quote:
Ach ja, laat ik jullie ook maar een plezier doen.quote:
Heus wel!!!11onequote:Op vrijdag 4 februari 2011 22:22 schreef Terrorizer het volgende:
Overigens ziet het er niet naar uit dat er iets gebeurd op de huizenmarkt.
Je hebt een notaris gehad? Valt dat onder de KK? En wat kun je daar mee? Helpt die klussen in huis? Ik heb alleen een Xeno die mijn oprit komt vegen. Ik wil ook wel een notaris!quote:Op vrijdag 4 februari 2011 23:11 schreef Bayswater het volgende:
Vandaag trouwens ook de notaris en sleutels gehad
Kreeg nog 1900 euro ook van haar na 20 minuten. Xeno had dus netjes op tijd zijn salaris overgemaakt.quote:Op vrijdag 4 februari 2011 23:13 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Je hebt een notaris gehad? Valt dat onder de KK? En wat kun je daar mee? Helpt die klussen in huis? Ik heb alleen een Xeno die mijn oprit komt vegen. Ik wil ook wel een notaris!
Eergisteren mijn sleutels van mijn huurhuis opgehaald, toch mooi 20.000 euro aan k.k. uitgespaard!! Nu een paar jaar scheefhuren en dan zie ik wel weer verder.quote:Op vrijdag 4 februari 2011 23:11 schreef Bayswater het volgende:
Vandaag trouwens ook de notaris en sleutels gehad, dus officieel na 4 maanden droog te hebben gestaan, weer leenslaaf. Vandaag gezellig wat lopen schilderen, nu een wijntje en morgen weer verder schilderen
Gefeliciteerdquote:Op zaterdag 5 februari 2011 00:25 schreef janatwork het volgende:
[..]
Eergisteren mijn sleutels van mijn huurhuis opgehaald, toch mooi 20.000 euro aan k.k. uitgespaard!! Nu een paar jaar scheefhuren en dan zie ik wel weer verder.
Die 20k kon je gewoon lenen, en heb je ook nog eens HRA. Tel uit je winst!quote:Op zaterdag 5 februari 2011 00:25 schreef janatwork het volgende:
[..]
Eergisteren mijn sleutels van mijn huurhuis opgehaald, toch mooi 20.000 euro aan k.k. uitgespaard!! Nu een paar jaar scheefhuren en dan zie ik wel weer verder.
quote:Op zaterdag 5 februari 2011 00:46 schreef Terrorizer het volgende:
[..]
Die 20k kon je gewoon lenen, en heb je ook nog eens HRA. Tel uit je winst!
Velen zijn je al voorgegaan.
En als welkomstkadootje krijg je later dit jaar 5% huurverhoging om alvast te wennen aan hoe het de komende jaren zal gaanquote:Op zaterdag 5 februari 2011 00:25 schreef janatwork het volgende:
[..]
Prima, en de inflatie ook graagquote:Op zaterdag 5 februari 2011 07:16 schreef huizenmarkt-zeepbel.nl het volgende:
Economie en vastgoed: terug naar 1982?
Kopers gooien tenminste nog eens wat in de staatskas, en de huurders maar zeuren als we er ook weer uitgraaien.quote:Op zaterdag 5 februari 2011 00:25 schreef janatwork het volgende:
[..]
quote:Op zaterdag 5 februari 2011 08:51 schreef Whuzz het volgende:
De laatste 3 items die Zaadbel postte waren allemaal 2-10 jaar oud. Kan een moddje even zijn post-data aanpassen, zodat zijn artikelen in de juiste topics terecht komen?
Huizenmarkt #5 ofzo lijkt me wel ok.
De goed onderbouwde waarschuwingen zijn idd al jaren oud. Iedereen die na 2003 zijn eerste huis heeft gekocht moet dus niet gaan huilen al er 40% van de prijs af gaat.quote:Overwaardering huizenmarkt? (2003)
De invloed van de huizenmarkt op de economische groei is dus groot, wat natuurlijk direct de vraag oproept wat er zal gebeuren bij een sterke neerwaartse beweging van de huizenprijzen. Er is weinig fantasie voor nodig om te begrijpen dat de sterke stimulans voor de economie die we de afgelopen jaren hebben gezien ook in omgekeerde richting kan werken. Risicos als gevolg van een omslag op de woningmarkt zijn onlosmakelijk verbonden met de vraag in hoeverre de huizenmarkt op dit moment zou zijn overgewaardeerd. De enorme prijsstijgingen van de afgelopen jaren suggereren op het eerste gezicht dat dit wel eens het geval zou kunnen zijn. Gecorrigeerd voor inflatie zijn de huizenprijzen nu veel hoger dan tijdens de vorige hausse in de jaren zeventig. In 1978 werd toen een piek bereikt die in reėle termen ruim 20 procent onder het huidige prijsniveau lag. Deze piek bleek bovendien onhoudbaar: tussen 1978 en 1983 ging maar liefst eenderde van de huizenprijzen af.
http://www.dnb.nl/nieuws-(...)s-2003/auto35768.jsp
Adviseer maximale overwaarde opnemen voor meer HRA. Dan komt het goed.quote:Op zaterdag 5 februari 2011 09:59 schreef Asfyxia het volgende:
Het wordt steeds erger met die huizenmarkt. In m'n (grote) familie toch een aantal mensen die hem behoorlijk knijpen. Meestal babyboomers die vanalles beginnen te mankeren en die bijvoorbeeld een eigen zaak hebben (en voor inkomsten dus erg afhankelijk zijn van hun eigen inzet) of in de bouw werken en ontslagen zijn.
Adviseer meer lenen voor meer HRA.quote:En een jong stel met kinderen dat ook tenonder dreigt te gaan omdat ze op te top gekocht hebben en de lasten nu niet meer kunnen opbrengen.
Wat maakt het uit, zodra ze de lasten kunnen dragen per maand is er niks aan de hand. Velen kunnen makkelijk hun bruto lasten dragen op 1 salaris.quote:Al die kereltjes in dit topic kunnen wel blaten dat zij het allemaal zo goed geregeld hebben en dat ze een wereldaankoop hebben gedaan. Maar dat geldt helaas niet voor de rest van Nederland. En als de huizenprijzen verder dalen doordat de rest het verneukt heeft, dalen die voor deze kereltjes rustig mee. Hoe goed ze het ook geregeld hebben.
En zo zie je maar weer, het is kennelijk een bepaald slag/type/familie mensen die niet met geld om kan gaan. In mijn familie is niemand in de problemen, terwijl zo'n beetje de helft een eigen zaak heeft (waaronder mij pa, die in een volledig afgelost koophuis woont, gekocht vlak voor de crisis van '80). Maar die hebben hun pensioen en privé financiėn netjes geregeld en maken zich dus ook geen zorgen. En kennelijk geven ze dat aan hun kinderen door, want ook bij de kinderen (een paar tweeverdieners, een alleenstaande moeder, een kinderloze single en een een-inkomen huishouden met vier kinderen) is er niemand in financiėle nood.quote:Op zaterdag 5 februari 2011 09:59 schreef Asfyxia het volgende:
Het wordt steeds erger met die huizenmarkt. In m'n (grote) familie toch een aantal mensen die hem behoorlijk knijpen. Meestal babyboomers die vanalles beginnen te mankeren en die bijvoorbeeld een eigen zaak hebben (en voor inkomsten dus erg afhankelijk zijn van hun eigen inzet) of in de bouw werken en ontslagen zijn. En een jong stel met kinderen dat ook tenonder dreigt te gaan omdat ze op te top gekocht hebben en de lasten nu niet meer kunnen opbrengen.
Jij kunt wel blaten dat "de rest van nederland" allemaal in de problemen komt, maar ik ben bang dat je de situatie in jouw familie een beetje teveel door trekt naar de rest van de wereld.quote:Al die kereltjes in dit topic kunnen wel blaten dat zij het allemaal zo goed geregeld hebben en dat ze een wereldaankoop hebben gedaan. Maar dat geldt helaas niet voor de rest van Nederland. En als de huizenprijzen verder dalen doordat de rest het verneukt heeft, dalen die voor deze kereltjes rustig mee. Hoe goed ze het ook geregeld hebben.
Strak plan, daar teken ik voor. Maar lijkt me wel een beetje kut voor degenen die in (ik noem maar wat) Dronten wonenquote:Op zaterdag 5 februari 2011 10:14 schreef Terrorizer het volgende:
Daar wachten we met z'n allen op, de komende 30 jaar gaat er niks gebeuren op de woningmarkt. En blijft iedereen waar die zit.
Kijk, dit zijn zo van die reacties waar je dan een beetje droevig van wordt. Arrogant tot op het bot. Waarschijnlijk nog erg jong en zonder enige noemenswaardige levenservaring.quote:Op zaterdag 5 februari 2011 10:29 schreef Whuzz het volgende:
[..]
En zo zie je maar weer, het is kennelijk een bepaald slag/type/familie mensen die niet met geld om kan gaan. In mijn familie is niemand in de problemen, terwijl zo'n beetje de helft een eigen zaak heeft (waaronder mij pa, die in een volledig afgelost koophuis woont, gekocht vlak voor de crisis van '80). Maar die hebben hun pensioen en privé financiėn netjes geregeld en maken zich dus ook geen zorgen. En kennelijk geven ze dat aan hun kinderen door, want ook bij de kinderen (een paar tweeverdieners, een alleenstaande moeder, een kinderloze single en een een-inkomen huishouden met vier kinderen) is er niemand in financiėle nood.
Dat er in jouw familie kennelijk een verkeerde opvoeding/traditie heerst met betrekking tot financiėn kun je de rest van de wereld niet de schuld van geven.
[..]
Jij kunt wel blaten dat "de rest van nederland" allemaal in de problemen komt, maar ik ben bang dat je de situatie in jouw familie een beetje teveel door trekt naar de rest van de wereld.
Als je in de problemen komt wanneer de huizenprijzen dalen, dan heb je het gewoon niet goed voor elkaar. De "kereltjes" waar jij het over hebt, die hebben vaak wat verder gekeken dan jouw familie hun neus lang was en hebben rekening gehouden met veranderende omstandigheden.
Hier even een voorbeeldje van hoe het ook kan:
Huizenmarkt # 100; JUBILEUM! gem. daling = 0.06 % (~150 ¤) per deel (en in dit topic zijn er maar zat die het vergelijkbaar aanpakken. Evenals in de rest van Nederland.)
Doemdenkers, angsthazen en paniekzaaiers
Jaloerzen die het niet kunnen verkroppen dat anderen het handiger doen
Die kereltjes zijn net zo simpel als deze doos:quote:Op zaterdag 5 februari 2011 09:59 schreef Asfyxia het volgende:
Het wordt steeds erger met die huizenmarkt. In m'n (grote) familie toch een aantal mensen die hem behoorlijk knijpen. Meestal babyboomers die vanalles beginnen te mankeren en die bijvoorbeeld een eigen zaak hebben (en voor inkomsten dus erg afhankelijk zijn van hun eigen inzet) of in de bouw werken en ontslagen zijn. En een jong stel met kinderen dat ook tenonder dreigt te gaan omdat ze op te top gekocht hebben en de lasten nu niet meer kunnen opbrengen.
Al die kereltjes in dit topic kunnen wel blaten dat zij het allemaal zo goed geregeld hebben en dat ze een wereldaankoop hebben gedaan. Maar dat geldt helaas niet voor de rest van Nederland. En als de huizenprijzen verder dalen doordat de rest het verneukt heeft, dalen die voor deze kereltjes rustig mee. Hoe goed ze het ook geregeld hebben.
quote:Op zaterdag 5 februari 2011 10:14 schreef Terrorizer het volgende:
[..]
Adviseer maximale overwaarde opnemen voor meer HRA. Dan komt het goed.
[..]
Adviseer meer lenen voor meer HRA.
[..]
Wat maakt het uit, zodra ze de lasten kunnen dragen per maand is er niks aan de hand. Velen kunnen makkelijk hun bruto lasten dragen op 1 salaris.
Waardedaling kan aan hun reet roesten, ze blijven 30 jaar wonen in hun starterswoning. Na die looptijd stromen ze door.
Daar wachten we met z'n allen op, de komende 30 jaar gaat er niks gebeuren op de woningmarkt. En blijft iedereen waar die zit.
32 jaar. Fijn dat je me ziekte toe wenst, dat is gelukkig geen reactie om droevig van te worden. Als je mijn link even door leest zie je dat ik volledig arbeidsongeschikt verzekerd ben. Dus įls dat mocht gebeuren hoef ik in elk geval mijn huis niet uit.quote:Op zaterdag 5 februari 2011 10:36 schreef Asfyxia het volgende:
[..]
Kijk, dit zijn zo van die reacties waar je dan een beetje droevig van wordt. Arrogant tot op het bot. Waarschijnlijk nog erg jong en zonder enige noemenswaardige levenservaring.
Je zou zo'n persoon bijna toewensen dat hij of zij zelf ook ziek wordt en nu z'n huis op de markt zou moeten gooien.
Het verband met de situatie op de huizenmarkt en het daardoor nu de lasten niet meer kunnen opbrengen ontgaat me volledig.quote:Op zaterdag 5 februari 2011 09:59 schreef Asfyxia het volgende:
En een jong stel met kinderen dat ook tenonder dreigt te gaan omdat ze op te top gekocht hebben en de lasten nu niet meer kunnen opbrengen.
Laat maar dalen. Of stijgen. So what? Mijn maandlasten veranderen er niet door.quote:Al die kereltjes in dit topic kunnen wel blaten dat zij het allemaal zo goed geregeld hebben en dat ze een wereldaankoop hebben gedaan. Maar dat geldt helaas niet voor de rest van Nederland. En als de huizenprijzen verder dalen doordat de rest het verneukt heeft, dalen die voor deze kereltjes rustig mee. Hoe goed ze het ook geregeld hebben.
Erg vervelend altijd persoonlijke drama's, maar is dit niet eigenlijk een probleem van inkomen en niet een probleem van huizenprijs?quote:Op zaterdag 5 februari 2011 09:59 schreef Asfyxia het volgende:
Het wordt steeds erger met die huizenmarkt. In m'n (grote) familie toch een aantal mensen die hem behoorlijk knijpen. Meestal babyboomers die vanalles beginnen te mankeren en die bijvoorbeeld een eigen zaak hebben (en voor inkomsten dus erg afhankelijk zijn van hun eigen inzet) of in de bouw werken en ontslagen zijn.
Hoe komt het dan dat nu de lasten niet meer te dragen zijn? De rente is nog steeds behoorlijk laag, dus ik zie niet zo snel dat de lasten omhoog zijn gegaan?quote:En een jong stel met kinderen dat ook tenonder dreigt te gaan omdat ze op te top gekocht hebben en de lasten nu niet meer kunnen opbrengen.
Het verschil is dat de prijs van de woning niet veel uitmaakt als je er in woont. Als je er lang wilt wonen, is kopen een goede optie. Zelf heb ik het een stuk minder goed geregeld, omdat dit niet een woning is waar ik heel lang in wil wonen. Het verlies dat ik zal leiden was dan ook al ingecalculeerd toen ik hier kwam wonen.quote:Al die kereltjes in dit topic kunnen wel blaten dat zij het allemaal zo goed geregeld hebben en dat ze een wereldaankoop hebben gedaan. Maar dat geldt helaas niet voor de rest van Nederland. En als de huizenprijzen verder dalen doordat de rest het verneukt heeft, dalen die voor deze kereltjes rustig mee. Hoe goed ze het ook geregeld hebben.
Wanneer je een eigen zaak begint weet je dat je bepaalde risico's loopt. De mensen die ik ken met een eigen zaak (een paar ZZP-ers, ben ik zelf ook geweest, mijn pa met zijn eigen zaak, oom met een groot zelf opgebouwd bedrijf) hebben zich hier allemaal voor verzekerd.quote:Op zaterdag 5 februari 2011 09:59 schreef Asfyxia het volgende:
Meestal babyboomers die vanalles beginnen te mankeren en die bijvoorbeeld een eigen zaak hebben (en voor inkomsten dus erg afhankelijk zijn van hun eigen inzet)
Ik ben zelf ook in de crisis ontslagen, omdat het bedrijfje waar ik werkte ten onder ging.quote:of in de bouw werken en ontslagen zijn.
Wat heeft op de top van de markt kopen te maken met de lasten kunnen dragen? Als je huis in waarde daalt ga je hoogstens minder betalen wanneer de WOZ wordt bijgesteld, niet meer.quote:En een jong stel met kinderen dat ook tenonder dreigt te gaan omdat ze op te top gekocht hebben en de lasten nu niet meer kunnen opbrengen.
quote:Op zaterdag 5 februari 2011 11:21 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Wat heeft op de top van de markt kopen te maken met de lasten kunnen dragen? Als je huis in waarde daalt ga je hoogstens minder betalen wanneer de WOZ wordt bijgesteld, niet meer.
Dus die huizenmarkt staat hier los van.
Alsof de bank zich ook maar ergens druk om maakt zolang je netjes elke maand je hypotheek betaald...quote:
Geweldig om te zien dat jouw naiviteit geen grenzen kent. Alsof opvoeding bepaald wie je bentquote:Op zaterdag 5 februari 2011 10:29 schreef Whuzz het volgende:
En zo zie je maar weer, het is kennelijk een bepaald slag/type/familie mensen die niet met geld om kan gaan.
Volgens mij ben jij degene hier met een grote schuldenpositie?quote:Dat er in jouw familie kennelijk een verkeerde opvoeding/traditie heerst met betrekking tot financiėn kun je de rest van de wereld niet de schuld van geven.![]()
Geldt dat dan ook niet voor jou?quote:Jij kunt wel blaten dat "de rest van nederland" allemaal in de problemen komt, maar ik ben bang dat je de situatie in jouw familie een beetje teveel door trekt naar de rest van de wereld.
Hoe kan je in de problemen komen als de prijzen dalen? Nou.... stel je voor dat je je inkomen verliest en je toko moet verkopen... Kan ook Whuzz overkomen hoor?quote:Als je in de problemen komt wanneer de huizenprijzen dalen, dan heb je het gewoon niet goed voor elkaar. De "kereltjes" waar jij het over hebt, die hebben vaak wat verder gekeken dan jouw familie hun neus lang was en hebben rekening gehouden met veranderende omstandigheden.
Jaloezie is mij vreemd, doemdenken is meestal een gezonde tegenhanger voor overoptimistisch verwachtingen.quote:Hier even een voorbeeldje van hoe het ook kan:
Huizenmarkt # 100; JUBILEUM! gem. daling = 0.06 % (~150 ¤) per deel (en in dit topic zijn er maar zat die het vergelijkbaar aanpakken. Evenals in de rest van Nederland.)
Doemdenkers, angsthazen en paniekzaaiers
Jaloerzen die het niet kunnen verkroppen dat anderen het handiger doen
Daar hou je toch VOORAF rekening mee? Arbeidsongeschikt raken kan natuurlijk altijd gebeuren maar dat is vrijwel altijd meeverzekerd, je maandlasten worden dan voor de helft door de verzekering betaald. En bij overlijden (bv van 1 van de 2 personen) wordt vrijwel altijd het huis onmiddelijk afbetaald.quote:Op zaterdag 5 februari 2011 12:09 schreef xenobinol het volgende:
Hoe kan je in de problemen komen als de prijzen dalen? Nou.... stel je voor dat je je inkomen verliest en je toko moet verkopen... Kan ook Whuzz overkomen hoor?
Ik hoef me als huurder niet te verzekeren tegen arbeidsongeschiktheid.... als ik minder ga verdienen vraag ik gewoon huursubsidie aanquote:Op zaterdag 5 februari 2011 12:17 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Daar hou je toch VOORAF rekening mee? Arbeidsongeschikt raken kan natuurlijk altijd gebeuren maar dat is vrijwel altijd meeverzekerd, je maandlasten worden dan voor de helft door de verzekering betaald. En bij overlijden (bv van 1 van de 2 personen) wordt vrijwel altijd het huis onmiddelijk afbetaald.
Als je door inkomensverlies (bv van 1 van de 2) je maandlasten niet meer kunt opbrengen ben je gewoon zelf verkeerd bezig. Maar geef gerust 'de huizenmarkt' de schuld. Als je daar dan beter door slaapt.
Niets. Dat zit in je levensverzekering ingebouwd. Ik denk dat dat rond de 30 euro per maand ligt voor de gemiddelde koper hier. Dit bedrag zit overigens al verwerkt in de hier altijd genoemde netto of bruto hypotheekbedragen.quote:Op zaterdag 5 februari 2011 12:19 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Ik hoef me als huurder niet te verzekeren tegen arbeidsongeschiktheid.... als ik minder ga verdienen vraag ik gewoon huursubsidie aan![]()
Dat soort verzekeringen tegen inkomstenderving kosten natuurlijk ook geld, hoeveel ben je daar per maand ongeveer aan kwijt?
De seizoenseffecten in de bouw zullen voorlopig nog wel even doorwerken. Vorstverlet tot Juli 2015 denk ikquote:
Niets.... kom op BVZ.... niets is gratis. 30 euro per maand? Ik kan me niet voorstellen dat een levensverzekering voor een paar ton maar 30 euro per maand kost... Iemand met wat realistischer cijfers op het forum?quote:Op zaterdag 5 februari 2011 12:22 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Niets. Dat zit in je levensverzekering ingebouwd. Ik denk dat dat rond de 30 euro per maand ligt voor de gemiddelde koper hier. Dit bedrag zit overigens al verwerkt in de hier altijd genoemde netto of bruto hypotheekbedragen.
Overigens krijg je geen huursubsidie als je vrije sector huurt he...
En als jou wat overkomt mag je vrouw vrolijk alles in haar eentje ophoesten. Als mij wat overkomt woont mijn vrouw vanaf dat moment 'gratis'Probeer dat maar eens te regelen met je huurbaas.
Dat heb ik wel eens eerder aangehaald als argument.... maar dan gaat half NL failliet en de banken ook. Dus dat zullen ze toch nooit doen.... toch?quote:
https://www.centraalbehee(...)ing/premie-berekenenquote:Op zaterdag 5 februari 2011 12:28 schreef xenobinol het volgende:
30 euro per maand? Ik kan me niet voorstellen dat een levensverzekering voor een paar ton maar 30 euro per maand kost... Iemand met wat realistischer cijfers op het forum?
Nog wel Xeno, nog wel. Maar na een aantal maal 5% (+ inflatie, zeg 2%) verhoging zou het zomaar kunnen dat je boven de huursubsidiegrens uit gaat komen.quote:Ik huur scheef remember![]()
Huizenmarkt # 100; JUBILEUM! gem. daling = 0.06 % (~150 ¤) per deelquote:Op zaterdag 5 februari 2011 12:09 schreef xenobinol het volgende:
Hoe kan je in de problemen komen als de prijzen dalen? Nou.... stel je voor dat je je inkomen verliest en je toko moet verkopen... Kan ook Whuzz overkomen hoor?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |