deur dicht wanneer ze aangesproken worden om bijvoorbeeld een schoonmaak actie te starten of het trappenhuis eens te witten.
Niet waar ik woon, hier zijn de mensen nog sociaal en bewogen en houden ze gezamenlijk de buurt netjes. In de winter maken we om de beurt de stoep sneeuwvrije etc... gewoon van dat soort kleine dingetjes. Zijn gewoon huurders en kopers door elkaar. Als mensen hun tuin verwaarlozen dan helpen de buren een handje en alleen bij kansloze gevallen komt de corporatie in actie... die stuurt als het moet een hovenier en een rekening naar de bewoners.
Niet heel Nederland zit vol met randstad asocialen hoor :)
I'll sing you a lullaby.
  zaterdag 20 november 2010 @ 22:13:23 #24
43642 Bayswater
pi_88957863
Xeno zag ik jou vanmiddag nou op het Leidseplein staan met een spandoek tbv de schreeuw voor cultuur. Zag een spandoek voor mij: 35 miljoen hypotheekrenteafrek per dag.

Ik stond daar overigens als leentokkie voor cultuurbehoud
Life lies a slow suicide
pi_88967078
Grappig om te zien dat er nog steeds mensen zijn die erin lijken te geloven, terwijl alle signalen naar beneden wijzen. De voortdurende crisis, de HRA die er binnen enkele jaren toch een keer aan zal gaan, de enorme Nederlandse hypotheekschuld die destabiliserend werkt en eigenlijk niet verder meer kan groeien, de sterke contractie van het relatieve aantal jongeren (lees: relatief weinig instroom van onderaf), etc. etc.

Ik heb tot nu toe weinig goed gedaan in m'n leven, maar prijs me dolgelukkig dat ik me niet het Nederlandse huiseigenaarschap in heb laten lokken. Het was er in 2006 bijna van gekomen, heeft me zelfs een relatie gekost, maar ik weet 100% zeker dat ik de juiste keuze heb gemaakt.
  zondag 21 november 2010 @ 10:25:01 #26
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_88967456
quote:
1s.gif Op zondag 21 november 2010 09:48 schreef Garagedeur het volgende:
Grappig om te zien dat er nog steeds mensen zijn die erin lijken te geloven, terwijl alle signalen naar beneden wijzen. De voortdurende crisis, de HRA die er binnen enkele jaren toch een keer aan zal gaan, de enorme Nederlandse hypotheekschuld die destabiliserend werkt en eigenlijk niet verder meer kan groeien, de sterke contractie van het relatieve aantal jongeren (lees: relatief weinig instroom van onderaf), etc. etc.

Ik heb tot nu toe weinig goed gedaan in m'n leven, maar prijs me dolgelukkig dat ik me niet het Nederlandse huiseigenaarschap in heb laten lokken. Het was er in 2006 bijna van gekomen, heeft me zelfs een relatie gekost, maar ik weet 100% zeker dat ik de juiste keuze heb gemaakt.
Ik denk dat de Nederlandse regering liever voor decennialange stagnatie kiest dan voor dalende prijzen.
The End Times are wild
pi_88967733
quote:
1s.gif Op zondag 21 november 2010 10:25 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ik denk dat de Nederlandse regering liever voor decennialange stagnatie kiest dan voor dalende prijzen.
Ik denk dat er nog wel aardig wat vanaf gaat hoor. In grote gebieden van Nederland wordt momenteel gewoon niks meer verkocht.

Afijn, ik heb de tijd. Ik woon toch nagenoeg gratis.
  zondag 21 november 2010 @ 10:53:27 #28
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_88967928
quote:
Grappig om te zien dat er nog steeds mensen zijn die erin lijken te geloven, terwijl alle signalen naar beneden wijzen. ...
Mensen geloven in een zeepbel totdat die barst.

Economie enzo is niet zo aan iedereen besteed. Veel mensen gedragen zich nu eenmaal als lemmingen. De signalen van een naderend ravijn zijn evenwel duidelijk. Bijvoorbeeld:
Belgische huizen duurste ter wereld in verhouding tot huren en inkomens, stelt OESO. Nederland vijfde ter wereld als het gaat om overgewaardeerde huizen.

Maar lemmingen doen niks met dit soort wetenschap.

En dat brengt me ook bij de uitspraak van de topic steller:

quote:
1s.gif Op vrijdag 19 november 2010 16:09 schreef xenobinol het volgende:
Het afgelopen topic zijn de voorstanders van kopen een tikkeltje oververtegenwoordigd geweest. Hebben ze het zonlicht niet gezien? Of komen de argumenten in het voordeel van kopen in dit deeltje nu wel boven tafel?
...
Volgens mij zijn hypotheekleenkneusjes gewoon niet voor rede vatbaar. Ik probeer ze te waarschuwen uit medemenselijkheid. En daarnaast probeer ik wat te discussieren over een onderwerp dat ik interessant vind. Maar medemenselijkheid heeft weinig effect. Eigenlijk zijn leenkneusjes maar voor één ding goed en het dringt steeds meer tot mij door dat je ze eigenlijk daarvoor moet gebruiken: over hun rug rijk worden. Daar heb ik niet zoveel zin in.

Dan blijft over dat je af en toe een interessante discussie kunt voeren. Dus ik draag nog wel eens een onderwerp aan. Maar als mensen die net een woning hebben gekocht gaat tetteren dat de prijzen stijgen... lach ik in mijn vuistje. Ik ga niet inhoudelijk discussieren als niet de inhoud maar de gesprekspartner het probleem is?
=Jongeren die lid zijn van een vakbond zijn matennaaiers!=
Disclaimer: Mijn uitingen zijn slechts mijn mening en niet meer dan dat. Onder geen beding mogen mijn uitingen worden opgevat als advies! Ik accepteer geen enkele aansprakelijkheid.
pi_88968221
quote:
1s.gif Op zondag 21 november 2010 10:53 schreef droom_econoom8 het volgende:
Volgens mij zijn hypotheekleenkneusjes gewoon niet voor rede vatbaar. Ik probeer ze te waarschuwen uit medemenselijkheid.
Leenkneusjes zijn natuurlijk niet meer te waarschuwen. Die zitten er tot over hun oren in en kunnen alleen nog hopen op een periode van hoge inflatie (die de komende jaren niet gaat komen).
pi_88968516
quote:
1s.gif Op zondag 21 november 2010 10:53 schreef droom_econoom8 het volgende:Volgens mij zijn hypotheekleenkneusjes gewoon niet voor rede vatbaar. Ik probeer ze te waarschuwen uit medemenselijkheid. En daarnaast probeer ik wat te discussieren over een onderwerp dat ik interessant vind. Maar medemenselijkheid heeft weinig effect. Eigenlijk zijn leenkneusjes maar voor één ding goed en het dringt steeds meer tot mij door dat je ze eigenlijk daarvoor moet gebruiken: over hun rug rijk worden. Daar heb ik niet zoveel zin in.
Daar draai tnu net een groot deel van onze Westerse economie op. Mensen die rijk worden over de rug van andere mensen. Bankiers, handelaars die verkopen aan handelaars,die nogmaals aan een andere handelaar verkoopt die het dan aan de consument verkoopt... Ik heb zelf geen probleem om geld te verdienen aan mensen die stijf en onwetend geloven dat de prijs van hun huis toch maarzal blijven stijgen.

quote:
1s.gif Op zondag 21 november 2010 11:05 schreef Garagedeur het volgende:[..]Leenkneusjes zijn natuurlijk niet meer te waarschuwen. Die zitten er tot over hun oren in en kunnen alleen nog hopen op een periode van hoge inflatie (die de komende jaren niet gaat komen).
Die inflatie komt er volgens mij net wel, het is alleen nog maar de vraag of ook de huizenprijzen deze inflatie zullen volgen. Ik denk van niet.
pi_88968878
quote:
1s.gif Op zondag 21 november 2010 11:18 schreef Emu het volgende:
Die inflatie komt er volgens mij net wel, het is alleen nog maar de vraag of ook de huizenprijzen deze inflatie zullen volgen. Ik denk van niet.
Nee, die inflatie hebben we al gehad, de afgelopen 10 jaar. Het blijft geen feest.

Wat veel mensen niet doorhebben: dalende (of niet langer meer stijgende) huizenprijzen zijn niet alleen een gevolg van deflatie, maar zijn in wezen de deflatie zelf.
pi_88971338
aha, gaat dti topic weer richting zelfbevrediging? :)
  zondag 21 november 2010 @ 14:07:24 #33
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_88973577
quote:
1s.gif Op zondag 21 november 2010 11:05 schreef Garagedeur het volgende:

[..]

Leenkneusjes zijn natuurlijk niet meer te waarschuwen. Die zitten er tot over hun oren in en kunnen alleen nog hopen op een periode van hoge inflatie (die de komende jaren niet gaat komen).
Waarom zijn jullie nobel. Dat ligt helemaal niet in de aard van huurstumpers.
and made it rain upward
  zondag 21 november 2010 @ 14:08:25 #34
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_88973605
quote:
1s.gif Op zondag 21 november 2010 12:58 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
aha, gaat dti topic weer richting zelfbevrediging? :)
Alleenstaande huurstumpers zoeken een hoogtepunt op zondag....
and made it rain upward
pi_88975253
quote:
1s.gif Op zondag 21 november 2010 10:53 schreef droom_econoom8 het volgende:

[..]

Mensen geloven in een zeepbel totdat die barst.

Economie enzo is niet zo aan iedereen besteed. Veel mensen gedragen zich nu eenmaal als lemmingen. De signalen van een naderend ravijn zijn evenwel duidelijk. Bijvoorbeeld:
Belgische huizen duurste ter wereld in verhouding tot huren en inkomens, stelt OESO. Nederland vijfde ter wereld als het gaat om overgewaardeerde huizen.

Maar lemmingen doen niks met dit soort wetenschap.

En dat brengt me ook bij de uitspraak van de topic steller:

[..]

Volgens mij zijn hypotheekleenkneusjes gewoon niet voor rede vatbaar. Ik probeer ze te waarschuwen uit medemenselijkheid. En daarnaast probeer ik wat te discussieren over een onderwerp dat ik interessant vind. Maar medemenselijkheid heeft weinig effect. Eigenlijk zijn leenkneusjes maar voor één ding goed en het dringt steeds meer tot mij door dat je ze eigenlijk daarvoor moet gebruiken: over hun rug rijk worden. Daar heb ik niet zoveel zin in.

Dan blijft over dat je af en toe een interessante discussie kunt voeren. Dus ik draag nog wel eens een onderwerp aan. Maar als mensen die net een woning hebben gekocht gaat tetteren dat de prijzen stijgen... lach ik in mijn vuistje. Ik ga niet inhoudelijk discussieren als niet de inhoud maar de gesprekspartner het probleem is?
Het feit dat jullie erg graag nog steeds hypotheekleenkneus als term gebruiken geeft toch een behoorlijke wanhoop aan.

En nogmaals, het gaat niet eens zozeer om het wel of niet stijgen van de waarde van je huis, maar de zekerheid dat je elk jaar hetzelfde betaald. Huren stijgen jaar in, jaar uit. Voor je 'huurkrot' ga je dus steeds meer betalen, terwijl deze feitelijk echt minder waard wordt.

Ook als de hra eraf gaat is het voor een groot deel van de mensen nog steeds betaalbaar, alleen een vakantie minder. En als je hem dan over 30 jaar afgelost hebt dan lach je al die 'huurkneuzen' nog harder uit die voor 1500 euro in de maand in hun huur tokkiebuurt in hun tokkierijwoning zitten.

(kan niet zeggen dat krachttermen mijn statement sterker maken overigens)
pi_88985880
Als ik leentokkie was, zou ik ook zo reageren als jullie hier doen. :)
pi_88986875
quote:
1s.gif Op zondag 21 november 2010 20:12 schreef Garagedeur het volgende:
Als ik leentokkie was, zou ik ook zo reageren als jullie hier doen. :)
Want? Je hebt termen als leentokkie, leenkneus, etc etc nodig voor een discussie? Nee, niet echt lijkt mij ;) Iedereen heeft zijn of haar redenen om te kopen of te huren. Flexibiliteit vs zekerheid van vaste lasten en aflossing. zekerheid bij huren dat je elk jaar meer gaat betalen vs vast bedrag voor de hypotheek (muv. hra), teveel betalen voor je huur(krot) of teveel betalen voor je koop(krot). etc etc etc.

Het gebruik van termen zoals leenkneus etc brengt de discussie totaal niet verder, sterker nog hij wordt steeds minder.
pi_88989315
Nou jongens... ik word ook een radertje in het systeem. Ik word ook een leentokkie of leenkneus. Sta op het punt akkoord te gaan met een koopovereenkomst voor een huis. Ik ga lekker ongegeneerd uit de staatsruif eten. Heerlijk ;)

Ik zie wel hoe de zaken ervoor staan over 30 jaar. Misschien is m'n huis niks meer waard, misschien het dubbele. Ik ga in ieder geval 30 jaar plezierig wonen met een lening die ik gemakkelijk kan betalen.
  zondag 21 november 2010 @ 21:24:01 #39
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_88990228
quote:
1s.gif Op zondag 21 november 2010 21:10 schreef Freak188 het volgende:
Nou jongens... ik word ook een radertje in het systeem. Ik word ook een leentokkie of leenkneus. Sta op het punt akkoord te gaan met een koopovereenkomst voor een huis. Ik ga lekker ongegeneerd uit de staatsruif eten. Heerlijk ;)

Ik zie wel hoe de zaken ervoor staan over 30 jaar. Misschien is m'n huis niks meer waard, misschien het dubbele. Ik ga in ieder geval 30 jaar plezierig wonen met een lening die ik gemakkelijk kan betalen.
quote:
1s.gif Op zondag 21 november 2010 21:10 schreef Freak188 het volgende:

Dat is dan toch ook prima? Als jij er lekker gaat wonen en er tevreden over bent is er niks aan de hand.

Ik woon ook nog prima, maar de reden dat ik niet koop is niet dat ik dat op lange termijn niet het beste vindt, maar enkel omdat ik het qua timing nog te vroeg vindt. Ik (denk dat ik) over enige tijd een veel mooier huis kan kopen voor hetzelfde moment dan op dit moment. Dat is alles.
The End Times are wild
pi_88991939
Ik weet niet of Donner een leenkneus is zoals de site van zeepbel suggereert, ik weet wel dat ik het een kneus van een minister vindt. Die man leeft niet eens in de werkelijkheid. Donner is een van de domste en meest autistische bewindslieden die dit land ooit gekend heeft. Maar ja.... wat mag je ook verwachten van een jurist :|W
I'll sing you a lullaby.
pi_88992871
quote:
1s.gif Op zondag 21 november 2010 21:45 schreef xenobinol het volgende:
Ik weet niet of Donner een leenkneus is zoals de site van zeepbel suggereert, ik weet wel dat ik het een kneus van een minister vindt. Die man leeft niet eens in de werkelijkheid. Donner is een van de domste en meest autistische bewindslieden die dit land ooit gekend heeft. Maar ja.... wat mag je ook verwachten van een jurist :|W
Het is niet allemaal slecht wat Donner schrijft.
Versnelling van procedures, als het lukt, is een goede zaak.
De woningproductie opschroeven is ook een goede zaak, als de markt eenmaal weer op gang komt en er is nog steeds schaarste, zullen de prijzen ook niet kunnen dalen.
Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
pi_88994144
quote:
1s.gif Op zondag 21 november 2010 21:45 schreef xenobinol het volgende:
wat een ellende weer.....
pi_88996332
quote:
10s.gif Op zondag 21 november 2010 22:14 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

wat een ellende weer.....
Inderdaad :Y
I'll sing you a lullaby.
  maandag 22 november 2010 @ 09:55:15 #44
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_89004177
quote:
Conjunctuurbericht, maandag 22 november 2010 9:30

Prijs koopwoningen weer lager

Verkochte bestaande koopwoningen waren in oktober gemiddeld 1,1 procent goedkoper dan in oktober 2009. De prijsdaling was groter dan de 0,4 procent in augustus en 0,6 procent in september. In de daaraan voorafgaande maanden was de prijsdaling juist geleidelijk aan kleiner geworden. Dit blijkt uit de ontwikkeling van de prijsindex bestaande koopwoningen van het CBS en het Kadaster.
Vrijstaande woningen zijn in oktober het meeste in prijs gedaald. De verkoopprijzen hiervan lagen 1,8 procent lager dan in oktober 2009. Ook appartementen, tussenwoningen en twee-onder-een-kapwoningen waren goedkoper. Hoekwoningen waren nagenoeg even duur als een jaar eerder.
Regionaal bezien zijn de verschillen in prijsontwikkeling groot. Alleen in Groningen, Friesland en Limburg waren de prijzen hoger dan een jaar eerder, in alle andere provincies waren ze lager. In Flevoland was de prijsdaling met 3,3 procent het grootst.
Ten opzichte van september 2010 daalden de verkoopprijzen van bestaande koopwoningen met 0,5 procent. Dit is gelijk aan de prijsdaling in september ten opzichte van een maand eerder. Door deze dalingen is de prijs van verkochte woningen gezakt tot het prijspeil van oktober 2006.
In oktober wisselden bijna 10 duizend bestaande woningen van eigenaar. Dat is bijna 13 procent minder dan in oktober 2009. Van alle woningtypen lag het aantal transacties lager dan een jaar eerder. De duurdere woningen deden het relatief het best. Er werden in de eerste tien maanden van 2010 vrijwel evenveel woningen verkocht als in dezelfde periode in 2009.
  maandag 22 november 2010 @ 12:47:38 #45
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89008986
Onderstaand plaatje mag in de OP (dan zal ik het af en toe updaten).
Op nominale basis werd de top bereikt in augustus 2008 en is de daling 7,8% (okt 2010).
Gecompenseerd voor inflatie (CPI) werd de top bereikt in augustus 2007 en is de daling 11,4%.
Duidelijk zijn ook de sterk gedaalde verkopen te zien.

[ Bericht 4% gewijzigd door SeLang op 22-11-2010 13:37:13 ]
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  maandag 22 november 2010 @ 12:49:09 #46
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89009031
dubbel :P
Mijn reisverslagen
  maandag 22 november 2010 @ 13:12:07 #47
pi_89009713
Waarom maakt het staatsjournaal geen melding van de verder dalende huizenprijzen? Ook op nos.nl kan ik er niets over vinden.
  maandag 22 november 2010 @ 13:27:51 #48
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_89010208
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 13:12 schreef huizenmarkt-zeepbel.nl het volgende:
Waarom maakt het staatsjournaal geen melding van de verder dalende huizenprijzen? Ook op nos.nl kan ik er niets over vinden.
conspiracy?

Het 'staatsjournaal' had waarschijnlijk al een stukje voorbereid voor stabiliserende of licht stijgende huizenprijzen. Nu wordt iets ander bedacht.
pi_89010643
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 13:27 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

conspiracy?

Het 'staatsjournaal' had waarschijnlijk al een stukje voorbereid voor stabiliserende of licht stijgende huizenprijzen. Nu wordt iets ander bedacht.
Gerlusconi Hukker heeft alle media in de tang :)
Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
pi_89010810
De komende maanden zullen we alleen maar een verdere daling zien want de kosten in de zorg stijgen, belastingen gaan omhoog. Baanzekerheid neemt verder af en starters verdienen significant minder dan een paar jaar geleden. Kortom..... de markt krimpt gestaagd door. -50% here we come :P
I'll sing you a lullaby.
pi_89010862
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 13:40 schreef fedsingularity het volgende:
Gerlusconi Hukker heeft alle media in de tang :)
Ze zullen vast wel een corruptiebudget hebben :P
I'll sing you a lullaby.
pi_89010903
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 13:45 schreef xenobinol het volgende:
De komende maanden zullen we alleen maar een verdere daling zien want de kosten in de zorg stijgen, belastingen gaan omhoog. Baanzekerheid neemt verder af en starters verdienen significant minder dan een paar jaar geleden. Kortom..... de markt krimpt gestaagd door. -50% here we come :P
en de huren? :P +50% here we come indeed. ;)
pi_89011487
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 13:49 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

en de huren? :P +50% here we come indeed. ;)
Over een jaar of 13 zullen we daar wel zitten, mits de overschotten niet drastisch de prijs onder druk zullen zetten. Maar ik verwacht tegen die tijd dat de prijzen van koopwoningen op zijn minst gehalveerd zijn.
I'll sing you a lullaby.
pi_89011564
quote:

Same here.

Ik heb ook altijd verkondigd dat Hollandse Vrouwen de drijvende kracht zijn achter de nesteldrang in dit land. Waarbij manlief uiteraard wel het grootste deel van de hypotheekschuld op zich dient te nemen. En als het mis gaat mag hij een dikke oprotpremie voor haar neertellen :')

Serieus, dit land is dik ge-hijacked door het feminisme. Verwijfde-links-lullen-rechts-vullen cultuur in dit landje. Hebben ze goed voor elkaar (gehad)!

Maar de crisis rekent prima af met deze verwaande grieten.
pi_89011997
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 14:04 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Over een jaar of 13 zullen we daar wel zitten, mits de overschotten niet drastisch de prijs onder druk zullen zetten. Maar ik verwacht tegen die tijd dat de prijzen van koopwoningen op zijn minst gehalveerd zijn.
buitengewoon logisch verband :) Kopen wordt dan een factor vier meer aantrekkelijk :P
Ik denk dat zelfs jij dan overstag gaat :D
pi_89012238
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 14:06 schreef mymindisglowing het volgende:

[..]

Same here.

Ik heb ook altijd verkondigd dat Hollandse Vrouwen de drijvende kracht zijn achter de nesteldrang in dit land. Waarbij manlief uiteraard wel het grootste deel van de hypotheekschuld op zich dient te nemen. En als het mis gaat mag hij een dikke oprotpremie voor haar neertellen :')

Serieus, dit land is dik ge-hijacked door het feminisme. Verwijfde-links-lullen-rechts-vullen cultuur in dit landje. Hebben ze goed voor elkaar (gehad)!

Tering gek ik moest wel lachen hierom :'). Feminisme heeft er onder andere ook toe geleid dat er meer files staan :(
pi_89016035
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 14:06 schreef mymindisglowing het volgende:

[..]

Same here.

Hollandsche vrouwen. Breek me de bek niet open. :')

Ik heb nu een pindaatje. Moest er vroeger niks van hebben, al die kleurtjes, maar ben helemaal om. ^O^
pi_89016174
quote:
2s.gif Op maandag 22 november 2010 16:07 schreef Garagedeur het volgende:

[..]

Ik heb nu een pindaatje. Moest er vroeger niks van hebben, al die kleurtjes, maar ben helemaal om. ^O^
Tja, die 5 dollar stelt niks voor in Thailand! Je moet toch ergens ander je je verzetje vandaan halen als je niet eens het dak boven je hoofd bezit.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 22-11-2010 16:11:42 ]
pi_89016425
quote:
14s.gif Op maandag 22 november 2010 16:11 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Tja, die 5 dollar stelt niks voor in Thailand! Je moet toch ergens ander je je verzetje vandaan halen als je niet eens het dak boven je hoofd bezit.
Thailand? :')

Neehoor, gewoon half-Hollands glorie. Hoogopgeleid en bepaald niet onbemiddeld. En ze huurt ook, dat is natuurlijk het allerbelangrijkste.
pi_89016501
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 16:17 schreef Garagedeur het volgende:

[..]

Thailand? :')
Daar gaan alle huurstakkers heen.

quote:
Neehoor, gewoon half-Hollands glorie. Hoogopgeleid en bepaald niet onbemiddeld. En ze huurt ook, dat is natuurlijk het allerbelangrijkste.
Wacht maar tot ze wil nestelen.
pi_89016537
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 13:45 schreef xenobinol het volgende:
Errrrrrrr, que?
ICT-sector heeft baantekort, starters verdienen meer dan 2 jaar geleden, baanzekerheid is voornamelijk het probleem bij laagopgeleide mensen die sowieso niet kunnen kopen, dus het is nogal wat wat je hier zegt xeno.
pi_89016557
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 14:21 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

buitengewoon logisch verband :) Kopen wordt dan een factor vier meer aantrekkelijk :P
Ik denk dat zelfs jij dan overstag gaat :D
Tja. Blijft toch vreemd. Weten dat de huren alsmaar stijgen maar toch verwachten dat het alternatief, kopen, fors goedkoper gaat worden. :W

Wellicht kan Xeno zijn uitspraak nader toelichten?
  maandag 22 november 2010 @ 16:42:54 #63
pi_89017441
Cognitieve dissonantie

Het doel van de cognitieve dissonantie is om de tegenstrijdige opvattingen te verwijderen, om zodoende het ego te beschermen. Zouden we geen cognitieve dissonantie hebben, dan zullen we nooit tevreden zijn met een keuze en altijd blijven tobben over wat we moeten doen. Nadat we de knoop hebben doorgehakt bij een beslissing zorgt de cognitieve dissonantie ervoor dat we tevreden zijn met onze gemaakte keuze, en niet achteraf toch liever de andere keuze hadden gemaakt. Vooral bij belangrijke beslissingen die veel invloed hebben op je leven is de cognitieve dissonantie een waardevolle valkuil, denk hiervoor bijvoorbeeld aan het aanschaffen van een huis, of een relatie beginnen.
pi_89017609
heb je ook zo'n mooi stukje over narcisme?
pi_89017780
quote:
6s.gif Op maandag 22 november 2010 16:47 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Ik vind het anders wel een toepasselijk stukje:
quote:
denk hiervoor bijvoorbeeld aan het aanschaffen van een huis, of een relatie beginnen.
Ik denk dan echter voornamelijk aan de beslissing te blijven huren.
pi_89017824
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 16:20 schreef Scorpie het volgende:

Errrrrrrr, que?
ICT-sector heeft baantekort, starters verdienen meer dan 2 jaar geleden, baanzekerheid is voornamelijk het probleem bij laagopgeleide mensen die sowieso niet kunnen kopen, dus het is nogal wat wat je hier zegt xeno.
Nee de ICT heeft tekort aan ervaren mensen, de mensen die een baan hebben met goed inkomen hebben reeds gekocht en zitten tot aan hun oogballen....
Goed om te horen dat starters weer wat meer verdienen, kunnen ze en niet kopen en niet huren :|W
I'll sing you a lullaby.
pi_89017877
Garagedeur, je hebt 100% gelijk. Mijn vrouw komt uit de buurt van Mumbai, ongeveer jouw redenatie gevolgd. Scheelt een hoop qua ruimte/hypotheek eisen! Mixed race kindjes zijn prima trouwens.
pi_89017914
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 16:20 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

Tja. Blijft toch vreemd. Weten dat de huren alsmaar stijgen maar toch verwachten dat het alternatief, kopen, fors goedkoper gaat worden. :W

Wellicht kan Xeno zijn uitspraak nader toelichten?
Ik doe een aanname op basis van een zekere inflatie, de huizenprijzen zijn veel sterker gestegen als de inflatie en juist daarom gaat er een correctie komen. Het betaalbaarheidsniveau is nog steeds te ongunstig imo.
I'll sing you a lullaby.
pi_89017952
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 16:52 schreef Istrilyin het volgende:
Garagedeur, je hebt 100% gelijk. Mijn vrouw komt uit de buurt van Mumbai, ongeveer jouw redenatie gevolgd. Scheelt een hoop qua ruimte/hypotheek eisen! Mixed race kindjes zijn prima trouwens.
Indiase dames :X
pi_89017956
quote:
6s.gif Op maandag 22 november 2010 16:47 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Ja.... dat zou leuk zijn :)

Iets met kopers die en van zichzelf en van hun huis houden :P
I'll sing you a lullaby.
pi_89017994
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 16:54 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Ja.... dat zou leuk zijn :)

Iets met kopers die en van zichzelf en van hun huis houden :P
van jezelf houden is niks mis mee hoor. :)

in dit tranendal.... *kras*
pi_89018012
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 16:54 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

Indiase dames :X
:?
I'll sing you a lullaby.
pi_89018039
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 16:20 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Errrrrrrr, que?
Bron?
pi_89018042
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 16:54 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

van jezelf houden is niks mis mee hoor. :)
Om van anderen te houden moet je eerst van jezelf houden, zo was het toch?
I'll sing you a lullaby.
pi_89018175
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 16:56 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Om van anderen te houden moet je eerst van jezelf houden, zo was het toch?
ik hou ontzettend veel van je, dat weet je toch?
pi_89018190
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 16:56 schreef antfukker het volgende:

Bron?
Mijn broer werkt bij een grote ICT detacheerder en die vertelde dat het vorig jaar even was aangetrokken maar dat het nu gewoon weer 3 of 5 letterig is. Banken, verzekeraars, telecom en de overheid.... overal snijdt men in de kosten.
I'll sing you a lullaby.
pi_89018255
quote:
11s.gif Op maandag 22 november 2010 16:58 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

ik hou ontzettend veel van je, dat weet je toch?
Narcistisch als ik ben twijfel ik daar geen moment aan, wie houdt er nu niet van mij :+
I'll sing you a lullaby.
  maandag 22 november 2010 @ 17:01:57 #78
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89018296
Zeg xeno, nu heb ik de moeite genomen om een mooi plaatje te maken. Wil je die in de OP zetten (of kun je die niet meer editten?)
Mijn reisverslagen
pi_89018909
quote:
7s.gif Op maandag 22 november 2010 17:01 schreef SeLang het volgende:
Zeg xeno, nu heb ik de moeite genomen om een mooi plaatje te maken. Wil je die in de OP zetten (of kun je die niet meer editten?)
Ik kan de startpost niet meer editten, maar het is een mooi plaatje ^O^
I'll sing you a lullaby.
pi_89021355
quote:
7s.gif Op maandag 22 november 2010 12:47 schreef SeLang het volgende:
Op nominale basis werd de top bereikt in augustus 2008 en is de daling 7,8% (okt 2010).
Gecompenseerd voor inflatie (CPI) werd de top bereikt in augustus 2007 en is de daling 11,4%.

[ afbeelding ]
Tof plaatje. Kun je hier ook de inflatie inzetten? ben wel benieuwd hoeveel de stijging bovenop inflatie is geweest
  maandag 22 november 2010 @ 19:39:30 #81
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_89025063
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 14:04 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Grootse onzin. Hoop is de wens van de gedachte.

Een overschot in huurwoningen?!?!?!
Koopprijzen gehalveerd als de huurprijzen 50% hoger zijn?!?!?!?!

Heb je je hoofd gestoten vandaag?
and made it rain upward
  maandag 22 november 2010 @ 19:40:35 #82
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_89025109
quote:
2s.gif Op maandag 22 november 2010 16:07 schreef Garagedeur het volgende:

[..]

Hahaha. Een pinda is vaak nog nederlandser dan de hollanders zelf....
and made it rain upward
  maandag 22 november 2010 @ 19:40:51 #83
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_89025118
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 13:27 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

conspiracy?

...
Waarschijnlijk een "tacit agreement": Als degene die die artikeltjes plaatst een hypotheekleenkneus is... weet je waar zijn motivatie ligt :)
Disclaimer: Mijn uitingen zijn slechts mijn mening en niet meer dan dat. Onder geen beding mogen mijn uitingen worden opgevat als advies! Ik accepteer geen enkele aansprakelijkheid.
  maandag 22 november 2010 @ 19:41:59 #84
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_89025180
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 16:42 schreef huizenmarkt-zeepbel.nl het volgende:
Cognitieve dissonantie

Het doel van de cognitieve dissonantie is om de tegenstrijdige opvattingen te verwijderen, om zodoende het ego te beschermen. Zouden we geen cognitieve dissonantie hebben, dan zullen we nooit tevreden zijn met een keuze en altijd blijven tobben over wat we moeten doen. Nadat we de knoop hebben doorgehakt bij een beslissing zorgt de cognitieve dissonantie ervoor dat we tevreden zijn met onze gemaakte keuze, en niet achteraf toch liever de andere keuze hadden gemaakt. Vooral bij belangrijke beslissingen die veel invloed hebben op je leven is de cognitieve dissonantie een waardevolle valkuil, denk hiervoor bijvoorbeeld aan het aanschaffen van een huis, of een relatie beginnen.
Je vergeet in je voorbeelden;

Het oprichten van een website.....
and made it rain upward
  maandag 22 november 2010 @ 19:47:48 #85
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_89025513
quote:
7s.gif Op maandag 22 november 2010 12:47 schreef SeLang het volgende:

[ afbeelding ]
De periode is vrij kunstmatig genomen. Mensen die vanaf 2006 een huis hebben gekocht, hebben veel geld verloren. Waarom langer terug gaan terwijl er niet alleen duidelijk sprake is van een trendbreuk, maar ook van economische en demografische ontwikkelingen die veroorzaken dat ontwikkelingen uit het verleden geen garantie bieden voor de toekomst?
pi_89025529
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 16:59 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Mijn broer werkt bij een grote ICT detacheerder en die vertelde dat het vorig jaar even was aangetrokken maar dat het nu gewoon weer 3 of 5 letterig is. Banken, verzekeraars, telecom en de overheid.... overal snijdt men in de kosten.
Daar herken ik niks van.

Ik werk ook bij een automatiseerder en sinds juni is het gigantische druk. Bedrijven beginnen na een periode van bezuinigingen op de ICT omgeving weer met terugwerkende kracht te investeren.
  maandag 22 november 2010 @ 19:49:16 #87
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_89025601
Mooi plaatje van SeLang, maar opvallend dat het CBS zelf er voor kiest een veel dramatischer ogend plaatje op de site te zetten:

Je ziet de double dip al bijna.
  maandag 22 november 2010 @ 19:50:17 #88
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_89025665
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 19:47 schreef droom_econoom8 het volgende:

[..]

De periode is vrij kunstmatig genomen. Mensen die vanaf 2006 een huis hebben gekocht, hebben veel geld verloren. Waarom langer terug gaan terwijl er niet alleen duidelijk sprake is van een trendbreuk, maar ook van economische en demografische ontwikkelingen die veroorzaken dat ontwikkelingen uit het verleden geen garantie bieden voor de toekomst?
En het CBS is het met je eens...
  maandag 22 november 2010 @ 19:51:09 #89
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_89025707
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 19:48 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Daar herken ik niks van.

Ik werk ook bij een automatiseerder en sinds juni is het gigantische druk. Bedrijven beginnen na een periode van bezuinigingen op de ICT omgeving weer met terugwerkende kracht te investeren.
Misschien dat de werkdruk toeneemt omdat het randje vet eraf is? In de makelaardij moeten ze ook steeds meer werk verrichten...
pi_89025764
ICT is best huilen hoor momenteel. Hangt er natuurlijk wel vanaf aan wie je het vraagt: voor een accountmanager is het altijd zomer.
pi_89025905
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 19:51 schreef droom_econoom8 het volgende:

[..]

Misschien dat de werkdruk toeneemt omdat het randje vet eraf is? In de makelaardij moeten ze ook steeds meer werk verrichten...
Nee we hebben op het moment aanzienlijk meer projecten lopen en werk wat nog in de pipeline zit als vorig jaar. Qua personeel zitten we na een periode van forse krimp weer op het niveau van voor de crisis.
  maandag 22 november 2010 @ 19:54:56 #92
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89025921
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 18:22 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Tof plaatje. Kun je hier ook de inflatie inzetten? ben wel benieuwd hoeveel de stijging bovenop inflatie is geweest
De inflatie zit erin. De blauwe curve is gewoon de nominale prijs.
De gele curve is de prijs teruggerekend naar het prijsniveau van 1996. Dit geeft dus de reële prijsstijging.
Mijn reisverslagen
  maandag 22 november 2010 @ 20:14:04 #93
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89026316
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 19:49 schreef Lemans24 het volgende:
Mooi plaatje van SeLang, maar opvallend dat het CBS zelf er voor kiest een veel dramatischer ogend plaatje op de site te zetten:

[ afbeelding ]

Je ziet de double dip al bijna.
Dat plaatje is de afgeleide van mijn plaatje. Dat is inderdaad ook een manier waarop je het kunt representeren.

Het weerspiegelt de algemene obsessie met momentum. De meeste beleggers zijn ook momentumbeleggers zijn. Zelf ben ik vooral geinteresseerd in waarde.
Mijn reisverslagen
pi_89026692
quote:
7s.gif Op maandag 22 november 2010 19:54 schreef SeLang het volgende:
Dit geeft dus de reële prijsstijging.
Mwoah....

Als ik even uit ga van een huur van 525,- voor een tussenwoning (gemiddeld?) kom ik na inflatiecorrectie ook niet helemaal uit...
pi_89026865
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 20:21 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Mwoah....

Als ik even uit ga van een huur van 525,- voor een tussenwoning (gemiddeld?) kom ik na inflatiecorrectie ook niet helemaal uit...
Dan reken je het toch procentueel om?

Ain't nothing to it but to do it.
Greece
  maandag 22 november 2010 @ 20:31:30 #96
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_89027204
quote:
7s.gif Op maandag 22 november 2010 19:54 schreef SeLang het volgende:

[..]

De inflatie zit erin. De blauwe curve is gewoon de nominale prijs.
De gele curve is de prijs teruggerekend naar het prijsniveau van 1996. Dit geeft dus de reële prijsstijging.
Wat je ook niet over het hoofd moet zien is dat de 'inflatie' op huizen altijd veel hoger geweest is dan de overige inflatie. (dus huizenprijzen stegen sneller dan de normale inflatie).

Dat maakte van huizen ook zo'n extreem goede belegging.
1) Er was een gigantische leverage doordat je leende, gelijk aan wat je maandelijks nog aan rente betalen kon of meer geld dat mensen ooit gezien hadden.
2) De rente die je betaalde (de helft van je hypotheekrente) lag in principe ver onder de huizenmarkt-inflatie. Je kreeg dus decennialang feitelijk betaald om te wonen.

Als gevolg hiervan wilde 'iedereen' natuurlijk wel kopen. Dat op zichzelf veroorzaakte weer een enorme opwaartse druk, waardoor de huizeninflatie nog hoger werd en de winst nog groter, et cetera. Zo is het gekomen dat men bereid was om 3 ton neer te leggen voor een 2-kamerappartementje. Ook als dat betekende dat vrijwel alle bestedingsruimte hieraan op ging. De vermogensopbouw kwam immers vanzelf!

Alleen die beweging is nu tot stilstand gekomen en zelfs omgedraaid. Als huizen ieder jaar 2% nominaal goedkoper worden, en 5% inflatiegecorrigeerd, dan is het verhaal compleet anders.
Stel dat een gemiddeld huis van 3 ton 16.000 euro per jaar kost om aan te houden (incl. OZB, reserveren voor onderhoud, verzekeren etc).
In het geval van een huizenmarktinflatie van 5% zoals de afgelopen jaren, kost je het effectief dan maar 1.000 euro per jaar. (geen cashflow maar vermogensopbouw.
Zijn er dalende huizenprijzen (huizenmarktdeflatie) van effectief 3%, dan kost het je effectief dus 20.800 per jaar. Een gigantisch verschil!!
The End Times are wild
pi_89027415
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 20:25 schreef Mendeljev het volgende:

[..]

Dan reken je het toch procentueel om?

[ afbeelding ]
ik moet vooral lachen om materiaalkosten, loon en bouwkosten.

Als iemand die loon ontving, en op diverse momenten op deze curve zelf gebouwd heeft, durf ik te stellen dat deze waanzinnige b/s zijn :)

Wat in 1996 een gulden bouwkosten was, was in 2003 een euro. En dat kan ik je per grondstof laten zien.
pi_89027710
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 20:31 schreef LXIV het volgende:

[..]

Wat je ook niet over het hoofd moet zien is dat de 'inflatie' op huizen altijd veel hoger geweest is dan de overige inflatie. (dus huizenprijzen stegen sneller dan de normale inflatie).

Dat maakte van huizen ook zo'n extreem goede belegging.
1) Er was een gigantische leverage doordat je leende, gelijk aan wat je maandelijks nog aan rente betalen kon of meer geld dat mensen ooit gezien hadden.
2) De rente die je betaalde (de helft van je hypotheekrente) lag in principe ver onder de huizenmarkt-inflatie. Je kreeg dus decennialang feitelijk betaald om te wonen.

Als gevolg hiervan wilde 'iedereen' natuurlijk wel kopen. Dat op zichzelf veroorzaakte weer een enorme opwaartse druk, waardoor de huizeninflatie nog hoger werd en de winst nog groter, et cetera. Zo is het gekomen dat men bereid was om 3 ton neer te leggen voor een 2-kamerappartementje. Ook als dat betekende dat vrijwel alle bestedingsruimte hieraan op ging. De vermogensopbouw kwam immers vanzelf!

Alleen die beweging is nu tot stilstand gekomen en zelfs omgedraaid. Als huizen ieder jaar 2% nominaal goedkoper worden, en 5% inflatiegecorrigeerd, dan is het verhaal compleet anders.
Stel dat een gemiddeld huis van 3 ton 16.000 euro per jaar kost om aan te houden (incl. OZB, reserveren voor onderhoud, verzekeren etc).
In het geval van een huizenmarktinflatie van 5% zoals de afgelopen jaren, kost je het effectief dan maar 1.000 euro per jaar. (geen cashflow maar vermogensopbouw.
Zijn er dalende huizenprijzen (huizenmarktdeflatie) van effectief 3%, dan kost het je effectief dus 20.800 per jaar. Een gigantisch verschil!!
mooie verhalen. Als... als... als.....

Feit is dat mensen kiezen voor kopen of huren naar gelang hun levenssituatie. En de markt is altijd effcicient, toch, zoals je pleegt te zeggen, of geldt dat alleen voor aandelen en niet voor huizen (naar gelang je exposure)?

Is het duur, of niet? In Sydney 8,000 euro / m2, en dat met een rente van >7% en geen HRA. Is Nederland duur of niet? In Chennai > 4,000 euro/ m2 in RA Puram, circa 2,000 euro /m2 in slechte wijken met een rente van >9% en geen HRA. In Mumbai een veelvoud. SIngapore idem.Zegt u het maar.

Obsessief timen heeft m.i. geen nut. Niet in het verleden, en niet in de toekomst. Voor elk standpunt is wel een rekensommetje te maken. Het is niet meer dan onderbouwing voor het onderbuik standpunt reeds ingenomen.
pi_89027781
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 20:35 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

ik moet vooral lachen om materiaalkosten, loon en bouwkosten.

Als iemand die loon ontving, en op diverse momenten op deze curve zelf gebouwd heeft, durf ik te stellen dat deze waanzinnige b/s zijn :)

Wat in 1996 een gulden bouwkosten was, was in 2003 een euro. En dat kan ik je per grondstof laten zien.
Misschien ben je gewoon slecht in onderhandelen?
I'll sing you a lullaby.
pi_89027826
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 20:41 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Misschien ben je gewoon slecht in onderhandelen?
:D

dan had ik ook nooit kunnen bouwen, we hebben thuis een hele sjagger historie :)

misschien heb je gewoon een one-track mind, dat kan wel :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')