Beautyproducten om op te vreten…Hightech ingrediënten domineerden jarenlang de beautyindustrie. De nieuwe stroming put de grondstoffen uit de natuur. Maar niet alles mag het predikaat natuurcosmetica voeren.
Big shampoo van Lush, de Britse winkelketen die in rap tempo Nederland heeft veroverd. In de cosmeticawereld is puur en verantwoord niet een nieuw fenomeen. Er zijn diverse merken die al langer met natuurlijke ingrediënten hun potjes vullen. Maar let op: wanneer een potje een of twee natuurlijke ingrediënten bevat, mag het niet automatisch als natuurzuiver product over de toonbank gaan. Daar zijn regels voor waar strenge BDIHnormen voor gelden. Op de website
www.vannaturebeter.nl staat vermeld welke producten honderd procent zuiver zijn. Feit blijft dat het animo voor verse, 'groene' producten meer dan ooit leeft. En dan refereren we niet aan de fruitzuren, etherische oliën, algen en mineralen uit de Dode Zee waar grote fabrikanten mee dwepen, maar aan ingrediënten die je kunt opeten.
Dat klinkt truttiger dan het is, want de nieuwe generatie producten is om op te vreten. Op de verpakkingen pronken smakelijke foto's van sappige kiwi's, papaja's en komkommers. Het leverde Greenland, een fabrikant die zich sinds 1990 toelegt op het produceren van bad- en bodycareproducten op basis van natuurlijke ingrediënten, de Finat Label Award op voor het mooiste etiket. Maar ook het assortiment douchegels en bodyscrubs met rijst en vanille, pepermunt, papaja en frambozen mag er zijn.
Vers
Het Britse Lush, dat in rap tempo Nederland heeft veroverd, dankt haar succes aan de biologische crèmes, maskers en zepen die dagelijks vers worden bereid (elk item is voorzien van en houdbaarheidsdatum) met citroen, zeezout en oosterse kruiden. Kenkzoki is een specifieke lijn van Kenzo op basis van pure ingrediënten. Zo zit in Bare Body Night Cream granaatappelmelk en geen gewoon water, maar vocht dat wordt gewonnen uit rijstplanten. De Body Shop, sinds jaar en dag voorvechter van dierproefvrij en eerlijk, vult het assortiment ieder seizoen aan met weer fijne producten. Uiteraard allemaal op basis van de natuur. De nieuwste aanwinst is de lijn Aloë voor de gevoelige huid. Zoals de naam al doet vermoeden bevat de witte emulsie het magische ingrediënt aloë vera dat wordt geroemd om haar milde en verzachtende eigenschappen. Er is één nadeel: het ruikt naar niets.