quote:
quote:Op donderdag 31 maart 2011 09:11 schreef Tamashii het volgende:
[..]
Oeehh het is zo leuk! Waar ga je?
quote:
Ik snap geen reet van die wikiquote:Op donderdag 31 maart 2011 11:16 schreef IJsdraakje het volgende:
Wel puh. Zo heeft de wiki bijwerken ook geen nut.
En eerste rijlessen zijn het leukst, in mijn geval alleen maar gas geven en sturen en nog geen gekut met de koppeling.
Hoelaat moest hij afrijden?quote:Op donderdag 31 maart 2011 11:50 schreef Jetfly het volgende:
Back on topic. .Neovo meteen vertellen hč!
Heerlijk gevoel! Zie jij het ook als een bevrijding? of vond je het lessen wel best?quote:
Het was kutweer om af te rijdenquote:Op donderdag 31 maart 2011 13:14 schreef misslady83 het volgende:
Lekker regenachtig weer om af te rijden..
Ik vond de lessen wel leuk maar het is wel bevrijdend als je weet dat je nu kan rijden wanneer je wilquote:Op donderdag 31 maart 2011 14:03 schreef misslady83 het volgende:
[..]
Heerlijk gevoel! Zie jij het ook als een bevrijding? of vond je het lessen wel best?
dit was mijn 2e examen.quote:Op donderdag 31 maart 2011 15:47 schreef -_Guitarist_- het volgende:
Neovo, hoe vaak ben je nu op geweest? En op welk punt heb je te weinig zelfvertrouwen?
Indd. Vooral de tweede keerquote:Op donderdag 31 maart 2011 16:58 schreef Tamashii het volgende:
Arm kind. Lijkt me vreselijk om te zakken
Kut man! ik ken het gevoel, het liefst wil je het tegen niemand zeggen en er niet meer aan denken (lees: geld, tijd, etc) maar het komt toch steeds weer boven drijven... Zit niks anders op dan je rug rechten en gewoon weer door te gaan met naar een nieuw examen toewerken, de examinator heeft vast wel een aantal positieve punten opgenoemd, daar moet je gewoon weer vanuit verder werkenquote:Indd. Vooral de tweede keerWordt weer gezellig vanavond bij het eten.
Indd, maargoed, ik zal binnenkort maar weer wat rijlessen nemen. En dan maar weer een examen.quote:Op donderdag 31 maart 2011 18:24 schreef SBM22 het volgende:
[..]
Kut man! ik ken het gevoel, het liefst wil je het tegen niemand zeggen en er niet meer aan denken (lees: geld, tijd, etc) maar het komt toch steeds weer boven drijven... Zit niks anders op dan je rug rechten en gewoon weer door te gaan met naar een nieuw examen toewerken, de examinator heeft vast wel een aantal positieve punten opgenoemd, daar moet je gewoon weer vanuit verder werken
2 uur durende lessen deed ik altijd alquote:Op donderdag 31 maart 2011 19:22 schreef eengebruikersnaam het volgende:
Neem 2 uur per les. Zodat je warm loopt en slordigheden kunt bespreken en weer opnieuw proberen.
Voor de les goed eten en koffie.
Yoga? Ik ben zo stijf als een hark, dat gaat echt niet lukkenquote:
Zoals ik het lees maakt het niet uit wat de operatie precies was en hoe lang het geleden is, gekeurd moet je.quote:Op zaterdag 2 april 2011 19:38 schreef MountMan het volgende:
@.Neovo.: Doe iets relaxed: Yoga? :p
Afijn, onlangs ook begonnen met rijlessen. Heb er nu 4 gehad, les zelf in een Seat Leon wat bijzonder goed bevalt. Lijkt goed te gaan, met rechts instruren altijd te voorzichtig dus neem ze te ruim. Verder kijken, kijken en nogmaals kijkenGa ook volgende week met theorie beginnen.
Nu heb ik echter een eigen verklaring gekregen om in te vullen, en ik heb in het verleden (~3e levensjaar) een oogoperatie gehad. Mijn instructrice wist zo niet of dit er ook nog onderviel. Ik moest het maar invullen en mee naar de arts gaan. Zou de huisarts voldoende zijn, of moet ik helemaal naar een oogarts toe?
nooit van gehoord, automatisch gasquote:Op zondag 3 april 2011 19:48 schreef remmertjuh het volgende:
Ik heb vrijdag mijn eerste rijles gehadging prima, mocht gelijk alles doen. Ik les in een opel corsa uit 2011, die rijdt heel makkelijk, geef automatisch gas als je de koppeling op laat komen
geen beeld van nog hoeveel lessen ik nodig ga hebben. Ben geen beginner nl. Op 15 april staat mijn theorie-examenquote:Op zondag 3 april 2011 19:56 schreef remmertjuh het volgende:
Haha is goed, hoeveel lessen ga jij doen ? Ik heb dinsdag 12 april theorie-examen
Als ik het goed begrijp word er automatisch een beetje gas bij het ontkoppelen gegeven. Wat je normaal dus zelf zou moeten doen. Nog nooit van gehoord trouwens.quote:Op zondag 3 april 2011 20:07 schreef Chai het volgende:
*stille meelezer*
Automatisch gas? Hoe werkt dat dan? Ik zie ook niet in op wat voor manier dat handiger is?
Is dat niet bij alle diesel auto's zo? mijn lesauto ging ook rollen als ik de koppeling een beetje op liet komen. (zonder gas)quote:Op zondag 3 april 2011 20:15 schreef Sjoegerd het volgende:
[..]
Als ik het goed begrijp word er automatisch een beetje gas bij het ontkoppelen gegeven. Wat je normaal dus zelf zou moeten doen. Nog nooit van gehoord trouwens.
Ik dacht al, dat is toch geen gas? De motor kan dat dan gewoon zonder gas ook trekken als je het rustig doet.quote:Op zondag 3 april 2011 20:22 schreef Nelis89 het volgende:
Met een diesel kan je gewoon met het stationaire toerental wegrijden. Niet dat er automatisch extra gas wordt gegeven bij het op laten komen van de koppeling
Er word geen gas bijgegeven hoor. De auto van mijn ouders (benzine) kan ook op de koppeling rijden.quote:Op zondag 3 april 2011 20:20 schreef Straalkachel het volgende:
[..]
Is dat niet bij alle diesel auto's zo? mijn lesauto ging ook rollen als ik de koppeling een beetje op liet komen. (zonder gas)
Ik wou net zeggen, ik heb twee lessen terug aardig wat tijd doorgebracht met op de koppeling rijden. (Filerijden, joy. Lang leve iemand naar de binnenstad moeten brengen op een druk moment.quote:Op zondag 3 april 2011 20:23 schreef Sjoegerd het volgende:
[..]
Er word geen gas bijgegeven hoor. De auto van mijn ouders (benzine) kan ook op de koppeling rijden.
Bij het terugschakelen waarschijnlijk?quote:Op zondag 3 april 2011 19:48 schreef remmertjuh het volgende:
Ik heb vrijdag mijn eerste rijles gehadging prima, mocht gelijk alles doen. Ik les in een opel corsa uit 2011, die rijdt heel makkelijk, geef automatisch gas als je de koppeling op laat komen
Dit stuk.quote:Op zondag 3 april 2011 21:00 schreef remmertjuh het volgende:
Moest je 10 rotondes achter elkaar nemen, of lagen er gewoon 10 op een rijtje? Rotondes zijn trouwens helemaal niet moeilijk
Dat ziet er best fucked up uit jaquote:Op zondag 3 april 2011 21:02 schreef IJsdraakje het volgende:
[..]
Dit stuk.
En moeilijk niet, maar wel irritant.
En dan ben je bij de laatste rotonde en dan zegt je instructeur doodleuk van "Ja, ga nu maar weer terug".quote:Op zondag 3 april 2011 21:20 schreef -_Guitarist_- het volgende:
[..]
Dat ziet er best fucked up uit ja
Zo leer je het wel het snelstquote:Op zondag 3 april 2011 21:25 schreef IJsdraakje het volgende:
[..]
En dan ben je bij de laatste rotonde en dan zegt je instructeur doodleuk van "Ja, ga nu maar weer terug".![]()
Het doet ook wonderen voor m'n koppelingskillz.quote:Op zondag 3 april 2011 21:32 schreef -_Guitarist_- het volgende:
[..]
Zo leer je het wel het snelstsnap wel dat het niet leuk is
Rotondes heb je na 2 stuks wel door tochquote:Op zondag 3 april 2011 21:32 schreef -_Guitarist_- het volgende:
[..]
Zo leer je het wel het snelstsnap wel dat het niet leuk is
Ze zijn verdomd makkelijk om goed om te leren gaan met het schakelen en de koppeling.quote:Op zondag 3 april 2011 21:43 schreef remmertjuh het volgende:
[..]
Rotondes heb je na 2 stuks wel door toch?
Maar dan nog soepel schakelen (en vergeet het kijken niet!). Ik bedoel, "mijn" micra is een stuk minder luxe en geeft niet automagisch gas.quote:Op zondag 3 april 2011 22:13 schreef remmertjuh het volgende:
hmm, bij de meeste bochten en rotondes is het toch terug naar 2, gewoon hop van vier of vijf naar 2
Remmen mag op zich ook welquote:Op zondag 3 april 2011 22:13 schreef remmertjuh het volgende:
hmm, bij de meeste bochten en rotondes is het toch terug naar 2, gewoon hop van vier of vijf naar 2
Vanuit z'n vijf terug naar z'n twee zonder af te remmen, sloop je dan niet gewoon de versnellingsbak?quote:
Roep dat niet te hard, ik werd laatst thuisgebracht door eentje die even doodleuk met 70 door de bocht wou.quote:
Kijk maar hoe vaak er mensen naast de weg belanden doordat ze niet remden voor een bochtquote:Op zondag 3 april 2011 22:38 schreef IJsdraakje het volgende:
[..]
Roep dat niet te hard, ik werd laatst thuisgebracht door eentje die even doodleuk met 70 door de bocht wou.
In z'n drie weg willen rijden is ook leuk trouwens.
Tja, sommige mensen kunnen gewoon niet inschatten. Voor de rest de vuistregel: De snelheid hangt af van je uitzicht, is je zicht vrij kun je gewoon doorrijden. Is je uitzicht beperkt, dan gas los of evt remmen..quote:Op zondag 3 april 2011 22:38 schreef IJsdraakje het volgende:
[..]
Roep dat niet te hard, ik werd laatst thuisgebracht door eentje die even doodleuk met 70 door de bocht wou.
In z'n drie weg willen rijden is ook leuk trouwens.
Per situatie bekijken dus.quote:Op zondag 3 april 2011 22:50 schreef remmertjuh het volgende:
Het uitzicht op zijwegen en andere evt gevaarlijke situaties bedoel ik dan
Rij eens in een wat oudere auto.. Dan verkijk je, je welquote:Op zondag 3 april 2011 23:22 schreef remmertjuh het volgende:
Het viel me trouwens op dat de rem in de auto vrij fel reageert, je hoef er maar naar te kijken of je staat stil
Tja ik heb nog geen rijbewijsquote:Op zondag 3 april 2011 23:40 schreef Sjoegerd het volgende:
[..]
Rij eens in een wat oudere auto.. Dan verkijk je, je wel
Wacht maarquote:
Ik had die 700 euro die ik had besteed aan 2 examens en extra rijlessen liever in de benzine tank gegooidquote:Op zondag 3 april 2011 23:45 schreef MelR het volgende:
hallo...weet iemand hoe het zit met Koekii?...ze heeft me een tijdje geleden bericht dat ze eind maart af moest rijden, heb er een bericht gestuurd hoe het was gegaan maar niks meer teruggehad?!...ben nieuwsgierig!overigens ben ik nog steeds superblij met mijn rijbewijs en autootje!!...dus iedereen die problemen ondervind (net als ik destijds) met afrijden...zet em op! want als je 'm hebt gehaald ben je alle problemen en examenleed zo vergeten!
Haha, ik ben van plan een Astra GSI te kopen, hopelijk zijn de remmen daarvan wel goedquote:Op maandag 4 april 2011 00:33 schreef Sjoegerd het volgende:
[..]
Wacht maar.. Als je in een 15-20 jaar oude auto rijd waarvan de remmen al niet lekker zijn, schijt je 64 kleuren poep
.. Sowieso met goede remmen is het al niet heeel geweldig.
Moet donderdag trouwens voor examen BE
Ja, dat welquote:Op zondag 3 april 2011 21:43 schreef remmertjuh het volgende:
[..]
Rotondes heb je na 2 stuks wel door toch?
Heb geen flauw idee wat het slagingspercentage bij BE is. Mijn instructeur is eigenlijk al gepensioneerd maar werkt sinds een aantal weken weer tijdelijk. Hij zij dat er bij hem in die weken nog niemand gezakt is voor BE en dat waren er iig al 10.quote:Op maandag 4 april 2011 08:54 schreef remmertjuh het volgende:
[..]
Haha, ik ben van plan een Astra GSI te kopen, hopelijk zijn de remmen daarvan wel goed
Hmm, bijna iedereen haalt BE in 1x toch, of heb ik dat fout ?
Ik had gewoon rijlessen maar ik voelde me zenuwachtigquote:Op maandag 4 april 2011 18:33 schreef .Neovo. het volgende:
Vandaag weer een rijlesje gehad, ging super. Op het examen ben ik dus gezakt omdat ik zo zenuwachtig was.
Die TTT is niet verplicht he... Als jij je nou zeker van je zaak voelt dan zou ik het helemaal niet doen en eens vragen aan je instructeur of hij een examen kan aanvragen, het is jou geld he!quote:Op dinsdag 5 april 2011 20:44 schreef Warrick21 het volgende:
Weten jullie misschien wat de wachttijd is voor een TTT? Ik heb nu 32 lessen gehad en m'n instructeur heeft nog geen TTT aangevraagd. Ik heb geen geld voor meer dan 40 lessen, dus mag van mij nu wel een beetje meer vaart in.
Het rijden zelf gaat prima op kleine puntjes hier en daar.
Precies hetzelfde hier. Heb 36 lessen van een uur gehad, maar nog lang niet klaar om af te rijden. Was sowieso in het begin vrij lang bezig met het schakelen etc. maar het examen is nog wel een eindje uit de buurt. Paar weken geleden ben ik naar de opticien geweest, om te kijken of het aan m'n ogen lag, maar die waren dus ook gewoon goed. Dacht erna dat het wellicht vermoeidheid was, maar ook met 8 uur slaap zit er geen duidelijke verbetering in.quote:Op dinsdag 5 april 2011 21:43 schreef Hitomi het volgende:
Ik heb nu ongeveer 40 lessen gehad. Bij mij is het zo laat pas omdat ik erg wisselvallig kan zijn. De ene les rijd ik de sterren van de hemel en de andere les ben ik een brokkenmaker van jewelste..
Geen idee hoe het in Nijmegen is, maar de gemeente vraagt het rijbewijs aan bij het RDW als ik het goed heb. Dit duurt meestal 5 werkdagen. Ik zelf deed op maandag examen, en mij werd verteld dat ik vrijdag nog wel even kon komen checken of hij er misschien al lag. En ja hoor, dit was het gevalquote:Op woensdag 6 april 2011 12:04 schreef BenjiJWZ het volgende:
Hallo mensen!
Ik ben nieuw hier, volg FOK wel al redelijk vaak omdat er veel mensen zijn die een hoop weten.
Dit is dus mn eerste post met gelijk een vraagje.
Ik heb afgelopen Maandag (4 April) praktijk examen gedaan en ben geslaagd. Ik heb vanochtend
mijn rijbewijs aangevraagd en de dame achter de balie gaf aan dat hij volgende week woensdag pas klaar zou zijn. Ik heb hem in Nijmegen aangevraagd en vraag me af of er mensen uit Nijmegen zijn die kunnen beamen of hij wellicht eerder klaar zal zijn en opgehaald kan worden.
Thanks alvast!
Same here.quote:Op woensdag 6 april 2011 16:00 schreef waj1 het volgende:
Vandaag voor de derde keer afgereden, en weer gezakt.
De eerste twee keer vonden ze dat ik teveel twijfelde tijdens het rijden
en vandaag was reed ik te vlot door op sommige momenten.
Ik lees ook op een ander forum mee in een soortgelijk topic, maar hoor daar ook heel veel verhalen van mensen die dan een behoorlijk grove fout maken tijdens hun examen en die gewoon slagen. Of zelfs soms nog een ingreep, maar als dat duidelijk door de zenuwen is en de rest doe je keurig en overtuigend genoeg kun je als nog slagen hoor.quote:Op woensdag 6 april 2011 17:35 schreef Tamashii het volgende:
Hmm, ik ben een beetje bang dat ik faalangst ontwikkel als ik dit topic lees. Zo vaak is er iemand gezakt op een poepreden terwijl die reden misschien super logisch is... Maar dan denk ik echt, fuck als zij al zakken op dat, dan.... Nee.
Goed, ik heb nog geen echte rijles gehad, alleen een intake en intest.
Zakken omdat je 100 rijdt op de snelweg? Wat een kansloze lui bij het CBR zeg. Nog meer linkerbaan-sjonnies kweken zeker. Uiteindelijk win je er misschien 40 seconden mee op de gemiddelde reisafstand van 30-40km door links 120 te gaan rijden ipv rechts 100. En is nog milieuvriendelijker ook, en dat is ook een van de doelen van de rijopleiding.quote:Op woensdag 6 april 2011 16:21 schreef BenjiJWZ het volgende:
En zo hebben ze altijd wel wat te zeiken. Vorige keer vonden ze dat ik niet op tijd inhaalde op de snelweg. Was vrijdag rond 12:00.. poepie druk op de snelweg, auto voor me reed 100, op zich niks mis mee natuurlijk. Ik was netjes aan het afwachten op een mooi moment om in te kunnen halen daar ik toch al gauw 20 km langzamer reed dan de auto's op de linkerbaan en blijkbaar vond de examinator dat het te lang duurde. Naja shit happens.. Afgelopen maandag dus geslaagd bij 2e keer examenDat was wel heel chill :-D Vooral omdat ik het idee had dat ik minder lekker reed dan vorige keer
Niet te druk om maken, dat "gevoel" krijg je heel snelquote:Op woensdag 6 april 2011 19:27 schreef iwannabehigh het volgende:
Ik heb tot nu toe 4 rijlessen gehad. Vandaag ging het echt heel erg kut, omdat ik heel onzeker ben op de drukke weg. Ik ben altijd bang op de 1 of andere manier dat ik tegen andere auto's opbots als ze me bijv. tegemoet komen rijdenIk ben vandaag ook tegen de stoep opgebotst, mijn rij instructeur was vet geirriteerd merkte ik. Als het zo doorgaat heb ik volgens mij wel 60 lessen nodig voordat ik er ooit aan wen.. mijn rijinstructeur zei op het laatst tussen de 25 en de 30 maar volgens mij zei hij dat om me wat op te vrolijken..
Positie op een relatief smalle 60-km weg in het donker (dus zonder middenstreep) vind ik nog steeds enigszins tricky. Als er dan twee lichten op je af komen heb je wel een beetje het idee; zit er wel genoeg afstand tussen / rij ik ver genoeg naar rechts.quote:Op woensdag 6 april 2011 21:20 schreef -_Guitarist_- het volgende:
[..]
Niet te druk om maken, dat "gevoel" krijg je heel snelDe breedte van de auto schat je best goed in na een paar lessen
Ja oké, daar heb je een goed puntquote:Op woensdag 6 april 2011 21:25 schreef davidov2009 het volgende:
[..]
Positie op een relatief smalle 60-km weg in het donker (dus zonder middenstreep) vind ik nog steeds enigszins tricky. Als er dan twee lichten op je af komen heb je wel een beetje het idee; zit er wel genoeg afstand tussen / rij ik ver genoeg naar rechts.
Meer buitenaf rijden.. Dan went het vanzelfquote:Op woensdag 6 april 2011 21:25 schreef davidov2009 het volgende:
[..]
Positie op een relatief smalle 60-km weg in het donker (dus zonder middenstreep) vind ik nog steeds enigszins tricky. Als er dan twee lichten op je af komen heb je wel een beetje het idee; zit er wel genoeg afstand tussen / rij ik ver genoeg naar rechts.
Leve de willekeur van het CBR. Heb mijn A-tje, wat in principe moeilijker is dan auto tegenwoordig, in een keer gehaald vorig jaar. Voor B ga ik nu de 5e keer en misschien nog wel een aantal malen. Uiteindelijk gaat iedereen toch wel de weg op en rijdt naar eigen inzicht. Ze zouden de denkwijze eens bij moeten stellen naar het praktische ipv de poppenkast die ze graag zien willen.quote:Op woensdag 6 april 2011 21:19 schreef davidov2009 het volgende:
[..]
Zakken omdat je 100 rijdt op de snelweg? Wat een kansloze lui bij het CBR zeg. Nog meer linkerbaan-sjonnies kweken zeker. Uiteindelijk win je er misschien 40 seconden mee op de gemiddelde reisafstand van 30-40km door links 120 te gaan rijden ipv rechts 100. En is nog milieuvriendelijker ook, en dat is ook een van de doelen van de rijopleiding.
Als je zegt 'ik zocht naar een moment om in te halen', neem ik aan dat het links vrij druk was. Dat zou dus juist een reden kunnen zijn om dat niet ķķk naar links te gaan.
Zelf ben ik overigens geslaagd (ruim een jaar geleden) terwijl ik ergens 1,5m over de stopstreep stond bij een verkeerslicht (niet zo erg dat ik de lichten niet meer kon zien zonder flink te bukken), examinator ondertussen maar een beetje kletsen over vanalles en nog wat. Had geen vrijstellingen, maar hij heeft me alleen een stopopdracht gegeven (op een plek waar ongeveer 10 prachtige mogelijkheden waren) en ehm.... parkeren bij het CBR(vooruit schuin in een vak parkeren; zelfs wegrijden is nog moeilijker
)
Dat praat men je soms ook aan. Je hebt het wel gezien, maar je bijrijder (examinator of instructeur) is daar niet van overtuigd en gaat er dan vanuit dat je het niet gezien had. Laat je niet gek maken door dat gezwets en overtuig dat je het wel had gezien.quote:Op woensdag 6 april 2011 21:40 schreef iwannabehigh het volgende:
Ik weet niet. Ik weet wat ik moet doen; weet hoe alles werkt, maar ik raak in paniek als ik op de openbare/drukke weg rij en dan doe ik alles fout. Als ik op een rustige weg rij, gaat alles wel goed. Ik vind het maar kut, sowieso heb ik het gevoel dat ik wel 50 of 60 lessen nodig ga hebben, als ik klasgenoten van me hoor, die zakken echt om de kleinste dingen..
A = motorquote:Op woensdag 6 april 2011 21:40 schreef iwannabehigh het volgende:
Ik weet niet. Ik weet wat ik moet doen; weet hoe alles werkt, maar ik raak in paniek als ik op de openbare/drukke weg rij en dan doe ik alles fout. Als ik op een rustige weg rij, gaat alles wel goed. Ik vind het maar kut, sowieso heb ik het gevoel dat ik wel 50 of 60 lessen nodig ga hebben, als ik klasgenoten van me hoor, die zakken echt om de kleinste dingen..maar oke, heb nog maar 4 lessen gehad.. morgen de 5e en hopelijk gaat het dan beter.
Wat is het verschil tussen rijbewijs A en B?
Ach het is pas je 5e rijles johquote:Op donderdag 7 april 2011 08:31 schreef iwannabehigh het volgende:
Oke bedankt. Vanmiddag heb ik mijn 5e rijles maar ik ben nu al zenuwachtig omdat het gister zo slecht ging, daarom heb ik er ook helemaal geen zin meer in.. omdat ik bang ben dat ik het weer fout doe allemaal. Ik heb er zelfs over gedroomdIemand tips waardoor ik minder zenuwachtig ben?
Thanksquote:Op donderdag 7 april 2011 12:13 schreef Hitomi het volgende:
Succes! Jeetje wat een dag heb je erop zitten dan!
Niet jouw fout, ZIJN fout. Had hij maar moeten ingrijpen, is een onderdeel van z'n werk.quote:Op woensdag 6 april 2011 19:27 schreef iwannabehigh het volgende:
Ik ben vandaag ook tegen de stoep opgebotst, mijn rij instructeur was vet geirriteerd merkte ik.
Geweldigquote:
Voor de volgende keer: knipperlichten die wellicht aan staan opmerkenquote:Op donderdag 7 april 2011 16:08 schreef Mankatans het volgende:
net gezakt, volkomen terecht.. 2-baans linksaf, had ik niet gezien want op de rechter stonden allerlei vrachtautos. keurig op de rechterbaan uitgekomen dus (dacht ik..)
gelukkig examen-garantie. vanavond zuipen
Raar dat je daar op zakt.. Het gaat er uiteindelijk om dat je je VEILIG door het verkeer heen loodst. Dat je een keer op de verkeerde voorsorteerstrook staat is gewoon een foutje, maar daarmee breng je jezelf of anderen niet mee in gevaar. Waren er niet meer dingen die niet zo lekker gingen?quote:Op donderdag 7 april 2011 16:08 schreef Mankatans het volgende:
net gezakt, volkomen terecht.. 2-baans linksaf, had ik niet gezien want op de rechter stonden allerlei vrachtautos. keurig op de rechterbaan uitgekomen dus (dacht ik..)
gelukkig examen-garantie. vanavond zuipen
Voor zover ik het verhaal begrepen heb heeft hij voorgesorteerd op de linker baan voor het stoplicht en is na het omgaan van de bocht op de rechter baan uitgekomen waar de vrachtwagens dus ook heen wilden. Dus dat was niet veilig. Dat hij verkeerd voor gesorteerd heeft, is niet erg. Ook niet gezien er vrachtwagens in de rechter strook stonden (wat langzamer verkeer is, en dus handiger is als je er links van gaat staan). MAAR dan moet hij wel op de linker baan uitkomen op de weg die hij inrijdt. En niet de rechter baan.quote:Op vrijdag 8 april 2011 10:31 schreef Neerlands_Trots het volgende:
[..]
Raar dat je daar op zakt.. Het gaat er uiteindelijk om dat je je VEILIG door het verkeer heen loodst. Dat je een keer op de verkeerde voorsorteerstrook staat is gewoon een foutje, maar daarmee breng je jezelf of anderen niet mee in gevaar. Waren er niet meer dingen die niet zo lekker gingen?
Haha! dat heb ik maandag ook gedaan XD Vlak voordat we naar het CBR gingen vlak voor het examen, sla linksaf terwijl ik links voorgesorteerd sta. Sowieso stomme actie, gezien ik op de rectherbaan moest zijn om bij het CBR uit te komen.quote:Op vrijdag 8 april 2011 11:02 schreef Hitomi het volgende:
[..]
Voor zover ik het verhaal begrepen heb heeft hij voorgesorteerd op de linker baan voor het stoplicht en is na het omgaan van de bocht op de rechter baan uitgekomen waar de vrachtwagens dus ook heen wilden. Dus dat was niet veilig. Dat hij verkeerd voor gesorteerd heeft, is niet erg. Ook niet gezien er vrachtwagens in de rechter strook stonden (wat langzamer verkeer is, en dus handiger is als je er links van gaat staan). MAAR dan moet hij wel op de linker baan uitkomen op de weg die hij inrijdt. En niet de rechter baan.
Zie bijbehorende paint. Zo haal ik het in ieder geval uit het verhaal.
[ afbeelding ]
Wat zijn bijzondere verrichtingen? moet dat tijdens het examen.. ?quote:Op vrijdag 8 april 2011 15:43 schreef OomBrouwer het volgende:
Weer niet gehaald had een ingreep.
Ik moest trouwens 4 bijzondere verrichtingen doen![]()
maarja over 3 weken weer hoop ik.
Bij een rotonde waar je rechts de snelweg op kon waar ik heen moest. Deze rotonde was 2 baans en ik dacht dat het stuk naar rechts onafhankelijk van de rotonde was, dom natuurlijk dus ik gooi hem zo derop terwijl er een auto aan kwam dus een ingreep, kwam wel echt door zenuwen, normaal gebeurt dat soort chit nooit.quote:
Ja er zijn er min. 2 verplicht en meestal nemen ze daar ook genoegen mee, maar ik moest er 4 doen; file-,vak-parkeren, omkeeropdracht en een stopodracht heb je. en je moet achteruit hebben gereden. en het is normaal dat je daar nog niet mee bezig bent, komt vanzelf.quote:Op vrijdag 8 april 2011 16:46 schreef iwannabehigh het volgende:
[..]
Wat zijn bijzondere verrichtingen? moet dat tijdens het examen.. ?
Ik word nu al zenuwachtig als ik dit allemaal lees terwijl ik nog maar 5 lessen heb gehad en nog lang geen examen heb.. Iedereen lijkt wel te zakken, uit mijn klas ook al..
Ik heb trouwens binnen 5 lessen nog helemaal niks bijzonders geleerd (inparkeren, achteruit rijden en alles?).. ik kan alleen nog maar rijden; schakelen.. en alles wat daarbij hoort, is dit wel normaal of ben ik sloom bezig?
Hm.. Ik denk dat ik ook zoiets zou kunnen gaan doen tijdens mijn examen dankzij zenuwen ja.. Brr. Wel heel vervelend en erg jammer!quote:Op vrijdag 8 april 2011 17:07 schreef OomBrouwer het volgende:
[..]
Bij een rotonde waar je rechts de snelweg op kon waar ik heen moest. Deze rotonde was 2 baans en ik dacht dat het stuk naar rechts onafhankelijk van de rotonde was, dom natuurlijk dus ik gooi hem zo derop terwijl er een auto aan kwam dus een ingreep, kwam wel echt door zenuwen, normaal gebeurt dat soort chit nooit.
[..]
Ja er zijn er min. 2 verplicht en meestal nemen ze daar ook genoegen mee, maar ik moest er 4 doen; file-,vak-parkeren, omkeeropdracht en een stopodracht heb je. en je moet achteruit hebben gereden. en het is normaal dat je daar nog niet mee bezig bent, komt vanzelf.
Wat mij het meest stoort eilk, is dat ik een rijtest moet doen(wat overigens niet veel voorstelt voor zover ik te horen heb gekregen) terwijl ik al eerder een TTT gedaan heb waarbij er niks op mijn fysieke staat aan te merken was.quote:Op maandag 11 april 2011 15:08 schreef OomBrouwer het volgende:
zo inderdaad.
Als je 1 x ergens een nee hebt ingevuld ga je het hele circus van het cbr door.
Af en toe is het een kut-organisatie.
De-privatiseren die handel !
Jij ook al?quote:
lawl, ik had precies hetzelfde. Ook vier fout bij gevaarherkenning en 1 foutje op theoriequote:Op dinsdag 12 april 2011 12:58 schreef remmertjuh het volgende:
Nu 4 lessen gehad. 2de les al speciale verrichtingen doen: Stopopdracht en keren op de weg![]()
Vandaag ook mn Theorie-examen gehaald4 fouten bij gevaarherkenning, 1 fout bij de rest
quote:Op dinsdag 12 april 2011 12:57 schreef Hitomi het volgende:
Net iets minder dan een uurtje uit de lesauto, ging weer goed vandaag.
Ik moet eens stoppen met hele verhalen tegen mezelf houden volgens mijn instructeur.
Als ik bijvoorbeeld een bochtje achteruit doe zit ik namelijk zo tegen mezelf:
"..oke.. dan nu achteruit.. alles is veilig.. er komt niets aan.. rustig.. oke.. nu insturen.. oh jee, ga ik niet te scherp? misschien wel.. nee toch niet, gaat wel goed.. oh even stoppen voor die fietser.. oke.. nu kan ik weer.. ja.. terugsturen.. netjes recht.. oke.. mooi"
en dan zit mijn rijsinstructeur er ongeveer zo naast:
Gebeurd bij iedereen. Ik had dat ook in het begin. Als er ook zo iemand is die dat bij mij flikt rem ik juistquote:Op dinsdag 12 april 2011 16:07 schreef electronique het volgende:
ik stond vandaag bij een kruispunt, ik mocht doorrijden maar de auto sloeg af. een kerel ine en auto achter me begon keihard te toeteren, en toen werd ik zo zenuwachtig dat de auto in totaal afgeslagen iswas mijn tweede les overigens. ik laat de koppeling steeds te snel los en geef niet snel genoeg gas blijkbaar
Dit. Al ben je er op dat moment inderdaad totaal niet blij mee.quote:Op dinsdag 12 april 2011 16:22 schreef .Neovo. het volgende:
[..]
Gebeurd bij iedereen. Ik had dat ook in het begin. Als er ook zo iemand is die dat bij mij flikt rem ik juistNiet erg sociaal maar dat is die lul achter me ook niet.
Netjes man gefeliciteerd!quote:Op maandag 11 april 2011 21:55 schreef FruitenCo het volgende:
Ik had vandaag mijn praktijkexamen voor de eerste keer, het was wel geinig. Mijn instructeur vroeg als ik er behoefte aan had dat hij mee ging, waarop ik antwoorde "Mij maakt het niet uit, het rijden moet ik zelf doen". Enkele minuten later bleek dat mijn instructeur sowieso niet mee kon rijden, Waarom? Één keer in het jaar komen Examinator's bij elkaar om meningen te vergelijken, dat betekent dus dat ik twee examinatoren in de auto had te zitten. deze twee examinatoren waren pittige tante's volgens mijn rijinstructeur.
Vreemd genoeg was ik niet zenuwachtig, ondanks dat ik echt letterlijk vanuit elke hoek in de gaten werd gehouden. De examinator die zich naast mij bevond hield me nauwlettend in de gaten net als de examinator achter op de bank, deze examinator zat telkens in de binnenspiegel te kijken, wanneer ik de binnen spiegel inkeek zag ik hem steeds zijn hoofd snel weg draaien.
Die twee waren zo donders serieus, er kwam geen woord uit. Na ongeveer 25 minuten rijden stond ik weer bij het CBR, de examinatoren vroegen mij heel droog: "Zeg, ben jij wel zenuwachtig? Ik merk er niks van... Dit komt bijna nooit voor dat iemand zo goed rijdt." Waarop ik antwoorde: Het autorijden is echt niet anders dan tijdens de rijlessen, waarom zou ik zenuwachtig zijn?
Na het uitstappen moest ik weer zo'n zaaltje inlopen waar het bureau van de Examinator zich bevond, ik zat er letterlijk een halfe minuut, hij zei: "Niks op aan te merken op je rijstijl, gefeliciteerd!", mijn instructeur had echt zoiets van: Geslaagd? Bij hem? Dan heb je wel heel netjes gereden! Prachtig die kop van mijn rijinstructeur!
Ik heb mijn theorie in één keer gehaald en mijn praktijk in één keer, geweldig gewoon! En dat te bedenken dat ik begonnen ben met weinig kennis over het verkeer enzo, ik heb ook nooit een brommer gehad enzo.
2000% mee eens! Ben aan mijn ogen geopereerd. Volgens mij rij-instructrice kan ik bij mijn huisarts terecht, die geeft aan dat alleen mijn glasrecept van mijn bril meesturen nodig is. CBR geeft aan dat er een volledig ingevulde verklaring nodig is van een oogarts (deze: http://cbr.nl/brochure/REMES633.pdf ), waar ik dus aanstaande vrijdag heen mag. Ook weer ¤ 70 euro, en een evt second opinion van een arts erbij als het nodig is ¤ 105 euro extra. Volgensmij denken ze echt dat het aan de bomen groeitquote:Op maandag 11 april 2011 15:08 schreef OomBrouwer het volgende:
zo inderdaad.
Als je 1 x ergens een nee hebt ingevuld ga je het hele circus van het cbr door.
Af en toe is het een kut-organisatie.
De-privatiseren die handel !
haha, dat ga ik in ieder geval wel doen. Ik ga alles anders doen.quote:Op dinsdag 12 april 2011 16:25 schreef .Neovo. het volgende:
Ik heb ook dat iedereen me aan de kop zeurt wanneer ik weer mag afrijden. (omdat ik al twee keer gezakt ben lachten ze me ook allemaal al uit, maar ik was altijd al het pispaaltje.) Moet ik gewoon zeggen dat ik eind mei weer moet afrijden? (mag begin mei)
denk niet dat mn rij instructeur dat kan waarderen haha.quote:Op dinsdag 12 april 2011 16:22 schreef .Neovo. het volgende:
[..]
Gebeurd bij iedereen. Ik had dat ook in het begin. Als er ook zo iemand is die dat bij mij flikt rem ik juistNiet erg sociaal maar dat is die lul achter me ook niet.
Netjes!!quote:Op dinsdag 12 april 2011 22:49 schreef stefkee3 het volgende:
live report vanuit de kroeg, beetje laat, maar eerder geen tyd gehad.
Alles vrij rustig gegaan, geen enkele keer afgeslagen, rijinstructriece zei al dat ik verdomd goed ree voor een eerste keer.
Heb nu al zin in volgende week!
Tja, ik moet er eigelijk nog bijvoegen dat ze vroeg of ik nog nooit eerder had gereden, en mijn antwoord:quote:Op dinsdag 12 april 2011 23:07 schreef WG1122 het volgende:
[..]
Netjes!!
Ik denk dat bij mij de motor echt 20x zal afslaan, maar we zullen zien.
Morgenochtend om 10 uur iedereen van de weg voor uw eigen veiligheid!
Ben je geslaagd of niet?quote:Op woensdag 13 april 2011 12:42 schreef eriksd het volgende:
Mijn advies; je zal in eerste instantie wat zenuwachtig zijn. Geef dit gewoon aan jezelf toe, en ga dan rijden zoals altijd. Goed kijken, niet te hard en je brengt jezelf niet in lastige situaties. En hou gewoon je rust!
Gefeliciteerd.quote:Op donderdag 14 april 2011 17:14 schreef Neerlands_Trots het volgende:
Zojuist geslaagd
Was mijn tweede keer afrijden en het ging echt een stuk beter dan de vorige keer!
Aardige examinator die lekker aan het ouwehoeren was met mijn instructeur, dus ik kon lekker mijn ding doen. Parkeeropdracht zwaar verkloot, ik stond zowat overdwars in het vak en ook het uitrijden ging niet helemaal vlekkeloos. Mijn linkerbeen was opeens zo aan het trillen dat ik echt niks meer kon
Examinator zei: zet hem maar even in z'n vrij en haal even diep adem, dan gaan we weer
Ging gelijk een stuk beter en was alle zenuwen helemaal kwijt. Heb ook nog moeten navigeren, had een zijstraatje gemist, maar verder geen grote fouten.
Examinator zei bij het eindgesprek dat hij me wat gehaast vond rijden, maar dat het allemaal wel veilig en netjes ging. Geslaagd dus
Morgen naar het gemeentehuis!!
Nadat ik was gezakt heb ik 2 weken niet gelesd.quote:Op donderdag 14 april 2011 21:08 schreef .Neovo. het volgende:
[..]
Gefeliciteerd.
Heb morgen weer rijles, ongeveer anderhalf weekje geen lessen gehad. Kijken hoe het gaat.
Nice, gefeliciteerd!quote:Op vrijdag 15 april 2011 12:19 schreef ftpfreak het volgende:
Ik heb vanmorgen voor de eerste keer examen gedaan en in 1x geslaagd.
Had dezelfde examinator als met m'n TTT. Het rijden ging opzich goed, behalve dat ik 1x bijna op de busbaan stond.
Ik zou het graag willen, maar daar heb ik het geld niet voor. Dat zou neerkomen op 4*42*4= 672 per maand.. Dat is meer dan een kwart van wat ik verdien, en dat heb ik hard nodig voor huur/vaste lasten/boodschappen/studie.quote:Op vrijdag 15 april 2011 14:35 schreef koekjestrommel1 het volgende:
1 uur per week? Dat schiet ook niet op :s. Ik denk dat het allemaal een stuk sneller gaat als je 4 uur per week rijd. Dan blijf je er ook 'meer in'.
nu 1 uur per week, maar na mijn examens ga ik minstens 2 uur per week nemen.quote:Op donderdag 14 april 2011 15:23 schreef koekjestrommel1 het volgende:
Vraagje, hoeveel uur lessen jullie gemiddeld per week?
Da's voor mij ook een reden om het voor nu even terug te brengen naar één uur per week. Moet toch eerst nog m'n EV afwachten.quote:Op vrijdag 15 april 2011 23:53 schreef Hitomi het volgende:
[..]
Ik zou het graag willen, maar daar heb ik het geld niet voor. Dat zou neerkomen op 4*42*4= 672 per maand.. Dat is meer dan een kwart van wat ik verdien, en dat heb ik hard nodig voor huur/vaste lasten/boodschappen/studie.
Mijn zus heeft ook een en ander "gebruikt" voor haar herexamens. Uiteindelijk heeft ze het met middelen wel gehaaldquote:Op dinsdag 19 april 2011 14:21 schreef Hitomi het volgende:
Daar stress ik niet overAls ik op prive terrein rijd, gaat alles perfect, knal ik 'm zo in een parkeervak, vooruit, achteruit, file, en keer ik 'm zonder moeite even om.
Zodra er zo'n mannetje (rijinstructeur, straks ook examinateur) naast me zit die precies weet hoe het eruit moet komen te zien hou ik hele paniekerige lulverhalen tegen mezelf, terwijl het eigenlijk wel goed gaat. Dus daarom wil ik het even proberen. Baat het niet dan schaadt het ook niet.
Leuk hoor, nu lekker rijden met je cabrio in het zonnetjequote:Op dinsdag 19 april 2011 15:46 schreef Neerlands_Trots het volgende:
Net even naar het gemeentehuis geweest en hij lag er al!
Beetje vreemd dat hij boos werdquote:Op vrijdag 22 april 2011 10:53 schreef LUFC het volgende:
Woensdag weer een uurtje gereden in plaats van een half uur, halfuur wordt een andere keer erbij geplakt. Volgens instructeur ging het al steeds iets beter elke les, hoewel de vooruitgang bij mij erg langzaam gaat. Maar woensdag was die best positief en zei die dat ik voor september zeker me rijbewijs heb als ik zo door blijf gaan qua vooruitgang. Merkte woensdag namelijk ook zelf pas dat het iets beter ging, hij hoefde nauwelijks in te grijpen. Nou waren er deze keer ook weinig lastige situaties, maar dat kwam volgens hem ook mede door mezelf. Ik maakte het in het begin mezelf onnodig lastig, omdat ik niet goed vooruit keek. Maar ik ben er op gaan letten door nu steeds meer goed de zijstraten in te kijken en kruispunten ook veel meer kijken en de koppeling in te trappen in de woonwijken. Daardoor kom ik minder in lastige situaties terecht. Nu gaan we als het goed is alles perfectioneren, want het is nog goed helemaal foutloos natuurlijk.
Hij was alleen wel boos aangezien ik halverwege de les ook nog binnenspiegel, buitenspiegel en zijkant kijken moest gaan doen voordat je je richtingaanwijzer aanzet, dat had ik nog nooit gedaan dus dat ging eerst niet zo goed later wel.
Dinsdag heb ik van 10 tot 12 rijles en probeer om op donderdag of zo nog ff anderhalf uurtje te doen zodat we tempo gaan maken. Hoop echt dat dinsdag goed gaat, want het lijkt of ik nu meer controle begin te krijgen over de auto. Dan kan dat parkeren, straatje keren etc ook een keer aan de beurt komen en hopelijk voor september dan m'n rijbewijs.
En, was 't wat?quote:
quote:Op maandag 25 april 2011 18:54 schreef stefkee3 het volgende:
Mijn les van zaterdag (beetje laat, maar beter laat dan nooit)
Ging niet helemaal foutloos, bij het afdraaien van de rotonde een scooter en fietser over het hoofd gezien, gelukkig wel nog op eigen initatief kunnen remmen.
Morgen en overmorgen weer les, hopen dat het niet beter gaat.
Okčquote:
Het was toch niet zo makkelijk als dat ik dacht.quote:Op maandag 25 april 2011 00:12 schreef IJsdraakje het volgende:
[..]
En, was 't wat?
Wielrenners met een death wish zijn stom. Schrok me dood. Maar blijkbaar heb ik wel goeie reflexen.
Komop he, iig succes!quote:Op maandag 25 april 2011 23:56 schreef WG1122 het volgende:
Ik heb morgen om 10 uur les (3e les) en om half 2 mijn theorie examen.
Een hopelijk succesvolle dag met de theorie in de pocket. Maaaar, ik heb volgens mij niet echt heel goed geleerd, dus dat valt nog te betwijfelen
Time will tell!
Ennequote:Op maandag 25 april 2011 23:56 schreef WG1122 het volgende:
Ik heb morgen om 10 uur les (3e les) en om half 2 mijn theorie examen.
Een hopelijk succesvolle dag met de theorie in de pocket. Maaaar, ik heb volgens mij niet echt heel goed geleerd, dus dat valt nog te betwijfelen
Time will tell!
Of zullen we een nieuw topic daarvoor openen?quote:Op dinsdag 26 april 2011 19:36 schreef OudeBok het volgende:
Mag je hier ook posten als je bezig bent met lessen voor AM2 ? (A).
Beetje onnodig :p.quote:Op dinsdag 26 april 2011 19:38 schreef Anne het volgende:
[..]
Of zullen we een nieuw topic daarvoor openen?
Dat steeds maar weer slechte oefenexamens maken is zoo herkenbaar. Uiteindelijk theorie wel gehaald ( als je zakt is 't welquote:Op dinsdag 26 april 2011 19:40 schreef WG1122 het volgende:
Verdomme! Ik ben met één fout teveel gezakt op het gedeelte met 40 vragen. Wat ontzettend balen zeg...
En dan zat ik nog te piekeren over het gevaarherkenning gedeelte. Daar had ik 20 van de 25 goed, terwijl dat met de CD's oefenen telkens bar slecht ging. Zucht!
Nu maar snel een afspraak maken voor een nieuw examen en hopelijk dan met succes.
Rijles ging overigens wel goed, gelukkig.
Ik heb het nu één rijles gebruikt (vandaag vergeten, maar dat kwam ook meer omdat ik dacht dat ik om 11:00 rijles had, en om 9:50 werd ik gebeld dat we nu al les hadden. Boekje gepakt.. Verrek hij heeft gelijk).quote:Op dinsdag 26 april 2011 19:34 schreef .Neovo. het volgende:
Iemand ervaring met valeriaan? Word er zo langzamerhand wel ziek van dat ik telkens zo gespannen en gestresst ben als ik rijles heb...
Naja als je er maar rustiger van wordt. Als ik op de buitenweg rij is er niks aan het handje maar zodra ik in de stad kom raak ik steeds meer opgejaagd, met als gevolg dat de rijlessen niet erg lekker gaan.quote:Op dinsdag 26 april 2011 20:00 schreef Hitomi het volgende:
[..]
Ik heb het nu één rijles gebruikt (vandaag vergeten, maar dat kwam ook meer omdat ik dacht dat ik om 11:00 rijles had, en om 9:50 werd ik gebeld dat we nu al les hadden. Boekje gepakt.. Verrek hij heeft gelijk).
Ik was wel relaxter toen ik het had gebruikt, maar ik kan het dus pas van één keer melden en dat is niet echt een betrouwbare meting
Ik heb ergens horen zeggen dat een banaantje ook zou helpen tegen de stress. Alleen geen flauw idee in hoeverre dat klopt, of niet klopt.quote:Op dinsdag 26 april 2011 20:04 schreef .Neovo. het volgende:
[..]
Naja als je er maar rustiger van wordt. Als ik op de buitenweg rij is er niks aan het handje maar zodra ik in de stad kom raak ik steeds meer opgejaagd, met als gevolg dat de rijlessen niet erg lekker gaan.En misschien verknal ik het 3e(!) examen dan niet zo.
Wat voor probleem heb je er precies mee dan?quote:Op dinsdag 26 april 2011 22:50 schreef LUFC het volgende:
Vandaag weer gereden, ging weer kut helaas. Die bochten etc. zijn gewoon probleem bij mij snap niet hoe ik dan met die koppeling etc moet werken.
Eerder beginnen met remmen en terugschakelen? Daar hamert mijn instructeur steeds op in ieder geval. En niet vergeten om als je terug hebt geschakeld je koppeling weer los te laten, dan remt de auto ook meer af. (Wel handig om van te voren goed genoeg afgeremd te zijn, anders klinkt de auto niet zo blij.quote:Op dinsdag 26 april 2011 23:07 schreef LUFC het volgende:
Ga te hard door de bocht heen. Het kijken gaat steeds beter volgens instructeur op snelweg etc bij het afslaan, voordat ik richtingaanwijzer aanzet. Maar als ik de bochten nu met controle maak dan zijn we al een stuk verder en kunnen we bijna met parkeren en straatje keren beginnen.
Wanneer ik te hard de bochten doorga (of die enkele keer dat ik er in z'n 3 doorheen sjees) dan pakt mijn instructeur altijd angstvallig zijn.. hoe noem je dat... handvat vast, boven het raampje, trekt een heel angstig gezicht enzo.quote:Op dinsdag 26 april 2011 23:15 schreef IJsdraakje het volgende:
[..]
Eerder beginnen met remmen en terugschakelen? Daar hamert mijn instructeur steeds op in ieder geval. En niet vergeten om als je terug hebt geschakeld je koppeling weer los te laten, dan remt de auto ook meer af. (Wel handig om van te voren goed genoeg afgeremd te zijn, anders klinkt de auto niet zo blij.)
Hard door bochten heengaan hoeft niet altijd te betekenen dat je weinig controle hebt trouwens. Het schijnt dat ik de auto goed onder controle heb, maar bochten neem ik eigenlijk altijd wel te hard.(Wel leuk, hoor je ineens je instructeur een "Wheeeee"-geluid maken naast je.
![]()
En ja, ik moet het eigenlijk rustiger doen, maar die bochtjes zijn zo leuk om snel te nemen.
)
Ik neem de bochten altijd in ze 2 ja maar ik ga alsnog te hard. Dan ga ik in een keer razendsnel de hoek om en knal ik bijna tegen een geparkeerde auto aan.quote:Op dinsdag 26 april 2011 23:15 schreef IJsdraakje het volgende:
[..]
Eerder beginnen met remmen en terugschakelen? Daar hamert mijn instructeur steeds op in ieder geval. En niet vergeten om als je terug hebt geschakeld je koppeling weer los te laten, dan remt de auto ook meer af. (Wel handig om van te voren goed genoeg afgeremd te zijn, anders klinkt de auto niet zo blij.)
Hard door bochten heengaan hoeft niet altijd te betekenen dat je weinig controle hebt trouwens. Het schijnt dat ik de auto goed onder controle heb, maar bochten neem ik eigenlijk altijd wel te hard.(Wel leuk, hoor je ineens je instructeur een "Wheeeee"-geluid maken naast je.
![]()
En ja, ik moet het eigenlijk rustiger doen, maar die bochtjes zijn zo leuk om snel te nemen.
)
Had voor het tweede examen ook nog bananen gahad, werkte bij mij niet.quote:Op dinsdag 26 april 2011 20:10 schreef OudeBok het volgende:
[..]
Ik heb ergens horen zeggen dat een banaantje ook zou helpen tegen de stress. Alleen geen flauw idee in hoeverre dat klopt, of niet klopt.
Gefeliciteerd(Y) Kan jij mij misschien tips geven hoe ik het beste een bocht kan maken in bijvoorbeeld een woonwijk? Soms heb ik dat ik gewoon in ze 2 rij en geen gas geef maar dat ik alsnog hard door de bocht ga.quote:Op woensdag 27 april 2011 17:49 schreef honkhonk het volgende:
Nou.. ik ben ook eindelijk geslaagd hoor. Het was ondertussen al het derde examen (tweede keer zakken heb ik hier niet eens verteld) en man wat ben ik blij. Van te voren dacht m'n instructeur dat ik weer die wanker zou hebben die me al twee keer heeft laten zakken (''jaaaa, gezakt he.. maar dat wist je zelf natuurlijk ook wel..!''), maar gelukkig kreeg ik een andere examinator. Veel door allerlei woonwijken vol fietsers en straatjes van rechts gereden, stukje snelweg (waarbij ik veel eerder had kunnen uitvoegen maar dat was kennelijk geen probleem) en na 30 minuten weer terug naar het CBR. Wel was er op het eind nog een kut situatie op een rotonde die me bijna genekt heeft. Ik was bijna klaar om de rotonde op te rijden, omdat de (les)auto die van links kwam richting aangaf naar rechts (dus om van de rotonde af te rijden)..maar die mafkees rijdt uiteindelijk gewoon door op de rotonde. Moest dus toen nog keihard remmen, en daar heb ik achteraf een flinke preek over gehad. Hij hield het nog spannend of ik daar nou wel of niet op was gezakt, maar toen ik zei ''het zal niet weer gebeuren'' zei tie ''ok, dan mag je dat vanaf volgende week zelf in de praktijk brengen''. Woop woop, fakking geslaagd man
Iets van 45 - 50 lessen gehad uiteindelijk, dus het werd ook wel tijd. En dan te bedenken dat m'n instructeur me eerst voorhield dat ik een ''vlotte leerling'' was
![]()
![]()
Goed vooruit kijken. Hoe eerder je het bochtje ziet, des te meer tijd heb jij om terug te schakelen, genoeg bij te remmen en te kijken wat er om de bocht zit (straks zit daar een spelend kind in plaats van een auto.. echt bijremmen voor de bocht dus!)quote:Op woensdag 27 april 2011 19:06 schreef LUFC het volgende:
[..]
Gefeliciteerd(Y) Kan jij mij misschien tips geven hoe ik het beste een bocht kan maken in bijvoorbeeld een woonwijk? Soms heb ik dat ik gewoon in ze 2 rij en geen gas geef maar dat ik alsnog hard door de bocht ga.
Niet?quote:Op donderdag 28 april 2011 21:31 schreef LUFC het volgende:
Wanneer gebruik je dan een slippende koppeling?
Met de koppeling "half" omhoog rijden, waardoor dus de koppelingsplaten letterlijk beginnen te slippen, dit kost je dus ook je koppelingsplaten, en is vrij prijzig om te laten vervangen.quote:
10% helling, vind mijn rijinstructriece leuk...quote:Op donderdag 28 april 2011 22:28 schreef koekjestrommel1 het volgende:
Op wat voor een soort helling sta je dan bij de hellingproef?
Bij deze.quote:Op donderdag 28 april 2011 23:09 schreef Jetfly het volgende:
Iemand die mij nog bij de geslaagden gaat zetten =D?
Nee, vrij steile brug over de A2, dan moet je op het steilste stuk stoppen, en dan weer weg rijden, en je moet wachten op overig verkeer, en ik laat hem op de koppeling stil staan, om daarna alleen gas te hoeven geven om weg te kunnen rijden.quote:Op donderdag 28 april 2011 22:57 schreef koekjestrommel1 het volgende:
maar hoe lang? De helling van een parkeergarage o.i.d.? 10% valt wel mee toch...
Zo moet ik m'n hellingproef ook doen inderdaad.quote:Op donderdag 28 april 2011 23:17 schreef stefkee3 het volgende:
[..]
Nee, vrij steile brug over de A2, dan moet je op het steilste stuk stoppen, en dan weer weg rijden, en je moet wachten op overig verkeer, en ik laat hem op de koppeling stil staan, om daarna alleen gas te hoeven geven om weg te kunnen rijden.
Ooh, dat! Nooit bij stilgestaan dat dat zo heette eigenlijk.quote:Op donderdag 28 april 2011 22:23 schreef stefkee3 het volgende:
[..]
Met de koppeling "half" omhoog rijden, waardoor dus de koppelingsplaten letterlijk beginnen te slippen, dit kost je dus ook je koppelingsplaten, en is vrij prijzig om te laten vervangen.
Ikzelf rij eigelijk alleen met hellingproef met slippende koppeling, en zelfs dat probeer ik zo beperkt mogelijk te houden.
De eerste keer dat ik 2x in 1 post gequote wordtquote:Op donderdag 28 april 2011 23:28 schreef IJsdraakje het volgende:
Wiki is ook weer up to date met de geslaagden trouwens.
[..]
Zo moet ik m'n hellingproef ook doen inderdaad.
[..]
Ooh, dat! Nooit bij stilgestaan dat dat zo heette eigenlijk.
Het is gelukt inmiddels?quote:Op vrijdag 29 april 2011 17:27 schreef Scuidward het volgende:
Probeer nu mijn rijschool te machtigen via mijn.cbr.nl, maar het verwerken van mijn postcode neemt behoorlijk wat tijd in beslag. Ging dat bij iedereen zo ontzettend traag?
Stom, lag aan chrome.
Lag aan IE-programmeurs bij het CBR. There, fixed it.quote:Op vrijdag 29 april 2011 17:27 schreef Scuidward het volgende:
Probeer nu mijn rijschool te machtigen via mijn.cbr.nl, maar het verwerken van mijn postcode neemt behoorlijk wat tijd in beslag. Ging dat bij iedereen zo ontzettend traag?
Stom, lag aan chrome.
Ik had dit ook altijd, en heb het eigenlijk pas geleerd nadat ik al geslaagd was. Maar het gaat er vooral om dat je:quote:Op woensdag 27 april 2011 19:06 schreef LUFC het volgende:
[..]
Gefeliciteerd(Y) Kan jij mij misschien tips geven hoe ik het beste een bocht kan maken in bijvoorbeeld een woonwijk? Soms heb ik dat ik gewoon in ze 2 rij en geen gas geef maar dat ik alsnog hard door de bocht ga.
Wat? Terug naar z'n 1 voor een bocht moet je echt niet doen, en al helemaal niet in nieuwe auto's (compleet overbodig).quote:Op zaterdag 30 april 2011 19:43 schreef PolkaDots het volgende:
[..]
Ik had dit ook altijd, en heb het eigenlijk pas geleerd nadat ik al geslaagd was. Maar het gaat er vooral om dat je:
- afremt tot de snelheid die je wilt hebben (bijvoorbeeld 15 in een scherpe bocht in een woonwijk)
- schakelt naar de gewenste versnelling (meestal 2, sommige nieuwe auto's zelfs 1)
- de koppeling zeer langzaam op laat komen
- wanneer je nog te hard gaat voor je gevoel, bijremmen en koppeling ietwat indrukken, hierdoor valt de motor ook niet stil als je bijvoorbeeld te langzaam gaat (zoals in de file, dan moet je ook met je koppeling 'spelen'
Het is wel lastig uitleggen, denk er namelijk niet eens meer over na als ik het doe.. Hoop dat ik het correct heb verteld.
Succes!
Ik moest het soms ook doen in onoverzichtelijke, smalle bochten (of inderdaad kruisingen) met veel geparkeerde auto's/spelende kinderen/autowassende mensen..quote:Op zaterdag 30 april 2011 22:39 schreef honkhonk het volgende:
[..]
Wat? Terug naar z'n 1 voor een bocht moet je echt niet doen, en al helemaal niet in nieuwe auto's (compleet overbodig).
Alleen in dit soort situaties ging ik bij het lessen terug naar z'n 1:
[ link | afbeelding ]
Ik had voor mijn BE een nog smallere straatquote:Op zaterdag 30 april 2011 22:39 schreef honkhonk het volgende:
[..]
Wat? Terug naar z'n 1 voor een bocht moet je echt niet doen, en al helemaal niet in nieuwe auto's (compleet overbodig).
Alleen in dit soort situaties ging ik bij het lessen terug naar z'n 1:
[ link | afbeelding ]
Ik zou de reactie van die examinator wel willen wetenquote:Op maandag 2 mei 2011 17:21 schreef Sjoegerd het volgende:
[..]
Ik had voor mijn BE een nog smallere straat.. Aan beide kanten een auto half op de stoep geparkeerd. Moest met de spiegels ingeklapt er tussendoor rijden
.. Leuk begin van je examen
Die zei niet zoveelquote:Op maandag 2 mei 2011 20:59 schreef .Neovo. het volgende:
[..]
Ik zou de reactie van die examinator wel willen weten
Ik net derde en mag nu ook alles zelf doen, stoplichten en rotondes zijn nu stressmomentenquote:Op maandag 2 mei 2011 14:36 schreef WG1122 het volgende:
Vandaag weer rijles gehad. De 4e alweer. Ging wel goed! Ik merk dat koppeling en schakelen steeds meer automatisme gaat worden, al doe ik het af en toe nog wel een beetje fout. Maar goed, dat mag nu nog wel.
Ik schrok me wel het leplazerus op een rotonde. Een vrouw in zo'n grote jeep zag mij aankomen op de rotonde waar ik gewoon voorrang heb. Ik kijk haar zelfs even snel aan, en toch durft ze het om haar bak zo de rotonde op te rijden, waardoor ik vol op mijn remmen moest. Mijn instructeur meteen op de toeter drukken en liet ook wat scheldwoorden vallen.
In ieder geval heb ik mijn rijles weer overleefd
Dat heb ik na jaren met rijbewijs nog steeds hoorquote:Op dinsdag 3 mei 2011 13:10 schreef Hitomi het volgende:
Stoplichten herken ikAls ik voorin de rij stond met iemand achter me schoot ik altijd in de stress en speelde dit scenario zich af:
"Oh jee, die meneer/mevrouw achter me heeft vast een belangrijke afspraak en dan houd ik hem/haar zodadelijk om omdat ik niet snel genoeg weg ben, oke 't is groen! Een goed snel optrekken.. <BROEF> ... KUT..kutkutkutkut... "
* Hitomi start auto weer en wacht op het alweer rood geworden stoplicht, met een knalrood hoofd.
Gelukkig na 10 lessen of zo geen last meer van gehad.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |