Uiteraard zijn er nog wel wat kamikaze banksters te vinden die willen overfinancieren, waar moeten ze anders hun bonussen van betalenquote:Op dinsdag 30 november 2010 11:13 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Xeno, zijn er dan verschillende exemplaren leentokkies? *confused*
Dus wat is precies de klacht danquote:Op dinsdag 30 november 2010 11:16 schreef Scorpie het volgende:
Misleidende TT, kopers moesten in het vorige topic ook al aflossen, zelfs toen na 30 jaar de hypotheek afliep!
als deze man zich tot de oogballen zou financieren (waar hij veel te slim voor is), gaat ie minder dan een kwart van zijn inkomen verwonen, gebaseerd op drie dagen per week 1 inkomen.quote:Op dinsdag 30 november 2010 11:18 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Uiteraard zijn er nog wel wat kamikaze banksters te vinden die willen overfinancieren, waar moeten ze anders hun bonussen van betalen![]()
De vraag is of het de Jager lukt om wetgeving te maken die een einde gaat maken aan deze praktijken. Jullie als financiele goochelaars weten vast wel waar de echte bansters uithangen
Ach, Xeno heeft zelf niet meer per maand over dan dit voorbeeld. Anders kwam hij wel meer buiten...quote:Op dinsdag 30 november 2010 11:26 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
als deze man zich tot de oogballen zou financieren (waar hij veel te slim voor is), gaat ie minder dan een kwart van zijn inkomen verwonen, gebaseerd op drie dagen per week 1 inkomen.
Wat nou kamikaze banksters? Wat nou praktijken? Moet De Jager wetgeving maken dat je niet meer dan een duppie verwonen? Kun je me uitleggen wat zo link is aan verwonen van minder dan 25% van je inkomen. Als helemaal als je een hoog inkomen hebt, is het niet zo alsof je op water en brood moet leven van die resterende > 75%.
Je beweert net nog dat hij 6x zijn opgegeven jaarsalaris kan lenen? Dat hij zelf zijn inkomen te laag opgeeft en het daardoor makkelijk kan betalen neemt niet weg dat de bank link bezig is.quote:Op dinsdag 30 november 2010 11:26 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
als deze man zich tot de oogballen zou financieren (waar hij veel te slim voor is), gaat ie minder dan een kwart van zijn inkomen verwonen, gebaseerd op drie dagen per week 1 inkomen.
Wat nou kamikaze banksters? Wat nou praktijken? Moet De Jager wetgeving maken dat je niet meer dan een duppie verwonen? Kun je me uitleggen wat zo link is aan verwonen van minder dan 25% van je inkomen. Als helemaal als je een hoog inkomen hebt, is het niet zo alsof je op water en brood moet leven van die resterende > 75%.
Definieer 'te hoog'.quote:Op dinsdag 30 november 2010 11:34 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Je beweert net nog dat hij 6x zijn opgegeven jaarsalaris kan lenen? Dat hij zelf zijn inkomen te laag opgeeft en het daardoor makkelijk kan betalen neemt niet weg dat de bank link bezig is.
De bank verstrekt een te hoge lening op basis van de opgegeven data.
die < 25% is op basis van zijn te lage inkomen, niet zo selectief scheeflezen hoor.quote:Op dinsdag 30 november 2010 11:34 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Je beweert net nog dat hij 6x zijn opgegeven jaarsalaris kan lenen? Dat hij zelf zijn inkomen te laag opgeeft en het daardoor makkelijk kan betalen neemt niet weg dat de bank link bezig is.
De bank verstrekt een te hoge lening op basis van de opgegeven data.
hear... hear...quote:Op dinsdag 30 november 2010 11:33 schreef Sjabba het volgende:
Ach, Xeno heeft zelf niet meer per maand over dan dit voorbeeld. Anders kwam hij wel meer buiten...
Ieder zijn ding toch? Ik neem aan dat je ook nog wel eens buiten komt om hout te hakken?quote:Voor jou is leven dus met elk jaar nieuwe kleren in je camper zitten. Voor mij in mijn oude badjas voor de open haard....
Aaah.... jouw collega is een scheve belastingbetaler. Als je zoveel verdient moet je wel iets doen wat of illegaal is of behoort tot de beroepen waarin diefstal gelegaliseerd isquote:Op dinsdag 30 november 2010 11:35 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
die < 25% is op basis van zijn te lage inkomen, niet zo selectief scheeflezen hoor.
Een visser herkend direct een andere visser, met zoveel banksters als vrienden valt er wel wat te regelen toch?quote:maar ik meende van je te begrijpen dat banken dit niet meer deden. Kennelijk wel. Ik was trouwens ook verbaast, al hoewel de bank hier niet echt een risico neemt, imhoMaar dacht dat de regeltjes zo strak waren dat maatwerk niet meer kon. Zie hier, dus wel.
Dusdanig hoog dat de vastgoedzeepbel nog verder opgeblazen kan worden.quote:
hij doet aan het soort diefstal waar jij trots op zou zijnquote:Op dinsdag 30 november 2010 11:41 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Aaah.... jouw collega is een scheve belastingbetaler. Als je zoveel verdient moet je wel iets doen wat of illegaal is of behoort tot de beroepen waarin diefstal gelegaliseerd is
het is geen bankier, ik ben trouwens ook geen bankierquote:Een visser herkend direct een andere visser, met zoveel banksters als vrienden valt er wel wat te regelen toch?
da's een beetje vaag en ontwijkend antwoordquote:Op dinsdag 30 november 2010 11:42 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Dusdanig hoog dat de vastgoedzeepbel nog verder opgeblazen kan worden.
Elektrische haard, maar misschien dat ik binnenkort een gashaard erin zet. Gewoon omdat het kan...quote:Op dinsdag 30 november 2010 11:36 schreef xenobinol het volgende:
[..]
hear... hear...
[..]
Ieder zijn ding toch? Ik neem aan dat je ook nog wel eens buiten komt om hout te hakken?
Dus hij steelt van de rijken om te geven aan de armenquote:Op dinsdag 30 november 2010 11:44 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
hij doet aan het soort diefstal waar jij trots op zou zijn![]()
Boven een bepaalde grens wel, daaronder neemt het toe in verband met verminderde aftrekbaarheid van de rentelast.quote:overigens blijft de verhouding woonkosten vs. inkomen hetzelfde ongeacht welk inkomen ik invul, licht![]()
Maar je steelt toch wel geld van de armen niet?quote:het is geen bankier, ik ben trouwens ook geen bankier
Gashaard heeft een beter rendementquote:Op dinsdag 30 november 2010 11:46 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Elektrische haard, maar misschien dat ik binnenkort een gashaard erin zet. Gewoon omdat het kan...
Waar sommige kopers een klein deel in de toekomst eventueel binnen zeven jaar moeten aflossen. Maar generalisatie is je niet onbekend.quote:Op dinsdag 30 november 2010 11:18 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Dus wat is precies de klacht dan
Leek mij een vrij duidelijke definitie anders.quote:Op dinsdag 30 november 2010 11:44 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
da's een beetje vaag en ontwijkend antwoord
Mensen die gaan kopen zijn kopers, mensen die al reeds gekocht hebben zijn grootschuldbezitters.quote:Op dinsdag 30 november 2010 11:54 schreef Bayswater het volgende:
[..]
Waar sommige kopers een klein deel in de toekomst eventueel moeten aflossen. Maar generalisatie is je niet onbekend.
met ziekekosten premie hebben we nagenoeg een flat rate system. Reken maar eens uit hoe weinig het sheelt, het is de facto enkel het verschil tussen 42% en 52%quote:Op dinsdag 30 november 2010 11:53 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Dus hij steelt van de rijken om te geven aan de armen
/quote]
behalve aan Xeno, want ik zou je ongelukkigheid niet willen verstoren
[quote]
Boven een bepaalde grens wel, daaronder neemt het toe in verband met verminderde aftrekbaarheid van de rentelast.
nee, helaas, ik jat van multinationals en investeer in mensen in Azie (die het woord 'arm' herdefinieren, arm is namelijk niet met een broadbandverbinding op je apple met de rug tegen de open haard stoer maar passief tegen de wereld schoppen, om maar wat te noemen)quote:Maar je steelt toch wel geld van de armen niet?
dan moet ik de regel zijn die de uitzondering bevestigd. Enige probleem is dat ik er heel wat meer ken.quote:Op dinsdag 30 november 2010 11:55 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Mensen die gaan kopen zijn kopers, mensen die al reeds gekocht hebben zijn grootschuldbezitters.
Zo genuanceerd genoeg
Jammer dat het niet aftrekbaar is..quote:Op dinsdag 30 november 2010 11:53 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Gashaard heeft een beter rendement
Wat jij wil, zolang er maar niet van die huilieberichten verschijnen als een ander een topic opent vind ik het best.quote:Op dinsdag 30 november 2010 11:55 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Mensen die gaan kopen zijn kopers, mensen die al reeds gekocht hebben zijn grootschuldbezitters.
Zo genuanceerd genoeg
quote:Op dinsdag 23 november 2010 23:23 schreef xenobinol het volgende:
Boehoe.... mijn topic is gekaapt....![]()
![]()
Volkomen terecht, topic kapen is gewoon niet netjesquote:Op dinsdag 30 november 2010 12:16 schreef Bayswater het volgende:
[..]
Wat jij wil, zolang er maar niet van die huilieberichten verschijnen als een ander een topic opent vind ik het best.
[..]
Je gaat nu een promotie van de TU Delft ontkrachten?quote:Op dinsdag 30 november 2010 14:18 schreef xenobinol het volgende:
[ afbeelding ]
Objectief onderzoek uit de koker van een onderzoeker die uit de ruif van de VEH vreet![]()
Ze zijn de wanhoop nabij
alles wat zich niet hyper negatief uitlaat wordt toch betaald door de VEH? Ontvang jij je maandelijkse checque dan niet, ondertekent met 'liefdevolle groet, Ger'?quote:Op dinsdag 30 november 2010 16:17 schreef Scorpie het volgende:
Sinds wanneer is de TU Delft direct verbonden met de VEH?
Ssssssst, dat moet een geheim blijvenquote:Op dinsdag 30 november 2010 16:20 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
alles wat zich niet hyper negatief uitlaat wordt toch betaald door de VEH? Ontvang jij je maandelijkse checque dan niet, ondertekent met 'liefdevolle groet, Ger'?
Zo gepiept. Die promotie gaat er van uit dat de WOZ waarde een accurate indicatie van de woningprijs geeft en onderbouwd dat met een datareeks uit het verleden.quote:Je gaat nu een promotie van de TU Delft ontkrachten?
Het zou kunnen? ja, zo kan ik alle proefschriften onder uit halen.quote:Op dinsdag 30 november 2010 16:23 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
Juist in deze dynamische tijd zou het goed kunnen dat die stelling niet meer houdt, en daarmee is het onderzoek ook meteen eens stuk minder waar.
Het proefschrift zelf heb ik niet gelezen maar als de TU-Delft hem er op laat promoveren neem ik het voor het gemak maar voor waar aan.quote:In zijn proefschrift toont De Vries aan dat 79% van alle WOZ-waarden minder dan 10% afwijken van de marktprijs .
Deze meneer heeft al reeds onderzoek gedaan in opdracht van de VEH. Kortom.... de hand die geeft heeft macht over de hand die neemt en kan dus de uitkomst van een 'wetenschappelijk' onderzoek definiëren. Dat is toch niet iets nieuws voor jullie?quote:Op dinsdag 30 november 2010 16:17 schreef Scorpie het volgende:
Sinds wanneer is de TU Delft direct verbonden met de VEH?
Dom, dom... beetje wetenschapper neemt niets voor waar aan, ongeacht de bron. Nou vraag ik mij af wat een TU met dit soort onderzoekers moet? Het is geen eens een natuurwetenschap. Subsidielurkers, want inkomens halen uit fundamenteel onderzoek m.b.t. technologie loopt niet in een land waar de technologiesector aan het uitsterven is. Dus ga je op zoek naar alternatieve inkomstenbronnen. De vastgoedmaffia is daar ongetwijfeld 1 van.quote:Op dinsdag 30 november 2010 16:36 schreef lutser.com het volgende:
Het proefschrift zelf heb ik niet gelezen maar als de TU-Delft hem er op laat promoveren neem ik het voor het gemak maar voor waar aan.
De kwaliteit van de WOZ-waarde is door de 1 jaarlijkse waardering en de sterk verbeterde softwarepakketten modelmatig waarderen juist alleen maar beter geworden. Verder wordt er door de Basis admistratie gebouwen uniform de woonoppervlakte gemeten (Nen 2580). Iets wat makelaars nu pas invoeren.quote:Op dinsdag 30 november 2010 16:23 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
Zo gepiept. Die promotie gaat er van uit dat de WOZ waarde een accurate indicatie van de woningprijs geeft en onderbouwd dat met een datareeks uit het verleden.
Juist in deze dynamische tijd zou het goed kunnen dat die stelling niet meer houdt, en daarmee is het onderzoek ook meteen eens stuk minder waar.
Los daarvan geeft de promotie - in mijn optiek terecht - aan dat bij een rente stijging de prijzen waarschijnlijk dalen, en dat enkel bij correcte voorspelling door het CBS van inflatie en economische ontwikkelingen (en natuurlijk eerder genoemde stelling tav WOZ-waarde) de prijs licht zal stijgen (gelijk met inflatie).
Al met al wordt er wellicht helemaal niet zoveel gezegd door de beste man.
quote:Op dinsdag 30 november 2010 16:52 schreef Bayswater het volgende:
[..]
De kwaliteit van de WOZ-waarde is door de 1 jaarlijkse waardering en de sterk verbeterde softwarepakketten modelmatig waarderen juist alleen maar beter geworden. Verder wordt er door de Basis admistratie gebouwen uniform de woonoppervlakte gemeten (Nen 2580). Iets wat makelaars nu pas invoeren.
Volgens:quote:Op dinsdag 30 november 2010 16:57 schreef antfukker het volgende:
Leuk voorbeeldje:
Dit huis staat al ruim een jaar te koop. Is er dus blijkbaar afgehaald en staat nu weer als nieuw aangeboden sinds 26 november 2010. Mooie praktijken
Hij is alleen niet op Jaap.nl te vinden :S
Dat was het 10 jaar geleden. Historische data doen niet ter zake. De polynoom stelt de laatste 5 jaar niet veel meer voor in de huizenmarkt, daarvoor is het te vlak. Daarbij zijn de harde Kadastercijfers en vraagprijzen bekend dus zo ingewikkeld is het allemaal niet om samen met een PMA het wiel van een juiste taxatie uit te vinden, zolang men maar de goede objectgevens hanteert en koppelt.quote:Op dinsdag 30 november 2010 16:56 schreef xenobinol het volgende:
[..]
![]()
Altijd lachen als mensen de 'kreten' van de leugensheets van software fabrikanten klakeloos napapegaaien![]()
Je zou eens moeten kijken op welke aannamen zo'n model gebaseerd is, waarschijnlijk is het gewoon een curve fit van historische data en vindt er een extrapolatie plaats, immers: "business as usual" toch?
Dat is natuurlijk een open deur in trappen, elk model kan betrouwbaar gemaakt worden door de correcte factoren en data in te brengenquote:Op dinsdag 30 november 2010 17:24 schreef Bayswater het volgende:
Dat was het 10 jaar geleden. Historische data doen niet ter zake. De polynoom stelt de laatste 5 jaar niet veel meer voor in de huizenmarkt, daarvoor is het te vlak. Daarbij zijn de harde Kadastercijfers en vraagprijzen bekend dus zo ingewikkeld is het allemaal niet om samen met een PMA het wiel van een juiste taxatie uit te vinden, zolang men maar de goede objectgevens hanteert en koppelt.
Oja, jij zit in de technologie en wordt onderbetaald dus dat is de schuld van alles en iedereen....quote:Op dinsdag 30 november 2010 16:51 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Dom, dom... beetje wetenschapper neemt niets voor waar aan, ongeacht de bron. Nou vraag ik mij af wat een TU met dit soort onderzoekers moet? Het is geen eens een natuurwetenschap. Subsidielurkers, want inkomens halen uit fundamenteel onderzoek m.b.t. technologie loopt niet in een land waar de technologiesector aan het uitsterven is. Dus ga je op zoek naar alternatieve inkomstenbronnen. De vastgoedmaffia is daar ongetwijfeld 1 van.
Koppelingen met het Kadaster en een programma Zoekhuis dat vraagprijzen download (Funda ed), tevens een registratie van alle koopovereenkomsten in de toekomst via notarissen. Ik denk juist dat gemeenten het meest complete overzicht hebben over de huizenmarkt, toekomstige externe factoren buiten beschouwing latend. Model maakt de gemeente zelf dmv het linken van buurten, type woning bundelen, bereiken maken van woonoppervlakten, bouwjaren enz. Sommige gemeenten zullen inderdaad de resultaten vrij snel aannemen, andere bouwen controles in.quote:Op dinsdag 30 november 2010 17:36 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk een open deur in trappen, elk model kan betrouwbaar gemaakt worden door de correcte factoren en data in te brengen![]()
Vraag blijft echter, hoe zit zo'n model in elkaar en waar komt de meest actuele data vandaan? Ik vindt dit altijd maar natte vinger werk hoor. Ik heb niet zoveel vertrouwen in dit soort modellen, vooral ook omdat de mensen die er mee moeten werken vaak klakkeloos de uitkomsten als waarheid aannemen.
Kenmerkend voor jouw karakter om aan te nemen dat iedereen alleen maar aan geld denktquote:Op dinsdag 30 november 2010 19:10 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Oja, jij zit in de technologie en wordt onderbetaald dus dat is de schuld van alles en iedereen....
Wel vreemd om de vraagprijs mee te wegen, immers.... wat is nu een vraagprijs? Enige relevante gegevens zijn de werkelijke verkoopprijzen. Zelfs dan nog zijn er diverse detailgegevens die zelfs de gemeente niet heeft. Overigens... waarom is de taxatie van een makelaar beter als een taxatie door een niet makelaar?quote:Op dinsdag 30 november 2010 19:45 schreef Bayswater het volgende:
[..]
Koppelingen met het Kadaster en een programma Zoekhuis dat vraagprijzen download (Funda ed), tevens een registratie van alle koopovereenkomsten in de toekomst via notarissen. Ik denk juist dat gemeenten het meest complete overzicht hebben over de huizenmarkt, toekomstige externe factoren buiten beschouwing latend. Model maakt de gemeente zelf dmv het linken van buurten, type woning bundelen, bereiken maken van woonoppervlakten, bouwjaren enz. Sommige gemeenten zullen inderdaad de resultaten vrij snel aannemen, andere bouwen controles in.
Zo moeilijk is het allemaal niet, waar een makelaar al snel 300 - 400 euro per taxatie voor rekent.
Kadaster maakt overigens via Dataland weer gebruik van veel info van de gemeenten bij het presenteren van de maandelijkse vastgoedcijfers.
Hoezo, mag dat niet? Gebeurt dagelijks hoor.quote:Op dinsdag 30 november 2010 15:16 schreef lutser.com het volgende:
[..]
Je gaat nu een promotie van de TU Delft ontkrachten?
Zo'n promotie stelt meestal niets voor, gewoon een verkleedpartijtje in een zaaltje vol klapvee. Voor het geval er toch nog een slimme troll in het publiek zit die een intelligente vraag weet te stellen mag je ook nog eens twee hommies achter de hand houden. Deze kunnen de linkmiegel dan even buiten het zaaltje aftuigenquote:Op dinsdag 30 november 2010 20:04 schreef Garagedeur het volgende:
[..]
Hoezo, mag dat niet? Gebeurt dagelijks hoor.
Kan ik mijn voorstellen, maar er zit wel degelijk ook een statistische benadering in. ZIe een bericht bijvoorbeeld van je geliefde NVM site.quote:Op dinsdag 30 november 2010 20:02 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Wel vreemd om de vraagprijs mee te wegen, immers.... wat is nu een vraagprijs?
Lmfao... daar ging mijn thee... over mijn beeldschermquote:Op dinsdag 30 november 2010 20:11 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Zo'n promotie stelt meestal niets voor, gewoon een verkleedpartijtje in een zaaltje vol klapvee. Voor het geval er toch nog een slimme troll in het publiek zit die een intelligente vraag weet te stellen mag je ook nog eens twee hommies achter de hand houden. Deze kunnen de linkmiegel dan even buiten het zaaltje aftuigen![]()
quote:Voor Jan Modaal is koophuis straks een illusie door Barbara Sanders
AMSTERDAM - Door strengere hypotheekregelgeving van zowel banken, Nationale Hypotheek Garantie (NHG), als overheid staat de groep mensen die rond 33.000 euro verdient voortaan als huizenkoper buitenspel.
De mensen met een dergelijk inkomen kunnen straks 75.000 euro minder lenen om een huis te kopen. In plaats dus van te kunnen zoeken naar huizen tot 180.000 euro worden zij straks voor de schier onmogelijke taak gesteld een huis van maximaal 105.000 euro te vinden.
Kabinet steekt als zovaak de kop als een struisvogel in het zand en wacht af wat de markt gaat doen, om vervolgens allerlei lijm-maatregelen te introducerenquote:Op woensdag 1 december 2010 08:47 schreef Bayswater het volgende:
Nee, de Telegraaf, dat is pas een bron van formaat. Kabinet durft gelijk geen maatregel meer te nemen met dit soort berichtgeving, dus goed nieuws voor de huizenprijzen.
Sterker nog, op basis van dat laatste inzicht heeft de hele wereld zich vergist en zitten we nu in deze crisisquote:Op dinsdag 30 november 2010 20:11 schreef xenobinol het volgende:
[..]Er is vast ooit wel eens iemand gepromoveerd op inzicht dat de aarde plat was of dat de huizenmarkt alleen nog maar omhoog kon
Ja er zal wel een koopsubsidie komen ten laste van de staatsschuld of een regeling om extra te lenenquote:Op woensdag 1 december 2010 08:52 schreef antfukker het volgende:
[..]
Kabinet steekt als zovaak de kop als een struisvogel in het zand en wacht af wat de markt gaat doen, om vervolgens allerlei lijm-maatregelen te introduceren
Alsof die kabinet daar ook maar wat over te zeggen heeftquote:Op woensdag 1 december 2010 08:47 schreef Bayswater het volgende:
Nee, de Telegraaf, dat is pas een bron van formaat. Kabinet durft gelijk geen maatregel meer te nemen met dit soort berichtgeving, dus goed nieuws voor de huizenprijzen.
Ja de euro is reddeloos verloren, we kunnen onmogelijk de zuidelijke landen van inkomen blijven voorzien, want hun concurrentiepositie is weg, door de voor hen veel te dure Euro.quote:Op woensdag 1 december 2010 08:57 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Alsof die kabinet daar ook maar wat over te zeggen heeft![]()
Nederland is de regie al lang kwijt, de crisis is veel erger als dat de meesten kunnen vermoeden.
quote:Op woensdag 1 december 2010 09:05 schreef meth77 het volgende:
[..]
Ja de euro is reddeloos verloren, we kunnen onmogelijk de zuidelijke landen van inkomen blijven voorzien, want hun concurrentiepositie is weg, door de voor hen veel te dure Euro.
Voor Noordelijke landen is de Euro spotgoedkoop en die kloof zal ieder jaar groter worden
Gevolg massaal verhuizingen naar het Noorden
Zelf na ruim 2 jaar?quote:Op woensdag 1 december 2010 08:57 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Alsof die kabinet daar ook maar wat over te zeggen heeft![]()
Nederland is de regie al lang kwijt, de crisis is veel erger als dat de meesten kunnen vermoeden.
De meeste effecten van deze crisis zijn gedempt d.m.v de geldpers... Je ziet nu al dat er steeds meer geruzie ontstaat tussen de partijen. China is boos op de VS, de noord Europesche landen zijn boos op de pizzarepublieken.... Zo'n beetje elke leenkneus bid iedere dag om hypberinflatie... maar dat gaat niet gebeuren. Nederlands stapt dadelijk samen met Duitsland uit de euro en kiest weer voor een waardevaste munt. We zullen wel moeten, Duitsland is onze grootste handelspartner.... en industrie hebben we bijna niet.quote:
Wat we in 2007 en 2008 gedaan hebben is de val uitstelllen maar het gat is wel een stuk dieper gemaakt. Of denk je echt dat je schulden kan bestrijden met nog meer schulden?quote:
Dat doet de VS al 30 jaar, dus dat is geen probleem.quote:Op woensdag 1 december 2010 10:16 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Wat we in 2007 en 2008 gedaan hebben is de val uitstelllen maar het gat is wel een stuk dieper gemaakt. Of denk je echt dat je schulden kan bestrijden met nog meer schulden?
En daar gaat het fantastisch met de maatschappij. De rijken hebben geen problemen, maar de problemen van de armen worden met de dag groter.quote:Op woensdag 1 december 2010 10:38 schreef Bayswater het volgende:
[..]
Dat doet de VS al 30 jaar, dus dat is geen probleem.
Jij en Xeno denken serieus dat er geen hyperinflatie gaat plaatsvinden? We moeten simpelweg wel. En ik ben er heus geen voorstander van, ik zie het als enige uitweg.quote:Op woensdag 1 december 2010 10:16 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Wat we in 2007 en 2008 gedaan hebben is de val uitstelllen maar het gat is wel een stuk dieper gemaakt. Of denk je echt dat je schulden kan bestrijden met nog meer schulden?
Ik denk dat de EU binnenkort aan enkele landen zal vragen uit de EU te stappen met een fatsoendelijke regeling, dit is de enige oplossing, dus geen hyperinflatie of hyperdeflatiequote:Op woensdag 1 december 2010 09:47 schreef xenobinol het volgende:
[..]
De meeste effecten van deze crisis zijn gedempt d.m.v de geldpers... Je ziet nu al dat er steeds meer geruzie ontstaat tussen de partijen. China is boos op de VS, de noord Europesche landen zijn boos op de pizzarepublieken.... Zo'n beetje elke leenkneus bid iedere dag om hypberinflatie... maar dat gaat niet gebeuren. Nederlands stapt dadelijk samen met Duitsland uit de euro en kiest weer voor een waardevaste munt. We zullen wel moeten, Duitsland is onze grootste handelspartner.... en industrie hebben we bijna niet.
Er komt geen hyperinflatie. We Zijn bijna in het Japan van begin jaren 90.quote:Op woensdag 1 december 2010 10:48 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Jij en Xeno denken serieus dat er geen hyperinflatie gaat plaatsvinden? We moeten simpelweg wel. En ik ben er heus geen voorstander van, ik zie het als enige uitweg.
Samen met Duitsland een eigen munt introduceren is teveel werk voor de politiek....
Ja hoor, dat gaat ons goed doen; onszelf losmaken van de helft van onze marktquote:Op woensdag 1 december 2010 10:57 schreef meth77 het volgende:
[..]
Ik denk dat de EU binnenkort aan enkele landen zal vragen uit de EU te stappen met een fatsoendelijke regeling, dit is de enige oplossing, dus geen hyperinflatie of hyperdeflatie
Dit is een oplossing waar alle partijen baat bij hebben, deze weg is ook gegaan bij het mislukken van de EMU slang in 1972
De weg der geleidelijkheid zal de markten kalmeren
Jij lijkt niet te beseffen dat hyperinflatie juist de problemen alleen maar zal verergeren. Hyperinflatie is niet iets wat wij ons als maatschappij kunnen veroorloven, wij hebben nl. alleen nog maar geld om overwicht te hebben op de rest van de wereld. We hebben geen industrie meer, geen grondstoffen, geen innovatieve sectoren, het enige wat NL heeft is de handel en de financiele sector, de rest heeft men bij het oud vuil gezet. Hyperinflatie zal de overige economische activiteiten van de tafel vegen en NL zal terugvallen in de middeleeuwenquote:Op woensdag 1 december 2010 10:48 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Jij en Xeno denken serieus dat er geen hyperinflatie gaat plaatsvinden? We moeten simpelweg wel. En ik ben er heus geen voorstander van, ik zie het als enige uitweg.
Samen met Duitsland een eigen munt introduceren is teveel werk voor de politiek....
Nu kopen ze het met geld dat wij ze geleend hebbenquote:Op woensdag 1 december 2010 11:18 schreef HiZ het volgende:
[..]
Ja hoor, dat gaat ons goed doen; onszelf losmaken van de helft van onze marktAls er een noord-zuid verdeling komt in monetair opzicht kunnen we meteen beginnen met het inkrimpen van de productie hier. 'Zij' kunnen dan meteen helemaal niks meer kopen met hun waardeloze nieuwe geld.
Maar ze kopen wel, met als gevolg dat onze economie blijft groeien. In weerwil van de ergste financiële crisis sinds de Grote Depressie. Het feit dat wij min of meer normaal kunnen blijven doorgaan komt doordat zij niet de kans krijgen om zich uit hun schulden te devalueren. Want laat daar geen misverstand over bestaan; op het moment dat zij hun eigen munt introduceren gaat dat ONS onze levensstandaard kosten.quote:Op woensdag 1 december 2010 11:29 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Nu kopen ze het met geld dat wij ze geleend hebben
Hyperinflatie is sowieso destructief, dat heeft weinig met onze maatschappij in 't bijzonder te maken. Je overdrijft daarnaast het belang/nut van onze financiele gebakkenluchtsector (die je vreemd genoeg vaak lijkt te verheerlijken): we handelen, produceren en exporteren behoorlijk, het is niet allemaal papierschuiverij en luchtfietserij.quote:Op woensdag 1 december 2010 11:27 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Jij lijkt niet te beseffen dat hyperinflatie juist de problemen alleen maar zal verergeren. Hyperinflatie is niet iets wat wij ons als maatschappij kunnen veroorloven, wij hebben nl. alleen nog maar geld om overwicht te hebben op de rest van de wereld. We hebben geen industrie meer, geen grondstoffen, geen innovatieve sectoren, het enige wat NL heeft is de handel en de financiele sector, de rest heeft men bij het oud vuil gezet. Hyperinflatie zal de overige economische activiteiten van de tafel vegen en NL zal terugvallen in de middeleeuwen![]()
Geloof mij nu maar, degene die aan de macht zijn hebben daar geen zin in, die laten veel liever de leentokkies zuchten onder hun enorme schuldenlast
Wat een dom plan, een huurrechtquote:SP wil huurrecht voor kopers invoeren
Woningbezitters die financiële problemen hebben, moeten hun huis aan een woningcorporatie kunnen verkopen. Na de verkoop van hun huis kunnen ze in hun woning als huurder blijven wonen. Dat vindt het SP-Kamerlid Sadet Karabulut.
"Het kabinet wil een kooprecht voor huurders invoeren. Ik vind dat hieraan ook een huurrecht voor kopers moet worden gekoppeld. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om mensen die door de crisis in de financiële problemen zijn geraakt. Zij zouden in staat moeten worden gesteld om hun huis aan een corporatie te verkopen", zegt Karabulut.
Volgens het SP-Kamerlid is het niet de bedoeling dat corporaties villa's gaan kopen, maar gaat het om goedkopere woningen. "Op deze manier kunnen corporaties ook hun woningvoorraad op peil houden. Het plan heeft dus een dubbel voordeel. De aankoop is overigens geen verplichting voor corporaties, het is meer een optie."
Karabulut vindt dat corporaties door de invoering van het huurrecht hun maatschappelijke taak nog beter kunnen uitoefenen. "De corporaties halen door het huurrecht misschien weinig kapitaalkrachtige huurders in huis, maar dat zie ik niet als een probleem. Dit soort huurders hebben ze nu ook al. Veel mensen krijgen een huurtoeslag en hebben het niet breed."
Woensdagmiddag vergadert de Tweede Kamer met minister Donner (Binnenlandse Zaken) over de begroting Volkshuisvesting.
bron: NVM
Verschillen met Japanquote:Op woensdag 1 december 2010 11:17 schreef huizenmarkt-zeepbel.nl het volgende:
[..]
Er komt geen hyperinflatie. We Zijn bijna in het Japan van begin jaren 90.
Dit is goed nieuws.... hoe harder men huilie huilie doet, hoe dichter we bij de oplossing zijn.quote:VEH: huizenkopers worden in kou gezet
Vereniging Eigen Huis vindt dat grote groepen huizenkopers volgend jaar volledig in de kou worden gezet door versnipperd beleid van de overheid, banken en de Nationale Hypotheekgarantie (NHG), de AFM en De Nederlandsche Bank (DNB).
Mensen die samen een modaal inkomen verdienen, komen volgens de nieuwe NHG-regels nu nog in aanmerking voor een hypotheek van 147.000 euro. Vanaf 1 januari worden de regels aangescherpt. Dit zorgt er voor dat met dezelfde inkomens nog maar 105.000 euro kan worden geleend, een teruggang van 42.000 euro, zo stelt de belangenorganisatie voor woningeigenaren.
Doordat bovendien de Koopsubsidie en Starterslening dit jaar zijn weggevallen, kunnen tweeverdieners met een modaal inkomen straks tot wel 75.000 euro minder financiering krijgen. Hierdoor zijn grote groepen mensen volgend jaar niet meer in staat om een eigen huis te kopen. Vereniging Eigen Huis pleit bij de overheid voor financiële ondersteuning van koopstarters en mensen met kleine middeninkomens.
Berekeningen van de organisatie laten zien dat een koopwoning voor mensen met een gezamenlijk inkomen van 33.000 euro vrijwel onbereikbaar wordt. Dat is schrijnend, omdat deze groep als gevolg van een Europese richtlijn vanaf 1 januari niet meer terecht kan in de sociale huursector. Ook een huis kopen is dan voor deze groep geen optie meer.
De schade die de opeenstapeling van afzonderlijke en ongecoördineerde maatregelen aanricht op de woningmarkt is volgens de VEH enorm. Dit geldt eveneens voor de bouwsector en de financiële wereld. Ook dienstverleners als notarissen, verhuizers, woninginrichters, makelaars en hypotheekadviseurs zullen de gevolgen merken. Een verdere neergang van de woningmarkt zet het economisch herstel op de tocht.
Bron: NVM
corporaties zijn druk met slechtonderhouden huurwoningen te verpatsen voor een matsprijs, die gaan ze echt niet weer zelf aankopen tegen de hoofdprijsquote:Op woensdag 1 december 2010 11:53 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Wat een dom plan, een huurrechtWie gaat er nu een huis kopen van een wanbetaler om vervolgens te verwachten dat deze wel de huur gaat betalen
![]()
Wat te denken van de corporaties.... die zitten niet te wachten op een versnippert woningbestand, dat kost ze teveel overhead, laat staan dat zij die woning tegen een 'marktconforme prijs' willen kopen. Corporaties bouwen zelf een stuk goedkoper. Misschien willen ze hier instappen als ze die woning voor een belachelijk lage prijs kunnen kopen.
Klopt.... zo'n beetje elke woning die wat onderhoud behoeft en een te hoge huurprijs heeft wordt afgestoten. Ze zitten echt te wachten op de afgeleefde bende van kansloze leenstakkersquote:Op woensdag 1 december 2010 12:05 schreef meth77 het volgende:
[..]
corporaties zijn druk met slechtonderhouden huurwoningen te verpatsen voor een matsprijs, die gaan ze echt niet weer zelf aankopen tegen de hoofdprijs
Wat een naievelingen lopen er toch bij de regering
zit de SP dan in de regering. Heb ik weeeeer wat gemist?quote:Op woensdag 1 december 2010 12:05 schreef meth77 het volgende:
[..]
corporaties zijn druk met slechtonderhouden huurwoningen te verpatsen voor een matsprijs, die gaan ze echt niet weer zelf aankopen tegen de hoofdprijs
Wat een naievelingen lopen er toch bij de regering
Ze willen toch dat de corporaties de woningen verkopen door het kooprecht tegen 70% van de taxatiewaarde?? Denk je dat je die hut dan weer terug kan verkopen tegen 100%
Nee.... maar je weet maar nooit hoe groot het aantal PVV stemmers is dat in de schuldhulpverlening dreigt te vallenquote:Op woensdag 1 december 2010 12:12 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
zit de SP dan in de regering. Heb ik weeeeer wat gemist?
Elke huurwoning heeft een tekort aan onderhoudquote:Op woensdag 1 december 2010 12:09 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Klopt.... zo'n beetje elke woning die wat onderhoud behoeft en een te hoge huurprijs heeft wordt afgestoten. Ze zitten echt te wachten op de afgeleefde bende van kansloze leenstakkers
Misschien dat ze over de streep te trekken zijn met de een of andere subsidie![]()
Dit is trouwens geen nieuws, dit is al 3 weken bekend en zal nauwelijks gevolgen hebben, NHG is immers niet heilig. Maar een beetje schreeuwen kan geen kwaad om nog meer maatregelen wat in te dimmen.quote:Op woensdag 1 december 2010 11:59 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Dit is goed nieuws.... hoe harder men huilie huilie doet, hoe dichter we bij de oplossing zijn.
Als het aangaan van te grote schulden de oorzaak van de crisis is dan is het medicijn het verkleinen van de schulden. Jammer voor degenen die daar een dik belegde boterham aan verdienden. Hebben deze mensen dan niets gespaard voor slechtere tijden
ja, Minister President Roemer, dat weeet je toch??quote:Op woensdag 1 december 2010 12:12 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
zit de SP dan in de regering. Heb ik weeeeer wat gemist?
Ik heb nooit gesteld dat er geen hyperinflatie zal plaatsvinden. Ik weet het simpelweg niet. Juist door alle anti markt acties die door overheden zijn benut kunnen we alleen nog maar gissen naar het verdere verloop.quote:Op woensdag 1 december 2010 10:48 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Of je zit bovenop je geld te wachten tot die huizen eindelijk eens gaan zakken en ze doen het maar nietquote:Op woensdag 1 december 2010 16:27 schreef Garagedeur het volgende:
De hypotheekrente gaat nu ook al up, up, UP! En de woningmarkt kan niet anders dan nog verder down, down, DOWN!
Je zou nu maar net met een huis in de verkoop zitten. Of nog erger: met 2 huizen in de verkoop!
Dat heb ik persoonlijk toch anders ervaren. Ik ben hier niet degene met oogkleppen op en een religieus geloof in de Nederlandse huiizenmarkt.quote:Op woensdag 1 december 2010 16:28 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Of je zit bovenop je geld te wachten tot die huizen eindelijk eens gaan zakken en ze doen het maar nietEn je huur gaat maar up up up
Niet zo kortzichtig doen. Vorige topic ben je ook al aardig op je plek gezet met je verwachtingen.
De vastgoedspeculanten zijn hier en daar nog in denial, komt uiteindelijk wel goed. Feit is dat de bubble al reeds gebarsten is, echter verlies nemen is moeilijk voor mensen, vandaar de vertraging.quote:Op woensdag 1 december 2010 17:16 schreef Garagedeur het volgende:
[..]
Dat heb ik persoonlijk toch anders ervaren. Ik ben hier niet degene met oogkleppen op en een religieus geloof in de Nederlandse huiizenmarkt.
Mensen nemen geen verlies als het niet nodig is. Je moet wel een HEEL dringende reden hebben om je huis te verkopen als de opbrengst niet de schuld dekt. En die zullen er vast wel tussen zitten, maar het leeuwendeel blijft dan gewoon zitten waar hij zit.quote:Op woensdag 1 december 2010 19:07 schreef xenobinol het volgende:
[..]
De vastgoedspeculanten zijn hier en daar nog in denial, komt uiteindelijk wel goed. Feit is dat de bubble al reeds gebarsten is, echter verlies nemen is moeilijk voor mensen, vandaar de vertraging.
Nog huizenprijs-optimisten hier?? Zelfs met het (onterechte en irrationele) behoud van de HRA schiet het niet op, dit in weerwil van alle VEH, NVM en NVB propaganda..quote:laatst gewijzigd: 01-12-2010 17:30
Aantal woningen per koper op historisch hoogtepunt
Op dit moment heeft elke potentiële woningkoper ruim 22 koopwoningen ter beschikking. Een record sinds de Tweede Wereldoorlog. In maart 1998 waren er niet eens 2 woningen per potentiële koper. Ook stijgt de hypotheekrente nu hard en is de woningprijs nog steeds te hoog.
Dit blijkt uit onderzoek van het kenniscentrum van Wegwijs Magazine.
22,28
Woningkopers hebben nu 22,28 bestaande koopwoningen ter beschikking. In maart 1998 lag dit getal op slechts 1,68 woningen per potentiële koper. Volgens het Wegwijs-kenniscentrum overstijgt het huidige aantal te koop staande woningen per koper het niveau van april 2009, toen de teller op 21,94 stond.
Kopersmarkt
De woningmarkt wordt als normaal beschouwd als gemiddeld 7 woningen per koper te koop staan. Boven dat aantal is sprake van een kopersmarkt, een markt waarin de koper in het voordeel is. In maart 1998 werd met 1,68 woningen per koper een laagterecord geboekt. Er stonden toen slechts 32.857 woningen te koop voor 19.557 kopers. De verkooptijd bedroeg destijds enkele weken.
Woningprijs nog steeds te hoog
Uit historisch oogpunt gezien is de woningprijs nog steeds te hoog. In de jaren 1947-1997 zijn de huizenprijzen met ruim 5% per jaar gestegen. Wordt de stijgingscurve van deze periode geëxtrapoleerd naar het jaar 2010 dan blijkt de huidige gemiddelde woningprijs 7,4% te hoog te liggen.
Bovengemiddeld aantal hypotheekrenteverhogingen
In de afgelopen twee weken heeft een bovengemiddeld aantal hypotheekverstrekkers een renteverhoging doorgevoerd. De laagste hypotheekrente voor een hypotheek met rentevast termijn van 10 jaar is binnen twee weken met 0,20 procent gestegen tot 4,35 procent. Voor een rentevast termijn van 20 jaar bedraagt de stijging 0,20 procent tot 4,70 procent. In de afgelopen week hebben 12 hypotheekverstrekkers hun rente verhoogd. Dit terwijl het weekgemiddelde in het afgelopen jaar op circa 2 verhogingen per week ligt.
Verdere stijging hypotheekrente verwacht
De verhogingen zijn te herleiden naar de sterke stijging van de kapitaalmarktrente waar de hypotheekrente aan is gerelateerd. In twee maanden tijd is de kapitaalmarktrente 60 basispunten gestegen. De opwaartse druk op de hypotheekrentes blijft van kracht. Een verdere verhoging van de hypotheekrente met nog 0,15 tot 0,20 procent lijkt reëel. Dit resulteert in hogere rentelasten bij de aankoop van een eigen woning.
© RTLZ.nl
Het probleem met het beleid van de regering op de woningmarkt is dat het de crisis niet oplost maar uitstelt, en zo dus de stagnatie verlengt.quote:Op woensdag 1 december 2010 11:59 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Dit is goed nieuws.... hoe harder men huilie huilie doet, hoe dichter we bij de oplossing zijn.
Als het aangaan van te grote schulden de oorzaak van de crisis is dan is het medicijn het verkleinen van de schulden. Jammer voor degenen die daar een dik belegde boterham aan verdienden. Hebben deze mensen dan niets gespaard voor slechtere tijden
Goed om te zien dat je er om kan lachenquote:Op woensdag 1 december 2010 19:39 schreef Scorpie het volgende:
Trouwens wel leuk, 22 koopwoningen tot je beschikking hebben, maar als je niet kan kopen omdat de bank je geen lening verstrekt heb je er nog geen zak aan
Afschaffing HRA hangt als een zwaard van Damocles boven de huizenmarkt en doet deze daarom meer kwaad dan goed.quote:Op woensdag 1 december 2010 19:34 schreef Jordi1978 het volgende:
[..]
Nog huizenprijs-optimisten hier?? Zelfs met het (onterechte en irrationele) behoud van de HRA schiet het niet op, dit in weerwil van alle VEH, NVM en NVB propaganda..
Je moet natuurlijk niet verwachten van politici die zelf dik in de schulden zitten dat zij een daling van de huizenprijzen zullen accepteren, kosten wat het kost moet de prijs gehandhaafd worden, ongeacht de consequenties.quote:Op woensdag 1 december 2010 19:43 schreef LXIV het volgende:
Het probleem met het beleid van de regering op de woningmarkt is dat het de crisis niet oplost maar uitstelt, en zo dus de stagnatie verlengt.
Als de overheid helemaal niks had gedaan, dan zou de huizenmarkt inderdaad gezakt zijn, maar bevonden we ons nu al weer op de bodem en konden we omhoog. Maar door "maatregelen" als de HRA voor het 2e huis tot 3 jaar verlengen (= effectief tot 4 jaar) maken ze het mogelijk dat verkopers met overheidssubsidie hun 2e huis net kunnen blijven financieren en daardoor niet met de prijs hoeven te zakken. Maar kopers kunnen het ook niet kopen. Gevolg: stagnatie.
Het probleem is dat het een zeer impopulaire maatregel is en geen enkele politicus de ballen heeft om er wat mee te doen. Eigen belang staat boven het landsbelangquote:Zelfde verhaal voor het niet doorvoeren van de beperking HRA. Dat kun je wel stug volhouden, maar iedereen weet toch dat het er ooit van gaat komen. Dán heb je liever geen huis in bezit, dus nu wil je niet kopen. Als er een redelijke regeling was gekomen dan was er vast een dipje gekomen, maar was er nu meer zekerheid en konden we weer omhoog.
Precies.... in plaats van de rotzooi op te ruimen heeft men het over het hele tapijt uitgesmeerd.quote:Het gevolg van het halfslachtige en contra-productieve beleid van de staat, met name Balkenende is hier schuldig aan, is dus stagnatie. Die heel lang kan duren. De economische schade (die beperkt blijft bij een klein dipje) wordt zo verveelvoudigd. Enkel om de papieren winsten van huizenbezitters even langer te laten bestaan.
Ik denk dat je in alle redelijkheid toch moet toegeven dat het scenario dat je nu ziet ontwikkelen toch eerder beantwoord aan dat van de huizenmarkt-bears als dat van de huizenmarkt-bulls.quote:Op woensdag 1 december 2010 16:28 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Of je zit bovenop je geld te wachten tot die huizen eindelijk eens gaan zakken en ze doen het maar nietEn je huur gaat maar up up up
Niet zo kortzichtig doen. Vorige topic ben je ook al aardig op je plek gezet met je verwachtingen.
Alles om de economische groeicijfers te blijven beïnvloeden. Want is de economische groei van de laatste 20 jaar voor 2007 niet direct gerelateerd aan de stijging van de huizenprijzen in die periode? We zijn echt niet zoveel meer gaan produceren met zijn allen.quote:Op woensdag 1 december 2010 19:43 schreef LXIV het volgende:
Het gevolg van het halfslachtige en contra-productieve beleid van de staat, met name Balkenende is hier schuldig aan, is dus stagnatie. Die heel lang kan duren. De economische schade (die beperkt blijft bij een klein dipje) wordt zo verveelvoudigd. Enkel om de papieren winsten van huizenbezitters even langer te laten bestaan.
Natuurlijk ontstaat een zichzelf-versterkend effect. Als je ieder jaar 20 miljard netto-bijleent en die in de economie pompt heeft dat een enorm versterkend effect, waardoor mensen weer meer verdienen, meer durven te lenen, meer geld erbij komt et cetera.quote:Op woensdag 1 december 2010 19:52 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Alles om de economische groeicijfers te blijven beïnvloeden. Want is de economische groei van de laatste 20 jaar voor 2007 niet direct gerelateerd aan de stijging van de huizenprijzen in die periode? We zijn echt niet zoveel meer gaan produceren met zijn allen.
Kijk 'm plezier hebbenquote:Op woensdag 1 december 2010 16:28 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Waarom denk je dat ik afgelopen maand gekocht heb? Nog nooit zoveel keus gehad in de huizensnoepjeswinkel (zo'n 100 woningen bezocht om te kijken wat we echt willen) , een lage rente en een prachtige onderhandelingspositie om 15 % van de vraagprijs af te kletsen.quote:Op woensdag 1 december 2010 19:34 schreef Jordi1978 het volgende:
[..]
Nog huizenprijs-optimisten hier?? Zelfs met het (onterechte en irrationele) behoud van de HRA schiet het niet op, dit in weerwil van alle VEH, NVM en NVB propaganda..
Het is niet verkeerd je te oriënteren, maar door geduld te hebben kun je over anderhalf, twee jaar toch zeker nog 10 tot 15% onder de huidige bodemprijs kopen. Dat is op een huis van 300.000 euro toch snel 30.000 tot 45.000 euro. Misschien loont dat voor jou om nog even te wachten. Om het netto te verdienen met sparen is niet zo simpel.quote:Op woensdag 1 december 2010 20:09 schreef Bayswater het volgende:
[..]
Waarom denk je dat ik afgelopen maand gekocht heb? Nog nooit zoveel keus gehad in de huizensnoepjeswinkel (zo'n 100 woningen bezocht om te kijken wat we echt willen) , een lage rente en een prachtige onderhandelingspositie om 15 % van de vraagprijs af te kletsen.
Je bent dus eigenlijk van 2 huizen naar 1 (duurder?) gedaan. Dan heb je netto je positie niet verandert, dus niks aan de hand. Ik neem aan dat jullie nog overwaarde hadden op die twee vorige woningen?quote:Op woensdag 1 december 2010 20:37 schreef Bayswater het volgende:
Hebben we inderdaad aan gedacht om te wachten, eerst twee huizen verkocht tegen normale marktconforme prijzen. Hebben er voor gekozen om toch nu al te kopen ook omdat er een mooie hypotheek met goede condities lag ( 1% lager dan huidige rente, vast voor 15 jaar) om mee te nemen naar een volgend huis. Dit moet dat binnen 3 maanden en tevens betaal je daar geen afsluitprovisie over (ook alweer 2500 euro).
Met in het achterhoofd de beurs, als iedereen denkt dat de prijzen onderuit gaan door allerlei economische omstandigheden gebeurt het juist niet en draait plots het sentiment. Lagere euro, meer export, meer werkgelegenheid, meer inkomen, meer huizenkopers enz. (tis maar een ingang)
Afschaffing van de overdrachtsbelasting zie voorlopig niet gebeuren en uiteindelijk zal dat bij een invoering ook een wassen neus worden.
Vroegah was het zo dat je geld verdiende door zo vroeg mogelijk in te stappen. Nu wordt je slapend rijk door niet in te stappen.quote:Op woensdag 1 december 2010 20:17 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het is niet verkeerd je te oriënteren, maar door geduld te hebben kun je over anderhalf, twee jaar toch zeker nog 10 tot 15% onder de huidige bodemprijs kopen. Dat is op een huis van 300.000 euro toch snel 30.000 tot 45.000 euro. Misschien loont dat voor jou om nog even te wachten. Om het netto te verdienen met sparen is niet zo simpel.
aha, zeker verdienen. Altijd fijn. Ik neem aan dat jij het verschil bijpast als het toch niet zo is?quote:Op woensdag 1 december 2010 20:17 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het is niet verkeerd je te oriënteren, maar door geduld te hebben kun je over anderhalf, twee jaar toch zeker nog 10 tot 15% onder de huidige bodemprijs kopen. Dat is op een huis van 300.000 euro toch snel 30.000 tot 45.000 euro. Misschien loont dat voor jou om nog even te wachten. Om het netto te verdienen met sparen is niet zo simpel.
Bovendien heb je dan nog de kans dat de overheid op de bodem van het dal de overdrachtsbelasting afschaft om verlaagt om de markt op gang te krijgen. Dat is dan weer zo'n 22.000 euro extra erbij.
Als je kijkt wat je per maand kunt verdienen door te wachten (2000-2500 euro netto!) dan kun je zelf bepalen of je dat de moeite vind.
Nu kopen is nog te vroeg. We zijn nog maar net over de top van de prijzen gekomen, de fase waarin mensen zich langzaam beginnen te realiseren dat het de verkeerde kant opgaat. Je moet kopen in de fase waarin verkopers helemaal wanhopig zijn geworden en helemaal niemand nog een huis wil hebben. Dat zelfs jij begint te twijfelen of het wel verstandig is nog ooit een huis te kopen.
Vergeet niet dat een hele horde aan het wachten is wat vervolgens weer prijsopdrijvend gaat werken. Van de nieuwbouw van starterswoningen kan men ook niet veel verwachten.quote:Op woensdag 1 december 2010 20:43 schreef mymindisglowing het volgende:
[..]
Vroegah was het zo dat je geld verdiende door zo vroeg mogelijk in te stappen. Nu wordt je slapend rijk door niet in te stappen.
Ik zie nog altijd geen mensen op straat slapen of rijen voor de makelaarskantoren staanquote:Op woensdag 1 december 2010 20:48 schreef Bayswater het volgende:
[..]
Vergeet niet dat een hele horde aan het wachten is wat vervolgens weer prijsopdrijvend gaat werken. Van de nieuwbouw van starterswoningen kan men ook niet veel verwachten.
Je kunt de prijs niet opdrijven als je de prijs niet kunt bieden. Het probleem is niet de intrinsieke vraag, want die is er wel zeker. Het probleem is de onmogelijkheid om de huidige vraagprijzen te financieren. En of daar nu 1000 mensen of 10.000 mensen langs de kant staan maakt niet uit. Die doen niet mee met de markt.quote:Op woensdag 1 december 2010 20:48 schreef Bayswater het volgende:
[..]
Vergeet niet dat een hele horde aan het wachten is wat vervolgens weer prijsopdrijvend gaat werken. Van de nieuwbouw van starterswoningen kan men ook niet veel verwachten.
Niks is zeker, maar dit is toch een goede kans!.quote:Op woensdag 1 december 2010 20:47 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
aha, zeker verdienen. Altijd fijn. Ik neem aan dat jij het verschil bijpast als het toch niet zo is?
Er zijn wel een paar partijen die er wel wat mee willen doen, maar die zitten niet in de regering.quote:Op woensdag 1 december 2010 19:48 schreef xenobinol het volgende:
Het probleem is dat het een zeer impopulaire maatregel is en geen enkele politicus de ballen heeft om er wat mee te doen. Eigen belang staat boven het landsbelang
Goh, ik heb noch NVM, VEH en zeker niet Rabo horen roepen dat prijzen eeuwig zullen stijgen. Ik heb wel wat mensen horen krijsen dat prijzen 50% MOETEN zakken, en zie waar we nu zitten. Maar nu MOET de rente verder oplopen (wat bedoelu: verder?), de HRA MOET worden aangepast (please don't hold your breath), stagnerende loontontwikkelingen (het nieuws de laatste tijd gevolgd, weinig stagnatie in de algemene loontontwikkeling, laat staan mensen die promotie maken. En vooral, en dat vermeld je niet, weinig gedwongen of geforceerde verkopen, tegen de hoop/verwachting van sommigen in. Ik denk dat je uit de afgelopen twee jaar vooral moet constateren dat het nogal meevalt allemaal, en dat het credo voor velen vooral is: ik hoef niks, ik blijf met plezier (goedkoop) zitten waar ik zit. Ofwel: succes met wachten.quote:Op woensdag 1 december 2010 19:50 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik denk dat je in alle redelijkheid toch moet toegeven dat het scenario dat je nu ziet ontwikkelen toch eerder beantwoord aan dat van de huizenmarkt-bears als dat van de huizenmarkt-bulls.
Al in 2007 riepen de bears dat er een bubble was en dat deze niet eeuwig kon blijven stijgen. Toen riepen NVM, Rabo, VEH enkel nog "Hosanna, de prijzen zullen eeuwig stijgen en we worden allemaal rijk zonder te werken".
Ondertussen is het ook langzaam in de reguliere media duidelijk geworden dat dit niet het geval is en er komen steeds meer signalen (om de paar dagen in dit topic te lezen) dat het slecht zit.
En er zit nog van alles in het vat: Renteverhogingen (logisch gezien moet de rente verder oplopen), krappere financiering, stagnerende loonontwikkelingen, steeds meer mensen die door andere schulden niet kunnen lenen, omkering van het algehele sentiment, steeds meer huizen per koper, de HRA die nog 'aangepast' zal gaan worden. Kortom: de lichten springen langzaam allemaal steeds dieper het rood in. En de prijs ijlt daar achteraan met 6 mnd vertraging.
Weinig overwaarde, de grootste winst is dat de vaste verwoonkosten van 2 naar 1 gaan.quote:Op woensdag 1 december 2010 20:40 schreef LXIV het volgende:
[..]
Je bent dus eigenlijk van 2 huizen naar 1 (duurder?) gedaan. Dan heb je netto je positie niet verandert, dus niks aan de hand. Ik neem aan dat jullie nog overwaarde hadden op die twee vorige woningen?
Een jaar of 8 geleden sprak ik een projectontwikkelaar, die toen al met zekerheid stelde dat de huizenmarkt binnen 2 jaar zou crashen. De toekomst voorspellen is altijd lastig.quote:Op woensdag 1 december 2010 20:53 schreef LXIV het volgende:
Als het mogelijk was om direct te shorten op de huizenmarkt, zou ik dat tegen mijn principes in, toch wel doen. Zo zeker ben ik er van.
je poneerde het een tikkie andersquote:Op woensdag 1 december 2010 20:52 schreef LXIV het volgende:
[..]
Niks is zeker, maar dit is toch een goede kans!.
Al verdien je niks, je bespaart je eigenlijk alleen een verlies.
als je zo slim bent een paar eigen knaken mee te nemen, biedt de bank je geen tokkieproduct aan, hoorquote:Op woensdag 1 december 2010 20:55 schreef Garagedeur het volgende:
Kijk, ik zeg het gewoon eerlijk: ik heb nu een vrij aardig salaris en nauwelijks kosten. Ik spaar zo'n 1,5k in de maand plus m'n vakantiegeld, zeg ruim ¤ 20.000 per jaar. Verder heb ik al een leuk vermogen, nog niet genoeg om een huis mee te kunnen kopen, maar toch. Ik wacht het gewoon nog een aantal jaar af en heb de tijd. Over 5 jaar zal ik zeker genoeg hebben om een eensgezinswoning cash af te rekenen, dus dan zal ik die banken met hun tokkieprodukten echt niet nodig hebben.
Het enige dat voor mij nog roet in het eten kan gooien, is hyperinflatie. Mijn voorspelling is echter dat we die niet gaan krijgen, ook al zal men er uit pure wanhoop alles aan doen om te proberen die te creëren.
Mee, eens. De kopende starters van de afgelopen 5 jaar worden dus dubbel gepakt dadelijk.quote:Op woensdag 1 december 2010 20:51 schreef LXIV het volgende:
[..]
Je kunt de prijs niet opdrijven als je de prijs niet kunt bieden. Het probleem is niet de intrinsieke vraag, want die is er wel zeker. Het probleem is de onmogelijkheid om de huidige vraagprijzen te financieren. En of daar nu 1000 mensen of 10.000 mensen langs de kant staan maakt niet uit. Die doen niet mee met de markt.
Net zoals het voedsel in Afrika niet gigantisch duur is omdat veel mensen het niet betalen kunnen.
Toch is het ook met voldoende eigen vermogen het verstandigste om een 'tokkieproduct' als een hypotheek te nemen. Want die wordt grotendeels door de staat en de inflatie voor je betaalt. Cash een huis kopen is eigenlijk gewoon heel veel geld laten liggen.quote:Op woensdag 1 december 2010 20:55 schreef Garagedeur het volgende:
Kijk, ik zeg het gewoon eerlijk: ik heb nu een vrij aardig salaris en nauwelijks kosten. Ik spaar zo'n 1,5k in de maand plus m'n vakantiegeld, zeg ruim ¤ 20.000 per jaar. Verder heb ik al een leuk vermogen, nog niet genoeg om een huis mee te kunnen kopen, maar toch. Ik wacht het gewoon nog een aantal jaar af en heb de tijd. Over 5 jaar zal ik zeker genoeg hebben om een eensgezinswoning cash af te rekenen, dus dan zal ik die banken met hun tokkieprodukten echt niet nodig hebben.
Het enige dat voor mij nog roet in het eten kan gooien, is hyperinflatie. Mijn voorspelling is echter dat we die niet gaan krijgen, ook al zal men er uit pure wanhoop alles aan doen om te proberen die te creëren.
quote:Op woensdag 1 december 2010 21:00 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
btw LXIV, de recente reallife ervaring met hypotheken van mijn concullega gelezen onlangs
over *kuch* non financiering *kuch*
Wat bedoel je? Dat er nog steeds behoorlijk gefinancieerd wordt als het verder wel goed zit?quote:Op woensdag 1 december 2010 21:00 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
btw LXIV, de recente reallife ervaring met hypotheken van mijn concullega gelezen onlangs
over *kuch* non financiering *kuch*
yep, omdat banken ook wel begrijpen als je wat eigen geld inbrengt, en minder 25% van je inkomen verwoont, dat je niet zo snel van je huis wegloopt. Zelfs ZZP'ers.quote:Op woensdag 1 december 2010 21:01 schreef LXIV het volgende:
[..]
[..]
Wat bedoel je? Dat er nog steeds behoorlijk gefinancieerd wordt als het verder wel goed zit?
Dat kun je niet zo stellen, dat hangt natuurlijk van meerdere factoren af die je dan opnieuw moet bekijken.quote:Op woensdag 1 december 2010 20:59 schreef LXIV het volgende:
[..]
Toch is het ook met voldoende eigen vermogen het verstandigste om een 'tokkieproduct' als een hypotheek te nemen. Want die wordt grotendeels door de staat en de inflatie voor je betaalt. Cash een huis kopen is eigenlijk gewoon heel veel geld laten liggen.
Je was altijd tamelijk gematigd LXIV, maar nu lijk je toch een richting te hebben gekozen.quote:Op woensdag 1 december 2010 20:53 schreef LXIV het volgende:
Als het mogelijk was om direct te shorten op de huizenmarkt, zou ik dat tegen mijn principes in, toch wel doen. Zo zeker ben ik er van.
Als je eigen geld meeneemt wordt het risico voor de bank natuurlijk enorm veel kleiner dan wanneer je om een tophypotheek komt vragen. Natuurlijk willen ze die mensen gerust nog wat lenen.quote:Op woensdag 1 december 2010 21:05 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
yep, omdat banken ook wel begrijpen als je wat eigen geld inbrengt, en minder 25% van je inkomen verwoont, dat je niet zo snel van je huis wegloopt. Zelfs ZZP'ers.
Nou, in het algemeen (als je tenminste inkomensbelasting betaalt) is het toch echt gunstiger om een hypotheek met HRA te nemen hoor. De ene helft van je woonlasten wordt dan betaalt door de staat, de andere helft door de inflatie. Qua 'cashflow' ziet dat er natuurlijk anders uit, maar de afgelopen 15-20 jaar was het toch zo dat iemand met een aflossingvrije hypotheek misschien 6000 euro aan netto hypotheek betaalde, terwijl zijn huis dat jaar 8000 euro meer waard werd. Dat is 2000 euro winst, enkel op wonen!quote:Op woensdag 1 december 2010 21:05 schreef Garagedeur het volgende:
[..]
Dat kun je niet zo stellen, dat hangt natuurlijk van meerdere factoren af die je dan opnieuw moet bekijken.
Ik weet trouwens ook niet zeker of ik een woning koop met m'n geld. Misschien doe ik er wel wat anders mee. Zo ontzettend zit ik nou ook niet te wachten op een eigen huis, ben helemaal niet van het huisje, boompje, beestje.
Nou, ik denk dat Dinosaur en nog wat anderen meer verstand hebben van financiële zaken dan ik hoor! Ik ben maar een amateur, hier lopen ook profs rond.quote:Op woensdag 1 december 2010 21:33 schreef mymindisglowing het volgende:
[..]
Je was altijd tamelijk gematigd LXIV, maar nu lijk je toch een richting te hebben gekozen.
Samen met SeLang beschouw ik jou overigens als de meest geïnformeerde leden van dit subforum.
Scorpie en Sjabba zijn eigenlijk net zulke radicalen als Xeno
Kijk, daar kom je al meteen met je eerste aanname: namelijk dat de HRA tegen die tijd nog bestaat. Ik ben daar helemaal niet zo zeker van.quote:Op woensdag 1 december 2010 21:45 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nou, in het algemeen (als je tenminste inkomensbelasting betaalt) is het toch echt gunstiger om een hypotheek met HRA te nemen hoor.
Ik heb liever dat de HRA gewoon helemaal wordt afgeschaft en dat ik vervolgens een stuk minder voor m'n huis betaal. Ik denk niet dat dat binnenkort gaat gebeuren, die afschaffing van de HRA, maar het zal er toch ooit een keer van komen.quote:De ene helft van je woonlasten wordt dan betaalt door de staat, de andere helft door de inflatie. Qua 'cashflow' ziet dat er natuurlijk anders uit, maar de afgelopen 15-20 jaar was het toch zo dat iemand met een aflossingvrije hypotheek misschien 6000 euro aan netto hypotheek betaalde, terwijl zijn huis dat jaar 8000 euro meer waard werd. Dat is 2000 euro winst, enkel op wonen!
Klonen na een ban mag niet.quote:Op woensdag 1 december 2010 21:53 schreef LXIV het volgende:
Waar is DAM eigenlijk? Die had een ban een tijdje geleden, maar die zal nu toch wel voorbij zijn?
Tja ook dan kan je nog flinke tegenvallers krijgen aan bijvoorbeeld onderhoudkosten, maar dat zal je wel onder de zekerheid gooien.quote:Op woensdag 1 december 2010 22:47 schreef inXs het volgende:
Sowieso is het gewoon verstandig als je een beetje zeker bent van de plek en het 'object' om te kopen, als de maandelijkse bijdrage aan de hypotheek lager is dan aan huur (wat vaak ook gewoon zo is als je gaat verhuizen).
Goud kun je niet bijmaken, terwijl de vraag steeds toeneemt, woningen kun je onbeperkt bijbouwen als er genoeg vergunningen zijn, kijk maar in Miamiquote:Op woensdag 1 december 2010 21:47 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nou, ik denk dat Dinosaur en nog wat anderen meer verstand hebben van financiële zaken dan ik hoor! Ik ben maar een amateur, hier lopen ook profs rond.
Maar ik ben nog steeds wel gematigd hoor. Ik verwacht voor 2011 echt geen 'crash' van 10% van de prijs of meer. Maar ik zie wel steeds duidelijker de signalen dat de markt nu echt een richting gaat kiezen. Naar beneden dus.
Met andere woorden: nee, ik geloof nog steeds niet in een enorme crash, daarvoor is de intrinsieke vraag te hoog en gaat het economisch nog steeds te goed. Maar de kans dat het naar beneden gaat is wel steeds groter. Zij het gematigd.
Zelf vind ik het kopen van een huis nog steeds een heel verstandig iets hoor. (In een meer normale markt dan). Het is echte waarde die vast is. Dat kun je van aandelen, goud, cash, obligaties e.d. niet zeggen. Dat is allemaal fictief.
Onderhoud bij nieuwbouw? Alles is in te calculeren, je kan linksom of rechtsom lullen, feit is dat huren gewoon duurder is, logisch die mensen willen ook winst maken. Je bent inderdaad flexibeler in het kunnen verhuizen bijvoorbeeld, de zekerheid die je hebt is elk jaar een hogere huur.quote:Op woensdag 1 december 2010 22:57 schreef snabbi het volgende:
[..]
Tja ook dan kan je nog flinke tegenvallers krijgen aan bijvoorbeeld onderhoudkosten, maar dat zal je wel onder de zekerheid gooien.
wat in hadesnaam is goud onvervangbaar voor, vraag ik je? Kun je ervan eten? Nein. Kun je eronder slapen? Nein. Houdt het je warm? Driemal nein?quote:Op woensdag 1 december 2010 23:01 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Goud kun je niet bijmaken, terwijl de vraag steeds toeneemt, woningen kun je onbeperkt bijbouwen als er vergunningen zijn, kijk maar in Miami
En als de bevolking krimpt dan zijn ze niet makkelijk weer te slopen
yep, deus ex machina was al populair in de middeleeuwse literatuur. Ridder Lancelot, geloof ikquote:Dat goud de laatste twintig jaar niet in prijs gestegen is, komt omdat de overheden hun goudvoorraden zijn gaan verkopen, die zijn al fors minder.
Het heeft een vaste waarde en is beperkt in omvangquote:Op woensdag 1 december 2010 23:03 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
wat in hadesnaam is goud onvervangbaar voor, vraag ik je? Kun je ervan eten? Nein. Kun je eronder slapen? Nein. Houdt het je warm? Driemal nein?
het is volkomen nutteloos, bovendien. Een zak kunstmest is nuttiger, eigenlijk.quote:Op woensdag 1 december 2010 23:04 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Het heeft een vaste waarde en is beperkt in omvang
Ben jij dan een kloon van iemand?quote:Op woensdag 1 december 2010 22:44 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
klonen voor een ban kennelijk wel. Tssss......
vragen doet antwoordenquote:Op woensdag 1 december 2010 23:08 schreef Garagedeur het volgende:
[..]
Ben jij dan een kloon van iemand?
FYI goud heeft enkele hele nuttige eigenschappen en is daardoor alles behalve een nutteloze grondstof. Het heeft gunstige elektrische eigenschappen en gaat zeer moeilijk chemische verbindingen aan. Daardoor is het een onmisbare grondstof in de productie van connectoren, printplaten en halfgeleiders. Daarnaast wordt het gebruik voor de warmte werende eigenschappen in o.a. glas, de ruimtevaart en dure sportauto's. Er zijn ook enkele medische toepassing naast het gebruik als materiaal waarvan tanden worden gemaakt. Een exotisch gebruik van goud is wanneer het gebruikt wordt als smeermiddel in mechanische constructies die gebruikt worden in de ruimte, daar waar normale smeermiddelen het niet lang volhouden is goud een duurzaam ingrediënt.quote:Op woensdag 1 december 2010 23:06 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
het is volkomen nutteloos, bovendien. Een zak kunstmest is nuttiger, eigenlijk.
Dino meent vooral te weten wie wiens kloon isquote:Op woensdag 1 december 2010 23:09 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
vragen doet antwoordenGo your gang
hey, het heeft soms voordelen om crew te zijn,nietwaarquote:Op woensdag 1 december 2010 23:21 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Dino meent vooral te weten wie wiens kloon is
ow ja, ruimte = eerste levensbehoeftequote:Op woensdag 1 december 2010 23:20 schreef xenobinol het volgende:
[..]
FYI goud heeft enkele hele nuttige eigenschappen en is daardoor alles behalve een nutteloze grondstof. Het heeft gunstige elektrische eigenschappen en gaat zeer moeilijk chemische verbindingen aan. Daardoor is het een onmisbare grondstof in de productie van connectoren, printplaten en halfgeleiders. Daarnaast wordt het gebruik voor de warmte werende eigenschappen in o.a. glas, de ruimtevaart en dure sportauto's. Er zijn ook enkele medische toepassing naast het gebruik als materiaal waarvan tanden worden gemaakt. Een exotisch gebruik van goud is wanneer het gebruikt wordt als smeermiddel in mechanische constructies die gebruikt worden in de ruimte, daar waar normale smeermiddelen het niet lang volhouden is goud een duurzaam ingrediënt.
Want dan mag je ongelimiteerd klonen?quote:Op woensdag 1 december 2010 23:21 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
hey, het heeft soms voordelen om crew te zijn,nietwaar
De zoektocht naar kennis is imo een eerste levensbehoeftequote:Op woensdag 1 december 2010 23:22 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
ow ja, ruimte = eerste levensbehoefteJe bedoelt neem ik aan m2 grondoppervlakte, niet buitenaards......
Ik denk dat hij bedoelt dat hij dan ongelimiteerd een kijkje kan nemen naar de gebruikte IP adressen.quote:Op woensdag 1 december 2010 23:27 schreef Garagedeur het volgende:
[..]
Want dan mag je ongelimiteerd klonen?
Eerlijk gezegd denk ik niet dat een "Redactie frontpage" crewlid ongelimiteerd een kijkje kan nemen in de lijst van gebruikte IP adressen.quote:Op woensdag 1 december 2010 23:27 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Ik denk dat hij bedoelt dat hij dan ongelimiteerd een kijkje kan nemen naar de gebruikte IP adressen.
eerlijk gezegd denk ik dat je best begrijpt hoe dat in de praktijk werktquote:Op woensdag 1 december 2010 23:29 schreef Garagedeur het volgende:
[..]
Eerlijk gezegd denk ik niet dat een "Redactie frontpage" crewlid ongelimiteerd een kijkje kan nemen in de lijst van gebruikte IP adressen.
Interessanter is de vraag waarom je op zoek bent naar klonen?quote:Op woensdag 1 december 2010 23:30 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
eerlijk gezegd denk ik dat je best begrijpt hoe dat in de praktijk werkt
Interssanter is de vraag je de aandacht zo graag wil afleiden?quote:Op woensdag 1 december 2010 23:34 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Interessanter is de vraag waarom je op zoek bent naar klonen?
Xeno kloont, dat is al langer bekend hoor.quote:Op woensdag 1 december 2010 23:35 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Interssanter is de vraag je de aandacht zo graag wil afleiden?
Klopt, de markt is slecht. Dat is niks nieuws, en dat zal voorlopig wel zo blijven. De rampspoed en de verdoemenis die men hier echter tracht over te brengen deel ik niet, en om het leuk te houden reageer ik dan op dezelfde manier terug om die mensen een spiegel voor te houden. Vorige topic kwam er een hele leuke discussie, in dit topic begonnen we weer met one-liners. Is allemaal prima, ik pas me wel aan aan het niveau wat dat betreftquote:Op woensdag 1 december 2010 19:50 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik denk dat je in alle redelijkheid toch moet toegeven dat het scenario dat je nu ziet ontwikkelen toch eerder beantwoord aan dat van de huizenmarkt-bears als dat van de huizenmarkt-bulls.
Al in 2007 riepen de bears dat er een bubble was en dat deze niet eeuwig kon blijven stijgen. Toen riepen NVM, Rabo, VEH enkel nog "Hosanna, de prijzen zullen eeuwig stijgen en we worden allemaal rijk zonder te werken".
Ondertussen is het ook langzaam in de reguliere media duidelijk geworden dat dit niet het geval is en er komen steeds meer signalen (om de paar dagen in dit topic te lezen) dat het slecht zit.
Mwah, er staat ons wel iets te wachten, klopt. Ik denk alleen dat een opleving van de economie, hoe kortstondig dan ook, de huizenmarkt ook wel weer zal doen oplaaien. Gedwongen verkopen zijn tegenwoordig weliswaar gestegen maar nog steeds niet in overvloede, mensen kopen pas een huis als hun eigen huis verkocht is, men blijft gewoonweg zitten, of men laat doodleuk hun huis langer te koop staan. Dat zijn allemaal tegenmaatregelen die ook meegenomen dienen te worden in de beschouwing van de huizenmarkt. Ik moet de eerste verkoper nog zien die vrijwillig 30k verlies pakt op zijn huis om groter te willen wonen.quote:En er zit nog van alles in het vat: Renteverhogingen (logisch gezien moet de rente verder oplopen), krappere financiering, stagnerende loonontwikkelingen, steeds meer mensen die door andere schulden niet kunnen lenen, omkering van het algehele sentiment, steeds meer huizen per koper, de HRA die nog 'aangepast' zal gaan worden. Kortom: de lichten springen langzaam allemaal steeds dieper het rood in. En de prijs ijlt daar achteraan met 6 mnd vertraging.
dissolve yourself, Sir....quote:Op woensdag 1 december 2010 23:50 schreef Garagedeur het volgende:
Echt een "discussie" die wel in dit religieus beladen topic past: een ordinaire kloonhunt.
Uiteraard is huren duurder. Je schuift een deel van de risico's op de speculatie van de waarde van vastgoed, onderhoud etc naar de andere partij. Daar betaal je een premie voor. Als eigenaar loop je de risico's wel. Gemiddeld is dat goedkoper, maar je kan pech hebben (en/of onvoldoende kennis).quote:Op woensdag 1 december 2010 23:02 schreef inXs het volgende:
[..]
Onderhoud bij nieuwbouw? Alles is in te calculeren, je kan linksom of rechtsom lullen, feit is dat huren gewoon duurder is, logisch die mensen willen ook winst maken. Je bent inderdaad flexibeler in het kunnen verhuizen bijvoorbeeld, de zekerheid die je hebt is elk jaar een hogere huur.
En waar zou die economische opleving vandaan moeten komen? Zonder stijging van huizenprijzen en met een financiële bedrijfstak die in zwaar weer verkeerd zie ik niet hoe we de komende jaren economische groei zouden moeten realiseren.quote:Op woensdag 1 december 2010 23:49 schreef Scorpie het volgende:
Mwah, er staat ons wel iets te wachten, klopt. Ik denk alleen dat een opleving van de economie, hoe kortstondig dan ook, de huizenmarkt ook wel weer zal doen oplaaien. Gedwongen verkopen zijn tegenwoordig weliswaar gestegen maar nog steeds niet in overvloede, mensen kopen pas een huis als hun eigen huis verkocht is, men blijft gewoonweg zitten, of men laat doodleuk hun huis langer te koop staan. Dat zijn allemaal tegenmaatregelen die ook meegenomen dienen te worden in de beschouwing van de huizenmarkt. Ik moet de eerste verkoper nog zien die vrijwillig 30k verlies pakt op zijn huis om groter te willen wonen.
Toevallig las ik daar van de week een column over; http://www.iex.nl/Column/59968/Economische-opleving.aspxquote:Op donderdag 2 december 2010 08:19 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
En waar zou die economische opleving vandaan moeten komen? Zonder stijging van huizenprijzen en met een financiële bedrijfstak die in zwaar weer verkeerd zie ik niet hoe we de komende jaren economische groei zouden moeten realiseren.
Hahaha, de nummer 1 misvatting uit de hele topicreeks!quote:Op woensdag 1 december 2010 20:43 schreef mymindisglowing het volgende:
[..]
Vroegah was het zo dat je geld verdiende door zo vroeg mogelijk in te stappen. Nu wordt je slapend rijk door niet in te stappen.
Als de prijs zakt is dat toch zo?quote:Op donderdag 2 december 2010 09:50 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Hahaha, de nummer 1 misvatting uit de hele topicreeks!
quote:Op woensdag 1 december 2010 21:33 schreef mymindisglowing het volgende:
[..]
Je was altijd tamelijk gematigd LXIV, maar nu lijk je toch een richting te hebben gekozen.
Samen met SeLang beschouw ik jou overigens als de meest geïnformeerde leden van dit subforum.
Scorpie en Sjabba zijn eigenlijk net zulke radicalen als Xeno
In goud kun je niet wonen...quote:Op woensdag 1 december 2010 23:01 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Goud kun je niet bijmaken, terwijl de vraag steeds toeneemt, woningen kun je onbeperkt bijbouwen als er genoeg vergunningen zijn, kijk maar in Miami
En als de bevolking krimpt dan zijn ze niet makkelijk weer te slopen
Dat goud de laatste twintig jaar niet in prijs gestegen is, komt omdat de overheden hun goudvoorraden zijn gaan verkopen, die zijn al fors minder.
quote:Op donderdag 2 december 2010 08:30 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Toevallig las ik daar van de week een column over; http://www.iex.nl/Column/59968/Economische-opleving.aspx
Hij loopt wel wat op de zaken vooruit. Volgens mij is de huidige koers 1,31. En als Spanje, Portugal of Italië in de eerste helft van 2011 moeten aankloppen bij het noodfonds dan lijkt me dat de koers eerder verder onderuit gaat dan dat hij omhoog gaat.quote:Het jaar 2011 zal in het teken staan van terugtredende overheden en valutaonrust. Wel denk ik dat de economische opleving doorgaat, waarbij in de tweede helft van 2011 met name de economische groei in de Verenigde Staten gaat toenemen, mede dankzij een lagere dollarkoers (1,52 euro).
Dat weet je nu dan toch helemaal niet. Loopt zelf met te schermen met aannames maar gaat er wel even vanuit dat hij/zij/Xeno rijk wordt door nu niet te kopen.quote:
quote:Op woensdag 1 december 2010 23:45 schreef Scorpie het volgende:
Xeno kloont, dat is al langer bekend hoor.
Het was de schuld van DAM, dus trek het je niet aanquote:
Ik heb laatst nog een onderzoek gelezen waaruit juist blijkt dat bezuinigingen bij de overheid zorgen voor een economische groei, wellicht niet in de eerste maanden, maar men gaat toch meer op eigen benen staan, iets dat ik wel toejuich overigens. De overheid creëert mogelijkheden, de markt pakt ze.quote:Op donderdag 2 december 2010 10:51 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
[..]
Hij loopt wel wat op de zaken vooruit. Volgens mij is de huidige koers 1,31. En als Spanje, Portugal of Italië in de eerste helft van 2011 moeten aankloppen bij het noodfonds dan lijkt me dat de koers eerder verder onderuit gaat dan dat hij omhoog gaat.
Ik verwacht eerder een economische terugval wanneer we gaan bezuinigen. We hebben de afgelopen jaren juist door exorbitante overheids uitgaven wat kunstmatige rust gecreëerd. Maar we hebben nu alleen nog maar meer schulden en zullen toch eens moeten gaan terug betalen.
Economische groei over de hele lijn of economische groei in bepaalde sectoren?quote:Op donderdag 2 december 2010 14:38 schreef inXs het volgende:
[..]
Ik heb laatst nog een onderzoek gelezen waaruit juist blijkt dat bezuinigingen bij de overheid zorgen voor een economische groei, wellicht niet in de eerste maanden, maar men gaat toch meer op eigen benen staan, iets dat ik wel toejuich overigens. De overheid creëert mogelijkheden, de markt pakt ze.
Kan kloppen ik zie hier steeds en steeds meer Polen komen werken. Die wonen wel met 6 man in één huis. Huizen staan hier zat leeg dus hoelang het duurt voordat dit voor een woningnood gaat zorgen is nog koffiedik kijken.quote:Op donderdag 2 december 2010 15:42 schreef Bayswater het volgende:
Groei versnelt in vijf provincies
De economische groei versnelt in 2011 in vijf privincies. De groei voor Nederland als geheel neemt echter af.
ING Economisch Bureau: Groeiversnelling in vijf provincies in 2011
Flevoland, Utrecht, Overijssel, Zuid-Holland en Gelderland
Dat blijkt uit het kwartaalbericht Regio's van het ING Economisch Bureau. De provincies waar de groei het meest zal versnellen zijn Flevoland, Utrecht, Overijssel, Zuid-Holland en Gelderland.
Zakelijke dienstverlening en zorg
Bij Flevoland en Utrecht speelt de zakelijke dienstverlening een rol. Overijssel profiteert van de grote zorgsector. Zuid-Holland heeft ook voordeel van de aantrekkende zakelijke dienstverlening richting Rijksoverheid. Ook bevolkingsgroei in de regio's Haaglanden en Rijnmond speelt mee. Gelderland profiteert van de relatieve oververtegenwoordiging van de zorgsector. De andere delen van Gelderland vergaat het minder goed. De provincie als geheel blijft nog achter bij de rest van het land.
Flevoland
De absolute groei ligt in 2011, zo denkt ING, het hoogst in Flevoland, gevolgd door Groningen en Noord-Holland.
Groningen kachelt meest achteruit De groei zakt het meest terug in Groningen, van 4,8% in 2010 tot 1,9%. Ook in Zeeland daalt het tempo van de groei, van 2% naar 1,1%.
Flevoland groeit het snelst, huurt Xeno daar niet toevallig?
Wat een sites weet je weer op te snorren of heb je die zelf gemaakt?quote:Op donderdag 2 december 2010 16:34 schreef xenobinol het volgende:
Interessant
http://verkochtbinnen1week.nl/blog/?p=26
Er zijn namelijk niet zulke grote sites die berichten, gepubliceerd door VEH, NVM of Rabobank, tegenspreken. Het zijn allemaal kleine sites en dus zijn het er veel en redelijk chaotisch omdat deze geen grote marketingafdeling achter de hand hebben.quote:Op donderdag 2 december 2010 16:40 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Wat een sites weet je weer op te snorren of heb je die zelf gemaakt?
Ik vind deze nogal doorzichtig. Onder hem mom van de huizenprijzen gaan dalen en ik kan je huis verkopen voor veel minder. Met een vage marketingconstructie.quote:Op donderdag 2 december 2010 16:46 schreef antfukker het volgende:
[..]
Er zijn namelijk niet zulke grote sites die berichten, gepubliceerd door VEH, NVM of Rabobank, tegenspreken. Het zijn allemaal kleine sites en dus zijn het er veel en redelijk chaotisch omdat deze geen grote marketingafdeling achter de hand hebben.
Ik vind ze wel degelijk handig om te lezen om zo de positieve verhalen met de negatieve voor jezelf te kunnen vergelijken
Uiteraard moet je achterdochtig zijn als je een makelaar inhuurt, het is tenslotte crimineel tuigquote:Op donderdag 2 december 2010 18:47 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Ik vind deze nogal doorzichtig. Onder hem mom van de huizenprijzen gaan dalen en ik kan je huis verkopen voor veel minder. Met een vage marketingconstructie.
Juist jullie achterdochtige zouden beter moeten weten.
Inderdaad.quote:Op donderdag 2 december 2010 16:40 schreef Sjabba het volgende:
Wat een sites weet je weer op te snorren of heb je die zelf gemaakt?
Je moet altijd achterdochtig zijn als je iets koopt of ene dienst afneemt. Iedereen bij wie je dat doet maakt nl winst. En daar draai jij voor op. Een makelaar niet anders dan de groenteboer. Of zal ik zeggen verhuurder?quote:Op donderdag 2 december 2010 19:22 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Uiteraard moet je achterdochtig zijn als je een makelaar inhuurt, het is tenslotte crimineel tuig
Zegt eigenlijk ook wel genoeg over hoeveel boeven er eigenlijk in deze sector rondlopen of rondliepen.quote:274 van de 780 vervolgde Nederlandstalige vastgoedmakelaars zijn geschrapt omdat ze geen verzekering konden voorleggen. Dat besliste het Beroepsinstituut van Vastgoedmakelaars (BIV) dat in 2010 bij haar leden de naleving van de deontologische verplichting controleerde.
Een professionele vastgoedmakelaar is verplicht een verzekering beroepsaansprakelijkheid en financiële borgstelling af te sluiten. Op die manier zijn zowel de consument als de vastgoedmakelaar beschermd tegen fouten en schadeclaims of tegen een al dan niet opzettelijk faillissement van het immokantoor.
"Van de 780 vervolgde Nederlandstalige vastgoedmakelaars stelden verscheidene makelaars zich alsnog in regel", aldus het BIV. Voor 274 leden, die na aandringen van de beroepsvereniging geen verzekeringsbewijs konden voorleggen, gold de zwaarste straf, de schrapping.
Ook voor de vastgoedmakelaars ingeschreven op de Franstalige rol van het BIV is intussen een gelijkaardige procedure opgestart.
Dan nog, al die termen van 'de huizenmarkt krijgt het moeilijk' ... In welk opzicht dan? Dat de prijzen dalen? Maakt dat het gelijk moeilijk dan? Is het vervelend dan dat er meer vraaggericht gebouwd gaat worden, dat men meer op de betere plek wil wonen, dat de slechte plekken in de uitverkoop raken? Voor wie is dat vervelend dan? Dat is toch juist positief? Of ben ik nou gek?quote:Op donderdag 2 december 2010 19:40 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Inderdaad.
Lijkt me een site van iemand die inkoopt, en dat graag zo voordelig mogelijk doet. Eerst onrust zaaien, en dan zeggen: ik heb de oplossing. En die oplossing zal vast een ABC'tje zijn. Oftewel, hij koopt goedkoop in, en verkoopt de woning met dikke winst weer binnen 6 maanden door. ;-)
Maar sommigen hier denken niet verder door, het is immers een bevestiging van hun denkbeelden, dus moet het goed en vertrouwd zijn.![]()
Mja, als de zwaarste straf 'schrapping' is.... (Lijkt me ook wel wat, belastingfraude plegen en dat dan als zwaarste straf 'schrapping' uit het bestand van de belastingdienst inhoudt.quote:Op donderdag 2 december 2010 22:48 schreef Krantenman het volgende:
In Belgie zijn ze inmiddels een beetje aan het ontwaken:
Zegt eigenlijk ook wel genoeg over hoeveel boeven er eigenlijk in deze sector rondlopen of rondliepen.
Nou, gezien de nieuwe eisen die er gesteld gaan worden aan het verkrijgen van een hypotheek zijn de starters sowieso zwaar de l*l, die kunnen dan werkelijk niets meer (ja, huren, nuff said), dus dat kan best een impact hebben op de huizenmarkt. (Als in: gaat volledig op slot) Maar ook voor mensen die hun hypotheek willen oversluiten heeft het gevolgen, die kunnen dat waarschijnlijk dan ook niet meer, dus zijn min of meer verplicht het aanbod van hun huidige hypotheekverstrekker inzake verlenging te accepteren. 3 x raden wie daar het meeste bij wint....quote:Op donderdag 2 december 2010 22:54 schreef inXs het volgende:
Dan nog, al die termen van 'de huizenmarkt krijgt het moeilijk' ... In welk opzicht dan? Dat de prijzen dalen? Maakt dat het gelijk moeilijk dan? Is het vervelend dan dat er meer vraaggericht gebouwd gaat worden, dat men meer op de betere plek wil wonen, dat de slechte plekken in de uitverkoop raken? Voor wie is dat vervelend dan? Dat is toch juist positief? Of ben ik nou gek?
Euh nee, je moet eigenlijk je bedrijf opdoeken als je geschrapt wordt. Dus het is wel een zware straf. Net zoals een advocaat ook niet meer mag pleiten als hij geschorst wordt.quote:Op donderdag 2 december 2010 22:55 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Mja, als de zwaarste straf 'schrapping' is.... (Lijkt me ook wel wat, belastingfraude plegen en dat dan als zwaarste straf 'schrapping' uit het bestand van de belastingdienst inhoudt.)
Ik dacht dat het om Nederlandse makelaars ging die in Belgie niet meer mochten werken? Heb ik het verkeerd begrepen?quote:Op donderdag 2 december 2010 23:03 schreef Krantenman het volgende:
[..]
Euh nee, je moet eigenlijk je bedrijf opdoeken als je geschrapt wordt. Dus het is wel een zware straf. Net zoals een advocaat ook niet meer mag pleiten als hij geschorst wordt.
Hoe denk je dat ze nog huizen of appartementen gaan verkopen dan? Huis-aan-huis verkoop?
Nee, het is een Belgisch artikel. Het gaat om Nederlandstalige makelaars in Belgie (in Wallonie lopen ze zoals gewoonlijk weer achter de feiten aan als het om corruptiebestrijding en fraudebestrijding gaatquote:Op donderdag 2 december 2010 23:04 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ik dacht dat het om Nederlandse makelaars ging die in Belgie niet meer mochten werken? Heb ik het verkeerd begrepen?
Overigens..... Kwestie van het bedrijf op naam van een andere stroman zetten toch?
Ooooohh....quote:Op donderdag 2 december 2010 23:08 schreef Krantenman het volgende:
[..]
Nee, het is een Belgisch artikel. Het gaat om Nederlandstalige makelaars in Belgie (in Wallonie lopen ze zoals gewoonlijk weer achter de feiten aan als het om corruptiebestrijding en fraudebestrijding gaat![]()
![]()
)
In principe wordt hier dus gepleit voor een uitzonderingspositie voor nieuwbouw, volgend jaar gaat de EPC van 0,8 naar 0,6. Zit je daar als leentokkie in je overgewaardeerde tochtige bouwval te balenquote:'Leencapaciteit afhankelijk van energieprestatie woning'
De leencapaciteit bij hypotheken moet afhankelijk worden gemaakt van de energieprestaties van een woning. Dat vinden Bas van de Griendt, verantwoordelijk voor de duurzaamheidsagenda van Bouwfonds Ontwikkeling, en Jan Fokkema,directeur van de Neprom, de vereniging van projectontwikkelaars.
Van de Griendt en Fokkema reageren hiermee op de verscherpte eisen van de Nationale Hypotheekgarantie (NHG), waardoor lagere inkomens volgend jaar minder kunnen lenen. Vanwege de stijgende ziektenkosten- en pensioenpremies wil de NHG overkreditering tegengaan. De normen hiervoor worden door het Nibud opgesteld.
Van de Griendt en Fokkema vinden dat de energiezuinigheid van een woning ook een rol moet spelen bij de hoogte van de leencapaciteit. "Weliswaar bieden de NHG-voorwaarden sinds kort ruimte om 6.500 euro extra te financieren voor energiezuinige woningen, maar dat is volstrekt onvoldoende", schrijven zij in een brief op de website van Duurzaam Gebouwd.
De briefschrijvers maken zich grote zorgen over de berichtgeving dat vooral starters en de laagste inkomens vanaf volgend jaar fors minder kunnen lenen. "Dat bedreigt niet alleen de verkoop van (nieuwbouw)woningen, maar ook de energie- en duurzaamheidsopgave."
Bummerquote:Geen extra steun voor starters op huizenmarkt
Minister Piet Hein Donner van Binnenlandse Zaken vindt het niet verstandig om starters op de huizenmarkt extra steun te geven. Er zijn al de hypotheekaftrek, de hypotheekgarantie en diverse variaties in financieringsmogelijkheden.
Nieuwe budgetten moet je ook ergens anders weghalen, zei hij, en dat zou dan slechts voor een enkele groep zijn. De situatie op de woningmarkt is door de economische crisis volgens hem ook niet verslechterd: er is een ruime keus en de prijzen zijn iets verlaagd.
Donner wil wel de verkoop van corporatiehuizen bevorderen, huizen dus in een goedkoper segment.
Een toenemend aantal studenten zoekt onderdak, maar dat vindt de bewindsman vooral een lokale zaak, omdat het lang niet overal speelt. Hij wees er overigens op dat in een aantal gemeenten wordt gekeken hoe leegstaande kantoren kunnen worden omgebouwd tot wooneenheden.
Jij kan straks kiezen om je coöp.woning (tochtige bouwval zoals je die woningen zelf noemt) te kopen of in een door bankster afgeleefde kantoorpand te gaan wonen. Die eerste moet je kopen en anders moet je de laatste hurenquote:Op vrijdag 3 december 2010 09:22 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Bummer![]()
Zo langzaam maar zeker worden de mensen voorbereid op de nieuwe realiteit. Prijzen dalen de komende jaren gestaagd door
Teneerste, ik hoef niet te kopen. Als ik zou kopen dan ging ik zeker niet mijn huidige woning kopen. De kantoorpanden zijn soms nog bijna nieuw, die banksters waren het er na 10 jaar soms al zat, die gingen liever naar een gebouw met gouden kranen op de WC.quote:Op vrijdag 3 december 2010 09:27 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Jij kan straks kiezen om je coöp.woning (tochtige bouwval zoals je die woningen zelf noemt) te kopen of in een door bankster afgeleefde kantoorpand te gaan wonen. Die eerste moet je kopen en anders moet je de laatste huren
Een huis is om in te wonen imo, maar menig mens hoopt er toch ook gratis rijk door te worden.quote:Op vrijdag 3 december 2010 09:49 schreef Perrin het volgende:
Xeno, sommige mensen kopen een huis niet om rijk mee te worden maar om gewoon lekker in te leven.
Als je niet hoeft te kopen waar maak je je dan zo druk om?quote:Op vrijdag 3 december 2010 09:35 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Teneerste, ik hoef niet te kopen. Als ik zou kopen dan ging ik zeker niet mijn huidige woning kopen. De kantoorpanden zijn soms nog bijna nieuw, die banksters waren het er na 10 jaar soms al zat, die gingen liever naar een gebouw met gouden kranen op de WC.
Overigens... in mijn regio is de daling op de huizenmarkt goed begonnen, sprak net een insider... huis met vraagprijs van 200k (staan een stuk of 5 soortgelijke woningen te koop voor dezelfde vraagprijs) is verkocht voor 170k, dat is toch even -15%. De huidige eigenaar kon de lasten niet meer opbrengen en moest er vanaf. Tja... daar sta je dan als teleurgestelde buurman die nog steeds 200k meent te kunnen beuren
Komop, het lijkt hier wel spam voor die site zeg.quote:Op vrijdag 3 december 2010 09:46 schreef xenobinol het volgende:
Voor de mensen die het allemaal nog niet (willen) begrijpen:
http://www.huizenmarkt-ze(...)van-een-woningmarkt/
adres? hebben we eindelijk iets controleerbaars ipv de hond van de neef van de vriendin van een *kuch* insider.quote:Op vrijdag 3 december 2010 09:35 schreef xenobinol het volgende:Overigens... in mijn regio is de daling op de huizenmarkt goed begonnen, sprak net een insider... huis met vraagprijs van 200k (staan een stuk of 5 soortgelijke woningen te koop voor dezelfde vraagprijs) is verkocht voor 170k, dat is toch even -15%. De huidige eigenaar kon de lasten niet meer opbrengen en moest er vanaf. Tja... daar sta je dan als teleurgestelde buurman die nog steeds 200k meent te kunnen beuren
quote:Op vrijdag 3 december 2010 10:23 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
adres? hebben we eindelijk iets controleerbaars ipv de hond van de neef van de vriendin van een *kuch* insider.
Het moet iemand met jouw kwaliteiten toch wel lukken soortgelijke situaties in je eigen omgeving te kunnen vinden? Ooh nee..... wacht.... jij woonde tussen de miljonairs die alleen maar op unieke locaties wensen te wonenquote:Op vrijdag 3 december 2010 10:23 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
adres? hebben we eindelijk iets controleerbaars ipv de hond van de neef van de vriendin van een *kuch* insider.
Waarom geef je niet gewoon de Funda link?quote:Op vrijdag 3 december 2010 10:30 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Het moet iemand met jouw kwaliteiten toch wel lukken soortgelijke situaties in je eigen omgeving te kunnen vinden? Ooh nee..... wacht.... jij woonde tussen de miljonairs die alleen maar op unieke locaties wensen te wonen
Van zijn duim bestaat geen Funda link. Of hij komt met die spamsite van Huizenmarktzeepbel, je weet wel, die jongen die totaal niet geobsedeerd is door de huizenmarkt en ook helemaal geen gevoelens van afgunst kent jegens kopers.quote:Op vrijdag 3 december 2010 10:31 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Waarom geef je niet gewoon de Funda link?
Waarom geloof je mij niet op mijn woord?quote:Op vrijdag 3 december 2010 10:31 schreef Sjabba het volgende:
Waarom geef je niet gewoon de Funda link?
Afgunst is voor mensen die menen dat ze altijd tekort gedaan worden. Ik ben van mening dat de gemiddelde Nederlander zich tekort laat doen door banken, verzekeraars en speculanten. Ben ik nu mega jaloers? Ik vindt het gewoon triest om te zien hoe makkelijk de inwoners van dit land zich laten slaven door de financiele sector, wat rest er nog van onze VOC mentaliteitquote:Op vrijdag 3 december 2010 10:42 schreef Scorpie het volgende:
Van zijn duim bestaat geen Funda link. Of hij komt met die spamsite van Huizenmarktzeepbel, je weet wel, die jongen die totaal niet geobsedeerd is door de huizenmarkt en ook helemaal geen gevoelens van afgunst kent jegens kopers.
quote:Op vrijdag 3 december 2010 10:50 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Waarom geloof je mij niet op mijn woord?
Lul er niet overheen en geef gewoon die link van dat huis (en die 5 andere dezelfde).quote:Op vrijdag 3 december 2010 10:52 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Afgunst is voor mensen die menen dat ze altijd tekort gedaan worden. Ik ben van mening dat de gemiddelde Nederlander zich tekort laat doen door banken, verzekeraars en speculanten. Ben ik nu mega jaloers? Ik vindt het gewoon triest om te zien hoe makkelijk de inwoners van dit land zich laten slaven door de financiele sector, wat rest er nog van onze VOC mentaliteit
alsjeblieft...... (meende je er nog achter te zetten, hoop ik)quote:Op vrijdag 3 december 2010 10:53 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Lul er niet overheen en geef gewoon die link van dat huis (en die 5 andere dezelfde).
Dat is maar de vraag. Als alles zo zeker is, is het leven toch geen reet aan?quote:Op vrijdag 3 december 2010 11:08 schreef Sjabba het volgende:
Het is nu al 1,5 jaar een mooie tijd om te kopen als je dit finicieel kan bolwerken. Superveel keuze, goede onderhandelingpositie en lage rente.
Maar ipv hun kans te grijpen wachten veel op iest dta niet komen gaat. Een instorting van de huizenmarkt. Dus voorlopig gebeurt er niet veel en ondertussen is er weer 1,5 jaar gewoont in een woning die niet naar je zin is, waar je teveel huur voor betaald en dat huis wat je leuk vind is misschien al verkocht. Staat het nog te koop is er niet veel van de prijs af en dus gaan sommige maar gal spuwen dat het 1 complot is enz.
kennelijk woont men goed of men krijgt de aankoop niet rond, ik ken ook wel wat verkopers die knap radeloos raken met twee huizen, en het accepteren van een bod dat 15% beneden de vraagprijs ligt is misschien pijnlijk, maar wel verstandig.quote:Op vrijdag 3 december 2010 11:08 schreef Sjabba het volgende:
Het is nu al 1,5 jaar een mooie tijd om te kopen als je dit finicieel kan bolwerken. Superveel keuze, goede onderhandelingpositie en lage rente.
Maar ipv hun kans te grijpen wachten veel op iest dta niet komen gaat. Een instorting van de huizenmarkt. Dus voorlopig gebeurt er niet veel en ondertussen is er weer 1,5 jaar gewoont in een woning die niet naar je zin is, waar je teveel huur voor betaald en dat huis wat je leuk vind is misschien al verkocht. Staat het nog te koop is er niet veel van de prijs af en dus gaan sommige maar gal spuwen dat het 1 complot is enz.
ik ken zelfs mensen die huizen op de top van de markt in 2008 verkochten voor meer dan 25% onder de vraagprijs. Was het huis dan duur of goedkoop?quote:Op vrijdag 3 december 2010 11:13 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
kennelijk woont men goed of men krijgt de aankoop niet rond, ik ken ook wel wat verkopers die knap radeloos raken met twee huizen, en het accepteren van een bod dat 15% beneden de vraagprijs ligt is misschien pijnlijk, maar wel verstandig
Als je 1,5 jaar geleden gekocht had was je niet zo goed af geweest dan wanneer je gewacht had. Want de positie van de koper is in die tijd nog beter geworden.quote:Op vrijdag 3 december 2010 11:08 schreef Sjabba het volgende:
als je naar omringende landen en naar bouwkosten kijkt is dat zo jaquote:Op vrijdag 3 december 2010 11:17 schreef Sjabba het volgende:
Ja...
Reageert iedereen hier met ik woon best naar miijn zin. Dus waarom klaag je dan dat de prijzen te hoog zijn?
Tja, klagen. Dat heeft geen zin. De prijzen zijn zoals ze zijn. Blijkbaar is dat wat de markt er voor over heeft.quote:Op vrijdag 3 december 2010 11:17 schreef Sjabba het volgende:
Ja...
Reageert iedereen hier met ik woon best naar miijn zin. Dus waarom klaag je dan dat de prijzen te hoog zijn?
Welke markt? De markt is met 40% ingezakt wat het aantal transacties betreft. De verkopende partijen willen gewoon geen prijsreductie accepteren, daar moeten de geesten eerst op voorbereid worden, vandaar de delay.quote:Op vrijdag 3 december 2010 11:19 schreef LXIV het volgende:
Tja, klagen. Dat heeft geen zin. De prijzen zijn zoals ze zijn. Blijkbaar is dat wat de markt er voor over heeft.
Ik denk alleen dat de markt nog wat verder afkalft, dus dat het verstandiger is om nog even te wachten.
Ach... alles is relatief, de laatste keer dat ik een brood kocht bij de bakker heb ik maar afgezien van de optie om ook direct een aandeel in zijn bedrijf erbij te kopenquote:In principe is het natuurlijk slimmer (in Nederland met zijn HRA) om vanaf een bepaald inkomen een koophuis te hebben. Want je hebt geen recht op huursubsidie maar wel op HRA.
Verder is er mi wel één groot nadeel aan huren, maar dat is niet dat het duurder is, want dat is niet zo. Het grote nadeel is dat je niet kunt investeren in je huis. Dat is weggegooid geld.
Huren is altijd duurder tenzij je in een subsidiewoning huurt en geen minimuminkomen hebt. Alle andere gevallen is het altijd duurder op termijn omdat ene verhuurder geld eraan overhoud. Het grootste nadeel is idd dat je niet snel tuindeuren, keuken, toilet enz gaat aanpassen omdat dat geld weggooien is als je eens verhuist.quote:Op vrijdag 3 december 2010 11:19 schreef LXIV het volgende:
[..]
Tja, klagen. Dat heeft geen zin. De prijzen zijn zoals ze zijn. Blijkbaar is dat wat de markt er voor over heeft.
Ik denk alleen dat de markt nog wat verder afkalft, dus dat het verstandiger is om nog even te wachten.
In principe is het natuurlijk slimmer (in Nederland met zijn HRA) om vanaf een bepaald inkomen een koophuis te hebben. Want je hebt geen recht op huursubsidie maar wel op HRA.
Verder is er mi wel één groot nadeel aan huren, maar dat is niet dat het duurder is, want dat is niet zo. Het grote nadeel is dat je niet kunt investeren in je huis. Dat is weggegooid geld.
Het zelfde als jou voorbeelden;quote:Op vrijdag 3 december 2010 11:27 schreef xenobinol het volgende:
Maar wat vinden jullie nou eigenlijk van de 'vrij op naam weken' ?
Het maakt het op het oog goedkoper om de woning te kopen. Waarschijnlijk is er alleen een stuk minder onderhandelingsruimte, wellicht ook de huizenprijs iets omhooggeschroefd.quote:Op vrijdag 3 december 2010 11:27 schreef xenobinol het volgende:
Dat is natuurlijk geen geldig argument, misschien neemt een verhuurder wel genoegen met een veel lager rendement als de projectontwikkelaar die echt ziekelijk veel verdient heeft aan die nieuwbouwwoningenquote:Op vrijdag 3 december 2010 11:27 schreef Sjabba het volgende:
Huren is altijd duurder tenzij je in een subsidiewoning huurt en geen minimuminkomen hebt. Alle andere gevallen is het altijd duurder op termijn omdat ene verhuurder geld eraan overhoud.
Waarom zou je dat aanpassen als het nog in prima staat is? Was jij niet een van die mensen die starters wist voor te houden dat ze niet meteen het onderste uit de kan moesten halen?quote:Het grootste nadeel is idd dat je niet snel tuindeuren, keuken, toilet enz gaat aanpassen omdat dat geld weggooien is als je eens verhuist.
Mmm.... op dit punt moet ik je gedeeltelijk gelijk geven, mensen die willen kopen en de middelen daartoe hebben zullen dat gewoon blijven doen. Toch moet het ook jouw opgevallen zijn dat hun aantal sterk gereduceerd is. Dit zal hoe dan ook zijn uitwerking hebben op de prijsvorming, in dat licht gezien kan het dus ook voor de groep 'koopjesjagers' interessant zijn nog even te wachten.quote:Het is makkelijk praten om te zeggen dat wachten slimmer is als je zelf prima woont. Echter wordt de markt bepaald door mensen die kopen en dus blijkbaar niet prima wonen en/of beter willen/kunnen/moeten wonen. Het adviseren van wachten is erg relatief en geld alleen voor de mensen die toch al niet willen kopen.
Aaaah wat liefquote:Op vrijdag 3 december 2010 11:28 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Het zelfde als jou voorbeelden;
Onzin op een leuke manier verpakt...
Dat was ook mijn idee, in het geval de prijs niet is aangepast zou je het kunnen zien als een korting van zo'n 7 a 8%. Te weinig naar mijn smaakquote:Op vrijdag 3 december 2010 11:29 schreef dasorakel het volgende:
Het maakt het op het oog goedkoper om de woning te kopen. Waarschijnlijk is er alleen een stuk minder onderhandelingsruimte, wellicht ook de huizenprijs iets omhooggeschroefd.
[..]quote:Op vrijdag 3 december 2010 11:33 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk geen geldig argument, misschien neemt een verhuurder wel genoegen met een veel lager rendement als de projectontwikkelaar die echt ziekelijk veel verdient heeft aan die nieuwbouwwoningen
[..]
Waarom zou je dat aanpassen als het nog in prima staat is? Was jij niet een van die mensen die starters wist voor te houden dat ze niet meteen het onderste uit de kan moesten halen?
[..]
Mmm.... op dit punt moet ik je gedeeltelijk gelijk geven, mensen die willen kopen en de middelen daartoe hebben zullen dat gewoon blijven doen. Toch moet het ook jouw opgevallen zijn dat hun aantal sterk gereduceerd is. Dit zal hoe dan ook zijn uitwerking hebben op de prijsvorming, in dat licht gezien kan het dus ook voor de groep 'koopjesjagers' interessant zijn nog even te wachten.
kleine editquote:Op vrijdag 3 december 2010 11:27 schreef dasorakel het volgende:
Over de lange termijn genomen is huren wel duurder. Over t algemeen betaal je bij huur hetzelfde of meer dan bij kopen. (uitgaande van gelijkwaardige woningen etc. etc.) Echter bij je huurwoning gooi je het over de schutting, bij koopwoning heb je een stuk vermogensopbouw dmv stijgende dalende huizenprijzen
Dus 100 jaar stijging en 2 jaar daling zie jij als een permanente daling?quote:
Dat is maar 6% van de koopprijs halen waarbij de verkoper ook nog het belastingvoordeel ontvangt. Een truc waar misschien de wat dommere koper intrapt. Een nieuwe marketingstrategie in de makelaarswereld net zo als de internetveiling met een vanafprijs (wat in landen als bijvoorbeeld Australie normaal is trouwens). De vanafprijs is een lokkertje waar de woning niet voor verkocht hoeft te worden overigens aangezien de verkoper een hogere minimumverkoopprijs kan aangeven.quote:Op vrijdag 3 december 2010 11:27 schreef xenobinol het volgende:
Dat belastingvoordeel is niet voor de verkoper. De verkoper verlaagt zijjn prijs met het percentage dat de koper kwijt is aan overdrachtbelasting en evt. notariskosten. De koper moet altijd zelf de overdrachtbelasting betalen.quote:Op vrijdag 3 december 2010 11:47 schreef Bayswater het volgende:
[..]
Dat is maar 6% van de koopprijs halen waarbij de verkoper ook nog het belastingvoordeel ontvangt. Een truc waar misschien de wat dommere koper intrapt. Een nieuwe marketingstrategie in de makelaarswereld net zo als de internetveiling met een vanafprijs (wat in landen als bijvoorbeeld Australie normaal is trouwens). De vanafprijs is een lokkertje waar de woning niet voor verkocht hoeft te worden overigens aangezien de verkoper een hogere minimumverkoopprijs kan aangeven.
Indien de verkoper de overdrachtbelasting van de koper gaat betalen neem ik aan dat hij ook het belastingvoordeel gaat bedingen via een clausule in de acte.quote:Op vrijdag 3 december 2010 11:57 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Dat belastingvoordeel is niet voor de verkoper. De verkoper verlaagt zijjn prijs met het percentage dat de koper kwijt is aan overdrachtbelasting en evt. notariskosten. De koper moet altijd zelf de overdrachtbelasting betalen.
Nee, het wordt simpelweg uitgerekend en als korting verwerkt op de aankoopsom. Anders kan het belastingtechnisch niet. Wordt het een schenking...quote:Op vrijdag 3 december 2010 12:07 schreef Bayswater het volgende:
[..]
Indien de verkoper de overdrachtbelasting van de koper gaat betalen neem ik aan dat hij ook het belastingvoordeel gaat bedingen via een clausule in de acte.
In dat geval een huis dat 318.000 von verkocht wordt moet dan in de acte komen met een prijs van 300.000 kk. Eigenlijk wel logisch.quote:Op vrijdag 3 december 2010 12:09 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Nee, het wordt simpelweg uitgerekend en als korting verwerkt op de aankoopsom. Anders kan het belastingtechnisch niet. Wordt het een schenking...
In prijs verlaagd! Nog in 2010 kopen, want in 2011 moet ik anders de vraagprijs weer verlagenquote:Op vrijdag 3 december 2010 12:07 schreef Sjabba het volgende:
Sommige mensne weten prima zelf hun woning te verkopen. Zo'n pakkende tekst kunnen ze best zelf maken;
http://www.zeelandnet.nl/prikbord/advertentie.php?id=3511027
Die kans is vrij groot in Vlissingenquote:Op vrijdag 3 december 2010 12:40 schreef huizenmarkt-zeepbel.nl het volgende:
[..]
In prijs verlaagd! Nog in 2010 kopen, want in 2011 moet ik anders de vraagprijs weer verlagen
Lees de faq maar eens en je ziet dat het geen liefdadigheid is. Je zit vast aan FBTO en je moet de 'voorgeschoten' rente later alsnog terugbetalen. Een echt leentokkie product dusquote:Op vrijdag 3 december 2010 13:07 schreef Bayswater het volgende:
Gelukkig hebben verhuurders hier al wat op gevonden, fijn volk is het toch.
http://www.startersrente.nl/nieuws.asp?id=29
Laat dat nu net de definitie van 'voorschieten' zijn....quote:Op vrijdag 3 december 2010 13:51 schreef xenobinol het volgende:
en je moet de 'voorgeschoten' rente later alsnog terugbetalen.
En zijn de leentokkies dus weer blijquote:Op vrijdag 3 december 2010 13:58 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Laat dat nu net de definitie van 'voorschieten' zijn....
Wat dacht je van de FBTOquote:Op vrijdag 3 december 2010 14:02 schreef xenobinol het volgende:
[..]
En zijn de leentokkies dus weer blij
die linkjes kun je weer wel plaatsen, hmmmmmzzzzquote:Op vrijdag 3 december 2010 13:53 schreef xenobinol het volgende:
gelukkige leentokkies, kijk ze eens blij zijn, de kurken kunnen weer knallen![]()
[ afbeelding ]
Jip en de huurders kunnen weer wat langer wachten.quote:Op vrijdag 3 december 2010 14:02 schreef xenobinol het volgende:
[..]
En zijn de leentokkies dus weer blij
Indirect ik ook, want als het goed gaat met FBTO gaat het ook goed met een deel van mijn pensioenquote:
Ik wil leentokkies een hart onder de riem stekenquote:Op vrijdag 3 december 2010 14:18 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
die linkjes kun je weer wel plaatsen, hmmmmmzzzz
Je hebt wel een record, in de afgelopen 10 berichten van je zo ongeveer 8x het woord leentokkie gebruikt. Knap...quote:Op vrijdag 3 december 2010 14:48 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Ik wil leentokkies een hart onder de riem steken
en nog steeds mijn vraag om wel pand verkocht is met een korting van 15% van de vragprijs negerendquote:Op vrijdag 3 december 2010 15:02 schreef inXs het volgende:
[..]
Je hebt wel een record, in de afgelopen 10 berichten van je zo ongeveer 8x het woord leentokkie gebruikt. Knap...
klinkt inderdaad als een hele normale verkoop, jaquote:Op vrijdag 3 december 2010 15:29 schreef xenobinol het volgende:
Waarom gelooft niemand mij op mijn woord![]()
Ik probeer gewoon de privacy te beschermen van iemand die in de schuldsanering zit
Huis was afbetaald en kwam bij het faillissement in handen van de curator, deze heeft het dus flink onder de 'marktprijs' verkocht omdat het al heel erg lang te koop stond. Kennelijk wilde de curator zelf ook wel eens betaald krijgen![]()
Je kan zo de politiek in. Zo af en toe relevante info vergeten te vermelden terwijl je weet eerst schreeuwend iets suggereert.quote:Op vrijdag 3 december 2010 15:29 schreef xenobinol het volgende:
Waarom gelooft niemand mij op mijn woord![]()
Ik probeer gewoon de privacy te beschermen van iemand die in de schuldsanering zit
Huis was afbetaald en kwam bij het faillissement in handen van de curator, deze heeft het dus flink onder de 'marktprijs' verkocht omdat het al heel erg lang te koop stond. Kennelijk wilde de curator zelf ook wel eens betaald krijgen![]()
Nu doe je net alsof ze iets niet krijgen wat hen wel toebehoord.quote:Op vrijdag 3 december 2010 15:56 schreef xenobinol het volgende:
Ik verwacht een toename van het aantal gedwongen verkopen, dus het is vrij relevante zaak
Vrienden van mij hadden ook een bod gedaan, helaas 5k te weinig. Nu is dit koopje hen door de neus geboord![]()
Ze hebben geboden wat het hen waard was, kennelijk was er een 'greater fool' die er nog meer geld voor over hadquote:Op vrijdag 3 december 2010 17:01 schreef snabbi het volgende:
[..]
Nu doe je net alsof ze iets niet krijgen wat hen wel toebehoord.
Dan hadden ze gewoon moeten bieden wat ze er voor over hebben. Zit je dan te laag, dan is het gewoon prima dat iemand anders er gaat wonen.
inderdaad, een paar percent meerquote:Op vrijdag 3 december 2010 17:15 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Ze hebben geboden wat het hen waard was, kennelijk was er een 'greater fool' die er nog meer geld voor over had
Ze baalden 5 minuten, om vervolgens weer gewoon door te gaan met hun leven. Je kan jezelf wel de illusie voorspiegelen dat het een unieke kans was maar geldt dat eigenlijk niet voor elke kans? Je kan het bagatelliseren en roepen dat het een paar procenten zijn, maar je moet een grens trekken. Juist doordat er leenkampioenen waren die iedere keer maar weer een 'paar' procentjes extra gingen lenen is de zeepbel tot mythische proporties gegroeid.quote:Op vrijdag 3 december 2010 17:28 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
inderdaad, een paar percent meer
En zeg eens eerlijk: hoe vonden je vrienden dat? Stonden ze te juigen?
inderdaad, een paar procent is het verschil tussen goede deal en een zeepbel tot mytische proporties. Zeg maar Griekse tragediequote:Op vrijdag 3 december 2010 17:41 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Ze baalden 5 minuten, om vervolgens weer gewoon door te gaan met hun leven. Je kan jezelf wel de illusie voorspiegelen dat het een unieke kans was maar geldt dat eigenlijk niet voor elke kans? Je kan het bagatelliseren en roepen dat het een paar procenten zijn, maar je moet een grens trekken. Juist doordat er leenkampioenen waren die iedere keer maar weer een 'paar' procentjes extra gingen lenen is de zeepbel tot mythische proporties gegroeid.
Sommige wel.quote:Op vrijdag 3 december 2010 17:52 schreef Istrilyin het volgende:
Precies. Een kans weggooien, daar kom je veel makkelijker overheen dan geld weggooien.
Exact Het spreekwoord is 'Wie niet waagt, die niet wint', en niet (zoals sommigen hier van mening zijn) 'Wie niet klaagt, die niet wint'.quote:Op vrijdag 3 december 2010 18:49 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Sommige wel.
Als je nooit een risico neemt of je hart volgt gaat er ook weinig mis toch?
Het zijn allemaal helden die leentokkies, zoveel ballen ze van de bank geleend hebbenquote:Op vrijdag 3 december 2010 18:57 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Exact Het spreekwoord is 'Wie niet waagt, die niet wint', en niet (zoals sommigen hier van mening zijn) 'Wie niet klaagt, die niet wint'.
Valt wel mee, ik vind elke maand je geld over de schutting gooien veel moediger hoor...quote:Op vrijdag 3 december 2010 19:28 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Het zijn allemaal helden die leentokkies, zoveel ballen ze van de bank geleend hebben![]()
Toegegeven het is moedig, dom..... maar moedig
Of de onzekerheid of je wel of niet in je subsidiewoning mag blijven wonen?quote:Op vrijdag 3 december 2010 19:30 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Valt wel mee, ik vind elke maand je geld over de schutting gooien veel moediger hoor...
Ik ben bullish wat betreft de huurmarkt, huren heeft een gouden toekomstquote:Op vrijdag 3 december 2010 19:54 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Of de onzekerheid of je wel of niet in je subsidiewoning mag blijven wonen?
Die mening delen de verhuurders met je.quote:Op vrijdag 3 december 2010 19:58 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Ik ben bullish wat betreft de huurmarkt, huren heeft een gouden toekomst
Dus het wordt duurder?!?quote:Op vrijdag 3 december 2010 19:58 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Als ik het op zijn Duits uitspreek klinkt het nog geloofwaardig ook.quote:Op vrijdag 3 december 2010 19:58 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Ja, vanuit jouw standpunt geef ik je helemaal gelijk hoor! Daarom vind ik het ook onzin om van 'huurkneuzen' of 'leentokkies' te spreken, want het is gewoon helemaal je eigen keuze om te kopen danwel te huren, en je kiest wat het beste bij jouw eigen situatie past.quote:Op zaterdag 4 december 2010 08:41 schreef Whuzz het volgende:
Ik heb net mijn eerste huis gekocht. Keuze genoeg, 15% onder de vraagprijs uitgekomen, ruim binnen budget. Hypotheek op basis van alleen míjn salaris en dat gaat prima. Houdt niet veel over, maar dat hoeft ook even niet. Als straks het salaris van mijn vriendin er bij komt houden we wel weer lekker over.
Uiteraard volg ik dit topic al sinds ik er over begon te denken om een huis te kopen, en ik kan me niet aan de indruk ontrekken dat er (zeker door de "huurkneuzen") in de discussie een paar elementen achterwege worden gelaten. Tuurlijk, dat maakt de discussie wel makkelijker, maar niet helemaal eerlijk.
Ik (voormalig huurkneus) moest groter gaan wonen. Ik huurde in de vrije sector (want teveel salaris om hier in de buurt in aanmerking te komen voor wat anders) niet al te ver van het centrum vandaan. Een 2-kamer appartement met tuin, meer dan ruim genoeg voor mij alleen. Maar goed, vriendin+kind komen hier naartoe, dus het moest groter. En ik was de dronken studenten om 4.30 uur 's nachts voor mijn deur ook wel aardig zat. Leuk als je zelf elke do-vr-za gaat stappen, maar dat nette salaris komt niet uit de lucht vallen, ik moet om 6 uur op.
Goed. Tijd om de opties te bekijken. Ik kan het hele proces uitschrijven, maar waar het op neer kwam was dat ik voor het soort huis in het soort buurt dat ik voor ogen had kon kiezen uit:
Huren: ~1300 per maand ex GWL
Kopen: ~1100 aan hypotheek en vaste lasten ex GWL
Tja. Dan heb je natuurlijk nog wat onderhoud, dus in totaal liggen de prijzen niet zo ver uit elkaar. Het verschil is dat ik die 1100 van kopen deels van de staat terug krijg (HRA) terwijl ik bij huren geen huursubsidie krijg. Maar goed, misschien verdwijnt de HRA, dus de huur-voorstandenders mogen het buiten beschouwing laten als ze willen.
Van die 1100 gaat elke maand een deel in waarde opbouw zitten, terwijl die 1300 per maand gewoon over het muurtje gaat. Zie ik nooit meer terug. Daarnaast heb ik maar een énkel huurhuis gezien dat aan mijn wensen voldoet. Hetzelfde gold voor de koopwoningen, met als grote verschil dat ik die koopwoning nu aan mijn wensen aan het aanpassen ben. Nieuwe badkamer, keuken, iets andere indeling, enz enz.
Tja, met huren ben je flexibeler. Ik ben in de afgelopen 15 jaar (sinds mijn 17e toen ik ging studeren) 3 keer verhuisd. Maar nu komen mijn vriendin en haar zoontje er bij wonen en we willen graag dat hij zijn school rustig af kan maken. Ook wat betreft werk mik ik op de komende 10 jaar, bewust op aangestuurd. Dus flexibiliteit? Even niet zo belangrijk.
Tja, dan de hele discussie over waardestijging of daling. Het zal mij mijn reet roesten eerlijk gezegd. Ik ga er niet van uit dat ik het huis met winst moet verkopen, ik ga er van uit dat ik na 30 jaar (als ik met pensioen ga, waar ik óók zelf voor spaar) zo min mogelijk woonlasten heb.
Als het huis in die tussentijd in waarde stijgt, prima. Zo niet, ook prima.
Wat voor mij het belangrijkste is, is dat ik kan wonen waar en hoe ik wil met de vrijheid te doen en laten wat ik wil. Na 13 jaar huren voelde mijn huurcontract als een gevangenis. Teveel regeltjes en "magniets".
Ik begrijp je redenen om te kopen. Ik hoop voor je echter dat het samenwonen goed gaat, aangezien dat toch een zware belasting voor je relatie kan zijn en je het 2de inkomen hard nodig hebt om "lekker" te kunnen leven. Tevens hoop ik ook dat je niet werkloos raakt aangezien je nu maar net de touwtjes aan elkaar kunt knopen.quote:Op zaterdag 4 december 2010 08:41 schreef Whuzz het volgende:
Ik heb net mijn eerste huis gekocht. Keuze genoeg, 15% onder de vraagprijs uitgekomen, ruim binnen budget. Hypotheek op basis van alleen míjn salaris en dat gaat prima. Houdt niet veel over, maar dat hoeft ook even niet. Als straks het salaris van mijn vriendin er bij komt houden we wel weer lekker over.
Uiteraard volg ik dit topic al sinds ik er over begon te denken om een huis te kopen, en ik kan me niet aan de indruk ontrekken dat er (zeker door de "huurkneuzen") in de discussie een paar elementen achterwege worden gelaten. Tuurlijk, dat maakt de discussie wel makkelijker, maar niet helemaal eerlijk.
Ik (voormalig huurkneus) moest groter gaan wonen. Ik huurde in de vrije sector (want teveel salaris om hier in de buurt in aanmerking te komen voor wat anders) niet al te ver van het centrum vandaan. Een 2-kamer appartement met tuin, meer dan ruim genoeg voor mij alleen. Maar goed, vriendin+kind komen hier naartoe, dus het moest groter. En ik was de dronken studenten om 4.30 uur 's nachts voor mijn deur ook wel aardig zat. Leuk als je zelf elke do-vr-za gaat stappen, maar dat nette salaris komt niet uit de lucht vallen, ik moet om 6 uur op.
Goed. Tijd om de opties te bekijken. Ik kan het hele proces uitschrijven, maar waar het op neer kwam was dat ik voor het soort huis in het soort buurt dat ik voor ogen had kon kiezen uit:
Huren: ~1300 per maand ex GWL
Kopen: ~1100 aan hypotheek en vaste lasten ex GWL
Tja. Dan heb je natuurlijk nog wat onderhoud, dus in totaal liggen de prijzen niet zo ver uit elkaar. Het verschil is dat ik die 1100 van kopen deels van de staat terug krijg (HRA) terwijl ik bij huren geen huursubsidie krijg. Maar goed, misschien verdwijnt de HRA, dus de huur-voorstandenders mogen het buiten beschouwing laten als ze willen.
Van die 1100 gaat elke maand een deel in waarde opbouw zitten, terwijl die 1300 per maand gewoon over het muurtje gaat. Zie ik nooit meer terug. Daarnaast heb ik maar een énkel huurhuis gezien dat aan mijn wensen voldoet. Hetzelfde gold voor de koopwoningen, met als grote verschil dat ik die koopwoning nu aan mijn wensen aan het aanpassen ben. Nieuwe badkamer, keuken, iets andere indeling, enz enz.
Tja, met huren ben je flexibeler. Ik ben in de afgelopen 15 jaar (sinds mijn 17e toen ik ging studeren) 3 keer verhuisd. Maar nu komen mijn vriendin en haar zoontje er bij wonen en we willen graag dat hij zijn school rustig af kan maken. Ook wat betreft werk mik ik op de komende 10 jaar, bewust op aangestuurd. Dus flexibiliteit? Even niet zo belangrijk.
Tja, dan de hele discussie over waardestijging of daling. Het zal mij mijn reet roesten eerlijk gezegd. Ik ga er niet van uit dat ik het huis met winst moet verkopen, ik ga er van uit dat ik na 30 jaar (als ik met pensioen ga, waar ik óók zelf voor spaar) zo min mogelijk woonlasten heb.
Als het huis in die tussentijd in waarde stijgt, prima. Zo niet, ook prima.
Wat voor mij het belangrijkste is, is dat ik kan wonen waar en hoe ik wil met de vrijheid te doen en laten wat ik wil. Na 13 jaar huren voelde mijn huurcontract als een gevangenis. Teveel regeltjes en "magniets".
Dat het samenwonen goed gaat hoop ik uiteraard ook, maar niet vanwege geld o.i.d. Mijn vriendin verhuist vanuit Tsjechië en ik ben er vanuit gegaan dat ze (het) de eerste jaar (jaren) geen werk heeft. Ik heb liever dat ze zich concentreert op het leren van de taal, cultuur en haar zoontje helpt met dezelfde dingen. Het tweede inkomen hebben we niet nodig, maar maakt het verschil tussen alleen mijn auto of een tweede auto er bij, een vakantie van een weekje naar Frankrijk of twee weken naar Italië, dat soort dingen.quote:Op zaterdag 4 december 2010 09:44 schreef Startertjes het volgende:
Ik begrijp je redenen om te kopen. Ik hoop voor je echter dat het samenwonen goed gaat, aangezien dat toch een zware belasting voor je relatie kan zijn en je het 2de inkomen hard nodig hebt om "lekker" te kunnen leven.
Nou nou... "net aan elkaar knopen" is wel een flinke aanname/verdraaiing van wat ik schreefquote:Tevens hoop ik ook dat je niet werkloos raakt aangezien je nu maar net de touwtjes aan elkaar kunt knopen.
De énige reden dat starters uberhaupt in dit huis willen wonen is dezelfde reden die ik had: Ze kunnen niet meer betalen en willen of kunnen niet 2 1/5 jaar wachten op de wachtlijst van de sociale sector. De huurhuizen in een stad zijn allemaal zonder uitzondering zwaar overpriced en achterlijk klein. Ze komen hier echt niet wonen omdat ze zo graag in een krap appartementje willen zitten dat net zoveel kost als een eensgezins sociale huurwoning.quote:Je moet wel begrijpen dat veel starters juist op zoek zijn naar het appartement wat jij juist wil verlaten; dus dicht bij het centrum van een grote stad. Dit segment stroomde in het verleden na een aantal jaar altijd door naar een grotere woning, met tuin, etc.
Ook dat vind ik weer zo'n overdreven stelling. Het hangt van de situatie af. Het is nooit zo dat a+b=c. Er zijn zoveel factoren die meespelen, ook in mijn geval. Tuurlijk, er zijn situaties waarin het simpelweg overstandig is om te kopen. Maar er zijn nét zoveel situaties waarin het onverstandig is om te blijven huren.quote:En deze groep moet nu juist NIET kopen aangezien ze over een paar jaar met een enorme resschuld opgezadeld zullen zitten. Wie een woning koopt waar hij/zij als het moet minstens 15 jaar kan wonen op 1 inkomen kan nu gerust kopen, zo niet dan rustig blijven huren de komende jaren.
Kopers gunnen elkaar nu eenmaal het beste. Dat een andere groep de kopers het licht in de ogen niet gunt doet daar niets aan af.quote:
Dat kopers elkaar een dikke koopsom gunnen is de afgelopen 20 jaar wel geblekenquote:Op zaterdag 4 december 2010 12:26 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Kopers gunnen elkaar nu eenmaal het beste. Dat een andere groep de kopers het licht in de ogen niet gunt doet daar niets aan af.
mogelijk, maar de mensen die de laatste vijf jaar een woning hebben gekocht, en nu willen verkassen naar een nieuwbouwwoning, die hebben minstens de kosten koper van de oude woning aan de broek en soms veel meer.quote:Op zaterdag 4 december 2010 11:12 schreef Istrilyin het volgende:
Whuzz, er zijn leentokkies maar ook mensen die terecht een woning kopen. Als je 15% van de prijs afgechopt hebt en er 30 jaar gaat wonen, dan is de kans groot dat je een goede deal hebt. Dus van harte!
"De prijs"quote:Whuzz, er zijn leentokkies maar ook mensen die terecht een woning kopen. Als je 15% van de prijs afgechopt hebt en er 30 jaar gaat wonen, dan is de kans groot dat je een goede deal hebt. Dus van harte!
Kan ik hem niet gewoon huren van je?quote:Op zaterdag 4 december 2010 12:58 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
"De prijs"
Ik snap de strekking van je verhaal, maar het gaat er uiteindelijk gewoon om wat je betaalt, en niet wat de prijs eerst was.
Ik heb hier ook een mooie salontafel staan. Stond te koop voor een paar ton, maar speciaal voor jou geef ik een goede kerstkorting: voor 10k mag je hem komen halen.
quote:Op zaterdag 4 december 2010 13:15 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Kan ik hem niet gewoon huren van je?
Ik heb een voormalige huurwoning gekocht, als eerste de ketel eruit gedonderd, een goedkoop woningbouw keteltje dat vaak stoort en veel verbruikt en niet lekker regelt. Meteen een fatsoenlijke erin gezet. En mocht er wat mee zijn kan ik ook iemand bellen...quote:Op zaterdag 4 december 2010 12:55 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
mogelijk, maar de mensen die de laatste vijf jaar een woning hebben gekocht, en nu willen verkassen naar een nieuwbouwwoning, die hebben minstens de kosten koper van de oude woning aan de broek en soms veel meer.
Men vroeg mij gisteren of ik niet weer een woning wilde kopen, ik zeg nee sorry, ik woon prima
Gisteren was de ketel stuk en dan bel ik iemand die het komt maken, volgend jaar wordt de hut geschilderd enz
Ik geloof niet dat de woningmarkt weer aantrekt, de krimp zet door in heel Nederland, of de ECB moet fors gaan geldprinten , dan is het anders, maar dan gaat de rente door de roof
En nog 7 jaar en dan ga ik uit Nederland weg
Het punt is juist dat het onderhoud e.d. helemaal niet in de huurprijs verwoven zitten, want door de maximale huurstijging van de afgelopen 30? jaar, zijn die huurprijzen ver onder de kostprijs (plus 5% over het kapitaal dat de woning is).quote:Op zaterdag 4 december 2010 13:34 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Ik heb een voormalige huurwoning gekocht, als eerste de ketel eruit gedonderd, een goedkoop woningbouw keteltje dat vaak stoort en veel verbruikt en niet lekker regelt. Meteen een fatsoenlijke erin gezet. En mocht er wat mee zijn kan ik ook iemand bellen...
Volgend jaar wordt ook mijn huis geschilderd, door wie en hoe bepaal ik helemaal zelf. Ipv dat het in een huurprijs verwoven zit en ik geen invloed op het eind resultaat heb.
3K per jaar, dat is 250 euro per maand. Dat is voor veel mensen met huursubsidie al hetgeen ze netto kwijt zijn aan de complete huur!quote:Op zaterdag 4 december 2010 13:48 schreef Garagedeur het volgende:
Voor onderhoud (inclusief noodzakelijke "woningverbeteringen") moet je als koper toch minimaal zo'n 3K per jaar reserveren. Als je dat niet doet eindig je uiteindelijk in net zo'n uitgewoond, onverkoopbaar hol als de gemiddelde babyboomer.
Als huurder hoeft dat natuurlijk niet, maar moet je wel genoegen nemen met een gemiddeld lagere kwaliteit van de faciliteiten.
Dat geldt alleen als je al langere tijd dezelfde woning huurt. En juist dan is het beter te kopen want het huren ging toch om de vrijheid????quote:Op zaterdag 4 december 2010 13:39 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het punt is juist dat het onderhoud e.d. helemaal niet in de huurprijs verwoven zitten, want door de maximale huurstijging van de afgelopen 30? jaar, zijn die huurprijzen ver onder de kostprijs (plus 5% over het kapitaal dat de woning is).
Het gros van de huurders in Nederland woont in een eengezinswoning van ca. 200.000 euro marktwaarde voor zo'n 400-500 euro per maand.
Alleen al aan rente, WOZ, verzekeringen en -lange termijn- onderhoud kost het gekocht bewonen van zo'n huis zeker 1000 euro per maand. Je woont dus voor de helft en hebt het onderhoud derhalve gratis.
Nee, iemand met een inkomen van 1500 euro oid huurt niet scheef in een woning van 500 euro. Maar het gros van de huizen in Nederland is of van een wbs, of gebonden aan de maximale huurprijsstijging.quote:Op zaterdag 4 december 2010 14:02 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Dat geldt alleen als je al langere tijd dezelfde woning huurt. En juist dan is het beter te kopen want het huren ging toch om de vrijheid????
Overigens ga jij ervan uit dat iedereen scheefhuurt.
Exact. En als je ook nog eens een veeleisend wijf hebt, dan kun je daar gerust het dubbele van maken.quote:Op zaterdag 4 december 2010 13:55 schreef LXIV het volgende:
[..]
3K per jaar, dat is 250 euro per maand. Dat is voor veel mensen met huursubsidie al hetgeen ze netto kwijt zijn aan de complete huur!
Ik doe mijn best hoor, echt waar. Maar ik zou niet weten waar ik de komende jaren elke 10 jaar 30.000 euro aan kwijt zou moeten zijn.quote:Op zaterdag 4 december 2010 13:48 schreef Garagedeur het volgende:
Voor onderhoud (inclusief noodzakelijke "woningverbeteringen") moet je als koper toch minimaal zo'n 3K per jaar reserveren. Als je dat niet doet eindig je uiteindelijk in net zo'n uitgewoond, onverkoopbaar hol als de gemiddelde babyboomer.
Als huurder hoeft dat natuurlijk niet, maar moet je wel genoegen nemen met een gemiddeld lagere kwaliteit van de faciliteiten.
Daar kom je nog wel achter.quote:Op zaterdag 4 december 2010 14:13 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ik doe mijn best hoor, echt waar. Maar ik zou niet weten waar ik de komende jaren elke 10 jaar 30.000 euro aan kwijt zou moeten zijn.
Ah. Jij weet dus het ook niet?quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |