abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_89399023
quote:
10s.gif Op woensdag 1 december 2010 19:39 schreef Scorpie het volgende:
Trouwens wel leuk, 22 koopwoningen tot je beschikking hebben, maar als je niet kan kopen omdat de bank je geen lening verstrekt heb je er nog geen zak aan _O-
Goed om te zien dat je er om kan lachen :D

Veel mensen zitten dus muurvast in hun woning, als die willen of moeten verhuizen voor die ene leuke partner of baan dan is dat dus onmogelijk. Moet je verkopen omdat je inkomen sterk gedaald is? Dat is mooi klote..... zit je daar met je enorme restschuld. Alternatief is dat je dan na de schuldsanering gaat en vervolgens mag gaan huren..... leuk joh.... tussen al die sukkels die hun geld weggooien :D
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
  woensdag 1 december 2010 @ 19:44:27 #102
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_89399106
quote:
1s.gif Op woensdag 1 december 2010 19:34 schreef Jordi1978 het volgende:

[..]

Nog huizenprijs-optimisten hier?? Zelfs met het (onterechte en irrationele) behoud van de HRA schiet het niet op, dit in weerwil van alle VEH, NVM en NVB propaganda..
Afschaffing HRA hangt als een zwaard van Damocles boven de huizenmarkt en doet deze daarom meer kwaad dan goed.
The End Times are wild
pi_89399326
quote:
1s.gif Op woensdag 1 december 2010 19:43 schreef LXIV het volgende:

Het probleem met het beleid van de regering op de woningmarkt is dat het de crisis niet oplost maar uitstelt, en zo dus de stagnatie verlengt.
Als de overheid helemaal niks had gedaan, dan zou de huizenmarkt inderdaad gezakt zijn, maar bevonden we ons nu al weer op de bodem en konden we omhoog. Maar door "maatregelen" als de HRA voor het 2e huis tot 3 jaar verlengen (= effectief tot 4 jaar) maken ze het mogelijk dat verkopers met overheidssubsidie hun 2e huis net kunnen blijven financieren en daardoor niet met de prijs hoeven te zakken. Maar kopers kunnen het ook niet kopen. Gevolg: stagnatie.
Je moet natuurlijk niet verwachten van politici die zelf dik in de schulden zitten dat zij een daling van de huizenprijzen zullen accepteren, kosten wat het kost moet de prijs gehandhaafd worden, ongeacht de consequenties.

quote:
Zelfde verhaal voor het niet doorvoeren van de beperking HRA. Dat kun je wel stug volhouden, maar iedereen weet toch dat het er ooit van gaat komen. Dán heb je liever geen huis in bezit, dus nu wil je niet kopen. Als er een redelijke regeling was gekomen dan was er vast een dipje gekomen, maar was er nu meer zekerheid en konden we weer omhoog.
Het probleem is dat het een zeer impopulaire maatregel is en geen enkele politicus de ballen heeft om er wat mee te doen. Eigen belang staat boven het landsbelang w/

quote:
Het gevolg van het halfslachtige en contra-productieve beleid van de staat, met name Balkenende is hier schuldig aan, is dus stagnatie. Die heel lang kan duren. De economische schade (die beperkt blijft bij een klein dipje) wordt zo verveelvoudigd. Enkel om de papieren winsten van huizenbezitters even langer te laten bestaan.
Precies.... in plaats van de rotzooi op te ruimen heeft men het over het hele tapijt uitgesmeerd.
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
  woensdag 1 december 2010 @ 19:50:13 #104
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_89399436
quote:
14s.gif Op woensdag 1 december 2010 16:28 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Of je zit bovenop je geld te wachten tot die huizen eindelijk eens gaan zakken en ze doen het maar niet _O- En je huur gaat maar up up up _O-

Niet zo kortzichtig doen. Vorige topic ben je ook al aardig op je plek gezet met je verwachtingen.
Ik denk dat je in alle redelijkheid toch moet toegeven dat het scenario dat je nu ziet ontwikkelen toch eerder beantwoord aan dat van de huizenmarkt-bears als dat van de huizenmarkt-bulls.
Al in 2007 riepen de bears dat er een bubble was en dat deze niet eeuwig kon blijven stijgen. Toen riepen NVM, Rabo, VEH enkel nog "Hosanna, de prijzen zullen eeuwig stijgen en we worden allemaal rijk zonder te werken".
Ondertussen is het ook langzaam in de reguliere media duidelijk geworden dat dit niet het geval is en er komen steeds meer signalen (om de paar dagen in dit topic te lezen) dat het slecht zit.

En er zit nog van alles in het vat: Renteverhogingen (logisch gezien moet de rente verder oplopen), krappere financiering, stagnerende loonontwikkelingen, steeds meer mensen die door andere schulden niet kunnen lenen, omkering van het algehele sentiment, steeds meer huizen per koper, de HRA die nog 'aangepast' zal gaan worden. Kortom: de lichten springen langzaam allemaal steeds dieper het rood in. En de prijs ijlt daar achteraan met 6 mnd vertraging.
The End Times are wild
pi_89399544
quote:
1s.gif Op woensdag 1 december 2010 19:43 schreef LXIV het volgende:

Het gevolg van het halfslachtige en contra-productieve beleid van de staat, met name Balkenende is hier schuldig aan, is dus stagnatie. Die heel lang kan duren. De economische schade (die beperkt blijft bij een klein dipje) wordt zo verveelvoudigd. Enkel om de papieren winsten van huizenbezitters even langer te laten bestaan.
Alles om de economische groeicijfers te blijven beïnvloeden. Want is de economische groei van de laatste 20 jaar voor 2007 niet direct gerelateerd aan de stijging van de huizenprijzen in die periode? We zijn echt niet zoveel meer gaan produceren met zijn allen.
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
  woensdag 1 december 2010 @ 19:54:20 #106
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_89399680
quote:
1s.gif Op woensdag 1 december 2010 19:52 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Alles om de economische groeicijfers te blijven beïnvloeden. Want is de economische groei van de laatste 20 jaar voor 2007 niet direct gerelateerd aan de stijging van de huizenprijzen in die periode? We zijn echt niet zoveel meer gaan produceren met zijn allen.
Natuurlijk ontstaat een zichzelf-versterkend effect. Als je ieder jaar 20 miljard netto-bijleent en die in de economie pompt heeft dat een enorm versterkend effect, waardoor mensen weer meer verdienen, meer durven te lenen, meer geld erbij komt et cetera.

Maar als er eenmaal netto meer afbetaald gaat worden als geleend, dan onttrek je dus geld aan die economie. Dan is het niet enkel zo dat je die eerste prikkel niet meer hebt, maar ook nog een remmende factor.
The End Times are wild
pi_89399980
quote:
14s.gif Op woensdag 1 december 2010 16:28 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Of je zit bovenop je geld te wachten tot die huizen eindelijk eens gaan zakken en ze doen het maar niet _O- En je huur gaat maar up up up _O-

Niet zo kortzichtig doen. Vorige topic ben je ook al aardig op je plek gezet met je verwachtingen.
Kijk 'm plezier hebben :')
  woensdag 1 december 2010 @ 20:09:40 #108
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_89400633
quote:
1s.gif Op woensdag 1 december 2010 19:34 schreef Jordi1978 het volgende:

[..]

Nog huizenprijs-optimisten hier?? Zelfs met het (onterechte en irrationele) behoud van de HRA schiet het niet op, dit in weerwil van alle VEH, NVM en NVB propaganda..
Waarom denk je dat ik afgelopen maand gekocht heb? Nog nooit zoveel keus gehad in de huizensnoepjeswinkel (zo'n 100 woningen bezocht om te kijken wat we echt willen) , een lage rente en een prachtige onderhandelingspositie om 15 % van de vraagprijs af te kletsen. :)
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
  woensdag 1 december 2010 @ 20:17:26 #109
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_89401056
quote:
1s.gif Op woensdag 1 december 2010 20:09 schreef Bayswater het volgende:

[..]

Waarom denk je dat ik afgelopen maand gekocht heb? Nog nooit zoveel keus gehad in de huizensnoepjeswinkel (zo'n 100 woningen bezocht om te kijken wat we echt willen) , een lage rente en een prachtige onderhandelingspositie om 15 % van de vraagprijs af te kletsen. :)
Het is niet verkeerd je te oriënteren, maar door geduld te hebben kun je over anderhalf, twee jaar toch zeker nog 10 tot 15% onder de huidige bodemprijs kopen. Dat is op een huis van 300.000 euro toch snel 30.000 tot 45.000 euro. Misschien loont dat voor jou om nog even te wachten. Om het netto te verdienen met sparen is niet zo simpel.
Bovendien heb je dan nog de kans dat de overheid op de bodem van het dal de overdrachtsbelasting afschaft om verlaagt om de markt op gang te krijgen. Dat is dan weer zo'n 22.000 euro extra erbij.
Als je kijkt wat je per maand kunt verdienen door te wachten (2000-2500 euro netto!) dan kun je zelf bepalen of je dat de moeite vind.

Nu kopen is nog te vroeg. We zijn nog maar net over de top van de prijzen gekomen, de fase waarin mensen zich langzaam beginnen te realiseren dat het de verkeerde kant opgaat. Je moet kopen in de fase waarin verkopers helemaal wanhopig zijn geworden en helemaal niemand nog een huis wil hebben. Dat zelfs jij begint te twijfelen of het wel verstandig is nog ooit een huis te kopen.
The End Times are wild
  woensdag 1 december 2010 @ 20:37:10 #110
43642 Bayswater
pi_89402176
Hebben we inderdaad aan gedacht om te wachten, eerst twee huizen verkocht tegen normale marktconforme prijzen. Hebben er voor gekozen om toch nu al te kopen ook omdat er een mooie hypotheek met goede condities lag ( 1% lager dan huidige rente, vast voor 15 jaar) om mee te nemen naar een volgend huis. Dit moet dat binnen 3 maanden en tevens betaal je daar geen afsluitprovisie over (ook alweer 2500 euro).
Met in het achterhoofd de beurs, als iedereen denkt dat de prijzen onderuit gaan door allerlei economische omstandigheden gebeurt het juist niet en draait plots het sentiment. Lagere euro, meer export, meer werkgelegenheid, meer inkomen, meer huizenkopers enz. (tis maar een ingang)
Afschaffing van de overdrachtsbelasting zie ik voorlopig niet gebeuren en uiteindelijk zal dat bij een invoering ook een wassen neus worden.

[ Bericht 0% gewijzigd door Bayswater op 01-12-2010 20:43:10 ]
Life lies a slow suicide
  woensdag 1 december 2010 @ 20:40:20 #111
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_89402373
quote:
1s.gif Op woensdag 1 december 2010 20:37 schreef Bayswater het volgende:
Hebben we inderdaad aan gedacht om te wachten, eerst twee huizen verkocht tegen normale marktconforme prijzen. Hebben er voor gekozen om toch nu al te kopen ook omdat er een mooie hypotheek met goede condities lag ( 1% lager dan huidige rente, vast voor 15 jaar) om mee te nemen naar een volgend huis. Dit moet dat binnen 3 maanden en tevens betaal je daar geen afsluitprovisie over (ook alweer 2500 euro).
Met in het achterhoofd de beurs, als iedereen denkt dat de prijzen onderuit gaan door allerlei economische omstandigheden gebeurt het juist niet en draait plots het sentiment. Lagere euro, meer export, meer werkgelegenheid, meer inkomen, meer huizenkopers enz. (tis maar een ingang)
Afschaffing van de overdrachtsbelasting zie voorlopig niet gebeuren en uiteindelijk zal dat bij een invoering ook een wassen neus worden.
Je bent dus eigenlijk van 2 huizen naar 1 (duurder?) gedaan. Dan heb je netto je positie niet verandert, dus niks aan de hand. Ik neem aan dat jullie nog overwaarde hadden op die twee vorige woningen?

Het gaat mij eerder om starters die nu instijgen. Die kunnen beter wachten. Of niet, en dan de prijs daarvoor accepteren. Ik bedoel: als ik nu erg slecht woonde zou ik wellicht ook een paar duizend euro per jaar verlies accepteren om goed te wonen. Het is tenslotte geen beursspel.
The End Times are wild
pi_89402576
quote:
1s.gif Op woensdag 1 december 2010 20:17 schreef LXIV het volgende:

[..]

Het is niet verkeerd je te oriënteren, maar door geduld te hebben kun je over anderhalf, twee jaar toch zeker nog 10 tot 15% onder de huidige bodemprijs kopen. Dat is op een huis van 300.000 euro toch snel 30.000 tot 45.000 euro. Misschien loont dat voor jou om nog even te wachten. Om het netto te verdienen met sparen is niet zo simpel.
Vroegah was het zo dat je geld verdiende door zo vroeg mogelijk in te stappen. Nu wordt je slapend rijk door niet in te stappen. :)
pi_89402826
quote:
1s.gif Op woensdag 1 december 2010 20:17 schreef LXIV het volgende:

[..]

Bovendien heb je dan nog de kans dat de overheid op de bodem van het dal de overdrachtsbelasting afschaft om verlaagt om de markt op gang te krijgen. Dat is dan weer zo'n 22.000 euro extra erbij.
Als je kijkt wat je per maand kunt verdienen door te wachten (2000-2500 euro netto!) dan kun je zelf bepalen of je dat de moeite vind.

Nu kopen is nog te vroeg. We zijn nog maar net over de top van de prijzen gekomen, de fase waarin mensen zich langzaam beginnen te realiseren dat het de verkeerde kant opgaat. Je moet kopen in de fase waarin verkopers helemaal wanhopig zijn geworden en helemaal niemand nog een huis wil hebben. Dat zelfs jij begint te twijfelen of het wel verstandig is nog ooit een huis te kopen.
aha, zeker verdienen. Altijd fijn. Ik neem aan dat jij het verschil bijpast als het toch niet zo is? ;)
  woensdag 1 december 2010 @ 20:48:54 #114
43642 Bayswater
pi_89402893
quote:
1s.gif Op woensdag 1 december 2010 20:43 schreef mymindisglowing het volgende:

[..]

Vroegah was het zo dat je geld verdiende door zo vroeg mogelijk in te stappen. Nu wordt je slapend rijk door niet in te stappen. :)
Vergeet niet dat een hele horde aan het wachten is wat vervolgens weer prijsopdrijvend gaat werken. Van de nieuwbouw van starterswoningen kan men ook niet veel verwachten.
Life lies a slow suicide
pi_89402966
quote:
1s.gif Op woensdag 1 december 2010 20:48 schreef Bayswater het volgende:

[..]

Vergeet niet dat een hele horde aan het wachten is wat vervolgens weer prijsopdrijvend gaat werken. Van de nieuwbouw van starterswoningen kan men ook niet veel verwachten.
Ik zie nog altijd geen mensen op straat slapen of rijen voor de makelaarskantoren staan :Z
  woensdag 1 december 2010 @ 20:51:40 #116
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_89403069
quote:
1s.gif Op woensdag 1 december 2010 20:48 schreef Bayswater het volgende:

[..]

Je kunt de prijs niet opdrijven als je de prijs niet kunt bieden. Het probleem is niet de intrinsieke vraag, want die is er wel zeker. Het probleem is de onmogelijkheid om de huidige vraagprijzen te financieren. En of daar nu 1000 mensen of 10.000 mensen langs de kant staan maakt niet uit. Die doen niet mee met de markt.

Net zoals het voedsel in Afrika niet gigantisch duur is omdat veel mensen het niet betalen kunnen.
The End Times are wild
  woensdag 1 december 2010 @ 20:52:24 #117
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_89403114
quote:
1s.gif Op woensdag 1 december 2010 20:47 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

aha, zeker verdienen. Altijd fijn. Ik neem aan dat jij het verschil bijpast als het toch niet zo is? ;)
Niks is zeker, maar dit is toch een goede kans!.

Al verdien je niks, je bespaart je eigenlijk alleen een verlies.
The End Times are wild
pi_89403144
quote:
1s.gif Op woensdag 1 december 2010 19:48 schreef xenobinol het volgende:

Het probleem is dat het een zeer impopulaire maatregel is en geen enkele politicus de ballen heeft om er wat mee te doen. Eigen belang staat boven het landsbelang w/

Er zijn wel een paar partijen die er wel wat mee willen doen, maar die zitten niet in de regering.
  woensdag 1 december 2010 @ 20:53:00 #119
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_89403148
Als het mogelijk was om direct te shorten op de huizenmarkt, zou ik dat tegen mijn principes in, toch wel doen. Zo zeker ben ik er van.
The End Times are wild
pi_89403180
quote:
1s.gif Op woensdag 1 december 2010 19:50 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ik denk dat je in alle redelijkheid toch moet toegeven dat het scenario dat je nu ziet ontwikkelen toch eerder beantwoord aan dat van de huizenmarkt-bears als dat van de huizenmarkt-bulls.
Al in 2007 riepen de bears dat er een bubble was en dat deze niet eeuwig kon blijven stijgen. Toen riepen NVM, Rabo, VEH enkel nog "Hosanna, de prijzen zullen eeuwig stijgen en we worden allemaal rijk zonder te werken".
Ondertussen is het ook langzaam in de reguliere media duidelijk geworden dat dit niet het geval is en er komen steeds meer signalen (om de paar dagen in dit topic te lezen) dat het slecht zit.

En er zit nog van alles in het vat: Renteverhogingen (logisch gezien moet de rente verder oplopen), krappere financiering, stagnerende loonontwikkelingen, steeds meer mensen die door andere schulden niet kunnen lenen, omkering van het algehele sentiment, steeds meer huizen per koper, de HRA die nog 'aangepast' zal gaan worden. Kortom: de lichten springen langzaam allemaal steeds dieper het rood in. En de prijs ijlt daar achteraan met 6 mnd vertraging.
Goh, ik heb noch NVM, VEH en zeker niet Rabo horen roepen dat prijzen eeuwig zullen stijgen. Ik heb wel wat mensen horen krijsen dat prijzen 50% MOETEN zakken, en zie waar we nu zitten. Maar nu MOET de rente verder oplopen (wat bedoelu: verder?), de HRA MOET worden aangepast (please don't hold your breath), stagnerende loontontwikkelingen (het nieuws de laatste tijd gevolgd, weinig stagnatie in de algemene loontontwikkeling, laat staan mensen die promotie maken. En vooral, en dat vermeld je niet, weinig gedwongen of geforceerde verkopen, tegen de hoop/verwachting van sommigen in. Ik denk dat je uit de afgelopen twee jaar vooral moet constateren dat het nogal meevalt allemaal, en dat het credo voor velen vooral is: ik hoef niks, ik blijf met plezier (goedkoop) zitten waar ik zit. Ofwel: succes met wachten. :)
  woensdag 1 december 2010 @ 20:53:41 #121
43642 Bayswater
pi_89403181
quote:
1s.gif Op woensdag 1 december 2010 20:40 schreef LXIV het volgende:

[..]

Je bent dus eigenlijk van 2 huizen naar 1 (duurder?) gedaan. Dan heb je netto je positie niet verandert, dus niks aan de hand. Ik neem aan dat jullie nog overwaarde hadden op die twee vorige woningen?
Weinig overwaarde, de grootste winst is dat de vaste verwoonkosten van 2 naar 1 gaan.

De slimste starter ligt lekker bij zijn vader en moeder op zolder goud te sparen.
Life lies a slow suicide
pi_89403267
quote:
1s.gif Op woensdag 1 december 2010 20:53 schreef LXIV het volgende:
Als het mogelijk was om direct te shorten op de huizenmarkt, zou ik dat tegen mijn principes in, toch wel doen. Zo zeker ben ik er van.
Een jaar of 8 geleden sprak ik een projectontwikkelaar, die toen al met zekerheid stelde dat de huizenmarkt binnen 2 jaar zou crashen. De toekomst voorspellen is altijd lastig.
pi_89403287
Kijk, ik zeg het gewoon eerlijk: ik heb nu een vrij aardig salaris en nauwelijks kosten. Ik spaar zo'n 1,5k in de maand plus m'n vakantiegeld, zeg ruim ¤ 20.000 per jaar. Verder heb ik al een leuk vermogen, nog niet genoeg om een huis mee te kunnen kopen, maar toch. Ik wacht het gewoon nog een aantal jaar af en heb de tijd. Over 5 jaar zal ik zeker genoeg hebben om een eensgezinswoning cash af te rekenen, dus dan zal ik die banken met hun tokkieprodukten echt niet nodig hebben. :W

Het enige dat voor mij nog roet in het eten kan gooien, is hyperinflatie. Mijn voorspelling is echter dat we die niet gaan krijgen, ook al zal men er uit pure wanhoop alles aan doen om te proberen die te creëren.
pi_89403344
quote:
1s.gif Op woensdag 1 december 2010 20:52 schreef LXIV het volgende:

[..]

Niks is zeker, maar dit is toch een goede kans!.

Al verdien je niks, je bespaart je eigenlijk alleen een verlies.
je poneerde het een tikkie anders :)

Oh ja, I've been there. Niet goed bevallen :)
pi_89403439
quote:
1s.gif Op woensdag 1 december 2010 20:55 schreef Garagedeur het volgende:
Kijk, ik zeg het gewoon eerlijk: ik heb nu een vrij aardig salaris en nauwelijks kosten. Ik spaar zo'n 1,5k in de maand plus m'n vakantiegeld, zeg ruim ¤ 20.000 per jaar. Verder heb ik al een leuk vermogen, nog niet genoeg om een huis mee te kunnen kopen, maar toch. Ik wacht het gewoon nog een aantal jaar af en heb de tijd. Over 5 jaar zal ik zeker genoeg hebben om een eensgezinswoning cash af te rekenen, dus dan zal ik die banken met hun tokkieprodukten echt niet nodig hebben. :W

Het enige dat voor mij nog roet in het eten kan gooien, is hyperinflatie. Mijn voorspelling is echter dat we die niet gaan krijgen, ook al zal men er uit pure wanhoop alles aan doen om te proberen die te creëren.
als je zo slim bent een paar eigen knaken mee te nemen, biedt de bank je geen tokkieproduct aan, hoor :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')