Dat komt wel zodra je wilt verhuizen en niet meer scheef kunt gaan huren.quote:Op dinsdag 4 januari 2011 15:29 schreef xenobinol het volgende:
Ik ben juist 1 van die sukkels die niet meedoet aan dit soort spelletjes
Dan nog wordt het effect extra versterkt door de HRA. De HRA heeft er onder andere toe geleid dat wij producten als aflossingsvrije en spaarhypotheken hebben. Dat heeft de leencapaciteit bovenop de lage rentestand extra opgerekt. Hoe je het went of keert zonder de HRA zou de leencapaciteit beperkt geweest zijn.quote:Op dinsdag 4 januari 2011 15:37 schreef SilverMane het volgende:
[..]
Wat denk je dat een lage rente met het vermogen tot lenen en dus de marktprijs doet?
Vooral de lage hypotheekrente van de laatste jaren heeft gezorgd voor de oplopende woningprijzen, niet zozeer HRA die al sinds 1893 bestaat.
Je onderschat mijn vermogen tot zelfreflectie en probleem oplossend vermogenquote:Op dinsdag 4 januari 2011 15:50 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Dat komt wel zodra je wilt verhuizen en niet meer scheef kunt gaan huren.
Jouw probleem is dat je het als een spelletje ziet. En, nog erger, denkt dat anderen het ook als een spelletje zien.quote:Op dinsdag 4 januari 2011 15:29 schreef xenobinol het volgende:
Ik ben juist 1 van die sukkels die niet meedoet aan dit soort spelletjes
Ik zie het absoluut niet als een spelletje, het ligt juist in mijn aard om kansspelen te vermijden.quote:Op dinsdag 4 januari 2011 16:12 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Jouw probleem is dat je het als een spelletje ziet. En, nog erger, denkt dat anderen het ook als een spelletje zien.
Niets mis mee dan, ik hoop ook dat je er geen spijt van krijgtquote:Maar mijn besluit om mijn woning te kopen was echter een uiterst serieuze zaak. Een gedegen afweging van voor- en nadelen. En daar heb ik nog nimmer spijt van gehad, en ik kan me ook geen enkel scenario voorstellen waarin ik er spijt van zou KUNNEN krijgen.
Er staan anders genoeg huizen te koop op funda van avonturiers die even snel hoopte dik geld te verdienen met de koop en verkoop van een woning. Ik neem direct van je aan dat het overgrote deel van de mensen gewoon leuk wil wonen maar er is ook een grote meute die de koopmarkt als een mooie manier zag om 'gratis' te wonen en slapend rijk te worden. Die mensen worden nu op een vervelende manier wakker.quote:En dat, Xeno, is het verschil. Jij denkt dat het merendeel van de mensen een woning heeft gekocht in de verwachting er winst op te kunnen maken. Ik (en velen met mij) heb de woning gewoon gekocht om er prettig in te kunnen leven en eraan te kunnen veranderen wat ik wil. Dat het in mijn geval ook nog voordeliger is dan huren is meegenomen, maar geen must.
Het effect van de HRA is juist met een lagere rente minder dan met een hogere rente. Ik ben er niet mee eens dat de HRA tot aflossingsvrije hypotheken heeft geleid, de achterliggende rede voor het ontstaan van deze hypotheekvorm was meer het speculeren op een waardevermeerdering van een woning in een groeiende markt. De spaarhypotheken zijn inderdaad voortgekomen uit de HRA maar of deze vorm de leencapaciteit hebben verhoogt vraag ik me af. Om mijn punt nog maar eens te maken de HRA verhoogt de leencapaciteit maar dat doet het al sinds 1893.quote:Op dinsdag 4 januari 2011 16:06 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Dan nog wordt het effect extra versterkt door de HRA. De HRA heeft er onder andere toe geleid dat wij producten als aflossingsvrije en spaarhypotheken hebben. Dat heeft de leencapaciteit bovenop de lage rentestand extra opgerekt. Hoe je het went of keert zonder de HRA zou de leencapaciteit beperkt geweest zijn.
Je zou kunnen beargumenteren dat zonder de HRA de algemene belastingen verlaagt kunnen worden en dat dit deel aan het besteedbare inkomen toegevoegd kan worden. Echter... dat deel zou dan nog altijd lager zijn i.v.m. het feit dat er nu ook mensen mee betalen die geen HRA gebruiken. HRA werkt in elk scenario marktverstorend.
De hoogte van de rentestand maakt voor het effect van de HRA niet uit, deze schaalt proportioneel mee. De rentestand bepaald de leencapaciteit en de HRA vergroot deze met een evenredige factor ongeacht de hoogte van de rentestand.quote:Op dinsdag 4 januari 2011 17:25 schreef SilverMane het volgende:
Het effect van de HRA is juist met een lagere rente minder dan met een hogere rente. Ik ben er niet mee eens dat de HRA tot aflossingsvrije hypotheken heeft geleid, de achterliggende rede voor het ontstaan van deze hypotheekvorm was meer het speculeren op een waardevermeerdering van een woning in een groeiende markt. De spaarhypotheken zijn inderdaad voortgekomen uit de HRA maar of deze vorm de leencapaciteit hebben verhoogt vraag ik me af. Om mijn punt nog maar eens te maken de HRA verhoogt de leencapaciteit maar dat doet het al sinds 1893.
quote:Teveel gebouwd
De vastgoedadviseur verwacht dat in de toekomst nog minder kantoorruimte wordt gebruikt wegens de afname van de beroepsbevolking en het aantal vaste werkplekken. "Er is veel te veel gebouwd, het aantal kantoorarbeidsplaatsen groeit niet, het aantal meters per persoon neemt af en de gebruiksintensiteit neemt toe'', zei directeur Cuno van Steenhoven van DTZ Zadelhoff. ,,Het aanbod aan kantoorruimte is zo groot dat geen enkele opleving voldoende is om de leegstand structureel te verkleinen.''
Bouwstop
Volgens Van Steenhoven is het onverstandig nog meer kantoren te bouwen, zonder dat wordt nagedacht over wat er met de miljoenen vierkante meters aan leegstaande ruimen moet gebeuren.
Geen uitgifte
DTZ Zadelhoff vindt dat de overheid de touwtjes meer in handen moet nemen bij de uitgifte van bouwgrond en bij het onderzoek naar alternatieven voor de lege kantoren.
K gleuf er geene biet vanquote:Op dinsdag 4 januari 2011 17:57 schreef Bayswater het volgende:
Prognose: aantal huishoudens blijft toenemen tot 2039
De praktijk laat al een krimp zien en dat zal alleen maar meer worden, door de oudjes die hun pensioen veilig stellen en de hut verkopenquote:Op dinsdag 4 januari 2011 18:08 schreef Bayswater het volgende:
http://www.nationaalkompas.nl/bevolking/huishoudens/toekomst/
Welke praktijk, cijfers?quote:Op dinsdag 4 januari 2011 18:09 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
De praktijk laat al een krimp zien en dat zal alleen maar meer worden, door de oudjes die hun pensioen veilig stellen en de hut verkopen
De overheid is meestal het probleem, niet de oplossing.quote:Op dinsdag 4 januari 2011 18:29 schreef tjoptjop het volgende:
Eigenlijk is het een mooi staaltje verdeel en heers vwb huurders en kopers. Blijkbaar is daar een clash tussen terwijl die juist tussen bewoners (koop én huur) en overheid moet zijn
En weer zo'n ongefundeerd zwets statement. Ik heb zo'n 500 huizen bekeken op Funda tijdens mijn zoektocht naar mijn "droomhuis" (en er uiteindelijk 15 bezocht van een "short"list van 50) en bij geen van die 500 stond ergens een kanttekening "aangekocht voor snel winstbejag!" of iets dergelijks. Dus waar jij de wijsheid vandaan haalt dat er zo veel huizen van "avonturiers" op Funda staan? Je duim denk ik.quote:Op dinsdag 4 januari 2011 16:17 schreef xenobinol het volgende:
Er staan anders genoeg huizen te koop op funda van avonturiers die even snel hoopte dik geld te verdienen met de koop en verkoop van een woning.
Dat lijkt me nogal wiedes dat de overheid het probleem is. Alleen weet deze mooi de aandacht te weerleggen zodat huurders en kopers naar elkaar wijzen ipv naar de overheidquote:Op dinsdag 4 januari 2011 20:22 schreef droom_econoom8 het volgende:
[..]
De overheid is meestal het probleem, niet de oplossing.
Niet dat ik tegen overheid ben. Maar de situatie die bovenstaande uitspraak waar maakt, is dat de overheid gewoon te groot is.
Zolang er nog verkopers zijn die balen dat hun overwaarde weg is..... Ja... maar.... mijn woning is het waard!quote:Op dinsdag 4 januari 2011 20:50 schreef Whuzz het volgende:
[..]
En weer zo'n ongefundeerd zwets statement. Ik heb zo'n 500 huizen bekeken op Funda tijdens mijn zoektocht naar mijn "droomhuis" (en er uiteindelijk 15 bezocht van een "short"list van 50) en bij geen van die 500 stond ergens een kanttekening "aangekocht voor snel winstbejag!" of iets dergelijks. Dus waar jij de wijsheid vandaan haalt dat er zo veel huizen van "avonturiers" op Funda staan? Je duim denk ik.
En wat heeft dat te maken met "avonturiers"? En hoe weet je nou dat die er zoveel zijn op Funda? Hoe weet jij uberhaupt of er mensen met overwaarde bij zitten? Of mensen die hun overwaarde kwijt zien? Heb ik een veldje gemist op Funda? Of lul je weer gewoon uit je nek?quote:Op dinsdag 4 januari 2011 21:22 schreef xenobinol het volgende:
Zolang er nog verkopers zijn die balen dat hun overwaarde weg is..... Ja... maar.... mijn woning is het waard!
Mooie sig!quote:Op dinsdag 4 januari 2011 21:22 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Zolang er nog verkopers zijn die balen dat hun overwaarde weg is..... Ja... maar.... mijn woning is het waard!
Echt.... serieus![]()
Dude.....
Is dat niet regel 1 in de politiek? Onstabiliteit en verdeling scheppen, niet teveel maar ook niet te weinig?quote:Op dinsdag 4 januari 2011 20:55 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Dat lijkt me nogal wiedes dat de overheid het probleem is. Alleen weet deze mooi de aandacht te weerleggen zodat huurders en kopers naar elkaar wijzen ipv naar de overheid
Ik ookquote:Op dinsdag 4 januari 2011 21:30 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Mooie sig!
Ben gewoon een soort vereerd...
Ik vrees dat men de regie aan het kwijtraken isquote:Op dinsdag 4 januari 2011 21:32 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Is dat niet regel 1 in de politiek? Onstabiliteit en verdeling scheppen, niet teveel maar ook niet te weinig?
quote:Op dinsdag 4 januari 2011 21:23 schreef Whuzz het volgende:
[..]
En wat heeft dat te maken met "avonturiers"? En hoe weet je nou dat die er zoveel zijn op Funda? Hoe weet jij uberhaupt of er mensen met overwaarde bij zitten? Of mensen die hun overwaarde kwijt zien? Heb ik een veldje gemist op Funda? Of lul je weer gewoon uit je nek?
QFT!quote:Op dinsdag 4 januari 2011 20:55 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Dat lijkt me nogal wiedes dat de overheid het probleem is. Alleen weet deze mooi de aandacht te weerleggen zodat huurders en kopers naar elkaar wijzen ipv naar de overheid
Prijzen kan je gewoon opvragenquote:Op dinsdag 4 januari 2011 21:40 schreef Whuzz het volgende:
Xenoooo... niet je standaard "negeer wat ik niet kan beantwoorden" gebruiken....
[..]
Ik ben gestopt met roken, kunnen we niet gewoon wat pilletjes slikkenquote:Op dinsdag 4 januari 2011 21:42 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
QFT!
Nu we dit weten kunnen we de (gehuurde of gekochte) strijdbijlen begraven en een vredespijpje roken.
Vervolgens graven we die bijlen gebroederlijk weer op en gaan hier snode plannen smeden om de overheid terug te pakken.
Edit: * Prutzenberg moet de roze bril van zijn dochter maar niet meer opzetten
En bij die prijzen staat bij jou op Funda ook wat hun originele aankoop prijs was? Wanneer ze het aankochten? De hoogte van hun hypotheek? Of doe jij standaard een kadaster-aanvraag voor elk huis wat je op funda ziet?quote:
Duh, natuurlijk wil iedereen zo veel mogelijk voor zijn woning hebben. Mensen met overwaarde op hun huis zeggen ook dat er nog meer overwaarde is. Als je geld toe krijgt op iets waar je eigenlijk geen rekening mee houdt (of beperkt rekening), dan is dat alleen maar prettig.quote:Op dinsdag 4 januari 2011 21:22 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Nee joh. Stel dat Xeno een auto had en hij zou die willen verkopen, dan doet hij dat precies voor de dagwaarde op marktplaats en geen cent meer. Xeno houdt niet van geld. Daarom gooit hij het elke maand over de muurquote:Op dinsdag 4 januari 2011 22:09 schreef snabbi het volgende:
Duh, natuurlijk wil iedereen zo veel mogelijk voor zijn woning hebben. Mensen met overwaarde op hun huis zeggen ook dat er nog meer overwaarde is. Als je geld toe krijgt op iets waar je eigenlijk geen rekening mee houdt (of beperkt rekening), dan is dat alleen maar prettig.
Ik houdt ook niet van geldquote:Op dinsdag 4 januari 2011 22:14 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Nee joh. Stel dat Xeno een auto had en hij zou die willen verkopen, dan doet hij dat precies voor de dagwaarde op marktplaats en geen cent meer. Xeno houdt niet van geld. Daarom gooit hij het elke maand over de muur
Crap, je was me voorquote:Op dinsdag 4 januari 2011 22:18 schreef xenobinol het volgende:
Uiteraard zeggen alleen arme mensen dat
Yep, Machiavelli ten voeten uitquote:Op dinsdag 4 januari 2011 21:32 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Is dat niet regel 1 in de politiek? Onstabiliteit en verdeling scheppen, niet teveel maar ook niet te weinig?
Heb je informatie daarover? Want 5 maanden geleden stond de rente nog op 4.1%, terwijl het nu dicht onder de 5% zit volgens mij..quote:Op woensdag 5 januari 2011 09:32 schreef Bayswater het volgende:
Rente is de laatste 2 weken weer dalende, maarja daar hebben de huurders weinig aan.
http://www.bloomberg.com/apps/quote?ticker=GNTH10YR:INDquote:Op woensdag 5 januari 2011 10:09 schreef antfukker het volgende:
[..]
Heb je informatie daarover? Want 5 maanden geleden stond de rente nog op 4.1%, terwijl het nu dicht onder de 5% zit volgens mij..
DNB wist dit al jaren...quote:Een scherpere correctie
zou kunnen optreden door een snel afnemend
consumentenvertrouwen, toenemende verwachtingen
van prijsdalingen en een significante toename van de
hypotheekrente, dit laatste bijvoorbeeld doordat de
kapitaalmarktrente in de vs oploopt (zie daarvoor de
paragraaf De markt voor woningfinanciering in de VS en
rentebewegingen).
Belang van de huizenmarkt voor de financiële stabiliteit
De relatie van de huizenmarkt met financiële stabiliteit
verloopt met name via huishoudens en financiële
instellingen. Ervaringen uit het verleden en in andere
landen leren dat huizenprijsdalingen gezinshuishoudingen
in een financieel kwetsbare positie kunnen brengen.
De betekenis van dit kanaal is toegenomen, doordat
de huizenmarkt een steeds belangrijkere rol is gaan
spelen in de financiële situatie van gezinnen. Zo blijkt
uit berekeningen dat het percentage van het totale
beschikbare inkomen dat wordt besteed aan rente en
aflossing op hypotheken in het afgelopen decennium
fors is gestegen; de daling van de rente op hypotheekschulden
ten spijt
ik vind datniet echt een dalingquote:Op woensdag 5 januari 2011 10:58 schreef Bayswater het volgende:
[..]
http://www.bloomberg.com/apps/quote?ticker=GNTH10YR:IND
Wil je beweren dat je nu geen arme leentokkie meer bent? als zo meteen de waarde van jouw huis met 30% gedaald is is jouw restschuld enorm en ben je armer als de armste student in Nederlandquote:Op dinsdag 4 januari 2011 22:19 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Crap, je was me voor
Dat zei ik ook altijd toen ik een arm studentje was tegen mensen die net iets moois hadden gekocht![]()
Wel goed lezen, er wordt duidelijk geschreven de laatst 2 weken dalende.quote:Op woensdag 5 januari 2011 12:19 schreef meth77 het volgende:
[..]
ik vind datniet echt een daling
[ afbeelding ]
DNB weet heel goed wat er speelt, die zullen alles, maar dan ook ALLES doen om een crash van de woningmarkt te voorkomen. Helaas zijn ze in hun arrogantie vergeten dat ze niet overal controle over hebben. Het vertrouwen van kopers blijft dalen en dalen, de scherpe correctie is in de maak 'as we speak'quote:Op woensdag 5 januari 2011 12:12 schreef huizenmarkt-zeepbel.nl het volgende:
[..]
DNB wist dit al jaren...
De banken wel, want die zijn aan het verlagen momenteel.quote:Op woensdag 5 januari 2011 12:19 schreef meth77 het volgende:
[..]
ik vind datniet echt een daling
[ afbeelding ]
Zou de economie weer wat extra stimulans kunnen gebruikenquote:Op woensdag 5 januari 2011 12:41 schreef Basp1 het volgende:
Wel goed lezen, er wordt duidelijk geschreven de laatst 2 weken dalende.
Een daling is een daling...quote:Op woensdag 5 januari 2011 12:42 schreef Bayswater het volgende:
[..]
De banken wel, want die zijn aan het verlagen momenteel.
Leuke is dat alles momenteel lijkt te keren Kan nog een leuk 2011 worden voor de huizenmarkt.quote:Op woensdag 5 januari 2011 12:12 schreef huizenmarkt-zeepbel.nl het volgende:
[..]
DNB wist dit al jaren...
Jouw grappen zijn leuker dan die van Youp.quote:Op woensdag 5 januari 2011 12:47 schreef Bayswater het volgende:
[..]
Leuke is dat alles momenteel lijkt te keren Kan nog een leuk 2011 worden voor de huizenmarkt.
Misschien woont er ergens op een steppe in Afrika nog wel een medicijnman die het dode lijk weer tot leven kan wekkenquote:Op woensdag 5 januari 2011 12:57 schreef huizenmarkt-zeepbel.nl het volgende:
Jouw grappen zijn leuker dan die van Youp.
Misschien kunnen de positieve dwangneuroten beter aan het werk gaan. Jullie mantra's gaan toch niets helpen....
Yup, dat wil ik beweren ja. Ik verdien meer dan genoeg om mijn hypotheeklasten te dragen. Zelfs als mijn huis niets meer waard is kan ik nog steeds de lasten dragen en na 30 jaar is het afbetaald en woon ik "gratis". Dat kost minder dan huren.quote:Op woensdag 5 januari 2011 12:40 schreef xenobinol het volgende:
Wil je beweren dat je nu geen arme leentokkie meer bent?
Ik heb als arme student maanden gehad waarin ik de laatste paar dagen moest leven van het statiegeld van de colaflessen die ik terug bracht van die maand. Het hebben van een schuld maakt je niet arm. Het niet kunnen betalen van alles wat je nodig hebt, dat maakt je arm.quote:als zo meteen de waarde van jouw huis met 30% gedaald is is jouw restschuld enorm en ben je armer als de armste student in Nederland![]()
Ik hang de rijke welvarende nederlander uit met het inkomen dat ik verdien. Dat ik een deel daarvan besteed aan het gespreid betalen van een aankoop maakt me niet arm. Ik snap dat jij dat graag zo wilt uitkramen op een forum zodat je zelf wat minder ongelukkig bent met je huurkrotje en het zo beter kunt verkroppen dat je te weinig verdient om een hypotheek te kunnen krijgen, maar het blijft bullshit, zelfs als je het 100 keer herhaald.quote:De rijke welvarende Nederlander uithangen met geleend geld is geen kunst, miljoenen gingen je voor
Gewoon bij deel 1 beginnen met terug lezen. Alles is al lang gezegd.quote:Op woensdag 5 januari 2011 15:19 schreef xenobinol het volgende:
Goedemiddag bankslaven,
................Het is stil.... erg stil... geen slecht nieuws is goed nieuws?
Binnen 5 jaar zitten we in een enorme grondstoffen crisis. Energiekosten zullen sky high gaan, allemaal het gevolg van toenemende vraag en het haperende beleid om tijdig alternatieven te ontwikkelen en produceren. De huidige crisis is nog maar het voorafjequote:'Olieprijs is bedreiging voor economisch herstel'
AMSTERDAM - De huidige hoge prijs voor olie is een bedreiging voor het ecomisch herstel in 2011. Dat zegt de belangrijkste econoom bij het International Energy Agency (IEA) tegen de Financial Times.
"Als de olieprijs nog meer stijgt, zal alles - van de handelsbalans tot de consumentenuitgaven - worden aangetast", aldus econoom Fatih Birol van de IAE.
Volgens de krant zet deze uitspraak de olieproducerende landen, verenigd in de OPEC, onder druk om de productie te verhogen en daarmee de prijs te drukken.
De prijs van een vat olie is woensdag iets minder dan 93 dollar. Dat is ruim 20 dollar duurder dan een half jaar geleden. De gemiddelde prijs over 2010 bedroeg bijna 80 dollar per vat. Dat is het op een na hoogste jaargemiddelde ooit gemeten.
Minder afhankelijk
De importkosten van olie voor landen die zijn aangesloten bij de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) zijn in het afgelopen jaar met 30 procent gestegen tot 790 miljard dollar. Dat staat gelijk aan een half procent van het BNP van de OESO-landen.
Volgens Birol zullen olieconsumerende staten moeten proberen minder afhankelijk te worden van olie. Uit cijfers van de IEA blijkt dat de olierekening van de Europese Unie in 2010 steeg met 70 miljard dollar. Dat is meer dan het begrotingstekort van Griekenland en Portugal samen.
Tevreden
De OPEC-landen maakten half december bekend het productieniveau voorlopig niet aan te passen. Het kartel liet weten tevreden te zijn met de toenmalige prijs van 88 dollar, die volgens de olieëxporterende landen het gevolg is van het wereldwijde ecnomische herstel en het vroegtijdig invallen van de winter. De prijsstijging zou volgens de OPEC-landen slechts tijdelijk zijn.
Birol denkt daar echter anders over. "In 2010 werden de alarmklokken geluid en in 2011 zou de olieprijs ons kunnen leiden naar dezelfde financiële crisis als die in 2008."
De IEA werd in de jaren zeventig opgericht om weerstand te bieden tegen de groeiende invloed van de OPEC.
Bron: nu.nl
Voor de nieuwe volgers van deze reeks is het wel van belang dat ze met grote regelmaat op het gevaar van de woningmarkt worden gewezenquote:Op woensdag 5 januari 2011 15:23 schreef HansvD het volgende:
[..]
Gewoon bij deel 1 beginnen met terug lezen. Alles is al lang gezegd.
Ach dan gaan we weer gezellig met meerdere mensen in huizen wonen om zodoende de kosten te drukken.quote:Op woensdag 5 januari 2011 15:26 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Binnen 5 jaar zitten we in een enorme grondstoffen crisis. Energiekosten zullen sky high gaan, allemaal het gevolg van toenemende vraag en het haperende beleid om tijdig alternatieven te ontwikkelen en produceren. De huidige crisis is nog maar het voorafje
Michael Moore verhaaltjes waarin alleen de angsthazen nog geloven. Jij zou toch beter moeten weten dat dit aangestookte verhaaltjes zijn om de kunstmatig hooggehouden energieprijzen te verantwoorden.quote:Op woensdag 5 januari 2011 15:26 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Binnen 5 jaar zitten we in een enorme grondstoffen crisis. Energiekosten zullen sky high gaan, allemaal het gevolg van toenemende vraag en het haperende beleid om tijdig alternatieven te ontwikkelen en produceren. De huidige crisis is nog maar het voorafje
Gewoon weer terug mijn grot in of anders een plaggenhut bouwen in het hoogveenquote:Op woensdag 5 januari 2011 15:29 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ach dan gaan we weer gezellig met meerdere mensen in huizen wonen om zodoende de kosten te drukken.
Realiseer je wel dat ze die grondstoffen ook nodig hebben om huizen te bouwen. Dat zijn die huizen waarvan jij hoopt dat de markt zou instorten. Wanneer de grondstoffen te duur worden gaart er gewoon helemaal niet meer gebouwd worden.
Nou daar zou ik niet zo zeker van zijn.quote:Op woensdag 5 januari 2011 15:36 schreef Bayswater het volgende:
[..]
Michael Moore verhaaltjes waarin alleen de angsthazen nog geloven. Jij zou toch beter moeten weten dat dit aangestookte verhaaltjes zijn om de kunstmatig hooggehouden energieprijzen te verantwoorden.
Dus er zijn voldoende fossiele brandstoffen tot in de lengte der dagen? Als je dat gelooft heb je pas echt een plaat voor je hoofdquote:Op woensdag 5 januari 2011 15:36 schreef Bayswater het volgende:
[..]
Michael Moore verhaaltjes waarin alleen de angsthazen nog geloven. Jij zou toch beter moeten weten dat dit aangestookte verhaaltjes zijn om de kunstmatig hooggehouden energieprijzen te verantwoorden.
De grondstoffen turf/veen hebben we toch al flink uitgeput in nederland.quote:Op woensdag 5 januari 2011 15:39 schreef xenobinol het volgende:
Gewoon weer terug mijn grot in of anders een plaggenhut bouwen in het hoogveen![]()
Om de laatste olie zal gevochten worden en de prijs van een liter olie wordt 100 liter bloedquote:Op woensdag 5 januari 2011 15:39 schreef Basp1 het volgende:
Aangezien onze hele wereld draait op goedkope olie verwacht ik net zoals xeno nog wel vreemde stuiptrekking van de markten en /of vreemde gedragingen van verslaafde landen.
Dat geldt voor al jouw stellingen. Misschien omdat ze allemaal zo ongefundeerd en ononderbouwd zijnquote:
Mosterd na de maaltijd.quote:Op woensdag 5 januari 2011 15:19 schreef xenobinol het volgende:
Aan de vrije burgers in dit land, doe uw burgerplicht, koopt vooral niet![]()
En natuurlijk zal het opraken van de olie alleen huizenbezitters treffen. Huurders zijn immers totaal niet afhankelijk van de olie...........quote:Op woensdag 5 januari 2011 15:26 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Dus jij gelooft dat er zoveel fossiele brandstoffen zijn dat we daar nog honderden jaren mee vooruit kunnen? Denk jij werkelijk dat oliemaatschappijen voor de lol op een paar kilometer diepte een gat in de aardbodem gaan boren? Olie zal alleen maar duurder en duurder worden, de energievoorziening wordt het grote probleem voor de zeer nabije toekomst. Het probleem is dat dit een enorme weerslag gaat geven op de economie, wees er maar niet zo zeker van dat jij van werk voorzien bent voor de looptijd van je hypotheek.quote:Op woensdag 5 januari 2011 15:46 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Dat geldt voor al jouw stellingen. Misschien omdat ze allemaal zo ongefundeerd en ononderbouwd zijn
De stelling dat olie tegen de top aan zit, de vraag daarnaar toe nog steeds toeneemt en we als menheid nog niet veel aan gedaan hebben aan alternatieven daar ga ik wel in mee bij xeno.quote:Op woensdag 5 januari 2011 15:46 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Dat geldt voor al jouw stellingen. Misschien omdat ze allemaal zo ongefundeerd en ononderbouwd zijn
Huurders kunnen heel makkelijk een hutje op de hei bouwen zonder lastig gevallen te worden door de bankquote:Op woensdag 5 januari 2011 15:55 schreef Freak188 het volgende:
[..]
En natuurlijk zal het opraken van de olie alleen huizenbezitters treffen. Huurders zijn immers totaal niet afhankelijk van de olie...........
Tegen die tijd kun je ook plekje bij mij in de tuin huren hoor. Ik ben niet zo moeilijk.quote:Op woensdag 5 januari 2011 15:57 schreef xenobinol het volgende:
Huurders kunnen heel makkelijk een hutje op de hei bouwen zonder lastig gevallen te worden door de bank
Als de olie opraakt en er is geen degelijk alternatief, dan is het afbetalen van je hypotheek wel het laatste probleem van deze wereld. Trust me.. zonder olie gebeurd er niks en knappe bank die toch probeert geld te innen.quote:Op woensdag 5 januari 2011 15:57 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Huurders kunnen heel makkelijk een hutje op de hei bouwen zonder lastig gevallen te worden door de bank
Huren? Op de hei is het gratisquote:Op woensdag 5 januari 2011 16:06 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Tegen die tijd kun je ook plekje bij mij in de tuin huren hoor. Ik ben niet zo moeilijk.
True.... maar door de hoge woonlasten blijft er heel weinig besteedbaar inkomen over om te investeren in alternatieve energie. Ik ben ooit eens bij een lezing van Wubbo Ockels geweest en die begreep maar niet waarom mensen op de prijs van een woning van 2 ton geen 20k kunnen vinden om te investeren in duurzame energie opwekking en besparing. De meeste mensen leven in een droom en hebben geen besef van datgene wat gaat komen nl. 'de armoede'. En het had allemaal voorkomen kunnen worden als mensen wat meer hun verstand zouden gebruikenquote:Op woensdag 5 januari 2011 16:07 schreef Freak188 het volgende:
[..]
Als de olie opraakt en er is geen degelijk alternatief, dan is het afbetalen van je hypotheek wel het laatste probleem van deze wereld. Trust me.. zonder olie gebeurd er niks en knappe bank die toch probeert geld te innen.
Ja. Want de hei is van niemand...quote:
Ik ben lid van natuurmonumentenquote:Op woensdag 5 januari 2011 16:15 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ja. Want de hei is van niemand...
Persoonlijk ben ik wel degelijk paraat op het feit dat we nu in een ontzettende welvaart leven en dat het ook ineens een stuk minder kan zijn. Afhankelijkheid van olie is daarbij een belangrijk gegeven, helemaal omdat ik in de luchtvaart werk... zonder kerosine geen vluchten... bio-fuel is nog lang geen alternatief.quote:Op woensdag 5 januari 2011 16:15 schreef xenobinol het volgende:
[..]
True.... maar door de hoge woonlasten blijft er heel weinig besteedbaar inkomen over om te investeren in alternatieve energie. Ik ben ooit eens bij een lezing van Wubbo Ockels geweest en die begreep maar niet waarom mensen op de prijs van een woning van 2 ton geen 20k kunnen vinden om te investeren in duurzame energie opwekking en besparing. De meeste mensen leven in een droom en hebben geen besef van datgene wat gaat komen nl. 'de armoede'. En het had allemaal voorkomen kunnen worden als mensen wat meer hun verstand zouden gebruiken![]()
Noem het natuurlijke selectie.... het westen gaat gewoon erg lijden onder de 'remmende voorsprong' , ik pak mijn biezen nog eens en vertrek naar betere oorden
quote:Op woensdag 5 januari 2011 15:19 schreef xenobinol het volgende:
Het is stil.... erg stil... geen slecht nieuws is goed nieuws?
Inflatie?quote:Op donderdag 6 januari 2011 13:04 schreef Sjabba het volgende:
De inflatie staat voor de deur, vandaar dat het hier stil is.
Heb jij wel eens jaarcijfers gezien van bedrijven? Een daling van de miljoenenwinst met enkele procenten wordt als achteruitgang beschouwt. Er is ruimte zat. verwachtingen moeten bijgesteld worden.quote:Op donderdag 6 januari 2011 13:23 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Inflatie?
Achteruitgang in welvaart zul je bedoelen. Genoeg bedrijven die door al hun reserves heen zijn en hun handel ook niet zien aantrekken, jij verwacht dat die de salarissen gaan verhogen? Zelfs in de jaren dat huizenprijzen enorm stegen tot ver boven de inflatie werd er gepredikt dat de salarissen niet teveel mochten stijgen. Ga je nu beweren dat de salarissen even een flinke inhaalslag gaan maken? De stijgende kosten van het levensonderhoud gaan niet gecompenseerd worden, simpelweg omdat dit niet kan. Als de loonkosten in NL gaan oplopen dat zal dit leiden tot een lagere export en dus ook dalende werkgelegenheid. De realiteit is dat door de globalisering en de opkomende economieën wij moeten concurreren met mensen die veel minder verdienen. Tel daarbij op dat wij een enorm grote overheid moeten onderhouden en je hebt het recept voor verarming. De geldpersen aanzetten gaat niet helpen, door de economische groei in andere delen van de wereld moeten wij de beschikbare hulpbronnen met hun delen. Grondstoffen en energie worden een heel stuk schaarser de komende tijd, monetaire inflatie gaat daar helemaal niets tegen doen
Meer winsten maken d.m.v. besparingen... Zoals ik reeds aangaf zijn de loonkosten zeer hoog, dus als je een deel van je personeel ontslaat dan kun je op een relatief eenvoudige manier veel geld besparen.quote:Op donderdag 6 januari 2011 13:38 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Heb jij wel eens jaarcijfers gezien van bedrijven? Een daling van de miljoenenwinst met enkele procenten wordt als achteruitgang beschouwt. Er is ruimte zat. verwachtingen moeten bijgesteld worden.
Bron?quote:Op donderdag 6 januari 2011 13:23 schreef xenobinol het volgende:
Genoeg bedrijven die door al hun reserves heen zijn en hun handel ook niet zien aantrekken,
Bron?quote:De stijgende kosten van het levensonderhoud gaan niet gecompenseerd worden, simpelweg omdat dit niet kan.
Bron?quote:Als de loonkosten in NL gaan oplopen dat zal dit leiden tot een lagere export en dus ook dalende werkgelegenheid.
Bron?quote:Tel daarbij op dat wij een enorm grote overheid moeten onderhouden en je hebt het recept voor verarming.
Zo gaat het over en weerquote:Op donderdag 6 januari 2011 21:00 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Wat een boel ongefundeerd gezwets weer
Nieuw in dit topic?quote:Op donderdag 6 januari 2011 21:00 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Bron?
[..]
Bron?
[..]
Bron?
[..]
Bron?
lol neuh. Maar het blijft leuk om te zien hoe Xeno systematisch elke post ontwijkt waarin hij iets van zijn gewauwel zou moeten onderbouwen.quote:
Dat er inflatie is, dat blijkt uit gegevens van CBS of wanneer je liever de voorspelling wilt kun je ook kijken naar CPB. De overheid heeft ingezet op een nullijn. Nu zal je in individuele gevallen natuurlijk best stijgingen zien maar het gemiddelde ligt vermoedelijk onder het overigens lage inflatieniveau.quote:Op donderdag 6 januari 2011 21:00 schreef Whuzz het volgende:
* De stijgende kosten van het levensonderhoud gaan niet gecompenseerd worden, simpelweg omdat dit niet kan
Bron?
Dat is algemene economie. Wanneer jouw kosten in verhouding hoger liggen dan een andere partij dat dezelfde diensten of producten kan leveren, is de kans aanzienlijk dat deze daar afgenomen worden. Wanneer je bedoelt dat hier gesteld wordt dat de kosten oplopen, heb je wel een punt. Daar heb ik geen onderbouwing van gezien recentelijk.quote:Als de loonkosten in NL gaan oplopen dat zal dit leiden tot een lagere export en dus ook dalende werkgelegenheid.
Bron?
Dat is niet wat Xeno beweert. Hij beweert dat de stijgende kosten van levensonderhoud niet gecompenseerd worden. Dat is wat anders dan inflatie. Bij inflatie stijgen kosten én inkomens.quote:Op donderdag 6 januari 2011 22:01 schreef snabbi het volgende:
Dat er inflatie is, dat blijkt uit gegevens van CBS of wanneer je liever de voorspelling wilt kun je ook kijken naar CPB. De overheid heeft ingezet op een nullijn. Nu zal je in individuele gevallen natuurlijk best stijgingen zien maar het gemiddelde ligt vermoedelijk onder het overigens lage inflatieniveau.
Wederom, Xeno spreekt een half feit en pakt alleen de negatieve kant. Als de loonkosten (waar hij eerder alleen zei dat de kósten oplopen en de lonen maar even weg liet) hier oplopen, dan wordt export moeilijker ja. Alleen in dezelfde post zegt hij dat grondstoffen schaarser worden door andere opkomende economieën. Als andere economieën hard groeien, profiteert onze export daar van. Maar dát deel van het verhaal past natuurlijk niet in Xeno's doemdenk-plaatje, dus laat hij dat voor het gemak maar buiten beschouwing.quote:Dat is algemene economie. Wanneer jouw kosten in verhouding hoger liggen dan een andere partij dat dezelfde diensten of producten kan leveren, is de kans aanzienlijk dat deze daar afgenomen worden. Wanneer je bedoelt dat hier gesteld wordt dat de kosten oplopen, heb je wel een punt. Daar heb ik geen onderbouwing van gezien recentelijk.
Hij heeft het over prijsinflatie waarbij het algemeen prijspeil omhoog gaat en impliceert daarmee een daling van de koopkracht omdat de inkomstenstromen niet in een evenredig deel toenemen. Dit is best uit de context te halen en is overigens. Prijsinflatie is overigens ook de definitie die CBS hanteert wanneer zij over inflatie praat. Het gaat hier zeker niet over het inkomensdeel. Zie bijvoorbeeld het info-filmpje van CBS:quote:Op donderdag 6 januari 2011 22:07 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Dat is niet wat Xeno beweert. Hij beweert dat de stijgende kosten van levensonderhoud niet gecompenseerd worden. Dat is wat anders dan inflatie. Bij inflatie stijgen kosten én inkomens.
Xeno spreekt altijd maar in halve waarheden. Hij neemt een gegeven en interpreteerd daar alleen de negatieve kant van, omdat dat zijn verhaaltje mooi maakt.
De kosten van grondstoffen (zeker als het over olie gaat) hangt van veel meer af dan alleen de omvang van de economie. Waar daar op gedoeld wordt is dat kosten voor het verkrijgen van dezelfde hoeveelheid olie (op midden-lange termijn) aan het oplopen zijn. Dat we technische innovaties nodig hebben om uberhaupt nog aan die capaciteit te komen.quote:Wederom, Xeno spreekt een half feit en pakt alleen de negatieve kant. Als de loonkosten hier oplopen, dan wordt export moeilijker ja. Alleen in dezelfde post zegt hij dat grondstoffen schaarser worden door andere opkomende economieën. Als andere economieën hard groeien, profiteert onze export daar van. Maar dát deel van het verhaal past natuurlijk niet in Xeno's doemdenk-plaatje, dus laat hij dat voor het gemak maar buiten beschouwing.
Zie:quote:Op donderdag 6 januari 2011 21:00 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Bron?
[..]
Bron?
[..]
Bron?
[..]
Bron?
En toch zegt Xeno twee regels verder dat doordat onze loonkosten stijgen de export moeilijk wordt. Dus eerst laat hij de lonen buiten beschouwing en stijgen alleen onze kosten waarvan hij zegt dat dat nergens door gekompenseerd wordt (prijsinflatie), vervolgens stijgen de lonen ineens toch waardoor onze export moeilijk wordt.quote:Op donderdag 6 januari 2011 22:39 schreef snabbi het volgende:
Het gaat hier zeker niet over het inkomensdeel.
Precies. Daar kun je niet vanuit gaan. En van het omgekeerde dus ook niet. De "waarheden" van Xeno zijn slechts zijn menign en interpretaties, die zelden of nooit met bronnen onderbouwd worden.quote:De kosten van grondstoffen (zeker als het over olie gaat) hangt van veel meer af dan alleen de omvang van de economie. Waar daar op gedoeld wordt is dat kosten voor het verkrijgen van dezelfde hoeveelheid olie (op midden-lange termijn) aan het oplopen zijn. Dat we technische innovaties nodig hebben om uberhaupt nog aan die capaciteit te komen.
Ook is de groei van een buitenlandse economie dat wel de prijs van grondstoffen beinvloed, zeker geen garantie dat het hier export oplevert. Het kan immers ook om binnenlandse productie van het andere land gaan.
Dan kun je dat vast wel even voor ons opzoeken en quoten. Ik geloof namelijk niet het daar ergens staat.quote:
Druk, druk, druk. Maar eh, zoekt en gij zult vindenquote:Op donderdag 6 januari 2011 22:44 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Dan kun je dat vast wel even voor ons opzoeken en quoten. Ik geloof namelijk niet het daar ergens staat.
Nee hoor. Daar vindt je alleen een eindeloze herhaling van Xeno (en zeepje) die constant hun eigen mening herhalen. Zonder bronnen, zonder achtergronden. Als jij denkt dat het niet zo is, prove me wrong en quote ze.quote:Op donderdag 6 januari 2011 22:46 schreef droom_econoom8 het volgende:
Druk, druk, druk. Maar eh, zoekt en gij zult vinden
Hij geeft overigens aan 'als' de lonen stijgen. Op zich moet je het daarom denk ik meer zien in de trant:quote:Op donderdag 6 januari 2011 22:44 schreef Whuzz het volgende:
[..]
En toch zegt Xeno twee regels verder dat doordat onze loonkosten stijgen de export moeilijk wordt. Dus eerst laat hij de lonen buiten beschouwing en stijgen alleen onze kosten waarvan hij zegt dat dat nergens door gekompenseerd wordt (prijsinflatie), vervolgens stijgen de lonen ineens toch waardoor onze export moeilijk wordt.
Nogmaals, hij doet in ál zijn posts hetzelfde. Een feitje uit zijn verband rukken en alleen de negatieve kant belichten.
Als je de topic reeks doorleest zul je ook constant argumenten horen waarom de huizenprijzen niet gaan dalen, waarom het business as usual blijft en waarom we nu al weer uit de recessie zouden zijn. De vastgoedmarkt is de laatste 2 jaar niet meer de geldfabriek die het was, tegenwoordig is dat nl. de ECB en het IMFquote:Op donderdag 6 januari 2011 22:48 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Nee hoor. Daar vindt je alleen een eindeloze herhaling van Xeno (en zeepje) die constant hun eigen mening herhalen. Zonder bronnen, zonder achtergronden. Als jij denkt dat het niet zo is, prove me wrong en quote ze.
Rabo moet wel hoge tarieven rekenen want het aantal wanbetalers is geëxplodeerd en men probeert in de doofpot te stopen dat de markt definitief of instorten staat. Rabobank is als grootste verstrekker van woekerhypotheken zo goed als faillietquote:Rabo: hypotheekrente helemaal niet te hoog
UTRECHT (AFN) - De hypotheekrente in Nederland is niet te hoog. Dat stelt Rabobank, de grootste hypotheekverstrekker in Nederland, in reactie op kritiek van de NMa en consumentenorganisaties dat de hypotheektarieven in Nederland te duur zijn.
Volgens Rabobank zijn de hypotheektarieven na de kredietcrisis sterker gestegen dan in omringende landen omdat Nederlandse banken voor de kredietcrisis sterk afhankelijk waren van de securitisatiemarkt als financieringsbron. Met het bundelen van hypotheken en weer doorverkopen werd in 2007 volgens Rabobank ruim een kwart van alle hypotheken in Nederland gefinancierd. Die markt raakte tijdens de crisis volledig opgedroogd, waardoor de tarieven stegen.
Rabobank baseert zich op de ,,nog altijd lastige'' securitisatiemarkt, waar Nederlandse banken in sterkere mate van afhankelijk zijn als financieringsbron vergeleken met andere landen. Het securitiseren, het bundelen van hypotheken en ze weer doorverkopen, vond voor het uitbreken van de kredietcrisis op grote schaal plaats. Volgens Rabobank werd in 2007 ruim een kwart van alle Nederlandse hypotheken via securitisaties gefinancierd.
Tijdens de crisis
Omdat deze markt tijdens de crisis volledig opgedroogd raakte, gingen de hypotheektarieven in Nederland sterker omhoog dan in andere landen. Rabobank vind de tarieven in dat licht zelfs aan de lage kant. Voor een hypotheek met een rentevasteperiode vanaf een jaar zouden de tarieven tussen de 5,5 en 6,5 procent mogen liggen. In werkelijkheid liggen deze tarieven tussen de 4,75 en 5,25 procent.
Rabobank reageert met zijn onderzoek op eerdere kritiek van de Vereniging Eigen Huis en de Consumentenbond. Dat resulteerde in een onderzoek naar de Nederlandse hypotheekmarkt van de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa).
bron: telegraaf
Ga dan ook gewoon buiten die stad wonenquote:Huurders in problemen door nieuwe EU-regels
Bijna tienduizend Amsterdamse huishoudens die zoeken naar een sociale huurwoning, kunnen daar sinds 1 januari naar fluiten. Doordat het kabinet nieuwe Europese regels doorvoert, verdienen zij te veel om in aanmerking te komen.
Onder de duizenden Amsterdamse huishoudens die nu ineens buiten de boot vallen, zijn ook veel gezinnen en alleenstaanden die al jaren ingeschreven staan en nog altijd hard op zoek zijn naar een sociale huurwoning. Sommigen reageren al jaren elke keer op het woningaanbod, maar verdienen nu ineens een paar tientjes per maand te veel, aldus de Amsterdamse Federatie van Woningcorporaties (AFWC).
Uit berekeningen van de federatie blijkt dat ongeveer zestien procent van de zestigduizend actief woningzoekenden in Amsterdam meer verdient dan 33.614 euro, sinds 1 januari de inkomensgrens per huishouden voor een sociale huurwoning.
Vorige zomer, toen duidelijk werd welke gevolgen de nieuwe regels zouden hebben, heeft de federatie alle woningzoekenden hierop geattendeerd via de website van Woningnet. Veel van de gedupeerden zijn er echter nog niet in geslaagd een woning te bemachtigen, zo staat in Het Parool.
De problemen zijn het gevolg van nieuwe regels van de Europese Unie. Die bepaalde onlangs dat woningcorporaties per 1 januari 2011 een inkomensgrens van 33.164 euro moeten hanteren bij de toewijzing van sociale woningen (maximumhuurprijs 652 euro). Omdat corporaties staatssteun ontvangen doordat ze goedkoop geld kunnen lenen, kan de EU beperkingen opleggen.
bron: NVM
Kun je dan niet beter wachten tot die Bubble is leeggelopen?quote:Op vrijdag 7 januari 2011 00:31 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Ga dan ook gewoon buiten die stad wonen![]()
Overigens..... in nieuw Amsterdam is vast nog plek genoeg, voor nog geen 2 ton koop je een vrijstaande woning op een mooi perceeltje![]()
http://www.funda.nl/koop/(...)47889403-zandlaan-9/
Tering he, alleen al 60.000 woningzoekenden in A'dam. Daar valt het aantal te koop staande woningen op Funda relatief gezien helemaal bij in het niets...quote:Uit berekeningen van de federatie blijkt dat ongeveer zestien procent van de zestigduizend actief woningzoekenden in Amsterdam
Zie je nou wel Xeno dat ook jij gesubsidieerd woont.quote:Omdat corporaties staatssteun ontvangen doordat ze goedkoop geld kunnen lenen, kan de EU beperkingen opleggen.
Betere baas zoeken!quote:Op donderdag 6 januari 2011 23:30 schreef xenobinol het volgende:
Al met al zou de inflatie gunstig zijn voor mensen met grote schulden indien dit gecompenseerd zou worden in de salarissen en dat laatste is nu iets waar ik niet in geloof.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |