abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_89010862
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 13:40 schreef fedsingularity het volgende:
Gerlusconi Hukker heeft alle media in de tang :)
Ze zullen vast wel een corruptiebudget hebben :P
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
pi_89010903
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 13:45 schreef xenobinol het volgende:
De komende maanden zullen we alleen maar een verdere daling zien want de kosten in de zorg stijgen, belastingen gaan omhoog. Baanzekerheid neemt verder af en starters verdienen significant minder dan een paar jaar geleden. Kortom..... de markt krimpt gestaagd door. -50% here we come :P
en de huren? :P +50% here we come indeed. ;)
pi_89011487
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 13:49 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

en de huren? :P +50% here we come indeed. ;)
Over een jaar of 13 zullen we daar wel zitten, mits de overschotten niet drastisch de prijs onder druk zullen zetten. Maar ik verwacht tegen die tijd dat de prijzen van koopwoningen op zijn minst gehalveerd zijn.
I'll sing you a lullaby.
pi_89011564
quote:
1s.gif Op zondag 21 november 2010 09:48 schreef Garagedeur het volgende:

Ik heb tot nu toe weinig goed gedaan in m'n leven, maar prijs me dolgelukkig dat ik me niet het Nederlandse huiseigenaarschap in heb laten lokken. Het was er in 2006 bijna van gekomen, heeft me zelfs een relatie gekost, maar ik weet 100% zeker dat ik de juiste keuze heb gemaakt.
Same here.

Ik heb ook altijd verkondigd dat Hollandse Vrouwen de drijvende kracht zijn achter de nesteldrang in dit land. Waarbij manlief uiteraard wel het grootste deel van de hypotheekschuld op zich dient te nemen. En als het mis gaat mag hij een dikke oprotpremie voor haar neertellen :')

Serieus, dit land is dik ge-hijacked door het feminisme. Verwijfde-links-lullen-rechts-vullen cultuur in dit landje. Hebben ze goed voor elkaar (gehad)!

Maar de crisis rekent prima af met deze verwaande grieten.
pi_89011997
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 14:04 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Over een jaar of 13 zullen we daar wel zitten, mits de overschotten niet drastisch de prijs onder druk zullen zetten. Maar ik verwacht tegen die tijd dat de prijzen van koopwoningen op zijn minst gehalveerd zijn.
buitengewoon logisch verband :) Kopen wordt dan een factor vier meer aantrekkelijk :P
Ik denk dat zelfs jij dan overstag gaat :D
pi_89012238
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 14:06 schreef mymindisglowing het volgende:

[..]

Same here.

Ik heb ook altijd verkondigd dat Hollandse Vrouwen de drijvende kracht zijn achter de nesteldrang in dit land. Waarbij manlief uiteraard wel het grootste deel van de hypotheekschuld op zich dient te nemen. En als het mis gaat mag hij een dikke oprotpremie voor haar neertellen :')

Serieus, dit land is dik ge-hijacked door het feminisme. Verwijfde-links-lullen-rechts-vullen cultuur in dit landje. Hebben ze goed voor elkaar (gehad)!

Tering gek ik moest wel lachen hierom :'). Feminisme heeft er onder andere ook toe geleid dat er meer files staan :(
pi_89016035
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 14:06 schreef mymindisglowing het volgende:

[..]

Same here.

Hollandsche vrouwen. Breek me de bek niet open. :')

Ik heb nu een pindaatje. Moest er vroeger niks van hebben, al die kleurtjes, maar ben helemaal om. ^O^
pi_89016174
quote:
2s.gif Op maandag 22 november 2010 16:07 schreef Garagedeur het volgende:

[..]

Ik heb nu een pindaatje. Moest er vroeger niks van hebben, al die kleurtjes, maar ben helemaal om. ^O^
Tja, die 5 dollar stelt niks voor in Thailand! Je moet toch ergens ander je je verzetje vandaan halen als je niet eens het dak boven je hoofd bezit.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 22-11-2010 16:11:42 ]
pi_89016425
quote:
14s.gif Op maandag 22 november 2010 16:11 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Tja, die 5 dollar stelt niks voor in Thailand! Je moet toch ergens ander je je verzetje vandaan halen als je niet eens het dak boven je hoofd bezit.
Thailand? :')

Neehoor, gewoon half-Hollands glorie. Hoogopgeleid en bepaald niet onbemiddeld. En ze huurt ook, dat is natuurlijk het allerbelangrijkste.
pi_89016501
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 16:17 schreef Garagedeur het volgende:

[..]

Thailand? :')
Daar gaan alle huurstakkers heen.

quote:
Neehoor, gewoon half-Hollands glorie. Hoogopgeleid en bepaald niet onbemiddeld. En ze huurt ook, dat is natuurlijk het allerbelangrijkste.
Wacht maar tot ze wil nestelen.
pi_89016537
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 13:45 schreef xenobinol het volgende:
De komende maanden zullen we alleen maar een verdere daling zien want de kosten in de zorg stijgen, belastingen gaan omhoog. Baanzekerheid neemt verder af en starters verdienen significant minder dan een paar jaar geleden. Kortom..... de markt krimpt gestaagd door. -50% here we come :P
Errrrrrrr, que?
ICT-sector heeft baantekort, starters verdienen meer dan 2 jaar geleden, baanzekerheid is voornamelijk het probleem bij laagopgeleide mensen die sowieso niet kunnen kopen, dus het is nogal wat wat je hier zegt xeno.
pi_89016557
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 14:21 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

buitengewoon logisch verband :) Kopen wordt dan een factor vier meer aantrekkelijk :P
Ik denk dat zelfs jij dan overstag gaat :D
Tja. Blijft toch vreemd. Weten dat de huren alsmaar stijgen maar toch verwachten dat het alternatief, kopen, fors goedkoper gaat worden. :W

Wellicht kan Xeno zijn uitspraak nader toelichten?
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  maandag 22 november 2010 @ 16:42:54 #63
250237 huizenmarkt-zeepbel.nl
De zeepbel in de huizenmarkt
pi_89017441
Cognitieve dissonantie

Het doel van de cognitieve dissonantie is om de tegenstrijdige opvattingen te verwijderen, om zodoende het ego te beschermen. Zouden we geen cognitieve dissonantie hebben, dan zullen we nooit tevreden zijn met een keuze en altijd blijven tobben over wat we moeten doen. Nadat we de knoop hebben doorgehakt bij een beslissing zorgt de cognitieve dissonantie ervoor dat we tevreden zijn met onze gemaakte keuze, en niet achteraf toch liever de andere keuze hadden gemaakt. Vooral bij belangrijke beslissingen die veel invloed hebben op je leven is de cognitieve dissonantie een waardevolle valkuil, denk hiervoor bijvoorbeeld aan het aanschaffen van een huis, of een relatie beginnen.
pi_89017609
heb je ook zo'n mooi stukje over narcisme?
pi_89017780
quote:
6s.gif Op maandag 22 november 2010 16:47 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Ik vind het anders wel een toepasselijk stukje:
quote:
denk hiervoor bijvoorbeeld aan het aanschaffen van een huis, of een relatie beginnen.
Ik denk dan echter voornamelijk aan de beslissing te blijven huren.
pi_89017824
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 16:20 schreef Scorpie het volgende:

Errrrrrrr, que?
ICT-sector heeft baantekort, starters verdienen meer dan 2 jaar geleden, baanzekerheid is voornamelijk het probleem bij laagopgeleide mensen die sowieso niet kunnen kopen, dus het is nogal wat wat je hier zegt xeno.
Nee de ICT heeft tekort aan ervaren mensen, de mensen die een baan hebben met goed inkomen hebben reeds gekocht en zitten tot aan hun oogballen....
Goed om te horen dat starters weer wat meer verdienen, kunnen ze en niet kopen en niet huren :|W
I'll sing you a lullaby.
pi_89017877
Garagedeur, je hebt 100% gelijk. Mijn vrouw komt uit de buurt van Mumbai, ongeveer jouw redenatie gevolgd. Scheelt een hoop qua ruimte/hypotheek eisen! Mixed race kindjes zijn prima trouwens.
pi_89017914
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 16:20 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

Tja. Blijft toch vreemd. Weten dat de huren alsmaar stijgen maar toch verwachten dat het alternatief, kopen, fors goedkoper gaat worden. :W

Wellicht kan Xeno zijn uitspraak nader toelichten?
Ik doe een aanname op basis van een zekere inflatie, de huizenprijzen zijn veel sterker gestegen als de inflatie en juist daarom gaat er een correctie komen. Het betaalbaarheidsniveau is nog steeds te ongunstig imo.
I'll sing you a lullaby.
pi_89017952
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 16:52 schreef Istrilyin het volgende:
Garagedeur, je hebt 100% gelijk. Mijn vrouw komt uit de buurt van Mumbai, ongeveer jouw redenatie gevolgd. Scheelt een hoop qua ruimte/hypotheek eisen! Mixed race kindjes zijn prima trouwens.
Indiase dames :X
pi_89017956
quote:
6s.gif Op maandag 22 november 2010 16:47 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Ja.... dat zou leuk zijn :)

Iets met kopers die en van zichzelf en van hun huis houden :P
I'll sing you a lullaby.
pi_89017994
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 16:54 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Ja.... dat zou leuk zijn :)

Iets met kopers die en van zichzelf en van hun huis houden :P
van jezelf houden is niks mis mee hoor. :)

in dit tranendal.... *kras*
pi_89018012
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 16:54 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

Indiase dames :X
:?
I'll sing you a lullaby.
pi_89018039
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 16:20 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Errrrrrrr, que?
Bron?
pi_89018042
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 16:54 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

van jezelf houden is niks mis mee hoor. :)
Om van anderen te houden moet je eerst van jezelf houden, zo was het toch?
I'll sing you a lullaby.
pi_89018175
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 16:56 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Om van anderen te houden moet je eerst van jezelf houden, zo was het toch?
ik hou ontzettend veel van je, dat weet je toch?
pi_89018190
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 16:56 schreef antfukker het volgende:

Bron?
Mijn broer werkt bij een grote ICT detacheerder en die vertelde dat het vorig jaar even was aangetrokken maar dat het nu gewoon weer 3 of 5 letterig is. Banken, verzekeraars, telecom en de overheid.... overal snijdt men in de kosten.
I'll sing you a lullaby.
pi_89018255
quote:
11s.gif Op maandag 22 november 2010 16:58 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

ik hou ontzettend veel van je, dat weet je toch?
Narcistisch als ik ben twijfel ik daar geen moment aan, wie houdt er nu niet van mij :+
I'll sing you a lullaby.
  maandag 22 november 2010 @ 17:01:57 #78
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89018296
Zeg xeno, nu heb ik de moeite genomen om een mooi plaatje te maken. Wil je die in de OP zetten (of kun je die niet meer editten?)
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_89018909
quote:
7s.gif Op maandag 22 november 2010 17:01 schreef SeLang het volgende:
Zeg xeno, nu heb ik de moeite genomen om een mooi plaatje te maken. Wil je die in de OP zetten (of kun je die niet meer editten?)
Ik kan de startpost niet meer editten, maar het is een mooi plaatje ^O^
I'll sing you a lullaby.
pi_89021355
quote:
7s.gif Op maandag 22 november 2010 12:47 schreef SeLang het volgende:
Onderstaand plaatje mag in de OP (dan zal ik het af en toe updaten).
Op nominale basis werd de top bereikt in augustus 2008 en is de daling 7,8% (okt 2010).
Gecompenseerd voor inflatie (CPI) werd de top bereikt in augustus 2007 en is de daling 11,4%.
Duidelijk zijn ook de sterk gedaalde verkopen te zien.

[ afbeelding ]
Tof plaatje. Kun je hier ook de inflatie inzetten? ben wel benieuwd hoeveel de stijging bovenop inflatie is geweest
  maandag 22 november 2010 @ 19:39:30 #81
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_89025063
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 14:04 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Grootse onzin. Hoop is de wens van de gedachte.

Een overschot in huurwoningen?!?!?!
Koopprijzen gehalveerd als de huurprijzen 50% hoger zijn?!?!?!?!

Heb je je hoofd gestoten vandaag?
Fuck catching lightning, he struck it
screamed shut up at thunder, then flipped the world upside down
and made it rain upward
  maandag 22 november 2010 @ 19:40:35 #82
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_89025109
quote:
2s.gif Op maandag 22 november 2010 16:07 schreef Garagedeur het volgende:

[..]

Hahaha. Een pinda is vaak nog nederlandser dan de hollanders zelf....
and made it rain upward
  maandag 22 november 2010 @ 19:40:51 #83
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_89025118
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 13:27 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

conspiracy?

...
Waarschijnlijk een "tacit agreement": Als degene die die artikeltjes plaatst een hypotheekleenkneus is... weet je waar zijn motivatie ligt :)
=Jongeren die lid zijn van een vakbond zijn matennaaiers!=
Disclaimer: Mijn uitingen zijn slechts mijn mening en niet meer dan dat. Onder geen beding mogen mijn uitingen worden opgevat als advies! Ik accepteer geen enkele aansprakelijkheid.
  maandag 22 november 2010 @ 19:41:59 #84
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_89025180
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 16:42 schreef huizenmarkt-zeepbel.nl het volgende:
Cognitieve dissonantie

Het doel van de cognitieve dissonantie is om de tegenstrijdige opvattingen te verwijderen, om zodoende het ego te beschermen. Zouden we geen cognitieve dissonantie hebben, dan zullen we nooit tevreden zijn met een keuze en altijd blijven tobben over wat we moeten doen. Nadat we de knoop hebben doorgehakt bij een beslissing zorgt de cognitieve dissonantie ervoor dat we tevreden zijn met onze gemaakte keuze, en niet achteraf toch liever de andere keuze hadden gemaakt. Vooral bij belangrijke beslissingen die veel invloed hebben op je leven is de cognitieve dissonantie een waardevolle valkuil, denk hiervoor bijvoorbeeld aan het aanschaffen van een huis, of een relatie beginnen.
Je vergeet in je voorbeelden;

Het oprichten van een website.....
and made it rain upward
  maandag 22 november 2010 @ 19:47:48 #85
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_89025513
quote:
7s.gif Op maandag 22 november 2010 12:47 schreef SeLang het volgende:
Onderstaand plaatje mag in de OP (dan zal ik het af en toe updaten).
Op nominale basis werd de top bereikt in augustus 2008 en is de daling 7,8% (okt 2010).
Gecompenseerd voor inflatie (CPI) werd de top bereikt in augustus 2007 en is de daling 11,4%.
Duidelijk zijn ook de sterk gedaalde verkopen te zien.

[ afbeelding ]
De periode is vrij kunstmatig genomen. Mensen die vanaf 2006 een huis hebben gekocht, hebben veel geld verloren. Waarom langer terug gaan terwijl er niet alleen duidelijk sprake is van een trendbreuk, maar ook van economische en demografische ontwikkelingen die veroorzaken dat ontwikkelingen uit het verleden geen garantie bieden voor de toekomst?
Disclaimer: Mijn uitingen zijn slechts mijn mening en niet meer dan dat. Onder geen beding mogen mijn uitingen worden opgevat als advies! Ik accepteer geen enkele aansprakelijkheid.
pi_89025529
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 16:59 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Mijn broer werkt bij een grote ICT detacheerder en die vertelde dat het vorig jaar even was aangetrokken maar dat het nu gewoon weer 3 of 5 letterig is. Banken, verzekeraars, telecom en de overheid.... overal snijdt men in de kosten.
Daar herken ik niks van.

Ik werk ook bij een automatiseerder en sinds juni is het gigantische druk. Bedrijven beginnen na een periode van bezuinigingen op de ICT omgeving weer met terugwerkende kracht te investeren.
  maandag 22 november 2010 @ 19:49:16 #87
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_89025601
Mooi plaatje van SeLang, maar opvallend dat het CBS zelf er voor kiest een veel dramatischer ogend plaatje op de site te zetten:

Je ziet de double dip al bijna.
  maandag 22 november 2010 @ 19:50:17 #88
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_89025665
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 19:47 schreef droom_econoom8 het volgende:

[..]

De periode is vrij kunstmatig genomen. Mensen die vanaf 2006 een huis hebben gekocht, hebben veel geld verloren. Waarom langer terug gaan terwijl er niet alleen duidelijk sprake is van een trendbreuk, maar ook van economische en demografische ontwikkelingen die veroorzaken dat ontwikkelingen uit het verleden geen garantie bieden voor de toekomst?
En het CBS is het met je eens...
  maandag 22 november 2010 @ 19:51:09 #89
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_89025707
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 19:48 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Daar herken ik niks van.

Ik werk ook bij een automatiseerder en sinds juni is het gigantische druk. Bedrijven beginnen na een periode van bezuinigingen op de ICT omgeving weer met terugwerkende kracht te investeren.
Misschien dat de werkdruk toeneemt omdat het randje vet eraf is? In de makelaardij moeten ze ook steeds meer werk verrichten...
pi_89025764
ICT is best huilen hoor momenteel. Hangt er natuurlijk wel vanaf aan wie je het vraagt: voor een accountmanager is het altijd zomer.
pi_89025905
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 19:51 schreef droom_econoom8 het volgende:

[..]

Misschien dat de werkdruk toeneemt omdat het randje vet eraf is? In de makelaardij moeten ze ook steeds meer werk verrichten...
Nee we hebben op het moment aanzienlijk meer projecten lopen en werk wat nog in de pipeline zit als vorig jaar. Qua personeel zitten we na een periode van forse krimp weer op het niveau van voor de crisis.
  maandag 22 november 2010 @ 19:54:56 #92
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89025921
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 18:22 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Tof plaatje. Kun je hier ook de inflatie inzetten? ben wel benieuwd hoeveel de stijging bovenop inflatie is geweest
De inflatie zit erin. De blauwe curve is gewoon de nominale prijs.
De gele curve is de prijs teruggerekend naar het prijsniveau van 1996. Dit geeft dus de reële prijsstijging.
Mijn reisverslagen
  maandag 22 november 2010 @ 20:14:04 #93
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89026316
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 19:49 schreef Lemans24 het volgende:
Mooi plaatje van SeLang, maar opvallend dat het CBS zelf er voor kiest een veel dramatischer ogend plaatje op de site te zetten:

[ afbeelding ]

Je ziet de double dip al bijna.
Dat plaatje is de afgeleide van mijn plaatje. Dat is inderdaad ook een manier waarop je het kunt representeren.

Het weerspiegelt de algemene obsessie met momentum. De meeste beleggers zijn ook momentumbeleggers zijn. Zelf ben ik vooral geinteresseerd in waarde.
Mijn reisverslagen
pi_89026692
quote:
7s.gif Op maandag 22 november 2010 19:54 schreef SeLang het volgende:
Dit geeft dus de reële prijsstijging.
Mwoah....

Als ik even uit ga van een huur van 525,- voor een tussenwoning (gemiddeld?) kom ik na inflatiecorrectie ook niet helemaal uit...
pi_89026865
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 20:21 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Mwoah....

Als ik even uit ga van een huur van 525,- voor een tussenwoning (gemiddeld?) kom ik na inflatiecorrectie ook niet helemaal uit...
Dan reken je het toch procentueel om?

Ain't nothing to it but to do it.
Greece
  maandag 22 november 2010 @ 20:31:30 #96
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_89027204
quote:
7s.gif Op maandag 22 november 2010 19:54 schreef SeLang het volgende:

[..]

De inflatie zit erin. De blauwe curve is gewoon de nominale prijs.
De gele curve is de prijs teruggerekend naar het prijsniveau van 1996. Dit geeft dus de reële prijsstijging.
Wat je ook niet over het hoofd moet zien is dat de 'inflatie' op huizen altijd veel hoger geweest is dan de overige inflatie. (dus huizenprijzen stegen sneller dan de normale inflatie).

Dat maakte van huizen ook zo'n extreem goede belegging.
1) Er was een gigantische leverage doordat je leende, gelijk aan wat je maandelijks nog aan rente betalen kon of meer geld dat mensen ooit gezien hadden.
2) De rente die je betaalde (de helft van je hypotheekrente) lag in principe ver onder de huizenmarkt-inflatie. Je kreeg dus decennialang feitelijk betaald om te wonen.

Als gevolg hiervan wilde 'iedereen' natuurlijk wel kopen. Dat op zichzelf veroorzaakte weer een enorme opwaartse druk, waardoor de huizeninflatie nog hoger werd en de winst nog groter, et cetera. Zo is het gekomen dat men bereid was om 3 ton neer te leggen voor een 2-kamerappartementje. Ook als dat betekende dat vrijwel alle bestedingsruimte hieraan op ging. De vermogensopbouw kwam immers vanzelf!

Alleen die beweging is nu tot stilstand gekomen en zelfs omgedraaid. Als huizen ieder jaar 2% nominaal goedkoper worden, en 5% inflatiegecorrigeerd, dan is het verhaal compleet anders.
Stel dat een gemiddeld huis van 3 ton 16.000 euro per jaar kost om aan te houden (incl. OZB, reserveren voor onderhoud, verzekeren etc).
In het geval van een huizenmarktinflatie van 5% zoals de afgelopen jaren, kost je het effectief dan maar 1.000 euro per jaar. (geen cashflow maar vermogensopbouw.
Zijn er dalende huizenprijzen (huizenmarktdeflatie) van effectief 3%, dan kost het je effectief dus 20.800 per jaar. Een gigantisch verschil!!
The End Times are wild
pi_89027415
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 20:25 schreef Mendeljev het volgende:

[..]

Dan reken je het toch procentueel om?

[ afbeelding ]
ik moet vooral lachen om materiaalkosten, loon en bouwkosten.

Als iemand die loon ontving, en op diverse momenten op deze curve zelf gebouwd heeft, durf ik te stellen dat deze waanzinnige b/s zijn :)

Wat in 1996 een gulden bouwkosten was, was in 2003 een euro. En dat kan ik je per grondstof laten zien.
pi_89027710
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 20:31 schreef LXIV het volgende:

[..]

Wat je ook niet over het hoofd moet zien is dat de 'inflatie' op huizen altijd veel hoger geweest is dan de overige inflatie. (dus huizenprijzen stegen sneller dan de normale inflatie).

Dat maakte van huizen ook zo'n extreem goede belegging.
1) Er was een gigantische leverage doordat je leende, gelijk aan wat je maandelijks nog aan rente betalen kon of meer geld dat mensen ooit gezien hadden.
2) De rente die je betaalde (de helft van je hypotheekrente) lag in principe ver onder de huizenmarkt-inflatie. Je kreeg dus decennialang feitelijk betaald om te wonen.

Als gevolg hiervan wilde 'iedereen' natuurlijk wel kopen. Dat op zichzelf veroorzaakte weer een enorme opwaartse druk, waardoor de huizeninflatie nog hoger werd en de winst nog groter, et cetera. Zo is het gekomen dat men bereid was om 3 ton neer te leggen voor een 2-kamerappartementje. Ook als dat betekende dat vrijwel alle bestedingsruimte hieraan op ging. De vermogensopbouw kwam immers vanzelf!

Alleen die beweging is nu tot stilstand gekomen en zelfs omgedraaid. Als huizen ieder jaar 2% nominaal goedkoper worden, en 5% inflatiegecorrigeerd, dan is het verhaal compleet anders.
Stel dat een gemiddeld huis van 3 ton 16.000 euro per jaar kost om aan te houden (incl. OZB, reserveren voor onderhoud, verzekeren etc).
In het geval van een huizenmarktinflatie van 5% zoals de afgelopen jaren, kost je het effectief dan maar 1.000 euro per jaar. (geen cashflow maar vermogensopbouw.
Zijn er dalende huizenprijzen (huizenmarktdeflatie) van effectief 3%, dan kost het je effectief dus 20.800 per jaar. Een gigantisch verschil!!
mooie verhalen. Als... als... als.....

Feit is dat mensen kiezen voor kopen of huren naar gelang hun levenssituatie. En de markt is altijd effcicient, toch, zoals je pleegt te zeggen, of geldt dat alleen voor aandelen en niet voor huizen (naar gelang je exposure)?

Is het duur, of niet? In Sydney 8,000 euro / m2, en dat met een rente van >7% en geen HRA. Is Nederland duur of niet? In Chennai > 4,000 euro/ m2 in RA Puram, circa 2,000 euro /m2 in slechte wijken met een rente van >9% en geen HRA. In Mumbai een veelvoud. SIngapore idem.Zegt u het maar.

Obsessief timen heeft m.i. geen nut. Niet in het verleden, en niet in de toekomst. Voor elk standpunt is wel een rekensommetje te maken. Het is niet meer dan onderbouwing voor het onderbuik standpunt reeds ingenomen.
pi_89027781
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 20:35 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

ik moet vooral lachen om materiaalkosten, loon en bouwkosten.

Als iemand die loon ontving, en op diverse momenten op deze curve zelf gebouwd heeft, durf ik te stellen dat deze waanzinnige b/s zijn :)

Wat in 1996 een gulden bouwkosten was, was in 2003 een euro. En dat kan ik je per grondstof laten zien.
Misschien ben je gewoon slecht in onderhandelen?
I'll sing you a lullaby.
pi_89027826
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 20:41 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Misschien ben je gewoon slecht in onderhandelen?
:D

dan had ik ook nooit kunnen bouwen, we hebben thuis een hele sjagger historie :)

misschien heb je gewoon een one-track mind, dat kan wel :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')