Mee, eens. De kopende starters van de afgelopen 5 jaar worden dus dubbel gepakt dadelijk.quote:Op woensdag 1 december 2010 20:51 schreef LXIV het volgende:
[..]
Je kunt de prijs niet opdrijven als je de prijs niet kunt bieden. Het probleem is niet de intrinsieke vraag, want die is er wel zeker. Het probleem is de onmogelijkheid om de huidige vraagprijzen te financieren. En of daar nu 1000 mensen of 10.000 mensen langs de kant staan maakt niet uit. Die doen niet mee met de markt.
Net zoals het voedsel in Afrika niet gigantisch duur is omdat veel mensen het niet betalen kunnen.
Toch is het ook met voldoende eigen vermogen het verstandigste om een 'tokkieproduct' als een hypotheek te nemen. Want die wordt grotendeels door de staat en de inflatie voor je betaalt. Cash een huis kopen is eigenlijk gewoon heel veel geld laten liggen.quote:Op woensdag 1 december 2010 20:55 schreef Garagedeur het volgende:
Kijk, ik zeg het gewoon eerlijk: ik heb nu een vrij aardig salaris en nauwelijks kosten. Ik spaar zo'n 1,5k in de maand plus m'n vakantiegeld, zeg ruim ¤ 20.000 per jaar. Verder heb ik al een leuk vermogen, nog niet genoeg om een huis mee te kunnen kopen, maar toch. Ik wacht het gewoon nog een aantal jaar af en heb de tijd. Over 5 jaar zal ik zeker genoeg hebben om een eensgezinswoning cash af te rekenen, dus dan zal ik die banken met hun tokkieprodukten echt niet nodig hebben.
Het enige dat voor mij nog roet in het eten kan gooien, is hyperinflatie. Mijn voorspelling is echter dat we die niet gaan krijgen, ook al zal men er uit pure wanhoop alles aan doen om te proberen die te creëren.
quote:Op woensdag 1 december 2010 21:00 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
btw LXIV, de recente reallife ervaring met hypotheken van mijn concullega gelezen onlangs
over *kuch* non financiering *kuch*
Wat bedoel je? Dat er nog steeds behoorlijk gefinancieerd wordt als het verder wel goed zit?quote:Op woensdag 1 december 2010 21:00 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
btw LXIV, de recente reallife ervaring met hypotheken van mijn concullega gelezen onlangs
over *kuch* non financiering *kuch*
yep, omdat banken ook wel begrijpen als je wat eigen geld inbrengt, en minder 25% van je inkomen verwoont, dat je niet zo snel van je huis wegloopt. Zelfs ZZP'ers.quote:Op woensdag 1 december 2010 21:01 schreef LXIV het volgende:
[..]
[..]
Wat bedoel je? Dat er nog steeds behoorlijk gefinancieerd wordt als het verder wel goed zit?
Dat kun je niet zo stellen, dat hangt natuurlijk van meerdere factoren af die je dan opnieuw moet bekijken.quote:Op woensdag 1 december 2010 20:59 schreef LXIV het volgende:
[..]
Toch is het ook met voldoende eigen vermogen het verstandigste om een 'tokkieproduct' als een hypotheek te nemen. Want die wordt grotendeels door de staat en de inflatie voor je betaalt. Cash een huis kopen is eigenlijk gewoon heel veel geld laten liggen.
Je was altijd tamelijk gematigd LXIV, maar nu lijk je toch een richting te hebben gekozen.quote:Op woensdag 1 december 2010 20:53 schreef LXIV het volgende:
Als het mogelijk was om direct te shorten op de huizenmarkt, zou ik dat tegen mijn principes in, toch wel doen. Zo zeker ben ik er van.
Als je eigen geld meeneemt wordt het risico voor de bank natuurlijk enorm veel kleiner dan wanneer je om een tophypotheek komt vragen. Natuurlijk willen ze die mensen gerust nog wat lenen.quote:Op woensdag 1 december 2010 21:05 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
yep, omdat banken ook wel begrijpen als je wat eigen geld inbrengt, en minder 25% van je inkomen verwoont, dat je niet zo snel van je huis wegloopt. Zelfs ZZP'ers.
Nou, in het algemeen (als je tenminste inkomensbelasting betaalt) is het toch echt gunstiger om een hypotheek met HRA te nemen hoor. De ene helft van je woonlasten wordt dan betaalt door de staat, de andere helft door de inflatie. Qua 'cashflow' ziet dat er natuurlijk anders uit, maar de afgelopen 15-20 jaar was het toch zo dat iemand met een aflossingvrije hypotheek misschien 6000 euro aan netto hypotheek betaalde, terwijl zijn huis dat jaar 8000 euro meer waard werd. Dat is 2000 euro winst, enkel op wonen!quote:Op woensdag 1 december 2010 21:05 schreef Garagedeur het volgende:
[..]
Dat kun je niet zo stellen, dat hangt natuurlijk van meerdere factoren af die je dan opnieuw moet bekijken.
Ik weet trouwens ook niet zeker of ik een woning koop met m'n geld. Misschien doe ik er wel wat anders mee. Zo ontzettend zit ik nou ook niet te wachten op een eigen huis, ben helemaal niet van het huisje, boompje, beestje.
Nou, ik denk dat Dinosaur en nog wat anderen meer verstand hebben van financiële zaken dan ik hoor! Ik ben maar een amateur, hier lopen ook profs rond.quote:Op woensdag 1 december 2010 21:33 schreef mymindisglowing het volgende:
[..]
Je was altijd tamelijk gematigd LXIV, maar nu lijk je toch een richting te hebben gekozen.
Samen met SeLang beschouw ik jou overigens als de meest geïnformeerde leden van dit subforum.
Scorpie en Sjabba zijn eigenlijk net zulke radicalen als Xeno
Kijk, daar kom je al meteen met je eerste aanname: namelijk dat de HRA tegen die tijd nog bestaat. Ik ben daar helemaal niet zo zeker van.quote:Op woensdag 1 december 2010 21:45 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nou, in het algemeen (als je tenminste inkomensbelasting betaalt) is het toch echt gunstiger om een hypotheek met HRA te nemen hoor.
Ik heb liever dat de HRA gewoon helemaal wordt afgeschaft en dat ik vervolgens een stuk minder voor m'n huis betaal. Ik denk niet dat dat binnenkort gaat gebeuren, die afschaffing van de HRA, maar het zal er toch ooit een keer van komen.quote:De ene helft van je woonlasten wordt dan betaalt door de staat, de andere helft door de inflatie. Qua 'cashflow' ziet dat er natuurlijk anders uit, maar de afgelopen 15-20 jaar was het toch zo dat iemand met een aflossingvrije hypotheek misschien 6000 euro aan netto hypotheek betaalde, terwijl zijn huis dat jaar 8000 euro meer waard werd. Dat is 2000 euro winst, enkel op wonen!
Klonen na een ban mag niet.quote:Op woensdag 1 december 2010 21:53 schreef LXIV het volgende:
Waar is DAM eigenlijk? Die had een ban een tijdje geleden, maar die zal nu toch wel voorbij zijn?
Tja ook dan kan je nog flinke tegenvallers krijgen aan bijvoorbeeld onderhoudkosten, maar dat zal je wel onder de zekerheid gooien.quote:Op woensdag 1 december 2010 22:47 schreef inXs het volgende:
Sowieso is het gewoon verstandig als je een beetje zeker bent van de plek en het 'object' om te kopen, als de maandelijkse bijdrage aan de hypotheek lager is dan aan huur (wat vaak ook gewoon zo is als je gaat verhuizen).
Goud kun je niet bijmaken, terwijl de vraag steeds toeneemt, woningen kun je onbeperkt bijbouwen als er genoeg vergunningen zijn, kijk maar in Miamiquote:Op woensdag 1 december 2010 21:47 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nou, ik denk dat Dinosaur en nog wat anderen meer verstand hebben van financiële zaken dan ik hoor! Ik ben maar een amateur, hier lopen ook profs rond.
Maar ik ben nog steeds wel gematigd hoor. Ik verwacht voor 2011 echt geen 'crash' van 10% van de prijs of meer. Maar ik zie wel steeds duidelijker de signalen dat de markt nu echt een richting gaat kiezen. Naar beneden dus.
Met andere woorden: nee, ik geloof nog steeds niet in een enorme crash, daarvoor is de intrinsieke vraag te hoog en gaat het economisch nog steeds te goed. Maar de kans dat het naar beneden gaat is wel steeds groter. Zij het gematigd.
Zelf vind ik het kopen van een huis nog steeds een heel verstandig iets hoor. (In een meer normale markt dan). Het is echte waarde die vast is. Dat kun je van aandelen, goud, cash, obligaties e.d. niet zeggen. Dat is allemaal fictief.
Onderhoud bij nieuwbouw? Alles is in te calculeren, je kan linksom of rechtsom lullen, feit is dat huren gewoon duurder is, logisch die mensen willen ook winst maken. Je bent inderdaad flexibeler in het kunnen verhuizen bijvoorbeeld, de zekerheid die je hebt is elk jaar een hogere huur.quote:Op woensdag 1 december 2010 22:57 schreef snabbi het volgende:
[..]
Tja ook dan kan je nog flinke tegenvallers krijgen aan bijvoorbeeld onderhoudkosten, maar dat zal je wel onder de zekerheid gooien.
wat in hadesnaam is goud onvervangbaar voor, vraag ik je? Kun je ervan eten? Nein. Kun je eronder slapen? Nein. Houdt het je warm? Driemal nein?quote:Op woensdag 1 december 2010 23:01 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Goud kun je niet bijmaken, terwijl de vraag steeds toeneemt, woningen kun je onbeperkt bijbouwen als er vergunningen zijn, kijk maar in Miami
En als de bevolking krimpt dan zijn ze niet makkelijk weer te slopen
yep, deus ex machina was al populair in de middeleeuwse literatuur. Ridder Lancelot, geloof ikquote:Dat goud de laatste twintig jaar niet in prijs gestegen is, komt omdat de overheden hun goudvoorraden zijn gaan verkopen, die zijn al fors minder.
Het heeft een vaste waarde en is beperkt in omvangquote:Op woensdag 1 december 2010 23:03 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
wat in hadesnaam is goud onvervangbaar voor, vraag ik je? Kun je ervan eten? Nein. Kun je eronder slapen? Nein. Houdt het je warm? Driemal nein?
het is volkomen nutteloos, bovendien. Een zak kunstmest is nuttiger, eigenlijk.quote:Op woensdag 1 december 2010 23:04 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Het heeft een vaste waarde en is beperkt in omvang
Ben jij dan een kloon van iemand?quote:Op woensdag 1 december 2010 22:44 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
klonen voor een ban kennelijk wel. Tssss......
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |